Autovero pois!

224 kommenttia
123457
  • Norjassa joo, hyvä huomio. Ei selitä kuitenkaan tuota (erityisesti lisävarusteiden) korkeampaa verotonta hintaa Suomessa vs muu Eurooppa.

      
  • Nyt alkoi valtiontalouden alamäki on aivan turha haaveilla autoveron poistoa voi olla hyvin mahdollista että sitä taas tilapäisesti korotettaan tuntuvasti ja sähköautojenkin ostotuet kumotaan maailma pelastuu kun autokannan kasvu tyrehtyy.

      
  • On helppo veikata, että varsinkaan laskemista tai poistoa ei tulla tekemään pitkään aikaan. Se ovi lipui jo muutoinkin ohi jokunen vuosi sitten. Mitähän tämä tilanne tuokaan talouden alamäen ja mahdollisen globalisaatiokehityksen hiipumisen myötä tullessaan autoalallekin?

      
  • Taulukosta näkee että autovero ylittää ALVin silloin kun auton päästöt ovat yli 150 g/km. Jos ostaa pienipäästöisen auton (alle 120 g/km) niin autovero on alle puolet tai murto-osa ALVista.

    Autokannan uusiminen ja veron alennus sinänsä on ns. kolmiteräinen miekka. Jos uusien autojen myynti lisääntyy = vanhoja poistuu käytöstä niin "maailma pelastuu". Jos uusien autojen myynti lisääntyy = tuonti lisääntyy niin Suomen vaihtotaseen vaje kasvaa ja kansa velkaantuu. Jos autoveron laskemisen ansiosta myynti lisääntyy niin verotuotto laskee ELLEI myynti kasva niin paljon että se korvaa laskun jolloin vaihtotaseen vaje kasvaa ja kansa velkaantuu hillittömästi.

      
  • Uuden autoton myynti ei lyhennä käytössä olevien käyttöikää

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Uuden autoton myynti ei lyhennä käytössä olevien käyttöikää

    Onko sinulla asiasta ihan perusteltua tietoa vai onko tuo oman päättelyn tulos/mielipide?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Uuden autoton myynti ei lyhennä käytössä olevien käyttöikää

    Onko sinulla asiasta ihan perusteltua tietoa vai onko tuo oman päättelyn tulos/mielipide?

    Miksi kukaan käytetyn auton omistaja poistaisi liikenteestä autonsa jos naapuri ostaa uuden auton.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Uuden autoton myynti ei lyhennä käytössä olevien käyttöikää

    Onko sinulla asiasta ihan perusteltua tietoa vai onko tuo oman päättelyn tulos/mielipide?

    Miksi kukaan käytetyn auton omistaja poistaisi liikenteestä autonsa jos naapuri ostaa uuden auton.

    Kun liikennemato napsii uutta suuhunsa, sen peräpää pursottaa sulatettua ulos.

    Käytettyjä autoja ostavien varsinkin pitäisi hurrata, kun näkevät jonkun ajavan lasipalatsista ulos upouuden menopelin, koska pian se on kasvattamassa käytetyn auton ostajan valikoimaa ja hyvä lähtee kiertämään. Autovero hidastaa kiertoa tekemällä markkinoilla olevat autot kalliimmiksi kuin ne muuten olisivat.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Uuden autoton myynti ei lyhennä käytössä olevien käyttöikää

    Onko sinulla asiasta ihan perusteltua tietoa vai onko tuo oman päättelyn tulos/mielipide?

    Miksi kukaan käytetyn auton omistaja poistaisi liikenteestä autonsa jos naapuri ostaa uuden auton.

    Kun liikennemato napsii uutta suuhunsa, sen peräpää pursottaa sulatettua ulos.

    Käytettyjä autoja ostavien varsinkin pitäisi hurrata, kun näkevät jonkun ajavan lasipalatsista ulos upouuden menopelin, koska pian se on kasvattamassa käytetyn auton ostajan valikoimaa ja hyvä lähtee kiertämään. Autovero hidastaa kiertoa tekemällä markkinoilla olevat autot kalliimmiksi kuin ne muuten olisivat.

    Sehän on hyväasia että käytetyn vaihtoarvo säilyy olen tyytyväinen

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Uuden autoton myynti ei lyhennä käytössä olevien käyttöikää

    Onko sinulla asiasta ihan perusteltua tietoa vai onko tuo oman päättelyn tulos/mielipide?

    Miksi kukaan käytetyn auton omistaja poistaisi liikenteestä autonsa jos naapuri ostaa uuden auton.

    Kun liikennemato napsii uutta suuhunsa, sen peräpää pursottaa sulatettua ulos.

    Käytettyjä autoja ostavien varsinkin pitäisi hurrata, kun näkevät jonkun ajavan lasipalatsista ulos upouuden menopelin, koska pian se on kasvattamassa käytetyn auton ostajan valikoimaa ja hyvä lähtee kiertämään. Autovero hidastaa kiertoa tekemällä markkinoilla olevat autot kalliimmiksi kuin ne muuten olisivat.

    Sehän on hyväasia että käytetyn vaihtoarvo säilyy olen tyytyväinen

    Vaihtoarvo säilyisi paremmin, jos autoveroa ei olisi. Kun autovero poistetaan, hinnat putoavat jollain aikavälillä, kunnes tilanne avautuu autoverottomaan hintatasoon ja sen jälkeen vaihtoauton arvo säilyy paremmin.

    Ajatellaan vaikka, että uuden auton hinta on 75.000,- ja siinä on autoveroa 25.000,-. Kauppias, joka myy auton uutena, saa kassaan 75.000,- mutta siitä menee valtiolle saman tien 25.000,- ja plakkariin jää 50.000,- Sitten asiakas haluaakin vaihtaa juuri ostamansa auton samassa autoliikkeessä uuteen ja tarjoaa puoli vuotta aiemmin ostamaansa vaihtoautoksi hintaan 65.000,-. Hän haluaisi ostaa taas uuden, jonka hinta on edelleen sen 75.000,- ja siinä autoveroa 25.000,-, Jos autoliike tekee noilla summilla kaupan, hän saa kassaan 75.000,- josta menee valtiolle saman tien 25.000,- ja vaihtoautohyvityksenä 65.000,- ja plakkariin jää persnettoa 15.000,- rahaa. Lisäksi tietysti se vaihtoauto, joka pitäisi saada myytyä vähintään 65.000,- hinnalla, jotta saisi saman katteen kuin sai sen uuden auton myynnistä ekassa kaupassa. Ei ihme, että uusien autojen hinnat ropisevat nopeasti alas varsinkin kalliilla polttisautoilla. Koska eihän autoliike tietenkään hyvittäisi vaihtarista noin paljoa.

      
  • Autonkin käyttöikä on laadusta johtuva ei uuden hinnasta.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Autonkin käyttöikä on laadusta johtuva ei uuden hinnasta.

    Ja sitä paremmin auto kiertää sen käyttöikänsä aikana, mitä edullisempi se hinnaltaan on.

    Sitä voi miettiä, mikä saa inehmon vaihtamaan autonsa. Harvassa ovat ne, jotka ostavat auton 0-4 vuotta vanhana (siis auton ikä, ei ostajan) ja ajavat sen itse paalattavaksi asti.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Uuden autoton myynti ei lyhennä käytössä olevien käyttöikää

    Onko sinulla asiasta ihan perusteltua tietoa vai onko tuo oman päättelyn tulos/mielipide?

    Miksi kukaan käytetyn auton omistaja poistaisi liikenteestä autonsa jos naapuri ostaa uuden auton.

    Kun liikennemato napsii uutta suuhunsa, sen peräpää pursottaa sulatettua ulos.

    Käytettyjä autoja ostavien varsinkin pitäisi hurrata, kun näkevät jonkun ajavan lasipalatsista ulos upouuden menopelin, koska pian se on kasvattamassa käytetyn auton ostajan valikoimaa ja hyvä lähtee kiertämään. Autovero hidastaa kiertoa tekemällä markkinoilla olevat autot kalliimmiksi kuin ne muuten olisivat.

    Näin se kyllä menee. Uusi auto puskee vähiten haluttujen vielä liikenteessä olevien autojen hinnan lähelle nollaa, ja kun samalla se toiseksi vähiten haluttu halpenee myös, on vähiten halutusta pienempi kynnys upgreidata parempaan. Siis ihan samaa mitä Quu tekee Corollansa kanssa kolmen vuoden välein, eli vaihtaa vähän parempaan/uudempaan/vain hieman kalliimpaan kohtuullisella välirahalla.

      
  • muokattu 30.03.2020 23:10

    Uusia rekisteröidään vuosittain kymmeniätuhansia enemmän kuin käytettyjä poistetaan rekisteristä luvut pitäisi olla toisinpäin jos päästöjen vähentäminen on autoveron poistamisen perusteluna autoveron poisto lisäisi uusien myyntiä verojahan puolustellaan että ne vähentää kulutusta ja päästöjä

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Uusia rekisteröidään vuosittain kymmeniätuhansia enemmän kuin käytettyjä poistetaan rekisteristä luvut pitäisi olla toisinpäin jos päästöjen vähentäminen on autoveron poistamisen perusteluna autoveron poisto lisäisi uusien myyntiä verojahan puolustellaan että ne vähentää kulutusta ja päästöjä

    Mutta ajetaanko niillä kaikilla vaihtoautovarastoissahan lojuu yli miljoona vaihtoautoa joilla ei ajeta. Kun Suomen väkiluku pysyy suht samana ja nykynuoriso ei aja edes ajokorttia niin usein kuin ennen niin ei paikallaan seisovat autot ilmastopäästöjä enää lisää turhaa pääomaa kyllä lojuu liikkeissä ja nurkissa.

      
  • muokattu 31.03.2020 08:05

    Toisin sanoen Topi27 osui asian ytimeen, nykyinen autokanta ylittää kysynnän.
    Täytyy muistaa että käytettynä tuoduistakin pitää maksaa autovero, sen poisto pudottaisi hyvän tuonti Mersun mopoautojen hintaluokkaan.
    Liikennekäytössä olevan autokannan kehitys
    Henkilöautot
    2018 2 696 334
    2019 2 720 307

    STT

    Käytettyjen autojen tuonnin räjähdysmäinen kasvu merkitsee sitä, että suuripäästöisten autojen osuus Suomen tieliikenteessä kasvaa. Samalla kuitenkin myös ulkomailta tuotujen ladattavien hybridien määrä on voimakkaassa nousussa.
    – Autokannan päästökehitys kulkee ihan muuhun suuntaan kuin sen pitäisi, jotta päästötavoitteet saavutettaisiin, arvioi Autotuojat ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio.

      
  • Kun otetaan myyntitilaston kärkimerkki, niin olisiko autoveron poisto ympäristöteko
    Toyota Corolla Hatchback 1,8 Hybrid Autoveroton hinta 25 620,00 € Yhdistetty 4,2 / 5,0
    Toyota Corolla Hatchback 1,2 T Autoveroton hinta 20 130,00 € Yhdistetty 5,9 / 7,1

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Toisin sanoen Topi27 osui asian ytimeen, nykyinen autokanta ylittää kysynnän.
    Täytyy muistaa että käytettynä tuoduistakin pitää maksaa autovero, sen poisto pudottaisi hyvän tuonti Mersun mopoautojen hintaluokkaan.
    Liikennekäytössä olevan autokannan kehitys
    Henkilöautot
    2018 2 696 334
    2019 2 720 307

    STT

    Käytettyjen autojen tuonnin räjähdysmäinen kasvu merkitsee sitä, että suuripäästöisten autojen osuus Suomen tieliikenteessä kasvaa. Samalla kuitenkin myös ulkomailta tuotujen ladattavien hybridien määrä on voimakkaassa nousussa.
    – Autokannan päästökehitys kulkee ihan muuhun suuntaan kuin sen pitäisi, jotta päästötavoitteet saavutettaisiin, arvioi Autotuojat ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio.

    Kiitos. Tuo on näiden kirjoitusten paras puoli joku aina on selvillä jostain faktasta tai tilastosta, jota ei itse ole lukenut ja tuo sen keskusteluun.
    Henkilöautot

    2018 2 696 334
    2019 2 720 307

    STT

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Autonkin käyttöikä on laadusta johtuva ei uuden hinnasta.

    No nyt minäkin ymmärrän, miksi vaihdat vähän väliä.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Autonkin käyttöikä on laadusta johtuva ei uuden hinnasta.

    No nyt minäkin ymmärrän, miksi vaihdat vähän väliä.

    Jos nyt lähdetään näistä kolmesta viimeisestä, ensin oli auris automaatti, tuli auriksen viimeinen versio otin hybridin, aurikesen valmistus lopetettiin, tuli täysin uusi corolla otin hybridin. Tulee uusi Golf tiedä vaikka....

      
  • Hauskasti GLE tokaisi ja löydän tuosta autojen vaihtamisesta itsenikin. Ärsyttää kun hänen autonsa arvo nousee ja minun autoni arvo laskee.

    Ehdotan uutta lakia: -”Niitä jotka eivät ole sijoittaneet vuosittain valmistettuihin uusiin verotettuihin tuontivehkeisiin, vaan sijoittaneet ne poikkeuksellisen typerästi tuottaviin osakkeisiin, pitää verotuksellisesti rankaista ankarasti.”

      
  • @EsaSairio kirjoitti:

    Hieman kompensaatiota valtio saa, kun polttoaineveroja nostetaan maltillisesti. Tämä on mielestäni perusteltua sen takia, että polttoaineiden reaalihinta on ainakin kymmenen vuotta ollut samalla tasolla. Lisäksi polttoaineveron korotus on reilua. Se joka ajaa, hän maksaa.

    Kun polttoaineiden hinta on laskenut on veronkorotus ihan paikallaan. Tästä kirjoittaa kirjoittaa myös Markku Ollikainen Vihriälän raportin (Talouspolitiikan strategia koronakriisissä) liitteessä:

    " Liikennepolttonesteiden hinta on laskenut noin 30-40 snt/l, joten osa hinnan laskusta voitaisiin myös verottaa polttoaineveron muodossa valtiolle, mikä samalla edistää vähäpäästöistä liikennettä."

    Vihriälän raportti itsessään korostaa ilmastopolitiikan tärkeyttä:
    "Ilmastopolitiikkaa ei ole varaa jätttää koronan jalkoihin".

    "Viime kuukausina ovat hiilidioksidipäästöt ja muut päästöt vähentyneet tuntuvasti,
    mikä on myös näkynyt ympäristön laadun paikoin silmin havaittavana kohenemisena.
    Tämä ei kuitenkaan muuta sitä perusasetelmaa, että ilmaston lämpenemiseen liittyvät
    ihmiskunnan riskit ovat suuria ja pitkällä aikavälillä täysin eri kertaluokkaa kuin koronakriisin aiheuttamat ongelmat. "

      
  • Mistähän mahtaakaan johtua suomen korkeat autonkäyttöön liittyvät verot, mitää arvelet Eki?

      2
  • @_Quu kirjoitti:
    Mistähän mahtaakaan johtua suomen korkeat autonkäyttöön liittyvät verot, mitä arvelet Eki?

      1
  • muokattu 14.05.2020 08:51

    Älkää nyt hyvät autoilijat ehdottako veroja nyt "alhaiseen" polttoainehintaan, veronkorotus jäisi pysyväksi, kun hinnat taas palaa "normaaliksi" Niin kuin tilapäiselle autoverolle kävi.

    Sen tuotto kun budjettiin sulautettu sitä ei vähällä leikata pois.

      1
  • muokattu 14.05.2020 08:18

    @Eki. kirjoitti:

    @EsaSairio kirjoitti:

    Hieman kompensaatiota valtio saa, kun polttoaineveroja nostetaan maltillisesti. Tämä on mielestäni perusteltua sen takia, että polttoaineiden reaalihinta on ainakin kymmenen vuotta ollut samalla tasolla. Lisäksi polttoaineveron korotus on reilua. Se joka ajaa, hän maksaa.

    Kun polttoaineiden hinta on laskenut on veronkorotus ihan paikallaan. Tästä kirjoittaa kirjoittaa myös Markku Ollikainen Vihriälän raportin (Talouspolitiikan strategia koronakriisissä) liitteessä:

    " Liikennepolttonesteiden hinta on laskenut noin 30-40 snt/l, joten osa hinnan laskusta voitaisiin myös verottaa polttoaineveron muodossa valtiolle, mikä samalla edistää vähäpäästöistä liikennettä."

    ".

    . "

    Polttoaineiden reaalihinta on saattanut junnata paikallaan 10v, mutta niin on monilla aloilla pysynyt ostovoimakin.

    Käsittämätöntä ajatus paikata kiireesti veronkorotuksella tilapäinen hinnanlasku. Vähäpäästöinen liikenne edistyisi? Ei todellakaan jos tämän pandemian aiheuttama taantuma pitkittyy.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Hauskasti GLE tokaisi ja löydän tuosta autojen vaihtamisesta itsenikin. Ärsyttää kun hänen autonsa arvo nousee ja minun autoni arvo laskee.

    Hyvin hoidetut autot päätyvät lopulta tähän. 740 GLE:tä 5 vuotta uudemman opiskelija-autoksi aikanaan hankitun pääomakulu 5 vuoden käyttöajalta jäi jo marginaalisesti negatiiviseksi, tosin vastapuolen vakuutusyhtiön suoraan rahalla korvatun ja itse vaihto-osalla korjatun kolhun johdosta.

    Ehdotan uutta lakia: -”Niitä jotka eivät ole sijoittaneet vuosittain valmistettuihin uusiin verotettuihin tuontivehkeisiin, vaan sijoittaneet ne poikkeuksellisen typerästi tuottaviin osakkeisiin, pitää verotuksellisesti rankaista ankarasti.”

    Käsittääkseni asut arvojasi kannattavassa maassa :smile:

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Autonkin käyttöikä on laadusta johtuva ei uuden hinnasta.

    No nyt minäkin ymmärrän, miksi vaihdat vähän väliä.

    Jos nyt lähdetään näistä kolmesta viimeisestä, ensin oli auris automaatti, tuli auriksen viimeinen versio otin hybridin, aurikesen valmistus lopetettiin, tuli täysin uusi corolla otin hybridin. Tulee uusi Golf tiedä vaikka....

    Meinaatko, että ainaisen vaihtamisen voi lopettaa, kun hankki volkkarin?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Meinaatko, että ainaisen vaihtamisen voi lopettaa, kun hankki volkkarin?

    No en meinaa, tämä on sen verran halpa harrastus.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Meinaatko, että ainaisen vaihtamisen voi lopettaa, kun hankki volkkarin?

    No en meinaa, tämä on sen verran halpa harrastus.

    Ja säästäähän se luonnonvaroja kun tehdään uusia autoja jolloin Suomenkin autokanta uudistuu. Vai oliko se niin että uusi auto vähentää globaalia ilmastonmuutosta?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit