Tesla

2342 kommenttia
17375777879
  • @Late1969 kirjoitti:

    48 V voi olla tulevaisuutta, saakohan sille jännitteelle mitään vempeleitä jos niitä pystyisi edes autoon laittamaan. Täyssähköinen ohjaus on uutta ja varmasti turvallista. Muut ovat nykyaikaa tai normia tien ulkopuolelle.

    Eikös nämä 48V järjestelmät ole olleet jo arkipäivää vuosia noissa "mild-hybrid" vai millä nimellä näitä nykypolttomoottoriautoja nyt kutsutaankaan joissa on jonkin sortin sähköavustus. 48V generaattori joka hoitaa starttauksen ja latauksen. Sitä en heti keksi mihin cybertruck tuota käyttää. Toki rinnalla normaalisti on myös se perinteinen 12V järjestelmä - eiköhän CyberTrukissakin vielä tämä 12V järjestelmä ole vai olisko ameriikanjoe ollut niin älykäs, että on luonut koko 48V tuoteperheen polttimoista lähtien CyberTrukkia varten(?). Toki mahdollistaa hyvän katteen varaosamyynnille.

      
  • muokattu 05.12.2023 14:31

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Sitä en heti keksi mihin cybertruck tuota käyttää.

    Arvaan, että sähköiseen nelipyöräohjausjärjestelmäänsä. Siinä voisi 12V järjestelmä vaatia turhan kovia virtoja.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    48 V voi olla tulevaisuutta, saakohan sille jännitteelle mitään vempeleitä jos niitä pystyisi edes autoon laittamaan. Täyssähköinen ohjaus on uutta ja varmasti turvallista. Muut ovat nykyaikaa tai normia tien ulkopuolelle.

    Eikös nämä 48V järjestelmät ole olleet jo arkipäivää vuosia noissa "mild-hybrid" vai millä nimellä näitä nykypolttomoottoriautoja nyt kutsutaankaan joissa on jonkin sortin sähköavustus. 48V generaattori joka hoitaa starttauksen ja latauksen. Sitä en heti keksi mihin cybertruck tuota käyttää. Toki rinnalla normaalisti on myös se perinteinen 12V järjestelmä - eiköhän CyberTrukissakin vielä tämä 12V järjestelmä ole vai olisko ameriikanjoe ollut niin älykäs, että on luonut koko 48V tuoteperheen polttimoista lähtien CyberTrukkia varten(?). Toki mahdollistaa hyvän katteen varaosamyynnille.

    Tuo 48 V oli suunnitteilla uudeksi 12 V:ksi, kun kaiken tehot ovat kasvaneet. Hybridin 48 V on erillinen järjestelmä. Mutta näköjään ainakin Mersulla ovat nuo menneet sekaisin tai muistan väärin. https://www.is.fi/autot/art-2000005302459.html

      
  • muokattu 05.12.2023 19:39

    @Late1969 kirjoitti:

    Tuo 48 V oli suunnitteilla uudeksi 12 V:ksi, kun kaiken tehot ovat kasvaneet. Hybridin 48 V on erillinen järjestelmä. Mutta näköjään ainakin Mersulla ovat nuo menneet sekaisin tai muistan väärin. https://www.is.fi/autot/art-2000005302459.html

    Osassa noita "48V mild hybrideitä" tuolla MGUn tuottamalla korkeammalla jännitteellä tuon Mersun tapaan käytetään myös muita apulaitteita mm. Ilmastointia jne. Kampiakselin päässä ei välttämättä ole apulaitehihnaa ollenkaan tai sitten lyhyt hihna pyörittämässä mekaanista öljypumppua sähköis[t]en rinnalla. MGUsta invertoidaan myös se 12V jännite omaan järjestelmään.

      
  • muokattu 08.12.2023 12:10

    IF Metall lakkoilee ja boikotoi selektiivisesti yhtä yritystä, jonka työntekijät ovat työoloihinsa niin tyytyväisiä, että eivät halua lakkoilla vaan palvelut pelaavat vaikka ympärillä olevat AY-aktivistit lakkolevat ja haluavat pakottaa myös mieluummin töihinsä menevät Teslan työntekijät lakkoon.

    Nyt sitten Suomessa aina lakkoon valmis (paitsi naisvaltaisten alojen puolesta) AKT on laittamassa perseet kenttään pääsovinistinsa johdolla:

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e41ea5cd-79a3-4e42-9ea5-ca57315d95a3

    Tesla ei ollut ihan ostoslistani kärjessä, mutta taidan käydä koeajamassa laajentamassa kokemustani jo koeajamani uuden Yyn lisäksi myös uusiutuneen Kolmoseen ja pyytämässä tarjouksen ihan vain nähdäkseni mitä keskisormen näyttäminen muiden pöydissä hyvin syöneille AY-ruhtinaille maksaisi?

      3
  • @740 GLE kirjoitti:
    IF Metall lakkoilee ja boikotoi selektiivisesti yhtä yritystä, jonka työntekijät ovat työoloihinsa niin tyytyväisiä, että eivät halua lakkoilla vaan palvelut pelaavat vaikka ympärillä olevat AY-aktivistit lakkolevat ja haluavat pakottaa myös mieluummin töihinsä menevät Teslan työntekijät lakkoon.

    Nyt sitten Suomessa aina lakkoon valmis (paitsi naisvaltaisten alojen puolesta) AKT on laittamassa perseet kenttään pääsovinistinsa johdolla:

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e41ea5cd-79a3-4e42-9ea5-ca57315d95a3

    Tesla ei ollut ihan ostoslistani kärjessä, mutta taidan käydä koeajamassa laajentamassa kokemustani jo koeajamani uuden Yyn lisäksi myös uusiutuneen Kolmoseen ja pyytämässä tarjouksen ihan vain nähdäkseni mitä keskisormen näyttäminen muiden pöydissä hyvin syöneille AY-ruhtinaille maksaisi?

    Kaikilla on tietysti oikeus itsetyytyväisyyteensä, mutta 95% työntekijöistä ei pysty työnantajan kanssa tasapuoliseen sopimiseen. Jopa akateemisesti koulutetut pitävät ammatillista yhdistäytymistä järkevänä. Työehtosopimus antaa raamit sille omalle sopimiselle ja ilman ei sopimisesta tulisi mitään, vaikka jotkut niin luulevatkin.

    Työnantajistakin menestyvimmät pitävät sopimista järkevänä, yrityksellä kun on muutakin tekemistä kuin vääntää työntekijöiden kanssa. Sama pätee kaikkiin hankintoihin, ei jokaista komponenttia voi ostaa eri ehdoin. Nokia kaatui yritykseensä, ei pelkkä alihankkijoiden kurittaminen johtanut Nokia-luurien ylivaltaan vaan juuri päinvastoin.

      
  • Ammattiliitot neuvottelee alarajat, ylileveät osat neuvotellaan työnantajanansa. Teslan työntekijöiden edut on alle Ruotsin autoalansopimusten.

      
  • muokattu 08.12.2023 15:54

    "Tesla ei enää kelpaa autovuokraamoille, jotka sanovat mieluummin ostavansa laadukkaita ja arvonsa säilyttäviä autoja" 🙁

    https://www.ksml.fi/teemat/6406530

      
  • muokattu 08.12.2023 19:51

    @Lukija31722 kirjoitti:
    "Tesla ei enää kelpaa autovuokraamoille, jotka sanovat mieluummin ostavansa laadukkaita ja arvonsa säilyttäviä autoja" 🙁

    https://www.ksml.fi/teemat/6406530

    Kollega on käynyt pari kertaa UK:ssa ja varannut skodan mutta saanut polestarin. Sinänsä hyvä kokemus mutta koska suomalaisella ei ole mitään tietoa paikallisesta latauskulttuurista tai miten lataus maksetaan, hän on palauttanut auton aina akku vajaana vuokraamoon ja maksanut siitä 38 puntaa. Tässä on jonkinlainen haaste Lontoon kentän autovuokraamoille ja ulkomaalaiselle asiakkaalle. Voihan olla, että 38£ on kohtuukorvaus, en tiedä hinnoittelusta - toista kuitenkin kuin nopea poikkeaminen lentokentän bensiinin tankkauspisteellä pari tuntia ennen koneen lähtöä. Kollegalla ei ole sähköautoa kotona eikä siis kokemusta joten hän on säästellyt akkua ajamalla tietoisen hitaasti jotta reilun 200km lenkin voi hoitaa lataamatta.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    IF Metall lakkoilee ja boikotoi selektiivisesti yhtä yritystä, jonka työntekijät ovat työoloihinsa niin tyytyväisiä, että eivät halua lakkoilla vaan palvelut pelaavat vaikka ympärillä olevat AY-aktivistit lakkolevat ja haluavat pakottaa myös mieluummin töihinsä menevät Teslan työntekijät lakkoon.

    Nyt sitten Suomessa aina lakkoon valmis (paitsi naisvaltaisten alojen puolesta) AKT on laittamassa perseet kenttään pääsovinistinsa johdolla:

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e41ea5cd-79a3-4e42-9ea5-ca57315d95a3

    Tesla ei ollut ihan ostoslistani kärjessä, mutta taidan käydä koeajamassa laajentamassa kokemustani jo koeajamani uuden Yyn lisäksi myös uusiutuneen Kolmoseen ja pyytämässä tarjouksen ihan vain nähdäkseni mitä keskisormen näyttäminen muiden pöydissä hyvin syöneille AY-ruhtinaille maksaisi?

    Kaikilla on tietysti oikeus itsetyytyväisyyteensä, mutta 95% työntekijöistä ei pysty työnantajan kanssa tasapuoliseen sopimiseen. Jopa akateemisesti koulutetut pitävät ammatillista yhdistäytymistä järkevänä. Työehtosopimus antaa raamit sille omalle sopimiselle ja ilman ei sopimisesta tulisi mitään, vaikka jotkut niin luulevatkin.

    Työnantajistakin menestyvimmät pitävät sopimista järkevänä, yrityksellä kun on muutakin tekemistä kuin vääntää työntekijöiden kanssa. Sama pätee kaikkiin hankintoihin, ei jokaista komponenttia voi ostaa eri ehdoin. Nokia kaatui yritykseensä, ei pelkkä alihankkijoiden kurittaminen johtanut Nokia-luurien ylivaltaan vaan juuri päinvastoin.

    IF Metallin aggressiossa Teslaa vastaan on useampia hyvin outoja puolia. Ruotsin lain mukaan kollektiiviseen sopimukseen liittyminen ei ole tarpeen. Teslan työntekijät eivät ole halunneet lakkoa vaan IF Metall on hyökännyt Teslan kimppuun ilman oikeita perusteita. Ruotsin valtion virasto estää Teslaa saamasta rekisterikilpiä. On ennen kuulumatonta, että valtio toimii maassa lakia noudattavaa yhtiötä vastaan.

    IF Metallin aggressio on poliittinen lakko eikä työtaistelu.

    IF Metallin provokaatioon on liittynyt Tanskan, Norjan ja Suomen kuljetuspuolen ammattiliitot.

    Kun nyt sattumalta samaan aikaan suomalaiset ammattiliitot nostattavat kapinaa laillista valtiovaltaa vastaan, niin tulee mieleen, että mafia-tyyppinen toiminta nostaa päätään Suomessa, mutta ehkä laajemminkin pohjoismaissa.

    On pelottava tulevaisuudenkuva, että ammattiliittojen lonkerot ulottuvat usean valtion alueelle. Kommunistien johtoajatushan olikin, että kaikkien maiden proletaarien tulee liittyä yhteen, jotta porvari nukkuu mahdollisimman huonosti.

    Tekeekö Don Eloranta kohta Suomen hallitukselle tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä? Ja ryydittää sanomaansa Ruotsin LO:n avulla? SAK etunenässä ammattiliitot pyrkivät pakottamaan valtiovallan taipumaan tahtoonsa asioissa, jotka eivät ole ammattiliittojen toimivaltaan kuuluvia.

      2
  • No, ehkä me ilmeisen hyväosaisina ollaan vähän ulkopuolisia mutta tuolla ulkona on paljon firman omistajia joiden mielestä yksikin euro on liikaa työntekijälle jos sen voisi pitää itse. Tämä johtaa ilman muuta moraalisesti epäilyttäviin ratkaisuihin jos voi vedota vähän ympäripyöreään lakiin. Helppo luottaa, ettei duunarit oikeuteen lähde.
    En ole niinkään huolissani kanssaihmisten oikeuksista mutta kölin alta vedettynä yksilö voi tehdä jotain epätoivoista joka voi osua meihin tai ystäviin, lapsiin. En itse kaipaa rahankerjääjää auton viereen kun pysähdyn punaisiin ja uhkana on pesäpallomailasta tuulilasiin jos pyytäjä ei ole tyytyväinen.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    No, ehkä me ilmeisen hyväosaisina ollaan vähän ulkopuolisia mutta tuolla ulkona on paljon firman omistajia joiden mielestä yksikin euro on liikaa työntekijälle jos sen voisi pitää itse. Tämä johtaa ilman muuta moraalisesti epäilyttäviin ratkaisuihin jos voi vedota vähän ympäripyöreään lakiin. Helppo luottaa, ettei duunarit oikeuteen lähde.
    En ole niinkään huolissani kanssaihmisten oikeuksista mutta kölin alta vedettynä yksilö voi tehdä jotain epätoivoista joka voi osua meihin tai ystäviin, lapsiin. En itse kaipaa rahankerjääjää auton viereen kun pysähdyn punaisiin ja uhkana on pesäpallomailasta tuulilasiin jos pyytäjä ei ole tyytyväinen.

    Mihinköhän tuo liittyy? Ja miten?

    IF Metallin lakkokenraalihan sanoi tv-haastattelussakin, että kyseessä on periaate ja heidän liiton valtapolitiikka. Tesla on Ruotsissa vain n. 130 henkeä työllistävä työnantaja eli hyvin pieni eikä sillä ole yhteiskunnallista merkitystä. Ketään ei oteta väkisin töihin Teslalle vaan sinne menevät ne, jotka haluavat ja jotka ovat tyytyväisiä Teslan tarjoamiin työehtoihin. Pienenä työnantajana Teslalla ei ole sellaista asemaa työmarkkinoilla, että se voisi jotenkin painostaa ihmisiä menemään töihin sinne vaan Teslan on tarjottava kilpailukykyisiä työehtoja.

    Suomen ammattiliitot puolestaan sekaantuvat asioihin, jotka eivät kuulu niiden toimivaltaan. Demokraattisen valtion rehellisillä vaaleilla valitun eduskunnan muodostaman hallituksen tulisi saada toimia sille laillisesti kuuluvan toimivallan puitteissa ilman, että sitä uhkaillaan ja sen toimintaa pyritään estämään käyttämällä panttivankeina syyttömiä osapuolia eli yrityksiä ja kansalaisia, joihin lakkoilun välittömät vaikutukset kohdistuvat.

    SAK toteuttaa trumpismia eli yrittää kieltää vaalituloksen.

    IF Metallin saama tuki ulkovaltojen ammattiliitoilta on aika vaarallinen ilmiö. Jos ammattilitot alkavat painostaa laillista yhteiskuntajärjestystä liittoutumalla yli valtioiden rajojen, niin se on jo todella pitkälle vietyä järjestäytymistä yhteiskuntaa vastaan. IF Metall pyrkii pakottamaan Teslan toimimaan eri tavalla kuin mihin Teslalla on Ruotsissa laillinen oikeus.

    Minä olen aikaisemmin pitänyt ammattiliittoja positiivisena asiana, mutta mafiamainen toiminta on pannut miettimään, mihin ammattiliitot ovat kehittymässä. Piittaamattomuus laillisuudesta on vielä aika pientä, mutta entä jatkossa? Ammattiliitot eivät toimi suomalaisilta saadun mandaatin varassa, mutta eduskunta toimii. Ammattiliittojen ei saa antaa kehittyä kilpailevaksi valtakeskittymäksi.

      3
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    No, ehkä me ilmeisen hyväosaisina ollaan vähän ulkopuolisia mutta tuolla ulkona on paljon firman omistajia joiden mielestä yksikin euro on liikaa työntekijälle jos sen voisi pitää itse. Tämä johtaa ilman muuta moraalisesti epäilyttäviin ratkaisuihin jos voi vedota vähän ympäripyöreään lakiin. Helppo luottaa, ettei duunarit oikeuteen lähde.
    En ole niinkään huolissani kanssaihmisten oikeuksista mutta kölin alta vedettynä yksilö voi tehdä jotain epätoivoista joka voi osua meihin tai ystäviin, lapsiin. En itse kaipaa rahankerjääjää auton viereen kun pysähdyn punaisiin ja uhkana on pesäpallomailasta tuulilasiin jos pyytäjä ei ole tyytyväinen.

    Mihinköhän tuo liittyy? Ja miten?

    IF Metallin lakkokenraalihan sanoi tv-haastattelussakin, että kyseessä on periaate ja heidän liiton valtapolitiikka. Tesla on Ruotsissa vain n. 130 henkeä työllistävä työnantaja eli hyvin pieni eikä sillä ole yhteiskunnallista merkitystä. Ketään ei oteta väkisin töihin Teslalle vaan sinne menevät ne, jotka haluavat ja jotka ovat tyytyväisiä Teslan tarjoamiin työehtoihin. Pienenä työnantajana Teslalla ei ole sellaista asemaa työmarkkinoilla, että se voisi jotenkin painostaa ihmisiä menemään töihin sinne vaan Teslan on tarjottava kilpailukykyisiä työehtoja.

    Suomen ammattiliitot puolestaan sekaantuvat asioihin, jotka eivät kuulu niiden toimivaltaan. Demokraattisen valtion rehellisillä vaaleilla valitun eduskunnan muodostaman hallituksen tulisi saada toimia sille laillisesti kuuluvan toimivallan puitteissa ilman, että sitä uhkaillaan ja sen toimintaa pyritään estämään käyttämällä panttivankeina syyttömiä osapuolia eli yrityksiä ja kansalaisia, joihin lakkoilun välittömät vaikutukset kohdistuvat.

    SAK toteuttaa trumpismia eli yrittää kieltää vaalituloksen.

    IF Metallin saama tuki ulkovaltojen ammattiliitoilta on aika vaarallinen ilmiö. Jos ammattilitot alkavat painostaa laillista yhteiskuntajärjestystä liittoutumalla yli valtioiden rajojen, niin se on jo todella pitkälle vietyä järjestäytymistä yhteiskuntaa vastaan. IF Metall pyrkii pakottamaan Teslan toimimaan eri tavalla kuin mihin Teslalla on Ruotsissa laillinen oikeus.

    Minä olen aikaisemmin pitänyt ammattiliittoja positiivisena asiana, mutta mafiamainen toiminta on pannut miettimään, mihin ammattiliitot ovat kehittymässä. Piittaamattomuus laillisuudesta on vielä aika pientä, mutta entä jatkossa? Ammattiliitot eivät toimi suomalaisilta saadun mandaatin varassa, mutta eduskunta toimii. Ammattiliittojen ei saa antaa kehittyä kilpailevaksi valtakeskittymäksi.

    Olet nyt niin Teslan lumoissa, että vuodatukseni meni ohi. Onko nyt ihan varma, ettet ole Teslalla töissä? Tarkoitin Suomen tilannetta. En minä ole tutustunut Teslan ja Ruotsin tilanteeseen ja tuskin kukaan lukijoista asiasta läheskään kaikkea tietää. Ruotsia kyllä referoidaan hyvistä suhteista työntekijöiden ja työnantajien kesken joten voihan Tesla olla vähän outo lintu siellä - yleensä maassa maan tavalla on kuitenkin hyvä tapa toimia.
    Lievästi vierastan kirjoittamaasi "SAK toteuttaa trumpismia eli yrittää kieltää vaalituloksen" - oletko sitä mieltä, että kerran valtaan valittu hallitus saa tehdä ihan mitä lystää ilman pelkoa, että tulisi mitään laillisia mielenosoituksia tms.? Mitä jos hallitus vaikuttaisi sinun työasioihin, rajoittaisi sitä sinänsä hyvällä syyllä mutta et hyväksyisi perusteluja? Voisin keksiä tarkemman tarinan mutta kun ei ole mitään tietoa missä ympyröissä pyörit.
    Eli tarkoitan, ettei pitäisi antaa laillista mahdollisuutta kenellekään vetää köyttä niin tiukalle, että ilmestyy työpaikka-ampumisia tms. Jenkeissä kulttuuri on toki tiedossa paikallisittain mutta saattaisi jollekin tulla negatiivisia ajatuksia Suomessa kun kulkukortti ei avaa enää firman ulko-ovea tai työpöytä olisi tyhjennetty kun saavut maanantaina jolloin ymmärrät ensimmäisen kerran, että olet saanut potkut. Muodollinen syy, jos sitä kukaan kertoisi, olisi vaikka ettei naama miellytä.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    No, ehkä me ilmeisen hyväosaisina ollaan vähän ulkopuolisia mutta tuolla ulkona on paljon firman omistajia joiden mielestä yksikin euro on liikaa työntekijälle jos sen voisi pitää itse. Tämä johtaa ilman muuta moraalisesti epäilyttäviin ratkaisuihin jos voi vedota vähän ympäripyöreään lakiin. Helppo luottaa, ettei duunarit oikeuteen lähde.
    En ole niinkään huolissani kanssaihmisten oikeuksista mutta kölin alta vedettynä yksilö voi tehdä jotain epätoivoista joka voi osua meihin tai ystäviin, lapsiin. En itse kaipaa rahankerjääjää auton viereen kun pysähdyn punaisiin ja uhkana on pesäpallomailasta tuulilasiin jos pyytäjä ei ole tyytyväinen.

    Mihinköhän tuo liittyy? Ja miten?

    IF Metallin lakkokenraalihan sanoi tv-haastattelussakin, että kyseessä on periaate ja heidän liiton valtapolitiikka. Tesla on Ruotsissa vain n. 130 henkeä työllistävä työnantaja eli hyvin pieni eikä sillä ole yhteiskunnallista merkitystä. Ketään ei oteta väkisin töihin Teslalle vaan sinne menevät ne, jotka haluavat ja jotka ovat tyytyväisiä Teslan tarjoamiin työehtoihin. Pienenä työnantajana Teslalla ei ole sellaista asemaa työmarkkinoilla, että se voisi jotenkin painostaa ihmisiä menemään töihin sinne vaan Teslan on tarjottava kilpailukykyisiä työehtoja.

    Suomen ammattiliitot puolestaan sekaantuvat asioihin, jotka eivät kuulu niiden toimivaltaan. Demokraattisen valtion rehellisillä vaaleilla valitun eduskunnan muodostaman hallituksen tulisi saada toimia sille laillisesti kuuluvan toimivallan puitteissa ilman, että sitä uhkaillaan ja sen toimintaa pyritään estämään käyttämällä panttivankeina syyttömiä osapuolia eli yrityksiä ja kansalaisia, joihin lakkoilun välittömät vaikutukset kohdistuvat.

    SAK toteuttaa trumpismia eli yrittää kieltää vaalituloksen.

    IF Metallin saama tuki ulkovaltojen ammattiliitoilta on aika vaarallinen ilmiö. Jos ammattilitot alkavat painostaa laillista yhteiskuntajärjestystä liittoutumalla yli valtioiden rajojen, niin se on jo todella pitkälle vietyä järjestäytymistä yhteiskuntaa vastaan. IF Metall pyrkii pakottamaan Teslan toimimaan eri tavalla kuin mihin Teslalla on Ruotsissa laillinen oikeus.

    Minä olen aikaisemmin pitänyt ammattiliittoja positiivisena asiana, mutta mafiamainen toiminta on pannut miettimään, mihin ammattiliitot ovat kehittymässä. Piittaamattomuus laillisuudesta on vielä aika pientä, mutta entä jatkossa? Ammattiliitot eivät toimi suomalaisilta saadun mandaatin varassa, mutta eduskunta toimii. Ammattiliittojen ei saa antaa kehittyä kilpailevaksi valtakeskittymäksi.

    Olet nyt niin Teslan lumoissa, että vuodatukseni meni ohi. Onko nyt ihan varma, ettet ole Teslalla töissä? Tarkoitin Suomen tilannetta. En minä ole tutustunut Teslan ja Ruotsin tilanteeseen ja tuskin kukaan lukijoista asiasta läheskään kaikkea tietää. Ruotsia kyllä referoidaan hyvistä suhteista työntekijöiden ja työnantajien kesken joten voihan Tesla olla vähän outo lintu siellä - yleensä maassa maan tavalla on kuitenkin hyvä tapa toimia.
    Lievästi vierastan kirjoittamaasi "SAK toteuttaa trumpismia eli yrittää kieltää vaalituloksen" - oletko sitä mieltä, että kerran valtaan valittu hallitus saa tehdä ihan mitä lystää ilman pelkoa, että tulisi mitään laillisia mielenosoituksia tms.? Mitä jos hallitus vaikuttaisi sinun työasioihin, rajoittaisi sitä sinänsä hyvällä syyllä mutta et hyväksyisi perusteluja? Voisin keksiä tarkemman tarinan mutta kun ei ole mitään tietoa missä ympyröissä pyörit.
    Eli tarkoitan, ettei pitäisi antaa laillista mahdollisuutta kenellekään vetää köyttä niin tiukalle, että ilmestyy työpaikka-ampumisia tms. Jenkeissä kulttuuri on toki tiedossa paikallisittain mutta saattaisi jollekin tulla negatiivisia ajatuksia Suomessa kun kulkukortti ei avaa enää firman ulko-ovea tai työpöytä olisi tyhjennetty kun saavut maanantaina jolloin ymmärrät ensimmäisen kerran, että olet saanut potkut. Muodollinen syy, jos sitä kukaan kertoisi, olisi vaikka ettei naama miellytä.

    En todellakaan ole Teslalla töissä. Mitä tarkoitat "Suomen tilanteella"? Minä en tiedä AKT:n uhkauksesta kuin, että aikovat estää Teslojen kuljetuksen Suomen kautta Ruotsiin. Sehän ei vaikuta Suomen toimintoihin mitenkään. Vai onko minulta jäänyt huomaamatta joku uutinen?

    Keksit tarinoita ja uhkakuvia, joiden pohjalta sitten puolustelet kapinoivia ammattiliittoja. Mieluummin pitäisi välttää keksittyjä tarinoita. Laillisen hallituksen pitäisi saada tehdä töitä rauhassa ja eduskunnan lainsäädäntävaltaa pitäisi kunnioittaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Laillisen hallituksen pitäisi saada tehdä töitä rauhassa ja eduskunnan lainsäädäntävaltaa pitäisi kunnioittaa.

    Siis niin kuin kommunistisessa valtiossa, vastaanpanijat vankilaan.

      1
  • muokattu 10.12.2023 10:58

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Laillisen hallituksen pitäisi saada tehdä töitä rauhassa ja eduskunnan lainsäädäntävaltaa pitäisi kunnioittaa.

    Siis niin kuin kommunistisessa valtiossa, vastaanpanijat vankilaan.

    Demokraattisissa oikeusvaltioissa osa vastaanpanijoista viedään vankilaan. Lakihan määrittää, mitä saa tehdä ja mitä ei ja lakia rikkoville annetaan rangaistus tai tehdään "sopeuttaminen yhteiskuntaan". Lakkopukarit eivät jostain syystä kuulu rangaistavien ryhmään vaikka välillä tulee mieleen, että pitäisi.

    Don Eloranta yrittää saada epäjärjestystä yhteiskuntaan ottamalla roolia ammattiyhdistysliikkeen toimivallan ulkopuolella.

    Ammattiliittojen poliittinen siipi hävisi vaalit ja joutui oppositioon. Nyt ammattiliittojen nukkuvat solut pyrkivät esiin vastustamaan hallitusta, joka ei ole heille mieluinen. Niinhän Trumpkin teki jenkeissä. Kun hävisi vaalit lietsoi väkeään kapinaan.

      2
  • Lakot on Suomen perustuslaillinen oikeus, sillä ei ole mitään tekemistä kapinan tai mielenosoituksen kanssa.
    Nyt eivät vaadi lakoilla mitään lisää, vaan puolustavat saavutettuja etuja.

      1
  • muokattu 10.12.2023 13:24

    HR on saanut meidät vakuutettua työehtosopimusten pahuudesta, sekä työnantajat ja työntekijät häviävät ja paljon. Nyt hän voisi käsitellä yritysten välisiä vastaavia sopimuksia kuinka vahingollisia ne ovat kaikille. Toimitusehdot, yleiset sopimusehdot ym. käsittelyyn. On varmasti kovasti haitallista, että jokaista pikku yksityiskohtaa ei sovita uudelleen joka kauppakirjassa.

    Varmaan muutaman rivin voisi kirjoittaa myös lobbaamisesta eli kuinka eri järjestöt yrittävät kapinoida laillista valtaa vastaan ja yrittävät saada ajettua omia etujaan lainsäädännössä. Ehkä tunnetuin suomalainen lobbaaja on EK, myös metsäteollisuus on ollut tärkeä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    95% työntekijöistä ei pysty työnantajan kanssa tasapuoliseen sopimiseen. Jopa akateemisesti koulutetut pitävät ammatillista yhdistäytymistä järkevänä.

    Tähän heillä on ilman muuta myös oikeus, jota kukaan ei ole edes kiistänyt. Teslan työntekijät Ruotsissa saivat niin hyvän sopimuksen että heillä ei ole tarvetta lakkoilla.

    Nyt ei siis lakkoilla työntekijöiden oikeuksien puolesta vaan AY-liike puolustaa oikeuttaan neuvotella sellaisillakin työpaikoilla, joissa siihen ei työntekijöiden eikä työnantajan mielestä ole mitään tarvetta.

    Kyse ei ole mahdollisuudesta maksaa yli työehtosopimuksen, koska sehän on olemassa riippumatta siitä tunnustaako Tesla sopimuksen vai ei ja hyväksyykö se AY-liikkeen sopijaosapuoleksi vai ei.

    Kyse on yksinomaan siitä, saavatko työntekijät itse sopia omasta puolestaan vai ei. AY-liikkeen kanta on selkeä ei, vaikka se työntekijöiden työoloja parantaakin.

    AY-liike ei siis taistele työntekijän puolesta vaan AY-liikkeen puolesta.

    Työnantajistakin menestyvimmät pitävät sopimista järkevänä, yrityksellä kun on muutakin tekemistä kuin vääntää työntekijöiden kanssa.

    Suomen menestyvin metsäalan yritys joutui lakon kautta vääntämään AY-ruhtinaille rautalankaa siitä miksi Paperiliitto ry ei ole sopiva eikä kyvykäs eikä jäävitön edustamaan vaikkapa sähkölaitoshenkilökuntaa tai biodieseliä valmistavia kemistejä sopimusneuvotteluissa.

    Paperiliiton kanta lakon aikana oli työntekijöiden(sä) puolustaminen (muiden työntekijöiden kustannuksella).

    Tämä kuvio aukenee aivan eri valossa kun katsoo UPM:n eri divisioonien tulokset. Puhtaasti lakkoseisokin turvin nollatulokseen yltänyt paperi yritti kiristää muiden yksiköiden hyvistä tuloksista paperimiehille kovat korotukset laskemalla (muiden tekemän) konsernituloksen kautta.

    Sama pätee kaikkiin hankintoihin, ei jokaista komponenttia voi ostaa eri ehdoin. Nokia kaatui yritykseensä, ei pelkkä alihankkijoiden kurittaminen johtanut Nokia-luurien ylivaltaan vaan juuri päinvastoin.

    Nokian matkapuhelimet kaatoi haluttomuus seurata markkinoita ja kuunnella asiakasta. Osaamista kyllä oli, kuten miljardiluokkaa olevan puhelinpatenttien lisensiointi osoittaa.

      3
  • QuuQuu
    muokattu 10.12.2023 15:49

    Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on näkyvästi vastustanut ammattiliittoja ja työehtosopimuksia. Aihe on hiertänyt esimerkiksi yhtiön Berliinin-tehtaalla ja Yhdysvalloissa.
    Ja tässä syy, miksi vastustaa:
    Teslan työntekijöiden työehtojen olevan alan keskitasoa heikommat.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    HR on saanut meidät vakuutettua työehtosopimusten pahuudesta, sekä työnantajat ja työntekijät häviävät ja paljon. Nyt hän voisi käsitellä yritysten välisiä vastaavia sopimuksia kuinka vahingollisia ne ovat kaikille. Toimitusehdot, yleiset sopimusehdot ym. käsittelyyn. On varmasti kovasti haitallista, että jokaista pikku yksityiskohtaa ei sovita uudelleen joka kauppakirjassa.

    Varmaan muutaman rivin voisi kirjoittaa myös lobbaamisesta eli kuinka eri järjestöt yrittävät kapinoida laillista valtaa vastaan ja yrittävät saada ajettua omia etujaan lainsäädännössä. Ehkä tunnetuin suomalainen lobbaaja on EK, myös metsäteollisuus on ollut tärkeä.

    Puurot ja omenat on nyt pahasti sekaisin.

    Lobbaaminen ei ole kapinointia laillista valtaa vastaan. Lobbaaminen, siis pyrkimys tuoda omia näkökantoja esiin ennen päätöksentekoa, on ihan laillista, ja jopa hyödyllistä. Poliitikot ja virkamiehet eivät omaa kaikkea ymmärrystä ja osaamista, joten erilaisten sidosryhmien kuuleminen on vähintäänkin järkevää. Tämä ei mitenkään vertaudu siihen mitä SAK on tekemässä, eli kiristämässä eduskuntaa perääntymään päätöksistään. SAK ottaa ja käyttää valtaa jota sille ei mikään demokraattinen prosessi ole suonut.

    TESseissä on hyvää, mutta myös paljon huonoa. Palkkataulukot ihan ok, mutta tekstiosia pitäisi karsia isolla kädellä, ja antaa sopia niistä työpaikoilla. Lisäksi sopijaksi pitäisi käydä kuka tahansa henkilöstön valitsema edustaja, ilman pakkoa että edustaja on liittoon kuuluva luottamusmies.

      6
  • @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    HR on saanut meidät vakuutettua työehtosopimusten pahuudesta, sekä työnantajat ja työntekijät häviävät ja paljon. Nyt hän voisi käsitellä yritysten välisiä vastaavia sopimuksia kuinka vahingollisia ne ovat kaikille. Toimitusehdot, yleiset sopimusehdot ym. käsittelyyn. On varmasti kovasti haitallista, että jokaista pikku yksityiskohtaa ei sovita uudelleen joka kauppakirjassa.

    Varmaan muutaman rivin voisi kirjoittaa myös lobbaamisesta eli kuinka eri järjestöt yrittävät kapinoida laillista valtaa vastaan ja yrittävät saada ajettua omia etujaan lainsäädännössä. Ehkä tunnetuin suomalainen lobbaaja on EK, myös metsäteollisuus on ollut tärkeä.

    Puurot ja omenat on nyt pahasti sekaisin.

    Lobbaaminen ei ole kapinointia laillista valtaa vastaan. Lobbaaminen, siis pyrkimys tuoda omia näkökantoja esiin ennen päätöksentekoa, on ihan laillista, ja jopa hyödyllistä. Poliitikot ja virkamiehet eivät omaa kaikkea ymmärrystä ja osaamista, joten erilaisten sidosryhmien kuuleminen on vähintäänkin järkevää. Tämä ei mitenkään vertaudu siihen mitä SAK on tekemässä, eli kiristämässä eduskuntaa perääntymään päätöksistään. SAK ottaa ja käyttää valtaa jota sille ei mikään demokraattinen prosessi ole suonut.

    TESseissä on hyvää, mutta myös paljon huonoa. Palkkataulukot ihan ok, mutta tekstiosia pitäisi karsia isolla kädellä, ja antaa sopia niistä työpaikoilla. Lisäksi sopijaksi pitäisi käydä kuka tahansa henkilöstön valitsema edustaja, ilman pakkoa että edustaja on liittoon kuuluva luottamusmies.

    Hallitus ei ole vielä edes tehnyt lakiesityksiä, joten nyt on SAK:n oikea aika lobata niiden sisällöstä. Eduskunnassa ei ole vielä edes keskusteltu esityksistä paitsi jutustelutunnilla. SAK ei halua kaataa hallitusta eikä ottaa valtaa, jota sille ei ole demokraattisesti annettu, edes Kokoomus ei taida luulla niin, vain se toinen puolue. Työntekijäpuolen vaikuttamiseen liittyy uhkaus lakoilla, yritysten lobbaamiseen taas uhkaus toiminnan siirtämisellä tai lopettamisella.

    Monissa TESeissä ei ole palkkataulukoita eikä palkanmääräysohjeita. Suomalaiseen järjestelmään kuuluu nimike luottamusmies ja sen tarpeellisuudesta ei ole julkisuudessa keskusteltu. Teksteissä on juuri ne hankalat asiat, jotka yksinkertaistuvat tekstien avulla, aivan kuten yleisissä toimitusehdoissa. Jos tekstit sovittaisiin työpaikalla, ne prujattaisiin suoraan jostain.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    HR on saanut meidät vakuutettua työehtosopimusten pahuudesta, sekä työnantajat ja työntekijät häviävät ja paljon. Nyt hän voisi käsitellä yritysten välisiä vastaavia sopimuksia kuinka vahingollisia ne ovat kaikille. Toimitusehdot, yleiset sopimusehdot ym. käsittelyyn. On varmasti kovasti haitallista, että jokaista pikku yksityiskohtaa ei sovita uudelleen joka kauppakirjassa.

    Varmaan muutaman rivin voisi kirjoittaa myös lobbaamisesta eli kuinka eri järjestöt yrittävät kapinoida laillista valtaa vastaan ja yrittävät saada ajettua omia etujaan lainsäädännössä. Ehkä tunnetuin suomalainen lobbaaja on EK, myös metsäteollisuus on ollut tärkeä.

    Puurot ja omenat on nyt pahasti sekaisin.

    Lobbaaminen ei ole kapinointia laillista valtaa vastaan. Lobbaaminen, siis pyrkimys tuoda omia näkökantoja esiin ennen päätöksentekoa, on ihan laillista, ja jopa hyödyllistä. Poliitikot ja virkamiehet eivät omaa kaikkea ymmärrystä ja osaamista, joten erilaisten sidosryhmien kuuleminen on vähintäänkin järkevää. Tämä ei mitenkään vertaudu siihen mitä SAK on tekemässä, eli kiristämässä eduskuntaa perääntymään päätöksistään. SAK ottaa ja käyttää valtaa jota sille ei mikään demokraattinen prosessi ole suonut.

    TESseissä on hyvää, mutta myös paljon huonoa. Palkkataulukot ihan ok, mutta tekstiosia pitäisi karsia isolla kädellä, ja antaa sopia niistä työpaikoilla. Lisäksi sopijaksi pitäisi käydä kuka tahansa henkilöstön valitsema edustaja, ilman pakkoa että edustaja on liittoon kuuluva luottamusmies.

    Hallitus ei ole vielä edes tehnyt lakiesityksiä, joten nyt on SAK:n oikea aika lobata niiden sisällöstä. Eduskunnassa ei ole vielä edes keskusteltu esityksistä paitsi jutustelutunnilla. SAK ei halua kaataa hallitusta eikä ottaa valtaa, jota sille ei ole demokraattisesti annettu, edes Kokoomus ei taida luulla niin, vain se toinen puolue. Työntekijäpuolen vaikuttamiseen liittyy uhkaus lakoilla, yritysten lobbaamiseen taas uhkaus toiminnan siirtämisellä tai lopettamisella.

    Monissa TESeissä ei ole palkkataulukoita eikä palkanmääräysohjeita. Suomalaiseen järjestelmään kuuluu nimike luottamusmies ja sen tarpeellisuudesta ei ole julkisuudessa keskusteltu. Teksteissä on juuri ne hankalat asiat, jotka yksinkertaistuvat tekstien avulla, aivan kuten yleisissä toimitusehdoissa. Jos tekstit sovittaisiin työpaikalla, ne prujattaisiin suoraan jostain.

    Poliittiset lakot haittaavat kansalaisia ja yrityksiä. Lobbaaminen olisi ok, lakkoilu ei ole.

      2
  • Tesla voitti akkutestin, vaikkei päässyt edes lupaukseensa: https://www.is.fi/autot/art-2000010044462.html

    Joo, testi on testi eikä lupaus ole lupaus vaan standardin mukainen mittaus.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Tesla voitti akkutestin, vaikkei päässyt edes lupaukseensa: https://www.is.fi/autot/art-2000010044462.html

    Joo, testi on testi eikä lupaus ole lupaus vaan standardin mukainen mittaus.

    Teslahan tuota testiä ei voittanut, vaan siinä oli suurin EPA-standardin mukainen kilometrimäärä. Yksi Mersu ja yksi Bemari pääsivät pitemmälle; sekä absoluuttisesti, että erityisesti suhteellisesti.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Tesla voitti akkutestin, vaikkei päässyt edes lupaukseensa: https://www.is.fi/autot/art-2000010044462.html

    Joo, testi on testi eikä lupaus ole lupaus vaan standardin mukainen mittaus.

    Teslahan tuota testiä ei voittanut, vaan siinä oli suurin EPA-standardin mukainen kilometrimäärä. Yksi Mersu ja yksi Bemari pääsivät pitemmälle; sekä absoluuttisesti, että erityisesti suhteellisesti.

    Kiitokset korjauksesta, niinhän taulukkoa kuuluukin lukea. Sen verran saavutetut lukemat seurailevat luvattua, että huonosti katsoen näytti olevan testitulosten mukainen sijoitus.

      
  • EPA-standardin mukaan ilmoitettu kilometrimäärä tuntuu yleisesti ottaen olevan paljon lähempänä totuutta kuin WLTP, joka tietysti näyttää mainoksissa paremmalta.

      
  • Surkea korvaus uuden Teslan kahdesta toimimattomasta ominaisuudesta, jota ei Tesla korjaamo pystynyt korjaamaan myyntipuheiden mukaiseksi.

    Oskari osti tuliterän Teslan – vain parin viikon päästä alkoivat ongelmat
    Uusi auto olikin Oskarille murheenkryyni.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010029304.html

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Surkea korvaus uuden Teslan kahdesta toimimattomasta ominaisuudesta, jota ei Tesla korjaamo pystynyt korjaamaan myyntipuheiden mukaiseksi.

    Oskari osti tuliterän Teslan – vain parin viikon päästä alkoivat ongelmat
    Uusi auto olikin Oskarille murheenkryyni.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010029304.html

    Sama Ruotsissa: https://www.is.fi/autot/art-2000010049815.html

      
  • Tesla Model 3 on saksalaisen TÜV-katsastustilaston mukaan eniten katsastuksia reputtanut uudehko auto.

    Kitkerää kommenttia keskustelussa tuon artikkelin alla. Puslat menee kuulemma Teslan työntekijöiden huonojen työolojen takia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit