Eilen onnittelin itseäni motarilla tilanteen lukemisesta. Edessäni n. 200 m päässä ajoi auto A, jonka B saavutti (ohitti minut vähän aiemmin). Samaan aikaan vielä nopeampi C tuli paikalle vasenta kaistaa. Ennustin konfliktin ohtustilanteessa.
B alkoikin siirtyä vasemmalle, mutta viime huomasi kuitenkin suunnilleen kohdallaan olleen C:n. Aikoi siis ohittaa, muttei ennakoinut tilannetta, vaan eli hetkessä.
Virhe 1: B:n ajotavassa aletaan valua vasemmalle ja sitten katsotaan, onko kaistan vaihtoon tilaa. Vilkku menee päälle vasta, ollaan jo selvästi vaihtamassa kaistaa. Ei siis ajoissa ennen aiottua toimenpidettä. Motarilla arviolta 95% syyllistyy tähän. Itse olen tehnyt sen verran töitä, että olen oppinut tuosta tavasta pois.
Tilanne jatkuu. C menee menojansa, mutta B ei lähdekään ohitukseen, vaan jää iskuetäisyydelle A:sta. Lähestymme n. kilsan päässä olevaa liittymää. Totean, että B aikoo poistua siitä. Näin tapahtui.
B olisi halunnut ajaa lujempaa kuin A, mutta lopulta ei enää viitsinyt ohittaa, koska olisi joutunut poistumssn rampille heti ohituksen jälkeen. Hyvä päätös. A:ta suurempi tavoitenopeus aiheutti silti tarpeen roikkua A:n puskurissa.
Et sitten pyytänyt kaveria hidastamaan kun lähestyitte porotokkaa?
Itse annan vaimolle ja joskus poikakin on ratissa, ohjeita kun tilanne on kehittymässä. Vaimo on kommentoinut pohjat kun vuosia sitten ajoi mielestäni liian lähellä edelläajavaa ja kehoitin jättämään enemmän väliä.. ”en halua hidastella”
@Herbert kirjoitti:
Eilen onnittelin itseäni motarilla tilanteen lukemisesta. Edessäni n. 200 m päässä ajoi auto A, jonka B saavutti (ohitti minut vähän aiemmin). Samaan aikaan vielä nopeampi C tuli paikalle vasenta kaistaa. Ennustin konfliktin ohtustilanteessa.
B alkoikin siirtyä vasemmalle, mutta viime huomasi kuitenkin suunnilleen kohdallaan olleen C:n. Aikoi siis ohittaa, muttei ennakoinut tilannetta, vaan eli hetkessä.
Virhe 1: B:n ajotavassa aletaan valua vasemmalle ja sitten katsotaan, onko kaistan vaihtoon tilaa. Vilkku menee päälle vasta, ollaan jo selvästi vaihtamassa kaistaa. Ei siis ajoissa ennen aiottua toimenpidettä. Motarilla arviolta 95% syyllistyy tähän. Itse olen tehnyt sen verran töitä, että olen oppinut tuosta tavasta pois.
Tilanne jatkuu. C menee menojansa, mutta B ei lähdekään ohitukseen, vaan jää iskuetäisyydelle A:sta. Lähestymme n. kilsan päässä olevaa liittymää. Totean, että B aikoo poistua siitä. Näin tapahtui.
B olisi halunnut ajaa lujempaa kuin A, mutta lopulta ei enää viitsinyt ohittaa, koska olisi joutunut poistumssn rampille heti ohituksen jälkeen. Hyvä päätös. A:ta suurempi tavoitenopeus aiheutti silti tarpeen roikkua A:n puskurissa.
Jos A:lla ei olisi ollut liian alhainun tavoitenopeus, et olisi saanut jutun aihetta, vaan llikenne olisi sujunut seesteisesti.
@Lukija159246 kirjoitti:
Et sitten pyytänyt kaveria hidastamaan kun lähestyitte porotokkaa?
Itse annan vaimolle ja joskus poikakin on ratissa, ohjeita kun tilanne on kehittymässä. Vaimo on kommentoinut pohjat kun vuosia sitten ajoi mielestäni liian lähellä edelläajavaa ja kehoitin jättämään enemmän väliä.. ”en halua hidastella”
Hidastelu on tunne siitä että tekee jotakin hitaammin kuin mikä tuntuisi luontevalta. Moottoritiellä esimerkiksi 80 km/h tuntuu omituiselta jollei tarkista nopeutta mittarista, kun luonteva nopeus on tien leveyden vuoksi paljon korkeampi.
Vaan tuskin monikaan harkitusti ja tietoisesti haluaa aiheuttaa liikennevahingon, eli se mikä on tunne ripeydestä voikin olla ihan arkista hosumista, tarpeetonta harkitsematonta hoppuilua jolla pääsee nopeammin viimeiseksi jonon päähän tms. Ja voihan sitä saada kiveniskemän tuulilasiinsakin kunhan antaa kohtalolle tarpeeksi monta tilaisuutta siihen.
"Onnettomuustyypeistä eniten tie- ja katuverkolla tapahtui peräänajo-vahinkoja. Niitä tapahtui v. 2022 yhteensä 12 214 kappaletta (henkilövahinkoja 2402 ihmiselle), mikä oli noin 30 prosenttia kaikista vahingoista."
Jos ei koe turvallisuustekijöitä realistisena perusteena ajaa riskittömämmin, niin hitaampi ja ennakoiva ajo on myös taloudellisempaa sekä vähäpäästöisempää.
@Lukija159246 kirjoitti:
Et sitten pyytänyt kaveria hidastamaan kun lähestyitte porotokkaa?
Itse annan vaimolle ja joskus poikakin on ratissa, ohjeita kun tilanne on kehittymässä. Vaimo on kommentoinut pohjat kun vuosia sitten ajoi mielestäni liian lähellä edelläajavaa ja kehoitin jättämään enemmän väliä.. ”en halua hidastella”
Kuskille huomauttaminen on hankala asia. Liian aikaisin ei viitsi, saisi jatkuvasti olla sanomassa. Kuitenkin ennen kuin on myöhäistä pitäisi sanoa. Sekin on hiukan eri asia, eikö huomaa, vai eikö ymmärrä. Ja se, kuka on ratissa.
@Herbert kirjoitti:
Eilen onnittelin itseäni motarilla tilanteen lukemisesta. Edessäni n. 200 m päässä ajoi auto A, jonka B saavutti (ohitti minut vähän aiemmin). Samaan aikaan vielä nopeampi C tuli paikalle vasenta kaistaa. Ennustin konfliktin ohtustilanteessa.
B alkoikin siirtyä vasemmalle, mutta viime huomasi kuitenkin suunnilleen kohdallaan olleen C:n. Aikoi siis ohittaa, muttei ennakoinut tilannetta, vaan eli hetkessä.
Virhe 1: B:n ajotavassa aletaan valua vasemmalle ja sitten katsotaan, onko kaistan vaihtoon tilaa. Vilkku menee päälle vasta, ollaan jo selvästi vaihtamassa kaistaa. Ei siis ajoissa ennen aiottua toimenpidettä. Motarilla arviolta 95% syyllistyy tähän. Itse olen tehnyt sen verran töitä, että olen oppinut tuosta tavasta pois.
Tilanne jatkuu. C menee menojansa, mutta B ei lähdekään ohitukseen, vaan jää iskuetäisyydelle A:sta. Lähestymme n. kilsan päässä olevaa liittymää. Totean, että B aikoo poistua siitä. Näin tapahtui.
B olisi halunnut ajaa lujempaa kuin A, mutta lopulta ei enää viitsinyt ohittaa, koska olisi joutunut poistumssn rampille heti ohituksen jälkeen. Hyvä päätös. A:ta suurempi tavoitenopeus aiheutti silti tarpeen roikkua A:n puskurissa.
Jos A:lla ei olisi ollut liian alhainun tavoitenopeus, et olisi saanut jutun aihetta, vaan llikenne olisi sujunut seesteisesti.
Moottoritiellä on käytössä kaikki nopeudet 80...120 + ylinopeudella sooloilijat. Siihen pitää taipua. Minä ja A ajoimme n. 105 km/h, minusta se on ihan ok ajonopeus. Rajoitus 120. Kukaan ei ajanut ainakaan merkittävää ylinopeutta.
Jos ei koe turvallisuustekijöitä realistisena perusteena ajaa riskittömämmin, niin hitaampi ja ennakoiva ajo on myös taloudellisempaa sekä vähäpäästöisempää.
Kun polttoaineiden hinnat pari vuotta sitten pomppasivat, vaikutuksen ajonopeuksiin huomasi selvästi. Moottoritiellä 100 riitti useimmille, 120 ajoi vain harvat. Seuraavana talvena tuli tietysti talvirajoitukset. Keväällä hinnat oli edelleen ylhäällä, mutta niihin oli totuttu. Ajonopeudet palasivat kesärajoitusten myötä ennalleen.
HR vitsailee A:n väärällä tavoitenopeudella, mutta kuka määrittelee oikean? Nopeimmin ajavatko.
@Herbert kirjoitti:
Eilen onnittelin itseäni motarilla tilanteen lukemisesta. Edessäni n. 200 m päässä ajoi auto A, jonka B saavutti (ohitti minut vähän aiemmin). Samaan aikaan vielä nopeampi C tuli paikalle vasenta kaistaa. Ennustin konfliktin ohtustilanteessa.
B alkoikin siirtyä vasemmalle, mutta viime huomasi kuitenkin suunnilleen kohdallaan olleen C:n. Aikoi siis ohittaa, muttei ennakoinut tilannetta, vaan eli hetkessä.
Virhe 1: B:n ajotavassa aletaan valua vasemmalle ja sitten katsotaan, onko kaistan vaihtoon tilaa. Vilkku menee päälle vasta, ollaan jo selvästi vaihtamassa kaistaa. Ei siis ajoissa ennen aiottua toimenpidettä. Motarilla arviolta 95% syyllistyy tähän. Itse olen tehnyt sen verran töitä, että olen oppinut tuosta tavasta pois.
Tilanne jatkuu. C menee menojansa, mutta B ei lähdekään ohitukseen, vaan jää iskuetäisyydelle A:sta. Lähestymme n. kilsan päässä olevaa liittymää. Totean, että B aikoo poistua siitä. Näin tapahtui.
B olisi halunnut ajaa lujempaa kuin A, mutta lopulta ei enää viitsinyt ohittaa, koska olisi joutunut poistumssn rampille heti ohituksen jälkeen. Hyvä päätös. A:ta suurempi tavoitenopeus aiheutti silti tarpeen roikkua A:n puskurissa.
Jos A:lla ei olisi ollut liian alhainun tavoitenopeus, et olisi saanut jutun aihetta, vaan llikenne olisi sujunut seesteisesti.
Moottoritiellä on käytössä kaikki nopeudet 80...120 + ylinopeudella sooloilijat. Siihen pitää taipua. Minä ja A ajoimme n. 105 km/h, minusta se on ihan ok ajonopeus. Rajoitus 120. Kukaan ei ajanut ainakaan merkittävää ylinopeutta.
Kuten huomaat aiheutat ohitustilanteita ja siis epäjatkuvuuskohtia liikennevirtaan ja siten lisäät todennäköisyyttä onnettomuuksille eli kasvatat riskiä. Liikenteessä olisi parempi ajatella kokonaisuutta kuin omaa välitöntä etua tai mielihalua. Alinopeus on rangaistavaa vain harvoissa tilanteissa, mutta alinopeudella ajaminen ei ole kohteliasta muita autoilijoita kohtaan.
Rippuu tietysti vallitsevasta nopeusrajoituksesta. 80km/h alueella 105km/h on jo sakon tuova ylinopeus. 120km/h alueella 105 on sallittu alinopeus. On hyvä huomata, että liikenteessä kannattaa joustaa muiden hyväksi eli mieluummin ei aja tietoisesti hitaammin kuin mihin nopeuteen tie on sertifioitu, jos tiellä on muutakin liikennettä. Ohitustilanteiden kaivamista nenästään kannattaa välttää vaikka motari tietysti on helpoin paikka ohituksille.
Toisaalta motarilla alinopeus ei ole kovin moitittavaa, mutta jos ei ole erityistä syytä alinopeudelle, on parempi ajaa rajoituksen mukaan muiden takia. Jos koet itsesi epävarmaksi äärinopeuksilla kuten 120km/h, on parempi ajaa alinopeutta.
@Herbert kirjoitti:
Eilen onnittelin itseäni motarilla tilanteen lukemisesta. Edessäni n. 200 m päässä ajoi auto A, jonka B saavutti (ohitti minut vähän aiemmin). Samaan aikaan vielä nopeampi C tuli paikalle vasenta kaistaa. Ennustin konfliktin ohtustilanteessa.
B alkoikin siirtyä vasemmalle, mutta viime huomasi kuitenkin suunnilleen kohdallaan olleen C:n. Aikoi siis ohittaa, muttei ennakoinut tilannetta, vaan eli hetkessä.
Virhe 1: B:n ajotavassa aletaan valua vasemmalle ja sitten katsotaan, onko kaistan vaihtoon tilaa. Vilkku menee päälle vasta, ollaan jo selvästi vaihtamassa kaistaa. Ei siis ajoissa ennen aiottua toimenpidettä. Motarilla arviolta 95% syyllistyy tähän. Itse olen tehnyt sen verran töitä, että olen oppinut tuosta tavasta pois.
Tilanne jatkuu. C menee menojansa, mutta B ei lähdekään ohitukseen, vaan jää iskuetäisyydelle A:sta. Lähestymme n. kilsan päässä olevaa liittymää. Totean, että B aikoo poistua siitä. Näin tapahtui.
B olisi halunnut ajaa lujempaa kuin A, mutta lopulta ei enää viitsinyt ohittaa, koska olisi joutunut poistumssn rampille heti ohituksen jälkeen. Hyvä päätös. A:ta suurempi tavoitenopeus aiheutti silti tarpeen roikkua A:n puskurissa.
Jos A:lla ei olisi ollut liian alhainun tavoitenopeus, et olisi saanut jutun aihetta, vaan llikenne olisi sujunut seesteisesti.
Moottoritiellä on käytössä kaikki nopeudet 80...120 + ylinopeudella sooloilijat. Siihen pitää taipua. Minä ja A ajoimme n. 105 km/h, minusta se on ihan ok ajonopeus. Rajoitus 120. Kukaan ei ajanut ainakaan merkittävää ylinopeutta.
Kuten huomaat aiheutat ohitustilanteita ja siis epäjatkuvuuskohtia liikennevirtaan ja siten lisäät todennäköisyyttä onnettomuuksille eli kasvatat riskiä. Liikenteessä olisi parempi ajatella kokonaisuutta kuin omaa välitöntä etua tai mielihalua. Alinopeus on rangaistavaa vain harvoissa tilanteissa, mutta alinopeudella ajaminen ei ole kohteliasta muita autoilijoita kohtaan.
HR:n juttuja lukiessa ymmärtää, miksi Suomessa kaikki on alkanut mennä pieleen. Ns. parhaat yksilöt luulevat, että kaikki muut ovat tahallaan heidän haittanaan ja heitä olisi hyvä rankaista, että oppivat ainakin siirtymään kunnolla syrjään oikeiden ihmisten elämästä.
@Herbert kirjoitti:
Minä ja A ajoimme n. 105 km/h, minusta se on ihan ok ajonopeus. Rajoitus 120.
@Herbert kirjoitti:
Minä ja A ajoimme n. 105 km/h, minusta se on ihan ok ajonopeus. Rajoitus 120.
Se on myös laillinen ajonopeus ja sikäli ok, mutta sinä ja A aiheutatte ohitustilanteita, kun ette aja rajoituksen mukaan vaan alinopeutta. Motarilla ohittaminen on tietysti melko helppoa. Et varmaankaan aja maantiellä satasen alueella 85km/h vai ajatko?
Toisaalta motarilla alinopeus ei ole kovin moitittavaa, mutta jos ei ole erityistä syytä alinopeudelle, on parempi ajaa rajoituksen mukaan muiden takia.
Mikä on erityinen syy? Kelpaako Teslamiehelle polttoainekulujen ja päästöjen leikkaus 10%?
Jos satasen maantiellä on tilaa, en yleensä aja 85 vaan 100. Miten sinä, muistelen sinun sanoneesi usein ajavasi 115?
@Herbert kirjoitti:
Minä ja A ajoimme n. 105 km/h, minusta se on ihan ok ajonopeus. Rajoitus 120.
@Herbert kirjoitti:
Minä ja A ajoimme n. 105 km/h, minusta se on ihan ok ajonopeus. Rajoitus 120.
Se on myös laillinen ajonopeus ja sikäli ok, mutta sinä ja A aiheutatte ohitustilanteita, kun ette aja rajoituksen mukaan vaan alinopeutta. Motarilla ohittaminen on tietysti melko helppoa. Et varmaankaan aja maantiellä satasen alueella 85km/h vai ajatko?
HR ei muistaakseni uskalla ajaa kunnon ylinopeutta, joka vaikuttaisi myös matka-aikaan, vaan sopivasti yli rajoituksen. Satasen alueella nopeus voisi olla 105. Kumpi on parempi HR:n pyrkivälle ajotavalle, se että toiset ajavat 85 ja ovat siksi helppoja ohittaa vai se että toiset ajavat noin 100 ja HR ei saa kummoistakaan nopeuseroa ohituksiinsa?
– Tieliikennelaista löytyy 54 §, tarpeettoman ja häiritsevän ajon kielto. Varsinaisesti tieliikennelaista ei löydy kohtaa, jossa kiellettäisiin merkittävä alinopeus, ellei sitä ole liikennemerkillä erikseen merkitty.
On tainnut unohtua, taajamankin ulkopuolella kulkee lakisääteisesti hitaampia ajoneuvoja.
Suurempien taajamienvälissäkin on paikallista elämää, siitä syystä ohikaahaavan on vaikea hyväksyä turhalta tuntuvat 60-80 nopeusrajoitukset.
@_Quu kirjoitti:
On tainnut unohtua, taajamankin ulkopuolella kulkee lakisääteisesti hitaampia ajoneuvoja.
Suurempien taajamienvälissäkin on paikallista elämää, siitä syystä ohikaahaavan on vaikea hyväksyä turhalta tuntuvat 60-80 nopeusrajoitukset.
Lisäksi teillä on risteyksiä, joista pitäisi päästä turvallisesti yli tai mukaan ison tien liikenteeseen. Siksi on rajoituksia, joita pitäisi jopa noudattaa.
@Herbert kirjoitti:
105 on motarilla rajoituksen mukainen ajonopeus.
Toisaalta motarilla alinopeus ei ole kovin moitittavaa, mutta jos ei ole erityistä syytä alinopeudelle, on parempi ajaa rajoituksen mukaan muiden takia.
Mikä on erityinen syy? Kelpaako Teslamiehelle polttoainekulujen ja päästöjen leikkaus 10%?
Jos satasen maantiellä on tilaa, en yleensä aja 85 vaan 100. Miten sinä, muistelen sinun sanoneesi usein ajavasi 115?
Kyllä minulle kelpaa syyksi polttoaineen säästäminen. Itsekin olen päätynyt säästämään polttoainetta, tosin eri metodilla kuin sinä.
Sinulla on ollut usein juttuja muiden moottotiekäytöksestä. Tapasi ajaa alinopeutta selittää, miksi juuri sinulle tulee tilanteita. Ei kai voi lähteä siitäkään, että muiden pitäisi myös ajaa alinopeutta perässäsi. Generoit turhia ohitustilanteita.
@_Quu kirjoitti:
On tainnut unohtua, taajamankin ulkopuolella kulkee lakisääteisesti hitaampia ajoneuvoja.
Suurempien taajamienvälissäkin on paikallista elämää, siitä syystä ohikaahaavan on vaikea hyväksyä turhalta tuntuvat 60-80 nopeusrajoitukset.
Vähän outo kommennti sikäli, että eihän Herberttiä voi sanoa kaahaajaksi hänen ajaessa - 15 rajoitukseen nähden.
@HybridRules kirjoitti:
Se on myös laillinen ajonopeus ja sikäli ok, mutta sinä ja A aiheutatte ohitustilanteita, kun ette aja rajoituksen mukaan vaan alinopeutta. Motarilla ohittaminen on tietysti melko helppoa. Et varmaankaan aja maantiellä satasen alueella 85km/h vai ajatko?
Vuosien ajan ajettuani tietoisesti navigaattorin mukaan 80 km/h rajoituksella 80 km/h ja 100 km/h rajoituksella 100 km/h tai 120 km/h rajoituksella 120 km/h, aiheutui siitä silti ohitustilanteita. Ei siis ole sellaista ajotapaa jossa ei ole joko itse ohitettavana tai ohittamassa, tai ajamassa liian lyhkäisillä turvaetäisyyksillä - Tieliikennelain 20 § on selkeällä enemmistöllä todella huonosti hallinnassa - se olisi liikennevalvonnassa sakkosampo.
Olennaista on se ajaako ajelehtimalla ihan keskiviivan tuntumassa, vai siten että ohi pääsee ilman ylimääräistä draamaa. Ohittajat puolestaan voivat ajaa lainvastaisen lähellä takana (vrt. rattijuopumuksen puhalluksen 0,5 rangaistavuuden rajaa, 0,4 promillea ei vielä ole rikos, turvaväleissä on samankaltainen metri-taulukko), ja osa vaihtaa kaistaa aivan liian aikaisin eteen. Eli ohittamaan pyrkivät aiheuttavat ne varsinaiset riskitilanteet, joista osa on täysin harmittomia, vaikka ylinopeussakko /rikesakko voitaisiin silti lähes jokaiselle määrätä.
Liikenteessä on myös peräkärrynvetäjiä, rekkoja ja linja-autoja joidenka suurimmat sallitut nopeudet ovat joko 80 tai 100 km/h, eri suuruisia mittarivirheitä jotka vaikuttavat autoilijoiden käsitykseen oikeasta ajonopeudesta, joten itseään ei pidä huijata sillä että voisi täysin esteettömästi ajaa rajoituksen mukaista nopeutta.
Hitaampi ajonopeus on ympäristöystävällisempää, taloudellisempaa ja turvallisempaa. Mutta se voi olla pitkästyttävämpää, ja joskus muutaman minuutin ajansäästöllä voi olla merkitystä - mutta jos aina on kiire, niin voi itseltään kysyä onko kyseessä enemmän oma (ajo-)tapa kuin aito aikataulun kirittäminen.
@_Quu kirjoitti:
On tainnut unohtua, taajamankin ulkopuolella kulkee lakisääteisesti hitaampia ajoneuvoja.
Suurempien taajamienvälissäkin on paikallista elämää, siitä syystä ohikaahaavan on vaikea hyväksyä turhalta tuntuvat 60-80 nopeusrajoitukset.
Vähän outo kommennti sikäli, että eihän Herberttiä voi sanoa kaahaajaksi hänen ajaessa - 15 rajoitukseen nähden.
Kommentti onkin kohdistettu heille jotka narisee liian alhaisista nopeusrajoituksista.
@Herbert kirjoitti:
105 on motarilla rajoituksen mukainen ajonopeus.
Toisaalta motarilla alinopeus ei ole kovin moitittavaa, mutta jos ei ole erityistä syytä alinopeudelle, on parempi ajaa rajoituksen mukaan muiden takia.
Mikä on erityinen syy? Kelpaako Teslamiehelle polttoainekulujen ja päästöjen leikkaus 10%?
Jos satasen maantiellä on tilaa, en yleensä aja 85 vaan 100. Miten sinä, muistelen sinun sanoneesi usein ajavasi 115?
Kyllä minulle kelpaa syyksi polttoaineen säästäminen. Itsekin olen päätynyt säästämään polttoainetta, tosin eri metodilla kuin sinä.
Sinulla on ollut usein juttuja muiden moottotiekäytöksestä. Tapasi ajaa alinopeutta selittää, miksi juuri sinulle tulee tilanteita. Ei kai voi lähteä siitäkään, että muiden pitäisi myös ajaa alinopeutta perässäsi. Generoit turhia ohitustilanteita.
Autokoulussa on jokin mennyt pahasti pieleen, kun moottoritieohitus tuntuu sinusta vaikealta. Monille muillekin paluu oikealle kaistalle on vaikea, kun meinaa osua ohitetun etulokasuojaan.
@Herbert kirjoitti:
105 on motarilla rajoituksen mukainen ajonopeus.
Toisaalta motarilla alinopeus ei ole kovin moitittavaa, mutta jos ei ole erityistä syytä alinopeudelle, on parempi ajaa rajoituksen mukaan muiden takia.
Mikä on erityinen syy? Kelpaako Teslamiehelle polttoainekulujen ja päästöjen leikkaus 10%?
Jos satasen maantiellä on tilaa, en yleensä aja 85 vaan 100. Miten sinä, muistelen sinun sanoneesi usein ajavasi 115?
Kyllä minulle kelpaa syyksi polttoaineen säästäminen. Itsekin olen päätynyt säästämään polttoainetta, tosin eri metodilla kuin sinä.
Sinulla on ollut usein juttuja muiden moottotiekäytöksestä. Tapasi ajaa alinopeutta selittää, miksi juuri sinulle tulee tilanteita. Ei kai voi lähteä siitäkään, että muiden pitäisi myös ajaa alinopeutta perässäsi. Generoit turhia ohitustilanteita.
Autokoulussa on jokin mennyt pahasti pieleen, kun moottoritieohitus tuntuu sinusta vaikealta. Monille muillekin paluu oikealle kaistalle on vaikea, kun meinaa osua ohitetun etulokasuojaan.
Eipä käyty Helsingin keskustaa kauempana autokoulussa eikä inssiajossa.
@Herbert kirjoitti:
105 on motarilla rajoituksen mukainen ajonopeus.
Toisaalta motarilla alinopeus ei ole kovin moitittavaa, mutta jos ei ole erityistä syytä alinopeudelle, on parempi ajaa rajoituksen mukaan muiden takia.
Mikä on erityinen syy? Kelpaako Teslamiehelle polttoainekulujen ja päästöjen leikkaus 10%?
Jos satasen maantiellä on tilaa, en yleensä aja 85 vaan 100. Miten sinä, muistelen sinun sanoneesi usein ajavasi 115?
Kyllä minulle kelpaa syyksi polttoaineen säästäminen. Itsekin olen päätynyt säästämään polttoainetta, tosin eri metodilla kuin sinä.
Sinulla on ollut usein juttuja muiden moottotiekäytöksestä. Tapasi ajaa alinopeutta selittää, miksi juuri sinulle tulee tilanteita. Ei kai voi lähteä siitäkään, että muiden pitäisi myös ajaa alinopeutta perässäsi. Generoit turhia ohitustilanteita.
Autokoulussa on jokin mennyt pahasti pieleen, kun moottoritieohitus tuntuu sinusta vaikealta. Monille muillekin paluu oikealle kaistalle on vaikea, kun meinaa osua ohitetun etulokasuojaan.
Eipä käyty Helsingin keskustaa kauempana autokoulussa eikä inssiajossa.
No ei ole ihme jos maantieajo ei suju suomalaisilta. Ajetaan kuin Mannerheimintiellä pitkin Suomenniemeä, mutta kovempaa.
@Herbert kirjoitti:
105 on motarilla rajoituksen mukainen ajonopeus.
Toisaalta motarilla alinopeus ei ole kovin moitittavaa, mutta jos ei ole erityistä syytä alinopeudelle, on parempi ajaa rajoituksen mukaan muiden takia.
Mikä on erityinen syy? Kelpaako Teslamiehelle polttoainekulujen ja päästöjen leikkaus 10%?
Jos satasen maantiellä on tilaa, en yleensä aja 85 vaan 100. Miten sinä, muistelen sinun sanoneesi usein ajavasi 115?
Kyllä minulle kelpaa syyksi polttoaineen säästäminen. Itsekin olen päätynyt säästämään polttoainetta, tosin eri metodilla kuin sinä.
Sinulla on ollut usein juttuja muiden moottotiekäytöksestä. Tapasi ajaa alinopeutta selittää, miksi juuri sinulle tulee tilanteita. Ei kai voi lähteä siitäkään, että muiden pitäisi myös ajaa alinopeutta perässäsi. Generoit turhia ohitustilanteita.
Autokoulussa on jokin mennyt pahasti pieleen, kun moottoritieohitus tuntuu sinusta vaikealta. Monille muillekin paluu oikealle kaistalle on vaikea, kun meinaa osua ohitetun etulokasuojaan.
Eipä käyty Helsingin keskustaa kauempana autokoulussa eikä inssiajossa.
No ei ole ihme jos maantieajo ei suju suomalaisilta. Ajetaan kuin Mannerheimintiellä pitkin Suomenniemeä, mutta kovempaa.
Minä olen ajanut Arkadiankatua Helsingin keskustassa toistasataa poliisisaattueessa.
@Herbert kirjoitti:
105 on motarilla rajoituksen mukainen ajonopeus.
Toisaalta motarilla alinopeus ei ole kovin moitittavaa, mutta jos ei ole erityistä syytä alinopeudelle, on parempi ajaa rajoituksen mukaan muiden takia.
Mikä on erityinen syy? Kelpaako Teslamiehelle polttoainekulujen ja päästöjen leikkaus 10%?
Jos satasen maantiellä on tilaa, en yleensä aja 85 vaan 100. Miten sinä, muistelen sinun sanoneesi usein ajavasi 115?
Kyllä minulle kelpaa syyksi polttoaineen säästäminen. Itsekin olen päätynyt säästämään polttoainetta, tosin eri metodilla kuin sinä.
Sinulla on ollut usein juttuja muiden moottotiekäytöksestä. Tapasi ajaa alinopeutta selittää, miksi juuri sinulle tulee tilanteita. Ei kai voi lähteä siitäkään, että muiden pitäisi myös ajaa alinopeutta perässäsi. Generoit turhia ohitustilanteita.
Autokoulussa on jokin mennyt pahasti pieleen, kun moottoritieohitus tuntuu sinusta vaikealta. Monille muillekin paluu oikealle kaistalle on vaikea, kun meinaa osua ohitetun etulokasuojaan.
Eipä käyty Helsingin keskustaa kauempana autokoulussa eikä inssiajossa.
No ei ole ihme jos maantieajo ei suju suomalaisilta. Ajetaan kuin Mannerheimintiellä pitkin Suomenniemeä, mutta kovempaa.
Minä olen ajanut Arkadiankatua Helsingin keskustassa toistasataa poliisisaattueessa.
@Herbert kirjoitti:
105 on motarilla rajoituksen mukainen ajonopeus.
Toisaalta motarilla alinopeus ei ole kovin moitittavaa, mutta jos ei ole erityistä syytä alinopeudelle, on parempi ajaa rajoituksen mukaan muiden takia.
Mikä on erityinen syy? Kelpaako Teslamiehelle polttoainekulujen ja päästöjen leikkaus 10%?
Jos satasen maantiellä on tilaa, en yleensä aja 85 vaan 100. Miten sinä, muistelen sinun sanoneesi usein ajavasi 115?
Kyllä minulle kelpaa syyksi polttoaineen säästäminen. Itsekin olen päätynyt säästämään polttoainetta, tosin eri metodilla kuin sinä.
Sinulla on ollut usein juttuja muiden moottotiekäytöksestä. Tapasi ajaa alinopeutta selittää, miksi juuri sinulle tulee tilanteita. Ei kai voi lähteä siitäkään, että muiden pitäisi myös ajaa alinopeutta perässäsi. Generoit turhia ohitustilanteita.
Autokoulussa on jokin mennyt pahasti pieleen, kun moottoritieohitus tuntuu sinusta vaikealta. Monille muillekin paluu oikealle kaistalle on vaikea, kun meinaa osua ohitetun etulokasuojaan.
Eipä käyty Helsingin keskustaa kauempana autokoulussa eikä inssiajossa.
No ei ole ihme jos maantieajo ei suju suomalaisilta. Ajetaan kuin Mannerheimintiellä pitkin Suomenniemeä, mutta kovempaa.
Minä olen ajanut Arkadiankatua Helsingin keskustassa toistasataa poliisisaattueessa.
Ja matka päättyi hautausmaalle.
Sinnepä juuri, korkeat valtionvieraat meni laskemaan seppeleitä.
@Herbert kirjoitti:
105 on motarilla rajoituksen mukainen ajonopeus.
Toisaalta motarilla alinopeus ei ole kovin moitittavaa, mutta jos ei ole erityistä syytä alinopeudelle, on parempi ajaa rajoituksen mukaan muiden takia.
Mikä on erityinen syy? Kelpaako Teslamiehelle polttoainekulujen ja päästöjen leikkaus 10%?
Jos satasen maantiellä on tilaa, en yleensä aja 85 vaan 100. Miten sinä, muistelen sinun sanoneesi usein ajavasi 115?
Kyllä minulle kelpaa syyksi polttoaineen säästäminen. Itsekin olen päätynyt säästämään polttoainetta, tosin eri metodilla kuin sinä.
Hyvä. HR on hyväksynyt erityisen syyn, joten 105 on ok. Pulinat pois.
Sinulla on ollut usein juttuja muiden moottotiekäytöksestä. Tapasi ajaa alinopeutta selittää, miksi juuri sinulle tulee tilanteita. Ei kai voi lähteä siitäkään, että muiden pitäisi myös ajaa alinopeutta perässäsi. Generoit turhia ohitustilanteita.
Virkistätkö muistiani, mihin ongelmiin olen ns. alinopeuteni takia joutunut?
Eilen onnittelin itseäni motarilla tilanteen lukemisesta. Edessäni n. 200 m päässä ajoi auto A, jonka B saavutti (ohitti minut vähän aiemmin). Samaan aikaan vielä nopeampi C tuli paikalle vasenta kaistaa. Ennustin konfliktin ohtustilanteessa.
B alkoikin siirtyä vasemmalle, mutta viime huomasi kuitenkin suunnilleen kohdallaan olleen C:n. Aikoi siis ohittaa, muttei ennakoinut tilannetta, vaan eli hetkessä.
Virhe 1: B:n ajotavassa aletaan valua vasemmalle ja sitten katsotaan, onko kaistan vaihtoon tilaa. Vilkku menee päälle vasta, ollaan jo selvästi vaihtamassa kaistaa. Ei siis ajoissa ennen aiottua toimenpidettä. Motarilla arviolta 95% syyllistyy tähän. Itse olen tehnyt sen verran töitä, että olen oppinut tuosta tavasta pois.
Tilanne jatkuu. C menee menojansa, mutta B ei lähdekään ohitukseen, vaan jää iskuetäisyydelle A:sta. Lähestymme n. kilsan päässä olevaa liittymää. Totean, että B aikoo poistua siitä. Näin tapahtui.
B olisi halunnut ajaa lujempaa kuin A, mutta lopulta ei enää viitsinyt ohittaa, koska olisi joutunut poistumssn rampille heti ohituksen jälkeen. Hyvä päätös. A:ta suurempi tavoitenopeus aiheutti silti tarpeen roikkua A:n puskurissa.
Et sitten pyytänyt kaveria hidastamaan kun lähestyitte porotokkaa?
Itse annan vaimolle ja joskus poikakin on ratissa, ohjeita kun tilanne on kehittymässä. Vaimo on kommentoinut pohjat kun vuosia sitten ajoi mielestäni liian lähellä edelläajavaa ja kehoitin jättämään enemmän väliä.. ”en halua hidastella”
Jos A:lla ei olisi ollut liian alhainun tavoitenopeus, et olisi saanut jutun aihetta, vaan llikenne olisi sujunut seesteisesti.
Hidastelu on tunne siitä että tekee jotakin hitaammin kuin mikä tuntuisi luontevalta. Moottoritiellä esimerkiksi 80 km/h tuntuu omituiselta jollei tarkista nopeutta mittarista, kun luonteva nopeus on tien leveyden vuoksi paljon korkeampi.
Vaan tuskin monikaan harkitusti ja tietoisesti haluaa aiheuttaa liikennevahingon, eli se mikä on tunne ripeydestä voikin olla ihan arkista hosumista, tarpeetonta harkitsematonta hoppuilua jolla pääsee nopeammin viimeiseksi jonon päähän tms. Ja voihan sitä saada kiveniskemän tuulilasiinsakin kunhan antaa kohtalolle tarpeeksi monta tilaisuutta siihen.
"Onnettomuustyypeistä eniten tie- ja katuverkolla tapahtui peräänajo-vahinkoja. Niitä tapahtui v. 2022 yhteensä 12 214 kappaletta (henkilövahinkoja 2402 ihmiselle), mikä oli noin 30 prosenttia kaikista vahingoista."
https://www.lvk.fi/onnettomuustietoinstituutti/tilastot-ja-julkaisut/otin-liikennevahinkotilasto/
Jos ei koe turvallisuustekijöitä realistisena perusteena ajaa riskittömämmin, niin hitaampi ja ennakoiva ajo on myös taloudellisempaa sekä vähäpäästöisempää.
Kuskille huomauttaminen on hankala asia. Liian aikaisin ei viitsi, saisi jatkuvasti olla sanomassa. Kuitenkin ennen kuin on myöhäistä pitäisi sanoa. Sekin on hiukan eri asia, eikö huomaa, vai eikö ymmärrä. Ja se, kuka on ratissa.
Moottoritiellä on käytössä kaikki nopeudet 80...120 + ylinopeudella sooloilijat. Siihen pitää taipua. Minä ja A ajoimme n. 105 km/h, minusta se on ihan ok ajonopeus. Rajoitus 120. Kukaan ei ajanut ainakaan merkittävää ylinopeutta.
Kun polttoaineiden hinnat pari vuotta sitten pomppasivat, vaikutuksen ajonopeuksiin huomasi selvästi. Moottoritiellä 100 riitti useimmille, 120 ajoi vain harvat. Seuraavana talvena tuli tietysti talvirajoitukset. Keväällä hinnat oli edelleen ylhäällä, mutta niihin oli totuttu. Ajonopeudet palasivat kesärajoitusten myötä ennalleen.
HR vitsailee A:n väärällä tavoitenopeudella, mutta kuka määrittelee oikean? Nopeimmin ajavatko.
Kuten huomaat aiheutat ohitustilanteita ja siis epäjatkuvuuskohtia liikennevirtaan ja siten lisäät todennäköisyyttä onnettomuuksille eli kasvatat riskiä. Liikenteessä olisi parempi ajatella kokonaisuutta kuin omaa välitöntä etua tai mielihalua. Alinopeus on rangaistavaa vain harvoissa tilanteissa, mutta alinopeudella ajaminen ei ole kohteliasta muita autoilijoita kohtaan.
Onko 105 alinopeutta?
Rippuu tietysti vallitsevasta nopeusrajoituksesta. 80km/h alueella 105km/h on jo sakon tuova ylinopeus. 120km/h alueella 105 on sallittu alinopeus. On hyvä huomata, että liikenteessä kannattaa joustaa muiden hyväksi eli mieluummin ei aja tietoisesti hitaammin kuin mihin nopeuteen tie on sertifioitu, jos tiellä on muutakin liikennettä. Ohitustilanteiden kaivamista nenästään kannattaa välttää vaikka motari tietysti on helpoin paikka ohituksille.
Toisaalta motarilla alinopeus ei ole kovin moitittavaa, mutta jos ei ole erityistä syytä alinopeudelle, on parempi ajaa rajoituksen mukaan muiden takia. Jos koet itsesi epävarmaksi äärinopeuksilla kuten 120km/h, on parempi ajaa alinopeutta.
Minä ja A ajoimme n. 105 km/h, minusta se on ihan ok ajonopeus. Rajoitus 120.
HR:n juttuja lukiessa ymmärtää, miksi Suomessa kaikki on alkanut mennä pieleen. Ns. parhaat yksilöt luulevat, että kaikki muut ovat tahallaan heidän haittanaan ja heitä olisi hyvä rankaista, että oppivat ainakin siirtymään kunnolla syrjään oikeiden ihmisten elämästä.
Se on myös laillinen ajonopeus ja sikäli ok, mutta sinä ja A aiheutatte ohitustilanteita, kun ette aja rajoituksen mukaan vaan alinopeutta. Motarilla ohittaminen on tietysti melko helppoa. Et varmaankaan aja maantiellä satasen alueella 85km/h vai ajatko?
105 on motarilla rajoituksen mukainen ajonopeus.
Mikä on erityinen syy? Kelpaako Teslamiehelle polttoainekulujen ja päästöjen leikkaus 10%?
Jos satasen maantiellä on tilaa, en yleensä aja 85 vaan 100. Miten sinä, muistelen sinun sanoneesi usein ajavasi 115?
HR ei muistaakseni uskalla ajaa kunnon ylinopeutta, joka vaikuttaisi myös matka-aikaan, vaan sopivasti yli rajoituksen. Satasen alueella nopeus voisi olla 105. Kumpi on parempi HR:n pyrkivälle ajotavalle, se että toiset ajavat 85 ja ovat siksi helppoja ohittaa vai se että toiset ajavat noin 100 ja HR ei saa kummoistakaan nopeuseroa ohituksiinsa?
– Tieliikennelaista löytyy 54 §, tarpeettoman ja häiritsevän ajon kielto. Varsinaisesti tieliikennelaista ei löydy kohtaa, jossa kiellettäisiin merkittävä alinopeus, ellei sitä ole liikennemerkillä erikseen merkitty.
On tainnut unohtua, taajamankin ulkopuolella kulkee lakisääteisesti hitaampia ajoneuvoja.
Suurempien taajamienvälissäkin on paikallista elämää, siitä syystä ohikaahaavan on vaikea hyväksyä turhalta tuntuvat 60-80 nopeusrajoitukset.
Lisäksi teillä on risteyksiä, joista pitäisi päästä turvallisesti yli tai mukaan ison tien liikenteeseen. Siksi on rajoituksia, joita pitäisi jopa noudattaa.
Kyllä minulle kelpaa syyksi polttoaineen säästäminen. Itsekin olen päätynyt säästämään polttoainetta, tosin eri metodilla kuin sinä.
Sinulla on ollut usein juttuja muiden moottotiekäytöksestä. Tapasi ajaa alinopeutta selittää, miksi juuri sinulle tulee tilanteita. Ei kai voi lähteä siitäkään, että muiden pitäisi myös ajaa alinopeutta perässäsi. Generoit turhia ohitustilanteita.
Vähän outo kommennti sikäli, että eihän Herberttiä voi sanoa kaahaajaksi hänen ajaessa - 15 rajoitukseen nähden.
Vuosien ajan ajettuani tietoisesti navigaattorin mukaan 80 km/h rajoituksella 80 km/h ja 100 km/h rajoituksella 100 km/h tai 120 km/h rajoituksella 120 km/h, aiheutui siitä silti ohitustilanteita. Ei siis ole sellaista ajotapaa jossa ei ole joko itse ohitettavana tai ohittamassa, tai ajamassa liian lyhkäisillä turvaetäisyyksillä - Tieliikennelain 20 § on selkeällä enemmistöllä todella huonosti hallinnassa - se olisi liikennevalvonnassa sakkosampo.
Olennaista on se ajaako ajelehtimalla ihan keskiviivan tuntumassa, vai siten että ohi pääsee ilman ylimääräistä draamaa. Ohittajat puolestaan voivat ajaa lainvastaisen lähellä takana (vrt. rattijuopumuksen puhalluksen 0,5 rangaistavuuden rajaa, 0,4 promillea ei vielä ole rikos, turvaväleissä on samankaltainen metri-taulukko), ja osa vaihtaa kaistaa aivan liian aikaisin eteen. Eli ohittamaan pyrkivät aiheuttavat ne varsinaiset riskitilanteet, joista osa on täysin harmittomia, vaikka ylinopeussakko /rikesakko voitaisiin silti lähes jokaiselle määrätä.
Liikenteessä on myös peräkärrynvetäjiä, rekkoja ja linja-autoja joidenka suurimmat sallitut nopeudet ovat joko 80 tai 100 km/h, eri suuruisia mittarivirheitä jotka vaikuttavat autoilijoiden käsitykseen oikeasta ajonopeudesta, joten itseään ei pidä huijata sillä että voisi täysin esteettömästi ajaa rajoituksen mukaista nopeutta.
Hitaampi ajonopeus on ympäristöystävällisempää, taloudellisempaa ja turvallisempaa. Mutta se voi olla pitkästyttävämpää, ja joskus muutaman minuutin ajansäästöllä voi olla merkitystä - mutta jos aina on kiire, niin voi itseltään kysyä onko kyseessä enemmän oma (ajo-)tapa kuin aito aikataulun kirittäminen.
Kommentti onkin kohdistettu heille jotka narisee liian alhaisista nopeusrajoituksista.
Autokoulussa on jokin mennyt pahasti pieleen, kun moottoritieohitus tuntuu sinusta vaikealta. Monille muillekin paluu oikealle kaistalle on vaikea, kun meinaa osua ohitetun etulokasuojaan.
Eipä käyty Helsingin keskustaa kauempana autokoulussa eikä inssiajossa.
No ei ole ihme jos maantieajo ei suju suomalaisilta. Ajetaan kuin Mannerheimintiellä pitkin Suomenniemeä, mutta kovempaa.
Minä olen ajanut Arkadiankatua Helsingin keskustassa toistasataa poliisisaattueessa.
Ja matka päättyi hautausmaalle.
Sinnepä juuri, korkeat valtionvieraat meni laskemaan seppeleitä.
En minäkään inssissä taajamasta poistunut. Ajotunneilla poistuttiin.
Hyvä. HR on hyväksynyt erityisen syyn, joten 105 on ok. Pulinat pois.
Virkistätkö muistiani, mihin ongelmiin olen ns. alinopeuteni takia joutunut?