Autovalmistajien tyhmyydellä ei ole rajoja

691 kommenttia
11820222324
  • Milloin mahtaa muuten tuo "korjattujen" volkkareiden hajoaminen nousta otsikoihin? llmeisesti kasvavissa määrin tukkeutuvat näistä nyt korjauksen jäljiltä EGR:t ja venttiilit - tuhansien eurojen korjaus joka toistaiseksi merkkiliikkeissä menee vähin äänin maahantuojan piikkiin.

    Mahtaa harmittaa niitä jotka korjauttavat autonsa muualla eivätkä tiedä ongelman johtuvan päästöhuijauksesta.

    Mahtaa myös harmittaa niitä jotka ajavat päästöhuijausvolkkarilla kun tuo ongelman laajuus paljastuu ja romahduttaa niiden arvoa entisestään -- ei varmaankaan ole mukavaa ajaa autolla joka ei ole sitä mitä sen piti alunperin olla, jonka moottori saattaa hajota milloin tahansa "korjauksen" takia ja jonka jälleenmyyntiarvo lähestyy nollaa kiihtyvällä vauhdilla.

    Teknistä etumatkaa tämäkin.

      
  • Lisää teknistä etumatkaa:

    https://tekniikanmaailma.fi/paljastui-tm-testissa-volkswagen-konsernin-autojen-turvavoissa-vaarallinen-suunnitteluvirhe-johtanee-laajaan-takaisinkutsuun/

    Eikö turvavöitä enää tilatakaan alihankkijalta, vaan nekin pitää suunnitella itse, kun ongelman kerrotan koskevan VAG:ta?

      
  • Eikö turvavöitä enää tilatakaan alihankkijalta, vaan nekin pitää suunnitella itse, kun ongelman kerrotan koskevan VAG:ta?
    

    Kai se nyt on aivan mahdollista ja jopa todennäköistä, että VW-konserni on asetellut Polon vyöt omalla tavallaan.

      
  • Tekninen selitys (Maikkarin juttu).

    "Tekniikan Maailman mukaan vasemman takaturvavyön ja keskiturvavyön vastakappaleet on asennettu ilmeisesti käytettävyyden helpottamiseksi eri korkeudelle.

    – Keskiturvavyön vasta­kappaleen eli lukkokotelon alareuna on samassa tasossa reunavyön lukon avauspainikkeen kanssa. Sopivassa tilanteessa lukkokotelon alareuna pääsee avaamaan reunavyön lukituksen, Tekniikan Maailman laajassa artikkelissa todetaan."

      
  • Volkswagenhan povaa dieselautoille (dieselmoottorille) uutta "renesanssia", mutta kun näitä huijausuutisia koko ajan pompsahtelee esiin, niin kyllähän tuon renesanssin toteutuminen voi olla aika vaikeata, tai sitten renesanssi toteutuu vain Saksassa.

    Vaikuttaa kyllä sinänsä hieman ihmeelliseltä se että VW samanaikaisesti investoisi suuria summia sekä dieseliin että sähköautoihin.

    https://www.nyteknik.se/fordon/vw-topp-spar-renassans-for-dieselmotorn-6902697

      
  • Voisi kuvitella että dieseleillä on edelleen paikkansa isommissa autoissa kuten SUVit. Ne on kalliimpia joten dieselin päästötekniikkakaan ei muuta hintaa ainakaan suhteessa niin paljon.

    Kyllä se kuitenkin näyttäisi siltä että perusautoista dieselit lähtee ja hybridit ja myöhemmin sähköbiilit korvaa ne tavalla tai toisella.

    Se on fakta että ainakaan 15 vuoteen ei dieselillä ole asiaa USAan henkilöautojen moottoreina. (tai mutuhan tämä on mutta aika todenäköistä)

      
  • VAG teki huijauksen muiden tavoin, mutta hieman pidemmälle, siis paremmin.
    USA:ssa ylireagoidaan, muutamia osavaltioita lukuunottamatta ei siellä päästöjä ajatella. Katsokaa heidän ajoneuvojaan..
    Sääntöjäkin oltiin venytetty kuin koira kuminauhaa EU:ta myöden rajaa kertomatta.

    Itse olisin antanut asian olla, korjaamatta noita autoja. Taannuttiin muutamilla vuosilla noiden kohdalla päästöissä kyllä. Korjataan asia siis jatkossa.
    Ehkä sanktioita johdolle kuitenkin, ei missään nimessä kuitenkaan vankeutta amerikkalaiseen tyyliin.

    Uudet dieselit ovat vähän kuluttavia ja uusimmalla tekniikaltaan kilpailukykyisiä myös päästöjen suhteen verrattuna bensiiniin, eikö näin ole?

    (Minulla ei ole dieseliä, eikä tällä hetkellä tämän syntisimmän konsernin autoa. Jäitä hattuun kuitenkin, maan pelastus kestää nyt muutamia minuutteja kauemmin.)

      
  • Vital: VAG teki huijauksen muiden tavoin, mutta hieman pidemmälle, siis paremmin.
    Mitä ne muut ovat huijanneet?

    Mersulta on kerrottu olevan tarjolla päivitysversio, mutta samaan hengenvetoon kerrotaan, että sen asentaminen on vapaaehtoinen mahdollisuus jo vakionakin hyväksyntähetken määräykset täyttävän auton päästöjen käsittelyn tason nostamiseksi normin minimivaatimuksia paremmalle tasolle.

    En viitsinyt käydä asennuttamassa omaani, koska vääntökäyrää ennen ja jälkeen ei ollut ainakaan kysyessäni vielä esittää.

    Käsittääkseni myös BMW tarjosi vastaavaa vapaaehtoista normin vaatimukset ylittävää päivitystä joihinkin malleihin?

      
  • "KARJALAISEN mukaan kolmen mallin myyntiä jatketaan keskeytyksettä. Ostajaehdokkaille kuitenkin kerrotaan löytyneestä viasta.

    ”Autolla voi muuten ajaa aivan normaalisti. Virhe koskee vain tilannetta, jossa matkustajat ovat takapenkillä sillä tavalla, että väistötestissä syntyy painetta.”"

    https://www.hs.fi/autot/art-2000005673428.html?share=6a4146da9d6e8d87b3657ee71e1721f2

    Keksiköhän viestintäpäällikkö ihan omasta päästään tuon lausunnon vai saiko apuja ylempää?

    Tuollainen kesken kaiken turvavyöstään vapautettu vapaamatkustaja tekee kummasti tuhoja korin sisäpuolella myös muille ja on myös kohtalaisen suuressa vaarassa ajautumaan osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle, jos tosielämän väistötesti ei pysykään piennarviivojen välissä.

    Kuinkahan tämä Polo/Ibiza/Arona -trio pärjäsi EuroNCAP-törmäystesteissä?

      
  • Ibizan kohdalla ei EURO NCAP:ssä näköjään ole vielä huomioitu turvavyö-häikkää koska törmäystestin arvosana oli 95 % "Adult Occupantin" kohdalla.

    https://www.euroncap.com/en/results/seat/ibiza/27356

      
  • VAG teki huijauksen muiden tavoin, vei sen kuitenkin liian pitkälle ja jäi vieläpä kiinni.

    Tekniikan maailma kertoo, ”että vuosien saatossa autovalmistajat ovat oppineet manipuloimaan vanhentuneen NEDC-mittauksen tuloksia suotuisammiksi muun muassa mittauslämpötilojen, rengaspaineiden, moottoriöljyjen ja uusien teknologioiden avulla”.
    Eli mittauksia on venytetty vähitellen aina enemmän todellisuuta vastaamattomaksi.

    Volvo ja muutama muu valmistaja jäi kiinni huijauksesta raskaiden kuorma-autojen dieselmoottorien suhteen kymmenisen vuotta sitten jenkeissä. Sakkoja tuli satoja miljoonia dollareita.

    Ranskan viranomaiset tutkivat Renaultin epäiltyä huijausta dieselmoottoreiden päästömittauksissa.

    Europarlamentikko: ”On käynyt selväksi, että Volkswagenin huijauksen paljastuminen oli vasta jäävuoren huippu. Volkswagen ei ole ainoa huijausohjelmistoja käyttänyt yritys. Ongelmia on ilmennyt myös kodinkoneiden energiatestauksessa.
    Autonvalmistajien ohella syyttävä sormi osoittaa kohti puutteellista valvontaa. Mittausten ongelmia on katsottu Euroopassa läpi sormien, vaikka tulosten manipulointi on ollut kiellettyä vuosikausia”.

    Katsotaan miten jatkossa uusien mittauksien käy.

      
  • Renault on hyvä lisäys listalle, he ovat jääneet kiinni ja myöntäneet huijanneensa, tosin muistaakseni kulutusmittauksessa. Nykyajan kuorma-autoja en tunne.

    Mittaustilanteita toki optimioidaan niin pitkälle kuin normia tulkitseva viranomainen sallii. Mutta mittauslämpötiloja on paha manipuloida normia rikkomatta, koska lämpötila-alue on tarkalleen säädetty. Se on normin laatijan pöljyyttä, että EU:ssa käytetty alaraja saavutetaan vain kahden autonvalmistajamaan pääkaupungin kuumimman kuukauden keskilämpötilana (Italia ja Espanja). Pariisin ja Berliinin keskimääräisen kesän lämpiminkään kuukausi ei riitä. Yläraja on sitten 10 astetta ylempänä, joka viittaa Saharaan eikä Eurooppaan. Tämä on se lämpötila, jossa mittaukset kuitenkin käytännössä tehdään, kiitos normin kirjoittajan välinpitämättömyyden (vai hyvän lobbauksen?)

    Kuka käytti mitä rengaspaineita minkä mallin mittauksessa?

    Kenen moottorissa oli muuta kuin käyttöohjekirjan vaatima 0W öljy?

    Mittausten blueprinttaus on tuttua, ja se on kaiken teollisen mittaamisen perusta. Nyrkkisäännön mukaan sitä saat mitä mittaat, ja normin kirjoittajan pitää ymmärtää, että kaikki toleranssit venytetään äärimmilleen, jos siitä saa yhtään etua. Voit olla varma siitäkin, että huippunopeutta ei mitata ylämäkeen, vaan mahdollisimman edullisissa olosuhteissa, siis tyynellä ja lämpimällä säällä ja varmasti ilman ilmastointia.

    Kun kerran 0W öljyt ja +29.9 aseteeseen lämmitetty auto ovat mittauksessa sallittuja, niin totta kai niitä myös käytetään, jos sillä saa tipankaan säästetyksi. Jos syyllisiä tiedät, näytä savuava ase?

    En epäile, etteikö sellaisiakin saattaisi vielä löytyä, mutta tämän päivän tiedon perusteella en tuomitsisi koko alaa yhtenä yksikkönä.

      
  • https://tekniikanmaailma.fi/tekniikan-maailman-volkswagen-ja-seat-turvavyokoe-toistettiin-espanjassa-videolla-nakyva-tulos-on-hatkahdyttavan-selva/

    "Espanjalainen Autopista-lehti toisti TM-kokeen, ja tulos oli hämmentävän samanlainen kuin Suomessa."

    Ja TM:n toimitusta tässä espanjalaisten testissä hämmensi mikä?

    "AUTOJEN VALMISTAJAT ovat suhtautuneet TM:n havaintoon asiallisesti ja vakavasti."

    Eli kun TM alustavasti informoi maahantuojaa 20.huhtikuuta ja toimitti 24.huhtikuuta raportin maahantuojalle havainnoistaan valmistajalle lähetettäväksi, niin 9.toukokuuta maahantuojan viestintäpäällikkö lausuu edelleen kuitenkin:

    ”Autolla voi muuten ajaa aivan normaalisti. Virhe koskee vain tilannetta, jossa matkustajat ovat takapenkillä sillä tavalla, että väistötestissä syntyy painetta.”

    https://www.hs.fi/autot/art-2000005673428.html?share=6a4146da9d6e8d87b3657ee71e1721f2

    Aika asiallista ja vakavaa lausuntoa viestintäpäälliköltä...

    Autonomistajat ovat varmaan saaneet jo tiedon viasta, kutsun maksuttoman sijaisauton välittömään noutoon sekä saanevat matkakorvaukset ko. ylimääräisestä tapahtumasta?

      
  • Ikävä juttuhan tuo on, mutta se ei tarkoita sitä, että Tekniikan Maailman autotoimituksen tulisi hehkuttaa omaa erinomaisuuttaan ja kekseliäisyyttään päivätolkulla. Onkohan jo kuinka mones turvavyö-juttu TM:llä menossa ?

      
  • "Kyllä se kuitenkin näyttäisi siltä että perusautoista dieselit lähtee ja hybridit ja myöhemmin sähköbiilit korvaa ne tavalla tai toisella."

    Kun autoalan "asiantuntijat" tekevät tulevaisuuden ennustuksia, tietää normaali ihminen että tapahtuu juurikin aina päinvastoin. Ikinä ei ole nämä automiesten selvitykset päteneet mutta se ei koskaan ole estänyt näitä toteemipaaluja julistamasta tulevaisuuden totuuttaan.

      
  • Luulisi vähänkin autoalaa seuraavan perussuomalaisen asiantuntemus riittävän mihin suuntaan autoala voimakkaasti panostaa.

      
  • Ei pahemmin näy missään Ford Ka - luokan sähköautoja, sen sijaan näitä sadan tonnin premium-sähköautoja tyyliin Tesla alkaa tulla pilvin pimein.

      
  • Perusvalittaja taisi täälläkin höpistä jotain hyötysuhteista, niin liitetään nyt tämäkin tänne:

    perussuomalainen 15.5.2018, 09:26
    NHB: Priukset on ihan normaaleita polttomoottorisia autoja ja niiden energiankulutus on vain kaksinkertainen sähköautoihin verrattuna. Lähde: Paljon hehkutetut EcoRun Kilpailut mikä oli sähköautojen osalta täydellinen skandaali, mutta senhän kaikki normaalit automiehet jo tiesikin että millään 90% hyötysuhteilla ei ole kokonaiskuvassa mitään merkitystä kun ajotapahtumaan vaikuttaa vähän muutkin asiat. Ylipäänsä sähköautohehkuttajat on yleensä melko kehnolla asiantuntemustasolla liikenteessä autojen suhteen.
    

    Piti oikein tarkastaa ja jälleen kerran yrität muunnella totuutta. Kun sähköauton kulutus on 9,1 ja Priuksen 27,0 kWh/100 km, niin miten laskemalla saat kolminkertaisen muuttumaan kaksinkertaiseksi? Ei sitä hyötysuhdetta voi selittämällä merkityksettömäksi muuttaa. Tässä se tiputtaa energiankulutuksen kolmasosaam.
    https://www.autoliitto.fi/sites/default/files/180414_al-hki_ecorun_tulokset.pdf

    Joo onhan se täydellinen skandaali, kun ei pysty tiputtamaan energiankulutuksen kuin ainoastaan kolmasosaan... Noilla laskutaidoilla olet kyllä viimeinen arvostelemaan muiden laskutaitoa.

      
  • NHB:

    Prius PHEV on polttomoottoriauto. Aika noloa että perustit taas kerran omaan väärinkäsitykseesi saarnasi ja valituksesi ja nyt joudut ne kaikki sanasi taas perumaan kuten tavallista =) Ei se vanha gubbe NHB osaa edes elämän perusasioita vaikka kuinka se hakkaa päätänsä seinään päivittäin =)

      
  • Eli mielestäsi normaalin polttomoottoriauton energiankulutus on kaksikertainen sähköautoon verrattuna, koska ladattava hybridi kuluttaa ulkoisen sähkön ansiosta vain 2,55 kertaa sähköauton verran...

    Noin kaistapäistä perustelua harvoin näkee - todellista klassikkoainesta, mutta toisaalta kun muistaa historiasi, niin eipä tuo edes yllätä. Jaksat vielä oikein jankuttamalla selittää mustaa valkoiseksi.

      
  • Perusvalittajalle: A plug-in hybrid electric vehicle (PHEV) ei taida kääntyä suomen kielessä suoraan polttomoottoriautoksi?

      
  • "Hybrid" = risteymä, sekamuoto.

      
  • Autossa on pellin alla polttomoottori - se on polttomoottoriauto. Mahtaa olla taas vaikeaa teillä. =)

    Mikä ihmeen historia? Taidat olla melko psykopaattisesti sekasin taas kun en ole ensimmäistäkään virhettä tehnyt, kaikki väitteesi olen perustellut mutta olet jäänyt päänsisälläsi vihamoodiin jumiin etkä ole osannu siirtyä eteenpäi. Olen nähnyt tuolasia, mitään syytä ei ole vihata - vihataan sitten silti, yleensä ko. henkilöillä AÖ ei ole mitenkään erityisen suuri.

    NHB omaa jo hulluudenpiirteitä "historian" höperehtimisineen =)

      
  • Aina välillä en ymmärrä ollenkaan, mistä on kysymys....

      
  • Autossa on pellin alla polttomoottori – se on polttomoottoriauto. Mahtaa olla taas vaikeaa teillä. =)
    
    Mikä ihmeen historia? Taidat olla melko psykopaattisesti sekasin taas kun en ole ensimmäistäkään virhettä tehnyt, kaikki väitteesi olen perustellut mutta olet jäänyt päänsisälläsi vihamoodiin jumiin etkä ole osannu siirtyä eteenpäi. Olen nähnyt tuolasia, mitään syytä ei ole vihata – vihataan sitten silti, yleensä ko. henkilöillä AÖ ei ole mitenkään erityisen suuri.
    
    NHB omaa jo hulluudenpiirteitä ”historian” höperehtimisineen =)
    

    Polttomoottori konepellin alla ei tee ladattavasta hybridistä normaali polttomoottoriautoa, ulkoisella sähköllä ajaminen ei kerro mitään polttomoottoriauton hyötysuhteesta ja kolminkertainen ei muutu kaksinkertaiseksi älyttömyyksiä jankkaamalla. Tuo viestisi kuvaa erinomaisesti tilannetta. Väität jotain älytöntä ja yrität tukea älyttömyyksiäsi pelkällä lapsellisten suunsoitolla, mutta kuten huomaat kommenteistä, tuollainen ei mene kenellekään läpi. Yhtään mitään asiapohjaista argumenttia ei viestissäsi ole, ja mitenpä olisikaan, koska väitteesi ovat taas mitä ovat.

      
  • Siskollani on ollut jo kauan (ensimmäinen?) Prius ja tyytyväisiä ovat olleet. Tosin keskikulutus ei juuri alle 5 litran heillä ole jäänyt.

    Ymmärrän autotehtaiden päästömittaukset nykyisten vaatimusten vuoksi ja uuden auton verotuksen suhteessa siihen.

    Miksi meillä kuitenkin on tuo laskennalliseen kulutukseen perustuva ajoneuvovero?
    Eikö oikeudenmukaisempaa olisi laittaa se vero polttoaineeseen, eihän käyttämätön auto mitään kuluta?

    Jos on hybridi, kuka kieltää käyttämästä pelkkää bensaa, etenkin kun akut ovat lopussa?

      
  • Jos on hybridi, kuka kieltää käyttämästä pelkkää bensaa, etenkin kun akut ovat lopussa?

    PRIUKSEN AKUT MAKSAVAT SUOMESSA 2500, VIROSSA 1400
    JA BRITANNIASSA 800 ASENNETTUINA.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit