Miksi nyt suunnitellaan uusia nopeusrajoituksia tietyille tieosuuksille? 100 km/h lasketaan 90 km/h.
Teiden huonon kunnon vuoksi ? Ajetaan liian lujaa ?
Väittäisin, että suurin osa autoilijoista ajaa jo nyt alinopeutta. Moottoritiellä suurimman osan nopeus on reilusti alle 120 km/h. Maanteillä ajetaan myös rajoitusten alle 80 km/h tai alle 100 km/h.
Nyt asiat tehdään halvimman kautta - muutetaan rajoitus - kun voisi laittaa ko. tieosuudet kuntoon, jotta autoilijoilla on varmuus ajaa rajoituksen mukaan. Lisäksi moni autoilija tarvitsee varmuutta ja kokemusta autolla ajoon, jotta voidaan ajaa edes lähellä rajoitusta.
Aloitetaanko uusi alinopeutta ajavien syyttelykeskustelu? Alinopeutta ajavat tuskin ovat syypäänä rajoituksien laskuun, vaan he ajavat järkevästi olosuhteiden mukaan. Nyt pitää saada muutkin mukaan olosuhteiden mukaisiin nopeuksiin. Nyt alinopeutta ajavat tuskin pudottavat nopeuttaan kympillä, paitsi ne, jotka ajavat tarkkaan mittarin mukaan.
Suomen tiet ovat suurelta osin 50 vuotta vanhoja. Ei niillä nykyiset liikennemäärät voi ajaa kovin lujaa, kun mm. pientareet puuttuvat. Asvaltin kunto on toissijainen juttu, jos vähänkään pitää turvaväliä. Ilmeisesti huonon uudelleenpäällystämisen takia syntyneet montut pystyy useimmiten väistämään, kunhan näkee tien edessään.
Reilut 35 vuotta ajaneena tiedän, että nopeusrajoitusten laskua on tehty kautta vuosikymmenten pikkuhiljaa siellä täällä. Jos jossain nopeusrajoitus on suurentunut, se on tapahtunut vain jos tietä on muutettu - rajoituksen pienenemiseen taas ei ole ollut useimmiten mitään näkyvää syytä. Suurin rajoitusten kertapienennys tapahtui silloin kun otettiin talvinopeudet käyttöön ja sen jälkeen noita talvinopeusrajoituksia on käytetty hyväksi rajoitusten pienentämiseen, eli ei olekaan palautettu keväällä talvinopeutta kesänopeudeksi joltain pätkältä. Aikanaan oli sellaisia 100 km/h asfalttiteitä jotka olivat sen verran mutkaisia ettei kaikkiin mutkiin järkevä ihminen ajanut kesälläkään sataa. (Nykyään 80-yleisrajoituksen piirissä olevat (yleensä soratiet) ovat vielä sellaisia että autoilija joutuu itse määrittämään mutkassa nopeutensa sillä suurinta sallittua ajava päätyy metsän puolelle.)
Rajoitusten tiputtamiseen liittynee juuri se, ettei ole näkyvää syytä. Kun teitä ei paranneta liikenteen mukaan, rajoitukset tippuvat. Talvirajoitukset jäävät joskus voimaan, kun tien päällyste on niin koloutunut, mutta tiedotus lupaa nostoa takaisin, kun saadaan pari senttiä uutta pintaa.
Eikö nykyautot aja rajoitusnopeutta ihan itse (acc) tai ainakin näyttävät rajoituksen kuljettajalle, joka sitten painaa sallittua vauhtia ja sallitusti yli. Taas on uusi syy laskea rajoituksia, kun tilannenopeudet eivät ole hallussa.
Hienoa että saadaan myös 90 km/h rajoitus käyttöön, Ruotsi oli tässäkin asiassa paljon nopeampi. Joskus 80 km/h on tarpeettoman hidas, toisaalta 25% korkeampi 100 km/h on paikoin turhan nopea.
Toivottavasti tätä uutta mahdollisuutta osataan hyödyntää siten että enemmistölle autoilijoista tuntuu siltä että merkit on asetettu paikoilleen harkintaa käyttämällä.
Sitten voi tietty asiaa lähestyä sitenkin että onko paikoin 120 km/h ajoneuvojen turvaväleihin suhteutettuna aivan liian kova nopeus? Autot on kehittyneet, mutta onko niiden kuljettajat leikki- ja kilpailuhenkisyydessään edelleen se heikoin lenkki?
Jos toteutuneesta peräänajosta saisi aina saman seuraamuksen kuin 0,6 promillen puhallustuloksesta rutiiniratsiassa, niin se voisi olla keino parantaa liikenneturvallisuutta uudelle tasolle. "Älä aja toisen päälle" voisi olla hyvä moraalisena arvona.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rattijuoppo-karysi-ruohonleikkurin-ohjaksista-joroisissa/8788640#gs.bbmql2
Keskittymällä omaan ajamiseen liikenneturvallisuus paranee kuin itsestään, toisten virheiden puntarointi on täysin turhaa.
Jännä, että -80 -luvulla autot ja tiet (sekä kuskit) olivat niin paljon parempia, että niillä pystyi turvallisesti ajamaan sitä sataa nykyisen 80 tai 60 sijaan samassa kohtaa.
Juu, ihan varmasti. Silloin onnettomuuksissa kuoli ja loukkaantui niin paljon vähemmän ihmisiä varsinkin liikennemääriin suhteutettuna kuin nykyään.
90 km/h nopeusrajoitus on voimassa monissa Euroopan maissa. Esimerkiksi Ruotsissa, Alankomaissa, Sveitsissä, Norjassa ja Saksassa tällainen rajoitus on käytössä tietyillä tieosuuksilla. Suomessa Väylävirasto on aloittanut kokeilun, jossa tietyille sataa kilometriä tunnissa kulkeville teille asetetaan 90 km/h nopeusrajoitus.
Minusta 80 km/h riittäisi.
Terveiset Saksasta lomalta. Täällä 100km/h löytyy pikku teiltäkin, jotka on kapeita ja mutkaisia. Suomess näillä kyläteillä on 60...70km/h. Rajoituksia 20...70km/h käytetään järkevästi. Täällä voi ja pitää ajaa tilannenopeudem mukaan aivan samalla tavalla kuin 80km/h sorateillä Suomessa.
Jostakin syystä ece-kulutus mitattiin nopeudella 90 km/h. Ja 120.
Kertokaa, miksi rajoituksia pitää laskea, kun hitaammin voi ajaa aivan vapaasti. Oma mielipiteeni on että rajoitukset on jo liian alhaiset, joten käytän tuon virhemaksuliukuman hyväksi. Ja aivan varmasti jos isoilla teillä nopeudet laskee vielä tästä, niin hiljaiseen aikaan mennään sakkoriskillä, koska valvonta on 'onneksi' minimaalista ja jos sitä on niin heikosti resursoitua, että asiakaspalvelu menee heti tukkoon ja sitten tiketin saaminen on arpapeliä.. Kaavailut 100km/h teiden nopeuden laskuista 80km/h ovat täysin perusteettomia.
Useiden nopeiden kuskien mukaan alinopeus pitäisi olla rangaistavampaa kuin ylinopeuden.
Ylinopeus on vähintään yksi tekijä onnettomuuksissa, yleensä ylinopeus ei taida riskiä laskea, vaan ns. todennäköisyys ja seuraukset molemmat saavat isomman arvon. Eihän se sinua haittaa, vaikka joutuisit onnettomuuteen ajaessasi ylinopeutta ja tietenkin toisen töpeksiessä kun ilmestyt tilanteeseen odotettua nopeammin?
@tracktest kirjoitti:
Paitsi silloin kun itse puntaroit toisten virheitä...
Eikö se ole rangaistavaa, jos ajaa alle alimman sallitun nopeusrajoituksen?
Mitä tarkoitat?
Hienosti taas omaksuttu liikenneviraston puolitotuuudet
Yksi tekijä,.entäs ne muut.asiaan liittyvät, alkoholi, huumeet, itsetuhoisuus ja täydellinen piittaamattomuus joita nuoriso harrastaa. Näitä et ratkaise rajoituksia näpelöimällä.
Alkoi ihan oikeasti harmittamaan liikenteen vatkaus. Joten miula oli viikonlopun kestävä ihmiskoe.
Lähdin liikennevaloista n. kolme (3) sekuntia valojen vaihtumisen jälkeen ja kiihdytin tikkarinopeuteen todella rauhallisesti.
Nopeusrajoittimen olin asettanut kulloisen nopeusrajoituksen mukaan. 60km/h rajoitus=mittarinopeus 60km/h. Missään vaiheessa en ylittänyt suurinta sallittua nopeutta.
Yleisin syy kokeen keskeyttämiselle oli se, että joku oli edessä ja esti minua kiihdyttämästä hitaasti tai ajamasta suurinta sallittua nopeutta.
Ajelin kaupungissa ja maantiellä n. 190 kilometriä.
Miksi ihmeessä pitäisi ottaa kaikki maailman asiat huomioon, jos yhdestä seikasta puhutaan? Jos puhutaan Suomesta, pitäisi käsitellä maailman kaikki maat. Jos puhutaan suomesta, pitäisi käsitellä kaikki maailman kielet. Jos puhutaan nopeudesta, pitää käsitellä 20 muuta mahdollista onnettomuustekijää. Ollaanko teillä kotona noin perusteellisia ja ruuan valitsemiseksi keskustellaan vähintään 300 ruokalajia läpi?
Et ymmärtänyt mitä kirjoitin, tapojesi mukainen möläytys.
Sinä kirjoitit kommenttiisi tasan tämän: Keskittymällä omaan ajamiseen liikenneturvallisuus paranee kuin itsestään, toisten virheiden puntarointi on täysin turhaa.
Miten monella tavalla sen voi ymmärtää? Ja kuitenkin harrastat täällä palstalla puntarointia siinä missä muutkin. Jos tarkoitit jotakin muuta puntarointia niin ei se sitten selvinnyt, totta.
Jos/kun otat esille ylinopeuden kuolemaan johtaneissa kolareissa puhutaan väistämättä Suomessa mainitsemistani asioista. Ne myös kattavat hyvin merkittävän osan näistä onnettomuuksit joissa ylinopeutta on todettu.
Pyöreässä, sinisellä pohjalla olevassa merkissä on valkoisilla numeroilla ilmoitettu alin sallittu nopeus..
Sen voi ymmärtää yhdellä tavalla, ajaessa ei toisten virheitä puntaroida. Tuskin kukaan palstalla ajaessaan roikkuu. Luuletko tosiaan, että tracktest ratissa kirjoittelee?
Aika typerä kysymys! Kuvitteletko tosiaan että luulin noin?
Kyllä sen kommentin voi ymmärtää puntaroinnin kannalta vähintäänkin kahdella tavalla: joko ratissa ajaessaan (rautalankaa 751:lle: mielessään) ja sitten täällä jälkeenpäin kirjoitellen.
Sinä varmastikin ajat omaa ajoasi ja katsot mihin se riittää (urheilusanontaa mukaillen).
Aaa, OK. Enpä nyt muista milloin olisin nähnyt tien varressa moista. Vastauksena kysymykseesi siis: on. MIksei olisi?
Sitten palataan käytäntöön: molempia on yhtä helppo jättää noudattamatta. Ja aivan samanlaisia valvottavia: pienellä prosentilla tapahtuu. Tarkoittaa sitä, ettei kummastakaan jää juurikaan kiinni, jos ylittää/alittaa, saati tulisi sakotetuksi. Näin uskoisin.
Teillä on erikoinen asenne rajoituksia kohtaan, niitä noudatetaan kiinni jäämisen riskin mukaan.
Siinä virkkeessä oli kaksi lausetta, oliko se ensimmäinenkin jälkikäteen tekemistä? Vai miksi hajotit virkkeen?
Kumppanilla on erityinen kyky silputa keskustelu ja lauseet sellaiseen muotoon ettei kukaan pysy mukana.
@Lukija336949 kirjoitti:
Toivottavasti ette teititellyt minua?
Selvyyden vuoksi muotoilisin tuon kommenttisi näin: _ useilla kuskeilla on erikoinen asenne rajoituksia kohtaan, niitä noudatetaan kiinni jäämisen riskin mukaan_
Kirjoitukseni oli siis yleisen tason havainnointiin perustuva päätelmäni.
@tracktest kirjoitti:
SInulla on erityinen kyky paeta tuollaisen kommentoinnin taakse. Huhhei... Mitä tulee lauseiden muotoiluun omissa kirjoituksissasi, niin...
Varsinkin oletukseni siitä, että kuvittelet kirjoittavasi tyhjentävästi ja ilman tarvetta kenenkään vasta-argumentointiin olisi outoa, jos pitää paikkansa.