@tracktest kirjoitti:
Norjalainen varustamo Havila Kystruten kielsi hiljattain turvallisuussyistä sähkö-, hybridi- ja vetyautojen kuljettamisen aluksillaan. Kolaroidut sähköautot eivät pääse kotimaan laivoille.
Luultavasti myös BMW-merkkiset autot on sitten kielletty? Ainakin ne ovat paloturvallisuuden kannalta huomattavasti suurempi riski kuin sähköautot🙂
Toistat tätä samaa mantraa melkein jokaisessa viestissäsi, mahtaa tuntua hyvältä jauhaa paskaa.
Sinähän se otit puheeksi autojen tulipalovaaran
Sehän tässä vänkäyksessä on hyvä pitää mielessä, että polttikset palaa yleensä liikenteessä ja sähköautot pysäköitynä.
Ei taida olla kovin helppo löytää esimerkkejä sähköauton palosta. Ja on ollut uutisia pysäköityjen polttisten paloista. Eikö sekin ollut bemari, joka Pikku-Huopalahdessa kärvähti tienvarsiparkissa ei niin hirveän kauan sitten. (Vai oliko Huopalahdessa, en muista)
Joo, ikä x lukumäärät tekee asiaan niin vaikea tilastollisen ongelman, etten jaksa edes miettiä koko asiaa. Sen verran olen tutustunut BMW diesel paloihin (oma oli takaisinkutsun piirissä), että juuri se vika on vaikea saada aikaan pysäköidyssä autossa eli kuumat pakokaasut sytyttävät imusarjan.
Olisi ollut mielenkiintoista kuulla mikä sen yhden Buzzin poltti mutta kun se myöhemmmin paloi aivan tuhkaksi niin juurisyy jäi sisäpiirin tietoon. Sellainen mutu on, ettei parkkipaikalla kovin uusia autoja pala ja vanhoissakin käyttäjän tekemät omat viritykset jää hiukan pimentoon.
@tracktest kirjoitti:
Norjalainen varustamo Havila Kystruten kielsi hiljattain turvallisuussyistä sähkö-, hybridi- ja vetyautojen kuljettamisen aluksillaan. Kolaroidut sähköautot eivät pääse kotimaan laivoille.
Luultavasti myös BMW-merkkiset autot on sitten kielletty? Ainakin ne ovat paloturvallisuuden kannalta huomattavasti suurempi riski kuin sähköautot🙂
Toistat tätä samaa mantraa melkein jokaisessa viestissäsi, mahtaa tuntua hyvältä jauhaa paskaa.
Sinähän se otit puheeksi autojen tulipalovaaran
Sehän tässä vänkäyksessä on hyvä pitää mielessä, että polttikset palaa yleensä liikenteessä ja sähköautot pysäköitynä.
Ei taida olla kovin helppo löytää esimerkkejä sähköauton palosta. Ja on ollut uutisia pysäköityjen polttisten paloista. Eikö sekin ollut bemari, joka Pikku-Huopalahdessa kärvähti tienvarsiparkissa ei niin hirveän kauan sitten. (Vai oliko Huopalahdessa, en muista)
@tracktest kirjoitti:
Norjalainen varustamo Havila Kystruten kielsi hiljattain turvallisuussyistä sähkö-, hybridi- ja vetyautojen kuljettamisen aluksillaan. Kolaroidut sähköautot eivät pääse kotimaan laivoille.
Luultavasti myös BMW-merkkiset autot on sitten kielletty? Ainakin ne ovat paloturvallisuuden kannalta huomattavasti suurempi riski kuin sähköautot🙂
Toistat tätä samaa mantraa melkein jokaisessa viestissäsi, mahtaa tuntua hyvältä jauhaa paskaa.
Sinähän se otit puheeksi autojen tulipalovaaran
Sehän tässä vänkäyksessä on hyvä pitää mielessä, että polttikset palaa yleensä liikenteessä ja sähköautot pysäköitynä.
Ei taida olla kovin helppo löytää esimerkkejä sähköauton palosta. Ja on ollut uutisia pysäköityjen polttisten paloista. Eikö sekin ollut bemari, joka Pikku-Huopalahdessa kärvähti tienvarsiparkissa ei niin hirveän kauan sitten. (Vai oliko Huopalahdessa, en muista)
Tietenkin pysäköidyt polttomoottoriautot voivat itsekseen syttyä - onhan niissäkin sähköä.
@tracktest kirjoitti:
Norjalainen varustamo Havila Kystruten kielsi hiljattain turvallisuussyistä sähkö-, hybridi- ja vetyautojen kuljettamisen aluksillaan. Kolaroidut sähköautot eivät pääse kotimaan laivoille.
Luultavasti myös BMW-merkkiset autot on sitten kielletty? Ainakin ne ovat paloturvallisuuden kannalta huomattavasti suurempi riski kuin sähköautot🙂
No ainakin e-mallit (330e, 530e, 225e ym.) ja i7, i5, iX, i3 ja mitä niitä onkaan. Eipä taida sitten myös esimerkiksi useimmilla Toyotilla tai useilla Volvoillakaan asiaa noille aluksille.
Pysäköin Seittenneliskanttisen talliin talveksi ja vasta pari viikkoa myöhemmin öljyä ja suodatinta vaihtaessani kipinät leiskuivat öljynsuodatintyökalusta. Mitä Kettua???
Laturin johdon eriste oli kärventynyt pitkältä matkalta ja johdin oli useiden senttien matkalta eristämättä. Johtimeen kosketettaessa loputkin kovettuneesta muovisesta johtimen eristyksestä varisi irti.
Akku irti pysäköinnin ajaksi ja katsotaan myöhemmin kuinka pitkältä matkalta tuon johtosarjan joutuu vaihtamaan?
@740 GLE kirjoitti:
Talk about the devil (and she is here)!!!
Pysäköin Seittenneliskanttisen talliin talveksi ja vasta pari viikkoa myöhemmin öljyä ja suodatinta vaihtaessani kipinät leiskuivat öljynsuodatintyökalusta. Mitä Kettua???
Laturin johdon eriste oli kärventynyt pitkältä matkalta ja johdin oli useiden senttien matkalta eristämättä. Johtimeen kosketettaessa loputkin kovettuneesta muovisesta johtimen eristyksestä varisi irti.
Akku irti pysäköinnin ajaksi ja katsotaan myöhemmin kuinka pitkältä matkalta tuon johtosarjan joutuu vaihtamaan?
Joko noin uudessa autossa muovi oli hapertunut vanhuuttaan vai oliko lämpö hiiltänyt sen? Ei ole mitoitettu lisävalopatteristolle?
Ei liity asiaan mitenkään, mutta -93 avoautoni ei kerran lähtenyt käyntiin. Lopulta huomasin heilutella moottorin kannen maadoituspunosta. Siitä pölisi kait kuparioksidia ja ravistelun jälkeen lähti taas käyntiin. Edes kumpaakaan päätä en avannut enkä ole vuosien jälkeen tuolle mitään tehnyt. Alamaadoituksen vaihdoin starttimoottorin kanssa samaan aikaan, mutta se ei näköjään korita kantta. Kummallisia nuo vanhat johtimet.
Ja 80%:n raja ei päde Suomessa: "Sähköautoilijat ry:n julkaisemassa talviautoilukoosteessa sähköautoilijoita kehotetaan lähtemään talviliikenteeseen ensisijaisesti täydellä akulla".
Ja 80%:n raja ei päde Suomessa: "Sähköautoilijat ry:n julkaisemassa talviautoilukoosteessa sähköautoilijoita kehotetaan lähtemään talviliikenteeseen ensisijaisesti täydellä akulla".
80% tai alle on suositus päivittäiseen lataamiseen ja myös siksi, että latausaika kasvaa voimakkaasti akun lähetyessä täyttä. Pitkälle matkalle lähtiessä kannattaa tietysti ladata mahd. täyteen. Sitten matkalla täydennyslataukset taas vain sen verran, että pääsee sopivasti seuraavalle valitsemalleen latauspaikalle.
Muistin syövereistä palasi muisto yhdestä kerrasta, kun Volvon lataaminen ei ensin onnistunut Jaripekan pihalla Hartolassa Fortumin tägillä v. 2021. Siirsin auton laturin toiselle puolelle toisen piuhan päähän ja siinä onnistui.
No nythän muistoja suorastaan tulvii. Oli toinenkin kerta, kun samaisessa paikassa en saanut ladattua Teslaa. Silloin Teslan latureita ei vielä ollut Jaripekan pihalla ja yritin ladata samassa asemassa kuin em. Volvon tapauksessa. Ei onnistunut edes paikkaa vaihtamalla. Tuonnempana ilmeni, että Fortumin tilillä ollut pankin maksukortti oli vanhentunut, kun oli tullut uusi tilalle ja oli maksamatonta lataussaldoa joku 10-20 euroa eikä Fortumilta lirissyt ampeereja ennen kuin olin maksanut rästisaldon. Käytän niin harvoin muita kuin Tesla-latureita, että maksuvaje oli jäänyt huomaamatta muhimaan.
En laske em. tilanteita epäonnistuneiksi lataustapahtumiksi eikä kummallakaan kerralla ollut pakollista ladata. Minulla on vain tapana ladata tilaisuuden osuessa kohdalle, jos akun varaus on approx puolillaan. Jaripekka on sopiva puolivälin krouvi Jyväskylän reissulla ja olen ladannut siellä samalla, kun olen pysähtynyt kaffelle.
@HybridRules kirjoitti:
Sitten matkalla täydennyslataukset taas vain sen verran, että pääsee sopivasti seuraavalle valitsemalleen latauspaikalle.
Sähköautolla ei siis ajeta kuin polttomoottorilla, missä mittari näyttää varoituksen ja kuin pitkälle tankissa riittää, ja tasan tarkkaa jäljellä olevalla matkalla löytyy vapaa asema, sitten tankkaamaan muutamaminuutti.
@HybridRules kirjoitti:
Sitten matkalla täydennyslataukset taas vain sen verran, että pääsee sopivasti seuraavalle valitsemalleen latauspaikalle.
Sähköautolla ei siis ajeta kuin polttomoottorilla, missä mittari näyttää varoituksen ja kuin pitkälle tankissa riittää, ja tasan tarkkaa jäljellä olevalla matkalla löytyy vapaa asema, sitten tankkaamaan muutamaminuutti.
Ei ajeta ei. Sillä ajetaan niin että sitä ladataan kotona, töissä tai asioinnin yhteydessä (kauppareissulla, lounaalla, hotellissa yöpyessä, vessatauolla huoltoasemalla). Erikseen lataamaan meneminen on poikkeus.
Ei ajeta ei. Sillä ajetaan niin että sitä ladataan kotona, töissä tai asioinnin yhteydessä (kauppareissulla, lounaalla, hotellissa yöpyessä, vessatauolla huoltoasemalla). Erikseen lataamaan meneminen on poikkeus.
Tuo ohjelma ei ainakaan lisää sähköautonhaluttavuutta.
@HybridRules kirjoitti:
Sitten matkalla täydennyslataukset taas vain sen verran, että pääsee sopivasti seuraavalle valitsemalleen latauspaikalle.
Sähköautolla ei siis ajeta kuin polttomoottorilla, missä mittari näyttää varoituksen ja kuin pitkälle tankissa riittää, ja tasan tarkkaa jäljellä olevalla matkalla löytyy vapaa asema, sitten tankkaamaan muutamaminuutti.
Ei ajeta ei. Sillä ajetaan niin että sitä ladataan kotona, töissä tai asioinnin yhteydessä (kauppareissulla, lounaalla, hotellissa yöpyessä, vessatauolla huoltoasemalla). Erikseen lataamaan meneminen on poikkeus.
Aikamoinen ummetus saa olla, jos vessatauon takia kannattaa auto kytkeä töpseliin.
Ei ajeta ei. Sillä ajetaan niin että sitä ladataan kotona, töissä tai asioinnin yhteydessä (kauppareissulla, lounaalla, hotellissa yöpyessä, vessatauolla huoltoasemalla). Erikseen lataamaan meneminen on poikkeus.
Tuo ohjelma ei ainakaan lisää sähköautonhaluttavuutta.
Asennekysymys. Minusta se on helpompaa kun ei juuri koskaan tarvitse tehdä mitään erityistä, minä kun käyn kotona, töissä, kaupassa,hotellissa ja vessassa muutenkin.
@HybridRules kirjoitti:
Sitten matkalla täydennyslataukset taas vain sen verran, että pääsee sopivasti seuraavalle valitsemalleen latauspaikalle.
Sähköautolla ei siis ajeta kuin polttomoottorilla, missä mittari näyttää varoituksen ja kuin pitkälle tankissa riittää, ja tasan tarkkaa jäljellä olevalla matkalla löytyy vapaa asema, sitten tankkaamaan muutamaminuutti.
Ei ajeta ei. Sillä ajetaan niin että sitä ladataan kotona, töissä tai asioinnin yhteydessä (kauppareissulla, lounaalla, hotellissa yöpyessä, vessatauolla huoltoasemalla). Erikseen lataamaan meneminen on poikkeus.
Aikamoinen ummetus saa olla, jos vessatauon takia kannattaa auto kytkeä töpseliin.
No jaa, ei nyt pelkän pissatauon takia, mutta jos samalla ostaa kahvin mukaan, puhumattakaan että söisi tai joisi kahvinsa asemalla, niin hyvinkin kannattaa.
Parhaimmilla auton ja laturin yhdistelmillä saa vartissa 50kWh energiaa, eli parin sadan kilometrin matkan. Kyllä minulla se vartti huoltoasemalla helposti kuluu, puoli tuntia jos on perhe mukana.
@tracktest kirjoitti:
Sähköauton omistamisessa on aika outoja piirteitä, lataaminen yhdistyy melkein kaikkeen mitä päivän aikana tapahtuu.
Outoa on vain tulkintasi asiasta.
Latauksen voi suorittaa monien erilaisten asiointien yhteydessä, mutta sitä ei tietenkään tarvitse tehdä joka kerta. Pointti on se, että lataaminen ei juuri koskaan ole erillinen toimenpide, kuten tankkaus, vaan se hoituu siinä sivussa. Koti- ja/tai työpaikkalataajan ei yleensä tarvitse ladata kaupassa tai muuallakaan kodin ulkopuolella, muutoin kuin ihan poikkeustapauksissa,ja vaikka kotilataus ei olisikaan mahdollista, niin sen saa silti kätevästi hoidettua samalla kun itse käy vaikka kaupassa.
@tracktest kirjoitti:
Sähköauton omistamisessa on aika outoja piirteitä, lataaminen yhdistyy melkein kaikkeen mitä päivän aikana tapahtuu.
Ei kai se vaikeampaa ole kuin kännykän käyttö. Alussa oli pakonomaista lataamista, ihan tarpeestakin. Nykyään monilla akun varaus riittää koko päivän. Lataustahan ei saisi ilman valvontaa tehdäkään, siksi se pitää jakaa pieniin pätkiin, ettei päivystys ole liian pitkä.
@HybridRules kirjoitti:
Sitten matkalla täydennyslataukset taas vain sen verran, että pääsee sopivasti seuraavalle valitsemalleen latauspaikalle.
Sähköautolla ei siis ajeta kuin polttomoottorilla, missä mittari näyttää varoituksen ja kuin pitkälle tankissa riittää, ja tasan tarkkaa jäljellä olevalla matkalla löytyy vapaa asema, sitten tankkaamaan muutamaminuutti.
Ei ajeta ei. Sillä ajetaan niin että sitä ladataan kotona, töissä tai asioinnin yhteydessä (kauppareissulla, lounaalla, hotellissa yöpyessä, vessatauolla huoltoasemalla). Erikseen lataamaan meneminen on poikkeus.
Aikamoinen ummetus saa olla, jos vessatauon takia kannattaa auto kytkeä töpseliin.
No jaa, ei nyt pelkän pissatauon takia, mutta jos samalla ostaa kahvin mukaan, puhumattakaan että söisi tai joisi kahvinsa asemalla, niin hyvinkin kannattaa.
Parhaimmilla auton ja laturin yhdistelmillä saa vartissa 50kWh energiaa, eli parin sadan kilometrin matkan. Kyllä minulla se vartti huoltoasemalla helposti kuluu, puoli tuntia jos on perhe mukana.
Joo, sähköautoiluni on melko vähäistä mutta jotain kokemusta on. Kollega on oppinut sähköautoilun tavat noin vuodessa. Ekana kesänä oli sitä mieltä, että seuraava auto on täyssähköauton sijaan hybridi koska täyssähkö pakottaa suunnittelemaan ja rajoittaa pitkiä työmatkoja ajellessa. Nyt mieli on muuttunut, vatsa on alkanut kestää kahvia paremmin.
Mainittu 50kWh vartissa on tietysti erittäin hyvä. Siihen tosin vaaditaan autolta paljon ja hyvää tuuria latauspaikalla. Eli auton pitää koko vartin imaista keskimäärin 200kW teholla energiaa ja toisaalta syöttävässä päässä ei sallita kenenkään jakavan aseman tehoa. Minun latauskokemusten mukaan (kollegan kyydissä) - latureissa on yleensä joku muukin kytkeytyneenä joten lataustehot ovat tyypillisesti 40-70kW. Kirjoitin aikaisemmin, että samaan Toijalan ABC laturiin tunki Teslatkin vaikka täysin tyhjä Supercharger oli vieressä.
Suunnitelmallisuus korostuu luultavasti siinä, että taukopaikat päättää latauspaikka ja akun tila sen sijaan, että voisi pysähtyä omissa mielipaikoissa tai eri aikaan.
@HybridRules kirjoitti:
Sitten matkalla täydennyslataukset taas vain sen verran, että pääsee sopivasti seuraavalle valitsemalleen latauspaikalle.
Sähköautolla ei siis ajeta kuin polttomoottorilla, missä mittari näyttää varoituksen ja kuin pitkälle tankissa riittää, ja tasan tarkkaa jäljellä olevalla matkalla löytyy vapaa asema, sitten tankkaamaan muutamaminuutti.
Ei ajeta ei. Sillä ajetaan niin että sitä ladataan kotona, töissä tai asioinnin yhteydessä (kauppareissulla, lounaalla, hotellissa yöpyessä, vessatauolla huoltoasemalla). Erikseen lataamaan meneminen on poikkeus.
Aikamoinen ummetus saa olla, jos vessatauon takia kannattaa auto kytkeä töpseliin.
No jaa, ei nyt pelkän pissatauon takia, mutta jos samalla ostaa kahvin mukaan, puhumattakaan että söisi tai joisi kahvinsa asemalla, niin hyvinkin kannattaa.
Parhaimmilla auton ja laturin yhdistelmillä saa vartissa 50kWh energiaa, eli parin sadan kilometrin matkan. Kyllä minulla se vartti huoltoasemalla helposti kuluu, puoli tuntia jos on perhe mukana.
Joo, sähköautoiluni on melko vähäistä mutta jotain kokemusta on. Kollega on oppinut sähköautoilun tavat noin vuodessa. Ekana kesänä oli sitä mieltä, että seuraava auto on täyssähköauton sijaan hybridi koska täyssähkö pakottaa suunnittelemaan ja rajoittaa pitkiä työmatkoja ajellessa. Nyt mieli on muuttunut, vatsa on alkanut kestää kahvia paremmin.
Mainittu 50kWh vartissa on tietysti erittäin hyvä. Siihen tosin vaaditaan autolta paljon ja hyvää tuuria latauspaikalla. Eli auton pitää koko vartin imaista keskimäärin 200kW teholla energiaa ja toisaalta syöttävässä päässä ei sallita kenenkään jakavan aseman tehoa. Minun latauskokemusten mukaan (kollegan kyydissä) - latureissa on yleensä joku muukin kytkeytyneenä joten lataustehot ovat tyypillisesti 40-70kW. Kirjoitin aikaisemmin, että samaan Toijalan ABC laturiin tunki Teslatkin vaikka täysin tyhjä Supercharger oli vieressä.
Suunnitelmallisuus korostuu luultavasti siinä, että taukopaikat päättää latauspaikka ja akun tila sen sijaan, että voisi pysähtyä omissa mielipaikoissa tai eri aikaan.
Siksi kirjoitinkin että parhailla auton ja laturin yhdistelmillä, keskinkertaisemmilla se ei toki onnistu.
Skodan kanssa vaihteluväli on ollut luokkaa 30-80kW, ehkä yksittäisiä piikkejä ja laaksoja ollut myös näiden ulkopuolelta. Minun tarpeisiini puoli tuntia 50kW teholla riittää kuitenkin yleensä siihen että pääsen sinne mihin halusinkin, eli pois Turusta.
Aidosti pitkillä matkoilla kannattaa toki vähän jo suunnitellakin, mutta suurin osa ihmisistä ajaa niitä varsin vähän, joten minun on vaikea nähdä sitä merkittävänä ongelmana suuren yleisön osalta.
Tietysti on heitä jotka ajavat todella paljon, pitkää matkaa ja syrjäisillä seuduilla. Sähköauto ei välttämättä ole heitä varten. Tämäkin asia kannattaa kuitenkin perustaa ihan aitoon tilanteeseen, eikä keksittyihin uhkakuviin. (Selvyyden vuoksi totean että kollegasi tilanne on tietysti mitä aidoin)
@Late1969 kirjoitti:
Joko noin uudessa autossa muovi oli hapertunut vanhuuttaan vai oliko lämpö hiiltänyt sen? Ei ole mitoitettu lisävalopatteristolle?
Juuri näin oli käynyt. Johtimen muovieriste oli karissut pois usean sentin matkalta ja käsin taivuteltaessa johtimen eriste rapisi irti paloina. Ilmeisesti pakosarjan läheisyys vaikuttaa asiaan, koska saman auton johtosarjan muut osat ovat terveempiä.
Lisävalotkin autossa on ollut ensimmäiset 20 vuotta ennen sen siirtymistä reserviin, mutta hälytin, lisävalot ja japanilaisvalmisteinen CD-soitin on purettu pois eikä talvirenkaita ole ollut enää yli 15 vuoteen. Halogeenivalojen ottama ylimääräinen noin 10 A ei silti pitäisi olla 80 A laturille ylivoimainen ponnistus.
Volvossa muuten moottorin maadoitus tulee tarkistetuksi 80.000 km välein, koska alumiinisen venttiilikopan mukana sen kiinnityspultin alla oleva maadoituskaapeli käytetään auki vanhanaikaisen venttiilikoneiston välyksiä mitattaessa. On tietysti hyvä muistaa myös kiinnittää se maadoituskaapeli mittauksen jälkeen ettei kaasuvaijerista tule maadoituskaapelia.
Ei ajeta ei. Sillä ajetaan niin että sitä ladataan kotona, töissä tai asioinnin yhteydessä (kauppareissulla, lounaalla, hotellissa yöpyessä, vessatauolla huoltoasemalla). Erikseen lataamaan meneminen on poikkeus.
Tuo ohjelma ei ainakaan lisää sähköautonhaluttavuutta.
Kauneus on katsojan silmissä. Teknisesti lopputulos on jokseenkin sama siirränkö kesäaikaan aurinkovoimalani ylituotannon verkon ylitse naapurin auton akkuun vai kotipihalla olevaan omaani. Rahallisesti näiden vaihtoehtojen välillä on silti käsittääkseni selvä ero. En näe itseäni lataamassa autoa kauppareissun yhteydessä, koska sähköä saa kotoakin ja toimintamatkaa ei määrää työmatka eikä kauppareissu vaan talvinen mökkimatka.
Kun joka tapauksessa puolen vuoden ajan auto kytketään sekä kotona että työpaikalla aina roikkaan, ei edes johtosulkeisten määrä muutu miksikään. Nykyisin johto kytketään talvella kahdesti päivässä ja sähköautolla se kytketään kerran päivässä ympäri vuoden.
Saatan olla naiivi, koska en ole käytännössä kokeillut sähköautoja muuten kuin auton ajamiseen tutustuen koeajoilla, mutta en ole elänyt sellaisen kanssa koskaan pidempään? Mutta oma näkemykseni on, että sähköauton paras peruste on kotilataus ja ajoittaisen aurinkovoimalan ylituotannon syöttäminen auton akkuun vain lisää edullisuutta. Normaalina työviikkona tunnit riittävät auton lataamiseen kotilaturillakin vallan hyvin, joten ulkoisia latauksia kannattaa siis vältellä ainakin silloin kun ne ovat maksullisia.
Jos tulee mieleen ajaa yhdeltä istumalta Lappiin ja takaisin, lainaan Rouvan tuhannen mailin dieseliä.
Saatan olla naiivi, koska en ole käytännössä kokeillut sähköautoja muuten kuin auton ajamiseen tutustuen koeajoilla, mutta en ole elänyt sellaisen kanssa koskaan pidempään? Mutta oma näkemykseni on, että sähköauton paras peruste on kotilataus ja ajoittaisen aurinkovoimalan ylituotannon syöttäminen auton akkuun vain lisää edullisuutta. Normaalina työviikkona tunnit riittävät auton lataamiseen kotilaturillakin vallan hyvin, joten ulkoisia latauksia kannattaa siis vältellä ainakin silloin kun ne ovat maksullisia.
Koti- tai työpaikkalataus on ilman muuta helpoin tapa hoitaa asia, eikä se keskimääräisillä ajosuoritteilla vaadi jokapäiväistä lataamista. Johtosulkeisten vuosittainen määrä jopa laskee hieman, ajomääristä riippuen tietysti. Jos kotilataukseen ei ole mahdollisuutta, niin ei asioinnin yhteydessä tehtävä pikalataus ole vaikeaa sekään.
Minä olen toki tehnyt tästä lataamisesta ja sähkön hinnan optimoinnista itselleni harrastuksen, mutta se ei tarkoita sitä että niin olisi pakko tehdä.
Saatan olla naiivi, koska en ole käytännössä kokeillut sähköautoja muuten kuin auton ajamiseen tutustuen koeajoilla, mutta en ole elänyt sellaisen kanssa koskaan pidempään? Mutta oma näkemykseni on, että sähköauton paras peruste on kotilataus ja ajoittaisen aurinkovoimalan ylituotannon syöttäminen auton akkuun vain lisää edullisuutta. Normaalina työviikkona tunnit riittävät auton lataamiseen kotilaturillakin vallan hyvin, joten ulkoisia latauksia kannattaa siis vältellä ainakin silloin kun ne ovat maksullisia.
Koti- tai työpaikkalataus on ilman muuta helpoin tapa hoitaa asia, eikä se keskimääräisillä ajosuoritteilla vaadi jokapäiväistä lataamista. Johtosulkeisten vuosittainen määrä jopa laskee hieman, ajomääristä riippuen tietysti. Jos kotilataukseen ei ole mahdollisuutta, niin ei asioinnin yhteydessä tehtävä pikalataus ole vaikeaa sekään.
Minä olen toki tehnyt tästä lataamisesta ja sähkön hinnan optimoinnista itselleni harrastuksen, mutta se ei tarkoita sitä että niin olisi pakko tehdä.
Jos huoltiksilla ei harrasta vain vessaturismia, yhden kWh:n lataamiseen voi tulla euron lisäosto ainakin perheen kanssa liikuttaessa. Rahaahan menisi tietysti muutenkin myös muuhun, mutta yleensä huoltiksilla hinta ja laatu eivät ole parhaimmillaan.
Saatan olla naiivi, koska en ole käytännössä kokeillut sähköautoja muuten kuin auton ajamiseen tutustuen koeajoilla, mutta en ole elänyt sellaisen kanssa koskaan pidempään? Mutta oma näkemykseni on, että sähköauton paras peruste on kotilataus ja ajoittaisen aurinkovoimalan ylituotannon syöttäminen auton akkuun vain lisää edullisuutta. Normaalina työviikkona tunnit riittävät auton lataamiseen kotilaturillakin vallan hyvin, joten ulkoisia latauksia kannattaa siis vältellä ainakin silloin kun ne ovat maksullisia.
Koti- tai työpaikkalataus on ilman muuta helpoin tapa hoitaa asia, eikä se keskimääräisillä ajosuoritteilla vaadi jokapäiväistä lataamista. Johtosulkeisten vuosittainen määrä jopa laskee hieman, ajomääristä riippuen tietysti. Jos kotilataukseen ei ole mahdollisuutta, niin ei asioinnin yhteydessä tehtävä pikalataus ole vaikeaa sekään.
Minä olen toki tehnyt tästä lataamisesta ja sähkön hinnan optimoinnista itselleni harrastuksen, mutta se ei tarkoita sitä että niin olisi pakko tehdä.
Jos huoltiksilla ei harrasta vain vessaturismia, yhden kWh:n lataamiseen voi tulla euron lisäosto ainakin perheen kanssa liikuttaessa. Rahaahan menisi tietysti muutenkin myös muuhun, mutta yleensä huoltiksilla hinta ja laatu eivät ole parhaimmillaan.
Se on tietysti ihan totta, mutta pitkillä matkoilla ainakin meille tulee taukoja ihan muutenkin, ja kyllä ne tuppaavat kohdistumaan tienvarsipaikkoihin jotka melkein aina ovat (myös) huoltoasemia. Huoltoasemaeurot eivät ole uusi kustannus.
Sen verran olen kerran joutunut tekemään kompromisseja että söin yhden kerran ABC:llä, ja sitä koitan välttää koska petyn yleensä ruoan laatuun, myös silloin kun odotusarvo on matala. Eväitä voin sieltä kyllä ostaa.
Joo, sähköautoiluni on melko vähäistä mutta jotain kokemusta on. Kollega on oppinut sähköautoilun tavat noin vuodessa. Ekana kesänä oli sitä mieltä, että seuraava auto on täyssähköauton sijaan hybridi koska täyssähkö pakottaa suunnittelemaan ja rajoittaa pitkiä työmatkoja ajellessa. Nyt mieli on muuttunut, vatsa on alkanut kestää kahvia paremmin.
Mainittu 50kWh vartissa on tietysti erittäin hyvä. Siihen tosin vaaditaan autolta paljon ja hyvää tuuria latauspaikalla. Eli auton pitää koko vartin imaista keskimäärin 200kW teholla energiaa ja toisaalta syöttävässä päässä ei sallita kenenkään jakavan aseman tehoa. Minun latauskokemusten mukaan (kollegan kyydissä) - latureissa on yleensä joku muukin kytkeytyneenä joten lataustehot ovat tyypillisesti 40-70kW. Kirjoitin aikaisemmin, että samaan Toijalan ABC laturiin tunki Teslatkin vaikka täysin tyhjä Supercharger oli vieressä.
Suunnitelmallisuus korostuu luultavasti siinä, että taukopaikat päättää latauspaikka ja akun tila sen sijaan, että voisi pysähtyä omissa mielipaikoissa tai eri aikaan.
Vähäiset on olleet pikalatauskokemukset vaikka n. 8kk (26tkm) sähköautoilua takana. Kerran viime toukokuussa pysähdyin juuri sen vessatauon ajaksi ja kytkin latauksen Rechargen 200kW asemasta (Neste Nelosparkki, Kuivaniemi). Akkua oli kyllä jäljella sen verran että kotiin Ouluun olisi päässyt, mutta piti kokeilla, että osaa pikaladata jos joskus tarvitsee. Auto oli latauksessa 8min, ja sähköä tuli 19.73kWh, eli kesäkeillä reippaan sadan kilomterin ajoja varten.
Toisen kerran "heti perään" piti ladata Rovaniemellä kelekkamessujen aikaan marraskuun alussa. Tämäkin ihan sen vuoksi että poika keksi yhtäkkiä että lähdetään messuille eikä akussa ollut lähtiessä kuin jotain 60% varausta (matkaa Pudasjärven kautta n. 230km yhteen suuntaan) - Toki olis dieselilläkin voinut lähteä, mutta tankata olisi sekin pitänyt. Päivän Lappiareenalla pyörittyä auto roikkui 27min Saarenkylän Cittarin 200kW laturissa (Hesburgerissa vierailun ajan) , energiaa ei ehtinyt kylmän akun vuoksi latautua kuin 41.812kWh (klikkasin toki akunlämmityksen päälle heti liikkeelle lähdettyä, mutta matka kun ei ole montaa kilometriä ja pakkasta kuintekin toista kymmentä astetta). Hyvin kuitenkin riitti paluumatkalle (toki pohjilla oli vielä varmaan se 10%).
Ei ajeta ei. Sillä ajetaan niin että sitä ladataan kotona, töissä tai asioinnin yhteydessä (kauppareissulla, lounaalla, hotellissa yöpyessä, vessatauolla huoltoasemalla). Erikseen lataamaan meneminen on poikkeus.
Tuo ohjelma ei ainakaan lisää sähköautonhaluttavuutta.
Kauneus on katsojan silmissä. Teknisesti lopputulos on jokseenkin sama siirränkö kesäaikaan aurinkovoimalani ylituotannon verkon ylitse naapurin auton akkuun vai kotipihalla olevaan omaani. Rahallisesti näiden vaihtoehtojen välillä on silti käsittääkseni selvä ero. En näe itseäni lataamassa autoa kauppareissun yhteydessä, koska sähköä saa kotoakin ja toimintamatkaa ei määrää työmatka eikä kauppareissu vaan talvinen mökkimatka.
Kun joka tapauksessa puolen vuoden ajan auto kytketään sekä kotona että työpaikalla aina roikkaan, ei edes johtosulkeisten määrä muutu miksikään. Nykyisin johto kytketään talvella kahdesti päivässä ja sähköautolla se kytketään kerran päivässä ympäri vuoden.
Saatan olla naiivi, koska en ole käytännössä kokeillut sähköautoja muuten kuin auton ajamiseen tutustuen koeajoilla, mutta en ole elänyt sellaisen kanssa koskaan pidempään? Mutta oma näkemykseni on, että sähköauton paras peruste on kotilataus ja ajoittaisen aurinkovoimalan ylituotannon syöttäminen auton akkuun vain lisää edullisuutta. Normaalina työviikkona tunnit riittävät auton lataamiseen kotilaturillakin vallan hyvin, joten ulkoisia latauksia kannattaa siis vältellä ainakin silloin kun ne ovat maksullisia.
Jos tulee mieleen ajaa yhdeltä istumalta Lappiin ja takaisin, lainaan Rouvan tuhannen mailin dieseliä.
Aivan minä puhunkin yleisellä tasolla, mitä tällä hetkellä miettii mahdollinen ostaja.
Meillä se ei ole ajankohtaista, eikä meillä ole mitään johdoilla lisäsähköä tarvitsevaa härpäkettä autossa.
Sähköautossa on ihan oma ajodynamiikkansa, se pyörähtää, kun etupyörät menevät lukkoon käsijarrulla. Tähän asti teoria ja käytäntö ovat väittäneet takapyörien ennenaikaista lukkiutumista pyörähdyksen syyksi.
@tinker kirjoitti:
Kannattaa ostaa täyssähköinen vaikka kakkosautoksi, niin saa omakohtaisia kokemuksia. Ei ole sitten iltapäivälehtien ja essonbaaritietäjien varassa.
Mieluummin voi lukea kummallisuuksista mediasta. Ionique ei kuulosta turvalliselta, jos turvavyö kanittaa ja kiinnilaitto vaikuttaa jarruihin tai oikeastaan ei. Eikä käsijarrukaan kummoinen ole, jos se päällä voi kivasti hurutella. Teslassa sentään jarrut pysäyttävät syyttä kovastakin vauhdista.
Joo, ikä x lukumäärät tekee asiaan niin vaikea tilastollisen ongelman, etten jaksa edes miettiä koko asiaa. Sen verran olen tutustunut BMW diesel paloihin (oma oli takaisinkutsun piirissä), että juuri se vika on vaikea saada aikaan pysäköidyssä autossa eli kuumat pakokaasut sytyttävät imusarjan.
Olisi ollut mielenkiintoista kuulla mikä sen yhden Buzzin poltti mutta kun se myöhemmmin paloi aivan tuhkaksi niin juurisyy jäi sisäpiirin tietoon. Sellainen mutu on, ettei parkkipaikalla kovin uusia autoja pala ja vanhoissakin käyttäjän tekemät omat viritykset jää hiukan pimentoon.
Heti löytyi: https://www.is.fi/autot/art-2000010038055.html
Oliko tuo BMW hybridi vai täyssähkis?
Tietenkin pysäköidyt polttomoottoriautot voivat itsekseen syttyä - onhan niissäkin sähköä.
No ainakin e-mallit (330e, 530e, 225e ym.) ja i7, i5, iX, i3 ja mitä niitä onkaan. Eipä taida sitten myös esimerkiksi useimmilla Toyotilla tai useilla Volvoillakaan asiaa noille aluksille.
Talk about the devil (and she is here)!!!
Pysäköin Seittenneliskanttisen talliin talveksi ja vasta pari viikkoa myöhemmin öljyä ja suodatinta vaihtaessani kipinät leiskuivat öljynsuodatintyökalusta. Mitä Kettua???
Laturin johdon eriste oli kärventynyt pitkältä matkalta ja johdin oli useiden senttien matkalta eristämättä. Johtimeen kosketettaessa loputkin kovettuneesta muovisesta johtimen eristyksestä varisi irti.
Akku irti pysäköinnin ajaksi ja katsotaan myöhemmin kuinka pitkältä matkalta tuon johtosarjan joutuu vaihtamaan?
Joko noin uudessa autossa muovi oli hapertunut vanhuuttaan vai oliko lämpö hiiltänyt sen? Ei ole mitoitettu lisävalopatteristolle?
Ei liity asiaan mitenkään, mutta -93 avoautoni ei kerran lähtenyt käyntiin. Lopulta huomasin heilutella moottorin kannen maadoituspunosta. Siitä pölisi kait kuparioksidia ja ravistelun jälkeen lähti taas käyntiin. Edes kumpaakaan päätä en avannut enkä ole vuosien jälkeen tuolle mitään tehnyt. Alamaadoituksen vaihdoin starttimoottorin kanssa samaan aikaan, mutta se ei näköjään korita kantta. Kummallisia nuo vanhat johtimet.
Lataaminen onnistuu aina: https://www.is.fi/autot/art-2000010037495.html
Ja 80%:n raja ei päde Suomessa: "Sähköautoilijat ry:n julkaisemassa talviautoilukoosteessa sähköautoilijoita kehotetaan lähtemään talviliikenteeseen ensisijaisesti täydellä akulla".
80% tai alle on suositus päivittäiseen lataamiseen ja myös siksi, että latausaika kasvaa voimakkaasti akun lähetyessä täyttä. Pitkälle matkalle lähtiessä kannattaa tietysti ladata mahd. täyteen. Sitten matkalla täydennyslataukset taas vain sen verran, että pääsee sopivasti seuraavalle valitsemalleen latauspaikalle.
Muistin syövereistä palasi muisto yhdestä kerrasta, kun Volvon lataaminen ei ensin onnistunut Jaripekan pihalla Hartolassa Fortumin tägillä v. 2021. Siirsin auton laturin toiselle puolelle toisen piuhan päähän ja siinä onnistui.
No nythän muistoja suorastaan tulvii. Oli toinenkin kerta, kun samaisessa paikassa en saanut ladattua Teslaa. Silloin Teslan latureita ei vielä ollut Jaripekan pihalla ja yritin ladata samassa asemassa kuin em. Volvon tapauksessa. Ei onnistunut edes paikkaa vaihtamalla. Tuonnempana ilmeni, että Fortumin tilillä ollut pankin maksukortti oli vanhentunut, kun oli tullut uusi tilalle ja oli maksamatonta lataussaldoa joku 10-20 euroa eikä Fortumilta lirissyt ampeereja ennen kuin olin maksanut rästisaldon. Käytän niin harvoin muita kuin Tesla-latureita, että maksuvaje oli jäänyt huomaamatta muhimaan.
En laske em. tilanteita epäonnistuneiksi lataustapahtumiksi eikä kummallakaan kerralla ollut pakollista ladata. Minulla on vain tapana ladata tilaisuuden osuessa kohdalle, jos akun varaus on approx puolillaan. Jaripekka on sopiva puolivälin krouvi Jyväskylän reissulla ja olen ladannut siellä samalla, kun olen pysähtynyt kaffelle.
Sähköautolla ei siis ajeta kuin polttomoottorilla, missä mittari näyttää varoituksen ja kuin pitkälle tankissa riittää, ja tasan tarkkaa jäljellä olevalla matkalla löytyy vapaa asema, sitten tankkaamaan muutamaminuutti.
Ei ajeta ei. Sillä ajetaan niin että sitä ladataan kotona, töissä tai asioinnin yhteydessä (kauppareissulla, lounaalla, hotellissa yöpyessä, vessatauolla huoltoasemalla). Erikseen lataamaan meneminen on poikkeus.
Tuo ohjelma ei ainakaan lisää sähköautonhaluttavuutta.
Aikamoinen ummetus saa olla, jos vessatauon takia kannattaa auto kytkeä töpseliin.
Asennekysymys. Minusta se on helpompaa kun ei juuri koskaan tarvitse tehdä mitään erityistä, minä kun käyn kotona, töissä, kaupassa,hotellissa ja vessassa muutenkin.
No jaa, ei nyt pelkän pissatauon takia, mutta jos samalla ostaa kahvin mukaan, puhumattakaan että söisi tai joisi kahvinsa asemalla, niin hyvinkin kannattaa.
Parhaimmilla auton ja laturin yhdistelmillä saa vartissa 50kWh energiaa, eli parin sadan kilometrin matkan. Kyllä minulla se vartti huoltoasemalla helposti kuluu, puoli tuntia jos on perhe mukana.
Me ei huoltoaseman kuppilassa käydä, syödään ja juodaan paremmissa paikoissa tarpeenvaatiessa.
Sähköauton omistamisessa on aika outoja piirteitä, lataaminen yhdistyy melkein kaikkeen mitä päivän aikana tapahtuu.
Outoa on vain tulkintasi asiasta.
Latauksen voi suorittaa monien erilaisten asiointien yhteydessä, mutta sitä ei tietenkään tarvitse tehdä joka kerta. Pointti on se, että lataaminen ei juuri koskaan ole erillinen toimenpide, kuten tankkaus, vaan se hoituu siinä sivussa. Koti- ja/tai työpaikkalataajan ei yleensä tarvitse ladata kaupassa tai muuallakaan kodin ulkopuolella, muutoin kuin ihan poikkeustapauksissa,ja vaikka kotilataus ei olisikaan mahdollista, niin sen saa silti kätevästi hoidettua samalla kun itse käy vaikka kaupassa.
Ei kai se vaikeampaa ole kuin kännykän käyttö. Alussa oli pakonomaista lataamista, ihan tarpeestakin. Nykyään monilla akun varaus riittää koko päivän. Lataustahan ei saisi ilman valvontaa tehdäkään, siksi se pitää jakaa pieniin pätkiin, ettei päivystys ole liian pitkä.
Joo, sähköautoiluni on melko vähäistä mutta jotain kokemusta on. Kollega on oppinut sähköautoilun tavat noin vuodessa. Ekana kesänä oli sitä mieltä, että seuraava auto on täyssähköauton sijaan hybridi koska täyssähkö pakottaa suunnittelemaan ja rajoittaa pitkiä työmatkoja ajellessa. Nyt mieli on muuttunut, vatsa on alkanut kestää kahvia paremmin.
Mainittu 50kWh vartissa on tietysti erittäin hyvä. Siihen tosin vaaditaan autolta paljon ja hyvää tuuria latauspaikalla. Eli auton pitää koko vartin imaista keskimäärin 200kW teholla energiaa ja toisaalta syöttävässä päässä ei sallita kenenkään jakavan aseman tehoa. Minun latauskokemusten mukaan (kollegan kyydissä) - latureissa on yleensä joku muukin kytkeytyneenä joten lataustehot ovat tyypillisesti 40-70kW. Kirjoitin aikaisemmin, että samaan Toijalan ABC laturiin tunki Teslatkin vaikka täysin tyhjä Supercharger oli vieressä.
Suunnitelmallisuus korostuu luultavasti siinä, että taukopaikat päättää latauspaikka ja akun tila sen sijaan, että voisi pysähtyä omissa mielipaikoissa tai eri aikaan.
Siksi kirjoitinkin että parhailla auton ja laturin yhdistelmillä, keskinkertaisemmilla se ei toki onnistu.
Skodan kanssa vaihteluväli on ollut luokkaa 30-80kW, ehkä yksittäisiä piikkejä ja laaksoja ollut myös näiden ulkopuolelta. Minun tarpeisiini puoli tuntia 50kW teholla riittää kuitenkin yleensä siihen että pääsen sinne mihin halusinkin, eli pois Turusta.
Aidosti pitkillä matkoilla kannattaa toki vähän jo suunnitellakin, mutta suurin osa ihmisistä ajaa niitä varsin vähän, joten minun on vaikea nähdä sitä merkittävänä ongelmana suuren yleisön osalta.
Tietysti on heitä jotka ajavat todella paljon, pitkää matkaa ja syrjäisillä seuduilla. Sähköauto ei välttämättä ole heitä varten. Tämäkin asia kannattaa kuitenkin perustaa ihan aitoon tilanteeseen, eikä keksittyihin uhkakuviin. (Selvyyden vuoksi totean että kollegasi tilanne on tietysti mitä aidoin)
Juuri näin oli käynyt. Johtimen muovieriste oli karissut pois usean sentin matkalta ja käsin taivuteltaessa johtimen eriste rapisi irti paloina. Ilmeisesti pakosarjan läheisyys vaikuttaa asiaan, koska saman auton johtosarjan muut osat ovat terveempiä.
Lisävalotkin autossa on ollut ensimmäiset 20 vuotta ennen sen siirtymistä reserviin, mutta hälytin, lisävalot ja japanilaisvalmisteinen CD-soitin on purettu pois eikä talvirenkaita ole ollut enää yli 15 vuoteen. Halogeenivalojen ottama ylimääräinen noin 10 A ei silti pitäisi olla 80 A laturille ylivoimainen ponnistus.
Volvossa muuten moottorin maadoitus tulee tarkistetuksi 80.000 km välein, koska alumiinisen venttiilikopan mukana sen kiinnityspultin alla oleva maadoituskaapeli käytetään auki vanhanaikaisen venttiilikoneiston välyksiä mitattaessa. On tietysti hyvä muistaa myös kiinnittää se maadoituskaapeli mittauksen jälkeen ettei kaasuvaijerista tule maadoituskaapelia.
Kauneus on katsojan silmissä. Teknisesti lopputulos on jokseenkin sama siirränkö kesäaikaan aurinkovoimalani ylituotannon verkon ylitse naapurin auton akkuun vai kotipihalla olevaan omaani. Rahallisesti näiden vaihtoehtojen välillä on silti käsittääkseni selvä ero. En näe itseäni lataamassa autoa kauppareissun yhteydessä, koska sähköä saa kotoakin ja toimintamatkaa ei määrää työmatka eikä kauppareissu vaan talvinen mökkimatka.
Kun joka tapauksessa puolen vuoden ajan auto kytketään sekä kotona että työpaikalla aina roikkaan, ei edes johtosulkeisten määrä muutu miksikään. Nykyisin johto kytketään talvella kahdesti päivässä ja sähköautolla se kytketään kerran päivässä ympäri vuoden.
Saatan olla naiivi, koska en ole käytännössä kokeillut sähköautoja muuten kuin auton ajamiseen tutustuen koeajoilla, mutta en ole elänyt sellaisen kanssa koskaan pidempään? Mutta oma näkemykseni on, että sähköauton paras peruste on kotilataus ja ajoittaisen aurinkovoimalan ylituotannon syöttäminen auton akkuun vain lisää edullisuutta. Normaalina työviikkona tunnit riittävät auton lataamiseen kotilaturillakin vallan hyvin, joten ulkoisia latauksia kannattaa siis vältellä ainakin silloin kun ne ovat maksullisia.
Jos tulee mieleen ajaa yhdeltä istumalta Lappiin ja takaisin, lainaan Rouvan tuhannen mailin dieseliä.
Koti- tai työpaikkalataus on ilman muuta helpoin tapa hoitaa asia, eikä se keskimääräisillä ajosuoritteilla vaadi jokapäiväistä lataamista. Johtosulkeisten vuosittainen määrä jopa laskee hieman, ajomääristä riippuen tietysti. Jos kotilataukseen ei ole mahdollisuutta, niin ei asioinnin yhteydessä tehtävä pikalataus ole vaikeaa sekään.
Minä olen toki tehnyt tästä lataamisesta ja sähkön hinnan optimoinnista itselleni harrastuksen, mutta se ei tarkoita sitä että niin olisi pakko tehdä.
Jos huoltiksilla ei harrasta vain vessaturismia, yhden kWh:n lataamiseen voi tulla euron lisäosto ainakin perheen kanssa liikuttaessa. Rahaahan menisi tietysti muutenkin myös muuhun, mutta yleensä huoltiksilla hinta ja laatu eivät ole parhaimmillaan.
Se on tietysti ihan totta, mutta pitkillä matkoilla ainakin meille tulee taukoja ihan muutenkin, ja kyllä ne tuppaavat kohdistumaan tienvarsipaikkoihin jotka melkein aina ovat (myös) huoltoasemia. Huoltoasemaeurot eivät ole uusi kustannus.
Sen verran olen kerran joutunut tekemään kompromisseja että söin yhden kerran ABC:llä, ja sitä koitan välttää koska petyn yleensä ruoan laatuun, myös silloin kun odotusarvo on matala. Eväitä voin sieltä kyllä ostaa.
Vähäiset on olleet pikalatauskokemukset vaikka n. 8kk (26tkm) sähköautoilua takana. Kerran viime toukokuussa pysähdyin juuri sen vessatauon ajaksi ja kytkin latauksen Rechargen 200kW asemasta (Neste Nelosparkki, Kuivaniemi). Akkua oli kyllä jäljella sen verran että kotiin Ouluun olisi päässyt, mutta piti kokeilla, että osaa pikaladata jos joskus tarvitsee. Auto oli latauksessa 8min, ja sähköä tuli 19.73kWh, eli kesäkeillä reippaan sadan kilomterin ajoja varten.
Toisen kerran "heti perään" piti ladata Rovaniemellä kelekkamessujen aikaan marraskuun alussa. Tämäkin ihan sen vuoksi että poika keksi yhtäkkiä että lähdetään messuille eikä akussa ollut lähtiessä kuin jotain 60% varausta (matkaa Pudasjärven kautta n. 230km yhteen suuntaan) - Toki olis dieselilläkin voinut lähteä, mutta tankata olisi sekin pitänyt. Päivän Lappiareenalla pyörittyä auto roikkui 27min Saarenkylän Cittarin 200kW laturissa (Hesburgerissa vierailun ajan) , energiaa ei ehtinyt kylmän akun vuoksi latautua kuin 41.812kWh (klikkasin toki akunlämmityksen päälle heti liikkeelle lähdettyä, mutta matka kun ei ole montaa kilometriä ja pakkasta kuintekin toista kymmentä astetta). Hyvin kuitenkin riitti paluumatkalle (toki pohjilla oli vielä varmaan se 10%).
Aivan minä puhunkin yleisellä tasolla, mitä tällä hetkellä miettii mahdollinen ostaja.
Meillä se ei ole ajankohtaista, eikä meillä ole mitään johdoilla lisäsähköä tarvitsevaa härpäkettä autossa.
Sähköautossa on ihan oma ajodynamiikkansa, se pyörähtää, kun etupyörät menevät lukkoon käsijarrulla. Tähän asti teoria ja käytäntö ovat väittäneet takapyörien ennenaikaista lukkiutumista pyörähdyksen syyksi.
https://www.is.fi/autot/art-2000010036910.html
Kannattaa ostaa täyssähköinen vaikka kakkosautoksi, niin saa omakohtaisia kokemuksia. Ei ole sitten iltapäivälehtien ja essonbaaritietäjien varassa.
Mieluummin voi lukea kummallisuuksista mediasta. Ionique ei kuulosta turvalliselta, jos turvavyö kanittaa ja kiinnilaitto vaikuttaa jarruihin tai oikeastaan ei. Eikä käsijarrukaan kummoinen ole, jos se päällä voi kivasti hurutella. Teslassa sentään jarrut pysäyttävät syyttä kovastakin vauhdista.