TM sai testattua jo toiseen BMW-malliin vaaralliset jarrut. Ekalla kerralla pysähtyy kun pysähtyy, jos kuljettaja ei pidä jarruja käyttökunnossa. Ekan mallin havainnon TM otti vielä tosissaan ja kirjasi pitkän matkan pysähtymismatkaksi. Enää ei kantti kestänyt ja matkaksi merkittiin se lyhin saavutus. BMW:n ostaja ei voi luottaa koeajoihin ja auton pysähtymiseen.
Tiedä onko viidellä metrillä väliä, mutta tuijotetaanhan sekunnin kymmenyksiäkin.
Jarrutusmatkan merkitys riippuu tilanteesta, mutta jos tila loppuu kesken, viimeiset metrit ja sekunnit ovat tärkeitä. Suomessa laillisilla nopeuksilla hidastuvuus paranee jarrutuksen loppua kohden joten viimeiset metrit hidastavat suhteessa nopeimmin.
On niin kova juttu Ilta-Sanomissa, että olen tyytyväinen ettei meillä ole ollut kuin yksi bmw työsuhdeauto, tosin sekin harmittaa näin jälkikäteenkin.
No minulla ollut useampi BMW, ei ole koskaan ollut jarrujen suhteen stressiä. Ei kannata ihan kaikkea lukemaansa ottaa vakavasti. Nykyisessä i4M50-mallissa jarrut ovat suorastaan erittäin hyvät.
Ilta-Sanomissa:
Saksan rikkaimman suvun, Quandtien, varat hankittiin toisen maailmansodan aikana tavoilla, jotka eivät kestä päivänvaloa
Juutalaiset joutuivat tahtomattaan auttamaan Güntheria tämän yritysimperiumin kasvattamisessa. Liikemies hyötyi kuviosta, jossa juutalaiset pakotettiin myymään yrityksensä alihintaan natsien liittolaisille. Vuonna 1941 ryöpsähtänyttä työvoimapulaa natsit paikkasivat siirtämällä ihmisiä valloittamiltaan alueilta ja keskitysleireiltä pakkotyöhön saksalaisiin tehtaisiin.
BMW:lle vankeja toimitti Dachaun keskitysleiri. Sodan aikana yhtiön henkilöstöstä yli 56 000 oli keskitysleireiltä siirrettyjä vankeja tai pakkotyössä olevia.
Yleensä liikenteessä jarruja tarvitsee vähäiseen hidastamiseen ja pysäyttämiseen moottorijarrutuksen lisäksi, sähköautossa vielä vähemmän. Joskus tarvitsee polkaista ihan kunnolla onnettomuuden välttämiseksi ja silloin ei ole kivaa, jos jarrut toimivatkin vain puolitehoisesti. Yleensähän tuo paljastuu katsastuksessa, täysin ajokelpoinen auto ei läpäise dynamometritestiä kun voimat ovat niin huonot ja ehkä epätasaiset. Jokapäiväinen käyttö ei kerro jarruista paljoakaan, paitsi juuri ennen hajoamista.
Mutta entä natsit ja juutalaiset? Eikä pidä unohtaa, että Hitlerin lempilapsi oli volkkari? Pesukarhujen lisäksi meille vyörytetään autoja, joiden poliittinen historia on erittäin arvelluttava. Eikä TM tee mitään asian korjaamiseksi. Puhuu jostain pikkuasiasta kuten jarrruista vaikka todellinen ongelma on ihan muussa🙂
Satunnainen rata-ajoharrastus on oiva tapa pitää myös autonsa jarrut kunnossa. 🙂
Säännöllinen BMWn tapauksessa?
Ympäristöteko ??!!
Keskustelun aloitus on selvästi trollaus, vaikka apuna tässä on käytetty mainitun lehden testiä. En ole lukenut juttua mihin tässä viitataan, mutta hieman outo tuo aloitus joka tapauksessa on. Lukeeko Tekniikan Maailman jutussa tosiaan BMW:n surkeat jarrut, jos näin on niin ihmetys on todella aiheellinen. Muutama käytännön esimerkki näin alkuun. Käsijarrun käyttämättömyys aiheuttaa ongelmia katsastuksessa ja siitä seuraa yleensä hylkäys, jos käsijarru ei jarrutestauksessa toimi kuten pitää. Syynä on se, että liikkuvat osat jumiutuvat ruosteen lian yms takia. Ennakoiva ajotapa vaatii myös jarrujen polkaisua silloin tällöin toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Ennakoivassa ajotavassa jarrua ei juuri käytetä, koska jarruttelua vältetään ennakoivan ajotavan mukaisesti. Sähköautoissa sähkömoottori toimii jarruna, joten tässä ilmenee sama ongelma jarrujen käyttämättömyys. Hyvän toimintakyvyn ylläpitämiseksi jarruja pitää polkea silloin tällöin, näin siitäkin ongelmasta pääsee ihan vain järkeä käyttämällä. Tätä nykyä tuntuu siltä, että itsestäänselvyyksistä kehittyy ongelmia jopa Tekniikan Maailman testeissä. Samat asiat pitäisi huomioida sielläkin, ihan vain ongelmien minimoimiseksi. Eihän leipääkään kannata jättää voitelematta, jos haluaa maukkaamman lopputuloksen. Jarrujen käyttämättömyys tuottaa erinäisiä ongelmia ja niin on aina ollut, eivät uudet sähköautot tee siinä poikkeusta. Jarrujen käyttämättömyys koskee yleisesti kaikkia autoja ei vaan tiettyjä merkkejä. Asioita olisi asiantuntevan lehdenkin kannalta hyvä selventää, jos vihjaillaan jarrujen ongelmista lehden testeissä. Vähemmän trollauksia enemmän asiantuntevaa tietoa, se kai on loppujen lopuksi kaikkien etu.
Toivottavasti TM testaa jatkossa vain katsastuksesta läpi menneitä autoja.
/s
Olisihan aloittaja voinut linkin laittaa, tai edes mallin mihin kritiikin kohdistaa.
No, ix1 pienen penkomisen jälkeen löytyi.
Eka jarrutus siis venyi 45 metriin, mikä on kieltämättä paljon. Toisella tulos hyväksyttävämpi 40 metriä.
Voihan tässä ajatella saman merkin ollessa kyseessä lyhyellä aikaa, että merkin sähköautojen jarruissa voi olla jonkinlainen vika. Ei savua ilman tulta siis.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15a-2023/tm-koeajo-bmw-ix1-xdrive-charged-edition-tavallisen-nakoinen-sahkoauto/
Kuitenkin polttomoottorisissa jarrut on uusissa autoissa uusia, eli toimivat hyvällä teholla.
Mikäli kyseessä oli tuo Jokerin kommentissa mainittu linkki, niin enpä kutsuisi sitä trollaukseksi.
Luin jutun paperilehdestä, en siksi laittanut linkkiä. Enkä laita siihen ensimmäiseenkään, mutta lehden puolelta se löytyy. Luulin, että jutut luetaan tarkkaan ja siksi tiedetään mistä löytyy.
Siinä ekassa jutussa sai käsityksen, että mikään pikku herkistely ei riittänyt, vaan tarvittiin kunnon jarrutusta useampaan kertaan harjoitellen, että auto saavutti normaalin pysähtymismatkan. Tokassa ei tainnut niin paljoa kuvausta olla, mutta tekstissä ongelma mainittiin ja viitattiin edelliseen juttuun.
Ja tosiaan, tekniikkaosioon oli jo merkitty se parempi jarrutusmatka, ei todellista.
Toisessa keskustelussa joku tiesi, että TM kirjoittaa puolueellisia juttuja yhä edelleen, vaikka ei niitä lue. Nyt löytyi toinen, joka tietää mitä jutussa lukee lukematta itse juttua.
Kirjastosta löytyy:
i7 xD60 TM 12-2023 s. 27
iX1 TM 15-2023 s. 43
Tekniikan Maailma on tullut siis tähän tulokseen jota aloittaja kuvaa. Mielenkiintoista olisi tietää onko muissa testeissä päädytty samoihin arvioihin. Saataisiin vähän laajennettua arvioita Tekniikan Maailman arvioiden lisäksi.
Täyssähköautossa on toki riski, ettei normijarruja juuri tarvitse tai tule käytettyä jos oppii lataamaan akkua hidastamalla. Sitten joku sumuinen aamu peura juoksee eteen. Raskas auto niin jarruja olisi hyvä testata muutaman kerran vuodessa.
Laitat sanoja suuhuni, ei tosin yllätä. Sinä täällä esitit päätelmiä ja minä tein arvion sen perusteella. Kerroin vain sen etten ole juttua lukenut. En ole lehden tilaaja vaan ostan lehden jonkun mielenkiintoisen asian takia. On turha kiistää sitä tosiasiaa, että sinä, Quu ja HR trollaatte täällä aikanne kuluksi. M880 peesaa teitä typerillä heitoilla, koska on kytiksellä kaiken aikaa.
Quulla on kokemuksia bmw:n jarruista n. 150 000 km, eikä niistä ole jäänyt mitään poikkeavaa mieleen.
Paitsi että etulevyt meni kieroksi kun ajoin vesilätäkköön kuumilla levyillä.
Teet viisaasti, jos pyrit aidosti eroon tuosta ryhmästä.
Tämä on täysin totta. Nyt ajellut tuolla i4 sähkärillä vajaat 3.5kk (15tkm) ja rupesin muistelemaan, että olenkohan koskaan jarruuttanut pyöräjarruille saakka lukuunottamatta yhtä alkukesän "testijarruutusta" kun näitä jarrujenkäyttöjuttuja rupesi lehdistössä näkymään. Ainakin silloin auto tuntui pysähtyvän ja hätävilkut syttyivät (toki mitään testirataa ei itsellä ole, joten vaikea arvioida pysähtyikö 5 metriä liian pitkällä).
Kuinka voimakas on perinteisen kestomagneettimoottorin moottorijarruutus (toki on säädettävissä), mutta millä teholla yleensä generoidaan jarruutustapahtumassa energiaa akustoon?
Bemareissahan on nuo vierasmagnetoidut tahtikoneet, jolloin jarruutustapahtumassa voidaan hyvinkin mennä jo "pidon rajamaille" pelkällä moottorijarruutuksella, jolloin pyöräjarrut jävät kyllä auttamattomasti vähälle käytölle. Energian takaisinvirtaus nousee lähes välittömästi -99.9kW lukemaan (kun perusnäytössä tuo näyttää vain kaksi merkitsevää numeroa yhdellä desimaalilla). Ohjekirjan mukaan maksimi regenerointiteho on 150kW. Voisikohan olla että tämä nyt on viety vähän liian pitkälle, eli pyöräjarruille pitäisi antaa enemmän vastuuta - ainakin määräajoin.
Jep, varta vasten odottelin että Baijerin Peskov tulee selittämään ettei bemarin jarruissa mitään vikaa ole. Valeuutisia ja noitavainoa.
Korjaamopäällikkö ohjeisti minua jo joskus parikymmentä vuotta sitten, että voimakas jarrutus kerran viikossa pitää jarrut kunnossa.
Niin. Ja Mesen käsijarruun oli sitten vielä omat kuviot.
En edes muista ajaneeni Mersua, jossa olisi KÄSIjarru, mutta tuo jalalla poljettava tosiaan pysyy paremmin kunnossa kun sitä käytetään säännöllisesti. Nykyautothan toimivat eri periaatteella ja satuloihin integroitu sähkömoottori ajaa palat kiinni levyyn joka kerta autoa pysäköitäessä. Vaijerikäyttöiset jarrukengät takalevyn navassa puuttuvat (onneksi!) kokonaan.
Se jousiritsa takalevyn sisällä on yksi HEL****N pirunnyrkki kasattavaksi.
Ei tekniikan maailma trollaa se vaan testaa. Ne on ihan eri henkilöt jotka täällä trollaa. 740GLE oletko sinä tästä toista mieltä? En ihan heti olisi uskonut sinun heittävän totaalista paskaa.
Entäs vapauttaminen?
Sitä varten on hälytys. Työmaan Vitolla on ajettu alle 5000 km. Jostakin johtuen kukaan ei saa polkaistua käsijarrua niin, ettei autolla pääsisi liikkeelle. Onneksi se hälyttää jarrun päälläolosta. Voimistelutossun voisi saada niin, että toimii, työkenkää ei. Napista painettava parkkiasento on sen verran olematon, että kaikki kuitenkin yrittävät kässäriä päälle.
Minusta mittaustulosten suhteen TM:n testit ovat olleet ok, mutta toimittajien omina mielipiteinään esittämät arviot ovat vain heidän omina mielipiteinään esittämiä arvioita. Niissä toimittaja voi tulkita mitä vain miten vain. Fakta on faktaa ja mutu mutua. Minä en ole kritisoinut yhtään sellaista Tesla-arvoita (yksityiskohtaa testeissä), jotka on tuotu esiin ilman toimittajan subjektiivisia kommentteja.
Oliko bemarin jarrutusmatkassa myös joku toimittajan tulkinta kyseessä tyylin vaikka, että "minusta ihan näytti kuin jarrutusmatka olisi ollut pitkä"? Vai oliko kyseessä mittaustulos?
Se onkin aika mielenkiintoista, jos kävi kuten Late taisi sanoa, että mitattu jarrutusmatka oli ensin pidempi, mutta testi sitten uusittiin, jotta saataisiin lyhyempi mittaustulos. Jos noin tehtiin, niin sehän oli käänteinen "tesla-testi".
Tekniikan Maailman kommentit on objektiivisia, miksei olisi?
Jos tiedät vastauksen kysymykseesi, niin kerro ihmeessä. Minäkin mielelläni tietäisin