Minua ihmetyttää tässä keskustelussa yksi asia. En epäile lukujesi paikkansapitävyyttä. Meillä lienee kuitenkin myös yhteinen ymmärrys siitä että Model Y on maailman myydyin automalli, ja siitä että kiinalaiset ovat omilla merkeillään vallanneet kotimaansa markkinoita, joka ainakin aiemmin oli VW:lle todella vahvaa aluetta, sekä aloittaneet myyntiponnistelut euroopassa. Kun markkinaosuutta on joka vuosi tarjolla tasan 100%, niin miten on mahdollista että kukaan ei ole hävinnyt mitään?
Volkkarin palavista porauslautoista ja tulessa olevista katoista puhui pääjohtajan lisäksi myös CFO. Varmasti tarkoitushakuinen ulostulo, haetaan hyväksyntää leikkaustoimenpiteille ja tukiaisille, mutta ei tuollaisia lausuntoja kovin kevyesti voida laukoa.
Onko kyse vain aikaperspektiivistä, minä puhun useammasta vuodesta ja trendistä, sinä viime vuodesta?
Toki kiinalaiset saavat enemmän mediatilaa kuin rekisteröintejä. Olin eilen Tukholman sähköautomessuilla, ja siellä puheenvuorossa mainittiin että kiinalaismerkkien markkinaosuus on yhteensä vain 4%. Suomessakin myynti on tainnut olla yllättävän hiljaista, MG:tä ehkä lukuun ottamatta.
@M880 kirjoitti:
Minua ihmetyttää tässä keskustelussa yksi asia. En epäile lukujesi paikkansapitävyyttä. Meillä lienee kuitenkin myös yhteinen ymmärrys siitä että Model Y on maailman myydyin automalli, ja siitä että kiinalaiset ovat omilla merkeillään vallanneet kotimaansa markkinoita, joka ainakin aiemmin oli VW:lle todella vahvaa aluetta, sekä aloittaneet myyntiponnistelut euroopassa. Kun markkinaosuutta on joka vuosi tarjolla tasan 100%, niin miten on mahdollista että kukaan ei ole hävinnyt mitään?
Volkkarin palavista porauslautoista ja tulessa olevista katoista puhui pääjohtajan lisäksi myös CFO. Varmasti tarkoitushakuinen ulostulo, haetaan hyväksyntää leikkaustoimenpiteille ja tukiaisille, mutta ei tuollaisia lausuntoja kovin kevyesti voida laukoa.
Onko kyse vain aikaperspektiivistä, minä puhun useammasta vuodesta ja trendistä, sinä viime vuodesta?
Toki kiinalaiset saavat enemmän mediatilaa kuin rekisteröintejä. Olin eilen Tukholman sähköautomessuilla, ja siellä puheenvuorossa mainittiin että kiinalaismerkkien markkinaosuus on yhteensä vain 4%. Suomessakin myynti on tainnut olla yllättävän hiljaista, MG:tä ehkä lukuun ottamatta.
Kyllä varmasti suurin ero on aika. Toinen on, että puhut suhteellisista osuuksista. Minä olen puhunut määristä, markkinanan kasvaessa kaikilla on helpompaa. Markkinaosuutta voi menettää ja silti myynti kasvaa. Kokonaismarkkinan kasvu on 8% = miljoonia autoja enemmän kuin vuonna 2022.
Viime vuosi on faktaa ja tulevaisuudesta on monenlaisia skeenariota. Skenaariot vaihetelee sen mukaan, kuka tarinoita esittää ja millasiella agendalla. Faktaa on, että tällä hetkellä automarkkina on pääosin perinteisten merkkien hallinnassa.
Toinen fakta on, että sähköistyminen ei niin nopeasti tapahdukaan, mitä nämä sähköautojulistajat vielä hetki sitten ennustivat. Jarruttavaia tekijöitä on paljon.
Onko jossain päin maailmaa sähköautomarkkinat? Polttiksissa on ainakin myynnin sujuessa ollut jonkinlaiset markkinat, mutta tukiaiset ovat tulleet mukaan aina kun myynti on laskenut. Sähkiksissä taitaa olla joka paikassa voimakkaat tuet valmistajille ja ostajille eikä missään kilpailla oikeasti, eikä ainakaan polttiksia vastaan. Suomessakin on autoverottomuus pelkästään polttomoottorittomuuden takia.
@HybridRules kirjoitti:
Perinneautojen jäykkä muuttumaton malli on pysähtyneisyyden ajan tuotos. Sinullakin syntyy vastustus siihen, että asioita toteutetaan vanhoista tavoista poikkeavalla tavalla.
Uudet toteutustavat ovat erittäin tervetulleita silloin, kun ne ovat kaikin tavoin perinteisiä toteutuksia parempia. Valitettavasti Tesla on monessa kohdassa valinnut erikoisuuden tavoitteluksi naamioidun halpuutuksen käytettävyyden kustannuksella.
Teslojen, ID-mallien ja Enyaqien seassa sompaillessani koen oman Mach E:ni mukavan erilaiseksi. Eikä sen hintaakaan ole suuremmin pudoteltu, ei taida Fordilla olla varaa.
Hyvä, että olet autoosi tyytyväinen. Minä en koe Teslaa mitenkään erilaiseksi muiden seassa sompaillessa. Erityisyydet ovat Teslan sisäpuolella ja sen toiminnoissa.
Ford ei taida olla kovin kiireinen sähköautojen tuotannon kasvattamisessa. Miksi siis hötkyillä hintojenkaan kanssa.
Toiset ovat ylistäneet Teslan voimalinjaa, se on se joka tekee Teslasta erilaisen ja erinomaisen. Mutta että Teslan tekeekin sisätilat toimintoineen. Et taida taaskaan kertoa mitä siellä oikein on?
En minä kerro. Joskus olen kertonut jotain, mutta siitä saa vain silmilleen kaikenlaista p....a. Tällä palstalla on vain muutama lukija ja tämä on kuin Archie Bunkkerin panic room konsanaan eikä siis kannata kuvitella, että minun kertomustani luettaisiin muuten kuin hakemalla siitä jotain, johon voi iskeä. En ole kirjoittanut/lukenut muita netin keskustelupalstoja tai siis oikeammin väittelypalstoja. Mistähän löytäisin paremmin sopivan kuplan itselleni? Täällä asenteet ovat kuten vanhan liiton rattimies-oletetuilta voi odottaakin.
Onko täällä kaluttu asiallisia tietoja? Ettei vain hunajaisia mainospuheita? Uutta tekniikkaa pitää kyseenalaistaa, että sen voi ottaa omakseen. Ylikehut ja hehkutukset aiheuttavat kaivautumisen oman ratin taakse.
Obviously sinä päätät, mikä on ylikehua ja mikä hehkutusta.
Niinhän se vastuu on lukijalla, jokainen päättää osaltaan missä raja menee. Esimerkiksi M880 kirjoitti asiallisia raportteja Enyaqista, hyvistä ja huonoista kokemuksista. Luotettavan näköistä juttua oli, mahdollista valintapäätöstä tukevaa, vaikka mukana oli melko huonoja uutisia. Talvella tuollainenkin auto uupuu yhden kaupungin autoksi.
@HybridRules kirjoitti:
En minä kerro. Joskus olen kertonut jotain, mutta siitä saa vain silmilleen kaikenlaista p....a. Tällä palstalla on vain muutama lukija ja tämä on kuin Archie Bunkkerin panic room konsanaan eikä siis kannata kuvitella, että minun kertomustani luettaisiin muuten kuin hakemalla siitä jotain, johon voi iskeä. En ole kirjoittanut/lukenut muita netin keskustelupalstoja tai siis oikeammin väittelypalstoja. Mistähän löytäisin paremmin sopivan kuplan itselleni? Täällä asenteet ovat kuten vanhan liiton rattimies-oletetuilta voi odottaakin.
Suosittelen kirjoittamaan ensisijaisesti itsellesi, ja etuna siinä on se joudut joskus hakemaan tietoa, tai miettimään miten asiat lopulta ovat. Joskus kommentit aiheuttavat vastarintaa, toisinaan vastaamattomuuttakin esiintyy, eli ne ovat ehkä sellaisia että "eipä tähän ole lisättävää", tai jos ajoittain jopa osoitetaan hyväksyntää tai kiitoksia, niin se on elämää. Samaa esiintyy jokaisen uutisartikkelin tai keskusteltavan asian yhteydessä. Jopa eduskunnassa on puheenvuoroja joissa lähtökohtana on vain osoittaa ettei arvosta toista edustajaa, ja varsinainen asia jää puuttumaan.
Jotta pysytään aiheessa, niin huollon sijaisautossa ei ollut sähköajoa ollenkaan, se oli polttomoottoriauto, automaatti sekin. Tuntuipa vanhanaikaiselta, vaikka mittariston osalta olikin uudempaa tekniikkaa.
@HybridRules kirjoitti:
Perinneautojen jäykkä muuttumaton malli on pysähtyneisyyden ajan tuotos. Sinullakin syntyy vastustus siihen, että asioita toteutetaan vanhoista tavoista poikkeavalla tavalla.
Uudet toteutustavat ovat erittäin tervetulleita silloin, kun ne ovat kaikin tavoin perinteisiä toteutuksia parempia. Valitettavasti Tesla on monessa kohdassa valinnut erikoisuuden tavoitteluksi naamioidun halpuutuksen käytettävyyden kustannuksella.
Teslojen, ID-mallien ja Enyaqien seassa sompaillessani koen oman Mach E:ni mukavan erilaiseksi. Eikä sen hintaakaan ole suuremmin pudoteltu, ei taida Fordilla olla varaa.
Hyvä, että olet autoosi tyytyväinen. Minä en koe Teslaa mitenkään erilaiseksi muiden seassa sompaillessa. Erityisyydet ovat Teslan sisäpuolella ja sen toiminnoissa.
Ford ei taida olla kovin kiireinen sähköautojen tuotannon kasvattamisessa. Miksi siis hötkyillä hintojenkaan kanssa.
Toiset ovat ylistäneet Teslan voimalinjaa, se on se joka tekee Teslasta erilaisen ja erinomaisen. Mutta että Teslan tekeekin sisätilat toimintoineen. Et taida taaskaan kertoa mitä siellä oikein on?
En minä kerro. Joskus olen kertonut jotain, mutta siitä saa vain silmilleen kaikenlaista p....a. Tällä palstalla on vain muutama lukija ja tämä on kuin Archie Bunkkerin panic room konsanaan eikä siis kannata kuvitella, että minun kertomustani luettaisiin muuten kuin hakemalla siitä jotain, johon voi iskeä. En ole kirjoittanut/lukenut muita netin keskustelupalstoja tai siis oikeammin väittelypalstoja. Mistähän löytäisin paremmin sopivan kuplan itselleni? Täällä asenteet ovat kuten vanhan liiton rattimies-oletetuilta voi odottaakin.
Onko täällä kaluttu asiallisia tietoja? Ettei vain hunajaisia mainospuheita? Uutta tekniikkaa pitää kyseenalaistaa, että sen voi ottaa omakseen. Ylikehut ja hehkutukset aiheuttavat kaivautumisen oman ratin taakse.
Obviously sinä päätät, mikä on ylikehua ja mikä hehkutusta.
Niinhän se vastuu on lukijalla, jokainen päättää osaltaan missä raja menee. Esimerkiksi M880 kirjoitti asiallisia raportteja Enyaqista, hyvistä ja huonoista kokemuksista. Luotettavan näköistä juttua oli, mahdollista valintapäätöstä tukevaa, vaikka mukana oli melko huonoja uutisia. Talvella tuollainenkin auto uupuu yhden kaupungin autoksi.
Kiitos kauniista sanoista!
Johtopäätöstä en kuitenkaan allekirjoita. Kovillakin pakkasilla reissu pk-seudulta Turkuun/Tampereelle/Lahteen sujui kivuttomasti. Menopaluuta ei ainakaan talvella voinut tehdä lataamatta (joku olisi ehkä onnistunut, mutta reitille/päivään osui muutakin ajoa), mutta yksi latausstoppi ei ole ollut ongelma ainakaan minulle.
@HybridRules kirjoitti:
Perinneautojen jäykkä muuttumaton malli on pysähtyneisyyden ajan tuotos. Sinullakin syntyy vastustus siihen, että asioita toteutetaan vanhoista tavoista poikkeavalla tavalla.
Uudet toteutustavat ovat erittäin tervetulleita silloin, kun ne ovat kaikin tavoin perinteisiä toteutuksia parempia. Valitettavasti Tesla on monessa kohdassa valinnut erikoisuuden tavoitteluksi naamioidun halpuutuksen käytettävyyden kustannuksella.
Teslojen, ID-mallien ja Enyaqien seassa sompaillessani koen oman Mach E:ni mukavan erilaiseksi. Eikä sen hintaakaan ole suuremmin pudoteltu, ei taida Fordilla olla varaa.
Hyvä, että olet autoosi tyytyväinen. Minä en koe Teslaa mitenkään erilaiseksi muiden seassa sompaillessa. Erityisyydet ovat Teslan sisäpuolella ja sen toiminnoissa.
Ford ei taida olla kovin kiireinen sähköautojen tuotannon kasvattamisessa. Miksi siis hötkyillä hintojenkaan kanssa.
Toiset ovat ylistäneet Teslan voimalinjaa, se on se joka tekee Teslasta erilaisen ja erinomaisen. Mutta että Teslan tekeekin sisätilat toimintoineen. Et taida taaskaan kertoa mitä siellä oikein on?
En minä kerro. Joskus olen kertonut jotain, mutta siitä saa vain silmilleen kaikenlaista p....a. Tällä palstalla on vain muutama lukija ja tämä on kuin Archie Bunkkerin panic room konsanaan eikä siis kannata kuvitella, että minun kertomustani luettaisiin muuten kuin hakemalla siitä jotain, johon voi iskeä. En ole kirjoittanut/lukenut muita netin keskustelupalstoja tai siis oikeammin väittelypalstoja. Mistähän löytäisin paremmin sopivan kuplan itselleni? Täällä asenteet ovat kuten vanhan liiton rattimies-oletetuilta voi odottaakin.
Onko täällä kaluttu asiallisia tietoja? Ettei vain hunajaisia mainospuheita? Uutta tekniikkaa pitää kyseenalaistaa, että sen voi ottaa omakseen. Ylikehut ja hehkutukset aiheuttavat kaivautumisen oman ratin taakse.
Obviously sinä päätät, mikä on ylikehua ja mikä hehkutusta.
Niinhän se vastuu on lukijalla, jokainen päättää osaltaan missä raja menee. Esimerkiksi M880 kirjoitti asiallisia raportteja Enyaqista, hyvistä ja huonoista kokemuksista. Luotettavan näköistä juttua oli, mahdollista valintapäätöstä tukevaa, vaikka mukana oli melko huonoja uutisia. Talvella tuollainenkin auto uupuu yhden kaupungin autoksi.
Erikoisesti sanottu, että lukija päättää osaltaan, "missä raja menee". Tarkoitat siis, että jos saamasi tieto poikkeaa liikaa siitä, mitkä omat etukäteisodotuksesi ovat, suljet silmät ja korvat ja ainoastaan suu jää suoltamaan vastalauseita?
M880 kertoi, ettei Skodassa ollut akun lämmitystä. Sehän on fundamentaalinen puute sähköautossa. Kuinkahan moni Skodan ostaja on mahtanut tiedostaa tuon ostaessaan auton?
Jos sinulla on kysyttävää Teslasta tai jos haluat nostaa jonkun minun kirjoittaman ylikehun, niin voin kyllä vastata.
@tracktest kirjoitti:
Hybridillä pääsee Etelästä Pohjoiseen lataamatta siinä kuin polttomoottorilla, sähköautolla se ei onnistu.
Jos tarkoitat Toyotan hybridiä, niin sehän on polttomoottoriauto, joten sillä pääsee kuten polttomoottoriautolla pääsee. Tietääkseni Toyota-hybridin kulutus on kuitenkin suurempi kuin vastaavan kokoisen dieselin.
@HybridRules kirjoitti:
Perinneautojen jäykkä muuttumaton malli on pysähtyneisyyden ajan tuotos. Sinullakin syntyy vastustus siihen, että asioita toteutetaan vanhoista tavoista poikkeavalla tavalla.
Uudet toteutustavat ovat erittäin tervetulleita silloin, kun ne ovat kaikin tavoin perinteisiä toteutuksia parempia. Valitettavasti Tesla on monessa kohdassa valinnut erikoisuuden tavoitteluksi naamioidun halpuutuksen käytettävyyden kustannuksella.
Teslojen, ID-mallien ja Enyaqien seassa sompaillessani koen oman Mach E:ni mukavan erilaiseksi. Eikä sen hintaakaan ole suuremmin pudoteltu, ei taida Fordilla olla varaa.
Hyvä, että olet autoosi tyytyväinen. Minä en koe Teslaa mitenkään erilaiseksi muiden seassa sompaillessa. Erityisyydet ovat Teslan sisäpuolella ja sen toiminnoissa.
Ford ei taida olla kovin kiireinen sähköautojen tuotannon kasvattamisessa. Miksi siis hötkyillä hintojenkaan kanssa.
Toiset ovat ylistäneet Teslan voimalinjaa, se on se joka tekee Teslasta erilaisen ja erinomaisen. Mutta että Teslan tekeekin sisätilat toimintoineen. Et taida taaskaan kertoa mitä siellä oikein on?
En minä kerro. Joskus olen kertonut jotain, mutta siitä saa vain silmilleen kaikenlaista p....a. Tällä palstalla on vain muutama lukija ja tämä on kuin Archie Bunkkerin panic room konsanaan eikä siis kannata kuvitella, että minun kertomustani luettaisiin muuten kuin hakemalla siitä jotain, johon voi iskeä. En ole kirjoittanut/lukenut muita netin keskustelupalstoja tai siis oikeammin väittelypalstoja. Mistähän löytäisin paremmin sopivan kuplan itselleni? Täällä asenteet ovat kuten vanhan liiton rattimies-oletetuilta voi odottaakin.
Onko täällä kaluttu asiallisia tietoja? Ettei vain hunajaisia mainospuheita? Uutta tekniikkaa pitää kyseenalaistaa, että sen voi ottaa omakseen. Ylikehut ja hehkutukset aiheuttavat kaivautumisen oman ratin taakse.
Obviously sinä päätät, mikä on ylikehua ja mikä hehkutusta.
Niinhän se vastuu on lukijalla, jokainen päättää osaltaan missä raja menee. Esimerkiksi M880 kirjoitti asiallisia raportteja Enyaqista, hyvistä ja huonoista kokemuksista. Luotettavan näköistä juttua oli, mahdollista valintapäätöstä tukevaa, vaikka mukana oli melko huonoja uutisia. Talvella tuollainenkin auto uupuu yhden kaupungin autoksi.
Erikoisesti sanottu, että lukija päättää osaltaan, "missä raja menee". Tarkoitat siis, että jos saamasi tieto poikkeaa liikaa siitä, mitkä omat etukäteisodotuksesi ovat, suljet silmät ja korvat ja ainoastaan suu jää suoltamaan vastalauseita?
M880 kertoi, ettei Skodassa ollut akun lämmitystä. Sehän on fundamentaalinen puute sähköautossa. Kuinkahan moni Skodan ostaja on mahtanut tiedostaa tuon ostaessaan auton?
Jos sinulla on kysyttävää Teslasta tai jos haluat nostaa jonkun minun kirjoittaman ylikehun, niin voin kyllä vastata.
Eihän näissä puheenvuoroissa ollut kyse siitä kumpi on parempi, Enyaq vai Tesla.
Kyse on kuitenkin siitä että sinä ja eräs toinen nimimerkki suhtaudutte automerkkeihinne niin kiihkomielisesti ettei puutteista mainitsemiselle ole sijaa.
Model Y on varmasti voimalinjansa kannalta parempi kuin Enyaq, minusta siitä ei vallitse kovin suurta epäselvyyttä. Epäselvempi ero syntyy asioista jotka ovat subjektiivisempia. Tästä subjektiivisesta näkökulmasta oletan Teslan atk-järjestelmän äppeineen paremmaksi, kyseenalaistan hallintalaitteet, ja pidän Enyaqin sisustaa huomattavasti laadukkaampana.
@tracktest kirjoitti:
Hybridillä pääsee Etelästä Pohjoiseen lataamatta siinä kuin polttomoottorilla, sähköautolla se ei onnistu.
Jos tarkoitat Toyotan hybridiä, niin sehän on polttomoottoriauto, joten sillä pääsee kuten polttomoottoriautolla pääsee. Tietääkseni Toyota-hybridin kulutus on kuitenkin suurempi kuin vastaavan kokoisen dieselin.
Ei kai Toyota nyt mikään hybridin synonyymi ole - onhan niitä vaikka minkä merkkisiä. Omalla itselataavalla ja paljon bensaa kuluttavalla hybridillä on nyt edellisestä tankkauksesta 923 km ja bensamittari tasan viimeisen neljänneksen alkamisen viivan kohdalla. Jos sillä olisi vaikka edes ekat 50 km voinut vielä ajaa sähköllä, niin voisi olettaa tankissa olevan vielä enemmän bensaa jäljellä.
@HybridRules kirjoitti:
Perinneautojen jäykkä muuttumaton malli on pysähtyneisyyden ajan tuotos. Sinullakin syntyy vastustus siihen, että asioita toteutetaan vanhoista tavoista poikkeavalla tavalla.
Uudet toteutustavat ovat erittäin tervetulleita silloin, kun ne ovat kaikin tavoin perinteisiä toteutuksia parempia. Valitettavasti Tesla on monessa kohdassa valinnut erikoisuuden tavoitteluksi naamioidun halpuutuksen käytettävyyden kustannuksella.
Teslojen, ID-mallien ja Enyaqien seassa sompaillessani koen oman Mach E:ni mukavan erilaiseksi. Eikä sen hintaakaan ole suuremmin pudoteltu, ei taida Fordilla olla varaa.
Hyvä, että olet autoosi tyytyväinen. Minä en koe Teslaa mitenkään erilaiseksi muiden seassa sompaillessa. Erityisyydet ovat Teslan sisäpuolella ja sen toiminnoissa.
Ford ei taida olla kovin kiireinen sähköautojen tuotannon kasvattamisessa. Miksi siis hötkyillä hintojenkaan kanssa.
Toiset ovat ylistäneet Teslan voimalinjaa, se on se joka tekee Teslasta erilaisen ja erinomaisen. Mutta että Teslan tekeekin sisätilat toimintoineen. Et taida taaskaan kertoa mitä siellä oikein on?
En minä kerro. Joskus olen kertonut jotain, mutta siitä saa vain silmilleen kaikenlaista p....a. Tällä palstalla on vain muutama lukija ja tämä on kuin Archie Bunkkerin panic room konsanaan eikä siis kannata kuvitella, että minun kertomustani luettaisiin muuten kuin hakemalla siitä jotain, johon voi iskeä. En ole kirjoittanut/lukenut muita netin keskustelupalstoja tai siis oikeammin väittelypalstoja. Mistähän löytäisin paremmin sopivan kuplan itselleni? Täällä asenteet ovat kuten vanhan liiton rattimies-oletetuilta voi odottaakin.
Onko täällä kaluttu asiallisia tietoja? Ettei vain hunajaisia mainospuheita? Uutta tekniikkaa pitää kyseenalaistaa, että sen voi ottaa omakseen. Ylikehut ja hehkutukset aiheuttavat kaivautumisen oman ratin taakse.
Obviously sinä päätät, mikä on ylikehua ja mikä hehkutusta.
Niinhän se vastuu on lukijalla, jokainen päättää osaltaan missä raja menee. Esimerkiksi M880 kirjoitti asiallisia raportteja Enyaqista, hyvistä ja huonoista kokemuksista. Luotettavan näköistä juttua oli, mahdollista valintapäätöstä tukevaa, vaikka mukana oli melko huonoja uutisia. Talvella tuollainenkin auto uupuu yhden kaupungin autoksi.
Erikoisesti sanottu, että lukija päättää osaltaan, "missä raja menee". Tarkoitat siis, että jos saamasi tieto poikkeaa liikaa siitä, mitkä omat etukäteisodotuksesi ovat, suljet silmät ja korvat ja ainoastaan suu jää suoltamaan vastalauseita?
M880 kertoi, ettei Skodassa ollut akun lämmitystä. Sehän on fundamentaalinen puute sähköautossa. Kuinkahan moni Skodan ostaja on mahtanut tiedostaa tuon ostaessaan auton?
Jos sinulla on kysyttävää Teslasta tai jos haluat nostaa jonkun minun kirjoittaman ylikehun, niin voin kyllä vastata.
Eihän näissä puheenvuoroissa ollut kyse siitä kumpi on parempi, Enyaq vai Tesla.
Kyse on kuitenkin siitä että sinä ja eräs toinen nimimerkki suhtaudutte automerkkeihinne niin kiihkomielisesti ettei puutteista mainitsemiselle ole sijaa.
Model Y on varmasti voimalinjansa kannalta parempi kuin Enyaq, minusta siitä ei vallitse kovin suurta epäselvyyttä. Epäselvempi ero syntyy asioista jotka ovat subjektiivisempia. Tästä subjektiivisesta näkökulmasta oletan Teslan atk-järjestelmän äppeineen paremmaksi, kyseenalaistan hallintalaitteet, ja pidän Enyaqin sisustaa huomattavasti laadukkaampana.
Ei minunkaan mielestäni aikaisemmin ollut puhe siitä kumpi on parempi. Nyt sinä otit asiaan sen näkökulman. Akun lämmityksen puuttuminen sähköautosta on fundamentaalinen puute riippumatta siitä, ollaanko vertailemassa autoja vai ei. Minä puhuisin mieluummin ilman vertailunäkökulmaa.
@HybridRules kirjoitti:
Perinneautojen jäykkä muuttumaton malli on pysähtyneisyyden ajan tuotos. Sinullakin syntyy vastustus siihen, että asioita toteutetaan vanhoista tavoista poikkeavalla tavalla.
Uudet toteutustavat ovat erittäin tervetulleita silloin, kun ne ovat kaikin tavoin perinteisiä toteutuksia parempia. Valitettavasti Tesla on monessa kohdassa valinnut erikoisuuden tavoitteluksi naamioidun halpuutuksen käytettävyyden kustannuksella.
Teslojen, ID-mallien ja Enyaqien seassa sompaillessani koen oman Mach E:ni mukavan erilaiseksi. Eikä sen hintaakaan ole suuremmin pudoteltu, ei taida Fordilla olla varaa.
Hyvä, että olet autoosi tyytyväinen. Minä en koe Teslaa mitenkään erilaiseksi muiden seassa sompaillessa. Erityisyydet ovat Teslan sisäpuolella ja sen toiminnoissa.
Ford ei taida olla kovin kiireinen sähköautojen tuotannon kasvattamisessa. Miksi siis hötkyillä hintojenkaan kanssa.
Toiset ovat ylistäneet Teslan voimalinjaa, se on se joka tekee Teslasta erilaisen ja erinomaisen. Mutta että Teslan tekeekin sisätilat toimintoineen. Et taida taaskaan kertoa mitä siellä oikein on?
En minä kerro. Joskus olen kertonut jotain, mutta siitä saa vain silmilleen kaikenlaista p....a. Tällä palstalla on vain muutama lukija ja tämä on kuin Archie Bunkkerin panic room konsanaan eikä siis kannata kuvitella, että minun kertomustani luettaisiin muuten kuin hakemalla siitä jotain, johon voi iskeä. En ole kirjoittanut/lukenut muita netin keskustelupalstoja tai siis oikeammin väittelypalstoja. Mistähän löytäisin paremmin sopivan kuplan itselleni? Täällä asenteet ovat kuten vanhan liiton rattimies-oletetuilta voi odottaakin.
Onko täällä kaluttu asiallisia tietoja? Ettei vain hunajaisia mainospuheita? Uutta tekniikkaa pitää kyseenalaistaa, että sen voi ottaa omakseen. Ylikehut ja hehkutukset aiheuttavat kaivautumisen oman ratin taakse.
Obviously sinä päätät, mikä on ylikehua ja mikä hehkutusta.
Niinhän se vastuu on lukijalla, jokainen päättää osaltaan missä raja menee. Esimerkiksi M880 kirjoitti asiallisia raportteja Enyaqista, hyvistä ja huonoista kokemuksista. Luotettavan näköistä juttua oli, mahdollista valintapäätöstä tukevaa, vaikka mukana oli melko huonoja uutisia. Talvella tuollainenkin auto uupuu yhden kaupungin autoksi.
Kiitos kauniista sanoista!
Johtopäätöstä en kuitenkaan allekirjoita. Kovillakin pakkasilla reissu pk-seudulta Turkuun/Tampereelle/Lahteen sujui kivuttomasti. Menopaluuta ei ainakaan talvella voinut tehdä lataamatta (joku olisi ehkä onnistunut, mutta reitille/päivään osui muutakin ajoa), mutta yksi latausstoppi ei ole ollut ongelma ainakaan minulle.
Etelän kaupunkien välillä ajo onnistuu, mutta Suomessa on myös vähän pidempiä kaupunkien välejä. Pitkällä matkalla on pakko ladata, ei siinä mitään, mutta jos rangesta puuttuu 50 km, se harmittanee.
@tracktest kirjoitti:
Voiko puutteita kirjata pelkillä kuulopuheilla, ilman ettei omaa minkäänlaista kokemusta itse autosta?
Mitä sinä tuolla tarkoitat? Sinullahan on vahvat negatiiviset mielipiteet Teslasta vaikka ei piirun vertaa kokemusta. Jos taas viittaat akun lämmityksen puuttumiseen Skodasta, niin sehän on tekninen tosiasia eikä sen arvioiminen vaadi mitään kokemusta autosta.
Kylmällä säällä akkua lämmitetään paitsi latausta varten myös siksi, että akku luovuttaa energiaa tehokkaammin lämpimänä. Ja regenerointi vaatii toimiakseen lämmenneen akun.
Auton esilämmitys ennen lähtöä lämmittää akun ja se pidentää toimintamatkaa talvella.
Kun halutaan mahdollisimman tehokas lataus matkalla, akku on syytä lämmittää valmiiksi laturille mentäessä. Tasainen ajo maantiellä/motarilla ei lämmitä akkua tarpeeksi vaan ajoissa ennen laturille saapumista on syytä esilämmittää akku lataamista varten, jotta latausaika on mahdollisimman lyhyt.
Arabiemiraatit rakentaa öljytöntä ja kaasutonta tulevaisuuttaan juuri nyt ja silti ilmastokokouksen pitoa siellä pidettiin idioottimaisena. Öljyvaltioiden käytös on (ollut) niin kaksijakoista ja suunnitelmat niin muskisia, että niihin on vaikea suhtautua positiivisesti.
@tracktest kirjoitti:
Hybridillä pääsee Etelästä Pohjoiseen lataamatta siinä kuin polttomoottorilla, sähköautolla se ei onnistu.
Jos tarkoitat Toyotan hybridiä, niin sehän on polttomoottoriauto, joten sillä pääsee kuten polttomoottoriautolla pääsee. Tietääkseni Toyota-hybridin kulutus on kuitenkin suurempi kuin vastaavan kokoisen dieselin.
Ei kai Toyota nyt mikään hybridin synonyymi ole - onhan niitä vaikka minkä merkkisiä. Omalla itselataavalla ja paljon bensaa kuluttavalla hybridillä on nyt edellisestä tankkauksesta 923 km ja bensamittari tasan viimeisen neljänneksen alkamisen viivan kohdalla. Jos sillä olisi vaikka edes ekat 50 km voinut vielä ajaa sähköllä, niin voisi olettaa tankissa olevan vielä enemmän bensaa jäljellä.
Minusta Toyota on niin tunnettu hybridi, että kaikki ymmärtävät, millaisesta voimalinjasta on kyse, kun puhutaan Toyota hybridistä (Toyota-tyyppinen hybridi). Vähän kuin kaikki tietävät, että seeger on akseli- tai reikävarmistin.
@tracktest kirjoitti:
Voiko puutteita kirjata pelkillä kuulopuheilla, ilman ettei omaa minkäänlaista kokemusta itse autosta?
Mitä sinä tuolla tarkoitat? Sinullahan on vahvat negatiiviset mielipiteet Teslasta vaikka ei piirun vertaa kokemusta. Jos taas viittaat akun lämmityksen puuttumiseen Skodasta, niin sehän on tekninen tosiasia eikä sen arvioiminen vaadi mitään kokemusta autosta.
Kylmällä säällä akkua lämmitetään paitsi latausta varten myös siksi, että akku luovuttaa energiaa tehokkaammin lämpimänä. Ja regenerointi vaatii toimiakseen lämmenneen akun.
Auton esilämmitys ennen lähtöä lämmittää akun ja se pidentää toimintamatkaa talvella.
Kun halutaan mahdollisimman tehokas lataus matkalla, akku on syytä lämmittää valmiiksi laturille mentäessä. Tasainen ajo maantiellä/motarilla ei lämmitä akkua tarpeeksi vaan ajoissa ennen laturille saapumista on syytä esilämmittää akku lataamista varten, jotta latausaika on mahdollisimman lyhyt.
Kritisoin auton (Teslan) muotoilua ja sisustus on pelkistetyn yksinkertainen. Oman autoni muotoilu luo hyvän fiiliksen ja sisustus vahvistaa tunnetta, siksi arvostan näitä asioita. Turvallisuus, ajo-ominaisuudet ja matkustusmukavuus ovat myös asioita mitkä lisäävät tätä tunnetta.
@tracktest kirjoitti:
Voiko puutteita kirjata pelkillä kuulopuheilla, ilman ettei omaa minkäänlaista kokemusta itse autosta?
Mitä sinä tuolla tarkoitat? Sinullahan on vahvat negatiiviset mielipiteet Teslasta vaikka ei piirun vertaa kokemusta. Jos taas viittaat akun lämmityksen puuttumiseen Skodasta, niin sehän on tekninen tosiasia eikä sen arvioiminen vaadi mitään kokemusta autosta.
Kylmällä säällä akkua lämmitetään paitsi latausta varten myös siksi, että akku luovuttaa energiaa tehokkaammin lämpimänä. Ja regenerointi vaatii toimiakseen lämmenneen akun.
Auton esilämmitys ennen lähtöä lämmittää akun ja se pidentää toimintamatkaa talvella.
Kun halutaan mahdollisimman tehokas lataus matkalla, akku on syytä lämmittää valmiiksi laturille mentäessä. Tasainen ajo maantiellä/motarilla ei lämmitä akkua tarpeeksi vaan ajoissa ennen laturille saapumista on syytä esilämmittää akku lataamista varten, jotta latausaika on mahdollisimman lyhyt.
Suurin osa ajoista pitäisi tapahtua kotilatauksen varassa, jotta sähköautossa olisi järkeä. Se on kai yleisesti hyväksytty ajatus, joten akun lämmitys lataamista varten on toissijainen ominaisuus noin useimmille. Mutta kuinka jäässä akku on ajamista ja regenerointia varten? En ole ainakaan lukenut, että sähkis kulkisi kahtakymppiä kovalla pakkasella.
ID.x:stä joku taisi kirjoittaa, että se tykkäsi lämmittää akkua niin, että kylmässä sähkönkulutus oli posketon, vaikkei laturille ollutkaan matka.
@tracktest kirjoitti:
Voiko puutteita kirjata pelkillä kuulopuheilla, ilman ettei omaa minkäänlaista kokemusta itse autosta?
Mitä sinä tuolla tarkoitat? Sinullahan on vahvat negatiiviset mielipiteet Teslasta vaikka ei piirun vertaa kokemusta. Jos taas viittaat akun lämmityksen puuttumiseen Skodasta, niin sehän on tekninen tosiasia eikä sen arvioiminen vaadi mitään kokemusta autosta.
Kylmällä säällä akkua lämmitetään paitsi latausta varten myös siksi, että akku luovuttaa energiaa tehokkaammin lämpimänä. Ja regenerointi vaatii toimiakseen lämmenneen akun.
Auton esilämmitys ennen lähtöä lämmittää akun ja se pidentää toimintamatkaa talvella.
Kun halutaan mahdollisimman tehokas lataus matkalla, akku on syytä lämmittää valmiiksi laturille mentäessä. Tasainen ajo maantiellä/motarilla ei lämmitä akkua tarpeeksi vaan ajoissa ennen laturille saapumista on syytä esilämmittää akku lataamista varten, jotta latausaika on mahdollisimman lyhyt.
Eiköhän kaikki tiedä että akun esilammitys on tarpeen latauksessa, jotta latausaika minimoituu. Ei tarvitse oll edes kovin kylmä että siitä on etua.
Regenerointi kyllä toimii illman lämmitystä, ainakin isellä on toiminut hybrideissä j vuodesta 2015.
Mutta voit rauhoittua, akunlämmitys on myös Skodan Enyaqissa nykyisin.
@tracktest kirjoitti:
Voiko puutteita kirjata pelkillä kuulopuheilla, ilman ettei omaa minkäänlaista kokemusta itse autosta?
Mitä sinä tuolla tarkoitat? Sinullahan on vahvat negatiiviset mielipiteet Teslasta vaikka ei piirun vertaa kokemusta. Jos taas viittaat akun lämmityksen puuttumiseen Skodasta, niin sehän on tekninen tosiasia eikä sen arvioiminen vaadi mitään kokemusta autosta.
Kylmällä säällä akkua lämmitetään paitsi latausta varten myös siksi, että akku luovuttaa energiaa tehokkaammin lämpimänä. Ja regenerointi vaatii toimiakseen lämmenneen akun.
Auton esilämmitys ennen lähtöä lämmittää akun ja se pidentää toimintamatkaa talvella.
Kun halutaan mahdollisimman tehokas lataus matkalla, akku on syytä lämmittää valmiiksi laturille mentäessä. Tasainen ajo maantiellä/motarilla ei lämmitä akkua tarpeeksi vaan ajoissa ennen laturille saapumista on syytä esilämmittää akku lataamista varten, jotta latausaika on mahdollisimman lyhyt.
Eiköhän kaikki tiedä että akun esilammitys on tarpeen latauksessa, jotta latausaika minimoituu. Ei tarvitse oll edes kovin kylmä että siitä on etua.
Regenerointi kyllä toimii illman lämmitystä, ainakin isellä on toiminut hybrideissä j vuodesta 2015.
Mutta voit rauhoittua, akunlämmitys on myös Skodan Enyaqissa nykyisin.
Regenerointi toimii kylmälläkin akulla, mutta rajoitetulla teholla. Plugarit on eri maailma kuin sähköautot.
@tracktest kirjoitti:
Voiko puutteita kirjata pelkillä kuulopuheilla, ilman ettei omaa minkäänlaista kokemusta itse autosta?
Mitä sinä tuolla tarkoitat? Sinullahan on vahvat negatiiviset mielipiteet Teslasta vaikka ei piirun vertaa kokemusta. Jos taas viittaat akun lämmityksen puuttumiseen Skodasta, niin sehän on tekninen tosiasia eikä sen arvioiminen vaadi mitään kokemusta autosta.
Kylmällä säällä akkua lämmitetään paitsi latausta varten myös siksi, että akku luovuttaa energiaa tehokkaammin lämpimänä. Ja regenerointi vaatii toimiakseen lämmenneen akun.
Auton esilämmitys ennen lähtöä lämmittää akun ja se pidentää toimintamatkaa talvella.
Kun halutaan mahdollisimman tehokas lataus matkalla, akku on syytä lämmittää valmiiksi laturille mentäessä. Tasainen ajo maantiellä/motarilla ei lämmitä akkua tarpeeksi vaan ajoissa ennen laturille saapumista on syytä esilämmittää akku lataamista varten, jotta latausaika on mahdollisimman lyhyt.
Suurin osa ajoista pitäisi tapahtua kotilatauksen varassa, jotta sähköautossa olisi järkeä. Se on kai yleisesti hyväksytty ajatus, joten akun lämmitys lataamista varten on toissijainen ominaisuus noin useimmille. Mutta kuinka jäässä akku on ajamista ja regenerointia varten? En ole ainakaan lukenut, että sähkis kulkisi kahtakymppiä kovalla pakkasella.
ID.x:stä joku taisi kirjoittaa, että se tykkäsi lämmittää akkua niin, että kylmässä sähkönkulutus oli posketon, vaikkei laturille ollutkaan matka.
Akkua kyllä lämmitetään myös kotilatauksessa sekä lataamisen nopeuttamiseksi että ennen kaikkea toimintamatkan parantamiseksi.
Sinun ja muiden Archie Bunkereiden asenne on juuri tuo, että jos autossa on joku hyve tai puute, niin suhtautuminen on erilainen, jos auto on Tesla tai joku muu.
Tällä hetkellä suurin osa sähköautoista on aivan samaa 400V sähkötekniikaa kuin hybriditkin. eTronGT, Taycan ja muutamat korealaiset on tekniikaltaan eri asia (800V).
Tällä hetkellä suurin osa sähköautoista on aivan samaa 400V sähkötekniikaa kuin hybriditkin. eTronGT, Taycan ja muutamat korealaiset on tekniikaltaan eri asia (800V).
Se, kuinka monta patterisolua on kytketty sarjaan auton akussa, ei loppujen lopuksi muuta mitään oleellista henkilöautossa. Sähköauton akussahan on kennoja, joiden max jännite on 4,2V ja niitä sitten kytketään sarjaan niin monta, että saadaan haluttu jännite ja siten muodostuu akkumoduuli, joita sitten kytketään rinnan niin monta, että saadaan akulle haluttu kapasiteetti. 100kWh:n akussa on siis yhtä monta akkukennoa sekä 400V että 800V järjestelmässä. 400V akussa moduulien lukumäärä on suurempi, mikä saattaa olla parempi akun vikaantumisriskiä ajatellen.
Sitä minä en tiedä, miksi akkukennon eli akun pienimmän yksikön jännite voi olla korkeintaan 4,2V. Jotenkin se johtuu lithium-akun materiaalien fysikaalisista ominaisuuksista.
800V suurin hyöty lienee se, että pikalatauksessa voidaan käyttää ohuempaa kaapelia. Korkeampaa jännitettä ei hyödytä ottaa autoihin itseisarvona. Teho=Jännite x Virta. Kumpaa tahansa (jännitettä tai virtaa) voi muuttaa sopivasti ja silti saada sama teho. Korkeampi jännite on oikosulkutilanteessa ja sähköiskun tapauksessa huonompi vaihtoehto ja hyötynä korkeammasta jännitteestä on pienempi virrantarve, kun laitteet ovat kunnossa, eli tarvitaan pienemmät johtojen poikkileikkaukset. Lataamisessakaan auton korkeammasta jännitteestä ei ole hyötyä niin kauan kuin latausasemat eivät tue sitä.
Plugareissa on sama jännite kuin sähköautoissa, mutta ei se tee tekniikasta samanlaisia kuin sähköautoissa.
@tracktest kirjoitti:
Voiko puutteita kirjata pelkillä kuulopuheilla, ilman ettei omaa minkäänlaista kokemusta itse autosta?
Mitä sinä tuolla tarkoitat? Sinullahan on vahvat negatiiviset mielipiteet Teslasta vaikka ei piirun vertaa kokemusta. Jos taas viittaat akun lämmityksen puuttumiseen Skodasta, niin sehän on tekninen tosiasia eikä sen arvioiminen vaadi mitään kokemusta autosta.
Kylmällä säällä akkua lämmitetään paitsi latausta varten myös siksi, että akku luovuttaa energiaa tehokkaammin lämpimänä. Ja regenerointi vaatii toimiakseen lämmenneen akun.
Auton esilämmitys ennen lähtöä lämmittää akun ja se pidentää toimintamatkaa talvella.
Kun halutaan mahdollisimman tehokas lataus matkalla, akku on syytä lämmittää valmiiksi laturille mentäessä. Tasainen ajo maantiellä/motarilla ei lämmitä akkua tarpeeksi vaan ajoissa ennen laturille saapumista on syytä esilämmittää akku lataamista varten, jotta latausaika on mahdollisimman lyhyt.
Suurin osa ajoista pitäisi tapahtua kotilatauksen varassa, jotta sähköautossa olisi järkeä. Se on kai yleisesti hyväksytty ajatus, joten akun lämmitys lataamista varten on toissijainen ominaisuus noin useimmille. Mutta kuinka jäässä akku on ajamista ja regenerointia varten? En ole ainakaan lukenut, että sähkis kulkisi kahtakymppiä kovalla pakkasella.
ID.x:stä joku taisi kirjoittaa, että se tykkäsi lämmittää akkua niin, että kylmässä sähkönkulutus oli posketon, vaikkei laturille ollutkaan matka.
Akkua kyllä lämmitetään myös kotilatauksessa sekä lataamisen nopeuttamiseksi että ennen kaikkea toimintamatkan parantamiseksi.
Sinun ja muiden Archie Bunkereiden asenne on juuri tuo, että jos autossa on joku hyve tai puute, niin suhtautuminen on erilainen, jos auto on Tesla tai joku muu.
Ihan sama mikä on merkki, puute ja hyve ovat mitä ovat. Mutta kotilatauksessa 11 kW:n teholla 10h taitaa akku kuin akku täyttyä suositeltuun 80 prosenttiin ilman esilämmitystäkin. Latausvirrallahan saadaan akkuun tuotettua lämpöä.
Kukaan tuskin väittää, että akun lämmönhallinnasta ei olisi hyötyä jostain 300 km:stä ylöspäin. Teslassa taitaa olla tehokas jäähdytyskin kesälatauista varten.
Tällä hetkellä suurin osa sähköautoista on aivan samaa 400V sähkötekniikaa kuin hybriditkin. eTronGT, Taycan ja muutamat korealaiset on tekniikaltaan eri asia (800V).
Se, kuinka monta patterisolua on kytketty sarjaan auton akussa, ei loppujen lopuksi muuta mitään oleellista henkilöautossa. Sähköauton akussahan on kennoja, joiden max jännite on 4,2V ja niitä sitten kytketään sarjaan niin monta, että saadaan haluttu jännite ja siten muodostuu akkumoduuli, joita sitten kytketään rinnan niin monta, että saadaan akulle haluttu kapasiteetti. 100kWh:n akussa on siis yhtä monta akkukennoa sekä 400V että 800V järjestelmässä. 400V akussa moduulien lukumäärä on suurempi, mikä saattaa olla parempi akun vikaantumisriskiä ajatellen.
Sitä minä en tiedä, miksi akkukennon eli akun pienimmän yksikön jännite voi olla korkeintaan 4,2V. Jotenkin se johtuu lithium-akun materiaalien fysikaalisista ominaisuuksista.
800V suurin hyöty lienee se, että pikalatauksessa voidaan käyttää ohuempaa kaapelia. Korkeampaa jännitettä ei hyödytä ottaa autoihin itseisarvona. Teho=Jännite x Virta. Kumpaa tahansa (jännitettä tai virtaa) voi muuttaa sopivasti ja silti saada sama teho. Korkeampi jännite on oikosulkutilanteessa ja sähköiskun tapauksessa huonompi vaihtoehto ja hyötynä korkeammasta jännitteestä on pienempi virrantarve, kun laitteet ovat kunnossa, eli tarvitaan pienemmät johtojen poikkileikkaukset. Lataamisessakaan auton korkeammasta jännitteestä ei ole hyötyä niin kauan kuin latausasemat eivät tue sitä.
Plugareissa on sama jännite kuin sähköautoissa, mutta ei se tee tekniikasta samanlaisia kuin sähköautoissa.
Akkukennojen jännite on nyt nousussa, valmistajat tekevät akkuun vähemmän kennoja korkeammalla jännitteellä eli kemiat muuttuvat. Korkeammalla akun jännitteellä yritetään saada lataustehoa suuremmaksi ja korkeammalla kennojännitteellä vähemmän kennoja tasattavaksi. Ainahan siinä kupariakin säästää ja häviöt (virran neliöön) pienenevät.
Lyijyakkuhan antaa tappavan oikosulkuvirran, mutta sähköautoakuissa täytynee sitä jollain rajoittaa. Nehän räjähtävät liian suurella virralla toisin kuin lyijyakku. Kemialla, akun levyjen rakenteella ja sisäisellä vastuksella ja suojilla voi ainakin vaikuttaa oikosulkuvirtaan.
@tracktest kirjoitti:
Hybridillä pääsee Etelästä Pohjoiseen lataamatta siinä kuin polttomoottorilla, sähköautolla se ei onnistu.
Jos tarkoitat Toyotan hybridiä, niin sehän on polttomoottoriauto, joten sillä pääsee kuten polttomoottoriautolla pääsee. Tietääkseni Toyota-hybridin kulutus on kuitenkin suurempi kuin vastaavan kokoisen dieselin.
Ei kai Toyota nyt mikään hybridin synonyymi ole - onhan niitä vaikka minkä merkkisiä. Omalla itselataavalla ja paljon bensaa kuluttavalla hybridillä on nyt edellisestä tankkauksesta 923 km ja bensamittari tasan viimeisen neljänneksen alkamisen viivan kohdalla. Jos sillä olisi vaikka edes ekat 50 km voinut vielä ajaa sähköllä, niin voisi olettaa tankissa olevan vielä enemmän bensaa jäljellä.
Minusta Toyota on niin tunnettu hybridi, että kaikki ymmärtävät, millaisesta voimalinjasta on kyse, kun puhutaan Toyota hybridistä (Toyota-tyyppinen hybridi). Vähän kuin kaikki tietävät, että seeger on akseli- tai reikävarmistin.
Minä väitän että 99,9 % ei tiedä millainen voimalinja Toyotojen hybrideissä on ja vielä harvempi ymmärtää kuinka se toimii. Joskus aikaisempina vuosina nimim. Hiilipäästö oli aika perusteellisesti perehtynyt sen toimintaperiaatteeseen.
@Late1969 kirjoitti:
Suurin osa ajoista pitäisi tapahtua kotilatauksen varassa, jotta sähköautossa olisi järkeä.
Tämä riippuu käyttäjästä ja siitä missä ajelee. Yleisellä laturilla jota voisin käyttää on hinta 0,15€ kWh, ja jos akku olisi tarpeeksi suuri ei tarvitsisi ladata joka päivä. Minulla on vain plug-in missä akun koko on alle 10 kWh, päivän matkat useimmiten menee sähköllä, joten siihen kotilataus on riittävä ja käytännöllinen.
Sitten on tietty kalliimpiakin latauspaikkoja, on ostettu pieniakkuisia autoja ja sitten niillä vielä pitäisi ajaa pitkiä päivämatkoja...
Minua ihmetyttää tässä keskustelussa yksi asia. En epäile lukujesi paikkansapitävyyttä. Meillä lienee kuitenkin myös yhteinen ymmärrys siitä että Model Y on maailman myydyin automalli, ja siitä että kiinalaiset ovat omilla merkeillään vallanneet kotimaansa markkinoita, joka ainakin aiemmin oli VW:lle todella vahvaa aluetta, sekä aloittaneet myyntiponnistelut euroopassa. Kun markkinaosuutta on joka vuosi tarjolla tasan 100%, niin miten on mahdollista että kukaan ei ole hävinnyt mitään?
Volkkarin palavista porauslautoista ja tulessa olevista katoista puhui pääjohtajan lisäksi myös CFO. Varmasti tarkoitushakuinen ulostulo, haetaan hyväksyntää leikkaustoimenpiteille ja tukiaisille, mutta ei tuollaisia lausuntoja kovin kevyesti voida laukoa.
Onko kyse vain aikaperspektiivistä, minä puhun useammasta vuodesta ja trendistä, sinä viime vuodesta?
Toki kiinalaiset saavat enemmän mediatilaa kuin rekisteröintejä. Olin eilen Tukholman sähköautomessuilla, ja siellä puheenvuorossa mainittiin että kiinalaismerkkien markkinaosuus on yhteensä vain 4%. Suomessakin myynti on tainnut olla yllättävän hiljaista, MG:tä ehkä lukuun ottamatta.
Kyllä varmasti suurin ero on aika. Toinen on, että puhut suhteellisista osuuksista. Minä olen puhunut määristä, markkinanan kasvaessa kaikilla on helpompaa. Markkinaosuutta voi menettää ja silti myynti kasvaa. Kokonaismarkkinan kasvu on 8% = miljoonia autoja enemmän kuin vuonna 2022.
Viime vuosi on faktaa ja tulevaisuudesta on monenlaisia skeenariota. Skenaariot vaihetelee sen mukaan, kuka tarinoita esittää ja millasiella agendalla. Faktaa on, että tällä hetkellä automarkkina on pääosin perinteisten merkkien hallinnassa.
Toinen fakta on, että sähköistyminen ei niin nopeasti tapahdukaan, mitä nämä sähköautojulistajat vielä hetki sitten ennustivat. Jarruttavaia tekijöitä on paljon.
Onko jossain päin maailmaa sähköautomarkkinat? Polttiksissa on ainakin myynnin sujuessa ollut jonkinlaiset markkinat, mutta tukiaiset ovat tulleet mukaan aina kun myynti on laskenut. Sähkiksissä taitaa olla joka paikassa voimakkaat tuet valmistajille ja ostajille eikä missään kilpailla oikeasti, eikä ainakaan polttiksia vastaan. Suomessakin on autoverottomuus pelkästään polttomoottorittomuuden takia.
Niinhän se vastuu on lukijalla, jokainen päättää osaltaan missä raja menee. Esimerkiksi M880 kirjoitti asiallisia raportteja Enyaqista, hyvistä ja huonoista kokemuksista. Luotettavan näköistä juttua oli, mahdollista valintapäätöstä tukevaa, vaikka mukana oli melko huonoja uutisia. Talvella tuollainenkin auto uupuu yhden kaupungin autoksi.
Suosittelen kirjoittamaan ensisijaisesti itsellesi, ja etuna siinä on se joudut joskus hakemaan tietoa, tai miettimään miten asiat lopulta ovat. Joskus kommentit aiheuttavat vastarintaa, toisinaan vastaamattomuuttakin esiintyy, eli ne ovat ehkä sellaisia että "eipä tähän ole lisättävää", tai jos ajoittain jopa osoitetaan hyväksyntää tai kiitoksia, niin se on elämää. Samaa esiintyy jokaisen uutisartikkelin tai keskusteltavan asian yhteydessä. Jopa eduskunnassa on puheenvuoroja joissa lähtökohtana on vain osoittaa ettei arvosta toista edustajaa, ja varsinainen asia jää puuttumaan.
Jotta pysytään aiheessa, niin huollon sijaisautossa ei ollut sähköajoa ollenkaan, se oli polttomoottoriauto, automaatti sekin. Tuntuipa vanhanaikaiselta, vaikka mittariston osalta olikin uudempaa tekniikkaa.
Kiitos kauniista sanoista!
Johtopäätöstä en kuitenkaan allekirjoita. Kovillakin pakkasilla reissu pk-seudulta Turkuun/Tampereelle/Lahteen sujui kivuttomasti. Menopaluuta ei ainakaan talvella voinut tehdä lataamatta (joku olisi ehkä onnistunut, mutta reitille/päivään osui muutakin ajoa), mutta yksi latausstoppi ei ole ollut ongelma ainakaan minulle.
Erikoisesti sanottu, että lukija päättää osaltaan, "missä raja menee". Tarkoitat siis, että jos saamasi tieto poikkeaa liikaa siitä, mitkä omat etukäteisodotuksesi ovat, suljet silmät ja korvat ja ainoastaan suu jää suoltamaan vastalauseita?
M880 kertoi, ettei Skodassa ollut akun lämmitystä. Sehän on fundamentaalinen puute sähköautossa. Kuinkahan moni Skodan ostaja on mahtanut tiedostaa tuon ostaessaan auton?
Jos sinulla on kysyttävää Teslasta tai jos haluat nostaa jonkun minun kirjoittaman ylikehun, niin voin kyllä vastata.
Lucid saa tukea Saudeilta eli öljyraha parantaa maailmaa?
https://www.teslarati.com/lucid-air-police-cruisers-saudi-arabia/
Hybridillä pääsee Etelästä Pohjoiseen lataamatta siinä kuin polttomoottorilla, sähköautolla se ei onnistu.
Jos tarkoitat Toyotan hybridiä, niin sehän on polttomoottoriauto, joten sillä pääsee kuten polttomoottoriautolla pääsee. Tietääkseni Toyota-hybridin kulutus on kuitenkin suurempi kuin vastaavan kokoisen dieselin.
Eihän näissä puheenvuoroissa ollut kyse siitä kumpi on parempi, Enyaq vai Tesla.
Kyse on kuitenkin siitä että sinä ja eräs toinen nimimerkki suhtaudutte automerkkeihinne niin kiihkomielisesti ettei puutteista mainitsemiselle ole sijaa.
Model Y on varmasti voimalinjansa kannalta parempi kuin Enyaq, minusta siitä ei vallitse kovin suurta epäselvyyttä. Epäselvempi ero syntyy asioista jotka ovat subjektiivisempia. Tästä subjektiivisesta näkökulmasta oletan Teslan atk-järjestelmän äppeineen paremmaksi, kyseenalaistan hallintalaitteet, ja pidän Enyaqin sisustaa huomattavasti laadukkaampana.
Voiko puutteita kirjata pelkillä kuulopuheilla, ilman ettei omaa minkäänlaista kokemusta itse autosta?
Ei kai Toyota nyt mikään hybridin synonyymi ole - onhan niitä vaikka minkä merkkisiä. Omalla itselataavalla ja paljon bensaa kuluttavalla hybridillä on nyt edellisestä tankkauksesta 923 km ja bensamittari tasan viimeisen neljänneksen alkamisen viivan kohdalla. Jos sillä olisi vaikka edes ekat 50 km voinut vielä ajaa sähköllä, niin voisi olettaa tankissa olevan vielä enemmän bensaa jäljellä.
Ei minunkaan mielestäni aikaisemmin ollut puhe siitä kumpi on parempi. Nyt sinä otit asiaan sen näkökulman. Akun lämmityksen puuttuminen sähköautosta on fundamentaalinen puute riippumatta siitä, ollaanko vertailemassa autoja vai ei. Minä puhuisin mieluummin ilman vertailunäkökulmaa.
Lucid Airin piti olla erityisen pieni ilmanvastukseltaan, mutta se ei näy kulutuksessa: https://www.is.fi/autot/art-2000010198057.html
Ehkä vain kerroin 0,20 oli kohdallaan.
Etelän kaupunkien välillä ajo onnistuu, mutta Suomessa on myös vähän pidempiä kaupunkien välejä. Pitkällä matkalla on pakko ladata, ei siinä mitään, mutta jos rangesta puuttuu 50 km, se harmittanee.
Mitä sinä tuolla tarkoitat? Sinullahan on vahvat negatiiviset mielipiteet Teslasta vaikka ei piirun vertaa kokemusta. Jos taas viittaat akun lämmityksen puuttumiseen Skodasta, niin sehän on tekninen tosiasia eikä sen arvioiminen vaadi mitään kokemusta autosta.
Kylmällä säällä akkua lämmitetään paitsi latausta varten myös siksi, että akku luovuttaa energiaa tehokkaammin lämpimänä. Ja regenerointi vaatii toimiakseen lämmenneen akun.
Auton esilämmitys ennen lähtöä lämmittää akun ja se pidentää toimintamatkaa talvella.
Kun halutaan mahdollisimman tehokas lataus matkalla, akku on syytä lämmittää valmiiksi laturille mentäessä. Tasainen ajo maantiellä/motarilla ei lämmitä akkua tarpeeksi vaan ajoissa ennen laturille saapumista on syytä esilämmittää akku lataamista varten, jotta latausaika on mahdollisimman lyhyt.
Arabiemiraatit rakentaa öljytöntä ja kaasutonta tulevaisuuttaan juuri nyt ja silti ilmastokokouksen pitoa siellä pidettiin idioottimaisena. Öljyvaltioiden käytös on (ollut) niin kaksijakoista ja suunnitelmat niin muskisia, että niihin on vaikea suhtautua positiivisesti.
Minusta Toyota on niin tunnettu hybridi, että kaikki ymmärtävät, millaisesta voimalinjasta on kyse, kun puhutaan Toyota hybridistä (Toyota-tyyppinen hybridi). Vähän kuin kaikki tietävät, että seeger on akseli- tai reikävarmistin.
Kritisoin auton (Teslan) muotoilua ja sisustus on pelkistetyn yksinkertainen. Oman autoni muotoilu luo hyvän fiiliksen ja sisustus vahvistaa tunnetta, siksi arvostan näitä asioita. Turvallisuus, ajo-ominaisuudet ja matkustusmukavuus ovat myös asioita mitkä lisäävät tätä tunnetta.
Suurin osa ajoista pitäisi tapahtua kotilatauksen varassa, jotta sähköautossa olisi järkeä. Se on kai yleisesti hyväksytty ajatus, joten akun lämmitys lataamista varten on toissijainen ominaisuus noin useimmille. Mutta kuinka jäässä akku on ajamista ja regenerointia varten? En ole ainakaan lukenut, että sähkis kulkisi kahtakymppiä kovalla pakkasella.
ID.x:stä joku taisi kirjoittaa, että se tykkäsi lämmittää akkua niin, että kylmässä sähkönkulutus oli posketon, vaikkei laturille ollutkaan matka.
Eiköhän kaikki tiedä että akun esilammitys on tarpeen latauksessa, jotta latausaika minimoituu. Ei tarvitse oll edes kovin kylmä että siitä on etua.
Regenerointi kyllä toimii illman lämmitystä, ainakin isellä on toiminut hybrideissä j vuodesta 2015.
Mutta voit rauhoittua, akunlämmitys on myös Skodan Enyaqissa nykyisin.
Regenerointi toimii kylmälläkin akulla, mutta rajoitetulla teholla. Plugarit on eri maailma kuin sähköautot.
Akkua kyllä lämmitetään myös kotilatauksessa sekä lataamisen nopeuttamiseksi että ennen kaikkea toimintamatkan parantamiseksi.
Sinun ja muiden Archie Bunkereiden asenne on juuri tuo, että jos autossa on joku hyve tai puute, niin suhtautuminen on erilainen, jos auto on Tesla tai joku muu.
Tällä hetkellä suurin osa sähköautoista on aivan samaa 400V sähkötekniikaa kuin hybriditkin. eTronGT, Taycan ja muutamat korealaiset on tekniikaltaan eri asia (800V).
Se, kuinka monta patterisolua on kytketty sarjaan auton akussa, ei loppujen lopuksi muuta mitään oleellista henkilöautossa. Sähköauton akussahan on kennoja, joiden max jännite on 4,2V ja niitä sitten kytketään sarjaan niin monta, että saadaan haluttu jännite ja siten muodostuu akkumoduuli, joita sitten kytketään rinnan niin monta, että saadaan akulle haluttu kapasiteetti. 100kWh:n akussa on siis yhtä monta akkukennoa sekä 400V että 800V järjestelmässä. 400V akussa moduulien lukumäärä on suurempi, mikä saattaa olla parempi akun vikaantumisriskiä ajatellen.
Sitä minä en tiedä, miksi akkukennon eli akun pienimmän yksikön jännite voi olla korkeintaan 4,2V. Jotenkin se johtuu lithium-akun materiaalien fysikaalisista ominaisuuksista.
800V suurin hyöty lienee se, että pikalatauksessa voidaan käyttää ohuempaa kaapelia. Korkeampaa jännitettä ei hyödytä ottaa autoihin itseisarvona. Teho=Jännite x Virta. Kumpaa tahansa (jännitettä tai virtaa) voi muuttaa sopivasti ja silti saada sama teho. Korkeampi jännite on oikosulkutilanteessa ja sähköiskun tapauksessa huonompi vaihtoehto ja hyötynä korkeammasta jännitteestä on pienempi virrantarve, kun laitteet ovat kunnossa, eli tarvitaan pienemmät johtojen poikkileikkaukset. Lataamisessakaan auton korkeammasta jännitteestä ei ole hyötyä niin kauan kuin latausasemat eivät tue sitä.
Plugareissa on sama jännite kuin sähköautoissa, mutta ei se tee tekniikasta samanlaisia kuin sähköautoissa.
Ihan sama mikä on merkki, puute ja hyve ovat mitä ovat. Mutta kotilatauksessa 11 kW:n teholla 10h taitaa akku kuin akku täyttyä suositeltuun 80 prosenttiin ilman esilämmitystäkin. Latausvirrallahan saadaan akkuun tuotettua lämpöä.
Kukaan tuskin väittää, että akun lämmönhallinnasta ei olisi hyötyä jostain 300 km:stä ylöspäin. Teslassa taitaa olla tehokas jäähdytyskin kesälatauista varten.
Akkukennojen jännite on nyt nousussa, valmistajat tekevät akkuun vähemmän kennoja korkeammalla jännitteellä eli kemiat muuttuvat. Korkeammalla akun jännitteellä yritetään saada lataustehoa suuremmaksi ja korkeammalla kennojännitteellä vähemmän kennoja tasattavaksi. Ainahan siinä kupariakin säästää ja häviöt (virran neliöön) pienenevät.
Lyijyakkuhan antaa tappavan oikosulkuvirran, mutta sähköautoakuissa täytynee sitä jollain rajoittaa. Nehän räjähtävät liian suurella virralla toisin kuin lyijyakku. Kemialla, akun levyjen rakenteella ja sisäisellä vastuksella ja suojilla voi ainakin vaikuttaa oikosulkuvirtaan.
Minä väitän että 99,9 % ei tiedä millainen voimalinja Toyotojen hybrideissä on ja vielä harvempi ymmärtää kuinka se toimii. Joskus aikaisempina vuosina nimim. Hiilipäästö oli aika perusteellisesti perehtynyt sen toimintaperiaatteeseen.
Tämä riippuu käyttäjästä ja siitä missä ajelee. Yleisellä laturilla jota voisin käyttää on hinta 0,15€ kWh, ja jos akku olisi tarpeeksi suuri ei tarvitsisi ladata joka päivä. Minulla on vain plug-in missä akun koko on alle 10 kWh, päivän matkat useimmiten menee sähköllä, joten siihen kotilataus on riittävä ja käytännöllinen.
Sitten on tietty kalliimpiakin latauspaikkoja, on ostettu pieniakkuisia autoja ja sitten niillä vielä pitäisi ajaa pitkiä päivämatkoja...