@Herbert kirjoitti:
Siinähän vastaat kysymykseesi. Keväällä rajoitukset palautetaan talven jälkeen korkeammalle tasolle. Tieto tämän vaikutuksesta löytyy tilastoista.
Jäynää ei lasketa. On ihan ymmärrettävää, että alhaisten nopeusrajoitusten ikeen alla monta kuukautta ajamaan tottuneet eivät heti uskalla ajaa kovempaa, koska alitajuisesti pelkäävät, etteivät nähneet oikein rajoitusmerkkiä.
Aina välillä tulee itsellekin epäilys, että mikähän rajoitus tässä olikaan?
Kotka-Luumäki välillä on tehty tosi ilkeä jäynä: nopeuskameroita on tuhka tiheään ja niin kuin yleensä juuri ennen risteystä. Se on ihan ok sinänsä. Tullaan 60-kympin alueelle ja kamera varmistaa kuskin laskevan nopeutta.
Vaan kameroiden asentaja on piruuttaan asentanut yhden risteyksen edelle kameran vaikka rajoitus ei muutu mihinkään vaan on sen 80km/h. Ei riitä yksi kerta, kun on tullut painettua jarrua kameran nähtyäni ja on alkanut kinaaminen itseni kanssa, eihän rajoitus muuttunut, johon heti vastaväite, että onhan sen täytynyt muuttua, miksi muuten kamera.... Ja monta kertaa tuli mentyä siitä 60km/h ennen kuin lopulta aloin muistaa, että se kamera on poikkeus säännöstä, jonka mukaan muut sen pätkän kamerat on asennettu laskevan nopeuden valvomiseen.
Tilastosta näkee muutoksen vaikutuksen ihan keskellä kautta, ei ainoastaan heti talvirajoituksen muuttuessa.
Kiva, että sinulta löytyy ymmärrystä kameroiden kohdalla jarrutteleville. Mitä muuta tällaiselta kuskilta on jäänyt huomiotta, vaikka rajoitusta lujempaa pitäisi saada ajaa.
Eihän olematon merkki ole jäänyt huomaamatta. Mutta kun yleensä kamera on kohdassa, jossa rajoitus vaihtuu, syntyy tunne, että ei ole huomannut merkkiä.
Liikenteessä niin kuin muuallakin jää asioita huomaamatta sekä sinulta että minulta. Milloin mitäkin.
Usein kamera on kohdassa, jossa rajoitus tippuu risteystä varten. Harmillista, eihän muuten tarvitsisi hiljentää, mutta kameraa varten pitää.
En ymmärrä tuollaista asennetta. Minusta on hyvä, että nopeusvalvontaa on siellä, mistä siitä on oikeasti hyötyä.
@Lukija259160 kirjoitti:
Mikähän siinä on, että 96 ei riitä vaan vaaditaan 100. Kahdensadan kilometrin matkalla säästää viisi minuuttia. Onko elämä siitä kiinni?
Mikähän siinä sitten on, että pitää ajaa 96, vaikka voisi ihan hyvin ajaa 100. Onko elämä kiinni niiden vaivaisen neljän jättämisestä pois? Ei ole temppu eikä mikään ajaa kaksistaa kilometriä viisi minuuttia nopeammin.
Järkiperäinen syy nopeampaan etenemiseen voi olla pitkä matka. Jos toinen ajaa mittarinopeutta 96 ja toinen todellista nopeutta 115 vaikka 600km, niin ajan säästyminen on enemmän kuin vaivaiset 5min. Sitä paitsi, jos edellä on kuski, joka haluaa ajaa 96, niin raskaan ajoneuvon tai matkailuauton/vaunun tullessa eteen, tämä 96-kuski ei todennäköisesti ohita vaan jää siihen perään ja vaikeuttaa sitten muidenkin ohitusta. Joskus 96-kuski on hyvä ohittaa varmistaakseen paremmat asemat seuraavaan ohitukseen. (96-kuski ei tarkoita saabistia, suom.huom.)
Sitten on vielä se luonnollinen nopeus. 96 on ikävästi alle rajoituksen ja kun jo rajoituskin on alle sen, mitä haluaisi ajaa, niin turhautumisen minimoimiseksi ohitus on ehkä tarpeen.
En siis kirjoita välttämättä itsestäni vaan spekuloin Laten tapaan eri vaihtehdoilla.
Kyllä minä rekat ja hitaammat ohittelen, jos tilaisuus on. Auto sitten palaa ohituksen jälkeen siihen mittarivirheellä vajaaseen rajoitusnopeuteen.
@Lukija259160 kirjoitti:
Mikähän siinä on, että 96 ei riitä vaan vaaditaan 100. Kahdensadan kilometrin matkalla säästää viisi minuuttia. Onko elämä siitä kiinni?
Jos jollain on niin mitä sitten? Anna mennä ohi ja aja ihan niin hitaasti kuin itse pidät hyvänä vauhtina.
Itse ihmettelen, että miksi ajaa 96 jos voi ajaa kerran 100. Ymmärtäisin paremmin jos ajaisit 76km/h, vaikka säästäksesi polttoainetta. Tuollaselal erolla on jo mekritystä. Mitä konkereettista etua saat ajamalla 4km/h hitaaminen. Et mitään, mutta pääset ihmettelmään että siut ohitetaan ja onpa muilla kiire.
Jotakuta tuo tuntui ahdistavan. Tämä minun nykyinen autoni ajelee parituntikilometriä alle rajoituksen aivan oma-aloitteisesti. Sen verran siinä on mittarivirhettä. Ei se minua ahdista, eikä ohittajatkaan. Hyvin olen ehtinyt. Ja polttoainettakaan ei kulu ollenkaan!
Tutustu autoosi Todennäköisesti voi laittaa helposti vakkarille kestoasetuksen, siten että autosi ajelee ihan oma-aloitetisesti tasan 100 todellista (vakkari&nopeusmittari näyttää 104km/h).
Polttonainetta se sähkökin tavallaan on. Sitäkin säästyy kun ajat hitaaminen ja pääset samalla latauksella kauemmaksi.
@Lukija259160 kirjoitti:
Mikähän siinä on, että 96 ei riitä vaan vaaditaan 100. Kahdensadan kilometrin matkalla säästää viisi minuuttia. Onko elämä siitä kiinni?
Jos jollain on niin mitä sitten? Anna mennä ohi ja aja ihan niin hitaasti kuin itse pidät hyvänä vauhtina.
Itse ihmettelen, että miksi ajaa 96 jos voi ajaa kerran 100. Ymmärtäisin paremmin jos ajaisit 76km/h, vaikka säästäksesi polttoainetta. Tuollaselal erolla on jo mekritystä. Mitä konkereettista etua saat ajamalla 4km/h hitaaminen. Et mitään, mutta pääset ihmettelmään että siut ohitetaan ja onpa muilla kiire.
Jotakuta tuo tuntui ahdistavan. Tämä minun nykyinen autoni ajelee parituntikilometriä alle rajoituksen aivan oma-aloitteisesti. Sen verran siinä on mittarivirhettä. Ei se minua ahdista, eikä ohittajatkaan. Hyvin olen ehtinyt. Ja polttoainettakaan ei kulu ollenkaan!
Tutustu autoosi Todennäköisesti voi laittaa helposti vakkarille kestoasetuksen, siten että autosi ajelee ihan oma-aloitetisesti tasan 100 todellista (vakkari&nopeusmittari näyttää 104km/h).
Polttonainetta se sähkökin tavallaan on. Sitäkin säästyy kun ajat hitaaminen ja pääset samalla latauksella kauemmaksi.
Kerropa sitten mistä se asetus löytyy. Ohjekirja, dealeri ja merkkihuolto eivät sellaista asetusta tunne. Täältähän se paras tieto löytynee?
-poisto.
Ja nyt sauna lämpiämään!
Muokkaanpa vielä. Siis auto lukee nopeusrajoitusmerkit ja muuttaa nopeuden niiden mukaisesti. Tasalukemaan pääsee vain rengaskokoa muuttamalla, ellei sitä asetusta löydy...
Aina välillä tulee itsellekin epäilys, että mikähän rajoitus tässä olikaan?
Kotka-Luumäki välillä on tehty tosi ilkeä jäynä: nopeuskameroita on tuhka tiheään ja niin kuin yleensä juuri ennen risteystä. Se on ihan ok sinänsä. Tullaan 60-kympin alueelle ja kamera varmistaa kuskin laskevan nopeutta.
Vaan kameroiden asentaja on piruuttaan asentanut yhden risteyksen edelle kameran vaikka rajoitus ei muutu mihinkään vaan on sen 80km/h. Ei riitä yksi kerta, kun on tullut painettua jarrua kameran nähtyäni ja on alkanut kinaaminen itseni kanssa, eihän rajoitus muuttunut, johon heti vastaväite, että onhan sen täytynyt muuttua, miksi muuten kamera.... Ja monta kertaa tuli mentyä siitä 60km/h ennen kuin lopulta aloin muistaa, että se kamera on poikkeus säännöstä, jonka mukaan muut sen pätkän kamerat on asennettu laskevan nopeuden valvomiseen.
Eihän olematon merkki ole jäänyt huomaamatta. Mutta kun yleensä kamera on kohdassa, jossa rajoitus vaihtuu, syntyy tunne, että ei ole huomannut merkkiä.
Liikenteessä niin kuin muuallakin jää asioita huomaamatta sekä sinulta että minulta. Milloin mitäkin.
Tuttu paikka. Pitkä matka 80km/h rajoitusta ja sitten kamera tulee mutkan takana ja tien molemmin puolin on taloja tien vieressä. Muualla ko. tietä vastaavissa kohdissa on tosiaan 60km/h, mutta tässä rajoitus on 80km/h, joka on ilmoitettu 10km kilometriä aiemmin. Jos/kun tietä ajaa harvoin, voin hyvin uskoa, että tulee tunne että 60km/h kyltti on jäänyt huomaamatta. Jos/kun puhutaan luontaisesta nopeudesta niin tuossa se on ennemminkn 60km/h kuin 80km/h. Syynä 80km/h rajoitukselle on tien toinen suunta, jossa on suht lyhyt mutta jyrkkä mäki. Raskaalle kalustolle keskelle ylämäkeä 60km/h rajoitus tarkoittaisi melkoisia vaikeuksia talvella, je ne ovat jo muutenkin tuolla kaarteisella ja mäkisellä pätkällä huonommassa kelissä vaikeuksissa. Joka talvi rekka(ja) on joko pöpelikössä tai muuten vaan linkussa ko. tiellä.
@Lukija336949 kirjoitti:
Joillekin tyypeille on luontainen nopeus kymppi pari rajoituksenpäälle, mittarin tappiin saakka.
Tuo ei ainakaan yleensä pidä paikkaansa, koska luontaista nopeutta ei koeta nopeusrajoituksen suhteen vaan tien olosuhteiden mukaan eikä kyse ole myöskään äärirajoilla ajamisesta vaan ihan leppoisasta turvallisesta etenemisestä. Luontainen nopeus -käsitettä ei saa käyttää väärin ja väittää oman nopeuden olevan oikea mittari, joka sallisi ei-turvallisen nopeuden.
Luontaisen nopeuden määrittelee kuskin kyky tunnistaa riskejä, arvostaa matkustusmukavuutta ja vauhdin tunnetta sekä vaikuttaa muiden tienkäyttäjien toimintaan. Varmaan kalustokin vaikuttaa, joillain autoilla vauhti tuntuu erilaiselta kuin toisilla.
On siis vain kuskille luontainen ajonopeus, tiellä ei sitä ole. Yhteiskunta joutuu säätelemään kuskien toimintaa, koska yksilötasolla ei riittävän hyvään lopputulokseen päädytä. Onhan meillä aiheesta kokemusta jo 50 vuoden ajalta.
Kyllä se on tiellä. Et taida nyt olla itsellesikään rehellinen. Ajaisit kinttupolkua ja moottoritietä ihan eri nopeuksilla vaikka kummallakaan ei olisi ensimmäistäkään nopeusrajoitusta.
Auton ominaisuudet ja kuskin ajokokemus vaikuttavat myös, mutta luontainen nopeushan ei tarkoita suurinta mahdollista nopeutta, jolla tien voi ajaa, vaan nopeutta, joka on auton ominaisuuksille ja kuskin ajokokemuksella leppoisa ja mukava, ikään kuin passeli sille tielle.
Kun tuon ymmärtää, ei ota ollenkaan hernettä nenään, jos joku menee itsestä ohi. Ite-poliisien varsinkin olisi hyvä sisäistää, että ei se heille kuulu, miten toiset ajavat, kunhan nämä toiset ajavat turvallisesti ja muut huomioiden.
Tietysti ajan kinttupolkua eri tavoin kuin moottoritietä. Arvioin riskit liian suureksi ajaa kinttupolkua motarivauhtia. Epämukavaakin se olisi. Lippispäät palaamassa Jyväskylän suurajoista näkevät asian aivan eri tavoin. Samoin se kuski, joka viime viikonloppuna saavutti minut soratiellä. Ajoin polkupyörällä ja ennen kuin tämä ehti hidastaa perääni ja varmistaa hyvän ohituspaikan, painoi tööttiä ja luistonestojärjestelmän kahlitsemat takapyörät jättivät kaksi tummaa vanaa peräänsä, kun kaveri painoi sokkona ohitseni. En kerro automerkkiä, ettet Tracktestin kanssa pahoita mieltänne. Sen voin sanoa, ettei ollut Bemarikuski.
Jos ajatellaan kahta eri kuskia ja samaa tieosuutta, taas syntyy eri käsitys vauhdista. Luotatko siihen, että jokaisen käsitys sopivasta ajonopeudesta on oikea? Vai jättääkö joku huomioimatta riskejä, jotka toinen huomioi. Kaipaako joku kaarteissa tai kiihdytyksissä wow-efektejä ajamiseen ja toinen taas pitää niitä liikenteeseen kuulumattomana ilmiönä. Entä miten eri kuskit huomioivat sivutieltä tulijat, joista kaikilla ei ole riittävää näkyvyyttä ja lujempaa ajavan eteen väistämisvelvollisena tulevasta aiheutuu hankala tilanne. Tai millainen vaikutus on ajonopeuksien nostolla ympäristön melutasoon. Miten kovempi ajonopeus vaikuttaa kevyeen liikenteen asemaan. Nykyisilläkin rajoituksilla monien autoilijoiden ajotaito loppuu kesken, kun pitää ohittaa pyöräilijä. Saati, että aletaan pelleillä jollain "luontaisella ajonopeudella".
Tiellä on luontainen ajonopeus, halusit sinä sitä tai et. Senkin nopeuden voi tietysti ylittää eikä luontaisen ajonopeuden taakse voi piiloutua, jos ajaa holtittomasti tai liian lujaa. Tietysti myös ajoneuvo vaikuttaa asiaan. Tien luontainen nopeus ei ole sama kaikille kulkijoille, mutta jos ajatellaan ylinopeutta aiheuttavia tekijöitä, niin kuskin kokiessa joutuvansa ajamaan rajoituksen takia "liian hiljaa", ollaan tekemisessä luontaisen tienopeuden kanssa ja hän kokee nopeusrajoituksen noudattamisen tärkeäksi vain sakkopelon takia. Minusta GLEkin viittasi tähän ilmiöön kertoaessaan Oulun alueella olevan tietyypin muutoksesta. Ylinopeuksien määrä nousee, kun nopeusrajoitukset ovat liian alhaisia tien olosuhteisiin nähden.
Jostain luin esimerkin, että Länsiväylän (Helsingistä Espooseen) rajoitukset piti laskea kahdeksaankymppiin suuren liikennemäärän takia. Jutussa ei mainittu, onko siellä muuttuvat nopeusrajoitusmerkit. Jos on kiinteä 80km/h, niin kuskeille tulee psykologisesti vaikeaksi noudattaa 80km/h hiljaisena aika, koska tien luontainen nopeus on vähintään 100km/h, jollei 120km/h.
Aiemmin listattiin syitä nopeusrajoitukselle. Toiset vaan ottaa enemmän asioita huomioon kuin toiset.
Jos sinun mielestä joku ajaa liian lujaa, onko kyseinen kuski samaa mieltä omasta nopeudestaan vai ajaako vain luonnollista nopeutta? Kuka on oikeassa.
Ilman konkreettista tilanteen näkemistä tuohon ei voi vastata.
Vaikka tien luontainen nopeus on osittain subjektiivinen asia, niin kyllä sen näkee, jos toinen ajaa tien olosuhteisiin nähden liian lujaa.
Tarkoitat, että sinä näet, kun joku ajaa sinun mielestä liian hiljaa. Entä jos joku muu on eri mieltä?
Tässäkin myös ajoneuvo vaikuttaa asiaan. Raskas kuorma-auto kapealla tiellä vs. minitonni samalla tiellä. Vaikka molemmat ajaisivat samaa nopeutta km/h ei nopeus ehkä ole tielle luonnollinen kuorma-autolle vaikka se olisi minitonnille.
Niinpä. Huomioiko minikuski, että tieosuudella on ajettu viime vuonna 39 peurakolaria ja kaksi hirvikolaria?
Aina välillä tulee itsellekin epäilys, että mikähän rajoitus tässä olikaan?
Kotka-Luumäki välillä on tehty tosi ilkeä jäynä: nopeuskameroita on tuhka tiheään ja niin kuin yleensä juuri ennen risteystä. Se on ihan ok sinänsä. Tullaan 60-kympin alueelle ja kamera varmistaa kuskin laskevan nopeutta.
Vaan kameroiden asentaja on piruuttaan asentanut yhden risteyksen edelle kameran vaikka rajoitus ei muutu mihinkään vaan on sen 80km/h. Ei riitä yksi kerta, kun on tullut painettua jarrua kameran nähtyäni ja on alkanut kinaaminen itseni kanssa, eihän rajoitus muuttunut, johon heti vastaväite, että onhan sen täytynyt muuttua, miksi muuten kamera.... Ja monta kertaa tuli mentyä siitä 60km/h ennen kuin lopulta aloin muistaa, että se kamera on poikkeus säännöstä, jonka mukaan muut sen pätkän kamerat on asennettu laskevan nopeuden valvomiseen.
Eihän olematon merkki ole jäänyt huomaamatta. Mutta kun yleensä kamera on kohdassa, jossa rajoitus vaihtuu, syntyy tunne, että ei ole huomannut merkkiä.
Liikenteessä niin kuin muuallakin jää asioita huomaamatta sekä sinulta että minulta. Milloin mitäkin.
Tuttu paikka. Pitkä matka 80km/h rajoitusta ja sitten kamera tulee mutkan takana ja tien molemmin puolin on taloja tien vieressä. Muualla ko. tietä vastaavissa kohdissa on tosiaan 60km/h, mutta tässä rajoitus on 80km/h, joka on ilmoitettu 10km kilometriä aiemmin. Jos/kun tietä ajaa harvoin, voin hyvin uskoa, että tulee tunne että 60km/h kyltti on jäänyt huomaamatta. Jos/kun puhutaan luontaisesta nopeudesta niin tuossa se on ennemminkn 60km/h kuin 80km/h. Syynä 80km/h rajoitukselle on tien toinen suunta, jossa on suht lyhyt mutta jyrkkä mäki. Raskaalle kalustolle keskelle ylämäkeä 60km/h rajoitus tarkoittaisi melkoisia vaikeuksia talvella, je ne ovat jo muutenkin tuolla kaarteisella ja mäkisellä pätkällä huonommassa kelissä vaikeuksissa. Joka talvi rekka(ja) on joko pöpelikössä tai muuten vaan linkussa ko. tiellä.
Sittenhän ei ole mitään ongelmaa, kun luontainen nopeus on 60, eikö vain? Onko HR samaa mieltä?
@Lukija259160 kirjoitti:
Mikähän siinä on, että 96 ei riitä vaan vaaditaan 100. Kahdensadan kilometrin matkalla säästää viisi minuuttia. Onko elämä siitä kiinni?
Jos jollain on niin mitä sitten? Anna mennä ohi ja aja ihan niin hitaasti kuin itse pidät hyvänä vauhtina.
Itse ihmettelen, että miksi ajaa 96 jos voi ajaa kerran 100. Ymmärtäisin paremmin jos ajaisit 76km/h, vaikka säästäksesi polttoainetta. Tuollaselal erolla on jo mekritystä. Mitä konkereettista etua saat ajamalla 4km/h hitaaminen. Et mitään, mutta pääset ihmettelmään että siut ohitetaan ja onpa muilla kiire.
Jotakuta tuo tuntui ahdistavan. Tämä minun nykyinen autoni ajelee parituntikilometriä alle rajoituksen aivan oma-aloitteisesti. Sen verran siinä on mittarivirhettä. Ei se minua ahdista, eikä ohittajatkaan. Hyvin olen ehtinyt. Ja polttoainettakaan ei kulu ollenkaan!
Tutustu autoosi Todennäköisesti voi laittaa helposti vakkarille kestoasetuksen, siten että autosi ajelee ihan oma-aloitetisesti tasan 100 todellista (vakkari&nopeusmittari näyttää 104km/h).
Polttonainetta se sähkökin tavallaan on. Sitäkin säästyy kun ajat hitaaminen ja pääset samalla latauksella kauemmaksi.
Moottoriteillä hitaammin ajavista on täysin turha narista, oli syynä sitten mikä hyvänsä. Ohi pääsee varmasti jokainen joka haluaa. Moottoriteillä ajetaan 100-130 km/h nopeuksia päivästä toiseen.
@Lukija259160 kirjoitti:
Mikähän siinä on, että 96 ei riitä vaan vaaditaan 100. Kahdensadan kilometrin matkalla säästää viisi minuuttia. Onko elämä siitä kiinni?
Jos jollain on niin mitä sitten? Anna mennä ohi ja aja ihan niin hitaasti kuin itse pidät hyvänä vauhtina.
Itse ihmettelen, että miksi ajaa 96 jos voi ajaa kerran 100. Ymmärtäisin paremmin jos ajaisit 76km/h, vaikka säästäksesi polttoainetta. Tuollaselal erolla on jo mekritystä. Mitä konkereettista etua saat ajamalla 4km/h hitaaminen. Et mitään, mutta pääset ihmettelmään että siut ohitetaan ja onpa muilla kiire.
Jotakuta tuo tuntui ahdistavan. Tämä minun nykyinen autoni ajelee parituntikilometriä alle rajoituksen aivan oma-aloitteisesti. Sen verran siinä on mittarivirhettä. Ei se minua ahdista, eikä ohittajatkaan. Hyvin olen ehtinyt. Ja polttoainettakaan ei kulu ollenkaan!
Tutustu autoosi Todennäköisesti voi laittaa helposti vakkarille kestoasetuksen, siten että autosi ajelee ihan oma-aloitetisesti tasan 100 todellista (vakkari&nopeusmittari näyttää 104km/h).
Polttonainetta se sähkökin tavallaan on. Sitäkin säästyy kun ajat hitaaminen ja pääset samalla latauksella kauemmaksi.
Kerropa sitten mistä se asetus löytyy. Ohjekirja, dealeri ja merkkihuolto eivät sellaista asetusta tunne. Täältähän se paras tieto löytynee?
-poisto.
Ja nyt sauna lämpiämään!
Muokkaanpa vielä. Siis auto lukee nopeusrajoitusmerkit ja muuttaa nopeuden niiden mukaisesti. Tasalukemaan pääsee vain rengaskokoa muuttamalla, ellei sitä asetusta löydy...
Sauna jo lämpiää.
Itselläni on BMW. Siinä ainakin voi asettaa vapaasti offsetin (+/-) nopeusasistentille. Offsetin raja on alle 60km/h ja yli 60km/h nopeuksile omansa. (säätö kahdelle nopeusalueelle)
Lisäksi voi myös päätää seuraako auto automaattisesti nopeusrajoituksia vai pitääkö kuljettajan hyväksyä nopeuden muutos (panamalla ohjauspyörästä set). Itse suosin tätä jälkimmäistä tapaa, tuo automaatinen kiihdyttely on toki pääosin toimiva, mutta sitten on tilanteita jossa se on sitten täysin väärä ratkaisu. Helpompaa siis pitää suitset omissa käsissä, niin robotti eri pääse yllättämään.
@Lukija259160 kirjoitti:
Mikähän siinä on, että 96 ei riitä vaan vaaditaan 100. Kahdensadan kilometrin matkalla säästää viisi minuuttia. Onko elämä siitä kiinni?
Jos jollain on niin mitä sitten? Anna mennä ohi ja aja ihan niin hitaasti kuin itse pidät hyvänä vauhtina.
Itse ihmettelen, että miksi ajaa 96 jos voi ajaa kerran 100. Ymmärtäisin paremmin jos ajaisit 76km/h, vaikka säästäksesi polttoainetta. Tuollaselal erolla on jo mekritystä. Mitä konkereettista etua saat ajamalla 4km/h hitaaminen. Et mitään, mutta pääset ihmettelmään että siut ohitetaan ja onpa muilla kiire.
Jotakuta tuo tuntui ahdistavan. Tämä minun nykyinen autoni ajelee parituntikilometriä alle rajoituksen aivan oma-aloitteisesti. Sen verran siinä on mittarivirhettä. Ei se minua ahdista, eikä ohittajatkaan. Hyvin olen ehtinyt. Ja polttoainettakaan ei kulu ollenkaan!
Tutustu autoosi Todennäköisesti voi laittaa helposti vakkarille kestoasetuksen, siten että autosi ajelee ihan oma-aloitetisesti tasan 100 todellista (vakkari&nopeusmittari näyttää 104km/h).
Polttonainetta se sähkökin tavallaan on. Sitäkin säästyy kun ajat hitaaminen ja pääset samalla latauksella kauemmaksi.
Kerropa sitten mistä se asetus löytyy. Ohjekirja, dealeri ja merkkihuolto eivät sellaista asetusta tunne. Täältähän se paras tieto löytynee?
-poisto.
Ja nyt sauna lämpiämään!
Muokkaanpa vielä. Siis auto lukee nopeusrajoitusmerkit ja muuttaa nopeuden niiden mukaisesti. Tasalukemaan pääsee vain rengaskokoa muuttamalla, ellei sitä asetusta löydy...
Sauna jo lämpiää.
Itselläni on BMW. Siinä ainakin voi asettaa vapaasti offsetin (+/-) nopeusasistentille. Offsetin raja on alle 60km/h ja yli 60km/h nopeuksile omansa. (säätö kahdelle nopeusalueelle)
Lisäksi voi myös päätää seuraako auto automaattisesti nopeusrajoituksia vai pitääkö kuljettajan hyväksyä nopeuden muutos (panamalla ohjauspyörästä set). Itse suosin tätä jälkimmäistä tapaa, tuo automaatinen kiihdyttely on toki pääosin toimiva, mutta sitten on tilanteita jossa se on sitten täysin väärä ratkaisu. Helpompaa siis pitää suitset omissa käsissä, niin robotti eri pääse ylättämään.
Numeroleikin jälkeen ei tiedä kuka kukin on, mutta BMW:stä saat peukun. Täälläkin on samalla merkillä vedetty liki 40 vuotta.
Aina välillä tulee itsellekin epäilys, että mikähän rajoitus tässä olikaan?
Kotka-Luumäki välillä on tehty tosi ilkeä jäynä: nopeuskameroita on tuhka tiheään ja niin kuin yleensä juuri ennen risteystä. Se on ihan ok sinänsä. Tullaan 60-kympin alueelle ja kamera varmistaa kuskin laskevan nopeutta.
Vaan kameroiden asentaja on piruuttaan asentanut yhden risteyksen edelle kameran vaikka rajoitus ei muutu mihinkään vaan on sen 80km/h. Ei riitä yksi kerta, kun on tullut painettua jarrua kameran nähtyäni ja on alkanut kinaaminen itseni kanssa, eihän rajoitus muuttunut, johon heti vastaväite, että onhan sen täytynyt muuttua, miksi muuten kamera.... Ja monta kertaa tuli mentyä siitä 60km/h ennen kuin lopulta aloin muistaa, että se kamera on poikkeus säännöstä, jonka mukaan muut sen pätkän kamerat on asennettu laskevan nopeuden valvomiseen.
Eihän olematon merkki ole jäänyt huomaamatta. Mutta kun yleensä kamera on kohdassa, jossa rajoitus vaihtuu, syntyy tunne, että ei ole huomannut merkkiä.
Liikenteessä niin kuin muuallakin jää asioita huomaamatta sekä sinulta että minulta. Milloin mitäkin.
Tuttu paikka. Pitkä matka 80km/h rajoitusta ja sitten kamera tulee mutkan takana ja tien molemmin puolin on taloja tien vieressä. Muualla ko. tietä vastaavissa kohdissa on tosiaan 60km/h, mutta tässä rajoitus on 80km/h, joka on ilmoitettu 10km kilometriä aiemmin. Jos/kun tietä ajaa harvoin, voin hyvin uskoa, että tulee tunne että 60km/h kyltti on jäänyt huomaamatta. Jos/kun puhutaan luontaisesta nopeudesta niin tuossa se on ennemminkn 60km/h kuin 80km/h. Syynä 80km/h rajoitukselle on tien toinen suunta, jossa on suht lyhyt mutta jyrkkä mäki. Raskaalle kalustolle keskelle ylämäkeä 60km/h rajoitus tarkoittaisi melkoisia vaikeuksia talvella, je ne ovat jo muutenkin tuolla kaarteisella ja mäkisellä pätkällä huonommassa kelissä vaikeuksissa. Joka talvi rekka(ja) on joko pöpelikössä tai muuten vaan linkussa ko. tiellä.
Sittenhän ei ole mitään ongelmaa, kun luontainen nopeus on 60, eikö vain? Onko HR samaa mieltä?
Siinä mielessä kyllä, että siinä luulisi olevan 60, kuten muissakin vastaavissa paikoissa Haminan-Luumäen välillä. Ei se henkilöautolla mikään kummallinen kohta ole, näkyvyys on ihan hyvä ja maantie ok.
Kyllä siihen kohtaan ihan luonnollisestikin hidastaa, mutta ei tolppariskin tyyppisesti, jos tolppaa ei olisi.
Sittenhän ei ole mitään ongelmaa, kun luontainen nopeus on 60, eikö vain? Onko HR samaa mieltä?
Pieni ongelma, varsinkin jos autoja menee jonossa. Ensimmäinen 'säkkynä' poleksii jarrua reilummin jotta saa vauhdin 80->60 ja ketjureaktio alkaa siitä välien piennnetyessä ja viimeinen saakin jo hidastaa ihan tosissaan. Suurimmalle osalle tottakai paikka on tuttu ja eivät siihen hiljennnä. Kamera on laitettu taivavasti ja tulee 'yllättäen', pimeällä aikaa on vielä vähemmän kameran mastoutuu taustalla olevaa metsää vasten sisäkaarteessa. Koska näitä jarruttelijoita tapaa kuitenkin kerran kuukaudessa niin kyllähän tuota osaa varoa. Talvikelissä toki onnettomuuden ainekset kasassa, jos takana tuleva ajaa liian lähellä ja edessä ajava kamerasäikky kuski luulee ajaneessa 60km/h lätkän ohi ja polkasee 'hätärit'. Ei tuo nyt iso asia olisi laittaa vaikka 500-1000m ennen ylimääräsitä 80kmh rajoituskylttiä, niin olisi rajoitus satunnaisellekin kulkijalla paremmin muistissa.
Eli tutulla tiellä ei ajetakaan luonnollista nopeutta, jos rajoitus on sitä korkeampi. Ja jos joku hidastaa luonnolliseen nopeuteen, jonossa tulee ongelmia.
Moottoriradalla kukin voi ajaa omaa luonnollista nopeuttaan ja siellä saa sitten jarrutellakin ihan tosissaan ja aiheesta, eikä kameratolppien takia. Liikenteessä on sitten toiset säännöt.
Ihan alun perin olen sanonut, että se on osittain subjektiivinen asia, riippuu mm. käytössä olevasta autosta ja ajokokemuksen määrästä.
Sinulla on ilmiömäinen näppituntuma asiaan tietenkin! Vaikuttaa siltä kuitenkin, että vain sinulla ja muut joutaisivat sivuun edestäsi. MIten sellainen on selitettävissä?
Miten kukakin kokee nopeuden vaihtelee varmasti monesta syystä ja yksi merkittävin on ajokokemuksen määrä ja se, että on osannut/ymmärtänyt ottaa oppia ajokokemuksistaan.
Miten on selitettävissä sekin, että voi sanoa ihan kansainvälisen yhteisön valinneen samanlaisen nopeusrajoitusjärjestelmän kuin Suomessa on käytössä? Ruotsissa on jopa pienemmät rajoitukset kuin täällä.
Saksan hyvin rakennetut motarit ovat oma lukunsa, mutta Suomen korjausvelka teiden kunnossapidossa ei koskaan tule pärjäämään niiden rakentamiseksi, jos haikailet fiilispohjaisia nopeuksia sieltä. Ei muuten ole jenkkilän preerioita halkovilla teillä sen kummemin fiilispohjaisia nopeusrajoituksia, vai mitä? Siellähän olisi potentiaalia "luonnollista nopeutta" haaveiltavaksi. Suuntaus on ennemmin laskea nopeuksia - maailmalla myös.
Sittenhän ei ole mitään ongelmaa, kun luontainen nopeus on 60, eikö vain? Onko HR samaa mieltä?
Pieni ongelma, varsinkin jos autoja menee jonossa. Ensimmäinen 'säkkynä' poleksii jarrua reilummin jotta saa vauhdin 80->60 ja ketjureaktio alkaa siitä välien piennnetyessä ja viimeinen saakin jo hidastaa ihan tosissaan. Suurimmalle osalle tottakai paikka on tuttu ja eivät siihen hiljennnä. Kamera on laitettu taivavasti ja tulee 'yllättäen', pimeällä aikaa on vielä vähemmän kameran mastoutuu taustalla olevaa metsää vasten sisäkaarteessa. Koska näitä jarruttelijoita tapaa kuitenkin kerran kuukaudessa niin kyllähän tuota osaa varoa. Talvikelissä toki onnettomuuden ainekset kasassa, jos takana tuleva ajaa liian lähellä ja edessä ajava kamerasäikky kuski luulee ajaneessa 60km/h lätkän ohi ja polkasee 'hätärit'. Ei tuo nyt iso asia olisi laittaa vaikka 500-1000m ennen ylimääräsitä 80kmh rajoituskylttiä, niin olisi rajoitus satunnaisellekin kulkijalla paremmin muistissa.
Navigaattorin kamerahälytys voi aiheuttaa hätärejä. Garminissa on hyvin paljon varoituksia, että kamera olisi 80:n alueella vaikka oikeasti rajoitus on sata, tiedä johtuuko talvirajoituksista. Muuten laite tietää satasen, mutta kameran kohdalla ei. Viikko pari sitten tuli itsellekin vahva jarrutustarve, kun navi ilmoitti, että on kamera ja 60 ja oikeasti oltiin satasen alueella.
No niin taas ajettu ’vaarallista leveäkaita tietä’ Lappeenrannasta Loviisaan samaan suuntaan meniöitä ei ollut ainakaan siten, että olisi pitänyt tehdä ohitus. Vastaan tuli laskujeni mukaan 5 rekkaa ja 3 henkilöautoa. Olis tuossa ollut köröttelyä 80kmh vauhdilla, mitä kaavaillaan siis tuolle välille. Niin no muut mainnittavat tapahtumat, jotka vaati pienet jarrutukset - 1 kpl kauris, 4 jänöä ja yksi varis.Niin no joka kamerapöntöön piti myös jarruttaa myös Keskinopeus kotipihasta Länsterminaalin parkkiin 105km/h.
@Lukija33539 kirjoitti:
No niin taas ajettu ’vaarallista leveäkaita tietä’ Lappeenrannasta Loviisaan samaan suuntaan meniöitä ei ollut ainakaan siten, että olisi pitänyt tehdä ohitus. Vastaan tuli laskujeni mukaan 5 rekkaa ja 3 henkilöautoa. Olis tuossa ollut köröttelyä 80kmh vauhdilla, mitä kaavaillaan siis tuolle välille. Niin no muut mainnittavat tapahtumat, jotka vaati pienet jarrutukset - 1 kpl kauris, 4 jänöä ja yksi varis.Niin no joka kamerapöntöön piti myös jarruttaa myös Keskinopeus kotipihasta Länsterminaalin parkkiin 105km/h.
@Lukija33539 kirjoitti:
No niin taas ajettu ’vaarallista leveäkaita tietä’ Lappeenrannasta Loviisaan samaan suuntaan meniöitä ei ollut ainakaan siten, että olisi pitänyt tehdä ohitus. Vastaan tuli laskujeni mukaan 5 rekkaa ja 3 henkilöautoa. Olis tuossa ollut köröttelyä 80kmh vauhdilla, mitä kaavaillaan siis tuolle välille. Niin no muut mainnittavat tapahtumat, jotka vaati pienet jarrutukset - 1 kpl kauris, 4 jänöä ja yksi varis.Niin no joka kamerapöntöön piti myös jarruttaa myös Keskinopeus kotipihasta Länsterminaalin parkkiin 105km/h.
Aika surkea keskinopeus bemaristille.
Aika hyvä minusta. Tuo sisältää kuitenkin Helsingin läpiajon Töölön kohdilta, jossa rajoitus 30…40km/h. Vertailun vuoksi pari viikkoa sitten Saksan baanalla paras keskinopeus latausten välillä oli 138km/h. Ja laturit oli alle 1,5km autobaanalta.
@Lukija33539 kirjoitti:
No niin taas ajettu ’vaarallista leveäkaita tietä’ Lappeenrannasta Loviisaan samaan suuntaan meniöitä ei ollut ainakaan siten, että olisi pitänyt tehdä ohitus. Vastaan tuli laskujeni mukaan 5 rekkaa ja 3 henkilöautoa. Olis tuossa ollut köröttelyä 80kmh vauhdilla, mitä kaavaillaan siis tuolle välille. Niin no muut mainnittavat tapahtumat, jotka vaati pienet jarrutukset - 1 kpl kauris, 4 jänöä ja yksi varis.Niin no joka kamerapöntöön piti myös jarruttaa myös Keskinopeus kotipihasta Länsterminaalin parkkiin 105km/h.
Ainako siellä on yhtä hiljaista? Pitäisikö merkitty rajoitus olla tuollaisen tilanteen mukaan vai jonkin muun? Pitäisikö risteysten nopeusrajoitukset poistaa, kun ei sieltä kolmion takaa aina ketään ole tulossa? Nykyään puhutaan virkavastuusta, jonka taakse maan ylin johto piilottaa itsensä, mitä sellaisella kukaan uskaltaisi päättää?
Kamera, jota minä tarkoitin, on (60.6539510, 27.2523808) koordinaateissa Paijärvi on paikan nimi
Päätie on Paijärventie ja Haminasta tullessa vasemmalle risteää Kylänmäki ja oikealle Postinmäentie.
Katukuvassakin näkyy, että Haminan suunnasta tullessa heti kameran jälkeen on 80km/h merkki. Jos katsoo risteyksestä Haminaan päin, niin näkee 80km/h merkin tien oikealla puolella antamaan nopeuden risteyksestä Haminan suuntaan, mutta vasemmalla puolella tietä ei ole merkkiä, joka alentaisi nopeutta ennen risteystä.
Kun tulet Haminan suunnasta, näet kameratolpan ja heti sen jälkeen 80km/h merkin. Väkinkin tulee mieleen, että missasit 60km/h merkin ja kohta välähtää.
Tikon tarkoittama paikka on samanlainen siinä mielessä, että kamera on paikassa, jossa nopeus ei muutu mihinkään. Minä olen hätkähtänyt tuota Haminan puoleisessa päässä olevaa kameratolppaa.
Tolppahenkilö lienee ajatellut, että jäynä se on pienikin jäynä.
Useimmiten kameratolpat laitetaan paikkoihin missä niiden näkeminen ei ole ihan helpoimmasta päästä, ne ovat näkökentässä pienen hetken hieman katseelta piilossa. Tutulla tiellä paikat ovat hyvässä muistissa.
@tracktest kirjoitti:
Useimmiten kameratolpat laitetaan paikkoihin missä niiden näkeminen ei ole ihan helpoimmasta päästä, ne ovat näkökentässä pienen hetken hieman katseelta piilossa. Tutulla tiellä paikat ovat hyvässä muistissa.
90% tolpista näkyy kaukaa. Suurin osa ei aiheuta toimenpiteitä, kun ne eivät ole nopeusrajoituksen tiputtamisen jälkeen.
@tracktest kirjoitti:
Useimmiten kameratolpat laitetaan paikkoihin missä niiden näkeminen ei ole ihan helpoimmasta päästä, ne ovat näkökentässä pienen hetken hieman katseelta piilossa. Tutulla tiellä paikat ovat hyvässä muistissa.
Ei niitä tolpanpaikkoja tarvitse tietää eikä muistaa, pitää vaan sallitun nopeuden muistissa, ja noudattaa sitä.
@tracktest kirjoitti:
Useimmiten kameratolpat laitetaan paikkoihin missä niiden näkeminen ei ole ihan helpoimmasta päästä, ne ovat näkökentässä pienen hetken hieman katseelta piilossa. Tutulla tiellä paikat ovat hyvässä muistissa.
Ei niitä tolpanpaikkoja tarvitse tietää eikä muistaa, pitää vaan sallitun nopeuden muistissa, ja noudattaa sitä.
Tolppia on harvakseen, joten kyllä ne muistissakin pysyy. Noudatan sallittuja nopeuksia, ehkä siitä kertoo parhaiten sakoton aika joka on jo 38 vuotta.
Tolppia on harvakseen, joten kyllä ne muistissakin pysyy. Noudatan sallittuja nopeuksia, ehkä siitä kertoo parhaiten sakoton aika joka on jo 38 vuotta.
Sallittuja nopeuksia ovat sinulle siis kaikki, joista ei kameratolppa välähdä, tai poliisi pysäyttäisi? Toisaalta valvontaa on muutenkin harvakseltaan. Tuuriakin on ollut matkassa jonkun kerran, tuohon aikajanaan mahtuu niin paljon, ettet voi edes muistaa kaikkea.
Eli ei tuo "38 vuotta" oikeastaan kerro mitään meille. Tietysti pitäisi huurraata huutaa, kun et ole ainakaan tuon takia sakkoja maksellut.
En ymmärrä tuollaista asennetta. Minusta on hyvä, että nopeusvalvontaa on siellä, mistä siitä on oikeasti hyötyä.
Kyllä minä rekat ja hitaammat ohittelen, jos tilaisuus on. Auto sitten palaa ohituksen jälkeen siihen mittarivirheellä vajaaseen rajoitusnopeuteen.
Tutustu autoosi Todennäköisesti voi laittaa helposti vakkarille kestoasetuksen, siten että autosi ajelee ihan oma-aloitetisesti tasan 100 todellista (vakkari&nopeusmittari näyttää 104km/h).
Polttonainetta se sähkökin tavallaan on. Sitäkin säästyy kun ajat hitaaminen ja pääset samalla latauksella kauemmaksi.
Kerropa sitten mistä se asetus löytyy. Ohjekirja, dealeri ja merkkihuolto eivät sellaista asetusta tunne. Täältähän se paras tieto löytynee?
-poisto.
Ja nyt sauna lämpiämään!
Muokkaanpa vielä. Siis auto lukee nopeusrajoitusmerkit ja muuttaa nopeuden niiden mukaisesti. Tasalukemaan pääsee vain rengaskokoa muuttamalla, ellei sitä asetusta löydy...
Sauna jo lämpiää.
Tuttu paikka. Pitkä matka 80km/h rajoitusta ja sitten kamera tulee mutkan takana ja tien molemmin puolin on taloja tien vieressä. Muualla ko. tietä vastaavissa kohdissa on tosiaan 60km/h, mutta tässä rajoitus on 80km/h, joka on ilmoitettu 10km kilometriä aiemmin. Jos/kun tietä ajaa harvoin, voin hyvin uskoa, että tulee tunne että 60km/h kyltti on jäänyt huomaamatta. Jos/kun puhutaan luontaisesta nopeudesta niin tuossa se on ennemminkn 60km/h kuin 80km/h. Syynä 80km/h rajoitukselle on tien toinen suunta, jossa on suht lyhyt mutta jyrkkä mäki. Raskaalle kalustolle keskelle ylämäkeä 60km/h rajoitus tarkoittaisi melkoisia vaikeuksia talvella, je ne ovat jo muutenkin tuolla kaarteisella ja mäkisellä pätkällä huonommassa kelissä vaikeuksissa. Joka talvi rekka(ja) on joko pöpelikössä tai muuten vaan linkussa ko. tiellä.
Kaveri esiintyi sinun kirjoituksessasi.
Sittenhän ei ole mitään ongelmaa, kun luontainen nopeus on 60, eikö vain? Onko HR samaa mieltä?
Moottoriteillä hitaammin ajavista on täysin turha narista, oli syynä sitten mikä hyvänsä. Ohi pääsee varmasti jokainen joka haluaa. Moottoriteillä ajetaan 100-130 km/h nopeuksia päivästä toiseen.
Itselläni on BMW. Siinä ainakin voi asettaa vapaasti offsetin (+/-) nopeusasistentille. Offsetin raja on alle 60km/h ja yli 60km/h nopeuksile omansa. (säätö kahdelle nopeusalueelle)
Lisäksi voi myös päätää seuraako auto automaattisesti nopeusrajoituksia vai pitääkö kuljettajan hyväksyä nopeuden muutos (panamalla ohjauspyörästä set). Itse suosin tätä jälkimmäistä tapaa, tuo automaatinen kiihdyttely on toki pääosin toimiva, mutta sitten on tilanteita jossa se on sitten täysin väärä ratkaisu. Helpompaa siis pitää suitset omissa käsissä, niin robotti eri pääse yllättämään.
Numeroleikin jälkeen ei tiedä kuka kukin on, mutta BMW:stä saat peukun. Täälläkin on samalla merkillä vedetty liki 40 vuotta.
Siinä mielessä kyllä, että siinä luulisi olevan 60, kuten muissakin vastaavissa paikoissa Haminan-Luumäen välillä. Ei se henkilöautolla mikään kummallinen kohta ole, näkyvyys on ihan hyvä ja maantie ok.
Kyllä siihen kohtaan ihan luonnollisestikin hidastaa, mutta ei tolppariskin tyyppisesti, jos tolppaa ei olisi.
Pieni ongelma, varsinkin jos autoja menee jonossa. Ensimmäinen 'säkkynä' poleksii jarrua reilummin jotta saa vauhdin 80->60 ja ketjureaktio alkaa siitä välien piennnetyessä ja viimeinen saakin jo hidastaa ihan tosissaan. Suurimmalle osalle tottakai paikka on tuttu ja eivät siihen hiljennnä. Kamera on laitettu taivavasti ja tulee 'yllättäen', pimeällä aikaa on vielä vähemmän kameran mastoutuu taustalla olevaa metsää vasten sisäkaarteessa. Koska näitä jarruttelijoita tapaa kuitenkin kerran kuukaudessa niin kyllähän tuota osaa varoa. Talvikelissä toki onnettomuuden ainekset kasassa, jos takana tuleva ajaa liian lähellä ja edessä ajava kamerasäikky kuski luulee ajaneessa 60km/h lätkän ohi ja polkasee 'hätärit'. Ei tuo nyt iso asia olisi laittaa vaikka 500-1000m ennen ylimääräsitä 80kmh rajoituskylttiä, niin olisi rajoitus satunnaisellekin kulkijalla paremmin muistissa.
Eli tutulla tiellä ei ajetakaan luonnollista nopeutta, jos rajoitus on sitä korkeampi. Ja jos joku hidastaa luonnolliseen nopeuteen, jonossa tulee ongelmia.
Moottoriradalla kukin voi ajaa omaa luonnollista nopeuttaan ja siellä saa sitten jarrutellakin ihan tosissaan ja aiheesta, eikä kameratolppien takia. Liikenteessä on sitten toiset säännöt.
@HybridRules kirjoitti:
Sinulla on ilmiömäinen näppituntuma asiaan tietenkin! Vaikuttaa siltä kuitenkin, että vain sinulla ja muut joutaisivat sivuun edestäsi. MIten sellainen on selitettävissä?
Miten on selitettävissä sekin, että voi sanoa ihan kansainvälisen yhteisön valinneen samanlaisen nopeusrajoitusjärjestelmän kuin Suomessa on käytössä? Ruotsissa on jopa pienemmät rajoitukset kuin täällä.
Saksan hyvin rakennetut motarit ovat oma lukunsa, mutta Suomen korjausvelka teiden kunnossapidossa ei koskaan tule pärjäämään niiden rakentamiseksi, jos haikailet fiilispohjaisia nopeuksia sieltä. Ei muuten ole jenkkilän preerioita halkovilla teillä sen kummemin fiilispohjaisia nopeusrajoituksia, vai mitä? Siellähän olisi potentiaalia "luonnollista nopeutta" haaveiltavaksi. Suuntaus on ennemmin laskea nopeuksia - maailmalla myös.
Laita siis asiat tältä osin raameihin, eikös.
Älä puhu puppua, +10km/h vastaavilla teillä
Tanskassa tehtiin toisin.
Saako tuosta kamerasta Googlen streetview-kuvan?
Kurvilantie 99 (60.8944055, 27.5312867)
Navigaattorin kamerahälytys voi aiheuttaa hätärejä. Garminissa on hyvin paljon varoituksia, että kamera olisi 80:n alueella vaikka oikeasti rajoitus on sata, tiedä johtuuko talvirajoituksista. Muuten laite tietää satasen, mutta kameran kohdalla ei. Viikko pari sitten tuli itsellekin vahva jarrutustarve, kun navi ilmoitti, että on kamera ja 60 ja oikeasti oltiin satasen alueella.
No niin taas ajettu ’vaarallista leveäkaita tietä’ Lappeenrannasta Loviisaan samaan suuntaan meniöitä ei ollut ainakaan siten, että olisi pitänyt tehdä ohitus. Vastaan tuli laskujeni mukaan 5 rekkaa ja 3 henkilöautoa. Olis tuossa ollut köröttelyä 80kmh vauhdilla, mitä kaavaillaan siis tuolle välille. Niin no muut mainnittavat tapahtumat, jotka vaati pienet jarrutukset - 1 kpl kauris, 4 jänöä ja yksi varis.Niin no joka kamerapöntöön piti myös jarruttaa myös Keskinopeus kotipihasta Länsterminaalin parkkiin 105km/h.
Aika surkea keskinopeus bemaristille.
Aika hyvä minusta. Tuo sisältää kuitenkin Helsingin läpiajon Töölön kohdilta, jossa rajoitus 30…40km/h. Vertailun vuoksi pari viikkoa sitten Saksan baanalla paras keskinopeus latausten välillä oli 138km/h. Ja laturit oli alle 1,5km autobaanalta.
Ainako siellä on yhtä hiljaista? Pitäisikö merkitty rajoitus olla tuollaisen tilanteen mukaan vai jonkin muun? Pitäisikö risteysten nopeusrajoitukset poistaa, kun ei sieltä kolmion takaa aina ketään ole tulossa? Nykyään puhutaan virkavastuusta, jonka taakse maan ylin johto piilottaa itsensä, mitä sellaisella kukaan uskaltaisi päättää?
Kamera, jota minä tarkoitin, on (60.6539510, 27.2523808) koordinaateissa Paijärvi on paikan nimi
Päätie on Paijärventie ja Haminasta tullessa vasemmalle risteää Kylänmäki ja oikealle Postinmäentie.
Katukuvassakin näkyy, että Haminan suunnasta tullessa heti kameran jälkeen on 80km/h merkki. Jos katsoo risteyksestä Haminaan päin, niin näkee 80km/h merkin tien oikealla puolella antamaan nopeuden risteyksestä Haminan suuntaan, mutta vasemmalla puolella tietä ei ole merkkiä, joka alentaisi nopeutta ennen risteystä.
Kun tulet Haminan suunnasta, näet kameratolpan ja heti sen jälkeen 80km/h merkin. Väkinkin tulee mieleen, että missasit 60km/h merkin ja kohta välähtää.
Tikon tarkoittama paikka on samanlainen siinä mielessä, että kamera on paikassa, jossa nopeus ei muutu mihinkään. Minä olen hätkähtänyt tuota Haminan puoleisessa päässä olevaa kameratolppaa.
Tolppahenkilö lienee ajatellut, että jäynä se on pienikin jäynä.
Useimmiten kameratolpat laitetaan paikkoihin missä niiden näkeminen ei ole ihan helpoimmasta päästä, ne ovat näkökentässä pienen hetken hieman katseelta piilossa. Tutulla tiellä paikat ovat hyvässä muistissa.
90% tolpista näkyy kaukaa. Suurin osa ei aiheuta toimenpiteitä, kun ne eivät ole nopeusrajoituksen tiputtamisen jälkeen.
Ei niitä tolpanpaikkoja tarvitse tietää eikä muistaa, pitää vaan sallitun nopeuden muistissa, ja noudattaa sitä.
Tolppia on harvakseen, joten kyllä ne muistissakin pysyy. Noudatan sallittuja nopeuksia, ehkä siitä kertoo parhaiten sakoton aika joka on jo 38 vuotta.
@Lukija33539 kirjoitti:
Mikä sinun lähteesi on? MInun on esim. tämä https://www.autoeurope.fi/kuljettajan-opas-ruotsi/
Suuntaus on ennemmin laskea nopeuksia - maailmalla myös.
Sama lähde kertoo Tanskasta näin: https://www.autoeurope.fi/kuljettajan-opas-tanska/
Ja yksi maa nyt ei sinänsä tee suuntausta, jos katsoo laajemmin., vai mitä?
@tracktest kirjoitti:
Sallittuja nopeuksia ovat sinulle siis kaikki, joista ei kameratolppa välähdä, tai poliisi pysäyttäisi? Toisaalta valvontaa on muutenkin harvakseltaan. Tuuriakin on ollut matkassa jonkun kerran, tuohon aikajanaan mahtuu niin paljon, ettet voi edes muistaa kaikkea.
Eli ei tuo "38 vuotta" oikeastaan kerro mitään meille. Tietysti pitäisi huurraata huutaa, kun et ole ainakaan tuon takia sakkoja maksellut.