Sähköautojen huoltohinnat

106 kommenttia
24
  • @740 GLE kirjoitti:
    Onko Teslan tapauksessa annettu mitään suositusta voimansiirron öljynvaihdosta? Entäs muissa merkeissä?

    Oletan siis asiasta mitään tietämättä että ei kai alennusvaihde ja tasauspyörästö voi kuivana käydä?

    Eihän noita tavallisissa polttiksissakaan vaihdeta. Mutta yleensä niihin laitetaan öljyt tehtaalla, joten eivät käy kuivina.

      
  • muokattu 15.08.2023 15:30

    @Kumppani kirjoitti:
    Joo, olet tietysti osaltaan oikeassa mutta toinen vaihtoehto on käyttää raha, eli kuluttaa.

    Jos sinun ehdotuksesi on oikea, sitten on myös minunkin, koska kehotimme molemmat säästämään tämän päivän kulutuksesta yli jäävän rahan tulevaa kulutusta varten.

    Minun mielestäni oikeassa oleminen riippuu siitä minne säästää.

    Jos säästää pankkitilille, josta saa inflaatiota pienempää korkoa, silloin oma ostovoima yli ajan alenee inflaation ja korkotuoton erotuksen verran.

    Jos taas säästää siten, että saa inflaatiota suurempaa tuottoa, silloin vaihtoehtona ei ole kukuttamattomuus vaan vielä suurempi kuluttaminen myöhemmin.

    Nythän ei säästetty mistään välttämättömästä vaan ainoastaan jättämällä itsestään ehjänä pysyvälle autolle tarpeeton huoltokulu maksamatta. Sen rahan säästäminen ei siis ole pois mistään tarpeellisesta kulutuksesta.

    Keskustelunaiheeseen liittyen, joku on voinut laskea sen varaan, että "käyttämättä" jäänyt, aiemmin polttiksen huoltoon allokoitu rahasumma menee suoraan sähköautolainan lyhennykseenkin, jolloin minun ehdotukseni ei edes päde.

    JOS akun tai polttomoottorin/vaihteiston hajoamisen aiheuttaman rahanmenon riski on niin todellinen että siihen pitää varautua ennalta, olet mielestäni oikeassa. Tuolloin varakassan polttaminen on riski jos auto päättää kosahtaa isosti.

    Juuri siksi säästöpotentiaalia huolloissa ei kannatakaan arvioida hankinnan pääomakulusta irrallisena erikseen.

      1
  • muokattu 15.08.2023 16:07

    @740 GLE kirjoitti:

    Minun mielestäni oikeassa oleminen riippuu siitä minne säästää.

    Aika päivänselvää. Jos on mistä säästää siis. Vaikka sen lisäksi, että jollekin "kuluttamatta jäävälle summalle" ei ole muu kohde jo olemassa kuin auto. Aika monella on.

    Ja muistetaan vielä, että ei säästetty mistään välttämättömästä vaan ainoastaan itsestään ehjänä pysyvän auton huoltokuluista.

    Toistaiseksi meillä on vain HR:n toteamus ja Teslasta, ettei sähkäreitä huollettaisi joten ovat ilmaisia sen suhteen. TM-testiä odotellessa kuitenkin. Ehkä testituloksista jää jäljelle vain keneltä saa parasta valohoitoa ja palvelua - halvimmalla? :wink:

    Eikö nopea yhteenveto olisi sitten, että ostamalla sähkärin maksat vain autosta ja sähköstä. Tosin autot on kalliimpia jo itsessään.

    JOS akun tai polttomoottorin/vaihteiston hajoamisen aiheuttaman rahanmenon riski on niin todellinen että siihen pitää varautua ennalta, olet mielestäni oikeassa. Tuolloin varakassan polttaminen on riski jos auto päättää kosahtaa isosti.

    Emme tiedä, me vain spekuloimme tuollaisilla mahdollisuuksilla. Kokemukset ylipäätään ovat aika heppoisia, pl. edellä olleen jutun taksikuskien kokemukset, sekin ilman kustannusvaikutuksia.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Onko Teslan tapauksessa annettu mitään suositusta voimansiirron öljynvaihdosta? Entäs muissa merkeissä?

    Oletan siis asiasta mitään tietämättä että ei kai alennusvaihde ja tasauspyörästö voi kuivana käydä?

    Eihän noita tavallisissa polttiksissakaan vaihdeta. Mutta yleensä niihin laitetaan öljyt tehtaalla, joten eivät käy kuivina.

    OK. Meillä vaihdetaan kyllä, koska metallihiukkasia öljykiertoon hiomatonta vetopyörästöä ei ole vielä keksitty eikä kaikki töhkä tartu pörröiseen tyhjennystulppaan

    Levylukko perässä lisää öljynkiertoon kertyvän töhnän määrää. Ilmeisesti sekä levylukko että minä olemme jo muinaisjäänteitä?

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Emme tiedä, me vain spekuloimme tuollaisilla mahdollisuuksilla.

    Juuri tästä syystä kirjoitin isoin kirjaimin kappaleeni ensimmäisen sanan "JOS".

      3
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Onko Teslan tapauksessa annettu mitään suositusta voimansiirron öljynvaihdosta? Entäs muissa merkeissä?

    Oletan siis asiasta mitään tietämättä että ei kai alennusvaihde ja tasauspyörästö voi kuivana käydä?

    Eihän noita tavallisissa polttiksissakaan vaihdeta. Mutta yleensä niihin laitetaan öljyt tehtaalla, joten eivät käy kuivina.

    OK. Meillä vaihdetaan kyllä, koska metallihiukkasia öljykiertoon hiomatonta vetopyörästöä ei ole vielä keksitty eikä kaikki töhkä tartu pörröiseen tyhjennystulppaan

    Levylukko perässä lisää öljynkiertoon kertyvän töhnän määrää. Ilmeisesti sekä levylukko että minä olemme jo muinaisjäänteitä?

    Kirjoitin tavallisissa. Niissä ei ole edes tyhjennysroppua. Automaattilaatikot ja muut erikoisuudet vaativat diivan kohtelua yhä nykyäänkin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Onko Teslan tapauksessa annettu mitään suositusta voimansiirron öljynvaihdosta? Entäs muissa merkeissä?

    Oletan siis asiasta mitään tietämättä että ei kai alennusvaihde ja tasauspyörästö voi kuivana käydä?

    Ainakaan Model X:n huolto-ohjeessa ei ole mainittu mitään alennusvaihteen öljystä.

      
  • Mielenkiintoista! Planeettavaihteiston jarrupinnat aiheuttavat öljynvaihtotarpeen samasta syystä kuin levylukko ja moottoripyörän öljykylvyssä uiva kytkin.

    Mutta minulle tasauspyörästön öljypropun puuttuminen oli yllätys.

      
  • muokattu 16.08.2023 15:32

    @740 GLE kirjoitti:
    Mielenkiintoista! Planeettavaihteiston jarrupinnat aiheuttavat öljynvaihtotarpeen samasta syystä kuin levylukko ja moottoripyörän öljykylvyssä uiva kytkin.

    Planeetta"vaihteistojakin" on erilaisia. Esim. Toyotan hybrideissään käyttämän planeetta"vaihteiston" "jarruttamisen" hoitaa aurinkopyörän sähkömoottorigeneraattori eli mitään jarrupintoja ei ole ja samoin sähköauton yksivaihteisessa planeettavaihteessa ei ole mitään kuluvaa jarrupintaa.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    Mielenkiintoista! Planeettavaihteiston jarrupinnat aiheuttavat öljynvaihtotarpeen samasta syystä kuin levylukko ja moottoripyörän öljykylvyssä uiva kytkin.

    Mutta minulle tasauspyörästön öljypropun puuttuminen oli yllätys.

    Tavallisessa etuvetoisessa ei ole erillistä öljyä perälle ja koko vaihdelaatikosta ei ole proppua. Wheeler Dealerissa oli Audin TT neliveto ja keskitasauspyörästössä ei ollut proppua vaan kansi pois.

      
  • muokattu 17.08.2023 09:34

    Palataksemme otsikon aiheeseen Teslan ihmettelystä, niin bongasin mainoksen, jonka tekstistä poiminta:
    "Nyt CUPRA Born 150 kW 58 kWh tarjoushintaan esim. 549 €/kk ... Kuukausihinta sisältää toimituskulut 600 €, kesä- ja talvirenkaat, määräaikaishuollot ja tekniset korjaukset, katsastukset, rahoituskustannukset ja sopimukselle määritetyn ajo-oikeuden."

    Onko Cupran sähkärit ainoat, jolle tehdään määräaikaishuoltoja ja ne maksavat?

    Jollei noin ole, niin aloittajan vertailupyyntön lienee validi?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Palataksemme otsikon aiheeseen Teslan ihmettelystä, niin bongasin mainoksen, jonka tekstistä poiminta:
    "Nyt CUPRA Born 150 kW 58 kWh tarjoushintaan esim. 549 €/kk ... Kuukausihinta sisältää toimituskulut 600 €, kesä- ja talvirenkaat, määräaikaishuollot ja tekniset korjaukset, katsastukset, rahoituskustannukset ja sopimukselle määritetyn ajo-oikeuden."

    Onko Cupran sähkärit ainoat, jolle tehdään määräaikaishuoltoja ja ne maksavat?

    Jollei noin ole, niin aloittajan vertailupyyntön lienee validi?

    Tai sitten siinä on vain kirjoitettu auki kaikki mahdollisesti kysymyksiä herättävät asiat. Eihän katsastukseenkaan autoa tarvitse viedä, ennen kuin neljä vuotta on tulossa täyteen.

      
  • muokattu 17.08.2023 09:58

    Tarkoitatko, että sana "määräaikaishuollot" on kirjotettu vähän niin kuin varmuuden vuoksi, ettei tule turhia kysymyksiä?

    Minä haluaisin kyllä tietää, mikä osuus tuosta 549€/kk lasketaan kuuluvaksi aiheeseen. Vai kisaavatko sähkärihuoltajat määräaikaisillaan vain valohoidon hinnasta ja "palvelun" laadusta tosiaan?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Tarkoitatko, että sana "määräaikaishuollot" on kirjotettu vähän niin kuin varmuuden vuoksi, ettei tule turhia kysymyksiä?

    Minä haluaisin kyllä tietää, mikä osuus tuosta 549€/kk lasketaan kuuluvaksi aiheeseen. Vai kisaavatko sähkärihuoltajat määräaikaisillaan vain valohoidon hinnasta ja "palvelun" laadusta tosiaan?

    Kyllä ainakin raitisilmasuodattimen sekä jarrunesteiden vaihto 2v. välein kuuluu "määräaikaishuollon" piiriin myös eurooppalaisissa sähkäreissä - tesloista en osaa sanoa.

      1
  • muokattu 17.08.2023 12:56

    Leaf huollettiin käyttötestissä ollessaan 2 kertaa, 30tkm välein siis. Hinnaksi oli kirjattu yhteensä 654.94 euroa. ID.4 puolestaan huolletaan 2 vuoden välein ilman kilometri rajaa. 372 euroa käyttötestissä kirjattu huollon hinnaksi. VW:n ensihuolto mainitaan pieneksi tarkistushuolloksi sisältäen raitisilmasuodattimen ja jarrunesteen vaihdon.

    https://tekniikanmaailma.fi/teemalehti/kayttotestit/tm-kayttotesti-nissan-leaf-tekna-40-kwh-ensimmaiset-60-000-kilometria-sahkoautolla/

    https://tekniikanmaailma.fi/teemalehti/kayttotestit/tm-kayttotesti-volkswagen-id-4-1st-150-kw-77-kwh-koko-kansan-sahkoauto/

      
  • Mustang Mach E:n huoltoväli on myös kaksi vuotta ilman km-rajaa. Käsittääkseni huolto sisältää siinäkin vain tarkastukset sekä raitisilmasuodattimen ja jarrunesteen vaihdon (omalleni ensihuolto on ajankohtainen muutaman kuukauden päästä, joten varma en ole). Fordin sivuston mukaan huollon suositushinta on sama 324 EUR kuin Fordin pienemmissä polttomoottorimalleissa: https://www.ford.fi/oma-ford/huollon-palvelut/ford-merkkihuolto

      
  • Kollegani XC40 täyssähkö huollettiin juuri, eka 30 tkm. Omamekaanikko kertoi, että huolto sisältää alustan tarkistuksen ja raitisilmassuodatin. Todellinen kesto noin 40 min. Huollon varaussivulla lista onkin käsivarren mittainen, koodinlukuja, nesteiden pitoisuusmittauksia yms

      
  • Huhtikuun puolenvälin jälkeen luovutettu rouvan i4 kertoo kännyappsin kautta huoltotarpeesta, että jarruneste/auton tarkastus 04/2025 eli pari vuotta käyttöönotosta. Todennäköisesti myös raitisilmasuodatin vaihdetaan. Olettaisin, että joku standardi hinta on tuolle huollolle, yksittäin kun tuosta appsista "varaahuolto" välilehdeltä kun ruksaa toimenpiteiksi:
    1. auton tarkastus (38€)
    2. jarruneste (117€)
    3. Raitisilmasuodatin (179€)
    niin kyllähän tuo yli 300€ menee. Toki tuo marmorilla myytävä raitisilmasuodatin on perinteisesti tehty tuohon hintaan platinasta, kun aktiivihiilisuodatinparin saa varaosaliikkeestä 17,90€).

      1
  • muokattu 17.08.2023 14:54

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    Mustang Mach E:n huoltoväli on myös kaksi vuotta ilman km-rajaa. Käsittääkseni huolto sisältää siinäkin vain tarkastukset sekä raitisilmasuodattimen ja jarrunesteen vaihdon. Fordin sivuston mukaan huollon suositushinta on sama 324 EUR kuin Fordin pienemmissä polttomoottorimalleissa

    Laittamastasi linkistä löytyy teksti: "Selkeä hinnoittelu, luotettava palvelu. Paitsi että tiedät heidän käyttävän Fordin laadukkaita osia, saat yksityiskohtaisen hinta-arvion, ja hinnoittelu on selkeää, läpinäkyvää ja kilpailukykyistä. Näin vältyt ikäviltä yllätyksiltä ja piilokustannuksilta."

    Selkeä hinnoittelu? OK, jos hinta sama "kaikille". Sinuna kyllä kyselisin, mitä sisältää käytännössä tuo 324€, erona huoltokohteissa, jos vertaa polttista ja sähkistä. Jos molemmissa tehdään "tarkistukset" ja vaikka raitisilmasuodattimen vaihto, niin vaihtuuko jarruneste molemmissa? Onko sähkäreissä vain öljynvaihto korvattu "no pitää nyt jotakin nestettä vaihtaa, niin saadaan samaa hintaa" -optiolla?

    Tesla on huoleton ja huolloton forever ja se vähäinenkin on ehdotelmaa ja "jos ite viittii"-pohjalta. Mistä Ford-sähkärikuski sitten maksaa samaa hintaa polttikseen verrattuna, vaikka sitten "pienempään autoon"? Vain siksi, että huollon pitää saada rahaa jostakin sähkäreilläkin?

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Kollegani XC40 täyssähkö huollettiin juuri, eka 30 tkm. Omamekaanikko kertoi, että huolto sisältää alustan tarkistuksen ja raitisilmassuodatin.

    Ja hinta oli?

      
  • Huolettomaan teslaan tuleekin sitten kertarysäyksellä huoltokuluja, kun auton kunto alkaa huoltoa vaatimaan.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @GeeTeeJ kirjoitti:

    Mustang Mach E:n huoltoväli on myös kaksi vuotta ilman km-rajaa. Käsittääkseni huolto sisältää siinäkin vain tarkastukset sekä raitisilmasuodattimen ja jarrunesteen vaihdon. Fordin sivuston mukaan huollon suositushinta on sama 324 EUR kuin Fordin pienemmissä polttomoottorimalleissa

    Laittamastasi linkistä löytyy teksti: "Selkeä hinnoittelu, luotettava palvelu. Paitsi että tiedät heidän käyttävän Fordin laadukkaita osia, saat yksityiskohtaisen hinta-arvion, ja hinnoittelu on selkeää, läpinäkyvää ja kilpailukykyistä. Näin vältyt ikäviltä yllätyksiltä ja piilokustannuksilta."

    Selkeä hinnoittelu? OK, jos hinta sama "kaikille". Sinuna kyllä kyselisin, mitä sisältää käytännössä tuo 324€, erona huoltokohteissa, jos vertaa polttista ja sähkistä. Jos molemmissa tehdään "tarkistukset" ja vaikka raitisilmasuodattimen vaihto, niin vaihtuuko jarruneste molemmissa? Onko sähkäreissä vain öljynvaihto korvattu "no pitää nyt jotakin nestettä vaihtaa, niin saadaan samaa hintaa" -optiolla?

    Tesla on huoleton ja huolloton forever ja se vähäinenkin on ehdotelmaa ja "jos ite viittii"-pohjalta. Mistä Ford-sähkärikuski sitten maksaa samaa hintaa polttikseen verrattuna, vaikka sitten "pienempään autoon"? Vain siksi, että huollon pitää saada rahaa jostakin sähkäreilläkin?

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Kollegani XC40 täyssähkö huollettiin juuri, eka 30 tkm. Omamekaanikko kertoi, että huolto sisältää alustan tarkistuksen ja raitisilmassuodatin.

    Ja hinta oli?

    Hinnasta ei tietoa, työsuhdeauto ja leasing firma maksaa huollot

      1
  • Täällä on nyt kerrottu joidenkin sähköautojen huoltojen hintoja. Minusta olisi oleellista tietää, ovatko nuo huollot pakollisia suorittaa todistetusti, jotta takuu pysyy voimassa? Eli pitääkö teettää jossain liikkeessä, joka sitten antaa leiman, että huolto on tehty.

    Kerrotut huoltotoimenpiteet ovat olleet sellaisia, jotka voi hyvin tehdä itsekin ja säästää kustannuksissa.

    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Täällä on nyt kerrottu joidenkin sähköautojen huoltojen hintoja. Minusta olisi oleellista tietää, ovatko nuo huollot pakollisia suorittaa todistetusti, jotta takuu pysyy voimassa? Eli pitääkö teettää jossain liikkeessä, joka sitten antaa leiman, että huolto on tehty.

    Kerrotut huoltotoimenpiteet ovat olleet sellaisia, jotka voi hyvin tehdä itsekin ja säästää kustannuksissa.

    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    En vihjaile tai väitä mitään, mutta oletko varma ettei takuuehdoissa ole mitään pykälää ylläpidon laiminlyönnistä? Voisin kuvitella että jos huoltamattomuudella on syy-yhteys, todellinen, kuviteltu tai väitetty, niin takuu ei korvaakaan.

      
  • muokattu 17.08.2023 19:30

    @HybridRules kirjoitti:

    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    Netistä on kaikkien merkkien takuuehdot.
    Teslan takuussa mainitaan mm:
    Usein kysyttyä
    Pitääkö viedä ajoneuvoni nimenomaan Teslan huoltokeskukseen?

    Asiakkaillamme on käytössään langattomat ohjelmistopäivitykset, etädiagnostiikka ja Mobile Service -teknikot, joiden ansiosta käynnit huoltokeskuksessa voidaan pitää mahdollisimman vähäisinä. Jos ajoneuvosi kuitenkin kaipaa huoltoa, voit varata huoltoajan Tesla-sovelluksessa. Jos päätät viedä ajoneuvosi muuhun kuin Tesla-liikkeeseen huollettavaksi tai korjattavaksi, ota huomioon, että tästä mahdollisesti aiheutuvat ongelmat voivat vaikuttaa takuuseen.

    Teslan takuuehdoissa olikin mielenkiintoista luettavaa.

      
  • muokattu 17.08.2023 20:06

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Täällä on nyt kerrottu joidenkin sähköautojen huoltojen hintoja. Minusta olisi oleellista tietää, ovatko nuo huollot pakollisia suorittaa todistetusti, jotta takuu pysyy voimassa? Eli pitääkö teettää jossain liikkeessä, joka sitten antaa leiman, että huolto on tehty.

    Kerrotut huoltotoimenpiteet ovat olleet sellaisia, jotka voi hyvin tehdä itsekin ja säästää kustannuksissa.

    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    En vihjaile tai väitä mitään, mutta oletko varma ettei takuuehdoissa ole mitään pykälää ylläpidon laiminlyönnistä? Voisin kuvitella että jos huoltamattomuudella on syy-yhteys, todellinen, kuviteltu tai väitetty, niin takuu ei korvaakaan.

    Teslan asiakirjoissa/dokumenteissa ei ole mainintaa mistään huolloista, jotka pitäisi suorittaa todistetusti (eli jonkun autoliikkeen tms. vahvistamana) ja huoltovälit on annettu käyttöohjeessa, jonka voi ladata tai lukea netistä, jos olet oikeasti kiinnostunut asiasta. Auton papereihin ei myöskään kuulu sitä polttisten puolella tärkeää huoltokirjaa.

    Huollot, jotka Teslan käyttöohjeessa suositellaan tehtäväksi, ovat suodattimien vaihtoa, jarrunesteen tarkastus/vaihto, jarrusatuloiden puhdistus ja voitelu 20000km välein, jos autolla ajetaan suolatuilla teillä talvisin ja renkaiden vaihtoa ristiin suositellaan 10000km välein tai kun ero urasyvyydessä on vähintään 1.5mm. Tuo renkaiden vaihto paikasta toiseen ei kyllä oikein taida toimia X:sän kesärenkaissa, koska takana on leveämpi profiili kuin edessä. Jos renkaassa on pyörimissuunta merkitty, niin ei niitä voi vaihtaa eri kulmaan ellei sitten vaihda kumia vanteella ympäri.

    Sitten todetaan, että yllä kuvatut huoltovälit perustuvat tyypillisiin ajotapoihin ja -tilanteisiin ja autoa on tavallisesti huollettava tarpeen mukaan.

    Muiden kuin Teslan hyväksymien huoltoasentajien aiheuttamat vahingot tai virheet eivät kuulu takuun piiriin.

    Toisin sanoen pakollisia määräaikaishuoltoja ei ole eli ei tarvitse teettä huoltoja minkään hinnaston mukaan vaan voi tehdä itse. Kuluvat osat kuten jarrupalat eivät tietenkään kuulu takuun piiriin. Luetelluista huoltokohteista mikään ei vaadi mitään erikoisosaamista tai -työkaluja.

    Jos itse tai joku muu kuin Teslan hyväksymä henkilö tupeksii jotain tehdessään huoltoa, niin takuu ei kata sitä.

    Jos ottaa jonkun polttomoottoriauton huoltojen erittelyt, niin valohoidon lisäksi huolto koskee polttomoottorin tekniikkaa. Pitäisi ihan mielenkiinnosta viivata yli jonkun polttiksen huoltoerittelystä kohdat, joita sähköautossa ei ole niin näkisi, mitä jää jäljelle.

    Koska sähköautossa ei ole varsinaista huollettavaa, niin on kummallista, jos jossain sähköautossa on pakollinen määräaikaishuolto-ohjelma kuin polttiksissa.

    Teslan voi huollattaa Teslalla tai tehdä itse. Jos jotain korjausta tarvitsee tehdä, niin se on syytä teettää Teslalla niin kauan kuin takuu on voimassa.

    Toistan vielä, että minun auton hankinta-asiakirjoissa tai auton käyttöohjeessa ei edellytetä minkään huolto-ohjelman noudattamista, jotta takuu olisi voimassa.

    Kannattaahan autosta pitää huolta, mutta sen voi tehdä itse tai teettää, jos haluaa. Ei ole pakko teettää.

    Edit: kuin luin loppuun ohjeen, niin siinä sanotaan, että akun jäähdytysnestesäiliötä ei saa avata itse ja takuu raukeaa, jos avaa ja siitä seuraa joku vahinko. Jarrunesteen vaihto tulisi myös suorittaa joko Tesla tai muu ammattitaitoinen autokorjaamo. Ei siis suositella tehtäväksi itse, mutta ei ole mitään ukaasiakaan sille, että sen tekisi itse. Korkeajänniteosiin ei saa koskea.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Selkeä hinnoittelu? OK, jos hinta sama "kaikille". Sinuna kyllä kyselisin, mitä sisältää käytännössä tuo 324€, erona huoltokohteissa, jos vertaa polttista ja sähkistä. Jos molemmissa tehdään "tarkistukset" ja vaikka raitisilmasuodattimen vaihto, niin vaihtuuko jarruneste molemmissa? Onko sähkäreissä vain öljynvaihto korvattu "no pitää nyt jotakin nestettä vaihtaa, niin saadaan samaa hintaa" -optiolla?

    Taitaa olla kysymättäkin selvää, ettei sama hinta tosiaan perustu huoltotoimenpiteiden määrään ja laajuuteen, vaan siihen, että rahaa sähköautonkin huollosta halutaan. Asiasta tekee edes hiukan hyväksyttävämmäksi se, että hinta on repäisty edullisemmista polttiksista. Elämä on -juttuja tämäkin.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    Takuun voimassaoloon vaikuttavista huolloista en osaa sanoa, kun eurooppalaisissa on yleensä parin vuoden takuu "kotimarkkinoilla" ja ensimmäinen jarrunesteiden vaihto ja ajoneuvon tarkastus voi olla hyvinkin takuuajan päättymisen jälkeen. Sen sijaan olettaisin noiden "helppojenkin" huoltojen teettämisen jossain liikkeessä (oli se sitten merkkiliike tai joku kumppani joka pääsee valmistajan tietokantaan päivittämään huoltotoimenpiteet) säilyttävän jälleenmyyntiarvon paremmin. Siis jos autoa myydessä näkee tehtaan järjestelmästä (auton huoltovalikosta), että auto on huollatettu ja vaaditut/suositellut toimenpiteet (vaikka vain se jarrunesteen/raikkarin vaihdot) on tehty ajallaan ja siitä löytyy merkintä. Ei siitä varmaan haittaakaan ole. Nyt puhutaan kuitenkin muutaman satasen kustannuksesta parin/kolmen vuoden välein.

      3
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    Takuun voimassaoloon vaikuttavista huolloista en osaa sanoa, kun eurooppalaisissa on yleensä parin vuoden takuu "kotimarkkinoilla" ja ensimmäinen jarrunesteiden vaihto ja ajoneuvon tarkastus voi olla hyvinkin takuuajan päättymisen jälkeen. Sen sijaan olettaisin noiden "helppojenkin" huoltojen teettämisen jossain liikkeessä (oli se sitten merkkiliike tai joku kumppani joka pääsee valmistajan tietokantaan päivittämään huoltotoimenpiteet) säilyttävän jälleenmyyntiarvon paremmin. Siis jos autoa myydessä näkee tehtaan järjestelmästä (auton huoltovalikosta), että auto on huollatettu ja vaaditut/suositellut toimenpiteet (vaikka vain se jarrunesteen/raikkarin vaihdot) on tehty ajallaan ja siitä löytyy merkintä. Ei siitä varmaan haittaakaan ole. Nyt puhutaan kuitenkin muutaman satasen kustannuksesta parin/kolmen vuoden välein.

    Eihän mikään estä huollattamasta Teslaa liikkeessä, mutta se ei ole pakollista.

    En jaksa uskoa, että ilmansuodattimien vaihto tai jarrunesteen lisääminen vaikuttavat pätkän vertaa jälleenmyyntihintaan. Polttiksen ja plugarin kohdalla on eri juttu voitelun tärkeyden takia ja vanhemmissa vaihdokeissa kiinnostaa, onko jakopään ketju/hihna vaihdettu. Jos vaihto on tulossa, se vaikuttaa hintaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    Takuun voimassaoloon vaikuttavista huolloista en osaa sanoa, kun eurooppalaisissa on yleensä parin vuoden takuu "kotimarkkinoilla" ja ensimmäinen jarrunesteiden vaihto ja ajoneuvon tarkastus voi olla hyvinkin takuuajan päättymisen jälkeen. Sen sijaan olettaisin noiden "helppojenkin" huoltojen teettämisen jossain liikkeessä (oli se sitten merkkiliike tai joku kumppani joka pääsee valmistajan tietokantaan päivittämään huoltotoimenpiteet) säilyttävän jälleenmyyntiarvon paremmin. Siis jos autoa myydessä näkee tehtaan järjestelmästä (auton huoltovalikosta), että auto on huollatettu ja vaaditut/suositellut toimenpiteet (vaikka vain se jarrunesteen/raikkarin vaihdot) on tehty ajallaan ja siitä löytyy merkintä. Ei siitä varmaan haittaakaan ole. Nyt puhutaan kuitenkin muutaman satasen kustannuksesta parin/kolmen vuoden välein.

    Eihän mikään estä huollattamasta Teslaa liikkeessä, mutta se ei ole pakollista.

    En jaksa uskoa, että ilmansuodattimien vaihto tai jarrunesteen lisääminen vaikuttavat pätkän vertaa jälleenmyyntihintaan. Polttiksen ja plugarin kohdalla on eri juttu voitelun tärkeyden takia ja vanhemmissa vaihdokeissa kiinnostaa, onko jakopään ketju/hihna vaihdettu. Jos vaihto on tulossa, se vaikuttaa hintaan.

    HR ei kyse ole jarrunesteen lisäämisestä vaan jarrunesteen vaihtamisesta. Siinä samalla sitten käydään läpi huoltoon liittyvät tarkastukset, joten kattavalla huoltamisella on aina merkitystä jälleenmyyntiarvoon.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR ei kyse ole jarrunesteen lisäämisestä vaan jarrunesteen vaihtamisesta. Siinä samalla sitten käydään läpi huoltoon liittyvät tarkastukset, joten kattavalla huoltamisella on aina merkitystä jälleenmyyntiarvoon.

    Jep, jarruneste on hygroskooppista eli siihen sitoutuu ajan mittaan aina vähän vettä ilman kosteudesta. Varsinkin pitkäkestoisessa tai usein toistuvassa jarrutuksessa jarrujen lämpötila saattaa nousta niin korkeaksi, että jarrunesteeseen sekoittunut vesi höyrystyy. Höyry painuu kasaan toisin kuin neste ja jarrujen teho saattaa häipyä yht'äkkiä. Tiedä sitten, onko kaksi vuotta nykyisille jarrunesteille ja järjestelmien tiiveydelle turhankin tiheä vaihtoväli, mutta better safe than sorry...

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit