@Lukija31722 kirjoitti:
Oikeasti, mitä pienempi rengaskoko (säteeltään), sitä paremmin se löytää kaikki kuopat tienpinnasta. Siksi en vierasta yhtään citymaastureiden kokonaiskorkeudeltaan suuria renkaita.
Tämä on hyvin ymmärrettävä periaate. Samasta syystä minäkään en halua pienentää renkaan vierintäkehää vaikka vannekokoa mielelläni pienennäkin. Myös tuo BMW i3:n erikoinen rengaskoko on sekä taloudellinen että myös ajamisen kannalta toimiva eikä tunnu miltään 1960-luvun Minin renkaalta.
Jotkut pienet ja halvatkin katumaasturit ovat myös miellyttävän hiljaisia rengasmelun suhteen. Ainakin Mercedes GLK tulee mieleen tässä suhteessa yllättävän mukavasta autosta.
Mutta rengasmelun, tilojen ja kulutuksen kompromissi on henkilökohtainen valinta ja kyllä matalasta E-sarjalaisestakin tulee ihan kohtuullinen kun sen alustaan vedetään ruoste-estokäsittelyn yhteydessä äänieristysmassa ja vaihdetaan ne Suomen huonoille teille vähän epämukavan isoille vanteille asennetut matalaprofiilirenkaat pienempiin vanteisiin ja saman vierinkehän omaaviin korkeaprofiilisempiin renkaisiin.
@Jorma L2 kirjoitti:
Eli ei nuo halkaisijat eikä ainakaan pyörän säteet numeroina niin merkittävästi eroa, henkilöautosta off-road maasturiin säde kasvaa 4cm.
Ero ei ole sentteinä suuri, mutta erona onkin renkaan profiilisuhteen kasvu, mikä lisää kumia vanteen ja tien väliin.
@Jorma L2 kirjoitti:
Eli ei nuo halkaisijat eikä ainakaan pyörän säteet numeroina niin merkittävästi eroa, henkilöautosta off-road maasturiin säde kasvaa 4cm.
Ero ei ole sentteinä suuri, mutta erona onkin renkaan profiilisuhteen kasvu, mikä lisää kumia vanteen ja tien väliin.
Tästä syystä meidän bemarissa ja volvossa on vakiokokoiset alla! Plussaa tietysti edullisemman hinnan lisäksi mukavuus ja ajo-ominaisuudet Suomen teillä.
@Lukija31722 kirjoitti:
Oikeasti, mitä pienempi rengaskoko (säteeltään), sitä paremmin se löytää kaikki kuopat tienpinnasta. Siksi en vierasta yhtään citymaastureiden kokonaiskorkeudeltaan suuria renkaita.
Tämä on hyvin ymmärrettävä periaate. Samasta syystä minäkään en halua pienentää renkaan vierintäkehää vaikka vannekokoa mielelläni pienennäkin. Myös tuo BMW i3:n erikoinen rengaskoko on sekä taloudellinen että myös ajamisen kannalta toimiva eikä tunnu miltään 1960-luvun Minin renkaalta.
Jotkut pienet ja halvatkin katumaasturit ovat myös miellyttävän hiljaisia rengasmelun suhteen. Ainakin Mercedes GLK tulee mieleen tässä suhteessa yllättävän mukavasta autosta.
Osaan sanoa vastakkaisenkin esimerkin. Ainakaan joku nolkytluvun RAV4, missä olin kyydissä, ei ollut hiljainen nastarenkailla korkeista renkaista huolimatta, vaan paremminkin sietämättömän äänekäs.
BMW i3:n renkaiden taloudellisuus saattaa kadota siinä paikassa, kun joutuu ostamaan uuden rengaskerran. Koko on nimittäin sen verran harvinainen että voi maksaa hiukan enemmän?
@HybridRules kirjoitti:
Polttis pörisee, säkättää, kilkuttaa ja kalkuttaa.
Oletko koskaan ajatellut, että nuo äänet voivat olla lähtöisin korviesi välistä?
Normi-ihmiset kuvailisivat polttomoottorin ääntä hurinaksi tai joku tehokkaanpi moottori voi joskus murahtaa. Jostain dieselmoottorista saattaa kuulua hetken kalinaa kylmäkäynnistyksen jälkeen.
No auton äänien kuvaaminen oli muinoin Spedenkin sketsin aiheena. Kaikki me tiedämme millaisia ääniä polttomoottoriautoista lähtee ja samaten millaisia nastarenkaista parkkihallin lattiaa vasten. Jos sinun mielestäsi moottori joskus murahtaa tai hurisee, niin ok. Dieseleiden ääni varsinkin vanhemmissa autoissa erottuu aika hyvin ja dieselin jopa erottaa äänen perusteella bensakoneesta. Parkkihalleissa äänet korostuu varsinkin, jos joku teinibemari lähtee reippaammin.
Polttomoottori levittää ympärilleen sekä ääni- että palamisjätöksiä.
Minulla oli kerran sattumalta Mustang vuokra-autona Saksassa ja kun palautin sen niin vastaanottotarkastaja ei malttanut olla käynnistämättä konetta pariin kertaan, koska halusi kuunnella äänet. Ei ollut enää teini, mutta lähempänä teiniä kuin boomeria. Olikohan Mustangissa peräti V8?
Niin ne äänet. Parkkihallissa polttis ensin meluaa starttimoottorilla, sitten kuskin pitää painella kaasua ilmeisesti varmistuakseen, että moottori todella on käynnissä. Ja sitten kuskista rippuen joskus reilusti kaasua, että auto varmasti lähtee liikkeelle ja teini-iästä juuri ohi päässyt kuski revittää vielä liikkeelle lähdettyäänkin. Jättää pakokaasupilven ja nastat rätisten katoaa ulos. Ei ollenkaan sivistynyttä menoa.
@HybridRules kirjoitti:
Polttis pörisee, säkättää, kilkuttaa ja kalkuttaa.
Oletko koskaan ajatellut, että nuo äänet voivat olla lähtöisin korviesi välistä?
Normi-ihmiset kuvailisivat polttomoottorin ääntä hurinaksi tai joku tehokkaanpi moottori voi joskus murahtaa. Jostain dieselmoottorista saattaa kuulua hetken kalinaa kylmäkäynnistyksen jälkeen.
No auton äänien kuvaaminen oli muinoin Spedenkin sketsin aiheena. Kaikki me tiedämme millaisia ääniä polttomoottoriautoista lähtee ja samaten millaisia nastarenkaista parkkihallin lattiaa vasten. Jos sinun mielestäsi moottori joskus murahtaa tai hurisee, niin ok. Dieseleiden ääni varsinkin vanhemmissa autoissa erottuu aika hyvin ja dieselin jopa erottaa äänen perusteella bensakoneesta. Parkkihalleissa äänet korostuu varsinkin, jos joku teinibemari lähtee reippaammin.
Polttomoottori levittää ympärilleen sekä ääni- että palamisjätöksiä.
Minulla oli kerran sattumalta Mustang vuokra-autona Saksassa ja kun palautin sen niin vastaanottotarkastaja ei malttanut olla käynnistämättä konetta pariin kertaan, koska halusi kuunnella äänet. Ei ollut enää teini, mutta lähempänä teiniä kuin boomeria. Olikohan Mustangissa peräti V8?
Niin ne äänet. Parkkihallissa polttis ensin meluaa starttimoottorilla, sitten kuskin pitää painella kaasua ilmeisesti varmistuakseen, että moottori todella on käynnissä. Ja sitten kuskista rippuen joskus reilusti kaasua, että auto varmasti lähtee liikkeelle ja teini-iästä juuri ohi päässyt kuski revittää vielä liikkeelle lähdettyäänkin. Jättää pakokaasupilven ja nastat rätisten katoaa ulos. Ei ollenkaan sivistynyttä menoa.
Olipahan aikuiselta "mieheltä" melkoinen valitusvirsi. Dieselit eivät pidä mitään erityistä ääntä, että niistä pitäisi erikseen mainita. Hyvin sivistynyttä ääntä lähtee kuten bensiinimoottoreista. Ennen muinoin joku diesel saattoi ääntää enemmän kuin joku toinen, mutta ei enää vuosikymmeniin. Putkistoa muokkaamalla on saatu pakoäänet hyvin sivistyneeksi, sisään ei kuulu juuri mitään eikä ulos. Iso moottori kertoo olemassaolostaan korkeintaan siinä, kun annetaan reilusti kenkää. Pitää olla kyllä murheista vapaa, että alkaa näin mitättömistä asioista saarnata jokaisessa ketjussa. Keskity hyvä ihminen oikeisiin asioihin ja jätä turhat narinat pääsi sisään.
@Lukija31722 kirjoitti:
BMW i3:n renkaiden taloudellisuus saattaa kadota siinä paikassa, kun joutuu ostamaan uuden rengaskerran. Koko on nimittäin sen verran harvinainen että voi maksaa hiukan enemmän?
Continental kesäkumit 600€ kierros, ja saman merkin talvikumit nastoilla tai ilman satasen enemmän. Misukat hiukkasen kalliimmat. Muilta "tunnetuilta" valmistajilta ei tuota kokoa taida edes saada.
@juhani111 kirjoitti:
missä lienee suomalaiskeksintö taroid (menikö oikein ).jossain vaiheessa mainittiin mm, Mika Salon olevan mukana ja auton tähtäävän johonkin kestävyys ajoon.
Mitenkäs se TM:n motto olikaan? Luulo on tietoa parempi tai jotain sinne päin se taisi olla. Mutta konkurssi se vasta huono kurssi on. Teslan suhteen TM onkin sitten varovaisempi ja pyrkii luulemaan vielä paremmin kuin Toroidionin kohdalla.
@HybridRules kirjoitti:
Polttis pörisee, säkättää, kilkuttaa ja kalkuttaa.
Oletko koskaan ajatellut, että nuo äänet voivat olla lähtöisin korviesi välistä?
Normi-ihmiset kuvailisivat polttomoottorin ääntä hurinaksi tai joku tehokkaanpi moottori voi joskus murahtaa. Jostain dieselmoottorista saattaa kuulua hetken kalinaa kylmäkäynnistyksen jälkeen.
No auton äänien kuvaaminen oli muinoin Spedenkin sketsin aiheena. Kaikki me tiedämme millaisia ääniä polttomoottoriautoista lähtee ja samaten millaisia nastarenkaista parkkihallin lattiaa vasten. Jos sinun mielestäsi moottori joskus murahtaa tai hurisee, niin ok. Dieseleiden ääni varsinkin vanhemmissa autoissa erottuu aika hyvin ja dieselin jopa erottaa äänen perusteella bensakoneesta. Parkkihalleissa äänet korostuu varsinkin, jos joku teinibemari lähtee reippaammin.
Polttomoottori levittää ympärilleen sekä ääni- että palamisjätöksiä.
Minulla oli kerran sattumalta Mustang vuokra-autona Saksassa ja kun palautin sen niin vastaanottotarkastaja ei malttanut olla käynnistämättä konetta pariin kertaan, koska halusi kuunnella äänet. Ei ollut enää teini, mutta lähempänä teiniä kuin boomeria. Olikohan Mustangissa peräti V8?
Niin ne äänet. Parkkihallissa polttis ensin meluaa starttimoottorilla, sitten kuskin pitää painella kaasua ilmeisesti varmistuakseen, että moottori todella on käynnissä. Ja sitten kuskista rippuen joskus reilusti kaasua, että auto varmasti lähtee liikkeelle ja teini-iästä juuri ohi päässyt kuski revittää vielä liikkeelle lähdettyäänkin. Jättää pakokaasupilven ja nastat rätisten katoaa ulos. Ei ollenkaan sivistynyttä menoa.
Olipahan aikuiselta "mieheltä" melkoinen valitusvirsi. Dieselit eivät pidä mitään erityistä ääntä, että niistä pitäisi erikseen mainita. Hyvin sivistynyttä ääntä lähtee kuten bensiinimoottoreista. Ennen muinoin joku diesel saattoi ääntää enemmän kuin joku toinen, mutta ei enää vuosikymmeniin. Putkistoa muokkaamalla on saatu pakoäänet hyvin sivistyneeksi, sisään ei kuulu juuri mitään eikä ulos. Iso moottori kertoo olemassaolostaan korkeintaan siinä, kun annetaan reilusti kenkää. Pitää olla kyllä murheista vapaa, että alkaa näin mitättömistä asioista saarnata jokaisessa ketjussa. Keskity hyvä ihminen oikeisiin asioihin ja jätä turhat narinat pääsi sisään.
Itse asiassa tämä polttomoottoriauton äänistä puhuminen lähti jostain lehtijutusta, jossa ihmeteltiin onko bemari edes bemari, kun ei ääntä lähde ja siihen Tiko komppasi, että ääntä pitää autosta lähteä.
Vai että annetaan bemarille reilusti kenkää? No, mikä ettei. Ja sitten tilalle joku täyssähköauto, eikö vain. Tai täyssähköbemari. Eikö niissä ole teiniboomereita varten oikein stereoista tulevat polttomoottoria simuloivat äänet, ettei tarvitse kuskin suutansa pärisyttää?
En nyt liioittelisi polttisten ääniä. Enemmän vertaisin sähköauton liikkumista siihen kun menet kaupungista maaseudun hiljaisuuteen. Kaupungin ääniä ei sillä tavalla huomaa, mutta maaseudulla/mökillä tajuaa kuinka hiljaista siellä onkaan. Verenpaine laskee pari pykälää.
Vai että annetaan bemarille reilusti kenkää? No, mikä ettei. Ja sitten tilalle joku täyssähköauto, eikö vain. Tai täyssähköbemari. Eikö niissä ole teiniboomereita varten oikein stereoista tulevat polttomoottoria simuloivat äänet, ettei tarvitse kuskin suutansa pärisyttää?
MItä olen lueskellut niin nämä äänimaailman häristimet ja pierugeneraattorit on erityisesti Teslan kuuluvaa softasaastetta, varmaankin ilmaispäivityksiä peräti. No sisänsä ihan sama mitä ihmiset autossaan kuuntelevat. Itse kuuntelen hijaisessa autossa yleensä hiljaisuutta pitkälläkin matkalla, radio usein miten off asennossa.
Ja koska yksinkertainen boomer olen ja sen myönnän, niin mulle riittää aivan luomuna kutosen äänet autossa, harrasteyksilössä bonarina imupuolikin kuullostaa - perinteiseltä (M-historiaa tietäville M88/2 koneesta kysymys) ja veneessä on sitten tupla-kasit ellei olla purjehtimassa. Harrastelaiteissa poppilaiteet on aina off, kuunneltiinpa sitten hilajisuutta/kohinaa tai 'mekaanista musiikkia' , kaikki kiehtovia omalla tavallaan
Minusta olisi hienoa, kun veneessäni olisi äänetön sähkömoottori meluavan Hondan peräprutkun tilalla. Se vaan ei taida olla vielä pitkään mahdollista ellei vaihda koko venettä, mitä en aio tehdä. Tulee kalliiksi polttaa bensaa ja meteliä on niin, ettei huutamatta voi keskustella. Paitsi jos ajaa suunnilleen tyhjäkäynnillä. Ei hyvä, mutta minkäs teet.
@Tiko kirjoitti:
Ja koska yksinkertainen boomer olen ja sen myönnän, niin mulle riittää aivan luomuna kutosen äänet autossa, harrasteyksilössä bonarina imupuolikin kuullostaa - perinteiseltä (M-historiaa tietäville M88/2 koneesta kysymys)
Ihan uteliaisiuttani kysyn, että millaisessa korissa tuollainen M88/2 on? . Eikös se ollut kisaluokiteltu group5 ryhmään? M88/3 on paljon tutumpi E24 M635CSi ja E28 M5:sista.
@M880 kirjoitti:
En nyt liioittelisi polttisten ääniä. Enemmän vertaisin sähköauton liikkumista siihen kun menet kaupungista maaseudun hiljaisuuteen. Kaupungin ääniä ei sillä tavalla huomaa, mutta maaseudulla/mökillä tajuaa kuinka hiljaista siellä onkaan. Verenpaine laskee pari pykälää.
Niin, polttisten äänistä puhuminen on jokseenkin älytöntä, yhtä lailla siinä mielessä, että moottorin pitää murahdella kuin siinä, että ne meluavat. Parkkihalleissa kuitenkin polttomoottoriautot pitävät joskus ärsyttävää meteliä. Polttiksia kun on niin monenlaisia. Discon kolmen litran dieselmoottori oli ihan hiljainen.
@Tiko kirjoitti:
Ja koska yksinkertainen boomer olen ja sen myönnän, niin mulle riittää aivan luomuna kutosen äänet autossa, harrasteyksilössä bonarina imupuolikin kuullostaa - perinteiseltä (M-historiaa tietäville M88/2 koneesta kysymys)
Ihan uteliaisiuttani kysyn, että millaisessa korissa tuollainen M88/2 on? . Eikös se ollut kisaluokiteltu group5 ryhmään? M88/3 on paljon tutumpi E24 M635CSi ja E28 M5:sista.
Sorry ja kiitos tarkuudesta Tuli ajatuksissa kirjoitettua potaskaa. M88/2 on sitä paitsi turbokone ja kisasellainen, kuten oli myös M88/1. M88/3 on M88/1;sta tehty siviiliversio, josta siis kyse.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Nämä sähköautot käyvät kaupaksi Ruotsissa – hurjia kasvulukemia
Korealainen Kia on hallinnut Ruotsin sähköautomarkkinaa alkuvuoden aikana. Ykkössijansa lisäksi se voi tuulettaa myös 240 prosentin kasvua ensirekisteröinneissä.
EV6 on yksi Kian sähkövetureista Ruotsissa. Myöhemmin tänä vuonna julkaistava Niro kasvattanee merkin kokonaismenestystä.
Kari Ylänne
11:00
KIAN sähköautoja on tammi-huhtikuun aikana ensirekisteröity 4 523 kappaletta.
Bil Swedenin julkaisemassa tilastossa toinen on Tesla (3 142 kpl). Volkswagen (2 948
kpl) oli kolmanneksi menestyksekkäin. Takaa tulevat lujaa Volvo (2 137 kpl) 487 prosentin kasvulla ja BMW (1 725 kpl) 660 prosentin kasvuvauhdilla.
Myös Polestar, Audi ja Nissan yltivät nelinumeroisiin ensirekisteröintimääriin.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Nämä sähköautot käyvät kaupaksi Ruotsissa – hurjia kasvulukemia
Korealainen Kia on hallinnut Ruotsin sähköautomarkkinaa alkuvuoden aikana. Ykkössijansa lisäksi se voi tuulettaa myös 240 prosentin kasvua ensirekisteröinneissä.
EV6 on yksi Kian sähkövetureista Ruotsissa. Myöhemmin tänä vuonna julkaistava Niro kasvattanee merkin kokonaismenestystä.
Kari Ylänne
11:00
KIAN sähköautoja on tammi-huhtikuun aikana ensirekisteröity 4 523 kappaletta.
Bil Swedenin julkaisemassa tilastossa toinen on Tesla (3 142 kpl). Volkswagen (2 948
kpl) oli kolmanneksi menestyksekkäin. Takaa tulevat lujaa Volvo (2 137 kpl) 487 prosentin kasvulla ja BMW (1 725 kpl) 660 prosentin kasvuvauhdilla.
Myös Polestar, Audi ja Nissan yltivät nelinumeroisiin ensirekisteröintimääriin.
@Lukija31722 kirjoitti:
Osaan sanoa vastakkaisenkin esimerkin. Ainakaan joku nolkytluvun RAV4, missä olin kyydissä, ei ollut hiljainen nastarenkailla korkeista renkaista huolimatta, vaan paremminkin sietämättömän äänekäs.
Korkeampi rengas on silti matalaa hiljaisempi vaikka auto ei olisikaan.
BMW i3:n renkaiden taloudellisuus saattaa kadota siinä paikassa, kun joutuu ostamaan uuden rengaskerran. Koko on nimittäin sen verran harvinainen että voi maksaa hiukan enemmän?
Massasta poikkeaminen maksaa, mikä on tietenkin syytä ottaa huomioon kokonaiskustannuksia arvioidessa.
Jos energian säästöstä tulee joskus muodikasta, se parantaa kevyesti rullaavien renkaiden tarjontaa.
@HybridRules kirjoitti:
Minusta olisi hienoa, kun veneessäni olisi äänetön sähkömoottori meluavan Hondan peräprutkun tilalla. Se vaan ei taida olla vielä pitkään mahdollista ellei vaihda koko venettä
Riippuu veneen koosta. Kyllä meillä on sähköperämoottori toiminut oikein hyvin pidemmillä uistelureissuilla, joita ei viitsi meloa. Soutuvenettä työntävä sähkömoottori on kyllä kiitettävän hiljainen. Saattaa olla jopa melojaakin hiljaisempi?
Meillä sähköperämoottori on jättänyt soutamisen pois kuviosta kokonaan. Jos toimii itse käyttövoimana, ei tulisi mielen viereenkään soutaa painavaa rohjoa selkä edellä, kun voi meloa kevyesti kulkevaa retkikanoottia kajakkimelalla. Minne ei jaksa tai viitsi meloa, sitten harkitaan jaksaako värkätä sähkömoottorin kiinni kanoottiin vai ottaako painavan lasikuituruuhen, jonka perälautaan sähkömoottorin saa kiinni pikana. Vaihtoehdot ovat siis melonta ja sähkövene eikä kukaan ole viitsinyt soutaa enää vuosiin.
Veneen ja vesistön koon kasvaessa sähkömoottorin kilpailukyky varmaan heikkenee nopsaan?
@HybridRules kirjoitti:
Minusta olisi hienoa, kun veneessäni olisi äänetön sähkömoottori meluavan Hondan peräprutkun tilalla. Se vaan ei taida olla vielä pitkään mahdollista ellei vaihda koko venettä
Riippuu veneen koosta. Kyllä meillä on sähköperämoottori toiminut oikein hyvin pidemmillä uistelureissuilla, joita ei viitsi meloa. Soutuvenettä työntävä sähkömoottori on kyllä kiitettävän hiljainen. Saattaa olla jopa melojaakin hiljaisempi?
Meillä sähköperämoottori on jättänyt soutamisen pois kuviosta kokonaan. Jos toimii itse käyttövoimana, ei tulisi mielen viereenkään soutaa painavaa rohjoa selkä edellä, kun voi meloa kevyesti kulkevaa retkikanoottia kajakkimelalla. Minne ei jaksa tai viitsi meloa, sitten harkitaan jaksaako värkätä sähkömoottorin kiinni kanoottiin vai ottaako painavan lasikuituruuhen, jonka perälautaan sähkömoottorin saa kiinni pikana. Vaihtoehdot ovat siis melonta ja sähkövene eikä kukaan ole viitsinyt soutaa enää vuosiin.
Veneen ja vesistön koon kasvaessa sähkömoottorin kilpailukyky varmaan heikkenee nopsaan?
Juu, uisteluveneeseen sisävesillä varmaan löytyykin. Minulla on sähkömoottorille liian iso vene ja tarkoitus on veneillä merellä (mökki on meren rannalla), mutta veneily on jäänyt tosi vähiin toistaiseksi. Ehkä sitku. Meinaan veneen pitää, kun kerran hankittua tuli. Kuhaa yritin saada uistimella, mutta haukia vain tarttui ja koko homma on jäänyt.
@HybridRules kirjoitti:
Minusta olisi hienoa, kun veneessäni olisi äänetön sähkömoottori meluavan Hondan peräprutkun tilalla. Se vaan ei taida olla vielä pitkään mahdollista ellei vaihda koko venettä
Riippuu veneen koosta. Kyllä meillä on sähköperämoottori toiminut oikein hyvin pidemmillä uistelureissuilla, joita ei viitsi meloa. Soutuvenettä työntävä sähkömoottori on kyllä kiitettävän hiljainen. Saattaa olla jopa melojaakin hiljaisempi?
Meillä sähköperämoottori on jättänyt soutamisen pois kuviosta kokonaan. Jos toimii itse käyttövoimana, ei tulisi mielen viereenkään soutaa painavaa rohjoa selkä edellä, kun voi meloa kevyesti kulkevaa retkikanoottia kajakkimelalla. Minne ei jaksa tai viitsi meloa, sitten harkitaan jaksaako värkätä sähkömoottorin kiinni kanoottiin vai ottaako painavan lasikuituruuhen, jonka perälautaan sähkömoottorin saa kiinni pikana. Vaihtoehdot ovat siis melonta ja sähkövene eikä kukaan ole viitsinyt soutaa enää vuosiin.
Veneen ja vesistön koon kasvaessa sähkömoottorin kilpailukyky varmaan heikkenee nopsaan?
Itse tulee käytettyä aurinkokennoilla varustettua sähköperämoottorista venettä aika usein "hybriditilassa", jolloin vauhti kasvaa ja sähköä säästyy mutta läskiä kuluu enemmän tuottaen ei toivottuja hiilidioksidipäästöjä.
Oheisessa taulukossa on tämän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden täyssähköautojen rekisteröintimäärät.
Kärjessä on Polestar 2 -malli lukemalla 360 autoa. Toisena on Kia EV6 lukemalla 343 ja kolmantena on Škoda Enyaq rekisteröintimäärällä 329.
Seuraavina tulevat Tesla Model Y (308), Nissan Leaf (306), Hyundai Ioniq 5 (297), VW ID.4 (226), Audi Q4 (207) ja Ford Mustang Mach-E (203).
Tänä kevään on kaikkiaan saatu rekisteriin 67 erilaista sähköautomallia ja kokonaisluku on 4 809 sähköautoa.
Eniten sähköautoja rekisteröitiin maaliskuussa, jolloin saatiin rekisteriin kaikkiaan 1 264 autoa. Tammikuussa ja toukokuussa rekisteräitiin 992 sähköautoa. Huhtikuun lukema oli 777 autoa ja helmikuun 784 autoa.
Sähköautojen rekisteröintimäärät 1-5 2022
POLESTAR 2 360
KIA EV6 343
SKODA ENYAQ 329
TESLA MODEL Y 308
NISSAN LEAF 306
HYUNDAI IONIQ 5 297
VOLKSWAGEN ID.4 226
AUDI Q4 207
FORD MUSTANG MACH-E 203
VOLVO C40 182
TESLA MODEL 3 172
VOLVO XC40 162
HYUNDAI KONA 143
KIA NIRO 124
BMW I4 113
AUDI E-TRON 102
BMW IX 98
PORSCHE TAYCAN 91
OPEL MOKKA 90
MERCEDES-BENZ EQA 82
MERCEDES-BENZ EQS 82
PEUGEOT E-208 78
VOLKSWAGEN ID.3 69
PEUGEOT E-2008 68
CUPRA BORN 62
FIAT 500 46
BMW IX3 41
CITROEN E-C4 41
MAXUS EUNIQ 36
MERCEDES-BENZ EQB 35
VOLKSWAGEN UP! 35
MERCEDES-BENZ EQC 28
MINI HATCHBACK 28
VOLKSWAGEN ID.5 25
MAZDA MX-30 21
RENAULT ZOE 21
OPEL CORSA-E 20
MERCEDES-BENZ EQE 17
KIA SOUL 13
OPEL CORSA 13
OPEL ZAFIRA 11
TOYOTA PROACE 11
AUDI RS 9
MERCEDES-BENZ AMG 9
RENAULT MEGANE 7
LEXUS UX300E 5
BMW I3 4
JAGUAR I-PACE 4
PEUGEOT E-RIFTER 4
CITROEN BERLINGO 3
CITROEN SPACETOURER 3
HYUNDAI IONIQ 3
MERCEDES-BENZ EQV 3
PEUGEOT EXPERT 3
CITROEN JUMPY 2
DACIA SPRING 2
HONDA E 2
MERCEDES-BENZ VITO 2
OPEL COMBO-E 2
PEUGEOT RIFTER 2
MAXUS E-DELIVER 1
Lähde: Netwheels, Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri.
No, itse juuri laitoin tänään sisäilmankierrätyksen päälle haisevan ja mustaa nokea työntäneen linja-auton sekä samaa tehneen vanhan pakettiauton takia. Tuommoset helvetit pitäisi saada välittömästi liikenteestä pois. Varsinkin "ympäristöystävällinen" joukkoliikenne on kyllä usein aivan muuta.
No, itse juuri laitoin tänään sisäilmankierrätyksen päälle haisevan ja mustaa nokea työntäneen linja-auton sekä samaa tehneen vanhan pakettiauton takia. Tuommoset helvetit pitäisi saada välittömästi liikenteestä pois. Varsinkin "ympäristöystävällinen" joukkoliikenne on kyllä usein aivan muuta.
Suomessa autoverotus pohjautuu auton arvo x valmistajan ilmoittama CO2-vero. Siinä ei oteta kantaa siihen mikä auton pakokaasujen Euro-normin luokka on, eli lähipäästöihin. Tämä tarkoittaa että vanha auto verotetaan kevyemmin kun se tuodaan käytettynä maahan.
Romutuspalkkio, kuten juomapullojen panttipullo, vähentäisi pakokaasujen likaisuutta, mutta toisaalta nykyinen autovero haittaa puhtaampien pääsyä liikenteeseen. Vanhaa ei kuitenkaan voi romuttaa jos ei ole varaa tarpeeksi hyvään uudempaan.
Joskus äänestin Vihreitä (diplomi-insinööriä) että nämä asiat tulisivat kuntoon. Sitten vasta tajusin että tulin äänestäneeksi feminististä kannabispuoluetta jonka liikenneasioissa linja oli sellainen että silloinen puheenjohtaja ajeli ylinopeutta autolla josta oli verot maksamatta. Ei virheitään tarvitse hävetä sen enempää, jos niistä on oppinut jotain uutta eikä toista virheitä uudestaan.
@Topi27 kirjoitti:
Oheisessa taulukossa on tämän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden täyssähköautojen rekisteröintimäärät.
Kärjessä on Polestar 2 -malli lukemalla 360 autoa. Toisena on Kia EV6 lukemalla 343 ja kolmantena on Škoda Enyaq rekisteröintimäärällä 329.
Seuraavina tulevat Tesla Model Y (308), Nissan Leaf (306), Hyundai Ioniq 5 (297), VW ID.4 (226), Audi Q4 (207) ja Ford Mustang Mach-E (203).
Tänä kevään on kaikkiaan saatu rekisteriin 67 erilaista sähköautomallia ja kokonaisluku on 4 809 sähköautoa.
Eniten sähköautoja rekisteröitiin maaliskuussa, jolloin saatiin rekisteriin kaikkiaan 1 264 autoa. Tammikuussa ja toukokuussa rekisteräitiin 992 sähköautoa. Huhtikuun lukema oli 777 autoa ja helmikuun 784 autoa.
Sähköautojen rekisteröintimäärät 1-5 2022
POLESTAR 2 360
KIA EV6 343
SKODA ENYAQ 329
TESLA MODEL Y 308
NISSAN LEAF 306
HYUNDAI IONIQ 5 297
VOLKSWAGEN ID.4 226
AUDI Q4 207
FORD MUSTANG MACH-E 203
VOLVO C40 182
TESLA MODEL 3 172
VOLVO XC40 162
HYUNDAI KONA 143
KIA NIRO 124
BMW I4 113
AUDI E-TRON 102
BMW IX 98
PORSCHE TAYCAN 91
OPEL MOKKA 90
MERCEDES-BENZ EQA 82
MERCEDES-BENZ EQS 82
PEUGEOT E-208 78
VOLKSWAGEN ID.3 69
PEUGEOT E-2008 68
CUPRA BORN 62
FIAT 500 46
BMW IX3 41
CITROEN E-C4 41
MAXUS EUNIQ 36
MERCEDES-BENZ EQB 35
VOLKSWAGEN UP! 35
MERCEDES-BENZ EQC 28
MINI HATCHBACK 28
VOLKSWAGEN ID.5 25
MAZDA MX-30 21
RENAULT ZOE 21
OPEL CORSA-E 20
MERCEDES-BENZ EQE 17
KIA SOUL 13
OPEL CORSA 13
OPEL ZAFIRA 11
TOYOTA PROACE 11
AUDI RS 9
MERCEDES-BENZ AMG 9
RENAULT MEGANE 7
LEXUS UX300E 5
BMW I3 4
JAGUAR I-PACE 4
PEUGEOT E-RIFTER 4
CITROEN BERLINGO 3
CITROEN SPACETOURER 3
HYUNDAI IONIQ 3
MERCEDES-BENZ EQV 3
PEUGEOT EXPERT 3
CITROEN JUMPY 2
DACIA SPRING 2
HONDA E 2
MERCEDES-BENZ VITO 2
OPEL COMBO-E 2
PEUGEOT RIFTER 2
MAXUS E-DELIVER 1
Lähde: Netwheels, Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri.
Viime vuonna tuli bongailtua Turku reissuilla ja kylillä sähköautoja, mutta tänä vuonna määrä kasvannut niin paljon, ettei kaikkia kerkeä noteeraamaan eikä muistamaan.
Jo muutaman kilometrin matkalla ennen lauttaa pisti erikseen silmään Audin Q 4 Etronit, joita tuli vastaan peräti 4 kpl ja lauttamatkan jälkeen Turkuun pitsalle mennessä Q 4 Etroneja näkyi vielä 12 kpl lisää + 2 kpl tuota vanhempaa Etronia.
Ekaa kertaa näin BMW IX liikenteessä myös. Kaikkineen sähköautoja näkyi lähempää 100 kuin 50:ntä Fiat 500:sta BMW IX:sään. Liikennevaloissakin helposti näkyi 2-3 sähköautoa per risteys useasti.
@Topi27 kirjoitti:
Viime vuonna tuli bongailtua Turku reissuilla ja kylillä sähköautoja, mutta tänä vuonna määrä kasvannut niin paljon, ettei kaikkia kerkeä noteeraamaan eikä muistamaan.
Jo muutaman kilometrin matkalla ennen lauttaa pisti erikseen silmään Audin Q 4 Etronit, joita tuli vastaan peräti 4 kpl ja lauttamatkan jälkeen Turkuun pitsalle mennessä Q 4 Etroneja näkyi vielä 12 kpl lisää + 2 kpl tuota vanhempaa Etronia.
Ekaa kertaa näin BMW IX liikenteessä myös. Kaikkineen sähköautoja näkyi lähempää 100 kuin 50:ntä Fiat 500:sta BMW IX:sään. Liikennevaloissakin helposti näkyi 2-3 sähköautoa per risteys useasti.
Tulin lauantain vastaisena yönä lentokentältä. (Sähkö)auto bongaus oli helppoa. Kotkan jälkeen 100km matkalla tuli kaksi autoa vastaan toinen oli rekka ja toinen oli pakettiauto, luultavasti kumpikaan ei ollut sähköauto. Ketää en ohittanut / nähnyt menevän samaan suuntaan. Mitä sähköautoihin bongailuu tulee niin ainoat, jotka näin olivat lentokentällä laturissa, liikeellä ei ollut yhtäkään
@Topi27 kirjoitti:
Viime vuonna tuli bongailtua Turku reissuilla ja kylillä sähköautoja, mutta tänä vuonna määrä kasvannut niin paljon, ettei kaikkia kerkeä noteeraamaan eikä muistamaan.
Jo muutaman kilometrin matkalla ennen lauttaa pisti erikseen silmään Audin Q 4 Etronit, joita tuli vastaan peräti 4 kpl ja lauttamatkan jälkeen Turkuun pitsalle mennessä Q 4 Etroneja näkyi vielä 12 kpl lisää + 2 kpl tuota vanhempaa Etronia.
Ekaa kertaa näin BMW IX liikenteessä myös. Kaikkineen sähköautoja näkyi lähempää 100 kuin 50:ntä Fiat 500:sta BMW IX:sään. Liikennevaloissakin helposti näkyi 2-3 sähköautoa per risteys useasti.
Tulin lauantain vastaisena yönä lentokentältä. (Sähkö)auto bongaus oli helppoa. Kotkan jälkeen 100km matkalla tuli kaksi autoa vastaan toinen oli rekka ja toinen oli pakettiauto, luultavasti kumpikaan ei ollut sähköauto. Ketää en ohittanut / nähnyt menevän samaan suuntaan. Mitä sähköautoihin bongailuu tulee niin ainoat, jotka näin olivat lentokentällä laturissa, liikeellä ei ollut yhtäkään
Tämä on hyvin ymmärrettävä periaate. Samasta syystä minäkään en halua pienentää renkaan vierintäkehää vaikka vannekokoa mielelläni pienennäkin. Myös tuo BMW i3:n erikoinen rengaskoko on sekä taloudellinen että myös ajamisen kannalta toimiva eikä tunnu miltään 1960-luvun Minin renkaalta.
Jotkut pienet ja halvatkin katumaasturit ovat myös miellyttävän hiljaisia rengasmelun suhteen. Ainakin Mercedes GLK tulee mieleen tässä suhteessa yllättävän mukavasta autosta.
Mutta rengasmelun, tilojen ja kulutuksen kompromissi on henkilökohtainen valinta ja kyllä matalasta E-sarjalaisestakin tulee ihan kohtuullinen kun sen alustaan vedetään ruoste-estokäsittelyn yhteydessä äänieristysmassa ja vaihdetaan ne Suomen huonoille teille vähän epämukavan isoille vanteille asennetut matalaprofiilirenkaat pienempiin vanteisiin ja saman vierinkehän omaaviin korkeaprofiilisempiin renkaisiin.
Ero ei ole sentteinä suuri, mutta erona onkin renkaan profiilisuhteen kasvu, mikä lisää kumia vanteen ja tien väliin.
Tästä syystä meidän bemarissa ja volvossa on vakiokokoiset alla! Plussaa tietysti edullisemman hinnan lisäksi mukavuus ja ajo-ominaisuudet Suomen teillä.
Osaan sanoa vastakkaisenkin esimerkin. Ainakaan joku nolkytluvun RAV4, missä olin kyydissä, ei ollut hiljainen nastarenkailla korkeista renkaista huolimatta, vaan paremminkin sietämättömän äänekäs.
BMW i3:n renkaiden taloudellisuus saattaa kadota siinä paikassa, kun joutuu ostamaan uuden rengaskerran. Koko on nimittäin sen verran harvinainen että voi maksaa hiukan enemmän?
No auton äänien kuvaaminen oli muinoin Spedenkin sketsin aiheena. Kaikki me tiedämme millaisia ääniä polttomoottoriautoista lähtee ja samaten millaisia nastarenkaista parkkihallin lattiaa vasten. Jos sinun mielestäsi moottori joskus murahtaa tai hurisee, niin ok. Dieseleiden ääni varsinkin vanhemmissa autoissa erottuu aika hyvin ja dieselin jopa erottaa äänen perusteella bensakoneesta. Parkkihalleissa äänet korostuu varsinkin, jos joku teinibemari lähtee reippaammin.
Polttomoottori levittää ympärilleen sekä ääni- että palamisjätöksiä.
Minulla oli kerran sattumalta Mustang vuokra-autona Saksassa ja kun palautin sen niin vastaanottotarkastaja ei malttanut olla käynnistämättä konetta pariin kertaan, koska halusi kuunnella äänet. Ei ollut enää teini, mutta lähempänä teiniä kuin boomeria. Olikohan Mustangissa peräti V8?
Niin ne äänet. Parkkihallissa polttis ensin meluaa starttimoottorilla, sitten kuskin pitää painella kaasua ilmeisesti varmistuakseen, että moottori todella on käynnissä. Ja sitten kuskista rippuen joskus reilusti kaasua, että auto varmasti lähtee liikkeelle ja teini-iästä juuri ohi päässyt kuski revittää vielä liikkeelle lähdettyäänkin. Jättää pakokaasupilven ja nastat rätisten katoaa ulos. Ei ollenkaan sivistynyttä menoa.
Olipahan aikuiselta "mieheltä" melkoinen valitusvirsi. Dieselit eivät pidä mitään erityistä ääntä, että niistä pitäisi erikseen mainita. Hyvin sivistynyttä ääntä lähtee kuten bensiinimoottoreista. Ennen muinoin joku diesel saattoi ääntää enemmän kuin joku toinen, mutta ei enää vuosikymmeniin. Putkistoa muokkaamalla on saatu pakoäänet hyvin sivistyneeksi, sisään ei kuulu juuri mitään eikä ulos. Iso moottori kertoo olemassaolostaan korkeintaan siinä, kun annetaan reilusti kenkää. Pitää olla kyllä murheista vapaa, että alkaa näin mitättömistä asioista saarnata jokaisessa ketjussa. Keskity hyvä ihminen oikeisiin asioihin ja jätä turhat narinat pääsi sisään.
Continental kesäkumit 600€ kierros, ja saman merkin talvikumit nastoilla tai ilman satasen enemmän. Misukat hiukkasen kalliimmat. Muilta "tunnetuilta" valmistajilta ei tuota kokoa taida edes saada.
Renkaitakin valmistetaan edelleen tarpeiden mukaan.
Mitenkäs se TM:n motto olikaan? Luulo on tietoa parempi tai jotain sinne päin se taisi olla. Mutta konkurssi se vasta huono kurssi on. Teslan suhteen TM onkin sitten varovaisempi ja pyrkii luulemaan vielä paremmin kuin Toroidionin kohdalla.
Itse asiassa tämä polttomoottoriauton äänistä puhuminen lähti jostain lehtijutusta, jossa ihmeteltiin onko bemari edes bemari, kun ei ääntä lähde ja siihen Tiko komppasi, että ääntä pitää autosta lähteä.
Vai että annetaan bemarille reilusti kenkää? No, mikä ettei. Ja sitten tilalle joku täyssähköauto, eikö vain. Tai täyssähköbemari. Eikö niissä ole teiniboomereita varten oikein stereoista tulevat polttomoottoria simuloivat äänet, ettei tarvitse kuskin suutansa pärisyttää?
En nyt liioittelisi polttisten ääniä. Enemmän vertaisin sähköauton liikkumista siihen kun menet kaupungista maaseudun hiljaisuuteen. Kaupungin ääniä ei sillä tavalla huomaa, mutta maaseudulla/mökillä tajuaa kuinka hiljaista siellä onkaan. Verenpaine laskee pari pykälää.
MItä olen lueskellut niin nämä äänimaailman häristimet ja pierugeneraattorit on erityisesti Teslan kuuluvaa softasaastetta, varmaankin ilmaispäivityksiä peräti. No sisänsä ihan sama mitä ihmiset autossaan kuuntelevat. Itse kuuntelen hijaisessa autossa yleensä hiljaisuutta pitkälläkin matkalla, radio usein miten off asennossa.
Ja koska yksinkertainen boomer olen ja sen myönnän, niin mulle riittää aivan luomuna kutosen äänet autossa, harrasteyksilössä bonarina imupuolikin kuullostaa - perinteiseltä (M-historiaa tietäville M88/2 koneesta kysymys) ja veneessä on sitten tupla-kasit ellei olla purjehtimassa. Harrastelaiteissa poppilaiteet on aina off, kuunneltiinpa sitten hilajisuutta/kohinaa tai 'mekaanista musiikkia' , kaikki kiehtovia omalla tavallaan
Minusta olisi hienoa, kun veneessäni olisi äänetön sähkömoottori meluavan Hondan peräprutkun tilalla. Se vaan ei taida olla vielä pitkään mahdollista ellei vaihda koko venettä, mitä en aio tehdä. Tulee kalliiksi polttaa bensaa ja meteliä on niin, ettei huutamatta voi keskustella. Paitsi jos ajaa suunnilleen tyhjäkäynnillä. Ei hyvä, mutta minkäs teet.
Ihan uteliaisiuttani kysyn, että millaisessa korissa tuollainen M88/2 on? . Eikös se ollut kisaluokiteltu group5 ryhmään? M88/3 on paljon tutumpi E24 M635CSi ja E28 M5:sista.
Niin, polttisten äänistä puhuminen on jokseenkin älytöntä, yhtä lailla siinä mielessä, että moottorin pitää murahdella kuin siinä, että ne meluavat. Parkkihalleissa kuitenkin polttomoottoriautot pitävät joskus ärsyttävää meteliä. Polttiksia kun on niin monenlaisia. Discon kolmen litran dieselmoottori oli ihan hiljainen.
Sorry ja kiitos tarkuudesta Tuli ajatuksissa kirjoitettua potaskaa. M88/2 on sitä paitsi turbokone ja kisasellainen, kuten oli myös M88/1. M88/3 on M88/1;sta tehty siviiliversio, josta siis kyse.
Voi kunpa Traficomkin ottaisi ruotsalaisilta mallia rekisteröintiraportoinnissa.
Älä muuta sano. Ruotsalaisten tilasto ei olekaan Trafan (sikäläinen Trafi) tekemä. Ruotsin Trafan tilasto ei kerro merkkikohtaisia tietoja ollenkaan.
Korkeampi rengas on silti matalaa hiljaisempi vaikka auto ei olisikaan.
Massasta poikkeaminen maksaa, mikä on tietenkin syytä ottaa huomioon kokonaiskustannuksia arvioidessa.
Jos energian säästöstä tulee joskus muodikasta, se parantaa kevyesti rullaavien renkaiden tarjontaa.
Tuossa sitten sähköautoterveisiä Terskanperältä, testaajien epäonniselta koeajoreissulta: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kayttotesti-kaytetylla-jalleen-ongelmissa-nissan-leaf-sahkoautolla/
"Harmittaa, ahdistaa ja ketuttaa yhtä aikaa, mutta samaan aikaan yritän hymyssä suin luetella tuttua mantraa."
Riippuu veneen koosta. Kyllä meillä on sähköperämoottori toiminut oikein hyvin pidemmillä uistelureissuilla, joita ei viitsi meloa. Soutuvenettä työntävä sähkömoottori on kyllä kiitettävän hiljainen. Saattaa olla jopa melojaakin hiljaisempi?
Meillä sähköperämoottori on jättänyt soutamisen pois kuviosta kokonaan. Jos toimii itse käyttövoimana, ei tulisi mielen viereenkään soutaa painavaa rohjoa selkä edellä, kun voi meloa kevyesti kulkevaa retkikanoottia kajakkimelalla. Minne ei jaksa tai viitsi meloa, sitten harkitaan jaksaako värkätä sähkömoottorin kiinni kanoottiin vai ottaako painavan lasikuituruuhen, jonka perälautaan sähkömoottorin saa kiinni pikana. Vaihtoehdot ovat siis melonta ja sähkövene eikä kukaan ole viitsinyt soutaa enää vuosiin.
Veneen ja vesistön koon kasvaessa sähkömoottorin kilpailukyky varmaan heikkenee nopsaan?
Juu, uisteluveneeseen sisävesillä varmaan löytyykin. Minulla on sähkömoottorille liian iso vene ja tarkoitus on veneillä merellä (mökki on meren rannalla), mutta veneily on jäänyt tosi vähiin toistaiseksi. Ehkä sitku. Meinaan veneen pitää, kun kerran hankittua tuli. Kuhaa yritin saada uistimella, mutta haukia vain tarttui ja koko homma on jäänyt.
Itse tulee käytettyä aurinkokennoilla varustettua sähköperämoottorista venettä aika usein "hybriditilassa", jolloin vauhti kasvaa ja sähköä säästyy mutta läskiä kuluu enemmän tuottaen ei toivottuja hiilidioksidipäästöjä.
Oheisessa taulukossa on tämän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden täyssähköautojen rekisteröintimäärät.
Kärjessä on Polestar 2 -malli lukemalla 360 autoa. Toisena on Kia EV6 lukemalla 343 ja kolmantena on Škoda Enyaq rekisteröintimäärällä 329.
Seuraavina tulevat Tesla Model Y (308), Nissan Leaf (306), Hyundai Ioniq 5 (297), VW ID.4 (226), Audi Q4 (207) ja Ford Mustang Mach-E (203).
Tänä kevään on kaikkiaan saatu rekisteriin 67 erilaista sähköautomallia ja kokonaisluku on 4 809 sähköautoa.
Eniten sähköautoja rekisteröitiin maaliskuussa, jolloin saatiin rekisteriin kaikkiaan 1 264 autoa. Tammikuussa ja toukokuussa rekisteräitiin 992 sähköautoa. Huhtikuun lukema oli 777 autoa ja helmikuun 784 autoa.
Sähköautojen rekisteröintimäärät 1-5 2022
POLESTAR 2 360
KIA EV6 343
SKODA ENYAQ 329
TESLA MODEL Y 308
NISSAN LEAF 306
HYUNDAI IONIQ 5 297
VOLKSWAGEN ID.4 226
AUDI Q4 207
FORD MUSTANG MACH-E 203
VOLVO C40 182
TESLA MODEL 3 172
VOLVO XC40 162
HYUNDAI KONA 143
KIA NIRO 124
BMW I4 113
AUDI E-TRON 102
BMW IX 98
PORSCHE TAYCAN 91
OPEL MOKKA 90
MERCEDES-BENZ EQA 82
MERCEDES-BENZ EQS 82
PEUGEOT E-208 78
VOLKSWAGEN ID.3 69
PEUGEOT E-2008 68
CUPRA BORN 62
FIAT 500 46
BMW IX3 41
CITROEN E-C4 41
MAXUS EUNIQ 36
MERCEDES-BENZ EQB 35
VOLKSWAGEN UP! 35
MERCEDES-BENZ EQC 28
MINI HATCHBACK 28
VOLKSWAGEN ID.5 25
MAZDA MX-30 21
RENAULT ZOE 21
OPEL CORSA-E 20
MERCEDES-BENZ EQE 17
KIA SOUL 13
OPEL CORSA 13
OPEL ZAFIRA 11
TOYOTA PROACE 11
AUDI RS 9
MERCEDES-BENZ AMG 9
RENAULT MEGANE 7
LEXUS UX300E 5
BMW I3 4
JAGUAR I-PACE 4
PEUGEOT E-RIFTER 4
CITROEN BERLINGO 3
CITROEN SPACETOURER 3
HYUNDAI IONIQ 3
MERCEDES-BENZ EQV 3
PEUGEOT EXPERT 3
CITROEN JUMPY 2
DACIA SPRING 2
HONDA E 2
MERCEDES-BENZ VITO 2
OPEL COMBO-E 2
PEUGEOT RIFTER 2
MAXUS E-DELIVER 1
Lähde: Netwheels, Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri.
https://autotoday.fi/rekisterointi-katso-tasta-alkuvuoden-sahkoautojen-rekisterointimaarat-nelja-merkkia-saanut-yli-300-autoa-rekisteriin/
Sähköauto-ongelma:
https://www.hs.fi/talous/art-2000008863127.html
No, itse juuri laitoin tänään sisäilmankierrätyksen päälle haisevan ja mustaa nokea työntäneen linja-auton sekä samaa tehneen vanhan pakettiauton takia. Tuommoset helvetit pitäisi saada välittömästi liikenteestä pois. Varsinkin "ympäristöystävällinen" joukkoliikenne on kyllä usein aivan muuta.
Suomessa autoverotus pohjautuu auton arvo x valmistajan ilmoittama CO2-vero. Siinä ei oteta kantaa siihen mikä auton pakokaasujen Euro-normin luokka on, eli lähipäästöihin. Tämä tarkoittaa että vanha auto verotetaan kevyemmin kun se tuodaan käytettynä maahan.
Romutuspalkkio, kuten juomapullojen panttipullo, vähentäisi pakokaasujen likaisuutta, mutta toisaalta nykyinen autovero haittaa puhtaampien pääsyä liikenteeseen. Vanhaa ei kuitenkaan voi romuttaa jos ei ole varaa tarpeeksi hyvään uudempaan.
Joskus äänestin Vihreitä (diplomi-insinööriä) että nämä asiat tulisivat kuntoon. Sitten vasta tajusin että tulin äänestäneeksi feminististä kannabispuoluetta jonka liikenneasioissa linja oli sellainen että silloinen puheenjohtaja ajeli ylinopeutta autolla josta oli verot maksamatta. Ei virheitään tarvitse hävetä sen enempää, jos niistä on oppinut jotain uutta eikä toista virheitä uudestaan.
Viime vuonna tuli bongailtua Turku reissuilla ja kylillä sähköautoja, mutta tänä vuonna määrä kasvannut niin paljon, ettei kaikkia kerkeä noteeraamaan eikä muistamaan.
Jo muutaman kilometrin matkalla ennen lauttaa pisti erikseen silmään Audin Q 4 Etronit, joita tuli vastaan peräti 4 kpl ja lauttamatkan jälkeen Turkuun pitsalle mennessä Q 4 Etroneja näkyi vielä 12 kpl lisää + 2 kpl tuota vanhempaa Etronia.
Ekaa kertaa näin BMW IX liikenteessä myös. Kaikkineen sähköautoja näkyi lähempää 100 kuin 50:ntä Fiat 500:sta BMW IX:sään. Liikennevaloissakin helposti näkyi 2-3 sähköautoa per risteys useasti.
Tulin lauantain vastaisena yönä lentokentältä. (Sähkö)auto bongaus oli helppoa. Kotkan jälkeen 100km matkalla tuli kaksi autoa vastaan toinen oli rekka ja toinen oli pakettiauto, luultavasti kumpikaan ei ollut sähköauto. Ketää en ohittanut / nähnyt menevän samaan suuntaan. Mitä sähköautoihin bongailuu tulee niin ainoat, jotka näin olivat lentokentällä laturissa, liikeellä ei ollut yhtäkään
Entä ennen Kotkaa?
Tältäkö näyttää autokaupan tulevaisuus? Sähkö-Fordeja myydään vain verkossa eikä hinnoista tingitä
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/e0980ec7-c931-4b3d-97eb-35a287f7b7a7?ref=ampparit:4228