Autovalmistajien tyhmyydellä ei ole rajoja

695 kommenttia
17810121324
  • MIssä on selvitykset "maailman suurimmat autonvalmistajat" -jotakin, kun Toyota ja GM omaa hyvin suppean sähköauto-ohjelman? Daimlerikin panostaa oikeasti polttokennoihin tällä hetkellä ja sähköily on vain harrastelua.

    Volkkarihan jo todettiin että panostuksia sähköautoihin ei ole, korkeintaan 1 tai 2 mallia, mutta hei? Niillä on 1 tai 2 mallia sähköautoja tällä hetkellä mitkä korvautuu noilla Idareilla.

      
  • Jokohan pian tulee vapaaehtoisen lisäksi myös pakollinen päivitys?

    https://tekniikanmaailma.fi/saksalaislehti-mercedes-benzin-dieselautoista-loytyi-mahdollinen-huijausohjelma/

    http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/daimler-abgasskandal-in-den-usa-spitzt-sich-fuer-mercedes-benz-zu-a-1194130.html

    https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/mercedes-benz-accused-equipping-vehicles-emissions-manipulation-software

    Olisi mielenkiintoista tietää, mistä malleista on puhe? Tekstin perusteella kuulostaa EU6 dieseliltä, ja "useita malleja", joten sivistynyt arvaus lienee, että OM651 ja OM642 EU6 versioista puhutaan (koska OM654 on toistaiseksi saatavana vain W213 E-sarjaan).

      
  • perssuomalain: "Volkkarihan jo todettiin että panostuksia sähköautoihin ei ole, korkeintaan 1 tai 2 mallia, mutta hei? Niillä on 1 tai 2 mallia sähköautoja tällä hetkellä mitkä korvautuu noilla Idareilla."

    https://tekniikanmaailma.fi/volkswagen-d-vizzion-tulevaisuuden-kuskiton-edustusauto-matkan-voi-kayttaa-tyohon-tai-huviin/

    "Vuoteen 2025 mennessä Volkswagen valmistaa kahtakymmentä erilaista sähköautoa."

      
  • Missä on kovat selvitykset budjeteista sähköautojen suhteen verrattuna Mercedes Benz E-sarjan tuotekehitysbudjettiin mikä oli 10 miljardia?
    
    MIssä on selvitykset ”maailman suurimmat autonvalmistajat” -jotakin, kun Toyota ja GM omaa hyvin suppean sähköauto-ohjelman? Daimlerikin panostaa oikeasti polttokennoihin tällä hetkellä ja sähköily on vain harrastelua.
    
    Volkkarihan jo todettiin että panostuksia sähköautoihin ei ole, korkeintaan 1 tai 2 mallia, mutta hei? Niillä on 1 tai 2 mallia sähköautoja tällä hetkellä mitkä korvautuu noilla Idareilla.
    

    Et nyt ymmärrä, miten E-Klassen kehitykseen uponneet miljardit jakautuvat lukuisiin malleihin ja lukematkin väität ottaneesi lähteestä, josta niitä ei löydy.

    Kaikki kehityspolut automäärineen ja miljardeineen on kyllä sinulle esitetty, mutta sinulla on taipumus ohittaa nuo erittäin selvät faktat. Vaikka sinulle esittäisi akun kehittäjien hakuilmoituksia, niin sinä vain suljet silmäsi ja jankutat, ettei mitään akkujen kehitysosastoa ole. Tuossa on se taso, millä koko ajan liikut.

    Kun ohitat kaikki faktat ja suosit sen sijaan itse keksimisiä tuulesta temmattuja mutuiluja, niin keskustelu ei ole erityisen kiinnostavaa. Parempi vain odottaa hetki ja tarkastaa "faktasi" sitten, kun väitteidesi paikkansapitävyys on yksiselitteisesti osoittautunut vääräksi. Tuo aika koittaa nopeasti.

      
  • NHB:

    Mikä on E-klasse?

    Mersun E-sarjan kehitystyöhön upposi 10 miljardia, 3 miljardia diesel-moottoriin, loput loppuosaan autoa. Sähköautoille on esitetty vain jotain satoja miljoonia, niillä saat yhden tappiota tekevän konversio-Golfin, esim. Golf Up!

    Missä on laskelmat ja seikkaperäinen konkluusioboksi käytetyistä miljardeista verrattuna E-sarjan mercedeksen esim. pelkkään diesel-moottorin kehityskustannuksiin? Sinähän voit koostaa ne aiemmista postauksista jos ne olet kerta tänne jo laittanut. Myös E-sarjan koko automallin kehityskulut vs. sähköautoihi menevät miljoonat -vertailuboksi puuttuu.

    FARwd: Ei Volkkari ole alunperin mitään tuollaista ilmottanut, tai jos on niin linkki alkuperäiseen lehdistötiedotteeseen kiitos selvityksineen että millasia nämä 20 sähköautoa ovat ajomatkoineen ja hintalappuineen ja istumapaikkoineen - muuten ne on vaporwarea.

      
  • ”Vuoteen 2025 mennessä Volkswagen valmistaa kahtakymmentä erilaista sähköautoa.”

    "kiitos selvityksineen että millasia nämä 20 sähköautoa ovat ajomatkoineen ja hintalappuineen ja istumapaikkoineen"

    Minä Quu. kysyn, mistä sitä meistä kukaan voi tietää ajokilometrejä sähköautolla 2025 ja varsinkaan hintaa.

      
  • Quu:

    Ihan hyvä kysymys, se on jo noin viiden vuoden kuluttua automaailman syklissä, voimme jo nyt tietää että viidessä vuodessa ei ihmeitä tapahdu sähköautojen suhteen kun ei kerkiä edes tapahtumaan, vähän paremmat (tappiota tuottavat) litium-ioniakut sinne konvertoituihin Golfeihin mänee, ei mitään läpimurtotekniikkaa osana "sähköautojen suurta tulemista".

    Ja kun tarkat kovat faktat puuttuu hintalapuista ja ajomatkoista, niin ihan turha on hehkuttaakkaan mitään sähköautojen suurta tulemista. Ne on Vaporwarea tällä hetkellä. Sen mitä NHB:ltä odottaisi omassa pelissään siirtävän, että kertoisi Hyundai Konan tulevasta 60KWh -akustosta osana läpimurtoa, mutta senkin hän jätti kertomatta, ilmeisesti ei sitten ole vielä hänen nettisurffailussaan vastaan tullut moinen asia.

      
  • Mikä on E-klasse?
    
    Mersun E-sarjan kehitystyöhön upposi 10 miljardia, 3 miljardia diesel-moottoriin, loput loppuosaan autoa. Sähköautoille on esitetty vain jotain satoja miljoonia, niillä saat yhden tappiota tekevän konversio-Golfin, esim. Golf Up!

    Ahaa, et siis ymmärrä sanaakaan saksaa. Ilmankos tulikin välillä mieleen, että ohitat faktat, kun et ymmärtänyt mitään näkemästäsi.

    Nuo miljardisi ovat melko puhdasta arvailua ja itse luotan enemmän Irish Timesin tietoon dieselmoottorin kehityskustannuksista kuin sinun alati vaihtelevaan valheella perusteltuun lukemaan. Tuon E-Klassen kanssa on aivan sama kuin sähköautojenkin: sen mallin kehittäminen maksaa paljon, missä tulee paljon uutta. Tällä kertaa se oli Mersulla E-Klasse, mutta tuo kustannus jakautuu lukuisien samaa tekniikkaaja designia hyödyntävien mallien kanssa. Sama homma sähköautossa. Itse konseptin ja tekniikan luominen maksaa, ja jos tuo kulu jyvitetään mallistossa vain yhdelle mallille, niin takuulla ollaan samalla tasolla E-Klassen kanssa.

    Kokeilehan laskea uudestaa se, montako nollaa noissa suunnitelmissa on. Volkkarin investointisuunnitelmahan rinnakkaistodellisuutesi ulkopuolella on siis kymmeniä miljardeja. Enempää en viitsi enää toistaa itsestään selvyyksiä.

    Olet myös näköjään autoaan tietämätön kaikesta muustakin. Volkkari kehittää kahta sähköautojen omaa pohjalevyä. Toinen kansanautoihin ja toinen isompiin ja arvokkaampiin autoihin. Se niistä faktasioidesi kanversio-Golfeista. Istuimien määrän osannet arvioida itsekin aivan riittävällä tarkkuudella.

    https://images.hgmsites.net/lrg/volkswagen_100613438_l.jpg

    https://www.cnet.com/roadshow/news/volkswagen-id-electric-cars-2019-production/

    Sen mitä NHB:ltä odottaisi omassa pelissään siirtävän, että kertoisi Hyundai Konan tulevasta 60KWh -akustosta osana läpimurtoa, mutta senkin hän jätti kertomatta, ilmeisesti ei sitten ole vielä hänen nettisurffailussaan vastaan tullut moinen asia.
    

    Tuossa nyt ei ole ollut pitkään aikaan mitään läpimurtoa. Chevy Bolt on ollut jo 1,5 vuotta tuotannossa! Ei kannata haastaa, jos omat tiedot on tuota luokkaa. Silloin kun Bolt tuli markkinoille, niin olihan se iso juttu, kun kansanautoluokan malli tarjoaa 60 kWh:n akun. Nythan Teslakin myy Model 3:a kohtuulliseen hintaan tuollaisella akulla ja Leafiinkin tulee sama 60 kWh tänä vuonna.

    Sinunkin kannattaisi kokeilla joskus sitä internetsiä, niin voisit pysyä paremmin perillä viimevuosien menosta.

    FARwd: Ei Volkkari ole alunperin mitään tuollaista ilmottanut, tai jos on niin linkki alkuperäiseen lehdistötiedotteeseen kiitos selvityksineen että millasia nämä 20 sähköautoa ovat ajomatkoineen ja hintalappuineen ja istumapaikkoineen – muuten ne on vaporwarea.
    

    Siis tarkoitatko, että TM keksii omineen juttuja ja vielä tehostaa vaikutelmaa itse piirtämillään luonnoksilla? Hauska nähdä kuinka kaistapäiseksi faktojen kieltämisesi menee tuon Geneven näyttelyn jälkeen.

      
  • Vlvon jälkeen seuraava merkki heitti dieseleiden kanssa pyyhkeen kehään ja siirtää paukkuja lisää sähköistämiseen.

    https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/yllatyskaanne-porsche-lopettaa-dieseleiden-valmistuksen/

    Jatkossa yhtiön tuotekehitystyö kohdistuukin entistä voimakkaammin sähköistämiseen. Valmistaja aikoo esitellä ensi vuonna täyssähköisen Mission E -mallinsa lisäksi lähitulevaisuudessa mahdollisesti myös hybridisoidun tulkinnan ikonisesta 911-urheiluautostaan. Myös Panameran hybridimalli on osoittautunut odotettua suositummaksi.
    
      
  • Tähän voi todeta, että ei ole diesel koskaan oikein istunutkaan Porschen imagoon. Näitä ilmoituksia tulee lähiaikoina useita lisää, vaikka ei diesel kuole vielä pitkään aikaan henkilöautojen osaltakaan.

      
  • NHB:

    Viimeisen kerran, toimitatko yksinkertaisen tiivistelmän käytetyistä rahamääristä ranskalaisilla viivoilla, että paljonko miljardeja kukin autovalmistaja käyttää täyssähköautoihin?

    Mercedes käytti diesel-moottoriin 3 miljardia ja loppuosuus autoa oli 10 miljardia. Vertailevat rahamäärät kovine faktoineen ja lehdistötiedotteineen niin saahaan kuvaa selkeästi tästä "sähköautojen suuresta tulemisesta" :-)

    Mukavaa että hermostuit ja olet tyystin poissa tolaltasi kun mainitsin konan 60kwh akustosta. Missä rinnakkaistodellisuudessa myydään Suomessa Chevy Bolttia kansanautohintaan, mistä voi ostaa Suomessa Tesla Model 3:sen, paljonko tulee maksamaan Leaf 60kwh -akustolla? Kysymyksiä kysymyksiä...Jos näihin ei saa vastausta, uskoisin sinun eläväsi kuvailemassasi rinnakkaistodellisuudessa.

      
  • Viimeisen kerran, toimitatko yksinkertaisen tiivistelmän käytetyistä rahamääristä ranskalaisilla viivoilla, että paljonko miljardeja kukin autovalmistaja käyttää täyssähköautoihin?
    
    Mukavaa että hermostuit ja olet tyystin poissa tolaltasi kun mainitsin konan 60kwh akustosta. Missä rinnakkaistodellisuudessa myydään Suomessa Chevy Bolttia kansanautohintaan, mistä voi ostaa Suomessa Tesla Model 3:sen, paljonko tulee maksamaan Leaf 60kwh -akustolla? Kysymyksiä kysymyksiä…Jos näihin ei saa vastausta, uskoisin sinun eläväsi kuvailemassasi rinnakkaistodellisuudessa.
    

    Kyllä nuo lehdistötiedotteet ja uutiset on tarkoitettu ihan normaalien ihmisten ymmärrettäväksi. Etkö ymmärrä saksan lisäksi englantiakaan vai miksi ne eivät riitä sinulla?

    Poissa tolaltan... Kun mikään järkevä argumentti ei tue mutuilujasi, niin joudut keksimään tuollaisia järjettömyyksiä siellä mielikuvitusmaailmassasi. Pikemmin minua lähinnä viihdyttää ja samalla hämmentää tuo sinun epätoivoisuus. Nytkin hirttät itsesi lillukanvarteen nimeltä Suomi, jolla ei ole yhtään mitään osaa tässä muutoksesssa. Muutos tulee tapahtumaan aivan samaa tahtia riippumatta siitä, mitä malleja Suomessa myydään tai ollaan myymättä. Sama pätee teknologian kehittymiseen. Nissan kyllä ilmoittaa Leafin 60 kWh version hinnan ja Teslan voit varata täältä:
    https://www.tesla.com/fi_FI/model3

      
  • Minkähän takia NHB katsoi ettei Volvo millään pysty täyttämään vuoden 2021 päästö-ennustetta 83,1 g/km per kilometri, kun hän nyt toisaalta esittää että Saksan autoteollisuus olisi sähköistymässä todella ripeää tahtia ?

    https://www.paconsulting.com/insights/2017/the-co2-emissions-challenge/

      
  • Sen takia, että olen seurannut automaailman tapahtumia. Volvon ainoat merkittävät suoritukset ovat alan standardeja mukailevat hybridit tarjolla parissa mallissa, mutta esimerkiksi usimpiin malleihin nämäkin ovat tulossa vasta myöhemmin. Viimeisimmissä julkistuksissa on tarjolla vain tavanomaisella käynnistysmoottorilla varustettuja ottomoottoreita ja NOx-päästöjä ilmaan syytäviä dieseleitä. Saksalaiset ovat jo saaneet markkinoille sähköautoja ja kevythybridejä, jotka tulevat olemaan Volvon strategian kulmakiviä vasta joskus myöhemmin.

    Verrataanpa esimerkiksi tänä vuonna esiteltäviä GLE:tä ja XC60:tta. Volvoon tulee tarjolle vanha hybriditekniikka 45 kilometrin sähkö-rangella, mutta Mersuun tulee kevythybriditekniikka ja ladattava hybriditekniikka 100 kilometrin sähkö-rangella. Kumpiko näistä valmistajista on edellä autoilun sähköistyksessä?

      
  • Minusta tällä hetkellä mikään hybriditekniikka ei ole "vanhaa".

    Saksalaiset ovat jo saaneet markkinoille sähköautoja ja kevythybridejä, jotka tulevat olemaan Volvon strategian kulmakiviä vasta joskus myöhemmin.

    Mitäs ihmeellistä kevythybridit sitten loppujen lopuksi ovat? Volvon strategiahan meillä on jo tiedossa. Siinä suhteessa muut tulevat perässä joka tapauksessa. Yksittäistä mallijulkistuksista ei ole samaan muilla merkeillä vieläkään minun mielestäni.

    Verrataanpa esimerkiksi tänä vuonna esiteltäviä GLE:tä ja XC60:tta. ...Kumpiko näistä valmistajista on edellä autoilun sähköistyksessä?

    Eikös kilsojen lisäykset tule oikeastaan ihan vain akkutehojen kasvatuksella. Ehkäpä tässä sähköistämisessä on muutakin taustalla kuin vain tuollaiset "askeleet", jotakin laajemmin tarkasteltavaksi tarkoitettua?

      
  • Jos toinen valmistaja tarjoaa samaan aikaan yli kaksinkertaisen sähkö-rangen ja paljon paremmin riittävän sähköisen suorituskyvyn, niin kyllä se on ihan selvä osoitus siitä, että huonompi tekniikka on jo vanhentunt. Tuo 100 kilometrin sähkö-range alkaa olla jo riittävä noihin ladattaviin. Kevythybridit eivät tosiaan ole mitään ihmeellistä, enkä edelleenkään näe mitään hehkuttamisen arvoista siinä, että kevythybriditekniikka otetaan käyttöön pioneerien jälkijunassa.

    Se ratkaisee, mitä markknoille tarjotaan. Olen yrittänyt kysellä moneen kertaan juuri sitä, että mitä tuo taustalla oleva joku muu laajempi tekijä on, mutta siihen en ikävä kyllä ole saanut mitään vastausta.

      
  • Tuossa selostus MB GLE:n moottoreista. Tuo 279 hp systeemiteho lataushybridissä ei kyllä oikein vakuuta kun auto on niin iso. Esimerkiksi Volvon uusi T6 Twin Engine on teholtaan 340 hp ja se tulee melko pieniinkin autoihin kuten V60.

    "As top versions, Mercedes will launch the GLE as AMG 63 and AMG 63 S. Instead of the elderly 5.5-liter V8 comes the corporate all-purpose weapon, the four-liter V8 Biturbo in 571 and 612 hp outputs. The brand new family of six-cylinder engines will also feature prominently on the new GLE: three-liter six-cylinder with 367 hp or as GLE 53 with hybrid drive and 435 hp + 22 hp electric engine. On the diesel front, there will be two 3.0-liter inline six-cylinder engines with 286 and 340 hp. The engines are said to be 20 percent more economical, not least thanks to the new 48-volt electrical architecture with 15 kW starter generator. The 9G-Tronic state-of-the-art 9-speed gearbox will be standard across the board. A plug-in hybrid powertrain is also confirmed for the all-new 2018 Mercedes GLE. Here, the Germans combine a two-liter four-cylinder petrol engine with a 90 kW electric motor. The system performance should be 279 hp."

      
  • NHB:
    Se ratkaisee, mitä markkinoille tarjotaan. Olen yrittänyt kysellä moneen kertaan juuri sitä, että mitä tuo taustalla oleva joku muu laajempi tekijä on, mutta siihen en ikävä kyllä ole saanut mitään vastausta.

    Et mitenkään voi ohittaa Volvon julkistusta laajempana tekijänä. Muut tulevat kyllä perässä autojensa sähköistyksessä, mutta eivät ole ottaneet samaa linjaa. Siinä sinulle vastausta, joka oli olemassa jo viime vuoden lopulla.

      
  • Carwow kertoo että Mersu GLE:n uuden lataushybridin toimintamatka olisi 31 mailia.

    https://www.carwow.co.uk/news/mercedes-gle-price-specs-release-date-3048

    C-sarjan lataushybridien tehot tulevat olemaan 191 hp ja 208 hp, joten ei tässäkään ole hurraamista. Hyvä kuitenkin että tavalliselle kansalle tulee näitä koko kansan plug-in hybridejä.

    https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2018-mercedes-benz-c-class-revealed

      
  • ...melko matalaviritteisiä ovat polttomoottorit noissa C-sarjan lataushybrideissä, jos sähkömoottori tuottaa 120hp ja sähkömoottorin+polttomoottorin yhteisteho on 191hp/208hp (vaikkakin voimalinja on täysin erilainen Volvon twinengine ratkaisuun verrattuna jossa sähkö/polttomoottorien tehot voidaan laskea suoraan yhteen).

    olisin olettanut että tuo 191hp/208hp on ne polttomoottorien tehot ja 120hp sen sähkömoottorin teho, jolloin kokonaistehoksi yhdistetyn voimalinjan ratkaisussa säädöistä riippuen voisi arvioida 270-280hp.

    lataushybridien sähkömoottoritehot pyörivät 100hp molemmin puolin, joten Volvo kutittelee polttomoottoreista ihan kohtuullisesti tehoja verrattuna saksalaisiin kilpailijoihin. Toisaalta Volvon ei tarvitse ajatella että se söisi oman merkin "tehokkaamman = isommalla moottorilla varustetun" mallin myyntiosuuksia, kun sellaisia ei ole tarjolla.

    Edit: ymmärsin väärin lukemani, eli näinhän se tietysti onkin - tuo 191hp/208hp on se polttomoottoriteho ja 120hp sähkömoottoriteho, joten olettaisin yhteisteho asettuvan tuonne 270hp...280hp (eli vähän korkeampi kuin BMW 330e, joka on 252hp).

      
  • "Edit: ymmärsin väärin lukemani, eli näinhän se tietysti onkin – tuo 191hp/208hp on se polttomoottoriteho ja 120hp sähkömoottoriteho, joten olettaisin yhteisteho asettuvan tuonne 270hp…280hp (eli vähän korkeampi kuin BMW 330e, joka on 252hp)."

    Kiitos korjauksesta, laitoin vahingossa puutteeliset tekniset tiedot C-sarjan lataushybridien tehosta, rupesin itsekin sitä pohtimaan että onko tullut taas mokailtua tehojen suhteen.

      
  • Volvollahan tulee olemaan kolme lataushybridiä. T8 (407 hp), T6 Twin Engine (340 hp) ja T5 Twin Engine (254 hp). T5 Twin Engine on 1,5 litrainen jonka bensamoottorin teho on 180 hp ja sähkömoottorin teho on 74 hp. Tuskinpa enää tarvitaan lisää lataushybridejä mallistoon.

      
  • Erikoista keskustelua - hevosvoimia on autossa luokkaa 200, ja todetaan ettei hyvältä näytä??? Mitä Suomessa oikeasti tekee tuolla hevosvoimamäärällä? Siis tavallisessa tieliikenteessä? Omassa on 2,2 tonnin kokonaispainoisessa 163 ja riittää vallan mainiosti. Hybrideistä sinänsä: ne ovat kyllä viherpesua autonvalmistajille - ainoa tapa taklata kiristyvät CO2-vaatimukset koko malliston keskiarvoa laskettaessa. Ihmetellä täytyy kun hybridit tuodaan ensimmäisenä malliston huipulle suurimpien polttomoottorien kera ja tehoa vähintään 250-300 hp. Eikä niistä koeajojen mukaan ole juuri mitään hyötyä. Ainoa on hitaassa, ruuhkaisessa ja pysähtelevässä (kaupunki)liikenteessä kun polttomoottori ei käy eikä tule lähipäästöjä.

      
  • "Mitä Suomessa oikeasti tekee tuolla hevosvoimamäärällä?"

    Ei oikeasti mitään, mutta takana taitavat olla ne ajat kun autonvalmistajat omia tuotantolinjojaan Suomea varten tekivät, vaikkakin kyllä noita aitoja "Suomi-autoja" edelleen näyttää olevan paljon käytettynä myynnissä...

      
  • NHB:

    Voisitko nyt vielä kerran koostaa ihan ajatuksella ilman että sotkeudut omaan näppäryyteesi eri autonvalmistajien rahavirrat ja budjetit sähköautojen suurta tulemista varten ja verrata niitä Mercedeksen diesel-moottorin suunnittelukustannuksiin?

      
  • Erikoista keskustelua – hevosvoimia on autossa luokkaa 200, ja todetaan ettei hyvältä näytä??? Mitä Suomessa oikeasti tekee tuolla hevosvoimamäärällä? Siis tavallisessa tieliikenteessä? 
    

    Eihän tuossa möläyksessä ollut mitään muuta pointtia, kuin päästä haukkumaan viihamiaan merkkejä välittämättä siitä, kuinka epätoivoinen tai lapsellinen argumentti on. 200 polttomoottorin hevosvoimaa riittää kyllä. Noissa hybrideissä on pelkästään naurettavaa tuijottaa laput silmillä noita kokonaistehoja. Se, mihin olisi syytä paneutua, on sähkömoottorin voimavaroihin. Volvon T8:han on omituinen yhdistelmä. Polttomoottorin kanssa tehoa on niin pirusti, mutta sähkömoottorin teho yksinään ei riitä edes normaaliin ajoon. Bensaa polttamalla autossa on ylimäärin tehoa ja sitten taas ladattavan hybridin omimmalla alueella eli sähköajossa tehoa ei riitä edes normaaliin ajoon. Tuo ei sovi oikein ekoautoiluun tai Volvon brändäyksessä aina niin tärkeäksi mainostettuun turvallisuusajatteluun.

    Hybrideistä sinänsä: ne ovat kyllä viherpesua autonvalmistajille – ainoa tapa taklata kiristyvät CO2-vaatimukset koko malliston keskiarvoa laskettaessa. Ihmetellä täytyy kun hybridit tuodaan ensimmäisenä malliston huipulle suurimpien polttomoottorien kera ja tehoa vähintään 250-300 hp. Eikä niistä koeajojen mukaan ole juuri mitään hyötyä. Ainoa on hitaassa, ruuhkaisessa ja pysähtelevässä (kaupunki)liikenteessä kun polttomoottori ei käy eikä tule lähipäästöjä.
    

    Jo nykypäivän parhaat toteutukset soveltuvat kyllä hyvin moneen käyttöön ja ovat myös hyvin taloudellisia. Itse ajelen näin talviolosuhteissa sellaisella 1-2 litran polttoaineen kulutuksella.

      
  • a. Voisitko NHB täsmentää väitteitäsi vai puhutko taas soopaa. Tuossa Teknikens Världin mittaukset siitä kuinka pitkälle eri lataushybrideillä pääsee sähköllä. Melko normaaliltahan Volvo T8:n toimintamatka noin 45 km tässä seurassa näyttäytyy.

    BMW 530e: 36,4 km

    Hyundai Ioniq: 53,5 km

    Kia Niro: 52,1 km

    Kia Optima: 59,2 km

    Mercedes E 350e: 20,6 km (tästä on suunta vain ylöspäin)

    Mini Countryman: 32,2 km

    Mitsubishi Outlander: 35,9 km

    Toyota Prius: 44,1 km

    VW Golf GTE: 34,2 km

    Volkswagen Passat GTE: 39,1 km

    b. Päivityksen jälkeen T8:n toimintasäde on 45 kilometriä eurooppalaisen syklin mukaan.

    https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/volvo-uppdaterar-hybriderna-for-mer-rackvidd/

    c. Kaikkein älyttömintä mitä NHB on väittänyt on se että Volvolla ei olisi riittävästi lataushybridejä, vaikka esimerkiksi uuteen V60 - malliin saa 407 hevosvoimaisen, 340 hevosvoimaisen ja vieläpä 254 hevosvoimaisen lataushybridin todennäköisesti. Kyseessä ovat Twin Enginet T8, T6 ja T5. Tuon T8 Twin Enginen tehoa tosin on vähän leikattu tuosta 407 hevosvoimasta. T5 Twin Enginen saamista autoon ei kai vielä ole lukkoon lyöty.

    d. Itse pääasiaan palatakseni niin julkisuudessahan nuo saksalaiset autonvalmistajat pullikoivat 2021 voimaantulevia päästömääräyksiä vastaan ja ovat vastahakoisia tässä suhteessa. On myös puhuttu siitä että saksalaisilla on vaikeuksia täyttää nuo vuoden 2021 päästötavoitteet.

      
  • En oikein itsekään näe mitä omituista on Volvon T8 yhdistelmässä. Sillä korvataan tehokkaat mallit eli T8 ei toki ole mikään varsinainen pihistelyhybridi. Toisaalta aika paljon pihimpi kuin moni muu 400 hv bensa-auto. Lähes vastaava on Mersun GLC hybridi, mutta paljon huonommalla toimintasäteellä. Omituista on se, että saksalaisten moniin hybrideihin ei saa lainkaan nelivetoa, joka karsii paljon suomalaisia asiakkaita.

    Volvon teho riittää erinomaisesti tavalliseen kaupunkiajoon muun liikenteen seassa ja sellaiseen käyttöönhän hybridin sähkömoottori on tarkoitettu. Toimintasäde on jopa parempi kuin useimmilla kilpailijoilla. Suomen myyntiluvut kertovat aika paljon T8 paketin onnistumisesta ainakin tällä verotuksella.

      
  • Nyt Volvo esittelee uuden T6 hybridin. En ainakaan itse ole vielä nähnyt minkälainen voimalinja tarkalleen on kyseessä. Onko T5 bensamoottori ja siihen päälle nykyinen sähkömoottori.

      
  • NHB: en vihaa ensimmäistäkään automerkkiä, mutta varsinkin näissä hybrideissä esitetyt teholukemat ovat ihan poskettomia. Kun muistaa että tarkoitus olisi vähentää päästöjä ja säästää energiaa. Ja sitä lähdetään tekemään 200 - 350 heppaisilla malliston yläpään moottoreilla. Ja turhan monimutkaiseksi menee toteutus kun vertaa pelkkää polttomoottoriautoa ja varsinkin sähköautoa. Mutta siitä huolimatta ainakin Toyota on ilmeisesti saanut hybridinsä kestämään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit