MatLog

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Niinpä; itse asiassa koko keskustelu teiden urautumisesta olisi tarpeeton, jos valtio "korvamerkitsisi" edes osan tieliikenteen valtavasta verotulomäärästä tienpitoon. Yhdenkään autoilijan ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa siitä, että tiet kulu…
  • Valinta on helppo tehdä: - jos on mahdollisuus valita muu liikennemuoto kuin yksityisautoilu silloin kun tienpinnat ovat liukkaat, valinta on: kitkarenkaat - jos joutuu ajamaan autoa kaikissa olosuhteissa, valinta on nastarenkaat. http://www.i…
  • Olen joskus lukenut seuraavanlaisen havainnollistuksen: Jos kaksi identtistä autoa (mikä sisältää samanpainoisuuden) törmää vastakkain siten, että kyseessä on 100% keulakolari, ja molemmilla on ennen törmäystä sama ajonopeus, voidaan kuvitella ajone…
  • "Fri fart på 120-vägar!" Miten Herbert tuon kääntäisi? Herbertin mielestä valinta näyttää olevan vapaa, oli rangaistuksia tai ei.
  • Itse asiassa se oli vastaus alkuperäiseen kysymykseesi. Mikään ei siis oikeuta sen paremmin ajamaan ylinopeutta Ruotsin moottoriteillä kuin ajamaan polkupyörällä ilman kypärää Suomessa. Sinähän kysyit nimen omaan "mikä oikeuttaa?". Herbert kir…
  • Herbert: alkuperäinen kysymyksesi minulle kuului:"jos poliisi ei voi sakottaa jostain, oikeuttaa se rikkomaan lakia?" Mikä oikeuttaa sinut pyöräilemään ilman kypärää? Vastaamalla tähän olet vastannut myös alkuperäiseen kysymykseesi. Kolaritapau…
  • Herbert haluaa ilmeisesti minun kantani asiaan. Periaatteessa olen sitä mieltä että lain rikkomisen esteenä tulisi olla korkea moraali, eli moraalinen selkäranka. Tuntuu pahalta ajatella, että lakia noudattaa vain rangaistuksen pelossa. Käytäntö voi…
  • Useimmat rengasvalmistajat ja renkaita testaava lehdistö suosittelevat, että kitkarenkaita käytettäisiin vain vähemmän vaativissa olosuhteissa, ts. jäisillä keleillä kitkarenkailla varustetuilla autoilla ei ajettaisi. Etelä-Suomen kaupunkien keskust…
  • Oikea tapa tilastoida onnettomuuslukuja rengastyypeittäin on tehdä se ajokilometrien suhteen. Ei siis niin, kuinka monella on kitkarenkaat alla ja kuinka monella nastarenkaat, vaan siten, että tilastoitaisiin keskimääräiset ajokilometrimäärät /talvi…
  • Talvella Suomessa ajetaan kaikkein vähiten onnettomuuksia kesärenkailla. Pitäisiköhän talvirenkaat kieltä lailla?? Eli: kitkarenkailla toki pärjäilee suolatuilla pääteillä, mutta jääpinnalla niiden pito heikkenee huomattavasti. Myöskin sulan kelin …
  • Nettiin tulee yleensä koulujen alkamisen aikoihin näitä autojen ulkonäköä ruotivia viestejä. Aihehan on helppo, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä, ja on omalta kannaltaan oikeassa. Muotoilun asiantuntijat saattavat kuitenkin olla eri miel…
  • Perinteinen oppikirjaesimerkki aikoinaan vertaili, paljonko tietyn massan kuljettamiseen vaaditaan energiaa eri tapauksissa. Kysymys oli siis kulkuvastuksesta. Vesikuljetus oli edullisin vaihtoehto, toiseksi tuli sitten rautatiekuljetus (pieni vieri…
  • Nopeusrajoitusten alentamispyrkimyksissä takana on toinenkin, ehkä merkittävin, asia, jota ei ministeriö oikein "kehtaa" kertoa: Tienpidon kustannuksia on valtiovallan taholta puristettu rajusti alaspäin, ensiksi Tielaitoksen hajottamisella (Tiehall…
  • Lainaus:15.12.2005 klo 11:44 citroen5 kirjoitti Yleinen 80 km/h nopeusrajoitus kaikille ajoneuvoille olisi kovin suotavaa. Näin lisääntyisi turvallisuus ja säästyisi kustannuksia. Henkilöautojen edullisin nopeus kulutuksen kannalta on 60-80 km/h.…
  • Lainaus:24.11.2005 klo 16:08 ArtoknV kirjoitti No mutta mikä maa oli se mikä ensimäisemnä kielsi nastat? Eikö Saksa ole sentään autoillussa melkoinen edelläkäviä? Ja miksi kiellettiin? Miettikää sitä. Mosambikissa nastarenkaat on aina olleet …
  • Lainaus:24.11.2005 klo 13:02 Sulo kirjoitti Laitetaan lisää vettä myllyyn Ensiksikin, Saksassa ei olla palmun alla MUTTA kitkarenkaat (jotka muuten moni vakuutusyhtiö vaatii pakollisina) ovat nopeusluokkaa 210km/h (ja enemmän) ja pidoltaan heikom…
  • Lainaus:24.11.2005 klo 07:32 ArtoknV kirjoitti Ja moniko on meillä edes kokeillut kitkoja? Suuri syy on täällä on noita testi uskovaisia paljon juuri sinun kaltaisia. Ei voida itse kokeilla, mutta uskotaan testeihin. Minä laitoin erääseen keskust…
  • artokn Mark II: näytät olevan täysin varma siitä, että Tiehallinto, VTT, Liikenneturva, Poliisi, Nokian rengastehdas, Tuulilasi-lehti jne. jne ovat puolueellisia, koska heidän tutkimuksensa /testinsä eivät vastaa näkemyksiäsi . Onko tullut mieleesi…
  • Lainaus:30.11.2005 klo 19:39 Opelixi kirjoitti Lainaus:30.11.2005 klo 17:30 MatLog kirjoitti toisaalta matalaprofiilirenkaat vähentävät sitä (pienempi pintapaine). Mites tuo profiili vaikuttaa pintapaineeseen? Eikös se renkaan leveys ja e…
  • Lainaus:30.11.2005 klo 16:29 Artokn10 kirjoitti Tuo summa on aika pieni esim. korvaamaan sitä vahinkoa mitä nastarenkaat aiheuttavat? Nastat pitäisi laittaa verolle ja niiltä jotka ei käytä nastoja vähemmän veroa. Pitäisi tuota rahaa käyttää e…
  • Lainaus:07.12.2005 klo 23:05 alarjak kirjoitti Missä näkyy paljonko vertailurenkaista oli katkennut tai irronnut nastoja? Jos esimerkiksi kaikki nastat olivat irronneet, tälläkö ei ollut mitään merkitystä pitoon? Nastarengasvertailuissa seur…
  • Lainaus:27.11.2005 klo 16:22 ArtoknV kirjoitti Jaa väitätkö vai ettei ole arvoa minun näkemälläni. Voin minä vaikka oikeudessakin todistaa vai luuletko että olen holhouksen alainen. No, käypä todistamassa siellä oikeudessa.
  • Lainaus:27.11.2005 klo 13:44 ArtoknV kirjoitti Aikoihin on eletty joo. Mutta ainoat minun näkemäni autot mitkä oli ojassa tai muuten vaikeuksissa oli nastarenkas autoja. Jos taas uutinen kertoo että noin paljon autoja oli vaikeuksissa ei kai kaik…
  • Lainaus:26.11.2005 klo 23:40 ArtoknV kirjoitti Nyt laitan sitten vähän linkkejä ja fakta tietoa tämän päivän törmäilyistä- http://www.yle.fi/cgi-bin/tekstitv/ttv.cgi/113/ Yle Teksti-TV Sivu 113/1 KOTIMAA YLE24 LA…
  • Oliko viellä ventossa long life öljyt ja kuskilla TM: lippa lakki pääsä? Tämä hän todistaa tilastolli sesti jotta että nasta renkailla eitee mittään. haloo, haloo huuhaa-huuhaa. [MatLog muokkasi tätä viestiä 26.11.2005 klo 13:33]
  • Lainaus:15.11.2005 klo 08:23 artokn kirjoitti Joo tuo kertoo kaiken. Tietysti vw oli kyseessä mikä on tm:n suosikki auto ja oliko myös hakkapeliitat? Niille ei tm:n mielestä löydy voittajaa. Ja tuo ettei ilman abs:ää toimi ohjattavuus on täyttä…
  • Lainaus:14.11.2005 klo 17:16 AkiK kirjoitti Aikanaan ihmettelin tuota TM:n vertailua kitkarenkailla jarrutetusta matkasta ABS:llä. Siinähän muistaakseeni ainakin epäsuorasti väitettiin, ettei ABS ikäänkuin sopisi kitkarenkaille niin hyvin. Jarrutu…
  • Lainaus:14.11.2005 klo 16:23 artokn kirjoitti Se on selvä peruste että TM on puolueellinen ja kirjoittaa nokian eduksi. Kyllä minulla on kokemuksia liikenteessä enemmän kuin tm toimittajilla yhteensä ja ajan koko suomessa aina lappia mukaan luettu…
  • Lainaus:14.11.2005 klo 13:52 artokn kirjoitti Tuo on sitä TM probakandaa. Ne kirjoittavat nastojen puolesta Nokian vuoksi. Tehtiinkö koe esim. liukastetulla luistinradalla? Vai maantiellä? Maantie on aina karhea ja siinä kyllä kitka pitää nastoja p…
  • Tiehallinto on omissa tutkimuksissaan todennut, että teiden urautumisen yleisenä syynä EIVÄT OLE henkilöautojen nastarenkaat, vaan raskaan liikenteen aiheuttama tien painuma. Nastat aiheuttavat uraisuutta vain erittäin raskaasti liikennöidyillä tieo…
Default Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
53 aloitettua keskustelua
1489 viestiä
0 ×   0 ×