Tesla

2446 kommenttia
1747577798082
  • muokattu 17.12.2023 00:56

    @HybridRules kirjoitti:
    On tainnut syntyä vahva side autoonkin, kun vieläkin sillä ajelet kesäisin. Ettei vaan auto ole pahoittanut mieltään, kun olet mersuja pihaan kuskaillut?

    Volvo ei ole vain harrasteauto vaan se on osa perheen historiaa. Lapsilta kysyttäessä Volvo on ollut meillä aina, onhan heidät molemmat ajettu samalla autolla sairaalasta kotiin kun he meille muuttivat.

    Seiskalla ON viileän pohjoismaisesta ulkonäöstään huolimatta temperamenttinen sielu. Se alkaa kiukutella uhkaksi kokemilleen muille Volvoille.

    Ostin toisella Lontoon reissulla sinne amerikkalaisen NATO-sotilaan jäljiltä jääneen amerikkamallin 240 GL katalysaattorimallin, jossa katti oli vielä hattuhyllyn alla tavaratilan puolella kannakkeissaan ja auton alla sen tilalla suora putki kun lyijytöntä bensaa ei saanut vielä Euroopassa yleisesti. Virheettömästi toimineen Seiskan vesipumppu kosahti seuraavalla viikolla.

    Yank Tankin vaihtuessa uudempaan 240:n, Seiska taas pajalle.

    Uutta S80 liikkeestä noudettaessa kahdella autolla kotiin lähtiessä Seiskan radio ei muistanut yhtään radioasemaa. Sama soitin ei tehnyt kertaakaan muulloin tuota kuprua.

    Volkkariin se suhtautui stoalaisella ylenkatseella viitsimättä reagoida mitenkään. Talvet ulkona viettäviin Mersuihin äkäpussi on suhtautunut kemian opettajan periaattein ymmärtäen, että kahdesta metallista epäjalompi syöpyy. Se tuntuu hyväksyvän vapaaehtoisesti uhrautuvat tallikaverinsa.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    On tainnut syntyä vahva side autoonkin, kun vieläkin sillä ajelet kesäisin. Ettei vaan auto ole pahoittanut mieltään, kun olet mersuja pihaan kuskaillut?

    Volvo ei ole vain harrasteauto vaan se on osa perheen historiaa. Lapsilta kysyttäessä Volvo on ollut meillä aina, onhan heidät molemmat ajettu samalla autolla sairaalasta kotiin kun he meille muuttivat.

    Seiskalla ON viileän pohjoismaisesta ulkonäöstään huolimatta temperamenttinen sielu. Se alkaa kiukutella uhkaksi kokemilleen muille Volvoille.

    Ostin toisella Lontoon reissulla sinne amerikkalaisen NATO-sotilaan jäljiltä jääneen amerikkamallin 240 GL katalysaattorimallin, jossa katti oli vielä hattuhyllyn alla tavaratilan puolella kannakkeissaan ja auton alla sen tilalla suora putki kun lyijytöntä bensaa ei saanut vielä Euroopassa yleisesti. Virheettömästi toimineen Seiskan vesipumppu kosahti seuraavalla viikolla.

    Yank Tankin vaihtuessa uudempaan 240:n, Seiska taas pajalle.

    Uutta S80 liikkeestä noudettaessa kahdella autolla kotiin lähtiessä Seiskan radio ei muistanut yhtään radioasemaa. Sama soitin ei tehnyt kertaakaan muulloin tuota kuprua.

    Volkkariin se suhtautui stoalaisella ylenkatseella viitsimättä reagoida mitenkään. Talvet ulkona viettäviin Mersuihin äkäpussi on suhtautunut kemian opettajan periaattein ymmärtäen, että kahdesta metallista epäjalompi syöpyy. Se tuntuu hyväksyvän vapaaehtoisesti uhrautuvat tallikaverinsa.

    🙂👍

      
  • Kallista on: https://www.hs.fi/talous/art-2000010076729.html

    Kevyesti verotettu menosähkö maksaa 55 c/kWh ja sitä kuluu 15-25 kWh/100km. Raskaasti verotettu menovesi maksaa 2 e/l ja sitä kuluu 4-7 l/100km. Eihän noissa ole enää mitään järkevää hinnaneroa sähkiksen eduksi ja jatkossa verokohtelu tuskin kevenee sähkönkään osalta.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Kallista on: https://www.hs.fi/talous/art-2000010076729.html

    Kevyesti verotettu menosähkö maksaa 55 c/kWh ja sitä kuluu 15-25 kWh/100km. Raskaasti verotettu menovesi maksaa 2 e/l ja sitä kuluu 4-7 l/100km. Eihän noissa ole enää mitään järkevää hinnaneroa sähkiksen eduksi ja jatkossa verokohtelu tuskin kevenee sähkönkään osalta.

    Onko varmasti järkevää vertailla kalleimpaan mahdolliseen sähköön? Minun yösähköni maksaa laskutavasta riippuen enimmillään 12 senttiä siirtoineen.

    Parempi olisi painotettu keskiarvo.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Kallista on: https://www.hs.fi/talous/art-2000010076729.html

    Kevyesti verotettu menosähkö maksaa 55 c/kWh ja sitä kuluu 15-25 kWh/100km. Raskaasti verotettu menovesi maksaa 2 e/l ja sitä kuluu 4-7 l/100km. Eihän noissa ole enää mitään järkevää hinnaneroa sähkiksen eduksi ja jatkossa verokohtelu tuskin kevenee sähkönkään osalta.

    Onko varmasti järkevää vertailla kalleimpaan mahdolliseen sähköön? Minun yösähköni maksaa laskutavasta riippuen enimmillään 12 senttiä siirtoineen.

    Parempi olisi painotettu keskiarvo.

    Voi olla, että Tesla rakentaa latausasemia ihan sen takia, että tienaavat saamillaan tuilla. Voi olla myös niin, että Tesla aikoo ihan oikeasti myydä sähköä asiakkaille. Silloin on ihan käypää vertailla kalleinta sähköä ja kalleinta bensaa. Molempiahan saa latausasemilta vähän halvemmallakin.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Kallista on: https://www.hs.fi/talous/art-2000010076729.html

    Kevyesti verotettu menosähkö maksaa 55 c/kWh ja sitä kuluu 15-25 kWh/100km. Raskaasti verotettu menovesi maksaa 2 e/l ja sitä kuluu 4-7 l/100km. Eihän noissa ole enää mitään järkevää hinnaneroa sähkiksen eduksi ja jatkossa verokohtelu tuskin kevenee sähkönkään osalta.

    Onko varmasti järkevää vertailla kalleimpaan mahdolliseen sähköön? Minun yösähköni maksaa laskutavasta riippuen enimmillään 12 senttiä siirtoineen.

    Parempi olisi painotettu keskiarvo.

    Voi olla, että Tesla rakentaa latausasemia ihan sen takia, että tienaavat saamillaan tuilla. Voi olla myös niin, että Tesla aikoo ihan oikeasti myydä sähköä asiakkaille. Silloin on ihan käypää vertailla kalleinta sähköä ja kalleinta bensaa. Molempiahan saa latausasemilta vähän halvemmallakin.

    Voihan sitä vertailla, mutta en tiedä pääseekö sillä mihinkään relevanttiin johtopäätökseen. Ainakaan se ei kovinkaan yleispätevästi kerro sähköauton kannattavuudesta.

      1
  • Jos sähköllä ajaminen olisi selkeästi kalliimpaa kuin polttomoottorointi, olisi ehkä hiukan mieltä jättää sähköauto hankkimatta. Hyvä sähköauto on niin ylivoimainen polttikseen nähden, että hankintakriteereistä pienin pitäisi olla ajokilometrin hinta. Vaikka monet ehkä ajattelevat sähkiksen parhaaksi puoleksi matalat käyttövoimakustannukset. Jos paljon lataa kotona tai töissä, sähköauto onkin tosi halpa käyttää.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Jos sähköllä ajaminen olisi selkeästi kalliimpaa kuin polttomoottorointi, olisi ehkä hiukan mieltä jättää sähköauto hankkimatta. Hyvä sähköauto on niin ylivoimainen polttikseen nähden, että hankintakriteereistä pienin pitäisi olla ajokilometrin hinta. Vaikka monet ehkä ajattelevat sähkiksen parhaaksi puoleksi matalat käyttövoimakustannukset. Jos paljon lataa kotona tai töissä, sähköauto onkin tosi halpa käyttää.

    Jep. Meillä on autot valittu sekä hinnan että "mä haluun" perusteella. Teini-ikäisen polttiksen korvaaja oli hinta edellä tehty järkivalinta joka on vuositasolla maksanut enintään saman verran kuin edeltäjänsä.

    Työsuhdeauto taas valitaan, budjetin puitteissa, sen mukaan mitä haluaa/tarvitsee.

    Molemmissa tapauksissa valinta kohdistui sähköautoon. Ei kaduta tippaakaan.

      
  • muokattu 22.12.2023 19:30

    Minä olen aina valinnut pensa auton. Ei kaduta tippaakaan.
    Paitsi yksi diesel työsuhde pösö, sai äkkilähdön vaihtoon.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Jos sähköllä ajaminen olisi selkeästi kalliimpaa kuin polttomoottorointi, olisi ehkä hiukan mieltä jättää sähköauto hankkimatta. Hyvä sähköauto on niin ylivoimainen polttikseen nähden, että hankintakriteereistä pienin pitäisi olla ajokilometrin hinta. Vaikka monet ehkä ajattelevat sähkiksen parhaaksi puoleksi matalat käyttövoimakustannukset. Jos paljon lataa kotona tai töissä, sähköauto onkin tosi halpa käyttää.

    Mitä ylivoimaista siinä on? Monta sähköautoa on tullut koeajettua mutta koeajot eivät ole paljastaneet mitään ylivoimaa ellei lasketa joinkin mallin reipasta kiihtyvyyttä - niin reipasta että se jää liikenteessä käyttämättä ja on siksi sekin hyödytön.

      2
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Jos sähköllä ajaminen olisi selkeästi kalliimpaa kuin polttomoottorointi, olisi ehkä hiukan mieltä jättää sähköauto hankkimatta. Hyvä sähköauto on niin ylivoimainen polttikseen nähden, että hankintakriteereistä pienin pitäisi olla ajokilometrin hinta. Vaikka monet ehkä ajattelevat sähkiksen parhaaksi puoleksi matalat käyttövoimakustannukset. Jos paljon lataa kotona tai töissä, sähköauto onkin tosi halpa käyttää.

    Mitä ylivoimaista siinä on? Monta sähköautoa on tullut koeajettua mutta koeajot eivät ole paljastaneet mitään ylivoimaa ellei lasketa joinkin mallin reipasta kiihtyvyyttä - niin reipasta että se jää liikenteessä käyttämättä ja on siksi sekin hyödytön.

    Ne koeajamasi eivät sitten ole selvästikään olleet niitä hyviä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Jos sähköllä ajaminen olisi selkeästi kalliimpaa kuin polttomoottorointi, olisi ehkä hiukan mieltä jättää sähköauto hankkimatta. Hyvä sähköauto on niin ylivoimainen polttikseen nähden, että hankintakriteereistä pienin pitäisi olla ajokilometrin hinta. Vaikka monet ehkä ajattelevat sähkiksen parhaaksi puoleksi matalat käyttövoimakustannukset. Jos paljon lataa kotona tai töissä, sähköauto onkin tosi halpa käyttää.

    Mitä ylivoimaista siinä on? Monta sähköautoa on tullut koeajettua mutta koeajot eivät ole paljastaneet mitään ylivoimaa ellei lasketa joinkin mallin reipasta kiihtyvyyttä - niin reipasta että se jää liikenteessä käyttämättä ja on siksi sekin hyödytön.

    Sähköautojakin on erilaisia ja minä voin puhua lähinnä vain Tesla Model X -auton puolesta, jota käytän säännöllisesti. Olen joskus tainnut tännekin kirjoittaa, että ottaisin Model X:n mielelläni autokseni vaikka se olisi polttomoottoriauto. Auton matkustamo tilava ja takatavaratila on erittäin suuri, kun 7-paikkaiseksi mitoitetun auton ottaa 5-paikkaisena. Vetokyky on 2300kg, joka on hyvin riittävä sekä veneen että 3,5mx1,5m kuomukärryn vetämiseen.

    Em. ominaisuudet löytyvät monesta polttisautostakin, mutta ylivoimatekijöitä sähköisessä äksässä ovat mainitsemasi erinomainen kiihtyvyys, runsas etutavaratila, mukava tasonsäädöllä varustettu ilmajousitus. Esim. kärryn kytkeminen käy kätevästi, kun asettaa jousituksen matala-asetukseen, peruuttaa vetokuulan kärryn vetopään alle ja nostaa jousituksen ylimpään asentoon. Ja kas, kärry on autossa kiinni käsin koskematta. Täytyy tietysti käydä vielä kiinnittämässää valopistoke ja varmuusvaijeri. Ja homma toimii, kunhan kärry on irrotettaessa jätetty oikealle korkeudelle niin kuin oma kärry tietysti on.

    Entä ajamaan lähtö ja ajon lopettaminen: Oven lukot aukeavat, kun puhelin taskussa lähestyy autoa. En käytä automaattisia ovia, joten pitää tökätä avauskahvaa, jotta ovi aukeaa. Istut kuskin penkille, turvavyö kiinni ja painat jarrua. Auto kytkee automaattisesti vaihteen eteen tai taakse, useimmiten valitsee suunnan oikein. Jos auto valitsee väärin, pyyhkäiset keskinäytön vasemman laidan vaihteen valitsimesta ylös tai alas, painat kaasua ja lähdet. Jos lähdet liikkeelle ilman turvavyötä esim. pihalla autoa siirtäessä, kytket ajosuunnan pyyhkäisemällä näytöstä. Kun lopetat ajamisen, irrotat turvavyön ja auto menee P-tilaan. Nouset autosta ja lähdet käppäilemään ja auto lukittuu automaattisesti. Puhelinavain on erittäin kätevä, koska puhelin on yleensä aina mukana. Avainlähetin piti ottaa erikseen mukaan aina. Ei mikään iso vaiva muuten, mutta esim. lauantaisin joutui usein hankkimaan lisäaskelia puhelimeen, kun vasta autolla huomasi, että avain olikin jäänyt työhousujen taskuun.

    Pysäköitynä ollessaan voit pitää Sentry Moden päällä, jolloin näet puhelinsovelluksesta auton kameranäkymät kuudesta kamerasta, joista valitset yhden näkymän kerrallaan.

    Esilämmitys lämmittää matkustamon nopeasti kovallakin pakkasella ja auto pysyy lämpinä matkalla. Latausteho on 250kW, mikäli laturi sallii.

    Ylivoimatekijöitä on enemmänkin, mutta tässä tällä kertaa ensimmäisenä mieleen tulevat, eikä ole tarkoitus kirjoittaa äksästä mainospuhetta.

    Se mainittakoon vielä, että tämän vuotisessa Holiday Updatessa tuli ensimmäinen versio reaaliaikaisen 3D-näkymän esityksestä käytettäväksi pysäköintiapuna. Näytölle tulee 3D-malli auton ympäristöstä, jossa ohjelmiston tunnistamat objektit, kuten autot, näkyvät auton muotoisina objekteina ja muuten näkyy ympäristön tilarajaukset. Yhden lukemani tekstin mukaan näkymä on vastaava kuin mitä LiDAR-tekniikalla tuotetaan. Ympäristö näkyy harmaana, mutta jos etäisyys lyhenee lähimmän kohteen väri vaihtuu keltaisesta oranssin kautta punaiseksi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Jos sähköllä ajaminen olisi selkeästi kalliimpaa kuin polttomoottorointi, olisi ehkä hiukan mieltä jättää sähköauto hankkimatta. Hyvä sähköauto on niin ylivoimainen polttikseen nähden, että hankintakriteereistä pienin pitäisi olla ajokilometrin hinta. Vaikka monet ehkä ajattelevat sähkiksen parhaaksi puoleksi matalat käyttövoimakustannukset. Jos paljon lataa kotona tai töissä, sähköauto onkin tosi halpa käyttää.

    Mitä ylivoimaista siinä on? Monta sähköautoa on tullut koeajettua mutta koeajot eivät ole paljastaneet mitään ylivoimaa ellei lasketa joinkin mallin reipasta kiihtyvyyttä - niin reipasta että se jää liikenteessä käyttämättä ja on siksi sekin hyödytön.

    Sähköautojakin on erilaisia ja minä voin puhua lähinnä vain Tesla Model X -auton puolesta, jota käytän säännöllisesti. Olen joskus tainnut tännekin kirjoittaa, että ottaisin Model X:n mielelläni autokseni vaikka se olisi polttomoottoriauto. Auton matkustamo tilava ja takatavaratila on erittäin suuri, kun 7-paikkaiseksi mitoitetun auton ottaa 5-paikkaisena. Vetokyky on 2300kg, joka on hyvin riittävä sekä veneen että 3,5mx1,5m kuomukärryn vetämiseen.

    Em. ominaisuudet löytyvät monesta polttisautostakin, mutta ylivoimatekijöitä sähköisessä äksässä ovat mainitsemasi erinomainen kiihtyvyys, runsas etutavaratila, mukava tasonsäädöllä varustettu ilmajousitus. Esim. kärryn kytkeminen käy kätevästi, kun asettaa jousituksen matala-asetukseen, peruuttaa vetokuulan kärryn vetopään alle ja nostaa jousituksen ylimpään asentoon. Ja kas, kärry on autossa kiinni käsin koskematta. Täytyy tietysti käydä vielä kiinnittämässää valopistoke ja varmuusvaijeri. Ja homma toimii, kunhan kärry on irrotettaessa jätetty oikealle korkeudelle niin kuin oma kärry tietysti on.

    Entä ajamaan lähtö ja ajon lopettaminen: Oven lukot aukeavat, kun puhelin taskussa lähestyy autoa. En käytä automaattisia ovia, joten pitää tökätä avauskahvaa, jotta ovi aukeaa. Istut kuskin penkille, turvavyö kiinni ja painat jarrua. Auto kytkee automaattisesti vaihteen eteen tai taakse, useimmiten valitsee suunnan oikein. Jos auto valitsee väärin, pyyhkäiset keskinäytön vasemman laidan vaihteen valitsimesta ylös tai alas, painat kaasua ja lähdet. Jos lähdet liikkeelle ilman turvavyötä esim. pihalla autoa siirtäessä, kytket ajosuunnan pyyhkäisemällä näytöstä. Kun lopetat ajamisen, irrotat turvavyön ja auto menee P-tilaan. Nouset autosta ja lähdet käppäilemään ja auto lukittuu automaattisesti. Puhelinavain on erittäin kätevä, koska puhelin on yleensä aina mukana. Avainlähetin piti ottaa erikseen mukaan aina. Ei mikään iso vaiva muuten, mutta esim. lauantaisin joutui usein hankkimaan lisäaskelia puhelimeen, kun vasta autolla huomasi, että avain olikin jäänyt työhousujen taskuun.

    Pysäköitynä ollessaan voit pitää Sentry Moden päällä, jolloin näet puhelinsovelluksesta auton kameranäkymät kuudesta kamerasta, joista valitset yhden näkymän kerrallaan.

    Esilämmitys lämmittää matkustamon nopeasti kovallakin pakkasella ja auto pysyy lämpinä matkalla. Latausteho on 250kW, mikäli laturi sallii.

    Ylivoimatekijöitä on enemmänkin, mutta tässä tällä kertaa ensimmäisenä mieleen tulevat, eikä ole tarkoitus kirjoittaa äksästä mainospuhetta.

    Se mainittakoon vielä, että tämän vuotisessa Holiday Updatessa tuli ensimmäinen versio reaaliaikaisen 3D-näkymän esityksestä käytettäväksi pysäköintiapuna. Näytölle tulee 3D-malli auton ympäristöstä, jossa ohjelmiston tunnistamat objektit, kuten autot, näkyvät auton muotoisina objekteina ja muuten näkyy ympäristön tilarajaukset. Yhden lukemani tekstin mukaan näkymä on vastaava kuin mitä LiDAR-tekniikalla tuotetaan. Ympäristö näkyy harmaana, mutta jos etäisyys lyhenee lähimmän kohteen väri vaihtuu keltaisesta oranssin kautta punaiseksi.

    Tesla onkin jäänyt kokonaan koeajamatta. Muiden sähköautojen ominaisuudet ovat pitkälti samat kuin vastaavan merkin polttomoottoriautojenkin. Olen sentään ollut Tesla-taksin kyydissä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Jos sähköllä ajaminen olisi selkeästi kalliimpaa kuin polttomoottorointi, olisi ehkä hiukan mieltä jättää sähköauto hankkimatta. Hyvä sähköauto on niin ylivoimainen polttikseen nähden, että hankintakriteereistä pienin pitäisi olla ajokilometrin hinta. Vaikka monet ehkä ajattelevat sähkiksen parhaaksi puoleksi matalat käyttövoimakustannukset. Jos paljon lataa kotona tai töissä, sähköauto onkin tosi halpa käyttää.

    Mitä ylivoimaista siinä on? Monta sähköautoa on tullut koeajettua mutta koeajot eivät ole paljastaneet mitään ylivoimaa ellei lasketa joinkin mallin reipasta kiihtyvyyttä - niin reipasta että se jää liikenteessä käyttämättä ja on siksi sekin hyödytön.

    Sähköautojakin on erilaisia ja minä voin puhua lähinnä vain Tesla Model X -auton puolesta, jota käytän säännöllisesti. Olen joskus tainnut tännekin kirjoittaa, että ottaisin Model X:n mielelläni autokseni vaikka se olisi polttomoottoriauto. Auton matkustamo tilava ja takatavaratila on erittäin suuri, kun 7-paikkaiseksi mitoitetun auton ottaa 5-paikkaisena. Vetokyky on 2300kg, joka on hyvin riittävä sekä veneen että 3,5mx1,5m kuomukärryn vetämiseen.

    Em. ominaisuudet löytyvät monesta polttisautostakin, mutta ylivoimatekijöitä sähköisessä äksässä ovat mainitsemasi erinomainen kiihtyvyys, runsas etutavaratila, mukava tasonsäädöllä varustettu ilmajousitus. Esim. kärryn kytkeminen käy kätevästi, kun asettaa jousituksen matala-asetukseen, peruuttaa vetokuulan kärryn vetopään alle ja nostaa jousituksen ylimpään asentoon. Ja kas, kärry on autossa kiinni käsin koskematta. Täytyy tietysti käydä vielä kiinnittämässää valopistoke ja varmuusvaijeri. Ja homma toimii, kunhan kärry on irrotettaessa jätetty oikealle korkeudelle niin kuin oma kärry tietysti on.

    Entä ajamaan lähtö ja ajon lopettaminen: Oven lukot aukeavat, kun puhelin taskussa lähestyy autoa. En käytä automaattisia ovia, joten pitää tökätä avauskahvaa, jotta ovi aukeaa. Istut kuskin penkille, turvavyö kiinni ja painat jarrua. Auto kytkee automaattisesti vaihteen eteen tai taakse, useimmiten valitsee suunnan oikein. Jos auto valitsee väärin, pyyhkäiset keskinäytön vasemman laidan vaihteen valitsimesta ylös tai alas, painat kaasua ja lähdet. Jos lähdet liikkeelle ilman turvavyötä esim. pihalla autoa siirtäessä, kytket ajosuunnan pyyhkäisemällä näytöstä. Kun lopetat ajamisen, irrotat turvavyön ja auto menee P-tilaan. Nouset autosta ja lähdet käppäilemään ja auto lukittuu automaattisesti. Puhelinavain on erittäin kätevä, koska puhelin on yleensä aina mukana. Avainlähetin piti ottaa erikseen mukaan aina. Ei mikään iso vaiva muuten, mutta esim. lauantaisin joutui usein hankkimaan lisäaskelia puhelimeen, kun vasta autolla huomasi, että avain olikin jäänyt työhousujen taskuun.

    Pysäköitynä ollessaan voit pitää Sentry Moden päällä, jolloin näet puhelinsovelluksesta auton kameranäkymät kuudesta kamerasta, joista valitset yhden näkymän kerrallaan.

    Esilämmitys lämmittää matkustamon nopeasti kovallakin pakkasella ja auto pysyy lämpinä matkalla. Latausteho on 250kW, mikäli laturi sallii.

    Ylivoimatekijöitä on enemmänkin, mutta tässä tällä kertaa ensimmäisenä mieleen tulevat, eikä ole tarkoitus kirjoittaa äksästä mainospuhetta.

    Se mainittakoon vielä, että tämän vuotisessa Holiday Updatessa tuli ensimmäinen versio reaaliaikaisen 3D-näkymän esityksestä käytettäväksi pysäköintiapuna. Näytölle tulee 3D-malli auton ympäristöstä, jossa ohjelmiston tunnistamat objektit, kuten autot, näkyvät auton muotoisina objekteina ja muuten näkyy ympäristön tilarajaukset. Yhden lukemani tekstin mukaan näkymä on vastaava kuin mitä LiDAR-tekniikalla tuotetaan. Ympäristö näkyy harmaana, mutta jos etäisyys lyhenee lähimmän kohteen väri vaihtuu keltaisesta oranssin kautta punaiseksi.

    Tesla onkin jäänyt kokonaan koeajamatta. Muiden sähköautojen ominaisuudet ovat pitkälti samat kuin vastaavan merkin polttomoottoriautojenkin. Olen sentään ollut Tesla-taksin kyydissä.

    Oli minulla tuossa yksi epätarkkuus: on minulla ollut polttiksissakin, joissa ilmajousitus tason säädöllä ja peräkärryn kytkeminen on ollut yhtä helppoa. Kunhan on ilmajousituksen lisäksi kunnollinen peruutuskamera, että saa ohjattua kuulan tarkasti paikoilleen. Teslassa on peruttaminen ehdottomasti helpoiten hallussa kaikista autoista, mitä minulla on ollut. Varsinaisen peruutuskameran lisäksi Teslan keskinäytössä on myös lokasuojakameroiden näkymä, jotka näyttävät auton sivulta ulos taakse aukeavaa näkymää. Se auttaa valtavasti perävaunun peruuttamista, kun näkee perävaunun sivun. Sekään ei tietysti sinänsä liity sähköiseen voimalinjaan.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Jos sähköllä ajaminen olisi selkeästi kalliimpaa kuin polttomoottorointi, olisi ehkä hiukan mieltä jättää sähköauto hankkimatta. Hyvä sähköauto on niin ylivoimainen polttikseen nähden, että hankintakriteereistä pienin pitäisi olla ajokilometrin hinta. Vaikka monet ehkä ajattelevat sähkiksen parhaaksi puoleksi matalat käyttövoimakustannukset. Jos paljon lataa kotona tai töissä, sähköauto onkin tosi halpa käyttää.

    Mitä ylivoimaista siinä on? Monta sähköautoa on tullut koeajettua mutta koeajot eivät ole paljastaneet mitään ylivoimaa ellei lasketa joinkin mallin reipasta kiihtyvyyttä - niin reipasta että se jää liikenteessä käyttämättä ja on siksi sekin hyödytön.

    Ylivoima on ylisana, omalta osaltani sanoisin että moni asia on vähän paremmin kuin polttiksissa, ja huonompia ei ole vielä tullut vastaan.

      
  • muokattu 27.12.2023 07:55

    Norjaan varaosaostoksille: https://www.hs.fi/talous/art-2000009916163.html

    Jutussa kerrotaan: "Etenkin renkaisiin, jousitukseen ja jarruihin liittyvät tuotteet käyvät kaupaksi." Tuo renkaat tarkoittanee pyöriä eli hajoaako Teslassa myös vanteita? Vai onko pyörännapakin jo renkaan osa, hajoaako niitäkin?

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Norjaan varaosaostoksille: https://www.hs.fi/talous/art-2000009916163.html

    Jutussa kerrotaan: "Etenkin renkaisiin, jousitukseen ja jarruihin liittyvät tuotteet käyvät kaupaksi." Tuo renkaat tarkoittanee pyöriä eli hajoaako Teslassa myös vanteita? Vai onko pyörännapakin jo renkaan osa, hajoaako niitäkin?

    Pitkästä artikkelista et sitten löytänyt mitään muuta kommentoitavaa.

      
  • Huomasin joulun aikaan mökin pihassa, että vaikka lumityöt on tehty järeällä koneella, yrittäjä ei ollut vetänyt aivan ”pohjaan” asti lunta pois. Kun peruutin etuvetoista Volvoa suuntaan, jossa loiva alamäki vietti sivulle, auto ajautui liukkaalla, pettävässä lumessa, sivulle ja jäi pari kertaa kiinni kaivettuaan pienet kuopat pyörien alle.
    Onko vastaavaa koettu kertaluokkaa painavemmilla sähköautoilla? Neliveto tietysti auttaisi mutta aivan kaikki sähköautot ei ole nelivetoja. Keväällä kaikki pihat pehmiävät ja lumenluojan tarkkuudesta on kiinni, uppoaako autot 10 vai 15cm sohjoon.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Norjaan varaosaostoksille: https://www.hs.fi/talous/art-2000009916163.html

    Jutussa kerrotaan: "Etenkin renkaisiin, jousitukseen ja jarruihin liittyvät tuotteet käyvät kaupaksi." Tuo renkaat tarkoittanee pyöriä eli hajoaako Teslassa myös vanteita? Vai onko pyörännapakin jo renkaan osa, hajoaako niitäkin?

    Pitkästä artikkelista et sitten löytänyt mitään muuta kommentoitavaa.

    En.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Norjaan varaosaostoksille: https://www.hs.fi/talous/art-2000009916163.html

    Jutussa kerrotaan: "Etenkin renkaisiin, jousitukseen ja jarruihin liittyvät tuotteet käyvät kaupaksi." Tuo renkaat tarkoittanee pyöriä eli hajoaako Teslassa myös vanteita? Vai onko pyörännapakin jo renkaan osa, hajoaako niitäkin?

    Pitkästä artikkelista et sitten löytänyt mitään muuta kommentoitavaa.

    En.

    Mutta IS löysi: https://www.is.fi/autot/art-2000010083342.html

    Norjassa on ratkaistu sähköautojen suurin ongelma, niitä pitää pystyä lataamaan joka paikassa.

      
  • muokattu 31.12.2023 21:31

    Ainahan Usan autot on ollu huonoja, mutta luulisi rakettiyhtiön simuloitujen mallinnusten aikakaudella osaavan edes ripustukset suunnitella.

    Uutinen
    Tuliterästä Teslasta voi lähteä rengas irti kesken ajon – Reuters: Yhtiö myynyt viallisia autoja täysin tietoisesti

    https://www.tivi.fi/uutiset/tv/c90b5790-9c8a-438e-a5a4-7e2d6df37112?ref=ampparit:9981

    Tesla tiesi osien heikkoudet ja syytti silti asiakkaitaan
    Tesla on joutunut korjaamaan autojaan paljon enemmän kuin mitä se on ulospäin väittänyt muun muassa viranomaisille, paljastaa Reutersin selvitys. Samalla korjauskuluja on pyritty vierittämään asiakkaille.

    https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/86053530-fce0-4e7d-936c-23c64695b152

      1
  • Lukemista myös Tesla-mulkeroille: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-tesla-model-3-jenkkihymy-hyytyi-laturilla/

    Eipä tuossakaan itse autosta paljoakaan sanota. Vielä on pakko keskittyä siihen pystyykö autoa edes käyttämään.

      
  • TM on todellinen asiantuntijalehti, kun näyttää ihmettelevän sulan löysyyttä. Jos sulka olisi jäykkä, jäisi lasi pyyhkimättä. Kerran tuli edulliset rungottomat sulat ostettua ja ne olivat jäykät kuten TM toivoo. Muuten hyvät, mutta vain osa sulan pituudesta osui lasiin. Löysyyden saavuttamiseksihan rungoista luovuttiin (eikä nykyään vaihdeta pelkkää pyyhinkumia).

    https://tekniikanmaailma.fi/me-tiesimme-jo-etta-tesla-cybertruckin-tuulilasinpyyhin-on-pitka-mutta-emme-arvanneet-etta-se-on-nain-loysa/

      1
  • Taas hinta tippuu: https://www.hs.fi/talous/art-2000010125040.html

    Jos tuo sämpylä olisi tavallisen tavallisella bensamoottorilla varustettu, paljonko sellaisesta pitäisi maksaa?

      
  • muokattu 17.01.2024 19:06

    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

      
  • @Hessi kirjoitti:
    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

    Meillä on kakkosautona yksityisliisattu Nissan Leaf, ensimmäinen vuosi kolmesta mennyt. Se diili tuntuu päivä päivältä paremmalta.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Hessi kirjoitti:
    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

    Meillä on kakkosautona yksityisliisattu Nissan Leaf, ensimmäinen vuosi kolmesta mennyt. Se diili tuntuu päivä päivältä paremmalta.

    Onnistunut liisaus jos otit auton 2022 loppupuolella. Sen jälkeen korot on pompannut ja niin olisi leasing-maksutkin. Teslojen hinnanalennukset mietityttävät liisausfirmoja jälleenmyyntiarvoja myös, muidenkin kuin Teslojen.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Hessi kirjoitti:
    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

    Meillä on kakkosautona yksityisliisattu Nissan Leaf, ensimmäinen vuosi kolmesta mennyt. Se diili tuntuu päivä päivältä paremmalta.

    Onnistunut liisaus jos otit auton 2022 loppupuolella. Sen jälkeen korot on pompannut ja niin olisi leasing-maksutkin. Teslojen hinnanalennukset mietityttävät liisausfirmoja jälleenmyyntiarvoja myös, muidenkin kuin Teslojen.

    Ilman muuta. Ajoitus oli täydellinen, ja toki tuuria, ei niinkään taitoa. Bonuksena silloin sai vielä 2000€ hankintauenkin.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Hessi kirjoitti:
    "Tesla alensi tänään suosituimman mallinsa Model Y:n hintaa Suomessa 3 000 eurolla. Aiempi hinta oli 48 590 euroa, tänään sama auto maksaa 45 590." Sama alennus on myös nelivetoisessa...

    Onkohan Elon siirtynyt dynaamiseen hinnoitteluun myös autokaupassa - kun kysyntää on, niin hinta nousee ja toisinpäin, kun ei mene kaupaksi, niin hinta laskee?

    Tässähän tiputus on melko pieni vuodenvaihteen muutokseen verrattuna.

    Voi silti olla, että viime viikolla Teslan Y-mallin ostanut tuntee itsensä petetyksi?

    Normaalisti kun autosta on tulossa markkinoille uusi malli, niin vanhan version myynti väkisinkin "sakkaa" - tällöin moni maahantuoja tuo markkinoille "vanhasta" mallista "varustellun" version samaan hintaan! Aikaisemmin auton ostaneet pystyvät ehkä elämään tämän kanssa, koska varusteilla ei ole niin suurta vaikutusta autoa vaihdettaessa - varustellun version myynti voi tietysti olla helpompaa!

    Teslan Y-mallista on tulossa päivitystä ilmeisesti lokakuussa ja olisi maahantuoja ehkä voinut hoitaa vaihdoksen em. tavalla. Tällainen Teslan "halpuutus" iskee aikaisemmin auton ostaneisiin todella paljon - nyt auton (vaihto)arvo aleni hetkessä tuhansia euroja!

    Meillä on kakkosautona yksityisliisattu Nissan Leaf, ensimmäinen vuosi kolmesta mennyt. Se diili tuntuu päivä päivältä paremmalta.

    Miten kummassa Teslan hinnan aleneminen paranraa Leafiä? Eikö hintaeron kaventuminen ole Teslan eduksi eikä Leafin?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit