sähköautot

4193 kommenttia
1121122124126127140
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:
    TM jatkaa Tesla-vastaisella linjallaan jättämällä Highlanderin jaetulle kakkossijalle 2024 talvitestin ensimmäisessä osassa.

    Olisin iloinen, jos TM muuttaisi kirjoitustensa tyylilajin Teslan kohdalla, mutta sen näkisi vain pidemmällä aikavälillä ja kun en enää lue lehteä, niin en tiedä, miten lehden linja muuttuu, jos muuttuu.

    Luen paperilehteä aina, kun sisältö on kiinnostava. Näin sinäkin voit seurata lehden kehitystä omalta osaltasi, älä hylkää kokonaan erinomaista autolehteä.

    Paperilehteä en tilaisi, jos tilaisin lehden. Joutuisin käyttämään lukulaseja. Diginäköislehdet ovat käteviä, kun pystyy zoomaamaan tekstit ja artikkelien osiot sopivaan kokoon. Hesarin kanssakin kehitys kehittyi. Kun muuttivat sen hervottoman lakanan tabloid-kokoon ajattelin, että ei hyvä. Mikä hesari se enää on? Nyt olen jo vuosikausia lukenut näköislehteä tabletilla. Näköislehdessä on aidon lehden tuntu toisin kuin netin striimatuissa sivustoissa. Toivottavasti oikea taitettu lehti näköislehtenä säilyy vielä, kun paperilehdet ovat kohdanneet melko varman loppunsa. TM:n näköislehden tilasin aikoinaan matkalukemiseksi. Sen sai ladattua tabletille ja siten esim. lentokoneeseen lukemiseksi. Ottivat pois latausmahdollisuuden, joten ei minun senkään takia hyödyttänyt enää tilata TM:aa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Olisin iloinen, jos TM muuttaisi kirjoitustensa tyylilajin Teslan kohdalla, mutta sen näkisi vain pidemmällä aikavälillä ja kun en enää lue lehteä, niin en tiedä, miten lehden linja muuttuu, jos muuttuu.

    Siinä lehden luotettavuus menisi, jos teslankodalla arvosteluasteikkoa löysättäisiin teslafanin mieliksi.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Olisin iloinen, jos TM muuttaisi kirjoitustensa tyylilajin Teslan kohdalla, mutta sen näkisi vain pidemmällä aikavälillä ja kun en enää lue lehteä, niin en tiedä, miten lehden linja muuttuu, jos muuttuu.

    Siinä lehden luotettavuus menisi, jos teslankodalla arvosteluasteikkoa löysättäisiin teslafanin mieliksi.

    Tahallinen väärin ymmärtäminen se vasta on kaikkien keskustelupalstojen suola. Jatka valitsemallasi linjalla.

      
  • muokattu 18.02.2024 17:36

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Olisin iloinen, jos TM muuttaisi kirjoitustensa tyylilajin Teslan kohdalla, mutta sen näkisi vain pidemmällä aikavälillä ja kun en enää lue lehteä, niin en tiedä, miten lehden linja muuttuu, jos muuttuu.

    Siinä lehden luotettavuus menisi, jos teslankodalla arvosteluasteikkoa löysättäisiin teslafanin mieliksi.

    Tahallinen väärin ymmärtäminen se vasta on kaikkien keskustelupalstojen suola. Jatka valitsemallasi linjalla.

    Todellakin, olet väärinymmärtänyt koeajojen ja vertailujen tarkoituksen.

    Kaappaus talvivertailusta malliksi

    Suuren laatuharppauksen ottanut Tesla hätyyttelee seuraavan arvosanan rajapintaa, mutta kehnoa ajosimulaattoria muistuttava ohjaus pitää sen tiukasti kiinni kahdeksikossa. On hämmästyttävää, kuinka suuri ero ohjauksella ja alustan toiminnalla on, sillä alusta välittää tunnon tien pinnasta takapuoleen hyvin. Lähestyvää penkkaa tai muita tienpinnan vaihteluita ei sormiin asti tunne, ne täytyy nähdä ja tuntea takalistossa. Liukkaalla maantielläkin Tesla osaa löytää pitoa ja siirtää voiman tiehen tehokkaasti.

      
  • muokattu 18.02.2024 18:05

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Olisin iloinen, jos TM muuttaisi kirjoitustensa tyylilajin Teslan kohdalla, mutta sen näkisi vain pidemmällä aikavälillä ja kun en enää lue lehteä, niin en tiedä, miten lehden linja muuttuu, jos muuttuu.

    Siinä lehden luotettavuus menisi, jos teslankodalla arvosteluasteikkoa löysättäisiin teslafanin mieliksi.

    Tahallinen väärin ymmärtäminen se vasta on kaikkien keskustelupalstojen suola. Jatka valitsemallasi linjalla.

    Todellakin, olet väärinymmärtänyt koeajojen ja vertailujen tarkoituksen.

    Kaappaus talvivertailusta malliksi

    Suuren laatuharppauksen ottanut Tesla hätyyttelee seuraavan arvosanan rajapintaa, mutta kehnoa ajosimulaattoria muistuttava ohjaus pitää sen tiukasti kiinni kahdeksikossa. On hämmästyttävää, kuinka suuri ero ohjauksella ja alustan toiminnalla on, sillä alusta välittää tunnon tien pinnasta takapuoleen hyvin. Lähestyvää penkkaa tai muita tienpinnan vaihteluita ei sormiin asti tunne, ne täytyy nähdä ja tuntea takalistossa. Liukkaalla maantielläkin Tesla osaa löytää pitoa ja siirtää voiman tiehen tehokkaasti.

    TM:hän jatkaa vanhalla linjallaan näköjään. Kuin kehno lehtisimulaattori.

    Ei sittenkään kuin kehno lehtisimulaattori, nykytrendien mukaan paremminkin kuin tekolehti.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Ei sittenkään kuin kehno lehtisimulaattori, nykytrendien mukaan paremminkin kuin tekolehti.

    Se on hyvä pohjustus teslan hankintaa harkitsevalle, ettei tule yllätyksenä, jos vaikka olisi tottunut saksalaisten ohjauksen ja jousituksen ajotuntumaan.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ei sittenkään kuin kehno lehtisimulaattori, nykytrendien mukaan paremminkin kuin tekolehti.

    Se on hyvä pohjustus teslan hankintaa harkitsevalle, ettei tule yllätyksenä, jos vaikka olisi tottunut saksalaisten ohjauksen ja jousituksen ajotuntumaan.

    Se on hyvä että toit tämän esiin. Kirjoitin aiemmin, että jutuissa on kaksi puolta: mitä sanotaan ja miten sanotaan. GTJ vähän hämäsi. Tulkitsin hänen olevan sitä mieltä, että joku välitulos testiarvostelussa osoittaisi minun olevan väärässä sanoessani TM:n suhtautuvan negatiivisesti Teslaan. Sinun ansiostasi sain vahvistuksen, että tekolehti jatkaa linjallaan. Kiitos.

      
  • Teslaa ei mainosteta siksi, koska auton ostaneet pitävät huolen ylisanoista ja mainostamisesta. Täälläkin auto mainitaan melkein jokaisessa keskustelussa, vaikka otsikko kertoisi ihan jotain muuta.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Teslaa ei mainosteta siksi, koska auton ostaneet pitävät huolen ylisanoista ja mainostamisesta. Täälläkin auto mainitaan melkein jokaisessa keskustelussa, vaikka otsikko kertoisi ihan jotain muuta.

    Sinulle sitten pätkähti tällainen ajatus mieleen kesken kaiken🙂

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Teslaa ei mainosteta siksi, koska auton ostaneet pitävät huolen ylisanoista ja mainostamisesta. Täälläkin auto mainitaan melkein jokaisessa keskustelussa, vaikka otsikko kertoisi ihan jotain muuta.

    Sinulle sitten pätkähti tällainen ajatus mieleen kesken kaiken🙂

    HR se on ollut selvää jo vuosien ajan. :smile:

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Se on hyvä pohjustus teslan hankintaa harkitsevalle, ettei tule yllätyksenä, jos vaikka olisi tottunut saksalaisten ohjauksen ja jousituksen ajotuntumaan.

    Se on hyvä että toit tämän esiin. Kirjoitin aiemmin, että jutuissa on kaksi puolta: mitä sanotaan ja miten sanotaan. GTJ vähän hämäsi. Tulkitsin hänen olevan sitä mieltä, että joku välitulos testiarvostelussa osoittaisi minun olevan väärässä sanoessani TM:n suhtautuvan negatiivisesti Teslaan. Sinun ansiostasi sain vahvistuksen, että tekolehti jatkaa linjallaan. Kiitos.

    Kohta saamme lukea kuinka Teslan ohjauksessa itseasiassa onkin loistava tunto tai ainakaan HR ei ole siinä huomannut mitään erikoista.

    Nyt rehellinen kysymys sinulle HR: Miten huonosta ohjaustunnosta sitten pitäisi kirjoittaa vai eikö siitä saisi kirjoittaa lainkaan? Valista nyt TM:n toimittajia ettet jatkossa pahoittaisi niin kovasti mieltäsi.

      3
  • @JEV2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Se on hyvä pohjustus teslan hankintaa harkitsevalle, ettei tule yllätyksenä, jos vaikka olisi tottunut saksalaisten ohjauksen ja jousituksen ajotuntumaan.

    Se on hyvä että toit tämän esiin. Kirjoitin aiemmin, että jutuissa on kaksi puolta: mitä sanotaan ja miten sanotaan. GTJ vähän hämäsi. Tulkitsin hänen olevan sitä mieltä, että joku välitulos testiarvostelussa osoittaisi minun olevan väärässä sanoessani TM:n suhtautuvan negatiivisesti Teslaan. Sinun ansiostasi sain vahvistuksen, että tekolehti jatkaa linjallaan. Kiitos.

    Kohta saamme lukea kuinka Teslan ohjauksessa itseasiassa onkin loistava tunto tai ainakaan HR ei ole siinä huomannut mitään erikoista.

    Nyt rehellinen kysymys sinulle HR: Miten huonosta ohjaustunnosta sitten pitäisi kirjoittaa vai eikö siitä saisi kirjoittaa lainkaan? Valista nyt TM:n toimittajia ettet jatkossa pahoittaisi niin kovasti mieltäsi.

    On monta tapaa kertoa asioista positiiviseen/ystävälliseen/rakentavaan tai ainakin ei-vi......vaan sävyyn. Auton hallintalaitteiden vertaaminen kehnoon ajosimulaattoriin ei kuulu niihin. Mutta tekolehteen tuo ilmaisu sopii kuin nenä päähän. Tasalaatuista.

      
  • Huono ohjaustunto on aika subjektiivinen asia. Kun minulla oli LR Discovery 4 luin jostain, varmaankin TM:n arvostelusta kuinka surkea ohjaus Discossa on. Minä pidän herkästä ohjauksesta. Esim. joskus vuokra-autona olleessa VW Passatissa muistan olleen tosi ikävä ohjaus, jossa rattia sai kääntää suorastaan voimalla. Enkä ole koskaan ymmärtänyt ajatusta, että ratissa pitäisi tuntua vastavoimaa, jotta kuski ymmärtää mihin suuntaan on ohjaamassa autoa. Maastoajotilannetta varten discossa oli näyttö, joka kertoi etupyörien asennon. Se teki järkeä, koska nollanopeudessa lumessa tai mudassa ei noin vain huomaa, mihin suuntaan renkaat ovat kääntyneet.

    Keinotekoiset "urheilulliseen ajoon" viittaavat ratin jäykistykset ovat - keinotekoisia. Minä pidän omassa autossa mukavuuspainotteiset asetukset päällä sekä ohjauksessa että jousituksessa. Kevyt ohjaus on kiva.

    Ymmärrän TM:n testaajan menevän arvioissaan metsään, koska odottaa jotain, mihin on tottunut tai haluaisi auton käyttäytyvän oman makunsa mukaan. Autotestit pitäisi oikeastaan kokonaan lopettaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    On monta tapaa kertoa asioista positiiviseen/ystävälliseen/rakentavaan tai ainakin ei-vi......vaan sävyyn. Auton hallintalaitteiden vertaaminen kehnoon ajosimulaattoriin ei kuulu niihin. Mutta tekolehteen tuo ilmaisu sopii kuin nenä päähän. Tasalaatuista.

    Teslassa on siis huono ohjaustunto, mutta siitä pitäisi kirjoittaa positiiviseen/ystävälliseen/rakentavaan sävyyn, ettei auton tunteita loukattaisi. Vai onko sittenkin kyse siitä, ettei omistajan nahka kestä autoon kohdistuvaa kritiikkiä?

    Oletko paljonkin ajanut kehnoja ajosimulaattoreita ja verrannut niitä Teslaan?

      4
  • @JEV2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    On monta tapaa kertoa asioista positiiviseen/ystävälliseen/rakentavaan tai ainakin ei-vi......vaan sävyyn. Auton hallintalaitteiden vertaaminen kehnoon ajosimulaattoriin ei kuulu niihin. Mutta tekolehteen tuo ilmaisu sopii kuin nenä päähän. Tasalaatuista.

    Teslassa on siis huono ohjaustunto, mutta siitä pitäisi kirjoittaa positiiviseen/ystävälliseen/rakentavaan sävyyn, ettei auton tunteita loukattaisi. Vai onko sittenkin kyse siitä, ettei omistajan nahka kestä autoon kohdistuvaa kritiikkiä?

    Oletko paljonkin ajanut kehnoja ajosimulaattoreita ja verrannut niitä Teslaan?

    Sekin kävi mielessä, että kuinka moni saa jonkinlaisen kuvan ohjaustunnosta tuon kehnon ajosimulaattoriin vertauksen pohjalta? Ainakaan minulla ei ole havaintoa, millainen on kehno tai hyvä ajosimulaattori.

    Kyllä tuon vertailun on tarkoitus olla vähän alatyylinen vi....leva kuvaus. Kuski on tietysti asettanut ohjauksen "urheilulliseen moodiin" ja sitten mennyt lapin teillä kuin joku wannabee markku alén.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Huono ohjaustunto on aika subjektiivinen asia. Kun minulla oli LR Discovery 4 luin jostain, varmaankin TM:n arvostelusta kuinka surkea ohjaus Discossa on. Minä pidän herkästä ohjauksesta. Esim. joskus vuokra-autona olleessa VW Passatissa muistan olleen tosi ikävä ohjaus, jossa rattia sai kääntää suorastaan voimalla. Enkä ole koskaan ymmärtänyt ajatusta, että ratissa pitäisi tuntua vastavoimaa, jotta kuski ymmärtää mihin suuntaan on ohjaamassa autoa. Maastoajotilannetta varten discossa oli näyttö, joka kertoi etupyörien asennon. Se teki järkeä, koska nollanopeudessa lumessa tai mudassa ei noin vain huomaa, mihin suuntaan renkaat ovat kääntyneet.

    Keinotekoiset "urheilulliseen ajoon" viittaavat ratin jäykistykset ovat - keinotekoisia. Minä pidän omassa autossa mukavuuspainotteiset asetukset päällä sekä ohjauksessa että jousituksessa. Kevyt ohjaus on kiva.

    Ymmärrän TM:n testaajan menevän arvioissaan metsään, koska odottaa jotain, mihin on tottunut tai haluaisi auton käyttäytyvän oman makunsa mukaan. Autotestit pitäisi oikeastaan kokonaan lopettaa.

    Summasit tässä hyvin, ettei sinulla ole hyvästä ohjaustunnosta harmainta aavistusta eikä kokemustakaan.

      3
  • @JEV2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Huono ohjaustunto on aika subjektiivinen asia. Kun minulla oli LR Discovery 4 luin jostain, varmaankin TM:n arvostelusta kuinka surkea ohjaus Discossa on. Minä pidän herkästä ohjauksesta. Esim. joskus vuokra-autona olleessa VW Passatissa muistan olleen tosi ikävä ohjaus, jossa rattia sai kääntää suorastaan voimalla. Enkä ole koskaan ymmärtänyt ajatusta, että ratissa pitäisi tuntua vastavoimaa, jotta kuski ymmärtää mihin suuntaan on ohjaamassa autoa. Maastoajotilannetta varten discossa oli näyttö, joka kertoi etupyörien asennon. Se teki järkeä, koska nollanopeudessa lumessa tai mudassa ei noin vain huomaa, mihin suuntaan renkaat ovat kääntyneet.

    Keinotekoiset "urheilulliseen ajoon" viittaavat ratin jäykistykset ovat - keinotekoisia. Minä pidän omassa autossa mukavuuspainotteiset asetukset päällä sekä ohjauksessa että jousituksessa. Kevyt ohjaus on kiva.

    Ymmärrän TM:n testaajan menevän arvioissaan metsään, koska odottaa jotain, mihin on tottunut tai haluaisi auton käyttäytyvän oman makunsa mukaan. Autotestit pitäisi oikeastaan kokonaan lopettaa.

    Summasit tässä hyvin, ettei sinulla ole hyvästä ohjaustunnosta harmainta aavistusta eikä kokemustakaan.

    Niin, minulle riittää, että olen itse autooni tyytyväinen enkä ulkoista omaa kokemusta toisille. Siis sinä saat olla ihan vapaasti tyytyväinen omaan käsitykseesi hyvästä ohjaustunnosta. Kaveritko sinulle kertoivat millainen hyvän ohjaustunnon tulee olla?

      
  • muokattu 18.02.2024 20:54

    @HybridRules kirjoitti:
    Huono ohjaustunto on aika subjektiivinen asia. Kun minulla oli LR Discovery 4 luin jostain, varmaankin TM:n arvostelusta kuinka surkea ohjaus Discossa on. Minä pidän herkästä ohjauksesta.

    Toisin sanoen pidät täysin tunnottomaksi tehostetusta

    Enkä ole koskaan ymmärtänyt ajatusta, että ratissa pitäisi tuntua vastavoimaa, jotta kuski ymmärtää mihin suuntaan on ohjaamassa autoa.

    Hyvästä ohjauksesta tuntee mm. sen milloin renkaiden pito on katoamassa. Tunnottomaksi tehostetussa tuo perustuu näköhavaintoon ja siihen, että hetken päästä aktivoituu ajonvakautus.

    Keinotekoiset "urheilulliseen ajoon" viittaavat ratin jäykistykset ovat - keinotekoisia. Minä pidän omassa autossa mukavuuspainotteiset asetukset päällä sekä ohjauksessa että jousituksessa. Kevyt ohjaus on kiva.

    Tunnottomaksi tehostetusta ohjauksesta pitävä siis kouluttaa täällä muita hyvästä ohjaustunnosta. Hyvällä ohjaustunnolla varustetussa autossa nimenomaan ei tarvita keinotekoisia ratin jäykistyksiä.

    Niin, minulle riittää, että olen itse autooni tyytyväinen enkä ulkoista omaa kokemusta toisille. Siis sinä saat olla ihan vapaasti tyytyväinen omaan käsitykseesi hyvästä ohjaustunnosta. Kaveritko sinulle kertoivat millainen hyvän ohjaustunnon tulee olla?

    Olet autosi tunnottomaan ohjaukseen tyytyväinen, mutta toista mieltä olevat ovat kuitenkin väärässä. Oletko huomannut, että argumenttien loppuessa sinulla karkaa jutut aika usein henkilökohtaisuuksiin?

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    Invalid argument.

    Auton käytöksen ymmärtäminen ei kasva satojen tuhansien kilometrien monotonisesta maantieajosta vaan auton käytöksen tunnustelusta. Esimerkiksi minä en ole ajanut metriäkään Teslalla liukkaalla koska koeajoni Model Yyllä oli kesällä. Takavetoisen regenin voimakkuudesta tiedän silti aivan varmasti että ellei auto muuta käytöstään talvella, niin minä pidän takaveto-Teslan ketteryydestä liukkaalla kelillä juuri muiden moittimasta syystä johtuen. Se mikä pelottaa muita tuntuu minusta voimalinjan hyvältä ja täsmälliseltä reagoinnilta.

    Tunnen aivan selvästi Teslan regeneroinnin selvästi vahvemmaksi kuin 220 CDI napsun tai pari pakkovaihtoja rattiflipuista napsutellen. Ei tässä ole mitään epäselvää enää 40 vuotta ensimmöisten lift-off oversteerien jälkeen.

    Jotta tuo haaveilemasi toiminta aktiivisesta talvisesta ajamisesta on mahdollista, vaatimuksean on joko että ajovakautusjärjestelman saa saallivampaa asentoon/pois päältä tai että se on muuten vaan hidas että manoveeri onnistuu 'ikkunassa' jossa sähköaivo veilä tuumailee ja laskee. Hyvällä/tiukalla ajovakaustusjärjeslmällä tuosta tulee hetkellinen miekkailu jos edes sitä, kuski haluaa jotain, auto jotain muuta ja lopputulos on, luulisin, auton sähköaivot voittaa ja auton liike rahoittuu Mutta tuskinpa tuo regeneroinnin määrä on kokeelle kuskille aktiivisesti ajaen mikään ongelma, sillä kaasupolkimella saadaan regeneroinin tasoa vähenettyä tai tarvittaessa päästään myös neutraaliin tilaa, joka vastaa perinteistä kytkin pohjaan tyyppista toimintaa auton rullatessa vapaasti. Tuon oppii erittäin nopeasti, hybridiauto toimi aivan samalla tavalla regenetointitilassa.

    Tämä ei kuitenkaan ole se ongelma, josta vakuutusyhtiöt varoittaa, vaan uskoisin että pelästyminen ja vaaratilanteet syntyy ennmminkin siitä, että matka-ajossa vakionopeussäädin tipahtaa 'yllättäen' pois päältä, jolloin regeneraatio alkaa samalla hetkellä 'yllättäen'. Vakkarihan tipahtaa pois päältä, jos luistonesto aktivoituu merkittävästi, tai aktiivien vakionopeussäätimen anturi peittyy riittävän paksuun lumeen. Monessa tapauksessa ollaan siis jo valmiiksi huonossa olosuhteessa ja sitten yhtä äkkiä auto ei etenekään oletetusti vaan tekee ylimääräisen ohjelmanumeron. Sana ''yllättäen' on hipsuissa, koska kokenut voi nappasta tuollaisessa tilanteesa vakkarin pois itse ennakolta, sillä ei se rekka mistään avaruudesta siihen eteen tipahda ja myös vakkarin deaktivoitumista on aiempaa kokemusta. Riippuu paljon autosta ja kelistä, omassa autossa jos kyseessä on pakkaspäivä ja pöllyäävää lunta ei ongelmia, tutka näkee kyllä lumen läpi, mutta lumisaateessa ajaminen jo itsesssään saattaa selättää lämmitettävän vakkari silmän, saatikka jos vastaan tuleva rekkaa puhaltaa siihen vielä lisäannoksen lunta.

    Ajatellaanpa aika tyypillistä talvista tilannetta maantiellä. Vastaan tulee rekka tai ja pahimillaan letka rekkoja, lumi pöllyää ja näkyväisyys on huono. Kun ensimmäinen rekka on kohdalla, kokematon kuski tekee pienen vaistomaisen ohjausliikeen kohti tien reunaan ja ajonhallinan aktioituu renkaiden osuessa reunapolanteeseen (tästähän vanhan liiton auto ilman ajovakakautussydeemejä jo lähtee kokemattoman kuskin käsistä ja kokeneellakin on aidosti tekemistä. Näistä kerrotaan pahimmillaan tutkijalautakunna rapsoissa ja hyvllä tuurilla riittää vain hinausauto kaivamaan auton hangesta) tipauttaen vakkarin samalla pois päältä tai etäisyysvakkariin 'silmään' tuli sopivasti rekan nostamasta lumipöllystä se riittävä viimeinen lumikerros ja sähköavot on sitä mieltä, että raja-arvot paukkuu, vakionopeusäädin pois päältä. Jos regeneraatiota on taka-akselilla riittävästii, auto huojahtaa ennenkuin ajovakautus korjaa tilanteen, pahimmillaan auto joutuu reippaampaan luisuun ,varsinkin jos kitkarenkaiden tilannenopeus on ylitetty, ei ajohhallintakaan paljoa voi mitään muuta kuin odottaa että nopeus laskee riittävästi, jotta sähköaivojen laskemat toimet tehoaa . Samalla hekellisesti matkustajaksi muuttuneen kuljettajan stressi nousee vaan lisää, koska lumipöllyn jälkeen näkyy jo seuraavan rekan keula ja oma auto tottakai tuntuu pyrkivän juuri sinne väärälle kaistalle, koska tiehän (tottakai) sopivat kaartuu loivasti oikealle. Ei ole mukava tilanne edes kokeelle kuskille saatikka jos kokemusta on vähemmän, pahimmillaan paniikissa virheelliset ohjausliikeet saatavat vaan lisätä riskiä, että tilanne ei pääty hyvin.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Niin, minulle riittää, että olen itse autooni tyytyväinen enkä ulkoista omaa kokemusta toisille. Siis sinä saat olla ihan vapaasti tyytyväinen omaan käsitykseesi hyvästä ohjaustunnosta. Kaveritko sinulle kertoivat millainen hyvän ohjaustunnon tulee olla?

    Mistä mättää kun testaajat ei saa tuoda kokemuksiaan julki, ja sinulta kärähtää hihat.
    He ajavat vertailussa useita merkkejä vuorotellen ristiin vaihtaen, ja siltä pohjalta arvostelu kirjoitetaan

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Teslan voi asettaa ns. huoltotilaan, jota ei tosin saisi käyttää kuin valtuutetut huoltajat.Siinä tilassa voi avata keskinäytölle erilaisia sivuja, joissa on infoa ja mahdollisuus tehdä asetuksia.

    Näissä huoltovalikoissa on ihan hyödyllisiäkin ominaisuuksia. Meillä ensimmäinen huoltomenun piilovalikoissa tarjonnut auto oli Rouvalle yli 20 vuotta sitten ostettu Volvo S80.

    Piilomenun ominaisuuksista käytettin ainakin radion taustamelukompensoinnin asetuksia ja tarkkaa nopeusmittaria joka näytti todellisen ajonopeuden suoraan väylältä luettuna vaikka kuljettajan edessä nopeusmittari näytti puutaheinää på svenska.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:
    tietenkin Teslassa regenerointi tehdään vain takapyörillä olipa nelivetoinen eli ei. Ja onkohan nelivetoiseksi sanottu Tesla edes oikeasti nelivetoinen. Saattaa olla joku Muskin huijaus koko juttu.

    OK, tämä selvä. Eli oikeasti nelivetoista Teslaa ei siis ole olemassa. Pedaalia nostettaessa vajaavetoiseksi heittäytyvä räpellys on valeneliveto. Ihan turhaan vaihdoit autoa, kun sait Volvon valenelivedon tilalle toisen softainsinöörien pilaaman valenelivedon.

    Oikeasti nelivetoisiakin on saatavana, sekä sähkö- että polttomoottorilla.

      2
  • muokattu 18.02.2024 22:25

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Niin, minulle riittää, että olen itse autooni tyytyväinen enkä ulkoista omaa kokemusta toisille. Siis sinä saat olla ihan vapaasti tyytyväinen omaan käsitykseesi hyvästä ohjaustunnosta. Kaveritko sinulle kertoivat millainen hyvän ohjaustunnon tulee olla?

    Mistä mättää kun testaajat ei saa tuoda kokemuksiaan julki, ja sinulta kärähtää hihat.
    He ajavat vertailussa useita merkkejä vuorotellen ristiin vaihtaen, ja siltä pohjalta arvostelu kirjoitetaan

    Tämä on aika klassinen juttu, oman auton ohjaukseen, jousitukseen, melutasoon jopa heikkoihin valoihin tottuu. Jos ei muilla autoilla aja tai matkusta niin kaikkihan on omasta mielestä aivan hyvin/erinomasiesti omassa kulkineessa, olipa sitten ominaisuus suhteessa muihin erilainen.
    Mulle kävi tämän tiimoilta hassusti, kun olin kollegan Fabian kyydissä lounaalle menossa. Hänen kiihdyttäessä isolle tielle avasin oven vauhdissa ja vetäsin sen takas kiinni. Ihmetykseni oli, kun mikään ei muuttunut, meno kuullosti edelleen siltä että ovi on auki. No en kehdannut sanoa sen enempiä, kollega totesi että eipä hänkään huomannut avoimmen oven merkkivaloa. Totesin pokkana, että oven sensori jäätynyt varmaan pohjaan, johon kollega nää autojen sähköjutut on täyttä skeidaa talvella :smiley:

      2
  • muokattu 18.02.2024 21:51

    Meillä oli nissan bluebird (viimeinen yksilö 1990 enne primeraa) mitä testeissäkin moitittiin jousituksenkin osalta, tottahan se olikin alussa kun siihen kiinnitti huomiota. Sitten asiaan ei enää kiinnittänyt huomiota, ja autolla ajettiin ongelmitta 150 000 km

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    tietenkin Teslassa regenerointi tehdään vain takapyörillä olipa nelivetoinen eli ei. Ja onkohan nelivetoiseksi sanottu Tesla edes oikeasti nelivetoinen. Saattaa olla joku Muskin huijaus koko juttu.

    OK, tämä selvä. Eli oikeasti nelivetoista Teslaa ei siis ole olemassa. Pedaalia nostettaessa vajaavetoiseksi heittäytyvä räpellys on valeneliveto. Ihan turhaan vaihdoit autoa, kun sait Volvon valenelivedon tilalle toisen softainsinöörien pilaaman valenelivedon.

    Oikeasti nelivetoisiakin on saatavana, sekä sähkö- että polttomoottorilla.

    Olemme ennenkin keskustelleet nelivedosta ja minulle neliveto on edelleen tärkeä jumitilanteiden ratkaisijana. En kaipaa nelivetoa normaalissa ajossa. En tiedä, miten Teslan nelivetoa ohjataan. Tietääkseni siinä ei ole tasauspyörästöjen lukkoja. Etu- ja takamoottori tietääkseni vetävät koko ajan, joten autossa lienee vähintään kaksi vetävää pyörää koko ajan, yksi edessä ja yksi takana. Ei ole nelivedon kytkeytymisviiveitä kuten Volvossa oli. Olin ihan tyytyväinen Volvonkin ratkaisuun eikä nelivedon toteustapa mitenkään vaikuttanut auton vaihdossa.

    Näin talvella neliveto avittaa lähes päivittäin kotipihalle pääsyssä. Tänäänkin suorastaan peilijäätä piti nousta pieneen mäkeen. Ei olisi onnistunut vajaavetoisella ilman hiekoitusta.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Niin, minulle riittää, että olen itse autooni tyytyväinen enkä ulkoista omaa kokemusta toisille. Siis sinä saat olla ihan vapaasti tyytyväinen omaan käsitykseesi hyvästä ohjaustunnosta. Kaveritko sinulle kertoivat millainen hyvän ohjaustunnon tulee olla?

    Mistä mättää kun testaajat ei saa tuoda kokemuksiaan julki, ja sinulta kärähtää hihat.
    He ajavat vertailussa useita merkkejä vuorotellen ristiin vaihtaen, ja siltä pohjalta arvostelu kirjoitetaan

    Tämä on aika klassinen juttu, oman auton ohjaukseen, jousitukseen, melutasoon jopa heikkoihin valoihin tottuu. Jos ei muilla autoilla aja tai matkusta niin kaikkihan on omasta mielestä aivan hyvin/erinomasiesti omassa kulkineessa, olipa sitten ominaisuus suhteessa muihin erilainen.
    Mulle kävi tämän tiimoilta hassusti, kun olin kollegan Fabian kyydissä lounaalle menossa. Hänen kiihdyttäessä isolle tielle avasin oven vauhdissa ja vetäsin sen takas kiinni. Ihmetykseni oli, kun mikään ei muuttunut, meno kuullosti edelleen siltä että ovi on auki. No en kehdannut sanoa sen enempiä, kollega totesi että eipä hänkään huomannut avoimmen oven merkkivaloa. Totesin pokkana, että oven sensori jäätynyt varmaan pohjaan, johon kollega nää autojen sähköjutut on täyttä skeidaa talvella :smiley:

    Mitähän miettii kollega nyt, kun lukee juttusi?🙂

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Mitähän miettii kollega nyt, kun lukee juttusi?🙂

    Mitäs siinä, erinomaisesti kiteytti autojen sähköt ja Suomen talven, vaikka analyysi perustui virheelliseen lähtödataan.

      
  • @JEV2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Huono ohjaustunto on aika subjektiivinen asia. Kun minulla oli LR Discovery 4 luin jostain, varmaankin TM:n arvostelusta kuinka surkea ohjaus Discossa on. Minä pidän herkästä ohjauksesta.

    Toisin sanoen pidät täysin tunnottomaksi tehostetusta

    Enkä ole koskaan ymmärtänyt ajatusta, että ratissa pitäisi tuntua vastavoimaa, jotta kuski ymmärtää mihin suuntaan on ohjaamassa autoa.

    Hyvästä ohjauksesta tuntee mm. sen milloin renkaiden pito on katoamassa. Tunnottomaksi tehostetussa tuo perustuu näköhavaintoon ja siihen, että hetken päästä aktivoituu ajonvakautus.

    Keinotekoiset "urheilulliseen ajoon" viittaavat ratin jäykistykset ovat - keinotekoisia. Minä pidän omassa autossa mukavuuspainotteiset asetukset päällä sekä ohjauksessa että jousituksessa. Kevyt ohjaus on kiva.

    Tunnottomaksi tehostetusta ohjauksesta pitävä siis kouluttaa täällä muita hyvästä ohjaustunnosta. Hyvällä ohjaustunnolla varustetussa autossa nimenomaan ei tarvita keinotekoisia ratin jäykistyksiä.

    Niin, minulle riittää, että olen itse autooni tyytyväinen enkä ulkoista omaa kokemusta toisille. Siis sinä saat olla ihan vapaasti tyytyväinen omaan käsitykseesi hyvästä ohjaustunnosta. Kaveritko sinulle kertoivat millainen hyvän ohjaustunnon tulee olla?

    Olet autosi tunnottomaan ohjaukseen tyytyväinen, mutta toista mieltä olevat ovat kuitenkin väärässä. Oletko huomannut, että argumenttien loppuessa sinulla karkaa jutut aika usein henkilökohtaisuuksiin?

    En ole sanonut, että toista mieltä olevat ovat väärässä. Mutta en minäkään ole väärässä. Kyse on varmaan ajotyylistä ja eri asoiden painotuksista. Luulen, että keinotekoinen ratin jäykistys tehdään sinun kaltaisia kuskeja varten herkäksi tehostetuissa ohjauksissa. Yrittävät antaa "urheilullista tuntumaa", mutta eihän se kunnolla onnistu.

    Minulla on ollut monen merkkisiä autoja, mutta ei yhtään saksalaiskolmikosta. Kaikkien ohjaus on ollut minulle ok.

    Tesla tuli minulle XC90T8-Volvon jälkeen. Volvossa oli melko pienikehäinen sport-ratti. Koeajolla Teslan ratti tuntui kuin laivan ruorilta paljon isomman kehän takia. Mutta se oli vain ensituntuma ja totuin rattiin saman tien.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Niin, minulle riittää, että olen itse autooni tyytyväinen enkä ulkoista omaa kokemusta toisille. Siis sinä saat olla ihan vapaasti tyytyväinen omaan käsitykseesi hyvästä ohjaustunnosta. Kaveritko sinulle kertoivat millainen hyvän ohjaustunnon tulee olla?

    Mistä mättää kun testaajat ei saa tuoda kokemuksiaan julki, ja sinulta kärähtää hihat.
    He ajavat vertailussa useita merkkejä vuorotellen ristiin vaihtaen, ja siltä pohjalta arvostelu kirjoitetaan

    Testaajat saavat tuoda kokemuksuaan julki tietenkin, mutta kielenkäyttö voisi olla kohteliaampaa ja kaikkien pitäisi ymmärtää kyseessä olevan vain testaajan mielipide, johon vaikuttaa myös vallalla oleva TM:n konsensus siitä, mikä on tavoite.

    Luulen, että Teslan ohjauksen toteutukseen vaikuttaa auton valmius automaattiohjaukseen. Voimakkaasti keskittävä ohjaus olisi ristiriidassa automaattiohjauksen vaatimukseen, että kuski antaa rattiin pientä momenttia ajon aikana.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Mitähän miettii kollega nyt, kun lukee juttusi?🙂

    Mitäs siinä, erinomaisesti kiteytti autojen sähköt ja Suomen talven, vaikka analyysi perustui virheelliseen lähtödataan.

    Mutta kirjoitat, ettet kehdannut sanoa enempää. Miksi et kehdannut?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit