@_Quu kirjoitti:
Ympäristönkannalta hybridi on suuri huijaus. (muuten miellyttävä kokonaisuus)
Akkuteollisuus nakertaa uusiutumattomat luonnonvarat ja kulutus/päästöerot on kokonaisuudenkannalta mitättömiä.
@_Quu kirjoitti:
Ympäristönkannalta hybridi on suuri huijaus. (muuten miellyttävä kokonaisuus)
Akkuteollisuus nakertaa uusiutumattomat luonnonvarat ja kulutus/päästöerot on kokonaisuudenkannalta mitättömiä.
Pistokehybridi on sähköauton ja PoMo-auton yhdistelmä, ei siis huijaus päästöjen kannalta siltä osalta, mitä kuski käyttää pistorasiasta imettyjä ampeereja.
Pistokehybridissähän on kaikki, mitä sähköajoon tarvitaan, akkujen kapasiteetti vain on turhan pieni. Eiköhän se puoli korjaannu koko ajan ja kunnollisia latausmahdollisuuksia odotellessa lataushybridi on ykköspeli. Täyssähkö vaatii jo jonkin asteista vihkiytymistä nimenomaan sähköajoon, koska joutuu suunnittelemaan menemisiään auton latauksen ehdoilla. Lataushybridissä on aina polttoaine backuppina.
Ensin akkujen vaatima kaivosteollisuus tuhoaa uusiutumattomia luonnonvaroja ja tuho jatkuu pistokehybridi pistokkeeseen tuotetun virrantuotannon hiilen, turpeen, öljyn ym. uusiutumattomien luonnonvarojen tuhoamisella.
Nykyinen polttomoottori onkin egoloogisin niin kauan öljyä ja uusiutuvia biokaasuja riittää.
@_Quu kirjoitti:
Ensin akkujen vaatima kaivosteollisuus tuhoaa uusiutumattomia luonnonvaroja ja tuho jatkuu pistokehybridi pistokkeeseen tuotetun virrantuotannon hiilen, turpeen, öljyn ym. uusiutumattomien luonnonvarojen tuhoamisella.
Nykyinen polttomoottori onkin egoloogisin niin kauan öljyä ja uusiutuvia biokaasuja riittää.
Taas olisi väittelyä tarjolla.....
Vuosia sitten otsonikato oli kovasti tapetilla ollut puheenaihe. Ropelipäät ja muut asiantuntijat väittivät, että freonin käytöstä se johtuu ja jopa niin pitkälle meneviä vaatimuksia esitettiin kuin, että freonin käyttö jääkaappien kylmäaineena pitää lopettaa. Monet , jääkaappiteollisuus mukaan lukien, tietysti vastustivat ajatusta freonin kieltämisestä, eihän sillä kuitenkaan olisi vaikutusta. Freon kuitenkin kiellettiin.
Ja olikohan se viime vuonna vai edellisenä, kun huomattiin otsoniaukon alkaneen uudestaan kasvaa vuosia jatkuneen tilanteen parantumisen jälkeen. Jäljet johtivat Kiinaan, jossa taas oli alettu päästää freonia ilmakehään.
Itse en ole vakuuttunut, että ihminen voi kontrolloida maapallon lämpenemistä, mutta freon on hyvä esimerkki, että ainakin voidaan huolehtia siitä, ettei ihmisen oma toiminta aiheuta turhaa kuormaa maapallolle. Jääkaapit kylmenevät edelleen vaikka freonia ei käytetäkään. Insinööripuolen ropelipäät siis ottivat kopin ja hoitivat homman. Sama onnistuu liikenteessä.
Liikenteen CO2-päästöjen vähentämiseen on olemassa pohjimmiltaan yksinkertainen ratkaisu: aletaan ajaa sähkö- tai kaasuautoilla.
Autojen valmistuksen ja sähköntuotannon päästöongelmat on myös ratkaistava mahdollisimman lyhyellä aikavälillä.
Aloitetaan auton käyttövoima-päästöjen alentaminen saman tien, koska se on mahdollista nyt saman tien. Menet vain maanantaina kauppaan tilaamaan pistokehybridin, kaasuaton tai täyssähköauton. Silloin olet aloittanut asian eteen tekemisen. Ja palkinnoksi saat vielä laadukkaan edistyksellisen auton, jota jotkut saattavat jopa Premiumiksi tituleerata.
Poliitikkojen sitten pitää hoitaa infrastruktuuri-laivan kurssin kääntäminen.
Ympäristöystävällisin auto on elinkaarensa aikana kaivosmontulta paaliin polttomoottori päästöjä jo pitkälti suodattavaa järjestelmää kehittämällä.
Nyt on suurta hämäystä kaikenlaiset hybridiviritelmät mitkä tupruttaa fossiilisia usein enemmän kuin kehittynyt pienikulutuksinen diesel.
Sähköverkon mittava virittäminen oikeasti varteenotettavana autoilun energiana on vielä "valovuosien" päässä
Suuri ratkaisematon asia on maailmanlaajuisesti (Suomikin on osin tuontisähkön varassa) miten se sähkö tuotetaan sinne lataustolpalle. Suomen ilmasto vaatii jo paljon asuntojen lämmitykseen sähköä.
Sähköautoiluun mennään, mutta kustannuksien vuoksi täyssähköily vie sen toistaiseksi viihteen puolelle. Tesla on alumiinia ja se ryökäle ei ruostu edes suolassa (mina haluta se). Kaksi tuttua on tilannut sellaisen, toinen sen kolmosen ja toinen sen 120000€ maksavan jota ei vielä vähään aikaan saa. Ei, en aio edes kokeilla niitä, oma autoni tuntuu sen jälkeen kuormamatolaatikolta. Itse mietin myös ”ylimenokaudeksi” tuota 99€/kk (kolmeksi vuodeksi) maksavaa bensiini osamaksu/leasing autoa, myyden oman autoni, jolla vielä on reilusti arvoa. Odotellessani muutan myös sähkökitarani ekokaasukitaraksi, sillä se on vieläkin ekologisempaa.
HybridRules, minkälaiseen toteutuneeseen polttoaineenkulutukseen pääset keskimäärin? Ihan vain mielenkiinnosta kun olen laittamassa tilauspapereita sisään.
Olen tullut sellaiseen tulokseen, että koko ajohistorian keskikulutusta ei oikein kannata seurata, koska se riippuu niin tyystin, minkälaista ajoa on. Siksipä ajelenkin nyttemmin sen osamatkamittarin kulutus näytöllä, joka nollautuu automaattisesti aina neljän tunnin pysäköinnin jälkeen.
Sain auton marraskuussa 2017 ja kokomatkan keskikulutus oli talven aikana 6,7 litran tietämillä. Nyt n. 35000 kilometrin keskikulutus on 5.53litraa. Luvut tulevat tankkausten perusteella excel-taulukosta eli niissä on myös webaston käyttämä bensa.
Kesällä osamatkan keskikulutus oli parhaimmillaan alta 4 litraa.
Minusta oleellisinta on kuitenkin se, että paikalliset ajot ajan 99 prosenttisesti 0 litraa kulutuksella ja esim. 300per sivu asiakaskäynnit 6.9 - 7.5 litraa. Motarinopeuksissa meinaa nousta jopa yhdeksään, mutta sitten täytyy höllentää tientukkonopeuteen yhdeksäänkymppiin, ja taas tokenee.
Sanoisin, että pitkien matkojen kulutus on hyvinkin siedettävä kokoisekseen autoksi ja ei-niin-virtaviivaisella muotoilulla.
Ja kaupunkiajo on nollalitraa tai luokkaa 4 litraa, jos on akku päässyt tyhjenemään jo aikaisemmin.
Kaupunkiajossa mennään melko paljon itseladatulla sähköllä, maantieajossakin jonkin verran.
Ihan kohtuullista. V60llä pitäisi koon ja painon myötä päästä vähän pienempään vielä. Nykyinen bensa-Subaru vie ajotietokoneen mukaan 8,7 joten huonommaksi ei kaiken järjen mukaan pitäisi mennä
Kaasuauton osalta pitää sitten valita biokaasu, ei maan alta pumpattava maakaasu. Vähän sama valinta kuin dieselissä voi valita biodieselin (MY) ja fossiilisen välillä.
@M880 kirjoitti:
Ihan kohtuullista. V60llä pitäisi koon ja painon myötä päästä vähän pienempään vielä. Nykyinen bensa-Subaru vie ajotietokoneen mukaan 8,7 joten huonommaksi ei kaiken järjen mukaan pitäisi mennä
Tiedän varmuudella, että XC60T8 kulkee keveämmin kuin minun auto, joten V60 myös menee vähemmällä. On nimittäin tasan samaa n. 40km matkaa ajettu sekä XC90T8:lla että XC60T8:lla ja kyllä ysikymppinen jää toiseksi sähkösäteessä joten miksei bensan kulutuksessakin.
Mutta kuskilla on pistokehybridin kanssa huomattavasti suurempi valta säästää tai tuhlata kuin bensamobiililla kurvaillessa.
Analyysi: Suomelle ei ehkä jää muuta mahdollisuutta kuin kieltää uusien bensiini- ja dieselautojen myynti vuonna 2030 https://yle.fi/uutiset/3-10613293
Vaikka 2030 tuntuukin tulevan pian, on siihen tekniikan kehittymisen kannalta todella pitkä aika, yli vuosikymmen. Suuret valmistajatkin ovat kääntämässä laivaansa, mm VW on ilmoittanut lopettavansa polttomoottorialustalle tehtävien autojensa kehityksen 2026.
”Deloitten mukaan täyssähköautot valtaavat 70 prosenttia kaikista sähköistettyjen autojen markkinoista vuoteen 2030 mennessä.” Siis sähköistettyjen autojen, eli hybridien tulevaisuus on ymmärrettävästi väliaikaista. Morgan Stanleyn analyytikot sen sijaan puhuvat pehmeitä. Dacia Sanderon myyntihinta suomessa on alle 10 000€, vastaavaa sähköautoa tuskin tulee saamaan sen halvemmalla. Tarvitaan hyvin merkittävää akkutekniikan edistystä tuon toteutumiseksi. Koko Afrikka ja Australiako nyt pitäisi ehtiä sähkötolpittamaan. Vaikka euroopan liikenne hyvää vauhtia sähköistyy, se ei käy niin kaikkialla. Useilla öljyntuottajamailla ei ole kiireitä, eikä intressejä muutoksiin. Esim. Venezuelassa yhdellä dollarilla saa tankattua 700 henkilöautoa.
Näiltä sähköauton vouhottajat on syrjäyttäneet kokonaan mistä ja miten se sähkö sinne toppaan tullee.
Spede naisten logiikka oli aikaansa edellä kun siinä kysyttiin, mihin sitä ydinvoimalaa tarvitaan sähköähän saa tuosta seinäpistorasiasta
@_Quu kirjoitti:
Näiltä sähköauton vouhottajat on syrjäyttäneet kokonaan mistä ja miten se sähkö sinne toppaan tullee.
Spede naisten logiikka oli aikaansa edellä kun siinä kysyttiin, mihin sitä ydinvoimalaa tarvitaan sähköähän saa tuosta seinäpistorasiasta
Ymmärtääkseni sähkö autoihin tulee ihan samoista voimaloista kuin muuhunkin käyttöön. Onko sulla jotain yllättävää tietoa aiheesta?
@_Quu kirjoitti:
Näiltä sähköauton vouhottajat on syrjäyttäneet kokonaan mistä ja miten se sähkö sinne toppaan tullee.
Spede naisten logiikka oli aikaansa edellä kun siinä kysyttiin, mihin sitä ydinvoimalaa tarvitaan sähköähän saa tuosta seinäpistorasiasta
Ymmärtääkseni sähkö autoihin tulee ihan samoista voimaloista kuin muuhunkin käyttöön. Onko sulla jotain yllättävää tietoa aiheesta?
No on, Saksa ajaa nykyisellekin kulutukselle tärkeitä voimaloita alas juuri samaan aikaan oletettuun sähköautojen nousukauteen mennessä.
Suomi on tässä pelissä kärpäsen jne. eikä ihan oikeasti sitäkään.
@_Quu kirjoitti:
No on, Saksa ajaa nykyisellekin kulutukselle tärkeitä voimaloita alas juuri samaan aikaan oletettuun sähköautojen nousukauteen mennessä.
Suomi on tässä pelissä kärpäsen jne. eikä ihan oikeasti sitäkään.
Käytännössä joka paikassa ajetaan alas vanhaa ja rakennetaan uutta tuotantoa - niin Saksassakin. Mitä sitten?
@_Quu kirjoitti:
No on, Saksa ajaa nykyisellekin kulutukselle tärkeitä voimaloita alas juuri samaan aikaan oletettuun sähköautojen nousukauteen mennessä.
Suomi on tässä pelissä kärpäsen jne. eikä ihan oikeasti sitäkään.
Käytännössä joka paikassa ajetaan alas vanhaa ja rakennetaan uutta tuotantoa - niin Saksassakin. Mitä sitten?
Uutta sähköntuotantoa. Saksa on kuluvalla vuosituhannella vähentänyt ydin- ja hiilivoiman käyttöä huippuvuosista komanneksen, mutta on rakentanut uutta korvaavaa tuotantoa enemmän kuin mitä noissa vähennyksissä on menetetty.
Selkeä enemmistö kansanedustajista torjuu IS:n kyselyssä liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijatyöryhmän esityksen uusien bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämisestä viimeistään vuoteen 2035 mennessä.
52 kansanedustajaa vastusti kyselyssä täyskieltoa ja 19 kannatti. 31 kansanedustajaa ei joko vastannut asiaa koskevaan kysymykseen tai ei osannut antaa selkeää vastausta.
Suomessa menee hyvin. 27.1.2019 klo 9:07:
Pientä pakkasta: Helsinki -22, Jyväskylä -25, Rovaniemi -24.
Sähkönkulutus 12 823 MW, tuotanto 8 933 MW, tuonti 3 876 MW.
Tuulivoimaa Suomen tuotannosta huimat 267 MW, 2% kulutuksesta.
Kiinan kaivokset ovat maailman vaarallisimpien joukossa. Niissä sattuvissa onnettomuuksissa kuolee keskimäärin 13 kaivostyöläistä joka päivä.
Kaivosyhtiöiden sanotaan pitävän kaivosten suuria tuotantomääriä turvallisuutta tärkeämpänä. Kiinassa hiilen ja metallien kysyntä on kovaa maan nopean talouskasvun vuoksi.
Lähteet: AP, YLE Uutiset
Quu:
Ja seuraavaksi ne 30 miljoonaa akkua vuodessa vain Kiinan markkinoille.
Ei ne akkujenvaatimat metallit puussa kasva.
@Yosemite J kirjoitti:
Suomessa menee hyvin. 27.1.2019 klo 9:07:
Pientä pakkasta: Helsinki -22, Jyväskylä -25, Rovaniemi -24.
Sähkönkulutus 12 823 MW, tuotanto 8 933 MW, tuonti 3 876 MW.
Tuulivoimaa Suomen tuotannosta huimat 267 MW, 2% kulutuksesta.
Viime vuonna Suomessa tehdystä sähköstä tehtiin 9 prosenttia tuulivoimalla. Se on niin paljon enemmän kuin turpeen tai maakaasun osuus ja samaa luokkaa kivihiilen kanssa. Kun katsoo, miten tuulivoiman tuotanto, eri energiamuotojen hinnat ja päästötavoitteet ovat kehittyneet viime vuosina, niin on helppo todeta tuulivoiman osuuden kasvavan merkittävästi tuostakin.
Puhumattakaan siitä kuinka se nakertaa verokertymää, no me peruspolttiksilla ajavathan se kohta huomataan vuosittaisessa käyttöverossa.
Pistokehybridi on sähköauton ja PoMo-auton yhdistelmä, ei siis huijaus päästöjen kannalta siltä osalta, mitä kuski käyttää pistorasiasta imettyjä ampeereja.
Pistokehybridissähän on kaikki, mitä sähköajoon tarvitaan, akkujen kapasiteetti vain on turhan pieni. Eiköhän se puoli korjaannu koko ajan ja kunnollisia latausmahdollisuuksia odotellessa lataushybridi on ykköspeli. Täyssähkö vaatii jo jonkin asteista vihkiytymistä nimenomaan sähköajoon, koska joutuu suunnittelemaan menemisiään auton latauksen ehdoilla. Lataushybridissä on aina polttoaine backuppina.
Ensin akkujen vaatima kaivosteollisuus tuhoaa uusiutumattomia luonnonvaroja ja tuho jatkuu pistokehybridi pistokkeeseen tuotetun virrantuotannon hiilen, turpeen, öljyn ym. uusiutumattomien luonnonvarojen tuhoamisella.
Nykyinen polttomoottori onkin egoloogisin niin kauan öljyä ja uusiutuvia biokaasuja riittää.
Taas olisi väittelyä tarjolla.....
Vuosia sitten otsonikato oli kovasti tapetilla ollut puheenaihe. Ropelipäät ja muut asiantuntijat väittivät, että freonin käytöstä se johtuu ja jopa niin pitkälle meneviä vaatimuksia esitettiin kuin, että freonin käyttö jääkaappien kylmäaineena pitää lopettaa. Monet , jääkaappiteollisuus mukaan lukien, tietysti vastustivat ajatusta freonin kieltämisestä, eihän sillä kuitenkaan olisi vaikutusta. Freon kuitenkin kiellettiin.
Ja olikohan se viime vuonna vai edellisenä, kun huomattiin otsoniaukon alkaneen uudestaan kasvaa vuosia jatkuneen tilanteen parantumisen jälkeen. Jäljet johtivat Kiinaan, jossa taas oli alettu päästää freonia ilmakehään.
Itse en ole vakuuttunut, että ihminen voi kontrolloida maapallon lämpenemistä, mutta freon on hyvä esimerkki, että ainakin voidaan huolehtia siitä, ettei ihmisen oma toiminta aiheuta turhaa kuormaa maapallolle. Jääkaapit kylmenevät edelleen vaikka freonia ei käytetäkään. Insinööripuolen ropelipäät siis ottivat kopin ja hoitivat homman. Sama onnistuu liikenteessä.
Liikenteen CO2-päästöjen vähentämiseen on olemassa pohjimmiltaan yksinkertainen ratkaisu: aletaan ajaa sähkö- tai kaasuautoilla.
Autojen valmistuksen ja sähköntuotannon päästöongelmat on myös ratkaistava mahdollisimman lyhyellä aikavälillä.
Aloitetaan auton käyttövoima-päästöjen alentaminen saman tien, koska se on mahdollista nyt saman tien. Menet vain maanantaina kauppaan tilaamaan pistokehybridin, kaasuaton tai täyssähköauton. Silloin olet aloittanut asian eteen tekemisen. Ja palkinnoksi saat vielä laadukkaan edistyksellisen auton, jota jotkut saattavat jopa Premiumiksi tituleerata.
Poliitikkojen sitten pitää hoitaa infrastruktuuri-laivan kurssin kääntäminen.
Ympäristöystävällisin auto on elinkaarensa aikana kaivosmontulta paaliin polttomoottori päästöjä jo pitkälti suodattavaa järjestelmää kehittämällä.
Nyt on suurta hämäystä kaikenlaiset hybridiviritelmät mitkä tupruttaa fossiilisia usein enemmän kuin kehittynyt pienikulutuksinen diesel.
Sähköverkon mittava virittäminen oikeasti varteenotettavana autoilun energiana on vielä "valovuosien" päässä
Suuri ratkaisematon asia on maailmanlaajuisesti (Suomikin on osin tuontisähkön varassa) miten se sähkö tuotetaan sinne lataustolpalle. Suomen ilmasto vaatii jo paljon asuntojen lämmitykseen sähköä.
Sähköautoiluun mennään, mutta kustannuksien vuoksi täyssähköily vie sen toistaiseksi viihteen puolelle. Tesla on alumiinia ja se ryökäle ei ruostu edes suolassa (mina haluta se). Kaksi tuttua on tilannut sellaisen, toinen sen kolmosen ja toinen sen 120000€ maksavan jota ei vielä vähään aikaan saa. Ei, en aio edes kokeilla niitä, oma autoni tuntuu sen jälkeen kuormamatolaatikolta. Itse mietin myös ”ylimenokaudeksi” tuota 99€/kk (kolmeksi vuodeksi) maksavaa bensiini osamaksu/leasing autoa, myyden oman autoni, jolla vielä on reilusti arvoa. Odotellessani muutan myös sähkökitarani ekokaasukitaraksi, sillä se on vieläkin ekologisempaa.
HybridRules, minkälaiseen toteutuneeseen polttoaineenkulutukseen pääset keskimäärin? Ihan vain mielenkiinnosta kun olen laittamassa tilauspapereita sisään.
Olen tullut sellaiseen tulokseen, että koko ajohistorian keskikulutusta ei oikein kannata seurata, koska se riippuu niin tyystin, minkälaista ajoa on. Siksipä ajelenkin nyttemmin sen osamatkamittarin kulutus näytöllä, joka nollautuu automaattisesti aina neljän tunnin pysäköinnin jälkeen.
Sain auton marraskuussa 2017 ja kokomatkan keskikulutus oli talven aikana 6,7 litran tietämillä. Nyt n. 35000 kilometrin keskikulutus on 5.53litraa. Luvut tulevat tankkausten perusteella excel-taulukosta eli niissä on myös webaston käyttämä bensa.
Kesällä osamatkan keskikulutus oli parhaimmillaan alta 4 litraa.
Minusta oleellisinta on kuitenkin se, että paikalliset ajot ajan 99 prosenttisesti 0 litraa kulutuksella ja esim. 300per sivu asiakaskäynnit 6.9 - 7.5 litraa. Motarinopeuksissa meinaa nousta jopa yhdeksään, mutta sitten täytyy höllentää tientukkonopeuteen yhdeksäänkymppiin, ja taas tokenee.
Sanoisin, että pitkien matkojen kulutus on hyvinkin siedettävä kokoisekseen autoksi ja ei-niin-virtaviivaisella muotoilulla.
Ja kaupunkiajo on nollalitraa tai luokkaa 4 litraa, jos on akku päässyt tyhjenemään jo aikaisemmin.
Kaupunkiajossa mennään melko paljon itseladatulla sähköllä, maantieajossakin jonkin verran.
Ihan kohtuullista. V60llä pitäisi koon ja painon myötä päästä vähän pienempään vielä. Nykyinen bensa-Subaru vie ajotietokoneen mukaan 8,7 joten huonommaksi ei kaiken järjen mukaan pitäisi mennä
Kaasuauton osalta pitää sitten valita biokaasu, ei maan alta pumpattava maakaasu. Vähän sama valinta kuin dieselissä voi valita biodieselin (MY) ja fossiilisen välillä.
Tiedän varmuudella, että XC60T8 kulkee keveämmin kuin minun auto, joten V60 myös menee vähemmällä. On nimittäin tasan samaa n. 40km matkaa ajettu sekä XC90T8:lla että XC60T8:lla ja kyllä ysikymppinen jää toiseksi sähkösäteessä joten miksei bensan kulutuksessakin.
Mutta kuskilla on pistokehybridin kanssa huomattavasti suurempi valta säästää tai tuhlata kuin bensamobiililla kurvaillessa.
Hämmästyttävä ilouutinen. Polttomoottoriautot eivät olekaan tiensä päässä, kiitos VTT. Tuotanto kustannukset puunkuorista ja purusta valmistetulle dieselille ja bensalle ovat alle euron litralla.
Tuota ei voi veroittaa kuin fossiilisia polttoaineita, ainakaan millään perusteilla. Nyt on aikaa odottaa sähköautojen hintojen alentumista. Ekologisempaa ajoa kuin sähköllä, peräti naurattaa.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/vtt-kaasuttaa-polttoaineita-kuoresta-ja-purusta-uudella-tekniikalla-tuotantokustannus-on-0-8-1-euroa-bensiini-tai-diesel-litraa-kohti-6755145?utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje
Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän.
"Sähköautojen hintoihin tulossa raju pudotus odotettua nopeammin – bensa- ja dieselautojen valmistus pian kannattamatonta"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautojen-hintoihin-tulossa-raju-pudotus-odotettua-nopeammin-bensa-ja-dieselautojen-valmistus-pian-kannattamatonta-bisnesta/7251208
Lisää vettä myllyyn:
Analyysi: Suomelle ei ehkä jää muuta mahdollisuutta kuin kieltää uusien bensiini- ja dieselautojen myynti vuonna 2030
https://yle.fi/uutiset/3-10613293
Vaikka 2030 tuntuukin tulevan pian, on siihen tekniikan kehittymisen kannalta todella pitkä aika, yli vuosikymmen. Suuret valmistajatkin ovat kääntämässä laivaansa, mm VW on ilmoittanut lopettavansa polttomoottorialustalle tehtävien autojensa kehityksen 2026.
https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-combustion/volkswagen-says-last-generation-of-combustion-engines-to-be-launched-in-2026-idUSKBN1O32O6
”Deloitten mukaan täyssähköautot valtaavat 70 prosenttia kaikista sähköistettyjen autojen markkinoista vuoteen 2030 mennessä.” Siis sähköistettyjen autojen, eli hybridien tulevaisuus on ymmärrettävästi väliaikaista. Morgan Stanleyn analyytikot sen sijaan puhuvat pehmeitä. Dacia Sanderon myyntihinta suomessa on alle 10 000€, vastaavaa sähköautoa tuskin tulee saamaan sen halvemmalla. Tarvitaan hyvin merkittävää akkutekniikan edistystä tuon toteutumiseksi. Koko Afrikka ja Australiako nyt pitäisi ehtiä sähkötolpittamaan. Vaikka euroopan liikenne hyvää vauhtia sähköistyy, se ei käy niin kaikkialla. Useilla öljyntuottajamailla ei ole kiireitä, eikä intressejä muutoksiin. Esim. Venezuelassa yhdellä dollarilla saa tankattua 700 henkilöautoa.
Näiltä sähköauton vouhottajat on syrjäyttäneet kokonaan mistä ja miten se sähkö sinne toppaan tullee.
Spede naisten logiikka oli aikaansa edellä kun siinä kysyttiin, mihin sitä ydinvoimalaa tarvitaan sähköähän saa tuosta seinäpistorasiasta
Ymmärtääkseni sähkö autoihin tulee ihan samoista voimaloista kuin muuhunkin käyttöön. Onko sulla jotain yllättävää tietoa aiheesta?
No on, Saksa ajaa nykyisellekin kulutukselle tärkeitä voimaloita alas juuri samaan aikaan oletettuun sähköautojen nousukauteen mennessä.
Suomi on tässä pelissä kärpäsen jne. eikä ihan oikeasti sitäkään.
Käytännössä joka paikassa ajetaan alas vanhaa ja rakennetaan uutta tuotantoa - niin Saksassakin. Mitä sitten?
Rakennetaan mitä?
Mikä järki tässä Suomen eristämisessä muusta maailmasta on? Yhtä lailla saksalaiset ja kiinalaiset koostuvat yksilöistä joiden teoilla on merkitystä.
Uutta sähköntuotantoa. Saksa on kuluvalla vuosituhannella vähentänyt ydin- ja hiilivoiman käyttöä huippuvuosista komanneksen, mutta on rakentanut uutta korvaavaa tuotantoa enemmän kuin mitä noissa vähennyksissä on menetetty.
Kyse onkin autojen sähköistämisestä.
Kiinassa myydään tällä hetkellä noin 30 miljoonaa henkilö- ja kevyttä pakettiautoa vuodessa.
Selkeä enemmistö kansanedustajista torjuu IS:n kyselyssä liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijatyöryhmän esityksen uusien bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämisestä viimeistään vuoteen 2035 mennessä.
52 kansanedustajaa vastusti kyselyssä täyskieltoa ja 19 kannatti. 31 kansanedustajaa ei joko vastannut asiaa koskevaan kysymykseen tai ei osannut antaa selkeää vastausta.
https://infogram.io/p/3f6cdcd1eaf56365988ee85d4d8f2784.png
Suomessa menee hyvin. 27.1.2019 klo 9:07:
Pientä pakkasta: Helsinki -22, Jyväskylä -25, Rovaniemi -24.
Sähkönkulutus 12 823 MW, tuotanto 8 933 MW, tuonti 3 876 MW.
Tuulivoimaa Suomen tuotannosta huimat 267 MW, 2% kulutuksesta.
Kiinan kaivokset ovat maailman vaarallisimpien joukossa. Niissä sattuvissa onnettomuuksissa kuolee keskimäärin 13 kaivostyöläistä joka päivä.
Kaivosyhtiöiden sanotaan pitävän kaivosten suuria tuotantomääriä turvallisuutta tärkeämpänä. Kiinassa hiilen ja metallien kysyntä on kovaa maan nopean talouskasvun vuoksi.
Lähteet: AP, YLE Uutiset
Quu:
Ja seuraavaksi ne 30 miljoonaa akkua vuodessa vain Kiinan markkinoille.
Ei ne akkujenvaatimat metallit puussa kasva.
Joko sulle on selvinnyt se, mitä ovat ne sähköntuotannon ongelmat, joista jotain kirjoittelit tuossa?
Viime vuonna Suomessa tehdystä sähköstä tehtiin 9 prosenttia tuulivoimalla. Se on niin paljon enemmän kuin turpeen tai maakaasun osuus ja samaa luokkaa kivihiilen kanssa. Kun katsoo, miten tuulivoiman tuotanto, eri energiamuotojen hinnat ja päästötavoitteet ovat kehittyneet viime vuosina, niin on helppo todeta tuulivoiman osuuden kasvavan merkittävästi tuostakin.
Ei kait sähköntuotannossa ole mitään ongelmaa, no kyllä se tuuliropeli on karmea viritys.