Onpa isot päästöjen erot Toyotan ja muiden merkkien välillä. Toyota 97,5 g/km. Mercedes 141,9 g/km. Muidenkin premium-merkkien päästöt ovat korkeat. Toisaalta jos Toyotan Euroopan mallisto olisi sama kuin USA:n mallisto (poislukien lava-autot) niin tällöin ei varmaankaan eroja olisi.
Fossiilisen moottoribensiinin vero nousee 5,71 senttiä litralta ja fossiilisen dieselöljyn 6,46 senttiä litralta.
”Nyt ollaan keräämässä 250 miljoonaa euroa vuositasolla lisää. On kyse ihan merkittävästä veronkorotuksesta”, Kirkko-Jaakkola sanoi.
Muistakaa ajaa että valtion budjetti pysyy tavoitteessa.
Ladattavia autoja rekisteröitiin syyskuussa jo peräti 24 % kaikkien ensirekisteröityjen autojen määrästä. Joka neljännessä syyskuussa ensirekisteröidyssä autossa, jota voi ladata, oli näin ollen myös sähkömoottori. Lisäksi vielä ns. "itselataavat" hybridit. Kuinka suureksi tuo prosentti silloin nouseekaan?
Hyökkäsitte rajusti tätä otsikkoani ja aloitustani vastaan:
"Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän"
Oliko tuo tämän ketjun alkuun kirjoittamani otsikko juurikaan väärässä?
Leike edeltä vuonna 2016 kirjoittamastani tekstistä. Kuinka totta tuo onkaan:
"Huvittavaa, että lehdistössä huudetaan apuun aina ei asiantuntijoita, vaan "niinsanottuja asiantuntijoita", kuinka jotain muutosta liikenteen sähköistymisessä alkaa tapahtua vasta vuonna 2050."
Norjassa sähköautojen osuus jo 81,6 %. Suomessakin varmaan osuus 2-3 vuoden päästä tulee olemaan yli 50% ehkäpä jopa reippaasti yli kun trendi muuttuu.
Täyssähköautoissahan saatavuus rajoittaa enemmän kuin kysyntä. Viime vuoden lopulla tarjolla olleiden ja joulukuussa tilattujen SEAT Mii Electricien toimitukset venyvät osin ensi vuodelle,ja niitä olisi varmasti mennyt kaupaksi enemmänkin. Ja taitaa ID3ssakin olla jonoja?
@_Quu kirjoitti:
Norjan sähköautohype luonut maan pohjoisosiin ”huutavan pulan vetokykyisistä diesel-farmareista”, kertoo Kamuxin Kalliokoski.
Kun loppujen lopuksi erittäin pieni osa ihmisistä tarvitsee vetokykyisiä autoja niin mielestäni nuo Kamuxin puheet ovat Kamuxilla seisovien dieseleiden myyntipyheita.
@Topi27 kirjoitti:
Norjassa sähköautojen osuus jo 81,6 %. Suomessakin varmaan osuus 2-3 vuoden päästä tulee olemaan yli 50% ehkäpä jopa reippaasti yli kun trendi muuttuu.
Olisko pientä liioittelua? Taitaa mennä vielä aika kauan enemmän. Näin Norjassa nyt:
"Viime vuonna täyssähköautojen osuus uusien autojen myynnistä oli 42 prosenttia, ja vieläkin enemmän isoissa kaupungeissa”, Brevik Wangsness sanoo.
Sähköautojen osuus on nyt kymmenen prosenttia koko autokannasta."
Kurkatkaapa pojat Kamuxin tuloskehitystä. Mietitään sen jälkeen tuoko Kamux ideologisista syistä omasta mielestään muille sopivia autoja, joiden ostamiseen haluttomat potentiaaliset asiakkaat pyritään aivopesemään - vai autoja joilla on menekkiä?
@740 GLE kirjoitti:
Kurkatkaapa pojat Kamuxin tuloskehitystä. Mietitään sen jälkeen tuoko Kamux ideologisista syistä omasta mielestään muille sopivia autoja, joiden ostamiseen haluttomat potentiaaliset asiakkaat pyritään aivopesemään - vai autoja joilla on menekkiä?
Juuri näin! Autoliikkeellä on oman liiketoimintansa kannalta suoranainen velvollisuus vastata siihen kysyntään oikealla tavalla, tuoda halukkaille ostajille sopivia autoja!
@740 GLE kirjoitti:
Kurkatkaapa pojat Kamuxin tuloskehitystä. Mietitään sen jälkeen tuoko Kamux ideologisista syistä omasta mielestään muille sopivia autoja, joiden ostamiseen haluttomat potentiaaliset asiakkaat pyritään aivopesemään - vai autoja joilla on menekkiä?
Juuri näin! Autoliikkeellä on oman liiketoimintansa kannalta suoranainen velvollisuus vastata siihen kysyntään oikealla tavalla, tuoda halukkaille ostajille sopivia autoja!
Isolla osalla ihmisistä on monissa asioissa piintyneet kiveenhakatut mielipiteet ja mieltymykset. Se supistaa näkökulmaa.
Minustakin tehtiin Volvo-fanaatikko, vaikka edellinen autoni oli ensimmäinen Volvoni ikinä. Jos Volvolla olisi ollut myynnissä XC90-tyyppinen täyssähkö, saattaisin ajaa edelleen Volvolla. Minulla oli siitä pelkästään hyviä kokemuksia ellei huonoksi puoleksi lasketa sitä, että XC90T8 toimi porttina sähköajon maailmaan, jota sitten oli saatava lisää ja Model X oli lopulta luonteva valinta seuraavaksi autoksi.
Täällä keskustelupalstalla autojen sähköistyvät voimalinjat taitavat olla aika lailla enemmän esillä kuin tosielämässä. En pitäisi ihan vielä Kamuxia viimeisenä polttomoottoriautojen linnakkeena, jonka turvassa Tracktestkin voi nukkua yönsä rauhassa. Sähköautot ovat vain pieni vähemmistö tällä hetkellä eikä pärinämottorit ole katoamassa pitkään aikaan.
Saisivat kyllä kadota ainakin latausasemien edestä. Tänäänkin tulin hotellille, jonka edessä on ainakin kymmenen Bee-latauksen AC-laturia ja vähintään puolet varattu pärinäautoilijoiden toimesta. Onkohan se mielenosoitusta vai muuten vain huonoa käytöstä? Sain viimeisen vapaan paikan onneksi. To Bee or not.
Nyt eivät enää pelkät prosentit ole suuria, vaan niin ovat nyt määrätkin. Tässä kohtaa mennään tänään ja Teslan ensimmäinen oma sähköauto ajettiin tehtaasta ulos kahdeksan vuotta sitten vuonna 2012. Ensimmäisessä vuodesta 2008 vuoteen 2012 valmistetussa Roadstarissahan ei ollut Teslan omaa kuin sähkömoottori.
Pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän:
"Ladattavien hybridien sekä sähkö- ja kaasukäyttöisten henkilöautojen osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 20,0 prosenttia vuonna 2020, kun vastaava osuus oli 8,8 prosenttia vuonna 2019 ja 5,7 prosenttia vuonna 2018. Sähköautojen ensirekisteröintimäärä nousi 123,8 prosenttia ja ladattavien hybridien 121,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna."
Sen sijaan vaihtoehtoisista käyttövoimista kaasuautojen rekisteröinnit vähenivät 14,1 prosenttia.
Perinteisillä käyttövoimilla toimivien henkilöautojen ensirekisteröintimäärät laskivat. Bensiinikäyttöisiä henkilöautoja rekisteröitiin 23,5 prosenttia ja dieselkäyttöisiä 35,4 prosenttia vähemmän."
Ladattavien autojen osuus kasvoi suureksi erityisesti joulukuussa, jolloin niiden osuus oli peräti 31,5 prosenttia ensirekisteröinneistä.
Suurin osa Suomessa myytävistä autoista on siis yhä näitä Katukiven mukaan jo 4,5 vuotta sitten tiensä päähän tulleita "fossiileja". Minkä tien päähän ne tulivat kesäkuussa 2016?
@FARwd kirjoitti:
Suurin osa Suomessa myytävistä autoista on siis yhä näitä Katukiven mukaan jo 4,5 vuotta sitten tiensä päähän tulleita "fossiileja". Minkä tien päähän ne tulivat kesäkuussa 2016?
Sitä en tiedä, mutta valtaosa polttomoottoreista ovat nyt tulleet kehityspolkunsa päähän, kun moni valmistaja on ilmoittanut etteivät enää kehitä uusia polttomoottorisukupolvia.
Muistakaa myös, että vuonna 2030 ei ole myynnissä ainuttakaan polttomoottorilla varustettua autoa. Ensimmäinen Teslan oma malli, Tesla Model S ajettiin tehtaasta ulos vuonna 2012 eli kahdeksan vuotta sitten.
Tesla Roadstarissa, jonka valmistus aloitettiin vuonna 2008 0li teslalta vain sähkötekniikka.
Vuonna 2030 ei ole myynnissä ainuttakaan polttomoottorilla varustettua autoa.
Nyt on helppo sanoa: Kaikkihan sen tiesivät. Aloitus sivun tekstien perustellaa kaikki väittivät minun olevan väärässä.
Kuulehan Eero. Julistuksesi mukaan polttomoottoriautojen olisi pitänyt olla arvottomia jo vuosikausia sitten. Vaikka profetiasi on kiistatta osoittautunut vääräksi, niin silti vain jaksat jakuttaa olleesi oikeassa.
Nyt on helppo sanoa: Kaikkihan sen tiesivät. Aloitus sivun tekstien perustellaa kaikki väittivät minun olevan väärässä.
Kuulehan Eero. Julistuksesi mukaan polttomoottoriautojen olisi pitänyt olla arvottomia jo vuosikausia sitten. Vaikka profetiasi on kiistatta osoittautunut vääräksi, niin silti vain jaksat jakuttaa olleesi oikeassa.
Nyt on helppo sanoa: Kaikkihan sen tiesivät. Aloitus sivun tekstien perustellaa kaikki väittivät minun olevan väärässä.
Kuulehan Eero. Julistuksesi mukaan polttomoottoriautojen olisi pitänyt olla arvottomia jo vuosikausia sitten. Vaikka profetiasi on kiistatta osoittautunut vääräksi, niin silti vain jaksat jakuttaa olleesi oikeassa.
Nyt on helppo sanoa: Kaikkihan sen tiesivät. Aloitus sivun tekstien perustellaa kaikki väittivät minun olevan väärässä.
Kuulehan Eero. Julistuksesi mukaan polttomoottoriautojen olisi pitänyt olla arvottomia jo vuosikausia sitten. Vaikka profetiasi on kiistatta osoittautunut vääräksi, niin silti vain jaksat jakuttaa olleesi oikeassa.
Laita Eero tänne tulemaan yksi sellainen tiensä päähän tullut enintään kolmevuotias tilava ja taloudellinen farkku, kiitos? Voin maksaa yli romutuspalkkion, jos tehdastakuu on vielä voimassa.
Minua on useasti ihmetyttänyt, miksi tähän Katukiven otsikkoon suhtaudutaan pilkallisesti. Onhan se niin, että uusien autojen osalta trendi menee siihen suuntaan, että polttomoottori saa voimalinjaan kaverikseen sähköä tavalla tai toisella. Volvonkin mallisto taitaa jo tänä vuonna sisältää pelkästään sähköistettyjä autoja kevythybridistä täyssähköön.
Kyllä kai on itsestään selvää, ettei Katukivi tarkoittanut jo liikenteessä olevia autoja vaan uusia?
Aikataulun suhteen Katukivi keulii, mutta mikä siinä ottaa niin kovasti esim. NHB:n luonnolle, että pitää nimimerkkiä nälviä?
Vai onko tässä takana jotain keskustelupalsta-historiallisia syitä, joista minä en tiedä? Jotain aikaisempaa kinaa tms.
Aikataulun suhteen Katukivi keulii, mutta mikä siinä ottaa niin kovasti esim. NHB:n luonnolle, että pitää nimimerkkiä nälviä?
Vai onko tässä takana jotain keskustelupalsta-historiallisia syitä, joista minä en tiedä? Jotain aikaisempaa kinaa tms.
Millä tavalla nälvin? Kun ne Katukiven ennustukset eivät vain toteutuneet, niin ei sen toteaminen ole nälvimistä.
Katukivi aloitti tämän jo vuosia ennen tätä keskustelua. Silloin otsikko oli jotain tyyliin: pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat arvottomia muutamassa vuodessa. Neljä vuotta sitten Ee** tai siis Katukivi julisti jo profetiansa toteutuneen:
"Pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat nyt arvottomia. Tämä ilmenee tästä tehdystä kyselystä:"
Olen monta kertaa kysynyt, että mistä näitä arvottomia polttomoottoriautoja voi hakea, mutta vastaukseksi tulee jankkaamista oikeassa olemisesta. Allekirjoitatko Katukiven väitteen?
Onpa isot päästöjen erot Toyotan ja muiden merkkien välillä. Toyota 97,5 g/km. Mercedes 141,9 g/km. Muidenkin premium-merkkien päästöt ovat korkeat. Toisaalta jos Toyotan Euroopan mallisto olisi sama kuin USA:n mallisto (poislukien lava-autot) niin tällöin ei varmaankaan eroja olisi.
https://tekniikanmaailma.fi/katumaasturit-ja-dieselin-suosion-lasku-vievat-kehitysta-vaaraan-suuntaan-analyysiyhtio-eun-paastotavoite-karkaa-autoteollisuudelta-nyt-on-pakitettu-jo-vuoteen-2014/
Muistakaa ajaa että valtion budjetti pysyy tavoitteessa.
Ladattavia autoja rekisteröitiin syyskuussa jo peräti 24 % kaikkien ensirekisteröityjen autojen määrästä. Joka neljännessä syyskuussa ensirekisteröidyssä autossa, jota voi ladata, oli näin ollen myös sähkömoottori. Lisäksi vielä ns. "itselataavat" hybridit. Kuinka suureksi tuo prosentti silloin nouseekaan?
Hyökkäsitte rajusti tätä otsikkoani ja aloitustani vastaan:
"Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän"
Oliko tuo tämän ketjun alkuun kirjoittamani otsikko juurikaan väärässä?
http://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot
Leike edeltä vuonna 2016 kirjoittamastani tekstistä. Kuinka totta tuo onkaan:
"Huvittavaa, että lehdistössä huudetaan apuun aina ei asiantuntijoita, vaan "niinsanottuja asiantuntijoita", kuinka jotain muutosta liikenteen sähköistymisessä alkaa tapahtua vasta vuonna 2050."
Norjassa sähköautojen osuus jo 81,6 %. Suomessakin varmaan osuus 2-3 vuoden päästä tulee olemaan yli 50% ehkäpä jopa reippaasti yli kun trendi muuttuu.
Täyssähköautoissahan saatavuus rajoittaa enemmän kuin kysyntä. Viime vuoden lopulla tarjolla olleiden ja joulukuussa tilattujen SEAT Mii Electricien toimitukset venyvät osin ensi vuodelle,ja niitä olisi varmasti mennyt kaupaksi enemmänkin. Ja taitaa ID3ssakin olla jonoja?
Norjan sähköautohype luonut maan pohjoisosiin ”huutavan pulan vetokykyisistä diesel-farmareista”, kertoo Kamuxin Kalliokoski
Norjan TOP 5 syyskuu 2020 Sähköautot
Volkswagen ID.3: 1 989 autoa
Tesla Model 3: 1 116 autoa*
Polestar 2: 937 autoa
MG ZS EV: 672 autoa
Audi e-tron: 542 autoa
Kun loppujen lopuksi erittäin pieni osa ihmisistä tarvitsee vetokykyisiä autoja niin mielestäni nuo Kamuxin puheet ovat Kamuxilla seisovien dieseleiden myyntipyheita.
Kuinka se Kamuxsin dieselien myyntiä lisää?
Kyllähän kaikkea myyntiä edistää aina kaikenlainen näkyvyys.
Ai että suomalaiset ostaa kaikki kamuxsin dieselit ettei päädy norjalaisille
Olet sitten välillä tosi lapsellinen.
Pitää paikkansa, lapsille pitää puhua lastenkielellä.
Olisko pientä liioittelua? Taitaa mennä vielä aika kauan enemmän. Näin Norjassa nyt:
"Viime vuonna täyssähköautojen osuus uusien autojen myynnistä oli 42 prosenttia, ja vieläkin enemmän isoissa kaupungeissa”, Brevik Wangsness sanoo.
Sähköautojen osuus on nyt kymmenen prosenttia koko autokannasta."
Kurkatkaapa pojat Kamuxin tuloskehitystä. Mietitään sen jälkeen tuoko Kamux ideologisista syistä omasta mielestään muille sopivia autoja, joiden ostamiseen haluttomat potentiaaliset asiakkaat pyritään aivopesemään - vai autoja joilla on menekkiä?
Juuri näin! Autoliikkeellä on oman liiketoimintansa kannalta suoranainen velvollisuus vastata siihen kysyntään oikealla tavalla, tuoda halukkaille ostajille sopivia autoja!
Isolla osalla ihmisistä on monissa asioissa piintyneet kiveenhakatut mielipiteet ja mieltymykset. Se supistaa näkökulmaa.
Minustakin tehtiin Volvo-fanaatikko, vaikka edellinen autoni oli ensimmäinen Volvoni ikinä. Jos Volvolla olisi ollut myynnissä XC90-tyyppinen täyssähkö, saattaisin ajaa edelleen Volvolla. Minulla oli siitä pelkästään hyviä kokemuksia ellei huonoksi puoleksi lasketa sitä, että XC90T8 toimi porttina sähköajon maailmaan, jota sitten oli saatava lisää ja Model X oli lopulta luonteva valinta seuraavaksi autoksi.
Täällä keskustelupalstalla autojen sähköistyvät voimalinjat taitavat olla aika lailla enemmän esillä kuin tosielämässä. En pitäisi ihan vielä Kamuxia viimeisenä polttomoottoriautojen linnakkeena, jonka turvassa Tracktestkin voi nukkua yönsä rauhassa. Sähköautot ovat vain pieni vähemmistö tällä hetkellä eikä pärinämottorit ole katoamassa pitkään aikaan.
Saisivat kyllä kadota ainakin latausasemien edestä. Tänäänkin tulin hotellille, jonka edessä on ainakin kymmenen Bee-latauksen AC-laturia ja vähintään puolet varattu pärinäautoilijoiden toimesta. Onkohan se mielenosoitusta vai muuten vain huonoa käytöstä? Sain viimeisen vapaan paikan onneksi. To Bee or not.
Nyt eivät enää pelkät prosentit ole suuria, vaan niin ovat nyt määrätkin. Tässä kohtaa mennään tänään ja Teslan ensimmäinen oma sähköauto ajettiin tehtaasta ulos kahdeksan vuotta sitten vuonna 2012. Ensimmäisessä vuodesta 2008 vuoteen 2012 valmistetussa Roadstarissahan ei ollut Teslan omaa kuin sähkömoottori.
Pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän:
"Ladattavien hybridien sekä sähkö- ja kaasukäyttöisten henkilöautojen osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 20,0 prosenttia vuonna 2020, kun vastaava osuus oli 8,8 prosenttia vuonna 2019 ja 5,7 prosenttia vuonna 2018. Sähköautojen ensirekisteröintimäärä nousi 123,8 prosenttia ja ladattavien hybridien 121,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna."
Sen sijaan vaihtoehtoisista käyttövoimista kaasuautojen rekisteröinnit vähenivät 14,1 prosenttia.
Perinteisillä käyttövoimilla toimivien henkilöautojen ensirekisteröintimäärät laskivat. Bensiinikäyttöisiä henkilöautoja rekisteröitiin 23,5 prosenttia ja dieselkäyttöisiä 35,4 prosenttia vähemmän."
Ladattavien autojen osuus kasvoi suureksi erityisesti joulukuussa, jolloin niiden osuus oli peräti 31,5 prosenttia ensirekisteröinneistä.
Suurin osa Suomessa myytävistä autoista on siis yhä näitä Katukiven mukaan jo 4,5 vuotta sitten tiensä päähän tulleita "fossiileja". Minkä tien päähän ne tulivat kesäkuussa 2016?
Sitä en tiedä, mutta valtaosa polttomoottoreista ovat nyt tulleet kehityspolkunsa päähän, kun moni valmistaja on ilmoittanut etteivät enää kehitä uusia polttomoottorisukupolvia.
Aloitukseni osoittautui täydeksi todeksi.
Muistakaa myös, että vuonna 2030 ei ole myynnissä ainuttakaan polttomoottorilla varustettua autoa. Ensimmäinen Teslan oma malli, Tesla Model S ajettiin tehtaasta ulos vuonna 2012 eli kahdeksan vuotta sitten.
Tesla Roadstarissa, jonka valmistus aloitettiin vuonna 2008 0li teslalta vain sähkötekniikka.
Vuonna 2030 ei ole myynnissä ainuttakaan polttomoottorilla varustettua autoa.
Paitsi että on, vaikka valmistus lopetettaisiin tänään
Minulta on jäänyt sana UUTTA näköjään vahingossa pois.
Otsikkoni oli:
PELKÄLLÄ polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän.
Näin on myös käynyt ja käymässä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/65cdd386-0fb5-4968-9909-137ed5332150
Nyt on helppo sanoa: Kaikkihan sen tiesivät. Aloitus sivun tekstien perustellaa kaikki väittivät minun olevan väärässä.
Kuulehan Eero. Julistuksesi mukaan polttomoottoriautojen olisi pitänyt olla arvottomia jo vuosikausia sitten. Vaikka profetiasi on kiistatta osoittautunut vääräksi, niin silti vain jaksat jakuttaa olleesi oikeassa.
Mikä helvetin Eero?
👍
Eero A.
Laita Eero tänne tulemaan yksi sellainen tiensä päähän tullut enintään kolmevuotias tilava ja taloudellinen farkku, kiitos? Voin maksaa yli romutuspalkkion, jos tehdastakuu on vielä voimassa.
Minua on useasti ihmetyttänyt, miksi tähän Katukiven otsikkoon suhtaudutaan pilkallisesti. Onhan se niin, että uusien autojen osalta trendi menee siihen suuntaan, että polttomoottori saa voimalinjaan kaverikseen sähköä tavalla tai toisella. Volvonkin mallisto taitaa jo tänä vuonna sisältää pelkästään sähköistettyjä autoja kevythybridistä täyssähköön.
Kyllä kai on itsestään selvää, ettei Katukivi tarkoittanut jo liikenteessä olevia autoja vaan uusia?
Aikataulun suhteen Katukivi keulii, mutta mikä siinä ottaa niin kovasti esim. NHB:n luonnolle, että pitää nimimerkkiä nälviä?
Vai onko tässä takana jotain keskustelupalsta-historiallisia syitä, joista minä en tiedä? Jotain aikaisempaa kinaa tms.
Millä tavalla nälvin? Kun ne Katukiven ennustukset eivät vain toteutuneet, niin ei sen toteaminen ole nälvimistä.
Katukivi aloitti tämän jo vuosia ennen tätä keskustelua. Silloin otsikko oli jotain tyyliin: pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat arvottomia muutamassa vuodessa. Neljä vuotta sitten Ee** tai siis Katukivi julisti jo profetiansa toteutuneen:
"Pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat nyt arvottomia. Tämä ilmenee tästä tehdystä kyselystä:"
Olen monta kertaa kysynyt, että mistä näitä arvottomia polttomoottoriautoja voi hakea, mutta vastaukseksi tulee jankkaamista oikeassa olemisesta. Allekirjoitatko Katukiven väitteen?