sähköautot

4188 kommenttia
1106107109111112140
  • @Late1969 kirjoitti:
    GeeTeeJii kirjoitti, että ässän akussa on liki 8000 kennoa. Onko niissä kaikissa tosiaan mittaus?

    Eiköhän ne ole niputettu rinnan kytkettyinä isommiksi moduuleiksi, joilla sitten voi olla mittaus.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minusta on kiinnostava asia, miten käytetyn ostaja suhtautuu sähköautoon, jossa akkutakuuta ei ole enää montaa vuotta jäljellä. En pidä ongelmana akun pikkuhiljaa hiipumista, mutta tiedän yhden 2015 vuoden ässän, josta akku mykistyi tyystin yhtenä aamuna, kun kuski oli lähdössä kotoa. Jäi lähtemättä, tuli hinausauto ja vei ässän Vetokujalle. Onni onnettomuudessa, takuuta oli jäljellä vielä pari kuukautta.

    Omistaja oli seurannut akun kuntoa OBD-mokkulan ja puhelinsovelluksen kanssa ja todennut yhdessä kennossa vikaa jo ostettuaan auton v. 2020. Akun kapasiteetti oli alentunut, koska yksi kenno (vai oliko pari kennoa) ei ottanut täyttä latausta vastaan eikä muutkaan kennot lataantuneet yli viallisen. Kapasiteetti oli kuitenkin alentunut niin vähän, ettei akkua vaihdettu takuuna sen tähden.

    Kun akku mykistyi kokonaan, sillä ei välttämättä ollut tekemistä kennoilmiön kanssa.

    Eli akun kemian kuluminen ei liene riski, mutta randomi hajoaminen on. Siitähän on ollut juttuja lehdissäkin.

    GeeTeeJii kirjoitti, että ässän akussa on liki 8000 kennoa. Onko niissä kaikissa tosiaan mittaus?

    Ehkä se on vain moduulikohtainen, mutta Scan My Tesla appi käyttää nimitystä Cell voltage. En ole vielä ladannut itselleni sitä appia enkä siis ottanut OBD-mokkulan kautta infoa, niin en tiedä tarkkaan, mitä tietoa saa. Appin esittelyssä on sivu, joka näyttää 73 kpl Cell voltageja (Cell 1 - 73)

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minusta on kiinnostava asia, miten käytetyn ostaja suhtautuu sähköautoon, jossa akkutakuuta ei ole enää montaa vuotta jäljellä. En pidä ongelmana akun pikkuhiljaa hiipumista, mutta tiedän yhden 2015 vuoden ässän, josta akku mykistyi tyystin yhtenä aamuna, kun kuski oli lähdössä kotoa. Jäi lähtemättä, tuli hinausauto ja vei ässän Vetokujalle. Onni onnettomuudessa, takuuta oli jäljellä vielä pari kuukautta.

    Omistaja oli seurannut akun kuntoa OBD-mokkulan ja puhelinsovelluksen kanssa ja todennut yhdessä kennossa vikaa jo ostettuaan auton v. 2020. Akun kapasiteetti oli alentunut, koska yksi kenno (vai oliko pari kennoa) ei ottanut täyttä latausta vastaan eikä muutkaan kennot lataantuneet yli viallisen. Kapasiteetti oli kuitenkin alentunut niin vähän, ettei akkua vaihdettu takuuna sen tähden.

    Kun akku mykistyi kokonaan, sillä ei välttämättä ollut tekemistä kennoilmiön kanssa.

    Eli akun kemian kuluminen ei liene riski, mutta randomi hajoaminen on. Siitähän on ollut juttuja lehdissäkin.

    GeeTeeJii kirjoitti, että ässän akussa on liki 8000 kennoa. Onko niissä kaikissa tosiaan mittaus?

    Ehkä se on vain moduulikohtainen, mutta Scan My Tesla appi käyttää nimitystä Cell voltage. En ole vielä ladannut itselleni sitä appia enkä siis ottanut OBD-mokkulan kautta infoa, niin en tiedä tarkkaan, mitä tietoa saa. Appin esittelyssä on sivu, joka näyttää 73 kpl Cell voltageja (Cell 1 - 73)

    Tuolla näkyy ässän akun rakennetta:
    https://circuitdigest.com/article/tesla-model-s-battery-system-an-engineers-perspective

    Battery Module (akkumoduuli) taitaa olla oikea nimi yhdelle mitattavalle yksikölle ja niitä olisi 16. Mittauksia olisi BMS-tekstin mukaan vain kuusi. Sitäkin kutsutaan näköjään cell voltage measurement, vaikka ei olekaan yhden kennon jännite, vaan sarjaankytkettyjen.

    Mutta vielä Topi27:n väite jokaisen kennon erillisestä mittauksesta ja kytkennästä odottaa vahvistusta.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    miksi esim. Saksassa on myynnissä vuoden vanhoja autoja selvästi alle listahintojen?

    Täsmennätkö mitä tarkoitat tällä?

    Autoveron poistuttua sähköautoilta lokakuusta 2021 lähtien on sähköauton listahinta muodostunut entistä selkeämmin Euroopan halvimman perusteella. Se tarkoittaa että kruunun kurssista huolimatta ruotsalaiset sähköautot näyttävät kovin kalliilta.

    Saksalainen Jahreswagen käytäntö iskee Suomenkin automarkkinoille nyt täydellä voimalla, kun reilut 10.000 km ajetun saa ostaa kolmasosan alle uuden hinnan tehdastakuulla ja sen kotiin ajettuaan Suomen kilvet saa ilman autoveroa. Kyse ei ole pelkästään veroedusta vaan myös teollisuuden omille työntekijöilleen kerran vuodessa tarjoamasta edusta, jonka moni hyödyntää vaihtamalla kerran vuodessa kun saa ostaa oman yrityksen tuotteen hyvillä ehdoilla.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    miksi esim. Saksassa on myynnissä vuoden vanhoja autoja selvästi alle listahintojen?

    Täsmennätkö mitä tarkoitat tällä?

    Autoveron poistuttua sähköautoilta lokakuusta 2021 lähtien on sähköauton listahinta muodostunut entistä selkeämmin Euroopan halvimman perusteella. Se tarkoittaa että kruunun kurssista huolimatta ruotsalaiset sähköautot näyttävät kovin kalliilta.

    Saksalainen Jahreswagen käytäntö iskee Suomenkin automarkkinoille nyt täydellä voimalla, kun reilut 10.000 km ajetun saa ostaa kolmasosan alle uuden hinnan tehdastakuulla ja sen kotiin ajettuaan Suomen kilvet saa ilman autoveroa. Kyse ei ole pelkästään veroedusta vaan myös teollisuuden omille työntekijöilleen kerran vuodessa tarjoamasta edusta, jonka moni hyödyntää vaihtamalla kerran vuodessa kun saa ostaa oman yrityksen tuotteen hyvillä ehdoilla.

    Tarkoitin tätä - olinko kirjoittanut asiasta huolimattomasti? Jos vaikka ID 7 listahinta Suomessa on nyt 60 tonnia ja autoliike käyttää sitä esittelyautona ensi kesään asti ja mittariin tulee 3500 km, en usko, että sitä myydään 45 tonnilla ensi syksynä. Törmäsin aiemmin sellaisiin autoihin Saksassa, joilla oli mittarissa alle 5000 km ja samaa autoa myytiin ajamattomana 70 tonnia ja muutama tonni mittarissa 51.000€. Jahreswagen toki selittää tämän, en tiedä paljon muuta hinnoittelusta kuin VAT maksun kanssa on helpotuksia valtion suunnalta ja työnantaja lainaa rahaa auton ostoon. Jos autolla ajaa vain muutaman tuhat kilometriä vuodessa, täytyy siitä jotain rahallista hyötyä saada, siis sen lisäksi, että saa pitää uutta autoa pihassa naapureiden kiusaksi, jos ei he ole autotehtaalla töissä..
    Sitä en ole vielä saanut selville, kuinka nopeasti valtion tukeman sähköauton saa myydä hankinnan jälkeen. Se olisi eräänlaista Saksan valtion tukea suomalaisille käytetyn auton ostajille.

      
  • muokattu 22.12.2023 21:53

    3500 km ajetulla ei ole suomalaiselle suurta merkitystä, koska sen tuonti ei kannata Suomessa perittävän ALVin vuoksi. ALVittomana (tai siis lähtömaahan jo maksetun MwSt:n turvin) voi tuoda vasta yli 6000 km ja yli puoli vuotta ajetun.

    Uutena mallina ID.7 ei ole vielä kymppitonnien alennuksessa. Tehokkaimmin tuo nopea alennus toimii malliuudistuksen yhteydessä. Isoja alennuksia hakevan volkkarin ostajan kannattaa katsoa ID.3 ja ID.4 mallien takavetoisia, joita saa noin 20 k€ (ID.3) ja 30 k€ (ID.4).

    Mersun EQB koki faceliftin vuodelle 2024 ja pre-facelift EQB patteriautoja alle 20.000 km ajomäärällä ja tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla saa merkkiliikkeestä nyt noin 38 - 39 k€ hintaan. Uuden hinta Suomessa noin 62 k€.

    Tarkoitin kysymykselläni sitä, että sopivasti valikoiden niitä reilusti alle listahintojen myytäviä vähän ajettuja patteriautoja näyttäisi olevan jo tarjolla. Tässä oli vain muutama esimerkki, muitakin löytyy.

    Selityksiä alemmalle hinnalle löytyy Saksan suurempi ja syrjimätön sähköautotuki, alempi ALV ja kovemmin kilpailtu markkina. Näistä vain viimeinen tosin selittää auton arvon nopeamman alenemisen Saksassa. Se on tosin ollut vanha jo pitkään jatkunut perinne myös polttomoottoriautojen ajalla. Juuri siihen on perustunut minun tapani ostaa 2 - 3 vuotias käytetty puolella uuden hinnasta.

      1
  • muokattu 23.12.2023 09:58

    @740 GLE kirjoitti:

    Selityksiä alemmalle hinnalle löytyy Saksan suurempi ja syrjimätön sähköautotuki, alempi ALV ja kovemmin kilpailtu markkina. Näistä vain viimeinen tosin selittää auton arvon nopeamman alenemisen Saksassa. Se on tosin ollut vanha jo pitkään jatkunut perinne myös polttomoottoriautojen ajalla. Juuri siihen on perustunut minun tapani ostaa 2 - 3 vuotias käytetty puolella uuden hinnasta.

    Tällaista selitystä tarjosin joskus aiemmmin, mutta se tyrmättiin.

    Mielenkiinnosta aiheeseen kävin mobile.de-sivustolla. Nuo 40 t€ käytetyt EQB:t ovat aika tavalla "hinnat alkaen" malleja. Valitsemillani varusteilla - paitsi tietenkin vetokoukku - ei löytynyt yhtään käytettyä. Samoin EQA. Halpa hintataso, mutta varustepuutteita.

    Itse suosin paikallisia dealereita. Polestarkin jäi pois koeajolistalta olemattoman myyntiorganisaation takia. Mutta se on minun tapani. Suosin kivijalkaa muissakin hankinnoissa.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    3500 km ajetulla ei ole suomalaiselle suurta merkitystä, koska sen tuonti ei kannata Suomessa perittävän ALVin vuoksi. ALVittomana (tai siis lähtömaahan jo maksetun MwSt:n turvin) voi tuoda vasta yli 6000 km ja yli puoli vuotta ajetun.

    Uutena mallina ID.7 ei ole vielä kymppitonnien alennuksessa. Tehokkaimmin tuo nopea alennus toimii malliuudistuksen yhteydessä. Isoja alennuksia hakevan volkkarin ostajan kannattaa katsoa ID.3 ja ID.4 mallien takavetoisia, joita saa noin 20 k€ (ID.3) ja 30 k€ (ID.4).

    Mersun EQB koki faceliftin vuodelle 2024 ja pre-facelift EQB patteriautoja alle 20.000 km ajomäärällä ja tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla saa merkkiliikkeestä nyt noin 38 - 39 k€ hintaan. Uuden hinta Suomessa noin 62 k€.

    Tarkoitin kysymykselläni sitä, että sopivasti valikoiden niitä reilusti alle listahintojen myytäviä vähän ajettuja patteriautoja näyttäisi olevan jo tarjolla. Tässä oli vain muutama esimerkki, muitakin löytyy.

    Selityksiä alemmalle hinnalle löytyy Saksan suurempi ja syrjimätön sähköautotuki, alempi ALV ja kovemmin kilpailtu markkina. Näistä vain viimeinen tosin selittää auton arvon nopeamman alenemisen Saksassa. Se on tosin ollut vanha jo pitkään jatkunut perinne myös polttomoottoriautojen ajalla. Juuri siihen on perustunut minun tapani ostaa 2 - 3 vuotias käytetty puolella uuden hinnasta.

    Oletko katsonut autontuontaulukoita? Siellä on alle 6000 km ajettuja - ehkä raja ei ole niin ehdoton?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    Oletko katsonut autontuontaulukoita? Siellä on alle 6000 km ajettuja - ehkä raja ei ole niin ehdoton?

    Jos alle 6000km auto verotetaan uutena ja alv maksetaan Suomeen, kuten GLE jo kirjoitti. Silloin et hyödy tietenkään Saksan alemmasta alvista. Ostettava auto pitää olla selainen, että sen saa alvittomana (eli Saksan alvin saa takaisin). Yksityiselle tuossa on tekemistä (onnistuu, mutta vaatii jaksamista ja rahaa. Itse en saanut Saksan alvia takaisin uudesta autosta ennenkuin auto oli Suomen kilvissä eli paikalliset verot maksettuna), firmojen välillä homma toimii jouheemmin ilman että raha on hetken kiinni 'tuplaveroissa'. Toki sopivasti kun sählää ja nappaa auton, josta alvia ei saa palautettua,niin maksaa alvin kahdesti, mikä voi tehdä halvasta ostoksesta yllättävän kalliin,

      1
  • muokattu 24.12.2023 20:20

    @Tiko kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Oletko katsonut autontuontaulukoita? Siellä on alle 6000 km ajettuja - ehkä raja ei ole niin ehdoton?

    Jos alle 6000km auto verotetaan uutena ja alv maksetaan Suomeen, kuten GLE jo kirjoitti. Silloin et hyödy tietenkään Saksan alemmasta alvista. Ostettava auto pitää olla selainen, että sen saa alvittomana (eli Saksan alvin saa takaisin). Yksityiselle tuossa on tekemistä (onnistuu, mutta vaatii jaksamista ja rahaa. Itse en saanut Saksan alvia takaisin uudesta autosta ennenkuin auto oli Suomen kilvissä eli paikalliset verot maksettuna), firmojen välillä homma toimii jouheemmin ilman että raha on hetken kiinni 'tuplaveroissa'. Toki sopivasti kun sählää ja nappaa auton, josta alvia ei saa palautettua,niin maksaa alvin kahdesti, mikä voi tehdä halvasta ostoksesta yllättävän kalliin,

    Linkki verotaulukkoon:
    https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/autoveron_maara/taulukoita_ajoneuvojen_sovelletuista_ve/#Henkilöautot - taulukoita sovelletuista verotusarvoista_

    Valitsee vaikka 2023 vuoden excelin niin ajokilometreja on joissakin jopa 1 tkm ja normisti verotettu käytettynä.

    Kilometrit tarkistetaan maahantuontikatsastuksessa. Jos alunperin puuttuu kilometreistä 1000-2000 km ja asia huolestuttaa, voihan katsastuksen menossa vähän viivytellä. Etelä-Saksasta auton haku niin lähes tuhat tulee mittariin jo ajamalla Travemundeen.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Oletko katsonut autontuontaulukoita? Siellä on alle 6000 km ajettuja - ehkä raja ei ole niin ehdoton?

    Jos alle 6000km auto verotetaan uutena ja alv maksetaan Suomeen, kuten GLE jo kirjoitti. Silloin et hyödy tietenkään Saksan alemmasta alvista. Ostettava auto pitää olla selainen, että sen saa alvittomana (eli Saksan alvin saa takaisin). Yksityiselle tuossa on tekemistä (onnistuu, mutta vaatii jaksamista ja rahaa. Itse en saanut Saksan alvia takaisin uudesta autosta ennenkuin auto oli Suomen kilvissä eli paikalliset verot maksettuna), firmojen välillä homma toimii jouheemmin ilman että raha on hetken kiinni 'tuplaveroissa'. Toki sopivasti kun sählää ja nappaa auton, josta alvia ei saa palautettua,niin maksaa alvin kahdesti, mikä voi tehdä halvasta ostoksesta yllättävän kalliin,

    Linkki verotaulukkoon:
    https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/autoveron_maara/taulukoita_ajoneuvojen_sovelletuista_ve/#Henkilöautot - taulukoita sovelletuista verotusarvoista_

    Valitsee vaikka 2023 vuoden excelin niin ajokilometreja on joissakin jopa 1 tkm ja normisti verotettu käytettynä.

    Kilometrit tarkistetaan maahantuontikatsastuksessa. Jos alunperin puuttuu kilometreistä 1000-2000 km ja asia huolestuttaa, voihan katsastuksen menossa vähän viivytellä. Etelä-Saksasta auton haku niin lähes tuhat tulee mittariin jo ajamalla Travemundeen.

    Eipä tuo taulukko kerro kuin autoveron. Alv on se joka tässä on 'kiv ikengässä'. Alv määräytyy kaupantekohetkellä, joten ajelut ei paljoa auta ellet aja sitten siihen reilummin kilometrejä yli 6000km ja maahantulokatsastusta että ei synny epäilystä. Veropetoshan tuo kuitekin on. En lähtis koittamaan onnea, aina joku voi saada tietää, joka sitten raportoi asian eteenpäin.

      1
  • Lähinnä etsin faktaa, että onko raja kiveenhakattu 6000km. Kaikki autontuojat tietää tuon rajan, alle 6tkm on kuitenkin ollut taulukoissa paljon vuosien varrella. Tuskin kukaan on alv Suomessa uudelleen maksanut ellei sitten firmat tuoneet eikä Saksan alv ole alunperin maksettu ollenkaan.
    Valikoimaa Saksassa riittää, ei ole pakko ostaa kriittisillä kilometreillä.

      
  • Lähdetään tekemään liki 400 km maalaiskäynti, matkalla kolme pysähdystä, ei latausmahdollisuutta, siis sähköautolla ei onnistu pakkasella.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Lähdetään tekemään liki 400 km maalaiskäynti, matkalla kolme pysähdystä, ei latausmahdollisuutta, siis sähköautolla ei onnistu pakkasella.

    Lähde seuraavalla kerralla sellaisella hypoteettisella sähköautolla, jossa on latausmahdollisuus ja johon mahtuu mukaan hypoteeettinen koirasikin.

      1
  • Ajelin lauantaina pohjoisesta etelään 800 km. Pitkä tauko 10 min. Eilen jatkoin 75 km ja huomenna sama takaisin. Täytyy tankata huomenna halvalla hinnalla, muuten ei pääsisi Kuopiota pidemmälle takaisinpäin. En ole vielä löytänyt haluamaani sähköautoa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Ajelin lauantaina pohjoisesta etelään 800 km. Pitkä tauko 10 min. Eilen jatkoin 75 km ja huomenna sama takaisin. Täytyy tankata huomenna halvalla hinnalla, muuten ei pääsisi Kuopiota pidemmälle takaisinpäin. En ole vielä löytänyt haluamaani sähköautoa.

    Onnittelut! En saata kuvitella suurempaa onnea, kuin että saa ajaa autolla pitämättä taukoja.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Lähdetään tekemään liki 400 km maalaiskäynti, matkalla kolme pysähdystä, ei latausmahdollisuutta, siis sähköautolla ei onnistu pakkasella.

    Lähde seuraavalla kerralla sellaisella hypoteettisella sähköautolla, jossa on latausmahdollisuus ja johon mahtuu mukaan hypoteeettinen koirasikin.

    Mitäs sinä sekoilet, oletusarvona sinulla taitaakin olla ongelmia autosi kanssa.

      
  • On me käännyttiin Mäntsälässä takaisin, 4,5 pakkasta ja vesitihkusadetta, kitkarenkailla jos joutuu tekemään äkkinäisiä väistöjä, mikä on mahdollista, eräät ei ymmärrä ettei tie ole sula vaan jäässä.
    Tänä talvena on jouduttu sellaisiin tilanteisiin, missä voi todeta kitkarenkaiden olevan Suomessa hanurista.

      
  • muokattu 25.12.2023 13:53

    @Quu kirjoitti:
    On me käännyttiin Mäntsälässä takaisin, 4,5 pakkasta ja vesitihkusadetta, kitkarenkailla jos joutuu tekemään äkkinäisiä väistöjä, mikä on mahdollista, eräät ei ymmärrä ettei tie ole sula vaan jäässä.
    Tänä talvena on jouduttu sellaisiin tilanteisiin, missä voi todeta kitkarenkaiden olevan Suomessa hanurista.

    Onneksi täällä pohjoisemmassa on ollut ihanteelliset kitkarengaskelit koko alkutalven pl. yhtenä yönä jolloin reilu -10 asteiseen tiehen satoi kaatamalla vettä. Eli taidat puhua kuitenkin vain eteläsuomesta kun täällä pohjoisemmassa kitkarenkaat on pitäneet suunnilleen yhtä hyvin kuin nastatkin tuota yötä lukuunottamatta, eikä nastatkaan silloin pitäneet yhtään.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Ajelin lauantaina pohjoisesta etelään 800 km. Pitkä tauko 10 min. Eilen jatkoin 75 km ja huomenna sama takaisin. Täytyy tankata huomenna halvalla hinnalla, muuten ei pääsisi Kuopiota pidemmälle takaisinpäin. En ole vielä löytänyt haluamaani sähköautoa.

    Onnittelut! En saata kuvitella suurempaa onnea, kuin että saa ajaa autolla pitämättä taukoja.

    Oli sen verran lunta tiellä, että piti ajaa urissa kitkoilla koko matka. Mieluusti olisi poikennut Kajaanissa ja Kuopiossa, mutta ei innostanut kokeilla jääkö kaupungin kaduilla kiinni.

      
  • muokattu 25.12.2023 14:31

    Ei minua huoleta kaupunkinopeuksissa kiinnijäämiset tai pellinrypistyminen, mutta kun mennään toistasataa niin siinä rypistyy jo muutakin kun alkaa tapahtumaan, siellä kun yksikin auto tunaroi, niin tuloksena pahimmassa tauksessa on kymmenien nautojen tuho. Kahden tuhoisan peräänajonuhrina alkaa jo varomaan mahdollisia tilanteita.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Nastoilla ne ketjukolarit pääosin kuitenkin ajetaan:

    Ne ketjukolarit missä me on uhriksi jouduttu kesärenkailla kesäkelissä.

      
  • Raportissa luki, että onneksi ei ollut liukasta. Miten nastarenkaat liittyvät onnettomuuteen?

    Kirjoitin aiemmin vähän hölmösti. Kunnon lumikerroksen kanssa ei ole väliä renkailla, kun lumi on renkaan ja tienpinnan välissä patjana. Äkkitilanteessa lumikerros luistaa eikä rengas yllä mihinkään pitävään. Kaupungissa kitkoilla on ongelmana autojen kiillottamat kohdat, joita riittää. Hitaasti möyrien pääsee liikkumaan.

      
  • Sanoma-lehdissä kerrotaan, että Keskusta haluaa mätkyjä eli arvioverotusta sähköautoilijoille. Siinäpä nykyaikaa. Neljä centtiä kilometrille, kilometreistä voi yrittää valittaa jälkikäteen. Pieni vero, iso vaiva, taitaa perimiseen ja valituksiin mennä tuloja enemmän.

      
  • muokattu 25.12.2023 18:00

    @Late1969 kirjoitti:

    Raportissa luki, että onneksi ei ollut liukasta. Miten nastarenkaat liittyvät onnettomuuteen?

    Ihan vaan siten, että kun useimmat meistä ajavat talvisin nastoilla niin suurimmassa osassa ketjukolareihin joutuneista autoista on alla nastarenkaat.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    Raportissa luki, että onneksi ei ollut liukasta. Miten nastarenkaat liittyvät onnettomuuteen?

    Ihan vaan siten, että kun useimmat meistä ajavat talvisin nastoilla niin suurimmassa osassa ketjukolareihin joutuneista autoista on alla nastarenkaat.

    Tosiaan. Suurimmassa osassa taisi olla vielä ylipaineiset renkaat alla.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Lähdetään tekemään liki 400 km maalaiskäynti, matkalla kolme pysähdystä, ei latausmahdollisuutta, siis sähköautolla ei onnistu pakkasella.

    Lähde seuraavalla kerralla sellaisella hypoteettisella sähköautolla, jossa on latausmahdollisuus ja johon mahtuu mukaan hypoteeettinen koirasikin.

    Mitäs sinä sekoilet, oletusarvona sinulla taitaakin olla ongelmia autosi kanssa.

    Onko sinulla koira?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Lähdetään tekemään liki 400 km maalaiskäynti, matkalla kolme pysähdystä, ei latausmahdollisuutta, siis sähköautolla ei onnistu pakkasella.

    Lähde seuraavalla kerralla sellaisella hypoteettisella sähköautolla, jossa on latausmahdollisuus ja johon mahtuu mukaan hypoteeettinen koirasikin.

    Mitäs sinä sekoilet, oletusarvona sinulla taitaakin olla ongelmia autosi kanssa.

    Onko sinulla koira?

    No ei ole

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Lähdetään tekemään liki 400 km maalaiskäynti, matkalla kolme pysähdystä, ei latausmahdollisuutta, siis sähköautolla ei onnistu pakkasella.

    Lähde seuraavalla kerralla sellaisella hypoteettisella sähköautolla, jossa on latausmahdollisuus ja johon mahtuu mukaan hypoteeettinen koirasikin.

    Mitäs sinä sekoilet, oletusarvona sinulla taitaakin olla ongelmia autosi kanssa.

    Onko sinulla koira?

    No ei ole

    Niin oletinkin. Siispä sinun pitää ottaa pitkälle reissulle mukaan hypoteettinen koirasi. Ja kannattaa lähteä sellaisella hypoteettisella sähköautolla, jota voi ladata. Kaikkia oikeita sähköautoja voikin ladata, mutta sinähän ajattelit, ettet voisi lähteä sähköautolla, koska sitä ei voi ladata, joten olit valinnut huonosti hypoteettisen sähköautosi. Noin pitkälle matkalle koira olisi hyvä ottaa mukaan, jollei sitten saa järjestettyä sille jonkinlaista kotihoitoa/koirahoitolaa reissun ajaksi. Oikeanlaisella hypoteettisella sähköautolla koiran mukana pitäminen käykin hyvin, koska ison akun ansiosta voit jättää hypoteettisen koirasi pidemmäksikin ajaksi autoon, jossa on ilmastointi päällä.

    Aoitko muuten milloin hankkia koiran?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit