Tähän mennessä olen suorittanut kaikki ajot pelkällä sähköllä. Polttomoottoria olen käyttänyt kerran suosituksen mukaisesti voimalinjan voitelun vuoksi.
Hetkonen, TMn artikkelissa mainitaan että polttomoottoria pitäisi käyttää "kuumaksi" kerran viikossa?
Tähän mennessä olen suorittanut kaikki ajot pelkällä sähköllä. Polttomoottoria olen käyttänyt kerran suosituksen mukaisesti voimalinjan voitelun vuoksi.
Hetkonen, TMn artikkelissa mainitaan että polttomoottoria pitäisi käyttää "kuumaksi" kerran viikossa?
Minä olen tullut (lievästi) siihen johtopäätökseen että tuollainen polttomoottori, joka "pitää" käyttää kuumaksi säännöllisesti, joka pyrkii ruostumaan vähäisen käytön takia ja joka pitää huoltaa vuosittain vaikkei sillä juuri ajeta, kannattaa heivata kokonaan mäkeen.
@Kumppani kirjoitti:
Mistäköhän sinä tarkistat tietosi?
Tekniikan Maailma 13/2023, sivun 66 taulukko 30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia.
Kiitos HybridRulesille korjauksesta. Se listaykkönen on tosiaan Tesla Model Y eikä 3 kuten hätäisestä väitin aiemmin.
Vaan kun nimenomaan juuri se, mikä kenellekin on ns. kohtuuhintaista on se pointti.
Aivan, ja puhuttaessa auton hintojen kohtuullisuudesta on täysin perusteltua mitata kohtuullisuutta todellisten ostopäätösten kautta. Juuri siksi viittasinkin sähköautojen yleisyyteen myyntilistan kärjessä, vaikka teinkin virheen Telsan mallin osalta.
Tähän mennessä olen suorittanut kaikki ajot pelkällä sähköllä. Polttomoottoria olen käyttänyt kerran suosituksen mukaisesti voimalinjan voitelun vuoksi.
Hetkonen, TMn artikkelissa mainitaan että polttomoottoria pitäisi käyttää "kuumaksi" kerran viikossa?
Minä olen tullut (lievästi) siihen johtopäätökseen että tuollainen polttomoottori, joka "pitää" käyttää kuumaksi säännöllisesti, joka pyrkii ruostumaan vähäisen käytön takia ja joka pitää huoltaa vuosittain vaikkei sillä juuri ajeta, kannattaa heivata kokonaan mäkeen.
Jotain outoa tässä tarinassa tosiaan on? Nimimerkkini Volvolla ei ole ajettu talvisin enää 16 vuoteen. Auto on seissyt kylmässä mutta kuivassa tallissa talvet ajamatta. Joinain talvina autoa on siirretty välillä muutamaksi päiväksi tallista ulos pihalle katokseen kun tallia on tarvittu muuhun tarkoitukseen, mutta ei joka talvi edes sen vertaa.
Venttiilikoppa käytettiin viime kesänä auki 11. kerran 440.000 km huollossa välysten tarkistamiseksi. Virheettömässä kannessa näkyy kilometrien myötä nokissa selvä kiillottuma noston alkaessa, mutta eipä sitten muuta. Mikä ihme sen öljyisen kannen ja nokka-akselin ruostuttaisi?
08:43 korjasin jo, edellisellä sivulla ja Quun vinkki puri paremmin...
puhuttaessa auton hintojen kohtuullisuudesta on täysin perusteltua mitata kohtuullisuutta todellisten ostopäätösten kautta. Juuri siksi viittasinkin sähköautojen yleisyyteen myyntilistan kärjessä
Todellinen ostopäätös on tonnin autokin ja moni pitää sitä kohtuullisena tuloihinsa suhteutettuna. Niitä kauppoja tehdään uusien myyntiin verrattuna todennäköisesti enemmän. Uusien, miksei käytettyjen sähkäreiden osalta minä ainakin olen mediasta lukenut tämän vuoden puolellakin haastatteluissa, tai kyselyissä vastaajien pitävän sähköautoja vielä liian kalliina, eivät siis ole kohtuullisen hintaisia. Se ei heijasta sinusta mitään, vaikkapa tähän "keskihintaisuuteen"?
Uudistan kysymyksen, että olet varmaan samaa mieltä asiantuntijoiden kanssa, että (uusien) autojen myynti on sakannut. Maahantuojat ja myyjät ovat hyvin huolestuneita tilanteesta! Se, että TOP-listalla on mukana noin monta alkaen 50k -eurolla alkavaa sähkäriä ei varsinaisesti mitään kokonaisuutta ajatellen - yksilö on pieni tekijä väitit mitä vaan. Vain varakkaamalla osalla on mahdollisuus hankkia uusi auto, tai se on helpompaa ilman että on mietittävä muita talouteen liittyviä tekijöitä. Tai kuten tänään tuotiin esille, niin yritysautojen edustus on todennäköisesti isohko osuudesta, mutta pieni osa autontarvijoista sekin. Todennäköisesti sähkärien luvuissa on tosiaan mukana 2022 tilattuja autoja, joita nyt on voitu toimittaa ja se näkyy piikkinä tilastossa.
Kun sähkäreiden suhteellinen osuus kasvaa "kehä-III:n" ulkopuolellakin polttiksiin verrattuna, voidaan puhua hintojen kohtuullistuneen Suomen, ei yksilön tasolla siis.
@Kumppani kirjoitti:
Uudistan kysymyksen, että olet varmaan samaa mieltä asiantuntijoiden kanssa, että (uusien) autojen myynti on sakannut.
Jos haluat edelleen argumentoida koko markkinan keskiarvoilla, miksi markkinan supistuessa automyynnin väheneminen kohdistuu lähinnä polttomoottoriautojen myyntiin ja sähköautojen myynti jopa kasvaa nyt kun autoja taa saa?
Sähköautojen menekin parantuessa on varsin onttoa syyttää liian korkeaa hintaa. Päinvastoin, saatavuus on rajoittanut niiden menekkiä, kuten itsekin huomasit. Markkinointiteorian mukaan liian korkea hinta alentaa menekkiä, joten jos jotkut autot ovat ostajien mielestä liian kalliita, niin ennen kaikkea dieselmoottoriset, joiden myynti "sakkaa" eniten.
Maahantuojat ja myyjät ovat hyvin huolestuneita tilanteesta!
Ymmärrettävästi. Minuakin huolestuttaisi jos liikeideani olisi laskuttaa ylihintaa tullimuurin suojassa ja sitten hallitus poistaisi suojanani olleen autoveromuurin sähköautoilta. Viimeistään nyt muutkin kuin laskutaitoiset hoksaavat että saman näköisen uuden auton joskin eri varustuksella ja eri akuilla saa kymppitonnin halvemmalla Saksasta kuin Suomesta. Ja tämä koskee siis ihan tavallisen kansan automerkkejä, vaikkapa Hyundaita, jonka uusi ja taloudellinen Ioniq 6 maksaa Saksassa alkaen 43.900 €: https://www.hyundai.com/de/de/modelle/ioniq-6/varianten-und-preise.html
Suomessa oikein mainostetaan erilaista hinnoittelua. Minusta tämä suomalainen 59.390 € lähtöhinta noudattaa varsin hyvin vanhaa kaavaa:
Joo, tiedän, että saksalaisessa autossa on pienempi akku ja paremmat peilit. Minähän en tietenkään mitään ymmärrä sellaisten ostajien mielenmaisemasta, joille raha on jonkinlainen rajoitus, mutta ihan markkinointiteorian pohjalta arvelen, että jos auton hintaan läimäistään edes 35% lisä Suomen rajalla, niin saattaisi se muutaman köyhimmän ostajan valintaan vaikuttaakin? Mitä mieltä sinä olet, kun asiaa tunnet paremmin?
Vain varakkaamalla osalla on mahdollisuus hankkia uusi auto, tai se on helpompaa ilman että on mietittävä muita talouteen liittyviä tekijöitä.
Ne piirtää kellä on liitua. Markkinoiden kannalta vain todellisilla ostajille on merkitystä. Tonnin pommeja vaihtavan elämä ei ole yhtään sen vähäarvoisempaa, mutta hän ei ole uusien autojen myyjälle eikä maahantuojalle potentiaalista asiakaskuntaa. Maksoivatpa uudet mitä tahansa, hänen hintaluokkaansa ne eivät putoa missään tilanteessa. Sinulla on toki oikeus nimittää eniten myytyjen autojen ostajia varakkaammaksi kansanosaksi, jos haluat. Tuskin he siitä pahastuvat, vaikka useimmat ymmärtävätkin olevansa varsin keskiluokkaisia.
Muistetaan kuitenkin tämä näkökulmasi myös sitten jos Toyota Corolla on vielä joskus myyntilistan kärjessä. Se johtuu vain varakkaamman eliitin valinnoista eikä kuvaa tavallisen kansan elämää millään tavoin.
Sähköautojen menekin parantuessa on varsin onttoa syyttää liian korkeaa hintaa. Päinvastoin, saatavuus on rajoittanut niiden menekkiä, kuten itsekin huomasit.
Menekkiä se ei ole rajoittanut, vain saatavuutta ajoon. Vähän eri näkökulma, jota sinä et huomannut.
Markkinointiteorian mukaan liian korkea hinta alentaa menekkiä, joten jos jotkut autot ovat ostajien mielestä liian kalliita, niin ennen kaikkea dieselmoottoriset, joiden myynti "sakkaa" eniten.
Tuo dieseljuttu on tietysti totta. Mutta yritysautoista niiden kanssakin on paljolti kyse, kun ko. hintaluokkaa edes lähestytään. Niitäkin on Suomen potentiaalista ostajakunnasta kuitenkin suhteellisen pieni osa.
On hyvä, jos yritykset laittavat riman päästöissä niin, että sähkäreitä alkaa menemään. Jos autoetuautot silti aiemmin tässä kategoriassa olivat kalliita dieseleitä, niin samassa hintaluokassa taitaa nyt olla sitten sähkärit vuorollaan.
Silti taitaa käyttö- tai täysetuhinta ratkaista työntekijälle, rajallista se on palkka edelleen, oli sähkäreitä saatavilla tai ei. Tilaston kannalta ei suurta muutosta loppupeleissä taida olla, ei määrissä varsinkaan.
Minuakin huolestuttaisi jos liikeideani olisi laskuttaa ylihintaa tullimuurin suojassa ja sitten hallitus poistaisi suojanani olleen autoveromuurin sähköautoilta.
Mutta sillä mennään. Ja tilanne on kaikille sama, myös ostajille/autoedun saajille/muille liisaajille.
Viimeistään nyt muutkin kuin laskutaitoiset hoksaavat että saman näköisen uuden auton joskin eri varustuksella ja eri akuilla saa kymppitonnin halvemmalla Saksasta kuin Suomesta. Ja tämä koskee siis ihan tavallisen kansan automerkkejä, vaikkapa Hyundaita, jonka uusi ja taloudellinen Ioniq 6 maksaa Saksassa alkaen 43.900 €
Mielenkiintoinen tuo freudilainen lipsahduksesi tavallisesta kansasta, heh. Tulikohan siinä jo kuitattua osa keskustelumme pointista.
Mutta jaan ihmettelysi Suomen autohinnoittelusta. Voit vain arvailla miten se uusien autojen hankinnoissa näkyy tilastoissa tuo 10000 euroa: jää hankkimatta monelta, koska ei tunnu kohtuulliselta. Ollaan siis asian ytimessä.
ihan markkinointiteorian pohjalta arvelen, että jos auton hintaan läimäistään edes 35% lisä Suomen rajalla, niin saattaisi se muutaman köyhimmän ostajan valintaan vaikuttaakin? Mitä mieltä sinä olet, kun asiaa tunnet paremmin?
Etkö sinä siis ole aiemmin tiennyt, että tulotaso vaikuttaa hankittavan auton hinnassa? Hassua!
No nyt tiedät sinäkin paremmin.
Ne piirtää kellä on liitua. Niinhän sinä asian esität. Mutta alat päästä ytimeen sen kanssa, että sähkäreitä todellakin pidetään kalliina ja jos tilastossa näkyvät, niin eivät ole "köyhien hankkimia". Vaikka aiemmassa keskustelussasi ovat olleet ihan kohtuullisia ja vahvasti väität että "onhan menekkiä joka suuntaan".
Sille liitujengille sitten kuitenkin päästääntöisesti. Hyvä kun olet päässyt jyvälle.
Markkinoiden kannalta vain todellisilla ostajille on merkitystä.
Ja niitä on, kuten aiemmin mainittiin, ihan liian vähän. Kyllä se väkisinkin jostakin kertoo, samoin kuin huolet siitä, ettei tällä tahdilla asiantuntijoiden mielestä olla pääsemässä päästötavoitteisiin.
Sinulla on toki oikeus nimittää eniten myytyjen autojen ostajia varakkaammaksi kansanosaksi, jos haluat. Tuskin he siitä pahastuvat, vaikka useimmat ymmärtävätkin olevansa varsin keskiluokkaisia.
Kas kun ei "tavallista kansaa"! Huomaatko, sinä teet tuota luokkajakoa, en minä. Minä tarkoitan varakkailla vain sellaisia joilla on varaa 50k€sta alkaen ostaa uusia autoja sähkäreinä (aiemmin diesel-koneilla). Tai saada autoetuna ne. Heitä on Suomen väestöstä kuitenkin vähän ja siitä kertoo uusina myytyjen autojen keskihintakin, osin määrätkin tietysti. Jos niitä menisi oikeasti paljon, niin sehän nostaisi tilastollista keskihintaa, jolloin se olisi sinusta varmaan ihan oikeaa ja kuvaavaa tietoa.
Muistetaan kuitenkin tämä näkökulmasi myös sitten jos Toyota Corolla on vielä joskus myyntilistan kärjessä.
Hmph...harmi ettei eletä aikoja, jolloin Octaviat ja Mondeot loistivat saman myyntilistan kärjessä.
Se johtuu vain varakkaamman eliitin valinnoista eikä kuvaa tavallisen kansan elämää millään tavoin
Vai keskiluokan? Toistan tämänkin kohdan: esitä joku parempi tapa ilmaista se, etteivät suuressa massassa kaikki osta samanhintaisia autoja. Siihen vaikuttaa varmasti edellä ollut hämmästelysi ja käsite "kohtuullisuus". Jopa hyvin eri tavoin ja sen voi olettaa johtuvan tulotasosta. Toki siitäkin - yksilön tasolla - että joku sijoittaa vaikka kenkiin mieluummin. Mutta kun tuolla tasolla ne tilastot eivät toimi, josta me nyt keskustellaan. Tai jos sellaisen tilaston keksit, niin aika velho olet.
Voisiko olla niin että Ioniq 6 ostajat on rajallinen määrä Suomessa. Maahantuoja arvio, että saadaan paremmat katteet myymällä 500 kpl 59k€ autoja kuin 700 kpl 45k€ autoja?
@Lukija36529 kirjoitti:
Premium-autoissa ja muissa kalliissa autoissa on vielä se ongelma, että niiden jälkimarkkina-arvot tippuvat kuin kivi verrattuna Golfiin ja Corollaan.
Havaitsemasi ilmiö on todellinen, mutta sen merkitys on näkökulmakysymys.
Vähän ajettuja huippuvarusteltuja toissavuoden mallisia autoja tehtaan Junge Sterne takuulla ostavan kannalta tuo nopea ja AitoSuomiAuton tason ylittävien varusteiden hinnan nollaava hintakehitys on mitä mainioin juttu!
Ja tämä koskee siis ihan tavallisen kansan automerkkejä, vaikkapa Hyundaita, jonka uusi ja taloudellinen Ioniq 6 maksaa Saksassa alkaen 43.900 €
Mielenkiintoinen tuo freudilainen lipsahduksesi tavallisesta kansasta, heh. Tulikohan siinä jo kuitattua osa keskustelumme pointista.
En sanonut etenkin Suomessa selvästi keskihintaa kalliimpaa Ioniq Kuutosta kansanautoksi. Mutta kuten jo sanoin, pidän Hyundaita tavallisen kansalaisen automerkkinä enkä näe syytä muuttaa mielipidettäni. Haluatko sinä perustella miksi Hyundai ei olisi tavallisen kansalaisen auto?
Mutta jaan ihmettelysi Suomen autohinnoittelusta. Voit vain arvailla miten se uusien autojen hankinnoissa näkyy tilastoissa tuo 10000 euroa: jää hankkimatta monelta, koska ei tunnu kohtuulliselta. Ollaan siis asian ytimessä.
En voi osoittaa uudehkojen käytettynä tuotujen ostajien olevan uutta harkinneita mutta hinnan vuoksi ostamatta jättäneitä?
Syitä voi vain arvailla, mutta tilastojen mukaan vuosi vuodelta tuodaan uudempia autoja. Sen kuitenkin tiedämme, että 7 kk sitten ensirekisteröidyn ja 7000 km ajetun ostajalla olisi ollut tarjolla muitakin vaihtoehtoja kuin hakea vähän käytettyä yksilöä ympäri Eurooppaa.
@Jorma L2 kirjoitti:
Voisiko olla niin että Ioniq 6 ostajat on rajallinen määrä Suomessa. Maahantuoja arvio, että saadaan paremmat katteet myymällä 500 kpl 59k€ autoja kuin 700 kpl 45k€ autoja?
Kolme pääsyytä.
Saksalainen syrjimätön sähköautotuki, jonka saa myös normaalihintaisista autoista ilman rajausta 50.000 € hintarajaan. (Kumppani huom!)
Saksan MwSt on alempi kuin Suomen ALV.
Suomalainen maahantuoja ja diileri.
Syillä ei ole mitään väliä ostajan kannalta. Jos jonkun liikeidea on myydä kalliita autoja vähän, se on ihan OK. EU-kansalaisella on silti oikeus ostaa autonsa halvemmalla myyvästä liikkeestä jos hän tahtoo.
@Lukija36529 kirjoitti:
Premium-autoissa ja muissa kalliissa autoissa on vielä se ongelma, että niiden jälkimarkkina-arvot tippuvat kuin kivi verrattuna Golfiin ja Corollaan.
Havaitsemasi ilmiö on todellinen, mutta sen merkitys on näkökulmakysymys.
Vähän ajettuja huippuvarusteltuja toissavuoden mallisia autoja tehtaan Junge Sterne takuulla ostavan kannalta tuo nopea ja AitoSuomiAuton tason ylittävien varusteiden hinnan nollaava hintakehitys on mitä mainioin juttu!
Jees juuri näin. Itselle on seurannassa Saksan markkinoilta TM:n viimeisen sähköauton vertailussa mukana ollut malli. (Ei toki vertailun voittaja ja maailman esikuva ). Noin 35% säästö verrattuna uuteen ns. Suomi-autoon, jos tyytyy 8kk vanhaan 9tkm ajettuun malliin on jo todellisuutta. Ja mikä olisi tyytyessä, kun autossa on kaikki ruksit laitettu. Itse odottelen vielä, kun mikään kiire ei ole, vaikka päätös on jo tullut tehtyä. Nykyisen ja tulevan kärrin arvonaleneman kulmakertoimet erovat vielä sen verran merkittävästi, että hieman malttamalla vähentää tarvittavan rahan määrää useamman kympin lyhyessä ajassa. Toki odotellessa nykyinenkin menettää arvoaan edelleen vauhdikkaasti ja sehän taas helpottaa auto myymistä eteenpäin. Itseäni ei niin haittaa, että seuraava auto on ~ 14-20tkm ajettu, runsaan vuoden ikäinen, jos/kun lisäkilometrit vähentää hintaa 2-3€/km.
Helpottaa kummasti lähes uuden täyssähkön tai hybridin maahantuontia kun verot on tonnista kahteen vrt 10-20 vuotta sitten uudehkon verot saattoi olla 20-30 tonnia. Hyvä, että ne tullin vanhat jäärät on jääneet eläkkeelle eikä pääse laittamaan kapuloita rattaisiin.
Minua ihmetyttää 1 - 2 vuotiaitten autojen ostamisessa Saksasta, että miten niitä onnistuu löytämään. GLE kirjoittaa kuin niitä olisi niin paljon tarjolla, että voi valita varusteet, värit yms kuin uuden auton ruksilistalta. Tiko on päättänyt ostaa vuoden vanhan sähkärin.
Luulisi, että tuoreet käytetyt, kuten esittelyautot, menisivät paikallisille samantien, kun tulevat myyntiin eikä Suomesta saakka edes ehtisi apajille.
Joskus olen zoomaillut Mobile.de sivuja, mutta ei ole osunut kohdalle "löytöjä". En kyllä jaksanut kolmea kesää enempää kuhaakaan uistella, kun ei tullut kuin haukia, vaikka netin mukaan uistelupaikkojen piti olla kuhien ottilahtia. Ei puhettakaan, että olisi oikein voinut valita, mitkä suuresta tarjonnasta olisi mukaansa ottanut ja mitkä päästänyt takaisin kasvamaan.
@HybridRules kirjoitti:
Minua ihmetyttää 1 - 2 vuotiaitten autojen ostamisessa Saksasta, että miten niitä onnistuu löytämään. GLE kirjoittaa kuin niitä olisi niin paljon tarjolla, että voi valita varusteet, värit yms kuin uuden auton ruksilistalta. Tiko on päättänyt ostaa vuoden vanhan sähkärin.
Luulisi, että tuoreet käytetyt, kuten esittelyautot, menisivät paikallisille samantien, kun tulevat myyntiin eikä Suomesta saakka edes ehtisi apajille.
Joskus olen zoomaillut Mobile.de sivuja, mutta ei ole osunut kohdalle "löytöjä". En kyllä jaksanut kolmea kesää enempää kuhaakaan uistella, kun ei tullut kuin haukia, vaikka netin mukaan uistelupaikkojen piti olla kuhien ottilahtia. Ei puhettakaan, että olisi oikein voinut valita, mitkä suuresta tarjonnasta olisi mukaansa ottanut ja mitkä päästänyt takaisin kasvamaan.
Minä löysin yli 700 joukosta 3 jotka vastasivat iältään, kilometreiltään (korkeintaan +50%) ja varusteiltaan omaani. Jugendia olivat. Pieniä varustepuutteita, mutta niistä viis. Suomesta ei löytynyt vertailuun yhtään autoa. Arvotuksessa kun huomioi pienemmän arvonlisäveron, Saksan hankintatuen ja talvirengassarjan, jää hintaero aika mitättömäksi. Siis tukiaiset ja verot ratkaisevat. Omani toki hankin Suomesta uutena salkkua kuivaamalla, joten senkin hinnan arvotus on sitten oma lukunsa. Alvit ja MHO:n jälkeiset myyntivoittoverot jäivät kuitenkin Suomen yhteiskuntaa hyödyttämään...
@HybridRules kirjoitti:
Minua ihmetyttää 1 - 2 vuotiaitten autojen ostamisessa Saksasta, että miten niitä onnistuu löytämään. GLE kirjoittaa kuin niitä olisi niin paljon tarjolla, että voi valita varusteet, värit yms kuin uuden auton ruksilistalta. Tiko on päättänyt ostaa vuoden vanhan sähkärin.
Luulisi, että tuoreet käytetyt, kuten esittelyautot, menisivät paikallisille samantien, kun tulevat myyntiin eikä Suomesta saakka edes ehtisi apajille.
Joskus olen zoomaillut Mobile.de sivuja, mutta ei ole osunut kohdalle "löytöjä". En kyllä jaksanut kolmea kesää enempää kuhaakaan uistella, kun ei tullut kuin haukia, vaikka netin mukaan uistelupaikkojen piti olla kuhien ottilahtia. Ei puhettakaan, että olisi oikein voinut valita, mitkä suuresta tarjonnasta olisi mukaansa ottanut ja mitkä päästänyt takaisin kasvamaan.
Minä löysin yli 700 joukosta 3 jotka vastasivat iältään, kilometreiltään (korkeintaan +50%) ja varusteiltaan omaani. Jugendia olivat. Pieniä varustepuutteita, mutta niistä viis. Suomesta ei löytynyt vertailuun yhtään autoa. Arvotuksessa kun huomioi pienemmän arvonlisäveron, Saksan hankintatuen ja talvirengassarjan, jää hintaero aika mitättömäksi. Siis tukiaiset ja verot ratkaisevat. Omani toki hankin Suomesta uutena salkkua kuivaamalla, joten senkin hinnan arvotus on sitten oma lukunsa. Alvit ja MHO:n jälkeiset myyntivoittoverot jäivät kuitenkin Suomen yhteiskuntaa hyödyttämään...
Kiinnitti huomiota ” Arvotuksessa kun huomioi pienemmän arvonlisäveron, Saksan hankintatuen ja talvirengassarjan, jää hintaero aika mitättömäksi.”
Ei kai hintavertailussa normaalisti huomioida negatiivisesti syitä miksi hinta on halvempi jossain muualla. Jos verojen maksun kokee erityisen arvokkaaksi, voihan vaikka ”unohtaa” laittaa vähennykset veroilmoitukseen. Itse vilkaisin mobilen ja nettiauton hintoja kahden mallin kohdalla. ID5 ja i4. Ajomäärät Saksassa oli vähäiset, myynnissä on noin 5tkm ajettuja, jopa vähemmän. Noita ei kukaan ole hankkinut käytettäväksi.
Hinnat: i4 - Suomessa hinnat alkaen 62 k€, Saksassa oli useampi alle 50k€, jopa 2023 rekisteröityjä.
ID5: Suomessa 46 k€+, Saksassa 10k€ vähemmän. Jos alv eroaa muutaman % yksikön niin myyntihinnoissa on kuitenkin 20% erot. Saako Saksassa myydä tukea saaneen auton lähes uutena?
@HybridRules kirjoitti:
Minua ihmetyttää 1 - 2 vuotiaitten autojen ostamisessa Saksasta, että miten niitä onnistuu löytämään. GLE kirjoittaa kuin niitä olisi niin paljon tarjolla, että voi valita varusteet, värit yms kuin uuden auton ruksilistalta. Tiko on päättänyt ostaa vuoden vanhan sähkärin.
Luulisi, että tuoreet käytetyt, kuten esittelyautot, menisivät paikallisille samantien, kun tulevat myyntiin eikä Suomesta saakka edes ehtisi apajille.
Joskus olen zoomaillut Mobile.de sivuja, mutta ei ole osunut kohdalle "löytöjä". En kyllä jaksanut kolmea kesää enempää kuhaakaan uistella, kun ei tullut kuin haukia, vaikka netin mukaan uistelupaikkojen piti olla kuhien ottilahtia. Ei puhettakaan, että olisi oikein voinut valita, mitkä suuresta tarjonnasta olisi mukaansa ottanut ja mitkä päästänyt takaisin kasvamaan.
Minä löysin yli 700 joukosta 3 jotka vastasivat iältään, kilometreiltään (korkeintaan +50%) ja varusteiltaan omaani. Jugendia olivat. Pieniä varustepuutteita, mutta niistä viis. Suomesta ei löytynyt vertailuun yhtään autoa. Arvotuksessa kun huomioi pienemmän arvonlisäveron, Saksan hankintatuen ja talvirengassarjan, jää hintaero aika mitättömäksi. Siis tukiaiset ja verot ratkaisevat. Omani toki hankin Suomesta uutena salkkua kuivaamalla, joten senkin hinnan arvotus on sitten oma lukunsa. Alvit ja MHO:n jälkeiset myyntivoittoverot jäivät kuitenkin Suomen yhteiskuntaa hyödyttämään...
Mutta olivatkp 1-2 vuotta vanhpja? Minullekin kelpaisi hyvin vuoden vanha approx 15.000 - 25.000,- halvempi kuin uusi, talvivarusteet ja 10.000-20.000km ajettu. En vain ole löytänyt, kun olen sivustoja selannut. Mitä tarkoittaa "Jugendia olivat"
@HybridRules kirjoitti:
Minua ihmetyttää 1 - 2 vuotiaitten autojen ostamisessa Saksasta, että miten niitä onnistuu löytämään. GLE kirjoittaa kuin niitä olisi niin paljon tarjolla, että voi valita varusteet, värit yms kuin uuden auton ruksilistalta. Tiko on päättänyt ostaa vuoden vanhan sähkärin.
Luulisi, että tuoreet käytetyt, kuten esittelyautot, menisivät paikallisille samantien, kun tulevat myyntiin eikä Suomesta saakka edes ehtisi apajille.
Joskus olen zoomaillut Mobile.de sivuja, mutta ei ole osunut kohdalle "löytöjä". En kyllä jaksanut kolmea kesää enempää kuhaakaan uistella, kun ei tullut kuin haukia, vaikka netin mukaan uistelupaikkojen piti olla kuhien ottilahtia. Ei puhettakaan, että olisi oikein voinut valita, mitkä suuresta tarjonnasta olisi mukaansa ottanut ja mitkä päästänyt takaisin kasvamaan.
Minä löysin yli 700 joukosta 3 jotka vastasivat iältään, kilometreiltään (korkeintaan +50%) ja varusteiltaan omaani. Jugendia olivat. Pieniä varustepuutteita, mutta niistä viis. Suomesta ei löytynyt vertailuun yhtään autoa. Arvotuksessa kun huomioi pienemmän arvonlisäveron, Saksan hankintatuen ja talvirengassarjan, jää hintaero aika mitättömäksi. Siis tukiaiset ja verot ratkaisevat. Omani toki hankin Suomesta uutena salkkua kuivaamalla, joten senkin hinnan arvotus on sitten oma lukunsa. Alvit ja MHO:n jälkeiset myyntivoittoverot jäivät kuitenkin Suomen yhteiskuntaa hyödyttämään...
Mutta olivatkp 1-2 vuotta vanhpja? Minullekin kelpaisi hyvin vuoden vanha approx 15.000 - 25.000,- halvempi kuin uusi, talvivarusteet ja 10.000-20.000km ajettu. En vain ole löytänyt, kun olen sivustoja selannut. Mitä tarkoittaa "Jugendia olivat"
Olivat. Käytettyjen hintatasoon vaikuttaa Saksassa 6 k€:n hankintatuki. Ja 5 prosenttiyksikköä pienempi arvonlisävero. Saihan tosin Suomessakin halvempiin 2 k€.
Niin. Nuoriso-organisaatioon viittasin, siis nuoria. Ehdottomasti väärin tehty. Ei tarvitse kommentoida.
Ei kai hintavertailussa normaalisti huomioida negatiivisesti syitä miksi hinta on halvempi jossain muualla.
Mitä on negatiivisesti huomioiminen?
Jättää huomiotta euromääräinen halpuus koska syy johtuu tuesta tai pienemmästä alv. Tämä tasoittaa oman Suomi-hankinnan hintaeroa.
Eli jos hintaero on vaikka 10.000€ mutta Suomi-autoon verrattuna on saanut 5,000€ sähköautotukea ja alv on 2000€ pienempi niin hinnat on lähes samat kuin Suomessa.
En sanonut etenkin Suomessa selvästi keskihintaa kalliimpaa Ioniq Kuutosta kansanautoksi.
Minkä takia tulit maininneeksi "tavallisen kansan automerkin, vaikkapa Hyundain" juuri tässä yhteydessä? Toisaalta, onhan se vaihtelua Toyotan heittämiselle, heh.
pidän Hyundaita tavallisen kansalaisen automerkkinä enkä näe syytä muuttaa mielipidettäni. Haluatko sinä perustella miksi Hyundai ei olisi tavallisen kansalaisen auto?
Mitä se mielestäsi tarkoittaa sitten? Sitäkö, että hinta alkaa i10-mallin n. 16000 eurosta, mutta jatkuen myös Santa Fe:n 70000 euroon, tai Ioniq 6 AWD:n 65000 euroon? Vai ihan vain merkin myyntimääristä?
Olen yrittänyt pitää keskustelua merkkiriippumattomana ja hintakategorioissa ja ostokyvyssä, mutta sinä tuot termejä "keskiluokka", "eliitti" ja "tavallinen kansalainen", joissa on minun mielestäni vähän turhaa arvolatausta. Ihan esimerkinomaisesti, niin mihin katsot itsesi kuuluvan sitten? Jos et ole tavallista kansaa, niin oletko epätavallinen? Miten "tavallinen kansalainen" määritellään.
Autojen hankintahintojen keskiarvoilla ei mielestäsi ole merkitystä, mutta liittykö jakosi jotenkin siihen, että palkkatulonsaajien palkkojen ja palkkioiden mediaani oli 3 195 euroa joulukuussa 2022?
En voi osoittaa uudehkojen käytettynä tuotujen ostajien olevan uutta harkinneita mutta hinnan vuoksi ostamatta jättäneitä?
Ei ole mustaa ja valkoista tietenkään. Siksi ei voida osoittaa myöskään sitä, ettei noin olisi käynyt. Toki tulotaso vaikuttaa siihen, harkitseeko niiden ostajapotentiaali ylipäätään vaihtoehtoa ko. hintakategorioissa, tai laukaiseeko "euroopanhinta" ostamisen oman budjetin takalautaa lähestyttäessä.
Syitä voi vain arvailla, mutta tilastojen mukaan vuosi vuodelta tuodaan uudempia autoja. Sen kuitenkin tiedämme, että 7 kk sitten ensirekisteröidyn ja 7000 km ajetun ostajalla olisi ollut tarjolla muitakin vaihtoehtoja kuin hakea vähän käytettyä yksilöä ympäri Eurooppaa.
Suomesta siis? "Ympäri Eurooppaa" hakemista sinä ja Yosemiten kuitenkin teette - näin tulkitsen - miksei sitä muutkin tekisi ja tekeekin. "Enemmän samalla" rahalla kelpaa perusteeksi, mutta voi olla ihan sekin peruste, että "sama mutta edullisemmin".
Saksalainen syrjimätön sähköautotuki, jonka saa myös normaalihintaisista autoista ilman rajausta 50.000 € hintarajaan. (Kumppani huom!)
Huom mitä? Meinaatko ettei minulle, tai laajemmin suomalaisille kelpaisi edullisemmat autot? Kyllä, miksei muka. Tuossa edellä Jorma L2 toteaa erään saksanmallin osalta, että jos alv eroaa muutaman %-yksikön niin myyntihinnoissa on kuitenkin 20% erot.
Syillä ei ole mitään väliä ostajan kannalta
No miksi sitten viittaat hintarajoihin?
Jos palataan taas myyntitilastoihin, niin olen sitä mieltä, että hyvätuloiset - usein työsuhdeautoilijat - ovat vaihtaneet kalliimmat dieselit yhtä kalliisiin sähkäreihin ja plugareihin, kun niitä on tarjollakin paremmin ja ehkä työpaikkansa ohjaamanakin. Jos se sitten näkyy myyntipiikkinä uusissa autoissa kesäkuussa - jopa toimituksien viivästymisten takia - niin laajassa kuvassa ei kannattane vielä vetää liian optimisia johtopäätöksiä Suomen autokannan sähköistymisestä. Ja niitä syitä olen käsitellyt edellisillä sivuilla eri vinkkeleistä.
Sen verran hämmennän tätä käsitesoppaa, ettei minusta esimerkiksi Toyota tai Hyundai itsessään tee merkistä kansanautoa tai muuta. Tarvitaan mallitarkennus. Jos otetaan vaikka Toyota tässä kepinnokkaan, mitkä seuraavista voisivat olla kansanautoja: Toyota Aygo, Yaris, Corolla, Rav4, 4Runner, Land Cruiser, Crown? Minusta vain Corolla.
Sähköautojen yleistymisestä olen samaa mieltä siinä, että tämän vuoden tilastot eivät luo luotettavaa pohjaa asian ymmärtämiseksi. Patoutunut kysyntä, toimitusvaikeudet ja erityisesti varakkaiden kokeilunhaluisten ryhmä sekoittavat tilastoja vielä tänä vuonna. Plugarit pitäisi selvästi erottaa omaksi ryhmäkseen, niissähän on kuitenkin polttomoottori josta joidenkin tahojen mukaan pitää päästä eroon. Miltä tilanne näyttää jos tilastoimme plugarit samaan koriin täyssähköjen kanssa ja niitä sattuisi olemaan vaikka 80% kaikista uusista myydyistä siihen päivään asti kunnes uutta polttomoottoria ei saa enää myydä - otsikot kiljuisivat että uusien sähköautojen myynti on romahtanut.
@Jorma L2 kirjoitti:
Sen verran hämmennän tätä käsitesoppaa, ettei minusta esimerkiksi Toyota tai Hyundai itsessään tee merkistä kansanautoa tai muuta. Tarvitaan mallitarkennus. Jos otetaan vaikka Toyota tässä kepinnokkaan, mitkä seuraavista voisivat olla kansanautoja: Toyota Aygo, Yaris, Corolla, Rav4, 4Runner, Land Cruiser, Crown? Minusta vain Corolla.
Sähköautojen yleistymisestä olen samaa mieltä siinä, että tämän vuoden tilastot eivät luo luotettavaa pohjaa asian ymmärtämiseksi. Patoutunut kysyntä, toimitusvaikeudet ja erityisesti varakkaiden kokeilunhaluisten ryhmä sekoittavat tilastoja vielä tänä vuonna. Plugarit pitäisi selvästi erottaa omaksi ryhmäkseen, niissähän on kuitenkin polttomoottori josta joidenkin tahojen mukaan pitää päästä eroon. Miltä tilanne näyttää jos tilastoimme plugarit samaan koriin täyssähköjen kanssa ja niitä sattuisi olemaan vaikka 80% kaikista uusista myydyistä siihen päivään asti kunnes uutta polttomoottoria ei saa enää myydä - otsikot kiljuisivat että uusien sähköautojen myynti on romahtanut.
Vain Corolla? Miksi? Pienempiin ei kansa mahdu ja suurempiin ei ole rahaa? Vai ovatko nuo muut mallit niin erikoisia, ettei niitä suurin osa tarvitse, kun ei vaikka maastoajoa harrasta?
Meilläpäin kansanautoja ovat MB, BMW, VW:n tuotteet joista Audi erityisessä suosiossa, Volvo ja Toyota, jos katsoo sen mukaan mitä eniten tulee vastaan. Täälläpäin suurin osa kansalaisista haluaa ajaa (käytetyllä) premiumilla.
Se vaan on se "lempilapsi" näissä palstan keskusteluissakin. Siinä missä sitä tulee vastaan, niin yhtä lailla Skodaa ja sen Octaviaa, VW Golfia, tai mitä noita nyt massana liikkuu, Kiat, Hyundait ja Nissanit unohtamatta (ja loput). Mutta edes tällä vuosituhannella niiden menekki ei ole saavuttanut Corollan "tavallisen kansan auton" asemaa, statusta, leimaa, nokittelua, haukkuja tms. Miten sen kukin ottaa ja milloin esittääkin. Ja toden totta käytettyjä vaggineita ja Mersuja, kuten Lukija31722 totesi. Uudenkarheista aina viime vuosituhannen malleihin.
Se Corolla on jotenkin näitä mysteereitä, joita siksi aina tsekkautan palstalla silloin tällöin. Epäilevät että minullakin olisi siksi. Ikään kuin se olisi jotenkin huonokin asia, tai hyvä "lyömäase"? Nämä adjektiivia viljelevät eivät sitten erota ilmiön ihmettelyä sen vertaa.
Itse olen huomannut, että jotenkin sitä silmä oppii bongaamaan liikenteestä juuri joitain puheena olleita, tai kiinnostavia autoja ja niitä vaikuttaa olevan suhteessa muihin "paljon", mutta varmaan vähän ns. optista harhaa. Ja sitten harvinaisemmat antavat oikeasti odotuttaa ennen kuin osuvat silmään.
Kamalan halpaa on, mutta yhtään oikeaa hintaesimerkkiä ei pystytty antamaan. Varusteitakin on Ruotsissa enemmän, mutta mitä. Ja kuinkahan paljon jutun Kamuxille pitää maksaa extraa, jos hakee tuontiautonsa sieltä. Ohut oli juttu.
Hetkonen, TMn artikkelissa mainitaan että polttomoottoria pitäisi käyttää "kuumaksi" kerran viikossa?
Minä olen tullut (lievästi) siihen johtopäätökseen että tuollainen polttomoottori, joka "pitää" käyttää kuumaksi säännöllisesti, joka pyrkii ruostumaan vähäisen käytön takia ja joka pitää huoltaa vuosittain vaikkei sillä juuri ajeta, kannattaa heivata kokonaan mäkeen.
Tekniikan Maailma 13/2023, sivun 66 taulukko 30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia.
Kiitos HybridRulesille korjauksesta. Se listaykkönen on tosiaan Tesla Model Y eikä 3 kuten hätäisestä väitin aiemmin.
Aivan, ja puhuttaessa auton hintojen kohtuullisuudesta on täysin perusteltua mitata kohtuullisuutta todellisten ostopäätösten kautta. Juuri siksi viittasinkin sähköautojen yleisyyteen myyntilistan kärjessä, vaikka teinkin virheen Telsan mallin osalta.
Jotain outoa tässä tarinassa tosiaan on? Nimimerkkini Volvolla ei ole ajettu talvisin enää 16 vuoteen. Auto on seissyt kylmässä mutta kuivassa tallissa talvet ajamatta. Joinain talvina autoa on siirretty välillä muutamaksi päiväksi tallista ulos pihalle katokseen kun tallia on tarvittu muuhun tarkoitukseen, mutta ei joka talvi edes sen vertaa.
Venttiilikoppa käytettiin viime kesänä auki 11. kerran 440.000 km huollossa välysten tarkistamiseksi. Virheettömässä kannessa näkyy kilometrien myötä nokissa selvä kiillottuma noston alkaessa, mutta eipä sitten muuta. Mikä ihme sen öljyisen kannen ja nokka-akselin ruostuttaisi?
@740 GLE kirjoitti:
08:43 korjasin jo, edellisellä sivulla ja Quun vinkki puri paremmin...
Todellinen ostopäätös on tonnin autokin ja moni pitää sitä kohtuullisena tuloihinsa suhteutettuna. Niitä kauppoja tehdään uusien myyntiin verrattuna todennäköisesti enemmän. Uusien, miksei käytettyjen sähkäreiden osalta minä ainakin olen mediasta lukenut tämän vuoden puolellakin haastatteluissa, tai kyselyissä vastaajien pitävän sähköautoja vielä liian kalliina, eivät siis ole kohtuullisen hintaisia. Se ei heijasta sinusta mitään, vaikkapa tähän "keskihintaisuuteen"?
Uudistan kysymyksen, että olet varmaan samaa mieltä asiantuntijoiden kanssa, että (uusien) autojen myynti on sakannut. Maahantuojat ja myyjät ovat hyvin huolestuneita tilanteesta! Se, että TOP-listalla on mukana noin monta alkaen 50k -eurolla alkavaa sähkäriä ei varsinaisesti mitään kokonaisuutta ajatellen - yksilö on pieni tekijä väitit mitä vaan. Vain varakkaamalla osalla on mahdollisuus hankkia uusi auto, tai se on helpompaa ilman että on mietittävä muita talouteen liittyviä tekijöitä. Tai kuten tänään tuotiin esille, niin yritysautojen edustus on todennäköisesti isohko osuudesta, mutta pieni osa autontarvijoista sekin. Todennäköisesti sähkärien luvuissa on tosiaan mukana 2022 tilattuja autoja, joita nyt on voitu toimittaa ja se näkyy piikkinä tilastossa.
Kun sähkäreiden suhteellinen osuus kasvaa "kehä-III:n" ulkopuolellakin polttiksiin verrattuna, voidaan puhua hintojen kohtuullistuneen Suomen, ei yksilön tasolla siis.
Jos haluat edelleen argumentoida koko markkinan keskiarvoilla, miksi markkinan supistuessa automyynnin väheneminen kohdistuu lähinnä polttomoottoriautojen myyntiin ja sähköautojen myynti jopa kasvaa nyt kun autoja taa saa?
Sähköautojen menekin parantuessa on varsin onttoa syyttää liian korkeaa hintaa. Päinvastoin, saatavuus on rajoittanut niiden menekkiä, kuten itsekin huomasit. Markkinointiteorian mukaan liian korkea hinta alentaa menekkiä, joten jos jotkut autot ovat ostajien mielestä liian kalliita, niin ennen kaikkea dieselmoottoriset, joiden myynti "sakkaa" eniten.
Ymmärrettävästi. Minuakin huolestuttaisi jos liikeideani olisi laskuttaa ylihintaa tullimuurin suojassa ja sitten hallitus poistaisi suojanani olleen autoveromuurin sähköautoilta. Viimeistään nyt muutkin kuin laskutaitoiset hoksaavat että saman näköisen uuden auton joskin eri varustuksella ja eri akuilla saa kymppitonnin halvemmalla Saksasta kuin Suomesta. Ja tämä koskee siis ihan tavallisen kansan automerkkejä, vaikkapa Hyundaita, jonka uusi ja taloudellinen Ioniq 6 maksaa Saksassa alkaen 43.900 €:
https://www.hyundai.com/de/de/modelle/ioniq-6/varianten-und-preise.html
Suomessa oikein mainostetaan erilaista hinnoittelua. Minusta tämä suomalainen 59.390 € lähtöhinta noudattaa varsin hyvin vanhaa kaavaa:
https://www.hyundai.fi/uutiset/himoittuun-ioniq-6een-uudenlainen-hinnoittelu-suomessa/
Joo, tiedän, että saksalaisessa autossa on pienempi akku ja paremmat peilit. Minähän en tietenkään mitään ymmärrä sellaisten ostajien mielenmaisemasta, joille raha on jonkinlainen rajoitus, mutta ihan markkinointiteorian pohjalta arvelen, että jos auton hintaan läimäistään edes 35% lisä Suomen rajalla, niin saattaisi se muutaman köyhimmän ostajan valintaan vaikuttaakin? Mitä mieltä sinä olet, kun asiaa tunnet paremmin?
Ne piirtää kellä on liitua. Markkinoiden kannalta vain todellisilla ostajille on merkitystä. Tonnin pommeja vaihtavan elämä ei ole yhtään sen vähäarvoisempaa, mutta hän ei ole uusien autojen myyjälle eikä maahantuojalle potentiaalista asiakaskuntaa. Maksoivatpa uudet mitä tahansa, hänen hintaluokkaansa ne eivät putoa missään tilanteessa. Sinulla on toki oikeus nimittää eniten myytyjen autojen ostajia varakkaammaksi kansanosaksi, jos haluat. Tuskin he siitä pahastuvat, vaikka useimmat ymmärtävätkin olevansa varsin keskiluokkaisia.
Muistetaan kuitenkin tämä näkökulmasi myös sitten jos Toyota Corolla on vielä joskus myyntilistan kärjessä. Se johtuu vain varakkaamman eliitin valinnoista eikä kuvaa tavallisen kansan elämää millään tavoin.
@740 GLE kirjoitti:
Menekkiä se ei ole rajoittanut, vain saatavuutta ajoon. Vähän eri näkökulma, jota sinä et huomannut.
Tuo dieseljuttu on tietysti totta. Mutta yritysautoista niiden kanssakin on paljolti kyse, kun ko. hintaluokkaa edes lähestytään. Niitäkin on Suomen potentiaalista ostajakunnasta kuitenkin suhteellisen pieni osa.
On hyvä, jos yritykset laittavat riman päästöissä niin, että sähkäreitä alkaa menemään. Jos autoetuautot silti aiemmin tässä kategoriassa olivat kalliita dieseleitä, niin samassa hintaluokassa taitaa nyt olla sitten sähkärit vuorollaan.
Silti taitaa käyttö- tai täysetuhinta ratkaista työntekijälle, rajallista se on palkka edelleen, oli sähkäreitä saatavilla tai ei. Tilaston kannalta ei suurta muutosta loppupeleissä taida olla, ei määrissä varsinkaan.
Mutta sillä mennään. Ja tilanne on kaikille sama, myös ostajille/autoedun saajille/muille liisaajille.
Mielenkiintoinen tuo freudilainen lipsahduksesi tavallisesta kansasta, heh. Tulikohan siinä jo kuitattua osa keskustelumme pointista.
Mutta jaan ihmettelysi Suomen autohinnoittelusta. Voit vain arvailla miten se uusien autojen hankinnoissa näkyy tilastoissa tuo 10000 euroa: jää hankkimatta monelta, koska ei tunnu kohtuulliselta. Ollaan siis asian ytimessä.
Etkö sinä siis ole aiemmin tiennyt, että tulotaso vaikuttaa hankittavan auton hinnassa? Hassua!
No nyt tiedät sinäkin paremmin.
Ne piirtää kellä on liitua. Niinhän sinä asian esität. Mutta alat päästä ytimeen sen kanssa, että sähkäreitä todellakin pidetään kalliina ja jos tilastossa näkyvät, niin eivät ole "köyhien hankkimia". Vaikka aiemmassa keskustelussasi ovat olleet ihan kohtuullisia ja vahvasti väität että "onhan menekkiä joka suuntaan".
Sille liitujengille sitten kuitenkin päästääntöisesti. Hyvä kun olet päässyt jyvälle.
Ja niitä on, kuten aiemmin mainittiin, ihan liian vähän. Kyllä se väkisinkin jostakin kertoo, samoin kuin huolet siitä, ettei tällä tahdilla asiantuntijoiden mielestä olla pääsemässä päästötavoitteisiin.
Kas kun ei "tavallista kansaa"! Huomaatko, sinä teet tuota luokkajakoa, en minä. Minä tarkoitan varakkailla vain sellaisia joilla on varaa 50k€sta alkaen ostaa uusia autoja sähkäreinä (aiemmin diesel-koneilla). Tai saada autoetuna ne. Heitä on Suomen väestöstä kuitenkin vähän ja siitä kertoo uusina myytyjen autojen keskihintakin, osin määrätkin tietysti. Jos niitä menisi oikeasti paljon, niin sehän nostaisi tilastollista keskihintaa, jolloin se olisi sinusta varmaan ihan oikeaa ja kuvaavaa tietoa.
Hmph...harmi ettei eletä aikoja, jolloin Octaviat ja Mondeot loistivat saman myyntilistan kärjessä.
Vai keskiluokan? Toistan tämänkin kohdan: esitä joku parempi tapa ilmaista se, etteivät suuressa massassa kaikki osta samanhintaisia autoja. Siihen vaikuttaa varmasti edellä ollut hämmästelysi ja käsite "kohtuullisuus". Jopa hyvin eri tavoin ja sen voi olettaa johtuvan tulotasosta. Toki siitäkin - yksilön tasolla - että joku sijoittaa vaikka kenkiin mieluummin. Mutta kun tuolla tasolla ne tilastot eivät toimi, josta me nyt keskustellaan. Tai jos sellaisen tilaston keksit, niin aika velho olet.
Voisiko olla niin että Ioniq 6 ostajat on rajallinen määrä Suomessa. Maahantuoja arvio, että saadaan paremmat katteet myymällä 500 kpl 59k€ autoja kuin 700 kpl 45k€ autoja?
Havaitsemasi ilmiö on todellinen, mutta sen merkitys on näkökulmakysymys.
Vähän ajettuja huippuvarusteltuja toissavuoden mallisia autoja tehtaan Junge Sterne takuulla ostavan kannalta tuo nopea ja AitoSuomiAuton tason ylittävien varusteiden hinnan nollaava hintakehitys on mitä mainioin juttu!
En sanonut etenkin Suomessa selvästi keskihintaa kalliimpaa Ioniq Kuutosta kansanautoksi. Mutta kuten jo sanoin, pidän Hyundaita tavallisen kansalaisen automerkkinä enkä näe syytä muuttaa mielipidettäni. Haluatko sinä perustella miksi Hyundai ei olisi tavallisen kansalaisen auto?
En voi osoittaa uudehkojen käytettynä tuotujen ostajien olevan uutta harkinneita mutta hinnan vuoksi ostamatta jättäneitä?
Syitä voi vain arvailla, mutta tilastojen mukaan vuosi vuodelta tuodaan uudempia autoja. Sen kuitenkin tiedämme, että 7 kk sitten ensirekisteröidyn ja 7000 km ajetun ostajalla olisi ollut tarjolla muitakin vaihtoehtoja kuin hakea vähän käytettyä yksilöä ympäri Eurooppaa.
Kolme pääsyytä.
Saksalainen syrjimätön sähköautotuki, jonka saa myös normaalihintaisista autoista ilman rajausta 50.000 € hintarajaan. (Kumppani huom!)
Saksan MwSt on alempi kuin Suomen ALV.
Suomalainen maahantuoja ja diileri.
Syillä ei ole mitään väliä ostajan kannalta. Jos jonkun liikeidea on myydä kalliita autoja vähän, se on ihan OK. EU-kansalaisella on silti oikeus ostaa autonsa halvemmalla myyvästä liikkeestä jos hän tahtoo.
Jees juuri näin. Itselle on seurannassa Saksan markkinoilta TM:n viimeisen sähköauton vertailussa mukana ollut malli. (Ei toki vertailun voittaja ja maailman esikuva ). Noin 35% säästö verrattuna uuteen ns. Suomi-autoon, jos tyytyy 8kk vanhaan 9tkm ajettuun malliin on jo todellisuutta. Ja mikä olisi tyytyessä, kun autossa on kaikki ruksit laitettu. Itse odottelen vielä, kun mikään kiire ei ole, vaikka päätös on jo tullut tehtyä. Nykyisen ja tulevan kärrin arvonaleneman kulmakertoimet erovat vielä sen verran merkittävästi, että hieman malttamalla vähentää tarvittavan rahan määrää useamman kympin lyhyessä ajassa. Toki odotellessa nykyinenkin menettää arvoaan edelleen vauhdikkaasti ja sehän taas helpottaa auto myymistä eteenpäin. Itseäni ei niin haittaa, että seuraava auto on ~ 14-20tkm ajettu, runsaan vuoden ikäinen, jos/kun lisäkilometrit vähentää hintaa 2-3€/km.
Helpottaa kummasti lähes uuden täyssähkön tai hybridin maahantuontia kun verot on tonnista kahteen vrt 10-20 vuotta sitten uudehkon verot saattoi olla 20-30 tonnia. Hyvä, että ne tullin vanhat jäärät on jääneet eläkkeelle eikä pääse laittamaan kapuloita rattaisiin.
Minua ihmetyttää 1 - 2 vuotiaitten autojen ostamisessa Saksasta, että miten niitä onnistuu löytämään. GLE kirjoittaa kuin niitä olisi niin paljon tarjolla, että voi valita varusteet, värit yms kuin uuden auton ruksilistalta. Tiko on päättänyt ostaa vuoden vanhan sähkärin.
Luulisi, että tuoreet käytetyt, kuten esittelyautot, menisivät paikallisille samantien, kun tulevat myyntiin eikä Suomesta saakka edes ehtisi apajille.
Joskus olen zoomaillut Mobile.de sivuja, mutta ei ole osunut kohdalle "löytöjä". En kyllä jaksanut kolmea kesää enempää kuhaakaan uistella, kun ei tullut kuin haukia, vaikka netin mukaan uistelupaikkojen piti olla kuhien ottilahtia. Ei puhettakaan, että olisi oikein voinut valita, mitkä suuresta tarjonnasta olisi mukaansa ottanut ja mitkä päästänyt takaisin kasvamaan.
Minä löysin yli 700 joukosta 3 jotka vastasivat iältään, kilometreiltään (korkeintaan +50%) ja varusteiltaan omaani. Jugendia olivat. Pieniä varustepuutteita, mutta niistä viis. Suomesta ei löytynyt vertailuun yhtään autoa. Arvotuksessa kun huomioi pienemmän arvonlisäveron, Saksan hankintatuen ja talvirengassarjan, jää hintaero aika mitättömäksi. Siis tukiaiset ja verot ratkaisevat. Omani toki hankin Suomesta uutena salkkua kuivaamalla, joten senkin hinnan arvotus on sitten oma lukunsa. Alvit ja MHO:n jälkeiset myyntivoittoverot jäivät kuitenkin Suomen yhteiskuntaa hyödyttämään...
Kiinnitti huomiota ” Arvotuksessa kun huomioi pienemmän arvonlisäveron, Saksan hankintatuen ja talvirengassarjan, jää hintaero aika mitättömäksi.”
Ei kai hintavertailussa normaalisti huomioida negatiivisesti syitä miksi hinta on halvempi jossain muualla. Jos verojen maksun kokee erityisen arvokkaaksi, voihan vaikka ”unohtaa” laittaa vähennykset veroilmoitukseen. Itse vilkaisin mobilen ja nettiauton hintoja kahden mallin kohdalla. ID5 ja i4. Ajomäärät Saksassa oli vähäiset, myynnissä on noin 5tkm ajettuja, jopa vähemmän. Noita ei kukaan ole hankkinut käytettäväksi.
Hinnat: i4 - Suomessa hinnat alkaen 62 k€, Saksassa oli useampi alle 50k€, jopa 2023 rekisteröityjä.
ID5: Suomessa 46 k€+, Saksassa 10k€ vähemmän. Jos alv eroaa muutaman % yksikön niin myyntihinnoissa on kuitenkin 20% erot. Saako Saksassa myydä tukea saaneen auton lähes uutena?
Mutta olivatkp 1-2 vuotta vanhpja? Minullekin kelpaisi hyvin vuoden vanha approx 15.000 - 25.000,- halvempi kuin uusi, talvivarusteet ja 10.000-20.000km ajettu. En vain ole löytänyt, kun olen sivustoja selannut. Mitä tarkoittaa "Jugendia olivat"
Yleensä sillä viitataan rakennustyyliin.
Mitä on negatiivisesti huomioiminen?
Olivat. Käytettyjen hintatasoon vaikuttaa Saksassa 6 k€:n hankintatuki. Ja 5 prosenttiyksikköä pienempi arvonlisävero. Saihan tosin Suomessakin halvempiin 2 k€.
Niin. Nuoriso-organisaatioon viittasin, siis nuoria. Ehdottomasti väärin tehty. Ei tarvitse kommentoida.
Kuten Hitlerjugend? Hallinnon rakentamia taloja? Mitähän nuoret ovat nykysaksaksi?
nuoret (ihmiset) = Junge Leute
nuoriso = Jugend
Jättää huomiotta euromääräinen halpuus koska syy johtuu tuesta tai pienemmästä alv. Tämä tasoittaa oman Suomi-hankinnan hintaeroa.
Eli jos hintaero on vaikka 10.000€ mutta Suomi-autoon verrattuna on saanut 5,000€ sähköautotukea ja alv on 2000€ pienempi niin hinnat on lähes samat kuin Suomessa.
@740 GLE kirjoitti:
Minkä takia tulit maininneeksi "tavallisen kansan automerkin, vaikkapa Hyundain" juuri tässä yhteydessä? Toisaalta, onhan se vaihtelua Toyotan heittämiselle, heh.
Mitä se mielestäsi tarkoittaa sitten? Sitäkö, että hinta alkaa i10-mallin n. 16000 eurosta, mutta jatkuen myös Santa Fe:n 70000 euroon, tai Ioniq 6 AWD:n 65000 euroon? Vai ihan vain merkin myyntimääristä?
Olen yrittänyt pitää keskustelua merkkiriippumattomana ja hintakategorioissa ja ostokyvyssä, mutta sinä tuot termejä "keskiluokka", "eliitti" ja "tavallinen kansalainen", joissa on minun mielestäni vähän turhaa arvolatausta. Ihan esimerkinomaisesti, niin mihin katsot itsesi kuuluvan sitten? Jos et ole tavallista kansaa, niin oletko epätavallinen? Miten "tavallinen kansalainen" määritellään.
Autojen hankintahintojen keskiarvoilla ei mielestäsi ole merkitystä, mutta liittykö jakosi jotenkin siihen, että palkkatulonsaajien palkkojen ja palkkioiden mediaani oli 3 195 euroa joulukuussa 2022?
Ei ole mustaa ja valkoista tietenkään. Siksi ei voida osoittaa myöskään sitä, ettei noin olisi käynyt. Toki tulotaso vaikuttaa siihen, harkitseeko niiden ostajapotentiaali ylipäätään vaihtoehtoa ko. hintakategorioissa, tai laukaiseeko "euroopanhinta" ostamisen oman budjetin takalautaa lähestyttäessä.
Suomesta siis? "Ympäri Eurooppaa" hakemista sinä ja Yosemiten kuitenkin teette - näin tulkitsen - miksei sitä muutkin tekisi ja tekeekin. "Enemmän samalla" rahalla kelpaa perusteeksi, mutta voi olla ihan sekin peruste, että "sama mutta edullisemmin".
Huom mitä? Meinaatko ettei minulle, tai laajemmin suomalaisille kelpaisi edullisemmat autot? Kyllä, miksei muka. Tuossa edellä Jorma L2 toteaa erään saksanmallin osalta, että jos alv eroaa muutaman %-yksikön niin myyntihinnoissa on kuitenkin 20% erot.
No miksi sitten viittaat hintarajoihin?
Jos palataan taas myyntitilastoihin, niin olen sitä mieltä, että hyvätuloiset - usein työsuhdeautoilijat - ovat vaihtaneet kalliimmat dieselit yhtä kalliisiin sähkäreihin ja plugareihin, kun niitä on tarjollakin paremmin ja ehkä työpaikkansa ohjaamanakin. Jos se sitten näkyy myyntipiikkinä uusissa autoissa kesäkuussa - jopa toimituksien viivästymisten takia - niin laajassa kuvassa ei kannattane vielä vetää liian optimisia johtopäätöksiä Suomen autokannan sähköistymisestä. Ja niitä syitä olen käsitellyt edellisillä sivuilla eri vinkkeleistä.
Sen verran hämmennän tätä käsitesoppaa, ettei minusta esimerkiksi Toyota tai Hyundai itsessään tee merkistä kansanautoa tai muuta. Tarvitaan mallitarkennus. Jos otetaan vaikka Toyota tässä kepinnokkaan, mitkä seuraavista voisivat olla kansanautoja: Toyota Aygo, Yaris, Corolla, Rav4, 4Runner, Land Cruiser, Crown? Minusta vain Corolla.
Sähköautojen yleistymisestä olen samaa mieltä siinä, että tämän vuoden tilastot eivät luo luotettavaa pohjaa asian ymmärtämiseksi. Patoutunut kysyntä, toimitusvaikeudet ja erityisesti varakkaiden kokeilunhaluisten ryhmä sekoittavat tilastoja vielä tänä vuonna. Plugarit pitäisi selvästi erottaa omaksi ryhmäkseen, niissähän on kuitenkin polttomoottori josta joidenkin tahojen mukaan pitää päästä eroon. Miltä tilanne näyttää jos tilastoimme plugarit samaan koriin täyssähköjen kanssa ja niitä sattuisi olemaan vaikka 80% kaikista uusista myydyistä siihen päivään asti kunnes uutta polttomoottoria ei saa enää myydä - otsikot kiljuisivat että uusien sähköautojen myynti on romahtanut.
Vain Corolla? Miksi? Pienempiin ei kansa mahdu ja suurempiin ei ole rahaa? Vai ovatko nuo muut mallit niin erikoisia, ettei niitä suurin osa tarvitse, kun ei vaikka maastoajoa harrasta?
Meilläpäin kansanautoja ovat MB, BMW, VW:n tuotteet joista Audi erityisessä suosiossa, Volvo ja Toyota, jos katsoo sen mukaan mitä eniten tulee vastaan. Täälläpäin suurin osa kansalaisista haluaa ajaa (käytetyllä) premiumilla.
@Late1969 kirjoitti:
Se vaan on se "lempilapsi" näissä palstan keskusteluissakin. Siinä missä sitä tulee vastaan, niin yhtä lailla Skodaa ja sen Octaviaa, VW Golfia, tai mitä noita nyt massana liikkuu, Kiat, Hyundait ja Nissanit unohtamatta (ja loput). Mutta edes tällä vuosituhannella niiden menekki ei ole saavuttanut Corollan "tavallisen kansan auton" asemaa, statusta, leimaa, nokittelua, haukkuja tms. Miten sen kukin ottaa ja milloin esittääkin. Ja toden totta käytettyjä vaggineita ja Mersuja, kuten Lukija31722 totesi. Uudenkarheista aina viime vuosituhannen malleihin.
Se Corolla on jotenkin näitä mysteereitä, joita siksi aina tsekkautan palstalla silloin tällöin. Epäilevät että minullakin olisi siksi. Ikään kuin se olisi jotenkin huonokin asia, tai hyvä "lyömäase"? Nämä adjektiivia viljelevät eivät sitten erota ilmiön ihmettelyä sen vertaa.
Itse olen huomannut, että jotenkin sitä silmä oppii bongaamaan liikenteestä juuri joitain puheena olleita, tai kiinnostavia autoja ja niitä vaikuttaa olevan suhteessa muihin "paljon", mutta varmaan vähän ns. optista harhaa. Ja sitten harvinaisemmat antavat oikeasti odotuttaa ennen kuin osuvat silmään.
Tuore juttu tuontiautoista, etenkin Ruotsista haettuina
https://www.is.fi/autot/art-2000009748454.html
Kamalan halpaa on, mutta yhtään oikeaa hintaesimerkkiä ei pystytty antamaan. Varusteitakin on Ruotsissa enemmän, mutta mitä. Ja kuinkahan paljon jutun Kamuxille pitää maksaa extraa, jos hakee tuontiautonsa sieltä. Ohut oli juttu.