"Anledningen till återkallelsen som berör omkring 82 000 bilar, varav cirka 30 000 finns i Sverige, är ett fel i motorstyrenheten som gör att man kan drabbas av bränsletorsk trots att bränslemätaren visar information om god bränsletillgång. Bränslemätaren kan tydligen visa att tanken är fylld till en tredjedel trots att den i själva verket är tom. Volvo uppmanar därför berörda ägare att tanka oftare för att aldrig låta mätaren nå en tredjedels tank eller mindre, för då kan det bli ofrivilligt motorstopp."
Niin, yksi käytetty tapa "nolata" tietty merkki on valita siihen renkaat jotka ei tietyissä olosuhteissa tai huonolla pinnalla tee oikeutta kyseiselle autolle. Jälkikäteen todetaan vain painettuun lehteen tai näköislehteen että toisenlaiset renkaat saattaa korjata tilanteen. Ja näinhän se on. BMW:n kohdalla asian ymmärtävät tietävät, kun insinöörit tekevät alustaltaan sellaisen auton missä ajettavuus ja ajo-ominaisuudet ovat parhaat mahdolliset sileälle alustalle, ei Suomen kelvottomat tiet syvine urineen sovi tuohon ajatelmaan millään. Ajatetaan testissä BMW sinne tielle missä asia korostuu että saadaan se sitten aina mainita ilman sen kummempia selityksiä että vetelee ei pysy urissa eikä ole suuntavakaa. Tätä näkee niin usein että se panee ajattelemaan onko tarkoitus juuri tämä "nolaaminen" kerta toisensa jälkeen. Ei se ole autonvalmistajan syy että Suomessa on kelvottomat tiet. Syy siihen löytyy tämän nykyisenkin hallituksen liikenneministeristä joka ei kuuntele autoilijoita vaan täysin pihalla olevaa valtionvarainministeriä joka viime kädessä varat kohdentaa eri kohteisiin tai kuten tässä tapauksessa ei sitä täysimääräisenä kuitenkaan tee vaikka pitäisi. Laitoin kyllä nykyisen hallituksen kohdalla suuren odotusarvon asialle, mutta saa nähdä onko tiestön tilan arvio kantautunut nykyiselle liikenneministerille miten hälyttävä tilanne on. Jos nyt ei panosteta asiaan tarvittavalla vakavuudella tulevina vuosina homman hinta moninkertaistuu. Työllistää tämä monia ihmisiä myöskin joten laittakaahan asiat tilanteen edellyttämään kuntoon, kyllä kansa kiittää ja turvallisuus paranee siinä samalla merkittävästi. Pääministeri Sipilän käyttämä vatulointi saisi loppua siellä ministeriöissä heti alkuunsa. Maalaisjärjellä varustettua realistia kansa nyt tarvitsee eikä pihalla kaiken aikaa olevaa pessimistiä.
Aika huvittavaa tuo merkin "nolaaminen". Miten ihmeessä automerkki nolataan? Edelleen tracktest kuvittelee, että autolehti valitsee testiauton varusteet ja renkaat. Kyllä se on ihan maahantuoja, joka sen auton varustaa ja rengastaa, joten lehteä on asiasta turha syyttää.
Tuo jatkuva marina Suomen teistä autotestien yhteydessä on myös naurettavaa. Suomen tiet ovat mitä ovat ja me suomalaiset näillä teillä ajamme. Kyllä autoja tulee nimenomaan Suomen olosuhteissa vertailla. Vai oletko sitä mieltä, että suomalaisen lehden tulisi testata kaikki autot jossain Nizzassa?
tracktest:
"BMW:n kohdalla asian ymmärtävät tietävät, kun insinöörit tekevät alustaltaan sellaisen auton missä ajettavuus ja ajo-ominaisuudet ovat parhaat mahdolliset sileälle alustalle, ei Suomen kelvottomat tiet syvine urineen sovi tuohon ajatelmaan millään."
Nimimerkin mielestä BMWeetä ei ole Suomen olosuhteisiin edes tarkoitettu.
Miten se voisikaan pärjätä Suomessa tehdyissä vertailuissa autoille mitkä on suunniteltu erilaisiin vaihteleviin olosuhteisiin.
Aivan turha Ajattelijan esittää tietämätöntä ja näin koittaa vesittää kritiikkini. Täällä on ikävä kyllä käynyt niin raju kato keskustelijoissa, ettei täällä ole kuin Audimies ja Volvomiehet keskustelemassa ja muutama sopuli jotka eivät omaa mitään mielipidettä vaan laulavat samassa kuorossa, kuin muutama etunenässä oleva aktiivi. Arvasin että Ajattelija väheksyy tuota rengasvalintaa mutta kokemuksesta jokainen BMW:llä ajava ajatteleva ihminen valitsee sopivat renkaat autonsa alle. Runflat renkaat ovat tunnetusti uraherkät renkaat ja mitä leveämmät sen pahempi. Niin sanotut tavalliset renkaat Nokia. Continental, Michelin siinä parhaat vaihtoehdot BMW autoihin näin kokemuksella. Audissa esiintyy samoin vetelyä ja uraherkkyyttä eikä se suuntavakaus ole huonolla tiellä BMW:tä kummempi sitä ei vain mainita niin herkästi kuin esimerkiksi BMW:n kohdalla joka on tullut lähes hokemaksi tietyn lehden sanavarastoon. Ehkä tästä päästään eroon tulevaisuudessa kiitos parempien teiden. Olet ilmeiseti tyytyväinen suomalaiseen menoon, ettei teitä tarvitsekkaan saada kuntoon vaan kaikille maasturit alle ja päällysteet voidaan kuoria pois niin kuin yksi liikenneministeri vasemmistoliitosta Kyllönen totesi. Ei onneksi saanut laajempaa kannatusta tuo täysin absurdi idea. Onko niin, että täältä on muutettava ulkomaille että pääsee ajamaan kunnon teitä, ei kai sentään. Jos oikeata tahtoa löytyy saadaan tiet siihen kuntoon koko Suomessa ettei tarvitse hävetä muun maailman silmissä. Nykyisellään teiden huono kunto ei kai ole kenenkään etu päinvastoin. On jopa noloa että kansa tyytyy tähän vaikka veroja kerätään maailmanennätys tahtiin, kohdennukset vain menevät täysin vääriin osotteisiin. Suomi liikkuu pyörillä, tämän pitäisi hallituksenkin tajuta ja tehdä tarvittavat toimet tärkeän asian korjaamiseksi.
Hybrid:
"Nimimerkin mielestä BMWeetä ei ole Suomen olosuhteisiin edes tarkoitettu.
Miten se voisikaan pärjätä Suomessa tehdyissä vertailuissa autoille mitkä on suunniteltu erilaisiin vaihteleviin olosuhteisiin"
Miten voi ihmisen lapsi olla noin pihalla? On kai BMW tehty eri olosuhteisiin siihen voi vaikuttaa ihan jokainen itse valitsemalla oikeat renkaat oikeisiin olosuhteisiin. BMW merkiltä löytyy vielä mieluisat vetotavat jokaiselle ainoana valmistajana kaikki mahdolliset vetotavat takaveto, neliveto, etuveto voiko enempää tarjota. Se, että suomen tiet ovat surkeat ja paikoin jopa vaarallisessa kunnossa on täysin päättäjien vika ei autonvalmistajien. On ikävää että kommentoit asiaa mistä et tiedä mitään etkä ole näemmä edes kykenevä ottamaan tietoa vastaan.
Jore44:
"Suomalaiset politiikot syypäitä BMW:n pärjäämättömyyteen.
Voi pyhä yksinkertaisuus."
Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen vastaus. Argumentoinnin, ymmärryksen puutteellisuus tuottaa kyseisen tuotoksen. Onko trolli jore eksynyt suoli24:stä väärälle foorumille vaikuttaa vahvasti siltä. Trolleja ei täällä kaipaa kukaan vai onko joku tästäkin eri mieltä häh?
"Se on sinun tracktest ihan omaa tulkintaa BMWeen suunnittelusta.
Minä kysyn nyt miksi BMWee tuo Suomen olosuhteisiin sopimattomia autoja?"
En taida olla ihan yksin ajatuksineni. Eihän BMW tuo Suomen olosuhteisiin sopimattomia autoja aivan absurdi ajatus. Asioita voi jokainen parantaa jos autokohtainen valinta sitä vaatii ja renkaat on yksi tärkeä osa tätä. Ymmärrän että kokemuksen puute tuottaa kyseisiä päätelmiä, mutta jos haluaa ymmärtää asioita voi tietoa edes yyrittää ottaa vastaan. Se että asiat ei mene jakeluun ei minua liikuta kukin kykyjensä mukaan.
Nimenomaan tracktest sinä et taaskaan ymmärrä lainkaan lukemaasi. Otetaan uudestaan vähän yksinkertaisemmin:
Turha syyttää testaajia siitä, että BMW:n maahantuoja valitsee testiautoon huonot renkaat. Ei kai TM ala itse vaihtamaan maahantuojan valitsemia renkaita. Käsittämättömän typerä maahantuoja, jos vuodesta toiseen valitsee väärät renkaat testiauton alle. Testit eivät sinua muka kiinnosta, mutta selittelyjä ja kitinää riittää joka testin jälkeen, jos BMW ei ole ykkönen.
Missään kohtaa en puolustele suomalaisten teiden kuntoa, mutta on aivan absurdia parkua, jos rakas BMW ei pärjää testeissä suomalaisilla teillä. Lehden lukijat ajavat Suomessa ja me haluamme tietää, miten testien autot toimivat Suomessa. Teiden kunnosta voimme yhdessä valittaa jossain toisessa ketjussa.
Ainoa fanaatikko joka täällä nykyään kirjoittelee olet sinä. Lopeta siis volvomiehistä ja audimiehistä jauhaminen ja kasva jo aikuiseksi. Korjoituksesi ovat kuin joltain 13 vuotiaalta finninaamalta ja ilmeisesti olet jo lähes 50 vuotias. Käsittämätöntä.
Ajattelija näytät nauttivan täysin siemauksin solvaamisesta, tällä tyylillä minäkin katoan tältä foorumilta. Jos tämä on tarkoituksesi olet sopulilaumasi kanssa kohta puoliin foorumisi ansainnut.
Kun ostaa uuden auton esim. Volvon ei tarvitse lähteä rengaskauppaan testailemaan eri renkaita mitkä mahdollisesti sopii kyseiseen autonvalintaan Suomen olosuhteissa. Tulee myös pirun kalliiksi. Olen ostanut, ja minulla on ollut useita työsuhdeautoja, eikä koskaan ole uuteen autoon tarvinnut renkaita vaihtaa.
Jos käyttää järkeään ei tarvitse lähteä rengasliikkeeseen testailemaan sopivia renkaita. Tietoa saa jos osaa käyttää lähteitä kuten esimerkisksi merkkifoorumeita sieltä löytyy laajasta käyttäjäkunnasta paljon tietoa ja käyttökokemuksia erlaisista renkaista. Teillä Volvomiehillä on kummallinen luulo siitä että valitsemanne auto on jotenkin ylivertainen muihin nähden. Sitä se ei todellakaan ole. Se että ei ole kokemusta paremmasta saattaa tuottaa tunteen ettei parempaa olekkaan kuin tämä nykyinen kulkine. Mutta kokeilemalla parasta saattaa mieli muuttua ja antaa arvoa myös muille merkeille sillä on merkkejä jotka saavat arvostusta puolueettomilta tahoilta. Merkkiuskovaiselta sitä tuskin heruu. Voin tähän lopuksi todeta arvostavani kolmea merkkiä ylitse muiden ja ne ovat Audi, BMW, MB. Oma valintani on BMW ja sitä ei ole tarvinnut vaihtaa mihinkään muuhun, jos joku huonojen kokemusten myötä merkkiä vaihtaa on se täysin ymmärrettävää. Tarjonta on niin laajaa ja jokainen löytää sopivan kuka käyttötarpeiden, ulkonäön, turvallisuuden tai jonkun muun asian perusteella. Pääasia on kuitenkin, että on tyytyväinen omaan valintaansa. Mielipiteistä on turha kiistellä mutta huonosta mausta voi toki huomattaa.
Luepa tracktest omat mielipiteesi pariin kertaan uudestaan, ja päättele sitten uudestaan kenen takapuoli on juuttunut yhteen penkkiin.
Minä en ole vielä kokenut noin renkaiden varaan jätettyjä ajo ominaisuuksia autoissa kuten sinä kuvaat BMWeetä
Täällä vauhkoaa tasan yksi henkilö, jonka valitsema automerkki on niin "ylivertainen", että jokaisen testin jälkeen testaajat ovat puolueellisia, renkaat vääriä, tiet huonoja ja ties mitä muuta.
Sama henkilö myös usein puhuu, että muilla ei ole kokemusta "paremmista" merkeistä, mutta kuitenkin hän itse jatkuvasti muistuttaa 30 vuoden BMW taipaleestaan. Paljonko sinulla on siis tracktest kokemusta esim. uusista Volvoista, tai ylipäänsä mistään muusta merkistä kuin Bemarista? Oma Bemarisi on noin 20 vuotta vanhaa mallia. Paljonko sinulla edes on kokemusta uusista Bemareista, muutoin kun märissä unissasi?
TRACKTEST: Onko sinulla mitään varaa sanoa ketään fanaattiseksi, tai arvostella muiden kokemattomuutta muista merkeistä?
Ajattelijan päreet on nyt totaalisesti palaneet. Solvaaminen sen kun jatkuu. Arvio minun BMW:stä meni totaalisen pieleen, mutta en avaa tätä yhtään enempää vaikka provosoisit kuinka, ja haukkuisit vielä lisää. Kun argumentit loppuu alkaa solvaaminen niin alas olet valmis menemään mutta eipä yllätä yhtään.
Ajattelijalle on suomessa yksi tosin harvoin ilmestyvä pelkästään neliveto lehti 4x4 Maailma. Toissa vuoden vissiin AINOASSA? numerossa testattiin ihan rankoissa maasto-olosuhteissa (ainakin kuvien perusteella) Land Rover Discovery, Mitsun Pajero, Mersun ML ja Toyotan Land Cruiser. Joka oli erittäin mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu juttu. Onhan se sisältö normi nelivetoisen omistajalle vähän extremeä, mutta rankkaan maastoon autot viedään.
Ai jaa 20v sama auto, no on siinä luultavasti löytänyt sopivat renkaat BMWeehekin.
Väittäisin että minulla on hiukan enemmän kokemusta, nykyisistä autoista, autojeni keski-ikä on alle 3v. Ja merkkejä on ollut toistakymmentä.
Ajattelija on ala-arvoista valehdella tälläkin foorumilla toisen autosta vaikka ei tiedä siitä mitään. Ja joku ottaa valheesi vielä tosissaan. Eikö sinulla ole mitään kunnioitusta toista ihmistä kohtaan vaan otat oikeuden valehdella ja saat vielä toiset mukaan. Vihaatko näin paljon vain siksi että ajan vihaamallasi automerkillä ja tämä sama toistuu vuodesta toiseen.
Sellaisia asioita kuin turvavarusteita ei ollut TM kirjannut taulukoihin. Sisältyykö muihin kuin Volvoon, toisen rivin istuimille turvavöiden esikiristimiä ja voimanrajoittimia ? Onkos ne Volvolla 3. rivillä (tai Audilla, jos myös 2. rivillä?) ? Korit alkaa olemaan varmaan muillakin kuin Volvolla ainakin tässä kokoluokassa jo pääosin turvallisia (muutoinkin kuin NCAP testeissä) , mutta mikäs se on nykyään näiden tositilanteessa tärkeiden varusteiden tilanne ? Niitä voi valitettavasti joskus tarvita, kaikista sähköisistä varoitus- ja jarrutusavuista huolimatta (säilyy tappaiset ehjempinä)...
Muutoinkin voisi käydä näitä asioita hiukan enemmän läpi (vaikka pisteitä ei jakaisikaan). Volvokin kun näyttää huonontavan valojaan ledeihin siirtyessään.. : (
Missä kohtaa tracktest valehtelin? Olet monesti kirjoittanut, että BMW on ollut automerkkisi 30 vuotta. Oma autosi on BMW M5, E39, jota valmistettiin n. vuosina 1996-2003. Automallisi on siis n. 20 vuotta vanha ja oma autosi vähintään 13 vuotta vanha (mikäli et ole autoa vaihtanut viimeaikoina).
Kysyn uudestaan, millä perusteella sinä jatkuvasti väität, että muilla ei ole kokemusta eri automerkeistä, kun ainoa merkkiuskovainen fanaatikko olet sinä. Sinä olet tällä palstalla viimeinen henkilö, joka voi kenellekään valittaa merkkifanaattisuudesta tai muusta vastaavasta. Ja kun sinulle asiasta huomauttaa, niin aina alkaa tuo itkuvirsi, että minä vihaan jotain automerkkia. Siis vihaan automerkkiä?!? Yritä nyt hyvä mies ryhdistäytyä. Autot ovat vain autoja, jopa BMW.
Bronco, kiitos vinkistä. Itseäni kiinnostaa enemmän nelivetojen ominaisuudet normaaleilla teillä, mutta liukkaissa olosuhteissa. TM (tai Tuulilasi) teki tällaisen vertailun viimeksi joskus yli 5 vuotta sitten, mutta tekniikka on siitä jo kehittynyt. Maasto-ominaisuuksia itse en kaipaa, mutta monia muita varmasti kiinnostaa.
Olen vaihtanut autoni muutama vuosi taaksepäin. Ei ole viisasta kertoa autosta millä nykyisin ajan paljonkaan, totean vain 5-sarjan menopeli alla kaikilla herkuilla ja riittävällä suorituskyvyllä. Tästäkin joku saa varmasti irvailun aihetta, mutta miksi keskusteluissa on niin tärkeää millä joku ajaa. Mielestäni tärkein asia on asiallinen keskustelu. Ja kyllä kiistaan tarvitaan enempi kuin yksi keskustelija. En milloinkaan aiheetta ala kärjistämään keskustelua kyllä ärsykkeet tulevat ulkoapäin. Koitetaan jatkossa olla pelkästään asiallisella keskustelulla liikkeellä, mutta tämä täytyy kaikkien sisäistää. Eikä tällä foorumilla mielestäni viime aikoina ole ollut kovin asiatonta keskustelua. Saivartelijat hieman häiritsee, mutta se on vähän luonnekysymys miten asiat esittää. Antaa kaikkien silti keskustella sillä tyylillä millä parhaaksi näkee. Autot on vain autoja on käyttämäni lause ja se on hyvä muistaa, kun keskustelu aika ajoin siiryy autoista uskontoon tai paremmin uskovaisuuteen.
Ajattelija 2015: sillähän tästä asiasta kommentoinkin, kun ei näitä tietoja löydy ainakaan Volvon, Audin tai BMW:n sivuilta varusteluetteloista (tai sitten en vain ole osannut riittävän laajalti etsiä...). Asia olisi sinällään tärkeä/ mielenkiintoinen tämänkaltaisissa vertailuissakin luetteloida, koska takapenkilllä istuu yleensä ne pienemmät ja "heikommat" yksilöt ja siitä on aivan riittävästi esimerkkejä olemassa, mikä on esikristimien ja voimanrajoittimien rooli vakavissa onnettomuuksissa.
TM:ssä oli vielä ainakin pari vuotta sitten vertailuja, joissa nämä asiat oli kirjattu taulukkoon. Montaa muuta "tingel tangel" varustetta (anteeksi vain) kyllä mainitaan, mutta lieneekö jo toimittajatkin turtuneet asiaan (precrash ym. muiden yleistyessä) ja pitävät jokaista ajamaansa autoa riittävän turvallisena näiltä osin.
Äkkiä meni vänkäämiseksi tämäkin ketju. Sen vaan totean että mitä väliä sillä on millä ajaa, kukin hankkii autonsa oman mieltymyksen ja resurssien mukaan. Minä arvostan mukavuutta ja helppoutta ja siihen kuuluu myös ajamisen vaivattomuus eli suuntavakaus sekä "pehmeä" alusta. Keikapäivinä tulee helposti ajettua 400-600km päivämatkoja niin ei siihen kaipaa täristävää alustaa puhumattakaa huonoa suuntavakautta näillä kotimaamme uraisilla ja monttuisilla teillä. Hyvät ja mukavat penkit + ajoasento ovat ehdoton edellytys. Joskus jäänyt niinkin pienestä kiinni kuin että kaasupoljin pultattu lattiaan kiinni eikä oikealle jalalle ole löytynyt hyvää asentoa vakionopeussäädin kytkettynä (GLK).
Tässä luokassa myöskään testimenestykselläkään ole väliä. Kukaan tuskin tulee Range-kuskille toisissaan kuittaileen että "ajelet sitten TM-testin hävinneellä autolla". Enneminkin kuittailevat wannabe maastureista (Rangea lukuunottamatta) tai egonjatkeista. Onneksi ei ole enää SUV vastaista kansanliikettä kuten viime vuosikymmenellä kun renkaita tyhjennettiin ja autoja sotkettiin maailmanparantajien toimesta.
SUV vastaisuus oli siinä mielessä hullua, että täyteen pakattu SUV on varmaankin matkustajaa kohden ekologisin kulkupeli millä liikkua. Voittaa puolityhjät bussit ja junat mennen tullen. No ei maasturissa tietenkään aina seitsemää matkustajaa ole, mutta kyllä sellainen usein ihan aitoon tarpeeseen hankitaan.
Tässä viimeisin koeajo TM:n toimesta BMW X5:llä. Hybrid asiantuntijana voisi nyt sitten esittää sitä tarkempaa arvostelua ja ajattelija voinee jatkaa siitä mihin Hybridin eväät loppuu. Sana on vapaa.
TM:n koeajo BMW X5.
Ison katumaasturin vastuksiin kuuluvat tavallista korostuneemmin massa, ilma, liukkaus ja ympäristöideologiat. BMW X5:n suunnittelijat ovat löytäneet jonkinlaiset ratkaisut niihin kaikkiin.
Moottorivaihtoehtoja BMW X5:een on tarjolla yhteensä kuusi. Bensiinimoottorit ovat kolmilitrainen rivikuutonen ja 4,4-litrainen V8, molemmat turboahdettuja. Euroopassa dieselmoottorit ovat tietysti tärkeämpiä. Niissä vaihtoehdot ovat kaksilitrainen nelisylinterinen ja kolmilitrainen rivikuutonen. Ensin mainittu on X5:n mittapuulla uusi pihistelyversio mutta kokoluokassaan tehokas 160-kilowattinen. Kuusisylinterinen diesel lienee kuitenkin suosituin.
Siihenkin tosin liittyy vielä reilusti valinnanvapautta, sillä kolmilitraisen voi valita yhdellä, kahdella tai kolmella turbolla ahdettuna.
Koeajoautomme 30d on kesyin 190-kilowattinen, ja sen päälle ovat tarjolla vielä 230- ja 280-kilowattiset versiot. Ensimmäinen lisäturbo maksaa kohtuulliset 7 000 euroa, mutta toinen on vielä 30 000 euroa kalliimpi. Silloin autokin tosin muuttuu Motorsport-versioksi, joten muutakin varustelua kuuluu pakettiin.
Toistaiseksi Suomessa myytävät autot ovat moottorista riippumatta nelivetoisia ja automaattivaihteisia.
KULJETTAJAN paikalla tunnelma on paljon intiimimpi, kuin sisään noustessa uskoisi. Kaikki hallintalaitteet ovat sopivasti tuntumalla. Tässä autossa on edessä urheiluistuimet, joita on vielä höystetty nahkaverhoilun lisäksi kattavilla sähkösäädöillä. Takapenkillä on niin paljon tilaa pitkittäissuunnassa, että isokaan turvaistuin ei syö ratkaisevasti etumatkustajan tiloja.
Ainakin talvikelissä ajettuna on helppo sanoa, että 30d on moottorimalliston fiksuin valinta. Kuusisylinterinen moottori tuo nelisylinteriseen verrattuna ison annoksen loistokkuutta, etenkin äänimaailman kautta, ja toisaalta enempää suorituskykyä on vaikea hyödyntää.
Emme voineet mitata autoa luotettavasti, sillä liukkaus ja/tai pakkanen paukkuivat älykkäiden mittaustoleranssien yli koko koeajon ajan.
Ajokokemusta sen sijaan kertyi reilusti. Sekä kaupungissa että maantiellä kolmilitrainen diesel tuntuu juuri sopivan voimakkaalta ja herkästi reagoivalta, mutta samalla polttoainetalous pysyy kurissa. Käytännön kulutuslukemat saa painettua maantiellä seitsemän litran tuntumaan ja taajama-ajossa kymmenen litran lähistölle.
Vaihteisto on sama kahdeksanvaihteinen ZF Range Rover Sportissa, syystäkin. BMW:ssä vaihteisto käyttää hienosti moottorin vääntöä hyödyksi mutta vaihtaa myös ripeästi pienemmälle, jos kaasupolkimella niin käsketään. Vaihdot ovat nopeita ja pehmeitä jopa kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Neliveto on jo tuttua xDrive-tekniikkaa. Autossa on siis aina takaveto kytkettynä, ja etupyörille voimaa siirretään tarpeen mukaan.
Tässä yksilössä ohjaustehostin on hydraulinen. Ajossa ohjaus on hieman kaksijakoinen. Suoraan ajettaessa ohjaus tuntuu jäykältä ja elottomalta, mutta vetelyä siinä ei onneksi esiinny. Pieni totuttelu riittää. Mutka-ajossa ohjaus taas muuttuu kuin taikaiskusta kevyemmäksi, herkäksi ja tunnokkaaksi.
Ajaminen maistuu muutenkin, sillä BMW suuntaa X5:n selvästi isojen katumaastureiden sporttiseen päähän. Jousitus on korostuneen urheilullinen, joten mukavuudenhaluiselle parempi vaihtoehto voi löytyä muulta merkiltä tai vaikkapa nelivetoisesta 5-sarjan Gran Turismosta.
Moottorinohjausyksikössä vikaa takaisinkutsuihin liittyen.
http://teknikensvarld.se/volvo-aterkallar-over-80-000-bilar-tiotusentals-finns-i-sverige-236830/
"Anledningen till återkallelsen som berör omkring 82 000 bilar, varav cirka 30 000 finns i Sverige, är ett fel i motorstyrenheten som gör att man kan drabbas av bränsletorsk trots att bränslemätaren visar information om god bränsletillgång. Bränslemätaren kan tydligen visa att tanken är fylld till en tredjedel trots att den i själva verket är tom. Volvo uppmanar därför berörda ägare att tanka oftare för att aldrig låta mätaren nå en tredjedels tank eller mindre, för då kan det bli ofrivilligt motorstopp."
Niin, yksi käytetty tapa "nolata" tietty merkki on valita siihen renkaat jotka ei tietyissä olosuhteissa tai huonolla pinnalla tee oikeutta kyseiselle autolle. Jälkikäteen todetaan vain painettuun lehteen tai näköislehteen että toisenlaiset renkaat saattaa korjata tilanteen. Ja näinhän se on. BMW:n kohdalla asian ymmärtävät tietävät, kun insinöörit tekevät alustaltaan sellaisen auton missä ajettavuus ja ajo-ominaisuudet ovat parhaat mahdolliset sileälle alustalle, ei Suomen kelvottomat tiet syvine urineen sovi tuohon ajatelmaan millään. Ajatetaan testissä BMW sinne tielle missä asia korostuu että saadaan se sitten aina mainita ilman sen kummempia selityksiä että vetelee ei pysy urissa eikä ole suuntavakaa. Tätä näkee niin usein että se panee ajattelemaan onko tarkoitus juuri tämä "nolaaminen" kerta toisensa jälkeen. Ei se ole autonvalmistajan syy että Suomessa on kelvottomat tiet. Syy siihen löytyy tämän nykyisenkin hallituksen liikenneministeristä joka ei kuuntele autoilijoita vaan täysin pihalla olevaa valtionvarainministeriä joka viime kädessä varat kohdentaa eri kohteisiin tai kuten tässä tapauksessa ei sitä täysimääräisenä kuitenkaan tee vaikka pitäisi. Laitoin kyllä nykyisen hallituksen kohdalla suuren odotusarvon asialle, mutta saa nähdä onko tiestön tilan arvio kantautunut nykyiselle liikenneministerille miten hälyttävä tilanne on. Jos nyt ei panosteta asiaan tarvittavalla vakavuudella tulevina vuosina homman hinta moninkertaistuu. Työllistää tämä monia ihmisiä myöskin joten laittakaahan asiat tilanteen edellyttämään kuntoon, kyllä kansa kiittää ja turvallisuus paranee siinä samalla merkittävästi. Pääministeri Sipilän käyttämä vatulointi saisi loppua siellä ministeriöissä heti alkuunsa. Maalaisjärjellä varustettua realistia kansa nyt tarvitsee eikä pihalla kaiken aikaa olevaa pessimistiä.
Aika huvittavaa tuo merkin "nolaaminen". Miten ihmeessä automerkki nolataan? Edelleen tracktest kuvittelee, että autolehti valitsee testiauton varusteet ja renkaat. Kyllä se on ihan maahantuoja, joka sen auton varustaa ja rengastaa, joten lehteä on asiasta turha syyttää.
Tuo jatkuva marina Suomen teistä autotestien yhteydessä on myös naurettavaa. Suomen tiet ovat mitä ovat ja me suomalaiset näillä teillä ajamme. Kyllä autoja tulee nimenomaan Suomen olosuhteissa vertailla. Vai oletko sitä mieltä, että suomalaisen lehden tulisi testata kaikki autot jossain Nizzassa?
tracktest:
"BMW:n kohdalla asian ymmärtävät tietävät, kun insinöörit tekevät alustaltaan sellaisen auton missä ajettavuus ja ajo-ominaisuudet ovat parhaat mahdolliset sileälle alustalle, ei Suomen kelvottomat tiet syvine urineen sovi tuohon ajatelmaan millään."
Nimimerkin mielestä BMWeetä ei ole Suomen olosuhteisiin edes tarkoitettu.
Miten se voisikaan pärjätä Suomessa tehdyissä vertailuissa autoille mitkä on suunniteltu erilaisiin vaihteleviin olosuhteisiin.
Aivan turha Ajattelijan esittää tietämätöntä ja näin koittaa vesittää kritiikkini. Täällä on ikävä kyllä käynyt niin raju kato keskustelijoissa, ettei täällä ole kuin Audimies ja Volvomiehet keskustelemassa ja muutama sopuli jotka eivät omaa mitään mielipidettä vaan laulavat samassa kuorossa, kuin muutama etunenässä oleva aktiivi. Arvasin että Ajattelija väheksyy tuota rengasvalintaa mutta kokemuksesta jokainen BMW:llä ajava ajatteleva ihminen valitsee sopivat renkaat autonsa alle. Runflat renkaat ovat tunnetusti uraherkät renkaat ja mitä leveämmät sen pahempi. Niin sanotut tavalliset renkaat Nokia. Continental, Michelin siinä parhaat vaihtoehdot BMW autoihin näin kokemuksella. Audissa esiintyy samoin vetelyä ja uraherkkyyttä eikä se suuntavakaus ole huonolla tiellä BMW:tä kummempi sitä ei vain mainita niin herkästi kuin esimerkiksi BMW:n kohdalla joka on tullut lähes hokemaksi tietyn lehden sanavarastoon. Ehkä tästä päästään eroon tulevaisuudessa kiitos parempien teiden. Olet ilmeiseti tyytyväinen suomalaiseen menoon, ettei teitä tarvitsekkaan saada kuntoon vaan kaikille maasturit alle ja päällysteet voidaan kuoria pois niin kuin yksi liikenneministeri vasemmistoliitosta Kyllönen totesi. Ei onneksi saanut laajempaa kannatusta tuo täysin absurdi idea. Onko niin, että täältä on muutettava ulkomaille että pääsee ajamaan kunnon teitä, ei kai sentään. Jos oikeata tahtoa löytyy saadaan tiet siihen kuntoon koko Suomessa ettei tarvitse hävetä muun maailman silmissä. Nykyisellään teiden huono kunto ei kai ole kenenkään etu päinvastoin. On jopa noloa että kansa tyytyy tähän vaikka veroja kerätään maailmanennätys tahtiin, kohdennukset vain menevät täysin vääriin osotteisiin. Suomi liikkuu pyörillä, tämän pitäisi hallituksenkin tajuta ja tehdä tarvittavat toimet tärkeän asian korjaamiseksi.
Suomalaiset politiikot syypäitä BMW:n pärjäämättömyyteen.
Voi pyhä yksinkertaisuus.
Hybrid:
"Nimimerkin mielestä BMWeetä ei ole Suomen olosuhteisiin edes tarkoitettu.
Miten se voisikaan pärjätä Suomessa tehdyissä vertailuissa autoille mitkä on suunniteltu erilaisiin vaihteleviin olosuhteisiin"
Miten voi ihmisen lapsi olla noin pihalla? On kai BMW tehty eri olosuhteisiin siihen voi vaikuttaa ihan jokainen itse valitsemalla oikeat renkaat oikeisiin olosuhteisiin. BMW merkiltä löytyy vielä mieluisat vetotavat jokaiselle ainoana valmistajana kaikki mahdolliset vetotavat takaveto, neliveto, etuveto voiko enempää tarjota. Se, että suomen tiet ovat surkeat ja paikoin jopa vaarallisessa kunnossa on täysin päättäjien vika ei autonvalmistajien. On ikävää että kommentoit asiaa mistä et tiedä mitään etkä ole näemmä edes kykenevä ottamaan tietoa vastaan.
Se on sinun tracktest ihan omaa tulkintaa BMWeen suunnittelusta.
Minä kysyn nyt miksi BMWee tuo Suomen olosuhteisiin sopimattomia autoja?
Jore44:
"Suomalaiset politiikot syypäitä BMW:n pärjäämättömyyteen.
Voi pyhä yksinkertaisuus."
Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen vastaus. Argumentoinnin, ymmärryksen puutteellisuus tuottaa kyseisen tuotoksen. Onko trolli jore eksynyt suoli24:stä väärälle foorumille vaikuttaa vahvasti siltä. Trolleja ei täällä kaipaa kukaan vai onko joku tästäkin eri mieltä häh?
"Se on sinun tracktest ihan omaa tulkintaa BMWeen suunnittelusta.
Minä kysyn nyt miksi BMWee tuo Suomen olosuhteisiin sopimattomia autoja?"
En taida olla ihan yksin ajatuksineni. Eihän BMW tuo Suomen olosuhteisiin sopimattomia autoja aivan absurdi ajatus. Asioita voi jokainen parantaa jos autokohtainen valinta sitä vaatii ja renkaat on yksi tärkeä osa tätä. Ymmärrän että kokemuksen puute tuottaa kyseisiä päätelmiä, mutta jos haluaa ymmärtää asioita voi tietoa edes yyrittää ottaa vastaan. Se että asiat ei mene jakeluun ei minua liikuta kukin kykyjensä mukaan.
Nimenomaan tracktest sinä et taaskaan ymmärrä lainkaan lukemaasi. Otetaan uudestaan vähän yksinkertaisemmin:
Turha syyttää testaajia siitä, että BMW:n maahantuoja valitsee testiautoon huonot renkaat. Ei kai TM ala itse vaihtamaan maahantuojan valitsemia renkaita. Käsittämättömän typerä maahantuoja, jos vuodesta toiseen valitsee väärät renkaat testiauton alle. Testit eivät sinua muka kiinnosta, mutta selittelyjä ja kitinää riittää joka testin jälkeen, jos BMW ei ole ykkönen.
Missään kohtaa en puolustele suomalaisten teiden kuntoa, mutta on aivan absurdia parkua, jos rakas BMW ei pärjää testeissä suomalaisilla teillä. Lehden lukijat ajavat Suomessa ja me haluamme tietää, miten testien autot toimivat Suomessa. Teiden kunnosta voimme yhdessä valittaa jossain toisessa ketjussa.
Ainoa fanaatikko joka täällä nykyään kirjoittelee olet sinä. Lopeta siis volvomiehistä ja audimiehistä jauhaminen ja kasva jo aikuiseksi. Korjoituksesi ovat kuin joltain 13 vuotiaalta finninaamalta ja ilmeisesti olet jo lähes 50 vuotias. Käsittämätöntä.
Ajattelija näytät nauttivan täysin siemauksin solvaamisesta, tällä tyylillä minäkin katoan tältä foorumilta. Jos tämä on tarkoituksesi olet sopulilaumasi kanssa kohta puoliin foorumisi ansainnut.
Kun ostaa uuden auton esim. Volvon ei tarvitse lähteä rengaskauppaan testailemaan eri renkaita mitkä mahdollisesti sopii kyseiseen autonvalintaan Suomen olosuhteissa. Tulee myös pirun kalliiksi. Olen ostanut, ja minulla on ollut useita työsuhdeautoja, eikä koskaan ole uuteen autoon tarvinnut renkaita vaihtaa.
Jos käyttää järkeään ei tarvitse lähteä rengasliikkeeseen testailemaan sopivia renkaita. Tietoa saa jos osaa käyttää lähteitä kuten esimerkisksi merkkifoorumeita sieltä löytyy laajasta käyttäjäkunnasta paljon tietoa ja käyttökokemuksia erlaisista renkaista. Teillä Volvomiehillä on kummallinen luulo siitä että valitsemanne auto on jotenkin ylivertainen muihin nähden. Sitä se ei todellakaan ole. Se että ei ole kokemusta paremmasta saattaa tuottaa tunteen ettei parempaa olekkaan kuin tämä nykyinen kulkine. Mutta kokeilemalla parasta saattaa mieli muuttua ja antaa arvoa myös muille merkeille sillä on merkkejä jotka saavat arvostusta puolueettomilta tahoilta. Merkkiuskovaiselta sitä tuskin heruu. Voin tähän lopuksi todeta arvostavani kolmea merkkiä ylitse muiden ja ne ovat Audi, BMW, MB. Oma valintani on BMW ja sitä ei ole tarvinnut vaihtaa mihinkään muuhun, jos joku huonojen kokemusten myötä merkkiä vaihtaa on se täysin ymmärrettävää. Tarjonta on niin laajaa ja jokainen löytää sopivan kuka käyttötarpeiden, ulkonäön, turvallisuuden tai jonkun muun asian perusteella. Pääasia on kuitenkin, että on tyytyväinen omaan valintaansa. Mielipiteistä on turha kiistellä mutta huonosta mausta voi toki huomattaa.
Luepa tracktest omat mielipiteesi pariin kertaan uudestaan, ja päättele sitten uudestaan kenen takapuoli on juuttunut yhteen penkkiin.
Minä en ole vielä kokenut noin renkaiden varaan jätettyjä ajo ominaisuuksia autoissa kuten sinä kuvaat BMWeetä
Täällä vauhkoaa tasan yksi henkilö, jonka valitsema automerkki on niin "ylivertainen", että jokaisen testin jälkeen testaajat ovat puolueellisia, renkaat vääriä, tiet huonoja ja ties mitä muuta.
Sama henkilö myös usein puhuu, että muilla ei ole kokemusta "paremmista" merkeistä, mutta kuitenkin hän itse jatkuvasti muistuttaa 30 vuoden BMW taipaleestaan. Paljonko sinulla on siis tracktest kokemusta esim. uusista Volvoista, tai ylipäänsä mistään muusta merkistä kuin Bemarista? Oma Bemarisi on noin 20 vuotta vanhaa mallia. Paljonko sinulla edes on kokemusta uusista Bemareista, muutoin kun märissä unissasi?
TRACKTEST: Onko sinulla mitään varaa sanoa ketään fanaattiseksi, tai arvostella muiden kokemattomuutta muista merkeistä?
Ajattelijan päreet on nyt totaalisesti palaneet. Solvaaminen sen kun jatkuu. Arvio minun BMW:stä meni totaalisen pieleen, mutta en avaa tätä yhtään enempää vaikka provosoisit kuinka, ja haukkuisit vielä lisää. Kun argumentit loppuu alkaa solvaaminen niin alas olet valmis menemään mutta eipä yllätä yhtään.
Ajattelijalle on suomessa yksi tosin harvoin ilmestyvä pelkästään neliveto lehti 4x4 Maailma. Toissa vuoden vissiin AINOASSA? numerossa testattiin ihan rankoissa maasto-olosuhteissa (ainakin kuvien perusteella) Land Rover Discovery, Mitsun Pajero, Mersun ML ja Toyotan Land Cruiser. Joka oli erittäin mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu juttu. Onhan se sisältö normi nelivetoisen omistajalle vähän extremeä, mutta rankkaan maastoon autot viedään.
Ai jaa 20v sama auto, no on siinä luultavasti löytänyt sopivat renkaat BMWeehekin.
Väittäisin että minulla on hiukan enemmän kokemusta, nykyisistä autoista, autojeni keski-ikä on alle 3v. Ja merkkejä on ollut toistakymmentä.
Ajattelija on ala-arvoista valehdella tälläkin foorumilla toisen autosta vaikka ei tiedä siitä mitään. Ja joku ottaa valheesi vielä tosissaan. Eikö sinulla ole mitään kunnioitusta toista ihmistä kohtaan vaan otat oikeuden valehdella ja saat vielä toiset mukaan. Vihaatko näin paljon vain siksi että ajan vihaamallasi automerkillä ja tämä sama toistuu vuodesta toiseen.
Sellaisia asioita kuin turvavarusteita ei ollut TM kirjannut taulukoihin. Sisältyykö muihin kuin Volvoon, toisen rivin istuimille turvavöiden esikiristimiä ja voimanrajoittimia ? Onkos ne Volvolla 3. rivillä (tai Audilla, jos myös 2. rivillä?) ? Korit alkaa olemaan varmaan muillakin kuin Volvolla ainakin tässä kokoluokassa jo pääosin turvallisia (muutoinkin kuin NCAP testeissä) , mutta mikäs se on nykyään näiden tositilanteessa tärkeiden varusteiden tilanne ? Niitä voi valitettavasti joskus tarvita, kaikista sähköisistä varoitus- ja jarrutusavuista huolimatta (säilyy tappaiset ehjempinä)...
Muutoinkin voisi käydä näitä asioita hiukan enemmän läpi (vaikka pisteitä ei jakaisikaan). Volvokin kun näyttää huonontavan valojaan ledeihin siirtyessään.. : (
Missä kohtaa tracktest valehtelin? Olet monesti kirjoittanut, että BMW on ollut automerkkisi 30 vuotta. Oma autosi on BMW M5, E39, jota valmistettiin n. vuosina 1996-2003. Automallisi on siis n. 20 vuotta vanha ja oma autosi vähintään 13 vuotta vanha (mikäli et ole autoa vaihtanut viimeaikoina).
Kysyn uudestaan, millä perusteella sinä jatkuvasti väität, että muilla ei ole kokemusta eri automerkeistä, kun ainoa merkkiuskovainen fanaatikko olet sinä. Sinä olet tällä palstalla viimeinen henkilö, joka voi kenellekään valittaa merkkifanaattisuudesta tai muusta vastaavasta. Ja kun sinulle asiasta huomauttaa, niin aina alkaa tuo itkuvirsi, että minä vihaan jotain automerkkia. Siis vihaan automerkkiä?!? Yritä nyt hyvä mies ryhdistäytyä. Autot ovat vain autoja, jopa BMW.
Inspektor, turvavarusteet löytynevät autmerkkien kotisivuilta autojen vakiovarusteista. Toki ne lehden taulukosta helpommin löytäisi.
Bronco, kiitos vinkistä. Itseäni kiinnostaa enemmän nelivetojen ominaisuudet normaaleilla teillä, mutta liukkaissa olosuhteissa. TM (tai Tuulilasi) teki tällaisen vertailun viimeksi joskus yli 5 vuotta sitten, mutta tekniikka on siitä jo kehittynyt. Maasto-ominaisuuksia itse en kaipaa, mutta monia muita varmasti kiinnostaa.
Olen vaihtanut autoni muutama vuosi taaksepäin. Ei ole viisasta kertoa autosta millä nykyisin ajan paljonkaan, totean vain 5-sarjan menopeli alla kaikilla herkuilla ja riittävällä suorituskyvyllä. Tästäkin joku saa varmasti irvailun aihetta, mutta miksi keskusteluissa on niin tärkeää millä joku ajaa. Mielestäni tärkein asia on asiallinen keskustelu. Ja kyllä kiistaan tarvitaan enempi kuin yksi keskustelija. En milloinkaan aiheetta ala kärjistämään keskustelua kyllä ärsykkeet tulevat ulkoapäin. Koitetaan jatkossa olla pelkästään asiallisella keskustelulla liikkeellä, mutta tämä täytyy kaikkien sisäistää. Eikä tällä foorumilla mielestäni viime aikoina ole ollut kovin asiatonta keskustelua. Saivartelijat hieman häiritsee, mutta se on vähän luonnekysymys miten asiat esittää. Antaa kaikkien silti keskustella sillä tyylillä millä parhaaksi näkee. Autot on vain autoja on käyttämäni lause ja se on hyvä muistaa, kun keskustelu aika ajoin siiryy autoista uskontoon tai paremmin uskovaisuuteen.
Ajattelija 2015: sillähän tästä asiasta kommentoinkin, kun ei näitä tietoja löydy ainakaan Volvon, Audin tai BMW:n sivuilta varusteluetteloista (tai sitten en vain ole osannut riittävän laajalti etsiä...). Asia olisi sinällään tärkeä/ mielenkiintoinen tämänkaltaisissa vertailuissakin luetteloida, koska takapenkilllä istuu yleensä ne pienemmät ja "heikommat" yksilöt ja siitä on aivan riittävästi esimerkkejä olemassa, mikä on esikristimien ja voimanrajoittimien rooli vakavissa onnettomuuksissa.
TM:ssä oli vielä ainakin pari vuotta sitten vertailuja, joissa nämä asiat oli kirjattu taulukkoon. Montaa muuta "tingel tangel" varustetta (anteeksi vain) kyllä mainitaan, mutta lieneekö jo toimittajatkin turtuneet asiaan (precrash ym. muiden yleistyessä) ja pitävät jokaista ajamaansa autoa riittävän turvallisena näiltä osin.
Äkkiä meni vänkäämiseksi tämäkin ketju. Sen vaan totean että mitä väliä sillä on millä ajaa, kukin hankkii autonsa oman mieltymyksen ja resurssien mukaan. Minä arvostan mukavuutta ja helppoutta ja siihen kuuluu myös ajamisen vaivattomuus eli suuntavakaus sekä "pehmeä" alusta. Keikapäivinä tulee helposti ajettua 400-600km päivämatkoja niin ei siihen kaipaa täristävää alustaa puhumattakaa huonoa suuntavakautta näillä kotimaamme uraisilla ja monttuisilla teillä. Hyvät ja mukavat penkit + ajoasento ovat ehdoton edellytys. Joskus jäänyt niinkin pienestä kiinni kuin että kaasupoljin pultattu lattiaan kiinni eikä oikealle jalalle ole löytynyt hyvää asentoa vakionopeussäädin kytkettynä (GLK).
Tässä luokassa myöskään testimenestykselläkään ole väliä. Kukaan tuskin tulee Range-kuskille toisissaan kuittaileen että "ajelet sitten TM-testin hävinneellä autolla". Enneminkin kuittailevat wannabe maastureista (Rangea lukuunottamatta) tai egonjatkeista. Onneksi ei ole enää SUV vastaista kansanliikettä kuten viime vuosikymmenellä kun renkaita tyhjennettiin ja autoja sotkettiin maailmanparantajien toimesta.
SUV vastaisuus oli siinä mielessä hullua, että täyteen pakattu SUV on varmaankin matkustajaa kohden ekologisin kulkupeli millä liikkua. Voittaa puolityhjät bussit ja junat mennen tullen. No ei maasturissa tietenkään aina seitsemää matkustajaa ole, mutta kyllä sellainen usein ihan aitoon tarpeeseen hankitaan.
Kyllä tuli kiire tracktest litistää keskustelu ja ruveta kehumaan itseään hyvänä keskustelijana kun alettiin BMWeetä arvostelemaan.
Tässä viimeisin koeajo TM:n toimesta BMW X5:llä. Hybrid asiantuntijana voisi nyt sitten esittää sitä tarkempaa arvostelua ja ajattelija voinee jatkaa siitä mihin Hybridin eväät loppuu. Sana on vapaa.
TM:n koeajo BMW X5.
Ison katumaasturin vastuksiin kuuluvat tavallista korostuneemmin massa, ilma, liukkaus ja ympäristöideologiat. BMW X5:n suunnittelijat ovat löytäneet jonkinlaiset ratkaisut niihin kaikkiin.
Moottorivaihtoehtoja BMW X5:een on tarjolla yhteensä kuusi. Bensiinimoottorit ovat kolmilitrainen rivikuutonen ja 4,4-litrainen V8, molemmat turboahdettuja. Euroopassa dieselmoottorit ovat tietysti tärkeämpiä. Niissä vaihtoehdot ovat kaksilitrainen nelisylinterinen ja kolmilitrainen rivikuutonen. Ensin mainittu on X5:n mittapuulla uusi pihistelyversio mutta kokoluokassaan tehokas 160-kilowattinen. Kuusisylinterinen diesel lienee kuitenkin suosituin.
Siihenkin tosin liittyy vielä reilusti valinnanvapautta, sillä kolmilitraisen voi valita yhdellä, kahdella tai kolmella turbolla ahdettuna.
Koeajoautomme 30d on kesyin 190-kilowattinen, ja sen päälle ovat tarjolla vielä 230- ja 280-kilowattiset versiot. Ensimmäinen lisäturbo maksaa kohtuulliset 7 000 euroa, mutta toinen on vielä 30 000 euroa kalliimpi. Silloin autokin tosin muuttuu Motorsport-versioksi, joten muutakin varustelua kuuluu pakettiin.
Toistaiseksi Suomessa myytävät autot ovat moottorista riippumatta nelivetoisia ja automaattivaihteisia.
KULJETTAJAN paikalla tunnelma on paljon intiimimpi, kuin sisään noustessa uskoisi. Kaikki hallintalaitteet ovat sopivasti tuntumalla. Tässä autossa on edessä urheiluistuimet, joita on vielä höystetty nahkaverhoilun lisäksi kattavilla sähkösäädöillä. Takapenkillä on niin paljon tilaa pitkittäissuunnassa, että isokaan turvaistuin ei syö ratkaisevasti etumatkustajan tiloja.
Kuva: Hannu Häyhä; © TM (Panoramakuvaa voi pyörittää joko nuolinäppäimillä tai tarttumalla siihen hiiren näppäimellä. Kuvaa voi zoomata lähelle ja kauas shift- ja ctrl-näppäimillä. Kuva toimii Quicktime-laajennuksen kautta)
Ainakin talvikelissä ajettuna on helppo sanoa, että 30d on moottorimalliston fiksuin valinta. Kuusisylinterinen moottori tuo nelisylinteriseen verrattuna ison annoksen loistokkuutta, etenkin äänimaailman kautta, ja toisaalta enempää suorituskykyä on vaikea hyödyntää.
Emme voineet mitata autoa luotettavasti, sillä liukkaus ja/tai pakkanen paukkuivat älykkäiden mittaustoleranssien yli koko koeajon ajan.
Ajokokemusta sen sijaan kertyi reilusti. Sekä kaupungissa että maantiellä kolmilitrainen diesel tuntuu juuri sopivan voimakkaalta ja herkästi reagoivalta, mutta samalla polttoainetalous pysyy kurissa. Käytännön kulutuslukemat saa painettua maantiellä seitsemän litran tuntumaan ja taajama-ajossa kymmenen litran lähistölle.
Vaihteisto on sama kahdeksanvaihteinen ZF Range Rover Sportissa, syystäkin. BMW:ssä vaihteisto käyttää hienosti moottorin vääntöä hyödyksi mutta vaihtaa myös ripeästi pienemmälle, jos kaasupolkimella niin käsketään. Vaihdot ovat nopeita ja pehmeitä jopa kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Neliveto on jo tuttua xDrive-tekniikkaa. Autossa on siis aina takaveto kytkettynä, ja etupyörille voimaa siirretään tarpeen mukaan.
Tässä yksilössä ohjaustehostin on hydraulinen. Ajossa ohjaus on hieman kaksijakoinen. Suoraan ajettaessa ohjaus tuntuu jäykältä ja elottomalta, mutta vetelyä siinä ei onneksi esiinny. Pieni totuttelu riittää. Mutka-ajossa ohjaus taas muuttuu kuin taikaiskusta kevyemmäksi, herkäksi ja tunnokkaaksi.
Ajaminen maistuu muutenkin, sillä BMW suuntaa X5:n selvästi isojen katumaastureiden sporttiseen päähän. Jousitus on korostuneen urheilullinen, joten mukavuudenhaluiselle parempi vaihtoehto voi löytyä muulta merkiltä tai vaikkapa nelivetoisesta 5-sarjan Gran Turismosta.