@HybridRules kirjoitti:
Päivitys sinänsä ei vaadi muuta kuin, että auto on yhteydessä wifiin, kun päivitys ladataan. Wifi-yhteyden voi tarjota omalla puhelimella tai kodin langattomalla verkolla. Päivitys latautuu automaattisesti ja itse voi päättää, milloin auto asentaa päivityksen. Sen voi tehdä vaikka yöllä. Kestää n. 50min ja sen aikana autoa ei voi käyttää.
Itse olen huomannut tuon uusimman auton, jolla ajan (ei oma) päivittävän itseään ilman tuota Wifi-yhteyttä. Oma puhelin on kyllä bluetooth-yhteydessä autoon, mutta en todellakaan tiedä mitä kautta auto päivityksensä ottaa. Voisiko se käyttää jopa omaa GSM-yhteyttään, samaa jolla se ottaa yhteyttä kolaritilanteessa hätäkeskukseenkin?
Hys hys ei HR ja Tesla ole vielä kuullut 4 tai 5 G:n olemassa olosta ja silloin sitä ei tarvita autossa.
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
@HybridRules kirjoitti:
Päivitys sinänsä ei vaadi muuta kuin, että auto on yhteydessä wifiin, kun päivitys ladataan. Wifi-yhteyden voi tarjota omalla puhelimella tai kodin langattomalla verkolla. Päivitys latautuu automaattisesti ja itse voi päättää, milloin auto asentaa päivityksen. Sen voi tehdä vaikka yöllä. Kestää n. 50min ja sen aikana autoa ei voi käyttää.
Itse olen huomannut tuon uusimman auton, jolla ajan (ei oma) päivittävän itseään ilman tuota Wifi-yhteyttä. Oma puhelin on kyllä bluetooth-yhteydessä autoon, mutta en todellakaan tiedä mitä kautta auto päivityksensä ottaa. Voisiko se käyttää jopa omaa GSM-yhteyttään, samaa jolla se ottaa yhteyttä kolaritilanteessa hätäkeskukseenkin?
Hys hys ei HR ja Tesla ole vielä kuullut 4 tai 5 G:n olemassa olosta ja silloin sitä ei tarvita autossa.
Teslan nettiyhteys on LTE ja kyllä joskus pienet bugipäivitykset lataantuvat sen kautta. Useimmat päivitykset vaativat wifi-yhteyden, joka voi olla oman puhelimen mobiilitukiasemalla aikaan saatu. Varsinainen päivittäminen eli päivityksen asentaminen autoon kestää n. 50 minuuttia ja sinä aikana autoa ei voi käyttää. Kuski voi päättää, milloin asennus tehdään.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Tammi-maaliskuu järjestys oli: Tesla Model Y, Kia EV6, Huyndai Ioniq 5, Nissan Leaf, Tesla Model 3, Polestar, Ford Mustang, Audi Q4, Skoda Enyaq, Volvo C40
Kyseessä ei ole kummassakaan listassa myyntimäärät vaan rekisteröintimäärät. Tesla toimittaa autoja Suomeen isompina erinä tehtaalta ja Teslan tehtaat kuulemma valmistavat autoja tietyille markkina-alueille vuorottain ja rekisteröinnit Suomessa painottuvat vuosineljännesten lopulle. Jos haluaa tilaston, jossa on mukana Teslojen todelliset vertailukelpoiset rekisteröintimäärät, pitää katsoa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun tilastoja.
Itse asiassa hämmästyttävää, että Model Y on kakkosena vielä huhtikuussa, koska yleensä vuosineljänneksen alussa on rekisteröity vain muutama Tesla. Seuraavan kerran Teslan osalta kiinnostava tilasto on kesäkuun loppu eli saadaan joskus heinäkuun alkupuolella Trafilta.
Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi oli julkaistu juuri tammi-huhtikuun rekisteröinnit. Liekö ollut ajatuksena "tasata" Teslan lukemaa, että saatiin joku muu merkki ykköseksi?
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Tammi-maaliskuu järjestys oli: Tesla Model Y, Kia EV6, Huyndai Ioniq 5, Nissan Leaf, Tesla Model 3, Polestar, Ford Mustang, Audi Q4, Skoda Enyaq, Volvo C40
Kyseessä ei ole kummassakaan listassa myyntimäärät vaan rekisteröintimäärät. Tesla toimittaa autoja Suomeen isompina erinä tehtaalta ja Teslan tehtaat kuulemma valmistavat autoja tietyille markkina-alueille vuorottain ja rekisteröinnit Suomessa painottuvat vuosineljännesten lopulle. Jos haluaa tilaston, jossa on mukana Teslojen todelliset vertailukelpoiset rekisteröintimäärät, pitää katsoa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun tilastoja.
Itse asiassa hämmästyttävää, että Model Y on kakkosena vielä huhtikuussa, koska yleensä vuosineljänneksen alussa on rekisteröity vain muutama Tesla. Seuraavan kerran Teslan osalta kiinnostava tilasto on kesäkuun loppu eli saadaan joskus heinäkuun alkupuolella Trafilta.
Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi oli julkaistu juuri tammi-huhtikuun rekisteröinnit. Liekö ollut ajatuksena "tasata" Teslan lukemaa, että saatiin joku muu merkki ykköseksi?
Minne volkkarit ovat jääneet, siis ne ID:t?
Unohdat Saksasta tulevat Y:t niitä rekisteröidään joka kuukausi eikä vain neljännesvuosittain.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Tammi-maaliskuu järjestys oli: Tesla Model Y, Kia EV6, Huyndai Ioniq 5, Nissan Leaf, Tesla Model 3, Polestar, Ford Mustang, Audi Q4, Skoda Enyaq, Volvo C40
Kyseessä ei ole kummassakaan listassa myyntimäärät vaan rekisteröintimäärät. Tesla toimittaa autoja Suomeen isompina erinä tehtaalta ja Teslan tehtaat kuulemma valmistavat autoja tietyille markkina-alueille vuorottain ja rekisteröinnit Suomessa painottuvat vuosineljännesten lopulle. Jos haluaa tilaston, jossa on mukana Teslojen todelliset vertailukelpoiset rekisteröintimäärät, pitää katsoa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun tilastoja.
Itse asiassa hämmästyttävää, että Model Y on kakkosena vielä huhtikuussa, koska yleensä vuosineljänneksen alussa on rekisteröity vain muutama Tesla. Seuraavan kerran Teslan osalta kiinnostava tilasto on kesäkuun loppu eli saadaan joskus heinäkuun alkupuolella Trafilta.
Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi oli julkaistu juuri tammi-huhtikuun rekisteröinnit. Liekö ollut ajatuksena "tasata" Teslan lukemaa, että saatiin joku muu merkki ykköseksi?
Minne volkkarit ovat jääneet, siis ne ID:t?
Unohdat Saksasta tulevat Y:t niitä rekisteröidään joka kuukausi eikä vain neljännesvuosittain.
Voi olla, että jatkossa se vaikuttaa, mutta ei varmaankaan vielä huhtikuun rekisteröinneissä. Sieltähän on tullut vain performance-malleja eikä ole tainnut ainkaan montaa ehtiä vielä huhtikuulle.
P.S. Tai enhän minä tiedä, vaikka huhtikuun hyvä sijoitus selittyisi Saksan tehtaalla, eihän noita montaa kymmentä ole tarvittu huhtikuulle, että sijoitus ei pudonnut kuin yhden pykälän. Ei ole minulla käsitystä, miten myynti jakaantuu Long Rangen ja Performancen välillä, jälkimmäinen on aika paljon kalliimpi.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Tammi-maaliskuu järjestys oli: Tesla Model Y, Kia EV6, Huyndai Ioniq 5, Nissan Leaf, Tesla Model 3, Polestar, Ford Mustang, Audi Q4, Skoda Enyaq, Volvo C40
Kyseessä ei ole kummassakaan listassa myyntimäärät vaan rekisteröintimäärät. Tesla toimittaa autoja Suomeen isompina erinä tehtaalta ja Teslan tehtaat kuulemma valmistavat autoja tietyille markkina-alueille vuorottain ja rekisteröinnit Suomessa painottuvat vuosineljännesten lopulle. Jos haluaa tilaston, jossa on mukana Teslojen todelliset vertailukelpoiset rekisteröintimäärät, pitää katsoa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun tilastoja.
Itse asiassa hämmästyttävää, että Model Y on kakkosena vielä huhtikuussa, koska yleensä vuosineljänneksen alussa on rekisteröity vain muutama Tesla. Seuraavan kerran Teslan osalta kiinnostava tilasto on kesäkuun loppu eli saadaan joskus heinäkuun alkupuolella Trafilta.
Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi oli julkaistu juuri tammi-huhtikuun rekisteröinnit. Liekö ollut ajatuksena "tasata" Teslan lukemaa, että saatiin joku muu merkki ykköseksi?
Minne volkkarit ovat jääneet, siis ne ID:t?
Eikös sitä aina julkaista uusin tilasto ja kesäkuussa julkaistaan toukokuun tilasto.
Paljon enemmän ihmettelen Leaf:n hyvää rekisteröintimäärää kymenen vuotta vanhana mallina hävisi Teslalle vain 37:llä autolla rekisteröiden 261 kpl:tta Leafejä. Polestar 2 rekisteröitiin 282 kpl.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Tammi-maaliskuu järjestys oli: Tesla Model Y, Kia EV6, Huyndai Ioniq 5, Nissan Leaf, Tesla Model 3, Polestar, Ford Mustang, Audi Q4, Skoda Enyaq, Volvo C40
Kyseessä ei ole kummassakaan listassa myyntimäärät vaan rekisteröintimäärät. Tesla toimittaa autoja Suomeen isompina erinä tehtaalta ja Teslan tehtaat kuulemma valmistavat autoja tietyille markkina-alueille vuorottain ja rekisteröinnit Suomessa painottuvat vuosineljännesten lopulle. Jos haluaa tilaston, jossa on mukana Teslojen todelliset vertailukelpoiset rekisteröintimäärät, pitää katsoa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun tilastoja.
Itse asiassa hämmästyttävää, että Model Y on kakkosena vielä huhtikuussa, koska yleensä vuosineljänneksen alussa on rekisteröity vain muutama Tesla. Seuraavan kerran Teslan osalta kiinnostava tilasto on kesäkuun loppu eli saadaan joskus heinäkuun alkupuolella Trafilta.
Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi oli julkaistu juuri tammi-huhtikuun rekisteröinnit. Liekö ollut ajatuksena "tasata" Teslan lukemaa, että saatiin joku muu merkki ykköseksi?
Minne volkkarit ovat jääneet, siis ne ID:t?
Eikös sitä aina julkaista uusin tilasto ja kesäkuussa julkaistaan toukokuun tilasto.
Paljon enemmän ihmettelen Leaf:n hyvää rekisteröintimäärää kymenen vuotta vanhana mallina hävisi Teslalle vain 37:llä autolla rekisteröiden 261 kpl:tta Leafejä. Polestar 2 rekisteröitiin 282 kpl.
Julkaistanko jossain joka kuukausi tilasto? Jos, niin sitten huhtikuukin on järkeenkäypä. Nykyäänhän tuppaa muuten kaikki menemään vuosineljänneksittäin.
Ihmiset ovat alkaneet ostaa sähköautoja ja hinta on paras myyntivaltti. Aika ymmärrettävää, että hinnaltaan edullisempia menee enemmän kuin kalliimpia malleja. M3 ja MY eivät saa kai sitä sähköauton ostotukeakaan.
Olen aina ennenkin, siis polttiksienkin kohdalla, ajatellut, että kalliiden autojen isot myyntimäärät ovat suurempi näyttö kuin edullisten autojen isot myyntimäärät.
Kansa on tainnut alkaa kääntyä sähköautojen kannalle. Luulisi Teslan suhteellisen myyntimenestyksen heikkenevän vaikka Teslan myyntimäärät kasvavat, koska muita merkkejä tulee markkinoille koko ajan. Ja halvempia.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Tammi-maaliskuu järjestys oli: Tesla Model Y, Kia EV6, Huyndai Ioniq 5, Nissan Leaf, Tesla Model 3, Polestar, Ford Mustang, Audi Q4, Skoda Enyaq, Volvo C40
Kyseessä ei ole kummassakaan listassa myyntimäärät vaan rekisteröintimäärät. Tesla toimittaa autoja Suomeen isompina erinä tehtaalta ja Teslan tehtaat kuulemma valmistavat autoja tietyille markkina-alueille vuorottain ja rekisteröinnit Suomessa painottuvat vuosineljännesten lopulle. Jos haluaa tilaston, jossa on mukana Teslojen todelliset vertailukelpoiset rekisteröintimäärät, pitää katsoa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun tilastoja.
Itse asiassa hämmästyttävää, että Model Y on kakkosena vielä huhtikuussa, koska yleensä vuosineljänneksen alussa on rekisteröity vain muutama Tesla. Seuraavan kerran Teslan osalta kiinnostava tilasto on kesäkuun loppu eli saadaan joskus heinäkuun alkupuolella Trafilta.
Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi oli julkaistu juuri tammi-huhtikuun rekisteröinnit. Liekö ollut ajatuksena "tasata" Teslan lukemaa, että saatiin joku muu merkki ykköseksi?
Minne volkkarit ovat jääneet, siis ne ID:t?
Eikös sitä aina julkaista uusin tilasto ja kesäkuussa julkaistaan toukokuun tilasto.
Paljon enemmän ihmettelen Leaf:n hyvää rekisteröintimäärää kymenen vuotta vanhana mallina hävisi Teslalle vain 37:llä autolla rekisteröiden 261 kpl:tta Leafejä. Polestar 2 rekisteröitiin 282 kpl.
M3 ja MY rekisteröitiin yhteensä tammi-maaliskuu 457kpl ja huhtikuussa vain 12kpl. Yksistään maaliskuussa M3 ja MY rekisteröitiin yhteensä 420kpl. Tammikuussa Tesloja rekisteröitiin 2kpl.
Tammi-huhtikuussa MY j M3 rekisteröitiin yhteensä 469kpl ja tammi-maaliskuussa 457kpl eli kovasti painoittui vielä vuosineljännekseen.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Tammi-maaliskuu järjestys oli: Tesla Model Y, Kia EV6, Huyndai Ioniq 5, Nissan Leaf, Tesla Model 3, Polestar, Ford Mustang, Audi Q4, Skoda Enyaq, Volvo C40
Kyseessä ei ole kummassakaan listassa myyntimäärät vaan rekisteröintimäärät. Tesla toimittaa autoja Suomeen isompina erinä tehtaalta ja Teslan tehtaat kuulemma valmistavat autoja tietyille markkina-alueille vuorottain ja rekisteröinnit Suomessa painottuvat vuosineljännesten lopulle. Jos haluaa tilaston, jossa on mukana Teslojen todelliset vertailukelpoiset rekisteröintimäärät, pitää katsoa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun tilastoja.
Itse asiassa hämmästyttävää, että Model Y on kakkosena vielä huhtikuussa, koska yleensä vuosineljänneksen alussa on rekisteröity vain muutama Tesla. Seuraavan kerran Teslan osalta kiinnostava tilasto on kesäkuun loppu eli saadaan joskus heinäkuun alkupuolella Trafilta.
Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi oli julkaistu juuri tammi-huhtikuun rekisteröinnit. Liekö ollut ajatuksena "tasata" Teslan lukemaa, että saatiin joku muu merkki ykköseksi?
Minne volkkarit ovat jääneet, siis ne ID:t?
Eikös sitä aina julkaista uusin tilasto ja kesäkuussa julkaistaan toukokuun tilasto.
Paljon enemmän ihmettelen Leaf:n hyvää rekisteröintimäärää kymenen vuotta vanhana mallina hävisi Teslalle vain 37:llä autolla rekisteröiden 261 kpl:tta Leafejä. Polestar 2 rekisteröitiin 282 kpl.
Julkaistanko jossain joka kuukausi tilasto? Jos, niin sitten huhtikuukin on järkeenkäypä. Nykyäänhän tuppaa muuten kaikki menemään vuosineljänneksittäin.
Ihmiset ovat alkaneet ostaa sähköautoja ja hinta on paras myyntivaltti. Aika ymmärrettävää, että hinnaltaan edullisempia menee enemmän kuin kalliimpia malleja. M3 ja MY eivät saa kai sitä sähköauton ostotukeakaan.
Olen aina ennenkin, siis polttiksienkin kohdalla, ajatellut, että kalliiden autojen isot myyntimäärät ovat suurempi näyttö kuin edullisten autojen isot myyntimäärät.
Kansa on tainnut alkaa kääntyä sähköautojen kannalle. Luulisi Teslan suhteellisen myyntimenestyksen heikkenevän vaikka Teslan myyntimäärät kasvavat, koska muita merkkejä tulee markkinoille koko ajan. Ja halvempia.
Noista kymmenestä kärjessä käytännössä ei ostotukea taida saada kuin Leafiin. Hinnathan on vain nousu tonnikaupalla kuten Ford 6900 euroa.
Aika outoa MB EQA:n puuttuminen niin paljon kuin media on sitä kehunnut talvilatauksineen kaikkineen.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Tammi-maaliskuu järjestys oli: Tesla Model Y, Kia EV6, Huyndai Ioniq 5, Nissan Leaf, Tesla Model 3, Polestar, Ford Mustang, Audi Q4, Skoda Enyaq, Volvo C40
Kyseessä ei ole kummassakaan listassa myyntimäärät vaan rekisteröintimäärät. Tesla toimittaa autoja Suomeen isompina erinä tehtaalta ja Teslan tehtaat kuulemma valmistavat autoja tietyille markkina-alueille vuorottain ja rekisteröinnit Suomessa painottuvat vuosineljännesten lopulle. Jos haluaa tilaston, jossa on mukana Teslojen todelliset vertailukelpoiset rekisteröintimäärät, pitää katsoa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun tilastoja.
Itse asiassa hämmästyttävää, että Model Y on kakkosena vielä huhtikuussa, koska yleensä vuosineljänneksen alussa on rekisteröity vain muutama Tesla. Seuraavan kerran Teslan osalta kiinnostava tilasto on kesäkuun loppu eli saadaan joskus heinäkuun alkupuolella Trafilta.
Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi oli julkaistu juuri tammi-huhtikuun rekisteröinnit. Liekö ollut ajatuksena "tasata" Teslan lukemaa, että saatiin joku muu merkki ykköseksi?
Minne volkkarit ovat jääneet, siis ne ID:t?
Eikös sitä aina julkaista uusin tilasto ja kesäkuussa julkaistaan toukokuun tilasto.
Paljon enemmän ihmettelen Leaf:n hyvää rekisteröintimäärää kymenen vuotta vanhana mallina hävisi Teslalle vain 37:llä autolla rekisteröiden 261 kpl:tta Leafejä. Polestar 2 rekisteröitiin 282 kpl.
M3 ja MY rekisteröitiin yhteensä tammi-maaliskuu 457kpl ja huhtikuussa vain 12kpl. Yksistään maaliskuussa M3 ja MY rekisteröitiin yhteensä 420kpl. Tammikuussa Tesloja rekisteröitiin 2kpl.
Tammi-huhtikuussa MY j M3 rekisteröitiin yhteensä 469kpl ja tammi-maaliskuussa 457kpl eli kovasti painoittui vielä vuosineljännekseen.
No kuinka monta Y:tä rekisteröitiin tammi-maaliskuussa niin helpompi verrata.
Henkilöautot yhteensä 3 818
AUDI yhteensä 253
AUDI E-TRON 82
AUDI Q4 164
AUDI RS mallit yhteensä 7
BMW yhteensä 171
BMW I4 66
BMW IX 70
BMW IX3 35
BMW I yhteensä 2
BMW I I3 2
CITROEN yhteensä 21
CITROEN BERLINGO 3
CITROEN E-C4 14
CITROEN JUMPY 2
CITROEN SPACETOURER 2
CUPRA yhteensä 43
CUPRA BORN 43
FIAT yhteensä 39
FIAT 500 39
FORD yhteensä 186
FORD MUSTANG 186
HONDA yhteensä 1
HONDA E 1
HYUNDAI yhteensä 390
HYUNDAI IONIQ 2
HYUNDAI IONIQ5 254
HYUNDAI KONA 134
JAGUAR yhteensä 3
JAGUAR I-PACE 3
KIA yhteensä 424
KIA EV6 308
KIA NIRO 104
KIA SOUL 12
LEXUS yhteensä 5
LEXUS UX300E 5
MAXUS yhteensä 29
MAXUS EDELIVER 1
MAXUS EUNIQ 28
MAZDA yhteensä 19
MAZDA MX-30 19
MERCEDES-BENZ yhteensä 189
MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 3
MERCEDES-BENZ EQA 71
MERCEDES-BENZ EQB 22
MERCEDES-BENZ EQC 23
MERCEDES-BENZ EQE 4
MERCEDES-BENZ EQS 62
MERCEDES-BENZ V-sarja 2
MERCEDES-BENZ VITO 2
MINI yhteensä 19
MINI COOPER 19
NISSAN yhteensä 261
NISSAN LEAF 261
OPEL yhteensä 121
OPEL COMBO-E 1
OPEL CORSA 19
OPEL MOKKA 90
OPEL ZAFIRA 11
PEUGEOT yhteensä 74
PEUGEOT 2008 26
PEUGEOT 208 43
PEUGEOT E-RIFTER 1
PEUGEOT EXPERT 3
PEUGEOT RIFTER 1
POLESTAR yhteensä 282
POLESTAR 2 282
PORSCHE yhteensä 88
PORSCHE TAYCAN 88
RENAULT yhteensä 22
RENAULT MEGANE 7
RENAULT ZOE 15
SKODA yhteensä 201
SKODA ENYAQ 201
TESLA MOTORS yhteensä 469
TESLA MOTORS MODEL 3 171
TESLA MOTORS MODEL Y 298
TOYOTA yhteensä 5
TOYOTA PROACE 5
VOLKSWAGEN yhteensä 188
VOLKSWAGEN ID.3 47
VOLKSWAGEN ID.4 109
VOLKSWAGEN ID.5 5
VOLKSWAGEN UP! 27
VOLVO yhteensä 313
VOLVO C40 169
VOLVO XC40 144
Eiköhän rekisteröintimääriin vaikuta aika ratkaisevasti saatavuus. Kollegan työsuhde XC40 ilmoitettiin juuri myöhästyvän ainakin pari kuukautta. Ei saa kesäkuussa vaan joskus myöhemmin.
@Topi27 kirjoitti:
Noista kymmenestä kärjessä käytännössä ei ostotukea taida saada kuin Leafiin. Hinnathan on vain nousu tonnikaupalla kuten Ford 6900 euroa.
Mach E:n hintaan tuli jo alkuvuodesta pienempi korotus, joten hinta on noussut viime vuodesta n. 9000 EUR. Ilmeisesti tilauskirjatkin on pantu äsken kiinni tämän vuoden osalta, joten voin sanoa tilanneeni omani hyvään aikaan n. vuosi sitten. Auto tuli vähän reilussa viidessä kuukaudessa ja vaikken saanut hankintatukea erikoisvärin ja varustepaketin takia, olen nyt varsin tyytyväinen hintaankin.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Tammi-maaliskuu järjestys oli: Tesla Model Y, Kia EV6, Huyndai Ioniq 5, Nissan Leaf, Tesla Model 3, Polestar, Ford Mustang, Audi Q4, Skoda Enyaq, Volvo C40
Kyseessä ei ole kummassakaan listassa myyntimäärät vaan rekisteröintimäärät. Tesla toimittaa autoja Suomeen isompina erinä tehtaalta ja Teslan tehtaat kuulemma valmistavat autoja tietyille markkina-alueille vuorottain ja rekisteröinnit Suomessa painottuvat vuosineljännesten lopulle. Jos haluaa tilaston, jossa on mukana Teslojen todelliset vertailukelpoiset rekisteröintimäärät, pitää katsoa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun tilastoja.
Itse asiassa hämmästyttävää, että Model Y on kakkosena vielä huhtikuussa, koska yleensä vuosineljänneksen alussa on rekisteröity vain muutama Tesla. Seuraavan kerran Teslan osalta kiinnostava tilasto on kesäkuun loppu eli saadaan joskus heinäkuun alkupuolella Trafilta.
Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi oli julkaistu juuri tammi-huhtikuun rekisteröinnit. Liekö ollut ajatuksena "tasata" Teslan lukemaa, että saatiin joku muu merkki ykköseksi?
Minne volkkarit ovat jääneet, siis ne ID:t?
Eikös sitä aina julkaista uusin tilasto ja kesäkuussa julkaistaan toukokuun tilasto.
Paljon enemmän ihmettelen Leaf:n hyvää rekisteröintimäärää kymenen vuotta vanhana mallina hävisi Teslalle vain 37:llä autolla rekisteröiden 261 kpl:tta Leafejä. Polestar 2 rekisteröitiin 282 kpl.
M3 ja MY rekisteröitiin yhteensä tammi-maaliskuu 457kpl ja huhtikuussa vain 12kpl. Yksistään maaliskuussa M3 ja MY rekisteröitiin yhteensä 420kpl. Tammikuussa Tesloja rekisteröitiin 2kpl.
Tammi-huhtikuussa MY j M3 rekisteröitiin yhteensä 469kpl ja tammi-maaliskuussa 457kpl eli kovasti painoittui vielä vuosineljännekseen.
No kuinka monta Y:tä rekisteröitiin tammi-maaliskuussa niin helpompi verrata.
@Urja kirjoitti:
Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa
Samaa olen kaipaillut itsekin, mutta joudumme tyytymään odottamaan koska olemme toiveinemme vähemmistössä ja valmistajat käyttävät rajallisen tuotantokapasiteetin parempaa katetta tuoviin premium-malleihin, jota tänään tarjoavat henkilöautoa korkeammat autot.
jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria?
Auton suorituskyky nostaa jarrutehon tarvetta, mikä nostaa vannekokoa, mikä nostaa vierinvastusta.
Kuten Ruuhkamies jo kertoikin, sähkömoottorin teho ei määrää sähköauton kulutusta eikä painoa käytännössä millään tavoin. Toisin kuin polttomoottori, sähkömoottori säilyttää hyvän hyötysuhteensa myös osakuormalla, joten suurikaan teho reservissä ei nosta käyttökustannuksia edes havaittavasti. Vaikkapa akkujen vuoksi suuri paino sen sijaan nostaa sekä renkaan kantavuusvaatimusta että vierinvastusta.
Huippunopeus ja paino siis kuluttavat myös varovasti ajettaessa, ei niinkään suuri koneteho, ellei sitä käytetä.
Se on sitten toinen juttu, että suomalainen verottaja perii vuosittain lisäveroa vakiota paremmista jarruista täysin perusteetta, koska
"STEUERCODE 330 X 32 - BREMSE BEI 18 ZOLL BEREIFUNG"
Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän.
Pitkäperäinen virtaviivasedan on liukkaimmin tuulen läpi painuva muoto. Hyvin muotoiltu farkku on siitä seuraava. Korkeasta pystyperäisestä liiteristä ei saa kovin helpolla virtaviivaista, minkä lisäksi korkeus ja leveys ovat tulontekijöinä muotokertoimen ohella ilmanvastusta laskettaessa. Juuri siksi energiankulutuksen kannalta edullinen auto on pitkä ja matala. Oikein suunniteltuna se pitkä ja matala on myös yhtä tilava kuin XC90-kokoluokan möhkäleet.
Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä.
Softasta et tule pääsemään eroon ja softan OTA-päivityksen mahdollisuus samoin kuin etädiagnostiikka ovat hyviä asioita. Mutta sehän ei tietenkään haittaisi ollenkaan, jos auton markkinoille tullessa softa olisi jo niin valmista, ettei sitä päivitysmahdollisuutta tarvittaisi kovin usein ainakaan jo asennettujen ominaisuuksien korjaamiseen.
Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.
Tästä syystä valmistajia ei kiinnosta tehdä VW Passat Variantia sähköisenä. Sen odotuksena olisi myös edullinen ostohinta joka sopii huonosti valmistajien tavoitteseen siirtää asiakkaidensa rahat omistajiensa osinkotileille.
Matalan auton odotetaan olevan halpa. Samoista komponenteista koottu korkea auto koetaan arvokkaammaksi, joten siitä voi pyytää enemmän hintaa.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Minulla on käytännössä aina yli 5km matkoilla navi käytössä. Ei siksi, etten löytäisi perille, vaan siksi, että täällä isolla kirkolla on aina silloin tällöin kaikenlaista liikennehässäkkää
Käytän navia tutulla työmatkalla samasta syystä, tosin selektiivisesti etenkin talvisäässä jossa TMC-info kiinnostaa. Vähempine vaihtoehtoineni katson tosin selektiivisesti mielenkiintoisen ajokelin talvipäivinä yleensä TMC-infon ennen kuin ajan Pohjantien sisäänmenorampille, jossa saattaa jäädä romukasojen raivaamisen vangiksi.
@Urja kirjoitti:
Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa
Samaa olen kaipaillut itsekin, mutta joudumme tyytymään odottamaan koska olemme toiveinemme vähemmistössä ja valmistajat käyttävät rajallisen tuotantokapasiteetin parempaa katetta tuoviin premium-malleihin, jota tänään tarjoavat henkilöautoa korkeammat autot.
jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria?
Auton suorituskyky nostaa jarrutehon tarvetta, mikä nostaa vannekokoa, mikä nostaa vierinvastusta.
Kuten Ruuhkamies jo kertoikin, sähkömoottorin teho ei määrää sähköauton kulutusta eikä painoa käytännössä millään tavoin. Toisin kuin polttomoottori, sähkömoottori säilyttää hyvän hyötysuhteensa myös osakuormalla, joten suurikaan teho reservissä ei nosta käyttökustannuksia edes havaittavasti. Vaikkapa akkujen vuoksi suuri paino sen sijaan nostaa sekä renkaan kantavuusvaatimusta että vierinvastusta.
Huippunopeus ja paino siis kuluttavat myös varovasti ajettaessa, ei niinkään suuri koneteho, ellei sitä käytetä.
Se on sitten toinen juttu, että suomalainen verottaja perii vuosittain lisäveroa vakiota paremmista jarruista täysin perusteetta, koska
"STEUERCODE 330 X 32 - BREMSE BEI 18 ZOLL BEREIFUNG"
Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän.
Pitkäperäinen virtaviivasedan on liukkaimmin tuulen läpi painuva muoto. Hyvin muotoiltu farkku on siitä seuraava. Korkeasta pystyperäisestä liiteristä ei saa kovin helpolla virtaviivaista, minkä lisäksi korkeus ja leveys ovat tulontekijöinä muotokertoimen ohella ilmanvastusta laskettaessa. Juuri siksi energiankulutuksen kannalta edullinen auto on pitkä ja matala. Oikein suunniteltuna se pitkä ja matala on myös yhtä tilava kuin XC90-kokoluokan möhkäleet.
Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä.
Softasta et tule pääsemään eroon ja softan OTA-päivityksen mahdollisuus samoin kuin etädiagnostiikka ovat hyviä asioita. Mutta sehän ei tietenkään haittaisi ollenkaan, jos auton markkinoille tullessa softa olisi jo niin valmista, ettei sitä päivitysmahdollisuutta tarvittaisi kovin usein ainakaan jo asennettujen ominaisuuksien korjaamiseen.
Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.
Tästä syystä valmistajia ei kiinnosta tehdä VW Passat Variantia sähköisenä. Sen odotuksena olisi myös edullinen ostohinta joka sopii huonosti valmistajien tavoitteseen siirtää asiakkaidensa rahat omistajiensa osinkotileille.
Matalan auton odotetaan olevan halpa. Samoista komponenteista koottu korkea auto koetaan arvokkaammaksi, joten siitä voi pyytää enemmän hintaa.
Kaipaatte siis jotain tälläistä, mutta täys-sähköä lataushybridin sijaan.
Tällainen on nyt Suomeen saapunut farmarin, SUV:n ja sedanin piirteitä yhdistelevä iso perheauto – ”Autoevoluution seuraava askel”
Citroën C5 X. Ranskalaismerkin lippulaiva yhdistää matalan korin virtaviivaisuuden sekä katumaasturin ajokorkeuden ja maavaran.KUVA: JARI KAINULAINEN
C5 X on Citroënin uusi lippulaivamalli.
Vuolle kuvailee juuri Suomeen saapunutta C5 X:ää katumaasturien jälkeisen autoevoluution seuraavaksi askeleeksi.
”Tiedämme kaikki, ettei ympäristö kestä samanlaista rasitusta kuin mitä viime vuosikymmeninä on ollut. Tarvitaan aerodynaamisempia autoja. Silti kukaan ei halua luopua ajokorkeudesta, tilasta ja mukavuudesta.”
@Topi27 kirjoitti:
Kaipaatte siis jotain tälläistä, mutta täys-sähköä lataushybridin sijaan.
En minä ainakaan halua tinkiä farkun tiloista. Kun farkku jo mukavuussyistä syrjäytti sedanin 540 litran tavaratilan mökkireissun varustekasan vuoksi, ei tuon Citikan 545 litran tavaratilaan viitsi enää palata.
Jos tavaratilasta joutuu tinkimään, pitää saada jotain tilalle. Jos tyytyy nykyistä E-farkkua vähempään tilaan, tuon bensa-Citikan hinnalla saa täyssähköisen Polestarin tai BMW:n. Täyssähköisessä Skodassa ei tarvitse edes kovin paljon tinkiä tavaratilasta.
Miten tuo Citroen coupen päätila takapenkillä suhtautuu vaikkapa VW Passatin tai E-farkkun vastaavaan?
Jos korkeussäätö on vaatimuslistalla, sen voi tehdä ilmajousitettunakin.
Ei kai tuo Citikka ole vaan vielä kaiken lisäksi etuvetoinen?
@Topi27 kirjoitti:
Kaipaatte siis jotain tälläistä, mutta täys-sähköä lataushybridin sijaan.
En minä ainakaan halua tinkiä farkun tiloista. Kun farkku jo mukavuussyistä syrjäytti sedanin 540 litran tavaratilan mökkireissun varustekasan vuoksi, ei tuon Citikan 545 litran tavaratilaan viitsi enää palata.
Jos tavaratilasta joutuu tinkimään, pitää saada jotain tilalle. Jos tyytyy nykyistä E-farkkua vähempään tilaan, tuon bensa-Citikan hinnalla saa täyssähköisen Polestarin tai BMW:n. Täyssähköisessä Skodassa ei tarvitse edes kovin paljon tinkiä tavaratilasta.
Miten tuo Citroen coupen päätila takapenkillä suhtautuu vaikkapa VW Passatin tai E-farkkun vastaavaan?
Jos korkeussäätö on vaatimuslistalla, sen voi tehdä ilmajousitettunakin.
Ei kai tuo Citikka ole vaan vielä kaiken lisäksi etuvetoinen?
Farmariautosta puhuttaessa mittakaava on tässä:
Sitten täytyy ilmeisesti vaan odottaa vuoteen 2025 VW farkkua ja Audin farkkua.
”Toinen tärkeä kysymys liittyy ajokokemukseen. Saadaanko sähköisellä voimalinjalla aikaan sellaista ylellisyyden tunnetta, josta autoilija on valmis maksamaan?”
Olen jokseenkin äimänä. Tuovatko kuuluva käyntiääni, kapea teho- ja vääntöalue, vaihteiston nykimiset, värinät sun muut polttomoottorin ominaispiirteet ylellisyyden tunnetta?
@GeeTeeJ kirjoitti:
Lainaus Hesarin BMW i4 -koeajosta:
”Toinen tärkeä kysymys liittyy ajokokemukseen. Saadaanko sähköisellä voimalinjalla aikaan sellaista ylellisyyden tunnetta, josta autoilija on valmis maksamaan?”
Olen jokseenkin äimänä. Tuovatko kuuluva käyntiääni, kapea teho- ja vääntöalue, vaihteiston nykimiset, värinät sun muut polttomoottorin ominaispiirteet ylellisyyden tunnetta?
Bemarin kyseessä ollen relevantti kysymys, jota olen itsekin pohtinut. Nykyisellä hybridillä voi ajella nurkka-ajoja sähköllä aina, silti tulee valittua silloin tällöin sport-moodi jolla kutosen saa pakotettua käyntiin, äänissä ei ole moittimista En ole havainnut ainakaan bemarin isoissa kuutoskoneissa noita mainitsemiasi heikkouksia. Kone värinätön ja tehoalue on hyvin laaja.
@Tiko kirjoitti:
Bemarin kyseessä ollen relevantti kysymys, jota olen itsekin pohtinut. Nykyisellä hybridillä voi ajella nurkka-ajoja sähköllä aina, silti tulee valittua silloin tällöin sport-moodi jolla kutosen saa pakotettua käyntiin, äänissä ei ole moittimista En ole havainnut ainakaan bemarin isoissa kuutoskoneissa noita mainitsemiasi heikkouksia. Kone värinätön ja tehoalue on hyvin laaja.
En ollenkaan kiistä kuutoskoneen käyntiäänen houkutusta, mutta eihän se hiljaisuuden lailla varsinaisesti ylellistä ole. Teho- ja vääntöalueiden laajuudetkin toki vaihtelevat, mutta ainahan polttomoottori useampiportaisen vaihteiston vaatii. En tiedä, toimiiko ZF:n kehuttu kahdeksanportainen automaatti BMW:n muiden moottorien kanssa paremmin, mutta ainakin oma F34 320i nyki välillä pikkuvaihteiden vaihdoissa ja kick down -tilanteissa.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Nämä sähköautot käyvät kaupaksi Ruotsissa – hurjia kasvulukemia
Korealainen Kia on hallinnut Ruotsin sähköautomarkkinaa alkuvuoden aikana. Ykkössijansa lisäksi se voi tuulettaa myös 240 prosentin kasvua ensirekisteröinneissä.
EV6 on yksi Kian sähkövetureista Ruotsissa. Myöhemmin tänä vuonna julkaistava Niro kasvattanee merkin kokonaismenestystä.
Kari Ylänne
11:00
KIAN sähköautoja on tammi-huhtikuun aikana ensirekisteröity 4 523 kappaletta.
Bil Swedenin julkaisemassa tilastossa toinen on Tesla (3 142 kpl). Volkswagen (2 948
kpl) oli kolmanneksi menestyksekkäin. Takaa tulevat lujaa Volvo (2 137 kpl) 487 prosentin kasvulla ja BMW (1 725 kpl) 660 prosentin kasvuvauhdilla.
Myös Polestar, Audi ja Nissan yltivät nelinumeroisiin ensirekisteröintimääriin.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Tammi-maaliskuu järjestys oli: Tesla Model Y, Kia EV6, Huyndai Ioniq 5, Nissan Leaf, Tesla Model 3, Polestar, Ford Mustang, Audi Q4, Skoda Enyaq, Volvo C40
Kyseessä ei ole kummassakaan listassa myyntimäärät vaan rekisteröintimäärät. Tesla toimittaa autoja Suomeen isompina erinä tehtaalta ja Teslan tehtaat kuulemma valmistavat autoja tietyille markkina-alueille vuorottain ja rekisteröinnit Suomessa painottuvat vuosineljännesten lopulle. Jos haluaa tilaston, jossa on mukana Teslojen todelliset vertailukelpoiset rekisteröintimäärät, pitää katsoa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun tilastoja.
Itse asiassa hämmästyttävää, että Model Y on kakkosena vielä huhtikuussa, koska yleensä vuosineljänneksen alussa on rekisteröity vain muutama Tesla. Seuraavan kerran Teslan osalta kiinnostava tilasto on kesäkuun loppu eli saadaan joskus heinäkuun alkupuolella Trafilta.
Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi oli julkaistu juuri tammi-huhtikuun rekisteröinnit. Liekö ollut ajatuksena "tasata" Teslan lukemaa, että saatiin joku muu merkki ykköseksi?
Minne volkkarit ovat jääneet, siis ne ID:t?
Eikös sitä aina julkaista uusin tilasto ja kesäkuussa julkaistaan toukokuun tilasto.
Paljon enemmän ihmettelen Leaf:n hyvää rekisteröintimäärää kymenen vuotta vanhana mallina hävisi Teslalle vain 37:llä autolla rekisteröiden 261 kpl:tta Leafejä. Polestar 2 rekisteröitiin 282 kpl.
Trafihan julkaisee uudet tilastot kyllä kuukausittain, mutta nyt luin jostain olikohan Iltasanomien artikkeli, jossa puhuttiin mualiman tilastoista vuosineljännekseltä, mutta jostain syystä Suomen tilasto ilmoitettiin huhtikuun loppuun. Ei voi välttyä ajatukselta, että tarkoituksella otettiin ajanjakso, jossa MY:n myynti ei näkynyt. Siis mehän emme tiedä minkään auton myyntimääriä vaan rekisteröintimäärät ja jos on yhtään lueskellut Trafin tilastoja, niin on oppinut Teslan rekisteröintien käytännössä tapahtuvan vuosineljänneksen lopulla. IS siis puhui muuten vuosineljänneksestä (maailma ja Ruotsi), mutta Suomen kohdalla neljän kuukauden rekisteröinnit. Jos olisi ilmoitettu kuten muut eli maaliskuun loppuun MY olisi ollut eniten rekisteröity. Ei minua haittaa, vaikka noin tehtiin ja saatiin Kia EV6 eniten rekisteröidyksi, mutta ihmettelen, että onko tosiaan noin, että Teslan menestys kaihertaa. Heinäkuussa julkaistavassa (kesäkuun) Trafin tilastossa sitten nähdään tarkemmin paljonko Teslan toisen neljänneksen rekisteröinnit ovat eli alkuvuoden myynti. Jos halutaan vertailla rekisteröintejä niin, että Tesla on todenmukaisesti mukana, niin vertailu pitää tehdä vuosineljänneksittäin. Asia pätee niinkin päin, että Teslan kuukausirekisteröintejä ei kannata hehkuttaa vuosineljännesten viimeisellä kuukaudella, koska kyseessä ei ole kuukausittaista myyntiä kuvastava luku.
Tammikuussa rekisteröitiin kaksi Teslaa, helmikuussa 35 ja maaliskuussa 420. Siis MY ja M3 yhteensä.
@GeeTeeJ kirjoitti:
En tiedä, toimiiko ZF:n kehuttu kahdeksanportainen automaatti BMW:n muiden moottorien kanssa paremmin, mutta ainakin oma F34 320i nyki välillä pikkuvaihteiden vaihdoissa ja kick down -tilanteissa.
Varmaan riippuu paljon 8HP variantista sekä ohjelmoinnista. Ainakin ensimmäisen generaation ZF 8HP hybridivariantit, joita oli F3x-sarjassa ( hybridivarianteissa siis perinteinen momentinmuunnin vaihteiston edessä on korvattu sähkömoottorilla) "nykivät" perinteistä enemmän, mutta G2/3x tuon sähkömoottorin ohjelmointi on saatu vastaamaan jo hydraulisen mehulingon tuntumaa. Tuossa F34 on toki ollut perinteinen hyrdaulisella momentinmuuntimella oleva versio. Väittäisin että tuo rouvan G20 sarjan plugari vaihtaa jopa sivistyneemmin kuin oman pitkällä dieselmoottorilla varustetun F11 kotteron ZF 8HP700, joka ei kyllä sekään nyi - toki pehmeyttä varmaan tuo jo vajaat 300tkm 'ikiöljyillä'.
Uutinen
Sähköautoiluun tulossa uusi trendi, joka kulkee Teslaa vastaan – Suomalainen aurinkokennotekniikka on siinä tärkeässä roolissa
Sofia Virtanen25.5.202207:03SÄHKÖAUTOENERGIAUUSIUTUVATKONEET JA LAITTEET
Suomalaisen Valoen kennoteknologia on tärkeässä roolissa, kun aurinkopaneelit alkavat yleistyä ajoneuvoissa. Toimitusjohtaja uskoo, että autoilun tulevaisuus on aurinkoinen.
Paneelit kattoon. Valoe tekee yhteistyötä saksalaisen Sono Motorsin kanssa. Yhtiö on kehittänyt alle 30 000 euroa maksavan Sion-aurinkosähköauton. SONO MOTORS
”Kun Elon Musk suunnitteli Teslan, hän suunnitteli epäekologisen sähköautoratkaisun. Siinä on negatiivinen kierre positiivisen sijaan: painava auto, paljon akkuja, lisää massaa, sitten tarvitaan vähän lisää akkuja. Näin autot painavat enemmän ja enemmän”, mikkeliläisen aurinkosähkötekniikkayhtiö Valoen toimitusjohtaja Iikka Savisalo sanoo.
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Nämä sähköautot käyvät kaupaksi Ruotsissa – hurjia kasvulukemia
Korealainen Kia on hallinnut Ruotsin sähköautomarkkinaa alkuvuoden aikana. Ykkössijansa lisäksi se voi tuulettaa myös 240 prosentin kasvua ensirekisteröinneissä.
EV6 on yksi Kian sähkövetureista Ruotsissa. Myöhemmin tänä vuonna julkaistava Niro kasvattanee merkin kokonaismenestystä.
Kari Ylänne
11:00
KIAN sähköautoja on tammi-huhtikuun aikana ensirekisteröity 4 523 kappaletta.
Bil Swedenin julkaisemassa tilastossa toinen on Tesla (3 142 kpl). Volkswagen (2 948
kpl) oli kolmanneksi menestyksekkäin. Takaa tulevat lujaa Volvo (2 137 kpl) 487 prosentin kasvulla ja BMW (1 725 kpl) 660 prosentin kasvuvauhdilla.
Myös Polestar, Audi ja Nissan yltivät nelinumeroisiin ensirekisteröintimääriin.
Onkohan Ruotsista luettavissa vastaava tilasto kuin Trafilla Suomessa? Mietin vain, että onko sielläkin Teslan rekisteröinnit vuosineljännesten lopulla kuten Suomessa?
@Topi27 kirjoitti:
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
Nämä sähköautot käyvät kaupaksi Ruotsissa – hurjia kasvulukemia
Korealainen Kia on hallinnut Ruotsin sähköautomarkkinaa alkuvuoden aikana. Ykkössijansa lisäksi se voi tuulettaa myös 240 prosentin kasvua ensirekisteröinneissä.
EV6 on yksi Kian sähkövetureista Ruotsissa. Myöhemmin tänä vuonna julkaistava Niro kasvattanee merkin kokonaismenestystä.
Kari Ylänne
11:00
KIAN sähköautoja on tammi-huhtikuun aikana ensirekisteröity 4 523 kappaletta.
Bil Swedenin julkaisemassa tilastossa toinen on Tesla (3 142 kpl). Volkswagen (2 948
kpl) oli kolmanneksi menestyksekkäin. Takaa tulevat lujaa Volvo (2 137 kpl) 487 prosentin kasvulla ja BMW (1 725 kpl) 660 prosentin kasvuvauhdilla.
Myös Polestar, Audi ja Nissan yltivät nelinumeroisiin ensirekisteröintimääriin.
Hys hys ei HR ja Tesla ole vielä kuullut 4 tai 5 G:n olemassa olosta ja silloin sitä ei tarvita autossa.
Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.
https://www.is.fi/autot/art-2000008825608.html
Teslan nettiyhteys on LTE ja kyllä joskus pienet bugipäivitykset lataantuvat sen kautta. Useimmat päivitykset vaativat wifi-yhteyden, joka voi olla oman puhelimen mobiilitukiasemalla aikaan saatu. Varsinainen päivittäminen eli päivityksen asentaminen autoon kestää n. 50 minuuttia ja sinä aikana autoa ei voi käyttää. Kuski voi päättää, milloin asennus tehdään.
Tammi-maaliskuu järjestys oli: Tesla Model Y, Kia EV6, Huyndai Ioniq 5, Nissan Leaf, Tesla Model 3, Polestar, Ford Mustang, Audi Q4, Skoda Enyaq, Volvo C40
Kyseessä ei ole kummassakaan listassa myyntimäärät vaan rekisteröintimäärät. Tesla toimittaa autoja Suomeen isompina erinä tehtaalta ja Teslan tehtaat kuulemma valmistavat autoja tietyille markkina-alueille vuorottain ja rekisteröinnit Suomessa painottuvat vuosineljännesten lopulle. Jos haluaa tilaston, jossa on mukana Teslojen todelliset vertailukelpoiset rekisteröintimäärät, pitää katsoa maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun tilastoja.
Itse asiassa hämmästyttävää, että Model Y on kakkosena vielä huhtikuussa, koska yleensä vuosineljänneksen alussa on rekisteröity vain muutama Tesla. Seuraavan kerran Teslan osalta kiinnostava tilasto on kesäkuun loppu eli saadaan joskus heinäkuun alkupuolella Trafilta.
Oikeastaan vähän ihmettelen, miksi oli julkaistu juuri tammi-huhtikuun rekisteröinnit. Liekö ollut ajatuksena "tasata" Teslan lukemaa, että saatiin joku muu merkki ykköseksi?
Minne volkkarit ovat jääneet, siis ne ID:t?
Unohdat Saksasta tulevat Y:t niitä rekisteröidään joka kuukausi eikä vain neljännesvuosittain.
Voi olla, että jatkossa se vaikuttaa, mutta ei varmaankaan vielä huhtikuun rekisteröinneissä. Sieltähän on tullut vain performance-malleja eikä ole tainnut ainkaan montaa ehtiä vielä huhtikuulle.
P.S. Tai enhän minä tiedä, vaikka huhtikuun hyvä sijoitus selittyisi Saksan tehtaalla, eihän noita montaa kymmentä ole tarvittu huhtikuulle, että sijoitus ei pudonnut kuin yhden pykälän. Ei ole minulla käsitystä, miten myynti jakaantuu Long Rangen ja Performancen välillä, jälkimmäinen on aika paljon kalliimpi.
Eikös sitä aina julkaista uusin tilasto ja kesäkuussa julkaistaan toukokuun tilasto.
Paljon enemmän ihmettelen Leaf:n hyvää rekisteröintimäärää kymenen vuotta vanhana mallina hävisi Teslalle vain 37:llä autolla rekisteröiden 261 kpl:tta Leafejä. Polestar 2 rekisteröitiin 282 kpl.
Julkaistanko jossain joka kuukausi tilasto? Jos, niin sitten huhtikuukin on järkeenkäypä. Nykyäänhän tuppaa muuten kaikki menemään vuosineljänneksittäin.
Ihmiset ovat alkaneet ostaa sähköautoja ja hinta on paras myyntivaltti. Aika ymmärrettävää, että hinnaltaan edullisempia menee enemmän kuin kalliimpia malleja. M3 ja MY eivät saa kai sitä sähköauton ostotukeakaan.
Olen aina ennenkin, siis polttiksienkin kohdalla, ajatellut, että kalliiden autojen isot myyntimäärät ovat suurempi näyttö kuin edullisten autojen isot myyntimäärät.
Kansa on tainnut alkaa kääntyä sähköautojen kannalle. Luulisi Teslan suhteellisen myyntimenestyksen heikkenevän vaikka Teslan myyntimäärät kasvavat, koska muita merkkejä tulee markkinoille koko ajan. Ja halvempia.
M3 ja MY rekisteröitiin yhteensä tammi-maaliskuu 457kpl ja huhtikuussa vain 12kpl. Yksistään maaliskuussa M3 ja MY rekisteröitiin yhteensä 420kpl. Tammikuussa Tesloja rekisteröitiin 2kpl.
Tammi-huhtikuussa MY j M3 rekisteröitiin yhteensä 469kpl ja tammi-maaliskuussa 457kpl eli kovasti painoittui vielä vuosineljännekseen.
Noista kymmenestä kärjessä käytännössä ei ostotukea taida saada kuin Leafiin. Hinnathan on vain nousu tonnikaupalla kuten Ford 6900 euroa.
Aika outoa MB EQA:n puuttuminen niin paljon kuin media on sitä kehunnut talvilatauksineen kaikkineen.
No kuinka monta Y:tä rekisteröitiin tammi-maaliskuussa niin helpompi verrata.
Henkilöautot yhteensä 3 818
AUDI yhteensä 253
AUDI E-TRON 82
AUDI Q4 164
AUDI RS mallit yhteensä 7
BMW yhteensä 171
BMW I4 66
BMW IX 70
BMW IX3 35
BMW I yhteensä 2
BMW I I3 2
CITROEN yhteensä 21
CITROEN BERLINGO 3
CITROEN E-C4 14
CITROEN JUMPY 2
CITROEN SPACETOURER 2
CUPRA yhteensä 43
CUPRA BORN 43
FIAT yhteensä 39
FIAT 500 39
FORD yhteensä 186
FORD MUSTANG 186
HONDA yhteensä 1
HONDA E 1
HYUNDAI yhteensä 390
HYUNDAI IONIQ 2
HYUNDAI IONIQ5 254
HYUNDAI KONA 134
JAGUAR yhteensä 3
JAGUAR I-PACE 3
KIA yhteensä 424
KIA EV6 308
KIA NIRO 104
KIA SOUL 12
LEXUS yhteensä 5
LEXUS UX300E 5
MAXUS yhteensä 29
MAXUS EDELIVER 1
MAXUS EUNIQ 28
MAZDA yhteensä 19
MAZDA MX-30 19
MERCEDES-BENZ yhteensä 189
MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 3
MERCEDES-BENZ EQA 71
MERCEDES-BENZ EQB 22
MERCEDES-BENZ EQC 23
MERCEDES-BENZ EQE 4
MERCEDES-BENZ EQS 62
MERCEDES-BENZ V-sarja 2
MERCEDES-BENZ VITO 2
MINI yhteensä 19
MINI COOPER 19
NISSAN yhteensä 261
NISSAN LEAF 261
OPEL yhteensä 121
OPEL COMBO-E 1
OPEL CORSA 19
OPEL MOKKA 90
OPEL ZAFIRA 11
PEUGEOT yhteensä 74
PEUGEOT 2008 26
PEUGEOT 208 43
PEUGEOT E-RIFTER 1
PEUGEOT EXPERT 3
PEUGEOT RIFTER 1
POLESTAR yhteensä 282
POLESTAR 2 282
PORSCHE yhteensä 88
PORSCHE TAYCAN 88
RENAULT yhteensä 22
RENAULT MEGANE 7
RENAULT ZOE 15
SKODA yhteensä 201
SKODA ENYAQ 201
TESLA MOTORS yhteensä 469
TESLA MOTORS MODEL 3 171
TESLA MOTORS MODEL Y 298
TOYOTA yhteensä 5
TOYOTA PROACE 5
VOLKSWAGEN yhteensä 188
VOLKSWAGEN ID.3 47
VOLKSWAGEN ID.4 109
VOLKSWAGEN ID.5 5
VOLKSWAGEN UP! 27
VOLVO yhteensä 313
VOLVO C40 169
VOLVO XC40 144
tammi-huhtikuu 2022 rekisteröidyt sähköautot
Eiköhän rekisteröintimääriin vaikuta aika ratkaisevasti saatavuus. Kollegan työsuhde XC40 ilmoitettiin juuri myöhästyvän ainakin pari kuukautta. Ei saa kesäkuussa vaan joskus myöhemmin.
Mach E:n hintaan tuli jo alkuvuodesta pienempi korotus, joten hinta on noussut viime vuodesta n. 9000 EUR. Ilmeisesti tilauskirjatkin on pantu äsken kiinni tämän vuoden osalta, joten voin sanoa tilanneeni omani hyvään aikaan n. vuosi sitten. Auto tuli vähän reilussa viidessä kuukaudessa ja vaikken saanut hankintatukea erikoisvärin ja varustepaketin takia, olen nyt varsin tyytyväinen hintaankin.
289 kpl
Samaa olen kaipaillut itsekin, mutta joudumme tyytymään odottamaan koska olemme toiveinemme vähemmistössä ja valmistajat käyttävät rajallisen tuotantokapasiteetin parempaa katetta tuoviin premium-malleihin, jota tänään tarjoavat henkilöautoa korkeammat autot.
Auton suorituskyky nostaa jarrutehon tarvetta, mikä nostaa vannekokoa, mikä nostaa vierinvastusta.
Kuten Ruuhkamies jo kertoikin, sähkömoottorin teho ei määrää sähköauton kulutusta eikä painoa käytännössä millään tavoin. Toisin kuin polttomoottori, sähkömoottori säilyttää hyvän hyötysuhteensa myös osakuormalla, joten suurikaan teho reservissä ei nosta käyttökustannuksia edes havaittavasti. Vaikkapa akkujen vuoksi suuri paino sen sijaan nostaa sekä renkaan kantavuusvaatimusta että vierinvastusta.
Huippunopeus ja paino siis kuluttavat myös varovasti ajettaessa, ei niinkään suuri koneteho, ellei sitä käytetä.
Se on sitten toinen juttu, että suomalainen verottaja perii vuosittain lisäveroa vakiota paremmista jarruista täysin perusteetta, koska
"STEUERCODE 330 X 32 - BREMSE BEI 18 ZOLL BEREIFUNG"
Pitkäperäinen virtaviivasedan on liukkaimmin tuulen läpi painuva muoto. Hyvin muotoiltu farkku on siitä seuraava. Korkeasta pystyperäisestä liiteristä ei saa kovin helpolla virtaviivaista, minkä lisäksi korkeus ja leveys ovat tulontekijöinä muotokertoimen ohella ilmanvastusta laskettaessa. Juuri siksi energiankulutuksen kannalta edullinen auto on pitkä ja matala. Oikein suunniteltuna se pitkä ja matala on myös yhtä tilava kuin XC90-kokoluokan möhkäleet.
Softasta et tule pääsemään eroon ja softan OTA-päivityksen mahdollisuus samoin kuin etädiagnostiikka ovat hyviä asioita. Mutta sehän ei tietenkään haittaisi ollenkaan, jos auton markkinoille tullessa softa olisi jo niin valmista, ettei sitä päivitysmahdollisuutta tarvittaisi kovin usein ainakaan jo asennettujen ominaisuuksien korjaamiseen.
Tästä syystä valmistajia ei kiinnosta tehdä VW Passat Variantia sähköisenä. Sen odotuksena olisi myös edullinen ostohinta joka sopii huonosti valmistajien tavoitteseen siirtää asiakkaidensa rahat omistajiensa osinkotileille.
Matalan auton odotetaan olevan halpa. Samoista komponenteista koottu korkea auto koetaan arvokkaammaksi, joten siitä voi pyytää enemmän hintaa.
Käytän navia tutulla työmatkalla samasta syystä, tosin selektiivisesti etenkin talvisäässä jossa TMC-info kiinnostaa. Vähempine vaihtoehtoineni katson tosin selektiivisesti mielenkiintoisen ajokelin talvipäivinä yleensä TMC-infon ennen kuin ajan Pohjantien sisäänmenorampille, jossa saattaa jäädä romukasojen raivaamisen vangiksi.
Kaipaatte siis jotain tälläistä, mutta täys-sähköä lataushybridin sijaan.
Tällainen on nyt Suomeen saapunut farmarin, SUV:n ja sedanin piirteitä yhdistelevä iso perheauto – ”Autoevoluution seuraava askel”
Citroën C5 X. Ranskalaismerkin lippulaiva yhdistää matalan korin virtaviivaisuuden sekä katumaasturin ajokorkeuden ja maavaran.KUVA: JARI KAINULAINEN
C5 X on Citroënin uusi lippulaivamalli.
Vuolle kuvailee juuri Suomeen saapunutta C5 X:ää katumaasturien jälkeisen autoevoluution seuraavaksi askeleeksi.
”Tiedämme kaikki, ettei ympäristö kestä samanlaista rasitusta kuin mitä viime vuosikymmeninä on ollut. Tarvitaan aerodynaamisempia autoja. Silti kukaan ei halua luopua ajokorkeudesta, tilasta ja mukavuudesta.”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/a6f0874b-026d-42be-88ec-b9a163f783da?ref=ampparit:d20a
En minä ainakaan halua tinkiä farkun tiloista. Kun farkku jo mukavuussyistä syrjäytti sedanin 540 litran tavaratilan mökkireissun varustekasan vuoksi, ei tuon Citikan 545 litran tavaratilaan viitsi enää palata.
Jos tavaratilasta joutuu tinkimään, pitää saada jotain tilalle. Jos tyytyy nykyistä E-farkkua vähempään tilaan, tuon bensa-Citikan hinnalla saa täyssähköisen Polestarin tai BMW:n. Täyssähköisessä Skodassa ei tarvitse edes kovin paljon tinkiä tavaratilasta.
Miten tuo Citroen coupen päätila takapenkillä suhtautuu vaikkapa VW Passatin tai E-farkkun vastaavaan?
Jos korkeussäätö on vaatimuslistalla, sen voi tehdä ilmajousitettunakin.
Ei kai tuo Citikka ole vaan vielä kaiken lisäksi etuvetoinen?
Farmariautosta puhuttaessa mittakaava on tässä:
Sitten täytyy ilmeisesti vaan odottaa vuoteen 2025 VW farkkua ja Audin farkkua.
VW:n menekki tullee osoittamaan onko tämän tyylilajin autolle enää kysyntää?
Lainaus Hesarin BMW i4 -koeajosta:
”Toinen tärkeä kysymys liittyy ajokokemukseen. Saadaanko sähköisellä voimalinjalla aikaan sellaista ylellisyyden tunnetta, josta autoilija on valmis maksamaan?”
Olen jokseenkin äimänä. Tuovatko kuuluva käyntiääni, kapea teho- ja vääntöalue, vaihteiston nykimiset, värinät sun muut polttomoottorin ominaispiirteet ylellisyyden tunnetta?
Bemarin kyseessä ollen relevantti kysymys, jota olen itsekin pohtinut. Nykyisellä hybridillä voi ajella nurkka-ajoja sähköllä aina, silti tulee valittua silloin tällöin sport-moodi jolla kutosen saa pakotettua käyntiin, äänissä ei ole moittimista En ole havainnut ainakaan bemarin isoissa kuutoskoneissa noita mainitsemiasi heikkouksia. Kone värinätön ja tehoalue on hyvin laaja.
En ollenkaan kiistä kuutoskoneen käyntiäänen houkutusta, mutta eihän se hiljaisuuden lailla varsinaisesti ylellistä ole. Teho- ja vääntöalueiden laajuudetkin toki vaihtelevat, mutta ainahan polttomoottori useampiportaisen vaihteiston vaatii. En tiedä, toimiiko ZF:n kehuttu kahdeksanportainen automaatti BMW:n muiden moottorien kanssa paremmin, mutta ainakin oma F34 320i nyki välillä pikkuvaihteiden vaihdoissa ja kick down -tilanteissa.
ruotsissakin näköjään Kia vie ja muut vikisee.
Nämä sähköautot käyvät kaupaksi Ruotsissa – hurjia kasvulukemia
Korealainen Kia on hallinnut Ruotsin sähköautomarkkinaa alkuvuoden aikana. Ykkössijansa lisäksi se voi tuulettaa myös 240 prosentin kasvua ensirekisteröinneissä.
EV6 on yksi Kian sähkövetureista Ruotsissa. Myöhemmin tänä vuonna julkaistava Niro kasvattanee merkin kokonaismenestystä.
Kari Ylänne
11:00
KIAN sähköautoja on tammi-huhtikuun aikana ensirekisteröity 4 523 kappaletta.
Bil Swedenin julkaisemassa tilastossa toinen on Tesla (3 142 kpl). Volkswagen (2 948
kpl) oli kolmanneksi menestyksekkäin. Takaa tulevat lujaa Volvo (2 137 kpl) 487 prosentin kasvulla ja BMW (1 725 kpl) 660 prosentin kasvuvauhdilla.
Myös Polestar, Audi ja Nissan yltivät nelinumeroisiin ensirekisteröintimääriin.
https://www.is.fi/autot/art-2000008832022.html
Trafihan julkaisee uudet tilastot kyllä kuukausittain, mutta nyt luin jostain olikohan Iltasanomien artikkeli, jossa puhuttiin mualiman tilastoista vuosineljännekseltä, mutta jostain syystä Suomen tilasto ilmoitettiin huhtikuun loppuun. Ei voi välttyä ajatukselta, että tarkoituksella otettiin ajanjakso, jossa MY:n myynti ei näkynyt. Siis mehän emme tiedä minkään auton myyntimääriä vaan rekisteröintimäärät ja jos on yhtään lueskellut Trafin tilastoja, niin on oppinut Teslan rekisteröintien käytännössä tapahtuvan vuosineljänneksen lopulla. IS siis puhui muuten vuosineljänneksestä (maailma ja Ruotsi), mutta Suomen kohdalla neljän kuukauden rekisteröinnit. Jos olisi ilmoitettu kuten muut eli maaliskuun loppuun MY olisi ollut eniten rekisteröity. Ei minua haittaa, vaikka noin tehtiin ja saatiin Kia EV6 eniten rekisteröidyksi, mutta ihmettelen, että onko tosiaan noin, että Teslan menestys kaihertaa. Heinäkuussa julkaistavassa (kesäkuun) Trafin tilastossa sitten nähdään tarkemmin paljonko Teslan toisen neljänneksen rekisteröinnit ovat eli alkuvuoden myynti. Jos halutaan vertailla rekisteröintejä niin, että Tesla on todenmukaisesti mukana, niin vertailu pitää tehdä vuosineljänneksittäin. Asia pätee niinkin päin, että Teslan kuukausirekisteröintejä ei kannata hehkuttaa vuosineljännesten viimeisellä kuukaudella, koska kyseessä ei ole kuukausittaista myyntiä kuvastava luku.
Tammikuussa rekisteröitiin kaksi Teslaa, helmikuussa 35 ja maaliskuussa 420. Siis MY ja M3 yhteensä.
Varmaan riippuu paljon 8HP variantista sekä ohjelmoinnista. Ainakin ensimmäisen generaation ZF 8HP hybridivariantit, joita oli F3x-sarjassa ( hybridivarianteissa siis perinteinen momentinmuunnin vaihteiston edessä on korvattu sähkömoottorilla) "nykivät" perinteistä enemmän, mutta G2/3x tuon sähkömoottorin ohjelmointi on saatu vastaamaan jo hydraulisen mehulingon tuntumaa. Tuossa F34 on toki ollut perinteinen hyrdaulisella momentinmuuntimella oleva versio. Väittäisin että tuo rouvan G20 sarjan plugari vaihtaa jopa sivistyneemmin kuin oman pitkällä dieselmoottorilla varustetun F11 kotteron ZF 8HP700, joka ei kyllä sekään nyi - toki pehmeyttä varmaan tuo jo vajaat 300tkm 'ikiöljyillä'.
Uutinen
Sähköautoiluun tulossa uusi trendi, joka kulkee Teslaa vastaan – Suomalainen aurinkokennotekniikka on siinä tärkeässä roolissa
Sofia Virtanen25.5.202207:03SÄHKÖAUTOENERGIAUUSIUTUVATKONEET JA LAITTEET
Suomalaisen Valoen kennoteknologia on tärkeässä roolissa, kun aurinkopaneelit alkavat yleistyä ajoneuvoissa. Toimitusjohtaja uskoo, että autoilun tulevaisuus on aurinkoinen.
Paneelit kattoon. Valoe tekee yhteistyötä saksalaisen Sono Motorsin kanssa. Yhtiö on kehittänyt alle 30 000 euroa maksavan Sion-aurinkosähköauton. SONO MOTORS
”Kun Elon Musk suunnitteli Teslan, hän suunnitteli epäekologisen sähköautoratkaisun. Siinä on negatiivinen kierre positiivisen sijaan: painava auto, paljon akkuja, lisää massaa, sitten tarvitaan vähän lisää akkuja. Näin autot painavat enemmän ja enemmän”, mikkeliläisen aurinkosähkötekniikkayhtiö Valoen toimitusjohtaja Iikka Savisalo sanoo.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/sahkoautoiluun-tulossa-uusi-trendi-joka-kulkee-teslaa-vastaan-suomalainen-aurinkokennotekniikka-on-siina-tarkeassa-roolissa/808c70c4-819b-4909-8584-52ff9716df4e
Onkohan Ruotsista luettavissa vastaava tilasto kuin Trafilla Suomessa? Mietin vain, että onko sielläkin Teslan rekisteröinnit vuosineljännesten lopulla kuten Suomessa?
Minä löysin Mobility Swedenin tilaston, jossa Kia Niro oli ykkönen, ID.4 kakkonen ja MY kolmas välillä tammi-huhtikuu. EV6 oli vasta yhdeksäs?
https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar