Kysely: Sähköautoilijat pysyvät uskollisena käyttövoimavalinnalleen
Autoliikkeiden kilpailutuspalvelu AutoVex.fi teki kyselyn jossa selvitettiin sähköautonsa myyneiden yksityishenkilöiden seuraavaa autohankintaa. Tulos oli selkeä, sähköautoilu jatkuu eikä suurin osa vastaajista näe paluuta polttomoottoriautoon todennäköisenä.
Kyselyyn vastanneista, 83 prosenttia osti myydyn autonsa tilalle jälleen sähköauton. Painavimmaksi syyksi sähköauton uudelleenvalintaan kerrottiin useimmiten autoilun alhaiset kustannukset (47%) ja ajokokemus (34%). Muita ostopäätöksen syitä olivat uuden teknologian kiehtovuus (10%) sekä viimeisimpänä ekologisuus (9%).
Ylivoimainen enemmistö, 92 prosenttia vastaajista ei usko palaavansa enää takaisin polttomoottoriin.
Polttomoottoriin vaihtaneet valmiita palaamaan sähköautoiljoiksi
Autonsa polttomoottorikäyttöiseksi vaihtoi 17 prosenttia kyselyyn vastanneista. Hieman yllättäen, suuri osa kertoi päätyneensä sähköautonsa myyntiin kohonneiden markkinahintojen vuoksi. Mieleistä uutta sähköautoa saattaa joutua odottamaan nyt hyvin pitkään.
– Uusien sähköautojen jonotusajat ovat nyt pitkät, jonka takia erityisesti vähän ajettujen sähköautojen kysyntä autoliikkeissä on noussut merkittävästi. Tämä on luontevasti johtanut hintojen nousuun autoaan myyvän kuluttajan eduksi, kertoo Niko Mättö AutoVexiltä.
Toiseksi useimmiten luopumisen syyksi kerrottiin sähköauton toimintasäteen riittämättömyys.
Kyselystä ilmeni myös että 94 prosenttia polttomoottoriautoon vaihtaneista olisi kuitenkin valmis siirtymään jälleen sähköautoilijaksi. Vaikuttaa siis siltä että suuressa kuvassa kokemus oli positiivinen.
@Topi27 kirjoitti:
Viime vuonna tuli bongailtua Turku reissuilla ja kylillä sähköautoja, mutta tänä vuonna määrä kasvannut niin paljon, ettei kaikkia kerkeä noteeraamaan eikä muistamaan.
Jo muutaman kilometrin matkalla ennen lauttaa pisti erikseen silmään Audin Q 4 Etronit, joita tuli vastaan peräti 4 kpl ja lauttamatkan jälkeen Turkuun pitsalle mennessä Q 4 Etroneja näkyi vielä 12 kpl lisää + 2 kpl tuota vanhempaa Etronia.
Ekaa kertaa näin BMW IX liikenteessä myös. Kaikkineen sähköautoja näkyi lähempää 100 kuin 50:ntä Fiat 500:sta BMW IX:sään. Liikennevaloissakin helposti näkyi 2-3 sähköautoa per risteys useasti.
Tulin lauantain vastaisena yönä lentokentältä. (Sähkö)auto bongaus oli helppoa. Kotkan jälkeen 100km matkalla tuli kaksi autoa vastaan toinen oli rekka ja toinen oli pakettiauto, luultavasti kumpikaan ei ollut sähköauto. Ketää en ohittanut / nähnyt menevän samaan suuntaan. Mitä sähköautoihin bongailuu tulee niin ainoat, jotka näin olivat lentokentällä laturissa, liikeellä ei ollut yhtäkään
Entä ennen Kotkaa?
KehäIII:lla on aina jokun verran autoja, samaten moottoritiellä Porvooseen asti yksittäisiä autoja olipa yö miten pitkällä tahansa. Sen jälkeen hiljenee selvästi, ja nyt oli kyllä aavemaisen hiljaista.
Polestar 3:sta julkaistiin ensimmäinen virallinen kuva ilman teippejä. Varsinainen julkaisu lokakuussa jolloin niitä saa tilatakin. Siinä alkaa olla sopiva auto, todennäköisyys että tilaisin on tässä kohtaa ainanin 40% luokkaa. Syssymmällä tarttee katsoa ihan tosissaan.
@M880 kirjoitti:
Polestar 3:sta julkaistiin ensimmäinen virallinen kuva ilman teippejä. Varsinainen julkaisu lokakuussa jolloin niitä saa tilatakin. Siinä alkaa olla sopiva auto, todennäköisyys että tilaisin on tässä kohtaa ainanin 40% luokkaa. Syssymmällä tarttee katsoa ihan tosissaan.
Etkö funtsaillut EV6:ta aiemmin? Mikä Polestar 3:ssa kiehtoo?
@M880 kirjoitti:
Polestar 3:sta julkaistiin ensimmäinen virallinen kuva ilman teippejä. Varsinainen julkaisu lokakuussa jolloin niitä saa tilatakin. Siinä alkaa olla sopiva auto, todennäköisyys että tilaisin on tässä kohtaa ainanin 40% luokkaa. Syssymmällä tarttee katsoa ihan tosissaan.
Etkö funtsaillut EV6:ta aiemmin? Mikä Polestar 3:ssa kiehtoo?
EV9:iä. EV6 on liian pieni.
Polestar 3:ssa kiehtoo se että se on oletettavasti sopivan kokoinen (jakaa perusrakenteen XC90:n korvaajan kanssa) ja sille on olemassa päivämäärät myynnin ja tuotannon aloituksille. En tiedä voiko nykypäivänä sen enempää enää vaatia?
Ja kun auto pitää käytännössä tilata sokkona, riippumatta siitä mihin nyt päätyy, niin ei haittaa että se on Volvon serkku, uskaltaa tilata.
Hintaa ei vielä ole, mutta on syytä uskoa/toivoa että se mahtuu budjettiin.
Ei Polestaria tai Volvoa ikinä, omistus ja valmistus kiinassa. Ei mitään kiinalaista, jos suinkin mahdollista välttää.
Tilattiin Electrolux kalusteisiin sopiva mikrouuni, selvisi valmistusmaaksi kiina, peruttiin tilaus ja rahat takaisin.
Uutinen
Sähköautoilun tuet voivat hyödyttää myös polttomoottoreissa pitäytyviä
Eero Roslander9.6.202211:45SÄHKÖAUTOAUTOAUTOVERO
Autoala kasvattaisi sähköautojen hankintatukia ja verottaisi suuripäästöisiä autoja lisäverolla, sillä nykyisillä toimilla tavoitteisiin ei päästä.
@Quu kirjoitti:
Ei Polestaria tai Volvoa ikinä, omistus ja valmistus kiinassa. Ei mitään kiinalaista, jos suikin mahdollista välttää.
Tilattiin Electrolux kalusteisiin sopiva mikrouuni, selvisi valmistusmaaksi kiina, peruttiin tilaus ja rahat takaisin.
Ymmärrän. Tässä nimenomaisessa tapauksessa en kuitenkaan osallistu boikottiisi.
@Quu kirjoitti:
Ei Polestaria tai Volvoa ikinä, omistus ja valmistus kiinassa. Ei mitään kiinalaista, jos suikin mahdollista välttää.
Tilattiin Electrolux kalusteisiin sopiva mikrouuni, selvisi valmistusmaaksi kiina, peruttiin tilaus ja rahat takaisin.
Ymmärrän. Tässä nimenomaisessa tapauksessa en kuitenkaan osallistu boikottiisi.
mutta, eikö arveluta miten asiakkaasi suhtautuvat tulevaisuudessa Kiinalaisiin autoihisi ja jättävät ostamatta sinulta palveluita. Itse olen jo vuosia boikotoinut samoilla periaatteilla ja en ole esim. hyväksynyt Volvoilla ajavia takavuosinakaan tarjouksen tekijöiksi.
@Quu kirjoitti:
Ei Polestaria tai Volvoa ikinä, omistus ja valmistus kiinassa. Ei mitään kiinalaista, jos suikin mahdollista välttää.
Tilattiin Electrolux kalusteisiin sopiva mikrouuni, selvisi valmistusmaaksi kiina, peruttiin tilaus ja rahat takaisin.
Ymmärrän. Tässä nimenomaisessa tapauksessa en kuitenkaan osallistu boikottiisi.
mutta, eikö arveluta miten asiakkaasi suhtautuvat tulevaisuudessa Kiinalaisiin autoihisi ja jättävät ostamatta sinulta palveluita. Itse olen jo vuosia boikotoinut samoilla periaatteilla ja en ole esim. hyväksynyt Volvoilla ajavia takavuosinakaan tarjouksen tekijöiksi.
@Quu kirjoitti:
Ei mitään kiinalaista, jos suinkin mahdollista välttää.
Tuo onkin helppo rasti totetuttaa...
Kannattaa varmistaa, että esim. rauta/teräs seuraavassa tuotteessa ei ole kiinalaista, koska kiina on maailman suurin raudan kanssa pelaaja.
Ei tietenkään nykyisessä globaalissa maailmassa voi välttää Kiinassa valmistettujen tuotteiden ostamista, mutta Linglong-renkaan sijaan voi ostaa Savan tai muun vastaavan. Toki jos äänestää Vasemmistoliittoa voi olla vaikea keksiä miksi pitäisi välttää kommunistivaltion tuotteiden hankintaa. En usko että Vasemmistoliitto Suomessa on nykytilanteessa yhtä väkivaltainen kuten punaiset olivat v. 1918 Suomessa, Che Guevaran Kuubassa, tai Koreassa, Vietnamissa, Venäjällä, DDR:ssä jne. Maailmakin on muuttunut, väkivaltaa ei ole tarvittu Euroopassa kymmeniin vuosiin (pl. ex-Jugoslavia), ennen kuin Venäjä aloitti sodan Ukrainaa vastaan.
Teboil ei ollut Neuvostoliittolainen bensa-asema, mutta Venäjä on miehittänyt naapurivaltionsa aluetta jo vuodesta 2014, eikä se aiheuttanut ns. heräämistä kuluttajissa miettimään kenen kanssa oikeastaan tekevätkään kauppaa. Venäläiset turistit vähenivät kuitenkin huomattavasti Suomesta, mutta tällainen asia unohtuu melko nopeasti, kuten se että Kehä 1:llä oli yhdessä vaiheessa hyvin suuri määrä autokuljetusrekkoja Hangosta Venäjälle.
Vaikka mitään varsinaista boikotoitavaa ei juuri nyt olisikaan, niin kyllä minua vaivaa se että rengasliikkeen kallein merkki oli valmistettu halvan työvoiman maassa missä demokratia ei toimi, ja vielä EU:n ulkopuolella. Sen EU:n ulkopuolella minne maksamme miljardien tukipaketteja veroillamme.
Oy Teboil Ab on suomalainen öljy- ja energiatuotteiden markkinointia, maahantuontia, myyntiä, jakelua ja huoltoasematoimintaa harjoittava yhtiö, jonka omistaa venäläinen Lukoil.
Vaikeahan tuota Kiinan valtaa on vältellä. Kärjistettynä "kaikki" rompe tulee sieltä, tai ainakin romppeen osia. Ja vaikka jotenkin onnistuisi välttelemään siellä valmistettuja romppeita, niin mokomat vielä omistavat merkittäviä osia länsifirmoista, jolloin vaikkapa Euroopassakin paikallisten toimijoiden osista valmistettujen romppeiden ostajat syytävät rahaa Kiinaan. Ja toisaalta ei nuo Lähi-Idän diktatuuritkaan mitään ihannekumppaneita ole.
Esim Mercedes-Benz Group AG:n omistuksesta yli neljännes on arabeilla ja kiinalaisilla. Ja tässä ei ole edes huomioitu kuin pääomistajat; pinnan alla on varmasti enemmänkin omistuksia.
Ne kiinalaiset yhtiö jotka on omistajina Euroopassa työllistää eurooppalaisia eurooppalaisen lainsäädännön mukaan.
Minä vältän mahdollisuuksien mukaan kiinassa valmistettuja tuotteita, etenkin niitä tunnettuja isoja eurooppalaisia jotka on siirtänyt tuotannon kiinaan.
@Quu kirjoitti:
Ne kiinalaiset yhtiö jotka on omistajina Euroopassa työllistää eurooppalaisia eurooppalaisen lainsäädännön mukaan.
Minä vältän mahdollisuuksien mukaan kiinassa valmistettuja tuotteita, etenkin niitä tunnettuja isoja eurooppalaisia jotka on siirtänyt tuotannon kiinaan.
Kaiketi sitten sinullekkin sopiva Volvo tuolla kriteerillä löytyisi? Euroopan tehtailla valmistettu malli?
@Urja kirjoitti:
Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria? Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän. Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä. Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.
Aiempi Hyundai Ionic electric oli sen tapainen auto, mutta turhan matalalla tavaratilalla. Pitää vaan odottaa josko tulee uusia malleja.
Plug-in puolella on Renault Megane farmari, mutta sen korimalli on sen ikäinen että ei varmaan ole tarjolla enää montaa vuotta.
Ohjelmistopäivitykset ovat pääsääntöisesti joko virheellisen toiminnon korjauksia, tai lisäominaisuuksia. Ilmankin voi pärjätä mutta esimerkiksi navigaattoriin on kyllä kiva saada myös ne kadut ja tiet jotka on rakennettu auton valmistuksen jälkeen. Toki kaikki eivät tarvitse navigaattoria jos ajaa vain kotiseudulla.
Ei saisi olla ohjelmistopäivityksiä eikä puhelinsovellusta antamassa uusia tapoja käyttää/hallita autoa saada siitä infoa?
Mikä on kätevämpää kuin vaikka, kun olen jättänyt koiran auton enkä muistanut asettaa DogModea päälle ja huomaan sen vasta Prismassa ostoskärryjä työntäessä. Sen sijaan, että pitäisi hilppaista autolle, voin puhelinsovellukseta napsauttaa DogModen päälle, joka sekä pitää lämpötilan autossa vakiona (jäähdyttää tai lämmittää) että kytkee liiketunnistimen pois päältä auton sisältä, jotta koiran liikkuminen ei laukaise hälytystä.
Tesla aloitti OTA-päivitykset ja muut valmistajat ovat markkinoineet myös tekevänsä sellaisia. Osa niistä puheista on varmaankin vain tarkoitettu heidän omille asiakkailleen markkinointipuheeksi, etteivät haksahtaisi tutkimaan Teslaa tarkemmin. Teslan ohjelmistopäivityksistä iso osa tuo uusia ominaisuuksia autoon. Yleensä yhden ominaisuuksia tuovan päivityksen jälkeen tulee muutama bug fixes päivitys. Minusta on hienoa, kun oma auto saa uusia ominaisuuksia ja vielä ilmaiseksi. Päivitys sinänsä ei vaadi muuta kuin, että auto on yhteydessä wifiin, kun päivitys ladataan. Wifi-yhteyden voi tarjota omalla puhelimella tai kodin langattomalla verkolla. Päivitys latautuu automaattisesti ja itse voi päättää, milloin auto asentaa päivityksen. Sen voi tehdä vaikka yöllä. Kestää n. 50min ja sen aikana autoa ei voi käyttää.
Olet esimerkillinen ja kiitos siitä, mutta ketkä muut noita aidosti osaa?
@Urja kirjoitti:
Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria? Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän. Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä. Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.
Aiempi Hyundai Ionic electric oli sen tapainen auto, mutta turhan matalalla tavaratilalla. Pitää vaan odottaa josko tulee uusia malleja.
Plug-in puolella on Renault Megane farmari, mutta sen korimalli on sen ikäinen että ei varmaan ole tarjolla enää montaa vuotta.
Ohjelmistopäivitykset ovat pääsääntöisesti joko virheellisen toiminnon korjauksia, tai lisäominaisuuksia. Ilmankin voi pärjätä mutta esimerkiksi navigaattoriin on kyllä kiva saada myös ne kadut ja tiet jotka on rakennettu auton valmistuksen jälkeen. Toki kaikki eivät tarvitse navigaattoria jos ajaa vain kotiseudulla.
Ei saisi olla ohjelmistopäivityksiä eikä puhelinsovellusta antamassa uusia tapoja käyttää/hallita autoa saada siitä infoa?
Mikä on kätevämpää kuin vaikka, kun olen jättänyt koiran auton enkä muistanut asettaa DogModea päälle ja huomaan sen vasta Prismassa ostoskärryjä työntäessä. Sen sijaan, että pitäisi hilppaista autolle, voin puhelinsovellukseta napsauttaa DogModen päälle, joka sekä pitää lämpötilan autossa vakiona (jäähdyttää tai lämmittää) että kytkee liiketunnistimen pois päältä auton sisältä, jotta koiran liikkuminen ei laukaise hälytystä.
Tesla aloitti OTA-päivitykset ja muut valmistajat ovat markkinoineet myös tekevänsä sellaisia. Osa niistä puheista on varmaankin vain tarkoitettu heidän omille asiakkailleen markkinointipuheeksi, etteivät haksahtaisi tutkimaan Teslaa tarkemmin. Teslan ohjelmistopäivityksistä iso osa tuo uusia ominaisuuksia autoon. Yleensä yhden ominaisuuksia tuovan päivityksen jälkeen tulee muutama bug fixes päivitys. Minusta on hienoa, kun oma auto saa uusia ominaisuuksia ja vielä ilmaiseksi. Päivitys sinänsä ei vaadi muuta kuin, että auto on yhteydessä wifiin, kun päivitys ladataan. Wifi-yhteyden voi tarjota omalla puhelimella tai kodin langattomalla verkolla. Päivitys latautuu automaattisesti ja itse voi päättää, milloin auto asentaa päivityksen. Sen voi tehdä vaikka yöllä. Kestää n. 50min ja sen aikana autoa ei voi käyttää.
Olet esimerkillinen ja kiitos siitä, mutta ketkä muut noita aidosti osaa?
En nyt ole varma, minkä "noiden" aitoa osaamista tarkoitat?
Pari päivää sitten pistäydyin lataamassa 250kW laturilla (minun auto ottaa vastaan enintään n. 125kW, en muista tarkasti), jossa oli minuuttitaksa 0.54€/min. Auton akun varaus oli 62% eli ei olisi sen puolesta kannattanut vielä ladata. Mutta oli sopiva hetki aamukahville ja koko reissua ei olisi voinut tehdä lataamatta. 21min 26s latasin ja 20.413 kWh Fortum ilmoitti ladatun ja veloitus 11.88 euroa. Paras latausteho lataamisen alussa oli vain 63kWh, koska akku oli vielä niin täysi. Kun lopetin latauksen ja lähdin jatkamaan matkaa, katsoin puhelimesta, että akun varaus oli nyt 82% ja 40min olisi vielä mennyt 100% varausasteeseen. Eli se loppu 18kWh olisi maksanut 40 x 0,54 = 21,60 eli 1,2 euroa per kWh. Lataamani 20.413kWh maksoi 0,582 euroa per kWh, mikä sekin on kallis hinta.
Ihan oman (tietoisen) huonon latauksen ajoittamisen takia jouduin kalliin latauksen uhriksi ja tosi kalliiksi olisi lataus tullut, jos olisin ladannut akun täyteen. Tällä tavoin toimimalla toimittajat saavat kohuotsikoita aikaan lataamisen kalleudesta.
Keskikulutus tuolla matkalla oli 17kWh/100km eli 11.88 eurolla ostamallani kalliilla sähköllä pääsin vähän yli 100km. Kotona oli vielä 22kWh akussa eli olisin nippanappa päässyt reissun kokonaan ilman välilataamista, mutta mielenrauha säilyy, kun pitää asiallisen varmuusmarginaalin ajellessa.
Keskikulutus tuolla matkalla oli 17kWh/100km eli 11.88 eurolla ostamallani kalliilla sähköllä pääsin vähän yli 100km. Kotona oli vielä 22kWh akussa eli olisin nippanappa päässyt reissun kokonaan ilman välilataamista, mutta mielenrauha säilyy, kun pitää asiallisen varmuusmarginaalin ajellessa.
Tässäpä se mikä taitaa taitaa seuraavankin auton vielä hybridiksi. En ole innokas suunnitelemaan ajoreittejä etukäteen enkä vaaraa niille kovinkaan paljoa ylimääräistä aikaa. Sähköautolla ajamista tulisi todennäköisesti melkoisen stressaava kokekemus: ehtiikö ajoissa perille, aikaa lisälataamiselle ei ole, riittääkö elektronia patterissa loppuun asti, saako seuraavalta latauspisteeltä sähköä normaalisti vai joutuuuko jonottamaan, vai onko latausnopeus hetkellisesti alentunut vai jopa häiriössä jne. Eipä vaan nappaa tämmöin, iso akulla varustetulla hybridillä voi keskittyä muuhun, ja polttoainekulut on jo niin pienet että niiden vähentänminen nykyisestä ei ole ns. merkittävä säästö. Lisäksi uusissa malleissa alkaa myös laturit tukea muutakin kuin yksivaiheista lataamista, jolloin ison akun laataminen alkaa olla ajankohtaista myös pidemällä matkalla tauon aikana. Toki omalla kohdalla lataaminen matkalla jo pelkästään yön yli auttaisi paljon.
Keskikulutus tuolla matkalla oli 17kWh/100km eli 11.88 eurolla ostamallani kalliilla sähköllä pääsin vähän yli 100km. Kotona oli vielä 22kWh akussa eli olisin nippanappa päässyt reissun kokonaan ilman välilataamista, mutta mielenrauha säilyy, kun pitää asiallisen varmuusmarginaalin ajellessa.
Tässäpä se mikä taitaa taitaa seuraavankin auton vielä hybridiksi. En ole innokas suunnitelemaan ajoreittejä etukäteen enkä vaaraa niille kovinkaan paljoa ylimääräistä aikaa. Sähköautolla ajamista tulisi todennäköisesti melkoisen stressaava kokekemus: ehtiikö ajoissa perille, aikaa lisälataamiselle ei ole, riittääkö elektronia patterissa loppuun asti, saako seuraavalta latauspisteeltä sähköä normaalisti vai joutuuuko jonottamaan, vai onko latausnopeus hetkellisesti alentunut vai jopa häiriössä jne. Eipä vaan nappaa tämmöin, iso akulla varustetulla hybridillä voi keskittyä muuhun, ja polttoainekulut on jo niin pienet että niiden vähentänminen nykyisestä ei ole ns. merkittävä säästö. Lisäksi uusissa malleissa alkaa myös laturit tukea muutakin kuin yksivaiheista lataamista, jolloin ison akun laataminen alkaa olla ajankohtaista myös pidemällä matkalla tauon aikana. Toki omalla kohdalla lataaminen matkalla jo pelkästään yön yli auttaisi paljon.
Valitettavasti en näin keskustelupalstan avulla voi antaa apua perusteettomiin pelkotiloihisi. Sinun varmaankin on pysyttävä polttoaineen käytössä, jotta mielenrauhasi säilyy. Minulla on kohta auton matkamittarissa 70.000km täyssähköllä enkä missään tapauksessa vaihda enää vapaaehtoisesti polttomoottoria mukanaan kuskaavaan autoon.
Moneen asiaan tarvitaan ihmisen sisäinen oivallus huomata, että omaa luutuneet, väärät ja perusteettomat käsitykset asiasta. Jos ei kykene katsomaan asioita kauempaa ja objektiivisesti, voi luulla toimivansa järkevästi vaikka on asioista pihalla.
Latauspaikkafobia on jossain määrin perusteltu, jos ajaa vain hidaslataukseen pystyvällä plugarilla ja haluaisi ajaa ensisijaisesti sähköllä. Täyssähköautoa, jossa on kunnollinen pikalataus, laturiongelma ei koske enää nykyään.
Esimerkkireissullakin olisin voinut käyttää myös Toijalan superchargereita ilmaiseksi, mutta latasin Tuuloksessa oikeastaan siksi, että minusta on hyvä kerätä tietoa latausmahdollisuuksista silloin, kun se sopivasti onnistuu matkan varrella. Tuuloksessa latasin mennessä, Toijalassa olisin voinut ladata paluumatkalla ja ajella motarin kautta kotiin päin.
HR, olet ainakin minulle tärkeä. Olet eturivissä pitkien matkojen kokemuksinesi ja olet avittanut miten lataan autoni muualla kuin kotona. Sovellukset kännykässäni ovat nyt klikkausta vailla, vaikka vielä ei ole ollut tarvetta.
Itse yritän rohkaista niitä joille kännykän käyttökin on vaikeaa.
Vanhemmat kykenevät ostamaan sähköauton, mutta tuon pitäisi mennä toisinpäin.
Keskikulutus tuolla matkalla oli 17kWh/100km eli 11.88 eurolla ostamallani kalliilla sähköllä pääsin vähän yli 100km. Kotona oli vielä 22kWh akussa eli olisin nippanappa päässyt reissun kokonaan ilman välilataamista, mutta mielenrauha säilyy, kun pitää asiallisen varmuusmarginaalin ajellessa.
Tässäpä se mikä taitaa taitaa seuraavankin auton vielä hybridiksi. En ole innokas suunnitelemaan ajoreittejä etukäteen enkä vaaraa niille kovinkaan paljoa ylimääräistä aikaa. Sähköautolla ajamista tulisi todennäköisesti melkoisen stressaava kokekemus: ehtiikö ajoissa perille, aikaa lisälataamiselle ei ole, riittääkö elektronia patterissa loppuun asti, saako seuraavalta latauspisteeltä sähköä normaalisti vai joutuuuko jonottamaan, vai onko latausnopeus hetkellisesti alentunut vai jopa häiriössä jne. Eipä vaan nappaa tämmöin, iso akulla varustetulla hybridillä voi keskittyä muuhun, ja polttoainekulut on jo niin pienet että niiden vähentänminen nykyisestä ei ole ns. merkittävä säästö. Lisäksi uusissa malleissa alkaa myös laturit tukea muutakin kuin yksivaiheista lataamista, jolloin ison akun laataminen alkaa olla ajankohtaista myös pidemällä matkalla tauon aikana. Toki omalla kohdalla lataaminen matkalla jo pelkästään yön yli auttaisi paljon.
Valitettavasti en näin keskustelupalstan avulla voi antaa apua perusteettomiin pelkotiloihisi. Sinun varmaankin on pysyttävä polttoaineen käytössä, jotta mielenrauhasi säilyy. Minulla on kohta auton matkamittarissa 70.000km täyssähköllä enkä missään tapauksessa vaihda enää vapaaehtoisesti polttomoottoria mukanaan kuskaavaan autoon.
Moneen asiaan tarvitaan ihmisen sisäinen oivallus huomata, että omaa luutuneet, väärät ja perusteettomat käsitykset asiasta. Jos ei kykene katsomaan asioita kauempaa ja objektiivisesti, voi luulla toimivansa järkevästi vaikka on asioista pihalla.
Latauspaikkafobia on jossain määrin perusteltu, jos ajaa vain hidaslataukseen pystyvällä plugarilla ja haluaisi ajaa ensisijaisesti sähköllä. Täyssähköautoa, jossa on kunnollinen pikalataus, laturiongelma ei koske enää nykyään.
Esimerkkireissullakin olisin voinut käyttää myös Toijalan superchargereita ilmaiseksi, mutta latasin Tuuloksessa oikeastaan siksi, että minusta on hyvä kerätä tietoa latausmahdollisuuksista silloin, kun se sopivasti onnistuu matkan varrella. Tuuloksessa latasin mennessä, Toijalassa olisin voinut ladata paluumatkalla ja ajella motarin kautta kotiin päin.
Hybridillä ajaessa minulla ei ole mitää tarvetta ajaa mahdollisimman pitkään sähköllä, päinvastoin ajelen polttomottorilla joskus ihan for fun vaikka akku on täynnä
Jos tarkkoja ollaan niin sinä kirjoitit mielenrauhasta. Henkilö, joka ajaa jo säännöllisesti sähköautolla, jonka range on erinomainen, lataa matkanpäällä ylimääräistä mielenrauhan vuoksi. Sinulla on erittäin myönteinen asenne sähköautoon ja olet valmis suunnitelmaan matkasi latusten mukaan, selvästi näutit pysähdellä matkanaikana - syödä, mutustaa pullaa, kahvitella jne, silti persauksessa on pieni 'range angsti', ainakin niin kirjoitit. Itse matkaan päinvastaisella taktiikalla (varaan matkalle vain minimi ajan, en juuri pysähtele, ja jos pysähdyn se on nopea tekninen tauko, kahvi otetaan mukaan, pysähdykset on enemmän ad hoc kuin suunniteltuja, en syö matkalla vaan vasta perillä). Eli joko range angstini olisi moninkertainen kuin sinulla tai sitten mun pitäisi muuttaa toimintatapaa merkittävästi nykyisestä . No ei tässä nyt enää mene edes vuosikymmentä niin ollaan eläkkeellä, jolloin jälkimmäinen vaihtoehto on todennäköinen ja mahdollinen, joten hybridillä mennään tuonne asti.
Elämä on paljon mukavampaa omilla ehdoilla, kuin auton ehdoilla. Jokainen tekee valintojaan omien tarpeidensa mukaan. Teen valintojani oman mukavuusalueen sisällä, vältellen ylimääräisiä haasteita.
Keskikulutus tuolla matkalla oli 17kWh/100km eli 11.88 eurolla ostamallani kalliilla sähköllä pääsin vähän yli 100km. Kotona oli vielä 22kWh akussa eli olisin nippanappa päässyt reissun kokonaan ilman välilataamista, mutta mielenrauha säilyy, kun pitää asiallisen varmuusmarginaalin ajellessa.
Tässäpä se mikä taitaa taitaa seuraavankin auton vielä hybridiksi. En ole innokas suunnitelemaan ajoreittejä etukäteen enkä vaaraa niille kovinkaan paljoa ylimääräistä aikaa. Sähköautolla ajamista tulisi todennäköisesti melkoisen stressaava kokekemus: ehtiikö ajoissa perille, aikaa lisälataamiselle ei ole, riittääkö elektronia patterissa loppuun asti, saako seuraavalta latauspisteeltä sähköä normaalisti vai joutuuuko jonottamaan, vai onko latausnopeus hetkellisesti alentunut vai jopa häiriössä jne. Eipä vaan nappaa tämmöin, iso akulla varustetulla hybridillä voi keskittyä muuhun, ja polttoainekulut on jo niin pienet että niiden vähentänminen nykyisestä ei ole ns. merkittävä säästö. Lisäksi uusissa malleissa alkaa myös laturit tukea muutakin kuin yksivaiheista lataamista, jolloin ison akun laataminen alkaa olla ajankohtaista myös pidemällä matkalla tauon aikana. Toki omalla kohdalla lataaminen matkalla jo pelkästään yön yli auttaisi paljon.
Valitettavasti en näin keskustelupalstan avulla voi antaa apua perusteettomiin pelkotiloihisi. Sinun varmaankin on pysyttävä polttoaineen käytössä, jotta mielenrauhasi säilyy. Minulla on kohta auton matkamittarissa 70.000km täyssähköllä enkä missään tapauksessa vaihda enää vapaaehtoisesti polttomoottoria mukanaan kuskaavaan autoon.
Moneen asiaan tarvitaan ihmisen sisäinen oivallus huomata, että omaa luutuneet, väärät ja perusteettomat käsitykset asiasta. Jos ei kykene katsomaan asioita kauempaa ja objektiivisesti, voi luulla toimivansa järkevästi vaikka on asioista pihalla.
Latauspaikkafobia on jossain määrin perusteltu, jos ajaa vain hidaslataukseen pystyvällä plugarilla ja haluaisi ajaa ensisijaisesti sähköllä. Täyssähköautoa, jossa on kunnollinen pikalataus, laturiongelma ei koske enää nykyään.
Esimerkkireissullakin olisin voinut käyttää myös Toijalan superchargereita ilmaiseksi, mutta latasin Tuuloksessa oikeastaan siksi, että minusta on hyvä kerätä tietoa latausmahdollisuuksista silloin, kun se sopivasti onnistuu matkan varrella. Tuuloksessa latasin mennessä, Toijalassa olisin voinut ladata paluumatkalla ja ajella motarin kautta kotiin päin.
Hybridillä ajaessa minulla ei ole mitää tarvetta ajaa mahdollisimman pitkään sähköllä, päinvastoin ajelen polttomottorilla joskus ihan for fun vaikka akku on täynnä
Jos tarkkoja ollaan niin sinä kirjoitit mielenrauhasta. Henkilö, joka ajaa jo säännöllisesti sähköautolla, jonka range on erinomainen, lataa matkanpäällä ylimääräistä mielenrauhan vuoksi. Sinulla on erittäin myönteinen asenne sähköautoon ja olet valmis suunnitelmaan matkasi latusten mukaan, selvästi näutit pysähdellä matkanaikana - syödä, mutustaa pullaa, kahvitella jne, silti persauksessa on pieni 'range angsti', ainakin niin kirjoitit. Itse matkaan päinvastaisella taktiikalla (varaan matkalle vain minimi ajan, en juuri pysähtele, ja jos pysähdyn se on nopea tekninen tauko, kahvi otetaan mukaan, pysähdykset on enemmän ad hoc kuin suunniteltuja, en syö matkalla vaan vasta perillä). Eli joko range angstini olisi moninkertainen kuin sinulla tai sitten mun pitäisi muuttaa toimintatapaa merkittävästi nykyisestä . No ei tässä nyt enää mene edes vuosikymmentä niin ollaan eläkkeellä, jolloin jälkimmäinen vaihtoehto on todennäköinen ja mahdollinen, joten hybridillä mennään tuonne asti.
En antanut polttomoottoriauton tankinkaan mennä niin tyhjäksi, että olisi joutunut hermoilemaan loppuuko menovesi kesken. Vastaava juttu sähkön kanssa ihan ilman angstia.
Aja vaan polttiksella. Joskus tulevaisuudessa sitten ihmettelet, mikset aikaisemmin vaihtanut sähköön. Kyllä hölmö saa olla, ei siinä mitään. Mutta ei ole pakko.
Kyllä hölmö saa olla, ei siinä mitään. Mutta ei ole pakko.
Kyllä ne kaupunkilaiset on hölmöjä, kadunvarret täynnä asukaspysäköintiluvalla polttomoottoriautoja, mikseivät osta pitkää roikkaa ja lataa sähköautoa olohuoneen pistorasiasta.
Erittäin hyviä uutisia sähköautoilijoille: Keskon ja S-ryhmän latausverkostot kasvavat huimasti tänä vuonna
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/erittain-hyvia-uutisia-sahkoautoilijoille-keskon-ja-s-ryhman-latausverkostot-kasvavat-huimasti-tana-vuonna/8444112
Kysely: Sähköautoilijat pysyvät uskollisena käyttövoimavalinnalleen
Autoliikkeiden kilpailutuspalvelu AutoVex.fi teki kyselyn jossa selvitettiin sähköautonsa myyneiden yksityishenkilöiden seuraavaa autohankintaa. Tulos oli selkeä, sähköautoilu jatkuu eikä suurin osa vastaajista näe paluuta polttomoottoriautoon todennäköisenä.
Kyselyyn vastanneista, 83 prosenttia osti myydyn autonsa tilalle jälleen sähköauton. Painavimmaksi syyksi sähköauton uudelleenvalintaan kerrottiin useimmiten autoilun alhaiset kustannukset (47%) ja ajokokemus (34%). Muita ostopäätöksen syitä olivat uuden teknologian kiehtovuus (10%) sekä viimeisimpänä ekologisuus (9%).
Ylivoimainen enemmistö, 92 prosenttia vastaajista ei usko palaavansa enää takaisin polttomoottoriin.
Polttomoottoriin vaihtaneet valmiita palaamaan sähköautoiljoiksi
Autonsa polttomoottorikäyttöiseksi vaihtoi 17 prosenttia kyselyyn vastanneista. Hieman yllättäen, suuri osa kertoi päätyneensä sähköautonsa myyntiin kohonneiden markkinahintojen vuoksi. Mieleistä uutta sähköautoa saattaa joutua odottamaan nyt hyvin pitkään.
– Uusien sähköautojen jonotusajat ovat nyt pitkät, jonka takia erityisesti vähän ajettujen sähköautojen kysyntä autoliikkeissä on noussut merkittävästi. Tämä on luontevasti johtanut hintojen nousuun autoaan myyvän kuluttajan eduksi, kertoo Niko Mättö AutoVexiltä.
Toiseksi useimmiten luopumisen syyksi kerrottiin sähköauton toimintasäteen riittämättömyys.
Kyselystä ilmeni myös että 94 prosenttia polttomoottoriautoon vaihtaneista olisi kuitenkin valmis siirtymään jälleen sähköautoilijaksi. Vaikuttaa siis siltä että suuressa kuvassa kokemus oli positiivinen.
https://autotoday.fi/kysely-sahkoautoilijat-pysyvat-uskollisena-kayttovoimavalinnalleen/
KehäIII:lla on aina jokun verran autoja, samaten moottoritiellä Porvooseen asti yksittäisiä autoja olipa yö miten pitkällä tahansa. Sen jälkeen hiljenee selvästi, ja nyt oli kyllä aavemaisen hiljaista.
Polestar 3:sta julkaistiin ensimmäinen virallinen kuva ilman teippejä. Varsinainen julkaisu lokakuussa jolloin niitä saa tilatakin. Siinä alkaa olla sopiva auto, todennäköisyys että tilaisin on tässä kohtaa ainanin 40% luokkaa. Syssymmällä tarttee katsoa ihan tosissaan.
Etkö funtsaillut EV6:ta aiemmin? Mikä Polestar 3:ssa kiehtoo?
https://www.teslarati.com/polestar-begins-deliveries-of-polestar-2-as-part-of-hertz-deal/
EV9:iä. EV6 on liian pieni.
Polestar 3:ssa kiehtoo se että se on oletettavasti sopivan kokoinen (jakaa perusrakenteen XC90:n korvaajan kanssa) ja sille on olemassa päivämäärät myynnin ja tuotannon aloituksille. En tiedä voiko nykypäivänä sen enempää enää vaatia?
Ja kun auto pitää käytännössä tilata sokkona, riippumatta siitä mihin nyt päätyy, niin ei haittaa että se on Volvon serkku, uskaltaa tilata.
Hintaa ei vielä ole, mutta on syytä uskoa/toivoa että se mahtuu budjettiin.
Ei Polestaria tai Volvoa ikinä, omistus ja valmistus kiinassa. Ei mitään kiinalaista, jos suinkin mahdollista välttää.
Tilattiin Electrolux kalusteisiin sopiva mikrouuni, selvisi valmistusmaaksi kiina, peruttiin tilaus ja rahat takaisin.
Uutinen
Sähköautoilun tuet voivat hyödyttää myös polttomoottoreissa pitäytyviä
Eero Roslander9.6.202211:45SÄHKÖAUTOAUTOAUTOVERO
Autoala kasvattaisi sähköautojen hankintatukia ja verottaisi suuripäästöisiä autoja lisäverolla, sillä nykyisillä toimilla tavoitteisiin ei päästä.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/abf383b3-133f-4794-b941-265be6b191b0?ref=ampparit:bf41
Ymmärrän. Tässä nimenomaisessa tapauksessa en kuitenkaan osallistu boikottiisi.
mutta, eikö arveluta miten asiakkaasi suhtautuvat tulevaisuudessa Kiinalaisiin autoihisi ja jättävät ostamatta sinulta palveluita. Itse olen jo vuosia boikotoinut samoilla periaatteilla ja en ole esim. hyväksynyt Volvoilla ajavia takavuosinakaan tarjouksen tekijöiksi.
Ei
Tuo onkin helppo rasti totetuttaa...
Kannattaa varmistaa, että esim. rauta/teräs seuraavassa tuotteessa ei ole kiinalaista, koska kiina on maailman suurin raudan kanssa pelaaja.
Ei tietenkään nykyisessä globaalissa maailmassa voi välttää Kiinassa valmistettujen tuotteiden ostamista, mutta Linglong-renkaan sijaan voi ostaa Savan tai muun vastaavan. Toki jos äänestää Vasemmistoliittoa voi olla vaikea keksiä miksi pitäisi välttää kommunistivaltion tuotteiden hankintaa. En usko että Vasemmistoliitto Suomessa on nykytilanteessa yhtä väkivaltainen kuten punaiset olivat v. 1918 Suomessa, Che Guevaran Kuubassa, tai Koreassa, Vietnamissa, Venäjällä, DDR:ssä jne. Maailmakin on muuttunut, väkivaltaa ei ole tarvittu Euroopassa kymmeniin vuosiin (pl. ex-Jugoslavia), ennen kuin Venäjä aloitti sodan Ukrainaa vastaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sisällissota
https://fi.wikipedia.org/wiki/Punainen_armeijakunta
Teboil ei ollut Neuvostoliittolainen bensa-asema, mutta Venäjä on miehittänyt naapurivaltionsa aluetta jo vuodesta 2014, eikä se aiheuttanut ns. heräämistä kuluttajissa miettimään kenen kanssa oikeastaan tekevätkään kauppaa. Venäläiset turistit vähenivät kuitenkin huomattavasti Suomesta, mutta tällainen asia unohtuu melko nopeasti, kuten se että Kehä 1:llä oli yhdessä vaiheessa hyvin suuri määrä autokuljetusrekkoja Hangosta Venäjälle.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000851526.html
Vaikka mitään varsinaista boikotoitavaa ei juuri nyt olisikaan, niin kyllä minua vaivaa se että rengasliikkeen kallein merkki oli valmistettu halvan työvoiman maassa missä demokratia ei toimi, ja vielä EU:n ulkopuolella. Sen EU:n ulkopuolella minne maksamme miljardien tukipaketteja veroillamme.
https://yle.fi/uutiset/3-12266854
"Suomi maksaa pakettiin 6,6 miljardia euroa ja saa sieltä tällä tietoa noin kaksi miljardia euroa."
Oy Teboil Ab on suomalainen öljy- ja energiatuotteiden markkinointia, maahantuontia, myyntiä, jakelua ja huoltoasematoimintaa harjoittava yhtiö, jonka omistaa venäläinen Lukoil.
Vaikeahan tuota Kiinan valtaa on vältellä. Kärjistettynä "kaikki" rompe tulee sieltä, tai ainakin romppeen osia. Ja vaikka jotenkin onnistuisi välttelemään siellä valmistettuja romppeita, niin mokomat vielä omistavat merkittäviä osia länsifirmoista, jolloin vaikkapa Euroopassakin paikallisten toimijoiden osista valmistettujen romppeiden ostajat syytävät rahaa Kiinaan. Ja toisaalta ei nuo Lähi-Idän diktatuuritkaan mitään ihannekumppaneita ole.
Esim Mercedes-Benz Group AG:n omistuksesta yli neljännes on arabeilla ja kiinalaisilla. Ja tässä ei ole edes huomioitu kuin pääomistajat; pinnan alla on varmasti enemmänkin omistuksia.
Enää puuttuu se joka ylistää tuota kaikkea. Näitä odotellessa.
Ne kiinalaiset yhtiö jotka on omistajina Euroopassa työllistää eurooppalaisia eurooppalaisen lainsäädännön mukaan.
Minä vältän mahdollisuuksien mukaan kiinassa valmistettuja tuotteita, etenkin niitä tunnettuja isoja eurooppalaisia jotka on siirtänyt tuotannon kiinaan.
Kaiketi sitten sinullekkin sopiva Volvo tuolla kriteerillä löytyisi? Euroopan tehtailla valmistettu malli?
Ei löytynyt, jokin niissä volvoissa tökkii, muukin muin kiinalaisuus.
Olet esimerkillinen ja kiitos siitä, mutta ketkä muut noita aidosti osaa?
En nyt ole varma, minkä "noiden" aitoa osaamista tarkoitat?
Pari päivää sitten pistäydyin lataamassa 250kW laturilla (minun auto ottaa vastaan enintään n. 125kW, en muista tarkasti), jossa oli minuuttitaksa 0.54€/min. Auton akun varaus oli 62% eli ei olisi sen puolesta kannattanut vielä ladata. Mutta oli sopiva hetki aamukahville ja koko reissua ei olisi voinut tehdä lataamatta. 21min 26s latasin ja 20.413 kWh Fortum ilmoitti ladatun ja veloitus 11.88 euroa. Paras latausteho lataamisen alussa oli vain 63kWh, koska akku oli vielä niin täysi. Kun lopetin latauksen ja lähdin jatkamaan matkaa, katsoin puhelimesta, että akun varaus oli nyt 82% ja 40min olisi vielä mennyt 100% varausasteeseen. Eli se loppu 18kWh olisi maksanut 40 x 0,54 = 21,60 eli 1,2 euroa per kWh. Lataamani 20.413kWh maksoi 0,582 euroa per kWh, mikä sekin on kallis hinta.
Ihan oman (tietoisen) huonon latauksen ajoittamisen takia jouduin kalliin latauksen uhriksi ja tosi kalliiksi olisi lataus tullut, jos olisin ladannut akun täyteen. Tällä tavoin toimimalla toimittajat saavat kohuotsikoita aikaan lataamisen kalleudesta.
Keskikulutus tuolla matkalla oli 17kWh/100km eli 11.88 eurolla ostamallani kalliilla sähköllä pääsin vähän yli 100km. Kotona oli vielä 22kWh akussa eli olisin nippanappa päässyt reissun kokonaan ilman välilataamista, mutta mielenrauha säilyy, kun pitää asiallisen varmuusmarginaalin ajellessa.
Tässäpä se mikä taitaa taitaa seuraavankin auton vielä hybridiksi. En ole innokas suunnitelemaan ajoreittejä etukäteen enkä vaaraa niille kovinkaan paljoa ylimääräistä aikaa. Sähköautolla ajamista tulisi todennäköisesti melkoisen stressaava kokekemus: ehtiikö ajoissa perille, aikaa lisälataamiselle ei ole, riittääkö elektronia patterissa loppuun asti, saako seuraavalta latauspisteeltä sähköä normaalisti vai joutuuuko jonottamaan, vai onko latausnopeus hetkellisesti alentunut vai jopa häiriössä jne. Eipä vaan nappaa tämmöin, iso akulla varustetulla hybridillä voi keskittyä muuhun, ja polttoainekulut on jo niin pienet että niiden vähentänminen nykyisestä ei ole ns. merkittävä säästö. Lisäksi uusissa malleissa alkaa myös laturit tukea muutakin kuin yksivaiheista lataamista, jolloin ison akun laataminen alkaa olla ajankohtaista myös pidemällä matkalla tauon aikana. Toki omalla kohdalla lataaminen matkalla jo pelkästään yön yli auttaisi paljon.
Valitettavasti en näin keskustelupalstan avulla voi antaa apua perusteettomiin pelkotiloihisi. Sinun varmaankin on pysyttävä polttoaineen käytössä, jotta mielenrauhasi säilyy. Minulla on kohta auton matkamittarissa 70.000km täyssähköllä enkä missään tapauksessa vaihda enää vapaaehtoisesti polttomoottoria mukanaan kuskaavaan autoon.
Moneen asiaan tarvitaan ihmisen sisäinen oivallus huomata, että omaa luutuneet, väärät ja perusteettomat käsitykset asiasta. Jos ei kykene katsomaan asioita kauempaa ja objektiivisesti, voi luulla toimivansa järkevästi vaikka on asioista pihalla.
Latauspaikkafobia on jossain määrin perusteltu, jos ajaa vain hidaslataukseen pystyvällä plugarilla ja haluaisi ajaa ensisijaisesti sähköllä. Täyssähköautoa, jossa on kunnollinen pikalataus, laturiongelma ei koske enää nykyään.
Esimerkkireissullakin olisin voinut käyttää myös Toijalan superchargereita ilmaiseksi, mutta latasin Tuuloksessa oikeastaan siksi, että minusta on hyvä kerätä tietoa latausmahdollisuuksista silloin, kun se sopivasti onnistuu matkan varrella. Tuuloksessa latasin mennessä, Toijalassa olisin voinut ladata paluumatkalla ja ajella motarin kautta kotiin päin.
HR, olet ainakin minulle tärkeä. Olet eturivissä pitkien matkojen kokemuksinesi ja olet avittanut miten lataan autoni muualla kuin kotona. Sovellukset kännykässäni ovat nyt klikkausta vailla, vaikka vielä ei ole ollut tarvetta.
Itse yritän rohkaista niitä joille kännykän käyttökin on vaikeaa.
Vanhemmat kykenevät ostamaan sähköauton, mutta tuon pitäisi mennä toisinpäin.
Hybridillä ajaessa minulla ei ole mitää tarvetta ajaa mahdollisimman pitkään sähköllä, päinvastoin ajelen polttomottorilla joskus ihan for fun vaikka akku on täynnä
Jos tarkkoja ollaan niin sinä kirjoitit mielenrauhasta. Henkilö, joka ajaa jo säännöllisesti sähköautolla, jonka range on erinomainen, lataa matkanpäällä ylimääräistä mielenrauhan vuoksi. Sinulla on erittäin myönteinen asenne sähköautoon ja olet valmis suunnitelmaan matkasi latusten mukaan, selvästi näutit pysähdellä matkanaikana - syödä, mutustaa pullaa, kahvitella jne, silti persauksessa on pieni 'range angsti', ainakin niin kirjoitit. Itse matkaan päinvastaisella taktiikalla (varaan matkalle vain minimi ajan, en juuri pysähtele, ja jos pysähdyn se on nopea tekninen tauko, kahvi otetaan mukaan, pysähdykset on enemmän ad hoc kuin suunniteltuja, en syö matkalla vaan vasta perillä). Eli joko range angstini olisi moninkertainen kuin sinulla tai sitten mun pitäisi muuttaa toimintatapaa merkittävästi nykyisestä . No ei tässä nyt enää mene edes vuosikymmentä niin ollaan eläkkeellä, jolloin jälkimmäinen vaihtoehto on todennäköinen ja mahdollinen, joten hybridillä mennään tuonne asti.
Elämä on paljon mukavampaa omilla ehdoilla, kuin auton ehdoilla. Jokainen tekee valintojaan omien tarpeidensa mukaan. Teen valintojani oman mukavuusalueen sisällä, vältellen ylimääräisiä haasteita.
En antanut polttomoottoriauton tankinkaan mennä niin tyhjäksi, että olisi joutunut hermoilemaan loppuuko menovesi kesken. Vastaava juttu sähkön kanssa ihan ilman angstia.
Aja vaan polttiksella. Joskus tulevaisuudessa sitten ihmettelet, mikset aikaisemmin vaihtanut sähköön. Kyllä hölmö saa olla, ei siinä mitään. Mutta ei ole pakko.
Kyllä ne kaupunkilaiset on hölmöjä, kadunvarret täynnä asukaspysäköintiluvalla polttomoottoriautoja, mikseivät osta pitkää roikkaa ja lataa sähköautoa olohuoneen pistorasiasta.