Kyllä hölmö saa olla, ei siinä mitään. Mutta ei ole pakko.
Kyllä ne kaupunkilaiset on hölmöjä, kadunvarret täynnä asukaspysäköintiluvalla polttomoottoriautoja, mikseivät osta pitkää roikkaa ja lataa sähköautoa olohuoneen pistorasiasta.
Todellakin ovat hölmöjä. Tätänykyä löytyy hyvin pikalatureita ja hidaslatureita eikä kotilataus ole kaupunkilaiselle eikä myöskään stadilaiselle mikään must have. Edelleen: hölmö saa olla, mutta ei ole pakko.
Todellakin ovat hölmöjä. Tätänykyä löytyy hyvin pikalatureita ja hidaslatureita eikä kotilataus ole kaupunkilaiselle eikä myöskään stadilaiselle mikään must have. Edelleen: hölmö saa olla, mutta ei ole pakko.
Aatteleppa kuka jolla on varaa ajaa fossiilisilla, käyttää aikaa laturilla tunnin pari kun tankillisen lorauttaa muutamassa minuutissa.
Todellakin ovat hölmöjä. Tätänykyä löytyy hyvin pikalatureita ja hidaslatureita eikä kotilataus ole kaupunkilaiselle eikä myöskään stadilaiselle mikään must have. Edelleen: hölmö saa olla, mutta ei ole pakko.
Aatteleppa kuka jolla on varaa ajaa fossiilisilla, käyttää aikaa laturilla tunnin pari kun tankillisen lorauttaa muutamassa minuutissa.
Älkää missään nimessä syyllistäkö ajaessanne fossiililisilla, sähköauton löydätte aikanaan, se tosin on pirun kätevä.
Ok-talon omistajilla on helppoa, eikä tarvita mitään myynnissä olevia voimavirrallisia ”tehoyksiköitä”, riippuen tietenkin ajatko tänään tuhat kilometriä, silloin tuota tarvitaan.
Auton valikosta löysin hitaamman latauksen, joka tarkoittaa noin 6:n ampeerin virtaa, sulake kestää 16 ja pistorasia on on suomalainen (jussi). Tutkin tuota eikä mitään vaaraa, ei lämpene isommastakaan virrasta. Virta on myös vedetty vikavirtasuojauksen kautta.
Jk. Sähkömiehen löysin turun tuomiokirkon sillan alta, hänen kertomuksensa mukaan hän on pätevä. Älä kysy kuka on oikeasti sähköt vetänyt muutamiin taloihin (se on se harmaa takkinen sillan asuva sähkömies).
Rivitalojen ulkopistorasiat näyttävän olevan 10 ampeerilla, Ennen1990 tienoilla olevissa ei ole edes vikavirtasuojaa. Mutta voit huoletta silti ladata autoasi jatkuvasti kuudella ampeerilla, siis noin puolella teholla. ABB jussia yleensä noihin on asennettu.
Varmasti toimivat riskittä tiedän, olenhan koulutukseltani painaja.
Mitä minä olen sähköautoa ajanut, en näe mitään olennaista ajamisen helppoutta, verrattuna suomen eniten myytyyn hybridiin, painetaat startista, valitaan ajosuunta ja lähdetään suoralla sähkövedolla.
Hybridin edut on selvät, kun tarvitaan lisää energiaa.
@Quu kirjoitti:
Mitä minä olen sähköautoa ajanut, en näe mitään olennaista ajamisen helppoutta, verrattuna suomen eniten myytyyn hybridiin, painetaat startista, valitaan ajosuunta ja lähdetään suoralla sähkövedolla.
Hybridin edut on selvät, kun tarvitaan lisää energiaa.
Meidän välistä keskustelukulttuuria pitäisi kehittää eli suoraviivaistaa. Minä sanon kylläpäs ja sinä sanot eipäs. Vaihtelun vuoksi sinä voisit välillä sanoa kylläpäs ja minä siihen, että eipäs. Päästäisiin samaan lopputulokseen kuin nyt, mutta suoraviivaisemmin ja vähemmällä ajankäytöllä.
@Quu kirjoitti:
Mitä minä olen sähköautoa ajanut, en näe mitään olennaista ajamisen helppoutta, verrattuna suomen eniten myytyyn hybridiin, painetaat startista, valitaan ajosuunta ja lähdetään suoralla sähkövedolla.
Hybridin edut on selvät, kun tarvitaan lisää energiaa.
Meidän välistä keskustelukulttuuria pitäisi kehittää eli suoraviivaistaa. Minä sanon kylläpäs ja sinä sanot eipäs. Vaihtelun vuoksi sinä voisit välillä sanoa kylläpäs ja minä siihen, että eipäs. Päästäisiin samaan lopputulokseen kuin nyt, mutta suoraviivaisemmin ja vähemmällä ajankäytöllä.
@Quu kirjoitti:
Ei mitään kiinalaista, jos suinkin mahdollista välttää.
Tuo onkin helppo rasti totetuttaa...
Kannattaa varmistaa, että esim. rauta/teräs seuraavassa tuotteessa ei ole kiinalaista, koska kiina on maailman suurin raudan kanssa pelaaja.
Ei tietenkään nykyisessä globaalissa maailmassa voi välttää Kiinassa valmistettujen tuotteiden ostamista, mutta Linglong-renkaan sijaan voi ostaa Savan tai muun vastaavan. Toki jos äänestää Vasemmistoliittoa voi olla vaikea keksiä miksi pitäisi välttää kommunistivaltion tuotteiden hankintaa. En usko että Vasemmistoliitto Suomessa on nykytilanteessa yhtä väkivaltainen kuten punaiset olivat v. 1918 Suomessa, Che Guevaran Kuubassa, tai Koreassa, Vietnamissa, Venäjällä, DDR:ssä jne. Maailmakin on muuttunut, väkivaltaa ei ole tarvittu Euroopassa kymmeniin vuosiin (pl. ex-Jugoslavia), ennen kuin Venäjä aloitti sodan Ukrainaa vastaan.
Teboil ei ollut Neuvostoliittolainen bensa-asema, mutta Venäjä on miehittänyt naapurivaltionsa aluetta jo vuodesta 2014, eikä se aiheuttanut ns. heräämistä kuluttajissa miettimään kenen kanssa oikeastaan tekevätkään kauppaa. Venäläiset turistit vähenivät kuitenkin huomattavasti Suomesta, mutta tällainen asia unohtuu melko nopeasti, kuten se että Kehä 1:llä oli yhdessä vaiheessa hyvin suuri määrä autokuljetusrekkoja Hangosta Venäjälle.
Vaikka mitään varsinaista boikotoitavaa ei juuri nyt olisikaan, niin kyllä minua vaivaa se että rengasliikkeen kallein merkki oli valmistettu halvan työvoiman maassa missä demokratia ei toimi, ja vielä EU:n ulkopuolella. Sen EU:n ulkopuolella minne maksamme miljardien tukipaketteja veroillamme.
@Quu kirjoitti:
Ei mitään kiinalaista, jos suinkin mahdollista välttää.
Tuo onkin helppo rasti totetuttaa...
Kannattaa varmistaa, että esim. rauta/teräs seuraavassa tuotteessa ei ole kiinalaista, koska kiina on maailman suurin raudan kanssa pelaaja.
Ei tietenkään nykyisessä globaalissa maailmassa voi välttää Kiinassa valmistettujen tuotteiden ostamista, mutta Linglong-renkaan sijaan voi ostaa Savan tai muun vastaavan. Toki jos äänestää Vasemmistoliittoa voi olla vaikea keksiä miksi pitäisi välttää kommunistivaltion tuotteiden hankintaa. En usko että Vasemmistoliitto Suomessa on nykytilanteessa yhtä väkivaltainen kuten punaiset olivat v. 1918 Suomessa, Che Guevaran Kuubassa, tai Koreassa, Vietnamissa, Venäjällä, DDR:ssä jne. Maailmakin on muuttunut, väkivaltaa ei ole tarvittu Euroopassa kymmeniin vuosiin (pl. ex-Jugoslavia), ennen kuin Venäjä aloitti sodan Ukrainaa vastaan.
Teboil ei ollut Neuvostoliittolainen bensa-asema, mutta Venäjä on miehittänyt naapurivaltionsa aluetta jo vuodesta 2014, eikä se aiheuttanut ns. heräämistä kuluttajissa miettimään kenen kanssa oikeastaan tekevätkään kauppaa. Venäläiset turistit vähenivät kuitenkin huomattavasti Suomesta, mutta tällainen asia unohtuu melko nopeasti, kuten se että Kehä 1:llä oli yhdessä vaiheessa hyvin suuri määrä autokuljetusrekkoja Hangosta Venäjälle.
Vaikka mitään varsinaista boikotoitavaa ei juuri nyt olisikaan, niin kyllä minua vaivaa se että rengasliikkeen kallein merkki oli valmistettu halvan työvoiman maassa missä demokratia ei toimi, ja vielä EU:n ulkopuolella. Sen EU:n ulkopuolella minne maksamme miljardien tukipaketteja veroillamme.
"Suomi maksaa pakettiin 6,6 miljardia euroa ja saa sieltä tällä tietoa noin kaksi miljardia euroa."
Kyllähän Eu:sta saadaan myös tietoa, yhteistyötä ja turvallisuutta.
Ilman Eu:ta Putin olisi voinnut ottaa Suomen harjoittelualkupaloiksi eikä kukaan olisi auttanut.
Nimenomaan. Miksi siis niin moni mieluummin ostaa kiinalaista, tai niitä venäläisiä työllistäviä tuotteita?
Avainlippu-tuotteiden lisäksi pitäisi olla myös EU-lippu-tuotteita kun kerran ovat samaa veronmaksualuetta, ja EU:n taloudellinen tilanne vaikuttaa valuuttamme arvoon.
Pistokehybridit (merkistä riippumatta) ovat teknisesti hienoja autoja, mutta sisältävät kaksi vakavaa epäkohtaa !
Auto määrittelee ihmisen/ajajan käyttäytymistä ? Esim. Pitkillä ajomatkoilla tulee ajoakkua ladata 50-100km välein ?? Täysin järjetöntä !! Jos et näin tee pitkillä matkoilla, niin miksi hankit pistokehybridin ?
Teknisesti erittäin monimutkaisia, joten kalliita korjauksia odotettavissa ennemmin tai myöhemmin !
@Markku207 kirjoitti:
Pistokehybridit (merkistä riippumatta) ovat teknisesti hienoja autoja, mutta sisältävät kaksi vakavaa epäkohtaa !
Auto määrittelee ihmisen/ajajan käyttäytymistä ? Esim. Pitkillä ajomatkoilla tulee ajoakkua ladata 50-100km välein ?? Täysin järjetöntä !! Jos et näin tee pitkillä matkoilla, niin miksi hankit pistokehybridin ?
Teknisesti erittäin monimutkaisia, joten kalliita korjauksia odotettavissa ennemmin tai myöhemmin !
Kohta 1: Normikuskille tulee pitkiä matkoja vähän suhteessa kaikkeen liikkumiseen. Plugarilla voi ajaa sähköllä kaikki muut ajot, paitsi pitkät matkat, jolloin voi ajaa polttoaineella.
2. Eivät ole. Polttomoottorin osalta ovat kuin muut polttikset ja sähköpuoli on niin ykinkertainen, ettei sinne ole odotettavissa vikoja. Plugari on toiseksi paras käyttövoimaratkaisu henkilöautoliikenteeseen.
@Markku207 kirjoitti:
Pistokehybridit (merkistä riippumatta) ovat teknisesti hienoja autoja, mutta sisältävät kaksi vakavaa epäkohtaa !
Auto määrittelee ihmisen/ajajan käyttäytymistä ? Esim. Pitkillä ajomatkoilla tulee ajoakkua ladata 50-100km välein ?? Täysin järjetöntä !! Jos et näin tee pitkillä matkoilla, niin miksi hankit pistokehybridin ?
Teknisesti erittäin monimutkaisia, joten kalliita korjauksia odotettavissa ennemmin tai myöhemmin !
Ainakin kohdan 1. osalta olet väärässä. Plugarin tarkoitus on mahdollistaa nurkka-ajelu sähköllä, ja pitkät matkat polttpaineella. Suurimassa osassa plugareita laturi on niin hidas, ettei sitä ole tarkoitettu kesken matkan ladattavaksi. Järkevin käyttötapa on ladata yöllä kotona ja/tai päivällä töissä. Pitkiä matkoja varten siellä on se polttomoottori.
Tuoreimmilla long range -malleilla (ainkakin Mercedes ja Volvo, varmaan muitakin on) pääsee sähköllä 80-100km, mikä riittää monelle useimpina päivinä kattamaan kaiken tai lähes kaiken ajotarpeen. "Tyhjällä" akulla plugari toimii kuin tavallinen hybridi, eli kerää talteen jarrutusenergiaa ja auttaa liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä.
Se vika niissä toki on, että ketuttaa kanniskella mukana jotain polttomoortoria. Mieluummin olisi riittävä nippu akkuja mukana.
Tämä nyt kolmen vuoden ja n. 80tkm kokemuksella aiheesta.
Edit: Miksikö hankin plugarin? Siksi ettei autoa hankkiessani ollut tarjolla minulle sopivaa sähköautoa, kun kritteereinä oli budjetti, tilantarve ja yrityksen autopolitiikka. Seuraavaan autonvaihtoon tilanne on todennäköisesti korjaantunut.
PS. Jos olisi aikeissa ladata plugaria joka kerta sähkön loppuessa, niin nimenomaan silloinhan ei plugaria olisi edes kannattanut hankkia, vaan joku lyhyenkin kantaman sähköauto kelpaisi.
Minulla vaihtokynnys ylittyi siksi että plug-in on hybridi siinä missä Toyota Corollakin on, joten taloudellinen ajotapa palkitsee enemmän hybridillä kuin tavallisella autolla.
Isomman akun ansiosta voi ajaa työmatkan edestakaisin pelkällä sähköllä, eli edullisesti. Ja pidemmät matkat eivät vaadi sen enempää suunnittelua kuin ennenkään.
Ja hybridin toteutustapa toi mukanaan nelivedon sekä GTI-luokan kiihtyvyyden Suomessa sallituilla ajonopeuksilla. Yli 120 km/h vauhdissa sähkömoottorin välitykset loppuvat kesken, joten myös silloin mennään bensalla.
Sähköauton ostaminen olisi edellyttänyt velkaa, joten vaihtoehtona oli jatkaa silloisella hyvällä autollani, joka meni vaihdossa tähän uudempaan hybridiin. Laskin että vuotuinen bensalasku oli viime vuonna luokkaa 1500 €, joten sähköauton säästö hukkuisi sen arvonalenemaan.
@Markku207 kirjoitti:
Pistokehybridit (merkistä riippumatta) ovat teknisesti hienoja autoja, mutta sisältävät kaksi vakavaa epäkohtaa !
Auto määrittelee ihmisen/ajajan käyttäytymistä ? Esim. Pitkillä ajomatkoilla tulee ajoakkua ladata 50-100km välein ?? Täysin järjetöntä !! Jos et näin tee pitkillä matkoilla, niin miksi hankit pistokehybridin ?
Teknisesti erittäin monimutkaisia, joten kalliita korjauksia odotettavissa ennemmin tai myöhemmin !
Ainakin kohdan 1. osalta olet väärässä. Plugarin tarkoitus on mahdollistaa nurkka-ajelu sähköllä, ja pitkät matkat polttpaineella. Suurimassa osassa plugareita laturi on niin hidas, ettei sitä ole tarkoitettu kesken matkan ladattavaksi. Järkevin käyttötapa on ladata yöllä kotona ja/tai päivällä töissä. Pitkiä matkoja varten siellä on se polttomoottori.
Tuoreimmilla long range -malleilla (ainkakin Mercedes ja Volvo, varmaan muitakin on) pääsee sähköllä 80-100km, mikä riittää monelle useimpina päivinä kattamaan kaiken tai lähes kaiken ajotarpeen. "Tyhjällä" akulla plugari toimii kuin tavallinen hybridi, eli kerää talteen jarrutusenergiaa ja auttaa liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä.
@Karrette kirjoitti:
Minulla vaihtokynnys ylittyi siksi että plug-in on hybridi siinä missä Toyota Corollakin on, joten taloudellinen ajotapa palkitsee enemmän hybridillä kuin tavallisella autolla.
@Markku207 kirjoitti:
Pistokehybridit (merkistä riippumatta) ovat teknisesti hienoja autoja, mutta sisältävät kaksi vakavaa epäkohtaa !
Auto määrittelee ihmisen/ajajan käyttäytymistä ? Esim. Pitkillä ajomatkoilla tulee ajoakkua ladata 50-100km välein ?? Täysin järjetöntä !! Jos et näin tee pitkillä matkoilla, niin miksi hankit pistokehybridin ?
Teknisesti erittäin monimutkaisia, joten kalliita korjauksia odotettavissa ennemmin tai myöhemmin !
Ainakin kohdan 1. osalta olet väärässä. Plugarin tarkoitus on mahdollistaa nurkka-ajelu sähköllä, ja pitkät matkat polttpaineella. Suurimassa osassa plugareita laturi on niin hidas, ettei sitä ole tarkoitettu kesken matkan ladattavaksi. Järkevin käyttötapa on ladata yöllä kotona ja/tai päivällä töissä. Pitkiä matkoja varten siellä on se polttomoottori.
Tuoreimmilla long range -malleilla (ainkakin Mercedes ja Volvo, varmaan muitakin on) pääsee sähköllä 80-100km, mikä riittää monelle useimpina päivinä kattamaan kaiken tai lähes kaiken ajotarpeen. "Tyhjällä" akulla plugari toimii kuin tavallinen hybridi, eli kerää talteen jarrutusenergiaa ja auttaa liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä.
Ei tuon kokoluokan autot pyhällä hengellä kulje, olipa sitten hybridi tai ei. Muut paitsi land rover eivät kyllä kauaksi jää nk. itselataavien hybridien kulutuksesta. Esim joku honda cr-v hybrid vie 7l/100km, nelivetoisena 0,5-1, 0l/100km enemmän (WLTP) ja harvoin näissä TM kulutusmittauksissa päästään valmistajan ilmoittamiin lukemiin. Ja tässä vaiheessa kannattaa muistaa että täydellä akulla plugarilla lähdettäessä se cr-v on polttanut jos sen 7l samalla matkalla, kun parhaimpien lataushybridien polttomoottori vasta käynnistyy. Matkan pitää jatkua katkeamattomana sen 500km, ennen kuin itselataavan kokonaiskulutus tuolla matkalla saavuttaa plugarin. Toki tämä toteutuu sillä päivittäisellä Hanko-Utsjoki taipaleella, ei sitä käy kiistäminen
@Karrette kirjoitti:
Minulla vaihtokynnys ylittyi siksi että plug-in on hybridi siinä missä Toyota Corollakin on, joten taloudellinen ajotapa palkitsee enemmän hybridillä kuin tavallisella autolla.
Reitistä riippuen jää usein sen verran liike-energiaa että sen voi hidastuksessa ottaa talteen, sen sijaan että lämmittäisi vain jarrulevyjä. Se talteenotettu energia käytetään kiihdytykseen, ja kun se tehdään sähköllä ei polttomoottorin tarvitse käyttää 1-2-3 vaihteita, mikä säästää sekin. Silloin kun akussa on paljon virtaa käynnistyy polttomoottori kun voi ajaa suurimmalla vaihteella, ellei valitse sähköajoa.
Ajoin äskettäin maantiepainotteisen 120 km, ja siihen kului 7 kWh sähköä ja ajotietokoneen mukaan 4,1 litraa bensaa. Vähemmälläkin olisi mennyt, mutta en halunnut olla tientuke ajamalla liian hitaasti.
@Karrette kirjoitti:
Minulla vaihtokynnys ylittyi siksi että plug-in on hybridi siinä missä Toyota Corollakin on, joten taloudellinen ajotapa palkitsee enemmän hybridillä kuin tavallisella autolla.
Reitistä riippuen jää usein sen verran liike-energiaa että sen voi hidastuksessa ottaa talteen, sen sijaan että lämmittäisi vain jarrulevyjä. Se talteenotettu energia käytetään kiihdytykseen, ja kun se tehdään sähköllä ei polttomoottorin tarvitse käyttää 1-2-3 vaihteita, mikä säästää sekin. Silloin kun akussa on paljon virtaa käynnistyy polttomoottori kun voi ajaa suurimmalla vaihteella, ellei valitse sähköajoa.
Ajoin äskettäin maantiepainotteisen 120 km, ja siihen kului 7 kWh sähköä ja ajotietokoneen mukaan 4,1 litraa bensaa. Vähemmälläkin olisi mennyt, mutta en halunnut olla tientuke ajamalla liian hitaasti.
Luvut näyttävät hyvältä. Onko ollut aiemmin juttua mikä auto sinulla on?
En tiedä sitten olenko ”erilainen” kuski mutta vaihtelevassakin maantieajossa minulle on lähes tuntematon asia, että koskisin auton jarrupolkimeen. Tiedostan hidastavani useinkin nostamalla kaasupolkimen jolloin moottorin polttoaineensyöttö katkeaa ja vauhti hidastuu. Jarruja tarvitaan liittymissä ja risteyksissä.
Corolla hybridi menee maanteillä ilman mitään kikkailua <4> litran kulutuksella, jos ensimmäisenä jonossa vakiossa sallittu +10, jonossa +20 niin pysyy jononopeudessa, missä nopeus vaihtelee usein paljonkin. Toisaalta jos nykyinen autonkäyttö olisi maantiepainotteista kaartaisin saksalaisten autojen kauppaan. Kulutus ei siinäkään kaupassa olisi valintaan vaikuttava asia.
@Karrette kirjoitti:
Minulla vaihtokynnys ylittyi siksi että plug-in on hybridi siinä missä Toyota Corollakin on, joten taloudellinen ajotapa palkitsee enemmän hybridillä kuin tavallisella autolla.
Reitistä riippuen jää usein sen verran liike-energiaa että sen voi hidastuksessa ottaa talteen, sen sijaan että lämmittäisi vain jarrulevyjä. Se talteenotettu energia käytetään kiihdytykseen, ja kun se tehdään sähköllä ei polttomoottorin tarvitse käyttää 1-2-3 vaihteita, mikä säästää sekin. Silloin kun akussa on paljon virtaa käynnistyy polttomoottori kun voi ajaa suurimmalla vaihteella, ellei valitse sähköajoa.
Ajoin äskettäin maantiepainotteisen 120 km, ja siihen kului 7 kWh sähköä ja ajotietokoneen mukaan 4,1 litraa bensaa. Vähemmälläkin olisi mennyt, mutta en halunnut olla tientuke ajamalla liian hitaasti.
Luvut näyttävät hyvältä. Onko ollut aiemmin juttua mikä auto sinulla on?
En tiedä sitten olenko ”erilainen” kuski mutta vaihtelevassakin maantieajossa minulle on lähes tuntematon asia, että koskisin auton jarrupolkimeen. Tiedostan hidastavani useinkin nostamalla kaasupolkimen jolloin moottorin polttoaineensyöttö katkeaa ja vauhti hidastuu. Jarruja tarvitaan liittymissä ja risteyksissä.
Plug-in missä on kolmisylinterinen turbo, ja sähkömoottori takapyörille. Yhteisteho 224 hv.
Maantieajossakin tulee risteyksiä, tai nopeusrajoitus laskee siten että rullaamalla ei vaan saa vauhtia hiipumaan, eikä taloudellinen ajotapa saisi tarkoittaa sitä että ajelee ylinopeutta. Ei pidä aiheuttaa itselleen sakkoja, eikä ajaa liian korkeita tilannenopeuksia, tai taajamassa aiheuttaa häiriötä.
@Karrette kirjoitti:
Minulla vaihtokynnys ylittyi siksi että plug-in on hybridi siinä missä Toyota Corollakin on, joten taloudellinen ajotapa palkitsee enemmän hybridillä kuin tavallisella autolla.
Reitistä riippuen jää usein sen verran liike-energiaa että sen voi hidastuksessa ottaa talteen, sen sijaan että lämmittäisi vain jarrulevyjä. Se talteenotettu energia käytetään kiihdytykseen, ja kun se tehdään sähköllä ei polttomoottorin tarvitse käyttää 1-2-3 vaihteita, mikä säästää sekin. Silloin kun akussa on paljon virtaa käynnistyy polttomoottori kun voi ajaa suurimmalla vaihteella, ellei valitse sähköajoa.
Tuollainen ladattava hybridi tietysti avustaa polttomoottoria aina kun virtaa on, mutta Toyota-tyyppinen "itselataava" hybridi näyttää toimivan esim. katkonaisessa kaupunkiajossa suunnilleen näin. Kiihdytys liikennevaloista: Polttomoottori käynnistyy ja sähkömoottori vielä kuormittaa sitä lisää lisäten kulutusta ja ladaten samalla akkua (ei siis avusta kiihdytyksessä paitsi jos kaasupolkimen painaa hyvin syvälle.) Tasavauhdissa polttomoottori heti sammuu ja auto kulkee pelkällä sähköllä. Hidastettaessa liikennevaloihin polttomoottori on edelleen sammuksissa, sähkömoottori jarruttaa ja lataa akkua (jos sähkömoottorin jarrutusteho ei riitä, myös normijarrut jarruttavat.) Tietysti toiminta muuttuu sen mukaan paljonko latausta sattuu olemmaan akussa ja että lämpö riittää pakkasessa ja että katalysaattorin lämpö pysyy sopivana jne. (en edes tiedä mitkä kaikki asiat vaikuttavat toimintaan.)
@Lukija31722 kirjoitti:
Tietysti toiminta muuttuu sen mukaan paljonko latausta sattuu olemmaan akussa ja että lämpö riittää pakkasessa ja että katalysaattorin lämpö pysyy sopivana jne. (en edes tiedä mitkä kaikki asiat vaikuttavat toimintaan.)
Eikä tarvitse tietääkään, näin toimii teknisesti käyttäjäystävällinen hybriditekniikka.
@Karrette kirjoitti:
Minulla vaihtokynnys ylittyi siksi että plug-in on hybridi siinä missä Toyota Corollakin on, joten taloudellinen ajotapa palkitsee enemmän hybridillä kuin tavallisella autolla.
Reitistä riippuen jää usein sen verran liike-energiaa että sen voi hidastuksessa ottaa talteen, sen sijaan että lämmittäisi vain jarrulevyjä. Se talteenotettu energia käytetään kiihdytykseen, ja kun se tehdään sähköllä ei polttomoottorin tarvitse käyttää 1-2-3 vaihteita, mikä säästää sekin. Silloin kun akussa on paljon virtaa käynnistyy polttomoottori kun voi ajaa suurimmalla vaihteella, ellei valitse sähköajoa.
Tuollainen ladattava hybridi tietysti avustaa polttomoottoria aina kun virtaa on, mutta Toyota-tyyppinen "itselataava" hybridi näyttää toimivan esim. katkonaisessa kaupunkiajossa suunnilleen näin. Kiihdytys liikennevaloista: Polttomoottori käynnistyy ja sähkömoottori vielä kuormittaa sitä lisää lisäten kulutusta ja ladaten samalla akkua (ei siis avusta kiihdytyksessä paitsi jos kaasupolkimen painaa hyvin syvälle.) Tasavauhdissa polttomoottori heti sammuu ja auto kulkee pelkällä sähköllä. Hidastettaessa liikennevaloihin polttomoottori on edelleen sammuksissa, sähkömoottori jarruttaa ja lataa akkua (jos sähkömoottorin jarrutusteho ei riitä, myös normijarrut jarruttavat.) Tietysti toiminta muuttuu sen mukaan paljonko latausta sattuu olemmaan akussa ja että lämpö riittää pakkasessa ja että katalysaattorin lämpö pysyy sopivana jne. (en edes tiedä mitkä kaikki asiat vaikuttavat toimintaan.)
Aika pitkälti noin se minunkin autossani on.
Suurin ero Toyotaan (ja niihin muihin) on se että Atkinsonin sijaan tässä on downsizing, eli pienehkö turbokone. Ja se että sähkömoottori kykenee itsenäiseen ajoon 65 kW tehoisena. Akut tuovat mukanaan lisäpainoa, ja se kuluttaa vähän enemmän.
Moottoriteillä hybridistä ei ehkä saa paljoakaan iloa, paitsi sen ahtamisen kautta saatavalla hyötysuhteella, mutta se koskee kaikkia turboja kunnes tullaan ilmanvastuksen vuoksi sille tehoalueelle että kuormitusta on muutenkin enemmän.
PS. Jos olisi aikeissa ladata plugaria joka kerta sähkön loppuessa, niin nimenomaan silloinhan ei plugaria olisi edes kannattanut hankkia, vaan joku lyhyenkin kantaman sähköauto kelpaisi.
Niin tai kannattaisi hankkia perushybridi, eli HEV
@Lukija31722 kirjoitti:
Tietysti toiminta muuttuu sen mukaan paljonko latausta sattuu olemmaan akussa ja että lämpö riittää pakkasessa ja että katalysaattorin lämpö pysyy sopivana jne. (en edes tiedä mitkä kaikki asiat vaikuttavat toimintaan.)
Eikä tarvitse tietääkään, näin toimii teknisesti käyttäjäystävällinen hybriditekniikka.
Tekniikka on mekaanisesti erittäin yksinkertainen, mutta voin vain kuvitella kuinka monimutkainen tietokoneohjelmisto sitä ohjaa.
@Karrette kirjoitti:
Minulla vaihtokynnys ylittyi siksi että plug-in on hybridi siinä missä Toyota Corollakin on, joten taloudellinen ajotapa palkitsee enemmän hybridillä kuin tavallisella autolla.
Reitistä riippuen jää usein sen verran liike-energiaa että sen voi hidastuksessa ottaa talteen, sen sijaan että lämmittäisi vain jarrulevyjä. Se talteenotettu energia käytetään kiihdytykseen, ja kun se tehdään sähköllä ei polttomoottorin tarvitse käyttää 1-2-3 vaihteita, mikä säästää sekin. Silloin kun akussa on paljon virtaa käynnistyy polttomoottori kun voi ajaa suurimmalla vaihteella, ellei valitse sähköajoa.
Tuollainen ladattava hybridi tietysti avustaa polttomoottoria aina kun virtaa on, mutta Toyota-tyyppinen "itselataava" hybridi näyttää toimivan esim. katkonaisessa kaupunkiajossa suunnilleen näin. Kiihdytys liikennevaloista: Polttomoottori käynnistyy ja sähkömoottori vielä kuormittaa sitä lisää lisäten kulutusta ja ladaten samalla akkua (ei siis avusta kiihdytyksessä paitsi jos kaasupolkimen painaa hyvin syvälle.) Tasavauhdissa polttomoottori heti sammuu ja auto kulkee pelkällä sähköllä. Hidastettaessa liikennevaloihin polttomoottori on edelleen sammuksissa, sähkömoottori jarruttaa ja lataa akkua (jos sähkömoottorin jarrutusteho ei riitä, myös normijarrut jarruttavat.) Tietysti toiminta muuttuu sen mukaan paljonko latausta sattuu olemmaan akussa ja että lämpö riittää pakkasessa ja että katalysaattorin lämpö pysyy sopivana jne. (en edes tiedä mitkä kaikki asiat vaikuttavat toimintaan.)
Aika pitkälti noin se minunkin autossani on.
Suurin ero Toyotaan (ja niihin muihin) on se että Atkinsonin sijaan tässä on downsizing, eli pienehkö turbokone. Ja se että sähkömoottori kykenee itsenäiseen ajoon 65 kW tehoisena. Akut tuovat mukanaan lisäpainoa, ja se kuluttaa vähän enemmän.
Moottoriteillä hybridistä ei ehkä saa paljoakaan iloa, paitsi sen ahtamisen kautta saatavalla hyötysuhteella, mutta se koskee kaikkia turboja kunnes tullaan ilmanvastuksen vuoksi sille tehoalueelle että kuormitusta on muutenkin enemmän.
Iloahan sekin on, että ajat pikkuruisella 3 pyttyisellä moottorilla mutta autossa on kuitenkin tehoa 224 heppaa.
@Karrette kirjoitti:
Minulla vaihtokynnys ylittyi siksi että plug-in on hybridi siinä missä Toyota Corollakin on, joten taloudellinen ajotapa palkitsee enemmän hybridillä kuin tavallisella autolla.
Reitistä riippuen jää usein sen verran liike-energiaa että sen voi hidastuksessa ottaa talteen, sen sijaan että lämmittäisi vain jarrulevyjä. Se talteenotettu energia käytetään kiihdytykseen, ja kun se tehdään sähköllä ei polttomoottorin tarvitse käyttää 1-2-3 vaihteita, mikä säästää sekin. Silloin kun akussa on paljon virtaa käynnistyy polttomoottori kun voi ajaa suurimmalla vaihteella, ellei valitse sähköajoa.
Tuollainen ladattava hybridi tietysti avustaa polttomoottoria aina kun virtaa on, mutta Toyota-tyyppinen "itselataava" hybridi näyttää toimivan esim. katkonaisessa kaupunkiajossa suunnilleen näin. Kiihdytys liikennevaloista: Polttomoottori käynnistyy ja sähkömoottori vielä kuormittaa sitä lisää lisäten kulutusta ja ladaten samalla akkua (ei siis avusta kiihdytyksessä paitsi jos kaasupolkimen painaa hyvin syvälle.) Tasavauhdissa polttomoottori heti sammuu ja auto kulkee pelkällä sähköllä. Hidastettaessa liikennevaloihin polttomoottori on edelleen sammuksissa, sähkömoottori jarruttaa ja lataa akkua (jos sähkömoottorin jarrutusteho ei riitä, myös normijarrut jarruttavat.) Tietysti toiminta muuttuu sen mukaan paljonko latausta sattuu olemmaan akussa ja että lämpö riittää pakkasessa ja että katalysaattorin lämpö pysyy sopivana jne. (en edes tiedä mitkä kaikki asiat vaikuttavat toimintaan.)
Aika pitkälti noin se minunkin autossani on.
Suurin ero Toyotaan (ja niihin muihin) on se että Atkinsonin sijaan tässä on downsizing, eli pienehkö turbokone. Ja se että sähkömoottori kykenee itsenäiseen ajoon 65 kW tehoisena. Akut tuovat mukanaan lisäpainoa, ja se kuluttaa vähän enemmän.
Moottoriteillä hybridistä ei ehkä saa paljoakaan iloa, paitsi sen ahtamisen kautta saatavalla hyötysuhteella, mutta se koskee kaikkia turboja kunnes tullaan ilmanvastuksen vuoksi sille tehoalueelle että kuormitusta on muutenkin enemmän.
Iloahan sekin on, että ajat pikkuruisella 3 pyttyisellä moottorilla mutta autossa on kuitenkin tehoa 224 heppaa.
Kyllä. Se voi olla taloudellinen kun ajelee etuvetoisena 100:n, tai takavetoisena 65 kW:n moottoreilla, mutta silloin kun tarvitsee parempaa kiihtyvyyttä on sitä tarjolla, nelivedon ansiosta myös talvella.
Sattumalta löysin ko. automallin ja moottorivaihtoehdon kun selailin ilmoituksia. En ollut aiemmin kuin ohimennen todennut että ”tuollainenkin on” ja ensireaktio kun klikkasin ilmoitusta oli tarkistaa oliko kyseessä väärän automallin tiedot.
@Markku207 kirjoitti:
Pistokehybridit (merkistä riippumatta) ovat teknisesti hienoja autoja, mutta sisältävät kaksi vakavaa epäkohtaa !
Auto määrittelee ihmisen/ajajan käyttäytymistä ? Esim. Pitkillä ajomatkoilla tulee ajoakkua ladata 50-100km välein ?? Täysin järjetöntä !! Jos et näin tee pitkillä matkoilla, niin miksi hankit pistokehybridin ?
Teknisesti erittäin monimutkaisia, joten kalliita korjauksia odotettavissa ennemmin tai myöhemmin !
Kohta 1: Normikuskille tulee pitkiä matkoja vähän suhteessa kaikkeen liikkumiseen. Plugarilla voi ajaa sähköllä kaikki muut ajot, paitsi pitkät matkat, jolloin voi ajaa polttoaineella.
2. Eivät ole. Polttomoottorin osalta ovat kuin muut polttikset ja sähköpuoli on niin ykinkertainen, ettei sinne ole odotettavissa vikoja. Plugari on toiseksi paras käyttövoimaratkaisu henkilöautoliikenteeseen.
Kirjoittajan olisi hyvä perehtyä PHEV autojen tekniikkaan voimansiirron, ohjain laitteiden/sähkölaitteiden sekä esim jäähdytysjärjestelmän tiimoilta !!
Voin vakuuttaa, että monimutkaista on !!
Ok-talon omistajilla on helppoa, eikä tarvita mitään myynnissä olevia voimavirrallisia ”tehoyksiköitä”, riippuen tietenkin ajatko tänään tuhat kilometriä, silloin tuota tarvitaan.
Unohditko, että keskusteltiin kaupunkikeskustojen kadunvarsiparkkeeraajista?
Todellakin ovat hölmöjä. Tätänykyä löytyy hyvin pikalatureita ja hidaslatureita eikä kotilataus ole kaupunkilaiselle eikä myöskään stadilaiselle mikään must have. Edelleen: hölmö saa olla, mutta ei ole pakko.
Aatteleppa kuka jolla on varaa ajaa fossiilisilla, käyttää aikaa laturilla tunnin pari kun tankillisen lorauttaa muutamassa minuutissa.
Älkää missään nimessä syyllistäkö ajaessanne fossiililisilla, sähköauton löydätte aikanaan, se tosin on pirun kätevä.
Ok-talon omistajilla on helppoa, eikä tarvita mitään myynnissä olevia voimavirrallisia ”tehoyksiköitä”, riippuen tietenkin ajatko tänään tuhat kilometriä, silloin tuota tarvitaan.
Auton valikosta löysin hitaamman latauksen, joka tarkoittaa noin 6:n ampeerin virtaa, sulake kestää 16 ja pistorasia on on suomalainen (jussi). Tutkin tuota eikä mitään vaaraa, ei lämpene isommastakaan virrasta. Virta on myös vedetty vikavirtasuojauksen kautta.
Jk. Sähkömiehen löysin turun tuomiokirkon sillan alta, hänen kertomuksensa mukaan hän on pätevä. Älä kysy kuka on oikeasti sähköt vetänyt muutamiin taloihin (se on se harmaa takkinen sillan asuva sähkömies).
Rivitalojen ulkopistorasiat näyttävän olevan 10 ampeerilla, Ennen1990 tienoilla olevissa ei ole edes vikavirtasuojaa. Mutta voit huoletta silti ladata autoasi jatkuvasti kuudella ampeerilla, siis noin puolella teholla. ABB jussia yleensä noihin on asennettu.
Varmasti toimivat riskittä tiedän, olenhan koulutukseltani painaja.
Mitä minä olen sähköautoa ajanut, en näe mitään olennaista ajamisen helppoutta, verrattuna suomen eniten myytyyn hybridiin, painetaat startista, valitaan ajosuunta ja lähdetään suoralla sähkövedolla.
Hybridin edut on selvät, kun tarvitaan lisää energiaa.
Meidän välistä keskustelukulttuuria pitäisi kehittää eli suoraviivaistaa. Minä sanon kylläpäs ja sinä sanot eipäs. Vaihtelun vuoksi sinä voisit välillä sanoa kylläpäs ja minä siihen, että eipäs. Päästäisiin samaan lopputulokseen kuin nyt, mutta suoraviivaisemmin ja vähemmällä ajankäytöllä.
Kyllähän Eu:sta saadaan myös tietoa, yhteistyötä ja turvallisuutta.
Ilman Eu:ta Putin olisi voinnut ottaa Suomen harjoittelualkupaloiksi eikä kukaan olisi auttanut.
Nimenomaan. Miksi siis niin moni mieluummin ostaa kiinalaista, tai niitä venäläisiä työllistäviä tuotteita?
Avainlippu-tuotteiden lisäksi pitäisi olla myös EU-lippu-tuotteita kun kerran ovat samaa veronmaksualuetta, ja EU:n taloudellinen tilanne vaikuttaa valuuttamme arvoon.
https://suomalainentyo.fi/yrityksille/avainlippu/
"Ministeri Tytti Tuppurainen (sdp) vakuutti taannoin: "Oma kansa ensin ajattelu on vahingollista."
lähde: google
Pistokehybridit (merkistä riippumatta) ovat teknisesti hienoja autoja, mutta sisältävät kaksi vakavaa epäkohtaa !
Auto määrittelee ihmisen/ajajan käyttäytymistä ? Esim. Pitkillä ajomatkoilla tulee ajoakkua ladata 50-100km välein ?? Täysin järjetöntä !! Jos et näin tee pitkillä matkoilla, niin miksi hankit pistokehybridin ?
Teknisesti erittäin monimutkaisia, joten kalliita korjauksia odotettavissa ennemmin tai myöhemmin !
Kohta 1: Normikuskille tulee pitkiä matkoja vähän suhteessa kaikkeen liikkumiseen. Plugarilla voi ajaa sähköllä kaikki muut ajot, paitsi pitkät matkat, jolloin voi ajaa polttoaineella.
2. Eivät ole. Polttomoottorin osalta ovat kuin muut polttikset ja sähköpuoli on niin ykinkertainen, ettei sinne ole odotettavissa vikoja. Plugari on toiseksi paras käyttövoimaratkaisu henkilöautoliikenteeseen.
Ainakin kohdan 1. osalta olet väärässä. Plugarin tarkoitus on mahdollistaa nurkka-ajelu sähköllä, ja pitkät matkat polttpaineella. Suurimassa osassa plugareita laturi on niin hidas, ettei sitä ole tarkoitettu kesken matkan ladattavaksi. Järkevin käyttötapa on ladata yöllä kotona ja/tai päivällä töissä. Pitkiä matkoja varten siellä on se polttomoottori.
Tuoreimmilla long range -malleilla (ainkakin Mercedes ja Volvo, varmaan muitakin on) pääsee sähköllä 80-100km, mikä riittää monelle useimpina päivinä kattamaan kaiken tai lähes kaiken ajotarpeen. "Tyhjällä" akulla plugari toimii kuin tavallinen hybridi, eli kerää talteen jarrutusenergiaa ja auttaa liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä.
Se vika niissä toki on, että ketuttaa kanniskella mukana jotain polttomoortoria. Mieluummin olisi riittävä nippu akkuja mukana.
Tämä nyt kolmen vuoden ja n. 80tkm kokemuksella aiheesta.
Edit: Miksikö hankin plugarin? Siksi ettei autoa hankkiessani ollut tarjolla minulle sopivaa sähköautoa, kun kritteereinä oli budjetti, tilantarve ja yrityksen autopolitiikka. Seuraavaan autonvaihtoon tilanne on todennäköisesti korjaantunut.
PS. Jos olisi aikeissa ladata plugaria joka kerta sähkön loppuessa, niin nimenomaan silloinhan ei plugaria olisi edes kannattanut hankkia, vaan joku lyhyenkin kantaman sähköauto kelpaisi.
Minulla vaihtokynnys ylittyi siksi että plug-in on hybridi siinä missä Toyota Corollakin on, joten taloudellinen ajotapa palkitsee enemmän hybridillä kuin tavallisella autolla.
Isomman akun ansiosta voi ajaa työmatkan edestakaisin pelkällä sähköllä, eli edullisesti. Ja pidemmät matkat eivät vaadi sen enempää suunnittelua kuin ennenkään.
Ja hybridin toteutustapa toi mukanaan nelivedon sekä GTI-luokan kiihtyvyyden Suomessa sallituilla ajonopeuksilla. Yli 120 km/h vauhdissa sähkömoottorin välitykset loppuvat kesken, joten myös silloin mennään bensalla.
Sähköauton ostaminen olisi edellyttänyt velkaa, joten vaihtoehtona oli jatkaa silloisella hyvällä autollani, joka meni vaihdossa tähän uudempaan hybridiin. Laskin että vuotuinen bensalasku oli viime vuonna luokkaa 1500 €, joten sähköauton säästö hukkuisi sen arvonalenemaan.
Se vika noissa lataushybrideissä näyttää olevan, että vain joku harva toimii tyhjällä akulla edes lähelle niin kuin tavallinen hybridi:
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2022/05/23111222/graafi_kulutus_png.png
Sanoisin, että taloudellinen ajotapa palkitsee kaikkein vähiten juuri tuollaisella "itselataavalla" hybridillä ajavaa. Tähän se sopii paremmin: https://tekniikanmaailma.fi/taksikuski-kanariansaarilla-ajoi-hyvin-tempoilevalla-ajotyylilla-kun-katsoin-auton-naytolta-keskikulutusta-yllatyin-suuresti/
Taloudelliseen ajotapaan kuuluu rueta hidastamaan vauhtia hyvissä ajoin ennen pysähdystä, käyttäen jäljellä oleva liike-energia pysähtymispaikkaan pääsemiseen. Tuolloin sitä energiaa ei jää tallennettavaksi akkuun juurikaan yhtään ja hybridin hyöty kutistuu aika pieneksi.
Ei tuon kokoluokan autot pyhällä hengellä kulje, olipa sitten hybridi tai ei. Muut paitsi land rover eivät kyllä kauaksi jää nk. itselataavien hybridien kulutuksesta. Esim joku honda cr-v hybrid vie 7l/100km, nelivetoisena 0,5-1, 0l/100km enemmän (WLTP) ja harvoin näissä TM kulutusmittauksissa päästään valmistajan ilmoittamiin lukemiin. Ja tässä vaiheessa kannattaa muistaa että täydellä akulla plugarilla lähdettäessä se cr-v on polttanut jos sen 7l samalla matkalla, kun parhaimpien lataushybridien polttomoottori vasta käynnistyy. Matkan pitää jatkua katkeamattomana sen 500km, ennen kuin itselataavan kokonaiskulutus tuolla matkalla saavuttaa plugarin. Toki tämä toteutuu sillä päivittäisellä Hanko-Utsjoki taipaleella, ei sitä käy kiistäminen
Reitistä riippuen jää usein sen verran liike-energiaa että sen voi hidastuksessa ottaa talteen, sen sijaan että lämmittäisi vain jarrulevyjä. Se talteenotettu energia käytetään kiihdytykseen, ja kun se tehdään sähköllä ei polttomoottorin tarvitse käyttää 1-2-3 vaihteita, mikä säästää sekin. Silloin kun akussa on paljon virtaa käynnistyy polttomoottori kun voi ajaa suurimmalla vaihteella, ellei valitse sähköajoa.
Ajoin äskettäin maantiepainotteisen 120 km, ja siihen kului 7 kWh sähköä ja ajotietokoneen mukaan 4,1 litraa bensaa. Vähemmälläkin olisi mennyt, mutta en halunnut olla tientuke ajamalla liian hitaasti.
Luvut näyttävät hyvältä. Onko ollut aiemmin juttua mikä auto sinulla on?
En tiedä sitten olenko ”erilainen” kuski mutta vaihtelevassakin maantieajossa minulle on lähes tuntematon asia, että koskisin auton jarrupolkimeen. Tiedostan hidastavani useinkin nostamalla kaasupolkimen jolloin moottorin polttoaineensyöttö katkeaa ja vauhti hidastuu. Jarruja tarvitaan liittymissä ja risteyksissä.
Corolla hybridi menee maanteillä ilman mitään kikkailua <4> litran kulutuksella, jos ensimmäisenä jonossa vakiossa sallittu +10, jonossa +20 niin pysyy jononopeudessa, missä nopeus vaihtelee usein paljonkin. Toisaalta jos nykyinen autonkäyttö olisi maantiepainotteista kaartaisin saksalaisten autojen kauppaan. Kulutus ei siinäkään kaupassa olisi valintaan vaikuttava asia.
Plug-in missä on kolmisylinterinen turbo, ja sähkömoottori takapyörille. Yhteisteho 224 hv.
Maantieajossakin tulee risteyksiä, tai nopeusrajoitus laskee siten että rullaamalla ei vaan saa vauhtia hiipumaan, eikä taloudellinen ajotapa saisi tarkoittaa sitä että ajelee ylinopeutta. Ei pidä aiheuttaa itselleen sakkoja, eikä ajaa liian korkeita tilannenopeuksia, tai taajamassa aiheuttaa häiriötä.
Tuollainen ladattava hybridi tietysti avustaa polttomoottoria aina kun virtaa on, mutta Toyota-tyyppinen "itselataava" hybridi näyttää toimivan esim. katkonaisessa kaupunkiajossa suunnilleen näin. Kiihdytys liikennevaloista: Polttomoottori käynnistyy ja sähkömoottori vielä kuormittaa sitä lisää lisäten kulutusta ja ladaten samalla akkua (ei siis avusta kiihdytyksessä paitsi jos kaasupolkimen painaa hyvin syvälle.) Tasavauhdissa polttomoottori heti sammuu ja auto kulkee pelkällä sähköllä. Hidastettaessa liikennevaloihin polttomoottori on edelleen sammuksissa, sähkömoottori jarruttaa ja lataa akkua (jos sähkömoottorin jarrutusteho ei riitä, myös normijarrut jarruttavat.) Tietysti toiminta muuttuu sen mukaan paljonko latausta sattuu olemmaan akussa ja että lämpö riittää pakkasessa ja että katalysaattorin lämpö pysyy sopivana jne. (en edes tiedä mitkä kaikki asiat vaikuttavat toimintaan.)
Eikä tarvitse tietääkään, näin toimii teknisesti käyttäjäystävällinen hybriditekniikka.
Aika pitkälti noin se minunkin autossani on.
Suurin ero Toyotaan (ja niihin muihin) on se että Atkinsonin sijaan tässä on downsizing, eli pienehkö turbokone. Ja se että sähkömoottori kykenee itsenäiseen ajoon 65 kW tehoisena. Akut tuovat mukanaan lisäpainoa, ja se kuluttaa vähän enemmän.
Moottoriteillä hybridistä ei ehkä saa paljoakaan iloa, paitsi sen ahtamisen kautta saatavalla hyötysuhteella, mutta se koskee kaikkia turboja kunnes tullaan ilmanvastuksen vuoksi sille tehoalueelle että kuormitusta on muutenkin enemmän.
Niin tai kannattaisi hankkia perushybridi, eli HEV
Tekniikka on mekaanisesti erittäin yksinkertainen, mutta voin vain kuvitella kuinka monimutkainen tietokoneohjelmisto sitä ohjaa.
Iloahan sekin on, että ajat pikkuruisella 3 pyttyisellä moottorilla mutta autossa on kuitenkin tehoa 224 heppaa.
Kyllä. Se voi olla taloudellinen kun ajelee etuvetoisena 100:n, tai takavetoisena 65 kW:n moottoreilla, mutta silloin kun tarvitsee parempaa kiihtyvyyttä on sitä tarjolla, nelivedon ansiosta myös talvella.
Sattumalta löysin ko. automallin ja moottorivaihtoehdon kun selailin ilmoituksia. En ollut aiemmin kuin ohimennen todennut että ”tuollainenkin on” ja ensireaktio kun klikkasin ilmoitusta oli tarkistaa oliko kyseessä väärän automallin tiedot.
Kirjoittajan olisi hyvä perehtyä PHEV autojen tekniikkaan voimansiirron, ohjain laitteiden/sähkölaitteiden sekä esim jäähdytysjärjestelmän tiimoilta !!
Voin vakuuttaa, että monimutkaista on !!
@Vital kirjoitti:
Unohditko, että keskusteltiin kaupunkikeskustojen kadunvarsiparkkeeraajista?
Uusi määräys käyttöön Norjassa sähköautoa ei saa enää ladata tavallisesta kotipistokkeesta