Aikataulun suhteen Katukivi keulii, mutta mikä siinä ottaa niin kovasti esim. NHB:n luonnolle, että pitää nimimerkkiä nälviä?
Vai onko tässä takana jotain keskustelupalsta-historiallisia syitä, joista minä en tiedä? Jotain aikaisempaa kinaa tms.
Millä tavalla nälvin? Kun ne Katukiven ennustukset eivät vain toteutuneet, niin ei sen toteaminen ole nälvimistä.
Katukivi aloitti tämän jo vuosia ennen tätä keskustelua. Silloin otsikko oli jotain tyyliin: pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat arvottomia muutamassa vuodessa. Neljä vuotta sitten Ee** tai siis Katukivi julisti jo profetiansa toteutuneen:
"Pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat nyt arvottomia. Tämä ilmenee tästä tehdystä kyselystä:"
Olen monta kertaa kysynyt, että mistä näitä arvottomia polttomoottoriautoja voi hakea, mutta vastaukseksi tulee jankkaamista oikeassa olemisesta. Allekirjoitatko Katukiven väitteen?
Kuka jankkaa mitäkin. Jokusen kerran olen lukenut näitä kyselyjäkin, että mistä niitä arvottomia autoja saa.
@HybridRules kirjoitti:
Minua on useasti ihmetyttänyt, miksi tähän Katukiven otsikkoon suhtaudutaan pilkallisesti.
pääsyitä ovat aikamuoto ja keskusteluloki tässä yllä. Hän luuli kesällä 2016 tapahtuneen jotain sellaista, jota ei ole tapahtunut vieläkään eikä tule tapahtumaan tänäkään vuonna.
Ja tuon yllä olevan väitteeni olen valmis lukitsemaan myös vedonlyöntiä varten. Jos pelkät polttomoottoriautot tulevat tänä vuonna tiensä päähän viisi vuotta sen jälkeen kun Katukivi lupasi tämän tapahtuneen jo, sitten myönnän olleeni väärässä ja ostan itselleni sähköauton ensi vuonna.
Tässä ei ole mitään diskriminointia vaan vastaavan kohtelun saa jatkuvasti vuodesta toiseen pörssiromahdusta julistava, vaikka onkin oikeassa keskimäärin joka 10. vuosi. Samaa ennustetta spämmäävä on tähän mennessä onnistunut pysähtynyttä kelloa huonommin, koska seisova kellokin on ollut oikeassa kahdesti vuorokaudessa.
@HybridRules kirjoitti:
Kuka jankkaa mitäkin. Jokusen kerran olen lukenut näitä kyselyjäkin, että mistä niitä arvottomia autoja saa.
Kun luvataan arvoton (=ilmainen), silloin on kohtuullista kysyä näyttöjä myös. Jankkaaminen on sitä, että on esitetty väite, jonka vastineeksi pyydettyä evidenssiä ei annetakaan vaan lähdetään sekoilemaan ihan muualle vain palatakseen esittämään saman yhtä perättömän väitteen muutaman kuukauden jälkeen uudelleen.
Aiempaan kysymykseesi vastaten, en ole huomannut mitään aiempaa konfliktia henkilöiden välillä, eli mielestäni et ole menettänyt tilannetta selittävää keskusteluhistoriaa vaan Kutukivi saanee juuri sitä palautetta, jota lienee tässä threadissa tietoisesti troolaamassakin.
@HybridRules kirjoitti:
Kuka jankkaa mitäkin. Jokusen kerran olen lukenut näitä kyselyjäkin, että mistä niitä arvottomia autoja saa.
Kun luvataan arvoton (=ilmainen), silloin on kohtuullista kysyä näyttöjä myös. Jankkaaminen on sitä, että on esitetty väite, jonka vastineeksi pyydettyä evidenssiä ei annetakaan vaan lähdetään sekoilemaan ihan muualle vain palatakseen esittämään saman yhtä perättömän väitteen muutaman kuukauden jälkeen uudelleen.
Aiempaan kysymykseesi vastaten, en ole huomannut mitään aiempaa konfliktia henkilöiden välillä, eli mielestäni et ole menettänyt tilannetta selittävää keskusteluhistoriaa vaan Kutukivi saanee juuri sitä palautetta, jota lienee tässä threadissa tietoisesti troolaamassakin.
En minä ole tullut huomanneeksi, että Katukivi tuota arvottomaksi-väitettä olisi toistellut moneen kertaan. Eiköhän Katukivi siinä kuin muutkin ymmärrä, ettei polttisautot sananmukaisesti arvottomaksi muutu ennen kuin ovat paalikunnossa, eikä ihan kokonaan silloinkaan. Omakohtaisesti olen huomannut, että täällä kirjoitetut asiat tulkitaan milloin mitenkin.
Eikä Katukiven ennusteeseen autojen sähköistymisestä ole hirveän suurta profetiaa tarvittu, mutta kyllä muutoksen nopeus on aika monet tainnut yllättää. Ainakin minut. Kun tein kaupat ladattavasta hybridistä keväällä 2017, en ollut edes osannut ajatella moista vaihtoehtoa ennenkuin autokauppias melkein ohimennen mainitsi asiasta. Ja nyt kun se auto eli minun edellinen, siis Volvo XC90T8, on vasta himpun yli kolmevuotias ja jollakulla toisella käytössä, on koko Volvon mallisto tulossa sähköiseksi. Ja itse ajelen täyssähköautolla. Nyt on ilman muuta menossa ehkä suurin murros autoilussa koskaan.
Perussuomalainenkaan ei ole enää kovin ponnekkaasti jaksanut harata sähköistymistä vastaan.
Henkilökohtaisesti suorastaan vierastan ajatusta polttomoottoriautolla ajamisesta, mutta jos ajaa mielellään polttisautolla, niin odottaa sopii niiden muuttuvan ei arvottomiksi, mutta vähemmän arvokkaiksi eli kuluttajan kannalta parempaan suuntaan auton hankintahinnan kannalta. Käyttäminen saattaa kyllä kohta sisältää reilustikin preemiota poliittisten päätösten seurauksena. Hienoa siinä on se, että sitten niin monet saavat ajaa premiumstatuksella ja ostaa premium polttoainetta😉😢
@HybridRules kirjoitti:
Kuka jankkaa mitäkin. Jokusen kerran olen lukenut näitä kyselyjäkin, että mistä niitä arvottomia autoja saa.
Kun luvataan arvoton (=ilmainen), silloin on kohtuullista kysyä näyttöjä myös. Jankkaaminen on sitä, että on esitetty väite, jonka vastineeksi pyydettyä evidenssiä ei annetakaan vaan lähdetään sekoilemaan ihan muualle vain palatakseen esittämään saman yhtä perättömän väitteen muutaman kuukauden jälkeen uudelleen.
Aiempaan kysymykseesi vastaten, en ole huomannut mitään aiempaa konfliktia henkilöiden välillä, eli mielestäni et ole menettänyt tilannetta selittävää keskusteluhistoriaa vaan Kutukivi saanee juuri sitä palautetta, jota lienee tässä threadissa tietoisesti troolaamassakin.
En minä ole tullut huomanneeksi, että Katukivi tuota arvottomaksi-väitettä olisi toistellut moneen kertaan. Eiköhän Katukivi siinä kuin muutkin ymmärrä, ettei polttisautot sananmukaisesti arvottomaksi muutu ennen kuin ovat paalikunnossa, eikä ihan kokonaan silloinkaan. Omakohtaisesti olen huomannut, että täällä kirjoitetut asiat tulkitaan milloin mitenkin.
Eikä Katukiven ennusteeseen autojen sähköistymisestä ole hirveän suurta profetiaa tarvittu, mutta kyllä muutoksen nopeus on aika monet tainnut yllättää. Ainakin minut. Kun tein kaupat ladattavasta hybridistä keväällä 2017, en ollut edes osannut ajatella moista vaihtoehtoa ennenkuin autokauppias melkein ohimennen mainitsi asiasta. Ja nyt kun se auto eli minun edellinen, siis Volvo XC90T8, on vasta himpun yli kolmevuotias ja jollakulla toisella käytössä, on koko Volvon mallisto tulossa sähköiseksi. Ja itse ajelen täyssähköautolla. Nyt on ilman muuta menossa ehkä suurin murros autoilussa koskaan.
Perussuomalainenkaan ei ole enää kovin ponnekkaasti jaksanut harata sähköistymistä vastaan.
Henkilökohtaisesti suorastaan vierastan ajatusta polttomoottoriautolla ajamisesta, mutta jos ajaa mielellään polttisautolla, niin odottaa sopii niiden muuttuvan ei arvottomiksi, mutta vähemmän arvokkaiksi eli kuluttajan kannalta parempaan suuntaan auton hankintahinnan kannalta. Käyttäminen saattaa kyllä kohta sisältää reilustikin preemiota poliittisten päätösten seurauksena. Hienoa siinä on se, että sitten niin monet saavat ajaa premiumstatuksella ja ostaa premium polttoainetta😉😢
HR muista sitten mainita palstalla kun latailet premium sähköä. 😉 😢
@HybridRules kirjoitti:
Kuka jankkaa mitäkin. Jokusen kerran olen lukenut näitä kyselyjäkin, että mistä niitä arvottomia autoja saa.
Kun luvataan arvoton (=ilmainen), silloin on kohtuullista kysyä näyttöjä myös. Jankkaaminen on sitä, että on esitetty väite, jonka vastineeksi pyydettyä evidenssiä ei annetakaan vaan lähdetään sekoilemaan ihan muualle vain palatakseen esittämään saman yhtä perättömän väitteen muutaman kuukauden jälkeen uudelleen.
Aiempaan kysymykseesi vastaten, en ole huomannut mitään aiempaa konfliktia henkilöiden välillä, eli mielestäni et ole menettänyt tilannetta selittävää keskusteluhistoriaa vaan Kutukivi saanee juuri sitä palautetta, jota lienee tässä threadissa tietoisesti troolaamassakin.
En minä ole tullut huomanneeksi, että Katukivi tuota arvottomaksi-väitettä olisi toistellut moneen kertaan. Eiköhän Katukivi siinä kuin muutkin ymmärrä, ettei polttisautot sananmukaisesti arvottomaksi muutu ennen kuin ovat paalikunnossa, eikä ihan kokonaan silloinkaan. Omakohtaisesti olen huomannut, että täällä kirjoitetut asiat tulkitaan milloin mitenkin.
Eikä Katukiven ennusteeseen autojen sähköistymisestä ole hirveän suurta profetiaa tarvittu, mutta kyllä muutoksen nopeus on aika monet tainnut yllättää. Ainakin minut. Kun tein kaupat ladattavasta hybridistä keväällä 2017, en ollut edes osannut ajatella moista vaihtoehtoa ennenkuin autokauppias melkein ohimennen mainitsi asiasta. Ja nyt kun se auto eli minun edellinen, siis Volvo XC90T8, on vasta himpun yli kolmevuotias ja jollakulla toisella käytössä, on koko Volvon mallisto tulossa sähköiseksi. Ja itse ajelen täyssähköautolla. Nyt on ilman muuta menossa ehkä suurin murros autoilussa koskaan.
Perussuomalainenkaan ei ole enää kovin ponnekkaasti jaksanut harata sähköistymistä vastaan.
Henkilökohtaisesti suorastaan vierastan ajatusta polttomoottoriautolla ajamisesta, mutta jos ajaa mielellään polttisautolla, niin odottaa sopii niiden muuttuvan ei arvottomiksi, mutta vähemmän arvokkaiksi eli kuluttajan kannalta parempaan suuntaan auton hankintahinnan kannalta. Käyttäminen saattaa kyllä kohta sisältää reilustikin preemiota poliittisten päätösten seurauksena. Hienoa siinä on se, että sitten niin monet saavat ajaa premiumstatuksella ja ostaa premium polttoainetta😉😢
HR muista sitten mainita palstalla kun latailet premium sähköä. 😉 😢
Jo vain kerron, jos sellainen tapaus sattuu kohdalle. Lataan todella harvoin maksullisista latauslaitteista, että saas nähdä joudunko sellaiseen tilanteeseen.
Hyvin on Saab hintansa pitänyt verrokkeihin, vaikka valmistus on lopetettu < 10v sitten.
– Jos hallituksen tavoitteiden mukaan vuonna 2030 meillä olisi 700 000 sähköautoa, se tarkoittaisi, että myisimme nyt joka vuosi vähittäin 70 000 sähköautoa tästä eteenpäin. Silti meillä olisi edelleen kaksi miljoonaa polttomoottoriautoa liikkumassa maanteillä.
@HybridRules kirjoitti:
Eikä Katukiven ennusteeseen autojen sähköistymisestä ole hirveän suurta profetiaa tarvittu
Profetia oli "pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän" ja "dieselatutot ovat historiaa" pian viisi vuotta sitten. Eivät tulleet tiensä päähän silloin, eivät tulleet nyt, eivät ole historiaa ja matka jatkuu yhä.
Uudempaa autoa ostettaessa tarkistetaan mitä sillä hetkellä on tarjolla ja valitaan joku niistä. Nou hätä!
Kaluston sähköistymistä käsittelevissä laskelmissa on silmiinpistävää se typeryys, että sähköisten autojen yleistyminen lasketaan vain uusmyynnin luvuista. Ihan kuin niitä ei tuotaisi myös käytettyinä, ihan kuin tähänkin asti on tuotu, esim Hollannista. Eli 700 tuhannen patteriauton liikenteeseen saaminen kymmenessä vuodessa ei vaadi sitä, että niitä myydään uusina keskimäärin 70 tuhatta kappaletta vuodessa.
K-Euroopassa on parhaillaan niin järjettömän suuria insentiivejä patteriautojen ostoon, että siellä aukeaa muutaman vuoden päästä entistäkin houkuttelevammat vaihtoautomarkkinat.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Kaluston sähköistymistä käsittelevissä laskelmissa on silmiinpistävää se typeryys, että sähköisten autojen yleistyminen lasketaan vain uusmyynnin luvuista. Ihan kuin niitä ei tuotaisi myös käytettyinä, ihan kuin tähänkin asti on tuotu, esim Hollannista. Eli 700 tuhannen patteriauton liikenteeseen saaminen kymmenessä vuodessa ei vaadi sitä, että niitä myydään uusina keskimäärin 70 tuhatta kappaletta vuodessa.
K-Euroopassa on parhaillaan niin järjettömän suuria insentiivejä patteriautojen ostoon, että siellä aukeaa muutaman vuoden päästä entistäkin houkuttelevammat vaihtoautomarkkinat.
Tuo käytettyjen arvo esim. Saksassa on mielenkiintoinen juttu. Uusien hinnat ovat edullisia noiden insentiivien vuoksi ja sen pitäisi näkyä käytettyjen hinnoissa. Toisaalta niille käytetyille riittänee kysyntää monelta suunnalta.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Eli 700 tuhannen patteriauton liikenteeseen saaminen kymmenessä vuodessa ei vaadi sitä, että niitä myydään uusina keskimäärin 70 tuhatta kappaletta vuodessa.
Suomeen käyttöönotettuja 70 tuhatta sähköautoa, ihan sama onko ne tehdasuusia. Ilmaiseksi ei niitäkään vielä saa
@HybridRules kirjoitti:
Eikä Katukiven ennusteeseen autojen sähköistymisestä ole hirveän suurta profetiaa tarvittu
Profetia oli "pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän" ja "dieselatutot ovat historiaa" pian viisi vuotta sitten. Eivät tulleet tiensä päähän silloin, eivät tulleet nyt, eivät ole historiaa ja matka jatkuu yhä.
Uudempaa autoa ostettaessa tarkistetaan mitä sillä hetkellä on tarjolla ja valitaan joku niistä. Nou hätä!
E kai tuota "tiensä päähän tuloa" ole kirjaimellisesti tarkoitettu, luulisin. Samassa ympäröivässä todellisuudessahan tässä kaikki eletään.
Minäkin uskon, että polttomoottoriautoja riittää ostettavaksi niitä haluaville vielä vuosiksi ja pariksi vuosikymmeneksikin eteenpäin. Käyttäminen voi tulla kovasti kalliiksi, mutta jos niistä haluaa kynsin hampain pitää kiinni, niin eiköhän bensan pörinällä vielä voi ajella. Ihmettelen kyllä, miksi kukaan haluaa, mutta uuden omaksuminen vaatii toisilta pidemmän ajan kuin toisilta. Muistan, kuinka aikoinaan tietokoneavusteinen suunnittelu tuli tekniseen suunnitteluun. Aluksi nopeat omaksujat alkoivat punnertaa Auto_CADillä ja digitointipöydillä 286-tietokoneilla säälittävän hitaasti ja tehottomasti. Paremmin tietävät naureskelivat, että eihän tuosta mitään tule, ei ikinä korvaa piirustuslautaa ja -kojetta. On niin hävyttömän kalliskin tuo tietokone. Osa näistä tulevaisuuden visionääreistä pääsi eläkkeelle asti koskematta tietokoneeseen. Muistaako enää kukaan piirustuskojetta tai laskutikkua?
Jarrumiehiä ja -naisia riittää aina, asia kuin asia.
Suomalainen ajaa keskimäärin 3 600 euron autolla, ja siihen menee muutama tovi, ennen kuin varteenotettavat sähköautot on keskivertokuluttajan hintahaarukassa.
@HybridRules kirjoitti:
Eikä Katukiven ennusteeseen autojen sähköistymisestä ole hirveän suurta profetiaa tarvittu
Profetia oli "pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän" ja "dieselatutot ovat historiaa" pian viisi vuotta sitten. Eivät tulleet tiensä päähän silloin, eivät tulleet nyt, eivät ole historiaa ja matka jatkuu yhä.
Uudempaa autoa ostettaessa tarkistetaan mitä sillä hetkellä on tarjolla ja valitaan joku niistä. Nou hätä!
E kai tuota "tiensä päähän tuloa" ole kirjaimellisesti tarkoitettu, luulisin. Samassa ympäröivässä todellisuudessahan tässä kaikki eletään.
Minäkin uskon, että polttomoottoriautoja riittää ostettavaksi niitä haluaville vielä vuosiksi ja pariksi vuosikymmeneksikin eteenpäin. Käyttäminen voi tulla kovasti kalliiksi, mutta jos niistä haluaa kynsin hampain pitää kiinni, niin eiköhän bensan pörinällä vielä voi ajella. Ihmettelen kyllä, miksi kukaan haluaa, mutta uuden omaksuminen vaatii toisilta pidemmän ajan kuin toisilta. Muistan, kuinka aikoinaan tietokoneavusteinen suunnittelu tuli tekniseen suunnitteluun. Aluksi nopeat omaksujat alkoivat punnertaa Auto_CADillä ja digitointipöydillä 286-tietokoneilla säälittävän hitaasti ja tehottomasti. Paremmin tietävät naureskelivat, että eihän tuosta mitään tule, ei ikinä korvaa piirustuslautaa ja -kojetta. On niin hävyttömän kalliskin tuo tietokone. Osa näistä tulevaisuuden visionääreistä pääsi eläkkeelle asti koskematta tietokoneeseen. Muistaako enää kukaan piirustuskojetta tai laskutikkua?
Jarrumiehiä ja -naisia riittää aina, asia kuin asia.
HR onko käynyt mielessä että nämä laskutikkua käyttäneet olivat kaikki laskutaitoisia yksilöitä mutta nämä tietokoneita käyttävät eivät?
@HybridRules kirjoitti:
Eikä Katukiven ennusteeseen autojen sähköistymisestä ole hirveän suurta profetiaa tarvittu
Profetia oli "pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän" ja "dieselatutot ovat historiaa" pian viisi vuotta sitten. Eivät tulleet tiensä päähän silloin, eivät tulleet nyt, eivät ole historiaa ja matka jatkuu yhä.
Uudempaa autoa ostettaessa tarkistetaan mitä sillä hetkellä on tarjolla ja valitaan joku niistä. Nou hätä!
E kai tuota "tiensä päähän tuloa" ole kirjaimellisesti tarkoitettu, luulisin. Samassa ympäröivässä todellisuudessahan tässä kaikki eletään.
Minäkin uskon, että polttomoottoriautoja riittää ostettavaksi niitä haluaville vielä vuosiksi ja pariksi vuosikymmeneksikin eteenpäin. Käyttäminen voi tulla kovasti kalliiksi, mutta jos niistä haluaa kynsin hampain pitää kiinni, niin eiköhän bensan pörinällä vielä voi ajella. Ihmettelen kyllä, miksi kukaan haluaa, mutta uuden omaksuminen vaatii toisilta pidemmän ajan kuin toisilta. Muistan, kuinka aikoinaan tietokoneavusteinen suunnittelu tuli tekniseen suunnitteluun. Aluksi nopeat omaksujat alkoivat punnertaa Auto_CADillä ja digitointipöydillä 286-tietokoneilla säälittävän hitaasti ja tehottomasti. Paremmin tietävät naureskelivat, että eihän tuosta mitään tule, ei ikinä korvaa piirustuslautaa ja -kojetta. On niin hävyttömän kalliskin tuo tietokone. Osa näistä tulevaisuuden visionääreistä pääsi eläkkeelle asti koskematta tietokoneeseen. Muistaako enää kukaan piirustuskojetta tai laskutikkua?
Jarrumiehiä ja -naisia riittää aina, asia kuin asia.
HR onko käynyt mielessä että nämä laskutikkua käyttäneet olivat kaikki laskutaitoisia yksilöitä mutta nämä tietokoneita käyttävät eivät?
En minä ollenkaan väheksy heidän taitojaan ja osaamistaan. Ja laskutikku se vasta onkin melkoinen keksintö, olen joskus mielenkiinnosta kokeillut. En kyllä enää osaisi sillä laskea mitään.
Selvään vähemmistöön jäivät kehitystä vastaan haraavat. Kai se kuuluu ihmisluontojen kirjoon, että osa haluaa pysytellä omalla mukavuusalueellaan ylikorostuneesti ja toiset menevät matalalla kynnyksellä kehityksen mukana.
Nyt on muuten talvikelejä jo sen verran pidellyt, että uskon sähköauton olevan aivan kelvollinen menopeli talvellakin. Pidempää matkaa ajaessa kulutus ei nouse kovin merkittävästi. Jos kesällä meni maantiellä 220, niin -14 pakkasella menee approx 240 Wh/km. Ei mitään dramatiikkaa. Paikallaan olevan tai hitaasti liikkuvan auton kulutuksessa lämmitys näyttäytyy energiasyöppönä. Mutta lämmitysenergia pitäisikin suhteuttaa lämmitysaikaan eikä kilometreihin.
@_Quu kirjoitti:
Suomalainen ajaa keskimäärin 3 600 euron autolla, ja siihen menee muutama tovi, ennen kuin varteenotettavat sähköautot on keskivertokuluttajan hintahaarukassa.
Tuolle 3600 luvulle olisi kiva saada joskus joku lähde. Lukua kyllä heitellään mediassakin siellä sun täällä, mutta omiin silmiin ei ole osunut tietoa, mistä tuo on peräisin.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan keskimääräisen auton arvo on 6800€, uutena ostetun 34000€ ja käytettynä maahantuodun 21700 €.
Kylläpä kai Suomalaiset ostavat yleensä kalliimman auton, kuin millä ajavat - hetihän sen uudenkin auton arvo alenee useita tonneja, kun sen ajaa ulos kaupasta ja halvimmat ajoautot päätyvät lopulta lähes arvottomina romuttamolle.
No en ala autoliiton tietokantaa haastamaan.
Manner-Suomen rekisterissä olevien henkilöautojen keski-ikä oli 14,9 vuotta ja liikennekäytössä olevien
keski-ikä oli 12,1 vuotta. Alhaisin henkilöautojen keski-ikä oli Uudenmaan maakunnassa 12,3 vuotta ja
korkein Kainuun maakunnassa 17,2 vuotta
Eikö nuo tilastot anna päätelmiä, ettei polttomoottorin historiaa ole vielä loppulausuntoa vailla.
Nykymuodissa olevat lataushybridit pitkittää polttomoottorien historiaan siirtymistä.
Eihän noissa luvuissa välttämättä ole ristiriitaa. Vaikka suomalaiset keskimäärin ostaisivatkin 6800 €:n hintaisen auton, voivat he silti ajaa keskimäärin 3600 €:n arvoisella autolla.
Kuka jankkaa mitäkin. Jokusen kerran olen lukenut näitä kyselyjäkin, että mistä niitä arvottomia autoja saa.
pääsyitä ovat aikamuoto ja keskusteluloki tässä yllä. Hän luuli kesällä 2016 tapahtuneen jotain sellaista, jota ei ole tapahtunut vieläkään eikä tule tapahtumaan tänäkään vuonna.
Ja tuon yllä olevan väitteeni olen valmis lukitsemaan myös vedonlyöntiä varten. Jos pelkät polttomoottoriautot tulevat tänä vuonna tiensä päähän viisi vuotta sen jälkeen kun Katukivi lupasi tämän tapahtuneen jo, sitten myönnän olleeni väärässä ja ostan itselleni sähköauton ensi vuonna.
Tässä ei ole mitään diskriminointia vaan vastaavan kohtelun saa jatkuvasti vuodesta toiseen pörssiromahdusta julistava, vaikka onkin oikeassa keskimäärin joka 10. vuosi. Samaa ennustetta spämmäävä on tähän mennessä onnistunut pysähtynyttä kelloa huonommin, koska seisova kellokin on ollut oikeassa kahdesti vuorokaudessa.
Kun luvataan arvoton (=ilmainen), silloin on kohtuullista kysyä näyttöjä myös. Jankkaaminen on sitä, että on esitetty väite, jonka vastineeksi pyydettyä evidenssiä ei annetakaan vaan lähdetään sekoilemaan ihan muualle vain palatakseen esittämään saman yhtä perättömän väitteen muutaman kuukauden jälkeen uudelleen.
Aiempaan kysymykseesi vastaten, en ole huomannut mitään aiempaa konfliktia henkilöiden välillä, eli mielestäni et ole menettänyt tilannetta selittävää keskusteluhistoriaa vaan Kutukivi saanee juuri sitä palautetta, jota lienee tässä threadissa tietoisesti troolaamassakin.
En minä ole tullut huomanneeksi, että Katukivi tuota arvottomaksi-väitettä olisi toistellut moneen kertaan. Eiköhän Katukivi siinä kuin muutkin ymmärrä, ettei polttisautot sananmukaisesti arvottomaksi muutu ennen kuin ovat paalikunnossa, eikä ihan kokonaan silloinkaan. Omakohtaisesti olen huomannut, että täällä kirjoitetut asiat tulkitaan milloin mitenkin.
Eikä Katukiven ennusteeseen autojen sähköistymisestä ole hirveän suurta profetiaa tarvittu, mutta kyllä muutoksen nopeus on aika monet tainnut yllättää. Ainakin minut. Kun tein kaupat ladattavasta hybridistä keväällä 2017, en ollut edes osannut ajatella moista vaihtoehtoa ennenkuin autokauppias melkein ohimennen mainitsi asiasta. Ja nyt kun se auto eli minun edellinen, siis Volvo XC90T8, on vasta himpun yli kolmevuotias ja jollakulla toisella käytössä, on koko Volvon mallisto tulossa sähköiseksi. Ja itse ajelen täyssähköautolla. Nyt on ilman muuta menossa ehkä suurin murros autoilussa koskaan.
Perussuomalainenkaan ei ole enää kovin ponnekkaasti jaksanut harata sähköistymistä vastaan.
Henkilökohtaisesti suorastaan vierastan ajatusta polttomoottoriautolla ajamisesta, mutta jos ajaa mielellään polttisautolla, niin odottaa sopii niiden muuttuvan ei arvottomiksi, mutta vähemmän arvokkaiksi eli kuluttajan kannalta parempaan suuntaan auton hankintahinnan kannalta. Käyttäminen saattaa kyllä kohta sisältää reilustikin preemiota poliittisten päätösten seurauksena. Hienoa siinä on se, että sitten niin monet saavat ajaa premiumstatuksella ja ostaa premium polttoainetta😉😢
HR muista sitten mainita palstalla kun latailet premium sähköä. 😉 😢
Jo vain kerron, jos sellainen tapaus sattuu kohdalle. Lataan todella harvoin maksullisista latauslaitteista, että saas nähdä joudunko sellaiseen tilanteeseen.
Ekonomistin mukaan polttomoottori-autojen hinnat romahtaa, joten ethän osta liian kallista pirssiä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007787482.html?fbclid=IwAR2qoHgWjuohooRsu34fv72GUwMqvdba7j2PU5k7Svia1YrPBQ76_Osa12g
Hyvin on Saab hintansa pitänyt verrokkeihin, vaikka valmistus on lopetettu < 10v sitten.
– Jos hallituksen tavoitteiden mukaan vuonna 2030 meillä olisi 700 000 sähköautoa, se tarkoittaisi, että myisimme nyt joka vuosi vähittäin 70 000 sähköautoa tästä eteenpäin. Silti meillä olisi edelleen kaksi miljoonaa polttomoottoriautoa liikkumassa maanteillä.
Kuulema myös uusien sähköautojen hinnat romahtavat parissa vuodessa, joten mitäpä tuosta.
Ja autonkäyttökulut romahtaa, kun sähköä ei voi verottaa ylärajusti kuin polttoaineita, ja huollontarve menee minimiin, huoltomiehet kortistoon
Joo, en osta.
Kaikkien autojen hinta romahtaa. Siksi ainoat tavat välttyä romahdukselta ovat jättää auto ostamatta tai ostaa jo valmiiksi romahtanut.
Profetia oli "pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän" ja "dieselatutot ovat historiaa" pian viisi vuotta sitten. Eivät tulleet tiensä päähän silloin, eivät tulleet nyt, eivät ole historiaa ja matka jatkuu yhä.
Uudempaa autoa ostettaessa tarkistetaan mitä sillä hetkellä on tarjolla ja valitaan joku niistä. Nou hätä!
Kaluston sähköistymistä käsittelevissä laskelmissa on silmiinpistävää se typeryys, että sähköisten autojen yleistyminen lasketaan vain uusmyynnin luvuista. Ihan kuin niitä ei tuotaisi myös käytettyinä, ihan kuin tähänkin asti on tuotu, esim Hollannista. Eli 700 tuhannen patteriauton liikenteeseen saaminen kymmenessä vuodessa ei vaadi sitä, että niitä myydään uusina keskimäärin 70 tuhatta kappaletta vuodessa.
K-Euroopassa on parhaillaan niin järjettömän suuria insentiivejä patteriautojen ostoon, että siellä aukeaa muutaman vuoden päästä entistäkin houkuttelevammat vaihtoautomarkkinat.
Tuo käytettyjen arvo esim. Saksassa on mielenkiintoinen juttu. Uusien hinnat ovat edullisia noiden insentiivien vuoksi ja sen pitäisi näkyä käytettyjen hinnoissa. Toisaalta niille käytetyille riittänee kysyntää monelta suunnalta.
Suomeen käyttöönotettuja 70 tuhatta sähköautoa, ihan sama onko ne tehdasuusia. Ilmaiseksi ei niitäkään vielä saa
E kai tuota "tiensä päähän tuloa" ole kirjaimellisesti tarkoitettu, luulisin. Samassa ympäröivässä todellisuudessahan tässä kaikki eletään.
Minäkin uskon, että polttomoottoriautoja riittää ostettavaksi niitä haluaville vielä vuosiksi ja pariksi vuosikymmeneksikin eteenpäin. Käyttäminen voi tulla kovasti kalliiksi, mutta jos niistä haluaa kynsin hampain pitää kiinni, niin eiköhän bensan pörinällä vielä voi ajella. Ihmettelen kyllä, miksi kukaan haluaa, mutta uuden omaksuminen vaatii toisilta pidemmän ajan kuin toisilta. Muistan, kuinka aikoinaan tietokoneavusteinen suunnittelu tuli tekniseen suunnitteluun. Aluksi nopeat omaksujat alkoivat punnertaa Auto_CADillä ja digitointipöydillä 286-tietokoneilla säälittävän hitaasti ja tehottomasti. Paremmin tietävät naureskelivat, että eihän tuosta mitään tule, ei ikinä korvaa piirustuslautaa ja -kojetta. On niin hävyttömän kalliskin tuo tietokone. Osa näistä tulevaisuuden visionääreistä pääsi eläkkeelle asti koskematta tietokoneeseen. Muistaako enää kukaan piirustuskojetta tai laskutikkua?
Jarrumiehiä ja -naisia riittää aina, asia kuin asia.
Suomalainen ajaa keskimäärin 3 600 euron autolla, ja siihen menee muutama tovi, ennen kuin varteenotettavat sähköautot on keskivertokuluttajan hintahaarukassa.
HR onko käynyt mielessä että nämä laskutikkua käyttäneet olivat kaikki laskutaitoisia yksilöitä mutta nämä tietokoneita käyttävät eivät?
En minä ollenkaan väheksy heidän taitojaan ja osaamistaan. Ja laskutikku se vasta onkin melkoinen keksintö, olen joskus mielenkiinnosta kokeillut. En kyllä enää osaisi sillä laskea mitään.
Selvään vähemmistöön jäivät kehitystä vastaan haraavat. Kai se kuuluu ihmisluontojen kirjoon, että osa haluaa pysytellä omalla mukavuusalueellaan ylikorostuneesti ja toiset menevät matalalla kynnyksellä kehityksen mukana.
Nyt on muuten talvikelejä jo sen verran pidellyt, että uskon sähköauton olevan aivan kelvollinen menopeli talvellakin. Pidempää matkaa ajaessa kulutus ei nouse kovin merkittävästi. Jos kesällä meni maantiellä 220, niin -14 pakkasella menee approx 240 Wh/km. Ei mitään dramatiikkaa. Paikallaan olevan tai hitaasti liikkuvan auton kulutuksessa lämmitys näyttäytyy energiasyöppönä. Mutta lämmitysenergia pitäisikin suhteuttaa lämmitysaikaan eikä kilometreihin.
Tuolle 3600 luvulle olisi kiva saada joskus joku lähde. Lukua kyllä heitellään mediassakin siellä sun täällä, mutta omiin silmiin ei ole osunut tietoa, mistä tuo on peräisin.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan keskimääräisen auton arvo on 6800€, uutena ostetun 34000€ ja käytettynä maahantuodun 21700 €.
https://www.aut.fi/etusivu_vanha/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/autojen_keskihintatilastoja
Nettiautossa on myynnissä 18796 kpl 1-7000€ hintaista autoa ja 54499 kpl 7000€ ja yli hintaisia.
Sillähän se selvästi lukee:
Autokannan keskimääräinen auto keski-ikä 12,2 vuotta, keskihinta 6 800 €
Kylläpä kai Suomalaiset ostavat yleensä kalliimman auton, kuin millä ajavat - hetihän sen uudenkin auton arvo alenee useita tonneja, kun sen ajaa ulos kaupasta ja halvimmat ajoautot päätyvät lopulta lähes arvottomina romuttamolle.
Käytettyjen autojen kaupan vuositilasto
Henkilöautot 2020 632 980 kpl
Autojen ensirekisteröinnit
Henkilöautot 2020 96 415 kpl
Liikennekäytössä olevat henkilöautot 2019 2 720 307 kpl
Noista luvuista päätellen suurin vipinä kaupassa on juurikin keskihintaluokassa.
@_Quu kirjoitti 08.02.2021 20:23
....johon ruuhkamies:
@_Quu kirjoitti 09.02.2021 16:56
No niinhän sä just sanoit....
Siellä se lukee hänen omassa linkistä
Ja missäs se sinun tietosi olikaan?
https://www.aut.fi/etusivu_vanha/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/autojen_keskihintatilastoja
Autoliitto muistuttaa: Suomalainen ajaa keskimäärin 3 600 euron autolla
Mitäs sä nyt oikein sekoilet? Esitit luvun olevan 3600 €. Mistä se on lähtöisin? "Autoliitto sanoo" ei ole lähde.
No en ala autoliiton tietokantaa haastamaan.
Manner-Suomen rekisterissä olevien henkilöautojen keski-ikä oli 14,9 vuotta ja liikennekäytössä olevien
keski-ikä oli 12,1 vuotta. Alhaisin henkilöautojen keski-ikä oli Uudenmaan maakunnassa 12,3 vuotta ja
korkein Kainuun maakunnassa 17,2 vuotta
Eikö nuo tilastot anna päätelmiä, ettei polttomoottorin historiaa ole vielä loppulausuntoa vailla.
Nykymuodissa olevat lataushybridit pitkittää polttomoottorien historiaan siirtymistä.
Eihän noissa luvuissa välttämättä ole ristiriitaa. Vaikka suomalaiset keskimäärin ostaisivatkin 6800 €:n hintaisen auton, voivat he silti ajaa keskimäärin 3600 €:n arvoisella autolla.