Tesla

2555 kommenttia
1787981838486
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    Hieno sää ajaa vaikka kylmä. Aurinkoinen sää paitsi takaisin tullessa n. 180km meni sakenevassa pyryssä ja kotiin tullessa auto sekä kärry oli tukevasti kuorrutettu jäätyneellä lumisohjolla.

    Kun hankkii sähköauton, kannattaa hankkia Tesla, niin asiat sujuu juohevasti.

    Vaikuttaisi siltä, että sujui paremmin kuin ID4:lla olisi mennyt. Taisit kuitenkin ajaa ma-to, et perjantaina koska odotusajasta ei ollut mainintaa. Plussaa, että noin monta läpiajettavaa laturia, kärryn irroitus on ikävää.
    Pelkkä Tesla ei taida tuohon riittää, pitäisi valita X myös.
    Mikäs kulutus oli kärryn kanssa? Mitään vaikutusta kun kuorma päällä/tyhjä?

    Meno oli torstaina ja paluu perjantaina, mutta lähdin Oulusta takaisin jo n. klo 10. Latausasemilla ei ollut ollenkaan ruuhkia, kehtasi varata kaksi paikkaa lataukseen, kun ei saanut sellaista paikkaa, että kärry olisi jäänyt asemien "ulkopuolelle".

    Model Y:n WLTP-range on sama kuin Model X:n, mutta en osaa sanoa, kuinka paljon enemmän raskas kärry vaatii energiaa suhteessa Y:n WLTP-rangeen. Y:n akku on 75kWh ja X:n 100kWh. Minulla on max lataus pudonnut 97kW-tuntiin.

    Olin ladannut akun täyteen ennen lähtöä. 17. & 18.04. lisäsin akkuun 203kWh + 177kWh ja takaisin kotona oli akussa 30%. En seurannut kulutusta matkan varrella, mutta em. arvot sain yhdestä puhelinsovelluksesta, joka kerää autosta dataa. Takaisin päin kulutus oli siis pienempi, mutta ihmekös se, koska alamäkeä koko matka🙂

    Olisiko Y:n perään tuollaista kärryä saanut kytkeä lainkaan?

    Y:n vetopaino on 1600kg eli olisi mennyt 50kg yli, jos tarkkoja ollaan. Mutta kuka niitä maantiellä mittailisi. Minun kuorma oli teräksisiä runko-osia, joiden painotieto oli otettu 3D-cad-ohjelman mallista + 3kpl eurolavoja. Kuormaa ei oltu punnittu.

      
  • muokattu 21.04.2024 15:00

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Yo. kommenttini ei liittynyt rangeihin vaan Oulunmatkan pituuteen. 585 km sanoo jo paljon. Meidänkin vetokoukkuautolle olisi tullut tuolla matkalla ja kuormalla väkisinkin 1 tankkaus jo mennessä ja toinen tullessa. Noin painavan kärryn vetäminen varsinkin sataa ajettaessa nostaa jo reilusti kulutusta.

    Tiukille olisi mennyt myös omalla dieselillä tankkaamatta tuollaisella yhdistelmällä, varsinkin jos on iso kuomu. En ole satasen nopeudessa testannut, kun voi käydä kortin tai ainakin lompakon päälle, mutta kyllä helposti toistakymmentä litraa menee dieseliä satasella tuollaisella yhdistelmällä. Jarruttomat pikkukärrit on sitten asia erikseen.

    Minulla oli vuokrattu kärry eikä kuomua. Omaan kuomukärryyn ei voi lastata kuin 1070kg. Aerodynamiikka oli kyllä huono kuorman kanssa, mutta takaisin tullessa matala telikärry vastusti varmaan vähemmän kuin tyhjä kuomukärry.

    Kuorman kanssa pidin mittarinopeuden hiukan alle 90km/h, mutta takaisin päin 100km/h. Ajattelin, että jos käry käy, niin ei ainakaan peltipoliiseilta. Outo sääntö sekin, että jarrullista kärryä ei saa vetää 100km/h olipa kuorma tai kärryn paino mitä tahansa. 300kg painavaa jarrullista telikärryä ei saa vetää 100km/h, mutta 750kg painavaa jarrutonta saa. Tai niin minä olen ymmärtänyt pykälien sanovan.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    Hieno sää ajaa vaikka kylmä. Aurinkoinen sää paitsi takaisin tullessa n. 180km meni sakenevassa pyryssä ja kotiin tullessa auto sekä kärry oli tukevasti kuorrutettu jäätyneellä lumisohjolla.

    Kun hankkii sähköauton, kannattaa hankkia Tesla, niin asiat sujuu juohevasti.

    Kerro joskus siitä asioiden jouhevasti sujumisestakin, kun moni harkitsee sähkistä. Tesla vaatii hyvät perustelut.

    Riittikö pikku-e ajokortiksi?

    Minulla on sellainen käsitys, että pikku-e, jota tosin ajokorttiini ei ole merkitty, vaan siellä on BE, oikeuttaa ajamaan 3500kg+3500kg yhdistelmää. Model X saa vetää 2300kg kärryä. Asia ei liity sähköautoon sen enempää kuin polttikseenkaan. Minulla on lisäksi sellainen käsitys, että autoon saa kytkeä kärryn, jonka kokonaiskantavuus on enemmän kuin autolle sallittu vetokyky, kunhan perässä olevassa kärryssä ei ole lastattuna (kärry+kuorma) suurempaa akselikuormaa kuin autolla on sallittua vetää. Samaan aikaan käsittääkseni kuskilla täytyy olla oikeus vetää kärryn max kokonaispainon mukaista kuormaa. Eli jos ei ole pikku-e kortissa, ei saa kytkeä auton perään kärryä, jonka max kokonaispaino on yli 825kg (750kg+75kg aisapaino). Jos kirjoitan väärää tietoa, niin toivottavasti joku korjaa asian?

    Tässä Oulun keikassa asioiden juohevaa sujumista oli pikalatausasemien sijainti sopivasti nelostien varrella. Jos lähtee Helsingistä, ketjun ensimmäinen latausasema on Vierumäellä. Sekin lisäsi matkan sujuvuutta, että auton navi kertoi akun kulutuksen ja varausarvot eri latausasenilla reaaliaikaisesti pitkin matkaa luotettavasti. Lähtiessä auton navissa näkyi ensin liian optimistinen arvo Hartolan latauspysähdykselle, koska eihän auto tiennyt keskikulutusta raskaan kärryn kanssa vielä matkaan lähdettäessä. Alkumatkasta ennuste korjaantui todellisen kulutuksen mukaiseksi. Ennen Hartolan latausaseman avaamista ajoin kotoa seuraan Hirvaskankaalle saakka, mutta nyt oli kylmä ilma ja raskas kärry ja auton ennuste pelasi varman päälle. Hartolassa latauspysähdys oli navin mukaan 10min, mutta ennuste Hirvaskankaalle 30%, joten olisin varmaan voinut jättää sen pysähdyksen väliinkin. Lounasaika sattui siihen ja pidin suunnilleen puolen tunnin stopin.

    Hyvä että tiedät oman korttisi, moni ei tiedä. Siinä taitaa olla sääntönä se, että yhdistelmämassa on max 7 tonnia, vetoauto max 3,5 t eli peräkärry voi olla yli 3,5 auton ollessa kevyempi. Eikös se olisi mahdollistakin nykyisillä vetopainoilla. Pikku een alapuolella on jokin välikortti, oliko se 4,25 t, jonka kanssa sähkiksen paino voi tulla ongelmaksi, samoin kuin been kanssa. Tuon aisapainon pitäisi olla sallittua massaa, vaikka toisinkin väitetään, työnantajan koulutuksessa oli. Joka tapauksessa taitaa nuo painot kannattaa tarkistaa jokaista uutta vedettävää varten.

    Asia liittyy sekä sähkikseen että polttikseen. Jos autolla saa vetää 550 kg, kärry saa olla isompi, mutta paino pyöristä maahan 550 ja akselipaino päälle.

    https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta?toggle=Miten luokitellaan 825 kg perävaunu ja vaikuttaako jarrullisuus tähän?&toggle=Millä ajokortilla saan vetää 825 kg perävaunua henkilöautolla (onko riippuvainen vetoauton massasta)? &toggle=Autossani on suurin sallittu hinattava massa 550 kg. Saanko vetää 825 kg perävaunua ja millaisilla massoilla?

    Huomasin itsekin kirjoittaneeni hassusti, että asia ei liity sähkikseen sen enempää kuin polttikseenkaan. Olisi tietysti pitänyt kirjoittaa asian liittyvään polttikseen siinä kuin sähkikseenkin. Tarkoitin vain sanoa, että ei riipu käyttövoimasta.

    Jarruttomaan kärryyn voi lastata max 825kg, mutta silloinkaan akselipaino ei saa olla yli 750kg. Kuorman painopisteen voi siis sijoittaa niin, että 75kg tulee vetonuppiin ja 750kg kärryn akselille. Edellyttää, että auto on rekisteröity sallimaan 75kg nuppikuorman.

      
  • Oliko kyseessä insinöörijekku vai ei? Sähköauton ajoakku hajosi tasan 666 666 kilometrin kohdalla

    https://www.is.fi/autot/art-2000010361698.html

      
  • muokattu 21.04.2024 17:12

    @HybridRules kirjoitti:
    Kuorman kanssa pidin mittarinopeuden hiukan alle 90km/h, mutta takaisin päin 100km/h. Ajattelin, että jos käry käy, niin ei ainakaan peltipoliiseilta. Outo sääntö sekin, että jarrullista kärryä ei saa vetää 100km/h olipa kuorma tai kärryn paino mitä tahansa. 300kg painavaa jarrullista telikärryä ei saa vetää 100km/h, mutta 750kg painavaa jarrutonta saa. Tai niin minä olen ymmärtänyt pykälien sanovan.

    Nopeusrajoituksessa on kyllä paljonkin järkeä. Vaikka vetoauto olisi painava, poikkeustilanteessa (esim väistö, hätäjarrutus) raskaan kärrin kanssa ei helppo suoritus. Harva tuollaisia edes harjoittelee, koska auton saa harjoituksessakin helposti lommoille tai jopa katolleen. Vaikeusaste kasvaa merkittävästi nopeuden lisääntyessä.

    100km/h max rajoitus kevyt kärreille toimii, jos kuorma on pieni ja kuormattu oikein. Mutta kun monenlaisia virityksiä näkee käytännössä, niin 100km/h rajotusta ei voi kuin ihmetellä, kun muuten nopeusrajoitukset on kautta linjan hyvin alhaiset. 750kg kärri täynnä tai virheellsesti kuormattu ja 100km/h vauhtia (+ liukumat päälle) on isoa riskin ottamista, vaikka onkin laillista. Tässä esimerkkivideo, vauhtia ei ole testeissä kuin 50 ja 70km/h ja kuormaa 300kg.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kuorman kanssa pidin mittarinopeuden hiukan alle 90km/h, mutta takaisin päin 100km/h. Ajattelin, että jos käry käy, niin ei ainakaan peltipoliiseilta. Outo sääntö sekin, että jarrullista kärryä ei saa vetää 100km/h olipa kuorma tai kärryn paino mitä tahansa. 300kg painavaa jarrullista telikärryä ei saa vetää 100km/h, mutta 750kg painavaa jarrutonta saa. Tai niin minä olen ymmärtänyt pykälien sanovan.

    Nopeusrajoituksessa on kyllä paljonkin järkeä. Vaikka vetoauto olisi painava, poikkeustilanteessa (esim väistö, hätäjarrutus) raskaan kärrin kanssa ei helppo suoritus. Harva tuollaisia edes harjoittelee, koska auton saa harjoituksessakin helposti lommoille tai jopa katolleen. Vaikeusaste kasvaa merkittävästi nopeuden lisääntyessä.

    100km/h max rajoitus kevyt kärreille toimii, jos kuorma on pieni ja kuormattu oikein. Mutta kun monenlaisia virityksiä näkee käytännössä, niin 100km/h rajotusta ei voi kuin ihmetellä, kun muuten nopeusrajoitukset on kautta linjan hyvin alhaiset. 750kg kärri täynnä tai virheellsesti kuormattu ja 100km/h vauhtia (+ liukumat päälle) on isoa riskin ottamista, vaikka onkin laillista. Tässä esimerkkivideo, vauhtia ei ole testeissä kuin 50 ja 70km/h ja kuormaa 300kg.

    Et tainnut lukea, mitä kirjoitin. 300kg painava jarrullinen telikärry vs 750kg painava jarruton kärry. Kevyempää kärryä ei saa vetää 100km/h vaikka siinä on jarrut. Raskaampaa saa vetää 100km/h vaikka siinä ei ole jarruja. Eli kun jarrullinen kärry on tyhjänä ja jarruton on lastattu max kuormalla. Minä kyllä mieluummin antaisin satasen luvan tyhjälle jarrulliselle kärrylle kuin max kuormaan lastatulle jarruttomalle kärrylle. Mutta nimismies on toista mieltä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kuorman kanssa pidin mittarinopeuden hiukan alle 90km/h, mutta takaisin päin 100km/h. Ajattelin, että jos käry käy, niin ei ainakaan peltipoliiseilta. Outo sääntö sekin, että jarrullista kärryä ei saa vetää 100km/h olipa kuorma tai kärryn paino mitä tahansa. 300kg painavaa jarrullista telikärryä ei saa vetää 100km/h, mutta 750kg painavaa jarrutonta saa. Tai niin minä olen ymmärtänyt pykälien sanovan.

    Nopeusrajoituksessa on kyllä paljonkin järkeä. Vaikka vetoauto olisi painava, poikkeustilanteessa (esim väistö, hätäjarrutus) raskaan kärrin kanssa ei helppo suoritus. Harva tuollaisia edes harjoittelee, koska auton saa harjoituksessakin helposti lommoille tai jopa katolleen. Vaikeusaste kasvaa merkittävästi nopeuden lisääntyessä.

    100km/h max rajoitus kevyt kärreille toimii, jos kuorma on pieni ja kuormattu oikein. Mutta kun monenlaisia virityksiä näkee käytännössä, niin 100km/h rajotusta ei voi kuin ihmetellä, kun muuten nopeusrajoitukset on kautta linjan hyvin alhaiset. 750kg kärri täynnä tai virheellsesti kuormattu ja 100km/h vauhtia (+ liukumat päälle) on isoa riskin ottamista, vaikka onkin laillista. Tässä esimerkkivideo, vauhtia ei ole testeissä kuin 50 ja 70km/h ja kuormaa 300kg.

    Et tainnut lukea, mitä kirjoitin. 300kg painava jarrullinen telikärry vs 750kg painava jarruton kärry. Kevyempää kärryä ei saa vetää 100km/h vaikka siinä on jarrut. Raskaampaa saa vetää 100km/h vaikka siinä ei ole jarruja. Eli kun jarrullinen kärry on tyhjänä ja jarruton on lastattu max kuormalla. Minä kyllä mieluummin antaisin satasen luvan tyhjälle jarrulliselle kärrylle kuin max kuormaan lastatulle jarruttomalle kärrylle. Mutta nimismies on toista mieltä.

    Ajatko sitten kärryäsi kuomu auki, että lastittomuus voidaan todeta?

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kuorman kanssa pidin mittarinopeuden hiukan alle 90km/h, mutta takaisin päin 100km/h. Ajattelin, että jos käry käy, niin ei ainakaan peltipoliiseilta. Outo sääntö sekin, että jarrullista kärryä ei saa vetää 100km/h olipa kuorma tai kärryn paino mitä tahansa. 300kg painavaa jarrullista telikärryä ei saa vetää 100km/h, mutta 750kg painavaa jarrutonta saa. Tai niin minä olen ymmärtänyt pykälien sanovan.

    Nopeusrajoituksessa on kyllä paljonkin järkeä. Vaikka vetoauto olisi painava, poikkeustilanteessa (esim väistö, hätäjarrutus) raskaan kärrin kanssa ei helppo suoritus. Harva tuollaisia edes harjoittelee, koska auton saa harjoituksessakin helposti lommoille tai jopa katolleen. Vaikeusaste kasvaa merkittävästi nopeuden lisääntyessä.

    100km/h max rajoitus kevyt kärreille toimii, jos kuorma on pieni ja kuormattu oikein. Mutta kun monenlaisia virityksiä näkee käytännössä, niin 100km/h rajotusta ei voi kuin ihmetellä, kun muuten nopeusrajoitukset on kautta linjan hyvin alhaiset. 750kg kärri täynnä tai virheellsesti kuormattu ja 100km/h vauhtia (+ liukumat päälle) on isoa riskin ottamista, vaikka onkin laillista. Tässä esimerkkivideo, vauhtia ei ole testeissä kuin 50 ja 70km/h ja kuormaa 300kg.

    Et tainnut lukea, mitä kirjoitin. 300kg painava jarrullinen telikärry vs 750kg painava jarruton kärry. Kevyempää kärryä ei saa vetää 100km/h vaikka siinä on jarrut. Raskaampaa saa vetää 100km/h vaikka siinä ei ole jarruja. Eli kun jarrullinen kärry on tyhjänä ja jarruton on lastattu max kuormalla. Minä kyllä mieluummin antaisin satasen luvan tyhjälle jarrulliselle kärrylle kuin max kuormaan lastatulle jarruttomalle kärrylle. Mutta nimismies on toista mieltä.

    Ajatko sitten kärryäsi kuomu auki, että lastittomuus voidaan todeta?

    Oulun keikan kärryssä ei ollut kuomua. On olemassa jarruttomiakin kuomukärryjä. Miten niissä voidaan todeta, että kuormaa ei ole yli sallitun? Miten avokärryjenkään kohdalla voidaan todeta kuorman paino? Entä miten voidaan todeta, että kärrystä tuleva aisapaino vetonuppiin ei ole yli 75kg? Miten voidaan todeta, että kuski ei ole kännissä? Miten voidaan todeta, että autossa on lailliset renkaat? Jne

      1
  • muokattu 21.04.2024 18:35

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kuorman kanssa pidin mittarinopeuden hiukan alle 90km/h, mutta takaisin päin 100km/h. Ajattelin, että jos käry käy, niin ei ainakaan peltipoliiseilta. Outo sääntö sekin, että jarrullista kärryä ei saa vetää 100km/h olipa kuorma tai kärryn paino mitä tahansa. 300kg painavaa jarrullista telikärryä ei saa vetää 100km/h, mutta 750kg painavaa jarrutonta saa. Tai niin minä olen ymmärtänyt pykälien sanovan.

    Nopeusrajoituksessa on kyllä paljonkin järkeä. Vaikka vetoauto olisi painava, poikkeustilanteessa (esim väistö, hätäjarrutus) raskaan kärrin kanssa ei helppo suoritus. Harva tuollaisia edes harjoittelee, koska auton saa harjoituksessakin helposti lommoille tai jopa katolleen. Vaikeusaste kasvaa merkittävästi nopeuden lisääntyessä.

    100km/h max rajoitus kevyt kärreille toimii, jos kuorma on pieni ja kuormattu oikein. Mutta kun monenlaisia virityksiä näkee käytännössä, niin 100km/h rajotusta ei voi kuin ihmetellä, kun muuten nopeusrajoitukset on kautta linjan hyvin alhaiset. 750kg kärri täynnä tai virheellsesti kuormattu ja 100km/h vauhtia (+ liukumat päälle) on isoa riskin ottamista, vaikka onkin laillista. Tässä esimerkkivideo, vauhtia ei ole testeissä kuin 50 ja 70km/h ja kuormaa 300kg.

    Et tainnut lukea, mitä kirjoitin. 300kg painava jarrullinen telikärry vs 750kg painava jarruton kärry. Kevyempää kärryä ei saa vetää 100km/h vaikka siinä on jarrut. Raskaampaa saa vetää 100km/h vaikka siinä ei ole jarruja. Eli kun jarrullinen kärry on tyhjänä ja jarruton on lastattu max kuormalla. Minä kyllä mieluummin antaisin satasen luvan tyhjälle jarrulliselle kärrylle kuin max kuormaan lastatulle jarruttomalle kärrylle. Mutta nimismies on toista mieltä.

    Ajatko sitten kärryäsi kuomu auki, että lastittomuus voidaan todeta?

    Oulun keikan kärryssä ei ollut kuomua. On olemassa jarruttomiakin kuomukärryjä. Miten niissä voidaan todeta, että kuormaa ei ole yli sallitun? Miten avokärryjenkään kohdalla voidaan todeta kuorman paino? Entä miten voidaan todeta, että kärrystä tuleva aisapaino vetonuppiin ei ole yli 75kg? Miten voidaan todeta, että kuski ei ole kännissä? Miten voidaan todeta, että autossa on lailliset renkaat? Jne

    Kirjoitin kärryäsi, siis sinun kärrystä oli kyse, jossa on kuomu kuten kerroit aiemmin. Nopeustarkkailu tehdään ihan visuaalisesti vauhdista, toisin kuin esimerkkisi.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kuorman kanssa pidin mittarinopeuden hiukan alle 90km/h, mutta takaisin päin 100km/h. Ajattelin, että jos käry käy, niin ei ainakaan peltipoliiseilta. Outo sääntö sekin, että jarrullista kärryä ei saa vetää 100km/h olipa kuorma tai kärryn paino mitä tahansa. 300kg painavaa jarrullista telikärryä ei saa vetää 100km/h, mutta 750kg painavaa jarrutonta saa. Tai niin minä olen ymmärtänyt pykälien sanovan.

    Nopeusrajoituksessa on kyllä paljonkin järkeä. Vaikka vetoauto olisi painava, poikkeustilanteessa (esim väistö, hätäjarrutus) raskaan kärrin kanssa ei helppo suoritus. Harva tuollaisia edes harjoittelee, koska auton saa harjoituksessakin helposti lommoille tai jopa katolleen. Vaikeusaste kasvaa merkittävästi nopeuden lisääntyessä.

    100km/h max rajoitus kevyt kärreille toimii, jos kuorma on pieni ja kuormattu oikein. Mutta kun monenlaisia virityksiä näkee käytännössä, niin 100km/h rajotusta ei voi kuin ihmetellä, kun muuten nopeusrajoitukset on kautta linjan hyvin alhaiset. 750kg kärri täynnä tai virheellsesti kuormattu ja 100km/h vauhtia (+ liukumat päälle) on isoa riskin ottamista, vaikka onkin laillista. Tässä esimerkkivideo, vauhtia ei ole testeissä kuin 50 ja 70km/h ja kuormaa 300kg.

    Et tainnut lukea, mitä kirjoitin. 300kg painava jarrullinen telikärry vs 750kg painava jarruton kärry. Kevyempää kärryä ei saa vetää 100km/h vaikka siinä on jarrut. Raskaampaa saa vetää 100km/h vaikka siinä ei ole jarruja. Eli kun jarrullinen kärry on tyhjänä ja jarruton on lastattu max kuormalla. Minä kyllä mieluummin antaisin satasen luvan tyhjälle jarrulliselle kärrylle kuin max kuormaan lastatulle jarruttomalle kärrylle. Mutta nimismies on toista mieltä.

    Ajatko sitten kärryäsi kuomu auki, että lastittomuus voidaan todeta?

    Oulun keikan kärryssä ei ollut kuomua. On olemassa jarruttomiakin kuomukärryjä. Miten niissä voidaan todeta, että kuormaa ei ole yli sallitun? Miten avokärryjenkään kohdalla voidaan todeta kuorman paino? Entä miten voidaan todeta, että kärrystä tuleva aisapaino vetonuppiin ei ole yli 75kg? Miten voidaan todeta, että kuski ei ole kännissä? Miten voidaan todeta, että autossa on lailliset renkaat? Jne

    Kirjoitin kärryäsi, siis sinun kärrystä oli kyse, jossa on kuomu kuten kerroit aiemmin. Nopeustarkkailu tehdään ihan visuaalisesti, toisin kuin esimerkkisi.

    Järkevä lakipykälä sallisi jarrullisen kärryn vetämisen 100km/h, jos sen paino kuormattuna tai ilman kuormaa on korkeintaan sama kuin jarruttoman sallittu eli 750kg. Ei ole järkeä siinä, että turvallisempaa jarrullista kärryä ei saa vetää samaa nopeutta kuin heppoisempaa jarrutonta kärryä, kun kumpikin on saman painoisia.

    Ajelin Oulusta tyhjällä kärryllä satasen alueella satasta, koska peltipoliisi ei osaa väläytellä jarrullista kärryä vetävää. Ja ajattelin, että konstaapelitkaan eivät viitsi vaivautua, kun näkevät kärryn olevan tyhjä. Otin riskin, mistäpä konstaapeleista koskaan tietää.

    Ajattelet tekstisi perusteella, että kuomulliseen kärryyn voisi piilottaa kuormaa eikä konstaapeli tietäisi, meneekö jarrullinen tyhjänä vai ei ja siksi ei voisi sallia ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen perustuvan jarrullisen kärryn tapauksessa ajotilanteessa olevaan painoon. Kuormauksen voisi tarkistaa pysäyttämällä yhdistelmän. Luettelin edellä muutamia muitakin sääntökohtia, joiden todentaminen vaatii ajoneuvon pysäyttämisen. Miksi ei kärryn kanssa voitaisi toimia samoin?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Et tainnut lukea, mitä kirjoitin. 300kg painava jarrullinen telikärry vs 750kg painava jarruton kärry. Kevyempää kärryä ei saa vetää 100km/h vaikka siinä on jarrut. Raskaampaa saa vetää 100km/h vaikka siinä ei ole jarruja. Eli kun jarrullinen kärry on tyhjänä ja jarruton on lastattu max kuormalla. Minä kyllä mieluummin antaisin satasen luvan tyhjälle jarrulliselle kärrylle kuin max kuormaan lastatulle jarruttomalle kärrylle. Mutta nimismies on toista mieltä.

    No luin. Et ymmärtänyt mitä yritin sanoa, mielestäni tuo 100km/h on 750kg kärrille liian korkea. Harva hallitsee yhdistelmä tuossa nopeudessa äkkitilanteessa. Parempi vaan olisi että kaikille kärrinvetäjille olisi edelleen 80km/h.

    Mutta joo toki voi ajatella noin, että miksi toisella saa ajaa 100km/h ja toisella ei? Onhan näitä muitakin. Pakettiautolla saa ajaa rajoitusen mukaan aina 120km/h asti, mutta vastavalla kuorma-autoksi rekisteröidyllä mallilla ei saa ajaa. Tai kuivalla moottoritiellä saat ajaa talviaikana 100km/h ja kesällä pari kymppiä nopeammin. Ja sama juttu kahden tyhjän kärrin kanssa jarruila tai ilman. Riskitaso taupausten välillä ei muutu miksikään. Valvonta tuota moottoritietapausta lukuunottamatta on aika hankalaa ilman pysäyttämistä jo nyt. Pakettiauto ja kuorma-auto näyttävät päälepäin samoilta, samaten moni jarruton ja jarrullinen pienmpi kärry. Puhumatatkaan jos sääntö menisi siten. että tyhjällä kärrillä 100km/h ja lastalulla 80km/h. Ei tuota selvitä kuin pysäyttämällä, eli ratsaisiko poliisi kärrejä mökkiliikenteessa: Ajoitte 100km/h, kuomu auki, katsotaan onko lavalla hiekanmuruja.....

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Et tainnut lukea, mitä kirjoitin. 300kg painava jarrullinen telikärry vs 750kg painava jarruton kärry. Kevyempää kärryä ei saa vetää 100km/h vaikka siinä on jarrut. Raskaampaa saa vetää 100km/h vaikka siinä ei ole jarruja. Eli kun jarrullinen kärry on tyhjänä ja jarruton on lastattu max kuormalla. Minä kyllä mieluummin antaisin satasen luvan tyhjälle jarrulliselle kärrylle kuin max kuormaan lastatulle jarruttomalle kärrylle. Mutta nimismies on toista mieltä.

    No luin. Et ymmärtänyt mitä yritin sanoa, mielestäni tuo 100km/h on 750kg kärrille liian korkea. Harva hallitsee yhdistelmä tuossa nopeudessa äkkitilanteessa. Parempi vaan olisi että kaikille kärrinvetäjille olisi edelleen 80km/h.

    Mutta joo toki voi ajatella noin, että miksi toisella saa ajaa 100km/h ja toisella ei? Onhan näitä muitakin. Pakettiautolla saa ajaa rajoitusen mukaan aina 120km/h asti, mutta vastavalla kuorma-autoksi rekisteröidyllä mallilla ei saa ajaa. Tai kuivalla moottoritiellä saat ajaa talviaikana 100km/h ja kesällä pari kymppiä nopeammin. Ja sama juttu kahden tyhjän kärrin kanssa jarruila tai ilman. Riskitaso taupausten välillä ei muutu miksikään. Valvonta tuota moottoritietapausta lukuunottamatta on aika hankalaa ilman pysäyttämistä jo nyt. Pakettiauto ja kuorma-auto näyttävät päälepäin samoilta, samaten moni jarruton ja jarrullinen pienmpi kärry. Puhumatatkaan jos sääntö menisi siten. että tyhjällä kärrillä 100km/h ja lastalulla 80km/h. Ei tuota selvitä kuin pysäyttämällä, eli ratsaisiko poliisi kärrejä mökkiliikenteessa: Ajoitte 100km/h, kuomu auki, katsotaan onko lavalla hiekanmuruja.....

    Sillä tavallahan valvonta menee. Pysäytetään, jos epäillään. Miksi kärryjen tapauksessa ei luoteta kuljettajaan kuten kaikissa muissa säännöissä, joiden noudattamista ei voi todeta pysäyttämättä kulkijaa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kuorman kanssa pidin mittarinopeuden hiukan alle 90km/h, mutta takaisin päin 100km/h. Ajattelin, että jos käry käy, niin ei ainakaan peltipoliiseilta. Outo sääntö sekin, että jarrullista kärryä ei saa vetää 100km/h olipa kuorma tai kärryn paino mitä tahansa. 300kg painavaa jarrullista telikärryä ei saa vetää 100km/h, mutta 750kg painavaa jarrutonta saa. Tai niin minä olen ymmärtänyt pykälien sanovan.

    Nopeusrajoituksessa on kyllä paljonkin järkeä. Vaikka vetoauto olisi painava, poikkeustilanteessa (esim väistö, hätäjarrutus) raskaan kärrin kanssa ei helppo suoritus. Harva tuollaisia edes harjoittelee, koska auton saa harjoituksessakin helposti lommoille tai jopa katolleen. Vaikeusaste kasvaa merkittävästi nopeuden lisääntyessä.

    100km/h max rajoitus kevyt kärreille toimii, jos kuorma on pieni ja kuormattu oikein. Mutta kun monenlaisia virityksiä näkee käytännössä, niin 100km/h rajotusta ei voi kuin ihmetellä, kun muuten nopeusrajoitukset on kautta linjan hyvin alhaiset. 750kg kärri täynnä tai virheellsesti kuormattu ja 100km/h vauhtia (+ liukumat päälle) on isoa riskin ottamista, vaikka onkin laillista. Tässä esimerkkivideo, vauhtia ei ole testeissä kuin 50 ja 70km/h ja kuormaa 300kg.

    Et tainnut lukea, mitä kirjoitin. 300kg painava jarrullinen telikärry vs 750kg painava jarruton kärry. Kevyempää kärryä ei saa vetää 100km/h vaikka siinä on jarrut. Raskaampaa saa vetää 100km/h vaikka siinä ei ole jarruja. Eli kun jarrullinen kärry on tyhjänä ja jarruton on lastattu max kuormalla. Minä kyllä mieluummin antaisin satasen luvan tyhjälle jarrulliselle kärrylle kuin max kuormaan lastatulle jarruttomalle kärrylle. Mutta nimismies on toista mieltä.

    Ajatko sitten kärryäsi kuomu auki, että lastittomuus voidaan todeta?

    Oulun keikan kärryssä ei ollut kuomua. On olemassa jarruttomiakin kuomukärryjä. Miten niissä voidaan todeta, että kuormaa ei ole yli sallitun? Miten avokärryjenkään kohdalla voidaan todeta kuorman paino? Entä miten voidaan todeta, että kärrystä tuleva aisapaino vetonuppiin ei ole yli 75kg? Miten voidaan todeta, että kuski ei ole kännissä? Miten voidaan todeta, että autossa on lailliset renkaat? Jne

    Kirjoitin kärryäsi, siis sinun kärrystä oli kyse, jossa on kuomu kuten kerroit aiemmin. Nopeustarkkailu tehdään ihan visuaalisesti, toisin kuin esimerkkisi.

    Järkevä lakipykälä sallisi jarrullisen kärryn vetämisen 100km/h, jos sen paino kuormattuna tai ilman kuormaa on korkeintaan sama kuin jarruttoman sallittu eli 750kg. Ei ole järkeä siinä, että turvallisempaa jarrullista kärryä ei saa vetää samaa nopeutta kuin heppoisempaa jarrutonta kärryä, kun kumpikin on saman painoisia.

    Ajelin Oulusta tyhjällä kärryllä satasen alueella satasta, koska peltipoliisi ei osaa väläytellä jarrullista kärryä vetävää. Ja ajattelin, että konstaapelitkaan eivät viitsi vaivautua, kun näkevät kärryn olevan tyhjä. Otin riskin, mistäpä konstaapeleista koskaan tietää.

    Ajattelet tekstisi perusteella, että kuomulliseen kärryyn voisi piilottaa kuormaa eikä konstaapeli tietäisi, meneekö jarrullinen tyhjänä vai ei ja siksi ei voisi sallia ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen perustuvan jarrullisen kärryn tapauksessa ajotilanteessa olevaan painoon. Kuormauksen voisi tarkistaa pysäyttämällä yhdistelmän. Luettelin edellä muutamia muitakin sääntökohtia, joiden todentaminen vaatii ajoneuvon pysäyttämisen. Miksi ei kärryn kanssa voitaisi toimia samoin?

    Kaikkea voisi säätää, mutta kun kaikkea kuulemma pitää valvoakin ja poliisilla aika on tiukalla. Kärrynopeuksiin voi heittää myös tyhjän kärryn ongelman. Jousittamaton tyhjä kärry pomppii usein auton perässä ja näyttää vaaralliselta. Tyhjä kärry jopa nousee ilmaan vauhdissa. Ei sellaista satasta saisi vetää. Turvallisinta olisi, että keskipainoon lastatut kärryt saisi vetää satasta, muut hitaammin.

      1
  • Joudun kyllä toteamaan, että kärry kuin kärry, niin 110 lasissa niillä tulee ajettua kun on satasen rajoitus. Teiden tukkoja on liikaa ilman minuakin.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Joudun kyllä toteamaan, että kärry kuin kärry, niin 110 lasissa niillä tulee ajettua kun on satasen rajoitus. Teiden tukkoja on liikaa ilman minuakin.

    Kuinka se matkanopeus on mahdollista, kun meitä sallittua ajavia teidentukkoja on.

      2
  • muokattu 22.04.2024 07:40

    @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Joudun kyllä toteamaan, että kärry kuin kärry, niin 110 lasissa niillä tulee ajettua kun on satasen rajoitus. Teiden tukkoja on liikaa ilman minuakin.

    Kuinka se matkanopeus on mahdollista, kun meitä sallittua ajavia teidentukkoja on.

    Ohittaminen ei ole kiellettyä kärrynkään kanssa. En minä nyt kuitenkaan aina ole ohittamassa, jos edellä ajava ajaa satasen todellista nopeutta ja oma mittari näyttää 105 - enkä silloin, jos liikennettä on niin paljon ettei ohittamisesta ole hyötyä. (Minä kyllä arvelen, että esim. nyt alla olevilla kitkarenkailla, joissa kulutuspintaa on enää 4 mm, mittarivirhe on vieläkin suurempi.)

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Joudun kyllä toteamaan, että kärry kuin kärry, niin 110 lasissa niillä tulee ajettua kun on satasen rajoitus. Teiden tukkoja on liikaa ilman minuakin.

    Kuinka se matkanopeus on mahdollista, kun meitä sallittua ajavia teidentukkoja on.

    Ohittaminen ei ole kiellettyä kärrynkään kanssa. En minä nyt kuitenkaan aina ole ohittamassa, jos edellä ajava ajaa satasen todellista nopeutta ja oma mittari näyttää 105 - enkä silloin, jos liikennettä on niin paljon ettei ohittamisesta ole hyötyä.

    Täytyy ajaa tosipitkiä matkoja jos noin pienistä nopeuseroista on merkittävää hyötyä.

      1
  • @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Joudun kyllä toteamaan, että kärry kuin kärry, niin 110 lasissa niillä tulee ajettua kun on satasen rajoitus. Teiden tukkoja on liikaa ilman minuakin.

    Kuinka se matkanopeus on mahdollista, kun meitä sallittua ajavia teidentukkoja on.

    Ohittaminen ei ole kiellettyä kärrynkään kanssa. En minä nyt kuitenkaan aina ole ohittamassa, jos edellä ajava ajaa satasen todellista nopeutta ja oma mittari näyttää 105 - enkä silloin, jos liikennettä on niin paljon ettei ohittamisesta ole hyötyä.

    Täytyy ajaa tosipitkiä matkoja jos noin pienistä nopeuseroista on merkittävää hyötyä.

    No, esim. edellinen oman lapsen muutto 880 km. (Kotoa vanhalle asunnolle, sieltä uudelle ja lopuksi kotiin, koko ajan aikapaineen kanssa.)

      
  • Varmaan ajoit (väh) 90:ää silloinkin kun rajoitus kärryjen kanssa oli 80km/h. Se aikapaine nääs...

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Joudun kyllä toteamaan, että kärry kuin kärry, niin 110 lasissa niillä tulee ajettua kun on satasen rajoitus. Teiden tukkoja on liikaa ilman minuakin.

    Kuinka se matkanopeus on mahdollista, kun meitä sallittua ajavia teidentukkoja on.

    Ohittaminen ei ole kiellettyä kärrynkään kanssa. En minä nyt kuitenkaan aina ole ohittamassa, jos edellä ajava ajaa satasen todellista nopeutta ja oma mittari näyttää 105 - enkä silloin, jos liikennettä on niin paljon ettei ohittamisesta ole hyötyä.

    Täytyy ajaa tosipitkiä matkoja jos noin pienistä nopeuseroista on merkittävää hyötyä.

    No, esim. edellinen oman lapsen muutto 880 km. (Kotoa vanhalle asunnolle, sieltä uudelle ja lopuksi kotiin, koko ajan aikapaineen kanssa.)

    Teoriassa ajansäästö viitisen minuuttia 100 km, jos ohituspaikkoja ei joudu kilometrikaupalla kyttäämään.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Joudun kyllä toteamaan, että kärry kuin kärry, niin 110 lasissa niillä tulee ajettua kun on satasen rajoitus. Teiden tukkoja on liikaa ilman minuakin.

    Kuinka se matkanopeus on mahdollista, kun meitä sallittua ajavia teidentukkoja on.

    Ohittaminen ei ole kiellettyä kärrynkään kanssa. En minä nyt kuitenkaan aina ole ohittamassa, jos edellä ajava ajaa satasen todellista nopeutta ja oma mittari näyttää 105 - enkä silloin, jos liikennettä on niin paljon ettei ohittamisesta ole hyötyä.

    Täytyy ajaa tosipitkiä matkoja jos noin pienistä nopeuseroista on merkittävää hyötyä.

    No, esim. edellinen oman lapsen muutto 880 km. (Kotoa vanhalle asunnolle, sieltä uudelle ja lopuksi kotiin, koko ajan aikapaineen kanssa.)

    Teoriassa ajansäästö viitisen minuuttia 100 km, jos ohituspaikkoja ei joudu kilometrikaupalla kyttäämään.

    Teoriassa pääsee nopeammin perille, ehkä käytännössäkin. Ajelin aikanaan rajoitusten mukaan, kun autossa ei ollut vielä tasanopeussäädintä. Se oli siinä mielessä ikävää, että aina saavutti jonkun edessä ja sitten täytyi ohittaa. Eihän se yleensä hankalaa ole, mutta joskus joutui kyttäämään jonkin matkaa.

    Sitten ostin vakkarillisen auton ja huomasin, että sellainen 85 on sopiva matkanopeus. Ei ehkä säästä aikaa, mutta perillä on kevyesti ajaneena ja virkeänä. Ajaa ne rekatkin noin tientukkoina, minusta on helpompi päästä ohi. Ja yleensä yritän avata takana olevalle näköalaa siirtymällä piennarviiva viereen, kun vastaantulijoita ei ole.

      
  • muokattu 22.04.2024 09:05

    @Late1969 kirjoitti:

    Ajelin aikanaan rajoitusten mukaan, kun autossa ei ollut vielä tasanopeussäädintä..... Sitten ostin vakkarillisen auton ja huomasin, että sellainen 85 on sopiva matkanopeus. Ei ehkä säästä aikaa, mutta perillä on kevyesti ajaneena ja virkeänä

    Et siis pystynyt ilman vakkaria ajamaan 85:ttä? Vai olisiko se vakkari itsessään se rentouttava, ei matkanopeus (rajoitus tai +5)?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Late1969 kirjoitti:

    Ajelin aikanaan rajoitusten mukaan, kun autossa ei ollut vielä tasanopeussäädintä..... Sitten ostin vakkarillisen auton ja huomasin, että sellainen 85 on sopiva matkanopeus. Ei ehkä säästä aikaa, mutta perillä on kevyesti ajaneena ja virkeänä

    Et siis pystynyt ilman vakkaria ajamaan 85:ttä? Vai olisiko se vakkari itsessään se rentouttava, ei matkanopeus (rajoitus tai +5)?

    Totta kai pystyin, mutta en ajanut. Enkä ajaessani rentoudu, ihan toimintakykyinen olen koko ajan. Ja kyllä tiputan vitosen pois, jos 80:n rajoitus on risteyksen tai vastaavan takia. Muulloin on parempi olla hienoisesti plussaa 80:n alueella, eivät rekat saavuta.

      
  • muokattu 22.04.2024 10:59

    @Late1969 kirjoitti:
    Sitten ostin vakkarillisen auton ja huomasin, että sellainen 85 on sopiva matkanopeus. Ei ehkä säästä aikaa, mutta perillä on kevyesti ajaneena ja virkeänä. Ajaa ne rekatkin noin tientukkoina, minusta on helpompi päästä ohi. Ja yleensä yritän avata takana olevalle näköalaa siirtymällä piennarviiva viereen, kun vastaantulijoita ei ole.

    Minulla taasen on tapana muuttaa nopeutta kun rajoituskin muuttuu. Varsinkin maanteiden 60 rajoituspätkät ovat sellaisia, missä tapaa myös poliisin useiten.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Sitten ostin vakkarillisen auton ja huomasin, että sellainen 85 on sopiva matkanopeus. Ei ehkä säästä aikaa, mutta perillä on kevyesti ajaneena ja virkeänä. Ajaa ne rekatkin noin tientukkoina, minusta on helpompi päästä ohi. Ja yleensä yritän avata takana olevalle näköalaa siirtymällä piennarviiva viereen, kun vastaantulijoita ei ole.

    Minulla taasen on tapana muuttaa nopeutta kun rajoituskin muuttuu. Varsinkin maanteiden 60 rajoituspätkät ovat sellaisia, missä tapaa myös poliisin useiten.

    Nopeuden laskeminen poliisin takia on hölmö tapa. Poliiseja käy samassa lounaspaikassa, mutta eipä heitä muualla tapaa.

      
  • Olen huomannut ainakin talvirajoituksien aikaan, että kärryä vetävästä autosta ajetaan usein ohi ja sitten huomataan, että sehän menikin max rajoituksen mukaan. Jäädään sitten eteen ajelemaan. Kesälläkin jarruton kärry on teiden tukko ainoastaan motarilla ja huonosti/raskaasti kuormattuna kaikilla teillä.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Olen huomannut ainakin talvirajoituksien aikaan, että kärryä vetävästä autosta ajetaan usein ohi ja sitten huomataan, että sehän menikin max rajoituksen mukaan. Jäädään sitten eteen ajelemaan. Kesälläkin jarruton kärry on teiden tukko ainoastaan motarilla ja huonosti/raskaasti kuormattuna kaikilla teillä.

    Ohituksen jälkeinen jarrutus näyttää olevan nykyään ihan normitapa, vaikka rajoitus ei menisikään rikki. Hetken kuluttua mieli rohkaistuu ja nopeus nousee hiukkasen.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Olen huomannut ainakin talvirajoituksien aikaan, että kärryä vetävästä autosta ajetaan usein ohi ja sitten huomataan, että sehän menikin max rajoituksen mukaan. Jäädään sitten eteen ajelemaan. Kesälläkin jarruton kärry on teiden tukko ainoastaan motarilla ja huonosti/raskaasti kuormattuna kaikilla teillä.

    Mitenkäs motarilla voi tukkona olla?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Olen huomannut ainakin talvirajoituksien aikaan, että kärryä vetävästä autosta ajetaan usein ohi ja sitten huomataan, että sehän menikin max rajoituksen mukaan. Jäädään sitten eteen ajelemaan. Kesälläkin jarruton kärry on teiden tukko ainoastaan motarilla ja huonosti/raskaasti kuormattuna kaikilla teillä.

    tuo on niin totta! ainakin tampereella. noh, sataneljäkymppiä lasiin ja ohin ja jarrut päälle, kompensoi ja tuottaa kauheasti mielihyvää, varsinkin sateella.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Olen huomannut ainakin talvirajoituksien aikaan, että kärryä vetävästä autosta ajetaan usein ohi ja sitten huomataan, että sehän menikin max rajoituksen mukaan. Jäädään sitten eteen ajelemaan. Kesälläkin jarruton kärry on teiden tukko ainoastaan motarilla ja huonosti/raskaasti kuormattuna kaikilla teillä.

    Mitenkäs motarilla voi tukkona olla?

    Kaikkien rohkeus ei riitä ohitukseen sielläkään. Takana roikutaan kilometritolkulla aivan kuin tyhjillä tavallisilla teillä, vaikka ohituspaikkoja piisaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit