Tesla ei edellytä vuosittaista huoltoa eikä säännöllisiä nesteiden vaihtoa. Tarkista oman Teslasi viimeisimmät huoltosuositukset omistajan käsikirjasta."
Tesla ei edellytä vuosittaista huoltoa eikä säännöllisiä nesteiden vaihtoa. Tarkista oman Teslasi viimeisimmät huoltosuositukset omistajan käsikirjasta."
Juu Toyotan huolto ohjelma on selkeä, muutaman tunnin keikka 15000 km tai kerta vuodessa, sijaisauton saa tarvittaessa, ei tarvitse huolto ohjelman listaa itse lukea, riittää kortin vilautus noudettaessa.
Maailma.net:
Akkujen raaka-aineiden kysynnän on arveltu räjähtävän sähköautobuumin ansiosta. Litium-ion-akkuja käytetään sähköautojen lisäksi myös puhelimissa ja läppäreissä. Akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä.
Kasvavan kysynnän takia akut ovat tällä hetkellä kaikkien huulilla niin elinkeinoelämässä kuin politiikassakin. Ennen kuin akkukakkukesteissä vauhti menee liian kovaksi, on syytä tarkastella tuotantoa myös kriittisestä näkökulmasta.
Lähes 60 prosenttia koboltista tulee tällä hetkellä Kongon demokraattisesta tasavallasta. Kaivoksissa kaivetaan metalleja vaarallisissa oloissa ja lapsityövoiman hyväksikäyttö on yleistä. Koboltin kaivuu on myös yhdistetty korruptioon, aseellisiin ryhmiin ja verovälttelyyn.
Reilu puolet litiumtuotannosta tulee Etelä-Amerikasta, pääasiassa Argentiinasta ja Chilestä. Samaan aikaan kuin kaivosala tuo paikallisille työpaikkoja, litiumin tuotanto kuluttaa valtavia määriä vettä jo ennestään kuivilla alueilla. Lisäksi louhinta-alueilla asuvat alkuperäiskansat saattavat jäädä paitsi litiumin tuomista rikkauksista.
Akkuihin tulee myös grafiittia, josta kaksi kolmasosaa tulee Kiinasta, missä kaivuu on saastuttanut juomavesiä ja peittänyt kyliä tummaan tomuun.
Koronapandemia on hidastanut sähköautojen myyntiä kaikkialla, mutta kyse on väliaikaisesta hidastumisesta. Ajoneuvot ovat muuttumassa sähköiseksi, mikä vauhdittaa akuissa käytettävänä litiumin kysyntää. Mutta kuinka kauaksi aikaa litium riittää?
Roskill-tutkimuslaitoksen ennusteen mukaan litiumin kysyntä kasvaa vuoteen 2030 asti 19,7 prosentin vuosivauhtia. Autojen akustojen kohdalla kasvu on 28 prosenttia ja vuosikymmenen lopulla sähköautojen osuus litiumin kulutuksesta on jo 75 prosenttia.
Tällä hetkellä litiumreservien kooksi arvioidaan lähes 100 miljoonaa tonnia. Suuri osa niistä löytyy kymmenestä suurimmasta esiintymästä. Analyytikoiden arvion mukaan tunnetut ja realistisesti käytössä olevat litiumreservit riittävät sähköautoilun tarpeisiin jopa tämän vuosisadan loppuun mennessä.
Litiumin tuotantoa on lisätty voimakkaasti viime vuosina. Sen myötä metallin hinta on laskenut selvästi parin viime vuoden aikana. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä litiumtonnin hinta oli noin 7000 dollaria. Koska hintaeroosio tuotantokapasiteetin takia jatkuu, myös sähköautojen hinta tulee jatkossa alentumaan.
Kuinka paljon yhden sähköauton akusto sitten sisältää litiumia? Akustojen kapasiteetti tietenkin vaihtelee, mutta esimerkiksi Teslan 70 kilowattitunnin akussa on 63 kiloa litiumkarbonaattia. Siitä litiumin osuus on 12 kiloa eli noin viidennes.
Yhdestä litiumtonnista riittää näin materiaalia noin 80 sähköauton akustoon. 100 miljoonan tonnin litiumreservit riittävät nykykapasiteetein ja valmistusmenetelmin noin 8 miljardiin sähköautoon. Tänä vuonna myydään arvioiden mukaan 59,5 miljoonaa uutta autoa, joista suurin osa ei ole sähkö- tai hybridimalleja. Viime vuonna sähköautoja myytiin lähes 2,3 miljoonaa kappaletta. Vaikka määrä kasvaisi eksponentiaalisesti, litiumvarat riittävät kestämään saman verran kuin polttomoottoriauton satavuotinen historia. Ja litium tullaan korvaaman akuissa kauan ennen tätä.
Vähän nihkeästi lähtee tämä vyöry liikkeelle. Uudeksi malliksi tuossa on niin heikko range ja hidas lataus, että tuskin kovin moni on valmis tuollaisenmostamaan.
Jostain toisesta lähteestä luin että Toyota toisi sähköautoja laajamittaisemmin mallistoon vasta 2025 alkaen.
Sääli, mutta Toyotan osalta myös ihan tietoinen strategia. Hehän pääsevät päästörajoihin jo nykymallistolla, joten ei ole mikään pakko saada sähköautoja tappiolla maailmalle.
Päivitystä aiempaan en vieläkään ole törmännyt aiemmin mainitsemaani artikkeliin Toyotan Solid State akkuautoihin, mutta tässä pari lisäystä täys-sähköautoihin Toyotalle:
Toyotalta kaksi ja Lexukselta yksi uusi täyssähkömalli - kaksi niistä myös Eurooppaan
Lexuksen uusi täyssähköinen UX 300e crossover menee myyntiin Kiinassa ensi viikonloppuna. Toyotan uudet täyssähkömallit ovat C-HR ja Izoa.
Julkaistu: 28.4.2020
Kaikki autot on tehty samalle Toyotan New Global Architecture -alustalle ja niissä in 54,3:n kWh:n akkupaketti. Lexuksen hinta Kiinassa on euroiksi muutettuna hiukan yli 50 000 euroa, yhden latauksen pitäisi riittää 400 kilometrin ajotarpeisiin.
UX 300e tulee myös Eurooppaan, mutta myöhemmin tänä vuonna. Toyotan CH-R EV tulee sekin Eurooppaan auttamaan Toyotaa saavuttamaan EU:n kiristyvät päästömääräykset.
Maailma.net:
Akkujen raaka-aineiden kysynnän on arveltu räjähtävän sähköautobuumin ansiosta. Litium-ion-akkuja käytetään sähköautojen lisäksi myös puhelimissa ja läppäreissä. Akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä.
Kasvavan kysynnän takia akut ovat tällä hetkellä kaikkien huulilla niin elinkeinoelämässä kuin politiikassakin. Ennen kuin akkukakkukesteissä vauhti menee liian kovaksi, on syytä tarkastella tuotantoa myös kriittisestä näkökulmasta.
Lähes 60 prosenttia koboltista tulee tällä hetkellä Kongon demokraattisesta tasavallasta. Kaivoksissa kaivetaan metalleja vaarallisissa oloissa ja lapsityövoiman hyväksikäyttö on yleistä. Koboltin kaivuu on myös yhdistetty korruptioon, aseellisiin ryhmiin ja verovälttelyyn.
Reilu puolet litiumtuotannosta tulee Etelä-Amerikasta, pääasiassa Argentiinasta ja Chilestä. Samaan aikaan kuin kaivosala tuo paikallisille työpaikkoja, litiumin tuotanto kuluttaa valtavia määriä vettä jo ennestään kuivilla alueilla. Lisäksi louhinta-alueilla asuvat alkuperäiskansat saattavat jäädä paitsi litiumin tuomista rikkauksista.
Akkuihin tulee myös grafiittia, josta kaksi kolmasosaa tulee Kiinasta, missä kaivuu on saastuttanut juomavesiä ja peittänyt kyliä tummaan tomuun.
Koronapandemia on hidastanut sähköautojen myyntiä kaikkialla, mutta kyse on väliaikaisesta hidastumisesta. Ajoneuvot ovat muuttumassa sähköiseksi, mikä vauhdittaa akuissa käytettävänä litiumin kysyntää. Mutta kuinka kauaksi aikaa litium riittää?
Roskill-tutkimuslaitoksen ennusteen mukaan litiumin kysyntä kasvaa vuoteen 2030 asti 19,7 prosentin vuosivauhtia. Autojen akustojen kohdalla kasvu on 28 prosenttia ja vuosikymmenen lopulla sähköautojen osuus litiumin kulutuksesta on jo 75 prosenttia.
Tällä hetkellä litiumreservien kooksi arvioidaan lähes 100 miljoonaa tonnia. Suuri osa niistä löytyy kymmenestä suurimmasta esiintymästä. Analyytikoiden arvion mukaan tunnetut ja realistisesti käytössä olevat litiumreservit riittävät sähköautoilun tarpeisiin jopa tämän vuosisadan loppuun mennessä.
Litiumin tuotantoa on lisätty voimakkaasti viime vuosina. Sen myötä metallin hinta on laskenut selvästi parin viime vuoden aikana. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä litiumtonnin hinta oli noin 7000 dollaria. Koska hintaeroosio tuotantokapasiteetin takia jatkuu, myös sähköautojen hinta tulee jatkossa alentumaan.
Kuinka paljon yhden sähköauton akusto sitten sisältää litiumia? Akustojen kapasiteetti tietenkin vaihtelee, mutta esimerkiksi Teslan 70 kilowattitunnin akussa on 63 kiloa litiumkarbonaattia. Siitä litiumin osuus on 12 kiloa eli noin viidennes.
Yhdestä litiumtonnista riittää näin materiaalia noin 80 sähköauton akustoon. 100 miljoonan tonnin litiumreservit riittävät nykykapasiteetein ja valmistusmenetelmin noin 8 miljardiin sähköautoon. Tänä vuonna myydään arvioiden mukaan 59,5 miljoonaa uutta autoa, joista suurin osa ei ole sähkö- tai hybridimalleja. Viime vuonna sähköautoja myytiin lähes 2,3 miljoonaa kappaletta. Vaikka määrä kasvaisi eksponentiaalisesti, litiumvarat riittävät kestämään saman verran kuin polttomoottoriauton satavuotinen historia. Ja litium tullaan korvaaman akuissa kauan ennen tätä.
Lituimia 8 miljardiin autoon jo riittää hyvin, koska vanhojen akkujen kierrätys lopettaa uuden litiumin tarpeen jo paljon aikaisemmin. Eiköhän joku jossain vaiheessa keksi myös sen, että miten merivedestö saadaa litiumia erotettua kannattavasti. Sen jälkeen varannot olisivat käytännössä,loputtomat. Musk voi olla lähellä hyödyntä litiumpitoista savea, josta siitäkin saadaan tuntuvastii lisää reserviä.
Hyundai toimitti kesällä Sveitsiin 10 ensimmäistä vetykuorma-autoa. Koko vuonna yhtiö aikoo toimittaa Sveitsiin yhteensä 50 vetykuorma-autoa
Maailma pyrkii pois polttomoottoriautoista kohti sähkömoottoreita. Akkukäyttöinen moottori soveltuu kuitenkin huonosti raskaimpaan liikenteeseen. Kuorma-autojen ja bussien valmistajat suuntaavat katseita vetypolttokennoihin. päivitetty 17.9.2020 09:46
Lituimia 8 miljardiin autoon jo riittää hyvin, koska vanhojen akkujen kierrätys lopettaa uuden litiumin tarpeen jo paljon aikaisemmin. Eiköhän joku jossain vaiheessa keksi myös sen, että miten merivedestö saadaa litiumia erotettua kannattavasti. Sen jälkeen varannot olisivat käytännössä,loputtomat. Musk voi olla lähellä hyödyntä litiumpitoista savea, josta siitäkin saadaan tuntuvastii lisää reserviä.
Litium on tuskin ongelma - tavanomaisia varantoja on paljon, mutta kaivoksia ei avata (esim. Kaustinen Keliber) , kun litiumin hinta on niin alhaalla. Jos kierrätys saadaan toimimaan hyvin, hinta laskee entisestään ja uusia varantoja otetaan käyttöön vasta, kun prosessi on riittävän kilpailukykyinen. On vaikeaa nähdä, milloin merivedestä tai savesta saadaan otettua litiumia kilpailukykyisesti, vaikka Muskilla on mielessään halvemmat logistiikkakustannukset.
Sähköautoissa nikkeli, koboltti ja kupari voivat olla kriittisempiä, mutta näitäkin voidaan kierrättää, kunhan kierrätyksen skaalaus saadaan kuntoon. Koboltista pyritään eroon muutenkin. Joka tapauksessa kaikkien näiden raaka-aineiden hinta on pysynyt melko alhaalla tai jopa laskenut viime aikoina, joten markkinat eivät näe ongelmaa saatavuudessa.
Sähköautokriittiset kovasti loivat uhkakuvia, kuika akkumetallien hintojen nousu tekee sähköautoista kalliita, kun sähköautoja myydään ennemän. Nyt on menty niin, että metallit ovat halventuneet sähköautojen myynnin kasvun tahtiin.
Palladiumin hintakehitys viimeisen viiden vuoden aikana on ollut melkoista ilotulitusta hinnan nelinkertaistuessa.
Ajoneuvojen kysyntä: 50-75 prosenttia palladiumin tuotannosta menee autoteollisuuden tarpeisiin. Tästä johtuen ajoneuvojen kysyntä on palladiumin hinnan tärkein ajuri.
Palladiumin hintakehitys viimeisen viiden vuoden aikana on ollut melkoista ilotulitusta hinnan nelinkertaistuessa.
Ajoneuvojen kysyntä: 50-75 prosenttia palladiumin tuotannosta menee autoteollisuuden tarpeisiin. Tästä johtuen ajoneuvojen kysyntä on palladiumin hinnan tärkein ajuri.
Palladiumia käytetään siis katalysaattoreissa. Miksi yrität sekoittaa katalysaattorimetaalia keskusteluun akkumetalleista? Sähköautojen kysyntä korreloi käänteisesti katalysaattorien kysynnän kanssa.
Kuka puhui mistään ehtyvästä luonnonvarasta? Litiumia on valtavia määriä maapallolla ja sen tuotanto on voimakkaassa kasvussa. Litiutimin hinta on laskunet tuon tuotannon kasvun myötä, vaikka samaan aikaan myös kysyntä on kasvanut. Ymmärrätkö mistä puhutaan?
@NHB kirjoitti:
Sähköautokriittiset kovasti loivat uhkakuvia, kuika akkumetallien hintojen nousu tekee sähköautoista kalliita, kun sähköautoja myydään ennemän. Nyt on menty niin, että metallit ovat halventuneet sähköautojen myynnin kasvun tahtiin.
Ai jaha, akkuun käytetään tietääkseni muutakin kuin litiumia.
Palladiumin hintakehitys viimeisen viiden vuoden aikana on ollut melkoista ilotulitusta hinnan nelinkertaistuessa.
Ajoneuvojen kysyntä: 50-75 prosenttia palladiumin tuotannosta menee autoteollisuuden tarpeisiin. Tästä johtuen ajoneuvojen kysyntä on palladiumin hinnan tärkein ajuri.
Palladiumia käytetään lähinnä nykyään bensiiniautojen katalysaattoreissa. Kun kysyntä on siirtynyt diesel-autojen platina-katalysaattoreista pieniin bensa-autoihin ja bensahybrideihin, palladiumin kysyntä on kasvanut. Lisäksi EU:n ja Kiinan päästövaatimukset ovat aiheuttaneet sen, että PGM-jalometalleja (platina ja palladium) pitää käyttää entistä enemmän ja siten kalliit katalysaattorit kelpaavat myös rosvoille kierrätykseen. Kun Kiina uhkasi lopettaa sähköautojen hintatuet, litiumin hinta putosi reippaasti ja samalla kysyntää siirtyi bensa-autoihin.
Kun puhe oli auton käyttövoimien kysynnästä eri metalleihin, näitä PGM-jalometalleja tarvitaan myös polttokennoautoissa. Vetyreaktion aikaansaamiseksi tarvitaan paljon enemmän katalyysia, joten esimerkiksi palladiumia tarvitaan paljon enemmän. Polttokennossa PGM-jalometallin tarve menee suorassa suhteessa auton tehoon, joten 200-hevosvoimainen polttokennoauto käyttää kolme kertaa enemmän PGM-metallia kuin tavallinen bensakatalysaattori.
Jotkut ennustavat, että polttokennoautojen yleistyessä platina ja palladium loppuu maailmasta nopeasti. Ehkä rekatkin on parempi varustaa akkumetalleilla kuten Volvo tekee.
@NHB kirjoitti:
Sähköautokriittiset kovasti loivat uhkakuvia, kuika akkumetallien hintojen nousu tekee sähköautoista kalliita, kun sähköautoja myydään ennemän. Nyt on menty niin, että metallit ovat halventuneet sähköautojen myynnin kasvun tahtiin.
Ai jaha, akkuun käytetään tietääkseni muutakin kuin litiumia.
Joo esim. Piitä ja rautaa - molempia löytyy ylenmäärin halpaan hintaan. Kobolttia on vielä tällä hetkellä useissa kennoissa käytössä, mutta sen tarve loppuu tai vähenee radikaalisti lähivuosina. Voit sekoilla ihan mitä vain jalo- ja katalysaattorimetalliesi kanssa. Niillä ei ole mitään loogista sijaa tässä keskustelussa. Vaikka kuinka yrität suoltaa epäloogisuuksia, niin litiumin hinta on laskenut kysynnän kasvaessa. Tämä on se fakta, jota yrität kiertää sekoilemalla epäolennaisuuksien ympärillä
Litiumioniakun ongelmana on erityisesti koboltin rajattu saatavuus, raaka-aineiden louhinnasta ja valmistuksesta koituvat ympäristökustannukset sekä kuljetuksen turvallisuusriskit.
Litiumioniakun ongelmana on erityisesti koboltin rajattu saatavuus, raaka-aineiden louhinnasta ja valmistuksesta koituvat ympäristökustannukset sekä kuljetuksen turvallisuusriskit.
Hinta ei todellakaan laske.
Joo sen jälkeen, kun tuo kilpailevan teknologian myyntimies kävi noin lausuman, on jo tullut yksi koboltiton kenno markkinoille ja toisen odotetaan tulevan 2021 Q1:llä. Koko ala on samalla polulla, joten tuo seinälle maalailtu suurin ongelma on jo ratkaistu.
800 syklin jälkee 20 prosentin kapasiteetin menetys kannattaa jo unohtaa. Uudella kennolla edes 20 000 syklin jälkeen ei kapasiteettinpaljoa kulunut. Käyttämällä järkevästi 25-50 prosenttia akun kapasiteetista, kapasiteetin lasku oli hyvin pientä jos ei jo olematonta.
Joo sen jälkeen, kun tuo kilpailevan teknologian myyntimies kävi noin lausuman, on jo tullut yksi koboltiton kenno markkinoille ja toisen odotetaan tulevan 2021 Q1:llä. Koko ala on samalla polulla, joten tuo seinälle maalailtu suurin ongelma on jo ratkaistu.
800 syklin jälkee 20 prosentin kapasiteetin menetys kannattaa jo unohtaa. Uudella kennolla edes 20 000 syklin jälkeen ei kapasiteettinpaljoa kulunut. Käyttämällä järkevästi 25-50 prosenttia akun kapasiteetista, kapasiteetin lasku oli hyvin pientä jos ei jo olematonta.
"Ammattiliitot ovat autonvalmistuksesta tunnetussa Saksassa kritisoineet sitä, että autonvalmistajat ovat vähentäneet investointeja polttomoottoriteknologioihin, kun viranomaispäätökset ovat pakottaneet siirtämään valmistusta kohti sähkö- ja hybridiautoja ja koronavirus on samalla leikannut polttomoottoriautojen kysyntää"
@NHB kirjoitti:
Aina kun on polttomoottori mukana, niin sen vaatimat huollot seuraavat.
Ja se polttomoottorin huolto vaikuttaa sähkömoottorin tasaiseen vetoon kuinka?
Kuminauhan välityksellä.
@Hybridrules: RAV4:n kuminauha on silti lyhempi kuin olemme tottuneet odottamaan Toyotalta, koska uuden RAV4:n voimapaketti on Lexuksen kanssa yhteinen. Kuminauha ei siis ole enän Toyotan perinteisesti käyttämä vain loputtomasti pingottuva eikä koskaan singhatava veltto sadan metrin kuminauha, vaan Lexus-tyylinen jäntevä ainoastaan 10-metrinen kuminauha, joka lopulta räpsähtää konkreettiseksi toiminnaksikin
https://www.tesla.com/fi_FI/support/car-maintenance
Joo hienosti löysit saman sivun. Halusitko kertoa jotain linkilläsi?
Kyllä se kertoo kaiken Teslan huoltovapaudesta. Tosiaan moottoriöljyä ei tarvitse tarkkailla.
Joo niin tekee. Kiitos kun vahvistit lainaukseni lähettämällä linkin kyseiselle sivulle.
Tähän voi verrata, kuinka monta huoltokeikkaa ja -toimenpidettä jää pois.
https://www.toyota.fi/omistajalle/huolto/huolto-ohjelmat.json
Satusedille tiedoksi huoltovapaata akkua ei huolleta 15 000 kilometrin välein. Näitä jutusteluja ei kaipaa kukaan.
Jos on kovasti haluja maksaa valohoidosta, niin seuraavalla kerralla kannattaa miettiä olisiko rahalle parempaa käyttöä!
Juu Toyotan huolto ohjelma on selkeä, muutaman tunnin keikka 15000 km tai kerta vuodessa, sijaisauton saa tarvittaessa, ei tarvitse huolto ohjelman listaa itse lukea, riittää kortin vilautus noudettaessa.
Koronapandemia on hidastanut sähköautojen myyntiä kaikkialla, mutta kyse on väliaikaisesta hidastumisesta. Ajoneuvot ovat muuttumassa sähköiseksi, mikä vauhdittaa akuissa käytettävänä litiumin kysyntää. Mutta kuinka kauaksi aikaa litium riittää?
Roskill-tutkimuslaitoksen ennusteen mukaan litiumin kysyntä kasvaa vuoteen 2030 asti 19,7 prosentin vuosivauhtia. Autojen akustojen kohdalla kasvu on 28 prosenttia ja vuosikymmenen lopulla sähköautojen osuus litiumin kulutuksesta on jo 75 prosenttia.
Tällä hetkellä litiumreservien kooksi arvioidaan lähes 100 miljoonaa tonnia. Suuri osa niistä löytyy kymmenestä suurimmasta esiintymästä. Analyytikoiden arvion mukaan tunnetut ja realistisesti käytössä olevat litiumreservit riittävät sähköautoilun tarpeisiin jopa tämän vuosisadan loppuun mennessä.
Litiumin tuotantoa on lisätty voimakkaasti viime vuosina. Sen myötä metallin hinta on laskenut selvästi parin viime vuoden aikana. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä litiumtonnin hinta oli noin 7000 dollaria. Koska hintaeroosio tuotantokapasiteetin takia jatkuu, myös sähköautojen hinta tulee jatkossa alentumaan.
Kuinka paljon yhden sähköauton akusto sitten sisältää litiumia? Akustojen kapasiteetti tietenkin vaihtelee, mutta esimerkiksi Teslan 70 kilowattitunnin akussa on 63 kiloa litiumkarbonaattia. Siitä litiumin osuus on 12 kiloa eli noin viidennes.
Yhdestä litiumtonnista riittää näin materiaalia noin 80 sähköauton akustoon. 100 miljoonan tonnin litiumreservit riittävät nykykapasiteetein ja valmistusmenetelmin noin 8 miljardiin sähköautoon. Tänä vuonna myydään arvioiden mukaan 59,5 miljoonaa uutta autoa, joista suurin osa ei ole sähkö- tai hybridimalleja. Viime vuonna sähköautoja myytiin lähes 2,3 miljoonaa kappaletta. Vaikka määrä kasvaisi eksponentiaalisesti, litiumvarat riittävät kestämään saman verran kuin polttomoottoriauton satavuotinen historia. Ja litium tullaan korvaaman akuissa kauan ennen tätä.
https://etn.fi/index.php/13-news/11027-riittaako-litium-sahkoautojen-akkuihin
Päivitystä aiempaan en vieläkään ole törmännyt aiemmin mainitsemaani artikkeliin Toyotan Solid State akkuautoihin, mutta tässä pari lisäystä täys-sähköautoihin Toyotalle:
Toyotalta kaksi ja Lexukselta yksi uusi täyssähkömalli - kaksi niistä myös Eurooppaan
Lexuksen uusi täyssähköinen UX 300e crossover menee myyntiin Kiinassa ensi viikonloppuna. Toyotan uudet täyssähkömallit ovat C-HR ja Izoa.
Julkaistu: 28.4.2020
Kaikki autot on tehty samalle Toyotan New Global Architecture -alustalle ja niissä in 54,3:n kWh:n akkupaketti. Lexuksen hinta Kiinassa on euroiksi muutettuna hiukan yli 50 000 euroa, yhden latauksen pitäisi riittää 400 kilometrin ajotarpeisiin.
UX 300e tulee myös Eurooppaan, mutta myöhemmin tänä vuonna. Toyotan CH-R EV tulee sekin Eurooppaan auttamaan Toyotaa saavuttamaan EU:n kiristyvät päästömääräykset.
https://www.apu.fi/artikkelit/toyotalta-kaksi-ja-lexukselta-yksi-uusi-tayssahkomalli-kaksi-niista-myos-eurooppaan
Lexukselta on tulossa jo toinen sähköauto, ja tällä kertaa se on sähköauto alusta lähtien Lexus RZ 450e
https://tekniikanmaailma.fi/lexukselta-tulossa-jo-toinen-sahkoauto-ja-talla-kertaa-se-on-sahkoauto-alusta-lahtien/
Lituimia 8 miljardiin autoon jo riittää hyvin, koska vanhojen akkujen kierrätys lopettaa uuden litiumin tarpeen jo paljon aikaisemmin. Eiköhän joku jossain vaiheessa keksi myös sen, että miten merivedestö saadaa litiumia erotettua kannattavasti. Sen jälkeen varannot olisivat käytännössä,loputtomat. Musk voi olla lähellä hyödyntä litiumpitoista savea, josta siitäkin saadaan tuntuvastii lisää reserviä.
Hyundai toimitti kesällä Sveitsiin 10 ensimmäistä vetykuorma-autoa. Koko vuonna yhtiö aikoo toimittaa Sveitsiin yhteensä 50 vetykuorma-autoa
Maailma pyrkii pois polttomoottoriautoista kohti sähkömoottoreita. Akkukäyttöinen moottori soveltuu kuitenkin huonosti raskaimpaan liikenteeseen. Kuorma-autojen ja bussien valmistajat suuntaavat katseita vetypolttokennoihin. päivitetty 17.9.2020 09:46
Litium on tuskin ongelma - tavanomaisia varantoja on paljon, mutta kaivoksia ei avata (esim. Kaustinen Keliber) , kun litiumin hinta on niin alhaalla. Jos kierrätys saadaan toimimaan hyvin, hinta laskee entisestään ja uusia varantoja otetaan käyttöön vasta, kun prosessi on riittävän kilpailukykyinen. On vaikeaa nähdä, milloin merivedestä tai savesta saadaan otettua litiumia kilpailukykyisesti, vaikka Muskilla on mielessään halvemmat logistiikkakustannukset.
Sähköautoissa nikkeli, koboltti ja kupari voivat olla kriittisempiä, mutta näitäkin voidaan kierrättää, kunhan kierrätyksen skaalaus saadaan kuntoon. Koboltista pyritään eroon muutenkin. Joka tapauksessa kaikkien näiden raaka-aineiden hinta on pysynyt melko alhaalla tai jopa laskenut viime aikoina, joten markkinat eivät näe ongelmaa saatavuudessa.
https://kuljetusnet.fi/saksa-vedyn-ehdot-paranevat-nopeasti.html
Sähköautokriittiset kovasti loivat uhkakuvia, kuika akkumetallien hintojen nousu tekee sähköautoista kalliita, kun sähköautoja myydään ennemän. Nyt on menty niin, että metallit ovat halventuneet sähköautojen myynnin kasvun tahtiin.
Hinnat ei halpene kysynnän kasvaessa.
Googlaa nyt kuitenkin hintakäyrät ensin.
Palladium 26.10.2020
Palladiumin hintakehitys viimeisen viiden vuoden aikana on ollut melkoista ilotulitusta hinnan nelinkertaistuessa.
Ajoneuvojen kysyntä: 50-75 prosenttia palladiumin tuotannosta menee autoteollisuuden tarpeisiin. Tästä johtuen ajoneuvojen kysyntä on palladiumin hinnan tärkein ajuri.
Palladiumia käytetään siis katalysaattoreissa. Miksi yrität sekoittaa katalysaattorimetaalia keskusteluun akkumetalleista? Sähköautojen kysyntä korreloi käänteisesti katalysaattorien kysynnän kanssa.
Sähköpyörästä kun irrottaa polkimet niin silloin se on täyssähköpyörä.
Jep. Tavallinen sähköpyörähän on todellisiudessa plug-in-hybridi.
Ehtyvien luonnonvarojen jyrkkä kysynnänkasvu: Hinnat ei halpene kysynnän kasvaessa.
Kuka puhui mistään ehtyvästä luonnonvarasta? Litiumia on valtavia määriä maapallolla ja sen tuotanto on voimakkaassa kasvussa. Litiutimin hinta on laskunet tuon tuotannon kasvun myötä, vaikka samaan aikaan myös kysyntä on kasvanut. Ymmärrätkö mistä puhutaan?
Ai jaha, akkuun käytetään tietääkseni muutakin kuin litiumia.
Palladiumia käytetään lähinnä nykyään bensiiniautojen katalysaattoreissa. Kun kysyntä on siirtynyt diesel-autojen platina-katalysaattoreista pieniin bensa-autoihin ja bensahybrideihin, palladiumin kysyntä on kasvanut. Lisäksi EU:n ja Kiinan päästövaatimukset ovat aiheuttaneet sen, että PGM-jalometalleja (platina ja palladium) pitää käyttää entistä enemmän ja siten kalliit katalysaattorit kelpaavat myös rosvoille kierrätykseen. Kun Kiina uhkasi lopettaa sähköautojen hintatuet, litiumin hinta putosi reippaasti ja samalla kysyntää siirtyi bensa-autoihin.
Kun puhe oli auton käyttövoimien kysynnästä eri metalleihin, näitä PGM-jalometalleja tarvitaan myös polttokennoautoissa. Vetyreaktion aikaansaamiseksi tarvitaan paljon enemmän katalyysia, joten esimerkiksi palladiumia tarvitaan paljon enemmän. Polttokennossa PGM-jalometallin tarve menee suorassa suhteessa auton tehoon, joten 200-hevosvoimainen polttokennoauto käyttää kolme kertaa enemmän PGM-metallia kuin tavallinen bensakatalysaattori.
Jotkut ennustavat, että polttokennoautojen yleistyessä platina ja palladium loppuu maailmasta nopeasti. Ehkä rekatkin on parempi varustaa akkumetalleilla kuten Volvo tekee.
Joo esim. Piitä ja rautaa - molempia löytyy ylenmäärin halpaan hintaan. Kobolttia on vielä tällä hetkellä useissa kennoissa käytössä, mutta sen tarve loppuu tai vähenee radikaalisti lähivuosina. Voit sekoilla ihan mitä vain jalo- ja katalysaattorimetalliesi kanssa. Niillä ei ole mitään loogista sijaa tässä keskustelussa. Vaikka kuinka yrität suoltaa epäloogisuuksia, niin litiumin hinta on laskenut kysynnän kasvaessa. Tämä on se fakta, jota yrität kiertää sekoilemalla epäolennaisuuksien ympärillä
Hinta ei todellakaan laske.
Joo sen jälkeen, kun tuo kilpailevan teknologian myyntimies kävi noin lausuman, on jo tullut yksi koboltiton kenno markkinoille ja toisen odotetaan tulevan 2021 Q1:llä. Koko ala on samalla polulla, joten tuo seinälle maalailtu suurin ongelma on jo ratkaistu.
800 syklin jälkee 20 prosentin kapasiteetin menetys kannattaa jo unohtaa. Uudella kennolla edes 20 000 syklin jälkeen ei kapasiteettinpaljoa kulunut. Käyttämällä järkevästi 25-50 prosenttia akun kapasiteetista, kapasiteetin lasku oli hyvin pientä jos ei jo olematonta.
Ja vaikutus materiaalien kilohintoihin on mikä?
"Ammattiliitot ovat autonvalmistuksesta tunnetussa Saksassa kritisoineet sitä, että autonvalmistajat ovat vähentäneet investointeja polttomoottoriteknologioihin, kun viranomaispäätökset ovat pakottaneet siirtämään valmistusta kohti sähkö- ja hybridiautoja ja koronavirus on samalla leikannut polttomoottoriautojen kysyntää"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mercedes-tehtaan-johtaja-loikkasi-berliinissa-teslan-leipiin-sanoo-petturuudesta-tulistunut-ammattiliitto/29b727f8-9ed8-49a7-9a45-7011bccbf93b
Mitähän autotehtaiden sitten olisi pitänyt tehdä?
Kuminauhan välityksellä.
@Hybridrules: RAV4:n kuminauha on silti lyhempi kuin olemme tottuneet odottamaan Toyotalta, koska uuden RAV4:n voimapaketti on Lexuksen kanssa yhteinen. Kuminauha ei siis ole enän Toyotan perinteisesti käyttämä vain loputtomasti pingottuva eikä koskaan singhatava veltto sadan metrin kuminauha, vaan Lexus-tyylinen jäntevä ainoastaan 10-metrinen kuminauha, joka lopulta räpsähtää konkreettiseksi toiminnaksikin