Uudet nopeusrajoitukset !

418 kommenttia
2456714
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Tarkoittaa sitä, ettei kummastakaan jää juurikaan kiinni, jos ylittää/alittaa, saati tulisi sakotetuksi. Näin uskoisin.

    Teillä on erikoinen asenne rajoituksia kohtaan, niitä noudatetaan kiinni jäämisen riskin mukaan.

    Eikö sitten muilla ole?
    Kyllä minä ajan ylinopeutta silloin, kun koen kiinnijäämisriskin mahdollisimman pieneksi.
    En toki aina aja ylinopeutta tai pysäköi maastoon ilman maanomistajan lupaa, mutta joskus kuitenkin olen niin tehnyt ja tulen jatkossa tekemään.

      
  • muokattu 09.07.2024 08:49

    @Lukija68121 kirjoitti:

    Kyllä minä ajan ylinopeutta silloin, kun koen kiinnijäämisriskin mahdollisimman pieneksi.

    Teknisesti ottaen minäkin ajan hyvin usein ylinopeutta, kun asetan maantiellä cruisen mittariston tasalukuun, jolloin nopeus on GPS-tarkistettuna n. 2-4 km yli rajoituksen. Lievää vaihtelua on, riippuen siitä ajanko 60 vai 120 alueella, kilsa pari sinne tänne.

    Oletko sinä erään kirjoittajan tapaan "säännöllisesti +10km/h yli" -kuski, tai jotakin muuta? Vähän siis riippuu minun makuni mukaan mittakaavasta, jos tuolla lailla "elvistelee" kanssa. Minun ohi mennään usein heilahtamalla ja lisäksi taakse ilmestyy "työntäjiä" välillä.

    En toki aina aja ylinopeutta tai pysäköi maastoon ilman maanomistajan lupaa, mutta joskus kuitenkin olen niin tehnyt ja tulen jatkossa tekemään.

    Ihan nippelitietona, niin mikä maastoon pysäköinti tulkitaan sellaiseksi, että siihen tarvitaan maanomistajan lupa?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija68121 kirjoitti:

    Kyllä minä ajan ylinopeutta silloin, kun koen kiinnijäämisriskin mahdollisimman pieneksi.

    Teknisesti ottaen minäkin ajan hyvin usein ylinopeutta, kun asetan maantiellä cruisen mittariston tasalukuun, jolloin nopeus on GPS-tarkistettuna n. 2-4 km yli rajoituksen. Lievää vaihtelua on, riippuen siitä ajanko 60 vai 120 alueella, kilsa pari sinne tänne.

    Oletko sinä erään kirjoittajan tapaan "säännöllisesti +10km/h yli" -kuski, tai jotakin muuta? Vähän siis riippuu minun makuni mukaan mittakaavasta, jos tuolla lailla "elvistelee" kanssa. Minun ohi mennään usein heilahtamalla ja lisäksi taakse ilmestyy "työntäjiä" välillä.

    En toki aina aja ylinopeutta tai pysäköi maastoon ilman maanomistajan lupaa, mutta joskus kuitenkin olen niin tehnyt ja tulen jatkossa tekemään.

    Ihan nippelitietona, niin mikä maastoon pysäköinti tulkitaan sellaiseksi, että siihen tarvitaan maanomistajan lupa?

    Mikä on mittariston tasaluku, joka on 2-4 yli todellisen? Jos nopeusmittari näyttää 60, ei nopeus saa olla yli 60. Asetus 60 tuskin sekään saa olla yli 60. Onko esim. 61 tasaluku tässä yhteydessä?

    Henkilöautossa minulla on yksi pykälä 2 km/h ja matkailuautossa on jatkuva säätö tasanopeusasetuksessa. Niillä pystyy halutessaan asettamaan oikeankin nopeuden, mutta toiset haluavat, että asetus olisi tuon 2-4 yli. Miksi niin pitää olla?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Kumppanilla on erityinen kyky silputa keskustelu ja lauseet sellaiseen muotoon ettei kukaan pysy mukana.

    SInulla on erityinen kyky paeta tuollaisen kommentoinnin taakse. Huhhei... Mitä tulee lauseiden muotoiluun omissa kirjoituksissasi, niin...

    Varsinkin oletukseni siitä, että kuvittelet kirjoittavasi tyhjentävästi ja ilman tarvetta kenenkään vasta-argumentointiin olisi outoa, jos pitää paikkansa.

    En tiedä teetkö niin tieten tahtoen vai huomaamatta, mutta niin kuitenkin teet.

    Keskittymällä omaan ajamiseen liikenneturvallisuus paranee kuin itsestään, toisten virheiden puntarointi on täysin turhaa.

    Edellä esittämäni lause pakotti sinut vasta-argumentointiin, vaikka toiset ottivat sen hyväksyvästi. Vänkäyksesi asiasta kuin asiasta venyy helposti sataan sivuun jos vain joku jaksaa vääntää kanssasi niin kauan. Sadan sivun jälkeen palaat ensimmäiselle sivulle todeten tässähän se oli kerrottu tyhjentävästi, kuin tajuten itse mitä tuli tehtyä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Kumppanilla on erityinen kyky silputa keskustelu ja lauseet sellaiseen muotoon ettei kukaan pysy mukana.

    SInulla on erityinen kyky paeta tuollaisen kommentoinnin taakse. Huhhei... Mitä tulee lauseiden muotoiluun omissa kirjoituksissasi, niin...

    Varsinkin oletukseni siitä, että kuvittelet kirjoittavasi tyhjentävästi ja ilman tarvetta kenenkään vasta-argumentointiin olisi outoa, jos pitää paikkansa.

    En minä mihinkään pakene, kanssasi menee vaan liikaa aikaa selvienkin asioiden kanssa. Loputon jankkaus ja vatvominen selvien asioiden kanssa ei vaan nappaa.

      1
  • 90 tarjoaa mahdollisuuden pienemmällä kynnyksellä pudottaa rajoitusta satasesta kuin 80.

    Meillä on myös tavoitteena nollavisio ja sen taustoihin on kirjattu mm. suurin nopeus pääteille ilman ajokaistojen erottelua 80. Tämä ei ole realismia kuten ei kaikkien satasen teiden varustaminen keskikaiteellakaan, mutta 90 käyttö tuo tavoitteen lähemmäs.

    90 on helppo perustella järkeväksi mm. nopeuseroilla raskaan liikenteen suhteen, joten tällaiseen kokeiluun on helppo saada lupa. Monihan sitä on myös kaivannut toiveena nostaa 80 -> 90 ja/tai käyttää 90 talvella. Nämä lienee turhia toiveita.

      2
  • Nykyiset nopeudet ovat toimivia eikä muutoksiin ole tarvetta. Teiden kuntoa kohentamalla saadaan turvallisuutta parannettua. Moottoriteillä (120 km/h) satasta ajavien ohi pääsee jokainen joka haluaa, tästä vänkääminen on jokseenkin turhaa.

      2
  • @tracktest kirjoitti:
    Nykyiset nopeudet ovat toimivia eikä muutoksiin ole tarvetta. Teiden kuntoa kohentamalla saadaan turvallisuutta parannettua. Moottoriteillä (120 km/h) satasta ajavien ohi pääsee jokainen joka haluaa, tästä vänkääminen on jokseenkin turhaa.

    Menee rahat Petterin junanrataan. Käy taas tälläkin kaudella niin, että aluksi laitetaan pari senttiä uutta asvalttia sinne tänne vanhan ja huonon päälle, rakennetaan jotain uutta ja se muu kohennus jää tekemättä.

    Kauankohan ne viiskymppiset asvaltit kestävät uuden asvaltin alla? Rungot ainakin notkuu monin paikoin.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Nykyiset nopeudet ovat toimivia eikä muutoksiin ole tarvetta. Teiden kuntoa kohentamalla saadaan turvallisuutta parannettua. Moottoriteillä (120 km/h) satasta ajavien ohi pääsee jokainen joka haluaa, tästä vänkääminen on jokseenkin turhaa.

    Menee rahat Petterin junanrataan. Käy taas tälläkin kaudella niin, että aluksi laitetaan pari senttiä uutta asvalttia sinne tänne vanhan ja huonon päälle, rakennetaan jotain uutta ja se muu kohennus jää tekemättä.

    Kauankohan ne viiskymppiset asvaltit kestävät uuden asvaltin alla? Rungot ainakin notkuu monin paikoin.

    Parin sentin uusi pinta murenee muutaman vuoden aikana, joten säästäminen väärässä paikassa tulee entistä kalliimmaksi. Ennen vedettiin uutta pintaa viiden sentin paksuudelta ja tie kesti vuosia eteenpäin. Säästämisessä on sekin huono puoli, että asfaltin koostumusta heikennetään samaa tahtia kuin pinta ohenee.

      
  • Joukkoliikennettä on kehitettävä yksityisautoilun vähentämiseksi ja yksityisautoille on asetettava progressiivinen vero, joka perustuu auton kokonaismassaan.

      
  • Ei liity nopeusrajoituksiin.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Ei liity nopeusrajoituksiin.

    Se liittyy aiempaan keskusteluun pintojen kulutuskestävyydestä.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Joukkoliikennettä on kehitettävä yksityisautoilun vähentämiseksi ja yksityisautoille on asetettava progressiivinen vero, joka perustuu auton kokonaismassaan.

    Loistava idea.
    Meillä aurataan joka talvi linja-autopysäkit, vaikka linja-autoja ei ole näkynyt enää vuosiin.
    Taidan heti kysyä kuukausilipun hintaa...

      
  • @Lukija68121 kirjoitti:

    Loistava idea.
    Meillä aurataan joka talvi linja-autopysäkit, vaikka linja-autoja ei ole näkynyt enää vuosiin.
    Taidan heti kysyä kuukausilipun hintaa...

    Ja ideatasolla se usein pysyykin, sillä vihreitä, ps ja työväenpuolueita kiinnostaa enemmän mahdollisten maahanmuuttajien työllistäminen kuin omien kansalaisten hyvinvointi.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    Mikä on mittariston tasaluku, joka on 2-4 yli todellisen? Jos nopeusmittari näyttää 60, ei nopeus saa olla yli 60. Asetus 60 tuskin sekään saa olla yli 60. Onko esim. 61 tasaluku tässä yhteydessä?

    Esimerkinomaisesti: asetan mittariston lukemaan 105 (käytännössä adaptiivisen vakkarin lukema), jolloin GPS-nopeus on öbaut 101-102. Aika simppeliä, ei tarvitse väkisin yrittää olla nokkelampi kuin oletkaan.,

    Henkilöautossa minulla on yksi pykälä 2 km/h ja matkailuautossa on jatkuva säätö tasanopeusasetuksessa. Niillä pystyy halutessaan asettamaan oikeankin nopeuden, mutta toiset haluavat, että asetus olisi tuon 2-4 yli. Miksi niin pitää olla?

    En osaa sanoa, mutta meillä on oman ja vaimon autoissa eri määrä lisäystä/vähennystä vakkarin napsuilla. Ei taida löytyä mitään standardia?

      
  • muokattu 09.07.2024 22:36

    @tracktest kirjoitti:

    En minä mihinkään pakene, kanssasi menee vaan liikaa aikaa selvienkin asioiden kanssa. Loputon jankkaus ja vatvominen selvien asioiden kanssa ei vaan nappaa.

    Tämän ajankin olisit voinut käyttää loputtoman mollaamiseni sijaan vastataksesi ihan selvään asiaan, jota kysyin. Ei ihan nappaa....

    Katsotaas, olisko tässä sellaisen tynkää...

    Keskittymällä omaan ajamiseen liikenneturvallisuus paranee kuin itsestään, toisten virheiden puntarointi on täysin turhaa. Edellä esittämäni lause pakotti sinut vasta-argumentointiin, vaikka toiset ottivat sen hyväksyvästi. Vänkäyksesi asiasta kuin asiasta venyy helposti sataan sivuun jos vain joku jaksaa vääntää kanssasi niin kauan. Sadan sivun jälkeen palaat ensimmäiselle sivulle todeten tässähän se oli kerrottu tyhjentävästi, kuin tajuten itse mitä tuli tehtyä.

    No ei, ei ollut. Eikä iso hiljaisuus tarkoita mitään, saati pari peukkua sinulle.

    Voi olla hyvinkin, että keskityt liikenteessä omaan ajamiseesi, pitkälti. Mutta tänne tulet puntaroimaan sitten siinä kuin muutkin. Mitä eroa? Etkö oikeasti tunnista vertailua, puntarointi on puntarointia?

    Enkä usko sekuntiakaan, että olisit niin tyyni liikenteessä, ettei mielessäsi kävisi manata - tietenkin tilanteesta riippuen - jotakin sinulle murhetta aiheuttanut kanssakuskia. Sinun aiemmista kirjoituksistakin voi hyvin pitkälle niin päätellä. Ei mitkään suorat lainauksesi liikennesääntöjen rautalankaohjeistuksesta sitä muuta.

    "Ajamalla paremmin tulee ajaneeksi paremmin ja liikennesääntöjä tulisi noudattaa niin säännöt toteutuu". Jep....

      
  • muokattu 09.07.2024 22:17

    @Lukija336949 kirjoitti:

    Ja ideatasolla se usein pysyykin, sillä vihreitä, ps ja työväenpuolueita kiinnostaa enemmän mahdollisten maahanmuuttajien työllistäminen kuin omien kansalaisten hyvinvointi.

    Miten kokoomuksen, ruotsalaisten, persujen, kristillisten, keskustan ja liikenytin kiinnostuksessa asia sitten näkyy suotuisammin?

      
  • muokattu 09.07.2024 23:33

    @Lukija336949 kirjoitti:

    @Lukija68121 kirjoitti:

    Loistava idea.
    Meillä aurataan joka talvi linja-autopysäkit, vaikka linja-autoja ei ole näkynyt enää vuosiin.
    Taidan heti kysyä kuukausilipun hintaa...

    Ja ideatasolla se usein pysyykin, sillä vihreitä, ps ja työväenpuolueita kiinnostaa enemmän mahdollisten maahanmuuttajien työllistäminen kuin omien kansalaisten hyvinvointi.

    Ei liity mitenkään otsikon alle, mutta en muista, että kyseiset tahot olisivat erityisesti työperäistä maahanmuuttoa lisäämässä, vaan toivottavat kaikki tervetulleiksi. Paitsi tietysti ps, mikäli ymmärrän lyhenteen oikein.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija209751 kirjoitti:

    Mikä on mittariston tasaluku, joka on 2-4 yli todellisen? Jos nopeusmittari näyttää 60, ei nopeus saa olla yli 60. Asetus 60 tuskin sekään saa olla yli 60. Onko esim. 61 tasaluku tässä yhteydessä?

    Esimerkinomaisesti: asetan mittariston lukemaan 105 (käytännössä adaptiivisen vakkarin lukema), jolloin GPS-nopeus on öbaut 101-102. Aika simppeliä, ei tarvitse väkisin yrittää olla nokkelampi kuin oletkaan.,

    Henkilöautossa minulla on yksi pykälä 2 km/h ja matkailuautossa on jatkuva säätö tasanopeusasetuksessa. Niillä pystyy halutessaan asettamaan oikeankin nopeuden, mutta toiset haluavat, että asetus olisi tuon 2-4 yli. Miksi niin pitää olla?

    En osaa sanoa, mutta meillä on oman ja vaimon autoissa eri määrä lisäystä/vähennystä vakkarin napsuilla. Ei taida löytyä mitään standardia?

    Tasaluvulle ei ole mitään tarkkaa määritelmää, 104 on aivan yhtä hyvin tasaluku kuin 105. Itse nopeusrajoituksissa ja auton nopeudessa ymmärrän tasaluvuksi 10, 20, 30 ja niin edelleen kympin välein.

    Tuosta voi hypätä tasarahaan. 119,95 voi olla tasaraha jos asiakas maksaa sen tasan. Ja kauppojen mielestä euron päivillä kaikki voi maksaa monta euroa.

      
  • muokattu 10.07.2024 08:21

    @Kumppani kirjoitti:
    En osaa sanoa, mutta meillä on oman ja vaimon autoissa eri määrä lisäystä/vähennystä vakkarin napsuilla. Ei taida löytyä mitään standardia?

    Olen törmännyt kolmeen "standardiin": 1 ja 2 km/h sekä 1 maili tunnissa. (Vaikka mitään muuta maileihin viittaavaakaan autossa ei ole.)

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    En minä mihinkään pakene, kanssasi menee vaan liikaa aikaa selvienkin asioiden kanssa. Loputon jankkaus ja vatvominen selvien asioiden kanssa ei vaan nappaa.

    Tämän ajankin olisit voinut käyttää loputtoman mollaamiseni sijaan vastataksesi ihan selvään asiaan, jota kysyin. Ei ihan nappaa....

    Katsotaas, olisko tässä sellaisen tynkää...

    Keskittymällä omaan ajamiseen liikenneturvallisuus paranee kuin itsestään, toisten virheiden puntarointi on täysin turhaa. Edellä esittämäni lause pakotti sinut vasta-argumentointiin, vaikka toiset ottivat sen hyväksyvästi. Vänkäyksesi asiasta kuin asiasta venyy helposti sataan sivuun jos vain joku jaksaa vääntää kanssasi niin kauan. Sadan sivun jälkeen palaat ensimmäiselle sivulle todeten tässähän se oli kerrottu tyhjentävästi, kuin tajuten itse mitä tuli tehtyä.

    No ei, ei ollut. Eikä iso hiljaisuus tarkoita mitään, saati pari peukkua sinulle.

    Voi olla hyvinkin, että keskityt liikenteessä omaan ajamiseesi, pitkälti. Mutta tänne tulet puntaroimaan sitten siinä kuin muutkin. Mitä eroa? Etkö oikeasti tunnista vertailua, puntarointi on puntarointia?

    Enkä usko sekuntiakaan, että olisit niin tyyni liikenteessä, ettei mielessäsi kävisi manata - tietenkin tilanteesta riippuen - jotakin sinulle murhetta aiheuttanut kanssakuskia. Sinun aiemmista kirjoituksistakin voi hyvin pitkälle niin päätellä. Ei mitkään suorat lainauksesi liikennesääntöjen rautalankaohjeistuksesta sitä muuta.

    "Ajamalla paremmin tulee ajaneeksi paremmin ja liikennesääntöjä tulisi noudattaa niin säännöt toteutuu". Jep....

    Kohdallasi on useimmiten kyse pitkällisestä vatvomisesta ja jopa jankkauksesta, näin on todennut minun lisäkseni muutama muukin keskustelija. Et ole huomaavinasi tätä päästessäsi vauhtiin, toteat sitten sadan sivun jälkeen asian ratkenneen sivulla yksi. Kuten sanoin keskityn omaan ajamiseeni ennakoiden muiden tekemisiä ja tapahtumia mitä eteen tulee. En voi mitään sille mitä muut kuljettajat tekevät, turha sitä on stressata ja manata jonkun tekemistä. Keskittymällä omaan ajamiseen mahdollisimman hyvin tilanteessa kuin tilanteessa toimii erityisen hyvin. Olen ratissa rauhallinen ja harkitseva, autokoulussa opetettiin näin kaiken muun ohella. Jokaisen jalostuminen tapahtuu vuosien mittaan, kokemuksella on suuri osuus erilaisten tilanteiden hallinnassa. Liikennesääntöjen noudattamineen on turvallisen ajamisen lähtökohta, et pääse pääni sisään enkä minä sinun. Koita nyt kuitenkin luottaa siihen mitä kirjoitan, olen vilpittömän rehellinen ihminen.

      1
  • Tuossa alkukommenteissa sanottiin, että alinopeutta ajavat ajaa olosuhteiden mukaan. Miksi sitten kesällä hyvällä säällä ja moottoriteillä, jotka ovat pääosin hyvässä kunnossa, suurin osa autoilijoista ajaa 100-115 km/h rajoituksen ollessa 120 km/h ? Joukkoon sopii myös näitä 80-90 km/h körötteleviä, joita ei pitäisi päästää ollenkaan moottoritielle.

    Sama ilmiö maanteillä, missä rajoitus 80km/h tai 100 km/h. Siellä körötellään alle 80 km/h ja annas olla kun tulee kameratolppa, niin varmuuden vuoksi siinä vedetään 70 km/h ja pitkä jono perässä.

    Rajoitusten laskeminen vain pahentaa tätä, kun ennestään epävarmat kuljettajat ajavat sitten varmuuden vuoksi 75 km/h, kun 'oliko se rajoitus nyt 80 vai 90'. :smile:

      
  • @Lukija152782 kirjoitti:
    Tuossa alkukommenteissa sanottiin, että alinopeutta ajavat ajaa olosuhteiden mukaan. Miksi sitten kesällä hyvällä säällä ja moottoriteillä, jotka ovat pääosin hyvässä kunnossa, suurin osa autoilijoista ajaa 100-115 km/h rajoituksen ollessa 120 km/h ? Joukkoon sopii myös näitä 80-90 km/h körötteleviä, joita ei pitäisi päästää ollenkaan moottoritielle.

    Sama ilmiö maanteillä, missä rajoitus 80km/h tai 100 km/h. Siellä körötellään alle 80 km/h ja annas olla kun tulee kameratolppa, niin varmuuden vuoksi siinä vedetään 70 km/h ja pitkä jono perässä.

    Rajoitusten laskeminen vain pahentaa tätä, kun ennestään epävarmat kuljettajat ajavat sitten varmuuden vuoksi 75 km/h, kun 'oliko se rajoitus nyt 80 vai 90'. :smile:

    Havaittu on. Osa säästää polttoainetta, toiset sähköä ja osa ajaa muuten vaan varman päälle. Nämä varman päälle ajavat ovat osaksi epävarmoja ja sitten nämä jo iällä olevat kuljettajat jotka ajavat viimeisä vuosiaan ennen kortin pois ottamista.

      
  • @Lukija152782 kirjoitti:
    Tuossa alkukommenteissa sanottiin, että alinopeutta ajavat ajaa olosuhteiden mukaan. Miksi sitten kesällä hyvällä säällä ja moottoriteillä, jotka ovat pääosin hyvässä kunnossa, suurin osa autoilijoista ajaa 100-115 km/h rajoituksen ollessa 120 km/h ? Joukkoon sopii myös näitä 80-90 km/h körötteleviä, joita ei pitäisi päästää ollenkaan moottoritielle.

    Sama ilmiö maanteillä, missä rajoitus 80km/h tai 100 km/h. Siellä körötellään alle 80 km/h ja annas olla kun tulee kameratolppa, niin varmuuden vuoksi siinä vedetään 70 km/h ja pitkä jono perässä.

    Rajoitusten laskeminen vain pahentaa tätä, kun ennestään epävarmat kuljettajat ajavat sitten varmuuden vuoksi 75 km/h, kun 'oliko se rajoitus nyt 80 vai 90'. :smile:

    Parasta liikenneturvallisuutta, kun pidät itsesi poissa liikenteestä.

      2
  • @tracktest kirjoitti:

    @Lukija152782 kirjoitti:
    Tuossa alkukommenteissa sanottiin, että alinopeutta ajavat ajaa olosuhteiden mukaan. Miksi sitten kesällä hyvällä säällä ja moottoriteillä, jotka ovat pääosin hyvässä kunnossa, suurin osa autoilijoista ajaa 100-115 km/h rajoituksen ollessa 120 km/h ? Joukkoon sopii myös näitä 80-90 km/h körötteleviä, joita ei pitäisi päästää ollenkaan moottoritielle.

    Sama ilmiö maanteillä, missä rajoitus 80km/h tai 100 km/h. Siellä körötellään alle 80 km/h ja annas olla kun tulee kameratolppa, niin varmuuden vuoksi siinä vedetään 70 km/h ja pitkä jono perässä.

    Rajoitusten laskeminen vain pahentaa tätä, kun ennestään epävarmat kuljettajat ajavat sitten varmuuden vuoksi 75 km/h, kun 'oliko se rajoitus nyt 80 vai 90'. :smile:

    Havaittu on. Osa säästää polttoainetta, toiset sähköä ja osa ajaa muuten vaan varman päälle. Nämä varman päälle ajavat ovat osaksi epävarmoja ja sitten nämä jo iällä olevat kuljettajat jotka ajavat viimeisä vuosiaan ennen kortin pois ottamista.

    Osa ajaa rekkanopeutta, kun ei halua ohitella rekkoja tai olla niiden ohitettavana. Nopeus helpottaa toisten vauhdikkaampien ohitteluja, säästää polttoainetta, korvia, kalustoa. Ajaminen on helppoa ja pääsee nopeasti perille hyvällä keskinopeudella, kun ei tarvitse ylimääräisiä lepo- ja tankkaustaukoja.

    Oikean premiumin huippunopeus on 250 (raj.), mutta sellaisella ajetaan alle puolta nopeutta. Rajoittamaton huippu voisi olla 260-280. Monen 10-25-vuotiaan auton luonnollinen huippunopeus on 140-160, mutta sellaista pitäisi ajaa 75-85% maksimista, kun esim. Teslalla ei haluta ohittaa. Niinkö pitääkin olla? En tosin tiedä mikä voisi olla Teslan huippunopeus, mutta kai se 130 kulkee ehjällä akulla.

      
  • muokattu 10.07.2024 17:27

    Osalla ei riitä havaintokyky edessä ajavan puskuria pidemmälle. Itse monesti huomatessani edessä olevien ajavan rekkanopeutta, jään muutaman sadan metrin päähän. Silloin minut lähes poikkeuksetta ohitetaan eli nopeuteni arvioidaan liian hitaaksi. Kun ohittaja saa kiinni muut edessä ajavat, liittyy tämä joukon jatkoksi.

      3
  • muokattu 10.07.2024 18:22

    @Herbert kirjoitti:
    Osalla ei riitä havaintokyky edessä ajavan puskuria pidemmälle. Itse monesti huomatessani edessä olevien ajavan rekkanopeutta, jään muutaman sadan metrin päähän. Silloin minut lähes poikkeuksetta ohitetaan eli nopeuteni arvioidaan liian hitaaksi. Kun ohittaja saa kiinni muut edessä ajavat, liittyy tämä joukon jatkoksi.

    Ja tuo vajaalla havaintokyvyllä (puuttuvalla ennakointikyvyllä ajava) joukko ajaa letkassa niin tiiviisti että ohittamisesta tulee vaikeaa. Osa autoista kiihtyy nykyään niin hyvin että osalle ohittaminen olisi hyvinkin vaivatonta, ellei turvallista jonoon palaamista estettäisi ajamalla liian lyhyellä etäisyydellä edelläajavaan (eli se jonon toinen ja kolmas voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen kerääntyykö jonoa* ). Omasta reitistään ja rekan nopeudesta (80 vaiko 89) riippuen voi laskeskella kannattaako lähteä ohituksiin.

    Ajamiseen liittyy paljon tunnetta siitä mikä on mielekästä. Ihan itse valittu ajonopeus (esim. "ohitanpa tuon joka ajaa ärsyttävästi minua 3 km/h hitammin"), tai esimerkiksi riskialtis etäisyys jolla osoitetaan että "en minä ole se hidas, vaan tuo edessäni ajava".

    Ei siis ole olemassa yhtä oikeaa nopeutta tai tapaa toimia. Aina on joko toisia nopeampi tai hitaampi, mutta voi olla hyvä yrittää löytää mediaani, eli ettei keräisi korostetun nopeasti jonoa eteensä tai taaksensa.

    *. 20 § "Taajaman ulkopuolella on moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi turvallisuutta vaarantamatta ajaa niiden väliin."

    Tässä voi sitten pohtia kumpi oli ensin, muna vaiko kana. Jos ajetaan suurinta sallittua ei kenenkään pitäisi edes ohittaa, mutta jos ohittaminen on laillista, niin ketä tässä tarkoitetaan jollei tavallisia autoilijoita? Traktorikolonnaako, ja jos ei, niin miksei täsmennetty milloin on sallittua pitää niin lyhyitä etäisyyksiä että ohittamisesta tulee vaarallista?

      1
  • Kun teidän edessä tupeksitaan 80 alueella 75:ttä, niin millä matkalla ja nopeudella ohituksen suoritatte?

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Kun teidän edessä tupeksitaan 80 alueella 75:ttä, niin millä matkalla ja nopeudella ohituksen suoritatte?

    Kuten edellisessä kommentissa kirjoitetaan: Ei siis ole olemassa yhtä oikeaa nopeutta tai tapaa toimia. Punaisiin valoihin pysähdytään, se on selvää, mutta maantiellä tilanteet vaihtelevat.

    Olisitko halunnut vastaukseksi, että ylinopeudella?

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Kun teidän edessä tupeksitaan 80 alueella 75:ttä, niin millä matkalla ja nopeudella ohituksen suoritatte?

    Kuten edellisessä kommentissa kirjoitetaan: Ei siis ole olemassa yhtä oikeaa nopeutta tai tapaa toimia. Punaisiin valoihin pysähdytään, se on selvää, mutta maantiellä tilanteet vaihtelevat.

    Olisitko halunnut vastaukseksi, että ylinopeudella?

    Minä tiedän kuinka toimisin esimerkin tilanteessa jos päättäisin ohituksen suorittaa, todennäköisesti niillä kantateillä missä liikun ohitus jäisi tekemättä. Entä te "sekuntiaikataululla" minä minä asenteella, ei oikeasti kiirettä mihinkään, ohi pitää kuitenkin "tupeksijoista" päästä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit