Autovalmistajien tyhmyydellä ei ole rajoja

695 kommenttia
11819212324
  • "Polttomoottori konepellin alla ei tee ladattavasta hybridistä normaali polttomoottoriautoa, ulkoisella sähköllä ajaminen ei kerro mitään polttomoottoriauton hyötysuhteesta ja kolminkertainen ei muutu kaksinkertaiseksi älyttömyyksiä jankkaamalla. Tuo viestisi kuvaa erinomaisesti tilannetta. Väität jotain älytöntä ja yrität tukea älyttömyyksiäsi pelkällä lapsellisten suunsoitolla, mutta kuten huomaat kommenteistä, tuollainen ei mene kenellekään läpi. Yhtään mitään asiapohjaista argumenttia ei viestissäsi ole, ja mitenpä olisikaan, koska väitteesi ovat taas mitä ovat."

    On sulla vaikeaa jos et tajua että polttomoottori auton pellin alla ei tee siitä polttomoottoriautoa. Kuten sanoin, bensa-autot on sitten erikseen mutta lukutaidossasikin on vielä pahasti kehittämisen varaa. Prius PHEV on ihan normaali polttomoottoriauto, ollut myynnissä jo jokusen 10 vuotta -vieläkö aiot tapella tästä? Se on ihan kenen tahansa ostettavissa ja saatavilla.

    Ja niin, sen energiankulutuskilpailun voitti laskennallisesti joka tapauksessa muut teknologiat joten turhaan edes vouhkaaat tuosta koko asiata. Hyvin olet taas puhunut itsesi täydellisesti pussiin mutta eipä ole minun ongelma. Pakonomainen tarpeesi ruveta pätemään yksityiskohdista ja lillukanvarsista näkemättä kokonaisuutta vei sinut taas turmioon.

      
  • On sulla vaikeaa jos et tajua että polttomoottori auton pellin alla ei tee siitä polttomoottoriautoa. Kuten sanoin, bensa-autot on sitten erikseen mutta lukutaidossasikin on vielä pahasti kehittämisen varaa. Prius PHEV on ihan normaali polttomoottoriauto, ollut myynnissä jo jokusen 10 vuotta -vieläkö aiot tapella tästä? Se on ihan kenen tahansa ostettavissa ja saatavilla.
    

    Minähän nimenomaan tajuan sen, ettei polttomoottori tee ladattavasta hybridistä normaalia polttomoottoriautoa. Kompastuit omaan järjettömyyteesi tuossa ensimmäisessä lauseessasi.

    Huomaatko, että olet ainoa, jonka mielestä sähköllä ajava ladattava hybridi on normaali polttomoottoriauto? Logiikallasi koko ecorun-kisan helposti sähköllä ajeleva BMW i3 REX kuvaisi hyvin normaalin polttomoottoriauton kulutusta. Polttomoottori tekee mielestäsi siis ladattavasta hybridistä normaalin polttomoottoriauton, mutta bensa ladattavan hybridin tankissa ei sitten enää tee ladattavasta hybridistä bensa-autoa. Siinäpä taas persoonallisen logiikkasi kukkanen. Prius PHEV:n toimitukset ensimmäisillä markkinoilla alkoivat muuten vuonna 2012...

    Ei tässä voi kuin ihmetellä, kuinka aikuinen ihminen viitsii yrittää väittää, että sähköllä ajaminen kuvaa polttomoottoriauton kulutusta. No hyvät naurut tuosta ainakin saa.

      
  • No ihan normaali auto se on ilman kommervinkkejä, harvinaisen koeteltua ja tuttua tekniikkaa :D

    Ei nämä mielipideasioita ole, akateemiset termit ja faktat on olemassa, vain suomalaiset sumuttaa ja kutsuu kaikkea mahollista sähköautoiksi =)

    Bensa-autot on erikseen, kuten Prius ilman latausmahista, koitahan nyt vähä lukea uudelleen taas ajatuksella viestejäni. Polttomoottoriauto on eri käsite kuin bensa-auto. PHEV-autot on joka tapauksessa polttomoottoriautoja ja sen katon alle luetaan.

    Tapasi mukaan tartuit taas lillukanvarsiin kun et tiedä näistä asioista mitään ja pitää päästä pätemään joka asiasta, esim. Pirus PHEV 2012, vaikka ihan hyvin sanoa isommassa kuvassa että 10v sitten. Arvasin tämän siis jo ennakkoon koska viestihistoriasi paljasta kuinka rikkinäinen levysoitin olet. Et osaa etkä ymmärrä kokonaisviesteistä mitään, vain nyansseista.

    Prius PHEV on polttomoottoriauto, tavan Prius vain bensa-auto. Mutta tuon teknologiakilvan voitti metaaniautot joka tapauksessa joten aikuinen ihminen kun jaksaa kohkata näistä käytönaikasista kulutuksista - niin todettakoot jo sen kolmannen kerran - turhaa. :)

      
  • EU on listannut uusia turvallisuusasioita, jotka tulevat pakollisiksi kaikkiin uusiin autoihin vuonna 2021. Mm. Alkolukko ja ylinopeutta estävä älykäs nopeuden säädin. Mielenkiintoista?

    ”Priuksen akut maksavat Suomessa 2500€”. Toyotalla ajellaan helposti 20 vuotta ja joskus tulee hetki Priuksellekin, kun akut maksavat enemmän kuin auto ja siitä tulee lähes tavallinen polttomoottoriauto.
    CO2 päästöt eivät (välttämättä) vastaa todellisuutta.

    ”Priuksen akut varkaiden suosiossa”. Niitä saa varmasti halvemmalla, ulkomailta.
    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001875509.html

      
  • Ei nämä mielipideasioita ole, akateemiset termit ja faktat on olemassa, vain suomalaiset sumuttaa ja kutsuu kaikkea mahollista sähköautoiksi =)
    

    Ei tämä tosiaan ole mielipideasia, mutta sinä yrität tässä aktiivisesti tarjota omaa tulkintaasi, jota ei kukaan muu tässä maailmassa allekirjoita. PHEV ei ole suomalaisten keksimä termi jeikä se ole satunnainen joukko merkkejä, jolle voit keksiä omia merkityksiä. Kokeile kääntää vaikka googlen kääntäjällä seuraaat englanninkielisen wikipedian määritelmän vahvennetut kohdat:

    A plug-in hybrid electric vehicle (PHEV) is a hybrid electric vehicle whose battery can be recharged by plugging it in to an external source of electric power as well by its on-board engine and generator.

      
  • :D

    Mutta PHEV-autot on useimmiten myös polttomoottoriautoja. Ei tosin aina, mutta esim. sinun teinibemarisi on polttomoottoriautokategoriassa samalla. Vai väitätkö ettei Benarissasi ole polttomoottoria? Koitahan nyt vähän skarpata.

    Paras on kun sähköautovöhkääjät ottaa PHEV-autojakin mukaan sähköautoihin, esim. BMW i3 REX täysin mielivaltaisilla perusteilla. Kannattaisi mieluummin NHB:nki siirtyä minun trollaamisen sijasta trollamaan sähköautovöyhöttäjiä niin saat paljon enemmän viihdettä elämääsi kun et selvästikkään minun tapauksessa onnistu.

      
  • Jaha ja nyt sitten mielikuvituksesi tuotti jonkin teinibenarin, joka sekin on aivan yhtä fiktiivinen kuin argumentiointisi ylipäätään. Kun faktat eivät rajoita, niin EV on normaali polttomoottoriauto, koska kuvitteellinen teinibenari.

      
  • Hetken olin jo huolissani, että onko löydetty jotain uutta, mutta sehän olikin vain jo ennestään tunnetun saagan jatkoa.

    Huonosti otsikoitu juttu. "Possu" olisi ollut sekä lyhyempi että täsmällisempi ilmaisu kuin "saksalaisvalmistaja". Ei hyvää päivää näitä klikkihuoraavia toimittelijoita.

      
  • Päästömittaus pitäisi olla vähintään 1000 km. arkisessa liikenteessä.

    Jos polttoainetta kuluu enemmän kuin sähköä energiana, puhutaan polttomoottori autosta, jossa on käytettävissä myös sähkö avustus.

    Jos asiat ovat toisinpäin, puhutaan sähköautosta, jossa on polttomoottori avustus.

    Itselläni on on ollut hybridi ainakin 40 vuotta, sillä startti moottorilla pystyy myös etenemään. Voin käpälöidä sitä myös EU testien ajaksi kelpaavaksi.
    Tosin sekään ei aina toiminut, työntö avulla sain vielä paremmat päästölukemat, ellei pieruista rangaista?

      
  • Päästömittaus pitäisi olla vähintään 1000 km. arkisessa liikenteessä.
    
    Jos polttoainetta kuluu enemmän kuin sähköä energiana, puhutaan polttomoottori autosta, jossa on käytettävissä myös sähkö avustus.
    
    Jos asiat ovat toisinpäin, puhutaan sähköautosta, jossa on polttomoottori avustus.
    
    Itselläni on on ollut hybridi ainakin 40 vuotta, sillä startti moottorilla pystyy myös etenemään. Voin käpälöidä sitä myös EU testien ajaksi kelpaavaksi.
    Tosin sekään ei aina toiminut, työntö avulla sain vielä paremmat päästölukemat, ellei pieruista rangaista?
    

    Hybridissäni keskikulutusmittari näyttää viimeisen 3655 kilometrin matkallle 0,9 litraa ja 16,5 kWh / 100 km hyvin arkisessa ajossa sisältäen poikkeuksellisen pitkän kovien pakkasten kauden. Kokeile ja raportoi millaisiin lukemiin pääset strattimoottorilla ajellen.

      
  • Mikään yksittäinen ajomatka ei tuo lataushybridin kulutusmittausta pelkän polttiksen tarkkuustasoon.

    Normin mukaan lämpimänä testiajoon lähtevän polttiksen kulutus jatkuu myös normiajosta eteenpäin suunnilleen samanlaisena vaikkapa 1000 km ekstrapoloinnin mahdollistamiseksi hyvällä tarkkuudella.

    Lataushybridin kulutus riippuu siitä, miten ja kuinka pitkästi sitä ajetaan kerrallaan latausten välissä. Siksi hybridille on vaikeampi antaa yhtä ainoaa lukemaa, joka kuvaisi auton kulutusta yhtä hyvin kuin polttomoottorien normimittaukset.

    Yhden totuuden maassa ollaan tietenkin hädissään, kun eri kuljettajien havaitaan ajavan lataushybridejä eri olosuhteissa noin 10x kulutusskaalalla, eikä yhtä totuutta enää ole.

      
  • NHB:

    Loppuko faktat kesken kun et pysty enää kuin mongertamaan lapsellista roskaa ja sekoilemaan jostain EV:stä? :D

      
  • Joo mitenpä tuo termin EV nyt tähän liittyisi. EV on normaali polttomoottoriauto ja NHB ajaa teinibenarilla, koska perusvalittajan perusfakta niin sanoo, eivätkä nämä faktat lopu kesken, vaan niitä luodaan aina uusia.

      
  • Esimerkillisesti NHB on autossaan sähköä käyttänyt ja ymmärrän polttomoottorin tuoman turvan, vaikka lähes pärjäisikin ilman sitä

    Itse odotan karvalakkimalli sähköautojen tuloa. Oli jossain ennustettu niiden hinnan laskevan lopulta kymppitonniin, kun markkinat pääsevät kunnolla vauhtiin.
    Oikeastaan lähes uskonkin tuon, sellainen kun on polttomoottoriautoa yksinkertaisempaa rakentaa.
    Nyt onkin sitten kiinalaiset ottamassa johtoasemaa hiljalleen, sieltäkö niitäkin sitten aikanaan tulvii.

      
  • Vitalis: "Päästömittaus pitäisi olla vähintään 1000 km. arkisessa liikenteessä.

    Jos polttoainetta kuluu enemmän kuin sähköä energiana, puhutaan polttomoottori autosta, jossa on käytettävissä myös sähkö avustus."

    Tuollaisella päästönormilla päästäisiinkin kätevästi eroon kaikista sähköautoista. Yhdenkään (nykyisen) sähköauton range ei nimittäin riitä tuhanteen kilometriin ja ne hybridit, jotka tuon tonnin ilman välilatausta ja tankkausta selvittäisivät, kuluttaisivat polttoainetta moninkertaisen määrän sähköön verrattuna.

    Omalla nykyisellä polttomoottoriautolla pääsee 65 kW:n starttimoottorilla ja täyteen ladatulla 7,6 kWh:n akulla sentään yli 30 km ilman polttomoottorin käynnistämistä. Moottoritieajoa tulee kuitenkin sen verran, että ajotietokoneen lukemat tällä hetkellä näyttää 1,9 l ja 12,5 kWh / 100 km vajaan 2000 km:n matkalta. Saa nähdä mihin bensankulutus nousee, kun kesän matkailusesonki pääsee kunnolla vauhtiin ja tottakai radallakin täytyy päästä kokeilemaan raskaan "akkulavetin" käyttäytymistä.

      
  • NHB:

    Bemari on teinien auto. Turhaakin turhempia kalliita monumenttiautoja missä ei ole muuta kuin logo ratissa - siitä se teinibemarinimitys tulee.

    Jotkut saattaa nuorina teininä vielä haluta bemarin ja ajaa sillä, mutta vaihtavat sitten aikuismaisempiin autovalintoihin myöhemmin.

      
  • Bemari ei ole todellakaan teinien valinta, koska teineillä ei rahat riitä kalliisiin premiumautoihin. Jos katsot Bemarin asiakkaiden keski-ikää, niin osuvampaa olisi kutsua Bemaria pappa-autoksi. Tätä tukee autojen yltiökonservatiivinen muotoilukin. Nuo sinun argumentit on kuultu toki ennenkin ja yleensä niiden suusta, joilla ei varaa ole premiumautoihin.

    No se Bemarista, mutta pointtihan tässä oli se, että sinä tyypilliseen tapasi keksit jonkin täysin tuulesta temmatun argumentin, tässä tuo NHB:n Bemari, jota jaksat vielä yrittää jankuttamalla tukea. Mistä oikein revit tuonkin valheellisen argumentin?

      
  • Ei taida tosiaan olla teinien valinta, amis-auto pikemminkin - siis Saksasta tuotu erittäin käytetty peli. Uudet tietysti ihan toinen juttu.

      
  • Vitalis: ”Päästömittaus pitäisi olla vähintään 1000 km. arkisessa liikenteessä. <snip>”

    FARwd: "Tuollaisella päästönormilla päästäisiinkin kätevästi eroon kaikista sähköautoista. Yhdenkään (nykyisen) sähköauton range ei nimittäin riitä tuhanteen kilometriin."

    Eipä tosiaan, mutta sähköautoja voi ladata, sitten riittää mittaukseen.

      
  • Eipä tosiaan, mutta sähköautoja voi ladata, sitten riittää mittaukseen.
    

    Nimensä mukaisesti ladattavia hybridejäkin voi ladata. Itse olen nyt viimeisimmän tankkauksen jälkeen ajanut tuon matkan nelinkertaisesti ja bensan kulutus on ollut 0,9 l/100 km. Alitan selvästi siis NEDC-kulutuksen.

      
  • Raiteiltaan suistuneen threadin tyylilajissa jatkaen:

    Bemari nimenomaan on yksi harvoista jäljellä olevista aikuisten autoista. Suurin osa muista muista henkilöautoista on suunniteltu lyhytkasvuisille, joille riittää vähempikin päätila.

    Nyt kun vielä keksisi, mitä tekemistä Bemarin keskimääräistä paremmin täysikasvuisille aikuisille suunnitelluilla korimalleilla on puheena olevan sähköautoaiheen tai jutun otsikon kanssa?

      
  • Vital: ”Päästömittaus pitäisi olla vähintään 1000 km. arkisessa liikenteessä
    Oman havaintoni pohjalta koen arkisen liikenteen mallisi epärealistisen lyhyeksi vedoksi. Mittauslämpötilassa pidän arkisessa liikenteessä 1500 km selvästi todellisempana kuin ehdottamaasi kuvitteellisen lyhyttä 1000 km mittausmatkaa, joka kuvaa arkielämää huonosti.

    Kun ajatellaan arkielämää normin ulkopuoleltakin, niin arkielämän todellisessa liikenteessä on erittäin selvä perustelu siihen, miksi 1000 km mittausmatka on epäkäytännöllisen lyhyt.

    Tietysti kaikkein realistisin ratkaisu kulutuksen mallinnukseen olisi lopettaa väittely siitä kenen ajotapaa normin pitäisi kuvata ja keskittyä normimittauksen toistettavuuteen.

    Fiksut ostajat oppivat mallintamaan oman kulutuksensa ihan itsekin, ja pöljille on turha tarjota dataa, jota he eivät ymmärrä kuitenkaan.

      
  • Toisin kuin näillä lapsellisilla heitoilla, yli 1000 km rangen tarpeeseen on Suomen talvessa ihan todellinen tekninen syykin.
    

    Paljastatko mikä tuo syy on, kun itse en kyllä heti hoksaa, millä tavalla tuo ratkaisevasti muuttaisi tilannetta suuntaan tai toiseen?

      
  • NHB:

    Osaatko lukea? Bemari on teinien auto, ei se ikänumeroita katso. Täysin turhia monumenttiautoja ylikalliilla hintalapulla, Bemarin tarkoitus on päinvastanen kuin henkilöiden tai tavaroiden liikuttelu.

    Mihin sinäkin bemarias ylipäänsä tarvitsit kun samat tilat saa kolmasosalla tuosta?

      
  • Alle kymppitonnin teinien BMW vaihtoautot
    Vaihtoautohaun tulokset: 2644 vaihtoautoa.
    Ikävä kyllä nämä on suosittuja, ja tasan väärävalinta ensiautoksi.

      
  • Osaatko lukea? Bemari on teinien auto, ei se ikänumeroita katso. Täysin turhia monumenttiautoja ylikalliilla hintalapulla, Bemarin tarkoitus on päinvastanen kuin henkilöiden tai tavaroiden liikuttelu.
    

    Joo eihän nuo sinun heitot perinteisesti mitään numeroita kestä. Bemarien käyttötarkoitus on siis henkilöiden ja tavaroiden paikallaan pitäminen. Siinäpä taas klassikkoainesta.

    Mihin sinäkin bemarias ylipäänsä tarvitsit kun samat tilat saa kolmasosalla tuosta?
    

    Muista nyt vain ottaa lääkkeesi ja lopeta satujen suoltaminen. Autoni ei Bemariksi muutu vaikka kuinka monesti jankkaisit tuota samaa.

    Itse autoa ostaessa mietin aivan muita asioita kuin sitä, että miten saan halvimmalla jotkin tilat. Noin valintansa tehden päättyisin automaattisesti valintaan, johon en voisi olla tyytyväinen.

      
  • Takavetoinen vanha BMW on yliedustettuna 18 - 24 vuotiaiden kuolonkolareissa, ei se totuus tästä miksikään muutu selittelyillä siitä ettei BMW mukamas ole teiniauto.

    Toinen teinimerkki on Subaru, ehkä kuolonkolarit on tällä merkillä vähemmät.

      
  • Edelleen olen sitä mieltä, että BMW on pikemminkin amis-auto kuin teiniauto - vaikkakin amis-pojat saattavat toki olla teini-ikäisiä.

      
  • No juu kyllähän sitä teinikäsitettä täytyy rajuasti laajentaa että laillisti bemarinrattiin pääsee.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit