@M880 kirjoitti:
Skodalla on nyt ajettu ehkä 100km. Kyseessä ei siis ole uusi auto, vaan vajaa kolmevuotias nelivetoinen Enyaq.
Toistaiseksi kaikki hyvin. Jotain pieniä ärsytyksen aiheita on, kuten se että peruutuskameran laajakuvalinssi vääristää ja tuntuu näkyvän ehkä vähän viiveellä.
Hyvän ajoasennon löytäminen ei ehkä onnistu yhtä hienosti kuin Volvossa. Olen melko lyhyt, joten ongelma tuskin koskettaa kaikkia.
Lataus- ja lämmitysasetusten laittaminen on vähän hakuammuntaa, tai vaatisi manuaalin lukemisen. Asiaa ei ainakaan auta se, että valikossa puhutaan mm. "Ilmastointikaapelin lukituksesta". Lienee omaa sukua latauskaapeli.
Jotain muutakin pientä on, mutta katsotaan nyt mihin tottuu ja mikä (jos mikään) ärsyttää vielä kuukauden päästä.
Toistaiseksi fiilis on neutraalin tyytyväinen. @Kumppani ei nyt tykkää, mutta minä sanoisin tätä järkeväksi perusautoksi (ymmärtäen että se on käytettynäkin yli 55keur hintainen sähköauto, eikä siksi ole hinnaltaan "perus". Verotusarvoa katsoessa on kuitenkin todellakin perus).
@740 GLE ei saisi tästä nyt puoleen hintaan autoa. Ehkä tässä oli suht kova pyyntihintakin, enkä tiedä mitä se maksoi tuolloin uutena, mutta nyt 3v jälkeen hinta oli vaivaiset 5keur alle uuden vastaavan hinnan. Toki tässä oli uuden auton hinnastoon nähden kahdet renkaat ja kenties jotain lisävarusteita.
Työsuhdeautona tämä on kuitenkin suorastaan halpa. Täyttää käytännössä kaikki tärkeimmät kriteerini (paitsi "mä haluun" -kohdan), ja verotusarvo on vähän yli 600€. Vuodenvaihteen jälkeen alkaa auton 4. kalenterivuosi, jolloin verotusarvo putoaa entisestään.
Mikä sen max latausteho on?
Otin tämän auton melkein "yksi nelivetoinen sähköauto, kiitos" taktiikalla, joten en katsonut rangea tai lataustehoja. WLTP on jossain 400 paremmalla puolella, ja lataustehon googlasin eilen, kysymystäsi näkemättä, kun tuli mieleeni etten tiedä sitä. 110kW näyttäisi olevan.
Ihan käyttökelpoinen latausteho, vaikka parempi saisi olla pitkää matkaa ajettaessa. Minulla oli edellisessä MX:ssä 130kW ja nyt uudessa 250kW. Latausajan ero on huomattava. Vaikka Akaan laturit antavat max 130kW on latausaika silti nyt lyhyempi, koska isommalle teholle mitoitetun akun latauskäyrä on parempi eli lataus max teholla tai lähellä sitä jatkuu pidemmälle akun täyttyessä. Ja uusissa latureissa kuten Lappeenrannnassa täyden 250kW antavalla laturilla lataaminen menee jo "liian nopeasti", kun ei ehdi rauhassa noutopöydästä syödä ennen kuin auto alkaa varoitella yliaikamaksuista. Teslan latureilta voi tulla penaltia, jos autoa ei siirrä riittävän pian pois laturilta latauksen valmistuttua.
110kW on kyllä jo ok ainakin, jos latauskäyrä sallii korkean tehon tarpeeksi pitkälle. Akun esilämmitys-toiminto on myös tarpeen erityisesti talvella. Sellainen varmaan löytyy Skodastakin? MX esilämmittää akkua lämpimänä kesäpäivänäkin. Naviin pitää antaa määränpääksi latausasema, jotta auto tietää käynnistää esilämmityksen.
minä sanoisin tätä järkeväksi perusautoksi (ymmärtäen että se on käytettynäkin yli 55keur hintainen sähköauto, eikä siksi ole hinnaltaan "perus". Verotusarvoa katsoessa on kuitenkin todellakin perus)
Hinnastako siis oli kyse? No, tavallaan voidaan maailmassa olettaa olevan olemassa erilaisia "perus" -asioita. Miljonäärille Rolls, tai Ferrari on ihan peruskamaa jossakin päin. Aika suhteellista siis...
"Perus"sähköauton hinta lienee Suomessa 50000 euroa ja yleensä ovat olleet siitä yli. Se, että nyt on tarjolla 1 merkki, jonka jotakin mallia uutena saa alle 40000 ei muuta asetelmaa vielä. Se on toistaiseksi poikkeus. Ymmärtäen silti, että kehitys kehittyy ja sähkäreitä "sittejoskus" saa niissä kokoluokissa, korimalleilla ja hintaluokissa, joita Suomessa halutaan ja voidaan hankkia, niin uusina kuin käytettyinäkin. "Perus"kansanosan parissa, heh ;-)
Eikä sähkäreiden kanssa tule unohtaa kerrostaloasujaimiston parkkipaikkojen ja kadunvarsien puutteellisia latausmahdollisuuksia, jotka eivät tule yleistymään vielä aikoihin. Ei myöskään voi olettaa, että jokaisen työpaikan latauksien tarjonta parantuisi nopeasti, helppona esimerkkinä vaikka raksatyömaat.
Joillekin työsuhdeasähköautojaan omakotitalonsa pihalla ja lämmitetyssä duunin hallipaikassa lataavan näyttää tohkeillessaan olevan vaikea hahmottaa näin simppeleitä asioita , tulkintani mukaan.
Se on sillä tavalla järkevä ja perus, että se on tilava, konstailematon, eikä ainakaan minussa herättynyt oikein mitään tunteita. Ei wow, ei prkl, ei erityisen hienoa sisustaa, ei myöskään ämpärimuovia (jos et tiedä mistä puhun, käy istumassa 2000-luvun alkupuolen Chrysler/Dodgessa). Se on ihan vaan auto, mutta järkevä sellainen. Uskallan väittää että se täyttää 90% tarpeet (tilava farmarihko nelivedolla ja vetokoukulla), vaikkei välttämättä tyydytä haluja. 90%:ssa ei kuitenkaan ole huomioitu arjen lataushaasteita, vaan nimenomaan auton itsensä toimivuutta.
Hinnan osalta se on sillä tavalla perus, että työsuhdeautoilijalle se on oikeasti edullinen. Maksoin mediaanituloisena Civicistä saman verran. Ihan erikseen ja tarkoituksella rajasin edullisuuden koskemaan työsuhdeautoilua.
En tunnista ainakaan itseäni siitä etten ymmärtäisi latauspaikkojen tai budjetin aiheuttamia rajoituksia.
Huolentonta ja stressitöntä tuntuisi sähkärillä matkailu olevan! Jos latausteho on liian pieni, menee laturilla turhan paljon aikaa. Jos latausteho on "riittävä", ei ehdi syödä rauhassa.
Se on sillä tavalla järkevä ja perus, että se on tilava, konstailematon, eikä ainakaan minussa herättynyt oikein mitään tunteita. Ei wow, ei prkl, ei erityisen hienoa sisustaa, ei myöskään ämpärimuovia.....Hinnan osalta se on sillä tavalla perus, että työsuhdeautoilijalle se on oikeasti edullinen. Maksoin mediaanituloisena Civicistä saman verran. Ihan erikseen ja tarkoituksella rajasin edullisuuden koskemaan työsuhdeautoilua.
OK ja olet nyt sähkiskokemuksia sitten keräämässä, hyvä niin.
En tunnista ainakaan itseäni siitä etten ymmärtäisi latauspaikkojen tai budjetin aiheuttamia rajoituksia.
Ei ole kohdistettu sinuun, vaan kommentiksi yleisellä tasolla.
@HybridRules kirjoitti:
110kW on kyllä jo ok ainakin, jos latauskäyrä sallii korkean tehon tarpeeksi pitkälle. Akun esilämmitys-toiminto on myös tarpeen erityisesti talvella. Sellainen varmaan löytyy Skodastakin? MX esilämmittää akkua lämpimänä kesäpäivänäkin. Naviin pitää antaa määränpääksi latausasema, jotta auto tietää käynnistää esilämmityksen.
Ei näyttäisi olevan akun esilämmitystä, se on toki miinus. Noh, pidempää matka-ajoa tulee sen verran harvoin ettei se muodostune ongelmaksi.
Se on sillä tavalla järkevä ja perus, että se on tilava, konstailematon, eikä ainakaan minussa herättynyt oikein mitään tunteita. Ei wow, ei prkl, ei erityisen hienoa sisustaa, ei myöskään ämpärimuovia.....Hinnan osalta se on sillä tavalla perus, että työsuhdeautoilijalle se on oikeasti edullinen. Maksoin mediaanituloisena Civicistä saman verran. Ihan erikseen ja tarkoituksella rajasin edullisuuden koskemaan työsuhdeautoilua.
OK ja olet nyt sähkiskokemuksia sitten keräämässä, hyvä niin.
No juu, tavallaan. Meillä on ollut perheessä toinen sähköauto vajaan vuoden päivät, mutta ensisijaisesti vaimon käytössä. Plugarilla olen kuivaharjoitellut sähköajoa. Siinä mielessä tilanne on uusi, että en ole ollut "pääkäyttäjä" sähköautossa, eikä sellaista ole tähän mennessä ollut autona jolla tehdään myös pidemmät reissut, jos niitä sattuu tulemaan.
@HybridRules kirjoitti:
110kW on kyllä jo ok ainakin, jos latauskäyrä sallii korkean tehon tarpeeksi pitkälle. Akun esilämmitys-toiminto on myös tarpeen erityisesti talvella. Sellainen varmaan löytyy Skodastakin? MX esilämmittää akkua lämpimänä kesäpäivänäkin. Naviin pitää antaa määränpääksi latausasema, jotta auto tietää käynnistää esilämmityksen.
Ei näyttäisi olevan akun esilämmitystä, se on toki miinus. Noh, pidempää matka-ajoa tulee sen verran harvoin ettei se muodostune ongelmaksi.
Eikä se muutenkaan aiheuta kuin hitaamman lataamisen.
Toistaiseksi fiilis on neutraalin tyytyväinen. @Kumppani ei nyt tykkää, mutta minä sanoisin tätä järkeväksi perusautoksi (ymmärtäen että se on käytettynäkin yli 55keur hintainen sähköauto, eikä siksi ole hinnaltaan "perus". Verotusarvoa katsoessa on kuitenkin todellakin perus).
Hyvin on arvo säilynyt. Kesällä 21 pyysin tarjouksen melko täyteen ladatusta nelivetoisesta Enyaqista. Silloin verollisenakin jäi hinta alle 60 tuhannen.
Enyaq 80x 4x4 iV: Vetokoukku (sähköinen), metalliväri, Area View 360 -kamerajärjestelmä, 19' Regulus-kevytmetallivanteet, Climate Plus -paketti, Convenience Plus -paketti, Comfort Seat Plus -paketti, Drive Sport Basic -paketti, Light & View -paketti ja Assisted Drive Plus -paketti. Lisävarusteiden arvohan pitäisi nollautua kun uusi auto ajetaan liikkeestä ulos...
Toistaiseksi fiilis on neutraalin tyytyväinen. @Kumppani ei nyt tykkää, mutta minä sanoisin tätä järkeväksi perusautoksi (ymmärtäen että se on käytettynäkin yli 55keur hintainen sähköauto, eikä siksi ole hinnaltaan "perus". Verotusarvoa katsoessa on kuitenkin todellakin perus).
Hyvin on arvo säilynyt. Kesällä 21 pyysin tarjouksen melko täyteen ladatusta nelivetoisesta Enyaqista. Silloin verollisenakin jäi hinta alle 60 tuhannen.
Enyaq 80x 4x4 iV: Vetokoukku (sähköinen), metalliväri, Area View 360 -kamerajärjestelmä, 19' Regulus-kevytmetallivanteet, Climate Plus -paketti, Convenience Plus -paketti, Comfort Seat Plus -paketti, Drive Sport Basic -paketti, Light & View -paketti ja Assisted Drive Plus -paketti. Lisävarusteiden arvohan pitäisi nollautua kun uusi auto ajetaan liikkeestä ulos...
Juu, samaa arvonsa pitämistä ihmettelin itsekin. Leasingyhtiölle ollut hyvä kauppa, edellyttäen toki että minun käyttöni jälkeen yh(t)ä hyvän hinnan, nyt maksettavat leasingvuokrat huomioiden toki.
En ole paneutunut siihen mikä tuli vakiona ja mikä lisänä, mutta aika monet noista tässä autossa taitaa olla. Ainakin koukku, kamera, penkit ja ajoavustimet. Metalliväriä ei ole, ja muista en tiedä, saattaa olla että on nuo kaikki.
Toistaiseksi fiilis on neutraalin tyytyväinen. @Kumppani ei nyt tykkää, mutta minä sanoisin tätä järkeväksi perusautoksi (ymmärtäen että se on käytettynäkin yli 55keur hintainen sähköauto, eikä siksi ole hinnaltaan "perus". Verotusarvoa katsoessa on kuitenkin todellakin perus).
Hyvin on arvo säilynyt. Kesällä 21 pyysin tarjouksen melko täyteen ladatusta nelivetoisesta Enyaqista. Silloin verollisenakin jäi hinta alle 60 tuhannen.
Enyaq 80x 4x4 iV: Vetokoukku (sähköinen), metalliväri, Area View 360 -kamerajärjestelmä, 19' Regulus-kevytmetallivanteet, Climate Plus -paketti, Convenience Plus -paketti, Comfort Seat Plus -paketti, Drive Sport Basic -paketti, Light & View -paketti ja Assisted Drive Plus -paketti. Lisävarusteiden arvohan pitäisi nollautua kun uusi auto ajetaan liikkeestä ulos...
Juu, samaa arvonsa pitämistä ihmettelin itsekin. Leasingyhtiölle ollut hyvä kauppa, edellyttäen toki että minun käyttöni jälkeen yh(t)ä hyvän hinnan, nyt maksettavat leasingvuokrat huomioiden toki.
En ole paneutunut siihen mikä tuli vakiona ja mikä lisänä, mutta aika monet noista tässä autossa taitaa olla. Ainakin koukku, kamera, penkit ja ajoavustimet. Metalliväriä ei ole, ja muista en tiedä, saattaa olla että on nuo kaikki.
Tässäpä tarkempi lisävarustelistaus:
Vetokoukku, sähköisesti esiin taitettava
Metalli- ja helmiäisväri
Area View 360 -kamerajärjestelmä
19' Regulus-kevytmetallivanteet
Climate Plus -paketti: -lämmitettävät takasivuistuimet -lämmitettävä tuulilasi
Convenience Plus -paketti: -sähkötoiminen takaluukku -Virtual Pedal - takaluukun
Comfort Seat Plus -paketti: -sähkötoimisesti säädettävät etuistuimet muistilla
Drive Sport Basic -paketti: -progressiivinen ohjaus -lämmitettävä Sport-monitoimiohjauspyörä
Light & View -paketti: -Matrix LED -ajovalot pesimellä -LED-takavalot saattovalo
Assisted Drive Plus -paketti: -mukautuva vakionopeuden säädin ennakointitoiminnoilla
@M880 kirjoitti: @740 GLE ei saisi tästä nyt puoleen hintaan autoa. Ehkä tässä oli suht kova pyyntihintakin, enkä tiedä mitä se maksoi tuolloin uutena, mutta nyt 3v jälkeen hinta oli vaivaiset 5keur alle uuden vastaavan hinnan. Toki tässä oli uuden auton hinnastoon nähden kahdet renkaat ja kenties jotain lisävarusteita.
Saman olen huomannut. Vaikka oma vertailuni meneekin Saksan hintojen pohjalta, siitä huolimatta näyttää siltä, että nelivetoiset isoakkuiset Skodat säilyttävät hintansa varsin hyvin. En ole tehnyt tilastoa, vaan vasta alustavasti silmäillyt hintoja ja näyttää siltä, että "hinnat-alkaen" vähän ajettuina tulee VW ID4 vastaan ennen Skodaa?
Enyaq oli selvästikin Toyotan tapaan auto joka on sama ostaa uutena kun ei käytettynä saa sen halvemmalla. Nyt minä joudun joko tyytymään vajaavetoiseen ja teeskentelemään ostavani sen pidemmän rangen toivossa tai odottamaan faceliftiä, joka pudottaa nykyisen mallin arvostuksen. Tai ostamaan jotain muuta, mikä sekin mahdollista.
Lähes kaikki omenat ovat jo pakkasessa hillona, sekä grenmanit että kanelit
Enää viimeiset grenmanit jotka eivät aiemmalla ravistelulla tulleet alas roikkuvat vielä puussa.
Aivan uusi Model Y kurvasi eilen pihaan ja tarjoutui koeajettavaksi. Aiempi järkytys kolmattasataatuhatta ajetun taksin takapenkillä lieveni jonkin verran. Ei se hiljainen ole, mutta ei tuosta uudesta tarpeettoman isoista 20" renkaista huolimatta mitään tolkuttoman metelin vaikutelmaakaan jäänyt.
Jousitus ei ole ihan mieleiseni, aivan tarpeettoman kova. Jos kopiointi tulisi kyseeseen, voisivat kopioida joltain amerikkalaiselta valmistajalta amerikkalaista mukavuutta alustaan, kun kyse ei kuitenkaan ole kilpa-autosta.
Synteettisen ohjausvasteen tunnistan selvästi, mutta miljoona kilometriä takaveto-Volvoilla ja erilaisilla Mersuilla ajanut on jäävi valittamaan siitä.
Tilathan tuossa riittäisivät varsin hyvin.
Keulassa NÄYTTÄÄ olevan tilaa valoille. Onko Teslan uusissa malleissa enää mitään tutkaa piilossa missään keulamuovien sisällä vai havainnoiko tuollainen ympäristöään pelkästään tuulilasin takana ja peileissä olevilla kameroilla? Eli saako autossa jokin ominaisuus halvauksen, jos rekisterikilven yläpuolelle ilmaantuu valopaneli?
Onko näissä valojenvaihtoautomatiikka täysiä valoja ja lähivaloja automatiikalla vaihtava zydeemi eli siis matriisivaloja ei edes saatavissa? Minun kannaltani se on vain hyvä juttu koska minkään auton vakiovalot eivät riitä kuitenkaan ja tuota täysien valojen vaihdon ohjausta seuraavat väyläohjaimet tuntuvat olevan paremmin toteutettuja ja luotettavampia kuin yritykset seurata matriisivalojen toimintaa.
Mitenkäs sähköautojen vakuutukset Suomessa? Saako niihin liikennevakuutuksen normaalilla sadan ja kahdensadan välillä olevalla summalla ja kaskon samanlaisella rahatukulla, niin kuin polttomoottoriautoissa on tapana täysillä bonuksilla? (Paitsi että tuossa takavetohybridissäni on kyllä järjettömän kallis 252,98 maksava täyskasko.)
Mitenkäs sähköautojen vakuutukset Suomessa? Saako niihin liikennevakuutuksen normaalilla sadan ja kahdensadan välillä olevalla summalla ja kaskon samanlaisella rahatukulla, niin kuin polttomoottoriautoissa on tapana täysillä bonuksilla? (Paitsi että tuossa takavetohybridissäni on kyllä järjettömän kallis 252,98 maksava täyskasko.)
Kaskoissa ja yhtiöissä on eroja, mutta meillä Nissan Leafin vakuutukset ovat samalla hehtaarilla kuin sitä edeltäneen 12 vuotta vanhan perus polttomoottoriautonkin. Ihan linjassa autojen arvon (eli kaskovakuutuksella katetun riskin määrän) kanssa.
( Tai siis ei oikeastaan linjassa, onhan tuo Leaf 10x arvokkaampi auto, ja vakuutuksen hinta on vain vähän korkeampi)
Toistaiseksi fiilis on neutraalin tyytyväinen. @Kumppani ei nyt tykkää, mutta minä sanoisin tätä järkeväksi perusautoksi (ymmärtäen että se on käytettynäkin yli 55keur hintainen sähköauto, eikä siksi ole hinnaltaan "perus". Verotusarvoa katsoessa on kuitenkin todellakin perus).
Hyvin on arvo säilynyt. Kesällä 21 pyysin tarjouksen melko täyteen ladatusta nelivetoisesta Enyaqista. Silloin verollisenakin jäi hinta alle 60 tuhannen.
Enyaq 80x 4x4 iV: Vetokoukku (sähköinen), metalliväri, Area View 360 -kamerajärjestelmä, 19' Regulus-kevytmetallivanteet, Climate Plus -paketti, Convenience Plus -paketti, Comfort Seat Plus -paketti, Drive Sport Basic -paketti, Light & View -paketti ja Assisted Drive Plus -paketti. Lisävarusteiden arvohan pitäisi nollautua kun uusi auto ajetaan liikkeestä ulos...
Juu, samaa arvonsa pitämistä ihmettelin itsekin. Leasingyhtiölle ollut hyvä kauppa, edellyttäen toki että minun käyttöni jälkeen yh(t)ä hyvän hinnan, nyt maksettavat leasingvuokrat huomioiden toki.
En ole paneutunut siihen mikä tuli vakiona ja mikä lisänä, mutta aika monet noista tässä autossa taitaa olla. Ainakin koukku, kamera, penkit ja ajoavustimet. Metalliväriä ei ole, ja muista en tiedä, saattaa olla että on nuo kaikki.
Tässäpä tarkempi lisävarustelistaus:
Vetokoukku, sähköisesti esiin taitettava
Metalli- ja helmiäisväri
Area View 360 -kamerajärjestelmä
19' Regulus-kevytmetallivanteet
Climate Plus -paketti: -lämmitettävät takasivuistuimet -lämmitettävä tuulilasi
Convenience Plus -paketti: -sähkötoiminen takaluukku -Virtual Pedal - takaluukun
Comfort Seat Plus -paketti: -sähkötoimisesti säädettävät etuistuimet muistilla
Drive Sport Basic -paketti: -progressiivinen ohjaus -lämmitettävä Sport-monitoimiohjauspyörä
Light & View -paketti: -Matrix LED -ajovalot pesimellä -LED-takavalot saattovalo
Assisted Drive Plus -paketti: -mukautuva vakionopeuden säädin ennakointitoiminnoilla
@740 GLE kirjoitti:
Aivan uusi Model Y kurvasi eilen pihaan ja tarjoutui koeajettavaksi. Aiempi järkytys kolmattasataatuhatta ajetun taksin takapenkillä lieveni jonkin verran. Ei se hiljainen ole, mutta ei tuosta uudesta tarpeettoman isoista 20" renkaista huolimatta mitään tolkuttoman metelin vaikutelmaakaan jäänyt.
Jousitus ei ole ihan mieleiseni, aivan tarpeettoman kova. Jos kopiointi tulisi kyseeseen, voisivat kopioida joltain amerikkalaiselta valmistajalta amerikkalaista mukavuutta alustaan, kun kyse ei kuitenkaan ole kilpa-autosta.
Synteettisen ohjausvasteen tunnistan selvästi, mutta miljoona kilometriä takaveto-Volvoilla ja erilaisilla Mersuilla ajanut on jäävi valittamaan siitä.
Tilathan tuossa riittäisivät varsin hyvin.
Keulassa NÄYTTÄÄ olevan tilaa valoille. Onko Teslan uusissa malleissa enää mitään tutkaa piilossa missään keulamuovien sisällä vai havainnoiko tuollainen ympäristöään pelkästään tuulilasin takana ja peileissä olevilla kameroilla? Eli saako autossa jokin ominaisuus halvauksen, jos rekisterikilven yläpuolelle ilmaantuu valopaneli?
Onko näissä valojenvaihtoautomatiikka täysiä valoja ja lähivaloja automatiikalla vaihtava zydeemi eli siis matriisivaloja ei edes saatavissa? Minun kannaltani se on vain hyvä juttu koska minkään auton vakiovalot eivät riitä kuitenkaan ja tuota täysien valojen vaihdon ohjausta seuraavat väyläohjaimet tuntuvat olevan paremmin toteutettuja ja luotettavampia kuin yritykset seurata matriisivalojen toimintaa.
Kun Suomessa tilaa uuden Teslan, ei ole käytännössä varustelistaa rastitettavaksi. Vain värin ja mallin (Performace, Dual Motor tai takaveto) voi valita. Ja rengaskoon. Ei siis ole valoihin muita vaihtoehtoja kuin koeajamassasi oli.
Minulla on ollut vähän yli 10.000km:n verran vuoden 2023 Model X, jossa ei ole tutkaa eikä uä-antureita. Minulla ei ole käytettavissä Summon eikä auto-park, mutta en niitä käyttänyt kuin koemielessä edellisessäkään autossa. Summonin ja auto-parkin sanotaan auton spekseissä olevan toistaiseksi pois käytöstä, saa nähdä kuinka pitkä aika on "toistaiseksi".
Autossa on kamerat tuulilasissa, peileissä, keskipilarissa ja takana. Pysäköidessä TeslaVision näyttää tilarajoituksen 360-astetta auton ympärillä, kun uä-anturit näyttivät vain edessä ja takana.
Maantiellä ajellessa ei huomaa eroa akaisemman tutkalla varustetun ja nykyisen välilllä esim. adaptiivisen vakkarin seuratessa edellä ajavaa tai risteyksissä risteävään liikenteeseen reagoinnissa. Paitsi, että huonolla kelillä, esim. voimakas sade, auto alentaa ajonopeutta eikä satasen alueella voi ajaa sataaviittätoista vakkarilla. Automaattiohjauksella ei voi muutenkaan ylittää rajoitusta kuin korkeintaan 10km/h.
Jos asiallisesti puhutaan jousituksesta, niin minäkin olen sitä mieltä, että esim. hidastetöyssyihin tai muihin iskun aiheuttaviin muotoihin ajettaessa jousitus saisi olla pehmeämpi, mutta MY:llä ajaa mielellään pitkiäkin matkoja.
Äsken pohdiskelin itsekseni, että Model X ja Y ovat siitä hyviä tilaa tarvitsevalle, että vaikka tavaratila on iso, takaosan muoto on sellainen, ettei ole perinteistä farmarikorin takalasin kuraantumisongelmaa. Ei tarvita edes lasinpyyhkijää takaikkunassa. Muistan kuinka yli kolme vuotta sitten teilasin täällä Model X:n, kun tulkitsin auton esitekuvaa niin, että korimalli vastaa vähän aikaisemmin koeajamaani eTronia, jossa saman näköinen laskeutuva kattolinja. Teslassa on kuitenkin korkea tavaratila eikä korkealla oleva tavaratilan pohja niin kuin eTronissa, joten äksässä koirakin mahtui istumaan ok. Siis kultainen noutaja. Papillon mahtuisi eTronissakin istuskelemaan vapaasti.
Mitenkäs sähköautojen vakuutukset Suomessa? Saako niihin liikennevakuutuksen normaalilla sadan ja kahdensadan välillä olevalla summalla ja kaskon samanlaisella rahatukulla, niin kuin polttomoottoriautoissa on tapana täysillä bonuksilla? (Paitsi että tuossa takavetohybridissäni on kyllä järjettömän kallis 252,98 maksava täyskasko.)
Kaskoissa ja yhtiöissä on eroja, mutta meillä Nissan Leafin vakuutukset ovat samalla hehtaarilla kuin sitä edeltäneen 12 vuotta vanhan perus polttomoottoriautonkin. Ihan linjassa autojen arvon (eli kaskovakuutuksella katetun riskin määrän) kanssa.
( Tai siis ei oikeastaan linjassa, onhan tuo Leaf 10x arvokkaampi auto, ja vakuutuksen hinta on vain vähän korkeampi)
Minulla Model X vakuutukset ovat vain nimellisesti kalliimmat kuin oli XC90T8:ssa. Mutta kalliit ovat, satasia yli tonnin.
@740 GLE kirjoitti:
Aivan uusi Model Y kurvasi eilen pihaan ja tarjoutui koeajettavaksi. Aiempi järkytys kolmattasataatuhatta ajetun taksin takapenkillä lieveni jonkin verran. Ei se hiljainen ole, mutta ei tuosta uudesta tarpeettoman isoista 20" renkaista huolimatta mitään tolkuttoman metelin vaikutelmaakaan jäänyt.
Jousitus ei ole ihan mieleiseni, aivan tarpeettoman kova. Jos kopiointi tulisi kyseeseen, voisivat kopioida joltain amerikkalaiselta valmistajalta amerikkalaista mukavuutta alustaan, kun kyse ei kuitenkaan ole kilpa-autosta.
Synteettisen ohjausvasteen tunnistan selvästi, mutta miljoona kilometriä takaveto-Volvoilla ja erilaisilla Mersuilla ajanut on jäävi valittamaan siitä.
Tilathan tuossa riittäisivät varsin hyvin.
Keulassa NÄYTTÄÄ olevan tilaa valoille. Onko Teslan uusissa malleissa enää mitään tutkaa piilossa missään keulamuovien sisällä vai havainnoiko tuollainen ympäristöään pelkästään tuulilasin takana ja peileissä olevilla kameroilla? Eli saako autossa jokin ominaisuus halvauksen, jos rekisterikilven yläpuolelle ilmaantuu valopaneli?
Onko näissä valojenvaihtoautomatiikka täysiä valoja ja lähivaloja automatiikalla vaihtava zydeemi eli siis matriisivaloja ei edes saatavissa? Minun kannaltani se on vain hyvä juttu koska minkään auton vakiovalot eivät riitä kuitenkaan ja tuota täysien valojen vaihdon ohjausta seuraavat väyläohjaimet tuntuvat olevan paremmin toteutettuja ja luotettavampia kuin yritykset seurata matriisivalojen toimintaa.
Teslan valojenvaihtoautomatiikka toimii tosi luotettavasti. Tuulilasinpyyhkijöiden automatiikka ei toimi kunnolla tihkusateella. Jos ei juurikaan sada, mutta vettä kertyy tuulilasille, niin automaattista pyyhkäisyä joutuu odottamaan liian kauan. Tesloissa oli joskus ennen vuotta -18 tai -19 sateentunnistusanturi, mutta sittemmin pyyhkimistarve on tunnistettu kameratekniikalla. Ohjelmistoon on kuulemma tulossa uusi versio, mutta aikataulusta ei ole tietoa tarkemmin. Piakkoin, kuulemma.
Mitenkäs sähköautojen vakuutukset Suomessa? Saako niihin liikennevakuutuksen normaalilla sadan ja kahdensadan välillä olevalla summalla ja kaskon samanlaisella rahatukulla, niin kuin polttomoottoriautoissa on tapana täysillä bonuksilla? (Paitsi että tuossa takavetohybridissäni on kyllä järjettömän kallis 252,98 maksava täyskasko.)
Kaskoissa ja yhtiöissä on eroja, mutta meillä Nissan Leafin vakuutukset ovat samalla hehtaarilla kuin sitä edeltäneen 12 vuotta vanhan perus polttomoottoriautonkin. Ihan linjassa autojen arvon (eli kaskovakuutuksella katetun riskin määrän) kanssa.
( Tai siis ei oikeastaan linjassa, onhan tuo Leaf 10x arvokkaampi auto, ja vakuutuksen hinta on vain vähän korkeampi)
Minulla Model X vakuutukset ovat vain nimellisesti kalliimmat kuin oli XC90T8:ssa. Mutta kalliit ovat, satasia yli tonnin.
Siis vuosimaksut haarukassa 1200-1500€ täysillä bonuksilla?
Mitenkäs sähköautojen vakuutukset Suomessa? Saako niihin liikennevakuutuksen normaalilla sadan ja kahdensadan välillä olevalla summalla ja kaskon samanlaisella rahatukulla, niin kuin polttomoottoriautoissa on tapana täysillä bonuksilla? (Paitsi että tuossa takavetohybridissäni on kyllä järjettömän kallis 252,98 maksava täyskasko.)
Kaskoissa ja yhtiöissä on eroja, mutta meillä Nissan Leafin vakuutukset ovat samalla hehtaarilla kuin sitä edeltäneen 12 vuotta vanhan perus polttomoottoriautonkin. Ihan linjassa autojen arvon (eli kaskovakuutuksella katetun riskin määrän) kanssa.
( Tai siis ei oikeastaan linjassa, onhan tuo Leaf 10x arvokkaampi auto, ja vakuutuksen hinta on vain vähän korkeampi)
Minulla Model X vakuutukset ovat vain nimellisesti kalliimmat kuin oli XC90T8:ssa. Mutta kalliit ovat, satasia yli tonnin.
Siis vuosimaksut haarukassa 1200-1500€ täysillä bonuksilla?
Mitenkäs sähköautojen vakuutukset Suomessa? Saako niihin liikennevakuutuksen normaalilla sadan ja kahdensadan välillä olevalla summalla ja kaskon samanlaisella rahatukulla, niin kuin polttomoottoriautoissa on tapana täysillä bonuksilla? (Paitsi että tuossa takavetohybridissäni on kyllä järjettömän kallis 252,98 maksava täyskasko.)
Kaskoissa ja yhtiöissä on eroja, mutta meillä Nissan Leafin vakuutukset ovat samalla hehtaarilla kuin sitä edeltäneen 12 vuotta vanhan perus polttomoottoriautonkin. Ihan linjassa autojen arvon (eli kaskovakuutuksella katetun riskin määrän) kanssa.
( Tai siis ei oikeastaan linjassa, onhan tuo Leaf 10x arvokkaampi auto, ja vakuutuksen hinta on vain vähän korkeampi)
Minulla Model X vakuutukset ovat vain nimellisesti kalliimmat kuin oli XC90T8:ssa. Mutta kalliit ovat, satasia yli tonnin.
Siis vuosimaksut haarukassa 1200-1500€ täysillä bonuksilla?
No kympin tarkkuudella 1260,- ja bonuksdt 80.
”Ennen vanhaan” vakuutusmaksut kipusi ylemmäksi kun moottorin koko kasvoi. Nykyään sen varaan ei voi laskea mitään kun 400 hv T8:ssa on 2L kone. Neuvottelin aikoinaan LähiTapiolan konttorissa vakuutuksia ja myyntihenkilö kertoi, että bmw vakuutukset on kalliit koska maine nuorten suosimana ja onnettomuusaltis. Minä siihen, että jaa - onko 520d farmari nuorten suosiossa? Kai maksut menee arvon suhteessa, ei XC90 tai Model X ole sen enempää nuorten suosimia, voi toki olla, että kokemattoman käsissä isoilla tehoilla voi sattua varttuneemmallekin. 520d liikennevakuutus on vajaat 210€/a ja kasko 80% bonuksilla 570€/a. Maksuista saa 5% S-bonusta.
@HybridRules kirjoitti:
Kun Suomessa tilaa uuden Teslan, ei ole käytännössä varustelistaa rastitettavaksi. Vain värin ja mallin (Performace, Dual Motor tai takaveto) voi valita. Ja rengaskoon. Ei siis ole valoihin muita vaihtoehtoja kuin koeajamassasi oli.
Tämä selvä. Kuulostaa siltä, että X-Visionin tai ehkä auton tyyliin paremmin sopiva Lazerin voi asentaa esteettä pelkällä kameralla varustettuun autoon (ks. Teslabjörn ihastelemassa Lazer Linear panelin valotehoa).
Minulla on ollut vähän yli 10.000km:n verran vuoden 2023 Model X, jossa ei ole tutkaa eikä uä-antureita. Minulla ei ole käytettavissä Summon eikä auto-park, mutta en niitä käyttänyt kuin koemielessä edellisessäkään autossa. Summonin ja auto-parkin sanotaan auton spekseissä olevan toistaiseksi pois käytöstä, saa nähdä kuinka pitkä aika on "toistaiseksi".
Vaimon autossa olisi MercedesMe ostoslistalla "summon" toiminto jolla auton voisi ajaa pois parkkiruudusta puhelimella, mutta eipä tuota ole tullut tilatuksi, vaikka näyttävä stuntti perhejuhlissa varmaan olisikin.
Pysäköintiautomatiikka on käytössä ilman kk-maksuakin ja se oikeasti toimii yllättävänkin hyvin, mutta senkin käyttö on olematonta.
Tutkat ja kamera tekevät pysäköinnistä niin helppoa, ettei avustinta tarvita. Automatiikka pysäköi auton varmasti ehjänä ahtaanpaan tilaan kuin minä tai autostaan tarkka Rva uskaltaisi itse yrittää. Kokeilin kerran, mutta laitoin pelin poikki hyppäämällä jarrulle kun en tohdi istua kyydissä kun auto ottaa kontrollin ja vetäisee itsensä parkkiin ahtaaseen koloon melko vauhdilla ja senttien toleransseilla. Vaikka luottoa autoon olisikin, sitä ei ole muihin kuljettajiin niin paljoa että pysäköidään mieluummin vähän kauemmas vapaaseen tilaan.
Autossa on kamerat tuulilasissa, peileissä, keskipilarissa ja takana. Pysäköidessä TeslaVision näyttää tilarajoituksen 360-astetta auton ympärillä, kun uä-anturit näyttivät vain edessä ja takana.
Tarkoitatko päälle päin näkyviä pysäköintitutkan antureita?
Maantiellä ajellessa ei huomaa eroa akaisemman tutkalla varustetun ja nykyisen välilllä esim. adaptiivisen vakkarin seuratessa edellä ajavaa tai risteyksissä risteävään liikenteeseen reagoinnissa.
Minun kysymykseni taustalla olikin keulan vapaa tila lisävaloasennuksen kannalta. Vertailukohtana E-sarjan taksimersu vuosilta 2017 - 2023 isotähtisellä Avantgarde säleiköllä, jolloin keula on täynnä rajoituksia.
Parkkitutkan anturien keilaan ei voi tietenkään asentaa mitään. Säleikköön tai sen taakse ei saa mitään koska säleikössä on integroidut lamellit, jotka sulkevat koko ilmanoton silloin kun jäähdytystä ei tarvita. Adaptoituvan vakionopeussäätimen tutka on nokkatähden takana, joten säleikön eteenkään ei voi asentaa mitään.
Äsken pohdiskelin itsekseni, että Model X ja Y ovat siitä hyviä tilaa tarvitsevalle, että vaikka tavaratila on iso, takaosan muoto on sellainen, ettei ole perinteistä farmarikorin takalasin kuraantumisongelmaa.
Jo Yyssä on ulkomuitoon nähden hämmästyttävän iso tavaratila.
Pieni rasite tulee puuttuvasta näkösuojaverhosta, joka pakottaa siivoamaan koko peräkontin kun auton pysäköi kaupungilla ettei kenenkään tarvitse rikkoa lasia vain nähdäkseen urheheilukassin sisältönä olevan hikiset vaatteet ja kuluneet lenkkarit.
Ei tarvita edes lasinpyyhkijää takaikkunassa.
Tuttu juttu. Olen tasapainoillut vuosikausia tilavaatimukseni ja läpinäkyvän takalasin välillä. Kahden farkun jälkeen nykyistä autoa ostaessani olin vakuuttunut puhtaan takalasin tarpeesta. Nyt on takapuskuri niin naarmuilla maastopyörän polkimen takia että voisin seuraavassa valinnassa priorisoida isosti aukeavan takaluukun hyväksi.
Muistan kuinka yli kolme vuotta sitten teilasin täällä Model X:n, kun tulkitsin auton esitekuvaa niin, että korimalli vastaa vähän aikaisemmin koeajamaani eTronia, jossa saman näköinen laskeutuva kattolinja. Teslassa on kuitenkin korkea tavaratila eikä korkealla oleva tavaratilan pohja niin kuin eTronissa, joten äksässä koirakin mahtui istumaan ok. Siis kultainen noutaja. Papillon mahtuisi eTronissakin istuskelemaan vapaasti.
Ihan utelisisuudesta, poikani on katsellut vähintään 85 cm korkeaa tavaratilaa, joka mahdollistaisi parhaan mahdollisen polkupyörän kuljetustelineen, jolla etupyörä irrotettuna pyörän voi lukita etuakselistaan kaadetun takapenkin selkänojaan kiinnitettävään telineeseen. Korkeutta tarvitaan tuon verran ettei tarvitse säätää satulatolppaa, joka ei tässä tapauksessa ole pyörän rakenteesta johtuen toivottavaa.
Tuollainen vapaa korkeus löytyy yleensä vasta XC90 tasoisista isoista autoista. Mahdollisesti myös X:sta? Yleisempi vaatimus samasta 80+ cm korkeudesta voisi tulla myös kodinkoneista jotka voi tuollaisessa tilassa kuljettaa pysyasennossa.
e-tron on minusta hieno auto ja tykkäsin ajaa, mutta sen tiellä on tilavampi ja ihan yhtä hiljainen Skoda samalla käsialaani hyvin sopivalla quattro voimalinjalla.
@HybridRules kirjoitti:
Kun Suomessa tilaa uuden Teslan, ei ole käytännössä varustelistaa rastitettavaksi. Vain värin ja mallin (Performace, Dual Motor tai takaveto) voi valita. Ja rengaskoon. Ei siis ole valoihin muita vaihtoehtoja kuin koeajamassasi oli.
Tämä selvä. Kuulostaa siltä, että X-Visionin tai ehkä auton tyyliin paremmin sopiva Lazerin voi asentaa esteettä pelkällä kameralla varustettuun autoon (ks. Teslabjörn ihastelemassa Lazer Linear panelin valotehoa).
Minulla on ollut vähän yli 10.000km:n verran vuoden 2023 Model X, jossa ei ole tutkaa eikä uä-antureita. Minulla ei ole käytettavissä Summon eikä auto-park, mutta en niitä käyttänyt kuin koemielessä edellisessäkään autossa. Summonin ja auto-parkin sanotaan auton spekseissä olevan toistaiseksi pois käytöstä, saa nähdä kuinka pitkä aika on "toistaiseksi".
Vaimon autossa olisi MercedesMe ostoslistalla "summon" toiminto jolla auton voisi ajaa pois parkkiruudusta puhelimella, mutta eipä tuota ole tullut tilatuksi, vaikka näyttävä stuntti perhejuhlissa varmaan olisikin.
Pysäköintiautomatiikka on käytössä ilman kk-maksuakin ja se oikeasti toimii yllättävänkin hyvin, mutta senkin käyttö on olematonta.
Tutkat ja kamera tekevät pysäköinnistä niin helppoa, ettei avustinta tarvita. Automatiikka pysäköi auton varmasti ehjänä ahtaanpaan tilaan kuin minä tai autostaan tarkka Rva uskaltaisi itse yrittää. Kokeilin kerran, mutta laitoin pelin poikki hyppäämällä jarrulle kun en tohdi istua kyydissä kun auto ottaa kontrollin ja vetäisee itsensä parkkiin ahtaaseen koloon melko vauhdilla ja senttien toleransseilla. Vaikka luottoa autoon olisikin, sitä ei ole muihin kuljettajiin niin paljoa että pysäköidään mieluummin vähän kauemmas vapaaseen tilaan.
Autossa on kamerat tuulilasissa, peileissä, keskipilarissa ja takana. Pysäköidessä TeslaVision näyttää tilarajoituksen 360-astetta auton ympärillä, kun uä-anturit näyttivät vain edessä ja takana.
Tarkoitatko päälle päin näkyviä pysäköintitutkan antureita?
Maantiellä ajellessa ei huomaa eroa akaisemman tutkalla varustetun ja nykyisen välilllä esim. adaptiivisen vakkarin seuratessa edellä ajavaa tai risteyksissä risteävään liikenteeseen reagoinnissa.
Minun kysymykseni taustalla olikin keulan vapaa tila lisävaloasennuksen kannalta. Vertailukohtana E-sarjan taksimersu vuosilta 2017 - 2023 isotähtisellä Avantgarde säleiköllä, jolloin keula on täynnä rajoituksia.
Parkkitutkan anturien keilaan ei voi tietenkään asentaa mitään. Säleikköön tai sen taakse ei saa mitään koska säleikössä on integroidut lamellit, jotka sulkevat koko ilmanoton silloin kun jäähdytystä ei tarvita. Adaptoituvan vakionopeussäätimen tutka on nokkatähden takana, joten säleikön eteenkään ei voi asentaa mitään.
Äsken pohdiskelin itsekseni, että Model X ja Y ovat siitä hyviä tilaa tarvitsevalle, että vaikka tavaratila on iso, takaosan muoto on sellainen, ettei ole perinteistä farmarikorin takalasin kuraantumisongelmaa.
Jo Yyssä on ulkomuitoon nähden hämmästyttävän iso tavaratila.
Pieni rasite tulee puuttuvasta näkösuojaverhosta, joka pakottaa siivoamaan koko peräkontin kun auton pysäköi kaupungilla ettei kenenkään tarvitse rikkoa lasia vain nähdäkseen urheheilukassin sisältönä olevan hikiset vaatteet ja kuluneet lenkkarit.
Ei tarvita edes lasinpyyhkijää takaikkunassa.
Tuttu juttu. Olen tasapainoillut vuosikausia tilavaatimukseni ja läpinäkyvän takalasin välillä. Kahden farkun jälkeen nykyistä autoa ostaessani olin vakuuttunut puhtaan takalasin tarpeesta. Nyt on takapuskuri niin naarmuilla maastopyörän polkimen takia että voisin seuraavassa valinnassa priorisoida isosti aukeavan takaluukun hyväksi.
Muistan kuinka yli kolme vuotta sitten teilasin täällä Model X:n, kun tulkitsin auton esitekuvaa niin, että korimalli vastaa vähän aikaisemmin koeajamaani eTronia, jossa saman näköinen laskeutuva kattolinja. Teslassa on kuitenkin korkea tavaratila eikä korkealla oleva tavaratilan pohja niin kuin eTronissa, joten äksässä koirakin mahtui istumaan ok. Siis kultainen noutaja. Papillon mahtuisi eTronissakin istuskelemaan vapaasti.
Ihan utelisisuudesta, poikani on katsellut vähintään 85 cm korkeaa tavaratilaa, joka mahdollistaisi parhaan mahdollisen polkupyörän kuljetustelineen, jolla etupyörä irrotettuna pyörän voi lukita etuakselistaan kaadetun takapenkin selkänojaan kiinnitettävään telineeseen. Korkeutta tarvitaan tuon verran ettei tarvitse säätää satulatolppaa, joka ei tässä tapauksessa ole pyörän rakenteesta johtuen toivottavaa.
Tuollainen vapaa korkeus löytyy yleensä vasta XC90 tasoisista isoista autoista. Mahdollisesti myös X:sta? Yleisempi vaatimus samasta 80+ cm korkeudesta voisi tulla myös kodinkoneista jotka voi tuollaisessa tilassa kuljettaa pysyasennossa.
e-tron on minusta hieno auto ja tykkäsin ajaa, mutta sen tiellä on tilavampi ja ihan yhtä hiljainen Skoda samalla käsialaani hyvin sopivalla quattro voimalinjalla.
Uusissa Tesloissa perinteiset keulassa ja takana näkyvät uä-sensorit on pois ja auton ympärillä olevista esteistä tulee hälytys kamerasysteemin kautta. Auton näytölle piirtyy "polveileva" viiva käytettävissä olevasta tilasta. Viiva "elää" eli viiva piirtyy esteiden mukaan "aaltoilevasti".
Kun tilasin uuden Teslan, minun piti erikseen hyväksyä, että autossa ei ole uä-antureita. Ei ainakaan tule yllätyksenä se asia.
Nykyään uusissa Y-malleissa on tavaratilan näkösuoja, X:ään ei tietääkseni saa sellaista. Paitsi, että Tesloihin on kyllä aika paljon saatavana "kolmannen osapuolen" toimittamia varusteita. Minä en ole koskaan jättänyt tavaratilan suojaa paikoilleen edes farmareissa. Minulle se varuste on varsinainen turhake. Teslassa on myös tummennetut takalasit, joten ei sinne sisään näekään ohikulkijat. Vaan en myöskään kuskaa mitään salaisuuksia autossa.
Voin mitata tavaratilan korkeuden tuonnempana, en muista, muista kuinka korkea se on.
Miten sähköautossa voi olla quattro-neliveto, kun ei ole kardaaniakaan? Luulisi, että keskitasauspyörästön toiminta on oleellisin asia perinneautojen nelivedossa. Tai no tietysti, jos on jotain erikoista akselien momentin jakoon puolelta toiselle. Vaan normaalissa liikennekäytössä luulisi pelkän tasauspyörästön riittävän ja jarrujen avulla tehdyn sutimisen eston talvikelillä.
@HybridRules kirjoitti:
Kun Suomessa tilaa uuden Teslan, ei ole käytännössä varustelistaa rastitettavaksi. Vain värin ja mallin (Performace, Dual Motor tai takaveto) voi valita. Ja rengaskoon. Ei siis ole valoihin muita vaihtoehtoja kuin koeajamassasi oli.
Tämä selvä. Kuulostaa siltä, että X-Visionin tai ehkä auton tyyliin paremmin sopiva Lazerin voi asentaa esteettä pelkällä kameralla varustettuun autoon (ks. Teslabjörn ihastelemassa Lazer Linear panelin valotehoa).
Minulla on ollut vähän yli 10.000km:n verran vuoden 2023 Model X, jossa ei ole tutkaa eikä uä-antureita. Minulla ei ole käytettavissä Summon eikä auto-park, mutta en niitä käyttänyt kuin koemielessä edellisessäkään autossa. Summonin ja auto-parkin sanotaan auton spekseissä olevan toistaiseksi pois käytöstä, saa nähdä kuinka pitkä aika on "toistaiseksi".
Vaimon autossa olisi MercedesMe ostoslistalla "summon" toiminto jolla auton voisi ajaa pois parkkiruudusta puhelimella, mutta eipä tuota ole tullut tilatuksi, vaikka näyttävä stuntti perhejuhlissa varmaan olisikin.
Pysäköintiautomatiikka on käytössä ilman kk-maksuakin ja se oikeasti toimii yllättävänkin hyvin, mutta senkin käyttö on olematonta.
Tutkat ja kamera tekevät pysäköinnistä niin helppoa, ettei avustinta tarvita. Automatiikka pysäköi auton varmasti ehjänä ahtaanpaan tilaan kuin minä tai autostaan tarkka Rva uskaltaisi itse yrittää. Kokeilin kerran, mutta laitoin pelin poikki hyppäämällä jarrulle kun en tohdi istua kyydissä kun auto ottaa kontrollin ja vetäisee itsensä parkkiin ahtaaseen koloon melko vauhdilla ja senttien toleransseilla. Vaikka luottoa autoon olisikin, sitä ei ole muihin kuljettajiin niin paljoa että pysäköidään mieluummin vähän kauemmas vapaaseen tilaan.
Autossa on kamerat tuulilasissa, peileissä, keskipilarissa ja takana. Pysäköidessä TeslaVision näyttää tilarajoituksen 360-astetta auton ympärillä, kun uä-anturit näyttivät vain edessä ja takana.
Tarkoitatko päälle päin näkyviä pysäköintitutkan antureita?
Maantiellä ajellessa ei huomaa eroa akaisemman tutkalla varustetun ja nykyisen välilllä esim. adaptiivisen vakkarin seuratessa edellä ajavaa tai risteyksissä risteävään liikenteeseen reagoinnissa.
Minun kysymykseni taustalla olikin keulan vapaa tila lisävaloasennuksen kannalta. Vertailukohtana E-sarjan taksimersu vuosilta 2017 - 2023 isotähtisellä Avantgarde säleiköllä, jolloin keula on täynnä rajoituksia.
Parkkitutkan anturien keilaan ei voi tietenkään asentaa mitään. Säleikköön tai sen taakse ei saa mitään koska säleikössä on integroidut lamellit, jotka sulkevat koko ilmanoton silloin kun jäähdytystä ei tarvita. Adaptoituvan vakionopeussäätimen tutka on nokkatähden takana, joten säleikön eteenkään ei voi asentaa mitään.
Äsken pohdiskelin itsekseni, että Model X ja Y ovat siitä hyviä tilaa tarvitsevalle, että vaikka tavaratila on iso, takaosan muoto on sellainen, ettei ole perinteistä farmarikorin takalasin kuraantumisongelmaa.
Jo Yyssä on ulkomuitoon nähden hämmästyttävän iso tavaratila.
Pieni rasite tulee puuttuvasta näkösuojaverhosta, joka pakottaa siivoamaan koko peräkontin kun auton pysäköi kaupungilla ettei kenenkään tarvitse rikkoa lasia vain nähdäkseen urheheilukassin sisältönä olevan hikiset vaatteet ja kuluneet lenkkarit.
Ei tarvita edes lasinpyyhkijää takaikkunassa.
Tuttu juttu. Olen tasapainoillut vuosikausia tilavaatimukseni ja läpinäkyvän takalasin välillä. Kahden farkun jälkeen nykyistä autoa ostaessani olin vakuuttunut puhtaan takalasin tarpeesta. Nyt on takapuskuri niin naarmuilla maastopyörän polkimen takia että voisin seuraavassa valinnassa priorisoida isosti aukeavan takaluukun hyväksi.
Muistan kuinka yli kolme vuotta sitten teilasin täällä Model X:n, kun tulkitsin auton esitekuvaa niin, että korimalli vastaa vähän aikaisemmin koeajamaani eTronia, jossa saman näköinen laskeutuva kattolinja. Teslassa on kuitenkin korkea tavaratila eikä korkealla oleva tavaratilan pohja niin kuin eTronissa, joten äksässä koirakin mahtui istumaan ok. Siis kultainen noutaja. Papillon mahtuisi eTronissakin istuskelemaan vapaasti.
Ihan utelisisuudesta, poikani on katsellut vähintään 85 cm korkeaa tavaratilaa, joka mahdollistaisi parhaan mahdollisen polkupyörän kuljetustelineen, jolla etupyörä irrotettuna pyörän voi lukita etuakselistaan kaadetun takapenkin selkänojaan kiinnitettävään telineeseen. Korkeutta tarvitaan tuon verran ettei tarvitse säätää satulatolppaa, joka ei tässä tapauksessa ole pyörän rakenteesta johtuen toivottavaa.
Tuollainen vapaa korkeus löytyy yleensä vasta XC90 tasoisista isoista autoista. Mahdollisesti myös X:sta? Yleisempi vaatimus samasta 80+ cm korkeudesta voisi tulla myös kodinkoneista jotka voi tuollaisessa tilassa kuljettaa pysyasennossa.
e-tron on minusta hieno auto ja tykkäsin ajaa, mutta sen tiellä on tilavampi ja ihan yhtä hiljainen Skoda samalla käsialaani hyvin sopivalla quattro voimalinjalla.
Minulla on viisipaikkainen malli ja siinä on kolmannen penkkirivin tilan kohdalla välipohja, jonka päältä korkeus on vain 67cm. Kun välipohja on pois, korkeus on n. 87cm. Kuvitteellisen 3.rivin takana on syvä potero koko tavaratilan leveydeltä ja sen pohja on selvästi alempana kuin tavaratilan pohja. Alas käännetyn takapenkin päältä kattoon on 72cm.
PS. Haukansiipiovien ansiosta tavaran lastaaminen on paljon helpompaa kuin useimmiten autoissa. Koko oviaukko vapaana.
Mitenkäs sähköautojen vakuutukset Suomessa? Saako niihin liikennevakuutuksen normaalilla sadan ja kahdensadan välillä olevalla summalla ja kaskon samanlaisella rahatukulla, niin kuin polttomoottoriautoissa on tapana täysillä bonuksilla? (Paitsi että tuossa takavetohybridissäni on kyllä järjettömän kallis 252,98 maksava täyskasko.)
Kaskoissa ja yhtiöissä on eroja, mutta meillä Nissan Leafin vakuutukset ovat samalla hehtaarilla kuin sitä edeltäneen 12 vuotta vanhan perus polttomoottoriautonkin. Ihan linjassa autojen arvon (eli kaskovakuutuksella katetun riskin määrän) kanssa.
( Tai siis ei oikeastaan linjassa, onhan tuo Leaf 10x arvokkaampi auto, ja vakuutuksen hinta on vain vähän korkeampi)
Minulla Model X vakuutukset ovat vain nimellisesti kalliimmat kuin oli XC90T8:ssa. Mutta kalliit ovat, satasia yli tonnin.
Siis vuosimaksut haarukassa 1200-1500€ täysillä bonuksilla?
No kympin tarkkuudella 1260,- ja bonuksdt 80.
”Ennen vanhaan” vakuutusmaksut kipusi ylemmäksi kun moottorin koko kasvoi. Nykyään sen varaan ei voi laskea mitään kun 400 hv T8:ssa on 2L kone. Neuvottelin aikoinaan LähiTapiolan konttorissa vakuutuksia ja myyntihenkilö kertoi, että bmw vakuutukset on kalliit koska maine nuorten suosimana ja onnettomuusaltis. Minä siihen, että jaa - onko 520d farmari nuorten suosiossa? Kai maksut menee arvon suhteessa, ei XC90 tai Model X ole sen enempää nuorten suosimia, voi toki olla, että kokemattoman käsissä isoilla tehoilla voi sattua varttuneemmallekin. 520d liikennevakuutus on vajaat 210€/a ja kasko 80% bonuksilla 570€/a. Maksuista saa 5% S-bonusta.
En tiedä kuinka hienojakoisesti mikäkin yhtiö automalleja luokittelee, mutta merkkinä Bemaria hinataan paljon, kolaroidaan paljon, varastetaan paljon ja ilkivalloitetaan paljon. Lisäksi ne on syttymisherkkiä.
Mitenkäs sähköautojen vakuutukset Suomessa? Saako niihin liikennevakuutuksen normaalilla sadan ja kahdensadan välillä olevalla summalla ja kaskon samanlaisella rahatukulla, niin kuin polttomoottoriautoissa on tapana täysillä bonuksilla? (Paitsi että tuossa takavetohybridissäni on kyllä järjettömän kallis 252,98 maksava täyskasko.)
Kaskoissa ja yhtiöissä on eroja, mutta meillä Nissan Leafin vakuutukset ovat samalla hehtaarilla kuin sitä edeltäneen 12 vuotta vanhan perus polttomoottoriautonkin. Ihan linjassa autojen arvon (eli kaskovakuutuksella katetun riskin määrän) kanssa.
( Tai siis ei oikeastaan linjassa, onhan tuo Leaf 10x arvokkaampi auto, ja vakuutuksen hinta on vain vähän korkeampi)
Minulla Model X vakuutukset ovat vain nimellisesti kalliimmat kuin oli XC90T8:ssa. Mutta kalliit ovat, satasia yli tonnin.
Siis vuosimaksut haarukassa 1200-1500€ täysillä bonuksilla?
No kympin tarkkuudella 1260,- ja bonuksdt 80.
”Ennen vanhaan” vakuutusmaksut kipusi ylemmäksi kun moottorin koko kasvoi. Nykyään sen varaan ei voi laskea mitään kun 400 hv T8:ssa on 2L kone. Neuvottelin aikoinaan LähiTapiolan konttorissa vakuutuksia ja myyntihenkilö kertoi, että bmw vakuutukset on kalliit koska maine nuorten suosimana ja onnettomuusaltis. Minä siihen, että jaa - onko 520d farmari nuorten suosiossa? Kai maksut menee arvon suhteessa, ei XC90 tai Model X ole sen enempää nuorten suosimia, voi toki olla, että kokemattoman käsissä isoilla tehoilla voi sattua varttuneemmallekin. 520d liikennevakuutus on vajaat 210€/a ja kasko 80% bonuksilla 570€/a. Maksuista saa 5% S-bonusta.
En tiedä kuinka hienojakoisesti mikäkin yhtiö automalleja luokittelee, mutta merkkinä Bemaria hinataan paljon, kolaroidaan paljon, varastetaan paljon ja ilkivalloitetaan paljon. Lisäksi ne on syttymisherkkiä.
Jotain luokittelua luulisi tehtävän, ei 520d vakuutukset kuitenkaan ole samalla tasolla kuin M550d:ssä.
Useamman kerran olen Omenaa harkinnut, kun Antero on juonitellut. Nyt ihan perinteisiä keräämässä.
Ikäkausien erot tuli vahvasti esiin. Alle 20-vuotinen puu pudotti kukkansa jo kesäkuun kuivuudessa. Yli kuusikymppisen sato 18,1 kiloa. Suurimmat halkaisijaltaan 9 senttiä, painoltaan 300 grammaa.
@HybridRules kirjoitti:
Miten sähköautossa voi olla quattro-neliveto, kun ei ole kardaaniakaan? Luulisi, että keskitasauspyörästön toiminta on oleellisin asia perinneautojen nelivedossa. Tai no tietysti, jos on jotain erikoista akselien momentin jakoon puolelta toiselle. Vaan normaalissa liikennekäytössä luulisi pelkän tasauspyörästön riittävän ja jarrujen avulla tehdyn sutimisen eston talvikelillä.
quattro on useille eri toteutustavoille annettu kauppanimi, jota Audi käyttää varsin vapaasti. quattroja on tehty pitkittäismoottorisena eri aikakausina sekä torque sensing nelivedolla ja yksinkertaisemmalla planeettapyörästönelivedolla ja poikittaismoottorisena haldexilla. Myös sähköisen e-tronin ja Q4 e-tronin nelivetoversio on quattro. Enyaqissa on käytännössä sama neliveto ja mielestäni se pikatutustumisen nojalla tuntuu varsin saman tapaiselta kuin tuo ei-TorSen A4 quattro. Eli vähemmän kankea ja aliohjaava kuin vaikkapa Mersun 4Matic. Myös 4Matic on vain kauppanimi, mutta tarkoitan nyt jo tuotannosta poistuneiden vanhojen C- ja E-sarjojen pitkittäismoottorisia 4Maticeja.
Molempiin liittyy jopa uskonnollista vakaumusta. Jo Aatu repi aikanaan pelihousunsa saadessaan tietää ettei Audi S3 olekaan "oikea quattro":
Kiitokset mittatiedoista. 5-paikkainen Model X täyttää vaatimuksen selvästi. Nythän tämä meni helpoksi kun ei ole enää kuin rahasta kiinni.
Mitenkäs sähköautojen vakuutukset Suomessa? Saako niihin liikennevakuutuksen normaalilla sadan ja kahdensadan välillä olevalla summalla ja kaskon samanlaisella rahatukulla, niin kuin polttomoottoriautoissa on tapana täysillä bonuksilla? (Paitsi että tuossa takavetohybridissäni on kyllä järjettömän kallis 252,98 maksava täyskasko.)
Kaskoissa ja yhtiöissä on eroja, mutta meillä Nissan Leafin vakuutukset ovat samalla hehtaarilla kuin sitä edeltäneen 12 vuotta vanhan perus polttomoottoriautonkin. Ihan linjassa autojen arvon (eli kaskovakuutuksella katetun riskin määrän) kanssa.
( Tai siis ei oikeastaan linjassa, onhan tuo Leaf 10x arvokkaampi auto, ja vakuutuksen hinta on vain vähän korkeampi)
Minulla Model X vakuutukset ovat vain nimellisesti kalliimmat kuin oli XC90T8:ssa. Mutta kalliit ovat, satasia yli tonnin.
Siis vuosimaksut haarukassa 1200-1500€ täysillä bonuksilla?
No kympin tarkkuudella 1260,- ja bonuksdt 80.
”Ennen vanhaan” vakuutusmaksut kipusi ylemmäksi kun moottorin koko kasvoi. Nykyään sen varaan ei voi laskea mitään kun 400 hv T8:ssa on 2L kone. Neuvottelin aikoinaan LähiTapiolan konttorissa vakuutuksia ja myyntihenkilö kertoi, että bmw vakuutukset on kalliit koska maine nuorten suosimana ja onnettomuusaltis. Minä siihen, että jaa - onko 520d farmari nuorten suosiossa? Kai maksut menee arvon suhteessa, ei XC90 tai Model X ole sen enempää nuorten suosimia, voi toki olla, että kokemattoman käsissä isoilla tehoilla voi sattua varttuneemmallekin. 520d liikennevakuutus on vajaat 210€/a ja kasko 80% bonuksilla 570€/a. Maksuista saa 5% S-bonusta.
En tiedä kuinka hienojakoisesti mikäkin yhtiö automalleja luokittelee, mutta merkkinä Bemaria hinataan paljon, kolaroidaan paljon, varastetaan paljon ja ilkivalloitetaan paljon. Lisäksi ne on syttymisherkkiä.
Jotain luokittelua luulisi tehtävän, ei 520d vakuutukset kuitenkaan ole samalla tasolla kuin M550d:ssä.
Toki, todennäköisesti teho on siellä merkittävänä vaikuttimena.
Vaimon autossa olisi MercedesMe ostoslistalla "summon" toiminto jolla auton voisi ajaa pois parkkiruudusta puhelimella, mutta eipä tuota ole tullut tilatuksi, vaikka näyttävä stuntti perhejuhlissa varmaan olisikin.
Pysäköintiautomatiikka on käytössä ilman kk-maksuakin ja se oikeasti toimii yllättävänkin hyvin, mutta senkin käyttö on olematonta.
Tutkat ja kamera tekevät pysäköinnistä niin helppoa, ettei avustinta tarvita. Automatiikka pysäköi auton varmasti ehjänä ahtaanpaan tilaan kuin minä tai autostaan tarkka Rva uskaltaisi itse yrittää. Kokeilin kerran, mutta laitoin pelin poikki hyppäämällä jarrulle kun en tohdi istua kyydissä kun auto ottaa kontrollin ja vetäisee itsensä parkkiin ahtaaseen koloon melko vauhdilla ja senttien toleransseilla. Vaikka luottoa autoon olisikin, sitä ei ole muihin kuljettajiin niin paljoa että pysäköidään mieluummin vähän kauemmas vapaaseen tilaan.
S-sarjalaisesta:
Pysäköintipaketti Remote *
Automaattinen pysäköinti: tulevaisuudessa voit rentoutuneena seurata, miten sovellus pysäköi Mercedes-Benz-autosi täydellisesti. Voit itse seurata tilannetta kadun reunasta – helposti sovelluksen avulla. Pysäköinnistä tulee rentoutuneempaa ja pienet vauriot esim. ovia avatessa voidaan välttää.
Auto osaa varmaankin parkkeerata ahtaaseen väliin. Mutta kun se viereinen naapuri lähtee. Osaako se lähteä kolhimatta, tai edes nousta autoon jos on rinnakkain pysäköity. Tällaisia pohdimme vaimon kanssa viikonloppuna.
Yleensä minäkin parkkeeraan halleissa ja markettien pihoilla syrjemmälle, kun käveleminen ja ostoskassien kantaminen ei ole ongelma. Viime pesussa silti havaitsin oikeassa takaovessa pienen ovella aiheutetun kolhun.
Ihan käyttökelpoinen latausteho, vaikka parempi saisi olla pitkää matkaa ajettaessa. Minulla oli edellisessä MX:ssä 130kW ja nyt uudessa 250kW. Latausajan ero on huomattava. Vaikka Akaan laturit antavat max 130kW on latausaika silti nyt lyhyempi, koska isommalle teholle mitoitetun akun latauskäyrä on parempi eli lataus max teholla tai lähellä sitä jatkuu pidemmälle akun täyttyessä. Ja uusissa latureissa kuten Lappeenrannnassa täyden 250kW antavalla laturilla lataaminen menee jo "liian nopeasti", kun ei ehdi rauhassa noutopöydästä syödä ennen kuin auto alkaa varoitella yliaikamaksuista. Teslan latureilta voi tulla penaltia, jos autoa ei siirrä riittävän pian pois laturilta latauksen valmistuttua.
110kW on kyllä jo ok ainakin, jos latauskäyrä sallii korkean tehon tarpeeksi pitkälle. Akun esilämmitys-toiminto on myös tarpeen erityisesti talvella. Sellainen varmaan löytyy Skodastakin? MX esilämmittää akkua lämpimänä kesäpäivänäkin. Naviin pitää antaa määränpääksi latausasema, jotta auto tietää käynnistää esilämmityksen.
Se on sillä tavalla järkevä ja perus, että se on tilava, konstailematon, eikä ainakaan minussa herättynyt oikein mitään tunteita. Ei wow, ei prkl, ei erityisen hienoa sisustaa, ei myöskään ämpärimuovia (jos et tiedä mistä puhun, käy istumassa 2000-luvun alkupuolen Chrysler/Dodgessa). Se on ihan vaan auto, mutta järkevä sellainen. Uskallan väittää että se täyttää 90% tarpeet (tilava farmarihko nelivedolla ja vetokoukulla), vaikkei välttämättä tyydytä haluja. 90%:ssa ei kuitenkaan ole huomioitu arjen lataushaasteita, vaan nimenomaan auton itsensä toimivuutta.
Hinnan osalta se on sillä tavalla perus, että työsuhdeautoilijalle se on oikeasti edullinen. Maksoin mediaanituloisena Civicistä saman verran. Ihan erikseen ja tarkoituksella rajasin edullisuuden koskemaan työsuhdeautoilua.
En tunnista ainakaan itseäni siitä etten ymmärtäisi latauspaikkojen tai budjetin aiheuttamia rajoituksia.
Huolentonta ja stressitöntä tuntuisi sähkärillä matkailu olevan! Jos latausteho on liian pieni, menee laturilla turhan paljon aikaa. Jos latausteho on "riittävä", ei ehdi syödä rauhassa.
@M880 kirjoitti:
OK ja olet nyt sähkiskokemuksia sitten keräämässä, hyvä niin.
Ei ole kohdistettu sinuun, vaan kommentiksi yleisellä tasolla.
Ei näyttäisi olevan akun esilämmitystä, se on toki miinus. Noh, pidempää matka-ajoa tulee sen verran harvoin ettei se muodostune ongelmaksi.
No juu, tavallaan. Meillä on ollut perheessä toinen sähköauto vajaan vuoden päivät, mutta ensisijaisesti vaimon käytössä. Plugarilla olen kuivaharjoitellut sähköajoa. Siinä mielessä tilanne on uusi, että en ole ollut "pääkäyttäjä" sähköautossa, eikä sellaista ole tähän mennessä ollut autona jolla tehdään myös pidemmät reissut, jos niitä sattuu tulemaan.
Eikä se muutenkaan aiheuta kuin hitaamman lataamisen.
Hyvin on arvo säilynyt. Kesällä 21 pyysin tarjouksen melko täyteen ladatusta nelivetoisesta Enyaqista. Silloin verollisenakin jäi hinta alle 60 tuhannen.
Enyaq 80x 4x4 iV: Vetokoukku (sähköinen), metalliväri, Area View 360 -kamerajärjestelmä, 19' Regulus-kevytmetallivanteet, Climate Plus -paketti, Convenience Plus -paketti, Comfort Seat Plus -paketti, Drive Sport Basic -paketti, Light & View -paketti ja Assisted Drive Plus -paketti. Lisävarusteiden arvohan pitäisi nollautua kun uusi auto ajetaan liikkeestä ulos...
Juu, samaa arvonsa pitämistä ihmettelin itsekin. Leasingyhtiölle ollut hyvä kauppa, edellyttäen toki että minun käyttöni jälkeen yh(t)ä hyvän hinnan, nyt maksettavat leasingvuokrat huomioiden toki.
En ole paneutunut siihen mikä tuli vakiona ja mikä lisänä, mutta aika monet noista tässä autossa taitaa olla. Ainakin koukku, kamera, penkit ja ajoavustimet. Metalliväriä ei ole, ja muista en tiedä, saattaa olla että on nuo kaikki.
Tässäpä tarkempi lisävarustelistaus:
Vetokoukku, sähköisesti esiin taitettava
Metalli- ja helmiäisväri
Area View 360 -kamerajärjestelmä
19' Regulus-kevytmetallivanteet
Climate Plus -paketti: -lämmitettävät takasivuistuimet -lämmitettävä tuulilasi
Convenience Plus -paketti: -sähkötoiminen takaluukku -Virtual Pedal - takaluukun
Comfort Seat Plus -paketti: -sähkötoimisesti säädettävät etuistuimet muistilla
Drive Sport Basic -paketti: -progressiivinen ohjaus -lämmitettävä Sport-monitoimiohjauspyörä
Light & View -paketti: -Matrix LED -ajovalot pesimellä -LED-takavalot saattovalo
Assisted Drive Plus -paketti: -mukautuva vakionopeuden säädin ennakointitoiminnoilla
Nyt omenasatoa keräämään.
Saman olen huomannut. Vaikka oma vertailuni meneekin Saksan hintojen pohjalta, siitä huolimatta näyttää siltä, että nelivetoiset isoakkuiset Skodat säilyttävät hintansa varsin hyvin. En ole tehnyt tilastoa, vaan vasta alustavasti silmäillyt hintoja ja näyttää siltä, että "hinnat-alkaen" vähän ajettuina tulee VW ID4 vastaan ennen Skodaa?
Enyaq oli selvästikin Toyotan tapaan auto joka on sama ostaa uutena kun ei käytettynä saa sen halvemmalla. Nyt minä joudun joko tyytymään vajaavetoiseen ja teeskentelemään ostavani sen pidemmän rangen toivossa tai odottamaan faceliftiä, joka pudottaa nykyisen mallin arvostuksen. Tai ostamaan jotain muuta, mikä sekin mahdollista.
Lähes kaikki omenat ovat jo pakkasessa hillona, sekä grenmanit että kanelit
Enää viimeiset grenmanit jotka eivät aiemmalla ravistelulla tulleet alas roikkuvat vielä puussa.
Aivan uusi Model Y kurvasi eilen pihaan ja tarjoutui koeajettavaksi. Aiempi järkytys kolmattasataatuhatta ajetun taksin takapenkillä lieveni jonkin verran. Ei se hiljainen ole, mutta ei tuosta uudesta tarpeettoman isoista 20" renkaista huolimatta mitään tolkuttoman metelin vaikutelmaakaan jäänyt.
Jousitus ei ole ihan mieleiseni, aivan tarpeettoman kova. Jos kopiointi tulisi kyseeseen, voisivat kopioida joltain amerikkalaiselta valmistajalta amerikkalaista mukavuutta alustaan, kun kyse ei kuitenkaan ole kilpa-autosta.
Synteettisen ohjausvasteen tunnistan selvästi, mutta miljoona kilometriä takaveto-Volvoilla ja erilaisilla Mersuilla ajanut on jäävi valittamaan siitä.
Tilathan tuossa riittäisivät varsin hyvin.
Keulassa NÄYTTÄÄ olevan tilaa valoille. Onko Teslan uusissa malleissa enää mitään tutkaa piilossa missään keulamuovien sisällä vai havainnoiko tuollainen ympäristöään pelkästään tuulilasin takana ja peileissä olevilla kameroilla? Eli saako autossa jokin ominaisuus halvauksen, jos rekisterikilven yläpuolelle ilmaantuu valopaneli?
Onko näissä valojenvaihtoautomatiikka täysiä valoja ja lähivaloja automatiikalla vaihtava zydeemi eli siis matriisivaloja ei edes saatavissa? Minun kannaltani se on vain hyvä juttu koska minkään auton vakiovalot eivät riitä kuitenkaan ja tuota täysien valojen vaihdon ohjausta seuraavat väyläohjaimet tuntuvat olevan paremmin toteutettuja ja luotettavampia kuin yritykset seurata matriisivalojen toimintaa.
https://tyyliniekka.fi/maksaisitko-miltei-6-000-euroa-sahkoauton-vakuuttamisesta/
Mitenkäs sähköautojen vakuutukset Suomessa? Saako niihin liikennevakuutuksen normaalilla sadan ja kahdensadan välillä olevalla summalla ja kaskon samanlaisella rahatukulla, niin kuin polttomoottoriautoissa on tapana täysillä bonuksilla? (Paitsi että tuossa takavetohybridissäni on kyllä järjettömän kallis 252,98 maksava täyskasko.)
Kaskoissa ja yhtiöissä on eroja, mutta meillä Nissan Leafin vakuutukset ovat samalla hehtaarilla kuin sitä edeltäneen 12 vuotta vanhan perus polttomoottoriautonkin. Ihan linjassa autojen arvon (eli kaskovakuutuksella katetun riskin määrän) kanssa.
( Tai siis ei oikeastaan linjassa, onhan tuo Leaf 10x arvokkaampi auto, ja vakuutuksen hinta on vain vähän korkeampi)
Ai jaa, meinaatko sinäkin ostaa iPhonen?
Kun Suomessa tilaa uuden Teslan, ei ole käytännössä varustelistaa rastitettavaksi. Vain värin ja mallin (Performace, Dual Motor tai takaveto) voi valita. Ja rengaskoon. Ei siis ole valoihin muita vaihtoehtoja kuin koeajamassasi oli.
Minulla on ollut vähän yli 10.000km:n verran vuoden 2023 Model X, jossa ei ole tutkaa eikä uä-antureita. Minulla ei ole käytettavissä Summon eikä auto-park, mutta en niitä käyttänyt kuin koemielessä edellisessäkään autossa. Summonin ja auto-parkin sanotaan auton spekseissä olevan toistaiseksi pois käytöstä, saa nähdä kuinka pitkä aika on "toistaiseksi".
Autossa on kamerat tuulilasissa, peileissä, keskipilarissa ja takana. Pysäköidessä TeslaVision näyttää tilarajoituksen 360-astetta auton ympärillä, kun uä-anturit näyttivät vain edessä ja takana.
Maantiellä ajellessa ei huomaa eroa akaisemman tutkalla varustetun ja nykyisen välilllä esim. adaptiivisen vakkarin seuratessa edellä ajavaa tai risteyksissä risteävään liikenteeseen reagoinnissa. Paitsi, että huonolla kelillä, esim. voimakas sade, auto alentaa ajonopeutta eikä satasen alueella voi ajaa sataaviittätoista vakkarilla. Automaattiohjauksella ei voi muutenkaan ylittää rajoitusta kuin korkeintaan 10km/h.
Jos asiallisesti puhutaan jousituksesta, niin minäkin olen sitä mieltä, että esim. hidastetöyssyihin tai muihin iskun aiheuttaviin muotoihin ajettaessa jousitus saisi olla pehmeämpi, mutta MY:llä ajaa mielellään pitkiäkin matkoja.
Äsken pohdiskelin itsekseni, että Model X ja Y ovat siitä hyviä tilaa tarvitsevalle, että vaikka tavaratila on iso, takaosan muoto on sellainen, ettei ole perinteistä farmarikorin takalasin kuraantumisongelmaa. Ei tarvita edes lasinpyyhkijää takaikkunassa. Muistan kuinka yli kolme vuotta sitten teilasin täällä Model X:n, kun tulkitsin auton esitekuvaa niin, että korimalli vastaa vähän aikaisemmin koeajamaani eTronia, jossa saman näköinen laskeutuva kattolinja. Teslassa on kuitenkin korkea tavaratila eikä korkealla oleva tavaratilan pohja niin kuin eTronissa, joten äksässä koirakin mahtui istumaan ok. Siis kultainen noutaja. Papillon mahtuisi eTronissakin istuskelemaan vapaasti.
Minulla Model X vakuutukset ovat vain nimellisesti kalliimmat kuin oli XC90T8:ssa. Mutta kalliit ovat, satasia yli tonnin.
Teslan valojenvaihtoautomatiikka toimii tosi luotettavasti. Tuulilasinpyyhkijöiden automatiikka ei toimi kunnolla tihkusateella. Jos ei juurikaan sada, mutta vettä kertyy tuulilasille, niin automaattista pyyhkäisyä joutuu odottamaan liian kauan. Tesloissa oli joskus ennen vuotta -18 tai -19 sateentunnistusanturi, mutta sittemmin pyyhkimistarve on tunnistettu kameratekniikalla. Ohjelmistoon on kuulemma tulossa uusi versio, mutta aikataulusta ei ole tietoa tarkemmin. Piakkoin, kuulemma.
Siis vuosimaksut haarukassa 1200-1500€ täysillä bonuksilla?
No kympin tarkkuudella 1260,- ja bonuksdt 80.
”Ennen vanhaan” vakuutusmaksut kipusi ylemmäksi kun moottorin koko kasvoi. Nykyään sen varaan ei voi laskea mitään kun 400 hv T8:ssa on 2L kone. Neuvottelin aikoinaan LähiTapiolan konttorissa vakuutuksia ja myyntihenkilö kertoi, että bmw vakuutukset on kalliit koska maine nuorten suosimana ja onnettomuusaltis. Minä siihen, että jaa - onko 520d farmari nuorten suosiossa? Kai maksut menee arvon suhteessa, ei XC90 tai Model X ole sen enempää nuorten suosimia, voi toki olla, että kokemattoman käsissä isoilla tehoilla voi sattua varttuneemmallekin. 520d liikennevakuutus on vajaat 210€/a ja kasko 80% bonuksilla 570€/a. Maksuista saa 5% S-bonusta.
Tämä selvä. Kuulostaa siltä, että X-Visionin tai ehkä auton tyyliin paremmin sopiva Lazerin voi asentaa esteettä pelkällä kameralla varustettuun autoon (ks. Teslabjörn ihastelemassa Lazer Linear panelin valotehoa).
Vaimon autossa olisi MercedesMe ostoslistalla "summon" toiminto jolla auton voisi ajaa pois parkkiruudusta puhelimella, mutta eipä tuota ole tullut tilatuksi, vaikka näyttävä stuntti perhejuhlissa varmaan olisikin.
Pysäköintiautomatiikka on käytössä ilman kk-maksuakin ja se oikeasti toimii yllättävänkin hyvin, mutta senkin käyttö on olematonta.
Tutkat ja kamera tekevät pysäköinnistä niin helppoa, ettei avustinta tarvita. Automatiikka pysäköi auton varmasti ehjänä ahtaanpaan tilaan kuin minä tai autostaan tarkka Rva uskaltaisi itse yrittää. Kokeilin kerran, mutta laitoin pelin poikki hyppäämällä jarrulle kun en tohdi istua kyydissä kun auto ottaa kontrollin ja vetäisee itsensä parkkiin ahtaaseen koloon melko vauhdilla ja senttien toleransseilla. Vaikka luottoa autoon olisikin, sitä ei ole muihin kuljettajiin niin paljoa että pysäköidään mieluummin vähän kauemmas vapaaseen tilaan.
Tarkoitatko päälle päin näkyviä pysäköintitutkan antureita?
Minun kysymykseni taustalla olikin keulan vapaa tila lisävaloasennuksen kannalta. Vertailukohtana E-sarjan taksimersu vuosilta 2017 - 2023 isotähtisellä Avantgarde säleiköllä, jolloin keula on täynnä rajoituksia.
Parkkitutkan anturien keilaan ei voi tietenkään asentaa mitään. Säleikköön tai sen taakse ei saa mitään koska säleikössä on integroidut lamellit, jotka sulkevat koko ilmanoton silloin kun jäähdytystä ei tarvita. Adaptoituvan vakionopeussäätimen tutka on nokkatähden takana, joten säleikön eteenkään ei voi asentaa mitään.
Jo Yyssä on ulkomuitoon nähden hämmästyttävän iso tavaratila.
Pieni rasite tulee puuttuvasta näkösuojaverhosta, joka pakottaa siivoamaan koko peräkontin kun auton pysäköi kaupungilla ettei kenenkään tarvitse rikkoa lasia vain nähdäkseen urheheilukassin sisältönä olevan hikiset vaatteet ja kuluneet lenkkarit.
Tuttu juttu. Olen tasapainoillut vuosikausia tilavaatimukseni ja läpinäkyvän takalasin välillä. Kahden farkun jälkeen nykyistä autoa ostaessani olin vakuuttunut puhtaan takalasin tarpeesta. Nyt on takapuskuri niin naarmuilla maastopyörän polkimen takia että voisin seuraavassa valinnassa priorisoida isosti aukeavan takaluukun hyväksi.
Ihan utelisisuudesta, poikani on katsellut vähintään 85 cm korkeaa tavaratilaa, joka mahdollistaisi parhaan mahdollisen polkupyörän kuljetustelineen, jolla etupyörä irrotettuna pyörän voi lukita etuakselistaan kaadetun takapenkin selkänojaan kiinnitettävään telineeseen. Korkeutta tarvitaan tuon verran ettei tarvitse säätää satulatolppaa, joka ei tässä tapauksessa ole pyörän rakenteesta johtuen toivottavaa.
Tuollainen vapaa korkeus löytyy yleensä vasta XC90 tasoisista isoista autoista. Mahdollisesti myös X:sta? Yleisempi vaatimus samasta 80+ cm korkeudesta voisi tulla myös kodinkoneista jotka voi tuollaisessa tilassa kuljettaa pysyasennossa.
e-tron on minusta hieno auto ja tykkäsin ajaa, mutta sen tiellä on tilavampi ja ihan yhtä hiljainen Skoda samalla käsialaani hyvin sopivalla quattro voimalinjalla.
Uusissa Tesloissa perinteiset keulassa ja takana näkyvät uä-sensorit on pois ja auton ympärillä olevista esteistä tulee hälytys kamerasysteemin kautta. Auton näytölle piirtyy "polveileva" viiva käytettävissä olevasta tilasta. Viiva "elää" eli viiva piirtyy esteiden mukaan "aaltoilevasti".
Kun tilasin uuden Teslan, minun piti erikseen hyväksyä, että autossa ei ole uä-antureita. Ei ainakaan tule yllätyksenä se asia.
Nykyään uusissa Y-malleissa on tavaratilan näkösuoja, X:ään ei tietääkseni saa sellaista. Paitsi, että Tesloihin on kyllä aika paljon saatavana "kolmannen osapuolen" toimittamia varusteita. Minä en ole koskaan jättänyt tavaratilan suojaa paikoilleen edes farmareissa. Minulle se varuste on varsinainen turhake. Teslassa on myös tummennetut takalasit, joten ei sinne sisään näekään ohikulkijat. Vaan en myöskään kuskaa mitään salaisuuksia autossa.
Voin mitata tavaratilan korkeuden tuonnempana, en muista, muista kuinka korkea se on.
Miten sähköautossa voi olla quattro-neliveto, kun ei ole kardaaniakaan? Luulisi, että keskitasauspyörästön toiminta on oleellisin asia perinneautojen nelivedossa. Tai no tietysti, jos on jotain erikoista akselien momentin jakoon puolelta toiselle. Vaan normaalissa liikennekäytössä luulisi pelkän tasauspyörästön riittävän ja jarrujen avulla tehdyn sutimisen eston talvikelillä.
Minulla on viisipaikkainen malli ja siinä on kolmannen penkkirivin tilan kohdalla välipohja, jonka päältä korkeus on vain 67cm. Kun välipohja on pois, korkeus on n. 87cm. Kuvitteellisen 3.rivin takana on syvä potero koko tavaratilan leveydeltä ja sen pohja on selvästi alempana kuin tavaratilan pohja. Alas käännetyn takapenkin päältä kattoon on 72cm.
PS. Haukansiipiovien ansiosta tavaran lastaaminen on paljon helpompaa kuin useimmiten autoissa. Koko oviaukko vapaana.
En tiedä kuinka hienojakoisesti mikäkin yhtiö automalleja luokittelee, mutta merkkinä Bemaria hinataan paljon, kolaroidaan paljon, varastetaan paljon ja ilkivalloitetaan paljon. Lisäksi ne on syttymisherkkiä.
Jotain luokittelua luulisi tehtävän, ei 520d vakuutukset kuitenkaan ole samalla tasolla kuin M550d:ssä.
Useamman kerran olen Omenaa harkinnut, kun Antero on juonitellut. Nyt ihan perinteisiä keräämässä.
Ikäkausien erot tuli vahvasti esiin. Alle 20-vuotinen puu pudotti kukkansa jo kesäkuun kuivuudessa. Yli kuusikymppisen sato 18,1 kiloa. Suurimmat halkaisijaltaan 9 senttiä, painoltaan 300 grammaa.
quattro on useille eri toteutustavoille annettu kauppanimi, jota Audi käyttää varsin vapaasti. quattroja on tehty pitkittäismoottorisena eri aikakausina sekä torque sensing nelivedolla ja yksinkertaisemmalla planeettapyörästönelivedolla ja poikittaismoottorisena haldexilla. Myös sähköisen e-tronin ja Q4 e-tronin nelivetoversio on quattro. Enyaqissa on käytännössä sama neliveto ja mielestäni se pikatutustumisen nojalla tuntuu varsin saman tapaiselta kuin tuo ei-TorSen A4 quattro. Eli vähemmän kankea ja aliohjaava kuin vaikkapa Mersun 4Matic. Myös 4Matic on vain kauppanimi, mutta tarkoitan nyt jo tuotannosta poistuneiden vanhojen C- ja E-sarjojen pitkittäismoottorisia 4Maticeja.
Molempiin liittyy jopa uskonnollista vakaumusta. Jo Aatu repi aikanaan pelihousunsa saadessaan tietää ettei Audi S3 olekaan "oikea quattro":
Kiitokset mittatiedoista. 5-paikkainen Model X täyttää vaatimuksen selvästi. Nythän tämä meni helpoksi kun ei ole enää kuin rahasta kiinni.
Toki, todennäköisesti teho on siellä merkittävänä vaikuttimena.
S-sarjalaisesta:
Pysäköintipaketti Remote *
Automaattinen pysäköinti: tulevaisuudessa voit rentoutuneena seurata, miten sovellus pysäköi Mercedes-Benz-autosi täydellisesti. Voit itse seurata tilannetta kadun reunasta – helposti sovelluksen avulla. Pysäköinnistä tulee rentoutuneempaa ja pienet vauriot esim. ovia avatessa voidaan välttää.
Auto osaa varmaankin parkkeerata ahtaaseen väliin. Mutta kun se viereinen naapuri lähtee. Osaako se lähteä kolhimatta, tai edes nousta autoon jos on rinnakkain pysäköity. Tällaisia pohdimme vaimon kanssa viikonloppuna.
Yleensä minäkin parkkeeraan halleissa ja markettien pihoilla syrjemmälle, kun käveleminen ja ostoskassien kantaminen ei ole ongelma. Viime pesussa silti havaitsin oikeassa takaovessa pienen ovella aiheutetun kolhun.