Kuorma-auto törmäsi lapseen - kypärä pelasti hengen
Keskiviikko 16.5.2012 klo 10.59
Raisiossa Pernontien ja Upalingontien risteyksessä nuori polkupyöräilijäpoika jäi eilen kuorma-auton alle.
Kuorma-autolla Pernontietä ajanut vähän yli 20-vuotias mies ajoi Vaisaaren suunnasta kohti Pernoa. Hänen oikealla puolella samaan suuntaan pyöräili kevyenliikenteen väylällä kaksi alle 10-vuotiasta poikaa.
Toinen pojista kääntyi yllättäen tielle, suoraan kuorma-auton eteen. Kuorma-autoilija ei jarrutuksesta huolimatta kyennyt estämään yhteentörmäystä, ja poika jäi kuorma-auton alle pyörällään.
Poika on tällä hetkellä sairaalahoidossa. Ilmeisesti kypärä pelasti tässä tapauksessa pojan hengen.
Poliisi tutkii tapahtunutta molempien osallisten osalta liikenneturvallisuuden vaarantamisena, vaikka poika onkin iältään alle 15 -vuotias eikä siten rikosoikeudellisessa vastuussa. Kuorma-autoilijan osalta tutkitaan sitä, noudattiko kuljettaja olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vahingon estämiseksi. Tutkinnassa on myös se, ajoiko kuorma-autoilija tilanteessa lievää ylinopeutta.
Poliisi muistuttaa vanhempia ja koululaisia siitä, että suojatie suojaa tieliikennelain mukaisesti ainoastaan jalankulkuliikennettä. Polkupyöräilijän tulee pysähtyä suojatielle saapuessaan ja taluttaa pyörä suojatien ylitse. Mikäli suojatien ylittää polkupyörällä ajaen, on polkupyöräilijä väistämisvelvollinen päätietä kulkevaan muuhun liikenteeseen nähden.
IL
Vaikka kannatankin ylinopeudella ajamista, ihan hyvä että tilanneylinopeuden ajamiseen puututaan.
Poliisi muistuttaa vanhempia ja koululaisia siitä, että suojatie suojaa tieliikennelain mukaisesti ainoastaan jalankulkuliikennettä. Polkupyöräilijän tulee pysähtyä suojatielle saapuessaan ja taluttaa pyörä suojatien ylitse. Mikäli suojatien ylittää polkupyörällä ajaen, on polkupyöräilijä väistämisvelvollinen päätietä kulkevaan muuhun liikenteeseen nähden.
Kovin usein muistetaan toitottaa, että pyöräilijä ei saa ajaa suojatiellä. Samalla unohdetaan, että ainakin täällä pääkaupungin ulkopuolella valkoisilla raidoilla useimmiten on merkitty yhdistetty suojatie ja pyörätien jatke, jossa pyörällä saa ajaa, ja jota koskee omat väistämissääntönsä.
Onneksi tulevaisuudessa (osin jo nykyäänkin) pyörätien jatkeet tulee merkitä maalauksiin, jotta ei tarvi arvailla sellaisen olemassaoloa.
Taattua 740GLE -päin-honkia-päättelyä taas, voi huoh...
740 GLE:
Ei kukaan muu ole kuvitellut Suomen olevan Saksa. Sinä keksit tuon ihan itse.
Niin keksinkin. Mutta voisin kuvitella...
Lakkaa keksimästä ja kuvittelemasta asioita muiden sanomaksi.
En tiedä, mitä sinä tässä näet, mutta minusta tässä puhuu henkilö, joka mielellään ajaisi nopeamminkin, mutta ymmärtää ettei Suomessa voi niin tehdä (Alleviivaukset omiani):
"Harmi, että sattuu tällaista törttöilyä. On ikävää, ettei Suomessa ole vapaita nopeusrajoituksia valtateillä, mutta jos haluaa ajaa lujempaa, pitää muuttaa Saksaan"
En tiedä, mitä sinä tässä näet, mutta minusta tässä puhuu henkilö, joka mielellään ajaisi nopeamminkin, mutta ymmärtää ettei Suomessa voi niin tehdä (Alleviivaukset omiani):
"Harmi, että sattuu tällaista törttöilyä. On ikävää, ettei Suomessa ole vapaita nopeusrajoituksia valtateillä, mutta jos haluaa ajaa lujempaa, pitää muuttaa Saksaan"
Senkus muuttavat Saksaan sitten! Se on edelleen ainoa maa Euroopassa, jossa tuollaista ns. törttöilyäkin voi tehdä, ilman että tarvitsee jäädä kiinni mistään. Asia joka tuntuu harmittavan ehkä enemmän kuin se, että tuli otettua vähän "ennakkotuntumaa" nopeuksiin, joita "olisi kiva ajella".
Törttöilyksihän tuota kaahaamista nimitti tämä edustajakin, hah! Kuka tahansa osaa painaa kaasun pohjaan autossaan. Mikä takasi tuossa tapauksessa sen, että jos ajaa nopeata autoa, sitä myös hallitsisi? Ihan riippumatta tien laadusta, sitä paitsi. Mikä sen takaisi Saksan ihmemaassakaan? Miksi nuo Suomessa törttöilevät muuttuisivat Saksassa taitaviksi rata-autoilijoiksi esim?
Eikö ketään muita ihmetytä, miksei missään muualla maailmassa sallita noita vapaita nopeuksia, kuin Saksassa? Voiskohan sittenkin olla, että n. 100 +/- n. 20 km/h on sitten yleisen liikenneturvallisuuden kannalta lähempänä optimaalista rajoitusaluetta? Ja vielä kustannustehokkaampaa vaikka tienrakentamiskustannusten kannalta?
Tässäkin pätee vanha hyvä sanonta, että maassa maan tavalla tai maasta pois.
Kumppani:
Kuka tahansa osaa painaa kaasun pohjaan autossaan. Mikä takasi tuossa tapauksessa sen, että jos ajaa nopeata autoa, sitä myös hallitsisi?
Puhumme näköjään eri asioista. Minua ärsytti se, että koko kerho syyllistettiin mielestäni perusteettomasti ja kerhon yhteyshenkilön hyvin asiallisesta lausunnosta reviteltiin otsikoita ja oikein poliisikin järkyttyi.
Sinä puhutkin tuosta nyt kortittomasta kuljettajasta ja hänen toimintansa älyttömyydestä olemme täysin samaa mieltä. Anteeksi väärinkäsitykseni.
Moottoripyörällä näen hyvin paljon tätä samaa asennetta. Se tosin ilmenee usein siinä muodossa, että kun on ajettu autolla miljoona kilometriä kahdeksaakymppiä, kuvitellaan sillä taustalla olevan valmis kokeilemaan mitä mopo kulkee.
Kumppani:
Eikö ketään muita ihmetytä, miksei missään muualla maailmassa sallita noita vapaita nopeuksia, kuin Saksassa? Voiskohan sittenkin olla, että n. 100 +/- n. 20 km/h on sitten yleisen liikenneturvallisuuden kannalta lähempänä optimaalista rajoitusaluetta? Ja vielä kustannustehokkaampaa vaikka tienrakentamiskustannusten kannalta?
Minua ainakaan ei ihmetytä, koska suurien nopeuksien käyttö vaatii lisää rahaa tien tekoon. Ei vain suurten nopeuksien mahdollistamiseksi siedettävän turvallisesti, vaan myös samalla väistämättä kasvavien nopeuserojen haittavaikutusten minimoimiseksi.
Eli rahastahan tässä on kyse. Ei hyvää tieverkkoa pysty ylläpitämään ellei vedä liikenteen verotusta suomalaiselle tasolle.
Saksassahan tietenkin vapaiden nopeuksien motiivi lienee kuitenkin aivan muuaalla kuin yksilönvapaudessa. Arvioisin kaupallisten motiivien vaikuttavan vielä pitkään siten, että vaikka vapaiden nopeuksien osuuksia pikku hiljaa vähennetään ja niiden kriteerejä tiukennetaan, ei periaatepäätös perusnopeudesta ole auton toisessa kotimaassa poliittisesti ihan helppo tehtävä? Muutama kiitorata saattaa pysyä vapaana vielä pitkäänkin, elleivät kiitoratoja tarvitsevat kaupalliset totuudet muutu?
Vaikka ymmärränkin nämä taustat, se ei estä minua toivomasta, että Suomessakin edes valtakunnan pääväylät voitaisiin rakentaa valtatien näköisiksi. Ei taida kannattaa pidättää hengitystä odotellessa ?
Senkus muuttavat Saksaan sitten! Se on edelleen ainoa maa Euroopassa, jossa tuollaista ns. törttöilyäkin voi tehdä, ilman että tarvitsee jäädä kiinni mistään.
Saksa ei ole ainoa maa missä on vapaiden nopeuksien teitä.
Jotenkin tuntuu siltä, että ulkomaalaisten osuus Suomen teillä tapahtuvista liikennekuolemista on suhteessa suurempi, kuin niiden osuus liikennevirrasta, vaikka onhan meillä näitä sankareita, vaikka muille jakaa:
"Poliisi kertoo, että miehen käyttämä auto oli katsastamaton, vakuutukset olivat maksamatta ja verot olivat erääntyneet. Miehellä oli voimassa oleva ajokortti."
Tässäkin pätee vanha hyvä sanonta, että maassa maan tavalla tai maasta pois.
Heh.
740GLE:
Sinä puhutkin tuosta nyt kortittomasta kuljettajasta ja hänen toimintansa älyttömyydestä olemme täysin samaa mieltä. Anteeksi väärinkäsitykseni.
Jep.
740GLE:
Vaikka ymmärränkin nämä taustat, se ei estä minua toivomasta, että Suomessakin edes valtakunnan pääväylät voitaisiin rakentaa valtatien näköisiksi. Ei taida kannattaa pidättää hengitystä odotellessa ?
Ei valitettavasti kannata... En tiedä mistä momentista pitäisi vääntää, että päättäjiä saisi tuota sijoituspuolta ymmärtämään?
Hurjaa menoa Turussa - poliisin tutkaan useita kaahareita
Perjantai 18.5.2012 klo 10.45
Useita kuskeja jäi kiinni ylinopeuksista Turun ja Salon välisellä tieosuudella järjestetyssä nopeusvalvontaratsiassa.
Liikkuvan poliisin Turun yksikkö valvoi ajonopeuksia siviiliautolla Ykköstiellä Turun ja Salon välillä helatorstaina. Meno oli poliisin mukaan aika ajoin varsin hurjaa.
Suurin nopeus, jonka poliisi mittasi, oli 180 kilometriä tunnissa. Viisi ajoneuvon kuljettajaa menetti ajokorttinsa poliisille. Kolmen kuljettajan epäillään syyllistyneen vakavaan piittaamattomuuteen ja kahden kuljettajan epäillään syyllistyneen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.
Ajokorttinsa menettäneistä viidestä kuljettajasta neljällä oli niin sanottu lyhytaikainen ajo-oikeus.
IL
Tyypillinen kaahari taitaa olla nuori vasta kortin saanut kuljettaja ja pappa betalar-automobiili. Itse näin viime viikolla teinin leikkimässä avomersulla liikenteessä. Vaikutti nauttivan teholla kukkoilusta.
Automainoksesta olemme jo oppineet, että "Paras ajaa edellä" !
Ykköstiellä järjestetyssä autojen absoluuttista paremmuutta mittaavassa kokeessa on onnistuttu lyömään aiemmat BMW:llä kellotetut parhaan auton 175 km/h pohjat.
Hyvän auton kuljettaja on automaattisesti myös hyvä kuljettaja. Niinpä voittajan automerkki olisi erittäin tärkeää tietää voidakseen itsekin kehittyä kuljettajana ostamalla itsekin VOITTAJAN.
Tapio Erma Espoosta kirjoittaa Helsingin Sanomien yleisönosastossa otsikolla "kaaharit kuriin nopeudenrajoittimilla", että autoihin pitäisi asentaa nopeudenrajoittimet, jotka estävät autoa kulkemasta kovempaa kuin suurin sallittu moottoriteiden vauhti 120 kilometriä tunnissa. Hänen mielestään se, että Saksan moottoriteillä saa ajaa kovempaa, ei ole riittävä peruste sille, että autot (myös Suomessa) kulkevat niin kovaa kuin ne kulkevat.
Oletan, että tällainen nopeudenrajoitin tullaan joskus vaatimaan autoihin, mutta se ei tapahdu vielä. Ylinopeudet ovat nimittäin hyvää bisnestä ja viihdettä. Niitä ei oikeasti haluta lopettaa.
Autotehtaat saavat voittoa rakentamalla ylitehokkaita ja ylinopeita. Autoilijat saavat itsetunnon nostetta omistamalla autoja, joilla pääsee kovaa, jos uskaltaa ajaa. Valtio kerää muhkeat sakkotulot. Valvontakameroiden ja nopeustutkien valmistajilla riittää asiakkaita. Poliisi saa nautiskella ylinopeuskuljettajien takaa-ajoista ja vallankäytöstä takaa-ajon lopuksi. Media saa loputtomana virtana myyviä uutisia julkkisten ja vähemmän julkkisten ylinopeuskäryistä ja ajokorttien menettämisisistä. Iltapäivälehdet saavat lööppejä hurjista ylinopeudella ajetuista kuolinkolareista. Televisio saa edullista tosi-TV- viihdettä poliisien hurjista takaa-ajoista ja muista tehtävistä, joihin liittyy ylinopeutta.
Lyhyesti sanottuna ylinopeudet ovat liian tuottoisa ja mediaseksikäs asia lopetettavaksi ja korvattavaksi jollakin autoon asennettavalla tylsällä boksilla, joka rajoittaisi nopeuden mateluksi.
Minäkin olen joskus esittänyt, että autoihin voitaisiin asentaa nopeudenrajoittimet, mutta esitykseeni on yleensä liittynyt muutamia ehtoja kuten se, että samalla nopeusrajoituksia voisi väljentää, tai että nopeudenrajoittimen tulisi olla "älykäs" niin, että se ottaisi huomioon vallitsevan nopeusrajoituksen - tai vielä älykkäämpi, niin että se ottaisi huomioon kaikki tilanteeseen vaikuttavat seikat. Tähän viimeiseen ajatukseen liittyen olen ehdottanut, että järjestelmä voisi olla paljon enemmänkin kuin pelkkä nopeudenrajoitin. Se voisi olla täydellinen autojen liikenteenohjausjärjestelmä, jossa autoissa oleva tietokone saisi reaaliaikaista tietoa kaikesta liikennetilanteeseen vaikuttavista seikoista kuten muiden autojen sijainnista. Järjestelmä estäisi törmäykset. Se ei antaisi auton ajaa risteykseen, jos toinen auto on tulossa niin lähellä, että törmäysvaara on olemassa. Järjestelmä estäisi myös vaaralliset ohitukset.
Autojen keskitetty ajonohjausjärjestelmä voisi hidastaa tarvittaessa myös "syyttömän" auton nopeutta. Ja jos järjestelmä olisi oikein superälykäs, se voisi optimoida autojen nopeuksia siten, että risteyksissä ei tarvitsisi odottaa kovin kauan. Sivutieltä saapuvan auton nopeus olisi juuri sellainen, että kun auto saapuu risteykseen, sillä hetkellä siinä on vapaata. Järjestelmä voisi hienosäätää paitsi sivutieltä saapuvan auton nopeutta myös päätiellä ajavien nopeuksia. Hienosäätö olisi niin hienovaraista, että kuljettajat eivät välttämättä edes huomaisi sitä.
Lopuksi kommentti edellisen kirjoittajan uutisesta, jossa kerrotaan 17-vuotiaan jääneen yli 30 kertaa kiinni ajokortitta ajosta. Kortin puutteesta huolimatta 17-vuotias selvästikin osaa jo ajaa. Normaalille lukijalle tulee tämän tyyppisestä uutisesta ehkä mieleen, että onpa ollut laista piittaamaton tyyppi. Samanlaisia ovat uutiset, joissa kerrotaan jonkun jääneen kiinni rattijuopumuksesta kymmeniä kertoja vuoden aikana. Minä luen tällaiset uutiset aivan eri asenteella ja eri näkökulmasta. Huomioni kiinnittyy siihen, miksi poliisit ovat ratsanneet edellä mainittuja kortittomia ja kaljoissaan ajavia autoilijoita kymmeniä kertoja vuoden aikana. Pääkaupungissa joutuu kyllä usein poliisin pysäyttämäksi, mutta joutuuko normaalisti sentään noin usein. Jos ei, niin siinä tapauksessa kyseiset kuskit ovat olleet poliisin kestoriistaa, jota he ovat aina nähdessään pysäyttäneet (olisipa jännä kokemus ajaa tuollaisen tyypin autolla). Kuskien näkökulmasta poliisitoimenpiteiden pelotevaikutus on vähentynyt, koska pysäyttämisistä ja sakottamisista ja oikeudessa syytettynä olemisesta on tullut rutiinia.
Älykäs ajonohjausjärjestelmä auttaisi muuten tämänkin tyyppiseen ongelmaan. Autothan tietenkin liikkuisivat vain, kun kuljettajan siru(ajo)kortti on työnnetty kortinlukulaitteeseen.
Ja pointtisi oli....? (kun rattijuopothan ei maailmasta tule loppumaan)
Kumppanin kaukalossa näytetään pelaavan jälleen ilman kiekkoa. Tarvitseeko ihan oikeasti sinulle selittää, että mikä tuossa oli pointtina? (kun typerille kysymyksille ei näytä tulevan loppua)
Kumppanin kaukalossa näytetään pelaavan jälleen ilman kiekkoa. Tarvitseeko ihan oikeasti sinulle selittää, että mikä tuossa oli pointtina?
Väärin muotoiltu otsikko? Voih....
Niin, ritsan mielestä ehkä, mutta sounot? Eli oliko jotakin syvällisempää pointtia, vai miksi kannattaa tuollaista tänne suoltaa, vaikka sitten vain ritsankin tapauksessa, mikä ei yllätä?
Tuo jälkimmäinenkin on varsin tyypillistä lehtilööppikamaa. Sanoi niin tai näin, niin otsikkoa pitää repiä:
Hienoa, että sinullekin asia valkesi, vaikka vuorokausihan siinä ehti kulua.
Eli ei ollut todellakaan mitään tähdellistä ritsalla. Asia vahvistui, ei selvinnyt sen enempää. Siinä on hienoinen ero nyt kuitenkin.
Opelixi:
Tällä hetkellä sinä edustat asian suhteen vähemmistöä.
Joo, sinä ja ritsa vs. mä. Muista sinätkään et todellakaan osaa sanoa mitään. Varmaan monet pitivät vielä vähäpätöisempänä kuitata ritsalle senkään vertaa mitä minä? Se että vain minä kommentoin, ei tarkoita suoraan, että ritsa jotenkin "lohkaisi osuvasti", vai?
Opelixi:
Tavaapa tämän keskustelun otsikko muutamaan otteeseen, jos vaikka tällä kertaa keksisit vastauksen kysymykseesi hieman nopeammin.
No tässä sulle sitten ihan yhtä tähdellinen "poiminta" malliksi:
Eli ei ollut todellakaan mitään tähdellistä ritsalla. Asia vahvistui, ei selvinnyt sen enempää. Siinä on hienoinen ero nyt kuitenkin.
Tämän otsikon alle on tarkoitus lainata juttuja lehdistä ja aiheena liikenne. Ritsa poimi hyvän jutun ja ehdotti toisenlaista otsikkoa. Perun aikaisemman puheeni, sinä et sittenkään ymmärtänyt asiaa edes vuorokaudessa.
Kumppani:
Opelixi:
Tällä hetkellä sinä edustat asian suhteen vähemmistöä.
Joo, sinä ja ritsa vs. mä. Muista sinätkään et todellakaan osaa sanoa mitään.
Etkä osaa sanoa sinäkään. Meitä on siis 100% enemmän. Turha siis huudella ennenkuin saat enemmän ääniä kasaan.
Kumppani:
Varmaan monet pitivät vielä vähäpätöisempänä kuitata ritsalle senkään vertaa mitä minä?
Pikemminkin niin, että ei ollut mitään kuittailun aihetta. Tarkista nyt se lääkityksesi ennenkuin jatkat.
Vastauksena opelixityylinen viisastelu (joo, ei kovin mielenkiintoista luettavaa yleensä ): "luepas otsikko uudestaan".
Annapas tähtiä yhdestä viiteen ritsan lehtiotsikkohavainnosta. Mitä hän vihjasi mielestäsi?
Siis T-O-D-E-L-L-A-K-O mediamaailmaa mullistava huomio ja korjaus? No ei kyllä minun mielestäni.
Kerropas sinä, mitä ritsa ajoi takaa ja mitä opelixi niin ymmärtää (osaamatta syventää sittenkään, sen se "tyhmän kysymyksen" pikatestini osoitti heti laakista).
Kyllä minulla on aavistus, mutta olisi niin huvittavaa lukea siitä vaikka opelixin kirjoittamana...
Tämän otsikon alle on tarkoitus lainata juttuja lehdistä ja aiheena liikenne. Ritsa poimi hyvän jutun ja ehdotti toisenlaista otsikkoa. Perun aikaisemman puheeni, sinä et sittenkään ymmärtänyt asiaa edes vuorokaudessa.
Jos otsikon väännöksellä olisi edes jotakin tieteellistä merkitystä suuntaan tai toiseen, mutta kun ei niin ei. Tai näköjään sinusta ei ainakaan ole asiaa selittämään. Nääs, jospa minulle, tai jollekin lukijalle otsikko on vain otsikko, niin sinähän se olet omituinen, jos et pystyisi tällaiselle tyhmänkysyjälle asiaa selittämään, että jotakin niinku hiffais. Itse leipäteksti kertoi ihan asiaa, vai mitä? Jos täällä keskustellaan liikenteestä, niin miksi takerrutaan otsikkoon. Siinähän on vain sanoja jonossa, ei autoja tms. Kerro nyt jotakin vähän syvempää taka-ajatuksista!
Sinulla on mielipiteesi ritsan "poiminnoista" ja saat olla omasta mielestäsi ihan niin oikeassa kuin haluat. Minun ei todellakaan tarvitse mitenkään jakaa kummankaan teidän näkemyksiä, kummankaan teidän eväillä poimittuna, tai kommentoituna.
Oletko eri mieltä?
Opelixi:
Tällä hetkellä sinä edustat asian suhteen vähemmistöä.
Joo, sinä ja ritsa vs. mä. Muista sinätkään et todellakaan osaa sanoa mitään.
Opelixi:
Etkä osaa sanoa sinäkään. Meitä on siis 100% enemmän. Turha siis huudella ennenkuin saat enemmän ääniä kasaan.
Joo, kahta vastaan olen vähemmistössä, etkö osaa lukea. Mutta älä sinä huutele täällä niinkuin meitä olisi vain kolme (3) kirjoittajaa/lukijaa! Sitä tarkoitin sillä lopulla. On sulla jumankekka otsaa!
Varmaan monet pitivät vielä vähäpätöisempänä kuitata ritsalle senkään vertaa mitä minä?
Opelixi:
Pikemminkin niin, että ei ollut mitään kuittailun aihetta.
Eläkää uskossanne ja toiveissanne....
Opelixi:
Tarkista nyt se lääkityksesi ennenkuin jatkat.
Olette ritsan kanssa yhä edelleen ainoat kirjoittajat, joiden keinovalikoimaan kuuluu moinen vihjailu! Onko eväät noin vähissä näihin mittelöihin?
Tämän otsikon alle on tarkoitus lainata juttuja lehdistä ja aiheena liikenne. Ritsa poimi hyvän jutun ja ehdotti toisenlaista otsikkoa. Perun aikaisemman puheeni, sinä et sittenkään ymmärtänyt asiaa edes vuorokaudessa.
Jos otsikon väännöksellä olisi edes jotakin tieteellistä merkitystä suuntaan tai toiseen, mutta kun ei niin ei. Tai näköjään sinusta ei ainakaan ole asiaa selittämään. Nääs, jospa minulle, tai jollekin lukijalle otsikko on vain otsikko, niin sinähän se olet omituinen, jos et pystyisi tällaiselle tyhmänkysyjälle asiaa selittämään, että jotakin niinku hiffais. Itse leipäteksti kertoi ihan asiaa, vai mitä? Jos täällä keskustellaan liikenteestä, niin miksi takerrutaan otsikkoon. Siinähän on vain sanoja jonossa, ei autoja tms. Kerro nyt jotakin vähän syvempää taka-ajatuksista!
Sinulla on mielipiteesi ritsan "poiminnoista" ja saat olla omasta mielestäsi ihan niin oikeassa kuin haluat. Minun ei todellakaan tarvitse mitenkään jakaa kummankaan teidän näkemyksiä, kummankaan teidän eväillä poimittuna, tai kommentoituna.
Oletko eri mieltä?
Opelixi:
Tällä hetkellä sinä edustat asian suhteen vähemmistöä.
Joo, sinä ja ritsa vs. mä. Muista sinätkään et todellakaan osaa sanoa mitään.
Opelixi:
Etkä osaa sanoa sinäkään. Meitä on siis 100% enemmän. Turha siis huudella ennenkuin saat enemmän ääniä kasaan.
Joo, kahta vastaan olen vähemmistössä, etkö osaa lukea. Mutta älä sinä huutele täällä niinkuin meitä olisi vain kolme (3) kirjoittajaa/lukijaa! Sitä tarkoitin sillä lopulla. On sulla jumankekka otsaa!
Varmaan monet pitivät vielä vähäpätöisempänä kuitata ritsalle senkään vertaa mitä minä?
Opelixi:
Pikemminkin niin, että ei ollut mitään kuittailun aihetta.
Eläkää uskossanne ja toiveissanne....
Opelixi:
Tarkista nyt se lääkityksesi ennenkuin jatkat.
Olette ritsan kanssa yhä edelleen ainoat kirjoittajat, joiden keinovalikoimaan kuuluu moinen vihjailu! Onko eväät noin vähissä näihin mittelöihin?
Tällä miehellä ei oikeasti näytä olevan kaikki kotona. Ei todellakaan ole vaikea kuvitella millainen "kumppani" tämä on liikenteessä. Valojen vilkuttelu ja ohituksien estely sopii varsin hyvin näihin Kumppanin kirjoituksiin.
Luulin ihan oikeasti, että olisit ymmärtänyt jo vaieta, mutta jatka vain huutelua pakkopaidassasi.
Ei todellakaan ole vaikea kuvitella millainen "kumppani" tämä on liikenteessä. Valojen vilkuttelu ja ohituksien estely sopii varsin hyvin näihin Kumppanin kirjoituksiin. Luulin ihan oikeasti, että olisit ymmärtänyt jo vaieta, mutta jatka vain huutelua pakkopaidassasi.
Ei se vaan mene niin kuin pienessä päässäsi yrität kuvitella. Katsos, on ihan eri asia väitellä täällä sinunlaistesi kanssa kirjoittamalla, kuin ajaa liikenteessä. Olen sen kertonut jo monen otsikon alla.
Mutta edelleen tämä kirjoittaja on ainoa, joka kehtaa nimitellä ja vihjailla tuolla tavalla. Ja kas, jotenkin sen voisi kuvitella sitten yhtälailla kertovan kyllä sinun liikennekäyttäytymisestäsi: taitaa keskisormi nousta useinkin ja torvi soida ja kännykkää kaivetaan videokuvauksiin etuikkunalle tyyliin "kattokaa ny ....kele totakin ....tana".
Itse kertomasi perusteella ajelet enemmän mielipiteilläsi ja "näin sen pitäisi olla" -tyylisesti, kuin että noudattaisi yhteisiä pelisääntöjä, miellyttivät ne puuskapäissäsi tai ei.
Vaikka kannatankin ylinopeudella ajamista, ihan hyvä että tilanneylinopeuden ajamiseen puututaan.
nastaterroristi:
Kovin usein muistetaan toitottaa, että pyöräilijä ei saa ajaa suojatiellä. Samalla unohdetaan, että ainakin täällä pääkaupungin ulkopuolella valkoisilla raidoilla useimmiten on merkitty yhdistetty suojatie ja pyörätien jatke, jossa pyörällä saa ajaa, ja jota koskee omat väistämissääntönsä.
Onneksi tulevaisuudessa (osin jo nykyäänkin) pyörätien jatkeet tulee merkitä maalauksiin, jotta ei tarvi arvailla sellaisen olemassaoloa.
Kumppani:
Lakkaa keksimästä ja kuvittelemasta asioita muiden sanomaksi.
En tiedä, mitä sinä tässä näet, mutta minusta tässä puhuu henkilö, joka mielellään ajaisi nopeamminkin, mutta ymmärtää ettei Suomessa voi niin tehdä (Alleviivaukset omiani):
"Harmi, että sattuu tällaista törttöilyä. On ikävää, ettei Suomessa ole vapaita nopeusrajoituksia valtateillä, mutta jos haluaa ajaa lujempaa, pitää muuttaa Saksaan"
740 GLE:
Senkus muuttavat Saksaan sitten! Se on edelleen ainoa maa Euroopassa, jossa tuollaista ns. törttöilyäkin voi tehdä, ilman että tarvitsee jäädä kiinni mistään. Asia joka tuntuu harmittavan ehkä enemmän kuin se, että tuli otettua vähän "ennakkotuntumaa" nopeuksiin, joita "olisi kiva ajella".
Törttöilyksihän tuota kaahaamista nimitti tämä edustajakin, hah! Kuka tahansa osaa painaa kaasun pohjaan autossaan. Mikä takasi tuossa tapauksessa sen, että jos ajaa nopeata autoa, sitä myös hallitsisi? Ihan riippumatta tien laadusta, sitä paitsi. Mikä sen takaisi Saksan ihmemaassakaan? Miksi nuo Suomessa törttöilevät muuttuisivat Saksassa taitaviksi rata-autoilijoiksi esim?
Eikö ketään muita ihmetytä, miksei missään muualla maailmassa sallita noita vapaita nopeuksia, kuin Saksassa? Voiskohan sittenkin olla, että n. 100 +/- n. 20 km/h on sitten yleisen liikenneturvallisuuden kannalta lähempänä optimaalista rajoitusaluetta? Ja vielä kustannustehokkaampaa vaikka tienrakentamiskustannusten kannalta?
Kumppani:
Tässäkin pätee vanha hyvä sanonta, että maassa maan tavalla tai maasta pois.
Kumppani:
Puhumme näköjään eri asioista. Minua ärsytti se, että koko kerho syyllistettiin mielestäni perusteettomasti ja kerhon yhteyshenkilön hyvin asiallisesta lausunnosta reviteltiin otsikoita ja oikein poliisikin järkyttyi.
Sinä puhutkin tuosta nyt kortittomasta kuljettajasta ja hänen toimintansa älyttömyydestä olemme täysin samaa mieltä. Anteeksi väärinkäsitykseni.
Moottoripyörällä näen hyvin paljon tätä samaa asennetta. Se tosin ilmenee usein siinä muodossa, että kun on ajettu autolla miljoona kilometriä kahdeksaakymppiä, kuvitellaan sillä taustalla olevan valmis kokeilemaan mitä mopo kulkee.
Kumppani:
Minua ainakaan ei ihmetytä, koska suurien nopeuksien käyttö vaatii lisää rahaa tien tekoon. Ei vain suurten nopeuksien mahdollistamiseksi siedettävän turvallisesti, vaan myös samalla väistämättä kasvavien nopeuserojen haittavaikutusten minimoimiseksi.
Eli rahastahan tässä on kyse. Ei hyvää tieverkkoa pysty ylläpitämään ellei vedä liikenteen verotusta suomalaiselle tasolle.
Saksassahan tietenkin vapaiden nopeuksien motiivi lienee kuitenkin aivan muuaalla kuin yksilönvapaudessa. Arvioisin kaupallisten motiivien vaikuttavan vielä pitkään siten, että vaikka vapaiden nopeuksien osuuksia pikku hiljaa vähennetään ja niiden kriteerejä tiukennetaan, ei periaatepäätös perusnopeudesta ole auton toisessa kotimaassa poliittisesti ihan helppo tehtävä? Muutama kiitorata saattaa pysyä vapaana vielä pitkäänkin, elleivät kiitoratoja tarvitsevat kaupalliset totuudet muutu?
Vaikka ymmärränkin nämä taustat, se ei estä minua toivomasta, että Suomessakin edes valtakunnan pääväylät voitaisiin rakentaa valtatien näköisiksi. Ei taida kannattaa pidättää hengitystä odotellessa ?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012051715584930_uu.shtml
Kumppani:
Saksa ei ole ainoa maa missä on vapaiden nopeuksien teitä.
ritsa:
Jotenkin tuntuu siltä, että ulkomaalaisten osuus Suomen teillä tapahtuvista liikennekuolemista on suhteessa suurempi, kuin niiden osuus liikennevirrasta, vaikka onhan meillä näitä sankareita, vaikka muille jakaa:
"Mies täräytti ojaan hurjassa humalassa - "Ajoin 160 km/h"
"Poliisi kertoo, että miehen käyttämä auto oli katsastamaton, vakuutukset olivat maksamatta ja verot olivat erääntyneet. Miehellä oli voimassa oleva ajokortti."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012051715586258_uu.shtml
Tätä se sitten on, kun talvirajoituksista luovuttiin vai miten se olikaan Akik?
Opelixi:
Aha
740 GLE:
Heh.
740GLE:
Jep.
740GLE:
Ei valitettavasti kannata... En tiedä mistä momentista pitäisi vääntää, että päättäjiä saisi tuota sijoituspuolta ymmärtämään?
Tyypillinen kaahari taitaa olla nuori vasta kortin saanut kuljettaja ja pappa betalar-automobiili. Itse näin viime viikolla teinin leikkimässä avomersulla liikenteessä. Vaikutti nauttivan teholla kukkoilusta.
Nyt kyllä ahistaa puutteellinen uutisointi
Automainoksesta olemme jo oppineet, että "Paras ajaa edellä" !
Ykköstiellä järjestetyssä autojen absoluuttista paremmuutta mittaavassa kokeessa on onnistuttu lyömään aiemmat BMW:llä kellotetut parhaan auton 175 km/h pohjat.
Hyvän auton kuljettaja on automaattisesti myös hyvä kuljettaja. Niinpä voittajan automerkki olisi erittäin tärkeää tietää voidakseen itsekin kehittyä kuljettajana ostamalla itsekin VOITTAJAN.
Monta tämmöistä
"Toistaiseksi tuntemattomasta syystä henkilöauto on ajautunut vastaantulijoiden kaistalle ja törmännyt säiliörekkaan."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012051815592639_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012051915596028_uu.shtml
Tapio Erma Espoosta kirjoittaa Helsingin Sanomien yleisönosastossa otsikolla "kaaharit kuriin nopeudenrajoittimilla", että autoihin pitäisi asentaa nopeudenrajoittimet, jotka estävät autoa kulkemasta kovempaa kuin suurin sallittu moottoriteiden vauhti 120 kilometriä tunnissa. Hänen mielestään se, että Saksan moottoriteillä saa ajaa kovempaa, ei ole riittävä peruste sille, että autot (myös Suomessa) kulkevat niin kovaa kuin ne kulkevat.
Oletan, että tällainen nopeudenrajoitin tullaan joskus vaatimaan autoihin, mutta se ei tapahdu vielä. Ylinopeudet ovat nimittäin hyvää bisnestä ja viihdettä. Niitä ei oikeasti haluta lopettaa.
Autotehtaat saavat voittoa rakentamalla ylitehokkaita ja ylinopeita. Autoilijat saavat itsetunnon nostetta omistamalla autoja, joilla pääsee kovaa, jos uskaltaa ajaa. Valtio kerää muhkeat sakkotulot. Valvontakameroiden ja nopeustutkien valmistajilla riittää asiakkaita. Poliisi saa nautiskella ylinopeuskuljettajien takaa-ajoista ja vallankäytöstä takaa-ajon lopuksi. Media saa loputtomana virtana myyviä uutisia julkkisten ja vähemmän julkkisten ylinopeuskäryistä ja ajokorttien menettämisisistä. Iltapäivälehdet saavat lööppejä hurjista ylinopeudella ajetuista kuolinkolareista. Televisio saa edullista tosi-TV- viihdettä poliisien hurjista takaa-ajoista ja muista tehtävistä, joihin liittyy ylinopeutta.
Lyhyesti sanottuna ylinopeudet ovat liian tuottoisa ja mediaseksikäs asia lopetettavaksi ja korvattavaksi jollakin autoon asennettavalla tylsällä boksilla, joka rajoittaisi nopeuden mateluksi.
Minäkin olen joskus esittänyt, että autoihin voitaisiin asentaa nopeudenrajoittimet, mutta esitykseeni on yleensä liittynyt muutamia ehtoja kuten se, että samalla nopeusrajoituksia voisi väljentää, tai että nopeudenrajoittimen tulisi olla "älykäs" niin, että se ottaisi huomioon vallitsevan nopeusrajoituksen - tai vielä älykkäämpi, niin että se ottaisi huomioon kaikki tilanteeseen vaikuttavat seikat. Tähän viimeiseen ajatukseen liittyen olen ehdottanut, että järjestelmä voisi olla paljon enemmänkin kuin pelkkä nopeudenrajoitin. Se voisi olla täydellinen autojen liikenteenohjausjärjestelmä, jossa autoissa oleva tietokone saisi reaaliaikaista tietoa kaikesta liikennetilanteeseen vaikuttavista seikoista kuten muiden autojen sijainnista. Järjestelmä estäisi törmäykset. Se ei antaisi auton ajaa risteykseen, jos toinen auto on tulossa niin lähellä, että törmäysvaara on olemassa. Järjestelmä estäisi myös vaaralliset ohitukset.
Autojen keskitetty ajonohjausjärjestelmä voisi hidastaa tarvittaessa myös "syyttömän" auton nopeutta. Ja jos järjestelmä olisi oikein superälykäs, se voisi optimoida autojen nopeuksia siten, että risteyksissä ei tarvitsisi odottaa kovin kauan. Sivutieltä saapuvan auton nopeus olisi juuri sellainen, että kun auto saapuu risteykseen, sillä hetkellä siinä on vapaata. Järjestelmä voisi hienosäätää paitsi sivutieltä saapuvan auton nopeutta myös päätiellä ajavien nopeuksia. Hienosäätö olisi niin hienovaraista, että kuljettajat eivät välttämättä edes huomaisi sitä.
Lopuksi kommentti edellisen kirjoittajan uutisesta, jossa kerrotaan 17-vuotiaan jääneen yli 30 kertaa kiinni ajokortitta ajosta. Kortin puutteesta huolimatta 17-vuotias selvästikin osaa jo ajaa. Normaalille lukijalle tulee tämän tyyppisestä uutisesta ehkä mieleen, että onpa ollut laista piittaamaton tyyppi. Samanlaisia ovat uutiset, joissa kerrotaan jonkun jääneen kiinni rattijuopumuksesta kymmeniä kertoja vuoden aikana. Minä luen tällaiset uutiset aivan eri asenteella ja eri näkökulmasta. Huomioni kiinnittyy siihen, miksi poliisit ovat ratsanneet edellä mainittuja kortittomia ja kaljoissaan ajavia autoilijoita kymmeniä kertoja vuoden aikana. Pääkaupungissa joutuu kyllä usein poliisin pysäyttämäksi, mutta joutuuko normaalisti sentään noin usein. Jos ei, niin siinä tapauksessa kyseiset kuskit ovat olleet poliisin kestoriistaa, jota he ovat aina nähdessään pysäyttäneet (olisipa jännä kokemus ajaa tuollaisen tyypin autolla). Kuskien näkökulmasta poliisitoimenpiteiden pelotevaikutus on vähentynyt, koska pysäyttämisistä ja sakottamisista ja oikeudessa syytettynä olemisesta on tullut rutiinia.
Älykäs ajonohjausjärjestelmä auttaisi muuten tämänkin tyyppiseen ongelmaan. Autothan tietenkin liikkuisivat vain, kun kuljettajan siru(ajo)kortti on työnnetty kortinlukulaitteeseen.
Kaahari pakeni poliisia 79 kilometriä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052015597788_uu.shtml
Eiköhän oikea otsikko kuitenkin mene näin:
Rattijuoppo kaahasi ja pakeni poliisia
Ja pointtisi oli....? (kun rattijuopothan ei maailmasta tule loppumaan)
Kumppani:
Kumppanin kaukalossa näytetään pelaavan jälleen ilman kiekkoa. Tarvitseeko ihan oikeasti sinulle selittää, että mikä tuossa oli pointtina? (kun typerille kysymyksille ei näytä tulevan loppua)
http://www.hs.fi/fingerpori/1329103950039
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/poliisi-ihmettelee-auto-liikkui-ajatuksen-voimalla/art-1288470682050.html
Opelixi:
Väärin muotoiltu otsikko? Voih....
Niin, ritsan mielestä ehkä, mutta sounot? Eli oliko jotakin syvällisempää pointtia, vai miksi kannattaa tuollaista tänne suoltaa, vaikka sitten vain ritsankin tapauksessa, mikä ei yllätä?
Tuo jälkimmäinenkin on varsin tyypillistä lehtilööppikamaa. Sanoi niin tai näin, niin otsikkoa pitää repiä:
http://www.hs.fi/fingerpori/1329104110261
http://www.iltalehti.fi/autot/2012052015597273_au.shtml
(Ihan) väärin(kö )?
Kumppani:
Hienoa, että sinullekin asia valkesi, vaikka vuorokausihan siinä ehti kulua.
Kumppani:
Tällä hetkellä sinä edustat asian suhteen vähemmistöä.
Kumppani:
Tavaapa tämän keskustelun otsikko muutamaan otteeseen, jos vaikka tällä kertaa keksisit vastauksen kysymykseesi hieman nopeammin.
Opelixi:
Eli ei ollut todellakaan mitään tähdellistä ritsalla. Asia vahvistui, ei selvinnyt sen enempää. Siinä on hienoinen ero nyt kuitenkin.
Opelixi:
Joo, sinä ja ritsa vs. mä. Muista sinätkään et todellakaan osaa sanoa mitään. Varmaan monet pitivät vielä vähäpätöisempänä kuitata ritsalle senkään vertaa mitä minä? Se että vain minä kommentoin, ei tarkoita suoraan, että ritsa jotenkin "lohkaisi osuvasti", vai?
Opelixi:
No tässä sulle sitten ihan yhtä tähdellinen "poiminta" malliksi:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201205178381
Kumppari:
Ja liittyy liikenteeseen...?
Miten niin melkein!
Kumppani:
Tämän otsikon alle on tarkoitus lainata juttuja lehdistä ja aiheena liikenne. Ritsa poimi hyvän jutun ja ehdotti toisenlaista otsikkoa. Perun aikaisemman puheeni, sinä et sittenkään ymmärtänyt asiaa edes vuorokaudessa.
Kumppani:
Etkä osaa sanoa sinäkään. Meitä on siis 100% enemmän. Turha siis huudella ennenkuin saat enemmän ääniä kasaan.
Kumppani:
Pikemminkin niin, että ei ollut mitään kuittailun aihetta. Tarkista nyt se lääkityksesi ennenkuin jatkat.
FARwd:
Vastauksena opelixityylinen viisastelu (joo, ei kovin mielenkiintoista luettavaa yleensä ): "luepas otsikko uudestaan".
Annapas tähtiä yhdestä viiteen ritsan lehtiotsikkohavainnosta. Mitä hän vihjasi mielestäsi?
Siis T-O-D-E-L-L-A-K-O mediamaailmaa mullistava huomio ja korjaus? No ei kyllä minun mielestäni.
Kerropas sinä, mitä ritsa ajoi takaa ja mitä opelixi niin ymmärtää (osaamatta syventää sittenkään, sen se "tyhmän kysymyksen" pikatestini osoitti heti laakista).
Kyllä minulla on aavistus, mutta olisi niin huvittavaa lukea siitä vaikka opelixin kirjoittamana...
Opelixi:
Jos otsikon väännöksellä olisi edes jotakin tieteellistä merkitystä suuntaan tai toiseen, mutta kun ei niin ei. Tai näköjään sinusta ei ainakaan ole asiaa selittämään. Nääs, jospa minulle, tai jollekin lukijalle otsikko on vain otsikko, niin sinähän se olet omituinen, jos et pystyisi tällaiselle tyhmänkysyjälle asiaa selittämään, että jotakin niinku hiffais. Itse leipäteksti kertoi ihan asiaa, vai mitä? Jos täällä keskustellaan liikenteestä, niin miksi takerrutaan otsikkoon. Siinähän on vain sanoja jonossa, ei autoja tms. Kerro nyt jotakin vähän syvempää taka-ajatuksista!
Sinulla on mielipiteesi ritsan "poiminnoista" ja saat olla omasta mielestäsi ihan niin oikeassa kuin haluat. Minun ei todellakaan tarvitse mitenkään jakaa kummankaan teidän näkemyksiä, kummankaan teidän eväillä poimittuna, tai kommentoituna.
Oletko eri mieltä?
Opelixi:
Joo, sinä ja ritsa vs. mä. Muista sinätkään et todellakaan osaa sanoa mitään.
Opelixi:
Joo, kahta vastaan olen vähemmistössä, etkö osaa lukea. Mutta älä sinä huutele täällä niinkuin meitä olisi vain kolme (3) kirjoittajaa/lukijaa! Sitä tarkoitin sillä lopulla. On sulla jumankekka otsaa!
Varmaan monet pitivät vielä vähäpätöisempänä kuitata ritsalle senkään vertaa mitä minä?
Opelixi:
Eläkää uskossanne ja toiveissanne....
Opelixi:
Olette ritsan kanssa yhä edelleen ainoat kirjoittajat, joiden keinovalikoimaan kuuluu moinen vihjailu! Onko eväät noin vähissä näihin mittelöihin?
Nyt on otsikko mennyt välillä vahingossa oikeinkin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052215610531_uu.shtml
Kumppani:
Tällä miehellä ei oikeasti näytä olevan kaikki kotona. Ei todellakaan ole vaikea kuvitella millainen "kumppani" tämä on liikenteessä. Valojen vilkuttelu ja ohituksien estely sopii varsin hyvin näihin Kumppanin kirjoituksiin.
Luulin ihan oikeasti, että olisit ymmärtänyt jo vaieta, mutta jatka vain huutelua pakkopaidassasi.
Opelixi:
Ei se vaan mene niin kuin pienessä päässäsi yrität kuvitella. Katsos, on ihan eri asia väitellä täällä sinunlaistesi kanssa kirjoittamalla, kuin ajaa liikenteessä. Olen sen kertonut jo monen otsikon alla.
Mutta edelleen tämä kirjoittaja on ainoa, joka kehtaa nimitellä ja vihjailla tuolla tavalla. Ja kas, jotenkin sen voisi kuvitella sitten yhtälailla kertovan kyllä sinun liikennekäyttäytymisestäsi: taitaa keskisormi nousta useinkin ja torvi soida ja kännykkää kaivetaan videokuvauksiin etuikkunalle tyyliin "kattokaa ny ....kele totakin ....tana".
Itse kertomasi perusteella ajelet enemmän mielipiteilläsi ja "näin sen pitäisi olla" -tyylisesti, kuin että noudattaisi yhteisiä pelisääntöjä, miellyttivät ne puuskapäissäsi tai ei.