Sähköautojen huoltohinnat

106 kommenttia
13
  • @HybridRules kirjoitti:
    Täällä on nyt kerrottu joidenkin sähköautojen huoltojen hintoja. Minusta olisi oleellista tietää, ovatko nuo huollot pakollisia suorittaa todistetusti, jotta takuu pysyy voimassa? Eli pitääkö teettää jossain liikkeessä, joka sitten antaa leiman, että huolto on tehty.

    Kerrotut huoltotoimenpiteet ovat olleet sellaisia, jotka voi hyvin tehdä itsekin ja säästää kustannuksissa.

    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    Asiallinen kysymys. Sähköautoista en tiedä asiaa vielä, mutta omaa kokemusta on yhdestä Mercedeksen takuukorjauksesta. Diesel-Eemelin 7G-Tronic automaattivaihteisto unohti että sillä on turbiininlukitus. Automaatti ajoi jatkuvasti turbiinilukko auki, minkä näki sekä käyntinopeusmittarista ja kulutuksesta. Vein autoni merkkiliikkeeseen, koska vain heillä on mahdollisuus tehdä takuuhuoltoja.

    Minulle kerrottiin heti alussa autoni historiasta näkyvä tosiasia, että käyttämäni huoltoliike ei ole merkkiliike. Mutta koska auton huollot oli tehty ajallaan ja oikein automerkkiin mallikohtaiset työkalut ja datayhteydet hankkineessa ja asentajansa kouluttaneessa huoltofirmassa, se ei estänyt vaihteiston avaamista ja korjaamista Junge Sterne vaihtoautotakuun piikkiin.

    Tässä tapauksessa tilanne oli varsin selkeä. Autossani ei ole pahvista huoltokirjaa lainkaan vaan koko huoltohistoria tallentuu tehtaan DSB tietokantaan, jossa näkyy siis myös minun aikanani käytetyn maahantuojan ja tehtaan valtuuttamien virallisten huoltojen ulkopuolisten verstaiden tekemät huollot. En siis joutunut missään vaiheessa väittelemään siitä onko huoltoja tehty ja onko ne tehty oikein, koska merkkiliike näkee autoni huoltohistorian vaikka olenkin huollattanut muualla.

    Toinen näkökulma on pelkkien määräaikaishuoltojen hinta silloin kun mitään ei mene rikki. Tämä keskustelu näyttää pelottavasti siltä, että perinteisillä toimijoilla on mukana asiakkaan kannalta turhaakin rahastusta mutta Tesla on vetänyt huoltokustannukset alas myös omistajalle?

      1
  • muokattu 18.08.2023 12:18

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    Takuun voimassaoloon vaikuttavista huolloista en osaa sanoa, kun eurooppalaisissa on yleensä parin vuoden takuu "kotimarkkinoilla" ja ensimmäinen jarrunesteiden vaihto ja ajoneuvon tarkastus voi olla hyvinkin takuuajan päättymisen jälkeen. Sen sijaan olettaisin noiden "helppojenkin" huoltojen teettämisen jossain liikkeessä (oli se sitten merkkiliike tai joku kumppani joka pääsee valmistajan tietokantaan päivittämään huoltotoimenpiteet) säilyttävän jälleenmyyntiarvon paremmin. Siis jos autoa myydessä näkee tehtaan järjestelmästä (auton huoltovalikosta), että auto on huollatettu ja vaaditut/suositellut toimenpiteet (vaikka vain se jarrunesteen/raikkarin vaihdot) on tehty ajallaan ja siitä löytyy merkintä. Ei siitä varmaan haittaakaan ole. Nyt puhutaan kuitenkin muutaman satasen kustannuksesta parin/kolmen vuoden välein.

    Eihän mikään estä huollattamasta Teslaa liikkeessä, mutta se ei ole pakollista.

    En jaksa uskoa, että ilmansuodattimien vaihto tai jarrunesteen lisääminen vaikuttavat pätkän vertaa jälleenmyyntihintaan. Polttiksen ja plugarin kohdalla on eri juttu voitelun tärkeyden takia ja vanhemmissa vaihdokeissa kiinnostaa, onko jakopään ketju/hihna vaihdettu. Jos vaihto on tulossa, se vaikuttaa hintaan.

    HR ei kyse ole jarrunesteen lisäämisestä vaan jarrunesteen vaihtamisesta. Siinä samalla sitten käydään läpi huoltoon liittyvät tarkastukset, joten kattavalla huoltamisella on aina merkitystä jälleenmyyntiarvoon.

    Et voi olla tosissasi, että jarrunesteen tai ilmansuodattimen vaihto vaikuttaisi auton jälleenmyyntiarvoon. Vuosimalli, ajokilometrit ja auton visuaalinen kunto kyllä määräävät auton arvon, jos polttomoottoriin liittyvät ja muut auton määräaikaishuolloiksi määritellyt oleelliset huollot/korjaukset on tehty.

    Onhan se ymmärrettävää, että perinnemerkkien sähköautot halutaan käymään "huolloissa", jotta autoliike saa oheislaskutusta. Tesla on eri asia siltäkin kannalta, että Teslaa ei myy autokauppa vaan tehdas. Et voi ostaa bemaria suoraan BMW:ltä, mutta Teslat ostetaan suoraan Teslalta. Jää yksi välikäsi pois. Suomalaisella bemarin maahantuojalla on kaksisuuntaiset sidokset, toisaalta kuluttaja <-> maahantuoja ja toisaalta maahantuoja <-> BMW. Suomalainen bemaritoimija on ikään kuin jälsissä jumissa.

    Edit: vielä kertaalleen totean, että halutessaan Teslan voi huollattaa Teslalla ja jollain muulla autoliikkeellä ja saada siitä tosite. On olemassa järkivaihtoehto ja rahalla ostettava vaihtoehto. Se on ylös sinulle.

      
  • muokattu 18.08.2023 12:21

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitten todetaan, että yllä kuvatut huoltovälit perustuvat tyypillisiin ajotapoihin ja -tilanteisiin ja autoa on tavallisesti huollettava tarpeen mukaan.

    Muiden kuin Teslan hyväksymien huoltoasentajien aiheuttamat vahingot tai virheet eivät kuulu takuun piiriin.

    Minne Teslan huoltohistoria tallentuu? Onko käytetyn ostajalla käytännöllistä tapaa tietää miten myyntiin tarjottua Teslaa on aiemmin huollettu ja missä?

    Vaihtarina tarjoan tuntemani tiedon Mersusta, joka palaa joko merkkihuollosta tai muusta Mersun huoltamiseen tarvittavat välineet hankkineelta korjaamolta joka kerta pitenevän huoltolistan kera. Eli siis huollon tositteena printataan joka kerta auton koko huoltohistoria alusta lähtien ja vuosien kuluessa tuo lista vain pitenee.

    Kannattaahan autosta pitää huolta, mutta sen voi tehdä itse tai teettää, jos haluaa. Ei ole pakko teettää.

    Nykyautoissa kotitarvehuoltajia alkaa hidastaa varsin merkittävästi välineiden ja tehtaan datayhteyksien puute. Molempia on saatavissa, mutta lisenssit ovat sen hintaisia, ettei niitä viitsi hommata ihan pienelle korjaamollekaan, eikä kotiin harrastuksena.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:
    En jaksa uskoa, että ilmansuodattimien vaihto tai jarrunesteen lisääminen vaikuttavat pätkän vertaa jälleenmyyntihintaan.

    En minäkään. Pointti onkin siinä, tuleeko siitä auton huoltolokiin merkintää vai ei.

    Puuttuva huoltohistoria on pahempi synti kuin löysin rantein tehdyt halvat huollot, koska puuttuva huoltohistoria herättää epäilyksen mittarissa näkyvän ajomäärän rehellisyydestä.

      3
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitten todetaan, että yllä kuvatut huoltovälit perustuvat tyypillisiin ajotapoihin ja -tilanteisiin ja autoa on tavallisesti huollettava tarpeen mukaan.

    Muiden kuin Teslan hyväksymien huoltoasentajien aiheuttamat vahingot tai virheet eivät kuulu takuun piiriin.

    Minne Teslan huoltohistoria tallentuu? Onko käytetyn ostajalla käytännöllistä tapaa tietää miten myyntiin tarjottua Teslaa on aiemmin huollettu ja missä?

    Vaihtarina tarjoan tuntemani tiedon Mersusta, joka palaa joko merkkihuollosta tai muusta Mersun huoltamiseen tarvittavat välineet hankkineelta korjaamolta joka kerta pitenevän huoltolistan kera. Eli siis huollon tositteena printataan joka kerta auton koko huoltohistoria alusta lähtien ja vuosien kuluessa tuo lista vain pitenee.

    Kannattaahan autosta pitää huolta, mutta sen voi tehdä itse tai teettää, jos haluaa. Ei ole pakko teettää.

    Nykyautoissa kotitarvehuoltajia alkaa hidastaa varsin merkittävästi välineiden ja tehtaan datayhteyksien puute. Molempia on saatavissa, mutta lisenssit ovat sen hintaisia, ettei niitä viitsi hommata ihan pienelle korjaamollekaan, eikä kotiin harrastuksena.

    En tiedä, miten huoltotiedot saa Teslalta, mutta Teslan omistajalla on Tesla-tili ja sinne tallentuu kaikki laskut.

    Huollon toimintahan menee seuraavasti:
    1. Avataan teslasovelluksesta Huolto-välilehti
    2. Täpätään "Pyydä huoltoa" ja avautuvasta listasta valitaan aihealue, esim. Ulkopuoli -> Muut-Ulkopuoli ja sitten kuvaillaan ongelma
    3. Teslalta tulee vastaus, jossa saattavat pyytää lisätietoja tai sitten suoraan antavat kustannusarvion ja huollolle varatun ajan.
    4. Hyväksytään kustannusarvio ja jäädään odottamaan mobiilihuoltoa paikalle tai mennään ilmoitettuna aikana viemään auto Teslalle
    5. Huollon jälkeen saadaan lasku hyväksyttäväksi ja se maksetaan.

    Tiedot tallentuvat Tesla-sovelluksen huoltovälilehden Historia-osioon. En tiedä antaako Tesla ne seuraavalle omistajalle, mutta itse voi tietysti antaa ne eteenpäin. Ovat pdf-tiedostoina.

    Itse tehty huolto on polttiksissa ja plugareissa vähän toinen juttu, mutta kun sähköautossa ei ole "oikeaa" huollettavaa.

    Minä olen teettänyt Teslalla HEPA-suodattimen ja pikkuakun vaihdon sekä kuskin oven "imaisutoiminnon" korjauksen, jonka kävin teettämässä Kaivokselassa. Sille Tesla ei antanut mobiiliaikaa. Sen vaihdon yhteydessä piti vaihtaa kuskin puolen lokasuojan muovikaari, josta pala oli pudonnut varmaan jonkun jääkimpaleen mukana jonnekin tielle. Sitä kaarta ei sitten ollutkaan varastossa vaan Teslan mobiilihuolto kävi sen erikseen vaihtamassa minun työpaikalla jälkikäteen. Ei extrakulua tuosta approx 130km käynnistä.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En jaksa uskoa, että ilmansuodattimien vaihto tai jarrunesteen lisääminen vaikuttavat pätkän vertaa jälleenmyyntihintaan.

    En minäkään. Pointti onkin siinä, tuleeko siitä auton huoltolokiin merkintää vai ei.

    Puuttuva huoltohistoria on pahempi synti kuin löysin rantein tehdyt halvat huollot, koska puuttuva huoltohistoria herättää epäilyksen mittarissa näkyvän ajomäärän rehellisyydestä.

    Komppaan 740 GLEtä. Aikaisemmin paperinen huoltokirja oli helppo väärentää. Tehtaan järjestelmään perustuva "huoltokirja" on lähtökohtaisesti luotettava. Toki jokus lisenssin omaava epärehellinen "huoltaja" voi sinne omin allekirjoituksin syöttää/kuitata toimenpiteet tehdyksi - vaikkei mitään olisikaan tehty.

    Ja tuohon jarrunesteeseen liittyen... jos sitä joutuu lisäämään ilman että mitään korjaustoimenpiteitä (esim. letkujen/putkien vaihtoa) olisi tehty, niin jotain on hyvin todennäköisesti rikki (=vuoto). Jos ajoneuvossa on yleisempi Dot4/Dot4-LV/Dot5.1 joka on glykolipohjaista (=sitoo vettä), niin ei se jarrunesteiden vaihtaminen pahaa tee parin vuoden välein vaikkei saksan autobaanojen tyyppisiä jarruutuksia tehtäisikään (tarkoitan tällä voimakasta/pitkää jarruutusta jossa nesteet kuumuvat ja lämpötilavaihtelun johdosta vettä kondensoituu järjestelmään). Jos taas käytössä on silikonipohjainen Dot5 (suhteellisen harvinainen paitsi kisakäytössä), niin silloin vaihdolla ei ole niin väliä ainakaan tuon vesiongelman vuoksi.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    Takuun voimassaoloon vaikuttavista huolloista en osaa sanoa, kun eurooppalaisissa on yleensä parin vuoden takuu "kotimarkkinoilla" ja ensimmäinen jarrunesteiden vaihto ja ajoneuvon tarkastus voi olla hyvinkin takuuajan päättymisen jälkeen. Sen sijaan olettaisin noiden "helppojenkin" huoltojen teettämisen jossain liikkeessä (oli se sitten merkkiliike tai joku kumppani joka pääsee valmistajan tietokantaan päivittämään huoltotoimenpiteet) säilyttävän jälleenmyyntiarvon paremmin. Siis jos autoa myydessä näkee tehtaan järjestelmästä (auton huoltovalikosta), että auto on huollatettu ja vaaditut/suositellut toimenpiteet (vaikka vain se jarrunesteen/raikkarin vaihdot) on tehty ajallaan ja siitä löytyy merkintä. Ei siitä varmaan haittaakaan ole. Nyt puhutaan kuitenkin muutaman satasen kustannuksesta parin/kolmen vuoden välein.

    Eihän mikään estä huollattamasta Teslaa liikkeessä, mutta se ei ole pakollista.

    En jaksa uskoa, että ilmansuodattimien vaihto tai jarrunesteen lisääminen vaikuttavat pätkän vertaa jälleenmyyntihintaan. Polttiksen ja plugarin kohdalla on eri juttu voitelun tärkeyden takia ja vanhemmissa vaihdokeissa kiinnostaa, onko jakopään ketju/hihna vaihdettu. Jos vaihto on tulossa, se vaikuttaa hintaan.

    HR ei kyse ole jarrunesteen lisäämisestä vaan jarrunesteen vaihtamisesta. Siinä samalla sitten käydään läpi huoltoon liittyvät tarkastukset, joten kattavalla huoltamisella on aina merkitystä jälleenmyyntiarvoon.

    Et voi olla tosissasi, että jarrunesteen tai ilmansuodattimen vaihto vaikuttaisi auton jälleenmyyntiarvoon. Vuosimalli, ajokilometrit ja auton visuaalinen kunto kyllä määräävät auton arvon, jos polttomoottoriin liittyvät ja muut auton määräaikaishuolloiksi määritellyt oleelliset huollot/korjaukset on tehty.

    Onhan se ymmärrettävää, että perinnemerkkien sähköautot halutaan käymään "huolloissa", jotta autoliike saa oheislaskutusta. Tesla on eri asia siltäkin kannalta, että Teslaa ei myy autokauppa vaan tehdas. Et voi ostaa bemaria suoraan BMW:ltä, mutta Teslat ostetaan suoraan Teslalta. Jää yksi välikäsi pois. Suomalaisella bemarin maahantuojalla on kaksisuuntaiset sidokset, toisaalta kuluttaja <-> maahantuoja ja toisaalta maahantuoja <-> BMW. Suomalainen bemaritoimija on ikään kuin jälsissä jumissa.

    Edit: vielä kertaalleen totean, että halutessaan Teslan voi huollattaa Teslalla ja jollain muulla autoliikkeellä ja saada siitä tosite. On olemassa järkivaihtoehto ja rahalla ostettava vaihtoehto. Se on ylös sinulle.

    Auton ollessa huollettu säännöllisesti ja valmistajan ohjelman mukaisesti on auton jälleenmyynti helpompaa ja näin ollen myös hinta on korkeampi kuin vastaavalla autolla, jossa huoltoja on tehty noudattamatta valmistajan huolto-ohjeita.
    Lisäksi autossa saattaa olla vielä valmistajan myöntämä takuu voimassa, jolloin takuun voimassaolo edellyttää, että huolto-ohjelmaa on noudatettu. Mikäli huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu, voi valmistaja evätä korjauksen takuun piiriin, mikäli vikaantunut komponentti olisi vikaantunut huoltamattomuudesta.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En jaksa uskoa, että ilmansuodattimien vaihto tai jarrunesteen lisääminen vaikuttavat pätkän vertaa jälleenmyyntihintaan.

    En minäkään. Pointti onkin siinä, tuleeko siitä auton huoltolokiin merkintää vai ei.

    Puuttuva huoltohistoria on pahempi synti kuin löysin rantein tehdyt halvat huollot, koska puuttuva huoltohistoria herättää epäilyksen mittarissa näkyvän ajomäärän rehellisyydestä.

    Sinunkin pitäisi kalibroida ajatukset koskemaan sähköautoa, jossa ei ole varsinaisesti huoltokohteita. Jos käytetyn sähköauton mukana ei ole dokumenttia, milloin ilmansuodattimet (siis kysehän on matkustamoon menevästä ilmasta) tai jarrunesteet on vaihdettu niin en kyllä usko, että se vaikuttaisi mitään auton arvoon tai herättäisi epäilyksiä auton matkamittarin peukaloinnista. Miten esim. Teslan mittarilukemaa yleensä pystyisi peukaloimaan. Sehän ei ole pelkästään autossa, vaan myös Teslan pilvessä. Ei ole mittarivaijeria, jota voisi porakoneella pyörittää.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Minulle kerrottiin heti alussa autoni historiasta näkyvä tosiasia, että käyttämäni huoltoliike ei ole merkkiliike. Mutta koska auton huollot oli tehty ajallaan ja oikein automerkkiin mallikohtaiset työkalut ja datayhteydet hankkineessa ja asentajansa kouluttaneessa huoltofirmassa, se ei estänyt vaihteiston avaamista ja korjaamista Junge Sterne vaihtoautotakuun piikkiin.

    Hieman off topic, mutta tuosta sen verran että vaikka EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan takuun edellytyksenä ei voi olla merkkihuollossa huollattaminen, tulee se kuitenkin vastaan mahdollisessa liikkeen/maahantuojan/tehtaan goodwillissä. Takuukorjaukset pitää tehdä, mutta GW on nimensä mukaisesti asianosaisten tahojen hyvän tahdon varassa, eikä sitä välttämättä löydy jos huoltohistoria on muualta.

      3
  • @M880 kirjoitti:
    Hieman off topic, mutta tuosta sen verran että vaikka EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan takuun edellytyksenä ei voi olla merkkihuollossa huollattaminen, tulee se kuitenkin vastaan mahdollisessa liikkeen/maahantuojan/tehtaan goodwillissä. Takuukorjaukset pitää tehdä, mutta GW on nimensä mukaisesti asianosaisten tahojen hyvän tahdon varassa, eikä sitä välttämättä löydy jos huoltohistoria on muualta.

    Aivan. Sitten kun mennään takuuehtojen ulkopuolelle tai kyseenalaisiin tilanteisiin, saattaa asiakkaan neuvotteluasema olla parempi pitkän asiakassuuhteen jälkeen kuin ulkopuolisesta villistä korjaamosta takuureklamaatiota tekemään poukkaavalla asiakkaalla. Tässä ei ole mitään epäreilua eikä syrjintää, vaan sen voi katsoa erääksi asiakkaiden sitouttamisen muodoksi.

    Tämän valinnan voi perustella monella tavalla ja ymmärrän hyvin miksi leasingfirmat huollattavat yritysautot valtuutetussa merkkiliikkeessä. Itse katson säästäväni muualla huollattamalla sen verran, että voin ottaa riskin. Olenhan säästänyt jo huoltohinnoissa melkoisen puskurin ikävää yllätystä varten jo ennalta. Saan joka tapauksessa tehtaan piikkiin valmistajan auktorisoiman suomalaisen merkkikerhon jäsenenä aina 15% alennuksen kaikista varaosista.

      
  • muokattu 18.08.2023 14:08

    @HybridRules kirjoitti:
    Sinunkin pitäisi kalibroida ajatukset koskemaan sähköautoa, jossa ei ole varsinaisesti huoltokohteita.

    Sitä olen juuri tekemässäkin, mutta nyt sinulla jäi lukematta posti johon vastasit, joten toistan:

    @740 GLE kirjoitti:
    Puuttuva huoltohistoria on pahempi synti kuin löysin rantein tehdyt halvat huollot, koska puuttuva huoltohistoria herättää epäilyksen mittarissa näkyvän ajomäärän rehellisyydestä.

    Ymmärsit väärin sen syyn, miksi huoltohistoria minua kiinnostaa. En minä jätä muuten hyvää autoa ostamatta vaikka raitisilmasuodatin olisikin likainen. Jos jarrunestekin on likaista, sitten tosin nuuskin auton hyvin epäluuloisesti varmistaen että muita pahoja laiminlyöntejä ei löydy.

    Ajan automerkillä, joka on legendaarisen kuuluisa mittarinväärennöksistä, mahdollisesti maailman yleisin mittariruuvauksen kohde. Kuten ZeiMZei jo kertoikin, käytän huoltohistoriaa yhtenä työkaluna auton ajomäärän karkeaan verifiointiin.

    Nykyajan autoista saa oikeilla välineillä mittarilukeman minne haluaa. Hyvä huijaus vaatii ammattitaitoa, koska todellinen ajomäärä ja mahdollisesti myös huoltohistoria on piilotettu eri puolille autoa ja kaikki ne pitää käydä väärentämässä myös. Mutta osaajalle hyvillä välineillä kaikki on mahdollista.

    Se huijaus, josta ei ole vielä mitään näyttöä on tehtaan "write-only" huoltotietokantaan kerran lisätyn tapahtuman poistaminen. Siksi merkkihuollon edustajalla tulee vaikeita tilanteita kun vihainen asiakas moittii autoaan "kuinka huonoja näistäkin on nykyään tullut", kun jo 250.000 km huollossa kosahti kalliisti. Ja tehtaan tietokannasta näkee, että nuhteeton saksalainen huoltohistoria päättyy vuoteen 2018, jolloin auto on huollettu 380.000 km ajomäärällä ja sitä seuraavista viidestä vuodesta ei ole mitään merkintää.

    Ei tämäkään tapa riskitön ole, koska hyvin paljon ajavalla vilpillisellä ensimmäisellä omistajalla on mahdollisuus vetää taksin kilometrejä tehden itse väliöljynvaihdot ja mittarinruuvauksen jokaisella huoltovälillä. Mutta nämä ovat jo harvinaisia tapauksia, vaikka täysin realistisia.

    Miten esim. Teslan mittarilukemaa yleensä pystyisi peukaloimaan. Sehän ei ole pelkästään autossa, vaan myös Teslan pilvessä. Ei ole mittarivaijeria, jota voisi porakoneella pyörittää.

    Teslalle tuo voi olla järisyttävä uutuus, mutta myöskään 740 GLE:ssä ei ole mittarinvaijeria jota voisi porakoneella pyörittää. En osaa itse manipuloida Teslan ajomäärää, mutta jos tuota pitäisi yrittää, aloittaisin samalla arkkitehtuurilla kuin muidenkin autojen mittariväärennökset tehdään. Eli ajetaan ulkopuolisella huoltolaitteella auton kojetauluun halutut lukemat ja sitten estetään auton muita kontrollereita päivittämästä mittarinäyttöä. Ja eikun kaupalle.

    Jos homman haluaa tehdä kestävämmällä tavalla, kannattaa auton sisällä sekä verkkoon raportoitavaan dataan asentaa jakaja softalla.

    Kaikki näitä menetelmiä torjuvat turvajärjestelmät ovat rehellisten käyttäjien etu ja juuri siitä ulkopuoliseen tietokantaan tallennetusta auton historiasta tässä huoltolokissakin on kysymys, aivan kuten Teslan pilvipalvelussakin. Ei näistä tarvitse väitellä, minulle kelpaa kyllä kumpi menetelmä tahansa tai vaikka molemmatkin, kunha ne ovat käytetyn ostoa harkitsevan saatavilla.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    En tiedä, miten huoltotiedot saa Teslalta, mutta Teslan omistajalla on Tesla-tili ja sinne tallentuu kaikki laskut.

    Sehän on hyvä asia, että data kerätään talteen auton ulkopuolelle. Juuri sitä tavoittelen itsekin.

    Saako käytetyn Teslan ostaja nähtäväkseen kyseisen auton koko historian kaikkien aiempien omistajien ajalta? Jos saa, sittenhän asia on kunnossa.

    Tesla todennäköisesti kerää niin paljon dataa, että heillä olisi hyvä mahdollisuus tuotteistaa palvelu, jolla voidaan rakentaa käytettyjen autojen sertifiointi?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sinunkin pitäisi kalibroida ajatukset koskemaan sähköautoa, jossa ei ole varsinaisesti huoltokohteita.

    Sitä olen juuri tekemässäkin, mutta nyt sinulla jäi lukematta posti johon vastasit, joten toistan:

    @740 GLE kirjoitti:
    Puuttuva huoltohistoria on pahempi synti kuin löysin rantein tehdyt halvat huollot, koska puuttuva huoltohistoria herättää epäilyksen mittarissa näkyvän ajomäärän rehellisyydestä.

    Ymmärsit väärin sen syyn, miksi huoltohistoria minua kiinnostaa. En minä jätä muuten hyvää autoa ostamatta vaikka raitisilmasuodatin olisikin likainen. Jos jarrunestekin on likaista, sitten tosin nuuskin auton hyvin epäluuloisesti varmistaen että muita pahoja laiminlyöntejä ei löydy.

    Ajan automerkillä, joka on legendaarisen kuuluisa mittarinväärennöksistä, mahdollisesti maailman yleisin mittariruuvauksen kohde. Kuten ZeiMZei jo kertoikin, käytän huoltohistoriaa yhtenä työkaluna auton ajomäärän karkeaan verifiointiin.

    Nykyajan autoista saa oikeilla välineillä mittarilukeman minne haluaa. Hyvä huijaus vaatii ammattitaitoa, koska todellinen ajomäärä ja mahdollisesti myös huoltohistoria on piilotettu eri puolille autoa ja kaikki ne pitää käydä väärentämässä myös. Mutta osaajalle hyvillä välineillä kaikki on mahdollista.

    Se huijaus, josta ei ole vielä mitään näyttöä on tehtaan "write-only" huoltotietokantaan kerran lisätyn tapahtuman poistaminen. Siksi merkkihuollon edustajalla tulee vaikeita tilanteita kun vihainen asiakas moittii autoaan "kuinka huonoja näistäkin on nykyään tullut", kun jo 250.000 km huollossa kosahti kalliisti. Ja tehtaan tietokannasta näkee, että nuhteeton saksalainen huoltohistoria päättyy vuoteen 2018, jolloin auto on huollettu 380.000 km ajomäärällä ja sitä seuraavista viidestä vuodesta ei ole mitään merkintää.

    Ei tämäkään tapa riskitön ole, koska hyvin paljon ajavalla vilpillisellä ensimmäisellä omistajalla on mahdollisuus vetää taksin kilometrejä tehden itse väliöljynvaihdot ja mittarinruuvauksen jokaisella huoltovälillä. Mutta nämä ovat jo harvinaisia tapauksia, vaikka täysin realistisia.

    Miten esim. Teslan mittarilukemaa yleensä pystyisi peukaloimaan. Sehän ei ole pelkästään autossa, vaan myös Teslan pilvessä. Ei ole mittarivaijeria, jota voisi porakoneella pyörittää.

    Teslalle tuo voi olla järisyttävä uutuus, mutta myöskään 740 GLE:ssä ei ole mittarinvaijeria jota voisi porakoneella pyörittää. En osaa itse manipuloida Teslan ajomäärää, mutta jos tuota pitäisi yrittää, aloittaisin samalla arkkitehtuurilla kuin muidenkin autojen mittariväärennökset tehdään. Eli ajetaan ulkopuolisella huoltolaitteella auton kojetauluun halutut lukemat ja sitten estetään auton muita kontrollereita päivittämästä mittarinäyttöä. Ja eikun kaupalle.

    Jos homman haluaa tehdä kestävämmällä tavalla, kannattaa auton sisällä sekä verkkoon raportoitavaan dataan asentaa jakaja softalla.

    Kaikki näitä menetelmiä torjuvat turvajärjestelmät ovat rehellisten käyttäjien etu ja juuri siitä ulkopuoliseen tietokantaan tallennetusta auton historiasta tässä huoltolokissakin on kysymys, aivan kuten Teslan pilvipalvelussakin. Ei näistä tarvitse väitellä, minulle kelpaa kyllä kumpi menetelmä tahansa tai vaikka molemmatkin, kunha ne ovat käytetyn ostoa harkitsevan saatavilla.

    Minun pointti on se, että koska sähköautossa ei ole käytännössä mitään huollettavaa, ei huoltohistorialla ole väliä toisin kuin polttiksissa. Sellaiset korjaukset, jotka on teetettävä jossain, ovat asia erikseen ja ne kannattaa teettää Teslan tapauksessa Teslalla.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En tiedä, miten huoltotiedot saa Teslalta, mutta Teslan omistajalla on Tesla-tili ja sinne tallentuu kaikki laskut.

    Sehän on hyvä asia, että data kerätään talteen auton ulkopuolelle. Juuri sitä tavoittelen itsekin.

    Saako käytetyn Teslan ostaja nähtäväkseen kyseisen auton koko historian kaikkien aiempien omistajien ajalta? Jos saa, sittenhän asia on kunnossa.

    Tesla todennäköisesti kerää niin paljon dataa, että heillä olisi hyvä mahdollisuus tuotteistaa palvelu, jolla voidaan rakentaa käytettyjen autojen sertifiointi?

    En tiedä saako vai eikö saa.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    Takuun voimassaoloon vaikuttavista huolloista en osaa sanoa, kun eurooppalaisissa on yleensä parin vuoden takuu "kotimarkkinoilla" ja ensimmäinen jarrunesteiden vaihto ja ajoneuvon tarkastus voi olla hyvinkin takuuajan päättymisen jälkeen. Sen sijaan olettaisin noiden "helppojenkin" huoltojen teettämisen jossain liikkeessä (oli se sitten merkkiliike tai joku kumppani joka pääsee valmistajan tietokantaan päivittämään huoltotoimenpiteet) säilyttävän jälleenmyyntiarvon paremmin. Siis jos autoa myydessä näkee tehtaan järjestelmästä (auton huoltovalikosta), että auto on huollatettu ja vaaditut/suositellut toimenpiteet (vaikka vain se jarrunesteen/raikkarin vaihdot) on tehty ajallaan ja siitä löytyy merkintä. Ei siitä varmaan haittaakaan ole. Nyt puhutaan kuitenkin muutaman satasen kustannuksesta parin/kolmen vuoden välein.

    Eihän mikään estä huollattamasta Teslaa liikkeessä, mutta se ei ole pakollista.

    En jaksa uskoa, että ilmansuodattimien vaihto tai jarrunesteen lisääminen vaikuttavat pätkän vertaa jälleenmyyntihintaan. Polttiksen ja plugarin kohdalla on eri juttu voitelun tärkeyden takia ja vanhemmissa vaihdokeissa kiinnostaa, onko jakopään ketju/hihna vaihdettu. Jos vaihto on tulossa, se vaikuttaa hintaan.

    HR ei kyse ole jarrunesteen lisäämisestä vaan jarrunesteen vaihtamisesta. Siinä samalla sitten käydään läpi huoltoon liittyvät tarkastukset, joten kattavalla huoltamisella on aina merkitystä jälleenmyyntiarvoon.

    Et voi olla tosissasi, että jarrunesteen tai ilmansuodattimen vaihto vaikuttaisi auton jälleenmyyntiarvoon. Vuosimalli, ajokilometrit ja auton visuaalinen kunto kyllä määräävät auton arvon, jos polttomoottoriin liittyvät ja muut auton määräaikaishuolloiksi määritellyt oleelliset huollot/korjaukset on tehty.

    Onhan se ymmärrettävää, että perinnemerkkien sähköautot halutaan käymään "huolloissa", jotta autoliike saa oheislaskutusta. Tesla on eri asia siltäkin kannalta, että Teslaa ei myy autokauppa vaan tehdas. Et voi ostaa bemaria suoraan BMW:ltä, mutta Teslat ostetaan suoraan Teslalta. Jää yksi välikäsi pois. Suomalaisella bemarin maahantuojalla on kaksisuuntaiset sidokset, toisaalta kuluttaja <-> maahantuoja ja toisaalta maahantuoja <-> BMW. Suomalainen bemaritoimija on ikään kuin jälsissä jumissa.

    Edit: vielä kertaalleen totean, että halutessaan Teslan voi huollattaa Teslalla ja jollain muulla autoliikkeellä ja saada siitä tosite. On olemassa järkivaihtoehto ja rahalla ostettava vaihtoehto. Se on ylös sinulle.

    Auton ollessa huollettu säännöllisesti ja valmistajan ohjelman mukaisesti on auton jälleenmyynti helpompaa ja näin ollen myös hinta on korkeampi kuin vastaavalla autolla, jossa huoltoja on tehty noudattamatta valmistajan huolto-ohjeita.
    Lisäksi autossa saattaa olla vielä valmistajan myöntämä takuu voimassa, jolloin takuun voimassaolo edellyttää, että huolto-ohjelmaa on noudatettu. Mikäli huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu, voi valmistaja evätä korjauksen takuun piiriin, mikäli vikaantunut komponentti olisi vikaantunut huoltamattomuudesta.

    Tässä ketjussa puhutaan sähköautojen huoltamisesta. Niissä kun ei ole öljynvaihtoja, öljyn tai polttoaineen suodatuksia, egrrää, jakopäätä, ruiskuja, sytytystä jne. jne., niin ei niissä ole varsinaista huollettavaakaan.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Tässä ketjussa puhutaan sähköautojen huoltamisesta. Niissä kun ei ole öljynvaihtoja, öljyn tai polttoaineen suodatuksia, egrrää, jakopäätä, ruiskuja, sytytystä jne. jne., niin ei niissä ole varsinaista huollettavaakaan.

    https://www.tesla.com/sites/default/files/service/annual_service_inspection_checklist_fi_fi.pdf

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    Takuun voimassaoloon vaikuttavista huolloista en osaa sanoa, kun eurooppalaisissa on yleensä parin vuoden takuu "kotimarkkinoilla" ja ensimmäinen jarrunesteiden vaihto ja ajoneuvon tarkastus voi olla hyvinkin takuuajan päättymisen jälkeen. Sen sijaan olettaisin noiden "helppojenkin" huoltojen teettämisen jossain liikkeessä (oli se sitten merkkiliike tai joku kumppani joka pääsee valmistajan tietokantaan päivittämään huoltotoimenpiteet) säilyttävän jälleenmyyntiarvon paremmin. Siis jos autoa myydessä näkee tehtaan järjestelmästä (auton huoltovalikosta), että auto on huollatettu ja vaaditut/suositellut toimenpiteet (vaikka vain se jarrunesteen/raikkarin vaihdot) on tehty ajallaan ja siitä löytyy merkintä. Ei siitä varmaan haittaakaan ole. Nyt puhutaan kuitenkin muutaman satasen kustannuksesta parin/kolmen vuoden välein.

    Eihän mikään estä huollattamasta Teslaa liikkeessä, mutta se ei ole pakollista.

    En jaksa uskoa, että ilmansuodattimien vaihto tai jarrunesteen lisääminen vaikuttavat pätkän vertaa jälleenmyyntihintaan. Polttiksen ja plugarin kohdalla on eri juttu voitelun tärkeyden takia ja vanhemmissa vaihdokeissa kiinnostaa, onko jakopään ketju/hihna vaihdettu. Jos vaihto on tulossa, se vaikuttaa hintaan.

    HR ei kyse ole jarrunesteen lisäämisestä vaan jarrunesteen vaihtamisesta. Siinä samalla sitten käydään läpi huoltoon liittyvät tarkastukset, joten kattavalla huoltamisella on aina merkitystä jälleenmyyntiarvoon.

    Et voi olla tosissasi, että jarrunesteen tai ilmansuodattimen vaihto vaikuttaisi auton jälleenmyyntiarvoon. Vuosimalli, ajokilometrit ja auton visuaalinen kunto kyllä määräävät auton arvon, jos polttomoottoriin liittyvät ja muut auton määräaikaishuolloiksi määritellyt oleelliset huollot/korjaukset on tehty.

    Onhan se ymmärrettävää, että perinnemerkkien sähköautot halutaan käymään "huolloissa", jotta autoliike saa oheislaskutusta. Tesla on eri asia siltäkin kannalta, että Teslaa ei myy autokauppa vaan tehdas. Et voi ostaa bemaria suoraan BMW:ltä, mutta Teslat ostetaan suoraan Teslalta. Jää yksi välikäsi pois. Suomalaisella bemarin maahantuojalla on kaksisuuntaiset sidokset, toisaalta kuluttaja <-> maahantuoja ja toisaalta maahantuoja <-> BMW. Suomalainen bemaritoimija on ikään kuin jälsissä jumissa.

    Edit: vielä kertaalleen totean, että halutessaan Teslan voi huollattaa Teslalla ja jollain muulla autoliikkeellä ja saada siitä tosite. On olemassa järkivaihtoehto ja rahalla ostettava vaihtoehto. Se on ylös sinulle.

    Auton ollessa huollettu säännöllisesti ja valmistajan ohjelman mukaisesti on auton jälleenmyynti helpompaa ja näin ollen myös hinta on korkeampi kuin vastaavalla autolla, jossa huoltoja on tehty noudattamatta valmistajan huolto-ohjeita.
    Lisäksi autossa saattaa olla vielä valmistajan myöntämä takuu voimassa, jolloin takuun voimassaolo edellyttää, että huolto-ohjelmaa on noudatettu. Mikäli huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu, voi valmistaja evätä korjauksen takuun piiriin, mikäli vikaantunut komponentti olisi vikaantunut huoltamattomuudesta.

    Tässä ketjussa puhutaan sähköautojen huoltamisesta. Niissä kun ei ole öljynvaihtoja, öljyn tai polttoaineen suodatuksia, egrrää, jakopäätä, ruiskuja, sytytystä jne. jne., niin ei niissä ole varsinaista huollettavaakaan.

    Puhun yleisellä tasolla ja on kai se sallittua tässäkin ketjussa.

      
  • @JEV2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tässä ketjussa puhutaan sähköautojen huoltamisesta. Niissä kun ei ole öljynvaihtoja, öljyn tai polttoaineen suodatuksia, egrrää, jakopäätä, ruiskuja, sytytystä jne. jne., niin ei niissä ole varsinaista huollettavaakaan.

    https://www.tesla.com/sites/default/files/service/annual_service_inspection_checklist_fi_fi.pdf

    Tuon listan mukaanhan toimenpiteet pitäisi suorittaa vuosittain/20tkm? Ei mulla ainakaan riittäisi tietotaito tuohon kaikkeen (siis jos saisi itse tehdä) - ja vaikka riittäisikin niin jos jossain valikossa saisi kuitattua tehdyksi, niin kuka uskoo että varmasti asiallisesti tehty?

      3
  • Vaikka sähköautoissa ei tehdä polttomoottoriin liittyviä huoltotöitä, vaativat sähköistetyt voimansiirtolinjat yhtä lailla säännöllistä huoltoa, esimerkiksi vaihteiston ja voimansiirron öljynvaihtoja. Myös akut ja niihin liittyvät toiminnallisuudet, kuten jäähdytys ja lämmitys, vaativat huoltoa ja korjausta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    Takuun voimassaoloon vaikuttavista huolloista en osaa sanoa, kun eurooppalaisissa on yleensä parin vuoden takuu "kotimarkkinoilla" ja ensimmäinen jarrunesteiden vaihto ja ajoneuvon tarkastus voi olla hyvinkin takuuajan päättymisen jälkeen. Sen sijaan olettaisin noiden "helppojenkin" huoltojen teettämisen jossain liikkeessä (oli se sitten merkkiliike tai joku kumppani joka pääsee valmistajan tietokantaan päivittämään huoltotoimenpiteet) säilyttävän jälleenmyyntiarvon paremmin. Siis jos autoa myydessä näkee tehtaan järjestelmästä (auton huoltovalikosta), että auto on huollatettu ja vaaditut/suositellut toimenpiteet (vaikka vain se jarrunesteen/raikkarin vaihdot) on tehty ajallaan ja siitä löytyy merkintä. Ei siitä varmaan haittaakaan ole. Nyt puhutaan kuitenkin muutaman satasen kustannuksesta parin/kolmen vuoden välein.

    Eihän mikään estä huollattamasta Teslaa liikkeessä, mutta se ei ole pakollista.

    En jaksa uskoa, että ilmansuodattimien vaihto tai jarrunesteen lisääminen vaikuttavat pätkän vertaa jälleenmyyntihintaan. Polttiksen ja plugarin kohdalla on eri juttu voitelun tärkeyden takia ja vanhemmissa vaihdokeissa kiinnostaa, onko jakopään ketju/hihna vaihdettu. Jos vaihto on tulossa, se vaikuttaa hintaan.

    HR ei kyse ole jarrunesteen lisäämisestä vaan jarrunesteen vaihtamisesta. Siinä samalla sitten käydään läpi huoltoon liittyvät tarkastukset, joten kattavalla huoltamisella on aina merkitystä jälleenmyyntiarvoon.

    Et voi olla tosissasi, että jarrunesteen tai ilmansuodattimen vaihto vaikuttaisi auton jälleenmyyntiarvoon. Vuosimalli, ajokilometrit ja auton visuaalinen kunto kyllä määräävät auton arvon, jos polttomoottoriin liittyvät ja muut auton määräaikaishuolloiksi määritellyt oleelliset huollot/korjaukset on tehty.

    Onhan se ymmärrettävää, että perinnemerkkien sähköautot halutaan käymään "huolloissa", jotta autoliike saa oheislaskutusta. Tesla on eri asia siltäkin kannalta, että Teslaa ei myy autokauppa vaan tehdas. Et voi ostaa bemaria suoraan BMW:ltä, mutta Teslat ostetaan suoraan Teslalta. Jää yksi välikäsi pois. Suomalaisella bemarin maahantuojalla on kaksisuuntaiset sidokset, toisaalta kuluttaja <-> maahantuoja ja toisaalta maahantuoja <-> BMW. Suomalainen bemaritoimija on ikään kuin jälsissä jumissa.

    Edit: vielä kertaalleen totean, että halutessaan Teslan voi huollattaa Teslalla ja jollain muulla autoliikkeellä ja saada siitä tosite. On olemassa järkivaihtoehto ja rahalla ostettava vaihtoehto. Se on ylös sinulle.

    Auton ollessa huollettu säännöllisesti ja valmistajan ohjelman mukaisesti on auton jälleenmyynti helpompaa ja näin ollen myös hinta on korkeampi kuin vastaavalla autolla, jossa huoltoja on tehty noudattamatta valmistajan huolto-ohjeita.
    Lisäksi autossa saattaa olla vielä valmistajan myöntämä takuu voimassa, jolloin takuun voimassaolo edellyttää, että huolto-ohjelmaa on noudatettu. Mikäli huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu, voi valmistaja evätä korjauksen takuun piiriin, mikäli vikaantunut komponentti olisi vikaantunut huoltamattomuudesta.

    Tässä ketjussa puhutaan sähköautojen huoltamisesta. Niissä kun ei ole öljynvaihtoja, öljyn tai polttoaineen suodatuksia, egrrää, jakopäätä, ruiskuja, sytytystä jne. jne., niin ei niissä ole varsinaista huollettavaakaan.

    Vaikka väität toisin yhteisiä huoltokohteita polttomoottoriauton kanssa on. Yhteisiä huoltokohteita sähköautoissa ja polttomoottoriautoissa on, esimerkiksi jarrunesteiden vaihto, raitisilmasuodattimen vaihto, ilmastoinnin huolto sekä jäähdytinnesteen vaihto.

      
  • muokattu 18.08.2023 16:35

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Teslassa ei siis ole takuun voimassaoloon vaikuttavia pakollisia liikkeessä teetettäviä huoltoja. Miten noiden muiden merkkien huoltojen kohdalla on?

    Takuun voimassaoloon vaikuttavista huolloista en osaa sanoa, kun eurooppalaisissa on yleensä parin vuoden takuu "kotimarkkinoilla" ja ensimmäinen jarrunesteiden vaihto ja ajoneuvon tarkastus voi olla hyvinkin takuuajan päättymisen jälkeen. Sen sijaan olettaisin noiden "helppojenkin" huoltojen teettämisen jossain liikkeessä (oli se sitten merkkiliike tai joku kumppani joka pääsee valmistajan tietokantaan päivittämään huoltotoimenpiteet) säilyttävän jälleenmyyntiarvon paremmin. Siis jos autoa myydessä näkee tehtaan järjestelmästä (auton huoltovalikosta), että auto on huollatettu ja vaaditut/suositellut toimenpiteet (vaikka vain se jarrunesteen/raikkarin vaihdot) on tehty ajallaan ja siitä löytyy merkintä. Ei siitä varmaan haittaakaan ole. Nyt puhutaan kuitenkin muutaman satasen kustannuksesta parin/kolmen vuoden välein.

    Eihän mikään estä huollattamasta Teslaa liikkeessä, mutta se ei ole pakollista.

    En jaksa uskoa, että ilmansuodattimien vaihto tai jarrunesteen lisääminen vaikuttavat pätkän vertaa jälleenmyyntihintaan. Polttiksen ja plugarin kohdalla on eri juttu voitelun tärkeyden takia ja vanhemmissa vaihdokeissa kiinnostaa, onko jakopään ketju/hihna vaihdettu. Jos vaihto on tulossa, se vaikuttaa hintaan.

    HR ei kyse ole jarrunesteen lisäämisestä vaan jarrunesteen vaihtamisesta. Siinä samalla sitten käydään läpi huoltoon liittyvät tarkastukset, joten kattavalla huoltamisella on aina merkitystä jälleenmyyntiarvoon.

    Et voi olla tosissasi, että jarrunesteen tai ilmansuodattimen vaihto vaikuttaisi auton jälleenmyyntiarvoon. Vuosimalli, ajokilometrit ja auton visuaalinen kunto kyllä määräävät auton arvon, jos polttomoottoriin liittyvät ja muut auton määräaikaishuolloiksi määritellyt oleelliset huollot/korjaukset on tehty.

    Onhan se ymmärrettävää, että perinnemerkkien sähköautot halutaan käymään "huolloissa", jotta autoliike saa oheislaskutusta. Tesla on eri asia siltäkin kannalta, että Teslaa ei myy autokauppa vaan tehdas. Et voi ostaa bemaria suoraan BMW:ltä, mutta Teslat ostetaan suoraan Teslalta. Jää yksi välikäsi pois. Suomalaisella bemarin maahantuojalla on kaksisuuntaiset sidokset, toisaalta kuluttaja <-> maahantuoja ja toisaalta maahantuoja <-> BMW. Suomalainen bemaritoimija on ikään kuin jälsissä jumissa.

    Edit: vielä kertaalleen totean, että halutessaan Teslan voi huollattaa Teslalla ja jollain muulla autoliikkeellä ja saada siitä tosite. On olemassa järkivaihtoehto ja rahalla ostettava vaihtoehto. Se on ylös sinulle.

    Auton ollessa huollettu säännöllisesti ja valmistajan ohjelman mukaisesti on auton jälleenmyynti helpompaa ja näin ollen myös hinta on korkeampi kuin vastaavalla autolla, jossa huoltoja on tehty noudattamatta valmistajan huolto-ohjeita.
    Lisäksi autossa saattaa olla vielä valmistajan myöntämä takuu voimassa, jolloin takuun voimassaolo edellyttää, että huolto-ohjelmaa on noudatettu. Mikäli huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu, voi valmistaja evätä korjauksen takuun piiriin, mikäli vikaantunut komponentti olisi vikaantunut huoltamattomuudesta.

    Tässä ketjussa puhutaan sähköautojen huoltamisesta. Niissä kun ei ole öljynvaihtoja, öljyn tai polttoaineen suodatuksia, egrrää, jakopäätä, ruiskuja, sytytystä jne. jne., niin ei niissä ole varsinaista huollettavaakaan.

    Vaikka väität toisin yhteisiä huoltokohteita polttomoottoriauton kanssa on. Yhteisiä huoltokohteita sähköautoissa ja polttomoottoriautoissa on, esimerkiksi jarrunesteiden vaihto, raitisilmasuodattimen vaihto, ilmastoinnin huolto sekä jäähdytinnesteen vaihto.

    Minä en ole väittänyt, että samoja huoltokohteita ei olisi.

    Kirjoitin tuossa aiemmin jo, että pitäisi joskus ottaa polttisauton huolto-ohjelma ja viivata yli siitä kohteet, joita sähköautossa ei ole, niin näkisi, mitä jää jäljelle.

      
  • @JEV2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tässä ketjussa puhutaan sähköautojen huoltamisesta. Niissä kun ei ole öljynvaihtoja, öljyn tai polttoaineen suodatuksia, egrrää, jakopäätä, ruiskuja, sytytystä jne. jne., niin ei niissä ole varsinaista huollettavaakaan.

    https://www.tesla.com/sites/default/files/service/annual_service_inspection_checklist_fi_fi.pdf

    Listassa on paljon rivejä, mutta ainoastaan jarrunesteen ja voimalinjan nesteiden vaihto sekä akkuun liittyvät jutut ovat varsinaista huoltoa.

    Omituista jänkäämistä täällä joutuu aina lukemaan.

    Minähän sanoi alun perin Teslan huoltohintoihin liittyen, että auton hankinta-asiakirjoissa tai käyttöohjeessa ei ole vaadittu, että takuun voimassaolo edellyttäisi jotain määräaikaishuoltoja niin kuin perinneautoissa on tapana.

    Autoa tietenkin kannattaa huoltaa, mutta sen voi tehdä itse sikäli kuin osaa. Tesla ei vaadi, että huollot tehtäisiin heillä, mutta tietenkin, jos joku muu huoltaa ja töpeksii, ei takuu kata sitä.

    Korkeajänniteosiin ja akkuun liittyviä huoltoja ei saa tehdä muut, jos haluaa takuun pysyvän voimassa.

    Nyt olisi kiva kuulla, onko muilla sähköautomerkeillä pakollinen huolto-ohjelma, jotta takuu pysyy voimassa, vai onko niiden "huolenpito-ohjelmat" vapaaehtoisia eli voiko omistaja halutessaan tehdä ne itse ilman, että se vaikuttaa takuuseen.

    Sehän on jokaisen oma valinta, teettääkö vapaaehtoisia huoltoja muualla vai tekeekö itse. Ihmisethän niitä autoliikkeissäkin tekee, enkä ole ihan varma, takaako autoliikekään aina osaavaa tekemistä.

    Ohjelmistopuolihan on Teslalla erinomaisella tolalla etäyhteyksien ja ohjelmistopäivitysten ansioista.

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tässä ketjussa puhutaan sähköautojen huoltamisesta. Niissä kun ei ole öljynvaihtoja, öljyn tai polttoaineen suodatuksia, egrrää, jakopäätä, ruiskuja, sytytystä jne. jne., niin ei niissä ole varsinaista huollettavaakaan.

    https://www.tesla.com/sites/default/files/service/annual_service_inspection_checklist_fi_fi.pdf

    Tuon listan mukaanhan toimenpiteet pitäisi suorittaa vuosittain/20tkm? Ei mulla ainakaan riittäisi tietotaito tuohon kaikkeen (siis jos saisi itse tehdä) - ja vaikka riittäisikin niin jos jossain valikossa saisi kuitattua tehdyksi, niin kuka uskoo että varmasti asiallisesti tehty?

    Luitkohan sinä muuta kuin, että kuinka monta riviä listassa on? Voimalinjan nesteiden vaihto on suositeltu vain kerran 20000km jälkeen tehtäväksi eli lienee jonkinlainen sisäänajovaiheen jälkeinen nesteiden vaihto. Jarrunesteen vaihto on varmaan hyvä teettää liikkeessä ja korkeajännite systeemeihin ei saakaan koskea, mutta en tiedä onko jäähdytysnesteen pinnantasoa tarpeen tarkastaa, kai siitä tulee hälytys, jos nestettä vuotaa. Eihän se neste mihinkään katoa, jos ei ole jotain vikaa eli vuotoa jossain.

    Sinullahan on myös sähköauto. Onko sinulla vapaus valita takuun voimassa pysymiseen nähden, teetätkö huolto-ohjelman mukaiset huollot?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tässä ketjussa puhutaan sähköautojen huoltamisesta. Niissä kun ei ole öljynvaihtoja, öljyn tai polttoaineen suodatuksia, egrrää, jakopäätä, ruiskuja, sytytystä jne. jne., niin ei niissä ole varsinaista huollettavaakaan.

    https://www.tesla.com/sites/default/files/service/annual_service_inspection_checklist_fi_fi.pdf

    Listassa on paljon rivejä, mutta ainoastaan jarrunesteen ja voimalinjan nesteiden vaihto sekä akkuun liittyvät jutut ovat varsinaista huoltoa.

    Omituista jänkäämistä täällä joutuu aina lukemaan.

    Minähän sanoi alun perin Teslan huoltohintoihin liittyen, että auton hankinta-asiakirjoissa tai käyttöohjeessa ei ole vaadittu, että takuun voimassaolo edellyttäisi jotain määräaikaishuoltoja niin kuin perinneautoissa on tapana.

    Autoa tietenkin kannattaa huoltaa, mutta sen voi tehdä itse sikäli kuin osaa. Tesla ei vaadi, että huollot tehtäisiin heillä, mutta tietenkin, jos joku muu huoltaa ja töpeksii, ei takuu kata sitä.

    Korkeajänniteosiin ja akkuun liittyviä huoltoja ei saa tehdä muut, jos haluaa takuun pysyvän voimassa.

    Nyt olisi kiva kuulla, onko muilla sähköautomerkeillä pakollinen huolto-ohjelma, jotta takuu pysyy voimassa, vai onko niiden "huolenpito-ohjelmat" vapaaehtoisia eli voiko omistaja halutessaan tehdä ne itse ilman, että se vaikuttaa takuuseen.

    Sehän on jokaisen oma valinta, teettääkö vapaaehtoisia huoltoja muualla vai tekeekö itse. Ihmisethän niitä autoliikkeissäkin tekee, enkä ole ihan varma, takaako autoliikekään aina osaavaa tekemistä.

    Ohjelmistopuolihan on Teslalla erinomaisella tolalla etäyhteyksien ja ohjelmistopäivitysten ansioista.

    Miten olisi sellainen ajatus, että Teslan taloudellinen tilanne oli vuosikaudet niin kriittinen, ettei ollut varaa avata huoltopisteitä ja niiden puutteen sai helposti selitettyä sillä, ettei huoltoa tarvita. Monille automerkeille "service" on tärkeä tulonlähde ja niin olisi myös Teslalle mutta nyt on vaikea kääntää takkia. Jos tuo aiemmin esillä ollut huoltolistaus olisi edes puoliksi pakollinen jotta takuu säilyy, rahantuloa ei voisi estää mutta Suomessakin huoltoa pitäisi tarjota muuallakin kuin Lempäälässä ja Vantaalla, kun autoja on maassa satatuhatta, huoltopaikkoja pitäisi olla ainakin sata ympäri Suomea.
    Kyllähän etädiagnostiikalla jokin käsitys ongelmasta saadaan (ellei itse kommunikaatiomoduli ole rikki) mutta vaikka syy olisi kuinka selvä ja helppo korjata (esimerkiksi epäily, että jokin liitin on hapettunut), niin netin kautta useimmat viat jää korjaamatta. Harvat kuitenkaan itse omaa autoaan korjaa eikä houkuttelevuutta yhtään lisää täyssähköautoihin liittyvä tunne hienosta tekniikasta jota vain harvat voivat ymmärtää.

      2
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tässä ketjussa puhutaan sähköautojen huoltamisesta. Niissä kun ei ole öljynvaihtoja, öljyn tai polttoaineen suodatuksia, egrrää, jakopäätä, ruiskuja, sytytystä jne. jne., niin ei niissä ole varsinaista huollettavaakaan.

    https://www.tesla.com/sites/default/files/service/annual_service_inspection_checklist_fi_fi.pdf

    Listassa on paljon rivejä, mutta ainoastaan jarrunesteen ja voimalinjan nesteiden vaihto sekä akkuun liittyvät jutut ovat varsinaista huoltoa.

    Omituista jänkäämistä täällä joutuu aina lukemaan.

    Minähän sanoi alun perin Teslan huoltohintoihin liittyen, että auton hankinta-asiakirjoissa tai käyttöohjeessa ei ole vaadittu, että takuun voimassaolo edellyttäisi jotain määräaikaishuoltoja niin kuin perinneautoissa on tapana.

    Autoa tietenkin kannattaa huoltaa, mutta sen voi tehdä itse sikäli kuin osaa. Tesla ei vaadi, että huollot tehtäisiin heillä, mutta tietenkin, jos joku muu huoltaa ja töpeksii, ei takuu kata sitä.

    Korkeajänniteosiin ja akkuun liittyviä huoltoja ei saa tehdä muut, jos haluaa takuun pysyvän voimassa.

    Nyt olisi kiva kuulla, onko muilla sähköautomerkeillä pakollinen huolto-ohjelma, jotta takuu pysyy voimassa, vai onko niiden "huolenpito-ohjelmat" vapaaehtoisia eli voiko omistaja halutessaan tehdä ne itse ilman, että se vaikuttaa takuuseen.

    Sehän on jokaisen oma valinta, teettääkö vapaaehtoisia huoltoja muualla vai tekeekö itse. Ihmisethän niitä autoliikkeissäkin tekee, enkä ole ihan varma, takaako autoliikekään aina osaavaa tekemistä.

    Ohjelmistopuolihan on Teslalla erinomaisella tolalla etäyhteyksien ja ohjelmistopäivitysten ansioista.

    Miten olisi sellainen ajatus, että Teslan taloudellinen tilanne oli vuosikaudet niin kriittinen, ettei ollut varaa avata huoltopisteitä ja niiden puutteen sai helposti selitettyä sillä, ettei huoltoa tarvita. Monille automerkeille "service" on tärkeä tulonlähde ja niin olisi myös Teslalle mutta nyt on vaikea kääntää takkia. Jos tuo aiemmin esillä ollut huoltolistaus olisi edes puoliksi pakollinen jotta takuu säilyy, rahantuloa ei voisi estää mutta Suomessakin huoltoa pitäisi tarjota muuallakin kuin Lempäälässä ja Vantaalla, kun autoja on maassa satatuhatta, huoltopaikkoja pitäisi olla ainakin sata ympäri Suomea.
    Kyllähän etädiagnostiikalla jokin käsitys ongelmasta saadaan (ellei itse kommunikaatiomoduli ole rikki) mutta vaikka syy olisi kuinka selvä ja helppo korjata (esimerkiksi epäily, että jokin liitin on hapettunut), niin netin kautta useimmat viat jää korjaamatta. Harvat kuitenkaan itse omaa autoaan korjaa eikä houkuttelevuutta yhtään lisää täyssähköautoihin liittyvä tunne hienosta tekniikasta jota vain harvat voivat ymmärtää.

    Eikö tämä mene jo vähän salaliittoteorian puolelle. Kun sähköautoissa ei oikeasti ole juuri mitään huollettavaa.

    Minusta olisi todella mielenkiintoista saada tietää, onko Volvossa tai bemarissa joku pakollinen huolto-ohjelma ja mitä siinä on listattu tehtäviksi huolloiksi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tässä ketjussa puhutaan sähköautojen huoltamisesta. Niissä kun ei ole öljynvaihtoja, öljyn tai polttoaineen suodatuksia, egrrää, jakopäätä, ruiskuja, sytytystä jne. jne., niin ei niissä ole varsinaista huollettavaakaan.

    https://www.tesla.com/sites/default/files/service/annual_service_inspection_checklist_fi_fi.pdf

    Listassa on paljon rivejä, mutta ainoastaan jarrunesteen ja voimalinjan nesteiden vaihto sekä akkuun liittyvät jutut ovat varsinaista huoltoa.

    Omituista jänkäämistä täällä joutuu aina lukemaan.

    Nimenomaan.

    Minähän sanoi alun perin Teslan huoltohintoihin liittyen, että auton hankinta-asiakirjoissa tai käyttöohjeessa ei ole vaadittu, että takuun voimassaolo edellyttäisi jotain määräaikaishuoltoja niin kuin perinneautoissa on tapana.

    Autoa tietenkin kannattaa huoltaa, mutta sen voi tehdä itse sikäli kuin osaa. Tesla ei vaadi, että huollot tehtäisiin heillä, mutta tietenkin, jos joku muu huoltaa ja töpeksii, ei takuu kata sitä.

    Korkeajänniteosiin ja akkuun liittyviä huoltoja ei saa tehdä muut, jos haluaa takuun pysyvän voimassa.

    Nyt olisi kiva kuulla, onko muilla sähköautomerkeillä pakollinen huolto-ohjelma, jotta takuu pysyy voimassa, vai onko niiden "huolenpito-ohjelmat" vapaaehtoisia eli voiko omistaja halutessaan tehdä ne itse ilman, että se vaikuttaa takuuseen.

    Muilla sähköautomerkeillä vai ihan vaan automerkeillä?
    Pitäisin perinjuurin outona jos perinteiset valmistajat yhtäkkiä myöntäisivät autojensa takuun olevan voimassa ilman asianmukaisesti tehtyä huolto-ohjelmaa. Ihan vaan koska käyttövoima on sähkö.

    Sehän on jokaisen oma valinta, teettääkö vapaaehtoisia huoltoja muualla vai tekeekö itse. Ihmisethän niitä autoliikkeissäkin tekee, enkä ole ihan varma, takaako autoliikekään aina osaavaa tekemistä.

    Ihmiset tekee, ja se on toinen tarina pysyvätkö kaikki ruodussa ja tekevät niinkuin on ohjeistettu.
    Jos on valtuutettu huolto töpeksinyt, takuu ei tietenkään raukea sen vuoksi. Jos Penan laakeri & mutteri töpeksii, takuun raukeaminen on selviö. Korvaako Pena? Jää nähtäväksi.

    Ohjelmistopuolihan on Teslalla erinomaisella tolalla etäyhteyksien ja ohjelmistopäivitysten ansioista.

    Oikeastaan Tesla perusti OTA:n varaan koko huollon aluksi. Mitä muuta merkki jolla ei ollut aikomustakaan sitoutua mihinkään kivijalkaan voi tehdä?

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Nyt olisi kiva kuulla, onko muilla sähköautomerkeillä pakollinen huolto-ohjelma, jotta takuu pysyy voimassa, vai onko niiden "huolenpito-ohjelmat" vapaaehtoisia eli voiko omistaja halutessaan tehdä ne itse ilman, että se vaikuttaa takuuseen.

    Huolto-ohjelman noudattaminen on takuun voimassaolon ehto jokseenkin varmasti kaikilla perinteisten autovalmistajien sähköautoilla. Fordilla takuu on viisi vuotta tai 100000 km, huoltoväli kaksi vuotta ilman km-rajaa.

      
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Nyt olisi kiva kuulla, onko muilla sähköautomerkeillä pakollinen huolto-ohjelma, jotta takuu pysyy voimassa, vai onko niiden "huolenpito-ohjelmat" vapaaehtoisia eli voiko omistaja halutessaan tehdä ne itse ilman, että se vaikuttaa takuuseen.

    Huolto-ohjelman noudattaminen on takuun voimassaolon ehto jokseenkin varmasti kaikilla perinteisten autovalmistajien sähköautoilla. Fordilla takuu on viisi vuotta tai 100000 km, huoltoväli kaksi vuotta ilman km-rajaa.

    Eipä tuo huoltoväli kuulosta pahalta eikä varmaan maksi montaa satasta? Se, ettei ole kilometrirajaa, viittaa siihen, ettei siinä huollosta kovin dramaattisia asioita tehdä. Minulla meni 100000 rikki pari kuukautta yli kahdessa vuodessa. Teslassa km-raja on 80000km tai neljä vuotta.

    Akun ja voimalinjan takuu varmaan on Mustangissakin pidempi? Äksässä se on 8 vuotta tai 240000km.

      
  • Huoltovapaa tesla
    Tesla Model X
    Mittarilukema
    139 000 km
    Hyvässä kunnossa ja tämän ikäisestä autosta usein laukeavat osat (vetarit, ilmastointivastus, etupään ylätukivarret, akun lämmitin) vaihdettu hiljattain. Autoon teetetty lisäksi äänenvaimennus.

      
  • Mikä raja tämä on? "Teslassa km-raja on 80000km tai neljä vuotta" - yleistakuu?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit