@M880 kirjoitti:
En ole ottanut Google Assistantia (Googlen Siri) käyttöön. Android Auto estää kirjoittamisen Google mapsiin, spotifyhyn jne (soittolistoja yms valmiiksi näkyvää voi klikkailla). Osoitekentässä lukee "vain puheohjaus ajon aikana". Autolle voi puhua painamalla ratissa olevaa puhe-nappulaa, tarkoituksena vain sanoa se osoite, mutta ei se ymmärrä. Ei suomeksi eikä ruotsiksi....
Autossani Apple Car Play antaa auton omassa näytössä aukeavasta Google Mapsista painaa haussa mikrofonin kuvaa (näppäimistövaihtoehtoa vieressä ei siis päästä käyttämään) ja voin yrittää sille puhumalla saada kohde ymmärretyksi. Riittävän usein onnistun.
Njoo, en tiedä mistä johtuu. Samalla tavalla (siis mapsin ruudulla näkyvä mikkinappi tai auton oma mikrofoninappi) se toimii, mutta ei se silti ymmärrä kotimaisia osoitteita kotimaisilla kielillä. Minusta kännykän google maps taitaa ymmärtää puhutut osoitteet ihan kelvollisesti, mutta jos samaa yrittää Android Autolla niin ei onnistu.
Edit: Ei vaikuta olevan autokohtaista, koska kahdella erimerkkisellä autolla olen sitä kokeillut.
Ei ole, koska ainakaan virallisesti AA ei osaa Suomea. Jotain apuja sieltä löytyy mutta osoitteen syöttäminen on kömpelöä.
@M880 kirjoitti:
En ole ottanut Google Assistantia (Googlen Siri) käyttöön. Android Auto estää kirjoittamisen Google mapsiin, spotifyhyn jne (soittolistoja yms valmiiksi näkyvää voi klikkailla). Osoitekentässä lukee "vain puheohjaus ajon aikana". Autolle voi puhua painamalla ratissa olevaa puhe-nappulaa, tarkoituksena vain sanoa se osoite, mutta ei se ymmärrä. Ei suomeksi eikä ruotsiksi....
Autossani Apple Car Play antaa auton omassa näytössä aukeavasta Google Mapsista painaa haussa mikrofonin kuvaa (näppäimistövaihtoehtoa vieressä ei siis päästä käyttämään) ja voin yrittää sille puhumalla saada kohde ymmärretyksi. Riittävän usein onnistun.
Njoo, en tiedä mistä johtuu. Samalla tavalla (siis mapsin ruudulla näkyvä mikkinappi tai auton oma mikrofoninappi) se toimii, mutta ei se silti ymmärrä kotimaisia osoitteita kotimaisilla kielillä. Minusta kännykän google maps taitaa ymmärtää puhutut osoitteet ihan kelvollisesti, mutta jos samaa yrittää Android Autolla niin ei onnistu.
Edit: Ei vaikuta olevan autokohtaista, koska kahdella erimerkkisellä autolla olen sitä kokeillut.
Ei ole, koska ainakaan virallisesti AA ei osaa Suomea. Jotain apuja sieltä löytyy mutta osoitteen syöttäminen on kömpelöä.
--740 GLE
Näin minä oletinkin sen olevan, jokus muinoin olen ladannut AA:n jostain muualta kuin Play-kaupasta saadakseni sen. Silloin en edes kuvitellut että se puhuisi suomea. Nyt ei tarvitse enää kikkailla ja sen tekstit ovat kuitenkin suomeksi. Minua kuitenkin ihmetyttää se, että kun Google maps ymmärtää puhetta vähintään kohtalaisesti, miksei AA:kin voisi sitä ymmärtää.
Minä olen niin huono kuski, että en olisi selvinnyt ilman LISÄkoulutusta. Eihän sitä tarvikaan muut kuin me jotka emme vielä osaa kaikkea ja me jotka ennakoimme sen verran hyvin että hätätilanneharjoitus jää olemattoman vähäiseksi.
....ja sitten alat kirjoittamaan moottoripyörällä ajamisestasi. Minulla ei ole muuta kuin mopolla ajamisesta kokemusta 2-pyöräisellä, mutta ymmärrän oikein hyvin miksi olet hakeutunut moiselle kurssille. Niin tekisin minäkin!
Jos et olisi motoristi (muna vai kana, en tiedä), olisitko mennyt autolla ajon jatkokurssille siksi, että olet niin huono kuski sen kanssa?
BMW nappasi kilpailuedun itselleen (2014) iDrive-järjestelmänsä kanssa tuoden suomenkielen tarjolle jo tehtaalta lähtien. Keskinäytön kaikki valikot ja asetukset, mittariston näyttö, navigointi ja navigoinnin ohjeet olivat jo tuolloin suomenkielellä.
Kyllä nopeuksia pitää nostaa, koska väittäisin, että suuri enemmistö haluaa niin.
"Monet suomalaiset eivät kannata nopeusrajoitusten nostamista, ja mielipiteet ovat jakautuneet. Esimerkiksi Yle Uutisten mukaan enemmistö eduskunnan liikennevaliokunnan jäsenistä kannattaa nopeusrajoitusten nostamista, mutta asiantuntijat ja monet kansalaiset ovat huolissaan liikenneturvallisuudesta."
Väittäisin kuitenkin, että nopeusrajoitusten nostaminen olisi monien mielestä hyvä asia. Ja "väittäisin" on hyvä peruste rajoitusten nostamiselle, eikö vain?
Tuskin niitä uusia alempia rajoituksia tämän keskusteluryhmän harjoituksenpuutteentakia mietitään.
Liikenteessä käytetty kalusto ja käyttäjät on hyvin eritasoinen joukko, lapsista hyvinkin iäkkäisiin.
Tähän on päättäjien haettava kaikki huomioon ottava kompromissi.
@tracktest kirjoitti:
BMW nappasi kilpailuedun itselleen (2014) iDrive-järjestelmänsä kanssa tuoden suomenkielen tarjolle jo tehtaalta lähtien. Keskinäytön kaikki valikot ja asetukset, mittariston näyttö, navigointi ja navigoinnin ohjeet olivat jo tuolloin suomenkielellä.
Toimiko PUHEOHJAUS suomeksi vuonna 2014? Toimiiko 2024?
@tracktest kirjoitti:
BMW nappasi kilpailuedun itselleen (2014) iDrive-järjestelmänsä kanssa tuoden suomenkielen tarjolle jo tehtaalta lähtien. Keskinäytön kaikki valikot ja asetukset, mittariston näyttö, navigointi ja navigoinnin ohjeet olivat jo tuolloin suomenkielellä.
Toimiko PUHEOHJAUS suomeksi vuonna 2014? Toimiiko 2024?
@tracktest kirjoitti:
BMW nappasi kilpailuedun itselleen (2014) iDrive-järjestelmänsä kanssa tuoden suomenkielen tarjolle jo tehtaalta lähtien. Keskinäytön kaikki valikot ja asetukset, mittariston näyttö, navigointi ja navigoinnin ohjeet olivat jo tuolloin suomenkielellä.
Toimiko PUHEOHJAUS suomeksi vuonna 2014? Toimiiko 2024?
Kyllä! Alatko epäillä kaikkea kuten Kumppani.
Ainakaan tuossa listaamassasi valikot ja asetukswjne. kohdassa ei puhuttu puheohjauksesta mitään, ja kun otit puheeksi niin minua alkoi kiinnostaa asia.
Eli BMW totteli suomenkielistä puheohjausta jo 2014? Sehän on hyvä suoritus sitten.
@tracktest kirjoitti:
BMW nappasi kilpailuedun itselleen (2014) iDrive-järjestelmänsä kanssa tuoden suomenkielen tarjolle jo tehtaalta lähtien. Keskinäytön kaikki valikot ja asetukset, mittariston näyttö, navigointi ja navigoinnin ohjeet olivat jo tuolloin suomenkielellä.
Toimiko PUHEOHJAUS suomeksi vuonna 2014? Toimiiko 2024?
Kyllä! Alatko epäillä kaikkea kuten Kumppani.
Ainakaan tuossa listaamassasi valikot ja asetukswjne. kohdassa ei puhuttu puheohjauksesta mitään, ja kun otit puheeksi niin minua alkoi kiinnostaa asia.
Eli BMW totteli suomenkielistä puheohjausta jo 2014? Sehän on hyvä suoritus sitten.
BMW on edelläkävijä ja on ollut sitä aina! On hienoa todeta tämä eikä tähän liity mitään kiihkoilua ja toivon ettei tunnepitoista kiihkoa synny vastustajissakaan.
@tracktest kirjoitti:
BMW nappasi kilpailuedun itselleen (2014) iDrive-järjestelmänsä kanssa tuoden suomenkielen tarjolle jo tehtaalta lähtien. Keskinäytön kaikki valikot ja asetukset, mittariston näyttö, navigointi ja navigoinnin ohjeet olivat jo tuolloin suomenkielellä.
Toimiko PUHEOHJAUS suomeksi vuonna 2014? Toimiiko 2024?
Kyllä! Alatko epäillä kaikkea kuten Kumppani.
Ainakaan tuossa listaamassasi valikot ja asetukswjne. kohdassa ei puhuttu puheohjauksesta mitään, ja kun otit puheeksi niin minua alkoi kiinnostaa asia.
Eli BMW totteli suomenkielistä puheohjausta jo 2014? Sehän on hyvä suoritus sitten.
BMW on edelläkävijä ja on ollut sitä aina! On hienoa todeta tämä eikä tähän liity mitään kiihkoilua ja toivon ettei tunnepitoista kiihkoa synny vastustajissakaan.
Saako asiasta keskustella faktapohjaisesti?
Onko BMW Intelligent Personal Assistant eri asia kuin puheohjaus? En onnistunut googlaamalla löytämään muita mainintoja puheohjauksesta suomeksi.
BMWn tiedote vuodelta 2021 sanoo että "BMW Intelligent Personal Assistant -avustin kehittyy myös (toistaiseksi käytettävissä vain englannin tai saksan kielellä)"
@tracktest kirjoitti:
BMW nappasi kilpailuedun itselleen (2014) iDrive-järjestelmänsä kanssa tuoden suomenkielen tarjolle jo tehtaalta lähtien. Keskinäytön kaikki valikot ja asetukset, mittariston näyttö, navigointi ja navigoinnin ohjeet olivat jo tuolloin suomenkielellä.
Toimiko PUHEOHJAUS suomeksi vuonna 2014? Toimiiko 2024?
Kyllä! Alatko epäillä kaikkea kuten Kumppani.
Ainakaan tuossa listaamassasi valikot ja asetukswjne. kohdassa ei puhuttu puheohjauksesta mitään, ja kun otit puheeksi niin minua alkoi kiinnostaa asia.
Eli BMW totteli suomenkielistä puheohjausta jo 2014? Sehän on hyvä suoritus sitten.
BMW on edelläkävijä ja on ollut sitä aina! On hienoa todeta tämä eikä tähän liity mitään kiihkoilua ja toivon ettei tunnepitoista kiihkoa synny vastustajissakaan.
Saako asiasta keskustella faktapohjaisesti?
Onko BMW Intelligent Personal Assistant eri asia kuin puheohjaus? En onnistunut googlaamalla löytämään muita mainintoja puheohjauksesta suomeksi.
BMWn tiedote vuodelta 2021 sanoo että "BMW Intelligent Personal Assistant -avustin kehittyy myös (toistaiseksi käytettävissä vain englannin tai saksan kielellä)"
Edit: BMW i5 (G60):n suomenkielisessä ohjekirjassa puheohjauksen esimerkkikomennot ovat englanniksi.
Olet edelleen epäileväinen. Tämä osoittaa sen, että olet googlen varassa kuten useimmat täällä. Kannattaa joskus tehdä oikeita asioita eikä vain puhua, siis käydä tutustumassa tarjontaan. Quu sekosi täysin ja voi siinä määrin pahoin, että jätetään tämä tähän. BMW juttelee valitulla kielellä aivan sujuvasti, älä epäile enää.
@tracktest kirjoitti:
BMW nappasi kilpailuedun itselleen (2014) iDrive-järjestelmänsä kanssa tuoden suomenkielen tarjolle jo tehtaalta lähtien. Keskinäytön kaikki valikot ja asetukset, mittariston näyttö, navigointi ja navigoinnin ohjeet olivat jo tuolloin suomenkielellä.
Toimiko PUHEOHJAUS suomeksi vuonna 2014? Toimiiko 2024?
Kyllä! Alatko epäillä kaikkea kuten Kumppani.
Ainakaan tuossa listaamassasi valikot ja asetukswjne. kohdassa ei puhuttu puheohjauksesta mitään, ja kun otit puheeksi niin minua alkoi kiinnostaa asia.
Eli BMW totteli suomenkielistä puheohjausta jo 2014? Sehän on hyvä suoritus sitten.
BMW on edelläkävijä ja on ollut sitä aina! On hienoa todeta tämä eikä tähän liity mitään kiihkoilua ja toivon ettei tunnepitoista kiihkoa synny vastustajissakaan.
Saako asiasta keskustella faktapohjaisesti?
Onko BMW Intelligent Personal Assistant eri asia kuin puheohjaus? En onnistunut googlaamalla löytämään muita mainintoja puheohjauksesta suomeksi.
BMWn tiedote vuodelta 2021 sanoo että "BMW Intelligent Personal Assistant -avustin kehittyy myös (toistaiseksi käytettävissä vain englannin tai saksan kielellä)"
Edit: BMW i5 (G60):n suomenkielisessä ohjekirjassa puheohjauksen esimerkkikomennot ovat englanniksi.
Olet edelleen epäileväinen. Tämä osoittaa sen, että olet googlen varassa kuten useimmat täällä. Kannattaa joskus tehdä oikeita asioita eikä vain puhua, siis käydä tutustumassa tarjontaan. Quu sekosi täysin ja voi siinä määrin pahoin, että jätetään tämä tähän. BMW juttelee valitulla kielellä aivan sujuvasti, älä epäile enää.
Jompi kumpi on väärässä, sinä tai tuoreimman tietämäni BMW-mallin ohjekirja. Kumpi?
@tracktest kirjoitti:
BMW nappasi kilpailuedun itselleen (2014) iDrive-järjestelmänsä kanssa tuoden suomenkielen tarjolle jo tehtaalta lähtien. Keskinäytön kaikki valikot ja asetukset, mittariston näyttö, navigointi ja navigoinnin ohjeet olivat jo tuolloin suomenkielellä.
Toimiko PUHEOHJAUS suomeksi vuonna 2014? Toimiiko 2024?
Kyllä! Alatko epäillä kaikkea kuten Kumppani.
Ainakaan tuossa listaamassasi valikot ja asetukswjne. kohdassa ei puhuttu puheohjauksesta mitään, ja kun otit puheeksi niin minua alkoi kiinnostaa asia.
Eli BMW totteli suomenkielistä puheohjausta jo 2014? Sehän on hyvä suoritus sitten.
BMW on edelläkävijä ja on ollut sitä aina! On hienoa todeta tämä eikä tähän liity mitään kiihkoilua ja toivon ettei tunnepitoista kiihkoa synny vastustajissakaan.
Saako asiasta keskustella faktapohjaisesti?
Onko BMW Intelligent Personal Assistant eri asia kuin puheohjaus? En onnistunut googlaamalla löytämään muita mainintoja puheohjauksesta suomeksi.
BMWn tiedote vuodelta 2021 sanoo että "BMW Intelligent Personal Assistant -avustin kehittyy myös (toistaiseksi käytettävissä vain englannin tai saksan kielellä)"
Edit: BMW i5 (G60):n suomenkielisessä ohjekirjassa puheohjauksen esimerkkikomennot ovat englanniksi.
Olet edelleen epäileväinen. Tämä osoittaa sen, että olet googlen varassa kuten useimmat täällä. Kannattaa joskus tehdä oikeita asioita eikä vain puhua, siis käydä tutustumassa tarjontaan. Quu sekosi täysin ja voi siinä määrin pahoin, että jätetään tämä tähän. BMW juttelee valitulla kielellä aivan sujuvasti, älä epäile enää.
Jompi kumpi on väärässä, sinä tai tuoreimman tietämäni BMW-mallin ohjekirja. Kumpi?
@tracktest kirjoitti:
BMW nappasi kilpailuedun itselleen (2014) iDrive-järjestelmänsä kanssa tuoden suomenkielen tarjolle jo tehtaalta lähtien. Keskinäytön kaikki valikot ja asetukset, mittariston näyttö, navigointi ja navigoinnin ohjeet olivat jo tuolloin suomenkielellä.
Toimiko PUHEOHJAUS suomeksi vuonna 2014? Toimiiko 2024?
Kyllä! Alatko epäillä kaikkea kuten Kumppani.
Ainakaan tuossa listaamassasi valikot ja asetukswjne. kohdassa ei puhuttu puheohjauksesta mitään, ja kun otit puheeksi niin minua alkoi kiinnostaa asia.
Eli BMW totteli suomenkielistä puheohjausta jo 2014? Sehän on hyvä suoritus sitten.
BMW on edelläkävijä ja on ollut sitä aina! On hienoa todeta tämä eikä tähän liity mitään kiihkoilua ja toivon ettei tunnepitoista kiihkoa synny vastustajissakaan.
Saako asiasta keskustella faktapohjaisesti?
Onko BMW Intelligent Personal Assistant eri asia kuin puheohjaus? En onnistunut googlaamalla löytämään muita mainintoja puheohjauksesta suomeksi.
BMWn tiedote vuodelta 2021 sanoo että "BMW Intelligent Personal Assistant -avustin kehittyy myös (toistaiseksi käytettävissä vain englannin tai saksan kielellä)"
Edit: BMW i5 (G60):n suomenkielisessä ohjekirjassa puheohjauksen esimerkkikomennot ovat englanniksi.
Olet edelleen epäileväinen. Tämä osoittaa sen, että olet googlen varassa kuten useimmat täällä. Kannattaa joskus tehdä oikeita asioita eikä vain puhua, siis käydä tutustumassa tarjontaan. Quu sekosi täysin ja voi siinä määrin pahoin, että jätetään tämä tähän. BMW juttelee valitulla kielellä aivan sujuvasti, älä epäile enää.
Jompi kumpi on väärässä, sinä tai tuoreimman tietämäni BMW-mallin ohjekirja. Kumpi?
Saan kohta tulitukea, odota vain.
Sitä odotellessa. Onko Bemareissa puheohjaus jollain toisella nimellä / termillä, vai onko nimenomaan tuo Intelligent Personal Assistant sen puheohjauksen nimi?
Et saa valitettavasti täältä: Ei ymmärrä suomea ainakaan oman F30 LCI-mallin (2016) puheohjaus. Eikä taida ymmärtää vielä uudemmatkaan. Englanti ja saksa kyllä toimivat.
Muuten allekirjoitan täysin tänään 16:07 kirjoittamasi kommentin.
Minä olen niin huono kuski, että en olisi selvinnyt ilman LISÄkoulutusta. Eihän sitä tarvikaan muut kuin me jotka emme vielä osaa kaikkea ja me jotka ennakoimme sen verran hyvin että hätätilanneharjoitus jää olemattoman vähäiseksi.
....ja sitten alat kirjoittamaan moottoripyörällä ajamisestasi. Minulla ei ole muuta kuin mopolla ajamisesta kokemusta 2-pyöräisellä, mutta ymmärrän oikein hyvin miksi olet hakeutunut moiselle kurssille. Niin tekisin minäkin!
Jos et olisi motoristi (muna vai kana, en tiedä), olisitko mennyt autolla ajon jatkokurssille siksi, että olet niin huono kuski sen kanssa?
Moottoripyörällä näkee liikenteen eri tavalla kuin henkilöauton ratissa, ja kuorma-autolla näkee sen eri tavalla kuin traktorin hytistä.
Lisäkoulutus on parempi kuin vain vuosien mukanaan tuoma kokemus, koska kokemus on joskus vain samojen tekemisten kertaamista, ei oppimista (esimerkiksi rakennusmies tai arkkitehti voi toistaa samoja rakennusvirheitä moneen rakennukseen, ellei joku kerro hänelle niistä).
Meidän ikäisemme ovat useimmiten ajaneet ajokorttinsa teini-ikäisinä. Ei 18-vuotias ole vielä edes täysi-ikäinen, esimerkiksi viskipulloa ei tuon ikäinen saa vielä ostaa. Nykyiset nuoret ajavat ajokorttinsa 17-vuotiaana, mutta C- tai CE-luokkien ikäraja on sentään 21 vuotta - on saanut ensin harjoitella henkilöautolla ajoa jonkun aikaa. Tosin on mahdollista saada C- tai CE-luokan ajo-oikeus 18-vuotiaana, jos on kouluttanut itselleen kuorma-auton kuljettajan perustason ammattipätevyyden.
17-vuotiaiden koulutus on liian lyhyt, tai sanktiot kielletyistä asioista aivan liian lepsut - tässäkin ehdollinen tuomio katsottiin kovimmaksi mahdolliseksi rangaistukseksi - ehkä vain siksi että astalona oli ajoneuvo - jolloin kyseessä ei ollutkaan rikos, vaan se olikin jollakin erikoisella tavalla vain sellainen onnettomuus joka voisi tapahtua kenelle tahansa meille?
Minä olen niin huono kuski, että en olisi selvinnyt ilman LISÄkoulutusta. Eihän sitä tarvikaan muut kuin me jotka emme vielä osaa kaikkea ja me jotka ennakoimme sen verran hyvin että hätätilanneharjoitus jää olemattoman vähäiseksi.
....ja sitten alat kirjoittamaan moottoripyörällä ajamisestasi. Minulla ei ole muuta kuin mopolla ajamisesta kokemusta 2-pyöräisellä, mutta ymmärrän oikein hyvin miksi olet hakeutunut moiselle kurssille. Niin tekisin minäkin!
Jos et olisi motoristi (muna vai kana, en tiedä), olisitko mennyt autolla ajon jatkokurssille siksi, että olet niin huono kuski sen kanssa?
Suuri osa motoristin koulutuksesta sopii autoilijallekin. Huomaan selvästi moottoripyörän muuttaneen tapaani ajaa autolla.
Viimeisin ajokoulutustapahtumani oli talviajokoulutus autolla. Osallistuimme kahdella autolla lasten kanssa yhdessä koska vaimollani oli työeste eikä hän päässyt mukaan.
Kouluttajan luentomuistion nähtyäni olisin osannut pitää kurssin teoriaosuuden luennon aivan oikein. Tiesin mitä ennalta kuvatuissa harjoituksissa tavoitellaan. Siitä huolimatta olen nyt pari talvea opetellut tietoisesti pois C-Kadettilla, parilla Taunuksella ja lopulta nimimerkkini autolla ajettuja talvia ja harjoitellut korvaamaan sen historian hyödyntämäen nykyisen autoni ajoavustimia.
Tuntui tosi typerältä kun olisin osannut rauhassa sohvalla istuen kuvata väistön keilojen väliin tarkasti oikein JA SIITÄ HUOLIMATTA harjoitustilanteessa ajoin kuin Seittenneliskanttisella. Pysyihän se radalla, mutta JOS tila olisi loppunut, avustimia hyödyntämätön jäännösnopeuteni olisi ollut suurempi kuin niiden kanssa. Tiesin jo kouluttajan kävellessä kohti autoani mitä virhettäni hän tulee korjaamaan.
Muuntokoulutus nykyautoon on jatkunut muutaman talven, mutta en ole vielä ihan varma mitä tapahtuu jos annan yllättää itseni? Niin tai näin, harjoitukset jatkuvat.
Autolla talviajokoulutus ei ole vain yksi ainoa rutiini vaan ajotapa kannattaa sovittaa juuri siihen ajonhallinnan versioon jota ajaa. Eri vuosikymmenien autot toimivat tässä suhteessa aivan eri tavoin.
@Lukija336949 kirjoitti:
Hyviä perusteluja nopeusrajoitusten alentamiseen, mutta minä odotin että näistäkin nopeuksista selvitään ilman uudelleenkoulutusta.
Minä olen niin huono kuski, että en olisi selvinnyt ilman LISÄkoulutusta. Eihän sitä tarvikaan muut kuin me jotka emme vielä osaa kaikkea ja me jotka ennakoimme sen verran hyvin että hätätilanneharjoitus jää olemattoman vähäiseksi.
Hoksasin toisenkin tavan kartoittaa omia riskejään. Lukemalla riittävän määrän onnettomuustutkintalautakunnan tapausselostuksia ja näiden asiantuntijoiden korjausehdotuksia omalta osaltaan soveltaen voi omaa osaamistaan parantaa myös. Hankaluutena tässä on analyysiin ja harjoitteluun kuluva työmäärä.
Matti Korjula teki useamman vuoden kuolemankolareista yhteenvedon kirjassaan "Miksi rysähti". Lukaisin kirjan läpi mutta silloin tuoreena motoristina taulukoin kaikki MP-onnettomuudet. Siellä oli paljon K-suoran kuskeja ("Kokematon-Koheltaa-Kypärättä-Kännissä...), jotka jätin huomiotta, koska minun peilissäni ei katso kaveri joka ajaa keskellä kylää kolmatta sataa lainapyörällä liian iso kypärä takaraivolla.
Tämän karkean lajittelun jälkeen tutustuin tarkemmin jokaiseen tapaukseen josta en voi varmasti sanoa että minulle ei voi käydä noin. Tutkijalautakunnan korjausehdotukset ovat hyödyllisiä, koska mukana on myös MP-osaaja, joka pystyy arvioimaan mitä pyörällä voi tehdä ja mitä ei. Valitettavasti tämä on vasta omien riskien tunnistamiasta ja korjaussarjat joutuu vielä harjoittelemaan omatoimisesti.
Pyörien osalta mukana oli useita tapauksia, jotka olisivat olleet ajettavissa turvallisesti onnettomuuspyörällä. Äärimmäisin havainto oli, että koko materiaalista EI LÖYDY YHTÄÄN ulosajoa, jossa pyörä vedettiin ohi fysiikan lakien. Jokainen metsään ajanut olisi pelastunut kääntämällä pyöränsä mutkaan. Helpommin sanottu kuin tehty kun vauhtia on riittävästi. Kuolinsyyksi voidaan kirjata hartialukko.
Toinen pieni mutta outo keskittymä on omituisen pitkä jarrutusmatka ilman epäilystä merkittävästä ylinopeudesta. Pyörän tehojarrutus on taitoa vaativa lähes väkivaltainen tapahtuma.
Tuoreen motoristin on helppo tunnistaa ongelma. Vaatii tietoista harjoittelua, että pyörä kääntyy kallistusvarojensa äärirajoilla metalliosat asfaltilla kipinöiden ja pysähtyy eturengas hennosti viheltäen ja kevyttä harsomaista raitaa asfalttiin piirtäen. Minulla meni vielä pari kesää ja muutama ratakierros lisää ennen kuin hätäseis onnistui kunnolla myös liikennetilanteessa yllätettynä.
Näiden lisäksi korostuvat erilaisten väistämisvelvollisuutensa laiminlyövien tunnistaminen niin edestä, takaa kuin sivuiltakin. Jokaiseen suuntaan varautuminen vaatii eri turvamekanismit. Ne on ajoissa havaittuna helppo ajaa perustaidoillakin mutta kuskin käsittelytaidot katsotaan sitten kun hän ajaa itsensä niin syvälle tilanteeseen että aika ja tila käyvät vähiin.
Eivät nämä itse tunnistetut riskitkään mikään automaatti ole mikäli korjaussarja vaatii joko näkemisen tai käsittelyn harjoituksia. Toimintatapojen automatisointi vaatii tuhansia toistoja.
Mutta mikäs kiire tässä, koko ikä aikaa oppia lisää?
--740 GLE
Minäkin ajelin jostain syystä aikoinaan kevytmoottoripyörällä täysin tietämättömänä siitä, miten moottoripyörää oikeasti pitää kääntää jos käännöstä pitää jyrkentää äkkiä tai muuten vain olisi pitänyt väistää nopeasti jotain. Kääntäminen tapahtui vain polkupyörästä ja moposta opitulla tavalla. Kyllä se aina riitti kevytmoottoripyörän kääntämiseen mutta ainakin raskaammalla pyörällä nopea kääntäminen piti opetella parin viime vuoden sisällä aivan uudelleen. Muuten yllättävässä tilanteessa olisin varmaankin ollut yksi joka olisi mennyt mutkassa suoraan. Jarruttaminen taas... Jostain syystä teininä piti aina ajaa täysillä viime hetkeen saakka ja sitten vetää molemmat jarrut lukkiutumisen rajalle. Niinpä nytkin tehojarrutus moottoripyörällä on niin selkäytimessä että se kyllä onnistuu melkolailla varmasti tilanteessa kuin tilanteessa vaikka absittomalla pyörällä - ohjaustaidosta kaikissa nopeuksissa ja tilanteissa taas en vieläkään ole niin varma.
Ps. Nykyään osaan sentään säästää jarruja, renkaita, polttoainetta jne. hidastamalla ajoissa...
Et saa valitettavasti täältä: Ei ymmärrä suomea ainakaan oman F30 LCI-mallin (2016) puheohjaus. Eikä taida ymmärtää vielä uudemmatkaan. Englanti ja saksa kyllä toimivat.
Muuten allekirjoitan täysin tänään 16:07 kirjoittamasi kommentin.
Kielitaitoiselta jälkikasvulta tuli tulitukea samoin sanoin. Kyseessä vuoden 2023 5-sarjan hybridi kaikilla herkuilla, ei ole testattu kuin Englanti Saksa. Näin se on, mihin sitä suomenkieltä kielitaitoiset tarvitsevat. Asia jää nyt vähän vaiheeseen, oletus on toimii suomenkielisilläkin komennoilla. Tulitukea otetaan vastaan edelleen. Tästä ei löydy oikein mistään suomenkielistä juttua, asia jää nyt vaan hautumaan.
Minä olen niin huono kuski, että en olisi selvinnyt ilman LISÄkoulutusta. Eihän sitä tarvikaan muut kuin me jotka emme vielä osaa kaikkea ja me jotka ennakoimme sen verran hyvin että hätätilanneharjoitus jää olemattoman vähäiseksi.
....ja sitten alat kirjoittamaan moottoripyörällä ajamisestasi. Minulla ei ole muuta kuin mopolla ajamisesta kokemusta 2-pyöräisellä, mutta ymmärrän oikein hyvin miksi olet hakeutunut moiselle kurssille. Niin tekisin minäkin!
Jos et olisi motoristi (muna vai kana, en tiedä), olisitko mennyt autolla ajon jatkokurssille siksi, että olet niin huono kuski sen kanssa?
Suuri osa motoristin koulutuksesta sopii autoilijallekin. Huomaan selvästi moottoripyörän muuttaneen tapaani ajaa autolla.
Viimeisin ajokoulutustapahtumani oli talviajokoulutus autolla. Osallistuimme kahdella autolla lasten kanssa yhdessä koska vaimollani oli työeste eikä hän päässyt mukaan.
Kouluttajan luentomuistion nähtyäni olisin osannut pitää kurssin teoriaosuuden luennon aivan oikein. Tiesin mitä ennalta kuvatuissa harjoituksissa tavoitellaan. Siitä huolimatta olen nyt pari talvea opetellut tietoisesti pois C-Kadettilla, parilla Taunuksella ja lopulta nimimerkkini autolla ajettuja talvia ja harjoitellut korvaamaan sen historian hyödyntämäen nykyisen autoni ajoavustimia.
Tuntui tosi typerältä kun olisin osannut rauhassa sohvalla istuen kuvata väistön keilojen väliin tarkasti oikein JA SIITÄ HUOLIMATTA harjoitustilanteessa ajoin kuin Seittenneliskanttisella. Pysyihän se radalla, mutta JOS tila olisi loppunut, avustimia hyödyntämätön jäännösnopeuteni olisi ollut suurempi kuin niiden kanssa. Tiesin jo kouluttajan kävellessä kohti autoani mitä virhettäni hän tulee korjaamaan.
Muuntokoulutus nykyautoon on jatkunut muutaman talven, mutta en ole vielä ihan varma mitä tapahtuu jos annan yllättää itseni? Niin tai näin, harjoitukset jatkuvat.
Autolla talviajokoulutus ei ole vain yksi ainoa rutiini vaan ajotapa kannattaa sovittaa juuri siihen ajonhallinnan versioon jota ajaa. Eri vuosikymmenien autot toimivat tässä suhteessa aivan eri tavoin.
--740 GLE
Nuorena on tullut ajettua kaksipyöräisiä, samoin ajatuksin täällä on asioita tullut pohdiskeltua.
Et saa valitettavasti täältä: Ei ymmärrä suomea ainakaan oman F30 LCI-mallin (2016) puheohjaus. Eikä taida ymmärtää vielä uudemmatkaan. Englanti ja saksa kyllä toimivat.
Muuten allekirjoitan täysin tänään 16:07 kirjoittamasi kommentin.
Kielitaitoiselta jälkikasvulta tuli tulitukea samoin sanoin. Kyseessä vuoden 2023 5-sarjan hybridi kaikilla herkuilla, ei ole testattu kuin Englanti Saksa. Näin se on, mihin sitä suomenkieltä kielitaitoiset tarvitsevat. Asia jää nyt vähän vaiheeseen, oletus on toimii suomenkielisilläkin komennoilla. Tulitukea otetaan vastaan edelleen. Tästä ei löydy oikein mistään suomenkielistä juttua, asia jää nyt vaan hautumaan.
Ovatko siis BMW Suomen lehdistötiedote, nettisivut ja i5:n ohjekirja epäluotettavia lähteitä?
Et saa valitettavasti täältä: Ei ymmärrä suomea ainakaan oman F30 LCI-mallin (2016) puheohjaus. Eikä taida ymmärtää vielä uudemmatkaan. Englanti ja saksa kyllä toimivat.
Muuten allekirjoitan täysin tänään 16:07 kirjoittamasi kommentin.
Kielitaitoiselta jälkikasvulta tuli tulitukea samoin sanoin. Kyseessä vuoden 2023 5-sarjan hybridi kaikilla herkuilla, ei ole testattu kuin Englanti Saksa. Näin se on, mihin sitä suomenkieltä kielitaitoiset tarvitsevat. Asia jää nyt vähän vaiheeseen, oletus on toimii suomenkielisilläkin komennoilla. Tulitukea otetaan vastaan edelleen. Tästä ei löydy oikein mistään suomenkielistä juttua, asia jää nyt vaan hautumaan.
Ovatko siis BMW Suomen lehdistötiedote, nettisivut ja i5:n ohjekirja epäluotettavia lähteitä?
Ei ole syytä kärjistää asiaa suuntaan eikä toiseen. Täsmällistä tietoa ei nyt ole.
Et saa valitettavasti täältä: Ei ymmärrä suomea ainakaan oman F30 LCI-mallin (2016) puheohjaus. Eikä taida ymmärtää vielä uudemmatkaan. Englanti ja saksa kyllä toimivat.
Muuten allekirjoitan täysin tänään 16:07 kirjoittamasi kommentin.
Kielitaitoiselta jälkikasvulta tuli tulitukea samoin sanoin. Kyseessä vuoden 2023 5-sarjan hybridi kaikilla herkuilla, ei ole testattu kuin Englanti Saksa. Näin se on, mihin sitä suomenkieltä kielitaitoiset tarvitsevat. Asia jää nyt vähän vaiheeseen, oletus on toimii suomenkielisilläkin komennoilla. Tulitukea otetaan vastaan edelleen. Tästä ei löydy oikein mistään suomenkielistä juttua, asia jää nyt vaan hautumaan.
Ovatko siis BMW Suomen lehdistötiedote, nettisivut ja i5:n ohjekirja epäluotettavia lähteitä?
Ei ole syytä kärjistää asiaa suuntaan eikä toiseen. Täsmällistä tietoa ei nyt ole.
En minä halunnut kärjistää, vaan aluksi olin ihan vilpittömän kiinnostunut siitä mitä sanoit. Harva puheohjaus tottelee suomea, ja olisi ollut hienoa jos se olisi Bemareihin saatu. Kehunikin olivat täysin vilpittömät. Kuten tässä keskustelussa aiemmin kävi ilmi, Android Auton käyttö turhauttaa kun ei voi kirjoittaa eikä puhua.
Tämä keskustelu nyt vain meni taas väärille urille kun vastauksesi oli epämääräinen kun vähän tarkistin, etkä vastannut kysymykseeni siitä puheohjauspalvelun nimestä. Nyt kiemurtelet vaikka kaikille, sinulle itsellesikin, on selvää että olit väärässä. Jos olisit muutama viesti sitten pystynyt myöntämään että "sori, navigaattori puhuu suomea, mutta puheohjaus ei onnistu" niin tässä olisi ollut mitään väiteltävää. Asia kunnossa, jatketaan.
Tässä nyt kuitenkin yksiselitteisesti se mitä BMW i5:n ohjekirja asiasta sanoo. Ohjekirja on haettu BMWn omilta sivuilta käyttämällä nettiautosta löytyneen i5:n VINniä.
Periaate
BMW iDrive on auton näyttö- ja käyttökonsepti, ja se sisältää lukuisia toimintoja.
Yleistä
Toimintoja voi käyttää varustelun mukaan seuraavasti:
Monitoiminäytöstä.
Monitoimisäätimellä.
Kosketuslevyllä.
BMW Intelligent Personal Assistantin kautta.
Eleohjauksella.
Ohjauspyörän hallintalaitteilla.
Esimerkkikomennot
›Call John Smith‹
›Drive me to Heathrow airport‹
›Play a classical music station‹
›Is my tyre pressure still okay?‹
›Activate climate control‹
›Increase the ACC distance‹
›Sport mode‹
Tuosta ylemmästä lainauksesta selviää että se Personal Assistant on nimenomaan se toiminto joka tottelee puhekomentoja, muut eivät ole puhetta. Ohjekirja kertoo komennot englanniksi, ja lehdistötiedotteessa/nettisivuilla sanotaan suoraan että suomi ei ole tuettujen kielten joukossa.
@M880 kirjoitti:
Ovatko siis BMW Suomen lehdistötiedote, nettisivut ja i5:n ohjekirja epäluotettavia lähteitä?
Ei ole syytä kärjistää asiaa suuntaan eikä toiseen. Täsmällistä tietoa ei nyt ole.
Ei toimi BMW.n oma puheohjaus suomen kielellä. Kielivalinta pitää olla joko englanti tai saksa. Suomen kielellä aktivointisana on harmaana. Jos haluat säätää lämmityslaitetta, penkinlämmittimiä, hieriontaa, auton navia jne sitten joko puhuttava saksaa tai englantia.
Suomeksi toimii Siri - puhelut, navigontikohteet, whatsup/teams viestit kuuntelu ja vastaaminen, samoin tekstiviesti. Eleohjaus toimii myös, radion äänvoimakkuuden säädöt, kanavan valinta ja puheluihin vastaaminen, peruutuskamaran 3D-kuvan kääntö + kaksi vapaasti ohjelmoitavaa käsimerkkiä (esim navigointi kotiin itsellä - käsi nyrkkiiin ja auki).
Ja tottakai i-Drive toimii, mikä on tälläselle vanhalle käyttäjälle se kätevin. Katseen voi pitää tiessä ja silti vallinnat järjestelmästä onnistuu, lisäksin pylpyrään voi kirjoittaa (esim osoitteen puhelun kontaktin) jotta ei tarvitse näyttöä tökkiä. Vältän näytön hipaiplailua, koskaa sormejäljet näkyy ikävästi näytössä. Vanhan mallin pikanäppäimiä ei ole, mutta osan niistä hoitaa eleohjauksella.
@M880 kirjoitti:
Ovatko siis BMW Suomen lehdistötiedote, nettisivut ja i5:n ohjekirja epäluotettavia lähteitä?
Ei ole syytä kärjistää asiaa suuntaan eikä toiseen. Täsmällistä tietoa ei nyt ole.
Ei toimi BMW.n oma puheohjaus suomen kielellä. Kielivalinta pitää olla joko englanti tai saksa. Suomen kielellä aktivointisana on harmaana. Jos haluat säätää lämmityslaitetta, penkinlämmittimiä, hieriontaa, auton navia jne sitten joko puhuttava saksaa tai englantia.
Suomeksi toimii Siri - puhelut, navigontikohteet, whatsup/teams viestit kuuntelu ja vastaaminen, samoin tekstiviesti. Eleohjaus toimii myös, radion äänvoimakkuuden säädöt, kanavan valinta ja puheluihin vastaaminen, peruutuskamaran 3D-kuvan kääntö + kaksi vapaasti ohjelmoitavaa käsimerkkiä (esim navigointi kotiin itsellä - käsi nyrkkiiin ja auki).
Ja tottakai i-Drive toimii, mikä on tälläselle vanhalle käyttäjälle se kätevin. Katseen voi pitää tiessä ja silti vallinnat järjestelmästä onnistuu, lisäksin pylpyrään voi kirjoittaa (esim osoitteen puhelun kontaktin) jotta ei tarvitse näyttöä tökkiä. Vältän näytön hipaiplailua, koskaa sormejäljet näkyy ikävästi näytössä. Vanhan mallin pikanäppäimiä ei ole, mutta osan niistä hoitaa eleohjauksella.
Suuri osa motoristin koulutuksesta sopii autoilijallekin. Huomaan selvästi moottoripyörän muuttaneen tapaani ajaa autolla.
Asia vilpitön
Autolla talviajokoulutus ei ole vain yksi ainoa rutiini vaan ajotapa kannattaa sovittaa juuri siihen ajonhallinnan versioon jota ajaa. Eri vuosikymmenien autot toimivat tässä suhteessa aivan eri tavoin.
Tuo on hyvä huomio! Eikä tarvitse olla vuosikymmenien eroja, riittää kun vaihtaa etu- ja takavetoisen välillä jne.
Minäkin ajelin jostain syystä aikoinaan kevytmoottoripyörällä täysin tietämättömänä siitä, miten moottoripyörää oikeasti pitää kääntää jos käännöstä pitää jyrkentää äkkiä tai muuten vain olisi pitänyt väistää nopeasti jotain..... Niinpä nytkin tehojarrutus moottoripyörällä on niin selkäytimessä että se kyllä onnistuu melkolailla varmasti tilanteessa kuin tilanteessa vaikka absittomalla pyörällä - ohjaustaidosta kaikissa nopeuksissa ja tilanteissa taas en vieläkään ole niin varma.
Pitäisikö sinun sitten mennä myös samoille motoristien eeaakookursseille kuin 740GLE? Tai ylipäätään kuka vaan, jos aikoo alkaa motoristiksi, on alla sitten kevari tai raskaampi pyörä. En tiedä mitä autokouluissa opetetaan asiasta.
SIlti edelleen kysyn sinultakin, koetko että sellainen on hyödyksi "vain" m-pyörän ajajalle, vai voisiko siitä olla hyötyä myös autoillessa? Jos siis ajatellaan arjen liikenneturvallisuuden petraamista, eikä vain simuloitua hirvien väistelyä keilaradalla.
@Kumppani kirjoitti:
SIlti edelleen kysyn sinultakin, koetko että sellainen on hyödyksi "vain" m-pyörän ajajalle, vai voisiko siitä olla hyötyä myös autoillessa? Jos siis ajatellaan arjen liikenneturvallisuuden petraamista, eikä vain simuloitua hirvien väistelyä keilaradalla.
Lisäkoulutus on hyödyksi kenelle tahansa. Parhaimmillaan voi kurssin jälkeen todeta että ajaa jo täydellisesti - että on ymmärtänyt jo mitä eroa on autourheilulla ja liikenteellä, kun taaas huonoimmillaan saa aikuisena sellaisen tieto- ja toimintamallipaketin jota ei teini-ikäisen aivot suostuneet ajokortin suoritusajankohtana hyväksymään (surullisen usein näkee uutisia siitä että vastakoulutettuna ja tutkinnon hyväksytysti suorittaneena toimii vastoin parempaa tietoa ja kaahaa 17-vuotiaana korttinsa hyllylle ja/tai tappaa kavereitaan - unohtamisesta tai tiedon puutteesta ei ole kyse).
Motiva kertoo Taloudellisesta ajotavasta näin - joka ei siis ole arvioidun säästöpotentiaalin perusteella se ajotapa jota vain lyhyen peruskoulutuksen saanut, eli tavallinen autoilija käyttää:
Rahamääräiset hyödyt ovat sitä suuremmat mitä raskaammasta ajoneuvokalustosta on kyse, mutta myös henkilöautoilijan kannattaa parantaa ajotapaansa. Säästö on yleensä 5-15 prosenttia.
-säästää polttoainetta
-vähentää hiilidioksidipäästöjä
-parantaa liikenneturvallisuutta
-vähentää huolto-, korjaus- ja rengaskustannuksia
-vähentää kuljettajan stressin tunnetta liikenteessä
-lisää matkustusmukavuutta
-kohentaa yrityskuvaa erityisesti silloin, kun autossa on yrityksen tunnukset.
Se mitä ennakoiva ajo on, niin osittain se on sitä että hyvä kuljettaja ei aja itseään tilanteisiin joista jotkut taitavat tai onnekkaat kuljettajat voivat selvitä. Riskitilanteiden vähentäminen on yksi merkittävä osuus tässä.
Pitää vain muistaa ja huomioida, ettei mikään taho ns. vaadi sitä ajokortin saamisen jälkeen vaan kaikki jää kunkin oman harkinnan varaan. Onko missään maassa pakollista suorittaa säännöllisesti, vaikka 10 vuoden välein, joku kertauskurssi tms, en tiedä.
Rahamääräiset hyödyt ovat sitä suuremmat mitä raskaammasta ajoneuvokalustosta on kyse, mutta myös henkilöautoilijan kannattaa parantaa ajotapaansa. Säästö on yleensä 5-15 prosenttia.
-säästää polttoainetta
-vähentää hiilidioksidipäästöjä
-parantaa liikenneturvallisuutta
-vähentää huolto-, korjaus- ja rengaskustannuksia
-vähentää kuljettajan stressin tunnetta liikenteessä
-lisää matkustusmukavuutta
-kohentaa yrityskuvaa erityisesti silloin, kun autossa on yrityksen tunnukset.
Kaikki oikein kannatettavia asioita. Paha vaan että ovat ajatuksellisesti niin pahasti ristissä sen kanssa, mitä täällä on keskusteltu siitä, ovatko rajoitusnopeudet oikeat vai väärät ja kuka on kenenkin tientukkona. Tai kansankunnan seisahtumiset, joista eräs paasaa.
Se mitä ennakoiva ajo on, niin osittain se on sitä että hyvä kuljettaja ei aja itseään tilanteisiin joista jotkut taitavat tai onnekkaat kuljettajat voivat selvitä. Riskitilanteiden vähentäminen on yksi merkittävä osuus tässä.
Tuosta tilanteista selviämisestä varmaan 740GLE:kin osaa täydentää. Riskitilanteiden vähentämiseen liittyy kuitenkin hyvin paljon muutakin havainnoitavaa ja asennehommia. Suojatie-, liikennevalo- ja vilkkukäyttäytymisestä alkaen. Voisiko käyttää termiä muiden huomioiminen, eli "minäminä ja minun kiiruuni"-ajattelusta eroon pääseminen?
Ei ole, koska ainakaan virallisesti AA ei osaa Suomea. Jotain apuja sieltä löytyy mutta osoitteen syöttäminen on kömpelöä.
--740 GLE
Näin minä oletinkin sen olevan, jokus muinoin olen ladannut AA:n jostain muualta kuin Play-kaupasta saadakseni sen. Silloin en edes kuvitellut että se puhuisi suomea. Nyt ei tarvitse enää kikkailla ja sen tekstit ovat kuitenkin suomeksi. Minua kuitenkin ihmetyttää se, että kun Google maps ymmärtää puhetta vähintään kohtalaisesti, miksei AA:kin voisi sitä ymmärtää.
@740GLE kirjoitti:
....ja sitten alat kirjoittamaan moottoripyörällä ajamisestasi. Minulla ei ole muuta kuin mopolla ajamisesta kokemusta 2-pyöräisellä, mutta ymmärrän oikein hyvin miksi olet hakeutunut moiselle kurssille. Niin tekisin minäkin!
Jos et olisi motoristi (muna vai kana, en tiedä), olisitko mennyt autolla ajon jatkokurssille siksi, että olet niin huono kuski sen kanssa?
BMW nappasi kilpailuedun itselleen (2014) iDrive-järjestelmänsä kanssa tuoden suomenkielen tarjolle jo tehtaalta lähtien. Keskinäytön kaikki valikot ja asetukset, mittariston näyttö, navigointi ja navigoinnin ohjeet olivat jo tuolloin suomenkielellä.
Väittäisin kuitenkin, että nopeusrajoitusten nostaminen olisi monien mielestä hyvä asia. Ja "väittäisin" on hyvä peruste rajoitusten nostamiselle, eikö vain?
Tuskin niitä uusia alempia rajoituksia tämän keskusteluryhmän harjoituksenpuutteentakia mietitään.
Liikenteessä käytetty kalusto ja käyttäjät on hyvin eritasoinen joukko, lapsista hyvinkin iäkkäisiin.
Tähän on päättäjien haettava kaikki huomioon ottava kompromissi.
Toimiko PUHEOHJAUS suomeksi vuonna 2014? Toimiiko 2024?
Kyllä! Alatko epäillä kaikkea kuten Kumppani.
Ainakaan tuossa listaamassasi valikot ja asetukswjne. kohdassa ei puhuttu puheohjauksesta mitään, ja kun otit puheeksi niin minua alkoi kiinnostaa asia.
Eli BMW totteli suomenkielistä puheohjausta jo 2014? Sehän on hyvä suoritus sitten.
BMW on edelläkävijä ja on ollut sitä aina! On hienoa todeta tämä eikä tähän liity mitään kiihkoilua ja toivon ettei tunnepitoista kiihkoa synny vastustajissakaan.
Saako asiasta keskustella faktapohjaisesti?
Onko BMW Intelligent Personal Assistant eri asia kuin puheohjaus? En onnistunut googlaamalla löytämään muita mainintoja puheohjauksesta suomeksi.
BMWn tiedote vuodelta 2021 sanoo että "BMW Intelligent Personal Assistant -avustin kehittyy myös (toistaiseksi käytettävissä vain englannin tai saksan kielellä)"
https://www.mynewsdesk.com/fi/bmw_group/pressreleases/bmw-n-uusittu-idrive-kaeyttoejaerjestelmae-tekee-autosta-matkakumppanin-3082165
BMW:n ajantasaiset sivut sanovat että Suomen kieli ei tuettu.
https://www.bmw.fi/fi/aiheet/palvelut-huolto/bmw-digital-services-and-connectivity/intelligent-personal-assistant.html
Edit: BMW i5 (G60):n suomenkielisessä ohjekirjassa puheohjauksen esimerkkikomennot ovat englanniksi.
Menkää trollaamaan sen bmw:nne kanssa sinne minne se kuuluu, tästä keskustelusta.
Olet edelleen epäileväinen. Tämä osoittaa sen, että olet googlen varassa kuten useimmat täällä. Kannattaa joskus tehdä oikeita asioita eikä vain puhua, siis käydä tutustumassa tarjontaan. Quu sekosi täysin ja voi siinä määrin pahoin, että jätetään tämä tähän. BMW juttelee valitulla kielellä aivan sujuvasti, älä epäile enää.
Jompi kumpi on väärässä, sinä tai tuoreimman tietämäni BMW-mallin ohjekirja. Kumpi?
Saan kohta tulitukea, odota vain.
Sitä odotellessa. Onko Bemareissa puheohjaus jollain toisella nimellä / termillä, vai onko nimenomaan tuo Intelligent Personal Assistant sen puheohjauksen nimi?
tracktest kirjoitti:
Et saa valitettavasti täältä: Ei ymmärrä suomea ainakaan oman F30 LCI-mallin (2016) puheohjaus. Eikä taida ymmärtää vielä uudemmatkaan. Englanti ja saksa kyllä toimivat.
Muuten allekirjoitan täysin tänään 16:07 kirjoittamasi kommentin.
Moottoripyörällä näkee liikenteen eri tavalla kuin henkilöauton ratissa, ja kuorma-autolla näkee sen eri tavalla kuin traktorin hytistä.
Lisäkoulutus on parempi kuin vain vuosien mukanaan tuoma kokemus, koska kokemus on joskus vain samojen tekemisten kertaamista, ei oppimista (esimerkiksi rakennusmies tai arkkitehti voi toistaa samoja rakennusvirheitä moneen rakennukseen, ellei joku kerro hänelle niistä).
Meidän ikäisemme ovat useimmiten ajaneet ajokorttinsa teini-ikäisinä. Ei 18-vuotias ole vielä edes täysi-ikäinen, esimerkiksi viskipulloa ei tuon ikäinen saa vielä ostaa. Nykyiset nuoret ajavat ajokorttinsa 17-vuotiaana, mutta C- tai CE-luokkien ikäraja on sentään 21 vuotta - on saanut ensin harjoitella henkilöautolla ajoa jonkun aikaa. Tosin on mahdollista saada C- tai CE-luokan ajo-oikeus 18-vuotiaana, jos on kouluttanut itselleen kuorma-auton kuljettajan perustason ammattipätevyyden.
17-vuotiaiden koulutus on liian lyhyt, tai sanktiot kielletyistä asioista aivan liian lepsut - tässäkin ehdollinen tuomio katsottiin kovimmaksi mahdolliseksi rangaistukseksi - ehkä vain siksi että astalona oli ajoneuvo - jolloin kyseessä ei ollutkaan rikos, vaan se olikin jollakin erikoisella tavalla vain sellainen onnettomuus joka voisi tapahtua kenelle tahansa meille?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/17-vuotias-vertasi-itseaan-rallikuskiin-kaverit-pyysivat-hidastamaan-16-vuotias-jaakiekkoilija-kuoli-ulosajossa/8937018#gs.cctpha
--Kottikärry
Suuri osa motoristin koulutuksesta sopii autoilijallekin. Huomaan selvästi moottoripyörän muuttaneen tapaani ajaa autolla.
Viimeisin ajokoulutustapahtumani oli talviajokoulutus autolla. Osallistuimme kahdella autolla lasten kanssa yhdessä koska vaimollani oli työeste eikä hän päässyt mukaan.
Kouluttajan luentomuistion nähtyäni olisin osannut pitää kurssin teoriaosuuden luennon aivan oikein. Tiesin mitä ennalta kuvatuissa harjoituksissa tavoitellaan. Siitä huolimatta olen nyt pari talvea opetellut tietoisesti pois C-Kadettilla, parilla Taunuksella ja lopulta nimimerkkini autolla ajettuja talvia ja harjoitellut korvaamaan sen historian hyödyntämäen nykyisen autoni ajoavustimia.
Tuntui tosi typerältä kun olisin osannut rauhassa sohvalla istuen kuvata väistön keilojen väliin tarkasti oikein JA SIITÄ HUOLIMATTA harjoitustilanteessa ajoin kuin Seittenneliskanttisella. Pysyihän se radalla, mutta JOS tila olisi loppunut, avustimia hyödyntämätön jäännösnopeuteni olisi ollut suurempi kuin niiden kanssa. Tiesin jo kouluttajan kävellessä kohti autoani mitä virhettäni hän tulee korjaamaan.
Muuntokoulutus nykyautoon on jatkunut muutaman talven, mutta en ole vielä ihan varma mitä tapahtuu jos annan yllättää itseni? Niin tai näin, harjoitukset jatkuvat.
Autolla talviajokoulutus ei ole vain yksi ainoa rutiini vaan ajotapa kannattaa sovittaa juuri siihen ajonhallinnan versioon jota ajaa. Eri vuosikymmenien autot toimivat tässä suhteessa aivan eri tavoin.
--740 GLE
Minäkin ajelin jostain syystä aikoinaan kevytmoottoripyörällä täysin tietämättömänä siitä, miten moottoripyörää oikeasti pitää kääntää jos käännöstä pitää jyrkentää äkkiä tai muuten vain olisi pitänyt väistää nopeasti jotain. Kääntäminen tapahtui vain polkupyörästä ja moposta opitulla tavalla. Kyllä se aina riitti kevytmoottoripyörän kääntämiseen mutta ainakin raskaammalla pyörällä nopea kääntäminen piti opetella parin viime vuoden sisällä aivan uudelleen. Muuten yllättävässä tilanteessa olisin varmaankin ollut yksi joka olisi mennyt mutkassa suoraan. Jarruttaminen taas... Jostain syystä teininä piti aina ajaa täysillä viime hetkeen saakka ja sitten vetää molemmat jarrut lukkiutumisen rajalle. Niinpä nytkin tehojarrutus moottoripyörällä on niin selkäytimessä että se kyllä onnistuu melkolailla varmasti tilanteessa kuin tilanteessa vaikka absittomalla pyörällä - ohjaustaidosta kaikissa nopeuksissa ja tilanteissa taas en vieläkään ole niin varma.
Ps. Nykyään osaan sentään säästää jarruja, renkaita, polttoainetta jne. hidastamalla ajoissa...
Kielitaitoiselta jälkikasvulta tuli tulitukea samoin sanoin. Kyseessä vuoden 2023 5-sarjan hybridi kaikilla herkuilla, ei ole testattu kuin Englanti Saksa. Näin se on, mihin sitä suomenkieltä kielitaitoiset tarvitsevat. Asia jää nyt vähän vaiheeseen, oletus on toimii suomenkielisilläkin komennoilla. Tulitukea otetaan vastaan edelleen. Tästä ei löydy oikein mistään suomenkielistä juttua, asia jää nyt vaan hautumaan.
Nuorena on tullut ajettua kaksipyöräisiä, samoin ajatuksin täällä on asioita tullut pohdiskeltua.
Ovatko siis BMW Suomen lehdistötiedote, nettisivut ja i5:n ohjekirja epäluotettavia lähteitä?
Ei ole syytä kärjistää asiaa suuntaan eikä toiseen. Täsmällistä tietoa ei nyt ole.
En minä halunnut kärjistää, vaan aluksi olin ihan vilpittömän kiinnostunut siitä mitä sanoit. Harva puheohjaus tottelee suomea, ja olisi ollut hienoa jos se olisi Bemareihin saatu. Kehunikin olivat täysin vilpittömät. Kuten tässä keskustelussa aiemmin kävi ilmi, Android Auton käyttö turhauttaa kun ei voi kirjoittaa eikä puhua.
Tämä keskustelu nyt vain meni taas väärille urille kun vastauksesi oli epämääräinen kun vähän tarkistin, etkä vastannut kysymykseeni siitä puheohjauspalvelun nimestä. Nyt kiemurtelet vaikka kaikille, sinulle itsellesikin, on selvää että olit väärässä. Jos olisit muutama viesti sitten pystynyt myöntämään että "sori, navigaattori puhuu suomea, mutta puheohjaus ei onnistu" niin tässä olisi ollut mitään väiteltävää. Asia kunnossa, jatketaan.
Tässä nyt kuitenkin yksiselitteisesti se mitä BMW i5:n ohjekirja asiasta sanoo. Ohjekirja on haettu BMWn omilta sivuilta käyttämällä nettiautosta löytyneen i5:n VINniä.
Periaate
BMW iDrive on auton näyttö- ja käyttökonsepti, ja se sisältää lukuisia toimintoja.
Yleistä
Toimintoja voi käyttää varustelun mukaan seuraavasti:
Monitoiminäytöstä.
Monitoimisäätimellä.
Kosketuslevyllä.
BMW Intelligent Personal Assistantin kautta.
Eleohjauksella.
Ohjauspyörän hallintalaitteilla.
Esimerkkikomennot
›Call John Smith‹
›Drive me to Heathrow airport‹
›Play a classical music station‹
›Is my tyre pressure still okay?‹
›Activate climate control‹
›Increase the ACC distance‹
›Sport mode‹
Tuosta ylemmästä lainauksesta selviää että se Personal Assistant on nimenomaan se toiminto joka tottelee puhekomentoja, muut eivät ole puhetta. Ohjekirja kertoo komennot englanniksi, ja lehdistötiedotteessa/nettisivuilla sanotaan suoraan että suomi ei ole tuettujen kielten joukossa.
Case closed.
Ei toimi BMW.n oma puheohjaus suomen kielellä. Kielivalinta pitää olla joko englanti tai saksa. Suomen kielellä aktivointisana on harmaana. Jos haluat säätää lämmityslaitetta, penkinlämmittimiä, hieriontaa, auton navia jne sitten joko puhuttava saksaa tai englantia.
Suomeksi toimii Siri - puhelut, navigontikohteet, whatsup/teams viestit kuuntelu ja vastaaminen, samoin tekstiviesti. Eleohjaus toimii myös, radion äänvoimakkuuden säädöt, kanavan valinta ja puheluihin vastaaminen, peruutuskamaran 3D-kuvan kääntö + kaksi vapaasti ohjelmoitavaa käsimerkkiä (esim navigointi kotiin itsellä - käsi nyrkkiiin ja auki).
Ja tottakai i-Drive toimii, mikä on tälläselle vanhalle käyttäjälle se kätevin. Katseen voi pitää tiessä ja silti vallinnat järjestelmästä onnistuu, lisäksin pylpyrään voi kirjoittaa (esim osoitteen puhelun kontaktin) jotta ei tarvitse näyttöä tökkiä. Vältän näytön hipaiplailua, koskaa sormejäljet näkyy ikävästi näytössä. Vanhan mallin pikanäppäimiä ei ole, mutta osan niistä hoitaa eleohjauksella.
Tämä taisi olla nimimerkki Tiko. Kiitos!
@740 GLE kirjoitti:
Asia vilpitön
Tuo on hyvä huomio! Eikä tarvitse olla vuosikymmenien eroja, riittää kun vaihtaa etu- ja takavetoisen välillä jne.
@Lukija31722 kirjoitti samasta aiheesta:
Pitäisikö sinun sitten mennä myös samoille motoristien eeaakookursseille kuin 740GLE? Tai ylipäätään kuka vaan, jos aikoo alkaa motoristiksi, on alla sitten kevari tai raskaampi pyörä. En tiedä mitä autokouluissa opetetaan asiasta.
SIlti edelleen kysyn sinultakin, koetko että sellainen on hyödyksi "vain" m-pyörän ajajalle, vai voisiko siitä olla hyötyä myös autoillessa? Jos siis ajatellaan arjen liikenneturvallisuuden petraamista, eikä vain simuloitua hirvien väistelyä keilaradalla.
Lisäkoulutus on hyödyksi kenelle tahansa. Parhaimmillaan voi kurssin jälkeen todeta että ajaa jo täydellisesti - että on ymmärtänyt jo mitä eroa on autourheilulla ja liikenteellä, kun taaas huonoimmillaan saa aikuisena sellaisen tieto- ja toimintamallipaketin jota ei teini-ikäisen aivot suostuneet ajokortin suoritusajankohtana hyväksymään (surullisen usein näkee uutisia siitä että vastakoulutettuna ja tutkinnon hyväksytysti suorittaneena toimii vastoin parempaa tietoa ja kaahaa 17-vuotiaana korttinsa hyllylle ja/tai tappaa kavereitaan - unohtamisesta tai tiedon puutteesta ei ole kyse).
Motiva kertoo Taloudellisesta ajotavasta näin - joka ei siis ole arvioidun säästöpotentiaalin perusteella se ajotapa jota vain lyhyen peruskoulutuksen saanut, eli tavallinen autoilija käyttää:
Rahamääräiset hyödyt ovat sitä suuremmat mitä raskaammasta ajoneuvokalustosta on kyse, mutta myös henkilöautoilijan kannattaa parantaa ajotapaansa. Säästö on yleensä 5-15 prosenttia.
-säästää polttoainetta
-vähentää hiilidioksidipäästöjä
-parantaa liikenneturvallisuutta
-vähentää huolto-, korjaus- ja rengaskustannuksia
-vähentää kuljettajan stressin tunnetta liikenteessä
-lisää matkustusmukavuutta
-kohentaa yrityskuvaa erityisesti silloin, kun autossa on yrityksen tunnukset.
Se mitä ennakoiva ajo on, niin osittain se on sitä että hyvä kuljettaja ei aja itseään tilanteisiin joista jotkut taitavat tai onnekkaat kuljettajat voivat selvitä. Riskitilanteiden vähentäminen on yksi merkittävä osuus tässä.
--Kottikärry
@Lukija21885 kirjoitti:
Kyllä se näin varmasti on.
Pitää vain muistaa ja huomioida, ettei mikään taho ns. vaadi sitä ajokortin saamisen jälkeen vaan kaikki jää kunkin oman harkinnan varaan. Onko missään maassa pakollista suorittaa säännöllisesti, vaikka 10 vuoden välein, joku kertauskurssi tms, en tiedä.
Kaikki oikein kannatettavia asioita. Paha vaan että ovat ajatuksellisesti niin pahasti ristissä sen kanssa, mitä täällä on keskusteltu siitä, ovatko rajoitusnopeudet oikeat vai väärät ja kuka on kenenkin tientukkona. Tai kansankunnan seisahtumiset, joista eräs paasaa.
Tuosta tilanteista selviämisestä varmaan 740GLE:kin osaa täydentää. Riskitilanteiden vähentämiseen liittyy kuitenkin hyvin paljon muutakin havainnoitavaa ja asennehommia. Suojatie-, liikennevalo- ja vilkkukäyttäytymisestä alkaen. Voisiko käyttää termiä muiden huomioiminen, eli "minäminä ja minun kiiruuni"-ajattelusta eroon pääseminen?