sähköautot

4329 kommenttia
194959799100145
  • En tiedä miten nopeasti Audi on saanut softat kuntoon, mutta keväällä 2021 toimitetuissa e-troneissa softat oli niin keskeneräisiä, että Ruotsissa puuhataan joukkokannetta Audia vastaan. Kollega sai palautettua työsuhdeauton reilun vuoden käytön jälkeen, mm. latausjohto ei irronnut liittimestä useampaan kertaan ja autoa hinattiin korjaamolle, kuski kotiin taksilla. Korjaamolla vietetty aika oli reilut 2kk vuodessa eikä merkkikorjaamo siihen osannut mitään tehdä - sylttytehtaalta odottivat apuja..

      
  • muokattu 19.09.2023 10:38

    Volkkarista valiteltiin aluksi samaa. Ne ongelmat lienevät tosin ratkaistavissa päivityksillä JOS valmistaja jaksaa jatkaa jo myymiensä mallien ylläpitoa, joten ei kannattane lukita Esson Paarin tapaan tätäkään havaintoa aikanaan todellisista ongelmista loppuiäksi.

    Onko Skoda onnistunut (tässäkin) muita VAG-malleja paremmin, vai onko sielläkin ensimmäisten Enyaqien riesana käyttäjälle näkyviä softabugeja?

    TM melumittauksetkaan eivät osoita mitään eroa melumittauksessa Q4:n ja Enyaqin välillä, joten pelkkä kiva ulkonäkö ja varsin kätevä ja intuitiivinen käyttöliittymä eivät minun arvoillani pärjää Skodan jälleen kerran tarjoamille VAG-parven parhaille tiloille?

    Pitää selvittää kuinka paljon voisin säästää halvalla Skodalla haluamaani EQC:hen verrattuna. Sekin on kyllä ristiriitainen laite, koska on autona hieno mutta sähköautona vähän prototyyppi.

    Selvitys on käynnissä siirtyykö EQC 1886-malliversion 6 vuoden huolenpitosopimus seuraavalle omistajalle ja valtakunnan rajojen ylitse? Jos siirtyy, olisi aika kätevää ostaa (ensi vuonna) puolella uuden hinnasta vähän ajettu kolmevuotias sähköauto tehdastakuulla ja ilmaisilla huolloilla vuoteen 2026 saakka.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Ymmärtämisen ongelma on edelleen sinun puolellasi, koska kommentissani johon vastasit nimenomaan korostin ostajien toiveiden merkittävää erilaisuutta vetämällä erään keskeisen ominaisuuden viisinkertaiselle skaalalle (toimintamatka 200 - 1000 km).

    Niinhän sinä kuvittelit vastaavasi, mutta et siihen jota minä kommentoin. Ja sitten siirrät minulle ymmärtämättömyyden!

    Minä kritisoin tässä "miksei sähköautot yleisty"-keskustelussa sitä - edelleen - ettei valikoimaa ole kuin yleisesti kalliiksi myönnetyillä autoilla ja vieläpä suurilla sellaisilla, kuten SUV:it. Aivan yhtä yleisesti myönnetään sekin, että toistaiseksi ovat olleet ns. parempituloisten hankittavissa.

    Sen jälkeen lähdin puntaroimaan sitä, onko käytettyjen markkinoillakaan tarjontaa sähkäreillä, jotta voitaisiin ajatella niiden kannan paranevan. Minä olen sitä mieltä, että se on hyvin rajallinen, joten on perustellut syyt ihmetellä HS-toimittajan ja toimialajohtajan hämmästelyä "no miksei".

    Tuo rajallisuus näkyy niin, ettei Suomessa - taas toistettuna terminä - yleisellä tasolla tarjonnan ja vaihtoehtojen puutteena. Kaikki eivät halua, tai samoista syistä johtuen edes tarvitse SUV-luokan autoja, vaikka olisivat polttiksiakin. Sekä uusien, mutta myös käytettyjen autojen tarjonnasta puuttuu myös monia koko- ja koriluokkia, vaikka kehitys kehittyykin. Jos "ostajan toive" ei tuon takia täyty, niin miten se voi olla hänen valintansa?

    Autolla on tarkoitus ajaakin, eikä kukaan viisastelija täällä voi väittää, että kyllä 200km pitää riittää, jos ajat pikkuautolla - eikö sellainen kuullosta hyvin asenteelliselta sinusta? On tarpeita ajaa pikkuautolla päivässä vaikka 250km, tai 300km ilman lataukseen hukattavaa aikaa - monista syistä vaikka joltakin mielikuvitus loppuu - niin sähköauto ei varmasti vaikuta houkuttelevalta. Varsinkin jos sen hinta asettuu kolmasosaan uusista autoista ja on ekan sukupolven sähkäri. Koska kaikilla ei ole varaa - tai tarvetta - möhkösähkärille.

    Keskeinen tarve matka-ajoon on tunnistettava, samoin rajalliset mahdollisuudet hintakategorioista valitsemiselle, samoin auton kokotarpeille. Jos on mahdollista ostaa sähkäri vain hintaluokassa 15000 euroa, joutuu tyytymään vanhaan autoon, joka on tehty niin kauan sitten, ettei sillä pääse kuin hyvissä oloissa 200km ja sitten pitää tuntitolkulla ladata, koska silloin ei ollut siihenkään optioita.

    Nyt sitten sinä väität nähtävästi, että `"voishan sitä valita ja hankkia 1000km rangella olevan autonkin"? Tai "sehän on ihan ostajan valinta, haluaako 200 vai 1000 rangen auton"?

    Millä taikatempulla sinä saat sellaisen "valinnan" mahdolliseksi? Minä taas en ihmettele yhtään, että autokanta pysyy vanhana, eikä ainakaan sähköisty. Polttiksia menee siksi, että niitä saa moneen tarpeeseen, kaikissa ikä-, hinta- ja kokoluokissa.

    Sähkäritarjonnan tulee laajeta, tulla edullisemmaksi ja käytettyjä tulee löytyä nykytason rangeilla ennen kuin voit väittää että kyse on vain "kuluttajan valinnasta".

    En viitsi kerrata, koska aiempien kokemusteni perusteella ennuste on huono. En ole sinun oppilaasi, joten en näe tarvetta rajata kannanottojani valitsemiisi aiheisiin valitsemistasi näkökulmista.

    Eli toisin sanoen katsot voivasi kommentoida toisen kommenttien tekstejä täysin ohi tämän varsinaisen aiheen ja sitten ihmetellä miksei tämä ymmärrä sitä miksi sinä kirjoitat niin. Todella mielenkiintoinen asenne!

      3
  • Sähköautojen tarjonnassa ei sinänsä ole mitään outoa, kun katsoo tarjontaa riittävän laajasti. Tarjonta laajenee kaiken aikaa, tosin käytettyjä on edelleen vähän tarjolla. Eniten ihmetyttää sähköautojen sisustus, osassa se on todella pelkistetty ja ruma. Onneksi poikkeuksiakin löytyy, jossa ulkonäkö ja sisustus on vaativaakin silmää miellyttävä.

    https://www.netcarshow.com/bmw/2024-i5/1280x960/wallpaper_4d.htm

    https://www.netcarshow.com/bmw/2022-i4/1280x960/wallpaper_02.htm

    https://www.netcarshow.com/bmw/2022-i4/1280x960/wallpaper_7d.htm

      
  • muokattu 21.09.2023 12:43

    @tracktest kirjoitti:

    Sähköautojen tarjonnassa ei sinänsä ole mitään outoa, kun katsoo tarjontaa riittävän laajasti.

    Miten laajasti pitää osata katsoa? Eikä se sinänsä ole outoa, että valmistajat harrastavat kerman kuorintaa möhkösähkäreitä ostamaan kykenevien kukkaroilla. Mutta kriittisen massan tarpeisiin niitä ei vaan ole. Kaikki eivät ole hyvätuloisia työsuhdeautoilijoita (ne tyypillisimmät ostajat median mukaan)

    Tarjonta laajenee kaiken aikaa, tosin käytettyjä on edelleen vähän tarjolla.

    No älä. Mutta matkaa on vielä pitkästi polttiksien valikoimiin kaikissa hinta- ja kokoluokissa. Ja sen takia niitä ostetaan, eikä sähkärit toistaiseksi yleisty.

    Eniten ihmetyttää sähköautojen sisustus, osassa se on todella pelkistetty ja ruma.

    No sitähän ne eniten ihmettelee just kaikki, jotka sähkäreitä ostaa....

    Onneksi poikkeuksiakin löytyy, jossa ulkonäkö ja sisustus on vaativaakin silmää miellyttävä

    Makuasioissa sinä olet aina ja ainoa oikeassa. Silloinkin kun väität, ettei Bimmereiden sisustus tule muuttumaan yhtään mihinkään siitä omin sanojesi mukaan "konservatiivisesta" tyylistä. On sulla todellakin todella vahvat sinivalkomustavärilasit päässä, jos noiden kuvien perusteella et huomaa reipasta eroa parin sukupolven takaisiin malleihin.

    Niinhän nämä ovat kuin 2 marjaa... (not):
    https://www.netcarshow.com/bmw/2020-3-series_touring/1024x768/wallpaper_95.htm
    https://www.netcarshow.com/bmw/2024-i5/1280x960/wallpaper_4d.htm

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Sähköautojen tarjonnassa ei sinänsä ole mitään outoa, kun katsoo tarjontaa riittävän laajasti.

    Miten laajasti pitää osata katsoa? Eikä se sinänsä ole outoa, että valmistajat harrastavat kerman kuorintaa möhkösähkäreitä ostamaan kykenevien kukkaroilla. Mutta kriittisen massan tarpeisiin, niitä ei vaan ole. Kaikki eivät ole hyvätuloisia työsuhdeautoilijoita (ne tyypillisimmät median mukaan)

    Tarjonta laajenee kaiken aikaa, tosin käytettyjä on edelleen vähän tarjolla.

    No älä. Mutta matkaa on vielä pitkästi polttiksien valikoimiin kaikissa hinta- ja kokoluokissa. Ja sen takia niitä ostetaan, eikä sähkärit toistaiseksi yleisty.

    Eniten ihmetyttää sähköautojen sisustus, osassa se on todella pelkistetty ja ruma.

    No sitähän ne eniten ihmettelee just kaikki, jotka sähkäreitä ostaa....

    Onneksi poikkeuksiakin löytyy, jossa ulkonäkö ja sisustus on vaativaakin silmää miellyttävä

    Makuasioissa sinä olet aina ja ainoa oikeassa. Silloinkin kun väität, ettei Bimmereiden sisustus tule muuttumaan yhtään mihinkään siitä omin sanojesi mukaan "konservatiivisesta" tyylistä. On sulla todellakin todella vahvat sinivalkomustavärilasit päässä, jos noiden kuvien perusteella et huomaa reipasta eroa parin sukupolven takaisiin malleihin.

    Niinhän nämä ovat kuin 2 marjaa... (not):
    https://www.netcarshow.com/bmw/2020-3-series_touring/1024x768/wallpaper_95.htm
    https://www.netcarshow.com/bmw/2024-i5/1280x960/wallpaper_4d.htm

    Puhuin tyylikkyydestä en eroista vanhoihin malleihin. Tekniikka kehittyy ja sisustus saa tuotakin kautta uutta ilmettä.

      
  • muokattu 21.09.2023 12:46

    @tracktest kirjoitti:

    Puhuin tyylikkyydestä en eroista vanhoihin malleihin.

    Ehkä, mutta viittaankin aiempaan kommenttiisi.

    Tekniikka kehittyy ja sisustus saa tuotakin kautta uutta ilmettä

    En näe asiayhteyttä ihan suoraan. Jollet tarkoita isoa suorakaiteen muotoista pitkää näyttöä. Niitähän löytyy paljonkin nykyautoista, ei vain Bimmerisähkiksistä. Jossa suorakaide muuttuu - tietenkin - tyylikkyydeksi mielestäsi. Muiden mielestä sellainen on vain iso näyttö.

      
  • muokattu 21.09.2023 13:08

    @Kumppani kirjoitti:
    Minä kritisoin tässä "miksei sähköautot yleisty"-keskustelussa sitä - edelleen - ettei valikoimaa ole kuin yleisesti kalliiksi myönnetyillä autoilla ja vieläpä suurilla sellaisilla, kuten SUV:it. Aivan yhtä yleisesti myönnetään sekin, että toistaiseksi ovat olleet ns. parempituloisten hankittavissa.

    Aivan, ei tässä ole mitään epäselvää. Jaan itsekin tämän mielipiteen, mutta en lähde barrikadeille taistelemaan sitä vastaan vaikka agitoisit lisääkin.

    Eli toisin sanoen katsot voivasi kommentoida toisen kommenttien tekstejä täysin ohi tämän varsinaisen aiheen ja sitten ihmetellä miksei tämä ymmärrä sitä miksi sinä kirjoitat niin. Todella mielenkiintoinen asenne!

    Minun nähdäkseni taas sinä olet se joka alkoi kommentoida minun kommenttejani täysin ohi aiheeni. Keskusteluhistoriasta näkee, kuinka 13.9.2023 saakka olemme molemmat postanneet tähän ketjuun omia kommenttejamme. En haastanut sinua omaan näkökulmaani, mutta sinä teit niin vaatien minulta ratkaisua sinun ongelmaasi.

      1
  • muokattu 21.09.2023 12:52

    @740 GLE kirjoitti:

    Minun nähdäkseni sinä aloit kommentoida minun kommenttejani täysin ohi aiheeni

    En edelleenkään keksi mitään muuta eroa kuin sen, että minä tarkoitin nettisurffauksella löytyvien sähkäreiden rajallisesta valikoimaa ja sinä yhtäkkiä - kesken kaiken - "testereistä" ja sitten olisi pitänyt lähteä kelkkaasi "puhumaan tekniikkaa". Kun siis kommentoin edelleen HS:n jutun perusteella asioita. En keksi miksi, vieläkään.

    Nyt olisi hyvä hetki katsoa keskustelun historiaa

    Ai nyt vai? Mikset tehnyt sitä jo parin edellisen pyyntöni aikana?? Se olisi käynyt luonnollesi vissiin?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Kolmenkympin Audi quattro vähentää minun kiinnostustani kuudenkympin volkkariin, vaikka vanhakin mies jaksaa ajaa pieniakkuisen quattron akun tyhjäksi kusematta.

    Ei sekään vielä aivan kaiken kansan auto ole, mutta kynnys laskee koko ajan. Minullakin vielä hetki sitten 30 - 40 k€ välillä ollut dieselin kannattavuusraja putosi jo parinkympin tienoille.

    Hintakilpailun ja autojen saatavuuden parantumisen seurauksena uudehkojen käytettyjen tuonti alentaa sähköauton hankintakynnystä nyt uusia ja kalliita nopeammin.

    Kirjoitin tuon ylläolevan 13.9.2023 kello 12:28 enkä näe tänäänkään mitään syytä muuttaa kantaani.

    Tuosta postistani lähtien Kumppani on vaatinut minua tilille valmistajien roadmapista, halvempia autoja ostavien ostovoimasta ja halvan sähköauton käyttökelvottoman huonosta rangesta.

    Pidän kohtuuttomana sitä että joudun syyllistetyksi halpoja autoja ostavien tilanteen ymmärtämättömyydestä ja empatian puutteesta. Tuo kolmenkymmenentuhannen hintaluokka lienee varsin lähellä tyypillistä uusien autojen keskihintaa tai mediaania, mutta siitä huolimatta erikseen vielä mainitsin olevani hyvin tietoinen ettei tuokaan hinta vielä kaiken kansan auto ole.

    Olen siitäkin samaa mieltä, etteivät halvimmat reilusti alle 20.000 € sähköautot vielä tänä päivänä ole kovin käytännöllisiä juuri mihinkään käytöön. En ole tätä näkemystä missään vaiheessa kiistänytkään vaikka joku on saattanut niin kuvitellakin edes lukematta postaustani johon vastasi. En silti näe millä tavoin halvimpien sähkärien erittäin rajoittunut käyttökelpoisuus haastaisi aiemmin esittämääni käsitystä ostajan omasta valinnan vapaudesta? Valinnan vapaushan tarkoittaa juuri sitä, että kukin ostaja saa valita omista lähtökohdistaan, eikö niin?

    Ellei auto saa maksaa kolmeakymmentä tuhatta tai ellei halua ajaa möhköllä, sitten minäkin valitsen näistä lähtökohdista mieluummin dieselin. Mutta jos budjetti venyy ohi 30.000 € ja jos möhkö kelpaa, sitten alkaa löytyä sähköautojenkin joukossa yhä laajeneva valikoima koko Leafin rangen edestakaisin kulkevia ja tiloiltaan varsin moneen käyttöön sopivia vaihtoehtoja. Olennaista tässä on mielestäni, että uudehkojen käytettyjen myötä tuo käyttökelpoisen sähköauton karsintaraja laskee yhä useampien ulottuville ja että se kehitys ei ole vielä pysähtynyt vaan rima laskee vuosittain kohti yhä laajempaa ostajakuntaa.

    Epäilemättä tämäkään ei tientenkään kaikille kelpaa, mutta tulipahan sanotuksi.

      1
  • muokattu 21.09.2023 13:28

    @Kumppani kirjoitti:
    En edelleenkään keksi mitään muuta eroa kuin sen, että minä tarkoitin nettisurffauksella löytyvien sähkäreiden rajallisesta valikoimaa ja sinä yhtäkkiä - kesken kaiken - "testereistä"

    Puhuin testereistä koko ajan, vaikka sinä et sitä ymmärtänytkään ennen kuin parin päivän rautalangan taivuttamisella.

    ja sitten olisi pitänyt lähteä kelkkaasi "puhumaan tekniikkaa".

    Ei, vaan päinvastoin olisin kiitollinen jos voisit pysyä poissa kelkastani etkä jatkossa enää tunkisi sitä kääntelemään omaan suuntaasi kuten olet tehnyt 13.9.2023 kello 12:47 alkaen.

    Yritin vielä samana päivänä pyristellä eroon sinun minulle antamasta vastuusta ratkaista valmistajien roadmapit ja halpojen sähköautojen ostaminen kertomalla etten osaa eikä se minua oikeastaan edes kiinnosta. Kuten vastauksestasi 13.9.2023 kello 15:14 näkee, et selvästikään halunnut hyväksyä sitä, etten ole kiinnostunut keskustelemaan minulle määräämästäsi aiheesta.

    Näillä näytöillä en pidä kohtuullisena syytöstäsi minun kuvitellusta suunnan muutoksesta (puhuin tekniikasta ja käytettyjen hinnoista koko ajan) enkä hyväksy edes sitä, että minä muka olisin yrittänyt kääntää sinua jollenkin kannalle. Yritin parhaani mukaan välttää keskustelemasta kanssasi, mutta en näköjään taaskaan onnistunut kovin hyvin.

    Koska sinä et näköjään voi olla vastaamatta minulle, toimin kuten autokaupassakin ja sovellan omaa valinnavapauttani. Vaikka aiemmat syytöksesi ovatkin asiattomia, tämä on oma valintani, josta voit vaatia minut tilille, vaikka vastausta en enää lupaakaan.

      1
  • Kumppani etkö oikeasti huomaa miten käännät kaikkien sanomiset/keskustelut väärille jengoille? Kaikkien sanomisia väännellään moneen otteeseen milloin mitenkin, vääristäen koko keskustelu.

      1
  • Sähköautoista puheenollen, Tesla kyykyttää Saksalaisia merkkejä. Tesla lisää tehtaita samaan aikaan Saksalaiset irtisanoo työntekijöitä huonon menekin takia.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Sähköautoista puheenollen, Tesla kyykyttää Saksalaisia merkkejä. Tesla lisää tehtaita samaan aikaan Saksalaiset irtisanoo työntekijöitä huonon menekin takia.

    Emmekä ole välttämättä edes nähneet vielä Teslan hintakilpailukyvyn rajoja? Tämä kisa on siis vasta alkanut.

      
  • Pelottavaa maailman kannalta. Ihmistä ei pysäytä mikään.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    Pelottavaa maailman kannalta. Ihmistä ei pysäytä mikään.

    No Teslan tuotanto on vielä näpertelyä vaikkapa Toyotan volyymiin nähden. Mutta jos huolettaa autojen liikatuotanto, niin voisivathan muut valmistajat sulkea tehtaansa ja ajeltaisiin tyytyväisenä Tesloilla. Jo vain maailma pelastuisi.

      
  • muokattu 26.09.2023 17:38

    @740 GLE kirjoitti:

    Kirjoitin 13.9.2023 kello 12:28 enkä näe tänäänkään mitään syytä muuttaa kantaani. Tuosta postistani lähtien Kumppani on vaatinut minua tilille valmistajien roadmapista, halvempia autoja ostavien ostovoimasta ja halvan sähköauton käyttökelvottoman huonosta rangesta.

    Eikös meidän pitänyt tarkistella keskustelun historiaa?

    Siitä kirjoituksestasi, johon viittaat (jota edelsi jo se HS-keskusteluni) poimin omaani vain ja ainoastaan tämän osuuden tuosta ajankohtasi tekstistä:

    Hintakilpailun ja autojen saatavuuden parantumisen seurauksena uudehkojen käytettyjen tuonti alentaa sähköauton hankintakynnystä nyt uusia ja kalliita nopeammin."

    ....13.9. klo 12.47 koska se osui juuri aiheeseen, josta olin tehnyt noston. Kommentoin tuota osuutta, ei mitään audien testerituloksista. Enkä näe tuohon osioon liittyen tänäänkään syytä muuttaa kantaani.

    Ehkä kuvittelit tällä sitten pääseväsi aiheesta eroon:

    Minun tehtäväni ei ole valistaa valmistajia ja kauppiaita, joten jätän tuon kernaasti sinun mietittäväksi.

    Vaan lähdit sitten HS-pohjaiseen keskusteluun mukaan kuitenkin kommentillasi:

    Mitä väliä kun ostaja saa tehdä oman valintansa itse? Jos 1000 km patterikasa käy kaupaksi, sitten sille on kaupallinen tarve. Jos 200 km tuntuu ostajan mielestä sopivammalta, niitäkin saa. Mihin tässä ulkopuolista päättäjää tarvitaan?

    Tuosta kohdasta alkaen ainakin minä ainakin kuvittelin että kommentoit jo HS-pohjaista juttuani. On toki mahdollista, että kumpikin tulkkasimme toisiamme eri tavoin.

    Pidän kohtuuttomana sitä että joudun syyllistetyksi halpoja autoja ostavien tilanteen ymmärtämättömyydestä ja empatian puutteesta.

    Kommentoit kuitenkin kuten tuossa edellä "valinnan mahdollisuuksista". Jota ennen olin kyllä jatkanut omaa argumentointiani HS-juttuni jatkoksi. Kumpi ei tiennyt mihin edes kommentoi?

    Lähdit kuitenkin "hyviä neuvoja" osakkeiden ostamisesta jne. joten hyvät syyt oli olettaa kommentoivasi aihepiiriäni.

    Tuo kolmenkymmenentuhannen hintaluokka lienee varsin lähellä tyypillistä uusien autojen keskihintaa tai mediaania, mutta siitä huolimatta erikseen vielä mainitsin olevani hyvin tietoinen ettei tuokaan hinta vielä kaiken kansan auto ole.

    Kovin heiveröisesti, vaikeasti hahmotettavasti kuitenkin. Tai ainakaan liittyen HS-jutun juureeni sähköautojen valikoimasta ja tarjonnasta, jos joku ihmettelee, miksei autokanta sähköisty.

    Olen siitäkin samaa mieltä, etteivät halvimmat reilusti alle 20.000 € sähköautot vielä tänä päivänä ole kovin käytännöllisiä juuri mihinkään käytöön. En ole tätä näkemystä missään vaiheessa kiistänytkään vaikka joku on saattanut niin kuvitellakin edes lukematta postaustani johon vastasi.

    Jos olet ollut tuota mieltä, niin täytyy kyllä myöntää, etten ole sitä mitenkään kirjoituksistasi huomannut. Vaikka joku on saattanut niin kuvitellakin edes lukematta postaustani johon vastasi.

    En silti näe millä tavoin halvimpien sähkärien erittäin rajoittunut käyttökelpoisuus haastaisi aiemmin esittämääni käsitystä ostajan omasta valinnan vapaudesta? Valinnan vapaushan tarkoittaa juuri sitä, että kukin ostaja saa valita omista lähtökohdistaan, eikö niin?

    Valinnan vapaus toteutuu sähköautojen hankinnassa polttiksiin verrattuna vasta silloin, kun niiden tarjonta vastaa polttiksia, vai oletko eri mieltä? Jos ei ole polttiksia vastavaa määrää käytettyjä tai uusia, eri korivaihtoehtoja, hintakategorioita jne. niin valinta on vain rajoitettua, ei "vapaata".

    Ja tuota näkökulmaa yirtin tuoda esille niille, jotka ihmettelevät varmaan edelleen, miksei Suomen autokanta sähköisty. Se on edelleen hyvin toimeentulevien ja kuulemma työsuhdeautoilijoiden hommia tuo sähköistyminen. Ei tuon pitäisi olla hankala asia mieltää "valinnan vapauksia" rajoittavaksi kriittisen massan suhten?

    Ellei auto saa maksaa kolmeakymmentä tuhatta tai ellei halua ajaa möhköllä, sitten minäkin valitsen näistä lähtökohdista mieluummin dieselin

    Mutta se siis edistä yhtään Suomen autokannan sähköistymistä, jota HS:n jutussa toimittaja ja toimialajohtaja ihmettelivät.

    ....alkaa löytyä sähköautojenkin joukossa yhä laajeneva valikoima koko Leafin rangen edestakaisin kulkevia ja tiloiltaan varsin moneen käyttöön sopivia vaihtoehtoja.

    Alkaa löytyä -käsite on sähköautojen osalta sitten liian väljä käsite. Lehdistöjen autotoimittajatkin ihmettelevät kun on tullut ihan ensimmäinen farkku, eli MG sähkäriksi! Se on toki edistystä osaltaan korivalikoimaan, mutta kaukana kattavuudesta ollaan vieläkin. Polttiksen ostajille on vaikka ja mitä, ihan vaikka bensa- ja dieselversioiden keskenkin. On se nyt kuitenkin ihan eri juttu, vai mitä?

    Olennaista tässä on mielestäni, että uudehkojen käytettyjen myötä tuo käyttökelpoisen sähköauton karsintaraja laskee yhä useampien ulottuville ja että se kehitys ei ole vielä pysähtynyt vaan rima laskee vuosittain kohti yhä laajempaa ostajakuntaa.

    Tottakai. Mutta se ei näytä riittävän mitenkään alkuperäiseen tavoitteeseen, jota kuviteltiin saavutettavan autokannan päästöttömyydessä. Autokanta sen kuin ikääntyy vaan, mikä ei voi tarkoittaa että massat ostaisivat "liiffejä", vain siksi että ne on sähkökäyttöisiä ja teknisesti jo ajastaan jäljessä monestakin syystä, myös rangensa suhteen.

    Epäilemättä tämäkään ei tientenkään kaikille kelpaa, mutta tulipahan sanotuksi.

    Niinpä, sama täällä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Mutta jos huolettaa autojen liikatuotanto, niin voisivathan muut valmistajat sulkea tehtaansa ja ajeltaisiin tyytyväisenä Tesloilla. Jo vain maailma pelastuisi.

    Niinkö?

      
  • @tracktest kirjoitti:

    etkö oikeasti huomaa miten käännät kaikkien sanomiset/keskustelut väärille jengoille? Kaikkien sanomisia väännellään moneen otteeseen milloin mitenkin, vääristäen koko keskustelu.

    Älä höpäjä, lue mitä ja mistä kirjoitetaan.

      
  • muokattu 26.09.2023 20:01

    Kuukauden vaihtuessa alkaa sähköautoilu meilläkin todenteolla kun vaimon auton lisäksi myös minun autoni muuttuu plugarista täyssähköön. Tehdasuutta saa vielä odotella määrittelemättömän ajan, mutta odotusajalle sai käytetyn nopeasti alle.

    Näkemättä, koeistumatta ja tietysti koeajamatta autoksi tulee Skoda Enyaq, ilmeisesti n. 80kWh akulla ja nelivedolla. En jaksanut tässä yhteydessä kauheasti säätää, otin leasingyhtiön vaihtoautovalikoimasta sen mikä täytti kriteerit (sähkö, neliveto, vetokoukku).

    Taitaa olla verotusarvoltaan halvin, tai ainakin hyvin lähellä halvinta, työsuhdeautoa mikä minulla on koskaan ollut. Ainakaan työsuhdeautoilijalla sähköautoon siirtyminen ei voi olla rahasta kiinni*

    Halvimman tittelistä Skodan kanssa taistelee n. 23 000 maksanut Honda Civic, joten mihinkään ökyyn ei tässä nyt olla vertaamassa. Todella hieno auto muuten se Civicci, tykkäsin kovasti.

    *Uskallan väittää että tuo auto täyttää useimpien tarpeet. Ei välttämättä kaikkien "mä haluun", mutta liikkumis- ja kuljetustarpeet kyllä.

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Kuukauden vaihtuessa alkaa sähköautoilu meilläkin todenteolla kun vaimon auton lisäksi myös minun autoni muuttuu plugarista täyssähköön. Tehdasuutta saa vielä odotella määrittelemättömän ajan, mutta odotusajalle sai käytetyn nopeasti alle.

    Näkemättä, koeistumatta ja tietysti koeajamatta autoksi tulee Skoda Enyaq, ilmeisesti n. 80kWh akulla ja nelivedolla. En jaksanut tässä yhteydessä kauheasti säätää, otin leasingyhtiön vaihtoautovalikoimasta sen mikä täytti kriteerit (sähkö, neliveto, vetokoukku).

    Taitaa olla verotusarvoltaan halvin, tai ainakin hyvin lähellä halvinta, työsuhdeautoa mikä minulla on koskaan ollut. Ainakaan työsuhdeautoilijalla sähköautoon siirtyminen ei voi olla rahasta kiinni*

    Halvimman tittelistä Skodan kanssa taistelee n. 23 000 maksanut Honda Civic, joten mihinkään ökyyn ei tässä nyt olla vertaamassa. Todella hieno auto muuten se Civicci, tykkäsin kovasti.

    *Uskallan väittää että tuo auto täyttää useimpien tarpeet. Ei välttämättä kaikkien "mä haluun", mutta liikkumis- ja kuljetustarpeet kyllä.

    Onnittelut! Olet varmasti ainakin hyvin motivoitunut sähkärin käyttäjäksi, onnea matkaan tehdasuutta autoa odotellessa. Et sitten malttanut enää polttomoottoria turhaan mukana roudata🙂👍

      1
  • Teillä on hyvin yhteneväiset tarpeet, kuin sopuisalla avioparilla.

      
  • muokattu 27.09.2023 06:42

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kuukauden vaihtuessa alkaa sähköautoilu meilläkin todenteolla kun vaimon auton lisäksi myös minun autoni muuttuu plugarista täyssähköön. Tehdasuutta saa vielä odotella määrittelemättömän ajan, mutta odotusajalle sai käytetyn nopeasti alle.

    Näkemättä, koeistumatta ja tietysti koeajamatta autoksi tulee Skoda Enyaq, ilmeisesti n. 80kWh akulla ja nelivedolla. En jaksanut tässä yhteydessä kauheasti säätää, otin leasingyhtiön vaihtoautovalikoimasta sen mikä täytti kriteerit (sähkö, neliveto, vetokoukku).

    Taitaa olla verotusarvoltaan halvin, tai ainakin hyvin lähellä halvinta, työsuhdeautoa mikä minulla on koskaan ollut. Ainakaan työsuhdeautoilijalla sähköautoon siirtyminen ei voi olla rahasta kiinni*

    Halvimman tittelistä Skodan kanssa taistelee n. 23 000 maksanut Honda Civic, joten mihinkään ökyyn ei tässä nyt olla vertaamassa. Todella hieno auto muuten se Civicci, tykkäsin kovasti.

    *Uskallan väittää että tuo auto täyttää useimpien tarpeet. Ei välttämättä kaikkien "mä haluun", mutta liikkumis- ja kuljetustarpeet kyllä.

    Onnittelut! Olet varmasti ainakin hyvin motivoitunut sähkärin käyttäjäksi, onnea matkaan tehdasuutta autoa odotellessa. Et sitten malttanut enää polttomoottoria turhaan mukana roudata🙂👍

    Kiitos 🙂 Polttomoottorittomuus on ollut selvää jo pitkään, mutta ei eri syistä ole työsuhdeauton osalta ollut aiemmin mahdollista. Muutoin se on täysin no brainer.

    Olisin ehkä mieliuummin ottanut jonkun muun kuin Skodan, mutta riittävän joustavan liisaajan löytäminen ei ollut helppoa. Valikoima (nelivedolla ja koukulla) rajoittui lopulta n. 6 autoon joista melkein kaikki olivat eri merkkisiä volkkareita.

    Otan vapaan autoedun sijaan käyttöetuna, koska kotona ei ole latausasemaa (lataan suoraan sähkökaapista kolmivaihe- ja sukolatureilla). Sillä tavalla huono ajoitus että vanha halpa sähkösopimus loppuu muutaman viikon päästä. Pitäisi nyt päättää mitä sen kanssa tekee, ottaako kiinteän, puolikiinteäm "kulutusvaikutuksella" vaiko puhtaan pörssisähkön.

    Onko kenelläkään teistä kokemusta noista "joustosähkö"-sopimuksista? Niissä on siis perushinta per kWh joka elää sen mukaan onko ajoittanut sähkönkäyttönsä kuukauden keskiarvoa halvemmille vai kalliimmille tunneille.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kuukauden vaihtuessa alkaa sähköautoilu meilläkin todenteolla kun vaimon auton lisäksi myös minun autoni muuttuu plugarista täyssähköön. Tehdasuutta saa vielä odotella määrittelemättömän ajan, mutta odotusajalle sai käytetyn nopeasti alle.

    Näkemättä, koeistumatta ja tietysti koeajamatta autoksi tulee Skoda Enyaq, ilmeisesti n. 80kWh akulla ja nelivedolla. En jaksanut tässä yhteydessä kauheasti säätää, otin leasingyhtiön vaihtoautovalikoimasta sen mikä täytti kriteerit (sähkö, neliveto, vetokoukku).

    Taitaa olla verotusarvoltaan halvin, tai ainakin hyvin lähellä halvinta, työsuhdeautoa mikä minulla on koskaan ollut. Ainakaan työsuhdeautoilijalla sähköautoon siirtyminen ei voi olla rahasta kiinni*

    Halvimman tittelistä Skodan kanssa taistelee n. 23 000 maksanut Honda Civic, joten mihinkään ökyyn ei tässä nyt olla vertaamassa. Todella hieno auto muuten se Civicci, tykkäsin kovasti.

    *Uskallan väittää että tuo auto täyttää useimpien tarpeet. Ei välttämättä kaikkien "mä haluun", mutta liikkumis- ja kuljetustarpeet kyllä.

    Onnittelut! Olet varmasti ainakin hyvin motivoitunut sähkärin käyttäjäksi, onnea matkaan tehdasuutta autoa odotellessa. Et sitten malttanut enää polttomoottoria turhaan mukana roudata🙂👍

    Kiitos 🙂 Polttomoottorittomuus on ollut selvää jo pitkään, mutta ei eri syistä ole työsuhdeauton osalta ollut aiemmin mahdollista. Muutoin se on täysin no brainer.

    Olisin ehkä mieliuummin ottanut jonkun muun kuin Skodan, mutta riittävän joustavan liisaajan löytäminen ei ollut helppoa. Valikoima (nelivedolla ja koukulla) rajoittui lopulta n. 6 autoon joista melkein kaikki olivat eri merkkisiä volkkareita.

    Otan vapaan autoedun sijaan käyttöetuna, koska kotona ei ole latausasemaa (lataan suoraan sähkökaapista kolmivaihe- ja sukolatureilla). Sillä tavalla huono ajoitus että vanha halpa sähkösopimus loppuu muutaman viikon päästä. Pitäisi nyt päättää mitä sen kanssa tekee, ottaako kiinteän, puolikiinteäm "kulutusvaikutuksella" vaiko puhtaan pörssisähkön.

    Onko kenelläkään teistä kokemusta noista "joustosähkö"-sopimuksista? Niissä on siis perushinta per kWh joka elää sen mukaan onko ajoittanut sähkönkäyttönsä kuukauden keskiarvoa halvemmille vai kalliimmille tunneille.

    Heleniltä löytyy sopimus, jossa seuraavan kuukauden hinta ilmoitetaan aina 15. päivä. Otin sellaisen keväällä tarkoituksena vaihtaa pidempään sopimukseen nyt syksyllä. Mutta tuo kuukausihinta on pari-kolme senttiä halvempi, nyt alle 7. Hinta perustuu futuureihin ja niiden hintojen ei pitäisi ampua taivaaseen ellei satu jotain ihan odottamatonta.

    Mitään säätövaikutusta tuossa ei ole. Sähköautossa se tai pörssisähkö voi olla kiva, jos joskus on pakko ladata kalliin hinnan aikaan. No, kyse on periaatteellisesta rahan säästämisestä, sähkiksessä ei taida olla sähkön hinta ongelma, jos ei ihan euroja maksa.

      
  • Se säätövaikutuksellinen soppari tavallaan kiinnostaa. Oikeastaan suurin siihen liittyvä kysymysmerkki on kuukausi jolloin sähkö on muuten halpaa, mutta tulee esimerkiksi viikon mittainen kallis ja kylmä aika. Kylmyyden takia sähköä kuluu maalämpötalossakin, jolloin se viikko voi nostaa hintaa merkittävästi kuukauden tasaiseen keskiarvoon nähden.

    Ei se autoilun kulussa varmaan ole ongelma, mutta mietin kokonaisuuden kannalta. Auton voin ladata töissäkin, se on verovapaa etu myös omilla ja käyttöetuautoilla ajaville.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Otan vapaan autoedun sijaan käyttöetuna, koska kotona ei ole latausasemaa (lataan suoraan sähkökaapista kolmivaihe- ja sukolatureilla). Sillä tavalla huono ajoitus että vanha halpa sähkösopimus loppuu muutaman viikon päästä. Pitäisi nyt päättää mitä sen kanssa tekee, ottaako kiinteän, puolikiinteäm "kulutusvaikutuksella" vaiko puhtaan pörssisähkön.
    Onko kenelläkään teistä kokemusta noista "joustosähkö"-sopimuksista? Niissä on siis perushinta per kWh joka elää sen mukaan onko ajoittanut sähkönkäyttönsä kuukauden keskiarvoa halvemmille vai kalliimmille tunneille.

    pörssisähkö jos kotona lataisi öisin, ei edelleenkään maksa mitään. jos talvella nousee 10-20 senttiin niin on sekin halvempaa kun noissa kaupojen pihoissa seisottaa..

      1
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Otan vapaan autoedun sijaan käyttöetuna, koska kotona ei ole latausasemaa (lataan suoraan sähkökaapista kolmivaihe- ja sukolatureilla). Sillä tavalla huono ajoitus että vanha halpa sähkösopimus loppuu muutaman viikon päästä. Pitäisi nyt päättää mitä sen kanssa tekee, ottaako kiinteän, puolikiinteäm "kulutusvaikutuksella" vaiko puhtaan pörssisähkön.
    Onko kenelläkään teistä kokemusta noista "joustosähkö"-sopimuksista? Niissä on siis perushinta per kWh joka elää sen mukaan onko ajoittanut sähkönkäyttönsä kuukauden keskiarvoa halvemmille vai kalliimmille tunneille.

    pörssisähkö jos kotona lataisi öisin, ei edelleenkään maksa mitään. jos talvella nousee 10-20 senttiin niin on sekin halvempaa kun noissa kaupojen pihoissa seisottaa..

    Kyllä kyllä, mutta tarkoitukseni oli vähän off topicina puhua siitä sähkön hankinnasta kokonaisuutena, ei pelkästään auton lataamiseen liittyen.

      
  • ID 3 taisi olla Suomessa myyntilistojen sijalla 77. Ei ole ihan sitä mitä Golfilta ollaan totuttu näkemään, ja tämän piti olla "uusi Golf". Varmaan sama tilanne muillakin markkinoilla.

    Kallis tuote joka ei ole markkinoilla kilpailukykyinen

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit