Volvo S/V90

1685 kommenttia
1131416181957
  • Niin, ei kai tässäkään ketjussa sitä kukaan määrää mistä täällä saa keskustella ja mistä ei. Menee kummalliseksi jos näin olisi asiat. Muissakin ketjuissa eri merkeistä puhutaan eikä siitä kenenkään pitäisi hermostua. Tekniikasta ja moottoreista puhuminen on aina mielekästä. Mainitsemistani BMW:stä vielä se, että turbojen määrä on 535i:ssä kaksoisturbo (Twin Turbo), 530d kaksoisturbo ja sarjan tehokkain diesel kuusisylinterinen 3.0 kolmoisturbodiesel BMW M 550d xDrive 380 hp. M-sarja sitten aivan oma lukunsa. Uuteen BMW 5-sarjaan tulee uusi ZF:n 9-portainen automaattivaihteisto ja pienempien moottorien yhteyteen Getragin kuusiportainen manuaali.

      
  • Auto-m puhut mielelläsi MB:n malleista mitä ei saa nelivetona ja Volvon kohdalla nyt sama tilanne "Volvolta omituinen ratkaisu, että T5 mallia ei saa AWD:nä."

    Volvon tehokkain bensiinimalli T6 on nelivetoinen. Eikös tämä jos mikä herätä Audilla ajavalla Volvomiehellä vihdoinkin sitä kiinnostusta?

      
  • Itse en näe omaan käyttöön oikein mitään hyötynäkökohtia nelivedosta. Hankintahinta ja kustannukset vaan nousee. Kiinnostavin malli tämän luokan autoista olisi S90 T5. Siinä on vaan muutama omaan tarpeeseen hieman huono ominaisuus. Hinta karkaa jo uutena varusteineen 60 tonniin, koko alkaa olla jo äärirajoilla tai vähän ylikin ja tavaratila ei kuitenkaan ole lastausaukon koon suhteen riittävä. Kysyin Volvo-liikkeessä, että tuleeko T4 eli n. 200 hv bensaturboa, joka olisi se sopivin minulle, mutta myyjällä ei ollut mitään tietoa. Varmaan tuo kaiken järjen mukaan tulee olemaan joskus aloitusmalli.

    Tämän hetken kiinnostavin malli tuntuu itselleni olevan Audi A4 Avant 2,0 TFSI business sport, 190 hv, kiihtyvyys 7,5 s. Se herättää vaan vähän ristiriitaisia tunteita, vaikka speksit on minulle sopivat, mutta ulkonäkö ei herätä mitään erityisempiä omistamisen haluja. Tuon saisi jo varusteltuna alle 50 tonnin, mitä pidän ylärajana hinnalle.

    Ulkonäön puolesta kiinnostusta herättää paljon Mazda6 sedan, 2,5 Luxury, 192 hv. On kyllä muotoilu osunut nappiin minun silmään ja kun viime vuonna tuli vielä facelift, jossa sisusta koheni ja äänieristystä parannettiin ja varustelu on valmiiksi lähes täydellinen, mutta siinäkin tavaratila jää pieneksi. Farkku ei taas niin Mazdassa kiinnosta.

    Ei ole helppoa löytää uutta autoa ja tulevaa Volvon V60 mallia odotan myös. Onneksi tracktestille auton valinta on helppoa. Menee vaan BMW liikkeeseen ja ei tarvitse muita merkkejä miettiä.

      
  • Mielestäni sekä koriltaan että tekniikaltaan täysin uuden auton pitäisi erottua selkeästi edukseen vertailuissa. Bemarin tuleva malli nykyistä keveämpänä ja kehittyneemmällä vaihteistolla varustettuna ohittanee Volvon selkeästi suorituskyvyssä ja taloudellisuudessa. Uudet nelisylinteriset moottorit on jo esitelty, mutta ne tulevat ilmeisesti 5er:iin vasta myöhemmin.

    Mersun uusi kuusisylinterin tulee pian ja sijoittaa sylinterit pitkähkön tauon jalkeen yhteen jonoon. Moottori on vakiona kevythybridi ja varustettu noin 15 kilowatin jarrutuksella/kiihdytyksellä. Volvolla olisi syytä olla joku ässä hihassa, jottei pian palata menneiltä vuosilta liiankin tuttuun asetelmaan.

      
  • Mp-autoilija uuden auton valitseminen ei ole helppoa ja ei sen pidäkkään olla se, kun palvelee käyttäjäänsä useita vuosia. Omat ovat palvelleet 4-7 vuotta kerrallaan. Nykyisin ajan niin vähän, että voisin ajella V8:lla mutta en aja ajattelen asioista hieman toisin kuin nuorempana. Jos joku lesoo V8:lla viereisellä kaistalla siinäpä sitten lesoo. Se on hieman kummallista, että BMW:llä ajellessa en ole huomannut kenenkään haastavan erityisemmin kilpailuun kiihdyttelemään. Ainoa kerta, kun näin kävi se tapahtui toisen M-sarjalaisella ajavan toimesta, mutta jäi vain siihen kun reippaasti kiihdytettiin lailliseen nopeuteen ja siihen se kisa jäi onneksi.

    "Ei ole helppoa löytää uutta autoa ja tulevaa Volvon V60 mallia odotan myös. Onneksi tracktestille auton valinta on helppoa. Menee vaan BMW liikkeeseen ja ei tarvitse muita merkkejä miettiä."

    Eikä nykyisin (Nettiauto.com) tarvitse mennä edes liikkeeseen vaan autoliike tuo auton oven eteen jos näin haluaa. BMW on merkkini ja ei tarvitse tosiaan muita merkkejä miettiä siinä olet aivan oikeassa. Ainoa asia mikä nykyisin pistää mietityttämään on se ettei tahdo löytää vähän ajettua käytettyä runsain varustein olevia erikoisempia malleja kovin helposti joka kaikin puolin miellyttäisi. Tuntuu siltä, että on aina vain pitempi prosessi etsiä sitä mikä todellakin miellyttää itseä riittävästi. En osta hetken mielijohteesta mitään enkä pode autokuumetta minua jopa huvittaa ihmiset jotka potevat oikeasti autokuumetta ja se ei mene ohi muuta, kuin hakemalla uusi auto johon sitten kyllästytään yhtä nopeasti kuin on tykästytty.

      
  • tracktest:
    "Se on hieman kummallista, että BMW:llä ajellessa en ole huomannut kenenkään haastavan erityisemmin kilpailuun kiihdyttelemään."

    Minä taas olen huomannut, että moottoripyörällä ajaessani ainoat jotka joskus haluavat haastaa kiihdytyskilpailuun, ovat nimenomaan BMW-kuskeja, niitä M-sarjalaisella ajavia kai luultavasti. Ikinä en tosin ole provosoitunut, vaan puolikaasulla pysytellyt vauhdissa, kunnes nopeusrajoitus on selvästi ylittynyt, jolloin olen antanut kiihdyttelijän mennä menojaan. Testissä pyöräni kiihdytettiin 3,4 sek, joten olisi siinä tosissaan kaasua vääntäessä meno jo aika reipasta ja moni haastaja jäisi jälkeen. Moottoripyörällä ajaessa on sellainen tehon tunne kuitenkin näpeissä, että halutessaan voisi vääntää kahvasta ja sitten mennään, mutta tarvetta ei kuitenkaan ole. Tämä hillitsee itselläni myös sitä, ettei auton tarvitse olla enää ylitehokas. Toisaalta on ehkäissyt myös, ettei mitään autonvaihtokuumettakaan ole päässyt syntymään, kun moottoripyörällä ajaminen on kuitenkin kesällä paljon hauskempaa kuin autoilu.

      
  • NHB:
    "Mielestäni sekä koriltaan että tekniikaltaan täysin uuden auton pitäisi erottua selkeästi edukseen vertailuissa."

    Tarkoitat sitten varmaan myös uutta E-sarjaa. Ei sekään ole mitään suurta kaulaa muihin testeissä repäissyt.

      
  • Turbolla höystettyjä uudet M-sarjalaiset ovat nykyisin. Rajuimpia laitteita ovat silti nämä vanhemmat vapaastihengittävät M-sarjalaiset joihin saa nykyisin lisätä turbon ja näissä on aivan mielettömiä tehoja. Taka-akselilla on leveät renkaat kaaret levitetty ja kiihtyvyydet sinun moottoripyöräsi kiihtyvyyden tietämissä tai jopa hyvällä pidolla alle sen.

    Kumpikaan meistä ei ole poliisi joten tämän tyyppisten juttujen tarkemmat analyysit julkisesti ei kuulu ainakaan minun tyyliini. Kuten yksi sukulaiseni joka työkseen ajaa totesi näistä mitä tien päällä tapahtuu jäävät sinne ne on muut henkilöt jotka elää ja saa siitä palkkaa, että valvovat liikenteen seassa kaahaavia yksilöitä joita on aina ollut ja tulee ikävä kyllä aina olemaan.

      
  • "Mielestäni sekä koriltaan että tekniikaltaan täysin uuden auton pitäisi erottua selkeästi edukseen vertailuissa."

    Näin ei käynyt ainakaan uuden Mercedes E:n kohdalla, koska AMS:n testissä se voitti BMW 520d X-driven vain 0,5:llä pisteellä.

    Eikä tainnut Teknikens Världin testissä olla suurta eroa Mersun ja Audin välillä liioin, taisi olla niin että MB sai 75 pistettä ja Audi A6 73 pistettä.

      
  • Taitaa vain olla niin, että on jopa liian suuria odotuksia uusien autojen suhteen. Ei ole kovin helppo tehdä mitään mullistavaa nykyisin joka erottuisi selvästi uutena autona muista merkeistä. BMW teki sen 5-sarjan E39:n kohdalla se mullisti kehityksen ansaitusti näin totesi TM:kin asiasta aikoinaan. Vanha BMW F10 5-sarja pärjää nytkin vielä uusille kilpailijoille joten ei ole kovin helppoa kenellekkään valmistajalle tehdä selkeästi muita parempi auto. En odota liikoja uudelta BMW:n 5-sarjalta toki tekniikka uudistuu se on jo nyt täysin selvä. Ja kuten NHB totesi se menee testien kärkeen niin kuin olettaa sopii. Ja sekin vanhenee aikanaan ja näin kehitys jatkaa kulkuaan aina uutta mallia kohden.

      
  • tracktest:
    Sehän ei ole kaahausta, jos lähtee liikennevaloista tai moottoritien rampista ripeästi tai vaikka talla pohjassa tehokkaalla autolla/moottoripyörällä. Jos vaan jättää sen kiihdytyksen siihen, kun nopeusrajoitus ylittyy. Nimenomaan moottoritien rampit on niitä, joissa voi sitä kiihtyvyyttä parhaiten ja turvallisimmin pienen hetken kokeilla liikenteessä ja en pidä sitä kaahaamisena. Sen sijaan kaahaamista on ajaa kahta sataa moottoritiellä, puhumattakaan alemman nopeuden teistä. Näitä kaahareitakin valitettavasti on liikenteessä.

      
  • Mp-autoilija juuri näin. Tätä tulee itsekin harrastettua ja on tullut ennenkin ei siinä ole mitään laitonta, kun se tosiaan jää siihen. Ja näin fiksu moottoripyöräilijä/autoilija tekee. Näitä kaahareita ei voi hyväksyä ja nämä, kun ovat monesti juovuksissa piittaamatta mistään lainkohdasta pätkääkään. Ja näitä tosiaan on liikenteessä kuten lehdistä saamme aina silloin tällöin lukea.

      
  • Tracktest:
    "Niin, ei kai tässäkään ketjussa sitä kukaan määrää mistä täällä saa keskustella ja mistä ei. Menee kummalliseksi jos näin olisi asiat. Muissakin ketjuissa eri merkeistä puhutaan eikä siitä kenenkään pitäisi hermostua. "

    Mielenkiintoinen kommentti henkilöltä, joka itse ruikutti siitä, että linkkaan avaamaani Volvo-ketjuun testejä Volvosta. Enkä minä hermostunut, enkä kieltänyt keskustelua, vaan yritin vain muistuttaa, että pysytään edes suunnilleen aiheessa. No varsin tyypillistä Tracktestiä jälleen. Sama se minulle on, mutta ajattelen vain, jospa tänne eksyisi joskus jotain uusia lukijoita. Herättää pientä hämmennystä, jos Volvo-ketjussa puidaan kymmenillä viesteillä pelkkää Bemaria.

    Tracktest:
    "Auto-m puhut mielelläsi MB:n malleista mitä ei saa nelivetona ja Volvon kohdalla nyt sama tilanne ”Volvolta omituinen ratkaisu, että T5 mallia ei saa AWD:nä.”

    Volvon tehokkain bensiinimalli T6 on nelivetoinen. Eikös tämä jos mikä herätä Audilla ajavalla Volvomiehellä vihdoinkin sitä kiinnostusta?"

    Olen valittanut nelivedon puutteesta MB:n osalta ja nyt Volvon osalta. Eikö ole ihan loogista? T5 ei itseäni kiinnosta, mutta varmasti monia muita kiinnostaisi nelivetoinen T5. Omituista, että sellaista ei ole, kun tehottomampiin dieseleihin saa kuitenkin nelivetoja.

    Kuten olen monta kertaa kirjoittanut, T6 ei kiinnosta minua, eikä juuri ketään muutakaan suomalaista. Syy on yksinkertainen. Tuleva T8 on halvempi kuin T6 (kun oletettavasti hinnat vastaavat XC90:stä), joten T6:n ostamisessa ei ole mitään mieltä. Ja tässä yksi syy, miksi nelivetoinen T5 olisi paikallaan.

      
  • NHB:n osalta on kyllä erikoista kirjoittelua, johon puutuin jo aikaisemmin, saamatta järkevää vastausta. NHB:n mielestä Volvon pitäisi loistaa kirkkaasti BMW:n ja Audin yläpuolella. Kuitenkaan E Mersu ei ole juurikaan sen paremmin ole pärjännyt, mutta E Mersun osalta NHB ei ole mitään tällaista kirjoittanut. Näemmä odotukset uudesta Volvosta ovat olleet todella korkealla. Aivan kaikkeen se Volvokaan ei sentään pysty, vaikka NHB on niin näemmä olettanutkin.

      
  • Yritä jo ex-ajattelija viimein ymmärtää, etten vastaile sinulla. Äläkä turhaan yritä miettiä sitä, mitä NHB olettaa, kun ei nuo oletuksesi kuitenkaan osu kohdilleen.

      
  • Auto-m:
    "No varsin tyypillistä Tracktestiä jälleen. Sama se minulle on, mutta ajattelen vain, jospa tänne eksyisi joskus jotain uusia lukijoita. Herättää pientä hämmennystä, jos Volvo-ketjussa puidaan kymmenillä viesteillä pelkkää Bemaria."

    Tässä keskustelussa alusta alkaen on tuotu esiin moneen kertaan sitä, kuinka Volvo on jopa vaihtoehto saksalaisille ja haastaa näin kovimmat kilpailijat Audin, BMW:n ja MB:n. Testien valossa ei näin nyt kuitenkaan ole käynyt, kun vanhan BMW 5-sarjan voittaminenkin on erittäin vaikeaa. Olisi perin kummallista jos ei saksalaisista tämän kokoluokan premiumeista puhuttaisi lainkaan. Ei keskusteluita voi rajata oman pinttyneen mieltymyksen mukaan vaan annetaan keskustelun edetä kuten se fiksusti etenee. Tässä keskustelussa ei minun mielestäni trolleja ole jotka sekottaisivat keskustelua vain kiusatakseen muita keskustelijoita.

    Kaiken kaikkiaan tämäkin keskustelu etenee nyt sivistyneemmin myös Auto-m:n osalta, kun olet näemmä jättänyt solvaukset kokonaan pois ja se on hieno asia. Jotain olet siis oppinut, joten jatka samaan malliin uuden nimimerkkisi muuntamalla tavalla.

      
  • "Tässä keskustelussa alusta alkaen on tuotu esiin moneen kertaan sitä, kuinka Volvo on jopa vaihtoehto saksalaisille ja haastaa näin kovimmat kilpailijat Audin, BMW:n ja MB:n. Testien valossa ei näin nyt kuitenkaan ole käynyt, kun vanhan BMW 5-sarjan voittaminenkin on erittäin vaikeaa."

    Kun ilmeisesti olet lukenut nämä kummatkin testit ja perehtynyt niihin (Teknikens Värld ja Automotorsport), niin kerro nyt ne pitävät perusteet sille etteivät Volvo S90 D4 ja D5 olisi vaihtoehtoja vastaaville saksalaisille premiumautoille. Muutenhan kyseessä on pelkkä suunsoitto. Voisi kuvitella ettei olisi kovinkaan vaikeata perehtyä esimerkiksi kummankin autotestin ajettavuus-osioon taikka moottori ja voimansiirto-osioon.

      
  • Näistä väittelyistä autojen paremmuudesta ei taida koskaan tulla valmista. Osa kommenteista alkaa näillä lehtien palstoilla olla sen tyyppisiä, että luulisi osan saavan jo rahoitusta tehtailta :) Edellä mainitut autot ovat jo niin hyviä, että valmistajien kehitysportaissa raavitaan mallivaihdosten kehittämisen yhteydessä todennäköisesti pitkään päätä, kun aina pitäisi saada tehtyä edellistä parempi versio maailmalle. Volvon osalta olen todennut, että erittäin hyvin, jos turvallisuusominaisuuksien lisäksi pystyvät pistämään kampoihin noille Saksalaisille muissakin osioissa. Vahvuutena kun on ollut ja nähtävästi tulee olemaankin hinta- suurinpiirtein samoilla tehoilla ja korin koolla on yleensä Volvo ollut ratkaisevasti halvempi ja usein muutamalla lisävarusteellakin. Ja aiemmin juuri Volvo on ollut se arkisempi auto kilpailijoihin verrattuna (mm. tavaratilan käytettävyys...) mutta nyt näyttäisi olevan suuntausta muunlaiseen.

    Voittoja ja hyviä sijoituksia näyttää tulevan aina, kun uusi malli on framilla. Siksi ei pitäisi katsoa ollenkaan noita autolehtien lopputuloksia. Näyttää toimivan vanha sanonta liian monissa vertailuissa (kenen leipää syöt, sen lauluja laulat). Olisi mukava tietää näidenkin valmistajien markkinointiosastojen budjetoinnit lehdistölle...

      
  • NHB, et tietenkään vastaa, koska et ikinä vastaa, kun joku osoittaa epäloogisuutesi tietyissä asioissa. Ilmeisesti olen tehnyt sen liian monta kertaa, kun et enää vastaa ollenkaan. Mökötätkö ja pidätkö mykkäkoulua myös kotona ja töissä, jos joku ei ole kanssasi samaa mieltä? :)

    Niin ja kyllähän samaa asiaa kysyivät muutkin. Miksi Volvon pitäisi uutena mallina olla valovuosia muiden edellä, kun ei E Mersukaan ole.

      
  • Tracktest, en siis kieltänyt puhumasta muista merkeistä ja tietenkin kilpailijoista voi ja kuuluukin puhua, mutta jos nyt suunnilleen pysytään siinä Volvoon vertaamisessa.

    Ja ainakin minun mielestäni testien mukaan Volvo todella on selkeä vaihtoehto saksalaisille. Aika erikoisesti pitää testejä tulkita, jos tähän johtopäätökseen ei tule. Katsotaan sitten, kun Bemarilta ja Audilta tulee uusi malli. Mutta kuten sanoitkin, kun vanhatkin mallit ovat hyviä, niin tuskin harppaus mikään aivan mieletön on. Eihän uusi E sarjalainenkaan mitenkään valovuosia ole saksalaisia kilpailijoitaan edellä, muuta kuin ehkä elektroniikan osalta, joka kehittyykin nopeasti. Edelleen voitaneen sanoa, että valinta näiden kaikkien välillä on enemmän makuasia, kuin että joku olisi absoluuttisesti kaikille paras. Itse en toki ostaisi uutena tällaista elämänsä ehtoopuolella olevaa mallia.

      
  • Makuasioihin perustuu monen kohdalla lopullinen valinta tämä on kiistaton tosiasia. Elinkaaren lopussa oleva malli on faceliftattu ja mallisarjan ns hienoin malli. Ulkonäköä on kohennettu ainakin BMW:n kohdalla tähän asti hyvinkin onnistuneesti. Kuten totesin ei ole mitenkään selviö, että uusi malli olisi merkittävästi parempi kuin vanha. Tämän todistaa sekä uusi S90 Volvo, että uusi MB E-sarja, kun näitä nyt esimerkkinä testeissä verrataan vanhaan BMW F10 5-sarjaan. Hyvin vanha BMW-malli näissä testeissä edelleen pärjää. Uuteen BMW 5-sarjaan tulee uusi ZF:n 9-portainen automaattivaihteisto ja pienempien moottorien yhteyteen Getragin kuusiportainen manuaali. Tämä tulee auttamaan testeissä menestymistä tämän kokoluokan uutta BMW 5-sarjan mallia ja tietenkin uusittu tekniikka noin yleisesti. Se että mihin kukin valinnassaan päätyy on kuitenkin enemmän tai vähemmän makuasia.

      
  • "Yritä jo ex-ajattelija viimein ymmärtää, etten vastaile sinulla. Äläkä turhaan yritä miettiä sitä, mitä NHB olettaa, kun ei nuo oletuksesi kuitenkaan osu kohdilleen."

    Kyllähän täällä muutkin ovat kiinnostuneita käsityksestäsi, jonka mukaan juuri uuden Volvon pitäisi olla selvästi parempi kuin kaikki vanhemmat kilpailijansa, ottaen huomioon se näkökohta ettei esimerkiksi uusi E - Mersu näytä olevan mitenkään huimasti parempi kuin nuo vanhemmat kilpailijansa. Uutta E - Mersussa taitaa lähinnä olla parempi infotainment, laaja turvallisuutta parantava elektroniikka sekä parempi muotoilu ja hienommat sisätilat kuin aiemmassa mallissa.

      
  • Auto-m kirjoitti: etenkin sisustuksen osalta Volvo on kuin ”kotiin menisi”, kun taas Mersussa on minun makuuni hieman liikaa bling blingia, nippeliä ja nappulaa.

    Jännää, kuinka mielikuvat vaihtelevat. Vuosikymmeniä vain Volvolla ajaneena minulle tämän päivän autoista juuri E-sarjalainen sanoo kaikkein selvimmin tutulla toisella kotimaisella "Willkommen zu Hause". E on kuin 240 -> 740 -> 940 nykyaikaan päivitettynä.

    Ehkä eri eikäisiä Volvoja ajaneet ovat nähneet Volvossaan eri vahvuuksia kuin minulle tärkeät tilat, käytännöllisyys, ylläpidettävyys?

    mrse kirjoitti: Mersun lisähinnalla verrattuna Volvoon ei taida saada kovinkaan paljon parempia ominaisuuksia.
    Ellei takatiloilla ja tavaratilalla ole merkitystä. Ja tämän vertailun lopputulos on sama verrattiinpa sedania tai farkkua.

    Mersun automaatin vaikutus kulutuslukemiin on jo tiedossa. Sekä 7G-tronic että 9G-Tronic ovat niin taloudellisia, että niillä vaihteistoilla varustettuja korimalleja ajetaan vähintään yhtä vähällä kuin manuaaleja ja ainakin joidenkin korimallien pitkän ajan kulutuspohjat ajetaan automaatilla. Aika näyttää, kulkeeko Volvon automaatti myös käytännön liikenteessä manuaalia vähemmällä, kuten nykyaikaisen automaatin kuuluukin?

      
  • Tuossa ovat nuo Volvo S90 mitat. Tavaratila on 500 litraa kun Mersussa se on 540 litraa. Volvon peräosa on aika laatikkomainen, mutta onkohan tällä positiivista merkitystä lastattavuuden kannalta ? Jaloille on takana tilaa 911 mm ja korkeussuunnassa on tilaa 961 mm, en tosin ihan ole perillä siitä kuinka nuo mitat on laskettu. Volvo ilmoittaa istumaleveyden edessä ja takana kahdessa eri korkeudessa, lantion ja hartioiden kohdalta.

    Invändiga mått:

    Takhöjd fram
    984 mm
    984 mm

    Takhöjd bak
    961 mm
    961 mm

    Framsätesbredd i axelhöjd
    1460 mm
    1460 mm

    Baksätesbredd i axelhöjd
    1420 mm
    1420 mm

    Benutrymme fram
    1071 mm
    1071 mm

    Benutrymme bak
    911 mm
    911 mm

    Framsätesbredd i höfthöjd
    1432 mm
    1432 mm

    Baksätesbredd i höfthöjd
    1416 mm
    1416 mm

    Mersun omilta sivuilta nappasin tiedon jonka mukaan takana olisi korkeustilaa 971 mm kun Volvon korkeustila takana oli 961 mm. Tässä on siis sentin ero. Olettaisin ettei yksi sentti ole merkittävä ero. Autogefuhlin esittelyvideon kohdassa 25.20 testaaja (186 cm pitkä) istuu takapenkillä ja katon ja pään väliin tuntuu jäävän kohtuullisesti tilaa.

    Mersu on ilmoittanut että jalkatila takana olisi 722 mm kun Volvo ilmoittaa että jalkatila takana olisi 911 mm. Tässä täytyy olla eroa mittaustavassa koska eihän ero voi olla 91,1 senttiä miinus 72,2 senttiä eli peräti 19 senttiä. Tutkin asiaa lisää, tuossa linkki Mersun ilmoittamiin mittoihin.

    http://m.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passengercars/mobile/mbp/new_cars/model_overview/e-class/w213/facts/technicaldata/dimensions.html

    Tässä vielä Autogefuhlin video uudesta E - sarjasta jossa sama 186 cm pitkä henkilö istuu kohdassa 25.10 Mersun takapenkillä ja hyvin tuntuu mahtuvan, en ainakaan itse näe mitään merkittävää eroa Volvoon verrattaessa, siis ei suuntaan eikä toiseen.

      
  • NHB ja tracktest kirjoittivat:
    Poimitaanpa muutama esimerkki näistä AM/S:n ja TV:n testeistä:
    BMW 530 dx 51/49 e/t
    Mercedes E350 d 54/46
    Audi A6 2.0 TDI 55/45
    Volvo S90 D5 56/44

    Hyvät herrat, olette oikeassa siinä, ettei painojakauma ole mikään yleispätevä kaarretasapainon valintakriteeri. Oikaisin yksinkertaisuuden vuoksi muutamassa mutkassa, joten täsmennys on paikallaan, kun sitä pyysitte.

    Minun autoni ei luista kesällä, joten painojakaumalla on minulle käytännön merkitystä vain liukkaalla kelillä. Silloin painojakauma ottaa pitävää keliä suuremman roolin kaarretasapainon määrittämisessä. Tasapainoisempi auto omaa yleensä paremmat mahdollisuudet käyttää vähäinen pito täysimääräisesti lipsauttamatta etu- tai takatassuja ennenaikaiseen luistoon. Riittää kun himmaan liukkaan kelin vuoksi, mutta minun ei tarvitse himmata vielä lisää siksi, että V70 I puskee nokkaluisuun tai 740 lipeää peräluisuun paljon ennen kuin käytettävissä olevan kitkan määrä siihen pakottaisi.

    En lähde väittelemään aliohjaavan ja yliohjaavan luisun paremmuudesta, koska minulle totuus on niiden välissä oleva (lähes) neutraali käytös. Kaikki tavisautot tehdään aliohjaaviksi, mutta periaate lienee selvä?

    Ja sitten kun tuollainen lähes neutraali tai käytännössä hieman aliohjaava pitää taivuttaa jäiseen kaarteeseen, minulle on luontevaa varovaisesti vähän nostaa kaasua mutkaan kääntäessäni, tiukoissa liikenneympyröiden kaarteissa tyhjäkäynniltä tai jopa alasvaihdon kera kytkimen kiinni kolauttaen. Takavetoisen moottorijarrutus tarjoaa S90 esitteen mainostaman "aliohjautuvuuden ohjauslogiikan". Eli lyhyt terävä jarrutus etenkin sisäkaarteen takapyörään kääntää nokkaa hallitusti sisäkaarteeseen päin varmistaen käännöksen. Periaate on sama, jolla ESP pakottaa ohjausta tottelemattoman suoraan puskevan auton kääntymään.

    Yllä olevan listan vaihtoehdoista en edes harkitse kuin kahta ensimmäistä. Audi quattro kelpaa myös, koska se käyttäytyy aivan takavetoisen tavoin. Kaarteessa kaasua nostaen nokka hakeutuu aivan kevyesti sisäkaarteeseen päin varmistaen käännöksen.

    Minulle kyse ei siis ole kierrosajoista, vaan ajamisen helppoudesta auton edetessä aina etupyörien osoittamaan suuntaan. ESP saa tietenkin olla aina päällä varmistamassa, etten vedä yliohjausta överiksi.

    P.S. kuten listastakin näkyy, BMW pitää tasapainostaan parempaa huolta kuin Mersu, joka pitää valita neloskoneella ja mieluimmin farkkuna saadakseen sen hyvään tasapainoon.

      
  • Syy siihen, miksi en vastaile sinulle Arvon Herra ex-Ajattelija, on tapasi keskustella. Keskustelusi ajautuvat aivan turhan usein hyödyttömään henkilöistä nillittämiseen ja jankuttamiseen sen sijaan, että keskusteltaisiin fiksusti autoista ja niiden ominaisuuksista. Jälleen kerran annoit erinomaisen tyylinäytteen tuollaisesta.

    Ja mitä tulee epäloogisuuksien osoittamiseen, niin kannattaisi hankkia edes perustiedot aihepiiristä, ennen kuin alat kuvittelemaan tuollaisia. Tässäkin keskustelussa olemme nähneet noita sun logiikan riemuvoittoja esimerkiksi vetotavan, painon, kulutuksen ja kiihtyvyyden yhteydestä. Kun ymmärryksesi on tuolla tasolla, niin en varsinaisesti suosittele sinulle muiden logiikan tuomarointia. Niin ja pitihän tämän uuden Volvonkin olla voimalinjaltaan huippua, kun oikein joku normikulutuskin ilmoitettiin pieneksi...

      
  • 740
    "Jännää, kuinka mielikuvat vaihtelevat. Vuosikymmeniä vain Volvolla ajaneena minulle tämän päivän autoista juuri E-sarjalainen sanoo kaikkein selvimmin tutulla toisella kotimaisella ”Willkommen zu Hause”. E on kuin 240 -> 740 -> 940 nykyaikaan päivitettynä.

    Ehkä eri eikäisiä Volvoja ajaneet ovat nähneet Volvossaan eri vahvuuksia kuin minulle tärkeät tilat, käytännöllisyys, ylläpidettävyys?"

    Minä en ole aikaisemmin Volvoa omistanut, mutta tarkoitin lähinnä sisustuksen muotoilua, en takakopan käytännöllisyyttä. Mersu on kyllä hieno, mutta siinä on hieman liikaa kaikkea nappulaa ja blinblingiä minun makuuni. Volvo on yksinkertaisen tyylikäs ja "rauhoittava". Olen molemmissa istunut saman päivän sisällä ja Mersun jälkeen Volvoon istuessani tuli "kuin kotiin tulisi" olo. Mutta tämä on tietenkin täysin makuasia.

    Mersuun verrattuna Volvolla on (minulle) se etu, että Volvon farkku näyttää hyvältä, kun taas E:n joutuisin ostamaan sedanina ulkonäön vuoksi. Aluksi kuolasin Volvoakin sedanina, mutta olen alkanut kallistua farkun puolelle.

      
  • Juuri sen normikulutuksen toteutumista edes muutaman kymmenen tuhannen km keskiarvona minäkin odottelen mielenkiinnolla. Tähän saakka suurin syy normilukeman tavoittamattomuudelle Volvolla on ollut Aisin-Warner. Uutta 8-vaihteista pidetään parempana, mutta ainakaan minulla ei vielä ole tiedossa käytännön seurantaa nähdä kuinka paljon edeltäjiään parempi se on?

    Nyt poistuvia Mersuja ja Bemuja taloudelliset kuljettajat ajavat automaattina normilukemilla ympärivuotisena keskiarvona, ja itse asiassa mallikohtaiset pohjat ajetaan automaatilla eikä manuaalilla. Sekin kiinnostaa nähdä, päästäänkö uudella W213:lla todellisuudessa normilukeman indikoimaan noin litran pudotukseen keskiarvossa?

      
  • NHB:
    "Ja mitä tulee epäloogisuuksien osoittamiseen, niin kannattaisi hankkia edes perustiedot aihepiiristä, ennen kuin alat kuvittelemaan tuollaisia. Tässäkin keskustelussa olemme nähneet noita sun logiikan riemuvoittoja esimerkiksi vetotavan, painon, kulutuksen ja kiihtyvyyden yhteydestä. Kun ymmärryksesi on tuolla tasolla, niin en varsinaisesti suosittele sinulle muiden logiikan tuomarointia. Niin ja pitihän tämän uuden Volvonkin olla voimalinjaltaan huippua, kun oikein joku normikulutuskin ilmoitettiin pieneksi…"

    Sinähän keskustelet aina asiallisesti, eikö vain?

    Mikä oli epäloogisuuteni noissa asioissa? Sinä ihmettelit, miksi Volvo ei jätä Mersua kiihdytyksessä, vaikka tehoa on enemmän. Jos 120 kg painoerolla ja nelivedolla ei ole mielestäsi vaikutusta asiaan, niin olen pitänyt sinua fiksumpana kuin oletkaan. Tämän lisäksi totesinkin, että Mersussa on parempi vaihteisto.

    Kulutuksesta en olekaan paljoa muuta sanonut, kuin että testin Volvossa on 20" 255 leveät renkaat, jotka lisäävät kulutusta ja jonka sinä jätit aluksi mainitsematta.

    Kerrotko vielä missä kohtaa olen tässä ketjussa sanonut sanaakaan Volvon ilmoittamasta normikulutuksesta, tai kehunut jotenkin siihen liittyen "Volvon voimalinjaa huipuksi"? Mistäköhän noita juttujasi keksit? Voin kertoa, että kulutus ei kiinnosta pätkääkään, enkä edes tiedä, mitä niistä on ilmoitettu, joten tuskin paljon olen siitä puhunutkaan.

    En edelleenkään ole ainoa, joka ihmettelee, miksi uuden Volvon pitäisi olla häikäisevästi "vanhaa" Bemaria ja Audia parempi, kun uusi Eemelikään ei ole. Jotain epäloogista tuossa muidenkin mielestä on.

    PS: Joko olet tyytyväinen XC90:en myyntiin USA:ssa, kun se myi heinäkuussa enemmän kuin Q7 ja X5. Jostain syystä et kommentoinut toisessa ketjussa.

      
  • Wannabe M-autoilija: "Joko olet tyytyväinen XC90:en myyntiin USA:ssa, kun se myi heinäkuussa enemmän kuin Q7 ja X5. Jostain syystä et kommentoinut toisessa ketjussa."

    Miten Q7 tai X5 liittyy Volvo S90 keskusteluun? Koita nyt edes suunnilleen pysyä otsikon aiheessa! ;)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit