Isot maasturit myyvät Suomessa kuin viimeistä päivää

278 kommenttia
145679
  • NHB:

    Taitaa olla vähän tapauskohtaista. Ei bemarin suoriss kutosissakaan taaimmat sylinterit ole erityisen hyvin nähtävillä.


    Harvemminpa nuo sylinterit itsessään huoltoa kaipaavat, joten tarkoitus oli puhua lähinnä apulaitteiden ja muiden moottoriin liittyvien osien kuin itse sylintereiden tai venttiilikoneiston huollosta.



    NHB:

    Bemarilla on yli sadan insinöörin osasto kehittämässä äänimaailmaa. Siinä on yksi iso syy miksi voi kuulostaa miellyttävältä.
    ...
    Äänimaailma on pitkälti sellainen kuin millaiseksi se säädetään. Esimerkiksi Alfalla on ollut monien mielestä kivan kuuloisia kutosia. Samoin Porschen koneiden ääni on monien milestä kiva 4-10 sylinterisissä koneissa.


    Olet oikeassa, yksinkertaistin taas liikaa. Alfan V6-koneet varmasti ovat sellaisia joiden äänistä nauttisin, ei vain ole tullut 156 GTA:n esittelyn jälkeen yhdelläkään erityisen hyviä ääniä antaneella ajettua. Breran taisin kyllä ajaa V6-koneella, mutta äänistä ei jäänyt juurikaan mielikuvaa.



    Porschet ois varmasti kivoja ääniltään, niistä vain ei ole kokemusta kuin yhdestä vanhasta 928S:stä. Subarutkin on ihan mukavia, ehkä parhaita 4-sylinterisiä mitä yleensä kuulee, jos nyt ei ole liikaa tuunattu pakoääniä kuuluviin.



    Moottoripyörissä on kyllä 4-sylinterisiin rivikoneisiinkin saatu hyviä ääniä, joten tuskin sekään mahdotonta on.



    NHB:

    Miksi lämpöhäviöt olisivat suuremmat V-koneessa?


    Kaksi erillistä sylinterin kantta ja molemmissa V:n haaroissa kaksi sylinteriä "lohkon" päissä ja yksi keskellä.



    NHB:

    No jos tuo on merkittävä juttu, niin voit siirtyä esimerkiksi Mersun käyttäjäksi. Tasapainoakseleita käytetään 90 asteisissa V-koneissa. 60 asteinen ei sitä tarvitse.


    Varmasti voisin jos olisi rahaa ostaa tyydyttävä Mersu. Viimeksi ajettu V6-koneinen oli E350 Coupé, jonka äänet oli melkoinen pettymys. Kaveri joka myös ajoi tuota oli ihan samaa mieltä, joten ei nämäkään varmaan ihan täysin subjektiivisia asioita ole.

      
  • Laitetaanpa vaihteeksi otsikon mukaista aihetta isoista maastureista. Ilta-sanomien juttu "Volvo XC90 kamppailee aikaa vastaan", jossa haukkuvat möhköfantiksi ja ulkoisesti ja osittain teknisestikin vanhentuneeksi viime vuosisadan tuotteeksi.



    Onko eriäviä mielipiteitä, kun täällä kerran on ko. auton omistajiakin? Ainakin hinta on aika kova, kun kustantaa noin 72,5 tonnia. Saisi sillä nyt monenlaista muuutakin ja uudempaa tuotantoa olevaa autoa, mutta kai tuolla nyt hyviäkin puolia on iästään huolimatta.



    Volvolta on vakuutettu, että XC-90 tulee saamaan jatkoa, vaikka sitä ei ole kerrottu että missä muodossa ja milloin eli ei nämä isot maasturit ole mihinkään katoamassa.



    http://www.iltasanomat.fi/autot/Volvo%20XC90%20kamppailee%20aikaa%20vastaan/art-1288365308496.html

      
  • XC90:hän on ollut Volvolle menestysmalli. Parinakin vuonna ollut Volvon myydyin yksittäinen malli ja käsittääkseni menee vieläkin amerikassa ihan hyvin kaupaksi.



    Itse ole sitä mieltä, että seuraaja saisi jo tulla jos tulee. Rupeaa olemaan jo vähän turhan ikääntynyt malli.

      
  • Se kuuluisa Classic-tarra takaluukkuun ja aluvanteet alle sekä alumiinikehikko nopeusmittarin ympärille niin menee tuo kaupaksi vielä viisi-kuusi vuotta.

      
  • Mielestäni ainoa peruste XC90n valinnalle on 7-paikkainen versio, jos sitä tarvitsee. Oma valinta Volvoista olisi XC70.

      
  • ddr5:

    Se kuuluisa Classic-tarra takaluukkuun ja aluvanteet alle sekä alumiinikehikko nopeusmittarin ympärille niin menee tuo kaupaksi vielä viisi-kuusi vuotta.




    ddr5:

    Tuollaiset asiattomat kommentit heikentävät koko foorumin uskottavuutta.




    eikö ole ihmeellistä vastasit itsellesi....

      
  • A-utoilija:



    Onko eriäviä mielipiteitä, kun täällä kerran on ko. auton omistajiakin? Ainakin hinta on aika kova, kun kustantaa noin 72,5 tonnia. Saisi sillä nyt monenlaista muuutakin ja uudempaa tuotantoa olevaa autoa, mutta kai tuolla nyt hyviäkin puolia on iästään huolimatta.




    Vanhahan tuo mallina on, mutta kaikkia se ei varmasti haittaa.



    Jos tarpeita ajattelee, niin 7-paikkaisuus, tilat yleensäkin ja kärryn veto ovat varmastikin niitä. Hintaan sisältyvä varustelu varmasti myös, jos noilla tarpeilla on autoa valitsemassa.



    Jos vertaa vastaavan kokoluokan autojen hintoihin, niin ei tuo nyt hintana ihan mahdoton ole. Bemarit, Audit ja Mersut kustantavat kuitenkin käytännössä vähintään kymppitonnin enemmän ja yleensä liikkeestä ulosajohinta on lähempänä 90-100 tonnia kuin seiskalla alkavia lukemia.

      
  • 235+255:


    Kaksi erillistä sylinterin kantta ja molemmissa V:n haaroissa kaksi sylinteriä "lohkon" päissä ja yksi keskellä.


    Kaikki se lämpö joka siirtyy palotilasta moottoriin menetetään. Suurin osa tästä lämmöstä siirtyy nesteen välityksellä jäähdyttimestä ilmaan. Pieni osa siirtyy ilmaan suoraan moottorista itsestään. Jos moottorista siirtyy hieman enemmän niin silloin jäähdyttimen kautta tarvitsee siirtää vähemmän. Lämpöhäviöiden kannalta on yhdentekevää se, mitä kautta palotilasta karannut lämpö johtuu ilmaan.



    Varmasti voisin jos olisi rahaa ostaa tyydyttävä Mersu. Viimeksi ajettu V6-koneinen oli E350 Coupé, jonka äänet oli melkoinen pettymys. Kaveri joka myös ajoi tuota oli ihan samaa mieltä, joten ei nämäkään varmaan ihan täysin subjektiivisia asioita ole.


    Mitä todennäköisemmin tässä ei ole kyse millään tavalla sylinterijärjestyksestä vaan siitä, että Mersua ei ole perinteisesti viritetty pörisemään "sporttisesti".

      
  • 235+255:

    Varmasti voisin jos olisi rahaa ostaa tyydyttävä Mersu. Viimeksi ajettu V6-koneinen oli E350 Coupé, jonka äänet oli melkoinen pettymys. Kaveri joka myös ajoi tuota oli ihan samaa mieltä, joten ei nämäkään varmaan ihan täysin subjektiivisia asioita ole.




    Ilmeisesti äänet ovat pettymys, jos ne on vaimennettu tai kone ei tuota (pidemmän päälle lähinnä mukavuutta häiritseviä ) pörinöitä? Mersun filosofiaan ei ole koskaan kuulunut tehdä teennäistä pörinää autoihinsa teinivehkeiden tapaan. Äänimaailmassa on tavallisissa malleissa aina pyritty hillitympään lopputulokseen. AMG:t on sitten hienosäädetty eri tavalla.



    Kyllä tuo V6 käy hiljaisesti ja tasaisesti, aivan kuten on tarkoituskin.

      
  • NHB:

    Lämpöhäviöiden kannalta on yhdentekevää se, mitä kautta palotilasta karannut lämpö johtuu ilmaan.


    Tottakai onkin, mutta liekö moottorit silti noin ideaalisesti toimivia kuin kuvailit. En kuitenkaan väitä vastaan kun en tiedä.



    NHB:

    Mitä todennäköisemmin tässä ei ole kyse millään tavalla sylinterijärjestyksestä vaan siitä, että Mersua ei ole perinteisesti viritetty pörisemään "sporttisesti".


    Tästä ei ole kyse. Minähän kammoan noita "sporttisia" pörinöitä joita monistakin GTI-luokan autoista löytyy, esimerkkinä nyt vaikka Golf V R32, Astra OPC, Ocu RS jne. Mun omakaan auto ei pörise "sporttisesti" eikä oikeastaan mikään ajamani vakio-Bemari sitä myöskään tee. Kysymys on siitä millaista on se vähä ääni mikä kabiiniin kuuluu. Korkeilla kierroksilla ääntä kuuluu kuitenkin aina.



    Ainoa uusi Bemari joku pörisi hiukan oli viimesyksynä ajettu 125i Coupé jossa oli jotain BMW Performance -palikkaa laitettu ilmeisesti pakopuolellekin. Kivaahan se voi olla 15 min ajan, mutta ei ehkä omaan autoon mitään tuollaista koskaan tule.

      
  • AkiK:

    Ilmeisesti äänet ovat pettymys, jos ne on vaimennettu tai kone ei tuota (pidemmän päälle lähinnä mukavuutta häiritseviä ) pörinöitä?


    Tästä ei ole kysymys, vaan MB:n moottorista kovilla kierroksilla sisään kuuluva ääni oli vain yksinkertaisesti rumaa ääntä. Mun 100% vakio E39 ei pörise enkä pörisevällä autolla halua koskaan ajaakaan. Silti siinä ääni on kauniimpaa kuin MB:n V6:ssa. Tämä on tietysti subjektiivinen havainto, ei mikään absoluuttinen totuus.



    Olen lukenut varmaan kymmeniä BMW:n testiarvosteluja eri lehdistä joissa toimittajat on moittineet "puuttuvia" moottorin ääniä I6/V8-malleissa. Minusta tämä on vain hyvä asia, koska jos autolla ajaa vuosia ei mitää tarpeettomia ääniä halua kuulla.



    Toki sitten BMW Z4:stä ainakin löytyy joku tahallaan sisään ääntä johtava systeemi, tai ainakin sellainen on optiona. Roadsterissa tuo sallittakoon.

      
  • NHB:

    Lämpöhäviöiden kannalta on yhdentekevää se, mitä kautta palotilasta karannut lämpö johtuu ilmaan.




    Sillä ei varmaan ole merkitystä onko sylinterit yhdessä vai kahdessa rivissä, mutta sillä, että siirtyykö hukkalämpö suoraan ilmaan vai jäähdytysnesteeseen on merkitystä, varsinkin vähän pohjoisempana. Jälkimmäisessä moottori saadaan nopeammin lämpenemään, kun lämpöhukka on säädettävissä ja toisaalta hukkalämpöä saadaan viileämpänä aikana johdettua kabiiniin eikä tarvita sähkövastuksia ja lisälämmittimiä.





      
  • NHB:

    Kaikki se lämpö joka siirtyy palotilasta moottoriin menetetään. Suurin osa tästä lämmöstä siirtyy nesteen välityksellä jäähdyttimestä ilmaan. Pieni osa siirtyy ilmaan suoraan moottorista itsestään. Jos moottorista siirtyy hieman enemmän niin silloin jäähdyttimen kautta tarvitsee siirtää vähemmän. Lämpöhäviöiden kannalta on yhdentekevää se, mitä kautta palotilasta karannut lämpö johtuu ilmaan.


    Merkillistä, että on jarruenergian talteenottoa ja mummonmökkejenkin hukkalämpö otetaan talteen, muttei polttomoottoreissa vieläkään.

      
  • 235+255:


    Tottakai onkin, mutta liekö moottorit silti noin ideaalisesti toimivia kuin kuvailit. En kuitenkaan väitä vastaan kun en tiedä.


    Aika helposti uskottavaan ja yksinkertaiseen ideaanhan tuo perustuu. Moottorin lämpötila pidetään tietyssä arvossa jäähdytysnesteellä. Johtuipa sitten lämpöä enemmän tai vähemmän lohkon kautta, niin nesteet pitävät lämpötilan vakiona.



    235+255:


    Tästä ei ole kyse. Minähän kammoan noita "sporttisia" pörinöitä joita monistakin GTI-luokan autoista löytyy, esimerkkinä nyt vaikka Golf V R32, Astra OPC, Ocu RS jne. Mun omakaan auto ei pörise "sporttisesti" eikä oikeastaan mikään ajamani vakio-Bemari sitä myöskään tee. Kysymys on siitä millaista on se vähä ääni mikä kabiiniin kuuluu. Korkeilla kierroksilla ääntä kuuluu kuitenkin aina.

    Ainoa uusi Bemari joku pörisi hiukan oli viimesyksynä ajettu 125i Coupé jossa oli jotain BMW Performance -palikkaa laitettu ilmeisesti pakopuolellekin. Kivaahan se voi olla 15 min ajan, mutta ei ehkä omaan autoon mitään tuollaista koskaan tule.




    No sanotaan sitten vaikka niin, että Mersun ääniä ei ole viritettysellaisiksi, että ne kuulostaisivat sinun mielestä kivalta. Mititäänpä hetki peruskysymystä ennen kuin siirrytään eri valmistajien toteutuksiin. Mitä merkitystä äänien kannalta sylinterien sijoittelulla on? Miten imu- ja pakoäänet muuttuvat sylinterien ollessa kahdessa rivissä?

      
  • mikahe:


    Merkillistä, että on jarruenergian talteenottoa ja mummonmökkejenkin hukkalämpö otetaan talteen, muttei polttomoottoreissa vieläkään.




    Kukaan ei ole vielä osannut rakentaa järkevää järjestelmää hyödyntämään auton polttomoottorin hukkalämpöä.

      
  • NHB:

    mikahe:

    Merkillistä, että on jarruenergian talteenottoa ja mummonmökkejenkin hukkalämpö otetaan talteen, muttei polttomoottoreissa vieläkään.


    Kukaan ei ole vielä osannut rakentaa järkevää järjestelmää hyödyntämään auton polttomoottorin hukkalämpöä.


    No ei ainakaan KlonksWagenilla, missä esim. moottorin ottoilma puhalletaan hukkaputkesta kabiiniin...

      
  • NHB:

    Mitä merkitystä äänien kannalta sylinterien sijoittelulla on? Miten imu- ja pakoäänet muuttuvat sylinterien ollessa kahdessa rivissä?


    Tuo on erittäin hyvä kysymys. Tuleeko noissa edes sytytyspulssit samoin aikavälein? Riippunee siitä V6:n kulmasta. Täällähän näkee noista kampuran kuvia: http://www.e31.net/engines_e.html



    Ja täällä on myös juttua aiheesta http://en.wikipedia.org/wiki/V6_engine



    Ilmeisesti 60 asteen V6 on siis aika ideaalinen ja sytyspulssit tulee 120 asteen välein kuten I6:ssakin?

      
  • NHB:


    Kukaan ei ole vielä osannut rakentaa järkevää järjestelmää hyödyntämään auton polttomoottorin hukkalämpöä.




    Markkinoiden ollessa pienet ja koska EU syklissä/verotuksessa ei huomioida lisälämmittimiä, niin ei ole tarvetta järkevällekään hukkalämmön talteenotolle.



      
  • 235+255:


    Olen lukenut varmaan kymmeniä BMW:n testiarvosteluja eri lehdistä joissa toimittajat on moittineet "puuttuvia" moottorin ääniä I6/V8-malleissa. Minusta tämä on vain hyvä asia, koska jos autolla ajaa vuosia ei mitää tarpeettomia ääniä halua kuulla.




    Et siis käytännössä mitään vähän eksoottisempaa urheiluautoa? Sanovat esimerkiksi 599 GTO:ta ihan pirun äänekkääksi.



    https://www.youtube.com/watch?v=9ApgRj9uxiU

      
  • Moottorin äänet kuuluu asiaan...Vanhojen alfojen imuäänet...Turbon vihellys...Italo superautojen 12-sylinteristen kumina- tai korkea vibrato...Jenkki V8...Mutta jos näitä ääniä luodaan keinotekoisesti; sama kuin Pamelan rinnat...Hyvät mutta ei luomut..









      
  • mikahe:


    No ei ainakaan KlonksWagenilla, missä esim. moottorin ottoilma puhalletaan hukkaputkesta kabiiniin...




    Yleensä nämä sun provoilut eivät pahemmin kiinnosta, mutta nyt on sen verran hankala seurata ajatustasi, että voisit hieman selittää. Mikä putki sieltä imukavasta tulee kabiiniin?

      
  • 235+255:

    NHB:
    Mitä merkitystä äänien kannalta sylinterien sijoittelulla on? Miten imu- ja pakoäänet muuttuvat sylinterien ollessa kahdessa rivissä?

    Tuo on erittäin hyvä kysymys. Tuleeko noissa edes sytytyspulssit samoin aikavälein? Riippunee siitä V6:n kulmasta. Täällähän näkee noista kampuran kuvia: http://www.e31.net/engines_e.html

    Ja täällä on myös juttua aiheesta http://en.wikipedia.org/wiki/V6_engine

    Ilmeisesti 60 asteen V6 on siis aika ideaalinen ja sytyspulssit tulee 120 asteen välein kuten I6:ssakin?


    Sepä se, 60 asteinen V eroaa hyvin vähän rivikoneesta.

      
  • simppa:

    Et siis käytännössä mitään vähän eksoottisempaa urheiluautoa? Sanovat esimerkiksi 599 GTO:ta ihan pirun äänekkääksi.

    https://www.youtube.com/watch?v=9ApgRj9uxiU


    No en ainakaan käyttöautoksi, enkä varmaan voisi ilman korvatulppia ajaa kun olen sen verran meluallerginen.

      
  • 235+255:


    No en ainakaan käyttöautoksi, enkä varmaan voisi ilman korvatulppia ajaa kun olen sen verran meluallerginen.




    Ei siis edes Maserati Quattroportea käyttikseksi? Suomessa asui samassa korttelissa kaveri, joka paineli Quattroportella kesät talvet. Komeasti murisi.



    Saatan muistaa väärin, mutta etkö jossain sanonut Panamerasta pitäväsi? Kyllä sekin ainakin turbona murisee.



    Makuasioitahan nämä. Itse tykkään vaan, että kasikone vähän jytisee kiihdytyksissä.

      
  • finman:

    ddr5:
    Se kuuluisa Classic-tarra takaluukkuun ja aluvanteet alle sekä alumiinikehikko nopeusmittarin ympärille niin menee tuo kaupaksi vielä viisi-kuusi vuotta.


    ddr5:
    Tuollaiset asiattomat kommentit heikentävät koko foorumin uskottavuutta.


    eikö ole ihmeellistä vastasit itsellesi....






    ??? Nyt en kyllä oikein ymmärtänyt. Tiedätkö nykyvolvoista taikka niiden markkinoinnista yhtään mitään?



      
  • Heh juu, juurikin Classic läpyskä ja hyvät varusteet juuri kun on malli väistymässä..

    Bmw:ltä muuten tuli postia, 300-sarjaa myydään harvinaisen edukkaasti nyt hyvillä varusteilla, lieneekö Classic tilanne sielläkin :smile:

    http://www.bmw.fi/fi/fi/

      
  • simppa:

    Saatan muistaa väärin, mutta etkö jossain sanonut Panamerasta pitäväsi? Kyllä sekin ainakin turbona murisee.


    Ideana pidän, mutta kun ei ole ajanut niin vaikea sanoa tarkemmin.



    simppa:

    Itse tykkään vaan, että kasikone vähän jytisee kiihdytyksissä.


    Voisin tykätä joskus jossain. Mutta hyvin pientä sen pitäisi olla jos sellaisella päivittäin ajaa. Jos olisi useampi auto niin sitten tuskin olisi ongelmakaan kovin suuri.

      
  • ddr5:

    finman:
    ddr5:
    Se kuuluisa Classic-tarra takaluukkuun ja aluvanteet alle sekä alumiinikehikko nopeusmittarin ympärille niin menee tuo kaupaksi vielä viisi-kuusi vuotta.


    ddr5:
    Tuollaiset asiattomat kommentit heikentävät koko foorumin uskottavuutta.


    eikö ole ihmeellistä vastasit itsellesi....



    ??? Nyt en kyllä oikein ymmärtänyt. Tiedätkö nykyvolvoista taikka niiden markkinoinnista yhtään mitään?


    varmaankin enemmän kuin sinä...



    viimeinen vuosimalli saa classic merkin ja suomessa se tarkoittaa summum varustetasoa joka on paras eli hiukan enemmän kuin sinun vertaus tuolla ylhäällä...

    (tämä ei aina pidä paikkaansa esim omassa v70 joka on viimeisiä valmistuneita edellis koppaisia ei ole ikinä ollut classic merkkiä )



    tietenkin jos ajattelit norjalaista classic mallia niin sehän on perustaso kinetic + joitain extra varusteita saati ruotsissa saat valita otatko classikin keskimmäisellä tasolla momentum vai parhaalla summum tasolla.



    mutta kerro mikä automerkki ei lisäisi varusteita mallin myynnin edistämiseksi loppuaikoina?

    volvo vain on keksinyt sille markkinointi nimikkeen



    nyt voit sitten sinä kertoa oman mielipiteesi volvon classic malli politiikasta ja sen toiminnasta, toivottavasti tett sen...

    kuitenkin epäilen että menet mistä aita on matalin ja vetoat ironiaan sarkasmiin taikka johonkin muuhun....

      
  • Infiniti miäs:

    Heh juu, juurikin Classic läpyskä ja hyvät varusteet juuri kun on malli väistymässä..
    Bmw:ltä muuten tuli postia, 300-sarjaa myydään harvinaisen edukkaasti nyt hyvillä varusteilla, lieneekö Classic tilanne sielläkin :smile:
    http://www.bmw.fi/fi/fi/




    samaa alennustyyppiähän tuo bemu on viimeistä vuosimallia viedään ja pakko sanoa että on kyllä varusteilla hintaa kun katsoo tuota linkin listaa vaikka kallein taitaa olla tuo navi

      
  • takaisin aiheeseen kun on puhuttu maasturien turvallisuudesta en tiedä onko jokin pykälä joka määräisi esim keulassa olevien turvarakenteiden korkeuden?

    esim xc90

    Volvo XC90 on varustettu itsekantavalla korilla ja samantyyppisillä törmäysvyöhykkeillä kuin muutkin Volvo -mallit. Auton korirakenne on korkeasta maavarasta huolimatta samalla korkeudella kuin useampien muiden henkilöautojen puskurit. Nokkakolareissa ja sivutörmäyksissä ylimääräinen alapalkki on suunniteltu aktivoimaan toisen osapuolen törmäysvyöhykkeet nopeammin. Tämä voi säästää olennaisia millisekuntteja - aikaa, joka saattaa myös säästää henkiä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit