@HybridRules kirjoitti:
Vähän hämärtyy, mikä oli matkan tarkoitus.
Matkan tarkoitus oli tietenkin saada 60000 km käyttötestin kilometrejä ajetuksi ja tietysti vielä siten että testin varrelle tulee käyttöä erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla matkoilla.
No tuo ei kyllä näkynyt artikkelin tekstissä.
Kai se testiin kuuluu, jos kestotestiautolla ajetaan.
@HybridRules kirjoitti:
Team Tesla kiersi pelkästään rikki tai suljettuna olevia latausasemia ja testi oli matka sinne ja takaisin eikä kuvannut sähköauton käyttöä siitä näkökulmasta, mitä se on lapissa asuvalle sähköauton omistajalle, joka lataa autoaan kotona tai työpaikalla eikä joudu odottelemaan latauksen valmistumista...
Jätän omasta puolestani tämän asian tähän, koska puheena olevan ajoneuvon sijasta sinä keskityt Mad Maxiin ja neuvomaan minne pohjoisessa saa ajaa. Sinulla on siihen oikeus, mutta minua kiinnostaa tekniikka.
Vaikka TM sinun mielestäsi ihan vääriä asioita testasikin, sain tietää minne saakka TM:n Teslalla pääsee pakkasessa, joten asia on minun osaltani kunnossa.
@NHB kirjoitti:
Volvo nyt kuluttaa paljon säällä kuin säällä - perinteet velvoittavat. Kolmenkympin pakkasissa ei pelkästä lämpöpumpusta ole suoraa hyötyä, mutta se on vain yksi osa kokonaisuutta. Asiaan vaikuttaa mm. se, minkä verran akkua pitää lämmittää, minkä verran hukkalämpöä kerätään ja Tesla käyttää vielä ajoakkua myös lämpöakkuna.
Onkohan Volvossa sekä muoto että paino pielessä, kun pikkuauto painaa kolmatta tonnia ja korkean korin muoto on perinteisesti kahdella Legopalikalla mallinnettavissa? Saattaa olla, ettei Volvon kori noilla edellytyksillä liikkuisi millään voimalinjalla kovin taloudellisesti?
Lämpöpumpun hyötysuhde tosiaan heikkenee pakkasen kiristyessä, joten äärimmäisillä pakkasilla siitä ei saa yhtä suurta hyötysuhde-etua kuin nollan vaiheilla.
Oma arvaukseni on, että nyt alussa riittää kun on tarjota sähköauto, mutta sähköautojen yleistyessä jossain vaiheessa myös sähköauton kulutus alkaa kiinnostaa ostajia?
@NHB kirjoitti:
Volvo nyt kuluttaa paljon säällä kuin säällä - perinteet velvoittavat. Kolmenkympin pakkasissa ei pelkästä lämpöpumpusta ole suoraa hyötyä, mutta se on vain yksi osa kokonaisuutta. Asiaan vaikuttaa mm. se, minkä verran akkua pitää lämmittää, minkä verran hukkalämpöä kerätään ja Tesla käyttää vielä ajoakkua myös lämpöakkuna.
Onkohan Volvossa sekä muoto että paino pielessä, kun pikkuauto painaa kolmatta tonnia ja korkean korin muoto on perinteisesti kahdella Legopalikalla mallinnettavissa? Saattaa olla, ettei Volvon kori noilla edellytyksillä liikkuisi millään voimalinjalla kovin taloudellisesti?
Lämpöpumpun hyötysuhde tosiaan heikkenee pakkasen kiristyessä, joten äärimmäisillä pakkasilla siitä ei saa yhtä suurta hyötysuhde-etua kuin nollan vaiheilla.
Oma arvaukseni on, että nyt alussa riittää kun on tarjota sähköauto, mutta sähköautojen yleistyessä jossain vaiheessa myös sähköauton kulutus alkaa kiinnostaa ostajia?
Volvon ajovastukset ovat varmasti isoja ja lisäksi voi olla vähän samaa kuin VW:n ID.3:ssa eli akun käytön optimointi on vielä puolitiessä. Tuo Volkkarihan esimerkiksi polttaa vielä tarpeettoman paljon sähköä akun lämmitykseen ja varmaan muutenkin akun hallinta on vielä kaukana optimista. Tesloissahan on monesti nähty optimointia sen jälkeen, kun autoista on kerätty riittävästi dataa. Volkkarilla tuli kiire saada auto myyntiin karkeasti keskeneräisillä softilla, joiden optimointiin päivityksillä on varmasti paljon varaa. Volvon softat eivät ehkä ole yhtä keskeneräisiä, mutta eiköhän sieltäkin löydy optimoitavaa.
Sähkö on halpaa, joten voi olla, ettei sen kulutus suoraan hirveästi kiinnosta massoja. Pienempi kulutus tosin voidaan hyödyntää sitten auton keventämisessä, auton hinnassa, latausnopeudessa ja/tai rangessa. Voi olla, että nuo ratkaisevat enemmän kuin sähkölasku - ainakin nykyisen kaltaisilla sähkön hinnoilla Suomessa.
"Onkohan Volvossa sekä muoto että paino pielessä, kun pikkuauto painaa kolmatta tonnia ja korkean korin muoto on perinteisesti kahdella Legopalikalla mallinnettavissa? Saattaa olla, ettei Volvon kori noilla edellytyksillä liikkuisi millään voimalinjalla kovin taloudellisesti?"
Ei ole muoto pielessä koska en mahtunut sisälle 155 cm korkeaan Peugeot 2008:iin ja Volvo on tuosta 10 cm korkeampi eli 165 cm. Peugeot 2008 on SUV:iksi liian matala.
Autoilun tarkoitus ei siis voi olla että ihmisen pää jotenkin irrotetaan jotta mahtuu kulkemaan sisälle autoon. Tai että pitää mennä fysioterapiaan jotta olisi niin joustava kaula että pään pystyy kätevästi sijoittamaan autoon muun ruumiin kera.
Niin ei se niska kaikilla taivu mutta kääntyy kuitenkin. Hieman koomisen näköistä ajelua mutta oman aikansa parhaita filmejä ja katsomisen arvoinen vielä tänäkin päivänä. 🙆
@tracktest kirjoitti:
Niin ei se niska kaikilla taivu mutta kääntyy kuitenkin. Hieman koomisen näköistä ajelua mutta oman aikansa parhaita filmejä ja katsomisen arvoinen vielä tänäkin päivänä. 🙆
Pikkusen ärsyttävä vain. Alkupäästä kun aloittaa, niin nuori Connor ajaa nelitahtiendurolla, mutta elokuvassa siinä on kaksitahtikoneen ääni ja samainen Connor kääntää paikallaan kaasukahvaa mutta kierrokset tipahtavat jo ennen kahvan palautusta ja ...
@tracktest kirjoitti:
Niin ei se niska kaikilla taivu mutta kääntyy kuitenkin. Hieman koomisen näköistä ajelua mutta oman aikansa parhaita filmejä ja katsomisen arvoinen vielä tänäkin päivänä. 🙆
Pikkusen ärsyttävä vain. Alkupäästä kun aloittaa, niin nuori Connor ajaa nelitahtiendurolla, mutta elokuvassa siinä on kaksitahtikoneen ääni ja samainen Connor kääntää paikallaan kaasukahvaa mutta kierrokset tipahtavat jo ennen kahvan palautusta ja ...
Juuri näin! Usein nämä kohtaukset on tehty sen enempää miettimättä. Katson itse elokuvia aika kriittisesti ja juuri näitä kohtauksia koska olen ajanut moottoripyöriä ja autoja koko ikäni. Moottoripyöräily on iän myötä jäänyt. Mukavuuspainoitteinen matkanteko on vienyt voiton. Nuoruusvuodet on muisto vain mutta en päivääkään vaihtaisi pois...
K-lataukselta tullut sähköpostibuffi sanoo seuraavaa:
"K-ryhmän sähköautojen latausverkosto K-Lataus nousi vuonna 2019 Suomen suurimmaksi pikalatausverkostoksi ja on pitänyt pintansa myös koronavuonna 2020. K-Lataus-verkostoon kuuluu kaikkiaan 78 asemaa, joilla on yhteensä 109 pika- ja 274 peruslatauspistettä.
K-Latauksen pikalatausmäärät kasvoivat vuoden 2020 aikana 30 %, vaikka uusia asemia avattiin vain kaksi. Merkittävintä kasvu oli joulukuussa, jolloin latausmäärät kasvoivat yli 40 % edellisvuoteen verrattuna. Investoinnit uusien K-Lataus-asemien avaamiseksi jatkuvat vuonna 2021. Kaikki K-Lataus-asemilta ladattava sähkö on uusiutuvaa ja kotimaisella tuulivoimalla tuotettua.
Suomessa on tällä hetkellä yhteensä reilut 360 sähköautojen julkista pikalatauspistettä, joista noin 30 % kuuluu K-Lataus-verkostoon. K-Latauksen pikalatauspisteet kattavat Suomen pääkaupunkiseudulta aina Rovaniemelle asti. Kaikki K-Lataus-asemilta ladattava sähkö on uusiutuvaa ja kotimaisella tuulivoimalla tuotettua. Uusiutuvalla sähköllä on K-Lataus-asemilta ajettu jo noin kuusi miljoonaa kilometriä."
P.S. Minä en ole ladannut K-Latauksen asemilta kertaakaan, mutta on minulla heidän RFID-tägi autossa mukana.
Minä ajan ostoskeskuksen parkkihalliin, missä puomilla auto tunnistetaan rekisterikilvestä, otan vapaanpaikan vilautan kättä ovenkahvassa, sama rituaali autolle tulossa, rekisteri luetaan pumilla, ja laskutus suoraan tililtä. Minulla ei ole mitään motiivia lisätä kauppareissuihin latausjohtorituaalia.
@_Quu kirjoitti:
Minä ajan ostoskeskuksen parkkihalliin, missä puomilla auto tunnistetaan rekisterikilvestä, otan vapaanpaikan vilautan kättä ovenkahvassa, sama rituaali autolle tulossa, rekisteri luetaan pumilla, ja laskutus suoraan tililtä. Minulla ei ole mitään motiivia lisätä kauppareissuihin latausjohtorituaalia.
Kiitos tiedosta.
Eipä noilla minullekaan suurta merkitystä ole, kun lataan lähinnä kotona ja satunnaisesti Supereilla. Kuitenkin jos on vaikka pitkä mökkimatka tms, on näppärää pistä auto lataukseen kauppareissun ajaksi. Ei tarvitse värjötellä viimassa dinoletku kourassa. Ja tietysti jos ei ole kotilatausta, niin asiointilataus on tärkeää.
Kuitenkin jos on vaikka pitkä mökkimatka tms, on näppärää pistä auto lataukseen kauppareissun ajaksi. Ei tarvitse värjötellä viimassa dinoletku kourassa
Pitääkö tuollaiset kommentit ihan oikeasti ottaa vakavissaan?
Eikö voi kysyä yhtä lailla, mitäs teet jos pissattaa siellä autohallissa vapaata latauspaikkaa odotellessa, lirautatko pulloon tms? Kun ei vois lähteä vessaankaan.
Kuitenkin jos on vaikka pitkä mökkimatka tms, on näppärää pistä auto lataukseen kauppareissun ajaksi. Ei tarvitse värjötellä viimassa dinoletku kourassa
Pitääkö tuollaiset kommentit ihan oikeasti ottaa vakavissaan?
Eikö voi kysyä yhtä lailla, mitäs teet jos pissattaa siellä autohallissa vapaata latauspaikkaa odotellessa, lirautatko pulloon tms? Kun ei vois lähteä vessaankaan.
Hupiukkojahan me kaikki täällä ollaan. Älä ota sitä vakavasti.
Pieni arkea helpottava mullistus autoilijan elämään – pysäköinnin maksaminen onnistuu jatkossa auton kosketusnäytöltä
Teemu Granström Julkaistu: 15.2.2021 , Päivitetty: 15.2.2021 10.32
Suosittuun EasyPark-pysäköintisovellukseen tulee Apple CarPlay -tuki. Tämä mahdollistaa pysäköinnin maksamisen suoraan auton tietoviihdejärjestelmän kautta.
Pieni arkea helpottava mullistus autoilijan elämään – pysäköinnin maksaminen onnistuu jatkossa auton kosketusnäytöltä
Eurooppalainen pysäköintisovellus EasyPark kertoi hiljattain mahdollistavansa sähköautojen latausten maksamisen suoraan samalla puhelinsovelluksella pysäköintimaksun kanssa. Ominaisuus toimii Suomessa Recharge-latauspisteverkoston kanssa.
Suositun EasyPark-puhelinsovelluksen vielä merkittävämpi ja suurempaa käyttäjäkuntaa koskeva muutos on kuitenkin uusi tuki Apple CarPlay -järjestelmälle.
Nykyään valtaosa myös edullisen hintaluokan autoista tarjoaa Apple CarPlay -tuen, jolla oman puhelimen tärkeimpien ominaisuuksien käyttäminen onnistuu suoraan auton tietoviihdejärjestelmän kautta.
Jatkossa pysäköinnin voi klikata alkavaksi siis suoraan autosta käsin heti siinä vaiheessa, kun auton on saanut parkkiin.
EasyPark on ensimmäinen Apple CarPlay -järjestelmää tukeva pysäköintisovellus. Sovellus toimii Euroopassa 21 maassa ja yli 2 200 kaupungissa.
@NHB kirjoitti:
Seuraavaksi samaa odotellaan Googlelta.
Eiköhän se pian Androidautollekin tule. Yleensä tulevat melko samaan aikaan. Asiakaskuntaa androidpuolella on melko paljon enemmän, vaikka Suomessa IOS onkin suhteellisen suosittu.
@NHB kirjoitti:
Seuraavaksi samaa odotellaan Googlelta.
Eiköhän se pian Androidautollekin tule. Yleensä tulevat melko samaan aikaan. Asiakaskuntaa androidpuolella on melko paljon enemmän, vaikka Suomessa IOS onkin suhteellisen suosittu.
Joo yleensä pienellä viiveellä tulee toiminnot kilpailijallekin. Tässä voi käydä niin, että tämäkin menee Applen ja Googlen bisnekseksi. Teslan laturit pysynee nykyisellään, mutta muiden latureiden suhteen tilanne voi muuttua.
Kai se testiin kuuluu, jos kestotestiautolla ajetaan.
Jätän omasta puolestani tämän asian tähän, koska puheena olevan ajoneuvon sijasta sinä keskityt Mad Maxiin ja neuvomaan minne pohjoisessa saa ajaa. Sinulla on siihen oikeus, mutta minua kiinnostaa tekniikka.
Vaikka TM sinun mielestäsi ihan vääriä asioita testasikin, sain tietää minne saakka TM:n Teslalla pääsee pakkasessa, joten asia on minun osaltani kunnossa.
Onkohan Volvossa sekä muoto että paino pielessä, kun pikkuauto painaa kolmatta tonnia ja korkean korin muoto on perinteisesti kahdella Legopalikalla mallinnettavissa? Saattaa olla, ettei Volvon kori noilla edellytyksillä liikkuisi millään voimalinjalla kovin taloudellisesti?
Lämpöpumpun hyötysuhde tosiaan heikkenee pakkasen kiristyessä, joten äärimmäisillä pakkasilla siitä ei saa yhtä suurta hyötysuhde-etua kuin nollan vaiheilla.
Oma arvaukseni on, että nyt alussa riittää kun on tarjota sähköauto, mutta sähköautojen yleistyessä jossain vaiheessa myös sähköauton kulutus alkaa kiinnostaa ostajia?
Volvon ajovastukset ovat varmasti isoja ja lisäksi voi olla vähän samaa kuin VW:n ID.3:ssa eli akun käytön optimointi on vielä puolitiessä. Tuo Volkkarihan esimerkiksi polttaa vielä tarpeettoman paljon sähköä akun lämmitykseen ja varmaan muutenkin akun hallinta on vielä kaukana optimista. Tesloissahan on monesti nähty optimointia sen jälkeen, kun autoista on kerätty riittävästi dataa. Volkkarilla tuli kiire saada auto myyntiin karkeasti keskeneräisillä softilla, joiden optimointiin päivityksillä on varmasti paljon varaa. Volvon softat eivät ehkä ole yhtä keskeneräisiä, mutta eiköhän sieltäkin löydy optimoitavaa.
Sähkö on halpaa, joten voi olla, ettei sen kulutus suoraan hirveästi kiinnosta massoja. Pienempi kulutus tosin voidaan hyödyntää sitten auton keventämisessä, auton hinnassa, latausnopeudessa ja/tai rangessa. Voi olla, että nuo ratkaisevat enemmän kuin sähkölasku - ainakin nykyisen kaltaisilla sähkön hinnoilla Suomessa.
"Onkohan Volvossa sekä muoto että paino pielessä, kun pikkuauto painaa kolmatta tonnia ja korkean korin muoto on perinteisesti kahdella Legopalikalla mallinnettavissa? Saattaa olla, ettei Volvon kori noilla edellytyksillä liikkuisi millään voimalinjalla kovin taloudellisesti?"
Ei ole muoto pielessä koska en mahtunut sisälle 155 cm korkeaan Peugeot 2008:iin ja Volvo on tuosta 10 cm korkeampi eli 165 cm. Peugeot 2008 on SUV:iksi liian matala.
Autoilun tarkoitus ei siis voi olla että ihmisen pää jotenkin irrotetaan jotta mahtuu kulkemaan sisälle autoon. Tai että pitää mennä fysioterapiaan jotta olisi niin joustava kaula että pään pystyy kätevästi sijoittamaan autoon muun ruumiin kera.
Osui ja upposi. Saanko lainata tätä tulevaisuudessa
Saa lainata, tarkoitus oli vaan korostaa sitä että niska ei aina välttämättä taivu tarpeeksi.
Niin ei se niska kaikilla taivu mutta kääntyy kuitenkin. Hieman koomisen näköistä ajelua mutta oman aikansa parhaita filmejä ja katsomisen arvoinen vielä tänäkin päivänä. 🙆
Pikkusen ärsyttävä vain. Alkupäästä kun aloittaa, niin nuori Connor ajaa nelitahtiendurolla, mutta elokuvassa siinä on kaksitahtikoneen ääni ja samainen Connor kääntää paikallaan kaasukahvaa mutta kierrokset tipahtavat jo ennen kahvan palautusta ja ...
Juuri näin! Usein nämä kohtaukset on tehty sen enempää miettimättä. Katson itse elokuvia aika kriittisesti ja juuri näitä kohtauksia koska olen ajanut moottoripyöriä ja autoja koko ikäni. Moottoripyöräily on iän myötä jäänyt. Mukavuuspainoitteinen matkanteko on vienyt voiton. Nuoruusvuodet on muisto vain mutta en päivääkään vaihtaisi pois...
K-lataukselta tullut sähköpostibuffi sanoo seuraavaa:
"K-ryhmän sähköautojen latausverkosto K-Lataus nousi vuonna 2019 Suomen suurimmaksi pikalatausverkostoksi ja on pitänyt pintansa myös koronavuonna 2020. K-Lataus-verkostoon kuuluu kaikkiaan 78 asemaa, joilla on yhteensä 109 pika- ja 274 peruslatauspistettä.
K-Latauksen pikalatausmäärät kasvoivat vuoden 2020 aikana 30 %, vaikka uusia asemia avattiin vain kaksi. Merkittävintä kasvu oli joulukuussa, jolloin latausmäärät kasvoivat yli 40 % edellisvuoteen verrattuna. Investoinnit uusien K-Lataus-asemien avaamiseksi jatkuvat vuonna 2021. Kaikki K-Lataus-asemilta ladattava sähkö on uusiutuvaa ja kotimaisella tuulivoimalla tuotettua.
Suomessa on tällä hetkellä yhteensä reilut 360 sähköautojen julkista pikalatauspistettä, joista noin 30 % kuuluu K-Lataus-verkostoon. K-Latauksen pikalatauspisteet kattavat Suomen pääkaupunkiseudulta aina Rovaniemelle asti. Kaikki K-Lataus-asemilta ladattava sähkö on uusiutuvaa ja kotimaisella tuulivoimalla tuotettua. Uusiutuvalla sähköllä on K-Lataus-asemilta ajettu jo noin kuusi miljoonaa kilometriä."
P.S. Minä en ole ladannut K-Latauksen asemilta kertaakaan, mutta on minulla heidän RFID-tägi autossa mukana.
Minä ajan ostoskeskuksen parkkihalliin, missä puomilla auto tunnistetaan rekisterikilvestä, otan vapaanpaikan vilautan kättä ovenkahvassa, sama rituaali autolle tulossa, rekisteri luetaan pumilla, ja laskutus suoraan tililtä. Minulla ei ole mitään motiivia lisätä kauppareissuihin latausjohtorituaalia.
Kiitos tiedosta.
Eipä noilla minullekaan suurta merkitystä ole, kun lataan lähinnä kotona ja satunnaisesti Supereilla. Kuitenkin jos on vaikka pitkä mökkimatka tms, on näppärää pistä auto lataukseen kauppareissun ajaksi. Ei tarvitse värjötellä viimassa dinoletku kourassa. Ja tietysti jos ei ole kotilatausta, niin asiointilataus on tärkeää.
Meidän autoa ei voi, eikä onneksi tarvitse itse kytkeä lataukseen.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Pitääkö tuollaiset kommentit ihan oikeasti ottaa vakavissaan?
Eikö voi kysyä yhtä lailla, mitäs teet jos pissattaa siellä autohallissa vapaata latauspaikkaa odotellessa, lirautatko pulloon tms? Kun ei vois lähteä vessaankaan.
Hupiukkojahan me kaikki täällä ollaan. Älä ota sitä vakavasti.
Helpotusta maksamiseen
Pieni arkea helpottava mullistus autoilijan elämään – pysäköinnin maksaminen onnistuu jatkossa auton kosketusnäytöltä
Teemu Granström Julkaistu: 15.2.2021 , Päivitetty: 15.2.2021 10.32
Suosittuun EasyPark-pysäköintisovellukseen tulee Apple CarPlay -tuki. Tämä mahdollistaa pysäköinnin maksamisen suoraan auton tietoviihdejärjestelmän kautta.
Pieni arkea helpottava mullistus autoilijan elämään – pysäköinnin maksaminen onnistuu jatkossa auton kosketusnäytöltä
Eurooppalainen pysäköintisovellus EasyPark kertoi hiljattain mahdollistavansa sähköautojen latausten maksamisen suoraan samalla puhelinsovelluksella pysäköintimaksun kanssa. Ominaisuus toimii Suomessa Recharge-latauspisteverkoston kanssa.
Suositun EasyPark-puhelinsovelluksen vielä merkittävämpi ja suurempaa käyttäjäkuntaa koskeva muutos on kuitenkin uusi tuki Apple CarPlay -järjestelmälle.
Nykyään valtaosa myös edullisen hintaluokan autoista tarjoaa Apple CarPlay -tuen, jolla oman puhelimen tärkeimpien ominaisuuksien käyttäminen onnistuu suoraan auton tietoviihdejärjestelmän kautta.
Jatkossa pysäköinnin voi klikata alkavaksi siis suoraan autosta käsin heti siinä vaiheessa, kun auton on saanut parkkiin.
EasyPark on ensimmäinen Apple CarPlay -järjestelmää tukeva pysäköintisovellus. Sovellus toimii Euroopassa 21 maassa ja yli 2 200 kaupungissa.
https://www.autotalli.com/artikkeli/Pieni-Arkea-Helpottava-Mullistus-Autoilijan-Elamaan---Pysakoinnin-Maksaminen-Onnistuu-Jatkossa-Auton-Kosketusnaytolta
Seuraavaksi samaa odotellaan Googlelta.
Minä en odottele
Eiköhän se pian Androidautollekin tule. Yleensä tulevat melko samaan aikaan. Asiakaskuntaa androidpuolella on melko paljon enemmän, vaikka Suomessa IOS onkin suhteellisen suosittu.
Kiitos tästä oivaltavasta ja ajatuksia herättävästä näkökulmasta.
Joo yleensä pienellä viiveellä tulee toiminnot kilpailijallekin. Tässä voi käydä niin, että tämäkin menee Applen ja Googlen bisnekseksi. Teslan laturit pysynee nykyisellään, mutta muiden latureiden suhteen tilanne voi muuttua.