Volvo S/V90

1685 kommenttia
15152535456
  • @NHB kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Jos tuon ajattelee taloudellisuuden kannalta, niin kulutuslisä aiempaan ilman latausta ajettuun vastaavaan motariajoon nähden oli n. 0,1l satasella

    Palaan vielä noihin numeroihin. Olet 0,1 l/100km kulutuslisällä siis kerännyt akkuun rangea kymmenesosan ajomatkasta. Tuo ei voi mun mielestä pitää paikkaansa, vaan kulutuksen pitäisi nousta vähintään samassa suhteessa kuin ajomatkalla kerätään sähkörangea. Energian kierrättäminen muodosta toiseen on kuitenkin häviöllistä hommaa.

    En tiedä ymmärsinkö tämän ihan väärin, mutta olisikohan kyseessä pilkkuvirhe tjsp.?
    1l bensiinin energiasisältö on n. 9kWh ja vaikka tätä kuinka hyvällä hyötysuhteella polttomoottorilla yrittäisi sähköksi muuttaa, niin 2/3 menee varmasti hukkaa, jolloin maksimissaan 3kWh saisi akkuun sullottua.
    Hyvän hyötysuhteen sähköautolla tuolla määrällä voisi päästä jopa yli 20km. Nyt kuitenkin kyseessä oli 0,1l/100km lisäys, jolloin lopputulemakin pitää jakaa kymmenellä.
    Omakohtaiset kokemukset aikaisemman lataushybridin (joka siis on nykypäivänä jo vanhaa tekniikkaa) osalta olivat, että kun valitsi latausmoodin, niin hetekllinen kulutus käytännössä tuplaantui (kyseisessä autossa oli 7.4kWh akusto ja tällä polttomoottoriavusteisella latauksella sen sai täytettyä max 50% täyttöasteeseen). Olettaen että akuston kapasiteettia oli oikeasti jäljellä n. 20% vaikka sähköllä kuljettava matka oli jo lopussa 0%, niin todellinen ajoakustoon ladattu kapasiteetti määrä 0%-to-50% voisi olla jotain max 2.5kWh luokkaa. Kyseisessä ajoneuvossa tämä tapahtui n. 15-20km matkalla, jolloin hetkellinen polttoaineen kulutus tuplaantui (normaali 5.5l/100km - latauksen aikana n.11l/100km), suhteutettuna tämä kuljettuun 20km matkaan, saadaan kulutuslisäykseksi himpun yli 1l lisäys per 100km. Kesäkelissä tämä 50% akunvarausaste riitti max 15km ajoon.

      
  • muokattu 27.02.2020 13:19

    Tuossa leasingin hintoja. Esimerkiksi Volvo XC 60 T8 R-design vain 812 e/kk. Muut merkit ovat selvästi kalliimpia, tosin ne eivät ole lataushybridejä tässä vertailussa.

    https://www.autotalli.com/talli/liikkuvuus/yksityisleasing/bmw-vaihtui-volvoon-yksityisleasing-osoittautui-jarkevimmaksi-vaihtoehdoksi/

      
  • Ei, ei ole pilkkuvirheitä. Datassa voi toki olla muita virheitä ja epätarkkuuksia.

    Kuitenkin, ajotietokoneen, tai tässä tapauksessa Volvo On Call-sovelluksen antama keskikulutus tuolle Turkuun ajelulle oli 7,6 litraa satasella, ja aiemmin kun olen satunnaisesti tihrustanut moottoritieajon kulutusta (tyhjällä akulla mutta ilman lataamista), se on ollut 7,5 litran korvilla. Tässä kohtaa voi olla epätarkkuuksia käytetyn nopeuden, maaston yms suhteen, mutta ei se nyt litratolkulla ole kuitenkaan, desilitroja kyllä. Katolla oli lisäksi suksiboksi joka sekin lisää ilmanvastusta ainakin hieman.

    Sähkökilometrejä taas syntyi se n. 15km tällä n. 120km kestäneellä latausmatkalla.

    Ei tässä nyt mielestäni ikiliikkujaa ole kuitenkaan keksitty, koska sehän ei ole niin että sillä desillä bensaa (tai laskelmassa pyöristelin sen 0,2 litraan) on saatu aikaan 3kwh sähköä. Kulutuslisä on se pari desiä, ja loput tulee hyötysuhteen paranemisesta, eli siitä normaalista 7,5 litrasta otettiin hukkaan menevää energiaa hyötykäyttöön. Synergiaetuja.

    En lähtisi näillä (epä)tarkkuuksilla vetämään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tai tarkkoja laskelmia "vaihtosuhteesta". Minun käytännön lopputulemani oli että akku latautui moottoritieajossa "siinä samalla" eikä todellakaan nostanut kulutusta mihinkään kymppiin millä on jossain yhteyksissä peloteltu. Samalla sain virtaa ajella mukavammin sähköllä paikassa jossa siitä on iloa.

      
  • muokattu 27.02.2020 13:29

    @▫️ kirjoitti:
    Tuossa leasingin hintoja. Esimerkiksi Volvo XC 60 T8 R-design vain 812 e/kk. Muut merkit ovat selvästi kalliimpia, tosin ne eivät ole lataushybridejä tässä vertailussa.

    https://www.autotalli.com/talli/liikkuvuus/yksityisleasing/bmw-vaihtui-volvoon-yksityisleasing-osoittautui-jarkevimmaksi-vaihtoehdoksi/

    Ei leasing halpaa ole, mutta ainakin Volvolla lataushybridin saa suhteellisen edullisesti suhteutettuna samanhintaisiin tai jopa halvempiin polttiksiin.

    Bemarillakin on varsin hyviä tarjouksia liisareista. Veikkaisin tähän vaikuttavan kaksi asiaa, eli hyväksi oletettu jäännösarvo (vähemmän kuoletettavaa pääomaa leasingkaudella), sekä pakko saada vähäpäästöisiä autoja markkinoille sakkojen pelossa.

    Rahoitusyhtiön riskiä on todennäköisesti pienentämässä autoliikkeen / maahantuojan takaisinostosopimus, joten arvonaleneman riskin kantaa autoliike ja/tai maahantuoja (ehkä yhdessä rahoitusyhtiön kanssa)

    https://www.easylease.bmw.fi/car/uutta-530e-xdrive-a-plug-in-hybrid-charged-edition/#content

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Huomaako joku nimimerkki NHB:ssä narsistisia piirteitä kun hän vuositolkulla jaksaa julistaa omaa ajoprofiiliaan ?

    Näissäkö pitäisi kirjoittaa että "naapurini kertoi ettei halua täyskiihdytystä kylmällä koneella"?

    Samaa mietin itsekin. En ole seurannut kaikkien keskustelujen detaljeja, mutta olen huomannut NHB:n puuttuneen väitteisiin hybridien liioitellun pieniksi väitetyistä kulutuksista ja sellaisessa keskustelussa oma kirjanpito on täysin pätevä argumentti. Tällöin on kyse kirjoittajan tuntemasta havaintomekanismista eikä itsensä korostamisesta.

    Jos kokemuksesta puhumalla pääsee narsistiksi, lisätkää toki minutkin sille listalle.

      
  • Eikö patologinen oikeassa olemisen tarve muka ole narsismia ?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Ei, ei ole pilkkuvirheitä. Datassa voi toki olla muita virheitä ja epätarkkuuksia.

    Kuitenkin, ajotietokoneen, tai tässä tapauksessa Volvo On Call-sovelluksen antama keskikulutus tuolle Turkuun ajelulle oli 7,6 litraa satasella, ja aiemmin kun olen satunnaisesti tihrustanut moottoritieajon kulutusta (tyhjällä akulla mutta ilman lataamista), se on ollut 7,5 litran korvilla. Tässä kohtaa voi olla epätarkkuuksia käytetyn nopeuden, maaston yms suhteen, mutta ei se nyt litratolkulla ole kuitenkaan, desilitroja kyllä. Katolla oli lisäksi suksiboksi joka sekin lisää ilmanvastusta ainakin hieman.

    Sähkökilometrejä taas syntyi se n. 15km tällä n. 120km kestäneellä latausmatkalla.

    Ei tässä nyt mielestäni ikiliikkujaa ole kuitenkaan keksitty, koska sehän ei ole niin että sillä desillä bensaa (tai laskelmassa pyöristelin sen 0,2 litraan) on saatu aikaan 3kwh sähköä. Kulutuslisä on se pari desiä, ja loput tulee hyötysuhteen paranemisesta, eli siitä normaalista 7,5 litrasta otettiin hukkaan menevää energiaa hyötykäyttöön. Synergiaetuja.

    En lähtisi näillä (epä)tarkkuuksilla vetämään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tai tarkkoja laskelmia "vaihtosuhteesta". Minun käytännön lopputulemani oli että akku latautui moottoritieajossa "siinä samalla" eikä todellakaan nostanut kulutusta mihinkään kymppiin millä on jossain yhteyksissä peloteltu. Samalla sain virtaa ajella mukavammin sähköllä paikassa jossa siitä on iloa.

    Joo myös tuo [ZeiMein] tapa arvioida tilannetta on oikein hyvä. Itse uskon, että tässä on juuri joku mittausepätarkkuus, joka sotkee tuloksia. Tuollaisia desin kulutuseroja on vaikea mitata toistettavasti kahdella yksittäisellä matkalla. Heittoa voi tulla paljonkin. Jos tuo lataaminen on lisännyt kuormaa vaikka 2 kW tai ennemminkin 10 Nm, niin aika vähän se hyötysuhdetta parantaa. Akun latauksen ja puskamisen sekä sähkömoottorin häviöt ovat kuitenkin merkittävät.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Huomaako joku nimimerkki NHB:ssä narsistisia piirteitä kun hän vuositolkulla jaksaa julistaa omaa ajoprofiiliaan ?

    Näissäkö pitäisi kirjoittaa että "naapurini kertoi ettei halua täyskiihdytystä kylmällä koneella"?

    Samaa mietin itsekin. En ole seurannut kaikkien keskustelujen detaljeja, mutta olen huomannut NHB:n puuttuneen väitteisiin hybridien liioitellun pieniksi väitetyistä kulutuksista ja sellaisessa keskustelussa oma kirjanpito on täysin pätevä argumentti. Tällöin on kyse kirjoittajan tuntemasta havaintomekanismista eikä itsensä korostamisesta.

    Eiköhän täällä useimmat ole kirjoittaneet omista kokemuksistaan. Jotku ovat myös aktiivisesti kertoneet sähköautojen olevan sopimattomia omaan ajoprofiiliinsa. Nyt se on sitten narsismin merkki...

    Kyseisen kirjoittajan leukojen paukuttelussa ainoa punainen lanka on vain yritys päästä soittamaan suutaan urheasti anonyymiteetin turvin netissä. Mitään muuta linjaa tai sisältöä noista on turha hakea. Joskus viitsin lähteä mukaan tuohon, mutta se aika on ohi. Edellisellä kerralla saatu ehdollinen rangaistus siirtyy täytäntöön jo nyt, kun vain koeaikaa ehti kulua muutama päivä. Seuraavan kerran katson 30-luvulla, olisiko päässyt tapahtumaan henkistä kasvua vai vieläkö keskustelu hänelle on vain riidanhaastoa.

      
  • muokattu 27.02.2020 16:55

    Jaaha, NHB siis on valmis esiintymään omalla nimellään. Leikitellään tällä ajatuksella. Säilyisivätkö NHB:n jutut samanlaisina jos hän kirjoittelisi omalla nimellään vai muuttuisiko mikään.

    Tai tulisiko NHB paikalle jos koko keskusteluporukka kokoontuisi ?

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Jaaha, NHB siis on valmis esiintymään omalla nimellään. Leikitellään tällä ajatuksella. Säilyisivätkö NHB:n jutut samanlaisina jos hän kirjoittelisi omalla nimellään vai muuttuisiko mikään.

    Tai tulisiko NHB paikalle jos koko keskusteluporukka kokoontuisi ?

    Facebookin puolella näyttäisi olevan vilkas keskustelu, eikä siellä olla mitenkään ujoja vaikka nimi ja naama sekä profiili on näkyvissä.

    Korostunut oikeassa olemisen tarve voi olla kilpailuviettiä (esim. huonot häviäjät) tai pelkoa siitä että joku huomaa ettei olekaan haluamansa übermensch (esimies ei ole aina paras asiantuntija), mutta tällaiseen keskusteluun on helppoa linkittää lähdetietoa keskustelun tueksi.

    Se on sitten toinen juttu jos toinen osapuoli haluaa olla eri mieltä, esimerkiksi poliittisen vakaumuksensa vuoksi. Tai sitten trollauksen vuoksi, eli jos haluaa toisten näkevän paljon turhaa vaivaa.

      
  • NHBNHB
    muokattu 27.02.2020 18:49

    @Karrette kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Jaaha, NHB siis on valmis esiintymään omalla nimellään. Leikitellään tällä ajatuksella. Säilyisivätkö NHB:n jutut samanlaisina jos hän kirjoittelisi omalla nimellään vai muuttuisiko mikään.

    Tai tulisiko NHB paikalle jos koko keskusteluporukka kokoontuisi ?

    Facebookin puolella näyttäisi olevan vilkas keskustelu, eikä siellä olla mitenkään ujoja vaikka nimi ja naama sekä profiili on näkyvissä.

    Nettikeskusteluiden pitäminen fiksuina vaatii joko aktiivista moderointia tai omalla naamalla esiintymistä. Tällä palstalla ei ole kumpaakaan ja se kutsuu luokseen niitä, jotka ulostetaan muilta foorumeilta. Vaikka muutamat kirjoittajat täällä keskittyvät vain epäasiattomuuksiin, niin muistan vain yhden kerran, kun joku tuosta osastosta on saanut bannit. Tuokin sikailija otti vain välittömästi uuden nimimerkin ja jatkoi vanhalla tutulla linjallaan. Ikävä kyllä tuollainen karkoittaa asiallista keskustelua niille foorumeille, millä rikkaruohojen ei anneta kukkia. Tai no, tuo ikävyys riippuu vain katsantokannasta. TM:n foorumin ja jlehden kannalta ylipäätään tuo on harmi, mutta ne muut foorumit kiittävät tämän palstan linjaa.

      
  • muokattu 27.02.2020 18:57

    NHB antaa mielellään negatiivista palautetta kahdelle merkille Volvolle ja BMW:lle harvoin löytyy mitään positiivista palautetta. Aluksi kiinnitin tuohon huomiota mutta pian huomasin kun sama toistui toistumistaan sen olevan jotain fobian kaltaista julistusta johon ei millään saanut järjellistä tolkkua, se vain jatkui ja jatkui. Ottaessani tämän keskusteluun tuli nopeasti vastaus joskus oli jotain hyvää sanottavaa mutta kun asiaa vähän kelasi taaksepäin ei mitään tuon suuntaista tullut mieleen vaikka kuinka koitti muistella keskusteluja matkan varrelta. Negatiivista sitäkin enemmän. Asiallista kritiikkiä pitää sietää sitäkin on ja kun perustelee näkemyksensä siitä syntyy ihan asiallistakin keskustelua josta jokainen saa oppia miten fiksusti keskustellaan. NHB:stä on sanottava se että tietoa on sitä ei voi kukaan kiistää, mutta ilkeilyn tilalle voisi laittaa sovinnollisempaa otetta. Arvostus menisi asteen eteenpäin. Olen varma siitä että kehittyäkin voi kukaan ei ole täydellinen. Ne jotka pitävät itseään täydellisenä ovat tunnetusti narsisteja ja sen kyllä huomaa kenellä keulii tältä osalta. Muiden vähättely on tätä pahimmillaan.

    Mielestäni huomiota herättävät riitelyt pyörivät Volvon ympärillä Volvon puolustajia on useita jopa niin fanaattisia että keskustelu lähtee nopeasti henkilöön menevään solvaukseen. Tunteenomaista solvausta jossa itsehillintä pettää hyvin nopeasti näkyy ikävä kyllä silloin tällöin. Itsehillintää kannattaa miettiä hieman laajemmin sitä voi nimittäin jokainen kehittää niin täällä keskusteluissa kuin tuolla maailmalla liikkuessa. Kamppailulajien harrastajat tietävät että ohjatussa toiminnassa tämä on perusasioita joita tähdennetään alusta alkaen. Älä provosoidu vaikka provosoidaaan, itsehillintä on osa älykästä ajattelua. Mieti vähän ennen seurauksia ennen kuin toimit tai hätäisesti reagoit. Ennakkoluuloiset ovat oma lukunsa, vähentämällä ennakkoluuloja saatat ymmärtää toisen ihmisen ajatuksia hieman paremmin ja hyväksyä muitakin kuin vain samanmieliset. Täällä on väliin sitäkin nähtävissä että tietyt henkilöt alkavat painostaa yhtä henkilöä porukalla. NHB on usein näiden hampaissa joskus ihan aiheesta mutta useimmiten ihan aiheetta koska kritiikkiä ei suvaita vaikka se olisi aiheellista.

      
  • muokattu 27.02.2020 19:33

    Ei liity Volvoon mitenkään, vaan keskusteluun.

    Jotkut tappelevat yleisöön kuuluvina sivustakatsojina ihan fyysisesti siitä mikä jalkapallojoukkue on paras.

    Autoissa on käyttölogiikkaa, ergonomiaa, muotoilua, tehoa, taloudellisuutta, varusteita... Monia tekijöitä jotka vaikuttavat valinnan oikeellisuuteen tai sopivuuteen.

    Toinen tykkää yhdestä, toinen jostakin ihan muusta.

    Nykyään voi valita esimerkiksi siitä onko saman 1,3 bensa- tai 1.5 dieselimoottorin Mersu, Nissan, Dacia vaiko Renault paras ko. koneella. Itse en ihastunut Daciaan, enkä ole oikein innostunut Nissanistakaan. Mutta tilastoissa Qashqai päihittää Kadjarin mennen tullen, ja Mersulla on paras maine vaikka sitä ei olisi edes koeajanut.

    Noista voi sitten väitellä siitä miksi joku toinen ei ymmärrä haluta sitä samaa mitä itse haluaa, eli miksei me olla samoilla aaltopituuksilla. No, kaikki eivät ole, ja ne jotka ovat, he voivat ystävystyä. Muiden kanssa pitäisi vaan yrittää tulla toimeen.

      
  • muokattu 27.02.2020 19:48

    Ihan henkisesti terveeltä tuo NHB ei vaikuta. Lukekaapa esimerkiksi viesti tästä ketjusta 3.11.2016, eli vain kolme vuotta sitten.

    Tällaiset negatiivisesti ajattelevat ja tunnekylmät narsistit karkottavat ihmisiä pois keskustelupalstoilta, turha on muita syytellä.

    "Kun joskus epäilin Volvon kiinalaisten omistajien tavoitteiden olevan jotain muuta, kuin Jaguar Land Roverin omistajien, niin tuosta epäilyksestä eräs Suuri Ajattelija ripuloi palstalle yhtä sun toista sellaista, mitä lienee turha enää toistaa. Tämä ilmoitus uuden mallin tuotannon siirtämisestä Ruotsista Kiinaan todistaa, ettei tuo epäilykseni tosiaankaan ollut tuulesta temmattu. Malliston yläpään mallin tuotannon siirtäminen kertoo sen, että kaikki on mahdollista ja jotain polkua kuljetaan pitkin askelin.Toivoa voi, että työtä säilyisi Ruotsissa mahdollisimman paljon, mutta jos S90:n tuotanto siirretään keskellä mallin elinkaarta, niin ruotsalaiset taitavat joutua pitelemää kiinni kaksin käsin työpaikoistaan."

      
  • muokattu 11.03.2020 23:21

    Selasin puolivakavissani Autotalli.com ia katsoakseni mitä sieltä saisi suht samaan hintaan kuin nykyinen V60 T8 joka on autoetuna 1100€ ja hintana hieman yli 60keur.

    Kun vaatimuksena on töpselistä ladattava auto jossa on neliveto (ja vähän varustevaatimuksia kuten navi, adaptiivinen vakkari, ja riittävästi eri ruumiinosia ja näkökenttää lämmittäviä sähkövastuksia), ei vaihtoehtoja lopulta ollut kovin montaa. Tilaa pitää olla vähintään V60n verran, mieluummin hieman enemmän koska turvaistuimia on käytössä useampi. Erityisesti leveyttä V60ssä on vähän naftisti.

    V90/V60
    RAV4
    Ford Mustang Mach-e

    Muita? Näistä ehkä hieman yllättäenkin Toyota on varustetaso huomioiden ehkä kallein (autoedussa mitattuna, täyssähköisestä Fordista saa tietääkseni 120€ alennusta)

    Edit:

    Ehkä GLC, mutta Mersun tuntien jos siihen haluaa ratin ja polkimien lisäksi muitakin varusteita, pitäisi taskusta löytää vielä kymppitonni löysää. Tähän ovat yleensä minulla kaatuneet Mersun ja Bemarin ostoaikeet jo alkutekijöihinsä.

      
  • Ehkä syksyllä vaihtoehtoja tulee enemmän, yleensä malliuudistukset ovat syksyllä eikä tammikuussa.
    Minun käyttämässäni kokoluokassa on esimerkiksi tulossa plug-in Skoda Octavia, Renault Captur ja Megane tarjolle, mutta vasta kesällä. Ne ovat tavallisia autoja, eli eivät ole Priuksen tai Ioniqin tapaisia eko-autoja.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Ehkä syksyllä vaihtoehtoja tulee enemmän, yleensä malliuudistukset ovat syksyllä eikä tammikuussa.
    Minun käyttämässäni kokoluokassa on esimerkiksi tulossa plug-in Skoda Octavia, Renault Captur ja Megane tarjolle, mutta vasta kesällä. Ne ovat tavallisia autoja, eli eivät ole Priuksen tai Ioniqin tapaisia eko-autoja.

    Nuo ovat kaikki mielenkiintoisia sinänsä, mutta kokonsa puolesta ainoastaan Octavia, tai mieluummin Superb tulevat kyseeseen. Eivät taida nekään olla nelivetoisia? Ei niin että sillä tänä "talvena" olisi ollut mitään väliä.

      
  • https://www.autoexpress.co.uk/skoda/superb/108575/new-skoda-superb-iv-estate-2020-review

    Tosiaan Superbikin tuli. Artikkelissa oli mielenkiintoinen huomio: "While the Peugoet can feel a little jerky when it switches between electric and petrol power, the Skoda is near-seamless." (typo oli artikkelin kirjoittajan)

      
  • @M880 kirjoitti:
    Kun vaatimuksena on töpselistä ladattava auto jossa on neliveto (ja vähän varustevaatimuksia kuten navi, adaptiivinen vakkari, ja riittävästi eri ruumiinosia ja näkökenttää lämmittäviä sähkövastuksia), ei vaihtoehtoja lopulta ollut kovin montaa. Tilaa pitää olla vähintään V60n verran, mieluummin hieman enemmän koska turvaistuimia on käytössä useampi. Erityisesti leveyttä V60ssä on vähän naftisti.

    V90/V60
    RAV4
    Ford Mustang Mach-e

    Muita?

    Teslan mallistosta ainakin S & X. Kolmonen muutamilla varauksilla.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kun vaatimuksena on töpselistä ladattava auto jossa on neliveto (ja vähän varustevaatimuksia kuten navi, adaptiivinen vakkari, ja riittävästi eri ruumiinosia ja näkökenttää lämmittäviä sähkövastuksia), ei vaihtoehtoja lopulta ollut kovin montaa. Tilaa pitää olla vähintään V60n verran, mieluummin hieman enemmän koska turvaistuimia on käytössä useampi. Erityisesti leveyttä V60ssä on vähän naftisti.

    V90/V60
    RAV4
    Ford Mustang Mach-e

    Muita?

    Teslan mallistosta ainakin S & X. Kolmonen muutamilla varauksilla.

    Kaksi ensin mainittua ei mahdu hintarajaan (autoetu max 1100€) ja jälkimmäinen tuskin täyttää tilavaatimuksia. Ja lähtökohta jota en tosin tainnut eksplisiittisesti mainita on famarihko. Ei välttämättä farkku-farkku, mutta maasturi, iso hatchback/liftback tms.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kun vaatimuksena on töpselistä ladattava auto jossa on neliveto (ja vähän varustevaatimuksia kuten navi, adaptiivinen vakkari, ja riittävästi eri ruumiinosia ja näkökenttää lämmittäviä sähkövastuksia), ei vaihtoehtoja lopulta ollut kovin montaa. Tilaa pitää olla vähintään V60n verran, mieluummin hieman enemmän koska turvaistuimia on käytössä useampi. Erityisesti leveyttä V60ssä on vähän naftisti.

    V90/V60
    RAV4
    Ford Mustang Mach-e

    Muita?

    Teslan mallistosta ainakin S & X. Kolmonen muutamilla varauksilla.

    Kaksi ensin mainittua ei mahdu hintarajaan (autoetu max 1100€) ja jälkimmäinen tuskin täyttää tilavaatimuksia. Ja lähtökohta jota en tosin tainnut eksplisiittisesti mainita on famarihko. Ei välttämättä farkku-farkku, mutta maasturi, iso hatchback/liftback tms.

    Miten olisi Model Y? Suomen olosuhteisiin hyvin sopien siinä on lämpöpumppukin.

      
  • muokattu 16.03.2020 20:36

    Äh, pahoittelut, en lukenut viestiäsi riittävän huolellisesti. Olihan tuo hintaraja siellä mainittuna.

    Joskus arviolta vuoden päästä Eurooppaan saapuva Model Y voisi olla varteenotettava kandidaatti? Tilaa selvästi kolmosta enemmän, mutta hinta ei paljoa korkeampi. 66,7 tonnilla saa long range -mallin.

    Kolmosesta vielä sen verran, että takakontti on yllättävän tilava. Olin ennen koeajoa jo "päättänyt" sen olevan liian pieni useiden kuvien ja videoiden pohjalta. Mutta kun tein kotipihassa koepakkauksen, niin yllätyin kyllä positiivisesti! Pohjalevyn alla on varsin kookas "monttu", jonne saa tungettua hyvin roinaa ja onhan siinä aidon sähköauton (köh köh MB & Audi) tapaan myös frunkki. Lastausaukko on kyllä kehno ja suurin osa kontista on matalahkoa tilaa, joten mitään isompaa rompetta tuonne ei kyllä työnnä.

    Edit. Tavaratilan koko:

    TM3: 542 litraa
    MB C farkku: 490 litraa
    V60 T8 farkku: 529 litraa

      
  • Eikös farkkujen litramäärä ilmoiteta verhoon / "hattuhyllyyn" saakka? Eli tosiasiallinen tila on selvästi parempi kuin sedanissa vaikka ilmoitettu litramäärä on sama?

    Frunkit ja jemmakotelot ei auta, pian on taas tarve mahduttaa lastenvaunut takakonttiin ja kolmas turvaistuin takapenkille. Siksi auton mitat ovat minulle taas kriittisiä. Johan tässä melkein yhden auton verran ehtikin olla lastenvaunuttomana...

    YYtä kävin pikaisesti tutkailemassa nettisivuilla, kuvittelin hinnan karkaavan lähelle 70keuroa. Täytynee katsoa ajatuksella uudestaan.

      
  • muokattu 16.03.2020 21:39

    Hmm, joo-o. Olin katsonut että autopilotti maksaa 6k, mutta se olikin lisätoiminnot. Hinnaksi tuli tuo 66,6 joka sähköautona (120€/kk alennus verotusarvoon) voisi ehkä kenties mennä budjettiin.

    Mutta onko noiden saamisen edellytyksenä että Saksan tehdas käynnistyy?

    Ja, muutaman kerran Tesla-taksin takapenkillä istuneena en ole kovin vakuuttunut. Kamalasti melua ja/tai nitinöitä ja natinoita. Ihan ykköseksi ei Tesla listallani nouse.

    Edit: en myöskään onnistunut löytämään auton mittoja

      
  • Kiitos! Näyttäisi olevan 5cm leveämpi kuin V60. Mutta jos "hip room" mittaa samaa kuin Volvon mittakuvassa oleva penkin leveys, niin Yyn penkki on kokonaista 10cm kapeampi. Silloin ollaan hyvin äkkiä "ei jatkoon"- tilanteessa. Samaa pelkään Fordin osalta.

    Toistaiseksi vahvimmat kandit ovat V60/V90 ja RAV4 (pitää käydä mittanauhan kanssa tutkimassa)

      
  • @M880 kirjoitti:
    Eikös farkkujen litramäärä ilmoiteta verhoon / "hattuhyllyyn" saakka? Eli tosiasiallinen tila on selvästi parempi kuin sedanissa vaikka ilmoitettu litramäärä on sama?

    Näin se muistaakseni on. Ja onhan farkun tila paljon käytännöllisemmän muotoinen.

    Mutta onko noiden saamisen edellytyksenä että Saksan tehdas käynnistyy?

    Ihan hyvin noita Tesloja on tänne saatu tähänkin asti..

    Käytännössä homma menee siis niin, että jenkkitehtaalta tuutataan autoja ensin jenkkimarkkinoille ja kun siellä alkaa saturaatio lähestymään, niin autoja aletaan tuuttaamaan muuallekin maailmaan. Toki jos Saksan tehdas sattuu aukeamaan aikataulussaan, niin se nopeuttanee Y:n saapumista Eurooppaan.

      
  • @Mp--autoilija kirjoitti:

    "WhatCar

    Nyt on myös TM ajanut S/V90 Volvoja. Näyttää siltä että ihan kohtuullinen auto on tarjolla. Volvo on saavuttamassa ajettavuudessa premiumia verrattuna S80/V70. Miinustakin tulee:
    – nelisylinterisen moottorin ääni kuuluu ja takaistuimella pakoäänet kuuluvat turhan äänekkäästi.
    – vaihteisto nykii pikkuvaihteilla ja alamäkeen logiikka pettää.
    – autossa Pilot Assistant toiminne on epävarma, usein auto seilaa kaistan reunasta toiseen, välillä mennään kaistaviivojen yli. Joka tapauksessa kilpailijoiden järjestelmät ovat kehittyneempiä.
    – tavaratila on pienentynyt (vrt. V70, VW Passat ja Skoda Superb)
    – kojelaudan kosketusnäyttö vaatii pitkään tottelua.
    – premium-tasoon ei riitä esim. tavaratilan suojaverho. Ei ole sähkötoiminen, saattaa irrota takakiinnikkeistään ja rullata yläasentoon kuoppaan ajettaessa
    – suuret linjat ovat kohdallaan, mutta yksityiskohdat/ viimeistely vaatii vielä parantelua.

    Toki kyseessä ehkä 0-sarjan autot, mutta vielä on hieman matkaa laadussa parantaa Passatin tasoon."

    Luin uuden TM:n ja tuo WhatCarin kirjoitus on todellista propagandaa, johon on poimittu yksittäisten lauseiden osia irrotettuina asiayhteydestään ja omin sanoin väritettyinä, jotta asia näyttäisi mahdollisimman huonolta. Ei tosin mitään uutta ko. henkilön eri nimimerkeillä harjoittamaan jo 10 vuotta kestäneeseen Volvo-trollaukseen eli onhan tuohon jo totuttu.

    Todellisuudessa TM:n kirjoitus oli tosi myönteinen S90/V90 ominaisuuksista. Esim.

    • ajettavuudeltaan tähän asti tehdyistä Volvoista paras
    • ohjaus on sellainen kuin hyvän ohjauksen kuuluukin: looginen ja tunnokas, mutta suodattaa tienpinnan aiheuttamat häiriöt
    • jousitus toimii hienosti ja nielee sekä pienet kuopat että suuret heitot tyylikkäästi ja äänettömästi, vaikka autoissa oli 20 " renkaat
    • 8-vaihteinen automaatti toimii satunnaisia pikkuvaihteilla ilmeneviä nykäyksiä lukuunottamatta hienosti
    • Volvon insinöörit korostavat, että Volvossa ei ole automaattiohjausta, vaan ainoastaan kuljettajaa avustava järjestelmä
    • ajamiseen tarvittavat hallintalaitteet ovat hyvin käsillä ja selkeitä
    • kosketusnäyttö selkeyttää ratkaisevasti kojelaudan ilmettä, mutta sen sujuva käyttö vaatii edelleen totuttelua
    • V90 tavaratila on perusmuodossaan 15 l pienempi kuin V70:ssä, käyttökelpoisuus on kuitenkin vähintään yhtä hyvä
    • V90 tavaratilaan saa sähköisen suojaverhon pieneen lisähintaan (Hinnaston mukaan kalleimmillaan 210 €) '
    • ominaisuuksien suuret linjat ovat ihailtavassa kunnossa, vaikka jossain yksityiskohdissa onkin vielä kehittämisen varaa

    Kaikki nuo kehut WhatCar "unohti" mainita propagandassaan.
    Lisää kehuja Iltalehden koeajovideossa:
    "täysin uusi laatutaso. V90 on loikannut pari premiumtasoa V70:ntä korkeammalle. Nyt puhutaan autosta, joka haastaa vakavasti saksalaiset kilpailijansa BMW:n, Mercedeksen ja Audin."

    http://www.iltalehti.fi/autotestit/2016061621739665_at.shtml

    Vuoden verran ajanut V90 Volvolla ja edelliset 20 vuotta V70 Volvolla, joten kompetenssia on arvioida ja verrata näitä kahta, jotka kotona molemmat. V90 tavaratila on hieman onneton V70 verrattuna - erityisesti sen mataluus häiritsee. Eroa V70 hyväksi muistaakseni 8-10 cm. Samoin leveyssuunta - V70 on niin selkeä laatikko, että sinne menee hyvin tavaraa. Yllättävää on se, että ajettavuudeltaan ja maantieominaisuuksiltaan nämä kaksi autoa ovat todella veljeksiä. Suuntavakaita ja hiljaisia. Uskomattoman vähän on osattu parantaa V70 moottoritieajo-ominaisuksia 20 -vuodessa, onkohan ne jo ollet niin kohdillaan taannoin? Vaihteistoja ja moottoreita ei voi verrata, muutoin, kuin mainitsemalla, että toisessa on 5 vaihteinen manuaali v.s. sivistynyt 8-vaihteinen automaatti ja toisessa 5 pyttynen 2,5 litrainen vs. 2 litrainen kaksoisahdetu, jossa tuplatehot. Kiihtyvyys uudemmassa hieman eri luokkaa, mutta tasakaasulla ajettessa ei mitään radikaalia eroa siinä, kummalla ajaa. Vanha Volvo vie hieman alle 9 litraa bensaa keskimäärin ja uusi hieman yli 5 litraa + sähköä. Samoja keskeneräisyyksiä molemmissa ovat tavaratilan suojaverhojen mekanismit ja niiden lattiamattojen lisäsuojat ==> viimemainitut eivät pysy paikoillaan, vaan tuppaavat liikkumaan taaksepäin lukituksen haitaksi. Näkösuoja ja suojaverho painavat uudessa melkein tonnin ja vievät tavaratilasta ison osan, joten ne on vierahuoneessa vain haittana. Itse suunnittelisin/ rakentaisin nämä molemmat suojat auton sisäkattoon integroiden, niin olisi aina mukana tarvittaessa - tuskin veisivät enemmän tilaa, kuin lasikaton systeemit. Tyytyväinen molempiin hankintoihin. Volvon plug-in hybridit ovat 5-10 vuotta edellä BMW, MB ja Audi -malleja, joissa akut vievät tavaratilooista aimo osan. Siksi jäivät kauppaan ja koeajamatta.

      
  • Miksihän S/V90 ei enää oikein kelpaa suomalaisille? Malli aloitti väkevästi, mutta parissa vuodessa myynti hyytyi ja nyt viime vuonna V oli 53. ja S sadannen sijan tuntumassa.

      
  • muokattu 23.01.2021 20:05

    @NHB kirjoitti:
    Miksihän S/V90 ei enää oikein kelpaa suomalaisille? Malli aloitti väkevästi, mutta parissa vuodessa myynti hyytyi ja nyt viime vuonna V oli 53. ja S sadannen sijan tuntumassa.

    Koska katumaasturit ovat muotia, ja XC60 myy hyvin. V90 ja XC60 ovat saman hintaisia (kesällä XC60 oli aavistuksen kalliimpi, nyt saman verran halvempi kuin V90). Jos ei tarvitse maksimaalista tilaa, ja tarvitse pyöriä mittanauhan kanssa ihmettelemässä takapenkin leveyttä ja tavaratilan syvyyttä, niin ymmärrän hyvin että Volvokaupassa päädytään XC-malliin. Niin olisin minkäkin, ellei se tila olisi niin kriittinen.

    Edit: jaa niin, ja uusi S/V60 tuli markkinoille pari vuotta sitten. Siinä saa samat ominaisuudet kuin ysikymppisessä, mutta hieman halvemmalla, ja siitä on puhuttukin V70:n seuraajana. Ero 90een on pieni, joten taas kerran, jos ei ole senttipeliä niin miksi sitä maksaisi turhaa 90stä.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit