sähköautot

4223 kommenttia
19899101103104141
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Ei kai tämä nyt näin vaikeaa ole, kun perinteisellä autolla saman matkan voi ajaa tankkaamatta ja sähköauto on tarvinnut tekstin mukaan latausta vähintään 6 kertaa.

    "Sipoolainen ”sähköauton onnellinen omistaja” kuvasi Helsingin Sanomien mielipidesivulla taannoin oman autoilunsa tahmeaa arkea kuvaavasti. Hän oli automatkalla Pohjanmaalle joutunut käyttämään monia latausratkaisuja, joita olivat K-lataus, ABC-lataus, Virta, Plugit App, Helen ja Unified Chargers."

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkoautojen-julkinen-lataus-tarvitaanko-tyhjakayntimaksua-jonotusjarjestelyja-ja-parempia-opasteita/

    Artikkelissa halutaan katsoa asiaa negatiivisten lasien läpi. Jos polttiskuski lähtee liikkeelle hankkimatta etukäteen käteistä tai maksukorttia, sormi saattaa mennä suuhun tankilla. Eikun lehteen kirjoittamaan, kuinka hankalaa on tankkaaminen, kun piti etukäteen hommata maksuväline.

    Satunnaisen sähköautoilijan tarvitsee vain lanata latausmahdollisuus sieltä, mista lainaa autonkin. Nykyinen järjestely on sähköautoilijalle helppo ja monipuolinen ja latauspisteitä alkaa olla todella laajasti tarjolla. Korttimaksumahdollisuus olisi parannus, mutta ei sen puuuttuminenkaan haittaa muita kuin satunnnaisia sähkäröitsijöitä.

    Katso mielipiteen kirjoittajan nimimerkkiä, luulisi omistavan autonsa.

    Hesarissa kerrottiin myös android-ongelmasta. Kun appeja ei käytä usein, android heittää ne roskiin ja pitää taas aloittaa alusta tietojen anto.

    Näytät väittävän, että Suomessa selviää latauksista käteisellä tai kortilla. Sehän on yhtä kätevää kuin polttiksella.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Ei kai tämä nyt näin vaikeaa ole, kun perinteisellä autolla saman matkan voi ajaa tankkaamatta ja sähköauto on tarvinnut tekstin mukaan latausta vähintään 6 kertaa.

    "Sipoolainen ”sähköauton onnellinen omistaja” kuvasi Helsingin Sanomien mielipidesivulla taannoin oman autoilunsa tahmeaa arkea kuvaavasti. Hän oli automatkalla Pohjanmaalle joutunut käyttämään monia latausratkaisuja, joita olivat K-lataus, ABC-lataus, Virta, Plugit App, Helen ja Unified Chargers."

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkoautojen-julkinen-lataus-tarvitaanko-tyhjakayntimaksua-jonotusjarjestelyja-ja-parempia-opasteita/

    Artikkelissa halutaan katsoa asiaa negatiivisten lasien läpi. Jos polttiskuski lähtee liikkeelle hankkimatta etukäteen käteistä tai maksukorttia, sormi saattaa mennä suuhun tankilla.

    Ei kai tuo maksukortin hankkiminen työlästä ole - vaan se että pitää tehdä töitä vaikka kuinka pitkään että saa hankituksi auton ja on varaa ajaa sillä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Ei kai tämä nyt näin vaikeaa ole, kun perinteisellä autolla saman matkan voi ajaa tankkaamatta ja sähköauto on tarvinnut tekstin mukaan latausta vähintään 6 kertaa.

    "Sipoolainen ”sähköauton onnellinen omistaja” kuvasi Helsingin Sanomien mielipidesivulla taannoin oman autoilunsa tahmeaa arkea kuvaavasti. Hän oli automatkalla Pohjanmaalle joutunut käyttämään monia latausratkaisuja, joita olivat K-lataus, ABC-lataus, Virta, Plugit App, Helen ja Unified Chargers."

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkoautojen-julkinen-lataus-tarvitaanko-tyhjakayntimaksua-jonotusjarjestelyja-ja-parempia-opasteita/

    Artikkelissa halutaan katsoa asiaa negatiivisten lasien läpi. Jos polttiskuski lähtee liikkeelle hankkimatta etukäteen käteistä tai maksukorttia, sormi saattaa mennä suuhun tankilla. Eikun lehteen kirjoittamaan, kuinka hankalaa on tankkaaminen, kun piti etukäteen hommata maksuväline.

    Satunnaisen sähköautoilijan tarvitsee vain lanata latausmahdollisuus sieltä, mista lainaa autonkin. Nykyinen järjestely on sähköautoilijalle helppo ja monipuolinen ja latauspisteitä alkaa olla todella laajasti tarjolla. Korttimaksumahdollisuus olisi parannus, mutta ei sen puuuttuminenkaan haittaa muita kuin satunnnaisia sähkäröitsijöitä.

    Katso mielipiteen kirjoittajan nimimerkkiä, luulisi omistavan autonsa.

    Hesarissa kerrottiin myös android-ongelmasta. Kun appeja ei käytä usein, android heittää ne roskiin ja pitää taas aloittaa alusta tietojen anto.

    Näytät väittävän, että Suomessa selviää latauksista käteisellä tai kortilla. Sehän on yhtä kätevää kuin polttiksella.

    Taidan kirjoittaa epäselvästi. Miten niin väitän, että latauksen voi maksaa käteisellä tai kortilla?

    Lataamisen hankaluudesta valittavat ne, jotka lähtevät liikkeelle valmistautumatta etukäteen siihen, että lataaminen pitää maksaa. Sama juttu kuin, jos polttiskuski lähtisi matkaan ilman maksuvälinettä eli käteistä tai korttia ja sitten bensatankilla alkaisi valittaa, kun ei saa bensaa ilman käteistä tai korttia. Satunnaiselle sähkärikuskille, esim. koeajolla tai jos lainaa autoa jostakin, kortti- tai käteismaksu olisi kätevä, mutta sähköauton käyttäjälle nykyinen systeemi on hyvä. RFID-tägi on paljon helpompi käytössä kuin pankkikortti.

      
  • muokattu 02.12.2023 15:39

    @HybridRules kirjoitti:
    Jos polttiskuski lähtee liikkeelle hankkimatta etukäteen käteistä tai maksukorttia, sormi saattaa mennä suuhun tankilla.

    Puhelinsovellutuksella se maksetaan.

      
  • muokattu 03.12.2023 08:15

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Ei kai tämä nyt näin vaikeaa ole, kun perinteisellä autolla saman matkan voi ajaa tankkaamatta ja sähköauto on tarvinnut tekstin mukaan latausta vähintään 6 kertaa.

    "Sipoolainen ”sähköauton onnellinen omistaja” kuvasi Helsingin Sanomien mielipidesivulla taannoin oman autoilunsa tahmeaa arkea kuvaavasti. Hän oli automatkalla Pohjanmaalle joutunut käyttämään monia latausratkaisuja, joita olivat K-lataus, ABC-lataus, Virta, Plugit App, Helen ja Unified Chargers."

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkoautojen-julkinen-lataus-tarvitaanko-tyhjakayntimaksua-jonotusjarjestelyja-ja-parempia-opasteita/

    Artikkelissa halutaan katsoa asiaa negatiivisten lasien läpi. Jos polttiskuski lähtee liikkeelle hankkimatta etukäteen käteistä tai maksukorttia, sormi saattaa mennä suuhun tankilla. Eikun lehteen kirjoittamaan, kuinka hankalaa on tankkaaminen, kun piti etukäteen hommata maksuväline.

    Satunnaisen sähköautoilijan tarvitsee vain lanata latausmahdollisuus sieltä, mista lainaa autonkin. Nykyinen järjestely on sähköautoilijalle helppo ja monipuolinen ja latauspisteitä alkaa olla todella laajasti tarjolla. Korttimaksumahdollisuus olisi parannus, mutta ei sen puuuttuminenkaan haittaa muita kuin satunnnaisia sähkäröitsijöitä.

    Katso mielipiteen kirjoittajan nimimerkkiä, luulisi omistavan autonsa.

    Hesarissa kerrottiin myös android-ongelmasta. Kun appeja ei käytä usein, android heittää ne roskiin ja pitää taas aloittaa alusta tietojen anto.

    Näytät väittävän, että Suomessa selviää latauksista käteisellä tai kortilla. Sehän on yhtä kätevää kuin polttiksella.

    Taidan kirjoittaa epäselvästi. Miten niin väitän, että latauksen voi maksaa käteisellä tai kortilla?

    Lataamisen hankaluudesta valittavat ne, jotka lähtevät liikkeelle valmistautumatta etukäteen siihen, että lataaminen pitää maksaa. Sama juttu kuin, jos polttiskuski lähtisi matkaan ilman maksuvälinettä eli käteistä tai korttia ja sitten bensatankilla alkaisi valittaa, kun ei saa bensaa ilman käteistä tai korttia. Satunnaiselle sähkärikuskille, esim. koeajolla tai jos lainaa autoa jostakin, kortti- tai käteismaksu olisi kätevä, mutta sähköauton käyttäjälle nykyinen systeemi on hyvä. RFID-tägi on paljon helpompi käytössä kuin pankkikortti.

    Niinpä teit, yritit väittää että sähkiksen latausten maksaminen on yhtä helppoa kuin polttiksen. Sanatarkasti et siis niin kirjoittanut. Mutta jos kaikki muut ovat sitä mieltä, että latauksen maksaminen on vaikeaa ja välillä tajuttoman kallista ja se pitää muuttaa, en jaksa uskoa, että olet ainoa oikeassa oleva. Noissa jutuissa ei ole lähdetty valmistautumatta liikkeelle, jos on normaalit maksuvälineet mukana, kuusi joskus jo käytettyä appia puhelimessa ja sekalainen joukko avaimenperiä.

    Osa Moottorin valituksista pitäisi toteuttaa myös tankkauspaikoilla. Mittareille pitäisi olla selkeä ajosuunta ja jonotus muodostua sitä kautta, välillä kerran vuodessa joutuu itsekin ihmettelemään kuka on menossa mille mittarille seuraavaksi ja kuka sitten.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Ei kai tämä nyt näin vaikeaa ole, kun perinteisellä autolla saman matkan voi ajaa tankkaamatta ja sähköauto on tarvinnut tekstin mukaan latausta vähintään 6 kertaa.

    "Sipoolainen ”sähköauton onnellinen omistaja” kuvasi Helsingin Sanomien mielipidesivulla taannoin oman autoilunsa tahmeaa arkea kuvaavasti. Hän oli automatkalla Pohjanmaalle joutunut käyttämään monia latausratkaisuja, joita olivat K-lataus, ABC-lataus, Virta, Plugit App, Helen ja Unified Chargers."

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkoautojen-julkinen-lataus-tarvitaanko-tyhjakayntimaksua-jonotusjarjestelyja-ja-parempia-opasteita/

    Artikkelissa halutaan katsoa asiaa negatiivisten lasien läpi. Jos polttiskuski lähtee liikkeelle hankkimatta etukäteen käteistä tai maksukorttia, sormi saattaa mennä suuhun tankilla. Eikun lehteen kirjoittamaan, kuinka hankalaa on tankkaaminen, kun piti etukäteen hommata maksuväline.

    Satunnaisen sähköautoilijan tarvitsee vain lanata latausmahdollisuus sieltä, mista lainaa autonkin. Nykyinen järjestely on sähköautoilijalle helppo ja monipuolinen ja latauspisteitä alkaa olla todella laajasti tarjolla. Korttimaksumahdollisuus olisi parannus, mutta ei sen puuuttuminenkaan haittaa muita kuin satunnnaisia sähkäröitsijöitä.

    Katso mielipiteen kirjoittajan nimimerkkiä, luulisi omistavan autonsa.

    Hesarissa kerrottiin myös android-ongelmasta. Kun appeja ei käytä usein, android heittää ne roskiin ja pitää taas aloittaa alusta tietojen anto.

    Näytät väittävän, että Suomessa selviää latauksista käteisellä tai kortilla. Sehän on yhtä kätevää kuin polttiksella.

    Taidan kirjoittaa epäselvästi. Miten niin väitän, että latauksen voi maksaa käteisellä tai kortilla?

    Lataamisen hankaluudesta valittavat ne, jotka lähtevät liikkeelle valmistautumatta etukäteen siihen, että lataaminen pitää maksaa. Sama juttu kuin, jos polttiskuski lähtisi matkaan ilman maksuvälinettä eli käteistä tai korttia ja sitten bensatankilla alkaisi valittaa, kun ei saa bensaa ilman käteistä tai korttia. Satunnaiselle sähkärikuskille, esim. koeajolla tai jos lainaa autoa jostakin, kortti- tai käteismaksu olisi kätevä, mutta sähköauton käyttäjälle nykyinen systeemi on hyvä. RFID-tägi on paljon helpompi käytössä kuin pankkikortti.

    Niinpä teit, yritit väittää että sähkiksen latausten maksaminen on yhtä helppoa kuin polttiksen. Sanatarkasti et siis niin kirjoittanut. Mutta jos kaikki muut ovat sitä mieltä, että latauksen maksaminen on vaikeaa ja välillä tajuttoman kallista ja se pitää muuttaa, en jaksa uskoa, että olet ainoa oikeassa oleva. Noissa jutuissa ei ole lähdetty valmistautumatta liikkeelle, jos on normaalit maksuvälineet mukana, kuusi joskus jo käytettyä appia puhelimessa ja sekalainen joukko avaimenperiä.

    Osa Moottorin valituksista pitäisi toteuttaa myös tankkauspaikoilla. Mittareille pitäisi olla selkeä ajosuunta ja jonotus muodostua sitä kautta, välillä kerran vuodessa joutuu itsekin ihmettelemään kuka on menossa mille mittarille seuraavaksi ja kuka sitten.

    Olen ajanut 3,5 vuotta sähkärillä eikä minulla ole kertaakaan ollut ongelmaa lataamisen kanssa. Mukana kulkee ABC-sovellus puhelimessa. Sitä käytin jo polttoaineen ostamiseen aikoinaan. Tägejä on Virta, Fortum ja K-Lataus. Viimeksi mainittua en ole vielä käyttänyt kertaakaan. Lisäksi Ruotsin reissuja varten autossa on Bee-latauksen tägi. Niin ja puhelimessa PlugIt-sovellus. Ja tietenkin Teslan sovellus.

    Tägit ovat keskikonsolin lokerossa aina mukana. Mukavin lataustapahtuma on Teslan latureilla ja toiseksi mukavin tägien kanssa.

    Jos joku kokee ongelmaa lataamisen maksamisen kanssa, niin syy ei voi olla muu kuin, että ei ole hommannut maksuvälinettä etukäteen vaan ryhtyy siinä tolpalla asentamaan jotain sovellusta puhelimeensa.

      1
  • muokattu 03.12.2023 11:14

    @Late1969 kirjoitti:
    Osa Moottorin valituksista pitäisi toteuttaa myös tankkauspaikoilla. Mittareille pitäisi olla selkeä ajosuunta ja jonotus muodostua sitä kautta, välillä kerran vuodessa joutuu itsekin ihmettelemään kuka on menossa mille mittarille seuraavaksi ja kuka sitten.

    Ei onnistu, sillä osa autoista on suunniteltu kuskin tankattavaksi (korkki kuskin puolella) ja osa apukuskin tankattavaksi (korkki apukuskin puolella). Eli autot tulevat mittarille eri suunnista.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Osa Moottorin valituksista pitäisi toteuttaa myös tankkauspaikoilla. Mittareille pitäisi olla selkeä ajosuunta ja jonotus muodostua sitä kautta, välillä kerran vuodessa joutuu itsekin ihmettelemään kuka on menossa mille mittarille seuraavaksi ja kuka sitten.

    Ei onnistu, sillä osa autoista on suunniteltu kuskin tankattavaksi (korkki kuskin puolella) ja osa apukuskin tankattavaksi (korkki apukuskin puolella). Eli autot tulevat mittarille eri suunnista.

    Kyllä polttoaineletku yltää auton toiselle puolelle normiautojen tapauksessa.

      
  • muokattu 03.12.2023 14:24

    Olen nyt ajanut pari kuukautta sähköautolla. Sitä ennen vuosia plugarlla, ja taloudessa on vuoden päivät ollut myös aina kotiladattava sähköauto kakkosautona.

    Maksaminen: Ei se vaikeaa ole, mutta vaatiihan se erilaista perehtymistä kuin polttiksen tankkaaminen. Pankkikortti on useimmilla mukana lompakossa aina. Uskon olevani aika objektiivinen sanoessani että latauksen maksaminen on hankalampaa kuin tankkauksen maksaminen, ja se johtuu ensisijaisesti maksujärjestelmien hajanaisuudesta.

    Lataaminen: Erilaista, muttei vaikeampaa, kuin tankkaaminen. Sen verran pitää muuttaa tottumuksiaan että lataa sopivan tilaisuuden tullen, eikä polttiksen tavoin aina tyhjästä (bensavalon syttymisestä) täyteen.

    Kotilataus on tietysti ylivoimaisesti helpoin tapa ladata, mutta olen helposti saanut lataukseni hoidettua myös asiointien yhteydessä. Kerran tosin turkulaisen Prisman ABC-pikalaturi ei suostunut yhteistyöhön, joten jouduin pysähtymään paluumatkalla hetkeksi erikseen lataamaan.

    Kustannukset ovat maltillisia. Marraskuun osalta toimitin töihin latauskuitteja 65€ edestä, aiemmin bensalasku olisi ollut n. 300€. Kotisähköä on marraskuussa kulunut 600kWh viime vuotta enemmän (vain plugari, ei yhtään sähköautoa). Lämpötiloja en nyt vertaillut, mutta jos nyt oletetaan että erotus johtuu autoista, niin kotilatauksen kustannus on ollut n. 60€ kahdelta autolta*

    *laskelmaa on vähän hankala tehdä. Minulla on välimallin sähkösopimius, jossa kulutetun sähkön spot-hinta vaikuttaa nostavasti tai laskevasti hintaan. Keskihinta 5,75 + Caruna Espoon yösiirto, eli yhteensä n. 10snt. Autoja olen tietysti ladannut yösiirrolla ja keskihintaa laskevina ajankohtina, joten autoillle kohdistuva kustannus on tosiasiassa vielä tuota 60 euroa matalampi. Uskon että autoilla tehty hintavaikutus on jopa 2snt/kWh suhteessa KAIKKEEN kulutukseen, mikä tarkoittaisi lähes 40€ alennusta koko laskuun. Autojen lataus olisi siten tullut maksamaan 20€.

      1
  • muokattu 03.12.2023 14:52

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Osa Moottorin valituksista pitäisi toteuttaa myös tankkauspaikoilla. Mittareille pitäisi olla selkeä ajosuunta ja jonotus muodostua sitä kautta, välillä kerran vuodessa joutuu itsekin ihmettelemään kuka on menossa mille mittarille seuraavaksi ja kuka sitten.

    Ei onnistu, sillä osa autoista on suunniteltu kuskin tankattavaksi (korkki kuskin puolella) ja osa apukuskin tankattavaksi (korkki apukuskin puolella). Eli autot tulevat mittarille eri suunnista.

    Kyllä polttoaineletku yltää auton toiselle puolelle normiautojen tapauksessa.

    Eli, koskisiko normaali oikeanpuoleinen liikenne myös bensamittareita - ja Englannissa vasemmanpuoleinen? Eli täällä sivuutettaisiin mittarit aina oikealta? Taitaisi tulla aika sekasotku.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Osa Moottorin valituksista pitäisi toteuttaa myös tankkauspaikoilla. Mittareille pitäisi olla selkeä ajosuunta ja jonotus muodostua sitä kautta, välillä kerran vuodessa joutuu itsekin ihmettelemään kuka on menossa mille mittarille seuraavaksi ja kuka sitten.

    Ei onnistu, sillä osa autoista on suunniteltu kuskin tankattavaksi (korkki kuskin puolella) ja osa apukuskin tankattavaksi (korkki apukuskin puolella). Eli autot tulevat mittarille eri suunnista.

    Kyllä polttoaineletku yltää auton toiselle puolelle normiautojen tapauksessa.

    Eli, koskisiko normaali oikeanpuoleinen liikenne myös bensamittareita - ja Englannissa vasemmanpuoleinen? Eli täällä sivuutettaisiin mittarit aina oikealta? Taitaisi tulla aika sekasotku.

    En ymmärrä, mitä tarkoitat. Jos on läpiajettavat tankkauspisteet polttiksille, niin ei ole pakko mennä aina siihen jonoon, jossa korkin saa pumpun puolelle. Letku yltää kyllä toisellekin puolelle, kunhan autoa ei jätä liian kauas pumpusta ja pysäyttää auton niin, ettei letkua tarvitse vetää katon yli.

    Jono pumpuille voi olla yhteen suuntaan ja mennä joko vasemmalta tai oikealta puolelta pumpun ohi.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Olen nyt ajanut pari kuukautta sähköautolla. Sitä ennen vuosia plugarlla, ja taloudessa on vuoden päivät ollut myös aina kotiladattava sähköauto kakkosautona.

    Maksaminen: Ei se vaikeaa ole, mutta vaatiihan se erilaista perehtymistä kuin polttiksen tankkaaminen. Pankkikortti on useimmilla mukana lompakossa aina. Uskon olevani aika objektiivinen sanoessani että latauksen maksaminen on hankalampaa kuin tankkauksen maksaminen, ja se johtuu ensisijaisesti maksujärjestelmien hajanaisuudesta.

    Lataaminen: Erilaista, muttei vaikeampaa, kuin tankkaaminen. Sen verran pitää muuttaa tottumuksiaan että lataa sopivan tilaisuuden tullen, eikä polttiksen tavoin aina tyhjästä (bensavalon syttymisestä) täyteen.

    Kotilataus on tietysti ylivoimaisesti helpoin tapa ladata, mutta olen helposti saanut lataukseni hoidettua myös asiointien yhteydessä. Kerran tosin turkulaisen Prisman ABC-pikalaturi ei suostunut yhteistyöhön, joten jouduin pysähtymään paluumatkalla hetkeksi erikseen lataamaan.

    Kustannukset ovat maltillisia. Marraskuun osalta toimitin töihin latauskuitteja 65€ edestä, aiemmin bensalasku olisi ollut n. 300€. Kotisähköä on marraskuussa kulunut 600kWh viime vuotta enemmän (vain plugari, ei yhtään sähköautoa). Lämpötiloja en nyt vertaillut, mutta jos nyt oletetaan että erotus johtuu autoista, niin kotilatauksen kustannus on ollut n. 60€ kahdelta autolta*

    *laskelmaa on vähän hankala tehdä. Minulla on välimallin sähkösopimius, jossa kulutetun sähkön spot-hinta vaikuttaa nostavasti tai laskevasti hintaan. Keskihinta 5,75 + Caruna Espoon yösiirto, eli yhteensä n. 10snt. Autoja olen tietysti ladannut yösiirrolla ja keskihintaa laskevina ajankohtina, joten autoillle kohdistuva kustannus on tosiasiassa vielä tuota 60 euroa matalampi. Uskon että autoilla tehty hintavaikutus on jopa 2snt/kWh suhteessa KAIKKEEN kulutukseen, mikä tarkoittaisi lähes 40€ alennusta koko laskuun. Autojen lataus olisi siten tullut maksamaan 20€.

    Syöttää maksukortti automaattiin, syöttää PIN-koodi, valita, mikä mittari.
    Pyyhkäistä tägillä tunnistimen kohtaa.
    Kumpi on hankalampaa?

    Useita operaattoreja omilla tägeillään ei ole hankaluus, kunhan on hankkinut tägit. Jos latailee pelkästään puhelinsovelluksen avulla, se on hankalampaa. ABC ei taida tarjota tägejä ollenkaan, mutta muut operaattorit kyllä. Tai ainakin ne, joita minä käytän.
    Sovelluksien käytössä on sekin hankaluus, että sovellus voi pyytää uudelleen kirjautumista latauspisteellä ja pitää näpytellä tunnus ja salasana.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Osa Moottorin valituksista pitäisi toteuttaa myös tankkauspaikoilla. Mittareille pitäisi olla selkeä ajosuunta ja jonotus muodostua sitä kautta, välillä kerran vuodessa joutuu itsekin ihmettelemään kuka on menossa mille mittarille seuraavaksi ja kuka sitten.

    Ei onnistu, sillä osa autoista on suunniteltu kuskin tankattavaksi (korkki kuskin puolella) ja osa apukuskin tankattavaksi (korkki apukuskin puolella). Eli autot tulevat mittarille eri suunnista.

    Kyllä polttoaineletku yltää auton toiselle puolelle normiautojen tapauksessa.

    Eli, koskisiko normaali oikeanpuoleinen liikenne myös bensamittareita - ja Englannissa vasemmanpuoleinen? Eli täällä sivuutettaisiin mittarit aina oikealta? Taitaisi tulla aika sekasotku.

    En ymmärrä, mitä tarkoitat. Jos on läpiajettavat tankkauspisteet polttiksille, niin ei ole pakko mennä aina siihen jonoon, jossa korkin saa pumpun puolelle. Letku yltää kyllä toisellekin puolelle, kunhan autoa ei jätä liian kauas pumpusta ja pysäyttää auton niin, ettei letkua tarvitse vetää katon yli.

    Jono pumpuille voi olla yhteen suuntaan ja mennä joko vasemmalta tai oikealta puolelta pumpun ohi.

    Eipä ole ollut ikinä ongelmia nykyisenkään käytännön kanssa

      3
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Olen nyt ajanut pari kuukautta sähköautolla. Sitä ennen vuosia plugarlla, ja taloudessa on vuoden päivät ollut myös aina kotiladattava sähköauto kakkosautona.

    Maksaminen: Ei se vaikeaa ole, mutta vaatiihan se erilaista perehtymistä kuin polttiksen tankkaaminen. Pankkikortti on useimmilla mukana lompakossa aina. Uskon olevani aika objektiivinen sanoessani että latauksen maksaminen on hankalampaa kuin tankkauksen maksaminen, ja se johtuu ensisijaisesti maksujärjestelmien hajanaisuudesta.

    Lataaminen: Erilaista, muttei vaikeampaa, kuin tankkaaminen. Sen verran pitää muuttaa tottumuksiaan että lataa sopivan tilaisuuden tullen, eikä polttiksen tavoin aina tyhjästä (bensavalon syttymisestä) täyteen.

    Kotilataus on tietysti ylivoimaisesti helpoin tapa ladata, mutta olen helposti saanut lataukseni hoidettua myös asiointien yhteydessä. Kerran tosin turkulaisen Prisman ABC-pikalaturi ei suostunut yhteistyöhön, joten jouduin pysähtymään paluumatkalla hetkeksi erikseen lataamaan.

    Kustannukset ovat maltillisia. Marraskuun osalta toimitin töihin latauskuitteja 65€ edestä, aiemmin bensalasku olisi ollut n. 300€. Kotisähköä on marraskuussa kulunut 600kWh viime vuotta enemmän (vain plugari, ei yhtään sähköautoa). Lämpötiloja en nyt vertaillut, mutta jos nyt oletetaan että erotus johtuu autoista, niin kotilatauksen kustannus on ollut n. 60€ kahdelta autolta*

    *laskelmaa on vähän hankala tehdä. Minulla on välimallin sähkösopimius, jossa kulutetun sähkön spot-hinta vaikuttaa nostavasti tai laskevasti hintaan. Keskihinta 5,75 + Caruna Espoon yösiirto, eli yhteensä n. 10snt. Autoja olen tietysti ladannut yösiirrolla ja keskihintaa laskevina ajankohtina, joten autoillle kohdistuva kustannus on tosiasiassa vielä tuota 60 euroa matalampi. Uskon että autoilla tehty hintavaikutus on jopa 2snt/kWh suhteessa KAIKKEEN kulutukseen, mikä tarkoittaisi lähes 40€ alennusta koko laskuun. Autojen lataus olisi siten tullut maksamaan 20€.

    Syöttää maksukortti automaattiin, syöttää PIN-koodi, valita, mikä mittari.
    Pyyhkäistä tägillä tunnistimen kohtaa.
    Kumpi on hankalampaa?

    Useita operaattoreja omilla tägeillään ei ole hankaluus, kunhan on hankkinut tägit. Jos latailee pelkästään puhelinsovelluksen avulla, se on hankalampaa. ABC ei taida tarjota tägejä ollenkaan, mutta muut operaattorit kyllä. Tai ainakin ne, joita minä käytän.
    Sovelluksien käytössä on sekin hankaluus, että sovellus voi pyytää uudelleen kirjautumista latauspisteellä ja pitää näpytellä tunnus ja salasana.

    Tägien ja äppien tilaaminen ja valmistelu on hankaluus, tägin piippaus on toki helppoa. ABC, jota minä enimmäkseen käytän, on vähän työläs äpin vuoksi. Tai no "työläs" on ehkä liioittelua, mutta yhteys ei aina ole ihan 100% joten siinä on hetkittäin pientä viiveen ja työläyden tuntua vaikkei se operaationa varmaan viekään sen enempää aikaa kuin korttimaksu.

    Hankaluus kuvastuu minusta siinä, että vaimolle voisin sanoa "käy tankkaamassa" ja asia todennäköisesti hoituisi sillä. En voi sanoa "käy lataamassa" ilman että joutuisin osallistumaan jotenkin tai ainakin kuuntelemaan mussutusta.

    Sitten kun kaikki on valmista, on latauksen maksukin toki helppoa, edellyttäen ettei tule vastaan sellaista latausoperaattoria johon ei ole valmistautunut etukäteen.

      2
  • Ei kait lataus tai tankkaus ole ongelma kun vapaapaikka on tarjolla, lähinnä matkanviivästymine on se mikä useita vielä pistää miettimään.
    Minä en tule nykytekniikalla sähköautoa ostamaan, siihen ei kuitenkaan ole syy latausaika.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Ei kait lataus tai tankkaus ole ongelma kun vapaapaikka on tarjolla, lähinnä matkanviivästymine on se mikä useita vielä pistää miettimään.
    Minä en tule nykytekniikalla sähköautoa ostamaan, siihen ei kuitenkaan ole syy latausaika.

    Onneksemme käyttövoimissa on mistä valita, näistä jokainen voi valita omaan käyttötarkoitukseensa sopivan.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    Ei kait lataus tai tankkaus ole ongelma kun vapaapaikka on tarjolla, lähinnä matkanviivästymine on se mikä useita vielä pistää miettimään.
    Minä en tule nykytekniikalla sähköautoa ostamaan, siihen ei kuitenkaan ole syy latausaika.

    Niin meinaatko että latauspaikalle on pitkä jono? Minulla ei ole vielä tullut vastaan, mutta kieltämättä on ollut muutamia tilanteita että töpseleitä on ollut vapaana vain yksi tai kaksi.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ei kait lataus tai tankkaus ole ongelma kun vapaapaikka on tarjolla, lähinnä matkanviivästymine on se mikä useita vielä pistää miettimään.
    Minä en tule nykytekniikalla sähköautoa ostamaan, siihen ei kuitenkaan ole syy latausaika.

    Niin meinaatko että latauspaikalle on pitkä jono? Minulla ei ole vielä tullut vastaan, mutta kieltämättä on ollut muutamia tilanteita että töpseleitä on ollut vapaana vain yksi tai kaksi.

    Ei, vaan lataukseen käytetty aika, on huomattavasti pidempi kun tankatessa.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ei kait lataus tai tankkaus ole ongelma kun vapaapaikka on tarjolla, lähinnä matkanviivästymine on se mikä useita vielä pistää miettimään.
    Minä en tule nykytekniikalla sähköautoa ostamaan, siihen ei kuitenkaan ole syy latausaika.

    Niin meinaatko että latauspaikalle on pitkä jono? Minulla ei ole vielä tullut vastaan, mutta kieltämättä on ollut muutamia tilanteita että töpseleitä on ollut vapaana vain yksi tai kaksi.

    Ei, vaan lataukseen käytetty aika, on huomattavasti pidempi kun tankatessa.

    "..siihen ei kuitenkaan ole syy latausaika" "...vaan lataukseen käytetty aika, on huomattavasti pidempi kun tankatessa"
    Nyt meni kryptiseksi.

      1
  • @Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ei kait lataus tai tankkaus ole ongelma kun vapaapaikka on tarjolla, lähinnä matkanviivästymine on se mikä useita vielä pistää miettimään.
    Minä en tule nykytekniikalla sähköautoa ostamaan, siihen ei kuitenkaan ole syy latausaika.

    Niin meinaatko että latauspaikalle on pitkä jono? Minulla ei ole vielä tullut vastaan, mutta kieltämättä on ollut muutamia tilanteita että töpseleitä on ollut vapaana vain yksi tai kaksi.

    Ei, vaan lataukseen käytetty aika, on huomattavasti pidempi kun tankatessa.

    Saat toki ajaa millä haluat, mutta tässä auttaa kyllä se ajattelun muutos. Olen nyt ajanut n. 5tkm ja olen käyttänyt aikaa lataamiseen yhden kerran n. 15min, ja senkin vain siksi että määränpäässä ollut laturi ei jostain syystä tullut toimeen autoni kanssa. Kaikki muut latauskerrat ovat hoituneet asioinnin yhteydessä tai kotona. Pisimmät reissut ovat olleet pk-seudulta Turkuun ja takaisin.

    Tietenkin pitkällä matkalla joutuu pysähtymään silloin tällöin, mutta en nyt pidä kohtuttomana että pitää pienen vessa-, jaloittelu ja /tai napostelutauon 300km välein

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Osa Moottorin valituksista pitäisi toteuttaa myös tankkauspaikoilla. Mittareille pitäisi olla selkeä ajosuunta ja jonotus muodostua sitä kautta, välillä kerran vuodessa joutuu itsekin ihmettelemään kuka on menossa mille mittarille seuraavaksi ja kuka sitten.

    Ei onnistu, sillä osa autoista on suunniteltu kuskin tankattavaksi (korkki kuskin puolella) ja osa apukuskin tankattavaksi (korkki apukuskin puolella). Eli autot tulevat mittarille eri suunnista.

    Kyllä polttoaineletku yltää auton toiselle puolelle normiautojen tapauksessa.

    Eli, koskisiko normaali oikeanpuoleinen liikenne myös bensamittareita - ja Englannissa vasemmanpuoleinen? Eli täällä sivuutettaisiin mittarit aina oikealta? Taitaisi tulla aika sekasotku.

    En ymmärrä, mitä tarkoitat. Jos on läpiajettavat tankkauspisteet polttiksille, niin ei ole pakko mennä aina siihen jonoon, jossa korkin saa pumpun puolelle. Letku yltää kyllä toisellekin puolelle, kunhan autoa ei jätä liian kauas pumpusta ja pysäyttää auton niin, ettei letkua tarvitse vetää katon yli.

    Jono pumpuille voi olla yhteen suuntaan ja mennä joko vasemmalta tai oikealta puolelta pumpun ohi.

    Näinhän se usein on, mutta täyttöaukon sijaintikin voi olla haasteellinen erityisesti isommissa farkuissa. Vaikka itse käytänkin tarvittaessa kyseistä tankkaustapaa, niin enpä juuri ole nähnyt muiden toimivan samoin.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Osa Moottorin valituksista pitäisi toteuttaa myös tankkauspaikoilla. Mittareille pitäisi olla selkeä ajosuunta ja jonotus muodostua sitä kautta, välillä kerran vuodessa joutuu itsekin ihmettelemään kuka on menossa mille mittarille seuraavaksi ja kuka sitten.

    Ei onnistu, sillä osa autoista on suunniteltu kuskin tankattavaksi (korkki kuskin puolella) ja osa apukuskin tankattavaksi (korkki apukuskin puolella). Eli autot tulevat mittarille eri suunnista.

    Kyllä polttoaineletku yltää auton toiselle puolelle normiautojen tapauksessa.

    Eli, koskisiko normaali oikeanpuoleinen liikenne myös bensamittareita - ja Englannissa vasemmanpuoleinen? Eli täällä sivuutettaisiin mittarit aina oikealta? Taitaisi tulla aika sekasotku.

    En ymmärrä, mitä tarkoitat. Jos on läpiajettavat tankkauspisteet polttiksille, niin ei ole pakko mennä aina siihen jonoon, jossa korkin saa pumpun puolelle. Letku yltää kyllä toisellekin puolelle, kunhan autoa ei jätä liian kauas pumpusta ja pysäyttää auton niin, ettei letkua tarvitse vetää katon yli.

    Jono pumpuille voi olla yhteen suuntaan ja mennä joko vasemmalta tai oikealta puolelta pumpun ohi.

    Eipä ole ollut ikinä ongelmia nykyisenkään käytännön kanssa

    Vaikka sinulle tai minulle kyseessä ei ole ongelma, niin välillä näkee viisikin autoa jonottavan toiselle puolelle mittaria toisen ollessa vapaana. Joskus konflikti syntyy siitäkin, että samalle mittaripuolelle jonotetaan kahdesta eri suunnasta.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ei kait lataus tai tankkaus ole ongelma kun vapaapaikka on tarjolla, lähinnä matkanviivästymine on se mikä useita vielä pistää miettimään.
    Minä en tule nykytekniikalla sähköautoa ostamaan, siihen ei kuitenkaan ole syy latausaika.

    Niin meinaatko että latauspaikalle on pitkä jono? Minulla ei ole vielä tullut vastaan, mutta kieltämättä on ollut muutamia tilanteita että töpseleitä on ollut vapaana vain yksi tai kaksi.

    Ei, vaan lataukseen käytetty aika, on huomattavasti pidempi kun tankatessa.

    "..siihen ei kuitenkaan ole syy latausaika" "...vaan lataukseen käytetty aika, on huomattavasti pidempi kun tankatessa"
    Nyt meni kryptiseksi.

    lähinnä matkanviivästymine on se mikä useita vielä pistää miettimään, ei minua.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Osa Moottorin valituksista pitäisi toteuttaa myös tankkauspaikoilla. Mittareille pitäisi olla selkeä ajosuunta ja jonotus muodostua sitä kautta, välillä kerran vuodessa joutuu itsekin ihmettelemään kuka on menossa mille mittarille seuraavaksi ja kuka sitten.

    Ei onnistu, sillä osa autoista on suunniteltu kuskin tankattavaksi (korkki kuskin puolella) ja osa apukuskin tankattavaksi (korkki apukuskin puolella). Eli autot tulevat mittarille eri suunnista.

    Kyllä polttoaineletku yltää auton toiselle puolelle normiautojen tapauksessa.

    Eli, koskisiko normaali oikeanpuoleinen liikenne myös bensamittareita - ja Englannissa vasemmanpuoleinen? Eli täällä sivuutettaisiin mittarit aina oikealta? Taitaisi tulla aika sekasotku.

    En ymmärrä, mitä tarkoitat. Jos on läpiajettavat tankkauspisteet polttiksille, niin ei ole pakko mennä aina siihen jonoon, jossa korkin saa pumpun puolelle. Letku yltää kyllä toisellekin puolelle, kunhan autoa ei jätä liian kauas pumpusta ja pysäyttää auton niin, ettei letkua tarvitse vetää katon yli.

    Jono pumpuille voi olla yhteen suuntaan ja mennä joko vasemmalta tai oikealta puolelta pumpun ohi.

    Näinhän se usein on, mutta täyttöaukon sijaintikin voi olla haasteellinen erityisesti isommissa farkuissa. Vaikka itse käytänkin tarvittaessa kyseistä tankkaustapaa, niin enpä juuri ole nähnyt muiden toimivan samoin.

    Luulen, että ihmiset eivät tule ajatelleeksi, että letku on pidempi kuin, mitä on näkyvissä. Itsellä on kokemusta "väärällä puolella" tankkaamisesta Land Rover Discovery 4, Jeep GC, Volvo XC90T8, Mondeo farkku. Auton pitää vain olla lähellä mittaria ja ajaa sen verran "ohi" mittarista, että letku lähtee suoraan mittarista ja menee perän vierestä. Mittarista "ohi" ajaminen antaa myös kuskin ovelle tilaa aueta vaikka auto on lähellä mittaria sivusuunnassa.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ei kait lataus tai tankkaus ole ongelma kun vapaapaikka on tarjolla, lähinnä matkanviivästymine on se mikä useita vielä pistää miettimään.
    Minä en tule nykytekniikalla sähköautoa ostamaan, siihen ei kuitenkaan ole syy latausaika.

    Niin meinaatko että latauspaikalle on pitkä jono? Minulla ei ole vielä tullut vastaan, mutta kieltämättä on ollut muutamia tilanteita että töpseleitä on ollut vapaana vain yksi tai kaksi.

    Ei, vaan lataukseen käytetty aika, on huomattavasti pidempi kun tankatessa.

    "..siihen ei kuitenkaan ole syy latausaika" "...vaan lataukseen käytetty aika, on huomattavasti pidempi kun tankatessa"
    Nyt meni kryptiseksi.

    lähinnä matkanviivästymine on se mikä useita vielä pistää miettimään, ei minua.

    Tottahan se on, että jos polttis ja sähkis lähtee samalle matkalle samaan aikaan ja sähkistä pitää ladata välillä, polttis on perillä aikaisemmin. Se ei ole relevantti syy välttää sähköauton hankkimista. Matkat kestävät eri pituisia aikoja eri syistä. Matkaan pitää varata aikaa niin paljon kuin kuski parhaansa mukaan osaa arvioida tarvittavan, jotta on perillä mahdollisimman pienen riskin kanssa. Esim. lentokentälle ei kannata lähteä oletuksella, että laukkujen hihnalle jättäminen ja turvatarkastuksen läpi käveleminen onnistuu ilman odotusaikaa.

      
  • Kyllä vielä menee vuosia että kerrostaloasukkailla on latausmahdollisuus kohtuu kävelymatkan etäisyydellä.
    Kuka siellä viitsii istua pakkasessa autossa ja odottaa akun lataantuvan.
    Meillä kyllä on omassa lämpötolpassa myös sähköauton latausmahdollisuus, ei vaan ole ladattavaa sähköautoa, ei näitä nykyisiä tarjolla olevia akkuhirviöitä tulekaan.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Kyllä vielä menee vuosia että kerrostaloasukkailla on latausmahdollisuus kohtuu kävelymatkan etäisyydellä.
    Kuka siellä viitsii istua pakkasessa autossa ja odottaa akun lataantuvan.
    Meillä kyllä on omassa lämpötolpassa myös sähköauton latausmahdollisuus, ei vaan ole ladattavaa sähköautoa, ei näitä nykyisiä tarjolla olevia akkuhirviöitä tulekaan.

    Autossa voi olla lämmitys päällä lataamisen aikana ja toisekseen auton voi jättää latautumaan ja pistäytyä sillä aikaa jossain.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Osa Moottorin valituksista pitäisi toteuttaa myös tankkauspaikoilla. Mittareille pitäisi olla selkeä ajosuunta ja jonotus muodostua sitä kautta, välillä kerran vuodessa joutuu itsekin ihmettelemään kuka on menossa mille mittarille seuraavaksi ja kuka sitten.

    Ei onnistu, sillä osa autoista on suunniteltu kuskin tankattavaksi (korkki kuskin puolella) ja osa apukuskin tankattavaksi (korkki apukuskin puolella). Eli autot tulevat mittarille eri suunnista.

    Juuri siksi onnistuisi. Lisäksi Suomessa lähes kaikki mittarit jäävät tankattavien autojen väliin. Ongelmaksi voi muodostua se, että oikean puolen tankkausaukko taitaa olla yleisempi eli samasta suunnasta ajaen mittarien vasen puoli olisi suositumpi.

    Muutaman kerran on tullut kokeiltua väärältä puolen tankkausta, mutta ei ole onnistunut. Letkua ei ole saanut ulos tai se ei ole pysähtynyt, ns. rullaverhomekanismi ei ole toiminut. Lisäksi paskaista letkua ei viitsi autoa vasten hieroa.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Olen nyt ajanut pari kuukautta sähköautolla. Sitä ennen vuosia plugarlla, ja taloudessa on vuoden päivät ollut myös aina kotiladattava sähköauto kakkosautona.

    Maksaminen: Ei se vaikeaa ole, mutta vaatiihan se erilaista perehtymistä kuin polttiksen tankkaaminen. Pankkikortti on useimmilla mukana lompakossa aina. Uskon olevani aika objektiivinen sanoessani että latauksen maksaminen on hankalampaa kuin tankkauksen maksaminen, ja se johtuu ensisijaisesti maksujärjestelmien hajanaisuudesta.

    Lataaminen: Erilaista, muttei vaikeampaa, kuin tankkaaminen. Sen verran pitää muuttaa tottumuksiaan että lataa sopivan tilaisuuden tullen, eikä polttiksen tavoin aina tyhjästä (bensavalon syttymisestä) täyteen.

    Kotilataus on tietysti ylivoimaisesti helpoin tapa ladata, mutta olen helposti saanut lataukseni hoidettua myös asiointien yhteydessä. Kerran tosin turkulaisen Prisman ABC-pikalaturi ei suostunut yhteistyöhön, joten jouduin pysähtymään paluumatkalla hetkeksi erikseen lataamaan.

    Kustannukset ovat maltillisia. Marraskuun osalta toimitin töihin latauskuitteja 65€ edestä, aiemmin bensalasku olisi ollut n. 300€. Kotisähköä on marraskuussa kulunut 600kWh viime vuotta enemmän (vain plugari, ei yhtään sähköautoa). Lämpötiloja en nyt vertaillut, mutta jos nyt oletetaan että erotus johtuu autoista, niin kotilatauksen kustannus on ollut n. 60€ kahdelta autolta*

    *laskelmaa on vähän hankala tehdä. Minulla on välimallin sähkösopimius, jossa kulutetun sähkön spot-hinta vaikuttaa nostavasti tai laskevasti hintaan. Keskihinta 5,75 + Caruna Espoon yösiirto, eli yhteensä n. 10snt. Autoja olen tietysti ladannut yösiirrolla ja keskihintaa laskevina ajankohtina, joten autoillle kohdistuva kustannus on tosiasiassa vielä tuota 60 euroa matalampi. Uskon että autoilla tehty hintavaikutus on jopa 2snt/kWh suhteessa KAIKKEEN kulutukseen, mikä tarkoittaisi lähes 40€ alennusta koko laskuun. Autojen lataus olisi siten tullut maksamaan 20€.

    Syöttää maksukortti automaattiin, syöttää PIN-koodi, valita, mikä mittari.
    Pyyhkäistä tägillä tunnistimen kohtaa.
    Kumpi on hankalampaa?

    Useita operaattoreja omilla tägeillään ei ole hankaluus, kunhan on hankkinut tägit. Jos latailee pelkästään puhelinsovelluksen avulla, se on hankalampaa. ABC ei taida tarjota tägejä ollenkaan, mutta muut operaattorit kyllä. Tai ainakin ne, joita minä käytän.
    Sovelluksien käytössä on sekin hankaluus, että sovellus voi pyytää uudelleen kirjautumista latauspisteellä ja pitää näpytellä tunnus ja salasana.

    Sinulla siis kaikki sähköauton kanssa onnistuu, lataaminenkin kun on kourallinen tägejä ja appeja varattuna asiaan. Mutta kun toiset valittavat, ettei onnistu. Siitä on siis kyse, latauksen epävarmuus syö ilon liikkumisesta. Sama juttu kuin polttiksella, jos tankki alkaa mennä lommolle liian kaukana huoltiksista.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Olen nyt ajanut pari kuukautta sähköautolla. Sitä ennen vuosia plugarlla, ja taloudessa on vuoden päivät ollut myös aina kotiladattava sähköauto kakkosautona.

    Maksaminen: Ei se vaikeaa ole, mutta vaatiihan se erilaista perehtymistä kuin polttiksen tankkaaminen. Pankkikortti on useimmilla mukana lompakossa aina. Uskon olevani aika objektiivinen sanoessani että latauksen maksaminen on hankalampaa kuin tankkauksen maksaminen, ja se johtuu ensisijaisesti maksujärjestelmien hajanaisuudesta.

    Lataaminen: Erilaista, muttei vaikeampaa, kuin tankkaaminen. Sen verran pitää muuttaa tottumuksiaan että lataa sopivan tilaisuuden tullen, eikä polttiksen tavoin aina tyhjästä (bensavalon syttymisestä) täyteen.

    Kotilataus on tietysti ylivoimaisesti helpoin tapa ladata, mutta olen helposti saanut lataukseni hoidettua myös asiointien yhteydessä. Kerran tosin turkulaisen Prisman ABC-pikalaturi ei suostunut yhteistyöhön, joten jouduin pysähtymään paluumatkalla hetkeksi erikseen lataamaan.

    Kustannukset ovat maltillisia. Marraskuun osalta toimitin töihin latauskuitteja 65€ edestä, aiemmin bensalasku olisi ollut n. 300€. Kotisähköä on marraskuussa kulunut 600kWh viime vuotta enemmän (vain plugari, ei yhtään sähköautoa). Lämpötiloja en nyt vertaillut, mutta jos nyt oletetaan että erotus johtuu autoista, niin kotilatauksen kustannus on ollut n. 60€ kahdelta autolta*

    *laskelmaa on vähän hankala tehdä. Minulla on välimallin sähkösopimius, jossa kulutetun sähkön spot-hinta vaikuttaa nostavasti tai laskevasti hintaan. Keskihinta 5,75 + Caruna Espoon yösiirto, eli yhteensä n. 10snt. Autoja olen tietysti ladannut yösiirrolla ja keskihintaa laskevina ajankohtina, joten autoillle kohdistuva kustannus on tosiasiassa vielä tuota 60 euroa matalampi. Uskon että autoilla tehty hintavaikutus on jopa 2snt/kWh suhteessa KAIKKEEN kulutukseen, mikä tarkoittaisi lähes 40€ alennusta koko laskuun. Autojen lataus olisi siten tullut maksamaan 20€.

    Syöttää maksukortti automaattiin, syöttää PIN-koodi, valita, mikä mittari.
    Pyyhkäistä tägillä tunnistimen kohtaa.
    Kumpi on hankalampaa?

    Useita operaattoreja omilla tägeillään ei ole hankaluus, kunhan on hankkinut tägit. Jos latailee pelkästään puhelinsovelluksen avulla, se on hankalampaa. ABC ei taida tarjota tägejä ollenkaan, mutta muut operaattorit kyllä. Tai ainakin ne, joita minä käytän.
    Sovelluksien käytössä on sekin hankaluus, että sovellus voi pyytää uudelleen kirjautumista latauspisteellä ja pitää näpytellä tunnus ja salasana.

    Sinulla siis kaikki sähköauton kanssa onnistuu, lataaminenkin kun on kourallinen tägejä ja appeja varattuna asiaan. Mutta kun toiset valittavat, ettei onnistu. Siitä on siis kyse, latauksen epävarmuus syö ilon liikkumisesta. Sama juttu kuin polttiksella, jos tankki alkaa mennä lommolle liian kaukana huoltiksista.

    Ei minulla ole kourallista tägejä vaan ne kolme Suomessa käytettävää, joista yhtä en ole tarvinnut ollenkaan Lisäksi yksi Ruotsia varten, jota olen käyttänyt Scandic-hotelleilla. Voi olla, että koska ajan Teslalla ja käytän superchargereita pitkillä matkoilla usein, on häiriöitä vähemmän kuin muuten olisi. Ei kyllä ole ollut ongelmia muidenkaan latureiden kanssa. Oletan, että kyse on usein käyttäjävirheestä. Ehkä "huonosti toimivat" laturit sattuvat useimmiten TM:n toimittajille ja muutenkin samoille henkilöille.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit