Olin pienessä liikennetilanteessa josta selvittiin säikähdyksellä. Olin tulossa sivutieltä isolle tielle (80kmh rajoitus), aikomuksenani kääntyä oikealle. Minulle oli kärkikolmio. Vilkaisin tienhaaraa lähestyttäessä, että oikealta lähestyi auto, mut…
@Lukija31722 kirjoitti:
"Akkujen kannalta vaarallisin olosuhde on kova pakkanen. Kaikissa kennoissa käytetään nestemäisiä elektrolyyttejä, ja niillä on aina jokin jäätymispiste. Esimerkiksi Teslan ohjekirjassa lukee, että autoa ei saisi säilyttää…
@Lukija31722 kirjoitti:
Ps. Noista Tesloista luin jostain joskus, että jos auto on säilytyksessä hyvin kylmässä ilman latausta, niin se rupeaa lämmittämään akkua akkuvirralla suojatakseen sitä. Silloin kyllä varmaan tulee äkkiä pää vetävän käteen…
@tracktest kirjoitti:
Tankin koko (hybridi) on käsittääkseni vain puolet polttomoottoriauton tankista, joten tämäkin on rajoittava tekijä toimintamatkassa.
Ainakin Passat GTE:ssä polttoainesäiliön tilavuus on 50 litraa, tavallisen mallin …
@tracktest kirjoitti:
Luonto tulee näyttämään vielä mahtinsa kun saadaan muutaman leudon talven jälkeen kunnon pakkastalvi. Pakkasen paukkuessa viikosta toiseen 30 pakkasasteen tienoilla alkaa hybridien ja sähköautojen käyttäjillä olemaan vitsit …
@740 GLE kirjoitti:
@Topi27 kirjoitti:
Harmittaako jos Volkkarilla ajetaan pidempään kuin WLTP lupaa.
Ei yhtään, mutta sokea reettakin ajaa millä tahansa vehkeellä pidempään kuin WLTP "lupaa". Oma pitkän matkan ennätyk…
Totta, hybridi & rata-autot ovat yhtä lailla mielenkiinnottomia omasta - jos niin haluat sitä kutsua - kapeasta näkövinkkelistäni, johon kuuluvat arkiset alemman keskiluokan polttomoottoriautot. Ovat kai nuo hybridit uutta, ja ehkäpä jopa jotai…
@mjb kirjoitti:
Moro, kellään kokemuksia moisista renkaista? Testejä ei kotimaan (Suomen;)) lehdistä löydy. Venäjän netistä löytyy "testi", jossa vilahtelee TM:n testikuvia, mutta myös kuvia, missä toverit ajelee autoissa ihan omat teipit... http…
@Lukija60496 kirjoitti:
@JanneO kirjoitti:
@Lukija60496 kirjoitti:.
Ihan ohimennen: on kyllä hämmentävää miten paljon intohimoja auton käyttövoimaa voi nostattaa. Että ihan lehden tilaus pitää lopett…
@Kumppani kirjoitti:
@tracktest kirjoitti:
voitko kertoa oman autosi (autojesi) merkin
En. Ja olen sen aiemmin jo perustellutkin: autoja tulee ja menee. Sinä olisit kuitenkin lyömässä leimaa otsaan niin mielelläsi - jol…
Ihan sivustakatsojana: on kyllä vieläkin hupaisaa huomata kuinka jotkut niin pahoittavat mielensä kun se oma suosikkiauto ei ehkä muiden mielestä olekaan mitenkään erityinen. Ja sitten käydään hirveitä tappeluita siitä, miten hyviä/huonoja jotkin ti…
@M880 kirjoitti:
@JanneO kirjoitti:.
En ole mikään Tesla-kriitikko tai -asiantuntija, mutta muutama oma ajatus aiheesta.
Tesla on suurennuslasin alla useammastakin syystä. Siltä odotetaan "mullistavia" asioita siksi,…
Kyllähän se esitelty uusi akkutekniikka on aika mielenkiintoista. En ymmärrä että miksi Teslalta odotetaan jotain täysin mullistavia juttuja, kun muilta autovalmistajille ei odoteta. Ja onhan se Teslan esittelemä akkutekniikka ensimmäinen laatuaan. …
@Lukija60496 kirjoitti:.
Ja se voimalinja juu: pieni sähköauto, tuollainen ID painaa 1500 kiloa. Sitten jäisellä kelillä se onkin melkoisen pitelemätön reki, jossain mukavassa alamäessä. Niin - no juu, voi se siellä kaupungin sähkölämmitteis…
SO2001:
Ajelin juuri muutamia kymmeniä kilometrejä "sumussa", ja suunnilleen joka toisella autolla näytti oleva takahäikäisyvalo käytössä. Yritin arvioida, kuinka kaukaa tavalliset takavalot näkyvät "sumun" keskeltä. Matkan varrelta ei löytynyt…
Herbert:
Monillako on oikeasti kokemusta kulmavaloina toimivista sumuvaloista? Aika nopeasti ne ovat yleistyneet.
Koska sumuvalot ovat yleensä alhaalla, niiden valokeilan yläreuna on rajattu tarkasti ja kulmavalona toimii vain yksi valo, e…
Sumua voi olla joskus, mutta nopeuserot ovat mitättömiä. Jos takaa lähestyy auto 5km/h kovempaa kuin edellä ajava
Noh, jotkut menee sateessa/sumussa lukkoon, jolloin nopeus putoaa monellä kymmenellä kilometrillä tunnissa. Ja toisiin ei näkyvy…
Hmmm, omassa autossa sumarit toimii myös kulmavaloina, joina ne toimii aika hyvin. Muuten niiden käyttö on rajoittunut lähinnä siihen, että jos haluan kytkeä takasumuvalon päälle, täytyy etusumaritkin olla päällä. Noin tuli tehtyä viimeksi eilen, ku…
Rätkätin:
JanneO:Ehkä olen naiivi, mutta minä kuvittelen, että jotkut ihmiset voivat ottaa opiksi. Minä ainakin otin.
Ota nytkin ja jätä merkkeily pois. Pyri noudattamaan TLL:ää ja niin jo varmasti pyritkin ja vielä kun lisäät siihen poliisin …
Rätkätin:
Sen sijaan, kun näyttää käsimerkkejä idiooteille, ei voi kuin toivoa, että mitään isompaa ei tuosta seuraisi.
Ei aina voi tietää, kuka on tosi idiootti ja kuka ei. Mainitsin jo ne toiset kerrat, jossa olin antavana ja ottavana os…
Rätkätin:
JanneO:Vieläkään se ongelma ei ole ne käsimerkit, vaan ongelma on ne raivopäät.
Ja raivopäillekö kannattaa näyttää käsimerkkejä.
Kun suoraan sanon, niin minä en ainakaan tekisi noin sillä sen verran on vielä itsesuojeluvaistoa jälje…
Rätkätin:
JanneO:Käsimerkit ei ole tyhmiä, sekoilu liikenteessä on.
Kaikki sekoilu käsimerkkeineen on tyhmää. Sopimatonta käyttäytymistä kanssaihmisiä kohtaan eikä sovi sivistyneeseen käyttäytymiseen lainkaan.
Pitäisihän tuo ymmärtää sanoma…
Rätkätin:
Sanoppas JanneO, että kuinka fiksuja ne käsimerkit sinun omasta mielestäsi olivat?
Käsimerkeissä ei ollut mitään vikaa. Vika oli toisen kuljettajan korvien välissä.
Olisiko jälkimaininkeja syntynyt, jos olisit malttanut …
Rätkätin:
Varoitukseksi kok Suomen kansalle, että käsimerkit ovat tyhmiä.
Käsimerkit ei ole tyhmiä, sekoilu liikenteessä on.
Kuitenkin haluan noita käsipeistä innostuneita muistuttaa, että jossain pahassa tilanteessa ne raivopää…
Rätkätin:
Sanoin, että ennakoivanajon kursseilla opettavat miten pitäisi menetellä.
Joko tuokin unohtui?
Olisiko minun siis pitänyt nostaa tuossa tilanteessa jalka kaasulta tjsp.? Turvaväliä taisi olla pari metriä. Mitenkähän tilanne o…
Rätkätin:
JanneO:Rätkätin:JanneO:Siis vielä kerran: minä en aloittanut tilannetta
Mitä sillä on väliä kuka sen aloitti?
Sitä, että minun syyttäminen tilanteesta on aika erikoista.
Mitenkä fiksuja ne käsimerkit oikein olivat?
M…
Rätkätin:
JanneO:Sinä vedit siis herneen nenääsi käsimerkistä
Höpö höpö .. Liikenteessä tapahtuu koko ajan jotain idioottimaista. Minua ei käsimerkit hetkuta lainkaan ja itse en niin typeräksi ikinä rupea, että pitäisi jotain mielenosoitusta p…
Rätkätin:
JanneO:Siis vielä kerran: minä en aloittanut tilannetta
Mitä sillä on väliä kuka sen aloitti?
Sitä, että minun syyttäminen tilanteesta on aika erikoista. Ja on muutenkin aika erikoista, että sinusta pahinta tuossa tilanteessa …
Rätkätin:
JanneO:Kyllä minullekkin ollaan huomautettu virheestä esim. äänimerkillä tai valoja vilkuttelemalla, enkä minä tuosta provosoidu, koska ne moitteet tulee yleensä ihan hyvästä syystä.
Ja vahinko kiertämään ... niinkö?
Sinä vedi…