Tractest:
"WhatCar ei Ajattelija2015 Audia Volvoon vaihda se on täysin turha luulo. Ajattelija2015 on todellisuudessa vähintäin yhtä uskollinen Audi-kuljettaja kuin minä olen BMW-kuljettaja."
WhatCar:
"Jep tracktest, näin minäkin ajattelin, mutta suurta kärsimystä tuo Audi merkkinä hänelle tuottaa."
Öööö...mitä ihmettä? Miksi en voisi olla Audikuski? Ja mitä kärsimystä Audi minulle tuottaa? Olen ollut erittäin tyytyväinen nykyiseen A5 Audiini.
Ja tracktest, ihan hyvin voin vaihtaa Audin Volvoon. Tällä hetkellä pidän hyvin todennäköisenä, että Volvo S90 tai V90 on seuraava autoni. Toki odotan vielä testejä, koeajoa ja T8:n hinnoittelua. Millä mielellä olen yhtä uskollinen Audi-kuljettaja kuin sinä BMW-kuljettaja? A5 on ainoa Audi, jonka olen omistanut. Käsittääkseni sinä olet ajanut Bemareilla parikymmentä vuotta ja olet sanonut jatkossakin ostavasi Bemareita. Tällaista en ikinä sanoisi mistään automerkistä.
Juuri näissä kommenteissa on sitä merkkifanaattisuutta, jota itse en ymmärrä. Minä ostan vaikka Ladan, jos se tekee mielestäni itselleni hyvän auton. Viimeksi kun ostin autoa, Audi A5 oli melko selkeä valinta itselleni. Tällä hetkellä Audi ei tarjoa yhtään sellaista vaihtoehtoa, joka itseäni kiinnostaisi. Petyin suuresti A4 Audin muotoiluun ja hinnoitteluun. Kun uusi A5 tulee, on muotoilu varmasti parempaa, mutta luultavasti sekin muuttuu melko vähän ja hinnoittelun voinee päätellä pitkälti A4 Audista. Tehokkaammat mallit mieleisilläni varusteilla maksavat aivan liikaa suhteessa vastineelle.
Tällä hetkellä lähinnä Mersu ja Volvo tekevät (tai ovat pian tekemässä) sellaisia autoja, jotka itseäni kiinnostavat. Volvo kuitenkin tarjoaa itselleni huomattavasti paremman vastineen rahalle kuin eemeli, joten luultavasti päädyn Volvoon, jos ja kun autoa vaihdan. Vaikka autot olisivat saman hintaisia, saattaisin siltikin suurella todennäköisyydellä päätyä Volvoon. Mutta tästä huolimatta hatunnosto Mersulle. Pari vuotta vuotta sitten en olisi edes vilkaissut Mersuja (coupe- ja urheilumalleja lukuunottamatta), mutta nyt Mersun perusmallitkin ovat todella tyylikkäitä ja kiinnostavia, kuten C, GLC ja tuleva E.
"Mielenkiintoista, Volvo S90 on saanut palkinnon vuoden 2015 parhaiten muotoillusta tuotantoautosta. Pitkä keula, eli auto on vihdoin palannut alkujuurilleen. Saksalaisautothan ovat kaikki enemmän tai vähemmän tylppänokkaisia ”Kim Jong Un – edition” – tyylisiä."
Ajattelija2015:
"Tässä vielä mielenkiintoinen testi, jonka tuloksia voidaan vain arvuutella, mikäli Volvolta olisi pelissä T8, joka Suomessa on halvempi kuin testin T6. Nyt testin voittaa Q7, Volvo hopealle, Rangelle pronssia ja Bemarille nelossija. Hieman yllättäenkin T6 muuten pärjää suorituskyvyssä erinomaisesti kutoskilpailijoilleen."
Mihin on kadonnut BMW:stä ajamisen ilo ja ohjaustunto? Entä viimeistely ja sisätilojen tyylikkyys? Mukavuus ja ergonimiakin ovat testin heikointa. Moottori sentään on hyvä, toiseksi paras Audin jälkeen. Kovasti tuntuvat tykkäävän tuossa testissä Volvon muotoilusta ja viimeistelystä.
Ajattelija2015 kesällä tulee 30 vuotta BMW:llä. A-utoilija ja kun vaihdetaan miehet testiin ja painotukset niin järjestys on täysin toinen. Te jotka testejä ainoana totuutena tuijotatte, ette ymmärrä autoilusta mitään. On täysin ymmärrettävää, että BMW X5 ei joitakin miellytä ja sekin on hyväksyttävä sillä makuasioista on turha vääntää. Itse olen ison sedanin kannalla ja se on oman tyylini mukainen auto ja koko on BMW 5-sarjassa riittävä ja tarpeeni täyttävä. Varustelu näissä on sitten mielihaluista kiinni, itse valitsen mieluiten täydellä varustelulla olevan BMW:n. Nämä SUV:it ei oikein kiinnosta, uutta tarjoaa ainoastaan BMW 5-sarjan neliveto jos siihen ihan mielenkiinnosta päädyn seuraavaksi aika näyttää.
tracktest:
"A-utoilija ja kun vaihdetaan miehet testiin ja painotukset niin järjestys on täysin toinen. Te jotka testejä ainoana totuutena tuijotatte, ette ymmärrä autoilusta mitään. On täysin ymmärrettävää, että BMW X5 ei joitakin miellytä ja sekin on hyväksyttävä sillä makuasioista on turha vääntää."
Viime aikoina ei ole edes miesten vaihtaminen testiin auttanut järjestykseen tässä isossa SUV-luokassa. Aina sama järjestys testistä toiseen: Audi, Volvo, BMW.
Ehkä BMW:n painotukset on liian urheilullisia tähän luokkaan ja ominta aluetta on matalammat henkilöautot, jolloin se urheilullisuus pääsee oikeuksiinsa. Ei näitä testejä kannata liian tosissaan ottaa tai niistä mieltään pahoittaa, eikä pitää niitä ainoana totuutena.
Volvosta viime aikojen testit ainakin osoittaa sen, että suunta on oikea, kun ajettavuus, muotoilu ja laatuvaikutelma saa kiitosta testistä ja koeajosta toiseen. Itse odotan S90 koeajoja ja testejä, koska ei minullekaan nämä SUV:t merkitse mitään eivätkä kiinnosta omistamisen kannalta.
”Mielenkiintoista, Volvo S90 on saanut palkinnon vuoden 2015 parhaiten muotoillusta tuotantoautosta. Pitkä keula, eli auto on vihdoin palannut alkujuurilleen. Saksalaisautothan ovat kaikki enemmän tai vähemmän tylppänokkaisia ”Kim Jong Un – edition” – tyylisiä.”
A-utoilija en ole ottanut näitä testejä/vertailuja koskaan tosissani, mutta jos BMW pärjää niin hyvä. Tuo on totta että urheilullisuutta on painotettu tässä luokassa BMW:ssä mutta sille on oma kohderyhmänsä sen osoittaa myyntiluvut. Audin ajaminen radalla kaiteeseen ei oikein vakuuta ainakaan minua ajettavuudesta. Pakko miettiä testaajien kykyä käsitellä ajettavuutta kokonaisuutena siitä miten kyseinen auto saa korkeimmat pisteet ajettavuudesta. Näyttää tuo video todella koomiselta, kun miettii että puikoissa on vielä ammattimies ja auto karkaa täysin käsistä. Ei voi kuin ihmetellä ja onhan tuo todella noloa, että sen sai vielä kuvaaja sattumalta nauhalle.
Tämä on tuhanteen kertaan käyty läpi, mutta kukaan ei pelkkiä testejä, eikä varsinkaan niiden tuloksia tuijota. Testaajat painottavat asioita useimmiten melko tasapuolisesti, mutta oikeasti ihmisillä on hyvinkin paljon toisistaan poikkeavia ja jopa ristiriitaisia tarpeita ja haluja. Kun testin painottaa omien tarpeiden ja halujen mukaisesti, niin testi kertookin jo melko paljon.
Testeissä ja etenkin suomalaisissa testeissä useimmat pisteytetyt asiat ovat puhtaita mittaustuloksia, tai ainakin selkeästi havaittavissa olevia juttuja. Jos jokin auto voittaa lähes kaikki mittaukset (melutaso, suorituskyky, kulutus, tilat, jne...), niin on aika selvää, että tällainen auto on teknisesti paras ilman mielihaluihin liittyviä painotuksia. Mutta joku voi arvostaa eniten vaikka melutasoa, jolloin hiljaisin auto saattaa olla se paras, vaikka testissä auto ei olisikaan ollut keskimäärin paras.
Ulkomaisissa testeissä pisteytetään mielestäni usein myös ulkonäköseikkoja ja muitakin enemmän fiilispohjaisia asioita, mikä on ehkä hieman turhaa. Toki hyvän laatuvaikutelman esimerkiksi sisustuksessa voi mainita, mutta kannattaako siitä pisteitä jakaa. Esimerkiksi Volvo on voittanut Q7 Audin muutamassa ulkomaisessa testissä, mutta tällöin perusteluna on lähinnä ollut "fiilispohja", eikä testaus ole yleisestikään perustunut mittauksiin.
Tracktest, minusta tuo on noloa, kun valitat kaiteeseen ajetusta autosta. Jos kuski mokaa, niin miten siitä voi syyttää autoa? Kun joku joskus on sanonut takavetoisia bemareita vaarallisiksi ja näyttänyt jotain onnettomuuskuvia, niin sinä sanot vian olevan kuskissa. Kun Audi ajaa ulos, niin vika onkin autossa. Jospa nyt pitäisit saman linjan riippumatta siitä, ajetaanko ulos Audilla vai Bemarilla.
Ajattelija hyvä nyt on kyse ammatimiehestä kyllä tämä ikävä kyllä menee nyt auton piikkiin. Ja tuossa videossa näkyy selvästi, että mikään ei petä auto vaan puskee itsensä kaiteeseen.
Jos puhutaan siitä mikä tekee ajamisesta vaarallista se on tietenkin kuljettaja, joka ei kykene hallitsemaan autoa puutteellisen ajotaidon tai sitten jonkun muun syyn vuoksi.
Kai nyt on selvää, että auto menee sukkana kaiteeseen sen jälkeen, kun ulkokaarteen puoleinen eturengas ajautuu pois voimakkaasti kallistusta sisäkaarteesta. Siihen asti auto näyttäisi menevän ihan tasapainoisesti, joskin nopeutta on niin paljon, että kaartosäde ei pysy tarpeeksi pienenä. Tuon ammattimiehen tehtävä on viedä autoa rajoilla ja välillä se johtaa rajojen ylittymiseen.
On ikävää kun lähdet tälle henkilökohtaiselle linjalle aina niin kovin helposti. Ihminen jota kutsutaan ammattinsa puolesta ammattikuljetttajaksi on ammatimies siis nämä testaajat jotka rataa kiertää ei ole mitä tahansa ratin pyörittäjiä. Onhan tuolla netissä videoita täysin surkeista kuljettajista joilla on allaan esimerkiksi Audi RS-sarjalainen tai BMW M-sarjalainen ei kai helvetissä auto tee kestään huippukuljettajaa.
Siis ammattikuljettaja ei voi tehdä virhettä ajaessaan äärirajoilla? Ammattikuljettaja ei ole koskaan ajanut Bemarilla ulos? Tracktest yritän olla kohtelias, mutta joskus nuo juttusi ovat vain niin toiselta planeetalta, että en tiedä itkeäkö vai nauraa.
Mitenkä muuten kun F1 autolla tuutataan ulos? Onko kuski kyvytön, vai onko auto vain surkea ajaa?
Tuossa kohtaa rataa on täysin normaalit kallistukset kuten kuuluu ja tuon Audin olisi pitänyt selvitä tuosta helposti. BMW X6 M:llä on ajettu Nürburgring Nordschleife aikaan 8.24 nopeammin siis kuin Audi RS4 Avantilla (B5) 8.25. Tuossa videossa Audi SQ7 ei mene lähellekkään mitään huippuvauhtia.
Autoa ei vain ole saatu sellaiseksi, että sillä tehtäisiin radalla mitään huippuaikoja valitettavasti näin. Nyt ottaa selvästi joillakin koville tämä kyseinen tosiasia.
Formula 1:ssä ei aja yhtäkään surkeaa kuljettajaa sillä jokainen on ammatinsa erinomaisesti osaava huippukuljettaja tämä on fakta. Autoissa on suurimmat erot ja siksi kierrosajat tuolla tasolla vaihtelevat. Ja joku joskus ajaa ulos joka tosin on ilman toisen apua hyvin harvinaista. Yleensä tuolloin joku pettää autosta ja kuljettajasta tulee matkustaja.
Yleensä silloin kun ymmärrys loppuu toisin sanoen argumenttien puute korvautuu säälittävillä solvauksilla. Parempi tosiaan lopettaa hyvän sään aikana ennen kuin homma lähtee kokonaan käsistä vaaran merkit on tosiaan vahvasti ilmassa.
Aika tarkka on sen silmä, joka tuosta videosta laskee auton kierrosajan. Varsinkin kun kyseessä on vieläpä auto, joka on vasta kehitysvaiheessa. Kerrotko tracktest sen, paljonko tuon SQ7:n kierrosaika sitten on, kun tunnut tietävän sen kyvyt radalla? Se pitäisi kuitenkin ymmärtää, ettei tuossa ole tarkoituskaan ajaa mainoskierrosaikaa. Kyseessähän on anturoidun diesel maasturin kehitysversion ratatesti, jossa on tarkoitus testata auton käytöstä ääritilanteissa.
•Lexus USA: 23,234 units
•Mercedes USA: 22,941 units
•BMW USA: 22,498 units
•Audi USA: 11,718 units
Tuollaisia myyntimääriä löytyi netistä.
USA helmikuu.Kaikki mallit.
NHB kehitysvaiheessa tosiaan. Vielä on matkaa siihen, kun saadaan tuo kyseinen SQ7 Audin edellyttämälle tasolle. En silti epäile etteikö siinä onnistuta, mutta jos BMW X6 M:n aikoihin joskus yltää tai edes lähelle nostan hattua ja korkealle.
Ambo kovasti ollaan vielä alkuvaiheessa vuotta, mutta katsellaan asiaa vuoden lopulla ja voidaan toki tehdä kesällä väliraporttia. Hyvin erottuu kolme valmistajaa edukseen, tasaiseen tahtiin mennään varmasti loppuun asti. Audin myynti sakkaa tosin pahasti päästöhuijaukset alkavat pikku hiljaa näkymään myyntimäärissä. Tosin tylsähkön muotoilun merkitys ei ole myöskään osatekijöistä vähäisinpänä.
No nythän tuo auto on esitelty, joten eiköhän siellä Audin edellyttämällä tasolla olla. Videosi on viime kesältä. X6 M on tuntuvasti tehokkaampi ja korimalliltaan matalampi kuin Audi SQ7. Aika huono verrokki. Miten olisi vertailu vaikka X5 m50d:n kanssa? Toki Cayennellä on Nürburgringillä alitettu 8 minuutin raja, mutta tuossa Cayennessä oli tehoa paljon enemmän kuin Audin dieselmyllyssä.
NHB olen kyllä kartalla näistä asioista ei siinä mitään. Audi SQ7 facelift tulee aikanaan ja se kehitysversio on sitten valmis haasteisiin ei tämä. Nämä ovat verrokit tosin uusi BMW X6 M tulee olemaan yli 600 hp tehoilla huomattavasti nopeampi, kuin tuo 555 hp versio X6 M:stä jolla kyseinen aika on ajettu.
NHB en löytänyt vahvistusta tuolle väitteelle, että Porsche Cayenne:llä olisi ajettu tuo 8 minuutin alitus Nürburgring Nordschleifellä. Tämä aika löytyi viralliselta sivulta Porsche Cayenne (Mk II) 8.19. Päivitetyltä sivulta löytyi. Aivan oikein Porsche Cayenne Turbo S (958.2) 7.59.74
Lexus RX:n myynti USA:ssa helmikuu 2016 , 7192kpl.
Laitatko Ajattelija 20XX linkin mistä nuo US-myyntitilastot löytyvät, olisi kiva katsella mikä siellä myy. Kiitos!
WhatCar:
"Ja Ajattelija20XX Audi-kuski ?
Aika p merkin olet itsellesi valinnut…"
Tractest:
"WhatCar ei Ajattelija2015 Audia Volvoon vaihda se on täysin turha luulo. Ajattelija2015 on todellisuudessa vähintäin yhtä uskollinen Audi-kuljettaja kuin minä olen BMW-kuljettaja."
WhatCar:
"Jep tracktest, näin minäkin ajattelin, mutta suurta kärsimystä tuo Audi merkkinä hänelle tuottaa."
Öööö...mitä ihmettä? Miksi en voisi olla Audikuski? Ja mitä kärsimystä Audi minulle tuottaa? Olen ollut erittäin tyytyväinen nykyiseen A5 Audiini.
Ja tracktest, ihan hyvin voin vaihtaa Audin Volvoon. Tällä hetkellä pidän hyvin todennäköisenä, että Volvo S90 tai V90 on seuraava autoni. Toki odotan vielä testejä, koeajoa ja T8:n hinnoittelua. Millä mielellä olen yhtä uskollinen Audi-kuljettaja kuin sinä BMW-kuljettaja? A5 on ainoa Audi, jonka olen omistanut. Käsittääkseni sinä olet ajanut Bemareilla parikymmentä vuotta ja olet sanonut jatkossakin ostavasi Bemareita. Tällaista en ikinä sanoisi mistään automerkistä.
Juuri näissä kommenteissa on sitä merkkifanaattisuutta, jota itse en ymmärrä. Minä ostan vaikka Ladan, jos se tekee mielestäni itselleni hyvän auton. Viimeksi kun ostin autoa, Audi A5 oli melko selkeä valinta itselleni. Tällä hetkellä Audi ei tarjoa yhtään sellaista vaihtoehtoa, joka itseäni kiinnostaisi. Petyin suuresti A4 Audin muotoiluun ja hinnoitteluun. Kun uusi A5 tulee, on muotoilu varmasti parempaa, mutta luultavasti sekin muuttuu melko vähän ja hinnoittelun voinee päätellä pitkälti A4 Audista. Tehokkaammat mallit mieleisilläni varusteilla maksavat aivan liikaa suhteessa vastineelle.
Tällä hetkellä lähinnä Mersu ja Volvo tekevät (tai ovat pian tekemässä) sellaisia autoja, jotka itseäni kiinnostavat. Volvo kuitenkin tarjoaa itselleni huomattavasti paremman vastineen rahalle kuin eemeli, joten luultavasti päädyn Volvoon, jos ja kun autoa vaihdan. Vaikka autot olisivat saman hintaisia, saattaisin siltikin suurella todennäköisyydellä päätyä Volvoon. Mutta tästä huolimatta hatunnosto Mersulle. Pari vuotta vuotta sitten en olisi edes vilkaissut Mersuja (coupe- ja urheilumalleja lukuunottamatta), mutta nyt Mersun perusmallitkin ovat todella tyylikkäitä ja kiinnostavia, kuten C, GLC ja tuleva E.
"Mielenkiintoista, Volvo S90 on saanut palkinnon vuoden 2015 parhaiten muotoillusta tuotantoautosta. Pitkä keula, eli auto on vihdoin palannut alkujuurilleen. Saksalaisautothan ovat kaikki enemmän tai vähemmän tylppänokkaisia ”Kim Jong Un – edition” – tyylisiä."
cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2015/12/Bild-Vergleich-BMW-5er-F10-LCI-Volvo-S90-Limousine-2016-03.jpg
Tuossa kuvassa näyttää siltä, että Bemarissa on pidempi matka keulata tuulilasin etureunaan kuin Volvossa.
Ajattelija2015:
"Tässä vielä mielenkiintoinen testi, jonka tuloksia voidaan vain arvuutella, mikäli Volvolta olisi pelissä T8, joka Suomessa on halvempi kuin testin T6. Nyt testin voittaa Q7, Volvo hopealle, Rangelle pronssia ja Bemarille nelossija. Hieman yllättäenkin T6 muuten pärjää suorituskyvyssä erinomaisesti kutoskilpailijoilleen."
http://www.caranddriver.com/comparisons/2017-audi-q7-30t-vs-2015-bmw-x5-xdrive35i-2015-land-rover-range-rover-sport-hse-2016-volvo-xc90-t6-awd-inscription-comparison-test
Mielenkiintoista tuossa testissä on miten selvästi BMW X5 häviää Audille ja Volvolle, vaikka sekin on melko tuore malli eli esitelty 2013.
Arvosanat järjestyksessä: Audi, Volvo, Land Rover, BMW
Driver Comfort 10 9 8 7
Ergonomics 9 8 8 7
Fit and Finish 10 10 7 8
Interior Styling 9 10 7 6
Exterior Styling 7 10 10 7
Acceleration 20 18 19 19
Flexibility 3 2 4 3
Fuel Economy 10 10 8 10
Steering Feel 9 10 9 6
Brake Feel 9 8 8 8
Handling 10 9 8 7
Ride 9 10 8 8
Fun to Drive 21 19 18 15
Mihin on kadonnut BMW:stä ajamisen ilo ja ohjaustunto? Entä viimeistely ja sisätilojen tyylikkyys? Mukavuus ja ergonimiakin ovat testin heikointa. Moottori sentään on hyvä, toiseksi paras Audin jälkeen. Kovasti tuntuvat tykkäävän tuossa testissä Volvon muotoilusta ja viimeistelystä.
Ajattelija2015 kesällä tulee 30 vuotta BMW:llä. A-utoilija ja kun vaihdetaan miehet testiin ja painotukset niin järjestys on täysin toinen. Te jotka testejä ainoana totuutena tuijotatte, ette ymmärrä autoilusta mitään. On täysin ymmärrettävää, että BMW X5 ei joitakin miellytä ja sekin on hyväksyttävä sillä makuasioista on turha vääntää. Itse olen ison sedanin kannalla ja se on oman tyylini mukainen auto ja koko on BMW 5-sarjassa riittävä ja tarpeeni täyttävä. Varustelu näissä on sitten mielihaluista kiinni, itse valitsen mieluiten täydellä varustelulla olevan BMW:n. Nämä SUV:it ei oikein kiinnosta, uutta tarjoaa ainoastaan BMW 5-sarjan neliveto jos siihen ihan mielenkiinnosta päädyn seuraavaksi aika näyttää.
tracktest:
"A-utoilija ja kun vaihdetaan miehet testiin ja painotukset niin järjestys on täysin toinen. Te jotka testejä ainoana totuutena tuijotatte, ette ymmärrä autoilusta mitään. On täysin ymmärrettävää, että BMW X5 ei joitakin miellytä ja sekin on hyväksyttävä sillä makuasioista on turha vääntää."
Viime aikoina ei ole edes miesten vaihtaminen testiin auttanut järjestykseen tässä isossa SUV-luokassa. Aina sama järjestys testistä toiseen: Audi, Volvo, BMW.
Ehkä BMW:n painotukset on liian urheilullisia tähän luokkaan ja ominta aluetta on matalammat henkilöautot, jolloin se urheilullisuus pääsee oikeuksiinsa. Ei näitä testejä kannata liian tosissaan ottaa tai niistä mieltään pahoittaa, eikä pitää niitä ainoana totuutena.
Volvosta viime aikojen testit ainakin osoittaa sen, että suunta on oikea, kun ajettavuus, muotoilu ja laatuvaikutelma saa kiitosta testistä ja koeajosta toiseen. Itse odotan S90 koeajoja ja testejä, koska ei minullekaan nämä SUV:t merkitse mitään eivätkä kiinnosta omistamisen kannalta.
”Mielenkiintoista, Volvo S90 on saanut palkinnon vuoden 2015 parhaiten muotoillusta tuotantoautosta. Pitkä keula, eli auto on vihdoin palannut alkujuurilleen. Saksalaisautothan ovat kaikki enemmän tai vähemmän tylppänokkaisia ”Kim Jong Un – edition” – tyylisiä.”
cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2015/12/Bild-Vergleich-BMW-5er-F10-LCI-Volvo-S90-Limousine-2016-03.jpg
Tuossa kuvassa näyttää siltä, että Bemarissa on pidempi matka keulata tuulilasin etureunaan kuin Volvossa."
Sivuprofiili on Volvossa hieman linjakkaampi ja Volvo on vähemmän pullea. Takapuskuria tosin voisi lyhentää puoleen nykyisestä.
Ja auton muotoilijahan on saksalainen, joku Thomas Ingelath.
A-utoilija en ole ottanut näitä testejä/vertailuja koskaan tosissani, mutta jos BMW pärjää niin hyvä. Tuo on totta että urheilullisuutta on painotettu tässä luokassa BMW:ssä mutta sille on oma kohderyhmänsä sen osoittaa myyntiluvut. Audin ajaminen radalla kaiteeseen ei oikein vakuuta ainakaan minua ajettavuudesta. Pakko miettiä testaajien kykyä käsitellä ajettavuutta kokonaisuutena siitä miten kyseinen auto saa korkeimmat pisteet ajettavuudesta. Näyttää tuo video todella koomiselta, kun miettii että puikoissa on vielä ammattimies ja auto karkaa täysin käsistä. Ei voi kuin ihmetellä ja onhan tuo todella noloa, että sen sai vielä kuvaaja sattumalta nauhalle.
Tämä on tuhanteen kertaan käyty läpi, mutta kukaan ei pelkkiä testejä, eikä varsinkaan niiden tuloksia tuijota. Testaajat painottavat asioita useimmiten melko tasapuolisesti, mutta oikeasti ihmisillä on hyvinkin paljon toisistaan poikkeavia ja jopa ristiriitaisia tarpeita ja haluja. Kun testin painottaa omien tarpeiden ja halujen mukaisesti, niin testi kertookin jo melko paljon.
Testeissä ja etenkin suomalaisissa testeissä useimmat pisteytetyt asiat ovat puhtaita mittaustuloksia, tai ainakin selkeästi havaittavissa olevia juttuja. Jos jokin auto voittaa lähes kaikki mittaukset (melutaso, suorituskyky, kulutus, tilat, jne...), niin on aika selvää, että tällainen auto on teknisesti paras ilman mielihaluihin liittyviä painotuksia. Mutta joku voi arvostaa eniten vaikka melutasoa, jolloin hiljaisin auto saattaa olla se paras, vaikka testissä auto ei olisikaan ollut keskimäärin paras.
Ulkomaisissa testeissä pisteytetään mielestäni usein myös ulkonäköseikkoja ja muitakin enemmän fiilispohjaisia asioita, mikä on ehkä hieman turhaa. Toki hyvän laatuvaikutelman esimerkiksi sisustuksessa voi mainita, mutta kannattaako siitä pisteitä jakaa. Esimerkiksi Volvo on voittanut Q7 Audin muutamassa ulkomaisessa testissä, mutta tällöin perusteluna on lähinnä ollut "fiilispohja", eikä testaus ole yleisestikään perustunut mittauksiin.
Ei ole ihme että uusi Volvo miellyttää myös minua, on siinä BMW 5-sarjan F10:n kanssa paljon samaa näköä ja sisustuksia myöten.
http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2015/12/Bild-Vergleich-BMW-5er-F10-LCI-Volvo-S90-Limousine-2016-03.jpg
Tracktest, minusta tuo on noloa, kun valitat kaiteeseen ajetusta autosta. Jos kuski mokaa, niin miten siitä voi syyttää autoa? Kun joku joskus on sanonut takavetoisia bemareita vaarallisiksi ja näyttänyt jotain onnettomuuskuvia, niin sinä sanot vian olevan kuskissa. Kun Audi ajaa ulos, niin vika onkin autossa. Jospa nyt pitäisit saman linjan riippumatta siitä, ajetaanko ulos Audilla vai Bemarilla.
Ajattelija hyvä nyt on kyse ammatimiehestä kyllä tämä ikävä kyllä menee nyt auton piikkiin. Ja tuossa videossa näkyy selvästi, että mikään ei petä auto vaan puskee itsensä kaiteeseen.
Jos puhutaan siitä mikä tekee ajamisesta vaarallista se on tietenkin kuljettaja, joka ei kykene hallitsemaan autoa puutteellisen ajotaidon tai sitten jonkun muun syyn vuoksi.
Netistä ei siis löydy yhtään videota, jossa ammattikuljettaja tuuttaa vaikka M3 Bemarin ulos? Älä nyt tracktest tee itsestäsi typerää.
Kai nyt on selvää, että auto menee sukkana kaiteeseen sen jälkeen, kun ulkokaarteen puoleinen eturengas ajautuu pois voimakkaasti kallistusta sisäkaarteesta. Siihen asti auto näyttäisi menevän ihan tasapainoisesti, joskin nopeutta on niin paljon, että kaartosäde ei pysy tarpeeksi pienenä. Tuon ammattimiehen tehtävä on viedä autoa rajoilla ja välillä se johtaa rajojen ylittymiseen.
On ikävää kun lähdet tälle henkilökohtaiselle linjalle aina niin kovin helposti. Ihminen jota kutsutaan ammattinsa puolesta ammattikuljetttajaksi on ammatimies siis nämä testaajat jotka rataa kiertää ei ole mitä tahansa ratin pyörittäjiä. Onhan tuolla netissä videoita täysin surkeista kuljettajista joilla on allaan esimerkiksi Audi RS-sarjalainen tai BMW M-sarjalainen ei kai helvetissä auto tee kestään huippukuljettajaa.
Siis ammattikuljettaja ei voi tehdä virhettä ajaessaan äärirajoilla? Ammattikuljettaja ei ole koskaan ajanut Bemarilla ulos? Tracktest yritän olla kohtelias, mutta joskus nuo juttusi ovat vain niin toiselta planeetalta, että en tiedä itkeäkö vai nauraa.
Mitenkä muuten kun F1 autolla tuutataan ulos? Onko kuski kyvytön, vai onko auto vain surkea ajaa?
Tuossa kohtaa rataa on täysin normaalit kallistukset kuten kuuluu ja tuon Audin olisi pitänyt selvitä tuosta helposti. BMW X6 M:llä on ajettu Nürburgring Nordschleife aikaan 8.24 nopeammin siis kuin Audi RS4 Avantilla (B5) 8.25. Tuossa videossa Audi SQ7 ei mene lähellekkään mitään huippuvauhtia.
Autoa ei vain ole saatu sellaiseksi, että sillä tehtäisiin radalla mitään huippuaikoja valitettavasti näin. Nyt ottaa selvästi joillakin koville tämä kyseinen tosiasia.
Formula 1:ssä ei aja yhtäkään surkeaa kuljettajaa sillä jokainen on ammatinsa erinomaisesti osaava huippukuljettaja tämä on fakta. Autoissa on suurimmat erot ja siksi kierrosajat tuolla tasolla vaihtelevat. Ja joku joskus ajaa ulos joka tosin on ilman toisen apua hyvin harvinaista. Yleensä tuolloin joku pettää autosta ja kuljettajasta tulee matkustaja.
Sanattomaksi vetää....parempi lopettaa tähän.
Yleensä silloin kun ymmärrys loppuu toisin sanoen argumenttien puute korvautuu säälittävillä solvauksilla. Parempi tosiaan lopettaa hyvän sään aikana ennen kuin homma lähtee kokonaan käsistä vaaran merkit on tosiaan vahvasti ilmassa.
Aika tarkka on sen silmä, joka tuosta videosta laskee auton kierrosajan. Varsinkin kun kyseessä on vieläpä auto, joka on vasta kehitysvaiheessa. Kerrotko tracktest sen, paljonko tuon SQ7:n kierrosaika sitten on, kun tunnut tietävän sen kyvyt radalla? Se pitäisi kuitenkin ymmärtää, ettei tuossa ole tarkoituskaan ajaa mainoskierrosaikaa. Kyseessähän on anturoidun diesel maasturin kehitysversion ratatesti, jossa on tarkoitus testata auton käytöstä ääritilanteissa.
•Lexus USA: 23,234 units
•Mercedes USA: 22,941 units
•BMW USA: 22,498 units
•Audi USA: 11,718 units
Tuollaisia myyntimääriä löytyi netistä.
USA helmikuu.Kaikki mallit.
Jos on kokematon kuski ja paljon tehoa niin voi käydä näin.
NHB kehitysvaiheessa tosiaan. Vielä on matkaa siihen, kun saadaan tuo kyseinen SQ7 Audin edellyttämälle tasolle. En silti epäile etteikö siinä onnistuta, mutta jos BMW X6 M:n aikoihin joskus yltää tai edes lähelle nostan hattua ja korkealle.
Ambo kovasti ollaan vielä alkuvaiheessa vuotta, mutta katsellaan asiaa vuoden lopulla ja voidaan toki tehdä kesällä väliraporttia. Hyvin erottuu kolme valmistajaa edukseen, tasaiseen tahtiin mennään varmasti loppuun asti. Audin myynti sakkaa tosin pahasti päästöhuijaukset alkavat pikku hiljaa näkymään myyntimäärissä. Tosin tylsähkön muotoilun merkitys ei ole myöskään osatekijöistä vähäisinpänä.
No nythän tuo auto on esitelty, joten eiköhän siellä Audin edellyttämällä tasolla olla. Videosi on viime kesältä. X6 M on tuntuvasti tehokkaampi ja korimalliltaan matalampi kuin Audi SQ7. Aika huono verrokki. Miten olisi vertailu vaikka X5 m50d:n kanssa? Toki Cayennellä on Nürburgringillä alitettu 8 minuutin raja, mutta tuossa Cayennessä oli tehoa paljon enemmän kuin Audin dieselmyllyssä.
NHB olen kyllä kartalla näistä asioista ei siinä mitään. Audi SQ7 facelift tulee aikanaan ja se kehitysversio on sitten valmis haasteisiin ei tämä. Nämä ovat verrokit tosin uusi BMW X6 M tulee olemaan yli 600 hp tehoilla huomattavasti nopeampi, kuin tuo 555 hp versio X6 M:stä jolla kyseinen aika on ajettu.
NHB en löytänyt vahvistusta tuolle väitteelle, että Porsche Cayenne:llä olisi ajettu tuo 8 minuutin alitus Nürburgring Nordschleifellä. Tämä aika löytyi viralliselta sivulta Porsche Cayenne (Mk II) 8.19. Päivitetyltä sivulta löytyi. Aivan oikein Porsche Cayenne Turbo S (958.2) 7.59.74