Audi Q7 on vain 174 senttiä korkea, kun esimerkiksi Ford Galaxy on melkein sentin korkeampi ja Volvo XC 90 melkein neljä senttiä korkeampi. Varmaankin tuo mataluus auttaa ajamisessa mutta mataluutensa puolesta auto kuuluisi lähinnä tila-autojen luokkaan. BMW X5:n korkeus on 1762 mm. Ja Volvo siis vajaat 178 senttiä. Range Rover Sport on 178 cm korkea.
Kaikki edellä mainitut tosin autot ovat lähinnä korotettuja henkilöautoja, autobahn-maastureita. Ehkä hieman näyttävämpiä kuin tavalliset sedanit. Korkeus tuo mukanaan näyttävyyttä.
Näitä tällaisia autoja sitten vielä madalletaan renkailla ja vanteilla ja lopputulos on usein ruma. Volvollakin on joku Polestar XC 90 malli joka on rumempi kuin alkuperäinen. Maavarasta varmaan lähtenyt puolet madalluksella.
Polestar -tehopäivityksen voi ostaa useimpiin Volvon malleihin jälkeenpäinkin. Toisaalta kätevää, että tehopäivitys hoituu Volvon liikkeissä, mutta minusta ei ole 1200 € väärti. No tietysti kaasun vastaavuus vähän paranee ja huipputeho saavutetaan alhaisemmilla kierroksilla, mutta onko tuon sortin tehon lisäyksestä jotain iloa jollekin?
Esim. XC90 D5: Alkuperäinen teho on 225 hv, vääntö 470 Nm, kiihtyvyys 0-100 km/h 7,8 sek. Päivityksen jälkeen 233 hv, 500 Nm, 7,7 sek. Kulutus on täsmälleen sama.
XC90 T6: Alkuperäinen teho on 320hv, vääntö 400 Nm, kiihtyvyys 0-100 km/h 6,5 sek. Päivityksen jälkeen 334hv, 440 Nm, 6,4 sek. Kulutus on täsmälleen sama.
Ei noilla itselleni isommin mitään merkitystä ole kunhan kommentoin. Kokonaistilanne maailman myyntitilastossa on BMW vienyt useana vuonna ykköstilan. Se miten tänä vuonna käy on ihan mielenkiintoinen vaihtuuko ykköstila ja mitkä ovat erot. Tuskin niissä mitään järin suurta muutosta on odotettavissa.
Olet kuin pahainen nettikyylä. Älä helvetissä ota tätä näin vakavasti saat pian sydänkohtauksen.
Laita nyt helvetissä numerot kaikkien nähtäväksi jos noin kiinnostaa. Ja lopeta naurettava kyyläys ei tämä ole sen arvoista. En muistanutkaan että olet noin fanaattinen tietyn konsernin suhteen. Täytyy jatkossa väistää keskustelu kanssasi. Ei tässä sitten muuta.
Ps. Olihan nuo Ambon laittamat luvut täysin selvät kolmen tasaisen kärkimerkin osalta joilla pienehköt erot. Audi selvästi jäljessä USA:n myynnissä kaikkien mallien osalta. Ja tuon osalta tein arvioni voiko tuota edes toisin tulkita selvät numerot osoittaa erot. Mikä tuossa tulkinassa mättää häh?
Kylläpä faktat näyttävät satuttavan. Tulkinnassasi mättää se, että väität Audin myynnin sakkaavan, vaika noissa Ambon luvuissa Audin myynti on pari prosenttia plussalla vuoden takaiseen verrattuna. Vertailun vuoksi Bemari on yli kymmenen prosenttia miinuksella. Minä esitin vain faktat ja sinä esitit valheellisen väitteen. Siitä jokainen voi päätellä sen, kuka on fanaattinen konsernien suhteen.
Audin myynti pari prosenttia plussalla vuoden takaisiin lukuihin jos tuo on se mistä iloitaan niin fine. Myynnin osalta kaikkien malliien kesken Audi on jäljessä kolmen kärkeä Lexus, MB ja BMW sitten jo reippaasti. Näin alunperin asiasta kerroin. Tuossa on kai syytä huolestua vaikka katselisi asioita kuinka Audi-lasien läpi. Esitin faktat myyntilukujen perusteella sinä saivartelet olemattomien prosenttien perrään. Tikustakin saa asiaa jos näin tahtoo. Toteat Ajattelija2015:ta näin sinua ei kiinnosta tämän kanssa keskustelu, kun hän järjestää tyhjänpäiväisiä jankutusmaratoneja. Sinusta voisi todeta näin saivartelet kuten ennenkin ja väännät ja käännät asioita omaksi eduksessi tulkiten toisen sanomisia niin, että pääset lyömään aina salakavalasti puun takaa. Tälläisen keskustelijan kanssa ei kellään luulisi olevan haluja keskustella, kun ennen pitkää kaikki keskustelut päättyy umpikujaan ja lapselliseen syyttelyyn.
Nyt tracktest vajoat todella alas. Kirjoittit Audin myynnin sakkaavan tosi pahasti, vaikka numerot näyttävät päinvastaista. Minä en iloitse tai sure tuota faktaa, vaan käsittelen luvut vain lukuina. Se on puhdas fakta, että Audi ei ole luokassaan Jenkkilän myyntilistojen kärjessä. Se ei kuitenkaan perustele väitettäsi, koska Jenkkilä on aina ollut Audille haastava markkina. Sakkaamisen sijaan Audin myynti tuollakin on tällä hetkellä kasvussa, Eurooppa ja Kiina ovat sen sijaan olleet suotuisampia markkinoita Audille. Kai ymmärrät sen, että et voi mitenkään perustella väitettäsi myynnin sakkaamisesta tilastoilla, joissa yksiselitteisesti kerrotaan myynnin kasvavan.
Kerro miten kuuluisi tulkita kirjoituksiasi, kun väität Audin myynnin sakkaavan tosi pahasti. Minä en keksi mitään muuta tulkintaa kuin sen, että Audin myynnin pitäisi selvästi laskea, jotta väitteesi olisi perusteltu. Sinulla on ilmeisesti parempi tulkinta. Tyhjänpäiväisen kettuilun sijaan kerro oma tulkintasi. Toivon sinunkin argumentoivan faktoilla ja perustelemaan väitteesi. Jos tuo on liikaa pyydetty, niin ilomielin sallin sinun siirtyvän Ajatusten Tonavan seuraan ignore-listalle. Jos fantasiaa ei saa rikkoa faktoilla, niin en todellakaan kaipaa tuollaista todellisuudesta irtautunutta argumentointia.
Surullisinta tracktestin jutuissa on se, että hän ei trollaa tarkoituksella, vaikka niin joskus luulin. Kaveri kirjoittelee ihan tosissaan ja uskoo aidoisti asiaansa. Syyttää vielä muita fanaatikoiksi.
NHB, vaikka olenkin päässyt ignore listallesi, niin sinulta toivoisin kommenttia XC90 Volvon USA:n myynnistä. Senhän ei joidenkin keskustelijoiden ennustuksien mukaan pitänyt Jenkeissä (tai ylipäätään maailmalla) myydä hyvin, koska siinä on tarjolla vain neloskoneita. Kiinaomistuskin koettiin kovaksi taakaksi Volvolle. Eikö ole aika hyvä saavutus, että Volvo on myynyt Jenkeissä paremmin kuin uusi Q7? Ja yleisesti auto on myynyt paremmin, kuin Volvo itse osasi alunperin odottaa.
En ole nähnyt sinulta mitään kommenttia toteutuneista myyntiluvuista, vaikka aiheesta keskusteltiin etukäteen todella kiivaasti.
NHB tässä kohtaa on pakko myöntää, että sana sakkaa oli harhaanjohtava koska Audin USA:n myynti tosiaan on nouseva vuoden takaiseen. En ollut tuolta osin kartalla Audin myynnin kehityksestä joka on ollut Pohjois-Amerikassa kaiken aikaa huono. Se että Audi on jäljessä kilpailijoita noin reilusti USA:n osalta on sen sijaan fakta sitä ei voi kukaan kiistää. Ajattelija mitä pahaa on uskoa asiaansa. Se että erehtyy ja myöntää virheensä kuten tässä tein on minusta vähintä mitä voin tehdä. Se että sinä mielelläsi trollaat tosin jokseenkin taitavasti pitää paikkansa ja sen kyllä fiksut huomaavat. Jos minä trollaisin niin sinäkin sen huomaisit tai sitten teen kaiken niin taitavasti ettei sitä tosiaan kukaan edes hoksaa. Heh siinäpä miettimistä taas vähäksi aikaa. Ei kuitenkaan millään pahalla koitetaan olla sovinnolla.
WhatCar, minulla ei ole mitään yksittäistä tilastoa, mutta eri mallien myyntimäärät löytyvät autovalmistajien omista tiedotteista. Ei ole kovin vaikeaa.
Mrse, ei se nyt kovin pientä ole, jos yhtä "luksusmaasturia" myydään tuhansia kuukaudessa. Kyllä se silloin on varmaan merkittävimpiä yksittäisiä markkinoita autonvalmistajalle.
BMW:n Suurin markkina-alue on Eurooppa 43%:lla, USA tulee vielä toistaiseksi toisena 23%:lla, Kiina 22% ja Asia sekä muu maailmaa vastaa 12% liikevaihdosta.
BMW on ollut maailman suurin premium-merkki pitkään. Saksalaisten premium-merkkien myyntitilasto vuonna 2014 oli seuraavanlainen BMW myi maailmanlaajuisesti 1 811 719 autoa ja säilytti niukan johtoasemansa. Kakkosena oli Audi 1 741 100 myytyä autoa. Mercedes jäi kolmanneksi 1 650 010 autolla.
Tämä oman automerkin myyntimäärien hehkutus on asia, jota itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt. Kai se on todistelua itselle siitä, että on tehnyt oikean valinnan. Sehän on tutkittu asia, että tuotteen hankinnan jälkeen ihminen kaipaa vahvistusta valinnalleen ja onhan se hyvä vahvistus omalle valinnalle, että mahdollisimman moni muukin on tehnyt saman valinnan.
Itselläni ei ole ollut koskaan kiinnostusta hankkia tuotetta, joka on mahdollisimman suosittu. Pikemminkin päinvastoin eli yksilöllinen valinta on enemmän minun juttuni. Ei ole kiva, jos joka kadunkulmassa tulee vastaan täsmälleen samanlainen ja saman värinenkin auto kuin itsellä.
Mutta jatkakaa toki myyntimäärien vertailua, koska parempi sekin kuin täysin kuollut palsta.
A-utoilija aina silloin tällöin näistä myyntimääristä keskustellaan ei kuitenkaan kovin usein onneksi. Ajattelen itse samoin, että on mukavampaa ajaa autolla joka ei tule joka kadunkulmassa vastaan. Ajan tälläkin hetkellä melko harvinaisella autolla, mutta ei siitä sen enempää.
Muistan hyvin 80-luvulla kun sain käsiini ensimmäisen BMW:ni harvoin tuli saman merkin autoja vastaan, eikä se harmittanut yhtään päinvastoin.
Kiva oli lukea tälläinen testi välillä suomeksikin, ja heti perään tuli vastaava Tuulilasin tekemänä, tosin Tuulilasin vertailu oli hieman sinnepäin. Sinänsä testissä ei ihmeempää uutusarvoa ole. Volkkarin tilalla olisi voinut olla Cayenne, jota myydään Suomessa tuplamäärä ja mallinakin olisi ollut tuoreempi facelift malli. Mersun puuttuminen on iso puute, oli selitys mikä hyvänsä.
Testissä oli muutekin fokus hieman kateissa. Jos testi olisi tehty Volvon ympärille ja haastajiksi olisi otettu Bemarin ja Mersun nelisylinteriset säästömallit, olisivat kaikki olleet moottoriltaan ja hinnaltaan hyvin lähellä toisiaan. Autot niille, joille muut ominaisuudet kuin moottori ovat tärkeimpiä ja erityisesti hinta (<100keur). Tai vaihtoehtoisesti sitten kuusisynteriset mallit uuden Audin ympärille väljemällä budjetilla (>100keur). Moni vaatii tälläiseltä autolta vaivatonta suorityskyä, ja tuollaisella pienellä nelisylinterisellä koneella sitä vaan ei löydy. Tässä vertailu meni mielestäni eniten metsään; kulutuksessa tuijotellaan tässä luokassa mitättömiä muutaman desilitran eroja ja samalla suorituskyvyssä erot ovat todella tuntuvia. Vaikka Volvosta mainitaan, että sen suorituskyky on 90-luvun GTI luokkaa, niin totuus on, että jo 2000-luvun alussa 1. sukupolven X5 kulki reippaaminen kuin tämä uusi Volvo.
Itsellä X5 on ollut ajossa nyt runsaat 12 vuotta, 3. yksilö nyt ajossa. Parempaa yleisautoa en voi kuvitella: riittävän tilava, mukava pitkällä matkalla, suorituskykyä riittää kesälomalla autobaanallakin vasemmalle kaistalle, ei liian iso kaupungissa, ison veneen/raskaamman kärrin saa kiskottua hieman hankalammastakin paikasta, talvi menee ohi huomaamatta, vaikka aura-autoa ei aina tulekaan jne.
Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä näitä dieselmalleja enemmän töpselihybridit, joista on työlästä saada tietoa valmistajien omiltakaan sivuilta, esim vetokyvyn selvittäminen on haastavaa. Tekniikkaerot vaikuttavat varmasti tuossa kärrin vedossa muutenkin. Ei paljoa lohduta, jos auton järjestelmät tiputtavat sähkömoottorit pois suojellakseen niitä rikkoutumiselta juuri silloin kun nelivetoa tarvitsisi ja siitä on maksanut. Tästä on oma kohtaista kokemusta, kun kokeilin tuoretta Lexusta vajaat kymmenen vuotta sitten. Toinen mikä kiinnostaa kovin, miten töpselihybridit toimii käytännössä talvella.
Oman käyttöön bensamoottorilla varustettu töpselihybridi on vakavassa harkinnassa. Fiksuimmat mallit ovat mielestäni tällä hetkellä Volvo ja BMW, pieni bensakone ja sähköä apuna: pienet verot, ei isoa dieselveroa, kaupunkiajot onnistuu pääasissa sähköllä. Näistä Bemaria olen kokeillut, Volvon hybridi on ajamatta. Volvon diesel-malli ei herättänyt nuhaisenkulkunsa vuoksi minkäänlaisia ostohaluja, muuten auto oli ok, vaikkakin kaupunkiajossa tuntui jotenkin isolta ja hankalalta. Volvon hybridissä kulkupuoli on kunnossa, joten ei tuomita vielä.
Niin ja mitä tulee keskusteluun näistä renkaista Bemarissa, niin näin se on. Vaihtamalla Bemarista runfaltit tavallisiin renkaisiin, melutaso pienenee, ajomukavuus nousee ja herkkyys urille vähenee. Lisäksi X5:een on saavissa akiivialusta (vakiona muuten hybridissä), joka myös parantaa ajettavuutta ja mukavuutta, voin suositella.
Auton S90 kohdalla on verrattu kaikki Volvon moottorit kilpailijoiden vastaaviin ja moottoreiden suorituskyvyt ja kulutukset vastaavat kilpailijoiden vastaavia.
Moottorissa T6 on melkein litran pienempi kulutus ja paljon pienemmät päästöt kuin BMW:n vastaavassa moottorissa 535i. Noin niinkuin normaalijärjellä ajateltuna tämän 320 hevosvoiman moottorin pitäisi kait riittää myös maasturiin, vai pitääkö maasturissa olla vääntösyistä juuri diesel ?
Itselleni riittää bensa 140 hp moottori Ford S - Maxiin ja ajan motarilla 130 km tunnissa kesät talvet. Kerran oli omistuksessa vähän aikaa VW Passat 200 hp TSI moottorilla ja se omasta mielestäni kiihtyi jo vähän liiankin hyvin kun latasi kaasun pohjaan moottoritiellä.
Tässä on nämä vertailulistat Ruotsin Automotorsportista.
D5 dieseliin tulee näköjään 10 hv lisää eli 235 hv S90 julkaisun myötä. Kohta varmaan moottori päivitetään myös XC90-malliin, jossa on vielä vanha malli 225 hv. Hyvin tuo käsittääkseni riittää jo isoon sedaniin/farmariin ja varmaan myös 2200 kg painava iso SUV liikkuu sillä jo ihan kohtalaisesti. Mutta kun kilpailjoilla on selvästi tehokkaampia moottoreita, niin olisi syytä tuoda sähkömoottori myös tuon D5:n oheen. Sillähän saa 87 hv lisätehoa ja 240 Nm lisävääntöä, joten kilpailukyky dieseleissä paranisi huomattavasti.
Bensamoottoreissa pidän T6 (320 hv) moottoria jo turhankin tehokkaana itselleni, mutta eihän se tietenkään kaikille riitä. T8-malli on jo sähkömoottorin kera niin ripeä, ettei tuommoisia tehoja Suomessa tarvita käytännössä missään, toki sähkömoottori tuo sitten muita etuja. Mutta eihän tuokaan kaikille riitä ja saksalaisilla on yli 600 hv moottoreita isoihin sedaneihin/farmarehin/SUV-malleihin ja eihän nekään kaikille riitä. Mikään tehomäärä ei riitä kaikille, ei edes 1000 hv riittäisi.
Toistan tässä oman jo aiemmin kertomani kannan, että kun omistaa nykyaikaisen tehokkaan moottoripyörän, niin autossa ei tarvi enää olla järjettömiä teholukemia. Ne järjettömät teholukemat kun kustantaa autossa myös järjettömiä rahasummia. Moottoripyörässä taas järjettömät tehot eli tehot joita ei uskalla edes kaikkia käyttää, tulee ikäänkuin kaupan päälle. Minulle optimi autoissa on isossa sedanissa jo noin 200 hv bensamoottori.
mrse olisihan se helvetin masentavaa jos esimerkiksi iso BMW X5 olisi tuolla tien tukkona moottorin tehottomuuden vuoksi. Ei sellaisella kukaan BMW:n tehokkaisiin mootoreihin tottunut ajaisi metriäkään. Kyllä potkua pitää olla ja sen tarpeen täyttämiseen nämä 6-sylinteriset ja V8 moottorit on tehty. Suorituskyky on myös turvallisuustekijä ja riittävä ohituskiihtyvyys 80-120 on juuri tätä nimenomaista turvallisuutta.
Suomessa muuten Teslaa on myyty saman verran kuin yli 300 kilowatin Audeja, Bemareita ja Mersuja yhteensä, olisko verotuksella sormensa pelissä. Ulkomailla varmaan tilanne toinen.
Jollekin riittää vähemmän ja jotku halajaa lisää tehoa . Mutta noihin paperiarvoihin ja lupauksiin kannattaa kyllä suhtautua suurella varauksella. Sinänsä en noista henkilömalleista mitään tiedä, kun ne eivät kiinnosta. Sen mitä tuosta linkistä katsoin, niin kulutusero oli manitsemillasi nelivedoilla noin kolme desiä eli tuon hintaluokan autossa aivan sama. Sen sijaan Volvosta puuttuu pari sylinteriä verrattuna noihin muihin, joka ei ole sitten aivan yhdentekevää ko. hintaluokkassa.
Mutta jos mennään vielä otsikon aiheeseen, niin Volvo lupaa XC90 D5 kiihtyvyydeksi 7,8 s 0-100km/h. Omalle X5:lle mittailivat aikonaan lehdistössä runsaan 7 sekunnin aikoja. Mainosten perusteella oletin koeajolle lähtiessä, että kulku on noin samaa tasoa kuin omalla kärrillä. Mutta totuushan paljastui persdynolla ' samoin tein, ja saman kertoi tuo Tekniikan Maailman mittauksetkin. Luvatuista arvoista XC90 jää reilusti, tekniset tiedot on tuolta osian suoranaista valetta. Kulutuslukemat on samalla tavalla alakanttiin, mikä jo arvaa. Kaupunkikulutukseksi luvataan kuusi litraa ja käytännössä menee lähes 10. Tämä kulutuskikkailu on toki merkistä riippumatta samaa tarinaa, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Jotta painava auto liikkuu jouheasti tarvitaan nimenomaan tuhtia vääntöä. Turbokoneissa ilmoitettu väännön arvo on siinä mielessä valheellinen, että se mitataan ylhäältä alaspäin. Todellisessa elämässä kuitenkin kierrokset nousee tyhjäkäynniltä ylöspäin, joten tuota vääntöä ei heti olekaan. Ja käytännön ajossa liikutaan nimenomaan noilla alakierroksilla. Moottorin koko parantaa tilannetta juuri tällä alueella merkittävästi. Samanlainen vaivattoman etenemisen tunne tulee hybridillä kuin suurella bensakoneella, sillä sähkömoottorissa vääntöä piisaa liikkeelle lähdössä. Mielestäni X5:n hybridi liikkui samalla vilkkaudella ja samanlaisella fiiliksellä kuin X5 viisilitraisella vaparikasilla aikoinaan. Omassa dieselissä saa kaasua painaa paljon runsaammin samassa tilanteessa, vaikka vääntöä on paperilla enemmän kuin riittävästi. Kulku vaan on raskaaman tuntuista.
A-utoilija, T6 olisi aivan riittävä kone useimmille, mutta Suomessa sen ostamisessa ei vain ole mitään järkeä, koska verotuksen vuoksi T8 on halvempi. Riippuu verotuksesta kumman ostaminen on järkevämpää. T8 tuo mukanaan turhaa painoa.
Ja Teslan periaatteessa kovat myyntiluvut johtunevat juurikin verotuksesta, jonka vuoksi tehokaskaan Tesla ei ole niin kovin kallis. Samasta syystä myös T8 ja esim GLE 500 hybrid ovat "halpoja".
Suomessahan perinteisen tehokkaan auton ostaminen maksaa järjettömästi verrattuna samaan autoon pienemmällä koneella. Sivistysmaissa noin 100 hv:n tehonlisäys maksaa muutamia tonneja, kun Suomessa se voi maksaa kymmeniä tonneja.
A. Ilmeisesti on tulossa Volvolle jokin turboviivettä parantava powerpulse-tekniikka, tuossa alla video insinöörihenkisille. Videon kohdassa 1.09 ainakin luvataan että kiihtyvyys olisi powerpulse-tekniikalla parempi kuin kilpailijoiden kiihtyvyys kolmilitraisella 6-sylinterisellä dieselillä. Ja tämähän on vain mainos, huom.
"I filmen ovan förklarar Volvo kort hur PowerPulse-systemet fungerar. På bilden nedan illustrerar de hur en av deras bilar med PowerPulse-tekniken ger en omedelbar accelerationsfördel jämfört med andra motorer. Som vi ser ska PowerPulse i en 2,0-liters Volvo-diesel ge bättre gasrespons än konkurrenternas 3,0-liters dieselmotorer utan PowerPulse och betydligt bättre än en 2,0-liters dieselmotor utan tekniken."
Audi Q7 on vain 174 senttiä korkea, kun esimerkiksi Ford Galaxy on melkein sentin korkeampi ja Volvo XC 90 melkein neljä senttiä korkeampi. Varmaankin tuo mataluus auttaa ajamisessa mutta mataluutensa puolesta auto kuuluisi lähinnä tila-autojen luokkaan. BMW X5:n korkeus on 1762 mm. Ja Volvo siis vajaat 178 senttiä. Range Rover Sport on 178 cm korkea.
Kaikki edellä mainitut tosin autot ovat lähinnä korotettuja henkilöautoja, autobahn-maastureita. Ehkä hieman näyttävämpiä kuin tavalliset sedanit. Korkeus tuo mukanaan näyttävyyttä.
Näitä tällaisia autoja sitten vielä madalletaan renkailla ja vanteilla ja lopputulos on usein ruma. Volvollakin on joku Polestar XC 90 malli joka on rumempi kuin alkuperäinen. Maavarasta varmaan lähtenyt puolet madalluksella.
Polestar -tehopäivityksen voi ostaa useimpiin Volvon malleihin jälkeenpäinkin. Toisaalta kätevää, että tehopäivitys hoituu Volvon liikkeissä, mutta minusta ei ole 1200 € väärti. No tietysti kaasun vastaavuus vähän paranee ja huipputeho saavutetaan alhaisemmilla kierroksilla, mutta onko tuon sortin tehon lisäyksestä jotain iloa jollekin?
Esim. XC90 D5: Alkuperäinen teho on 225 hv, vääntö 470 Nm, kiihtyvyys 0-100 km/h 7,8 sek. Päivityksen jälkeen 233 hv, 500 Nm, 7,7 sek. Kulutus on täsmälleen sama.
XC90 T6: Alkuperäinen teho on 320hv, vääntö 400 Nm, kiihtyvyys 0-100 km/h 6,5 sek. Päivityksen jälkeen 334hv, 440 Nm, 6,4 sek. Kulutus on täsmälleen sama.
https://www.polestar.com/fi/product/xc90-t6-drive-e-awd-automatic-2016/
Mihin muuten perustat tracktest väitteesi Audin myynnin pahasta sakkaamisesta? Kolme ensimmäisenä katsomaank tilastoa osittavat aivan muuta. Saksassa, EU:ssa ja Jenkeissä Audin on varsin hyvin plussalla kuluvana vuonna. Itse asiassa noilla markkinoilla sen kehitys on parempaa kuin Mersun ja Bemarin. Saksassakin näyttää olevan 14,5 prosenttia plussalla Helmikuu. Ei tuo nyt oikein Sakkaamiselta vaikuta.
http://www.kba.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/2016/Fahrzeugzulassungen/pm07_2016_n_02_16_pm_komplett.html?nn=716864
http://www.autoblog.com/2016/03/01/february-2016-auto-sales-by-the-numbers/
http://www.acea.be/uploads/press_releases_files/20160216-PRPC_1601_FINAL.PDF
Ei noilla itselleni isommin mitään merkitystä ole kunhan kommentoin. Kokonaistilanne maailman myyntitilastossa on BMW vienyt useana vuonna ykköstilan. Se miten tänä vuonna käy on ihan mielenkiintoinen vaihtuuko ykköstila ja mitkä ovat erot. Tuskin niissä mitään järin suurta muutosta on odotettavissa.
Tarkoittaako tuo vastauksesi sitä, että satuilit vain omasta päästäsi väitteen, jonka ei ollut edes tarkoitus olla totuuden mukainen?
Olet kuin pahainen nettikyylä. Älä helvetissä ota tätä näin vakavasti saat pian sydänkohtauksen.
Laita nyt helvetissä numerot kaikkien nähtäväksi jos noin kiinnostaa. Ja lopeta naurettava kyyläys ei tämä ole sen arvoista. En muistanutkaan että olet noin fanaattinen tietyn konsernin suhteen. Täytyy jatkossa väistää keskustelu kanssasi. Ei tässä sitten muuta.
Ps. Olihan nuo Ambon laittamat luvut täysin selvät kolmen tasaisen kärkimerkin osalta joilla pienehköt erot. Audi selvästi jäljessä USA:n myynnissä kaikkien mallien osalta. Ja tuon osalta tein arvioni voiko tuota edes toisin tulkita selvät numerot osoittaa erot. Mikä tuossa tulkinassa mättää häh?
Kylläpä faktat näyttävät satuttavan. Tulkinnassasi mättää se, että väität Audin myynnin sakkaavan, vaika noissa Ambon luvuissa Audin myynti on pari prosenttia plussalla vuoden takaiseen verrattuna. Vertailun vuoksi Bemari on yli kymmenen prosenttia miinuksella. Minä esitin vain faktat ja sinä esitit valheellisen väitteen. Siitä jokainen voi päätellä sen, kuka on fanaattinen konsernien suhteen.
Audin myynti pari prosenttia plussalla vuoden takaisiin lukuihin jos tuo on se mistä iloitaan niin fine. Myynnin osalta kaikkien malliien kesken Audi on jäljessä kolmen kärkeä Lexus, MB ja BMW sitten jo reippaasti. Näin alunperin asiasta kerroin. Tuossa on kai syytä huolestua vaikka katselisi asioita kuinka Audi-lasien läpi. Esitin faktat myyntilukujen perusteella sinä saivartelet olemattomien prosenttien perrään. Tikustakin saa asiaa jos näin tahtoo. Toteat Ajattelija2015:ta näin sinua ei kiinnosta tämän kanssa keskustelu, kun hän järjestää tyhjänpäiväisiä jankutusmaratoneja. Sinusta voisi todeta näin saivartelet kuten ennenkin ja väännät ja käännät asioita omaksi eduksessi tulkiten toisen sanomisia niin, että pääset lyömään aina salakavalasti puun takaa. Tälläisen keskustelijan kanssa ei kellään luulisi olevan haluja keskustella, kun ennen pitkää kaikki keskustelut päättyy umpikujaan ja lapselliseen syyttelyyn.
Nyt tracktest vajoat todella alas. Kirjoittit Audin myynnin sakkaavan tosi pahasti, vaikka numerot näyttävät päinvastaista. Minä en iloitse tai sure tuota faktaa, vaan käsittelen luvut vain lukuina. Se on puhdas fakta, että Audi ei ole luokassaan Jenkkilän myyntilistojen kärjessä. Se ei kuitenkaan perustele väitettäsi, koska Jenkkilä on aina ollut Audille haastava markkina. Sakkaamisen sijaan Audin myynti tuollakin on tällä hetkellä kasvussa, Eurooppa ja Kiina ovat sen sijaan olleet suotuisampia markkinoita Audille. Kai ymmärrät sen, että et voi mitenkään perustella väitettäsi myynnin sakkaamisesta tilastoilla, joissa yksiselitteisesti kerrotaan myynnin kasvavan.
Kerro miten kuuluisi tulkita kirjoituksiasi, kun väität Audin myynnin sakkaavan tosi pahasti. Minä en keksi mitään muuta tulkintaa kuin sen, että Audin myynnin pitäisi selvästi laskea, jotta väitteesi olisi perusteltu. Sinulla on ilmeisesti parempi tulkinta. Tyhjänpäiväisen kettuilun sijaan kerro oma tulkintasi. Toivon sinunkin argumentoivan faktoilla ja perustelemaan väitteesi. Jos tuo on liikaa pyydetty, niin ilomielin sallin sinun siirtyvän Ajatusten Tonavan seuraan ignore-listalle. Jos fantasiaa ei saa rikkoa faktoilla, niin en todellakaan kaipaa tuollaista todellisuudesta irtautunutta argumentointia.
Surullisinta tracktestin jutuissa on se, että hän ei trollaa tarkoituksella, vaikka niin joskus luulin. Kaveri kirjoittelee ihan tosissaan ja uskoo aidoisti asiaansa. Syyttää vielä muita fanaatikoiksi.
NHB, vaikka olenkin päässyt ignore listallesi, niin sinulta toivoisin kommenttia XC90 Volvon USA:n myynnistä. Senhän ei joidenkin keskustelijoiden ennustuksien mukaan pitänyt Jenkeissä (tai ylipäätään maailmalla) myydä hyvin, koska siinä on tarjolla vain neloskoneita. Kiinaomistuskin koettiin kovaksi taakaksi Volvolle. Eikö ole aika hyvä saavutus, että Volvo on myynyt Jenkeissä paremmin kuin uusi Q7? Ja yleisesti auto on myynyt paremmin, kuin Volvo itse osasi alunperin odottaa.
En ole nähnyt sinulta mitään kommenttia toteutuneista myyntiluvuista, vaikka aiheesta keskusteltiin etukäteen todella kiivaasti.
NHB tässä kohtaa on pakko myöntää, että sana sakkaa oli harhaanjohtava koska Audin USA:n myynti tosiaan on nouseva vuoden takaiseen. En ollut tuolta osin kartalla Audin myynnin kehityksestä joka on ollut Pohjois-Amerikassa kaiken aikaa huono. Se että Audi on jäljessä kilpailijoita noin reilusti USA:n osalta on sen sijaan fakta sitä ei voi kukaan kiistää. Ajattelija mitä pahaa on uskoa asiaansa. Se että erehtyy ja myöntää virheensä kuten tässä tein on minusta vähintä mitä voin tehdä. Se että sinä mielelläsi trollaat tosin jokseenkin taitavasti pitää paikkansa ja sen kyllä fiksut huomaavat. Jos minä trollaisin niin sinäkin sen huomaisit tai sitten teen kaiken niin taitavasti ettei sitä tosiaan kukaan edes hoksaa. Heh siinäpä miettimistä taas vähäksi aikaa. Ei kuitenkaan millään pahalla koitetaan olla sovinnolla.
Toistan täämän pyynnön Ajattelija20XX:lle:
Laitatko Ajattelija20XX linkin mistä nuo US-myyntitilastot löytyvät, olisi kiva katsella mikä siellä myy. Kiitos!
WhatCar USA:n myyntitilastot ovat Audimiehen kannalta niin ikävä markkina-alue, että ei Ajattelija2015 noita tule kovin mielellään esittelemään.
http://www.goodcarbadcar.net/2016/03/usa-february-2016-best-selling-suv-crossovers-sales-stats.html?m=1
http://www.goodcarbadcar.net/2016/03/usa-february-2016-best-selling-suv-crossovers-sales-stats.html?m=1
Laajempi lista on tuolla myös. Suoraa linkkiä ei tullut.
Pientä tuntuu premium-suvien myynti olevan Amerikassa, varmaan muutama prosentti kaikesta SUV-myynnistä.
WhatCar, minulla ei ole mitään yksittäistä tilastoa, mutta eri mallien myyntimäärät löytyvät autovalmistajien omista tiedotteista. Ei ole kovin vaikeaa.
Mrse, ei se nyt kovin pientä ole, jos yhtä "luksusmaasturia" myydään tuhansia kuukaudessa. Kyllä se silloin on varmaan merkittävimpiä yksittäisiä markkinoita autonvalmistajalle.
BMW:n Suurin markkina-alue on Eurooppa 43%:lla, USA tulee vielä toistaiseksi toisena 23%:lla, Kiina 22% ja Asia sekä muu maailmaa vastaa 12% liikevaihdosta.
BMW on ollut maailman suurin premium-merkki pitkään. Saksalaisten premium-merkkien myyntitilasto vuonna 2014 oli seuraavanlainen BMW myi maailmanlaajuisesti 1 811 719 autoa ja säilytti niukan johtoasemansa. Kakkosena oli Audi 1 741 100 myytyä autoa. Mercedes jäi kolmanneksi 1 650 010 autolla.
Tämä oman automerkin myyntimäärien hehkutus on asia, jota itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt. Kai se on todistelua itselle siitä, että on tehnyt oikean valinnan. Sehän on tutkittu asia, että tuotteen hankinnan jälkeen ihminen kaipaa vahvistusta valinnalleen ja onhan se hyvä vahvistus omalle valinnalle, että mahdollisimman moni muukin on tehnyt saman valinnan.
Itselläni ei ole ollut koskaan kiinnostusta hankkia tuotetta, joka on mahdollisimman suosittu. Pikemminkin päinvastoin eli yksilöllinen valinta on enemmän minun juttuni. Ei ole kiva, jos joka kadunkulmassa tulee vastaan täsmälleen samanlainen ja saman värinenkin auto kuin itsellä.
Mutta jatkakaa toki myyntimäärien vertailua, koska parempi sekin kuin täysin kuollut palsta.
A-utoilija aina silloin tällöin näistä myyntimääristä keskustellaan ei kuitenkaan kovin usein onneksi. Ajattelen itse samoin, että on mukavampaa ajaa autolla joka ei tule joka kadunkulmassa vastaan. Ajan tälläkin hetkellä melko harvinaisella autolla, mutta ei siitä sen enempää.
Muistan hyvin 80-luvulla kun sain käsiini ensimmäisen BMW:ni harvoin tuli saman merkin autoja vastaan, eikä se harmittanut yhtään päinvastoin.
Kiva oli lukea tälläinen testi välillä suomeksikin, ja heti perään tuli vastaava Tuulilasin tekemänä, tosin Tuulilasin vertailu oli hieman sinnepäin. Sinänsä testissä ei ihmeempää uutusarvoa ole. Volkkarin tilalla olisi voinut olla Cayenne, jota myydään Suomessa tuplamäärä ja mallinakin olisi ollut tuoreempi facelift malli. Mersun puuttuminen on iso puute, oli selitys mikä hyvänsä.
Testissä oli muutekin fokus hieman kateissa. Jos testi olisi tehty Volvon ympärille ja haastajiksi olisi otettu Bemarin ja Mersun nelisylinteriset säästömallit, olisivat kaikki olleet moottoriltaan ja hinnaltaan hyvin lähellä toisiaan. Autot niille, joille muut ominaisuudet kuin moottori ovat tärkeimpiä ja erityisesti hinta (<100keur). Tai vaihtoehtoisesti sitten kuusisynteriset mallit uuden Audin ympärille väljemällä budjetilla (>100keur). Moni vaatii tälläiseltä autolta vaivatonta suorityskyä, ja tuollaisella pienellä nelisylinterisellä koneella sitä vaan ei löydy. Tässä vertailu meni mielestäni eniten metsään; kulutuksessa tuijotellaan tässä luokassa mitättömiä muutaman desilitran eroja ja samalla suorituskyvyssä erot ovat todella tuntuvia. Vaikka Volvosta mainitaan, että sen suorituskyky on 90-luvun GTI luokkaa, niin totuus on, että jo 2000-luvun alussa 1. sukupolven X5 kulki reippaaminen kuin tämä uusi Volvo.
Itsellä X5 on ollut ajossa nyt runsaat 12 vuotta, 3. yksilö nyt ajossa. Parempaa yleisautoa en voi kuvitella: riittävän tilava, mukava pitkällä matkalla, suorituskykyä riittää kesälomalla autobaanallakin vasemmalle kaistalle, ei liian iso kaupungissa, ison veneen/raskaamman kärrin saa kiskottua hieman hankalammastakin paikasta, talvi menee ohi huomaamatta, vaikka aura-autoa ei aina tulekaan jne.
Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä näitä dieselmalleja enemmän töpselihybridit, joista on työlästä saada tietoa valmistajien omiltakaan sivuilta, esim vetokyvyn selvittäminen on haastavaa. Tekniikkaerot vaikuttavat varmasti tuossa kärrin vedossa muutenkin. Ei paljoa lohduta, jos auton järjestelmät tiputtavat sähkömoottorit pois suojellakseen niitä rikkoutumiselta juuri silloin kun nelivetoa tarvitsisi ja siitä on maksanut. Tästä on oma kohtaista kokemusta, kun kokeilin tuoretta Lexusta vajaat kymmenen vuotta sitten. Toinen mikä kiinnostaa kovin, miten töpselihybridit toimii käytännössä talvella.
Oman käyttöön bensamoottorilla varustettu töpselihybridi on vakavassa harkinnassa. Fiksuimmat mallit ovat mielestäni tällä hetkellä Volvo ja BMW, pieni bensakone ja sähköä apuna: pienet verot, ei isoa dieselveroa, kaupunkiajot onnistuu pääasissa sähköllä. Näistä Bemaria olen kokeillut, Volvon hybridi on ajamatta. Volvon diesel-malli ei herättänyt nuhaisenkulkunsa vuoksi minkäänlaisia ostohaluja, muuten auto oli ok, vaikkakin kaupunkiajossa tuntui jotenkin isolta ja hankalalta. Volvon hybridissä kulkupuoli on kunnossa, joten ei tuomita vielä.
Niin ja mitä tulee keskusteluun näistä renkaista Bemarissa, niin näin se on. Vaihtamalla Bemarista runfaltit tavallisiin renkaisiin, melutaso pienenee, ajomukavuus nousee ja herkkyys urille vähenee. Lisäksi X5:een on saavissa akiivialusta (vakiona muuten hybridissä), joka myös parantaa ajettavuutta ja mukavuutta, voin suositella.
Auton S90 kohdalla on verrattu kaikki Volvon moottorit kilpailijoiden vastaaviin ja moottoreiden suorituskyvyt ja kulutukset vastaavat kilpailijoiden vastaavia.
Moottorissa T6 on melkein litran pienempi kulutus ja paljon pienemmät päästöt kuin BMW:n vastaavassa moottorissa 535i. Noin niinkuin normaalijärjellä ajateltuna tämän 320 hevosvoiman moottorin pitäisi kait riittää myös maasturiin, vai pitääkö maasturissa olla vääntösyistä juuri diesel ?
Itselleni riittää bensa 140 hp moottori Ford S - Maxiin ja ajan motarilla 130 km tunnissa kesät talvet. Kerran oli omistuksessa vähän aikaa VW Passat 200 hp TSI moottorilla ja se omasta mielestäni kiihtyi jo vähän liiankin hyvin kun latasi kaasun pohjaan moottoritiellä.
Tässä on nämä vertailulistat Ruotsin Automotorsportista.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151203/sa-star-sig-nya-volvo-s90-mot-konkurrenterna
D5 dieseliin tulee näköjään 10 hv lisää eli 235 hv S90 julkaisun myötä. Kohta varmaan moottori päivitetään myös XC90-malliin, jossa on vielä vanha malli 225 hv. Hyvin tuo käsittääkseni riittää jo isoon sedaniin/farmariin ja varmaan myös 2200 kg painava iso SUV liikkuu sillä jo ihan kohtalaisesti. Mutta kun kilpailjoilla on selvästi tehokkaampia moottoreita, niin olisi syytä tuoda sähkömoottori myös tuon D5:n oheen. Sillähän saa 87 hv lisätehoa ja 240 Nm lisävääntöä, joten kilpailukyky dieseleissä paranisi huomattavasti.
Bensamoottoreissa pidän T6 (320 hv) moottoria jo turhankin tehokkaana itselleni, mutta eihän se tietenkään kaikille riitä. T8-malli on jo sähkömoottorin kera niin ripeä, ettei tuommoisia tehoja Suomessa tarvita käytännössä missään, toki sähkömoottori tuo sitten muita etuja. Mutta eihän tuokaan kaikille riitä ja saksalaisilla on yli 600 hv moottoreita isoihin sedaneihin/farmarehin/SUV-malleihin ja eihän nekään kaikille riitä. Mikään tehomäärä ei riitä kaikille, ei edes 1000 hv riittäisi.
Toistan tässä oman jo aiemmin kertomani kannan, että kun omistaa nykyaikaisen tehokkaan moottoripyörän, niin autossa ei tarvi enää olla järjettömiä teholukemia. Ne järjettömät teholukemat kun kustantaa autossa myös järjettömiä rahasummia. Moottoripyörässä taas järjettömät tehot eli tehot joita ei uskalla edes kaikkia käyttää, tulee ikäänkuin kaupan päälle. Minulle optimi autoissa on isossa sedanissa jo noin 200 hv bensamoottori.
mrse olisihan se helvetin masentavaa jos esimerkiksi iso BMW X5 olisi tuolla tien tukkona moottorin tehottomuuden vuoksi. Ei sellaisella kukaan BMW:n tehokkaisiin mootoreihin tottunut ajaisi metriäkään. Kyllä potkua pitää olla ja sen tarpeen täyttämiseen nämä 6-sylinteriset ja V8 moottorit on tehty. Suorituskyky on myös turvallisuustekijä ja riittävä ohituskiihtyvyys 80-120 on juuri tätä nimenomaista turvallisuutta.
Suomessa muuten Teslaa on myyty saman verran kuin yli 300 kilowatin Audeja, Bemareita ja Mersuja yhteensä, olisko verotuksella sormensa pelissä. Ulkomailla varmaan tilanne toinen.
http://www.tuulilasi.fi/blogit/sahkolinjaaho/joka-kolmas-suomessa-alkuvuodesta-myyty-tehokas-auto-oli-tesla
Jollekin riittää vähemmän ja jotku halajaa lisää tehoa . Mutta noihin paperiarvoihin ja lupauksiin kannattaa kyllä suhtautua suurella varauksella. Sinänsä en noista henkilömalleista mitään tiedä, kun ne eivät kiinnosta. Sen mitä tuosta linkistä katsoin, niin kulutusero oli manitsemillasi nelivedoilla noin kolme desiä eli tuon hintaluokan autossa aivan sama. Sen sijaan Volvosta puuttuu pari sylinteriä verrattuna noihin muihin, joka ei ole sitten aivan yhdentekevää ko. hintaluokkassa.
Mutta jos mennään vielä otsikon aiheeseen, niin Volvo lupaa XC90 D5 kiihtyvyydeksi 7,8 s 0-100km/h. Omalle X5:lle mittailivat aikonaan lehdistössä runsaan 7 sekunnin aikoja. Mainosten perusteella oletin koeajolle lähtiessä, että kulku on noin samaa tasoa kuin omalla kärrillä. Mutta totuushan paljastui persdynolla ' samoin tein, ja saman kertoi tuo Tekniikan Maailman mittauksetkin. Luvatuista arvoista XC90 jää reilusti, tekniset tiedot on tuolta osian suoranaista valetta. Kulutuslukemat on samalla tavalla alakanttiin, mikä jo arvaa. Kaupunkikulutukseksi luvataan kuusi litraa ja käytännössä menee lähes 10. Tämä kulutuskikkailu on toki merkistä riippumatta samaa tarinaa, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Jotta painava auto liikkuu jouheasti tarvitaan nimenomaan tuhtia vääntöä. Turbokoneissa ilmoitettu väännön arvo on siinä mielessä valheellinen, että se mitataan ylhäältä alaspäin. Todellisessa elämässä kuitenkin kierrokset nousee tyhjäkäynniltä ylöspäin, joten tuota vääntöä ei heti olekaan. Ja käytännön ajossa liikutaan nimenomaan noilla alakierroksilla. Moottorin koko parantaa tilannetta juuri tällä alueella merkittävästi. Samanlainen vaivattoman etenemisen tunne tulee hybridillä kuin suurella bensakoneella, sillä sähkömoottorissa vääntöä piisaa liikkeelle lähdössä. Mielestäni X5:n hybridi liikkui samalla vilkkaudella ja samanlaisella fiiliksellä kuin X5 viisilitraisella vaparikasilla aikoinaan. Omassa dieselissä saa kaasua painaa paljon runsaammin samassa tilanteessa, vaikka vääntöä on paperilla enemmän kuin riittävästi. Kulku vaan on raskaaman tuntuista.
A-utoilija, T6 olisi aivan riittävä kone useimmille, mutta Suomessa sen ostamisessa ei vain ole mitään järkeä, koska verotuksen vuoksi T8 on halvempi. Riippuu verotuksesta kumman ostaminen on järkevämpää. T8 tuo mukanaan turhaa painoa.
Ja Teslan periaatteessa kovat myyntiluvut johtunevat juurikin verotuksesta, jonka vuoksi tehokaskaan Tesla ei ole niin kovin kallis. Samasta syystä myös T8 ja esim GLE 500 hybrid ovat "halpoja".
Suomessahan perinteisen tehokkaan auton ostaminen maksaa järjettömästi verrattuna samaan autoon pienemmällä koneella. Sivistysmaissa noin 100 hv:n tehonlisäys maksaa muutamia tonneja, kun Suomessa se voi maksaa kymmeniä tonneja.
A. Ilmeisesti on tulossa Volvolle jokin turboviivettä parantava powerpulse-tekniikka, tuossa alla video insinöörihenkisille. Videon kohdassa 1.09 ainakin luvataan että kiihtyvyys olisi powerpulse-tekniikalla parempi kuin kilpailijoiden kiihtyvyys kolmilitraisella 6-sylinterisellä dieselillä. Ja tämähän on vain mainos, huom.
B. Teknikens Världin juttu samasta asiasta.
http://teknikensvarld.se/powerpulse-ny-teknik-fran-volvo-eliminerar-turbolagg-225534/
"I filmen ovan förklarar Volvo kort hur PowerPulse-systemet fungerar. På bilden nedan illustrerar de hur en av deras bilar med PowerPulse-tekniken ger en omedelbar accelerationsfördel jämfört med andra motorer. Som vi ser ska PowerPulse i en 2,0-liters Volvo-diesel ge bättre gasrespons än konkurrenternas 3,0-liters dieselmotorer utan PowerPulse och betydligt bättre än en 2,0-liters dieselmotor utan tekniken."