Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2251 kommenttia
17071727375
  • En usko, että polttomoottorilla varustetut autot loppuvat. Sekä bensiini- että dieselajoneuvot ovat hyvin samankaltaisia. Niille, jotka eivät ole perehtyneet tämän tyyppisiin autoihin, käyttävät yleensä kipinäsytytettyä polttomoottoria puristussytytettyjen järjestelmien sijaan. Yksinkertaisesti sanottuna niiden yhteisyyttä ei tehdä johtopäätökseen, koska ne ovat yleisin lämpömoottoreiden muoto. Vaikka ne poistettaisiin lähitulevaisuudessa, heitä esiintyy edelleen muun tyyppisissä kuljetuksissa, kuten veneissä, laivoissa, lentokoneissa ja junissa.

      
  • Kiinalainen NIO kävi Euro NCAPin testeissä, ja sai täydet 5 tähteä, mitä toki sopii odottaakin kenties 80keur maksavalta autolta.

    Taakse ovat jääneet ne ajat kun Great Wall yritti surkealla menestyksellä tuosda vanhan Opel Fronteran markkinoille uudella nimellä. Perinteisille automerkeille tulee vielä tiukat ajat. Tuleeko Toyotasta tai BMWstä "uusi Nokia"?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Kiinalainen NIO kävi Euro NCAPin testeissä, ja sai täydet 5 tähteä, mitä toki sopii odottaakin kenties 80keur maksavalta autolta.

    Taakse ovat jääneet ne ajat kun Great Wall yritti surkealla menestyksellä tuosda vanhan Opel Fronteran markkinoille uudella nimellä. Perinteisille automerkeille tulee vielä tiukat ajat. Tuleeko Toyotasta tai BMWstä "uusi Nokia"?

    Eikös tuo Great Wall ollut joku Austin-pohjainen viritelmä? Taisi olla Landwind Isuzuun/Opeliin perustuva.

      
  • @Peterstar kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kiinalainen NIO kävi Euro NCAPin testeissä, ja sai täydet 5 tähteä, mitä toki sopii odottaakin kenties 80keur maksavalta autolta.

    Taakse ovat jääneet ne ajat kun Great Wall yritti surkealla menestyksellä tuosda vanhan Opel Fronteran markkinoille uudella nimellä. Perinteisille automerkeille tulee vielä tiukat ajat. Tuleeko Toyotasta tai BMWstä "uusi Nokia"?

    Eikös tuo Great Wall ollut joku Austin-pohjainen viritelmä? Taisi olla Landwind Isuzuun/Opeliin perustuva.

    Olet oikeassa, muistin väärin. Landwindin tiesin, mutta muistin sen olleen GWn tuote, mutta ei se ollutkaan.

    GWllä on nyt montakin omaa merkkiä. Austin historiasta en tiedä niiden osalta, nykyinen MG on sekin eri firmaa (SAIC)

    Noita on aika paljon... Kiinassa hallitus on nyt ryhtynyt "suosittelemaan" konsolidaatiota koska valmistajia on niiden mielestä liikaa. Kiinassa hallituksen suositukset tupataan ottamaan aika vakavasti..

      
  • muokattu 22.09.2021 12:41

    Menneitä muistellen:

    @Katukivi kirjoitti:
    Jos olet aikaasi seuraava kansalainen, olet varmaan huomannut, että...

    ...vielä yli 5 vuotta tämän threadin alkamisesta suurin osa uusistakin autoista sisältää polttomoottorin.

    @740 GLE kirjoitti:
    Dieselilleni budjetoimaani ajomäärää on jäljellä vielä noin 5 vuodeksi, minkä jälkeen tarkistan jatkanko samalla vain vaihdanko. Jos valintakriteerini pysyvät nykyisen kaltaisina, valinta osuu johonkin niistä malleista, jotka tarjoavat nykyisen tasoiset tilat ja mukavuuden selvästi parempaan polttoainetalouteen yhdistettynä ja joita on saatavana mieluimmin 2 - 3 vuotta käytettyinä.

    Osin tain kokonaan sähköinenkin kelpaa, mutta vain jos siitä on minulle taloudellista etua ilman kohtuuttomia rajoitteita vaikkapa alle 400 km rangen suhteen. Myös uusi kelpaa, mutta se ei saa mitään anteeksi uutena tuplasti kalliimpiin käytettyihin verrattuna.

    Tämä arvio sen sijaan osui kohtuullisella tarkkuudella.

    5 vuotta on kulunut ja sama Eemelille suunniteltua käyttöikää on jatkettu parilla vuodella alun perin budjetoitujen 8 vuoden lisäksi.

    Valinta oli käyttövoiman suhteen avoin, mutta tilojen suhteen vaatimus tiukkeni, koska isonkin sedanin pakkaaminen alkoi tympiä, joten tilaa ostettiin perheen toista autoa vaihtaessa saman tien vähän lisääkin. Auto ostettiin normaaliin tapaan 2 - 3 vuotta käytettynä. Poikkeuksellisen tiukan hakuseulan vuoksi tällä kertaa ei päästy aivan puoleen uuden hinnasta vaan meille "uuden" vaihtarin hinnalla olisi saanut valita aika laajasta uusien autojen valikoimasta.

    Hybrideistä en löytänyt merkittävää kustannusetua ja täyssähköiset olisi pitänyt ostaa uutena, joten parempi polttoainetalous jäi vielä tällä kierroksella pelkkään evolutionääriseen optimointiin. Range on tuttu 1500 km, mutta nyt se toteutuu 14 litraa pienemmällä polttoainesäiliöllä vaikka S213 tarjoaakin tilaa ja kantavuutta selvästi enemmän kuin W212. Osa kulutusoptimoinnista siis uhrattiin ostamalla entistä isompi auto.

    Viisi vuotta sitten kaavailemani "osin sähköinen" voimalinja tuntuu tänään heikolta vaihtoehdolta seuraavaan vaihtoon, joka ei ole juuri nyt ajankohtainen. Ainoa motiivini plugarin valinnalle tämän päivän malleista olisi hybridien muuttuminen niin epäsuosituiksi, että saan ostaa sellaisen merkittävällä alennuksella pari vuotta käytettynä? Jos seuraavaan vaihtoon tultaessa sähköautojen arvon säilyminen on nykyisen kaltainen, silloin mallivalikoima on jo niin hyvä, että se on ihan sama ostaa uutena.

      
  • Miltä tämä tämän ketjun aloitusteksti kuusi vuotta sitten kirjoitettuna, jolloin sähköautoja oli vielä todella vähän, näyttää tänä päivänä.

    "Jos olet aikaasi seuraava kansalainen, olet varmaan huomannut, että liikenteen sähköistäminen on ollut vahvasti pinnalla niin mediassa kuin politiikassakin. Parin viimeisen vuoden sisällä ovat alkaneet kuolinkellot soida pelkällä polttomoottorilla varustetuille autoille niin lehdistössä kuin Eu:n komissiossakin. Samoin myös Yhdysvalloissa.

    Uuden auton ostajan olisi autoa hankkiessaan syytä perehtyä suureen muutokseen automarkkinoilla:

    "Komissio on määrännyt jokaisesta 95g/km ylittävän auton valmistamisesta tuntuvan sakon autonvalmistajille vuoden 2020 jälkeen."

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001014416.html

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/toyota-aikoo-ottaa-kaiken-hyodyn-irti-dieselskandaalista-hybrideita-tilalle

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volvolta-kova-vaite-pistokehybridi-korvaa-dieselin?utm_source=tl-uutiskirje&utm_medium=Email&utm_campaign=vko-22-16&ucid=200403964

    http://www.ksml.fi/teemat/autot/Sähköautot-valtaamassa-USAn-markkinat/450250

      
  • muokattu 18.06.2022 19:23

    Ajamisen hinta nyt

                          Vanha Keskiverto  Diesel  Hybridi Sähkö
    

    Kulutus / 100 km 10 l 6,7 l 5,5 l 4,0 l 20 kWh
    10 000 km 2 500 € 1 675 € 1 430 € 1 000 € 300 €
    15000 km 3 750 € 2 513 € 2 145 € 1 500 € 450 €
    20000 km 5 000 € 3 350 € 2 860 € 2 000 € 600 €
    30000 km 7 500 € 5 025 € 4 290 € 3 000 € 900 €
    40000 km 10 000 € 6 700 € 5 720 € 4 000 € 1 200 €
    50000 km 12 500 € 8 375 € 7 150 € 5 000 € 1 500 €
    Laskelmassa käytetyt hinnat: bensiini 2,5 €/l, diesel 2,6 €/l, sähkö 0,15 €/kWh

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/098f31bc-89e3-4215-93b9-501030bd8914

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Ajamisen hinta nyt

                          Vanha   Keskiverto  Diesel  Hybridi Sähkö
    

    Kulutus / 100 km 10 l 6,7 l 5,5 l 4,0 l 20 kWh
    10 000 km 2 500 € 1 675 € 1 430 € 1 000 € 300 €
    15000 km 3 750 € 2 513 € 2 145 € 1 500 € 450 €
    20000 km 5 000 € 3 350 € 2 860 € 2 000 € 600 €
    30000 km 7 500 € 5 025 € 4 290 € 3 000 € 900 €
    40000 km 10 000 € 6 700 € 5 720 € 4 000 € 1 200 €
    50000 km 12 500 € 8 375 € 7 150 € 5 000 € 1 500 €
    Laskelmassa käytetyt hinnat: bensiini 2,5 €/l, diesel 2,6 €/l, sähkö 0,15 €/kWh

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/098f31bc-89e3-4215-93b9-501030bd8914

    Ajamisen hintaa ei lueta lehdestä, vaan se katsotaan tankkikirjasta, jonne merkitään myös huollot, korjaukset, vakuutukset ja verot.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Ajamisen hinta nyt

                          Vanha Keskiverto  Diesel  Hybridi Sähkö
    

    Kulutus / 100 km 10 l 6,7 l 5,5 l 4,0 l 20 kWh
    10 000 km 2 500 € 1 675 € 1 430 € 1 000 € 300 €
    15000 km 3 750 € 2 513 € 2 145 € 1 500 € 450 €
    20000 km 5 000 € 3 350 € 2 860 € 2 000 € 600 €
    30000 km 7 500 € 5 025 € 4 290 € 3 000 € 900 €
    40000 km 10 000 € 6 700 € 5 720 € 4 000 € 1 200 €
    50000 km 12 500 € 8 375 € 7 150 € 5 000 € 1 500 €
    Laskelmassa käytetyt hinnat: bensiini 2,5 €/l, diesel 2,6 €/l, sähkö 0,15 €/kWh

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/098f31bc-89e3-4215-93b9-501030bd8914

    Ajamisen hintaa ei lueta lehdestä, vaan se katsotaan tankkikirjasta, jonne merkitään myös huollot, korjaukset, vakuutukset ja verot.

    Se on hyvä kun voi todeta että "tämän se maksaa", mutta jos haluaa miettiä sitä jatkaako nykyisellä, vai vaihtaako johonkin toiseen on hyvä jos osaa ottaa huomioon kaikki kustannukset. Onko jakohihna vaihdettu (jos sellainen on), missä kunnossa renkaat on ja mikä niiden hintaluokka on (jollei riitä että on vaan musta ja pyöreä) jne.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Ajamisen hinta nyt

                          Vanha Keskiverto  Diesel  Hybridi Sähkö
    

    Kulutus / 100 km 10 l 6,7 l 5,5 l 4,0 l 20 kWh
    10 000 km 2 500 € 1 675 € 1 430 € 1 000 € 300 €
    15000 km 3 750 € 2 513 € 2 145 € 1 500 € 450 €
    20000 km 5 000 € 3 350 € 2 860 € 2 000 € 600 €
    30000 km 7 500 € 5 025 € 4 290 € 3 000 € 900 €
    40000 km 10 000 € 6 700 € 5 720 € 4 000 € 1 200 €
    50000 km 12 500 € 8 375 € 7 150 € 5 000 € 1 500 €
    Laskelmassa käytetyt hinnat: bensiini 2,5 €/l, diesel 2,6 €/l, sähkö 0,15 €/kWh

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/098f31bc-89e3-4215-93b9-501030bd8914

    Ajamisen hintaa ei lueta lehdestä, vaan se katsotaan tankkikirjasta, jonne merkitään myös huollot, korjaukset, vakuutukset ja verot.

    Sinne kirjaan laitetaan myös lumiharjat, wunderbaumit, takakontin suojamatot, lasinpesunesteet, pesuaineet ja niin edelleen.

      1
  • Kuusi vuotta sitten, keväällä 2016 kirjoitettu teksti:

    "Uuden auton ostajan olisi autoa hankkiessaan syytä perehtyä suureen muutokseen automarkkinoilla."

      
  • muokattu 23.06.2022 12:02

    @Katukivi kirjoitti:
    Kuusi vuotta sitten, keväällä 2016 kirjoitettu teksti:

    "Uuden auton ostajan olisi autoa hankkiessaan syytä perehtyä suureen muutokseen automarkkinoilla."

    Minä aikoinaan pelkäsin bensan hinnan rajua kallistumista, ja nyt se on tapahtunut.

    Mutta autovalintaa tehdessä ne 3 ensimmäistä vuotta on se rajuin arvonalennus (jo autoveronkin takia joka aiheuttaa käytettyjen autojen maahantuontia), joten suurin tappio syntyy silloin kun ostaa ihan uuden auton + talvirengaspaketin ym. varusteet.

    Muita muutoksia on mm. ESP on pakollinen, nelivaihteiset automaatit on poistuneet markkinoilta, ja vapari-bensakoneet käyvät harvinaiseksi. Dieseleitä ei ole ollut tarjolla ilman turboa enää pitkään aikaan.

    Venäläisten ryöstöretki ja puolijohdepula aiheuttaa toimitusvaikeuksia.

      
  • QuuQuu
    muokattu 24.06.2022 09:27

    Mitä väliä bensan hinnalla, kun tulot on reippaasti isommat kuin menot, me lähdetään ajelee muutama satakilometriä.
    Hyvää kilometririkasta KESÄÄ kaikille!

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Katukivi kirjoitti:
    Kuusi vuotta sitten, keväällä 2016 kirjoitettu teksti:

    "Uuden auton ostajan olisi autoa hankkiessaan syytä perehtyä suureen muutokseen automarkkinoilla."

    Muita muutoksia on mm. ESP on pakollinen, nelivaihteiset automaatit on poistuneet markkinoilta, ja vapari-bensakoneet käyvät harvinaiseksi. Dieseleitä ei ole ollut tarjolla ilman turboa enää pitkään aikaan.

    Suomen myydyimmissä automalleissa on kylläkin vieläkin "vapari-bensakone".

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Katukivi kirjoitti:
    Kuusi vuotta sitten, keväällä 2016 kirjoitettu teksti:

    "Uuden auton ostajan olisi autoa hankkiessaan syytä perehtyä suureen muutokseen automarkkinoilla."

    Muita muutoksia on mm. ESP on pakollinen, nelivaihteiset automaatit on poistuneet markkinoilta, ja vapari-bensakoneet käyvät harvinaiseksi. Dieseleitä ei ole ollut tarjolla ilman turboa enää pitkään aikaan.

    Suomen myydyimmissä automalleissa on kylläkin vieläkin "vapari-bensakone".

    Atkinson-sähköhybridiä olisin itse veikannut. No, näin käy kun en tarkistanut tilastoista.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Katukivi kirjoitti:
    Kuusi vuotta sitten, keväällä 2016 kirjoitettu teksti:

    "Uuden auton ostajan olisi autoa hankkiessaan syytä perehtyä suureen muutokseen automarkkinoilla."

    Muita muutoksia on mm. ESP on pakollinen, nelivaihteiset automaatit on poistuneet markkinoilta, ja vapari-bensakoneet käyvät harvinaiseksi. Dieseleitä ei ole ollut tarjolla ilman turboa enää pitkään aikaan.

    Suomen myydyimmissä automalleissa on kylläkin vieläkin "vapari-bensakone".

    Atkinson-sähköhybridiä olisin itse veikannut.

    Juuri noissa on vapaasti hengittävä- eli ahtamaton moottori eli se "vapari-bensakone".

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Katukivi kirjoitti:
    Kuusi vuotta sitten, keväällä 2016 kirjoitettu teksti:

    "Uuden auton ostajan olisi autoa hankkiessaan syytä perehtyä suureen muutokseen automarkkinoilla."

    Muita muutoksia on mm. ESP on pakollinen, nelivaihteiset automaatit on poistuneet markkinoilta, ja vapari-bensakoneet käyvät harvinaiseksi. Dieseleitä ei ole ollut tarjolla ilman turboa enää pitkään aikaan.

    Suomen myydyimmissä automalleissa on kylläkin vieläkin "vapari-bensakone".

    Atkinson-sähköhybridiä olisin itse veikannut.

    Juuri noissa on vapaasti hengittävä- eli ahtamaton moottori eli se "vapari-bensakone".

    Tavallaan, tavallaan ei kuitenkaan. Turbon tai kompressorin sijaan niissä heikkovääntöistä moottoria tukee sähkömoottori.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Katukivi kirjoitti:
    Kuusi vuotta sitten, keväällä 2016 kirjoitettu teksti:

    "Uuden auton ostajan olisi autoa hankkiessaan syytä perehtyä suureen muutokseen automarkkinoilla."

    Muita muutoksia on mm. ESP on pakollinen, nelivaihteiset automaatit on poistuneet markkinoilta, ja vapari-bensakoneet käyvät harvinaiseksi. Dieseleitä ei ole ollut tarjolla ilman turboa enää pitkään aikaan.

    Suomen myydyimmissä automalleissa on kylläkin vieläkin "vapari-bensakone".

    Atkinson-sähköhybridiä olisin itse veikannut.

    Juuri noissa on vapaasti hengittävä- eli ahtamaton moottori eli se "vapari-bensakone".

    Tavallaan, tavallaan ei kuitenkaan. Turbon tai kompressorin sijaan niissä heikkovääntöistä moottoria tukee sähkömoottori.

    No, muissa polttomoottorikonstruktioissa moottorin huonoja vääntöominaisuuksia tukee vaihteisto. Ei se kuitenkaan muuta sitä että "vapari-bensakone" tarkoittaa vain ahtamatonta moottoria. Eikä se siitä muutu vaikka voimansiirtoratkaisu olisi millainen tahansa.

      1
  • LIIKENNELIIKENNEPOLITIIKKAUUTINEN29.6.2022

    Polttomoottoriautoilla aikaa vuoteen 2035 – päätti EU
    Ministerineuvosto teki päätöksen, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä.

    Euroopan unionissa on päästy sopuun polttomoottoriautojen tulevaisuudesta. Euroopan unionin neuvosto eli ministerineuvosto päätti siitä, että vuonna 2035 kaikki EU:ssa myytävät uudet henkilö- sekä pakettiautot ovat päästöttömiä. Asia oli jo aiemmin edennyt Euroopan parlamentin täysistunnon äänestyksessä kohti nyt tehtyä päätöstä.

    Linjaus tarkoittaa polttomoottoriautojen suhteen sitä, että diesel- ja bensiinikäyttöisten polttomoottoriautojen myynti loppuu vuoteen 2035 mennessä.

    Päätöksen taustalla on EU-tason tavoite, jonka mukaisesti EU:n alueella voitaisiin yltää hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä.

    EU-komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans arvioi Automotive News Europelle, että hän uskoo vakaasti, että Euroopan autoteollisuus selviytyy näistä uusistakin haasteista.

    Kiinnostava erivapaus-idea
    VTT:n liikennetutkimuksen johtaja Ari Aalto nostaa odotetusta päätöksestä esiin mielenkiintoisen näkökulman, sillä nyt ministerineuvostossa päätettiin myös siitä, että vaihtoehtoisten teknologioiden kuten synteettisten polttoaineiden ja ladattavien hybridiautojen, hyväksymistä vuoden 2035 jälkeen voidaan harkita, mikäli ajoneuvot olisivat päästöttömiä. Saksa ja Italia olivat vaatimassa tätä erivapautta.

    – Tämän linjauksen perusteella voi olla vielä tulossa siis harkintaan niin sanottu päästötön polttomoottori.

    – Liikenteen päästöjen vähentämisen kannalta kehitystä tarvitaan myös henkilö- ja pakettiautojen polttomoottorien, bio- ja sähköpolttoaineiden ja erilaisten hybridiratkaisujen kanssa seuraavan reilun kymmenen vuoden aikana. EU:ssa onkin vielä pohdinnassa lievennys ”täysin päästöttömälle polttomoottoriratkaisulle”, joka mahdollistaisi esim. sähköpolttoainetta polttavat hybridiratkaisut myös vuoden 2035 jälkeen.

    Ari Aalto pohtii myös suomalaisten autoilutarpeita.

    – Lataushybridit ovat monelle hyvä ratkaisu tällä hetkellä ja seuraavan reilun 10 vuoden ajan. Vuoteen 2035 mennessä niidenkin valmistus loppuu, ellei EU:ssa vielä pohdinnassa sähköpolttoaineita koskeva lievennys toteudu.

    Autojen päästörajat tiukkenevat
    Autonvalmistajille asetetut Euroopan unionin päästötavoitteet tuovat yhä kiihtyvällä tahdilla tarjolle jatkuvasti uusia täyssähköautomalleja. EU:n ympäristöministerit sopivat vastikään useista lainsäädäntöehdotuksista osana ilmastopakettia. Ne koskettavat myös autoalaa.

    EU:n ympäristöneuvosto kannattaa henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidiraja-arvojen kiristämistä. Asetusehdotus ohjaa voimakkaasti sähkö- ja vetyautojen valmistukseen.

    Esimerkiksi uusille henkilöautoille raja-arvo vuonna 2030 olisi -55 prosenttia eli autonvalmistajien olisi EU-tasolla laskettava hiilidioksidipäästöjä 55 prosenttia vuodesta 2021. Nyt tavoite on -37,5 prosenttia. Vuonna 2035 diesel-, bensiini-, kaasu- ja lataushybridiautojen valmistus käytännössä loppuisi.

    Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Automotive News Europe, Ympäristöministeriö, VTT

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/polttomoottoriautoilla-aikaa-vuoteen-2035-paatti-eu/

      
  • Saksalais-premium jättää polttomoottorit jo vuonna 2026

    Katkolle. Audi aikoo jättää polttomoottorit taakseen jo vuoden 2026 paikkeilla.
    Toimitusjohtaja: Audi-valikoima täysin sähköistetty jo ennen polttomoottoreille suunniteltua takarajaa.

    Saksalaiseen Volkswagen-konserniin kuuluva Audi aikoo passittaa polttomoottorimallit koipussiin vuodesta 2026 lukien. Tämän jälkeen premium-luokan autonvalmistaja tarjoaisi eurooppalaisille asiakkailleen pelkästään sähköistettyjä automalleja, uutistoimisto Reuters kertoo.

    Reuters nojaa tietonsa Audin toimitusjohtajan Markus Duesmannin Wirtschaftswoche-lehdelle antamaan haastatteluun.

    Duesmannin mukaan Audin mallivalikoima olisi täysin sähköistetty jo hyvän matkaa ennen komission polttomoottoreille esittämää vuoden 2035 takarajaa.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/a45288b7-2d3a-4005-ba36-0970ca0534e8?ref=ampparit:6530

      
  • Autokauppias myisi sähkökiesien sijaan mieluummin bensa-autoja – ”Sähkökiima” syö katteet, ja vaihto-dieseliä ei halua kohta enää kukaan
    Käytetyn sähköauton hinta ei ole välttämättä laskenut lainkaan kahdessa vuodessa.

    https://www.yrittajat.fi/uutiset/autokauppias-myisi-sahkokiesien-sijaan-mieluummin-bensa-autoja-sahkokiima-syo-katteet-ja-vaihto-dieselia-ei-halua-kohta-enaa-kukaan/

      
  • muokattu 30.06.2022 07:52

    Kävin koeajamassa taas yhden sähköauton, Kian. Todella kelpo-autolta se tuntui mutta toimitusaika on vähintään 14 kk ja hinta oli kallistunut yli 5000€. Uuden sähköauton ostaja on nyt auttamatta myöhässä.

    Liikkeeseen oli saatu myytäväksi myös useita käytettyjä sähköautoja, joissa ajokilometrit 10000 molemmin puolin. Myyjä ei tykännyt kysymyksestä, että mikä näissä on vikana kun niistä on näin pian haluttu eroon.

      
  • Nyt jäitä hattuun, niinku sanotaan, nykyiset sähköautot on akkujenosalta vielä liiankalliita kehityskappaleita.

      
  • muokattu 30.06.2022 09:34

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Kävin koeajamassa taas yhden sähköauton, Kian. Todella kelpo-autolta se tuntui mutta toimitusaika on vähintään 14 kk ja hinta oli kallistunut yli 5000€. Uuden sähköauton ostaja on nyt auttamatta myöhässä.

    Sähköauton tilaaminen vähän reilu vuosi sitten ajoittui paremmin kuin olisin ikinä osannut arvata. Toimitus kesti "vain" 5,5 kk ja hinta on tänä vuonna noussut n. 20%.

      
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Kävin koeajamassa taas yhden sähköauton, Kian. Todella kelpo-autolta se tuntui mutta toimitusaika on vähintään 14 kk ja hinta oli kallistunut yli 5000€. Uuden sähköauton ostaja on nyt auttamatta myöhässä.

    Sähköauton tilaaminen vähän reilu vuosi sitten ajoittui paremmin kuin olisin ikinä osannut arvata. Toimitus kesti "vain" 5,5 kk ja hinta on tänä vuonna noussut n. 20%.

    Minäpä voin elvistellä, että itselleni kävi vielä paremmin. Kesällä 2020 sain tuliterän Model X:n kolmen päivän toimitusajalla, alle 100k€ hinnalla ja ilmaisella supercharger-latausoikeudella. Uutta äksää ei ole voinut ostaa 2020 lopun jälkeen eikä toimituksia ole vieläkään tiedossa. Kirsikkana kakun päällä löysin auton, joka on viimeisen päälle minulle sopiva.

    Aikainen lintu jne....

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Kävin koeajamassa taas yhden sähköauton, Kian. Todella kelpo-autolta se tuntui mutta toimitusaika on vähintään 14 kk ja hinta oli kallistunut yli 5000€. Uuden sähköauton ostaja on nyt auttamatta myöhässä.

    Sähköauton tilaaminen vähän reilu vuosi sitten ajoittui paremmin kuin olisin ikinä osannut arvata. Toimitus kesti "vain" 5,5 kk ja hinta on tänä vuonna noussut n. 20%.

    Minäpä voin elvistellä, että itselleni kävi vielä paremmin. Kesällä 2020 sain tuliterän Model X:n kolmen päivän toimitusajalla, alle 100k€ hinnalla ja ilmaisella supercharger-latausoikeudella. Uutta äksää ei ole voinut ostaa 2020 lopun jälkeen eikä toimituksia ole vieläkään tiedossa. Kirsikkana kakun päällä löysin auton, joka on viimeisen päälle minulle sopiva.

    Aikainen lintu jne....

    Ei kai tässä voi muuta kuin onnitella, olit fiksu ja mahdollisesti onnea oli lisäksi matkassa.
    Muuten suhtaudun vähän skeptisesti muiden kuin Teslojen sähkömalleihin, jotka tuotiin kiireellä markkinoille koska sähkömalli piti olla. Osassa sähköt on asennettu polttiksen koriin ja kaikissa näissä rev 1.0 autoissa on varmasti opittu jotain joka muutetaan rev 2.0 autoihin. Nyt saatavuus on niin surkea, että hintoja nostetaan reippaalla kädellä. Ne vähäiset autot mitä saadaan valmistettua, menee kaupaksi kalliimmallakin. Tämä ei taida auttaa Suomen autokannan uudistamisessa jossa sähköautoja pitäisi myydä nyt heti 100.000 vuodessa. Mikä lienee 2022 myynnin ennuste täyssähköisille?

      
  • Jostain se tyytymättömyys ja ostohaluttomuus mätää, kun nettiautossakin on myytävänä 15 vuosimalli 2022 teslaa.
    Onko niitä tänä vuonna paljon enempää myytykään.

      
  • muokattu 01.07.2022 14:23

    @Quu kirjoitti:
    Jostain se tyytymättömyys ja ostohaluttomuus mätää, kun nettiautossakin on myytävänä 15 vuosimalli 2022 teslaa.
    Onko niitä tänä vuonna paljon enempää myytykään.

    Eiköhän ne ole näitä busineksen tekijöitä. Halvimmankin käytetyn hinta näyttää olevan vain 100€ alle sen mitä auto maksaa nyt uutena (tai siis mitä se tällä hetkellä maksaa, ostohetkellä tuokin on ollut halvempi kun Tesla vastikään nosti hintoja).
    Sama boomi näyttäis olevan Ruotsissa. Ne (ainakin Pohjois-Ruotsissa) ostaa siellä uusia sähkäreitä joihin saavat sähköautotuet ja ajelee sen 6kk/6000km ja sen jälkeen myyntiin Suomeen (kun voidaan täällä myydä käytettynä ilman veroseuraamuksia). Hintaa helposti 10-15% enemmän kuin mitä ovat maksaneet Ruotsissa, mutta näin se maailma pyörii kun kysyntä on kovaa.

      1
  • muokattu 01.07.2022 16:31

    @Quu kirjoitti:
    Jostain se tyytymättömyys ja ostohaluttomuus mätää, kun nettiautossakin on myytävänä 15 vuosimalli 2022 teslaa.
    Onko niitä tänä vuonna paljon enempää myytykään.

    Teslan M3 ja MY malleja on myyty tänä vuonna yhteensä 635kpl. S ja X -malleja ei ole ollut ostettavissakaan Suomessa. MY malleja aika paljon enemmän kuin M3:ia.

    Oletettavasti Nettiautossa on myynnissä muita kuin ihmisten itselleen käyttöön ostamia, kuten ZeiMZei tuossa edellä kirjoitti.

    P.S. siis ensirekisteröity 635kpl. Myyntimääriähän ei tiedä. Lisäksi Teslojakin tuodaan Suomeen käytettynä.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Kävin koeajamassa taas yhden sähköauton, Kian. Todella kelpo-autolta se tuntui mutta toimitusaika on vähintään 14 kk ja hinta oli kallistunut yli 5000€. Uuden sähköauton ostaja on nyt auttamatta myöhässä.

    Sähköauton tilaaminen vähän reilu vuosi sitten ajoittui paremmin kuin olisin ikinä osannut arvata. Toimitus kesti "vain" 5,5 kk ja hinta on tänä vuonna noussut n. 20%.

    Minäpä voin elvistellä, että itselleni kävi vielä paremmin. Kesällä 2020 sain tuliterän Model X:n kolmen päivän toimitusajalla, alle 100k€ hinnalla ja ilmaisella supercharger-latausoikeudella. Uutta äksää ei ole voinut ostaa 2020 lopun jälkeen eikä toimituksia ole vieläkään tiedossa. Kirsikkana kakun päällä löysin auton, joka on viimeisen päälle minulle sopiva.

    Aikainen lintu jne....

    Ei kai tässä voi muuta kuin onnitella, olit fiksu ja mahdollisesti onnea oli lisäksi matkassa.
    Muuten suhtaudun vähän skeptisesti muiden kuin Teslojen sähkömalleihin, jotka tuotiin kiireellä markkinoille koska sähkömalli piti olla. Osassa sähköt on asennettu polttiksen koriin ja kaikissa näissä rev 1.0 autoissa on varmasti opittu jotain joka muutetaan rev 2.0 autoihin. Nyt saatavuus on niin surkea, että hintoja nostetaan reippaalla kädellä. Ne vähäiset autot mitä saadaan valmistettua, menee kaupaksi kalliimmallakin. Tämä ei taida auttaa Suomen autokannan uudistamisessa jossa sähköautoja pitäisi myydä nyt heti 100.000 vuodessa. Mikä lienee 2022 myynnin ennuste täyssähköisille?

    Olin onnekas ja avoin uusille asioille, en fiksu.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit