Aiemmin mainittiin:
"5. Huollon jälkeen saadaan lasku hyväksyttäväksi ja se maksetaan."
Mitä tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa?
Lasku on lasku, jolla on maksuaikaa ja maksu on maksu sillä hetkellä.
Jos Teslan setä tulee miun pihaan huoltamana miun Teslan ja sen jälkeen kysyy maksua ja sanon, että ei ole rahaa, niin mitä tapahtuu?
Auto on miun pihassa ja voin vaatia Teslan äijää häipymään miun tontilta hyvin vikkelään.
Jos auto on korjaamolla, niin autoa ei tarvitse luovuttaa asiakkaalle ennen maksua ja auto voidaan vaikka myydä ilman asiakkaan lupaa, että korjaamo saa maksun.
@Quu kirjoitti:
Huoltovapaa tesla
Tesla Model X
Mittarilukema
139 000 km
Hyvässä kunnossa ja tämän ikäisestä autosta usein laukeavat osat (vetarit, ilmastointivastus, etupään ylätukivarret, akun lämmitin) vaihdettu hiljattain. Autoon teetetty lisäksi äänenvaimennus.
Meillä taitaa olla joku väärinkäsitys, tai paremminkin sinulla. Korjaukset ovat eri asia kuin takuun ehtona oleva määräaikaishuolto-ohjelma.
Raskas auto, isot tehot ja kuskilla raskas kaasujalka, niin vetarit ovat kovilla. Voi tosin sanoa, että vetarit ovat alimitoitetut, jos eivät kestä. Oliko ilmoituksessa sanottu, onko auto Long Range vai Performance tai Ludicrous?
@Josef kirjoitti:
Aiemmin mainittiin:
"5. Huollon jälkeen saadaan lasku hyväksyttäväksi ja se maksetaan."
Mitä tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa?
Lasku on lasku, jolla on maksuaikaa ja maksu on maksu sillä hetkellä.
Jos Teslan setä tulee miun pihaan huoltamana miun Teslan ja sen jälkeen kysyy maksua ja sanon, että ei ole rahaa, niin mitä tapahtuu?
Auto on miun pihassa ja voin vaatia Teslan äijää häipymään miun tontilta hyvin vikkelään.
Jos auto on korjaamolla, niin autoa ei tarvitse luovuttaa asiakkaalle ennen maksua ja auto voidaan vaikka myydä ilman asiakkaan lupaa, että korjaamo saa maksun.
Pyydät huoltoa Tesla-sovelluksesta lähetettävällä tekstiviestillä, jossa olet kuvaillut huollon tarpeen. Tesla lähettää tarkentavan kysymyksen tai saat huollolle kustannusarvion ja ajanvarauksen. Jos aika ei sovi, voit valita vapaisra ajoista uuden. Ajanvaraus vahvistuu, kun hyväksyt kustannusarvion Tesla-sovellukseen. Kun huolto on tehty, saat erittelyn toteutuneista kustannuksista ja kun olet sen hyväksynyt, saat laskun, jonka sitten hyväksyt ja joko maksat sovelluksella luottokortiltasi tai voit maksaa laskun verkkopankissa. Huoltohenkilö ei siinä odottele maksuasi. Jos Tesla ehdottaa hintaan vaikuttavaa muutosta huollon sisältöön, saat aina lisäkustannuksesta arvion ja voit hyväksyä tai hylätä lisäjutun.
Viimeksi, kun mobiilihuolto kävi paikalla, niin asialla ei ollut Teslan äijä.
@HybridRules kirjoitti:
Sitten todetaan, että yllä kuvatut huoltovälit perustuvat tyypillisiin ajotapoihin ja -tilanteisiin ja autoa on tavallisesti huollettava tarpeen mukaan.
Muiden kuin Teslan hyväksymien huoltoasentajien aiheuttamat vahingot tai virheet eivät kuulu takuun piiriin.
Minne Teslan huoltohistoria tallentuu? Onko käytetyn ostajalla käytännöllistä tapaa tietää miten myyntiin tarjottua Teslaa on aiemmin huollettu ja missä?
Vaihtarina tarjoan tuntemani tiedon Mersusta, joka palaa joko merkkihuollosta tai muusta Mersun huoltamiseen tarvittavat välineet hankkineelta korjaamolta joka kerta pitenevän huoltolistan kera. Eli siis huollon tositteena printataan joka kerta auton koko huoltohistoria alusta lähtien ja vuosien kuluessa tuo lista vain pitenee.
Kannattaahan autosta pitää huolta, mutta sen voi tehdä itse tai teettää, jos haluaa. Ei ole pakko teettää.
Nykyautoissa kotitarvehuoltajia alkaa hidastaa varsin merkittävästi välineiden ja tehtaan datayhteyksien puute. Molempia on saatavissa, mutta lisenssit ovat sen hintaisia, ettei niitä viitsi hommata ihan pienelle korjaamollekaan, eikä kotiin harrastuksena.
Lueskelin auton takuuehtoja ja siellä sanotaan, että huolto- ja korjaushistoria luovutetaan seuraavalle omistajalle. Sitä ei sanottum saako tiedot jo ennen ostopäätöstä.
Sinullahan on myös sähköauto. Onko sinulla vapaus valita takuun voimassa pysymiseen nähden, teetätkö huolto-ohjelman mukaiset huollot?
Tuskin on vapautta valita, enkä edes itseasiassa tiedä tuon sähköauton kohdalla edes huolto-ohjelmasta että mitä se sisältää ja milloin täytyy suorittaa - paitsi ne yksittäiset toimenpiteet jotka näkyvät tuosta mobileappsista ja myös auton "huoltovalikosta" eli. ajoneuvontarkastus/jarrunesteet/jarrupalat jne. (öljynvaihto sieltä tämän sähkärin kohdalla puuttuu).
Näiden uudempien kohdalla (sisältäen siis myös aiemmat pari lataushybridiä sekä ainakin yhden pelkällä polttomoottorilla varustetun kulkupelin) varmaan viimeisen 10 vuoden aikana en ole edes varannut aikoija huoltoon, koska yleensä sieltäpäin ehtivät soitella että autosi kaipailee huoltoa. Bemareissa on ollut tuo CBS järjestelmä jo yli 40 vuotta (Condition Based Service), eli mihinkään kilometrimääriin sidottuja huoltoja ei ole olemassa, vaan auto itse ilmoittaa huoltotarpeesta. Aikaisemmin ennen "teleservices" aikaa piti itse varata huoltoaika kun auto näin pyysi, mutta ainakin 3 viimeisimmän auton kohdalla huollon henkilökunta on ehtinyt soitella ja kysellä milloin huolto sopii. Leasing autojen kohdalla en ole tuon kanssa paljoa päätäni vaivannut, koska sopimukseen sisältyvät huollot sijaisautoineen jne. Omissa nimissä olevat kulkupelit sen sijaan ovat sen verran vanhoja että takuu on päättynyt jo vuosia sitten ja huollan ne itse (ja pyrin myös korjaamaan tarpeen vaatiessa) ellei kyseessä ole joku ohjelmointia vaativa toimenpide (ts. pelkkä adaptaatioarvojen palautus ei riitä).
Tuota CBSn toimintaa aikojen saatossa seuranneena voi sanoa että käytännössä se asettaa 2v aikarajan normaali huoltotoimenpiteille ja kilometrimäärä viimeisen 15v. aikana kokemuksen perusteella on jotain 30tkm +-5tkm riippuen olosuhteista (tarkoittaen kumpi täyttyy ensin), etenkin kylmäkäynnistysten määrä talvella laskee tuota kilometrimäärää.
Akun ja voimalinjan takuu varmaan on Mustangissakin pidempi? Äksässä se on 8 vuotta tai 240000km.
Fordin akkutakuu tyypillinen 8 vuotta tai 160000 km.
Minun "itselataavan" takuu pysyy voimassa sen 10 v. / 350000 km. Kunhan joka vuosi saa huollosta sen "kunnossa on" sertifikaatin jonkinlaisen mittaustapahtuman jälkeen. En tiedä mitä sitten tapahtuu, jos mittarit jonain vuonna näyttävät ettei akku olekaan kunnossa.
Akun ja voimalinjan takuu varmaan on Mustangissakin pidempi? Äksässä se on 8 vuotta tai 240000km.
Fordin akkutakuu tyypillinen 8 vuotta tai 160000 km.
Minun "itselataavan" takuu pysyy voimassa sen 10 v. / 350000 km. Kunhan joka vuosi saa huollosta sen "kunnossa on" sertifikaatin jonkinlaisen mittaustapahtuman jälkeen. En tiedä mitä sitten tapahtuu, jos mittarit jonain vuonna näyttävät ettei akku olekaan kunnossa.
juurihan kirjoitit, että takuu on voimassa, joten jos mittari näyttää, että akku ei ole kunnossa, niin se korjataan takuuseen?
Määräaikaishuolto maksoi 20 euroa enemmän kuin vaimon kanssa nautittu synttäri-illallinen. Raitisilmasuodattimen vaihto ja 18 tarkastuskohtaa, kun pesunesteen ja lasinpyyhkimien tarkistus/vaihto ei ollut ruksattuna. Ei minusta mitenkään paha hinta, vaikka olisihan silläkin rahalla varmaan maksanut muutaman kuukauden klubimaksut raudanvääntelysaliin. Ja jos rahasta on tiukkaa, voi ne tarkastukset tehdä itsekin, ainakin takuuajan jälkeen. Sekä suodattimen vaihdon. Jarrunesteen vaihtoon harvempi ryhtynee. Alustan tarkastus tosin myös taitaa jäädä monelta kotioloissa tekemättä.
@Yosemite J kirjoitti:
Määräaikaishuolto maksoi 20 euroa enemmän kuin vaimon kanssa nautittu synttäri-illallinen. Raitisilmasuodattimen vaihto ja 18 tarkastuskohtaa, kun pesunesteen ja lasinpyyhkimien tarkistus/vaihto ei ollut ruksattuna. Ei minusta mitenkään paha hinta, vaikka olisihan silläkin rahalla varmaan maksanut muutaman kuukauden klubimaksut raudanvääntelysaliin. Ja jos rahasta on tiukkaa, voi ne tarkastukset tehdä itsekin, ainakin takuuajan jälkeen. Sekä suodattimen vaihdon. Jarrunesteen vaihtoon harvempi ryhtynee. Alustan tarkastus tosin myös taitaa jäädä monelta kotioloissa tekemättä.
Riippuu illallisen hinnasta. Oliko Valtionhotellin pääsalissa joku 10 ruokalajin huippukattaus vai Buttenhoffin laatuillallinen. Onkohan Buttenhof vielä toiminnassa?
@Yosemite J kirjoitti:
Määräaikaishuolto maksoi 20 euroa enemmän kuin vaimon kanssa nautittu synttäri-illallinen. Raitisilmasuodattimen vaihto ja 18 tarkastuskohtaa, kun pesunesteen ja lasinpyyhkimien tarkistus/vaihto ei ollut ruksattuna. Ei minusta mitenkään paha hinta, vaikka olisihan silläkin rahalla varmaan maksanut muutaman kuukauden klubimaksut raudanvääntelysaliin. Ja jos rahasta on tiukkaa, voi ne tarkastukset tehdä itsekin, ainakin takuuajan jälkeen. Sekä suodattimen vaihdon. Jarrunesteen vaihtoon harvempi ryhtynee. Alustan tarkastus tosin myös taitaa jäädä monelta kotioloissa tekemättä.
Riippuu illallisen hinnasta. Oliko Valtionhotellin pääsalissa joku 10 ruokalajin huippukattaus vai Buttenhoffin laatuillallinen. Onkohan Buttenhof vielä toiminnassa?
Vajaa pari sataa kahdelta hengeltä. Mualiman Navan lähistöllä oltiin. Buttenhoff lienee ihan hyvässä iskussa. Täytyykin käydä siellä joskus, kun tulee muuta asiaa Imatralle päin.
Minusta tuo on kohtuu hinta siitä, että ammattilainen tarkastaa auton alta ja päältä kerran vuodessa. Mutta minä olenkin pienellä eläkkeellä ja pääomatuloilla elelevä patamusta porvari.
@Yosemite J kirjoitti:
Määräaikaishuolto maksoi 20 euroa enemmän kuin vaimon kanssa nautittu synttäri-illallinen. Raitisilmasuodattimen vaihto ja 18 tarkastuskohtaa, kun pesunesteen ja lasinpyyhkimien tarkistus/vaihto ei ollut ruksattuna. Ei minusta mitenkään paha hinta, vaikka olisihan silläkin rahalla varmaan maksanut muutaman kuukauden klubimaksut raudanvääntelysaliin. Ja jos rahasta on tiukkaa, voi ne tarkastukset tehdä itsekin, ainakin takuuajan jälkeen. Sekä suodattimen vaihdon. Jarrunesteen vaihtoon harvempi ryhtynee. Alustan tarkastus tosin myös taitaa jäädä monelta kotioloissa tekemättä.
Riippuu illallisen hinnasta. Oliko Valtionhotellin pääsalissa joku 10 ruokalajin huippukattaus vai Buttenhoffin laatuillallinen. Onkohan Buttenhof vielä toiminnassa?
Vajaa pari sataa kahdelta hengeltä. Mualiman Navan lähistöllä oltiin. Buttenhoff lienee ihan hyvässä iskussa. Täytyykin käydä siellä joskus, kun tulee muuta asiaa Imatralle päin.
Minusta tuo on kohtuu hinta siitä, että ammattilainen tarkastaa auton alta ja päältä kerran vuodessa. Mutta minä olenkin pienellä eläkkeellä ja pääomatuloilla elelevä patamusta porvari.
Minustakin tuo hinta kuulostaa ihan kohtuulliselta.
Aiemmin mainittiin:
"5. Huollon jälkeen saadaan lasku hyväksyttäväksi ja se maksetaan."
Mitä tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa?
Lasku on lasku, jolla on maksuaikaa ja maksu on maksu sillä hetkellä.
Jos Teslan setä tulee miun pihaan huoltamana miun Teslan ja sen jälkeen kysyy maksua ja sanon, että ei ole rahaa, niin mitä tapahtuu?
Auto on miun pihassa ja voin vaatia Teslan äijää häipymään miun tontilta hyvin vikkelään.
Jos auto on korjaamolla, niin autoa ei tarvitse luovuttaa asiakkaalle ennen maksua ja auto voidaan vaikka myydä ilman asiakkaan lupaa, että korjaamo saa maksun.
Joo, yleistakuu. Onhan se kohtuullinen vähän ajavalle, mutta minulle tuo 80.000km tulee täyteen alle kolmessa vuodessa.
Akku- ja voimalinjatakuu on 8 vuotta tai 240.000km Model X:ssä.
Meillä taitaa olla joku väärinkäsitys, tai paremminkin sinulla. Korjaukset ovat eri asia kuin takuun ehtona oleva määräaikaishuolto-ohjelma.
Raskas auto, isot tehot ja kuskilla raskas kaasujalka, niin vetarit ovat kovilla. Voi tosin sanoa, että vetarit ovat alimitoitetut, jos eivät kestä. Oliko ilmoituksessa sanottu, onko auto Long Range vai Performance tai Ludicrous?
En enään jatka enempää
Moikka
Pyydät huoltoa Tesla-sovelluksesta lähetettävällä tekstiviestillä, jossa olet kuvaillut huollon tarpeen. Tesla lähettää tarkentavan kysymyksen tai saat huollolle kustannusarvion ja ajanvarauksen. Jos aika ei sovi, voit valita vapaisra ajoista uuden. Ajanvaraus vahvistuu, kun hyväksyt kustannusarvion Tesla-sovellukseen. Kun huolto on tehty, saat erittelyn toteutuneista kustannuksista ja kun olet sen hyväksynyt, saat laskun, jonka sitten hyväksyt ja joko maksat sovelluksella luottokortiltasi tai voit maksaa laskun verkkopankissa. Huoltohenkilö ei siinä odottele maksuasi. Jos Tesla ehdottaa hintaan vaikuttavaa muutosta huollon sisältöön, saat aina lisäkustannuksesta arvion ja voit hyväksyä tai hylätä lisäjutun.
Viimeksi, kun mobiilihuolto kävi paikalla, niin asialla ei ollut Teslan äijä.
Lueskelin auton takuuehtoja ja siellä sanotaan, että huolto- ja korjaushistoria luovutetaan seuraavalle omistajalle. Sitä ei sanottum saako tiedot jo ennen ostopäätöstä.
Tuskin on vapautta valita, enkä edes itseasiassa tiedä tuon sähköauton kohdalla edes huolto-ohjelmasta että mitä se sisältää ja milloin täytyy suorittaa - paitsi ne yksittäiset toimenpiteet jotka näkyvät tuosta mobileappsista ja myös auton "huoltovalikosta" eli. ajoneuvontarkastus/jarrunesteet/jarrupalat jne. (öljynvaihto sieltä tämän sähkärin kohdalla puuttuu).
Näiden uudempien kohdalla (sisältäen siis myös aiemmat pari lataushybridiä sekä ainakin yhden pelkällä polttomoottorilla varustetun kulkupelin) varmaan viimeisen 10 vuoden aikana en ole edes varannut aikoija huoltoon, koska yleensä sieltäpäin ehtivät soitella että autosi kaipailee huoltoa. Bemareissa on ollut tuo CBS järjestelmä jo yli 40 vuotta (Condition Based Service), eli mihinkään kilometrimääriin sidottuja huoltoja ei ole olemassa, vaan auto itse ilmoittaa huoltotarpeesta. Aikaisemmin ennen "teleservices" aikaa piti itse varata huoltoaika kun auto näin pyysi, mutta ainakin 3 viimeisimmän auton kohdalla huollon henkilökunta on ehtinyt soitella ja kysellä milloin huolto sopii. Leasing autojen kohdalla en ole tuon kanssa paljoa päätäni vaivannut, koska sopimukseen sisältyvät huollot sijaisautoineen jne. Omissa nimissä olevat kulkupelit sen sijaan ovat sen verran vanhoja että takuu on päättynyt jo vuosia sitten ja huollan ne itse (ja pyrin myös korjaamaan tarpeen vaatiessa) ellei kyseessä ole joku ohjelmointia vaativa toimenpide (ts. pelkkä adaptaatioarvojen palautus ei riitä).
Tuota CBSn toimintaa aikojen saatossa seuranneena voi sanoa että käytännössä se asettaa 2v aikarajan normaali huoltotoimenpiteille ja kilometrimäärä viimeisen 15v. aikana kokemuksen perusteella on jotain 30tkm +-5tkm riippuen olosuhteista (tarkoittaen kumpi täyttyy ensin), etenkin kylmäkäynnistysten määrä talvella laskee tuota kilometrimäärää.
Fordin akkutakuu tyypillinen 8 vuotta tai 160000 km.
Minun "itselataavan" takuu pysyy voimassa sen 10 v. / 350000 km. Kunhan joka vuosi saa huollosta sen "kunnossa on" sertifikaatin jonkinlaisen mittaustapahtuman jälkeen. En tiedä mitä sitten tapahtuu, jos mittarit jonain vuonna näyttävät ettei akku olekaan kunnossa.
juurihan kirjoitit, että takuu on voimassa, joten jos mittari näyttää, että akku ei ole kunnossa, niin se korjataan takuuseen?
Määräaikaishuolto maksoi 20 euroa enemmän kuin vaimon kanssa nautittu synttäri-illallinen. Raitisilmasuodattimen vaihto ja 18 tarkastuskohtaa, kun pesunesteen ja lasinpyyhkimien tarkistus/vaihto ei ollut ruksattuna. Ei minusta mitenkään paha hinta, vaikka olisihan silläkin rahalla varmaan maksanut muutaman kuukauden klubimaksut raudanvääntelysaliin. Ja jos rahasta on tiukkaa, voi ne tarkastukset tehdä itsekin, ainakin takuuajan jälkeen. Sekä suodattimen vaihdon. Jarrunesteen vaihtoon harvempi ryhtynee. Alustan tarkastus tosin myös taitaa jäädä monelta kotioloissa tekemättä.
Riippuu illallisen hinnasta. Oliko Valtionhotellin pääsalissa joku 10 ruokalajin huippukattaus vai Buttenhoffin laatuillallinen. Onkohan Buttenhof vielä toiminnassa?
@Yosemite J kirjoitti:
Hesellä vai ravintola Olossa?
Eli?
Eli ei virallisia huoltoja ennen takuun loppumista?
Voihan ne tehdä takuuajan loputtua miten parhaaksi näkee...
Vajaa pari sataa kahdelta hengeltä. Mualiman Navan lähistöllä oltiin. Buttenhoff lienee ihan hyvässä iskussa. Täytyykin käydä siellä joskus, kun tulee muuta asiaa Imatralle päin.
Minusta tuo on kohtuu hinta siitä, että ammattilainen tarkastaa auton alta ja päältä kerran vuodessa. Mutta minä olenkin pienellä eläkkeellä ja pääomatuloilla elelevä patamusta porvari.
Minustakin tuo hinta kuulostaa ihan kohtuulliselta.