Uudet nopeusrajoitukset !

418 kommenttia
18910111214»
  • muokattu 31.07.2024 09:50

    @Kumppani kirjoitti:
    @740 GLE kirjoitti:

    Suuri osa motoristin koulutuksesta sopii autoilijallekin. Huomaan selvästi moottoripyörän muuttaneen tapaani ajaa autolla.

    Asia vilpitön

    Autolla talviajokoulutus ei ole vain yksi ainoa rutiini vaan ajotapa kannattaa sovittaa juuri siihen ajonhallinnan versioon jota ajaa. Eri vuosikymmenien autot toimivat tässä suhteessa aivan eri tavoin.

    Tuo on hyvä huomio! Eikä tarvitse olla vuosikymmenien eroja, riittää kun vaihtaa etu- ja takavetoisen välillä jne.

    @Lukija31722 kirjoitti samasta aiheesta:

    Minäkin ajelin jostain syystä aikoinaan kevytmoottoripyörällä täysin tietämättömänä siitä, miten moottoripyörää oikeasti pitää kääntää jos käännöstä pitää jyrkentää äkkiä tai muuten vain olisi pitänyt väistää nopeasti jotain..... Niinpä nytkin tehojarrutus moottoripyörällä on niin selkäytimessä että se kyllä onnistuu melkolailla varmasti tilanteessa kuin tilanteessa vaikka absittomalla pyörällä - ohjaustaidosta kaikissa nopeuksissa ja tilanteissa taas en vieläkään ole niin varma.

    Pitäisikö sinun sitten mennä myös samoille motoristien eeaakookursseille kuin 740GLE? Tai ylipäätään kuka vaan, jos aikoo alkaa motoristiksi, on alla sitten kevari tai raskaampi pyörä. En tiedä mitä autokouluissa opetetaan asiasta.

    Kävin heti kahden täyden päivän koulutuksen, kun vuosikymmenten jälkeen aloin moottoripyöräillä uudelleen. Koulutuksen suuri hyöty on siinä, että edes tietää itse mitä on syytä opetella. Kun kouluttajat kurvailivat jalkatapit maata viistäen ja minä en, niin huomasin heti missä asiassa tarvitsen opettelua.

    SIlti edelleen kysyn sinultakin, koetko että sellainen on hyödyksi "vain" m-pyörän ajajalle, vai voisiko siitä olla hyötyä myös autoillessa? Jos siis ajatellaan arjen liikenneturvallisuuden petraamista, eikä vain simuloitua hirvien väistelyä keilaradalla.

    Ajoharjoituksia tulee ajettua vuosittain jo ihan työpaikan vaatimana. Liukaankelin harjoituksista on ehdottomasti ainakin sellainen hyöty, ettei mitään "hartialukkoa" pääse syntymään liikenteessäkään yllättävissä tilanteissa vaan aina osaa toimia loppuun saakka.

      3
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija21885 kirjoitti:

    Lisäkoulutus on hyödyksi kenelle tahansa

    Kyllä se näin varmasti on.

    Pitää vain muista ja huomioida, ettei mikään taho ns. vaadi sitä ajokortin saamisen jälkeen vaan kaikki jää kunkin oman harkinnan varaan.

    Rahamääräiset hyödyt ovat sitä suuremmat mitä raskaammasta ajoneuvokalustosta on kyse, mutta myös henkilöautoilijan kannattaa parantaa ajotapaansa. Säästö on yleensä 5-15 prosenttia.
    -säästää polttoainetta
    -vähentää hiilidioksidipäästöjä
    -parantaa liikenneturvallisuutta
    -vähentää huolto-, korjaus- ja rengaskustannuksia
    -vähentää kuljettajan stressin tunnetta liikenteessä
    -lisää matkustusmukavuutta
    -kohentaa yrityskuvaa erityisesti silloin, kun autossa on yrityksen tunnukset.

    Kaikki oikein kannatettavia asioita. Paha vaan että ovat ajatuksellisesti niin pahasti ristissä sen kanssa, mitä täällä on keskusteltu siitä, ovatko rajoitusnopeudet oikeat vai väärät ja kuka on kenenkin tientukkona. Tai kansankunnan seisahtumiset, joista eräs paasaa.

    Se mitä ennakoiva ajo on, niin osittain se on sitä että hyvä kuljettaja ei aja itseään tilanteisiin joista jotkut taitavat tai onnekkaat kuljettajat voivat selvitä. Riskitilanteiden vähentäminen on yksi merkittävä osuus tässä.

    Tuota tilanteista selviämisestä varmaan 740GLE:kin osaa täydentää. Riskitilanteiden vähentämiseen liittyy hyvin paljon muutakin havainnoitavaa ja asennehommia. Suojatie-, liikennevalo- ja vilkkukäyttäytymisestä alkaen. Voisiko käyttää termiä muiden huomioiminen, eli "minäminä ja minun kiiruuni"-ajattelusta eroon pääseminen?

    1. Juuri näin. Pitää itse hakeutua jatko- tai syventävään koulutukseen. Osalle riittää se että maksaa sakkoja tai on ajoittain ajokiellossa. Ja sama meno jatkuu sen jälkeenkin.

    2. Eivät ajatukset ristissä ole, vaan jokainen saa valita mikä sopii paremmin itselle. Edelläajava on takanatulevalle tientuke, kun taas käänteisesti takanatuleva on vaaraa aiheuttava häirikkö (joka ajaa ajoneuvoaan lainvastaisella tavalla). Riippuu siis siitä keneltä kysyy.

    3. Toisten ihmisten kunnioittaminen tasavertaisina tienkäyttäjinä on erinomainen lähtökohta.

    Suojatiekäyttäytyminen on pahimmillaan sitä että ajoneuvoa kuljettava on valmis jopa ajamaan onnettomuuden, eli tappamaan jalankulkijan joka on "kävelemässä alle" (tämä ajotapa tunnetaan nimellä liikenneturvallisuuden vaarantaminen), kun taas ennakoivalla tavalla ei kuljettajan tarvitse kuin hidastaa sen verran että jalankulkijan ei tarvitse miettiä miten ajoneuvon kuljettaja aikoo tilanteessa toimia.

    Tai sitten on niitäkin tilanteita joissa jalankulkija seisoo hoopona odottamassa että ajoneuvon kuljettaja oikeasti pysähtyy ja sen jälkeen jalankulkija huitoo että mene sinä ensin, vaikka hän olisi voinut seisoskella kauempana suojatiestä jolloin ei olisi syntynyt velvollisuutta antaa esteetöntä kulkua.

      4
  • @Lukija152782 kirjoitti:
    Miksi nyt suunnitellaan uusia nopeusrajoituksia tietyille tieosuuksille? 100 km/h lasketaan 90 km/h.
    Teiden huonon kunnon vuoksi ? Ajetaan liian lujaa ?

    kai se on energian säästö ja co2 päästöt, sekä helpompi rakentaa kevyempiä risteyksiä ko. nopeusluokkaan?

    Väittäisin, että suurin osa autoilijoista ajaa jo nyt alinopeutta. Moottoritiellä suurimman osan nopeus on reilusti alle 120 km/h. Maanteillä ajetaan myös rajoitusten alle 80 km/h tai alle 100 km/h.

    no sehän on se SUURIN SALLITTU NOPEUS kyseisellä pätkällä, joskus ollut puhetta 'turkin' mallista jossa
    myös alin nopeus tolpassa...

    Nyt asiat tehdään halvimman kautta - muutetaan rajoitus - kun voisi laittaa ko. tieosuudet kuntoon, jotta autoilijoilla on varmuus ajaa rajoituksen mukaan. Lisäksi moni autoilija tarvitsee varmuutta ja kokemusta autolla ajoon, jotta voidaan ajaa edes lähellä rajoitusta.

    minulle tuo 6 vaihde on kohta turha jos 100->90 niin menisi tyhjäkäynnillä. kuntoon tiet saadaan vasta kun venäjän pakotteet puretaan (öljysotku tulee sieltä).

      
  • @Lukija49751 kirjoitti:

    minulle tuo 6 vaihde on kohta turha jos 100->90 niin menisi tyhjäkäynnillä. kuntoon tiet saadaan vasta kun venäjän pakotteet puretaan (öljysotku tulee sieltä).

    Näin on myös pojan autossa, 80km/h vaatii 5. vaihteen, 90km/h menee kuutosella, jos tie ei ole mäkinen. Auto on vaparibensa kone, joten vääntö on heiveiröinen tyhjäkännin tuntumassa.

      
  • @Lukija33539 kirjoitti:

    @Lukija49751 kirjoitti:

    minulle tuo 6 vaihde on kohta turha jos 100->90 niin menisi tyhjäkäynnillä. kuntoon tiet saadaan vasta kun venäjän pakotteet puretaan (öljysotku tulee sieltä).

    Näin on myös pojan autossa, 80km/h vaatii 5. vaihteen, 90km/h menee kuutosella, jos tie ei ole mäkinen. Auto on vaparibensa kone, joten vääntö on heiveiröinen tyhjäkännin tuntumassa.

    Itse ajan turbodieselillä vitosella 80 rajoitusalueet ja kuutosella 100. Auto kyllä jaksaisi kutosella 80 ja sitä auto ehdottaakin. Säälin moottoria ja voimansiirtoa, siksi pienempi vaihde.

      2
  • muokattu 31.07.2024 17:16

    @Lukija21885 kirjoitti:
    Rahamääräiset hyödyt ovat sitä suuremmat mitä raskaammasta ajoneuvokalustosta on kyse, mutta myös henkilöautoilijan kannattaa parantaa ajotapaansa. Säästö on yleensä 5-15 prosenttia.

    Kyllä. Siksi liikennöijät kouluttavat raskaan liikenteen kuljettajia jopa enemmän kuin olisi pakollista ammattipätevyyden pitämiseksi voimassa.

    -säästää polttoainetta
    -vähentää hiilidioksidipäästöjä
    -parantaa liikenneturvallisuutta
    -vähentää huolto-, korjaus- ja rengaskustannuksia
    -vähentää kuljettajan stressin tunnetta liikenteessä
    -lisää matkustusmukavuutta
    -kohentaa yrityskuvaa erityisesti silloin, kun autossa on yrityksen tunnukset.

    Samaa mieltä kaikesta. Merkkikerhon tunnukset rekisterikilven alla tekevät minusta yhteisön näkyvän edustajan, joten viimeinenkin kohta pätee tässä mielessä myös siviiliautolla. Pakkohan Suomestakin on löytyä edes yksi Mersukuski, joka käyttää vilkkuja :smiley:

    Se mitä ennakoiva ajo on, niin osittain se on sitä että hyvä kuljettaja ei aja itseään tilanteisiin joista jotkut taitavat tai onnekkaat kuljettajat voivat selvitä. Riskitilanteiden vähentäminen on yksi merkittävä osuus tässä.

    Tämä on hyvä ennakoivan ajon määritelmä. Nyt joudun kyllä laajentamaan aiemmin käyttämääni EAK käsitettä, koska ne koulutukset joihin olen osallistunut ovat toki käyneet läpi ennakoivan ajon opetusta sinun rajaamallasi tavalla. Mutta on niissä käsitelty ja harjoiteltu myös hätätilanteita varten siltä varalta että jokaisella kuljettajalla ennakointi vielä joskus pettää kuitenkin.

    Valinnan hyvän kuljettajan ja taitavan kuljettajan välillä haluan silti haastaa. Kukaan meistä ei ole riittävän hyvä TIETÄÄKSEEN ennakointinsa niin hyväksi ettei anna koskaan yllättää itseään eikä aja heikkojen havaintojensa tai huonon tilanneanalyysin vuoksi liian syvälle tilanteeseen jossa tila ja aika alkavat loppua.

    Hyvä ja taitavan kuljettajan välinen paremmuus on periksiantamista. Paras kuljettaja on niin hyvä, että hätätilanteita ei tule juuri koskaan, joten hän harjoittelee hätätilannetaidot erikseen (koska päivittäisessä ajamisessa on jotain pahasti vialla, jos hätätilanneharjoitusta tulee ollenkaan).

    Kiitokset Kumppanille muistutuksesta! Tämän päivän harjoitus onnistui yllättävänkin hyvin, tosin tilanne oli helppo koska ajomatka oli lyhyt ja vireystila uintitreenien vuoksi huipussaan. Kolme kertaa tunnistin tilanteen, jossa edellisessä elämässäni vielä toissapäivänä olisi antanut autoni rullata lähemmäs edelläajavaa, joka

    • oli juuri kiihdyttämässä moottoritielle
    • oli juuri ehtimässä vihreistä valoista edelläni ja
    • oli juuri kääntymässä sivuun tieltä jota ajoimme.

    -- 740 GLE

      3
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija21885 kirjoitti:
    Rahamääräiset hyödyt ovat sitä suuremmat mitä raskaammasta ajoneuvokalustosta on kyse, mutta myös henkilöautoilijan kannattaa parantaa ajotapaansa. Säästö on yleensä 5-15 prosenttia.

    Kyllä. Siksi liikennöijät kouluttavat raskaan liikenteen kuljettajia jopa enemmän kuin olisi pakollista ammattipätevyyden pitämiseksi voimassa.

    -säästää polttoainetta
    -vähentää hiilidioksidipäästöjä
    -parantaa liikenneturvallisuutta
    -vähentää huolto-, korjaus- ja rengaskustannuksia
    -vähentää kuljettajan stressin tunnetta liikenteessä
    -lisää matkustusmukavuutta
    -kohentaa yrityskuvaa erityisesti silloin, kun autossa on yrityksen tunnukset.

    Samaa mieltä kaikesta. Merkkikerhon tunnukset rekisterikilven alla tekevät minusta yhteisön näkyvän edustajan, joten viimeinenkin kohta pätee tässä mielessä myös siviiliautolla. Pakkohan Suomestakin on löytyä edes yksi Mersukuski, joka käyttää vilkkuja :smiley:

    Se mitä ennakoiva ajo on, niin osittain se on sitä että hyvä kuljettaja ei aja itseään tilanteisiin joista jotkut taitavat tai onnekkaat kuljettajat voivat selvitä. Riskitilanteiden vähentäminen on yksi merkittävä osuus tässä.

    Tämä on hyvä ennakoivan ajon määritelmä. Nyt joudun kyllä laajentamaan aiemmin käyttämääni EAK käsitettä, koska ne koulutukset joihin olen osallistunut ovat toki käyneet läpi ennakoivan ajon opetusta sinun rajaamallasi tavalla. Mutta on niissä käsitelty ja harjoiteltu myös hätätilanteita varten siltä varalta että jokaisella kuljettajalla ennakointi vielä joskus pettää kuitenkin.

    Valinnan hyvän kuljettajan ja taitavan kuljettajan välillä haluan silti haastaa. Kukaan meistä ei ole riittävän hyvä TIETÄÄKSEEN ennakointinsa niin hyväksi ettei anna koskaan yllättää itseään eikä aja heikkojen havaintojensa tai huonon tilanneanalyysin vuoksi liian syvälle tilanteeseen jossa tila ja aika alkavat loppua.

    Hyvä ja taitavan kuljettajan välinen paremmuus on periksiantamista. Paras kuljettaja on niin hyvä, että hätätilanteita ei tule juuri koskaan, joten hän harjoittelee hätätilannetaidot erikseen (koska päivittäisessä ajamisessa on jotain pahasti vialla, jos hätätilanneharjoitusta tulee ollenkaan).

    Kiitokset Kumppanille muistutuksesta! Tämän päivän harjoitus onnistui yllättävänkin hyvin, tosin tilanne oli helppo koska ajomatka oli lyhyt ja vireystila uintitreenien vuoksi huipussaan. Kolme kertaa tunnistin tilanteen, jossa edellisessä elämässäni vielä toissapäivänä olisi antanut autoni rullata lähemmäs edelläajavaa, joka

    • oli juuri kiihdyttämässä moottoritielle
    • oli juuri ehtimässä vihreistä valoista edelläni ja
    • oli juuri kääntymässä sivuun tieltä jota ajoimme.

    -- 740 GLE

    Sinulta edellytetään vilkun käyttöä koska et ole taksikuski. Vireystila pitää olla aina sataprosenttinen muuten homma menee raskaaksi.

      
  • muokattu 31.07.2024 17:37

    @Kumppani kirjoitti:
    Pitäisikö sinun sitten mennä myös samoille motoristien eeaakookursseille kuin 740GLE? Tai ylipäätään kuka vaan, jos aikoo alkaa motoristiksi, on alla sitten kevari tai raskaampi pyörä. En tiedä mitä autokouluissa opetetaan asiasta.

    Harjoitusta tuntuu olevan takana sen perusteella mitä hän kertoo pyörän tehojarrutuksesta, mutta eihän kurssi mitenkään tylsää ole vaikka osaakin. Itse olen ollut sellaisen kouluttajan kurssilla, joka ei vain puhunut vaan myös näytti pyörällä varsin osaavan kuljettajan mallisuoritukset.

    Hyvinkin paljon ajaneiden joukosta löytyi kuljettajia, joille jokin osuus ajamisesta oli ihan hukassa. Esimerkiksi ripeä lähtö simuloituna valoihin pysähtymistä ja heti pysähdyksen jälkeen karkuun takaa lähestyvää ei tapahdu itsestään. Tämä ei ole edes mikään nollasta sataan veto, vaan ripeä poistuminen paikalta hieman sivummalle. Samoin pyörän kääntäminen ripeästi tai kallistaminen metalliosat asfaltilla kipinöiden ei useimmilla tule luonnostaan. Jarruttaminen on jo niin monimutkainen sekvenssi asioita pyörän toimintaa samalla huomioiden, että sitä joutuu harjoittelemaan jo pitkään.

    Itse en muuten uskaltaisi luvata hyvää äkkijarrutusta ellen saa lisätä ehtoa "tutulla pyörällä". Custom-, matkapyörä- ja sporttipyörä ovat aivan erilaisia jarrutettavia. Pyörän toiminta jarrutuksen aikana pitää tuntea hyvään onnistumiseen. ABS auto on siinä mielessä helpompi, että survotaan vain jarrua kaikin voimin ja automatiikka hoitaa loput. MP ABS ei anna jarrutusharjoituksista vapaapäivää, koska ainakin minun ajamieni matkapyörien ABSit on kalibroitu pitämään pyörä varmasti pystyssä. Se tehdään rajoittamalla jarrupainetta niin paljon, että jarrutustehoa menee harakoille paljon. Auton tapainen aggressiivinen tehojarrutus ABSeilla ei toimi pyörässä, koska reilusti kantatun pyörän renkaan lukkiutumista ei voi enää korjata jarrupainetta vähentämällä koska pyörä on jo nurin. Siksi ABS MP:lla tehojarrutus on taiteilua ABSin painerajoitusta suuremmalla tehokkaalla jarrupaineella mutta ABSin havaitsemaan lukkiutumista pienemmällä paineella. Jos kuski osuu tuohon ikkunaan luotettavasti, harjoitusta on takana paljon.

    SIlti edelleen kysyn sinultakin, koetko että sellainen on hyödyksi "vain" m-pyörän ajajalle, vai voisiko siitä olla hyötyä myös autoillessa? Jos siis ajatellaan arjen liikenneturvallisuuden petraamista, eikä vain simuloitua hirvien väistelyä keilaradalla.

    Nyt kun EAK määriteltiin "hyvän kuljettajan" kouluksi, minusta näin tiukasti tulkittu EAK on lähes yhteinen henkilöautolle ja moottoripyörälle. Erona lähinnä näkemän vaikutus, kypärä vs. A-pilarit. Ennakoinnin tavoitteenahan on pysyä toiminta-alueella jossa kuljettaja ei tarvitse mitään erikoistaitoja vaan näkee tilanteet niin ajoissa, että ne osaa ajaa perustaidoillakin.

    Jos koulutus menee ennakoinnin ulkopuolelle harjoittelemaan asioita joita on hyvä osata sitten kun ennakointi ei ole syystä tai toisesta onnistunut, sitten auto ja MP ovat ihan eri vehkeitä. Joku on sanonut, että pari miljoonaa kilometriä täysperän ratissa auttaa moottoripyöräopintoja koska liikennemerkit osaa jo valmiiksi. Moottoripyörän käsittely tosin lisää ennakoitavia asioita henkilöautoilijaan verrattuna. Rahtarilta vaaditaan myös kauas näkemistä mutta eri syistä kuin motoristilta.

    Ajoneuvon käsittelyn osalta harjoitukset olisi tosiaan syytä tehdä sillä vehkeellä millä oikeasti ajaakin. Minä ainakin onnistuin möhlimään teoriassa osaamani väistön keilojen väliin autolla sen jälkeen kun olin jo käynyt kymmenkunta MP-EAK:ta hätätilanneharjoituksineen ja myös aktiivisesti harjoitellut niiden opetuksia omatoimisesti.

    --740 GLE

      2
  • Poikkeavasti ajavat aiheuttavat vaaratilanteita eikä näistä välty kukaan, siksi nämä tilanteet on hyvä myös hallita. Kaikkea ei pysty ennakoimaan vaikka pitäisi. Oma kokemukseni on sellainen jossa nopeat refleksit pelastivat mopoilijan hengen. Autossa oli hyvät jarrut ja auto pysähtyi 60 km/h nopeudesta kuin seinään, se pelasti sivulta eteen tulleen mopoilijan hengen. Poika meni mopoineen yli tien katsomatta sivuille, eikä varmaan edes tajunnut miten lähellä kuolemaa kävi.

      
  • muokattu 01.08.2024 07:54

    @tracktest kirjoitti:

    Vireystila pitää olla aina sataprosenttinen muuten homma menee raskaaksi

    Jäätkö kotiin, jos se on 99%?

    Poikkeavasti ajavat aiheuttavat vaaratilanteita eikä näistä välty kukaan, siksi nämä tilanteet on hyvä myös hallita. Kaikkea ei pysty ennakoimaan vaikka pitäisi. Oma kokemukseni on sellainen jossa nopeat refleksit pelastivat mopoilijan. Autossa oli hyvät jarrut ja auto pysähtyi 60 km/h nopeudesta kuin seinään.

    En ihan usko, että millään kurssilla oppii nopeisiin reflekseihin. Ne joko on, tai ei. Olit tuossa kohtaa 100%:ssa vireystilassasi, eli seurasit mopoilijan onneksi liikennettä muuallekin kuin suoraan eteen. Sanotaan ennakoinniksi, eikö vaan.

    Ilman kurssejakin siihen harjaantuu, koska kyse on osaltaan asenteesta. Se on sitten eri juttu, miten sen moodin itse kukin saa päälle: tuleeko se ns. luonnostaan, vai pitääkö takoa päähän toistoilla, jos ei muuten huomaa vinkkejä erilaisista tilanteista, tai ihan vaikka kampanjoinnista.

      
  • muokattu 01.08.2024 08:11

    @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Vireystila pitää olla aina sataprosenttinen muuten homma menee raskaaksi

    Jäätkö kotiin, jos se on 99%?

    Poikkeavasti ajavat aiheuttavat vaaratilanteita eikä näistä välty kukaan, siksi nämä tilanteet on hyvä myös hallita. Kaikkea ei pysty ennakoimaan vaikka pitäisi. Oma kokemukseni on sellainen jossa nopeat refleksit pelastivat mopoilijan. Autossa oli hyvät jarrut ja auto pysähtyi 60 km/h nopeudesta kuin seinään.

    En ihan usko, että millään kurssilla oppii nopeisiin reflekseihin. Ne joko on, tai ei. Olit tuossa kohtaa 100%:ssa vireystilassasi, eli seurasit mopoilijan onneksi liikennettä muuallekin kuin suoraan eteen. Sanotaan ennakoinniksi, eikö vaan.

    Ilman kurssejakin siihen harjaantuu, koska kyse on osaltaan asenteesta. Se on sitten eri juttu, miten sen moodin itse kukin saa päälle: tuleeko se ns. luonnostaan, vai pitääkö takoa päähän toistoilla, jos ei muuten huomaa vinkkejä erilaisista tilanteista, tai ihan vaikka kampanjoinnista.

    Nopeat refleksit saadaan syntymässä, mutta kaikki lisäopit ovat paikallaan jopa sinulle.

      1
  • muokattu 01.08.2024 08:54

    Varmasti kaikki oppi on meille kummallekin paikallaan.

    Mutta jäätkö kotiin jos tulkitse vireystilasi asteeksi 99%? Miten teet tulkintojasi vireysasteesta?

    Tuollaiset vireystilaheittosi ovat samaa tasoa, kun jotkut hehkuttavat "antavansa (johonkin) aina 110%"...

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Varmasti kaikki oppi on meille kummallekin paikallaan.

    Mutta jäätkö kotiin jos tulkitse vireystilasi asteeksi 99%? Miten teet tulkintojasi vireysasteesta?

    Tuollaiset vireystilaheittosi ovat samaa tasoa, kun jotkut hehkuttavat "antavansa (johonkin) aina 110%"...

    Pysyn vireänä reippailla kävelylenkeillä ja riittävällä levolla, näiden suhde tekee päivistä antoisaa. Rattiin ei pidä mennä, jos tuntee olonsa vetämättömäksi tai väsyneeksi.

      
  • Mitähän uutta liikenteessä on tulossa, että voisi etukäteen opiskella. Väsyneenä on päivän päätteeksi paluumatka tehty lukemattomia kertoja.

      
  • muokattu 01.08.2024 11:45

    @tracktest kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Varmasti kaikki oppi on meille kummallekin paikallaan.

    Mutta jäätkö kotiin jos tulkitse vireystilasi asteeksi 99%? Miten teet tulkintojasi vireysasteesta?

    Tuollaiset vireystilaheittosi ovat samaa tasoa, kun jotkut hehkuttavat "antavansa (johonkin) aina 110%"...

    Pysyn vireänä reippailla kävelylenkeillä ja riittävällä levolla, näiden suhde tekee päivistä antoisaa. Rattiin ei pidä mennä, jos tuntee olonsa vetämättömäksi tai väsyneeksi.

    Miten esim. yövuoron jälkeen pääsee kotiin?

      
  • muokattu 01.08.2024 12:12

    Itse huomaan ihan normaalin työpäivän yhteydessä vireystilan eron meno- ja paluumatkalla.

      2
  • muokattu 01.08.2024 13:18

    tracktest:
    _ Vireystila pitää olla aina (!) sataprosenttinen muuten homma menee raskaaksi_
    _ Herbertkin lisää liikenteen sujuvuutta ajamalla (tikkarinopeutta) aistit tapissa._

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Itse huomaan ihan normaalin työpäivän yhteydessä vireystilan eron meno- ja paluumatkalla.

    Ikäihmisen vaivoja.

      
  • No, sakottoman jakson pituudesta päätellen sinulla on ikää enemmän kuin minulla eli ilmeisesti keskustelen nyt kokemusasiantuntijan kanssa.

    Tärkeintähän on tunnistaa ilmiöt. Muuten niihin on vaikea puuttua. Usein väsymyksestä puhuttaessa moni ymmärtää sen rattiin nukahtamisriskinä ja töistä paluussa on tähän pitkä matka.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    No, sakottoman jakson pituudesta päätellen sinulla on ikää enemmän kuin minulla eli ilmeisesti keskustelen nyt kokemusasiantuntijan kanssa.

    Tärkeintähän on tunnistaa ilmiöt. Muuten niihin on vaikea puuttua. Usein väsymyksestä puhuttaessa moni ymmärtää sen rattiin nukahtamisriskinä ja töistä paluussa on tähän pitkä matka.

    Riippuu täysin siitä missä kunnossa olet, harrastan voimailua ja kuntoilua edelleen kuten nuoruudessa (kamppailulajit).

      
  • muokattu 01.08.2024 14:04

    Ei kai sinun kokemuksesi minun kunnosta riipu. Olen sunnuntaiurheilija. Lajeina hiihto, pyöräily, juoksu, uinti, suunnistus ja muutama muu. Ei tavoitteellista kilpailemista, mutta hauska sieltäkin välillä on hakea referenssiä muihin ja onhan kilpaileminen hyvää treeniä. Cooperintesti menee reilut 400 m yli ikäryhmän erinomaisen tuloksen. Ihan kohtuukunnossa siis, vaikken mikään kilpaurheilija olekaan.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Ei kai sinun kokemuksesi minun kunnosta riipu. Olen sunnuntaiurheilija. Lajeina hiihto, pyöräily, juoksu, uinti, suunnistus ja muutama muu. Ei tavoitteellista kilpailemista, mutta hauska sieltäkin välillä on hakea referenssiä muihin ja onhan kilpaileminen hyvää treeniä. Cooperintesti menee reilut 400 m yli ikäryhmän erinomaisen tuloksen. Ihan kohtuukunnossa siis, vaikken mikään kilpaurheilija olekaan.

    Oma ennätykseni 3400 ja nykykunnolla noin 3000, joten siitä voit päätellä missä kunnossa olen. Mikä on ikäryhmäsi tulos anna tulos äläkä selitä.

      
  • Sanoinhan, etten ole ikäryhmäni parhaimmistoa. Enkä edes yritä kilpailla tuloksillani muiden kanssa. 740 GLE on myös minua vanhempi ja silti kovemmassa kunnossa. Uskon silti, että fysiikkani riittää siviililiikenteeseen.

    Taulukot löydät netistä varsin helposti.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Sanoinhan, etten ole ikäryhmäni parhaimmistoa. Enkä edes yritä kilpailla tuloksillani muiden kanssa. 740 GLE on myös minua vanhempi ja silti kovemmassa kunnossa. Uskon silti, että fysiikkani riittää siviililiikenteeseen.

    Taulukot löydät netistä varsin helposti.

    Ei minua taulukot kiinnosta vaan tulos. Mainitsit olevasi kovassa kunnossa kerro nykytulos siitä se selviää.

      
  • muokattu 01.08.2024 14:42

    Älä änkytä nyt tracktest! Olet menossa entistä kauemmaksi sinne pihalle jossa jo olet!

    Muistithan pysyä kotona, jos vireystilasi on tuollainen! Varmaan lähentelee jo 60%?

      4
  • @Kumppani kirjoitti:
    Älä änkytä nyt tracktest! Olet menossa entistä kauemmaksi sinne pihalle jossa jo olet!

    Muistithan pysyä kotona, jos vireystilasi on tuollainen! Varmaan lähentelee jo 60%?

    Taidat olla pelkkä helppoheikki typerine heittoinesi.

      
  • Kumppani on oikeassa, vireystilasi ei ole riittävä. En sanonut olevani kovassa kunnossa.

    Sen sanoin, etten ala kilpailla tuloksesi kanssa.

      3
  • @tracktest kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Ei kai sinun kokemuksesi minun kunnosta riipu. Olen sunnuntaiurheilija. Lajeina hiihto, pyöräily, juoksu, uinti, suunnistus ja muutama muu. Ei tavoitteellista kilpailemista, mutta hauska sieltäkin välillä on hakea referenssiä muihin ja onhan kilpaileminen hyvää treeniä. Cooperintesti menee reilut 400 m yli ikäryhmän erinomaisen tuloksen. Ihan kohtuukunnossa siis, vaikken mikään kilpaurheilija olekaan.

    Oma ennätykseni 3400 ja nykykunnolla noin 3000, joten siitä voit päätellä missä kunnossa olen. Mikä on ikäryhmäsi tulos anna tulos äläkä selitä.

    Mie oon juossut 3401, joten olen parempi kuin te.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit