@HybridRules kirjoitti:
Tuli kerrankin minullekin tenkkapå lataamisen kanssa. Olin Virossa ja akun varaus jäi asiakaskäynnillä "lyhyeksi". Näytti, että 6% olisi akkua satamassa jäljellä, enkä halunnut riskeerata. Näin talvikaikaan kannattaa olla varovainen. Sopivasti matkan varrelle sattui Alexelan 150kW (Kemppi) pikalaturit.
Kesti hetken saada lataus päälle. En ollut toiminut omien ohjeideni mukaan ja etukäteen valmistautuminen oli jäänyt tekemättä. Piti ladata sovellus netistä ja kirjata sinne maksukortti. Latasin vain ensin väärän sovelluksen "Laadija", joka onkin Alexelan joku navigointisovellus. Jotenkin tuo nimi minun mielestäni viittasi lataukseen.
Sain kuitekin oikeankin sovelluksen ladattua. Syötin sinne pankki(luotto)kortin tiedot. Sovellus avasi kameran ja luki latausliittimen vierestä QR-koodin ja sain latauksen käyntiin. Veloitus meni suoraan omalta kortilta.
Tuokin olisi hoitunut ihan sujuvasti, jos olisin ladannut sovelluksen puhelimeen jo etukäteen. Katsoin kyllä ennen lähtöä kotona latauskartta.fi -sivulta, missä päin ja millaisia latureita Virosta löytyy.
Kieltämättä olisi hyvä, jos satunnaista käyttäjää varten latausasemissa olisi korttimaksumahdollisuus. Se nopeuttaisi asioita. Mutta rinnalle pitäisi silti jättää sovelluksen ja RFID-tägin käyttö.
Taidat siis suositella, että latausasemat toimisivat kuten bensamittarit. Miksi ne alunperinkin piti tehdä erilaisiksi?
En missään tapauksessa suosittele sitä vaan suosittelen, että pankkikortilla maksaminen lisättäisiin nykyisten käytäntöjen rinnalle. Vain kun joutuu satunnaisesti käyttämään jotain latauspalvelua, olisi kortiimaksaminen nopeampi tapa kuin sovelluksen tai tägin käyttäminen.
Käytännössä inehmo liikkuu valtaosan matkoistaan kotimaassaan ja samalla kolkalla kotimaataan ja silloin tägi on heti Teslan latureiden jälkeen helpoin asiointiväline.
Taidat siis suositella, että latausasemat toimisivat kuten bensamittarit. Miksi ne alunperinkin piti tehdä erilaisiksi?
En missään tapauksessa suosittele sitä vaan suosittelen, että pankkikortilla maksaminen lisättäisiin nykyisten käytäntöjen rinnalle. Vain kun joutuu satunnaisesti käyttämään jotain latauspalvelua, olisi kortiimaksaminen nopeampi tapa kuin sovelluksen tai tägin käyttäminen.
Käytännössä inehmo liikkuu valtaosan matkoistaan kotimaassaan ja samalla kolkalla kotimaataan ja silloin tägi on heti Teslan latureiden jälkeen helpoin asiointiväline.
Et sitten ilmeisesti ole kuullut lähimaksusta puhelimella, kun kuvittelet erillisen tagin olevan parempi ratkaisu?
Taidat siis suositella, että latausasemat toimisivat kuten bensamittarit. Miksi ne alunperinkin piti tehdä erilaisiksi?
En missään tapauksessa suosittele sitä vaan suosittelen, että pankkikortilla maksaminen lisättäisiin nykyisten käytäntöjen rinnalle. Vain kun joutuu satunnaisesti käyttämään jotain latauspalvelua, olisi kortiimaksaminen nopeampi tapa kuin sovelluksen tai tägin käyttäminen.
Käytännössä inehmo liikkuu valtaosan matkoistaan kotimaassaan ja samalla kolkalla kotimaataan ja silloin tägi on heti Teslan latureiden jälkeen helpoin asiointiväline.
Et sitten ilmeisesti ole kuullut lähimaksusta puhelimella, kun kuvittelet erillisen tagin olevan parempi ratkaisu?
En ole lukenut tällä palstalla kenenkään valittavan lähimaksun puuttumista latausasemista vaan on valitettu sitä, että kortilla ei voi maksaa. Toki lähimaksu kävisi hyvin. Ja kortillakin tehtynä lähimaksu olisi ihan hyvä vaihtoehto. Yhtä hyvä kuin tägi. Lähimaksukaan ei aina toimi kansainvälisesti, mutta kotimaan käytössä se olisi hyvä. Oikeastaan parempi kuin tägi, koska sama kortti kävisi kaikilla latausasemilla.
Edit: En ole tietenkään sitä vastaan, että pankkikortilla voisi maksaa. En vain ole samaa mieltä pankkikorttia haikailevien kanssa siitä, että tägi olisi huono vaihtoehto. Sähköautoilijallle tägit ovat toimiva vaihtoehto, mutta satunnaiselle lataajalle hankala.
Taidat siis suositella, että latausasemat toimisivat kuten bensamittarit. Miksi ne alunperinkin piti tehdä erilaisiksi?
En missään tapauksessa suosittele sitä vaan suosittelen, että pankkikortilla maksaminen lisättäisiin nykyisten käytäntöjen rinnalle. Vain kun joutuu satunnaisesti käyttämään jotain latauspalvelua, olisi kortiimaksaminen nopeampi tapa kuin sovelluksen tai tägin käyttäminen.
Käytännössä inehmo liikkuu valtaosan matkoistaan kotimaassaan ja samalla kolkalla kotimaataan ja silloin tägi on heti Teslan latureiden jälkeen helpoin asiointiväline.
Et sitten ilmeisesti ole kuullut lähimaksusta puhelimella, kun kuvittelet erillisen tagin olevan parempi ratkaisu?
Onko sellaisia paikkoja paljonkin, joissa korttimaksu ei käy, mutta kännykällä voi maksaa lähimaksulla?
Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !
Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!
Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!
@Markku207 kirjoitti:
Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !
Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!
Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!
Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?
Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.
@Markku207 kirjoitti:
Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !
Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!
Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!
Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?
Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.
Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !
Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !
@Markku207 kirjoitti:
Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !
Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!
Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!
Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?
Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.
Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !
Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !
Tyypillisesti sähköauton akku ei hajoa kokonaan, vaan toimintakunto laskee kulumisen myötä siten, että akkuun maksimissaan varastoitava energiasisältö ja auton toimintamatka pienenevät. Tämä pätee kaikkiin akkuihin.
Pienillä ajomäärillä sähköauto ei ole taloudellisesti kannattava hankinta.
@tracktest kirjoitti:
Tyypillisesti sähköauton akku ei hajoa kokonaan, vaan toimintakunto laskee kulumisen myötä siten, että akkuun maksimissaan varastoitava energiasisältö ja auton toimintamatka pienenevät. Tämä pätee kaikkiin akkuihin.
Näinhän se on. Ilmeisesti akkujen kapasiteetin pieneneminen on kuitenkin ollut pelättyä vähäisempää. Nythän kokemusta ei oikein vielä ole kuin Nissan Leafista, muita massamarkkinoiden sähköautoja ei oikein ole vielä pääsyt siihen ikään.
Pienillä ajomäärillä sähköauto ei ole taloudellisesti kannattava hankinta.
No ei, mutta mikäpä uusi auto olisi?
Edit: Meillä tosin yksityisliisattu uusi Nissan Leaf osoittautui taloudelliseksi vaihtoehdoksi teini-ikäiselle bensa-autolle, vaikka kilometrejä on kertynyt vain 8tkm.
@Markku207 kirjoitti:
Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !
Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!
Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava !
Ei ole, enkä usko että yhdenkään 15 v. tai vanhemman sähköauton akkua uusitaan. Ikävä kyllä sähköauton elinkaari Suomessa saattaa jäädä lyhyemmäksi kuin polttomoottoriauton?
Onko paljon sellaisia korjaamoita jotka osaavat etsiä viallisen modulin jos diagnostiikka ei aloita latausta koska akussa on jokin ongelma? Noin yleisesti, merkki kuin merkki. Nyt tätä ongelmaa jossa takuu ei kata, voi esiintyä vain parissa merkissä mutta muutamassa vuodessa kaikilla merkeillä. Tulee mieleen yksi räjäytetty Tesla.
@Jorma L2 kirjoitti:
Onko paljon sellaisia korjaamoita jotka osaavat etsiä viallisen modulin jos diagnostiikka ei aloita latausta koska akussa on jokin ongelma? Noin yleisesti, merkki kuin merkki. Nyt tätä ongelmaa jossa takuu ei kata, voi esiintyä vain parissa merkissä mutta muutamassa vuodessa kaikilla merkeillä. Tulee mieleen yksi räjäytetty Tesla.
Tuskin niitä kovin montaa vielä on, kun ei ole kysyntäkään. Siirtymävaiheen pullonkauloja varmasti tulee, mutta ihan yhtä varmaa on että korjaamoita syntyy kysynnän myötä.
Siitä räjäytetystä Teslastakin taidettiin myydä sekä akku että (muu) voimalinja, ellen ihan väärin muista
@Markku207 kirjoitti:
Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !
Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!
Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!
Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?
Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.
Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !
Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !
Mihin sinä perustat nämä väittämäsi?
Sähköautojen akusto on iso ja elintärkeä kokonaisuus, jonka uusinta maksaa paljon, eli 10000-15000€ tai enemmän ! Se on käytetyssä autossa liian suuri menoerä, jotta sen saisi takaisin autoa myydessä !! Eli, jossakin vaiheessa auton markkina-arvo ja akuston uusinta ovat samanhintaisia ! Ilman akuston uusintaa auto ei enään ole käyttökelpoinen !
@Jorma L2 kirjoitti:
Onko paljon sellaisia korjaamoita jotka osaavat etsiä viallisen modulin jos diagnostiikka ei aloita latausta koska akussa on jokin ongelma? Noin yleisesti, merkki kuin merkki. Nyt tätä ongelmaa jossa takuu ei kata, voi esiintyä vain parissa merkissä mutta muutamassa vuodessa kaikilla merkeillä. Tulee mieleen yksi räjäytetty Tesla.
Kun sähköauton toimintasäde lyhenee ajan myötä, niin sitä ei voi palauttaa/korjata uusimalla joitakin akuston moduleita !!
@Jorma L2 kirjoitti:
Onko paljon sellaisia korjaamoita jotka osaavat etsiä viallisen modulin jos diagnostiikka ei aloita latausta koska akussa on jokin ongelma? Noin yleisesti, merkki kuin merkki. Nyt tätä ongelmaa jossa takuu ei kata, voi esiintyä vain parissa merkissä mutta muutamassa vuodessa kaikilla merkeillä. Tulee mieleen yksi räjäytetty Tesla.
Jokainen vähänkin tuohon räjäytettyyn Teslaan perehtynyt tietää, että kyseiseen entiseen kolariautoon oli aiemmin vaihdettu akku, jolle ei ollut valmistajan hyväksyntää. Siksi sen jälleenmyynti olisi ollut vaikeaa.
@Markku207 kirjoitti:
Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !
Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!
Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!
Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?
Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.
Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !
Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !
Mihin sinä perustat nämä väittämäsi?
Sähköautojen akusto on iso ja elintärkeä kokonaisuus, jonka uusinta maksaa paljon, eli 10000-15000€ tai enemmän ! Se on käytetyssä autossa liian suuri menoerä, jotta sen saisi takaisin autoa myydessä !! Eli, jossakin vaiheessa auton markkina-arvo ja akuston uusinta ovat samanhintaisia ! Ilman akuston uusintaa auto ei enään ole käyttökelpoinen !
Kamalan paljon huutomerkkejä.
Kyllä kyllä, akku on kallis komponentti, mutta niin on polttomoottorikin. Eipä niitäkään tehdasuusina 15 vuotta vanhoihin autoihin vaihdeta.
Sinä puhut nyt siihen sävyyn että akku olisi pakko vaihtaa jokaiseen autoon sen elinkaaren aikana. Onko sinulla jotain näyttöä siitä että näin tosiaan jouduttaisiin tekemään?
Minä kun epäilen että akut ensinnäkin kestävät pidempään kuin tässä uumoillaan, eikä niitä tarvitse vaihtaa.
Toiseksi oletan että kaupan tulee olemaan sekä tarvikeakkuja, että sellaisia akkupaketteja jotka on koostettu kolariautojen yms akuista jotta saadaan aikaan riittävän hyvä vaihtoakku. Akkukemioden kehittyessä samaan tilaan saadaan joko enemmän energiaa, kevyempi akku, tai halvempi entisä vastaava.
Kolmanneksi, sähköauton jäännösarvo tulee olemaan polttomoottoriautoa korkeampi, koska se akkupaketti on käyttökelpoinen muussa käytössä senkin jälkeen kun sen kapasiteetti on laskenut puoleen.
Ja vielä lopuksi, ensimmäisen massasumarkkinoille päässeen autosukupolven akut joiden kapasiteetit olivat alle 30kWh (Leaf 24 ja Ioniq 28) ovat tietysti autoina jo aika huonoja jos kapasiteettia on jäljellä puolet. Näiden jälkeen akkukoot ovat kasvaneet, ja niistä on varaa vähän hävitäkin ilman että autosta tulee käyttökelvoton. Kannattaa nyt yrittää muistaa että tekniikka on vielä muurrosvaiheessa ja kehittyy nopeasti. Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana myydyt sähköautot ovat jo monella tapaa merkittävästi parempia.
@Markku207 kirjoitti:
Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !
Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!
Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!
Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?
Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.
Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !
Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !
Mihin sinä perustat nämä väittämäsi?
Sähköautojen akusto on iso ja elintärkeä kokonaisuus, jonka uusinta maksaa paljon, eli 10000-15000€ tai enemmän ! Se on käytetyssä autossa liian suuri menoerä, jotta sen saisi takaisin autoa myydessä !! Eli, jossakin vaiheessa auton markkina-arvo ja akuston uusinta ovat samanhintaisia ! Ilman akuston uusintaa auto ei enään ole käyttökelpoinen !
Kamalan paljon huutomerkkejä.
Kyllä kyllä, akku on kallis komponentti, mutta niin on polttomoottorikin. Eipä niitäkään tehdasuusina 15 vuotta vanhoihin autoihin vaihdeta.
Sinä puhut nyt siihen sävyyn että akku olisi pakko vaihtaa jokaiseen autoon sen elinkaaren aikana. Onko sinulla jotain näyttöä siitä että näin tosiaan jouduttaisiin tekemään?
Minä kun epäilen että akut ensinnäkin kestävät pidempään kuin tässä uumoillaan, eikä niitä tarvitse vaihtaa.
Toiseksi oletan että kaupan tulee olemaan sekä tarvikeakkuja, että sellaisia akkupaketteja jotka on koostettu kolariautojen yms akuista jotta saadaan aikaan riittävän hyvä vaihtoakku. Akkukemioden kehittyessä samaan tilaan saadaan joko enemmän energiaa, kevyempi akku, tai halvempi entisä vastaava.
Kolmanneksi, sähköauton jäännösarvo tulee olemaan polttomoottoriautoa korkeampi, koska se akkupaketti on käyttökelpoinen muussa käytössä senkin jälkeen kun sen kapasiteetti on laskenut puoleen.
Ja vielä lopuksi, ensimmäisen massasumarkkinoille päässeen autosukupolven akut joiden kapasiteetit olivat alle 30kWh (Leaf 24 ja Ioniq 28) ovat tietysti autoina jo aika huonoja jos kapasiteettia on jäljellä puolet. Näiden jälkeen akkukoot ovat kasvaneet, ja niistä on varaa vähän hävitäkin ilman että autosta tulee käyttökelvoton. Kannattaa nyt yrittää muistaa että tekniikka on vielä muurrosvaiheessa ja kehittyy nopeasti. Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana myydyt sähköautot ovat jo monella tapaa merkittävästi parempia.
Asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvityshinnat ovat vielä liian korkeat, koska ihmiset ja myyjätkään eivät vielä tuota akustopulmaa hahmoita !
@Markku207 kirjoitti:
Asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvityshinnat ovat vielä liian korkeat, koska ihmiset ja myyjätkään eivät vielä tuota akustopulmaa hahmoita !
Voi olla ydin, mutta ei siinä mitään huutomerkkejä vaativaa ongelmaa ole. Päinvastoin, käytettyjen korkea hinta on usein vaihtavan uuden ostajan selvä etu.
Jos pidät merkkiliikkeen nyt 10.000 - 15.000 € hintaista akkua sietämättömänä riskinä, niin voithan sinä ostaa vaikka dieselauton, jonka uuden moottorin merkkiliikkeen hinta on 17.000 €, jos se tuntuu sinusta turvallisemmalta.
Käytettyjen sähköautojen hinnat ovat olleet epänormaalin korkealla kovan kysynnän ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Nyt tilanne on normalisoitumassa ja vaikka toissavuotista käytettyä kohtuukilometreillä ei vielä saakaan polttisten tapaan puoleen hintaan, niin viimevuotisia saa jo tehdastakuulla kolmasosan alle uuden hinnan alle 15.000 km ajettuna.
Käypä hinta ei muodostu teknisin perustein vaan sen nojalla mitä tuotteesta voi markkinoilla saada. Käypä hinta on se, millä kauppa käy ja minkä ostaja on valmis maksamaan. Jos se on mielestäsi liikaa, vaihda joko tuotetta tai liikettä tai molempia.
Monestako vastaväitteestä löit vedon, eli onko tätä vielä tarpeen jatkaa?
@Markku207 kirjoitti:
Kun sähköauton toimintasäde lyhenee ajan myötä, niin sitä ei voi palauttaa/korjata uusimalla joitakin akuston moduleita !!
Sitten kun modernin dieselin konetehosta on jäljellä enää 10%, sillä ei saa ajaa koska se ei läpäise katsastusta eikä öljytila edes riittäisi kotipihaa kauemmas. Moottoria ei myöskään voi vaihtaa kotitallissa, koska saman ikäinen hajottamolta ostettu vaihtomoottori ei edes käynnisty ennen kuin moottori ja sen ohjausjärjestelmä autossa on esitelty toisilleen tehtaan huoltojärjestelmällä. Ilman sitä auto on käyttökelvoton.
Sitten kun modernin sähköauton akkukapasiteetista on jäljellä enää 10%, se riittää edelleen varastoimaan aurinkoenergiaa talon tarpeisiin kesäyön ylitse. Sillä voi myös käydä kaupassa ja treeneissä vaikka toimintamatkaa ei olisi kuin 30 km.
Lisäksi sähköauton raato sisältää arvokkaita raaka-aineita, joten romutusarvokin jäänee polttista pienemmäksi?
Ei näitä argumentteja ole pakko uskoa. Siinä tapauksessa minun suositukseni on Mercedes W124 250D. Ota mieluimmin turbolla jos massi riittää. Se on kivempi ajaa nykyajan hektisessä liikenteessä.
@Markku207 kirjoitti:
Kun sähköauton toimintasäde lyhenee ajan myötä, niin sitä ei voi palauttaa/korjata uusimalla joitakin akuston moduleita !!
Sitten kun modernin dieselin konetehosta on jäljellä enää 10%, sillä ei saa ajaa koska se ei läpäise katsastusta eikä öljytila edes riittäisi kotipihaa kauemmas. Moottoria ei myöskään voi vaihtaa kotitallissa, koska saman ikäinen hajottamolta ostettu vaihtomoottori ei edes käynnisty ennen kuin moottori ja sen ohjausjärjestelmä autossa on esitelty toisilleen tehtaan huoltojärjestelmällä. Ilman sitä auto on käyttökelvoton.
Sitten kun modernin sähköauton akkukapasiteetista on jäljellä enää 10%, se riittää edelleen varastoimaan aurinkoenergiaa talon tarpeisiin kesäyön ylitse. Sillä voi myös käydä kaupassa ja treeneissä vaikka toimintamatkaa ei olisi kuin 30 km.
Lisäksi sähköauton raato sisältää arvokkaita raaka-aineita, joten romutusarvokin jäänee polttista pienemmäksi?
Ei näitä argumentteja ole pakko uskoa. Siinä tapauksessa minun suositukseni on Mercedes W124 250D. Ota mieluimmin turbolla jos massi riittää. Se on kivempi ajaa nykyajan hektisessä liikenteessä.
Siis tehosta vai kapasiteetista? Kyllähän ne käsi kädessä kulkevat periaatteessa, mutta kuinkahan on sähköautojen akkujen kanssa, kun virran tarve vaihtelee suuresti.
Järkevän kokoiset autojen akut ovat alle 50 kWh, mutta ovat silti aika mötiköitä. Kuinkahan moni huolisi sellaisen varastoimaan vähäistä energiamäärää ja vikaantumaan joko näyttävästi tai lopullisesti?
Kuten M880 kirjoitti, maailma kehittyy. Vielä ei ole ollut tarvetta akkujen uusimispalveluille, kun on ollut takuut, mutta jatkossa yrittäjiä löytyy sillekin alalle ja joku tekee pitkää päivää ja tiputtaa hintoja. Jonkinlaista aloitusta on jo, mm. akkujen purkua ja kennojen testausta, joten eiköhän tilanne muutu vaikka se ei olekaan nykyhetkessä suosittua. Toivottomuus säteilee ylimmästä johdosta hallintoalamaisiin ja millään ei ole tulevaisuutta.
Tallissani olevien hieman vajaa 25 v. ja 18 v. autojen konetehosta ja toimintamatkasta tankillisella noin 100% on jäljellä. Muuten toimintamatkasta uupuu toisesta reilu neljännesmiljoona km ja toisesta reilu kolmannesmiljoona
Onkohan sähkisten myynti kannattamatonta, joten sitä hillitään hintojenheilautuksilla? Saako kauppasopimukseen pykälän, että seuraavien 6 kk aikana tulevat alennukset siirtyvät hintaan?
@Markku207 kirjoitti:
Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !
Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!
Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!
Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?
Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.
Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !
Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !
Mihin sinä perustat nämä väittämäsi?
Sähköautojen akusto on iso ja elintärkeä kokonaisuus, jonka uusinta maksaa paljon, eli 10000-15000€ tai enemmän ! Se on käytetyssä autossa liian suuri menoerä, jotta sen saisi takaisin autoa myydessä !! Eli, jossakin vaiheessa auton markkina-arvo ja akuston uusinta ovat samanhintaisia ! Ilman akuston uusintaa auto ei enään ole käyttökelpoinen !
Kamalan paljon huutomerkkejä.
Kyllä kyllä, akku on kallis komponentti, mutta niin on polttomoottorikin. Eipä niitäkään tehdasuusina 15 vuotta vanhoihin autoihin vaihdeta.
Sinä puhut nyt siihen sävyyn että akku olisi pakko vaihtaa jokaiseen autoon sen elinkaaren aikana. Onko sinulla jotain näyttöä siitä että näin tosiaan jouduttaisiin tekemään?
Minä kun epäilen että akut ensinnäkin kestävät pidempään kuin tässä uumoillaan, eikä niitä tarvitse vaihtaa.
Toiseksi oletan että kaupan tulee olemaan sekä tarvikeakkuja, että sellaisia akkupaketteja jotka on koostettu kolariautojen yms akuista jotta saadaan aikaan riittävän hyvä vaihtoakku. Akkukemioden kehittyessä samaan tilaan saadaan joko enemmän energiaa, kevyempi akku, tai halvempi entisä vastaava.
Kolmanneksi, sähköauton jäännösarvo tulee olemaan polttomoottoriautoa korkeampi, koska se akkupaketti on käyttökelpoinen muussa käytössä senkin jälkeen kun sen kapasiteetti on laskenut puoleen.
Ja vielä lopuksi, ensimmäisen massasumarkkinoille päässeen autosukupolven akut joiden kapasiteetit olivat alle 30kWh (Leaf 24 ja Ioniq 28) ovat tietysti autoina jo aika huonoja jos kapasiteettia on jäljellä puolet. Näiden jälkeen akkukoot ovat kasvaneet, ja niistä on varaa vähän hävitäkin ilman että autosta tulee käyttökelvoton. Kannattaa nyt yrittää muistaa että tekniikka on vielä muurrosvaiheessa ja kehittyy nopeasti. Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana myydyt sähköautot ovat jo monella tapaa merkittävästi parempia.
Asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvityshinnat ovat vielä liian korkeat, koska ihmiset ja myyjätkään eivät vielä tuota akustopulmaa hahmoita !
Kysyn nyt ehkä kolmannen kerran, että mitä tietoa sinulla on näistä akkujen hiipumisista? Siis se asia minkä sinä tiedät, mutta ostajat ja myyjät eivät hahmota. Linkkaa joku tilasto, lehtiartikkeli tai joku muu lähde? Minulle kelpaa ihan mikä tahansa, paitsi iltapäivälehden tarina jostain yksittäisestä Teslasta tai Nissanista.
@Quu kirjoitti:
atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.
On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.
Pelkkä päättelykyky riittää tässäkin tapauksessa. Käyttökokemusta löytyy aika helposti, tässä yksi. Aika salamyhkäistä tämä akuston kesto näyttää olevan, asiasta ei juurikaan haluta keskustella.
Leaf 40 kWh sähköauton akun kuntoisuus näyttää laskevan keskimääräistä nopeammin.
Sen verran tarkennan että tämän kirjoittajan autoyksilön akku on kulunut keskimääräistä nopeammin. Kirjoittaja kuitenkin mainitsee että 300 tkm jälkeenkin akun kuntoisuus olisi 75% mikä on aivan kelpo tulos, ja arvelee elvyttämisen maksavan pari-kolme tonnia. 300tkm mennessä alkaa monessa muussakin autossa olla remontin tarvetta. Kytkin, vaihteisto ja erilaiset moottoriviat eivät ole mitenkään tavattomia, ja autotehtaat eivät lähtökohtaisesti mitoita kytkintä 300tkm:lle. Jakohihnakin on pitänyt vaihtaa kerran tai pari, mikä on toki huolto- eikä korjaustyö, mutta kustannus yhtä kaikki. (alkaen ehkä 600eur / kerta)
Kirjoitus oli kyllä mielenkiintoista luettavaa, kiitos linkkauksesta!
@Quu kirjoitti:
atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.
On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.
Ollaanko nyt tietoisia siitä muun elinkaaren kestosta? Tehoelektroniikkakaan ei kestä ikuisesti varsinkaan rankasti käytettynä, on kallista, luultavasti hankalasti korjattavaa ja saatavuudessakin voi tulla ongelmia 10 vuoden jälkeen. Erikoissähkömoottorit voivat olla vastaavanlaisia, auton ohjauselektroniikka ja näytöt pettävät ja silleen. Taidettiin MG:stä jo kirjoitella, ettei alusta toista talvea näe.
@Markku207 kirjoitti:
Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !
Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!
Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!
Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?
Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.
Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !
Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !
Mihin sinä perustat nämä väittämäsi?
Sähköautojen akusto on iso ja elintärkeä kokonaisuus, jonka uusinta maksaa paljon, eli 10000-15000€ tai enemmän ! Se on käytetyssä autossa liian suuri menoerä, jotta sen saisi takaisin autoa myydessä !! Eli, jossakin vaiheessa auton markkina-arvo ja akuston uusinta ovat samanhintaisia ! Ilman akuston uusintaa auto ei enään ole käyttökelpoinen !
Kamalan paljon huutomerkkejä.
Kyllä kyllä, akku on kallis komponentti, mutta niin on polttomoottorikin. Eipä niitäkään tehdasuusina 15 vuotta vanhoihin autoihin vaihdeta.
Sinä puhut nyt siihen sävyyn että akku olisi pakko vaihtaa jokaiseen autoon sen elinkaaren aikana. Onko sinulla jotain näyttöä siitä että näin tosiaan jouduttaisiin tekemään?
Minä kun epäilen että akut ensinnäkin kestävät pidempään kuin tässä uumoillaan, eikä niitä tarvitse vaihtaa.
Toiseksi oletan että kaupan tulee olemaan sekä tarvikeakkuja, että sellaisia akkupaketteja jotka on koostettu kolariautojen yms akuista jotta saadaan aikaan riittävän hyvä vaihtoakku. Akkukemioden kehittyessä samaan tilaan saadaan joko enemmän energiaa, kevyempi akku, tai halvempi entisä vastaava.
Kolmanneksi, sähköauton jäännösarvo tulee olemaan polttomoottoriautoa korkeampi, koska se akkupaketti on käyttökelpoinen muussa käytössä senkin jälkeen kun sen kapasiteetti on laskenut puoleen.
Ja vielä lopuksi, ensimmäisen massasumarkkinoille päässeen autosukupolven akut joiden kapasiteetit olivat alle 30kWh (Leaf 24 ja Ioniq 28) ovat tietysti autoina jo aika huonoja jos kapasiteettia on jäljellä puolet. Näiden jälkeen akkukoot ovat kasvaneet, ja niistä on varaa vähän hävitäkin ilman että autosta tulee käyttökelvoton. Kannattaa nyt yrittää muistaa että tekniikka on vielä muurrosvaiheessa ja kehittyy nopeasti. Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana myydyt sähköautot ovat jo monella tapaa merkittävästi parempia.
Asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvityshinnat ovat vielä liian korkeat, koska ihmiset ja myyjätkään eivät vielä tuota akustopulmaa hahmoita !
Kysyn nyt ehkä kolmannen kerran, että mitä tietoa sinulla on näistä akkujen hiipumisista? Siis se asia minkä sinä tiedät, mutta ostajat ja myyjät eivät hahmota. Linkkaa joku tilasto, lehtiartikkeli tai joku muu lähde? Minulle kelpaa ihan mikä tahansa, paitsi iltapäivälehden tarina jostain yksittäisestä Teslasta tai Nissanista.
Kannattaa vain tutustua sähköauton rakenteeseen ja eri komponenttien merkitykseen auton toiminnan kannalta ! Loppu on päättelyä !!
En missään tapauksessa suosittele sitä vaan suosittelen, että pankkikortilla maksaminen lisättäisiin nykyisten käytäntöjen rinnalle. Vain kun joutuu satunnaisesti käyttämään jotain latauspalvelua, olisi kortiimaksaminen nopeampi tapa kuin sovelluksen tai tägin käyttäminen.
Käytännössä inehmo liikkuu valtaosan matkoistaan kotimaassaan ja samalla kolkalla kotimaataan ja silloin tägi on heti Teslan latureiden jälkeen helpoin asiointiväline.
Et sitten ilmeisesti ole kuullut lähimaksusta puhelimella, kun kuvittelet erillisen tagin olevan parempi ratkaisu?
En ole lukenut tällä palstalla kenenkään valittavan lähimaksun puuttumista latausasemista vaan on valitettu sitä, että kortilla ei voi maksaa. Toki lähimaksu kävisi hyvin. Ja kortillakin tehtynä lähimaksu olisi ihan hyvä vaihtoehto. Yhtä hyvä kuin tägi. Lähimaksukaan ei aina toimi kansainvälisesti, mutta kotimaan käytössä se olisi hyvä. Oikeastaan parempi kuin tägi, koska sama kortti kävisi kaikilla latausasemilla.
Edit: En ole tietenkään sitä vastaan, että pankkikortilla voisi maksaa. En vain ole samaa mieltä pankkikorttia haikailevien kanssa siitä, että tägi olisi huono vaihtoehto. Sähköautoilijallle tägit ovat toimiva vaihtoehto, mutta satunnaiselle lataajalle hankala.
Onko sellaisia paikkoja paljonkin, joissa korttimaksu ei käy, mutta kännykällä voi maksaa lähimaksulla?
Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !
Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!
Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!
Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?
Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.
Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !
Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !
Mihin sinä perustat nämä väittämäsi?
Tyypillisesti sähköauton akku ei hajoa kokonaan, vaan toimintakunto laskee kulumisen myötä siten, että akkuun maksimissaan varastoitava energiasisältö ja auton toimintamatka pienenevät. Tämä pätee kaikkiin akkuihin.
Pienillä ajomäärillä sähköauto ei ole taloudellisesti kannattava hankinta.
Näinhän se on. Ilmeisesti akkujen kapasiteetin pieneneminen on kuitenkin ollut pelättyä vähäisempää. Nythän kokemusta ei oikein vielä ole kuin Nissan Leafista, muita massamarkkinoiden sähköautoja ei oikein ole vielä pääsyt siihen ikään.
No ei, mutta mikäpä uusi auto olisi?
Edit: Meillä tosin yksityisliisattu uusi Nissan Leaf osoittautui taloudelliseksi vaihtoehdoksi teini-ikäiselle bensa-autolle, vaikka kilometrejä on kertynyt vain 8tkm.
Ei ole, enkä usko että yhdenkään 15 v. tai vanhemman sähköauton akkua uusitaan. Ikävä kyllä sähköauton elinkaari Suomessa saattaa jäädä lyhyemmäksi kuin polttomoottoriauton?
Onko paljon sellaisia korjaamoita jotka osaavat etsiä viallisen modulin jos diagnostiikka ei aloita latausta koska akussa on jokin ongelma? Noin yleisesti, merkki kuin merkki. Nyt tätä ongelmaa jossa takuu ei kata, voi esiintyä vain parissa merkissä mutta muutamassa vuodessa kaikilla merkeillä. Tulee mieleen yksi räjäytetty Tesla.
Tuskin niitä kovin montaa vielä on, kun ei ole kysyntäkään. Siirtymävaiheen pullonkauloja varmasti tulee, mutta ihan yhtä varmaa on että korjaamoita syntyy kysynnän myötä.
Siitä räjäytetystä Teslastakin taidettiin myydä sekä akku että (muu) voimalinja, ellen ihan väärin muista
Sähköautojen akusto on iso ja elintärkeä kokonaisuus, jonka uusinta maksaa paljon, eli 10000-15000€ tai enemmän ! Se on käytetyssä autossa liian suuri menoerä, jotta sen saisi takaisin autoa myydessä !! Eli, jossakin vaiheessa auton markkina-arvo ja akuston uusinta ovat samanhintaisia ! Ilman akuston uusintaa auto ei enään ole käyttökelpoinen !
Kun sähköauton toimintasäde lyhenee ajan myötä, niin sitä ei voi palauttaa/korjata uusimalla joitakin akuston moduleita !!
Jokainen vähänkin tuohon räjäytettyyn Teslaan perehtynyt tietää, että kyseiseen entiseen kolariautoon oli aiemmin vaihdettu akku, jolle ei ollut valmistajan hyväksyntää. Siksi sen jälleenmyynti olisi ollut vaikeaa.
Kamalan paljon huutomerkkejä.
Kyllä kyllä, akku on kallis komponentti, mutta niin on polttomoottorikin. Eipä niitäkään tehdasuusina 15 vuotta vanhoihin autoihin vaihdeta.
Sinä puhut nyt siihen sävyyn että akku olisi pakko vaihtaa jokaiseen autoon sen elinkaaren aikana. Onko sinulla jotain näyttöä siitä että näin tosiaan jouduttaisiin tekemään?
Minä kun epäilen että akut ensinnäkin kestävät pidempään kuin tässä uumoillaan, eikä niitä tarvitse vaihtaa.
Toiseksi oletan että kaupan tulee olemaan sekä tarvikeakkuja, että sellaisia akkupaketteja jotka on koostettu kolariautojen yms akuista jotta saadaan aikaan riittävän hyvä vaihtoakku. Akkukemioden kehittyessä samaan tilaan saadaan joko enemmän energiaa, kevyempi akku, tai halvempi entisä vastaava.
Kolmanneksi, sähköauton jäännösarvo tulee olemaan polttomoottoriautoa korkeampi, koska se akkupaketti on käyttökelpoinen muussa käytössä senkin jälkeen kun sen kapasiteetti on laskenut puoleen.
Ja vielä lopuksi, ensimmäisen massasumarkkinoille päässeen autosukupolven akut joiden kapasiteetit olivat alle 30kWh (Leaf 24 ja Ioniq 28) ovat tietysti autoina jo aika huonoja jos kapasiteettia on jäljellä puolet. Näiden jälkeen akkukoot ovat kasvaneet, ja niistä on varaa vähän hävitäkin ilman että autosta tulee käyttökelvoton. Kannattaa nyt yrittää muistaa että tekniikka on vielä muurrosvaiheessa ja kehittyy nopeasti. Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana myydyt sähköautot ovat jo monella tapaa merkittävästi parempia.
Asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvityshinnat ovat vielä liian korkeat, koska ihmiset ja myyjätkään eivät vielä tuota akustopulmaa hahmoita !
Voi olla ydin, mutta ei siinä mitään huutomerkkejä vaativaa ongelmaa ole. Päinvastoin, käytettyjen korkea hinta on usein vaihtavan uuden ostajan selvä etu.
Jos pidät merkkiliikkeen nyt 10.000 - 15.000 € hintaista akkua sietämättömänä riskinä, niin voithan sinä ostaa vaikka dieselauton, jonka uuden moottorin merkkiliikkeen hinta on 17.000 €, jos se tuntuu sinusta turvallisemmalta.
Käytettyjen sähköautojen hinnat ovat olleet epänormaalin korkealla kovan kysynnän ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Nyt tilanne on normalisoitumassa ja vaikka toissavuotista käytettyä kohtuukilometreillä ei vielä saakaan polttisten tapaan puoleen hintaan, niin viimevuotisia saa jo tehdastakuulla kolmasosan alle uuden hinnan alle 15.000 km ajettuna.
Käypä hinta ei muodostu teknisin perustein vaan sen nojalla mitä tuotteesta voi markkinoilla saada. Käypä hinta on se, millä kauppa käy ja minkä ostaja on valmis maksamaan. Jos se on mielestäsi liikaa, vaihda joko tuotetta tai liikettä tai molempia.
Monestako vastaväitteestä löit vedon, eli onko tätä vielä tarpeen jatkaa?
Sitten kun modernin dieselin konetehosta on jäljellä enää 10%, sillä ei saa ajaa koska se ei läpäise katsastusta eikä öljytila edes riittäisi kotipihaa kauemmas. Moottoria ei myöskään voi vaihtaa kotitallissa, koska saman ikäinen hajottamolta ostettu vaihtomoottori ei edes käynnisty ennen kuin moottori ja sen ohjausjärjestelmä autossa on esitelty toisilleen tehtaan huoltojärjestelmällä. Ilman sitä auto on käyttökelvoton.
Sitten kun modernin sähköauton akkukapasiteetista on jäljellä enää 10%, se riittää edelleen varastoimaan aurinkoenergiaa talon tarpeisiin kesäyön ylitse. Sillä voi myös käydä kaupassa ja treeneissä vaikka toimintamatkaa ei olisi kuin 30 km.
Lisäksi sähköauton raato sisältää arvokkaita raaka-aineita, joten romutusarvokin jäänee polttista pienemmäksi?
Ei näitä argumentteja ole pakko uskoa. Siinä tapauksessa minun suositukseni on Mercedes W124 250D. Ota mieluimmin turbolla jos massi riittää. Se on kivempi ajaa nykyajan hektisessä liikenteessä.
Siis tehosta vai kapasiteetista? Kyllähän ne käsi kädessä kulkevat periaatteessa, mutta kuinkahan on sähköautojen akkujen kanssa, kun virran tarve vaihtelee suuresti.
Järkevän kokoiset autojen akut ovat alle 50 kWh, mutta ovat silti aika mötiköitä. Kuinkahan moni huolisi sellaisen varastoimaan vähäistä energiamäärää ja vikaantumaan joko näyttävästi tai lopullisesti?
Kuten M880 kirjoitti, maailma kehittyy. Vielä ei ole ollut tarvetta akkujen uusimispalveluille, kun on ollut takuut, mutta jatkossa yrittäjiä löytyy sillekin alalle ja joku tekee pitkää päivää ja tiputtaa hintoja. Jonkinlaista aloitusta on jo, mm. akkujen purkua ja kennojen testausta, joten eiköhän tilanne muutu vaikka se ei olekaan nykyhetkessä suosittua. Toivottomuus säteilee ylimmästä johdosta hallintoalamaisiin ja millään ei ole tulevaisuutta.
Tallissani olevien hieman vajaa 25 v. ja 18 v. autojen konetehosta ja toimintamatkasta tankillisella noin 100% on jäljellä. Muuten toimintamatkasta uupuu toisesta reilu neljännesmiljoona km ja toisesta reilu kolmannesmiljoona
Nyt kannattaa ostaa sähköauto, huomenna se voi olla jo halvempi: https://www.is.fi/autot/art-2000010066858.html
Onkohan sähkisten myynti kannattamatonta, joten sitä hillitään hintojenheilautuksilla? Saako kauppasopimukseen pykälän, että seuraavien 6 kk aikana tulevat alennukset siirtyvät hintaan?
Kysyn nyt ehkä kolmannen kerran, että mitä tietoa sinulla on näistä akkujen hiipumisista? Siis se asia minkä sinä tiedät, mutta ostajat ja myyjät eivät hahmota. Linkkaa joku tilasto, lehtiartikkeli tai joku muu lähde? Minulle kelpaa ihan mikä tahansa, paitsi iltapäivälehden tarina jostain yksittäisestä Teslasta tai Nissanista.
atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.
On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.
Pelkkä päättelykyky riittää tässäkin tapauksessa. Käyttökokemusta löytyy aika helposti, tässä yksi. Aika salamyhkäistä tämä akuston kesto näyttää olevan, asiasta ei juurikaan haluta keskustella.
Leaf 40 kWh sähköauton akun kuntoisuus näyttää laskevan keskimääräistä nopeammin.
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/leaf_40kWh_sahköautoni_akun_kuntoisuus_nayttaa_tlaskevan_keskimaaraista_nopeammin
Ei riitä.
Ainakin minä nimenomaan yritän keskustella tästä.
Sen verran tarkennan että tämän kirjoittajan autoyksilön akku on kulunut keskimääräistä nopeammin. Kirjoittaja kuitenkin mainitsee että 300 tkm jälkeenkin akun kuntoisuus olisi 75% mikä on aivan kelpo tulos, ja arvelee elvyttämisen maksavan pari-kolme tonnia. 300tkm mennessä alkaa monessa muussakin autossa olla remontin tarvetta. Kytkin, vaihteisto ja erilaiset moottoriviat eivät ole mitenkään tavattomia, ja autotehtaat eivät lähtökohtaisesti mitoita kytkintä 300tkm:lle. Jakohihnakin on pitänyt vaihtaa kerran tai pari, mikä on toki huolto- eikä korjaustyö, mutta kustannus yhtä kaikki. (alkaen ehkä 600eur / kerta)
Kirjoitus oli kyllä mielenkiintoista luettavaa, kiitos linkkauksesta!
Ollaanko nyt tietoisia siitä muun elinkaaren kestosta? Tehoelektroniikkakaan ei kestä ikuisesti varsinkaan rankasti käytettynä, on kallista, luultavasti hankalasti korjattavaa ja saatavuudessakin voi tulla ongelmia 10 vuoden jälkeen. Erikoissähkömoottorit voivat olla vastaavanlaisia, auton ohjauselektroniikka ja näytöt pettävät ja silleen. Taidettiin MG:stä jo kirjoitella, ettei alusta toista talvea näe.
Kannattaa vain tutustua sähköauton rakenteeseen ja eri komponenttien merkitykseen auton toiminnan kannalta ! Loppu on päättelyä !!