Tesla

2554 kommenttia
1808182838486»
  • @HybridRules kirjoitti:

    Mikä muuten antoi sinulle lopullisen sysäyksen hankkia sähköauto? Minulla ei ole Tracktestin kykyä tunnistaa nimimerkkinsä vaihtaneita, niin pitää kysyä, oliko sinulla aikaisemmin joku muu nimimerkki kuin tuo numerosarja?

    tiko oli nimimerkki ennen uudistusta. Minulla oli vaihtoehtona joko pluginhybrid tai täyssähkö. Koska ostin käytetyn auton päädyin täyssähköön vain sen vuoksi, että sen hinta oli samoilla varusteilla selkeästi halvempi ja tarjontaa oli enemmän. Mallin plugarit pitävät ainakin Saksassa hintansa 'liian hyvin' meikäläsien näkövinkkelistä ja koska auto on suht arvokas (+100k) verottaja muistaisi plugaria tuodessa lisälaskulla. Ny autosta tuli juuri veropäätös, joka oli 0%. :smiley:

    Ymmärrän hyvin, miksi tälläinen iso täyssähköauto on plugareihin verrattuna aliarvostettu. Kun ajoin Etelä-Saksasta laivalle Travemundeen, niin aikaa kului 900km matkaan noin 2 tuntia enemmän kuin pari vuotta sitten bensan voimin liikuttaessa ja ei se lataaminenkaan nyt mitään halpaa ollut. Kustannusket vastasivat noin 10l/100km dieseliä Saksan hinnoilla.

    Sanot, että jos ajaa pitkää matkaa eikä ole kotilatausmaahdollisuutta, niin ei pidä hankkia sähköautoa. Miksi olet tuota mieltä? Eihän pitkällä matkalla voi käyttää kotilatausta.

    Jos ajat pitkää matkaa niin kuin olen nyt tehnyt pääasiassa, niin akkuhan on aika tyhjä kotiin tullessa, eikös niin?. Jos kotilatausmahdollisuutta ei ole, se tarkoittaa joko että kotiin tulessa pysähdyt lataamaan tai sitten seuraava aamuna lähtiessä aloitat laataamisella. Ainakin itseäni harmittaa molemmat vaihtoehdot. Tuollaisen 30..40min lautauksen aikana täältä ajaa jonnekin Utin tasalle. On siinä mukavan lähteä laturilta aamun sarastaessa, kun tietää että polttiksella olisi jo 70..80km matkannut kohti tavoitetta, esim Helsiinkin mennessä noin kolmasosan matkasta ajallisesti. Tai olet ajanut 2½..3½tuntia kotiin ja kaupungin valojen kajasteassa et ajakaan kotipihaan vaan suunta käy joillekin laturikentälle 30...40min ajaksi. Hieman väsyneennä ei paljoa napostele ko. vaihtoehtokaan, varsinkin jos laturilla on ruuhkaa (kuten iltasin tuntuu olevan), jolloin lataaminen kestääkin paljon tuota mainittua enemmän.

    Tämä siis havaintona nyt kun omaa kunnon latausahdollisutta ei ole. Tämä puute poistuu muutaman viikon kuluessa, jonka jälkeen en usko että tarvitsee paljoa valittaa. Joillakin reissuilla menee ylimääräsirtä aikaa latailuun, mutta olen arvoinnut sen hyvin vähiseksi haitaksi, saa nähdä. Koska kovin luotettavaa kokemusperäistä tietoa ei saa oikein mistään, päätin ottaa riskin ja kokeilla itse sähköllä liikkumista. Jos tulee liikaa ongelmia, vaihdan takaisin puoliperinteisee voimalinjaa eli plugariin jolla ajoin tyytyväisenä kahdeksan vuotta.

      
  • muokattu 18.07.2024 23:35

    @Lukija33539 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Mikä muuten antoi sinulle lopullisen sysäyksen hankkia sähköauto? Minulla ei ole Tracktestin kykyä tunnistaa nimimerkkinsä vaihtaneita, niin pitää kysyä, oliko sinulla aikaisemmin joku muu nimimerkki kuin tuo numerosarja?

    tiko oli nimimerkki ennen uudistusta. Minulla oli vaihtoehtona joko pluginhybrid tai täyssähkö. Koska ostin käytetyn auton päädyin täyssähköön vain sen vuoksi, että sen hinta oli samoilla varusteilla selkeästi halvempi ja tarjontaa oli enemmän. Mallin plugarit pitävät ainakin Saksassa hintansa 'liian hyvin' meikäläsien näkövinkkelistä ja koska auto on suht arvokas (+100k) verottaja muistaisi plugaria tuodessa lisälaskulla. Ny autosta tuli juuri veropäätös, joka oli 0%. :smiley:

    Ymmärrän hyvin, miksi tälläinen iso täyssähköauto on plugareihin verrattuna aliarvostettu. Kun ajoin Etelä-Saksasta laivalle Travemundeen, niin aikaa kului 900km matkaan noin 2 tuntia enemmän kuin pari vuotta sitten bensan voimin liikuttaessa ja ei se lataaminenkaan nyt mitään halpaa ollut. Kustannusket vastasivat noin 10l/100km dieseliä Saksan hinnoilla.

    Sanot, että jos ajaa pitkää matkaa eikä ole kotilatausmaahdollisuutta, niin ei pidä hankkia sähköautoa. Miksi olet tuota mieltä? Eihän pitkällä matkalla voi käyttää kotilatausta.

    Jos ajat pitkää matkaa niin kuin olen nyt tehnyt pääasiassa, niin akkuhan on aika tyhjä kotiin tullessa, eikös niin?. Jos kotilatausmahdollisuutta ei ole, se tarkoittaa joko että kotiin tulessa pysähdyt lataamaan tai sitten seuraava aamuna lähtiessä aloitat laataamisella. Ainakin itseäni harmittaa molemmat vaihtoehdot. Tuollaisen 30..40min lautauksen aikana täältä ajaa jonnekin Utin tasalle. On siinä mukavan lähteä laturilta aamun sarastaessa, kun tietää että polttiksella olisi jo 70..80km matkannut kohti tavoitetta, esim Helsiinkin mennessä noin kolmasosan matkasta ajallisesti. Tai olet ajanut 2½..3½tuntia kotiin ja kaupungin valojen kajasteassa et ajakaan kotipihaan vaan suunta käy joillekin laturikentälle 30...40min ajaksi. Hieman väsyneennä ei paljoa napostele ko. vaihtoehtokaan, varsinkin jos laturilla on ruuhkaa (kuten iltasin tuntuu olevan), jolloin lataaminen kestääkin paljon tuota mainittua enemmän.

    Tämä siis havaintona nyt kun omaa kunnon latausahdollisutta ei ole. Tämä puute poistuu muutaman viikon kuluessa, jonka jälkeen en usko että tarvitsee paljoa valittaa. Joillakin reissuilla menee ylimääräsirtä aikaa latailuun, mutta olen arvoinnut sen hyvin vähiseksi haitaksi, saa nähdä. Koska kovin luotettavaa kokemusperäistä tietoa ei saa oikein mistään, päätin ottaa riskin ja kokeilla itse sähköllä liikkumista. Jos tulee liikaa ongelmia, vaihdan takaisin puoliperinteisee voimalinjaa eli plugariin jolla ajoin tyytyväisenä kahdeksan vuotta.

    Ok, nyt ymmärrän, mitä tarkoitit kotilataus ja pitkä matka -yhdistelmällä. Jos aamulla on edessä pitkä matka, peräkkäisinä päivinä, niin kyllä minäkin yön yli lataan. Muuten lataan töissä akun täyteen jo edellisenä päivänä.

    Minulla on Teslan pikalatureiden suhteen hyvä tuuri, kun sijaitsevat samoilla suunnilla kuin asiakkaatkin. Harvoin on tarve käyttää muita pikalatureita.

    P.S. Olisihan minun sinun lukijanumero pitänyt tunnistaa.

      
  • Onko aiemmin ollut pohdintaa, kuinka vanhaan Teslaan vielä saa ohjelmistopäivityksiä? Vuosien vieriessä myös rauta uudistuu jolloin sama koodi ei toimi eri aikakauden versioissa. Näin kävi mm. 2016 malliseen sony telkkariin, uusia softapäivityksiä ei ole tullut enää pariin kolmeen vuoteen.
    Autossa eri järjestelmiä on paljon enemmän kuin telkkarissa ja eri combot softissa moninkertaistuu.
    Toinen motiivi ”ei-niin-aktiiviseen” softankehitykseen lienee motivoida käyttäjiä ostamaan uusi auto. Onko kenelläkään vm 2014 teslaa? Tuleeko usein päivityksiä?

      2
  • @Lukija159246 kirjoitti:
    Onko aiemmin ollut pohdintaa, kuinka vanhaan Teslaan vielä saa ohjelmistopäivityksiä? Vuosien vieriessä myös rauta uudistuu jolloin sama koodi ei toimi eri aikakauden versioissa. Näin kävi mm. 2016 malliseen sony telkkariin, uusia softapäivityksiä ei ole tullut enää pariin kolmeen vuoteen.
    Autossa eri järjestelmiä on paljon enemmän kuin telkkarissa ja eri combot softissa moninkertaistuu.
    Toinen motiivi ”ei-niin-aktiiviseen” softankehitykseen lienee motivoida käyttäjiä ostamaan uusi auto. Onko kenelläkään vm 2014 teslaa? Tuleeko usein päivityksiä?

    Minulla on tuttava, jolla on 2015 Model S. Siihen tulee päivityksiä edelleen, mutta tietenkin päivitykset ovat sen mukaan, mitä auton hardware sallii. Tuon ajan Tesloissa on Mobileyen autopilot-ohjelmisto ja autossa on vain tuulilasikamera. Uudemmissa on Teslan oma ohjelmisto ja autossa kahdeksan kameraa. ADAS-ohjelmisto ei siis saa juurikaan päivityksiä. Toinen juttu on, että vielä 2015 mallissakin oli keskinäytön hardware erilainen, mutta sen voi kyllä päivittää. Puhutaan MCU-versioista, mutta en muista, miten ne versiot menivätkään. Uusin MCU on AMD-prosessorilla, kun sitä edeltävä oli Intel Atom. Mallivuoden 2015 Teslassa on Intel Atomin edeltävä, jonka voi päivittää Inteliin. Intel Atom versiota ei voi päivittää AMD:hen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit