BMW:n hybridi on varmasti seuraava autoni jos sellaisen haluan näillä näkymin en vielä vuosiin sellaista halua niin paljon mukavampi on nauttia ajamisesta polttomoottoriautolla.
Ei minullakaan olisi varaa kalliiseen hybridiin ellei työntantaja sattuisi sitä kustantamaan. Perheen toinen auto on 10v vanha tavallinen bensa-auto jollaisia myydään nettiautossa 4-5 tonnin hintaan. Se ettei nykyisellään kalliit hybridit ja sähköautot ole taloudellisesti mahdollisia tai järkeviä on tosiasia suurimmalle osalle meistä, ja M5:set toki vielä sitäkin enemmän, eikä siinä ole mitään hävettävää. Se ei kuitenkaan mielestäni syy kritisoida tai vastustella teknologiaa tai uskotella itselleen tai muille että pelkällä polttomoottorilla ajo olisi joku "nautinto" suhteessa sähköistettyyn vastaavaan autoon. Pikkuhiljaa niidenkin hinnat halpenevat ja käytettyjä alkaa tulla markkinoille.
Ajelen hieman harvinaisimmilla menopeleillä ja M5 oli yksi näistä silläkin usean vuoden. Käytetyn ostaminen on vain tapani välttää kalleimmat kilometrit ja se ei mielestäni ole syy siitä ilkkumiseen kuten täällä on muutamalla tapana tehdä. Kysynkin mikä on ongelma vähän ajetun hieman harvinaisemman käytetyn auton hankinnassa ja sen käyttämisessä päivittäisiin ajotarpeisiin? Ilmastohysteerikot ovat kuin etisajan ****upol***** jotka ilmastoahdistuksessaan nimeävät suurin piirtein rikolleseksi muutoin ajattelevat ja elävät Suomen kansalaiset.
Tätä videota kun katsoo niin onhan tuo Tesla Roadsterin kiihtyvyys jotakin ainutlaatuista. Ja kiihtyvyydessä 0 - 100 km/h jäävät jälkeen monen miljoonan arvoiset Koenigseggit ja Bugattit.
Miten tuon Teslan käy Saksan autobahnalla vaikkapa uuden BMW M5:en kanssa jos mennään reilusti 300 km/h niin kauan kuin vapaata nopeutta saa ajaa. Taitaa hyytyä suhteessa yhtä nopiaa kuin alussa kiihtyy. Uskaltaako Teslalla lähteä kyseisille teille nolaamatta itseään. Veikkaan että vartti niin sanotusti flat out Tesla sanoo nyt riittää ja ala etsimään latauspaikkaa tai matka katkeaa hyvin pian. En tiedä mikä on tuon Teslan huippunopeus mutta kai se 250 km/h on tai jotain siihen suuntaan, selventäkää vähän joka kehtaa sen tehdä.
Huoli varmaankin on aiheellinen. Sattui tässä taannoin silmiin video jossa Audi e-tronilla ajettiin lujaa kauan. En osaa kunnolla saksaa mutta eikö tämä video tarkoita sitä että autolla päästiin vain 175 km vauhdilla 200 km/h. Ei kai Tesla voi olla tässä suhteessa parempi.
PS.
Nuo 200 - 300 km/h ajamiset eivät välttämättä ole kovinkaan tavallisia. Ottaisin lähtökohdaksi suomalaiset moottoritienopeudet kun kerran Suomessa asutaan.
En tiedä erityisyydestä mutta perheautona ihan mielenkiintoinen ja hauska peli. Nelivetoisena ja napista takavetoiseksi ehkä siinä on sitä erityisyttä. Kiihtyvyys on vakiona 3.2-3.4 s 0-100 km/h ja nyt liikkuu Saksan teillä noin 700 hevosvoimaisia alle kolmen sekunnin kiihtyviä M5.sia, joten on siinä superurheiluautossa ihmetteleviä naamoja kaksin kappalein kun perheauto lähtee rinta rinnan paikalta saavuttaen yli 300 km/h nopeuden.
Tesla Roadsterin toimintasäteeksi ilmoitetaan 1000 km ja huippunopeudeksi yli 400 km/h. Varttimaili menee 8,8 sekuntiin. Taitaa olla vähän tyyriimpi auto kun pelkkä varaus on 43.000 euroa.
Montako varttimailia tuo voi ottaa ilman välilatausta? Sähköautostakin tulee vielä isojen autonvalmistajien kesken kova kilpailu kuka tekee sen himoituimman paketin jota ei tarvitse hävetä ulomuotonsa takia parkkipaikalla. Tesla ottaa pataan kiistatta noilla nykyisillä autoillaan heikon laadun ja ulkomuotojensa takia. Makuasioista ei kannata kiistellä mutta huonosta mausta voinee huomauttaa.
@tracktest kirjoitti:
Montako varttimailia tuo voi ottaa ilman välilatausta? Sähköautostakin tulee vielä isojen autonvalmistajien kesken kova kilpailu kuka tekee sen himoituimman paketin jota ei tarvitse hävetä ulomuotonsa takia parkkipaikalla. Tesla ottaa pataan kiistatta noilla nykyisillä autoillaan heikon laadun ja ulkomuotojensa takia. Makuasioista ei kannata kiistellä mutta huonosta mausta voinee huomauttaa.
Arvioidaanpa, että Roadster kiihdyttää tuon 8,8 sekuntia keskimäärin megawatin teholla. Tuolloin energiaa kuluu (8,8/3600)h*1000kW=2,4 kWh. Akkun kapasiteetin on huhuiltu olevan jotain 200 kWh luokkaa, jolloin energiaa olisi tarpeeksi noin 80:aan kiihdytykseen. Kuitenkin radasta riippuen, yhtä jarrutusta kohden energiaa voi kerätä takaisin jotain 0,5-1 kWh, jolloin liikutaan alueella 100-140 kiihdytystä täyslatausta kohden.
@▫️ kirjoitti:
Tiedossa on että Teslan täyskiihdytysajat heikkenevät jos kiihdytetään monta kertaa peräjälkeen.
Kannattaa toisinaan päivittää noita essobaarifaktoja. Tesla M3 jäähdyttää 250 kilowatin lataustehon paikallaan, joten liikkeellä keskimääräinen jäähdytysteho on aika kova. Tuon Roadsterin huhutaan pystyvät 350 kilowatin lataukseen, jota vastaavaa keskimääräistä kiihdytystehoa on mahdoton käyttää oikeastaan missään olosuhteissa yhtä varttimailia pidempään. Toinen kysymys on se, että mihin kukaan ikinä tarvitsee kymmeniä peräjälkeen tehtyjä varttimailin täyskaasukiihdytyksiä. Tuo lienee samaa sarjaa niiden Lappiin ja takaisin ilman kusitaukoja 40 asteen pakkasessa vene perässä ja suksiboksi katolla -kaskujen kanssa.
Mitä sä vingut tääl oikee? Mene Trafille vinkumaan noita sun psykoottisia hourailuitas niin ne nauraa sut pihalle sieltä, kun sepostat että corolla hybrid on sähköauto ja käyttövoima sähkö. Voin tulla kuvaamaan kaiken.
Juu (siis verottaja) on sen huomioinut varoituksessa, Corolla kulkee kaupunkiajossa jopa ½ ajoajasta sähkömoottorilla ja silloin se on päästötön sähköauto.
Mitä sä vingut tääl oikee? Mene Trafille vinkumaan noita sun psykoottisia hourailuitas niin ne nauraa sut pihalle sieltä, kun sepostat että corolla hybrid on sähköauto ja käyttövoima sähkö. Voin tulla kuvaamaan kaiken.
Juu (siis verottaja) on sen huomioinut varoituksessa, Corolla kulkee kaupunkiajossa jopa ½ ajoajasta sähkömoottorilla ja silloin se on päästötön sähköauto.
Se sähkö on peräisin saastuttavasta fosiilisesta bensasta, mitä autoon tankataan - joten ei ihan. Verotuksella ei ole tämän asian kanssa mitään tekoa luvuilla, vaan lähinnä eritellään käyttövoimat.
"NHB: Tämä fossiilisähköinen pönikkä on autoalan murros"
Se sähkö on peräisin saastuttavasta fosiilisesta bensasta, mitä autoon tankataan - joten ei ihan. Verotuksella ei ole tämän asian kanssa mitään tekoa luvuilla, vaan lähinnä eritellään käyttövoimat.
Verottaja on huomioinut päästöttömän sähkömoottorin veron määrässä.
Sähkömoottori on päästötön sähköntuotantotavasta tai sähkönsiirron matkasta riippumatta.
Nykykodeissakin on useita sähkömoottoreita, tietokoneen tuuletin on yksi pienemmistä.
Se sähkö on peräisin saastuttavasta fosiilisesta bensasta, mitä autoon tankataan - joten ei ihan. Verotuksella ei ole tämän asian kanssa mitään tekoa luvuilla, vaan lähinnä eritellään käyttövoimat.
Verottaja on huomioinut päästöttömän sähkömoottorin veron määrässä.
Sähkömoottori on päästötön sähköntuotantotavasta tai sähkönsiirron matkasta riippumatta.
Nykykodeissakin on useita sähkömoottoreita, tietokoneen tuuletin on yksi pienemmistä.
Kyllä sä olet aivan irtautunu jo todellisuudesta näköjään. Nyt kulkee sähköautotkin jo pyhällä hengellä ja sähköä tulee töpselistä ilmaseksi ja saastuttamatta.
Se sähkö on peräisin saastuttavasta fosiilisesta bensasta, mitä autoon tankataan - joten ei ihan. Verotuksella ei ole tämän asian kanssa mitään tekoa luvuilla, vaan lähinnä eritellään käyttövoimat.
Verottaja on huomioinut päästöttömän sähkömoottorin veron määrässä.
Sähkömoottori on päästötön sähköntuotantotavasta tai sähkönsiirron matkasta riippumatta.
Nykykodeissakin on useita sähkömoottoreita, tietokoneen tuuletin on yksi pienemmistä.
Kyllä sä olet aivan irtautunu jo todellisuudesta näköjään. Nyt kulkee sähköautotkin jo pyhällä hengellä ja sähköä tulee töpselistä ilmaseksi ja saastuttamatta.
Sähkössä on sähkön hinta verot ja sähkönsiirtomaksut.
Kuvitteleeko joku tosissaan että kaikki haluavat ostaa sähköauton. Valikoima on todella vähäpätöinen, toimintamatka puutteellinen vaikka joku pitää jopa 50 km:n rangea riittävänä. Edelläkävijänä pidetyn Teslan laatuongelmat, varustetaso ja ulkonäölliset puutteet. Ei näillä pärjätä polttomoottori/hybridi autojen tasokkuudelle, laadulle ja varustetasolle puhumattakaan toimintamatkasta. Todelliset toimintamatkat talvella kovilla pakkasilla ovat kaikkea muuta kuin mainittavia. Ilman veroeduin tuettuna sähköautojen myynti romahtaisi täysin, tämä on fakta. Täyssähköauton hintalisä tulee akuista, niiden hinta voi olla jopa 20 000 euroa. Ladattavissa hybrideissä on pienempi, edullisempi akkupaketti. Tämä puoltaa hybridin mielekkyyttä yhtenä valintana. Täysin mustamaalatut dieselautot ovat hyvä vaihtoehto kenelle tahansa. Tekniikan kehittyessä päästöt ovat minimaalisia ja päästöttömyys on jo täyttä totta sillä ureapuhdistus on ratkaissut typen oksidien päästöongelmat. Meillä on myös hyviä biopolttoaineita ei polttomoottoriauto ole huono valinta vaan varsin kilpailukykyinen ja järkevä valinta myös tulevaisuudessa.
Tuskinpa kukaan tuollaista kuvittelee. Eihän moni halua ostaa autoa laisinkaan.
Asiat kuten sähköautojen valikoima, range ja hinta paranevat kovaa tahtia. Esimerkiksi e-Golf maksoi vuosi sitten 42 k€, nyt e-Golf maksaa 35 k€ ja ensi vuonna tuon korvaaja ID.3 maksaa 33 k€. Muutaman vuoden päästä hinnat ovat tasoissa ja sen jälkeen sähköautoista tulee fossiileja halvempia myös hankintahinnaltaan. Akun hinta tippunut rajan 100 $/kWh alle. Siitä voit laskea, kuinka iso akku pitäisi olla 20 000 euroon.
Sähköauto tarjoaa polttomoottoria laadukkaamman ajokokemuksen. Pörinät ja tärinät ovat vain muisto. Vääntöä riittää joka tilanteessa eikä sen muodostumista tai sopivan vaihteen vaihtumista tarvitse odotella. Auto hyödyntää renkaiden pidon paremmin. Lämmitys toimii viiveettä ja myös etäohjattuna. Ulkonittojen ja sisätilojen suhde paranee oleellisesti, eikä takavetoisiinkaan tarvita painojakauman vuoksi pitkää takaylitystä.
Dieseleiden typenoksidiongelman ratkeaminen on kaikkea muuta kuin totta. Puhdistus toimii joissakin käyttötilanteissa kohtuullisen hyvin, toisissa tilanteissa huonommin ja osassa tilanteista puhdistus ei ole edes päällä. Sellaista ”päästöttömyyttä”.
Ihmisten henkilökohtaisilla mielipiteillä ei ole merkitystä kun päästöjen on Euroopassa vuonna 2021 oltava 95 grammaa per km ja vuonna 2030 tuo määrä kerrottuna 0,6250:lla.
Lisäksi ne henkilökohtaisetkin mielipiteet muuttuvat sitä mukaa kun sähköautoja tulee markkinoille lisää ja pääsevät kokeilemaan niitä. Minäkään en ole täyssähköautoa ajanut, mutta olen myyty jo pelkän lataushybridin sähköominaisuuksien vuoksi.
@NHB kirjoitti:
Tuskinpa kukaan tuollaista kuvittelee. Eihän moni halua ostaa autoa laisinkaan.
Asiat kuten sähköautojen valikoima, range ja hinta paranevat kovaa tahtia. Esimerkiksi e-Golf maksoi vuosi sitten 42 k€, nyt e-Golf maksaa 35 k€ ja ensi vuonna tuon korvaaja ID.3 maksaa 33 k€. Muutaman vuoden päästä hinnat ovat tasoissa ja sen jälkeen sähköautoista tulee fossiileja halvempia myös hankintahinnaltaan. Akun hinta tippunut rajan 100 $/kWh alle. Siitä voit laskea, kuinka iso akku pitäisi olla 20 000 euroon.
Sähköauto tarjoaa polttomoottoria laadukkaamman ajokokemuksen. Pörinät ja tärinät ovat vain muisto. Vääntöä riittää joka tilanteessa eikä sen muodostumista tai sopivan vaihteen vaihtumista tarvitse odotella. Auto hyödyntää renkaiden pidon paremmin. Lämmitys toimii viiveettä ja myös etäohjattuna. Ulkonittojen ja sisätilojen suhde paranee oleellisesti, eikä takavetoisiinkaan tarvita painojakauman vuoksi pitkää takaylitystä.
Dieseleiden typenoksidiongelman ratkeaminen on kaikkea muuta kuin totta. Puhdistus toimii joissakin käyttötilanteissa kohtuullisen hyvin, toisissa tilanteissa huonommin ja osassa tilanteista puhdistus ei ole edes päällä. Sellaista ”päästöttömyyttä”.
Sähköautojen valikoima on edelleen alamaissa alan huippuvuosiin verrattuna. Ennen jopa Fordilla oli täyssähköauto, ei ole enää.
ID3 on sanottu maksavan suomessa 45 000€.
Muutaman vuoden päästä ei todellakaan ole hinnat tasoissa, ei ne yhtäkkiä voittoa tee valmistajilleen ja halpene 20 000€.
Akun hinta ei ole yhteydessä auton hintalappuun, se on vain osanen sitä.
Sähköautot tärisee enemmän kuin polttisautot niiden suuremman omamassan takia, ja rengasmelu on valtaisa kun ei Mercedes-tason autoja ole valittavina.
Laihasti nuo vääntää koska ei ole vaihdelaatikkoa, jokusen 300nm yksivaihteisena on hyvin vähän maantienopeuksissa.
Autot painavat enemmän, enemmän tangentin suuntaan menevää liikettä, sähköautot ei ole perinteisesti ratakierroksilla loistaneet.
Lämmitys ei liity sähköautoihin tai sen etuisuuksiin, ne saa myö perinteiseen autoon.
@M880 kirjoitti:
Lisäksi ne henkilökohtaisetkin mielipiteet muuttuvat sitä mukaa kun sähköautoja tulee markkinoille lisää ja pääsevät kokeilemaan niitä. Minäkään en ole täyssähköautoa ajanut, mutta olen myyty jo pelkän lataushybridin sähköominaisuuksien vuoksi.
Mä olen ajanu sähköautoja ja ne on hypeen nähden täysp*skoja. Mitättömiä kiihtyvyydeltään ja ominaisuuksiltaan.
@M880 kirjoitti:
Lisäksi ne henkilökohtaisetkin mielipiteet muuttuvat sitä mukaa kun sähköautoja tulee markkinoille lisää ja pääsevät kokeilemaan niitä. Minäkään en ole täyssähköautoa ajanut, mutta olen myyty jo pelkän lataushybridin sähköominaisuuksien vuoksi.
Mä olen ajanu sähköautoja ja ne on hypeen nähden täysp*skoja. Mitättömiä kiihtyvyydeltään ja ominaisuuksiltaan.
Näin on ihan perseestä, niissä ei ole vaihteita nykimässä, eikä ne edes pärise miehekkäästi.
@M880 kirjoitti:
Lisäksi ne henkilökohtaisetkin mielipiteet muuttuvat sitä mukaa kun sähköautoja tulee markkinoille lisää ja pääsevät kokeilemaan niitä. Minäkään en ole täyssähköautoa ajanut, mutta olen myyty jo pelkän lataushybridin sähköominaisuuksien vuoksi.
Mä olen ajanu sähköautoja ja ne on hypeen nähden täysp*skoja. Mitättömiä kiihtyvyydeltään ja ominaisuuksiltaan.
Näin on ihan perseestä, niissä ei ole vaihteita nykimässä, eikä ne edes pärise miehekkäästi.
Aisini ei nyi..Eikä Mercedekset. Hyvä yritys trolli. Urheiluauton pitääkin päristä, taas tuo normiliikkumiseen tarkotettu diesel ei pidä mitään ääntä moottoristaan juurikaan normiajelussa, mutta on se 3x pienempi rengasmelu kuin halvoissa pienissä patteriautoissa kuten nissan leaf tai hyundai ioniq. Ei ole ikävä sähköautojen melupusseja tosiaa.
Harrasteauton pitääki saaha yli 100db lukemia, varsinkin sähkölahkolaiset kun oikee trolautuu naama punasena sellasesta niin vaikutus on oiva joskus kesälauntaisin.
Ei minullakaan olisi varaa kalliiseen hybridiin ellei työntantaja sattuisi sitä kustantamaan. Perheen toinen auto on 10v vanha tavallinen bensa-auto jollaisia myydään nettiautossa 4-5 tonnin hintaan. Se ettei nykyisellään kalliit hybridit ja sähköautot ole taloudellisesti mahdollisia tai järkeviä on tosiasia suurimmalle osalle meistä, ja M5:set toki vielä sitäkin enemmän, eikä siinä ole mitään hävettävää. Se ei kuitenkaan mielestäni syy kritisoida tai vastustella teknologiaa tai uskotella itselleen tai muille että pelkällä polttomoottorilla ajo olisi joku "nautinto" suhteessa sähköistettyyn vastaavaan autoon. Pikkuhiljaa niidenkin hinnat halpenevat ja käytettyjä alkaa tulla markkinoille.
Ajelen hieman harvinaisimmilla menopeleillä ja M5 oli yksi näistä silläkin usean vuoden. Käytetyn ostaminen on vain tapani välttää kalleimmat kilometrit ja se ei mielestäni ole syy siitä ilkkumiseen kuten täällä on muutamalla tapana tehdä. Kysynkin mikä on ongelma vähän ajetun hieman harvinaisemman käytetyn auton hankinnassa ja sen käyttämisessä päivittäisiin ajotarpeisiin? Ilmastohysteerikot ovat kuin etisajan ****upol***** jotka ilmastoahdistuksessaan nimeävät suurin piirtein rikolleseksi muutoin ajattelevat ja elävät Suomen kansalaiset.
Tätä videota kun katsoo niin onhan tuo Tesla Roadsterin kiihtyvyys jotakin ainutlaatuista. Ja kiihtyvyydessä 0 - 100 km/h jäävät jälkeen monen miljoonan arvoiset Koenigseggit ja Bugattit.
Miten tuon Teslan käy Saksan autobahnalla vaikkapa uuden BMW M5:en kanssa jos mennään reilusti 300 km/h niin kauan kuin vapaata nopeutta saa ajaa. Taitaa hyytyä suhteessa yhtä nopiaa kuin alussa kiihtyy. Uskaltaako Teslalla lähteä kyseisille teille nolaamatta itseään. Veikkaan että vartti niin sanotusti flat out Tesla sanoo nyt riittää ja ala etsimään latauspaikkaa tai matka katkeaa hyvin pian. En tiedä mikä on tuon Teslan huippunopeus mutta kai se 250 km/h on tai jotain siihen suuntaan, selventäkää vähän joka kehtaa sen tehdä.
Huoli varmaankin on aiheellinen. Sattui tässä taannoin silmiin video jossa Audi e-tronilla ajettiin lujaa kauan. En osaa kunnolla saksaa mutta eikö tämä video tarkoita sitä että autolla päästiin vain 175 km vauhdilla 200 km/h. Ei kai Tesla voi olla tässä suhteessa parempi.
PS.
Nuo 200 - 300 km/h ajamiset eivät välttämättä ole kovinkaan tavallisia. Ottaisin lähtökohdaksi suomalaiset moottoritienopeudet kun kerran Suomessa asutaan.
Onko tuo BMW M5 muuten jotenkin erityinen polttomoottori-auto ?
Uusi Corvette kiihtyy sataseen alle kolme sekuntia ja maksaa vain 60.000 dollaria.
En tiedä erityisyydestä mutta perheautona ihan mielenkiintoinen ja hauska peli. Nelivetoisena ja napista takavetoiseksi ehkä siinä on sitä erityisyttä. Kiihtyvyys on vakiona 3.2-3.4 s 0-100 km/h ja nyt liikkuu Saksan teillä noin 700 hevosvoimaisia alle kolmen sekunnin kiihtyviä M5.sia, joten on siinä superurheiluautossa ihmetteleviä naamoja kaksin kappalein kun perheauto lähtee rinta rinnan paikalta saavuttaen yli 300 km/h nopeuden.
Tesla Roadsterin toimintasäteeksi ilmoitetaan 1000 km ja huippunopeudeksi yli 400 km/h. Varttimaili menee 8,8 sekuntiin. Taitaa olla vähän tyyriimpi auto kun pelkkä varaus on 43.000 euroa.
Montako varttimailia tuo voi ottaa ilman välilatausta? Sähköautostakin tulee vielä isojen autonvalmistajien kesken kova kilpailu kuka tekee sen himoituimman paketin jota ei tarvitse hävetä ulomuotonsa takia parkkipaikalla. Tesla ottaa pataan kiistatta noilla nykyisillä autoillaan heikon laadun ja ulkomuotojensa takia. Makuasioista ei kannata kiistellä mutta huonosta mausta voinee huomauttaa.
Tiedossa on että Teslan täyskiihdytysajat heikkenevät jos kiihdytetään monta kertaa peräjälkeen.
Porsche Taycanilla taasen kiihdytettiin 26 kertaa 0 - 200 kilometriin tunnissa ja kaikki kiihdytykset sujuivat yhtä nopeasti.
Arvioidaanpa, että Roadster kiihdyttää tuon 8,8 sekuntia keskimäärin megawatin teholla. Tuolloin energiaa kuluu (8,8/3600)h*1000kW=2,4 kWh. Akkun kapasiteetin on huhuiltu olevan jotain 200 kWh luokkaa, jolloin energiaa olisi tarpeeksi noin 80:aan kiihdytykseen. Kuitenkin radasta riippuen, yhtä jarrutusta kohden energiaa voi kerätä takaisin jotain 0,5-1 kWh, jolloin liikutaan alueella 100-140 kiihdytystä täyslatausta kohden.
Kannattaa toisinaan päivittää noita essobaarifaktoja. Tesla M3 jäähdyttää 250 kilowatin lataustehon paikallaan, joten liikkeellä keskimääräinen jäähdytysteho on aika kova. Tuon Roadsterin huhutaan pystyvät 350 kilowatin lataukseen, jota vastaavaa keskimääräistä kiihdytystehoa on mahdoton käyttää oikeastaan missään olosuhteissa yhtä varttimailia pidempään. Toinen kysymys on se, että mihin kukaan ikinä tarvitsee kymmeniä peräjälkeen tehtyjä varttimailin täyskaasukiihdytyksiä. Tuo lienee samaa sarjaa niiden Lappiin ja takaisin ilman kusitaukoja 40 asteen pakkasessa vene perässä ja suksiboksi katolla -kaskujen kanssa.
Ei vene, vaan moottorikelkka, mahdollisesti kaksikin.
Tuossa videossa Tesla 3 siis kiihdytti nollasta sataan 31 kertaa ilman kiihtyvyyden heikkenemistä.
Juu (siis verottaja) on sen huomioinut varoituksessa, Corolla kulkee kaupunkiajossa jopa ½ ajoajasta sähkömoottorilla ja silloin se on päästötön sähköauto.
Se sähkö on peräisin saastuttavasta fosiilisesta bensasta, mitä autoon tankataan - joten ei ihan. Verotuksella ei ole tämän asian kanssa mitään tekoa luvuilla, vaan lähinnä eritellään käyttövoimat.
"NHB: Tämä fossiilisähköinen pönikkä on autoalan murros"
Verottaja on huomioinut päästöttömän sähkömoottorin veron määrässä.
Sähkömoottori on päästötön sähköntuotantotavasta tai sähkönsiirron matkasta riippumatta.
Nykykodeissakin on useita sähkömoottoreita, tietokoneen tuuletin on yksi pienemmistä.
Jo kolmas uusi täyssähköauto hankittu ja yksi myyty. On niillä kiva vanhankin körötellä.
Volkswagenilla taas uusi päästöhuijaus ?
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190912/volkswagen-anklagas-for-fusk-aven-i-nya-dieselmotorn/
Kyllä sä olet aivan irtautunu jo todellisuudesta näköjään. Nyt kulkee sähköautotkin jo pyhällä hengellä ja sähköä tulee töpselistä ilmaseksi ja saastuttamatta.
Sähkössä on sähkön hinta verot ja sähkönsiirtomaksut.
Mitä päästöjä tulee sähkömoottorista?
Miten autonvalmistajat välttävät päästösakot jos ne myyvät pelkkiä polttomoottori-autoja?
Kuvitteleeko joku tosissaan että kaikki haluavat ostaa sähköauton. Valikoima on todella vähäpätöinen, toimintamatka puutteellinen vaikka joku pitää jopa 50 km:n rangea riittävänä. Edelläkävijänä pidetyn Teslan laatuongelmat, varustetaso ja ulkonäölliset puutteet. Ei näillä pärjätä polttomoottori/hybridi autojen tasokkuudelle, laadulle ja varustetasolle puhumattakaan toimintamatkasta. Todelliset toimintamatkat talvella kovilla pakkasilla ovat kaikkea muuta kuin mainittavia. Ilman veroeduin tuettuna sähköautojen myynti romahtaisi täysin, tämä on fakta. Täyssähköauton hintalisä tulee akuista, niiden hinta voi olla jopa 20 000 euroa. Ladattavissa hybrideissä on pienempi, edullisempi akkupaketti. Tämä puoltaa hybridin mielekkyyttä yhtenä valintana. Täysin mustamaalatut dieselautot ovat hyvä vaihtoehto kenelle tahansa. Tekniikan kehittyessä päästöt ovat minimaalisia ja päästöttömyys on jo täyttä totta sillä ureapuhdistus on ratkaissut typen oksidien päästöongelmat. Meillä on myös hyviä biopolttoaineita ei polttomoottoriauto ole huono valinta vaan varsin kilpailukykyinen ja järkevä valinta myös tulevaisuudessa.
Tuskinpa kukaan tuollaista kuvittelee. Eihän moni halua ostaa autoa laisinkaan.
Asiat kuten sähköautojen valikoima, range ja hinta paranevat kovaa tahtia. Esimerkiksi e-Golf maksoi vuosi sitten 42 k€, nyt e-Golf maksaa 35 k€ ja ensi vuonna tuon korvaaja ID.3 maksaa 33 k€. Muutaman vuoden päästä hinnat ovat tasoissa ja sen jälkeen sähköautoista tulee fossiileja halvempia myös hankintahinnaltaan. Akun hinta tippunut rajan 100 $/kWh alle. Siitä voit laskea, kuinka iso akku pitäisi olla 20 000 euroon.
Sähköauto tarjoaa polttomoottoria laadukkaamman ajokokemuksen. Pörinät ja tärinät ovat vain muisto. Vääntöä riittää joka tilanteessa eikä sen muodostumista tai sopivan vaihteen vaihtumista tarvitse odotella. Auto hyödyntää renkaiden pidon paremmin. Lämmitys toimii viiveettä ja myös etäohjattuna. Ulkonittojen ja sisätilojen suhde paranee oleellisesti, eikä takavetoisiinkaan tarvita painojakauman vuoksi pitkää takaylitystä.
Dieseleiden typenoksidiongelman ratkeaminen on kaikkea muuta kuin totta. Puhdistus toimii joissakin käyttötilanteissa kohtuullisen hyvin, toisissa tilanteissa huonommin ja osassa tilanteista puhdistus ei ole edes päällä. Sellaista ”päästöttömyyttä”.
Ihmisten henkilökohtaisilla mielipiteillä ei ole merkitystä kun päästöjen on Euroopassa vuonna 2021 oltava 95 grammaa per km ja vuonna 2030 tuo määrä kerrottuna 0,6250:lla.
Lisäksi ne henkilökohtaisetkin mielipiteet muuttuvat sitä mukaa kun sähköautoja tulee markkinoille lisää ja pääsevät kokeilemaan niitä. Minäkään en ole täyssähköautoa ajanut, mutta olen myyty jo pelkän lataushybridin sähköominaisuuksien vuoksi.
Sähköautojen valikoima on edelleen alamaissa alan huippuvuosiin verrattuna. Ennen jopa Fordilla oli täyssähköauto, ei ole enää.
ID3 on sanottu maksavan suomessa 45 000€.
Muutaman vuoden päästä ei todellakaan ole hinnat tasoissa, ei ne yhtäkkiä voittoa tee valmistajilleen ja halpene 20 000€.
Akun hinta ei ole yhteydessä auton hintalappuun, se on vain osanen sitä.
Sähköautot tärisee enemmän kuin polttisautot niiden suuremman omamassan takia, ja rengasmelu on valtaisa kun ei Mercedes-tason autoja ole valittavina.
Laihasti nuo vääntää koska ei ole vaihdelaatikkoa, jokusen 300nm yksivaihteisena on hyvin vähän maantienopeuksissa.
Autot painavat enemmän, enemmän tangentin suuntaan menevää liikettä, sähköautot ei ole perinteisesti ratakierroksilla loistaneet.
Lämmitys ei liity sähköautoihin tai sen etuisuuksiin, ne saa myö perinteiseen autoon.
Mä olen ajanu sähköautoja ja ne on hypeen nähden täysp*skoja. Mitättömiä kiihtyvyydeltään ja ominaisuuksiltaan.
Näin on ihan perseestä, niissä ei ole vaihteita nykimässä, eikä ne edes pärise miehekkäästi.
Aisini ei nyi..Eikä Mercedekset. Hyvä yritys trolli. Urheiluauton pitääkin päristä, taas tuo normiliikkumiseen tarkotettu diesel ei pidä mitään ääntä moottoristaan juurikaan normiajelussa, mutta on se 3x pienempi rengasmelu kuin halvoissa pienissä patteriautoissa kuten nissan leaf tai hyundai ioniq. Ei ole ikävä sähköautojen melupusseja tosiaa.
Harrasteauton pitääki saaha yli 100db lukemia, varsinkin sähkölahkolaiset kun oikee trolautuu naama punasena sellasesta niin vaikutus on oiva joskus kesälauntaisin.