Äitini sanoo joka kerta minun autooni istuessaan, että vaikea laskeutua näin matalaan autoon, ja hänen vertailukohteensa on oma Volvo sedaninsa. Sitten kun pääsee istumaan, minunkin autoni (ei BMW, vaan se toinen vanhanaikaisen tilava sedan) tuoli on kuulemma kuitenkin erittäin mukava.
Perille saavuttaessa yli kahdeksankymppisen ylösnousemus matalasta autosta on vielä hankalampaa. Nykyisin tulee nostetuksi istuimen korkeussäätöä häntä varten varsin reilusti.
Jos valintakriteerinä on korkea istuin ja selkänojan säädöt vakiona, en minäkään suosittele matalaa saksalaissedania. Mutta sitten kun ne säädöt on ostettu, säätövaraa riittää kyllä vanhojen Volvojen istuinkorkeuteen saakka.
Nämä ovat kaikki selvästi havaittavia eroja, joiden olemassaolosta on aika turhaa väitellä. Riittää kun jokainen ostaja valitsee itselleen tärkeillä kriteereillä.
Heinz-Guido:Varsinkin istuimen lähelle rattia säätävä naiskoeajaja kiinnitti huomiota siihen, että hän tunsi istuvansa aika lailla auton kulmassa lähellä A-pilaria samalla kun oikealla oli tilaa yllin kyllin.
Vakiojuttu testattavaksi samoin kuin tilan riittävyys.
Jos takapenkin tilat rajaavat minulle sopivia malleja, Rouva haastaa ohjaamon säätövarat ja mitoituksen. Aikanaan 740 oli varsin hyvä, mutta 940:n pommiratti pilasi senkin katkaisemalla etupenkin siirtokiskot. Onneksi nykyään on paremmin tarjontaa pienelle kuskille laajempien säätöjen yleistyttyä.
"Mitkä penkit testiautossa oli: vakio, sport vai comfort ja oliko neljään suuntaan säädettävää ristiselän tukea?"
Ilmeisesti Taloustaidon jutussa viitattiin Tuulilasin testiin. Lehti saattaa olla kätköissäni, jos se löytyy, niin laitan sieltä istuimen arvioinnit tänne.
Pitäisihän premium.auto olla käsitteenä jo tuttu. Turhia monumenttiautoja joiden pääasiallinen tarkotus on vain olla statussymboleita ja näyttäytymisautoja ja mahd. irrationaalisia kuten bemarit takavetoisuuksineen mitkä on normiajon kannalta se huonoin vetotapa, ja hintalappu tietenkin premiumia - samat ominaisuudet saisit normiajon kannalta tyyliin puoleen hintaan non-premium merkeiltä. Premium-autoissa on mahd. huono hintalaatusuhde ja ne komeilee kaikkien luotettavuustilastojen pahnan pohjimmaisina kun niistä voi hajota ihan mitä vaan ihan milloin vain turboahtimista ja vaihdelootista lähtien. Siispä teinibemari käsitteenä on pitkälti tätä, lapselliset teinit niitä hamuaa, vaikka olisikin jo vartuneempi iältään mutteivat ole vielä henkisesti pystyneet kehittymään teinivuosistaan autojen suhteen ja jännittävät autokeskusteluita ja autoja päivittäin niin että on pakko aina kipuilla ja olla kiihdyksissä asioitten suhteen
Näköjään Taloustaidon ja Tuulilasin jutut ovat kuitenkin tehty erillään toisistaan. Tai ainakin on selvää että TL:n testiauto oli Sport-varustetasolla. Taloustaidon auto oli 530i X-Drive A, hinta 95. 732 euroa.
Tuulilasin testissä (MB - BMW - Volvo) Bemarissa oli siis"sporttijakkarat", Taloustaidon jutusta eivät istuimet käy ilmi muuta kuin että osa istuimista näkyy kuvassa. Taloustaitohan kehui istuimien säädettävyyttä sinänsä. Matalalla istumista ja huonoa ajo-ergonomiaa valiteltiin, minkä takia BMW 5-sarja ei ole paras mahdollinen matka-auto Taloustaidon mukaan. Verrokkina oli vuosimallin 1999 vitossarja, jonka ergonomia oli parempi.
"Ohjaamon mataluuteen ja istuimiin on hyvä suhtautua kriittisesti. Mitä iäkkäämpi tai muuten kankeampi kuljettaja, sitä huolellisemmin 5-sarjalaista kannattaa kokeilla ennen ostopäätöstä, ja nuorehkonkin kuljettajan selkä voi BMW:ssä joutua koetukselle."
Tuulilasin testissä todettiin, että BMW:ssä on riittävästi pääntilaa takana sinänsä. "BMW:n takapenkki on kolmikon muotoilluin, mutta siinä on olematon reisituki." kirjoittaa kuitenkin TL.
Mersussa istutaan korkeimmalla, ja siinä on paras reisituki.
NHB:
Pitäisihän premium.auto olla käsitteenä jo tuttu. Turhia monumenttiautoja...
Itselleni premiumauto on kyllä täysin selvä käsite, mutta oma autonihan ei ole premiumauto, vaikka sinä pakkomieleteisesti yritätkin jankuttamalla selittää muuta. Mikä saa aikuisen miehen käyttäytymään noin lapsellisesti?
Samaa lapsellista settiä on tuo avautumisesi premiumautoistakin, mutta tuo on nyt jo niin kulunutta avautumista, etten viitsi edes alkaa keskustelemaan tuolla tasolla. Bemarilla ja muillakin premiumautoilla kyllä riittää tyytyväisiä käyttäjiä, nutta sun rahat ei riitä sellaisien ostamiseen, niin se rajoittaa valintasi.
NHB: Bemarilla ja muillakin premiumautoilla kyllä riittää tyytyväisiä käyttäjiä, nutta sun rahat ei riitä sellaisien ostamiseen, niin se rajoittaa valintasi.
Bemarilla ja muillakin premiumautoilla kyllä riittää tyytyväisiä käyttäjiä, nutta sun rahat ei riitä sellaisien ostamiseen, niin se rajoittaa valintasi.
Tuo ei ilmeisesti ole kulunutta ja lapsellista?
Älä nyt tumppaa mielenkiintoista ja kehittävää keskustelua.
Joku siis väitti ettei BMW ole teini-auto. Mutta esimerkiksi kun BMW X2:n ostaa M-Sport-varusteltuna, niin 9.000:lla eurolla saa Moottori-lehden mukaan lähinnä 10 BMW-merkkiä lisää ja saman verran M-Sport - merkintöjä. 9.000 euron pakettiin ei lehden mukaan esimerkiksi kuulu peruutuskameraa eikä aktiivista vakionopeudensäädintä.
"Valitettavasti mielikuvat myös maksavat. Lähes 9 000 euron lisävarustelusta huolimatta tunnelma trendikkäässä premium-autossa tuntuu vanhanaikaiselta ja budjetti tuntuu kuluneen ulkonäköön. Esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin, automaattisesti himmenevä taustapeili ja peruutuskamera loistavat vielä poissaolollaan.
Rahalla saa kuitenkin peräti 10 näkyvää BMW-logoa ja toisen annoksen M Sport -merkintöjä. Ei jää epäselväksi etteikö tässä autossa makseta brändistä."
Hätäinen johtopäätös tietämättä mitä muuta siihen M-Sport pakettiin kuuluu näkyvien tunnusten lisäksi.
Peruutuskameraa tai adaptiivista vakionopeussäödintä en itsekään odottaisi ajajan ehdoilla rakennettuun varustepakettiin. Minulle nuo kumpikin ovat pikemminkin mukavuusvarusteita.
Ei varustevalikoimaa voi määritellä imagesta maksettavaksi vain sillä perusteella, että valitsi itselleen sopimattoman varustepaketin.
Näköjään joillekin on yllätys, että aivan käytetyn auton oston tavoin myös uutta ostettaessa valitaan ensin runkonumeron 10 ensimmästä merkkiä ja haluttu varustelista, eikä tilata vain jotain sinne päin.
No ainakin on virtaviivaisempi auto kuin BMW X1, mutta takamatkustajien tulee olla melko "kompakteja" kun muotoilukin on kompaktia. Kattoa on laskettu X1:een verrattuna 7 - 8 senttiä.
Tämän tutkimuksen mukaan GM, Rellu ja Hyundai valmistivat tappavimmat NOx-dieselit. Toki tuosta puuttuu joitakin vähemmän merkittäviä valmistajia kuten Volvo, jonka dieselit ovat olleet monessa mittauksessa melkoisia saastelähteitä. Joitakin voi yllättää sekin, että Volkkari oli keskivertoa parempi.
Sivu 17, kuvio 11 eli Euro 5 - luokka. Tulos perustuu 64.000:een mittaukseen. VW:n sijoitus tässä tutkimusosiossa selvästi alle keskitason.
Kuvion 11 seloste:
"Average NOX emissions (in g/kg fuel) derived from remote sensing measurements (64,000 records) in Spain, Sweden, Switzerland and United Kingdom by brand (Euro 5), rank ordered from the lowest to the highest average NOX emissions. Brands with bars marked with the same green, grey, checkered blue and yellow colours belong to the same
manufacturer (e.g. Mini/BMW and Nissan/Renault)."
"Volkswagen valmistautuu vanhojen dieselautojen perusteelliseen korjaamiseen ja aikoo tarjota erikoistarjouksia vanhan dieselautonsa uuteen vaihtaville, kertoo nimetön lähde VW:n sisältä."
Uudessa TM:ssä oli muuten ansiokas artikkeli ajovaloista, mutta yksi unohtui: mitä tehdä jos halogeenilamppu pimenee? Syttyykö siitä kojelautaan varoitusvaloa, ja pystyykö lampun tarvittaessa vaihtamaan kohtuullisella vaivalla itse? Itse kyllä tarkistan usein esim. liikennevaloissa että molemmista valoista tulee heijastus edellä seisovaan autoon, mutta siitä ei huomaa onko se vain parkkivalo. Joskus olen havahtunut vasta kun vastaantulijat vilkuttelevat molempien lähivalojen pimennyttyä, ja silloin polttimo pitäisi voida vaihtaa uuteen heti, kun maahantuojan neuvo viedä merkkihuoltoon ei paljon auta illalla tai viikonloppuna, etenkään jossain syrjäseuduilla.
pystyykö lampun tarvittaessa vaihtamaan kohtuullisella vaivalla itse?
Se riippuu automallista. Joissakin pitää irrottaa puskuri, joissakin selviää jos pystyy sokkona vaihtamaan polttimon, ja joissakin se on vain kivaa puuhastelua missä näkee mitä tekee eikä kädelle ole edes ahdasta.
Syksyn tullessa voi lamput vaihtaa ennakoiden, eikä odottaa sitä että lamppu kärähtää matkalla. Päiväsaikaan pimennyttä polttimoa ei huomaa ellei aina tarkista käynnistyksen jälkeen toimivatko kaikki valot jne.
Edellisessä autossani oli sekä päivävalot kesää varten että myöskin helppo vaihtaa polttimo. Niissä käytin (mainoksen mukaan) +120 % enemmän valoa antavia himmeämpien Longlife-lamppujen sijaan.
Arto: Syttyykö siitä kojelautaan varoitusvaloa, ja pystyykö lampun tarvittaessa vaihtamaan kohtuullisella vaivalla itse?
Valovahti on ollut saatavissa jo 40 vuotta. Polttimon vaihdon helppous on valmistajan valinta. Helppojakin valmistetaan ja xenonpolttimonkin vaihto on vain polttimon vaihto ilman temppuilua, jos niin halutaan.
Jos ei näin yksinkertaiset jo viime vuosituhannella ratkaistut asiat ole kunnossa, niin museorekisteriainesta heti kun ikä riittää.
Edellisessä xenonvaloautossani ei ollut päivävaloja, joten käytin kaksia polttimoita. Syksyllä uusi pari paikalleen ennen vanhojen pimenemistä, ja keväällä vanhat takaisin kesällä päivävaloina poltettavaksi. Myös xenonpolttimo harmaantuu käytössä jo paljon ennen punertavaa loppuaan.
@tracktest kirjoitti:
Tämä on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa ei siis mikään uusi juttu. VW:n ja Audin kohdalla tosin mentiin tarkoin harkitun huijauksen myötä liian pitkälle. Johtajan potkut on vasta alkusoittoa tulevalle. Tässä saattaa menettää asiakkaat pitkäksi aikaa jopa lopullisesti. On selvää että VW/Audi henkiset tahot alkavat mustamaalaamaan kovimpia kilpailijoita. Kuten nyt Auto Bild aloitti BMW:n mustamaalamisen odotetusti, tämähän oli vain ajan kysymys kun näin käy. Mielenkiinnolla odotan mitä seuraavaksi tapahtuu.
Ovatko ajatuksesi muuttuneet tässä vuosien varrella, kun nyt ollaan jo niin pitkällä, että BMW sakkoihin varaamat rahat näkyvät noin rajusti osarissakin? Olikohan se sittenkään pelkkää mustamaalaamista?
Tosiaan syksyllä 2015 alkoi asiat selviämään, ei vuodet ole asiaa miksikään muuttanut ne jotka ovat olleet kaulaa myöten siinä itsessään saivat maksaa siitä kovan hinnan. Tahra VW-konsernin historiassa rahalla selvittiin ja muutamilla potkuilla. Kalliiksi tosiaan tuli, maineenpalautus tehtyjen virheiden korjaamiseksi taitaa olla ja on konsernin historian haasteellisin tehtävä. Mahtaileva slogan "Das auto" (auto ylitse muiden) jätettiin mainoksista pois, jotain siis otettiin opiksi. NHB:n jälkiviisastelu on hieman absurdia mutta mitäs volkkarimies itselleen voi.
Räksytyksesi ei tuota nyt tämän kummempaa tulosta, joten jatketaan. Palataan keskusteluun jos oikeata aihetta ilmenee. Jatkokeskustelun eväät on syöty heti kättelyssä. Parempia mielenkiintoisempia aiheita odotellessa, juupas eipäs väittelyyn ei ole aikaa.
Ei viestissäni ollut mitään räksytystä. Kysyin vain ajatuksiasi tilanteesta, kun tietoa aiheesta on enemmän. Ehkä aihe on sitten vain liian kipeä keskusteltavaksi...
Mitkä penkit testiautossa oli: vakio, sport vai comfort ja oliko neljään suuntaan säädettävää ristiselän tukea?
Äitini sanoo joka kerta minun autooni istuessaan, että vaikea laskeutua näin matalaan autoon, ja hänen vertailukohteensa on oma Volvo sedaninsa. Sitten kun pääsee istumaan, minunkin autoni (ei BMW, vaan se toinen vanhanaikaisen tilava sedan) tuoli on kuulemma kuitenkin erittäin mukava.
Perille saavuttaessa yli kahdeksankymppisen ylösnousemus matalasta autosta on vielä hankalampaa. Nykyisin tulee nostetuksi istuimen korkeussäätöä häntä varten varsin reilusti.
Jos valintakriteerinä on korkea istuin ja selkänojan säädöt vakiona, en minäkään suosittele matalaa saksalaissedania. Mutta sitten kun ne säädöt on ostettu, säätövaraa riittää kyllä vanhojen Volvojen istuinkorkeuteen saakka.
Nämä ovat kaikki selvästi havaittavia eroja, joiden olemassaolosta on aika turhaa väitellä. Riittää kun jokainen ostaja valitsee itselleen tärkeillä kriteereillä.
Heinz-Guido:Varsinkin istuimen lähelle rattia säätävä naiskoeajaja kiinnitti huomiota siihen, että hän tunsi istuvansa aika lailla auton kulmassa lähellä A-pilaria samalla kun oikealla oli tilaa yllin kyllin.
Vakiojuttu testattavaksi samoin kuin tilan riittävyys.
Jos takapenkin tilat rajaavat minulle sopivia malleja, Rouva haastaa ohjaamon säätövarat ja mitoituksen. Aikanaan 740 oli varsin hyvä, mutta 940:n pommiratti pilasi senkin katkaisemalla etupenkin siirtokiskot. Onneksi nykyään on paremmin tarjontaa pienelle kuskille laajempien säätöjen yleistyttyä.
"Mitkä penkit testiautossa oli: vakio, sport vai comfort ja oliko neljään suuntaan säädettävää ristiselän tukea?"
Ilmeisesti Taloustaidon jutussa viitattiin Tuulilasin testiin. Lehti saattaa olla kätköissäni, jos se löytyy, niin laitan sieltä istuimen arvioinnit tänne.
NHB:
Pitäisihän premium.auto olla käsitteenä jo tuttu. Turhia monumenttiautoja joiden pääasiallinen tarkotus on vain olla statussymboleita ja näyttäytymisautoja ja mahd. irrationaalisia kuten bemarit takavetoisuuksineen mitkä on normiajon kannalta se huonoin vetotapa, ja hintalappu tietenkin premiumia - samat ominaisuudet saisit normiajon kannalta tyyliin puoleen hintaan non-premium merkeiltä. Premium-autoissa on mahd. huono hintalaatusuhde ja ne komeilee kaikkien luotettavuustilastojen pahnan pohjimmaisina kun niistä voi hajota ihan mitä vaan ihan milloin vain turboahtimista ja vaihdelootista lähtien. Siispä teinibemari käsitteenä on pitkälti tätä, lapselliset teinit niitä hamuaa, vaikka olisikin jo vartuneempi iältään mutteivat ole vielä henkisesti pystyneet kehittymään teinivuosistaan autojen suhteen ja jännittävät autokeskusteluita ja autoja päivittäin niin että on pakko aina kipuilla ja olla kiihdyksissä asioitten suhteen
Näköjään Taloustaidon ja Tuulilasin jutut ovat kuitenkin tehty erillään toisistaan. Tai ainakin on selvää että TL:n testiauto oli Sport-varustetasolla. Taloustaidon auto oli 530i X-Drive A, hinta 95. 732 euroa.
Tuulilasin testissä (MB - BMW - Volvo) Bemarissa oli siis"sporttijakkarat", Taloustaidon jutusta eivät istuimet käy ilmi muuta kuin että osa istuimista näkyy kuvassa. Taloustaitohan kehui istuimien säädettävyyttä sinänsä. Matalalla istumista ja huonoa ajo-ergonomiaa valiteltiin, minkä takia BMW 5-sarja ei ole paras mahdollinen matka-auto Taloustaidon mukaan. Verrokkina oli vuosimallin 1999 vitossarja, jonka ergonomia oli parempi.
"Ohjaamon mataluuteen ja istuimiin on hyvä suhtautua kriittisesti. Mitä iäkkäämpi tai muuten kankeampi kuljettaja, sitä huolellisemmin 5-sarjalaista kannattaa kokeilla ennen ostopäätöstä, ja nuorehkonkin kuljettajan selkä voi BMW:ssä joutua koetukselle."
Tuulilasin testissä todettiin, että BMW:ssä on riittävästi pääntilaa takana sinänsä. "BMW:n takapenkki on kolmikon muotoilluin, mutta siinä on olematon reisituki." kirjoittaa kuitenkin TL.
Mersussa istutaan korkeimmalla, ja siinä on paras reisituki.
BMW 5-sarja TL:n testissä, kuljettajan istuin.
a. Sähkökäyttöinen
portaaton selkänojan säätö
korkeussäätö
kaltevuussäätö
b. Lisävarusteena
ristiseläntuen säätö (MB:ssa ja Volvossa oli nämä sähkökäyttöisinä ja ilmeisesti vakiovarusteena)
istuintyynyn pituussäätö
sivutukien säätö
hierontatoiminto
Itselleni premiumauto on kyllä täysin selvä käsite, mutta oma autonihan ei ole premiumauto, vaikka sinä pakkomieleteisesti yritätkin jankuttamalla selittää muuta. Mikä saa aikuisen miehen käyttäytymään noin lapsellisesti?
Samaa lapsellista settiä on tuo avautumisesi premiumautoistakin, mutta tuo on nyt jo niin kulunutta avautumista, etten viitsi edes alkaa keskustelemaan tuolla tasolla. Bemarilla ja muillakin premiumautoilla kyllä riittää tyytyväisiä käyttäjiä, nutta sun rahat ei riitä sellaisien ostamiseen, niin se rajoittaa valintasi.
NHB:
Bemarilla ja muillakin premiumautoilla kyllä riittää tyytyväisiä käyttäjiä, nutta sun rahat ei riitä sellaisien ostamiseen, niin se rajoittaa valintasi.
Tuo ei ilmeisesti ole kulunutta ja lapsellista?
Bemarilla ja muillakin premiumautoilla kyllä riittää tyytyväisiä käyttäjiä, nutta sun rahat ei riitä sellaisien ostamiseen, niin se rajoittaa valintasi.
Tuo ei ilmeisesti ole kulunutta ja lapsellista?
Älä nyt tumppaa mielenkiintoista ja kehittävää keskustelua.
Joku siis väitti ettei BMW ole teini-auto. Mutta esimerkiksi kun BMW X2:n ostaa M-Sport-varusteltuna, niin 9.000:lla eurolla saa Moottori-lehden mukaan lähinnä 10 BMW-merkkiä lisää ja saman verran M-Sport - merkintöjä. 9.000 euron pakettiin ei lehden mukaan esimerkiksi kuulu peruutuskameraa eikä aktiivista vakionopeudensäädintä.
"Valitettavasti mielikuvat myös maksavat. Lähes 9 000 euron lisävarustelusta huolimatta tunnelma trendikkäässä premium-autossa tuntuu vanhanaikaiselta ja budjetti tuntuu kuluneen ulkonäköön. Esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin, automaattisesti himmenevä taustapeili ja peruutuskamera loistavat vielä poissaolollaan.
Rahalla saa kuitenkin peräti 10 näkyvää BMW-logoa ja toisen annoksen M Sport -merkintöjä. Ei jää epäselväksi etteikö tässä autossa makseta brändistä."
Hätäinen johtopäätös tietämättä mitä muuta siihen M-Sport pakettiin kuuluu näkyvien tunnusten lisäksi.
Peruutuskameraa tai adaptiivista vakionopeussäödintä en itsekään odottaisi ajajan ehdoilla rakennettuun varustepakettiin. Minulle nuo kumpikin ovat pikemminkin mukavuusvarusteita.
Ei varustevalikoimaa voi määritellä imagesta maksettavaksi vain sillä perusteella, että valitsi itselleen sopimattoman varustepaketin.
Näköjään joillekin on yllätys, että aivan käytetyn auton oston tavoin myös uutta ostettaessa valitaan ensin runkonumeron 10 ensimmästä merkkiä ja haluttu varustelista, eikä tilata vain jotain sinne päin.
No ainakin on virtaviivaisempi auto kuin BMW X1, mutta takamatkustajien tulee olla melko "kompakteja" kun muotoilukin on kompaktia. Kattoa on laskettu X1:een verrattuna 7 - 8 senttiä.
VAG ohjeistus viallisen turvavyön korjaamiseen on nippuside:
https://tekniikanmaailma.fi/tm-testasi-uudelleen-volkswagen-konsernin-turvavyokorjaus-on-kelvoton-korjaus-hajoaa-ensimmaisessa-jarrutuksessa/
400.000 nippusidettä oli kai halvin ratkaisu.
https://tekniikanmaailma.fi/renaultin-volkswagenin-ja-gmn-dieselautot-olivat-kovimpia-tappajia-kertoo-tutkimus-dieselautojen-oikeat-paastot-euroopassa-olivat-jopa-16-kertaa-laboratoriomittauksia-suurempia/
Tämän tutkimuksen mukaan GM, Rellu ja Hyundai valmistivat tappavimmat NOx-dieselit. Toki tuosta puuttuu joitakin vähemmän merkittäviä valmistajia kuten Volvo, jonka dieselit ovat olleet monessa mittauksessa melkoisia saastelähteitä. Joitakin voi yllättää sekin, että Volkkari oli keskivertoa parempi.
Sivu 17, kuvio 11 eli Euro 5 - luokka. Tulos perustuu 64.000:een mittaukseen. VW:n sijoitus tässä tutkimusosiossa selvästi alle keskitason.
Kuvion 11 seloste:
"Average NOX emissions (in g/kg fuel) derived from remote sensing measurements (64,000 records) in Spain, Sweden, Switzerland and United Kingdom by brand (Euro 5), rank ordered from the lowest to the highest average NOX emissions. Brands with bars marked with the same green, grey, checkered blue and yellow colours belong to the same
manufacturer (e.g. Mini/BMW and Nissan/Renault)."
https://www.ivl.se/download/18.2aa26978160972788071cd79/1529407789751/real-driving-emissions-from-diesel-passengers-cars-measured-by-remote-sensing-and-as-compared-with-pems-and-chassis-dynamometer-measurements-conox-task-2-r.pdf
MIT:n mukaan VW, Renault ja GM olivat pahimpia tappajia.
https://tekniikanmaailma.fi/renaultin-volkswagenin-ja-gmn-dieselautot-olivat-kovimpia-tappajia-kertoo-tutkimus-dieselautojen-oikeat-paastot-euroopassa-olivat-jopa-16-kertaa-laboratoriomittauksia-suurempia/
Mitäs mieltä olet Heinz-Guido pitäisikö pahimmat tappajat poistaa liikenteestä?
Tällaista luki Tuulilasissa VW:n osalta.
"Volkswagen valmistautuu vanhojen dieselautojen perusteelliseen korjaamiseen ja aikoo tarjota erikoistarjouksia vanhan dieselautonsa uuteen vaihtaville, kertoo nimetön lähde VW:n sisältä."
Koskee varmaankin pelkästään Saksaa.
Uudessa TM:ssä oli muuten ansiokas artikkeli ajovaloista, mutta yksi unohtui: mitä tehdä jos halogeenilamppu pimenee? Syttyykö siitä kojelautaan varoitusvaloa, ja pystyykö lampun tarvittaessa vaihtamaan kohtuullisella vaivalla itse? Itse kyllä tarkistan usein esim. liikennevaloissa että molemmista valoista tulee heijastus edellä seisovaan autoon, mutta siitä ei huomaa onko se vain parkkivalo. Joskus olen havahtunut vasta kun vastaantulijat vilkuttelevat molempien lähivalojen pimennyttyä, ja silloin polttimo pitäisi voida vaihtaa uuteen heti, kun maahantuojan neuvo viedä merkkihuoltoon ei paljon auta illalla tai viikonloppuna, etenkään jossain syrjäseuduilla.
pystyykö lampun tarvittaessa vaihtamaan kohtuullisella vaivalla itse?
Se riippuu automallista. Joissakin pitää irrottaa puskuri, joissakin selviää jos pystyy sokkona vaihtamaan polttimon, ja joissakin se on vain kivaa puuhastelua missä näkee mitä tekee eikä kädelle ole edes ahdasta.
Syksyn tullessa voi lamput vaihtaa ennakoiden, eikä odottaa sitä että lamppu kärähtää matkalla. Päiväsaikaan pimennyttä polttimoa ei huomaa ellei aina tarkista käynnistyksen jälkeen toimivatko kaikki valot jne.
Edellisessä autossani oli sekä päivävalot kesää varten että myöskin helppo vaihtaa polttimo. Niissä käytin (mainoksen mukaan) +120 % enemmän valoa antavia himmeämpien Longlife-lamppujen sijaan.
Arto: Syttyykö siitä kojelautaan varoitusvaloa, ja pystyykö lampun tarvittaessa vaihtamaan kohtuullisella vaivalla itse?
Valovahti on ollut saatavissa jo 40 vuotta. Polttimon vaihdon helppous on valmistajan valinta. Helppojakin valmistetaan ja xenonpolttimonkin vaihto on vain polttimon vaihto ilman temppuilua, jos niin halutaan.
Jos ei näin yksinkertaiset jo viime vuosituhannella ratkaistut asiat ole kunnossa, niin museorekisteriainesta heti kun ikä riittää.
Edellisessä xenonvaloautossani ei ollut päivävaloja, joten käytin kaksia polttimoita. Syksyllä uusi pari paikalleen ennen vanhojen pimenemistä, ja keväällä vanhat takaisin kesällä päivävaloina poltettavaksi. Myös xenonpolttimo harmaantuu käytössä jo paljon ennen punertavaa loppuaan.
BMW:lle tuli vuorostaan tuomio:
https://www.reuters.com/article/us-bmw-fine/munich-prosecutors-fine-bmw-9-65-million-for-faulty-engine-software-idUSKCN1QE144?il=0
Saksalaiset autot ovat tässäkin olleet "edelläkävijöitä"...
https://finance.yahoo.com/news/bmw-profit-drops-78-antitrust-170600631.html
Ovatko ajatuksesi muuttuneet tässä vuosien varrella, kun nyt ollaan jo niin pitkällä, että BMW sakkoihin varaamat rahat näkyvät noin rajusti osarissakin? Olikohan se sittenkään pelkkää mustamaalaamista?
Tosiaan syksyllä 2015 alkoi asiat selviämään, ei vuodet ole asiaa miksikään muuttanut ne jotka ovat olleet kaulaa myöten siinä itsessään saivat maksaa siitä kovan hinnan. Tahra VW-konsernin historiassa rahalla selvittiin ja muutamilla potkuilla. Kalliiksi tosiaan tuli, maineenpalautus tehtyjen virheiden korjaamiseksi taitaa olla ja on konsernin historian haasteellisin tehtävä. Mahtaileva slogan "Das auto" (auto ylitse muiden) jätettiin mainoksista pois, jotain siis otettiin opiksi. NHB:n jälkiviisastelu on hieman absurdia mutta mitäs volkkarimies itselleen voi.
Minä pystyn kyllä ottamaan kaikkien merkkien päästöhuijaukset sellaisina kuin ne ovat, mutta benarimies ei näytä siihen kykenevän.
Räksytyksesi ei tuota nyt tämän kummempaa tulosta, joten jatketaan. Palataan keskusteluun jos oikeata aihetta ilmenee. Jatkokeskustelun eväät on syöty heti kättelyssä. Parempia mielenkiintoisempia aiheita odotellessa, juupas eipäs väittelyyn ei ole aikaa.
Ei viestissäni ollut mitään räksytystä. Kysyin vain ajatuksiasi tilanteesta, kun tietoa aiheesta on enemmän. Ehkä aihe on sitten vain liian kipeä keskusteltavaksi...