Häviötön lataaminen ja se on siinä. Halpaa, eikö totta.
Häviötöntähän tuo sähkön tekeminen ja tuominen sieltä alkulähteeltä sinne patteriin ja pyörille ei ole:
Suomen sähköntuotannon hyötysuhde on noin 40%
Voisitko vähän avata tätä osuutta? Mistä se on laskettu, ja onko tällä hyötysuhteella mitään relevanttia merkitystä?
Laskitko myös polttomoottoreiden hyötysuhteen koko tuotantoketjusta?
Jos kaikki sähkö tuotettaisiin aurinkopaneeleilla, tuo tippuisi reilusti alle puoleen. Silloin huomattaisiin kuinka pahoja energiatuhlareita sähköautot ovat ja ehdottomasti kannattaisi ajaa bensa-autoilla. Hmm?
Kulutus minun käytössäni keskimäärin 24,7kWh / 100km ja käyttö on käytännössä ollut pelkkää eteläsuomalaista talvikäyttöä (loka- tammikuu). Tosiasiallinen range parhaimmillaan vähän alle 400km (eli 20kWh satasella), ja kovimmilla pakkasilla toteutuma jossain hieman vajaassa 250 kilometristä.
Millaisia päivämatkoja / yhdensuuntaisia matkoja on ajoprofiilissasi tyypillisesti/maksimissaan? 4 kk/10tkm on kuitenkin selvästi enemmän kuin keskimääräinen autoilija. Kyselen koska harkitsen hybridin vaihtoa keväällä sähköautoon (i7). Olen samassa käsityksessä, että Etelä-Suomessa ei pitäsi tulla 'ongelmia', syrjemmällä saa jo suunnitella hieman, erityisesti talvella kylmimpänä aikana.
Tälle ajalle ei osunut pitkiä reissuja, enintään pk-seudulta Turkuun tai Tampereelle ja takaisin. Kumpikaan edestakainen matka ei onnistu ilman latausta, mutta koska kääntöpaikassa tai sen välittömässä läheisyydessä on ollut laturi, ei siitä ole koitunut ongelmaa. Ei se paljosta ole ollut kiinni, joten vaikka laturia ei olisikaan, niin 10-15min stoppi paluumatkalla olisi riittänyt.
Joskus voi toki olla asiaa kauemmaskin, sekä työn että vapaa-ajan puolesta. Vapaalla mukana on kuitenkin lähes aina lapset, ja niiden takia pitää pysähtyä useammin kuin auto vaatisi. Työssä voisi periaatteessa kahdella kuskilla tulla pätkiä että ajetaan Ouluun tms. kertavedolla,mutta en minä nyt siinäkään näe ongelmaa etteikö voisi pysähtyä kolme kertaa. En minä Leafilla lähtisi Ouluun, Skoda kelpaisi siihen kesällä hyvin, kovilla pakkasilla ehkä nippa nappa. Tuossa minulla olleessa kun ei ole akun esilämmitystä.
Hiihtolomalla olisi tarkoitus ajaa 800km/suunta, mutta aikataulullisista syistä siihen tulee yöpyminen puoleen väliin ainakin menomatkalla, joten siihen pitäisi riittää yksi lataustauko puolivälin puolivälissä. Tauko pidettäisiin joka tapauksessa.
Latureista vielä muutama sana. Lataan pääasiassa kotona/töissä, mutta siihen liittyy sivujuonne jossa koitan minimoida sähkön keskihinnan, mikä on sitten välillä lyönyt näpeille ja johtanut lataustarpeeseen julkisillakin latureilla. Jos jättää pelleilyn sikseen ja lataa kotona tasaisesti tarpeensa mukaan, niin harvoin niitä julkisia tolppia tarvitsee.
Pk-seudulta niitä on hyvin saatavilla, mutta vaikuttaisi siltä että myös käyttöaste alkaa olla korkea. Päiväsaikaan ja iltaisin ei lähimmällä asemalla välttämättä ole tilaa heti. Monesti olen myös saanut viimeisen tai toiseksiviimeisen vapaan letkun. Toisaalta yhtään tarpeellista latausta ei ole jäänyt tämän vuoksi tekemättä, eikä odottamaankaan ole joutunut kuin muutaman minuutin. Vähemmän kuin bensa-asemalla jos tarjolla on halpaa bensaa. Suuri(n) osa autoista tuntuu olevan takseja.
Autojen ja asemien määrä tuntuisi siis olevan tällä hetkellä aika hyvässä balanssissa, jos huomioidaan myös palveluntuottajan tarve käyttöasteelle. Sopii kuitenkin toivoa että autojen ja latausinfran lisääntyminen tapahtuu jatkossakin käsi kädessä. Käytän enimmäkseen ABC:n ja K-latauksen asemia, ja Virralta löytyy hitaampia asinointilatureita. Jotain muitakin olen tainnut kokeilla. Nämä äpit ja tägit ja rekisteröitymiset kannattaa kyllä katsoa valmiiksi kuntoon, ettei tarvitse sitten kiireessä ja pakkasessa taistella jonkun rekisteröitymisen kanssa.
Sähköauton jo ostaneet saavat olla onnellisia, nykyisellä hintakehityksellä sellaista ei enää uskalla ostaa. Vielä myydään sentään euroilla eikä prosenteilla kuten huonekaluja.
@Late1969 kirjoitti:
Sähköauton jo ostaneet saavat olla onnellisia, nykyisellä hintakehityksellä sellaista ei enää uskalla ostaa. Vielä myydään sentään euroilla eikä prosenteilla kuten huonekaluja.
Yksittäisen automallin yksittäinen hinnanalennus voi tietysti tulla yllätyksenä, ja minutkin on yllättänyt Teslan harrastama vähemmän hienovarainen tapa laskea hintojaan, jota muut joutuvat nyt seuraamaan. Vähän isommassa kuvassa sähköautojen hintojen laskua vastaavien polttomoottoriautojen tasolle on povattu jo pitkään. Hintakehityksen ei pitäisi tulla yllätyksenä, eikä se ole merkki epäonnistumisesta. Ihmettelisin jos tämä ilmiö eristäytyisi vain sähköautoihin, ilman heijastevaikutuksia polttiksiin. Kyse on toki myös siitä mitkä automallit kenellekin ovat "vastaavia" tai samalla harkintalistalla.
@Late1969 kirjoitti:
Sähköauton jo ostaneet saavat olla onnellisia, nykyisellä hintakehityksellä sellaista ei enää uskalla ostaa. Vielä myydään sentään euroilla eikä prosenteilla kuten huonekaluja.
Yksittäisen automallin yksittäinen hinnanalennus voi tietysti tulla yllätyksenä, ja minutkin on yllättänyt Teslan harrastama vähemmän hienovarainen tapa laskea hintojaan, jota muut joutuvat nyt seuraamaan. Vähän isommassa kuvassa sähköautojen hintojen laskua vastaavien polttomoottoriautojen tasolle on povattu jo pitkään. Hintakehityksen ei pitäisi tulla yllätyksenä, eikä se ole merkki epäonnistumisesta. Ihmettelisin jos tämä ilmiö eristäytyisi vain sähköautoihin, ilman heijastevaikutuksia polttiksiin. Kyse on toki myös siitä mitkä automallit kenellekin ovat "vastaavia" tai samalla harkintalistalla.
Nuo alennukset ovat osuneet sen verran arvokkaisiin autoihin, ettei niillä ole muuta kuin vahva harmitusvaikutus. Jos tänään ostaa, huomenna harmittaa ja jos auto on hyvä, muutaman viikon päästä hinnalle ja alennukselle naureskelee. Jos polttiksiin tulee samanlaisia alennuksia, kai nekin kohtuu arvokkaisiin autoihin osuvat ja vaikutus on sama. Eipä taida alennuksia tulla järkevän kokoisiin sähkiksiin, ne ovat turhan kalliita suhteessa isoihin (jollainen taas on älyttömän iso).
@Late1969 kirjoitti:
Sähköauton jo ostaneet saavat olla onnellisia, nykyisellä hintakehityksellä sellaista ei enää uskalla ostaa. Vielä myydään sentään euroilla eikä prosenteilla kuten huonekaluja.
Yksittäisen automallin yksittäinen hinnanalennus voi tietysti tulla yllätyksenä, ja minutkin on yllättänyt Teslan harrastama vähemmän hienovarainen tapa laskea hintojaan, jota muut joutuvat nyt seuraamaan. Vähän isommassa kuvassa sähköautojen hintojen laskua vastaavien polttomoottoriautojen tasolle on povattu jo pitkään. Hintakehityksen ei pitäisi tulla yllätyksenä, eikä se ole merkki epäonnistumisesta. Ihmettelisin jos tämä ilmiö eristäytyisi vain sähköautoihin, ilman heijastevaikutuksia polttiksiin. Kyse on toki myös siitä mitkä automallit kenellekin ovat "vastaavia" tai samalla harkintalistalla.
Nuo alennukset ovat osuneet sen verran arvokkaisiin autoihin, ettei niillä ole muuta kuin vahva harmitusvaikutus.
En ihan saa kiinni siitä mitä yrität tällä sanoa? Jos nyt säästän käsirahan ja ostan rahoituksella vaikkapa 60k auton jonka hinta tippuu ylihuomenna 10k, niin miksi se on "vain varmistus" verrattuna siihen että sama tapahtuu 30k autolle?
@Late1969 kirjoitti:
Sähköauton jo ostaneet saavat olla onnellisia, nykyisellä hintakehityksellä sellaista ei enää uskalla ostaa. Vielä myydään sentään euroilla eikä prosenteilla kuten huonekaluja.
Yksittäisen automallin yksittäinen hinnanalennus voi tietysti tulla yllätyksenä, ja minutkin on yllättänyt Teslan harrastama vähemmän hienovarainen tapa laskea hintojaan, jota muut joutuvat nyt seuraamaan. Vähän isommassa kuvassa sähköautojen hintojen laskua vastaavien polttomoottoriautojen tasolle on povattu jo pitkään. Hintakehityksen ei pitäisi tulla yllätyksenä, eikä se ole merkki epäonnistumisesta. Ihmettelisin jos tämä ilmiö eristäytyisi vain sähköautoihin, ilman heijastevaikutuksia polttiksiin. Kyse on toki myös siitä mitkä automallit kenellekin ovat "vastaavia" tai samalla harkintalistalla.
Nuo alennukset ovat osuneet sen verran arvokkaisiin autoihin, ettei niillä ole muuta kuin vahva harmitusvaikutus.
En ihan saa kiinni siitä mitä yrität tällä sanoa? Jos nyt säästän käsirahan ja ostan rahoituksella vaikkapa 60k auton jonka hinta tippuu ylihuomenna 10k, niin miksi se on "vain varmistus" verrattuna siihen että sama tapahtuu 30k autolle?
@Late1969 kirjoitti:
Sähköauton jo ostaneet saavat olla onnellisia, nykyisellä hintakehityksellä sellaista ei enää uskalla ostaa. Vielä myydään sentään euroilla eikä prosenteilla kuten huonekaluja.
Yksittäisen automallin yksittäinen hinnanalennus voi tietysti tulla yllätyksenä, ja minutkin on yllättänyt Teslan harrastama vähemmän hienovarainen tapa laskea hintojaan, jota muut joutuvat nyt seuraamaan. Vähän isommassa kuvassa sähköautojen hintojen laskua vastaavien polttomoottoriautojen tasolle on povattu jo pitkään. Hintakehityksen ei pitäisi tulla yllätyksenä, eikä se ole merkki epäonnistumisesta. Ihmettelisin jos tämä ilmiö eristäytyisi vain sähköautoihin, ilman heijastevaikutuksia polttiksiin. Kyse on toki myös siitä mitkä automallit kenellekin ovat "vastaavia" tai samalla harkintalistalla.
Nuo alennukset ovat osuneet sen verran arvokkaisiin autoihin, ettei niillä ole muuta kuin vahva harmitusvaikutus.
En ihan saa kiinni siitä mitä yrität tällä sanoa? Jos nyt säästän käsirahan ja ostan rahoituksella vaikkapa 60k auton jonka hinta tippuu ylihuomenna 10k, niin miksi se on "vain varmistus" verrattuna siihen että sama tapahtuu 30k autolle?
Kun tulee kallis ostettua, siihen on varaa. Halpa voi tulla ostettua viimeisillä rahoilla.
Juu sori, harmistuksesta minäkin tarkoitin puhua. Uuden puhelimen auto correct arvailee omiaan.
Njoo, en ole ihan varma päteekö tuo että on varaa hävitä ylimääräistä välttämättä vielä 50-70k hintaluokassakaan, ainakaan juuri sen enempää kuin halvemmankaan uuden auton ostajan kohdalla.
@Late1969 kirjoitti:
Sähköauton jo ostaneet saavat olla onnellisia, nykyisellä hintakehityksellä sellaista ei enää uskalla ostaa. Vielä myydään sentään euroilla eikä prosenteilla kuten huonekaluja.
Yksittäisen automallin yksittäinen hinnanalennus voi tietysti tulla yllätyksenä, ja minutkin on yllättänyt Teslan harrastama vähemmän hienovarainen tapa laskea hintojaan, jota muut joutuvat nyt seuraamaan. Vähän isommassa kuvassa sähköautojen hintojen laskua vastaavien polttomoottoriautojen tasolle on povattu jo pitkään. Hintakehityksen ei pitäisi tulla yllätyksenä, eikä se ole merkki epäonnistumisesta. Ihmettelisin jos tämä ilmiö eristäytyisi vain sähköautoihin, ilman heijastevaikutuksia polttiksiin. Kyse on toki myös siitä mitkä automallit kenellekin ovat "vastaavia" tai samalla harkintalistalla.
Nuo alennukset ovat osuneet sen verran arvokkaisiin autoihin, ettei niillä ole muuta kuin vahva harmitusvaikutus.
En ihan saa kiinni siitä mitä yrität tällä sanoa? Jos nyt säästän käsirahan ja ostan rahoituksella vaikkapa 60k auton jonka hinta tippuu ylihuomenna 10k, niin miksi se on "vain varmistus" verrattuna siihen että sama tapahtuu 30k autolle?
Kun tulee kallis ostettua, siihen on varaa. Halpa voi tulla ostettua viimeisillä rahoilla.
Juu sori, harmistuksesta minäkin tarkoitin puhua. Uuden puhelimen auto correct arvailee omiaan.
Njoo, en ole ihan varma päteekö tuo että on varaa hävitä ylimääräistä välttämättä vielä 50-70k hintaluokassakaan, ainakaan juuri sen enempää kuin halvemmankaan uuden auton ostajan kohdalla.
Kun uusien autojen hintaa pudotetaan ja sen seurauksena myös käytettyjen hinta laskee, niin onko se oikeastaan kalliimmalla hinnalla ostaneelle mikään suuri ongelma. Halventuneen käytetyn auton omaava saa vaihdettua uuteen suunnilleen samalla punerruksella kuin ennen uuden auton hinnan alentumista, koska kummankin auton hinta on laskenut.
Jos on ostanut rahoituksella auton juuri ennen kuin hintaa alennettiin, ei tehty rahoitussopimus tule yhtään kalliimmaksi kuin se oli sopimusta tehdessä.
Tottakai harmittaa, jos äskettäin ostetun auton hintaa alennetaan, mutta on kai se kuitenkin parempi, että autojen hinnat alenevat, koska sillä tavoin autot tulevat yhä useampien ulottuville ja sähköautojen tapauksessa hinnat lähestyvät vastaavan polttiksen hintaa.
Kyllä minuakin vähän häkellytti, kun Volvo XC90T8:n hinta oli v. 2020 n. kymppitonnin vähemmän kuin oman hankintahinta v. 2017 lopulla.
Uuden X:n hinta putosi myös n. 9.000,- pari kuukautta sen jälkeen, kun olin uuden hankkinut. Hiukan tuota hintaeroa kaventaa, että sain ilmaisen latauksen kolmeksi vuodeksi, mutta jää siihen silti harmitustakin.
Todellisessa markkinataloudessa hinnat joustavat sekä ylös että alas. Suunnitelmataloudessa tuotteiden hinnat ja niiden todellinen arvo voivat eriytyä toisistaan ja sitten käy kuten itäblokille.
Jos itselle jää tällä kertaa mustapekka käteen, pitää ajatella positiivisesti, että on kuitenkin kaikkien etu, että uudet ostajat saavat auton halvemmalla ja voi vain harmitella omaa huonoa tuuriaan hankintahetken valinnassa. Toisaalta, jos olisin vaihtanut myöhemmin, hyvitys vanhasta olisi ollut pienempi ja väliraha olisi lopulta saattanut olla käytännössä sama.
Lähdetään liikkeelle Kiasta. Korealaisvalmistajan uudempaa sähkötekniikkaa hyödyntävän EV6-mallin tilanne on käytännössä sama kuin Nirossa. Riittävän suuri kolhu johtaa pohjakotelon vaihtoon, joka maksaa kaikkine osineen ja töineen yhteensä 16 471 euroa.
Myös Mercedeksellä kustannukset saattavat kohota pilviin. Saksalaismerkin korkeajänniteakkuja voidaan toistaiseksi korjata ainoastaan valmistajan toimesta, mutta myöhemmin toimenpide on tarkoitus laajentaa myös huoltoverkoston tehtäväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Mersuun vaihdetaan käytännössä aina uusi tai tehdaskunnostettu akku. EQE-mallin kohdalla tämä voi tarkoittaa esimerkiksi 32 000 euron laskua akusta, ja päälle tulee vielä töistä veloitettavat 1 500 euroa.
Volvo XC40:n alumiininen pohjalevy ei ole maahantuojan mukaan vaihdettavissa, vaan Kian tapaan koko akkukotelo vaihdetaan. Tämä tarkoittaa Volvon kohdalla siis aina tehdaskunnostetun tai uuden akun vaihtamista.
Vaurioituneeseen autoon vaihdetaan uusi tai tehdaskunnostettu akku, ja sen jälkeen viallinen akku lähetetään Ruotsiin kunnostettavaksi. Tehdaskunnostettu akku, jonka niin sanottu SoH-arvo eli testattu kunto on vähintään 95 prosenttia, kustantaa 6 929 euroa plus vaihtotyön hinta, joka on 900 euroa. Edellytyksenä on, että vanha akku siirtyy vaihto-osana tehtaan kunnostettavaksi. Tehdasuuden akun hinta asettuu valmistajan mukaan 19 590–24 360 euron välille – ei siis aivan halvimman pään kokonaisuus tässäkään.
Nissanin tilanne sen sijaan on täysin toisenlainen, mihin saattaa vaikuttaa japanilaismerkin pitkä historia täyssähköautojen valmistajana. Ariya-malliin voidaan vaihtaa erikseen niin pohjalevy kuin akkumoduulitkin, ja akkukorjauksia tehdään Helsingin Konalan sekä Herttoniemen ohella Oulussa ja Jyväskylässä. Akkukotelon pohjan hinnaksi kerrotaan 1 500 euroa, ja koko akkupaketti kustantaa 14 652 euroa.
Pisimmän korren vie silti Volkswagen, jonka huoltoverkostossa on peräti 22 valtuutettua akkukorjaamoa. Kokonainen suuremman kapasiteetin akku maksaa ID.4:ään noin 29 500 euroa, mutta Nissanin tapaan akkumoduulit ja pohjalevy voidaan vaihtaa erikseen. Yhden akkumoduulin hinta on 2 606 euroa ilman töitä ja tarvikkeita, ja pohjalevyn hinnaksi maahantuoja kertoo 922 euroa, minkä päälle tulee noin 150 euron arvoinen työn osuus.
Peugeotin osalta maahantuoja ei kyennyt selvittämään vastauksia määräajassa, joten jos niitä myöhemmin saamme, tähänkin tullaan palaamaan.
Lähdetään liikkeelle Kiasta. Korealaisvalmistajan uudempaa sähkötekniikkaa hyödyntävän EV6-mallin tilanne on käytännössä sama kuin Nirossa. Riittävän suuri kolhu johtaa pohjakotelon vaihtoon, joka maksaa kaikkine osineen ja töineen yhteensä 16 471 euroa.
Myös Mercedeksellä kustannukset saattavat kohota pilviin. Saksalaismerkin korkeajänniteakkuja voidaan toistaiseksi korjata ainoastaan valmistajan toimesta, mutta myöhemmin toimenpide on tarkoitus laajentaa myös huoltoverkoston tehtäväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Mersuun vaihdetaan käytännössä aina uusi tai tehdaskunnostettu akku. EQE-mallin kohdalla tämä voi tarkoittaa esimerkiksi 32 000 euron laskua akusta, ja päälle tulee vielä töistä veloitettavat 1 500 euroa.
Volvo XC40:n alumiininen pohjalevy ei ole maahantuojan mukaan vaihdettavissa, vaan Kian tapaan koko akkukotelo vaihdetaan. Tämä tarkoittaa Volvon kohdalla siis aina tehdaskunnostetun tai uuden akun vaihtamista.
Vaurioituneeseen autoon vaihdetaan uusi tai tehdaskunnostettu akku, ja sen jälkeen viallinen akku lähetetään Ruotsiin kunnostettavaksi. Tehdaskunnostettu akku, jonka niin sanottu SoH-arvo eli testattu kunto on vähintään 95 prosenttia, kustantaa 6 929 euroa plus vaihtotyön hinta, joka on 900 euroa. Edellytyksenä on, että vanha akku siirtyy vaihto-osana tehtaan kunnostettavaksi. Tehdasuuden akun hinta asettuu valmistajan mukaan 19 590–24 360 euron välille – ei siis aivan halvimman pään kokonaisuus tässäkään.
Nissanin tilanne sen sijaan on täysin toisenlainen, mihin saattaa vaikuttaa japanilaismerkin pitkä historia täyssähköautojen valmistajana. Ariya-malliin voidaan vaihtaa erikseen niin pohjalevy kuin akkumoduulitkin, ja akkukorjauksia tehdään Helsingin Konalan sekä Herttoniemen ohella Oulussa ja Jyväskylässä. Akkukotelon pohjan hinnaksi kerrotaan 1 500 euroa, ja koko akkupaketti kustantaa 14 652 euroa.
Pisimmän korren vie silti Volkswagen, jonka huoltoverkostossa on peräti 22 valtuutettua akkukorjaamoa. Kokonainen suuremman kapasiteetin akku maksaa ID.4:ään noin 29 500 euroa, mutta Nissanin tapaan akkumoduulit ja pohjalevy voidaan vaihtaa erikseen. Yhden akkumoduulin hinta on 2 606 euroa ilman töitä ja tarvikkeita, ja pohjalevyn hinnaksi maahantuoja kertoo 922 euroa, minkä päälle tulee noin 150 euron arvoinen työn osuus.
Peugeotin osalta maahantuoja ei kyennyt selvittämään vastauksia määräajassa, joten jos niitä myöhemmin saamme, tähänkin tullaan palaamaan.
@HybridRules Juu toki, lähdinkin tähän keskusteluun sillä että hintojen lasku on ollut odotettua, siis sekä toivottua että myös todennäköistä. En vain ole täysin samaa mieltä siitä etteikö se sähköautojen tyypillisessä hintaluokassa kirpaisisi siinä missä vähän edullisempaakin uutta autoa ostavalla.
Jos on ostanut rahoituksella auton juuri ennen kuin hintaa alennettiin, ei tehty rahoitussopimus tule yhtään kalliimmaksi kuin se oli sopimusta tehdessä.
Se voi muodostua ongelmaksi jos rahoituksessa on nykyrahoituksille tyypillinen suurempi erä, ja se erä onkin (merkittävästi) isompi kuin auton arvo.
Minuun tämä hintakehitys on vaikuttanut sillä tavalla että halusin nimenomaan yksityisliisata yksityisautomme, ja työsuhdeauton leasingsopimuksen halusin siten että jäännössrvoriski on leasingyhtiöllä. Jälkeenpäin näkee sitten mikä oli järkevää ja mikä ei, mutta eipähän tarvitse miettiä asiaa.
@M880 kirjoitti: @HybridRules Juu toki, lähdinkin tähän keskusteluun sillä että hintojen lasku on ollut odotettua, siis sekä toivottua että myös todennäköistä. En vain ole täysin samaa mieltä siitä etteikö se sähköautojen tyypillisessä hintaluokassa kirpaisisi siinä missä vähän edullisempaakin uutta autoa ostavalla.
Jos on ostanut rahoituksella auton juuri ennen kuin hintaa alennettiin, ei tehty rahoitussopimus tule yhtään kalliimmaksi kuin se oli sopimusta tehdessä.
Se voi muodostua ongelmaksi jos rahoituksessa on nykyrahoituksille tyypillinen suurempi erä, ja se erä onkin (merkittävästi) isompi kuin auton arvo.
Minuun tämä hintakehitys on vaikuttanut sillä tavalla että halusin nimenomaan yksityisliisata yksityisautomme, ja työsuhdeauton leasingsopimuksen halusin siten että jäännössrvoriski on leasingyhtiöllä. Jälkeenpäin näkee sitten mikä oli järkevää ja mikä ei, mutta eipähän tarvitse miettiä asiaa.
Voimassa olevaan rahoitussopimukseen ei tule rahoitusyhtiön puolelta muutoksia, vaikka autojen hinnat laskevat. Siinä mielessä ei ole ongelmaa. Viimeistä suurempaa erää ei tarvitse maksaa kertasuorituksena vaan sille voi ottaa uuden rahoituksen, jonka ehdot tietysti täytyy sopia siinä tilanteessa.
Jos oli suunnitellut vaihtavansa auton pois silloin, kun viimeinen suurempi erä tulee maksuun, voi olla ongelma, jos auton markkinahinta on pudonnut alle viimeisen erän summan. Silloin pitää päättää vaihtaako sittenkään auton tai maksaa erotus. Rahoituksella ostamisessa on leasingiin nähden iso etu, että voi itse päättää milloin auton vaihtaa tai vaihtaako ollenkaan.
Kun hankkii rahoituksella auton, pitää ottaa sellainen, johon on varaa. Joskus voi saada auton ilman käsirahaa ja ylisuurella viimeisellä erällä. Silloin on kyse riskinotosta ja se pitää tehdä ainakin tietoisesti. Autoa ei minun mielestäni pidä hankkia riskipelillä.
Autorahoituksen hintaan vaikuttaa myös se, paljonko arvioi ajavansa vuosittain. Kun sanoo, että n. 10000km, saa halvemman rahoituksen. Kun sitten posottaakin 50.000km per vuosi, käy helposti niin, että auton arvo alenee nopeammin kuin velka pienenee. Ei tarvitse kuitenkaan pulittaa ylikilometreistä lisämaksua kuten leasingsopparissa.
Yhä enemmän alkaa epäillä, että noita myydään kuin telkkareita, vanhat mallit pois hinnalla millä hyvänsä ennen uusien tuloa, kun uudet ovat niin paljon parempia. Autotehtaalla pitäisi maksaa vielä työkalut pois ennen mallien vaihtumista, joten pienempikin hinta on hyvä hinta.
Yhä enemmän alkaa epäillä, että noita myydään kuin telkkareita, vanhat mallit pois hinnalla millä hyvänsä ennen uusien tuloa, kun uudet ovat niin paljon parempia. Autotehtaalla pitäisi maksaa vielä työkalut pois ennen mallien vaihtumista, joten pienempikin hinta on hyvä hinta.
Onko näissä sinun mielestäsi jotain ihmeellistä? Jos jossain segmentissä yksi laskee hintojaan merkittävästi, niin on ihan luonnollista että muut seuraavat perässä. Se on käytännössä osa sitä yhtä hintojen laskua, vaikka valmistajat/maahantuojat reagoivat eri aikaan.
Yhä enemmän alkaa epäillä, että noita myydään kuin telkkareita, vanhat mallit pois hinnalla millä hyvänsä ennen uusien tuloa, kun uudet ovat niin paljon parempia. Autotehtaalla pitäisi maksaa vielä työkalut pois ennen mallien vaihtumista, joten pienempikin hinta on hyvä hinta.
Onko näissä sinun mielestäsi jotain ihmeellistä? Jos jossain segmentissä yksi laskee hintojaan merkittävästi, niin on ihan luonnollista että muut seuraavat perässä. Se on käytännössä osa sitä yhtä hintojen laskua, vaikka valmistajat/maahantuojat reagoivat eri aikaan.
On. Autoissa ei olla totuttu siihen, että omaan brändiin ja tuotteeseen ei luoteta. Markkinahinnoittelussakin on ollut vahvasti muut tekijät mukana kuin vain toisten hinnat. Premium-merkit ovat hyvä osoitus siitä, kolmea kirjainta voidaan myydä aivan älyttömään hintaan vastaavaan muuhun verrattuna.
On. Autoissa ei olla totuttu siihen, että omaan brändiin ja tuotteeseen ei luoteta. Markkinahinnoittelussakin on ollut vahvasti muut tekijät mukana kuin vain toisten hinnat. Premium-merkit ovat hyvä osoitus siitä, kolmea kirjainta voidaan myydä aivan älyttömään hintaan vastaavaan muuhun verrattuna.
Olen samaa mieltä. Hintalabiili Tesla ei ole standardi, merkittävät hinnan alennukset saavat ihmiset varuilleen. Pitkässä juoksussa toki alemmat hinnat on hyvä, mutta jyrkästä muutokset on yksilön kannalta ikäviä, koska on varmaa että kaikki merkit ei laske hintojaan. Jos turskaa tulee 10-15k€ ylimääräistä, niin on varmaa että seuraavan vaihdon tullessa eteen ko. raha puutuu monelta. Toki S-mersun kolmen vuoden välein uutena ostavaa asiakasta ei paljon heiluta, onko auton arvo laskenut 100k vai 120k, mutta tuollasista porukkaa on aika vähän. Varsinkin jos auto on ostettu rahoituksella niin onhan siinä miettimistä, kun vaihtaessaan saa vanhasta rahoituksesta 'lisähintaa' uuden ostohinnan päälle.
Mutta ei premiumit ole turvassa. Totta on, että ne tuskin laskee hintoja, mutta samalla tavalla kuluttaja on maksaja. Ainakin mitä bemarin käytettyjä sähköautoja olen seurannut, niin niiden arvo putoaa selvästi nopeammin kuin vastaavan polttomoottorimallin. Käytettyjen markkina on kuitekin eri asia kuin uusien, premiummissa on käyettynäkin preemiota mutta paljon vähemmän.
Tai Kiinan kiikkottimet. Ostin aikoinaan pojalle kiinalaisen sähköpyörän, toimi sen aikaa kuin toimi, nyt on sähkömoottorista akselipoikki. Varaosaa ei saa mistään (tai Kiinasta voisi saada jos osaisi kiinaa, tosin sielläkin ko. moottorin heikko versio on korvattu uudella) Pyörä on jätettä, koska polkimen keskiölle ei saa osuumaan ilman koneistuksia mitään muutakaan sähkömoottoria/ luomumallia . Oli viimeinen kerta, nyt uudemmissa pyörissä on Boschin ja Yamahan kamat. Ja vaikka ne olisikin tehty Kiinassa, voi luottaa että varaosia löytyy. En ole lainkaan varma, että automaailmassa kaikkiin kiinan kiikottimiin on länsimaissa varasosia saavilla luotettavasti. Mallit vaihtuu tieheään ja autoja ei ole tarkoistuskaan käyttää >10 vuotta. Itselel riitti harjoitukseksi polkupyörä, autoihin en koske, ja pyrin muutenkin välttämään ko. maan tuoteita. Toki ostohinta on monesti korkeampi, mutta pitkällä tähtäimellä etu ei ole kiinalaisen kertokäyttösaastan puolella.
@M880 on oikeassa, että varovaisuus on uutta sähköautoa ostaessa on paikallaan, leasing on aika kätevä tapa hoitaa niin, että yllätys ei tule artistin maksettavaksi. Ja me muut jotka emme ole vielä sähköautoa ostaneet, voimme käyttää tilannetta hyväksi, vähän käytettyjä on tarjolla edullisesti.
@Late1969 kirjoitti:
Sähköauton jo ostaneet saavat olla onnellisia, nykyisellä hintakehityksellä sellaista ei enää uskalla ostaa. Vielä myydään sentään euroilla eikä prosenteilla kuten huonekaluja.
Polestarin alennuksen arvo riippuu näkökulmasta, koska hinnat-alkaen mallin hinta ei pudonnut. Se, että nelivetoinen matriisivalot ja adaptoituvan vakionopeussäätimen sisältävällä Pilot-paketilla myydään lähelle hinnat-alkaen takavetoisen lähtöhintaa vastaa aika hyvin Volvolle perinteistä "Classic" varustelua, jossa hinta pysyy, vaikka speksit muuttuvat.
Omalta osaltani myönnän silti, että tuo muutos osuu kuin nenä päähän, koska nuo kaksi asiaa olisin rastittanut itsekin jos olisin Polestaria tilaamassa.
Se vähän mietityttää, että minnekähän Polle jatkanee tämän uutisen jälkeen:
Kun johtava sähköautomerkki alentaa hintaa, on muiden melko pakko alentaa myös. Jos hännänhuippu sähköautomerkki alentaa hintaa, ei muiden tarvitse reagoida.
Skoda oli toiseksi eniten myyty sähkis Suomessa, mutta myi alle puolet siitä, mitä Tesla Model Y. Olisi ollut aika kova pokka Skodalla, jos olisivat jääneet sivusta katselemaan, kun oma myynti sakkaisi vielä lisää.
@Late1969 kirjoitti:
Sähköauton jo ostaneet saavat olla onnellisia, nykyisellä hintakehityksellä sellaista ei enää uskalla ostaa. Vielä myydään sentään euroilla eikä prosenteilla kuten huonekaluja.
Polestarin alennuksen arvo riippuu näkökulmasta, koska hinnat-alkaen mallin hinta ei pudonnut. Se, että nelivetoinen matriisivalot ja adaptoituvan vakionopeussäätimen sisältävällä Pilot-paketilla myydään lähelle hinnat-alkaen takavetoisen lähtöhintaa vastaa aika hyvin Volvolle perinteistä "Classic" varustelua, jossa hinta pysyy, vaikka speksit muuttuvat.
Omalta osaltani myönnän silti, että tuo muutos osuu kuin nenä päähän, koska nuo kaksi asiaa olisin rastittanut itsekin jos olisin Polestaria tilaamassa.
Se vähän mietityttää, että minnekähän Polle jatkanee tämän uutisen jälkeen:
Markkina koki tuon uutisen Volvon 30% kurssinousun arvoiseksi.
Käytetyn ostajalle tämä hyvä kehitys on pelkästään positiivista, koska se tuo kiinnostavia sähköautoja yhä useamman ulottuville.
En löytänyt artikkelia, jonka luin Polestarin hinnan alennuksesta, mutta eikö se ollut jotenkin niin, että perushintaa pudotettiin yli viisi tuhatta ja ne pari varustetta, jotka olivat aiemmin lisähintaisia sisällytettiin perushintaan ja näin laskien kokonaisalennus oli tavallaan 9.000,- paikkeilla (vähän yli muistaakseni).
Tällä palstalla on minulle tullut yllätyksenä se, että kirjoittajat puolustivat ensirekisteröintiveron olemassa oloa (joskus 3-4 vuotta sitten oli aiheesta enemmän kirjoituksia) ja nyt sitten valitetaan, kun autojen hintoja alennetaan. Tunnen olevani kovin erilainen entinen nuori, koska minusta olisi hyvä, kun ensirekisteröintiveroa ei olisi ja autojen hintaa alennettaisiin mahdollisimman paljon.
Yhä enemmän alkaa epäillä, että noita myydään kuin telkkareita, vanhat mallit pois hinnalla millä hyvänsä ennen uusien tuloa, kun uudet ovat niin paljon parempia. Autotehtaalla pitäisi maksaa vielä työkalut pois ennen mallien vaihtumista, joten pienempikin hinta on hyvä hinta.
Onko näissä sinun mielestäsi jotain ihmeellistä? Jos jossain segmentissä yksi laskee hintojaan merkittävästi, niin on ihan luonnollista että muut seuraavat perässä. Se on käytännössä osa sitä yhtä hintojen laskua, vaikka valmistajat/maahantuojat reagoivat eri aikaan.
On. Autoissa ei olla totuttu siihen, että omaan brändiin ja tuotteeseen ei luoteta. Markkinahinnoittelussakin on ollut vahvasti muut tekijät mukana kuin vain toisten hinnat. Premium-merkit ovat hyvä osoitus siitä, kolmea kirjainta voidaan myydä aivan älyttömään hintaan vastaavaan muuhun verrattuna.
Kyllä, Teslan toiminta poikkeaa alan käytännöistä ja se on yllättävää. Minusta se yllättävyys kuitenkin loppuu siihen, ja vertailukumppaneiden seuraaminen perässä ei ole yllättävää. Myöskään sähköautojen hintakehitys kohti "pariteettia" ei ole yllätys, sitä on povattu jo pitkään, ja melko lyhyellä aikavälillä tapahtuvaksi. Jotta kyseinen ennustus voisi toteutua, on sähköautojen hintojen pitänytkin pudota varsin nopeasti.
@HybridRules kirjoitti:
Kun johtava sähköautomerkki alentaa hintaa, on muiden melko pakko alentaa myös. Jos hännänhuippu sähköautomerkki alentaa hintaa, ei muiden tarvitse reagoida.
Skoda oli toiseksi eniten myyty sähkis Suomessa, mutta myi alle puolet siitä, mitä Tesla Model Y. Olisi ollut aika kova pokka Skodalla, jos olisivat jääneet sivusta katselemaan, kun oma myynti sakkaisi vielä lisää.
Tesla luopui johtavasta statuksestaan kun pudotti hintojaan. Ei pelkkä myyntimäärä kerro johtajuutta tai jokin extra olisi johtava merkki monissa tuotteissa. Johtavan merkin pitää pystyä asettamaan jotain normeja alalle ja toimimaan vielä taloudellisesti vakaasti. Tesla yritti olla Apple, mutta romahti vain yhdeksi merkiksi.
Onko Skodan myynti tippunut? Yhdellä mallilla myynti on ollut erinomaista, jos sillä ollaan päästy puoleen Teslan neljän mallin myynnistä.
@HybridRules kirjoitti:
Kun johtava sähköautomerkki alentaa hintaa, on muiden melko pakko alentaa myös. Jos hännänhuippu sähköautomerkki alentaa hintaa, ei muiden tarvitse reagoida.
Skoda oli toiseksi eniten myyty sähkis Suomessa, mutta myi alle puolet siitä, mitä Tesla Model Y. Olisi ollut aika kova pokka Skodalla, jos olisivat jääneet sivusta katselemaan, kun oma myynti sakkaisi vielä lisää.
Tesla luopui johtavasta statuksestaan kun pudotti hintojaan. Ei pelkkä myyntimäärä kerro johtajuutta tai jokin extra olisi johtava merkki monissa tuotteissa. Johtavan merkin pitää pystyä asettamaan jotain normeja alalle ja toimimaan vielä taloudellisesti vakaasti. Tesla yritti olla Apple, mutta romahti vain yhdeksi merkiksi.
Onko Skodan myynti tippunut? Yhdellä mallilla myynti on ollut erinomaista, jos sillä ollaan päästy puoleen Teslan neljän mallin myynnistä.
Minusta vaikuttaa, että tarkoituksella pyrit tulkitsemaan asioita ns. Tesla-vastaisesti. Olenko ihan väärillä jäljillä siinä?
Skodan myynnin tippumisesta en tiedä, ehkä myynti ei ole missään vaiheessa noussutkaan? Viime vuonna Skoda Enyag oli kaukana Model Y:n myyntimäärästä, Enyag myi alle puolet Y:n myynnistä ja kyseessähän on kaksi saman segmentin autoa. Yksi malli vastaan yksi malli.
Yhä enemmän alkaa epäillä, että noita myydään kuin telkkareita, vanhat mallit pois hinnalla millä hyvänsä ennen uusien tuloa, kun uudet ovat niin paljon parempia. Autotehtaalla pitäisi maksaa vielä työkalut pois ennen mallien vaihtumista, joten pienempikin hinta on hyvä hinta.
Onko näissä sinun mielestäsi jotain ihmeellistä? Jos jossain segmentissä yksi laskee hintojaan merkittävästi, niin on ihan luonnollista että muut seuraavat perässä. Se on käytännössä osa sitä yhtä hintojen laskua, vaikka valmistajat/maahantuojat reagoivat eri aikaan.
On. Autoissa ei olla totuttu siihen, että omaan brändiin ja tuotteeseen ei luoteta. Markkinahinnoittelussakin on ollut vahvasti muut tekijät mukana kuin vain toisten hinnat. Premium-merkit ovat hyvä osoitus siitä, kolmea kirjainta voidaan myydä aivan älyttömään hintaan vastaavaan muuhun verrattuna.
Kyllä, Teslan toiminta poikkeaa alan käytännöistä ja se on yllättävää. Minusta se yllättävyys kuitenkin loppuu siihen, ja vertailukumppaneiden seuraaminen perässä ei ole yllättävää. Myöskään sähköautojen hintakehitys kohti "pariteettia" ei ole yllätys, sitä on povattu jo pitkään, ja melko lyhyellä aikavälillä tapahtuvaksi. Jotta kyseinen ennustus voisi toteutua, on sähköautojen hintojen pitänytkin pudota varsin nopeasti.
Teslan uhka taitaa olla halvat kiinalaiset autot. Kiinalaisten sähköautojen tulo länsimarkkinoille taitaa olla vielä suurempi uhka perinnemerkeille kuin Teslalle. Aikaisemmin perinnemerkkien uhkana oli Tesla, nyt Tesla ja kiinalaiset. Siinä voi tulla vilu volkkarille yms. BMW ja Mersu saattavat pärjätä paremmin vahvan brändin ja kalliin hintaluokan takia.
P.S. Teslalla ei tietääkseni ole mitään Suomi-hinnoittelua. Ja ilman jälleenmyyntiverkostoa toimivana sen on helpompi säätää hintoja, koska ei ole huolta jälleenmyyjien varastoautojen arvosta.
Kyllä, Teslan toiminta poikkeaa alan käytännöistä ja se on yllättävää. Minusta se yllättävyys kuitenkin loppuu siihen, ja vertailukumppaneiden seuraaminen perässä ei ole yllättävää. Myöskään sähköautojen hintakehitys kohti "pariteettia" ei ole yllätys, sitä on povattu jo pitkään, ja melko lyhyellä aikavälillä tapahtuvaksi. Jotta kyseinen ennustus voisi toteutua, on sähköautojen hintojen pitänytkin pudota varsin nopeasti.
Kyllä hinnat lähenee terveeesti pariteettia 1) voluumien noustessa (isompi voluumi alhaisempi yksikkökustannus) ja 2) uuden teknolgian kypsyessä (vähemmän on enemmän). Mutta kun jäähtyneessä markkinassa pudotetaan hintaa rankasti tuotteesta, joka on suunniteltu 5-8 vuotta sitten, on aika rohkeaa sanoa että kehitys on luonnollista. Kyse ei ole Skodalla, Teslalla, Polestarilla, Volkkarilla siitä että hintojen pudostus perustuisi kustannusten laskuun, Myyntiä yritettään pitää väkisin käynnissä, sillä niillä joilla voluumi laskee, lunta tulee tupaa tuon 1. saannön vuoksi vielä enemmän.
Teslan raivoisan puolustautumisen ymmärtää, sillä se seisoo yhdellä sähkö-jalalla ja mallisto on äärettömän suppea. Ihmiset on kuitekin länsimaissa individualisteja, ja kaikki ei halua ajaa samanlaisella saippuakuplalla olipa se kuinka hyvä ja halpa tahansa, joten markkina myös kyllästyy. Toki aina on paljon niitä, joille hinnalla on väliä tai se on ykkösasia. Tesla tappelee nyt globaalisti näistä 'sähköauto edullisesti' asiakkaista kiinalaisia vastaan. Lisäksi kiiinalaset on vaikeusissa kotimarkkinallaan, jossa on kova pudotuskisa, joten moni valmistaja dumppaa autoja muille markkinoille. En löytänyt nyt uudelleen artikkelia, jonka juuri luin, 'Kiinassa viimeisellä neljänneksellä meni 4 valmistajaa konkkaan'. Kertoo kuitekin siitä, että tyyppillinen kiinalainen normipeli käynnissä tukiaisten jälkeen 'vahvat syö heikot' ja lopputuloksena on vahvoja firmoja jäljellä.
Kiinalaisten hintasota keskenään ja Teslan kanssa on hankala perinteisille eurooppalaisille järkiautoille, jotka ovat putkahtaneet aiemmin ostajien excel-harjoituksista 'järkeviksi' ostoksiksi, kuten volkkari ja skoda. Ne ovat tähän tilanteseen liian kalliita. Ja kyllä porukat nopeasti hoksaavat, että ei sähkö-Kiat ja -Huandaitkaan mitään halpoja ole. Suomessa ihmetyttää sekä Polestarin ja Skodan hintasäädöt. Molempien rekisteröinnit oli viimeiselläkin neljänneksellä ihan hyviä verrattuna myyntihistoriaan. No kyseessä lienee laajemmat toimet kuin vain Suomen markkina, sillä eihän Suomi mikään erillinen kupla ole varsinkaa sähköautoissa, joissa ei ole autoveroa lainkaan 'rajasuojana'.
@HybridRules kirjoitti:
Kun johtava sähköautomerkki alentaa hintaa, on muiden melko pakko alentaa myös. Jos hännänhuippu sähköautomerkki alentaa hintaa, ei muiden tarvitse reagoida.
Skoda oli toiseksi eniten myyty sähkis Suomessa, mutta myi alle puolet siitä, mitä Tesla Model Y. Olisi ollut aika kova pokka Skodalla, jos olisivat jääneet sivusta katselemaan, kun oma myynti sakkaisi vielä lisää.
Tesla luopui johtavasta statuksestaan kun pudotti hintojaan. Ei pelkkä myyntimäärä kerro johtajuutta tai jokin extra olisi johtava merkki monissa tuotteissa. Johtavan merkin pitää pystyä asettamaan jotain normeja alalle ja toimimaan vielä taloudellisesti vakaasti. Tesla yritti olla Apple, mutta romahti vain yhdeksi merkiksi.
Onko Skodan myynti tippunut? Yhdellä mallilla myynti on ollut erinomaista, jos sillä ollaan päästy puoleen Teslan neljän mallin myynnistä.
Minusta vaikuttaa, että tarkoituksella pyrit tulkitsemaan asioita ns. Tesla-vastaisesti. Olenko ihan väärillä jäljillä siinä?
Skodan myynnin tippumisesta en tiedä, ehkä myynti ei ole missään vaiheessa noussutkaan? Viime vuonna Skoda Enyag oli kaukana Model Y:n myyntimäärästä, Enyag myi alle puolet Y:n myynnistä ja kyseessähän on kaksi saman segmentin autoa. Yksi malli vastaan yksi malli.
Kun on se Tesla vielä ostamatta, pitää miettiä mahdollisen hankinnan järkevyyttä. Täällä joku kirjoittaa Teslasta kuin markkinointiosaston johtaja, joten syntyy väkisin vastareaktio. Silloin mahdollinen asiakas tulkitsee kaikkia merkkejä mieluummin vastaan kuin puolesta. Hinnan alentamisen pitäisi olla hyvä syy ostaa, iPadin kanssa kävi niin joskus 2011, mutta nyt yhdessä kaikkien muiden Tesla-uutisten kanssa se onkin hyvä syy katsella vain muita merkkejä. Niissäkin tippuvat hinnat antavat vaikutelman mieluummin huonosta tuotteesta kuin hyvistä kaupoista.
Lausuntosi Skodasta oli siis kuin Teslalta tullut, ehkä tiesit ehkä et, mutta silti väitit myynnin romahtaneen (sakata=tippua alas kun noste loppuu). Skodalla ei ole ainakaan perinnettä arvokkaiden autojen ykkösmerkkinä eikä se ole uusi tähtikään, joten ainoa sähkömallin myynti ei välttämättä huono ole ollut.
P.S. Teslalla ei tietääkseni ole mitään Suomi-hinnoittelua. Ja ilman jälleenmyyntiverkostoa toimivana sen on helpompi säätää hintoja, koska ei ole huolta jälleenmyyjien varastoautojen arvosta.
Eikö ne teslaomistajat Norjassa ollut kiukkuisia, kun tesla ei pidä huolta myymistään tesloista.
Miten on Suomessa, jonkinlaista jupinaa on mediassa ollut.
Jos kaikki sähkö tuotettaisiin aurinkopaneeleilla, tuo tippuisi reilusti alle puoleen. Silloin huomattaisiin kuinka pahoja energiatuhlareita sähköautot ovat ja ehdottomasti kannattaisi ajaa bensa-autoilla. Hmm?
Tälle ajalle ei osunut pitkiä reissuja, enintään pk-seudulta Turkuun tai Tampereelle ja takaisin. Kumpikaan edestakainen matka ei onnistu ilman latausta, mutta koska kääntöpaikassa tai sen välittömässä läheisyydessä on ollut laturi, ei siitä ole koitunut ongelmaa. Ei se paljosta ole ollut kiinni, joten vaikka laturia ei olisikaan, niin 10-15min stoppi paluumatkalla olisi riittänyt.
Joskus voi toki olla asiaa kauemmaskin, sekä työn että vapaa-ajan puolesta. Vapaalla mukana on kuitenkin lähes aina lapset, ja niiden takia pitää pysähtyä useammin kuin auto vaatisi. Työssä voisi periaatteessa kahdella kuskilla tulla pätkiä että ajetaan Ouluun tms. kertavedolla,mutta en minä nyt siinäkään näe ongelmaa etteikö voisi pysähtyä kolme kertaa. En minä Leafilla lähtisi Ouluun, Skoda kelpaisi siihen kesällä hyvin, kovilla pakkasilla ehkä nippa nappa. Tuossa minulla olleessa kun ei ole akun esilämmitystä.
Hiihtolomalla olisi tarkoitus ajaa 800km/suunta, mutta aikataulullisista syistä siihen tulee yöpyminen puoleen väliin ainakin menomatkalla, joten siihen pitäisi riittää yksi lataustauko puolivälin puolivälissä. Tauko pidettäisiin joka tapauksessa.
Latureista vielä muutama sana. Lataan pääasiassa kotona/töissä, mutta siihen liittyy sivujuonne jossa koitan minimoida sähkön keskihinnan, mikä on sitten välillä lyönyt näpeille ja johtanut lataustarpeeseen julkisillakin latureilla. Jos jättää pelleilyn sikseen ja lataa kotona tasaisesti tarpeensa mukaan, niin harvoin niitä julkisia tolppia tarvitsee.
Pk-seudulta niitä on hyvin saatavilla, mutta vaikuttaisi siltä että myös käyttöaste alkaa olla korkea. Päiväsaikaan ja iltaisin ei lähimmällä asemalla välttämättä ole tilaa heti. Monesti olen myös saanut viimeisen tai toiseksiviimeisen vapaan letkun. Toisaalta yhtään tarpeellista latausta ei ole jäänyt tämän vuoksi tekemättä, eikä odottamaankaan ole joutunut kuin muutaman minuutin. Vähemmän kuin bensa-asemalla jos tarjolla on halpaa bensaa. Suuri(n) osa autoista tuntuu olevan takseja.
Autojen ja asemien määrä tuntuisi siis olevan tällä hetkellä aika hyvässä balanssissa, jos huomioidaan myös palveluntuottajan tarve käyttöasteelle. Sopii kuitenkin toivoa että autojen ja latausinfran lisääntyminen tapahtuu jatkossakin käsi kädessä. Käytän enimmäkseen ABC:n ja K-latauksen asemia, ja Virralta löytyy hitaampia asinointilatureita. Jotain muitakin olen tainnut kokeilla. Nämä äpit ja tägit ja rekisteröitymiset kannattaa kyllä katsoa valmiiksi kuntoon, ettei tarvitse sitten kiireessä ja pakkasessa taistella jonkun rekisteröitymisen kanssa.
Sähköauton jo ostaneet saavat olla onnellisia, nykyisellä hintakehityksellä sellaista ei enää uskalla ostaa. Vielä myydään sentään euroilla eikä prosenteilla kuten huonekaluja.
https://www.is.fi/autot/art-2000010154605.html
Yksittäisen automallin yksittäinen hinnanalennus voi tietysti tulla yllätyksenä, ja minutkin on yllättänyt Teslan harrastama vähemmän hienovarainen tapa laskea hintojaan, jota muut joutuvat nyt seuraamaan. Vähän isommassa kuvassa sähköautojen hintojen laskua vastaavien polttomoottoriautojen tasolle on povattu jo pitkään. Hintakehityksen ei pitäisi tulla yllätyksenä, eikä se ole merkki epäonnistumisesta. Ihmettelisin jos tämä ilmiö eristäytyisi vain sähköautoihin, ilman heijastevaikutuksia polttiksiin. Kyse on toki myös siitä mitkä automallit kenellekin ovat "vastaavia" tai samalla harkintalistalla.
Nuo alennukset ovat osuneet sen verran arvokkaisiin autoihin, ettei niillä ole muuta kuin vahva harmitusvaikutus. Jos tänään ostaa, huomenna harmittaa ja jos auto on hyvä, muutaman viikon päästä hinnalle ja alennukselle naureskelee. Jos polttiksiin tulee samanlaisia alennuksia, kai nekin kohtuu arvokkaisiin autoihin osuvat ja vaikutus on sama. Eipä taida alennuksia tulla järkevän kokoisiin sähkiksiin, ne ovat turhan kalliita suhteessa isoihin (jollainen taas on älyttömän iso).
Hups!
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-kayttotestiauto-koki-pohjakosketuksen-kustannusarvio-jopa-15-000-euroa/
Naapurijutusta löytyi vanha totuus, alustan pitää olla kunnolla massattu, että pysyy moitteettomana: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ladattava-hybridi-hylattiin-katsastuksessa-syyna-akkukotelon-vaurio/
Ja jos massaa katoaa, massaus korjataan.
En ihan saa kiinni siitä mitä yrität tällä sanoa? Jos nyt säästän käsirahan ja ostan rahoituksella vaikkapa 60k auton jonka hinta tippuu ylihuomenna 10k, niin miksi se on "vain varmistus" verrattuna siihen että sama tapahtuu 30k autolle?
Varmistus? Harmitus? Väittäisin kirjoittaneeni harmituksesta.
Kun tulee kallis ostettua, siihen on varaa. Halpa voi tulla ostettua viimeisillä rahoilla.
Juu sori, harmistuksesta minäkin tarkoitin puhua. Uuden puhelimen auto correct arvailee omiaan.
Njoo, en ole ihan varma päteekö tuo että on varaa hävitä ylimääräistä välttämättä vielä 50-70k hintaluokassakaan, ainakaan juuri sen enempää kuin halvemmankaan uuden auton ostajan kohdalla.
Kun uusien autojen hintaa pudotetaan ja sen seurauksena myös käytettyjen hinta laskee, niin onko se oikeastaan kalliimmalla hinnalla ostaneelle mikään suuri ongelma. Halventuneen käytetyn auton omaava saa vaihdettua uuteen suunnilleen samalla punerruksella kuin ennen uuden auton hinnan alentumista, koska kummankin auton hinta on laskenut.
Jos on ostanut rahoituksella auton juuri ennen kuin hintaa alennettiin, ei tehty rahoitussopimus tule yhtään kalliimmaksi kuin se oli sopimusta tehdessä.
Tottakai harmittaa, jos äskettäin ostetun auton hintaa alennetaan, mutta on kai se kuitenkin parempi, että autojen hinnat alenevat, koska sillä tavoin autot tulevat yhä useampien ulottuville ja sähköautojen tapauksessa hinnat lähestyvät vastaavan polttiksen hintaa.
Kyllä minuakin vähän häkellytti, kun Volvo XC90T8:n hinta oli v. 2020 n. kymppitonnin vähemmän kuin oman hankintahinta v. 2017 lopulla.
Uuden X:n hinta putosi myös n. 9.000,- pari kuukautta sen jälkeen, kun olin uuden hankkinut. Hiukan tuota hintaeroa kaventaa, että sain ilmaisen latauksen kolmeksi vuodeksi, mutta jää siihen silti harmitustakin.
Todellisessa markkinataloudessa hinnat joustavat sekä ylös että alas. Suunnitelmataloudessa tuotteiden hinnat ja niiden todellinen arvo voivat eriytyä toisistaan ja sitten käy kuten itäblokille.
Jos itselle jää tällä kertaa mustapekka käteen, pitää ajatella positiivisesti, että on kuitenkin kaikkien etu, että uudet ostajat saavat auton halvemmalla ja voi vain harmitella omaa huonoa tuuriaan hankintahetken valinnassa. Toisaalta, jos olisin vaihtanut myöhemmin, hyvitys vanhasta olisi ollut pienempi ja väliraha olisi lopulta saattanut olla käytännössä sama.
Akun korjaukset
Lähdetään liikkeelle Kiasta. Korealaisvalmistajan uudempaa sähkötekniikkaa hyödyntävän EV6-mallin tilanne on käytännössä sama kuin Nirossa. Riittävän suuri kolhu johtaa pohjakotelon vaihtoon, joka maksaa kaikkine osineen ja töineen yhteensä 16 471 euroa.
Myös Mercedeksellä kustannukset saattavat kohota pilviin. Saksalaismerkin korkeajänniteakkuja voidaan toistaiseksi korjata ainoastaan valmistajan toimesta, mutta myöhemmin toimenpide on tarkoitus laajentaa myös huoltoverkoston tehtäväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Mersuun vaihdetaan käytännössä aina uusi tai tehdaskunnostettu akku. EQE-mallin kohdalla tämä voi tarkoittaa esimerkiksi 32 000 euron laskua akusta, ja päälle tulee vielä töistä veloitettavat 1 500 euroa.
Volvo XC40:n alumiininen pohjalevy ei ole maahantuojan mukaan vaihdettavissa, vaan Kian tapaan koko akkukotelo vaihdetaan. Tämä tarkoittaa Volvon kohdalla siis aina tehdaskunnostetun tai uuden akun vaihtamista.
Vaurioituneeseen autoon vaihdetaan uusi tai tehdaskunnostettu akku, ja sen jälkeen viallinen akku lähetetään Ruotsiin kunnostettavaksi. Tehdaskunnostettu akku, jonka niin sanottu SoH-arvo eli testattu kunto on vähintään 95 prosenttia, kustantaa 6 929 euroa plus vaihtotyön hinta, joka on 900 euroa. Edellytyksenä on, että vanha akku siirtyy vaihto-osana tehtaan kunnostettavaksi. Tehdasuuden akun hinta asettuu valmistajan mukaan 19 590–24 360 euron välille – ei siis aivan halvimman pään kokonaisuus tässäkään.
Nissanin tilanne sen sijaan on täysin toisenlainen, mihin saattaa vaikuttaa japanilaismerkin pitkä historia täyssähköautojen valmistajana. Ariya-malliin voidaan vaihtaa erikseen niin pohjalevy kuin akkumoduulitkin, ja akkukorjauksia tehdään Helsingin Konalan sekä Herttoniemen ohella Oulussa ja Jyväskylässä. Akkukotelon pohjan hinnaksi kerrotaan 1 500 euroa, ja koko akkupaketti kustantaa 14 652 euroa.
Pisimmän korren vie silti Volkswagen, jonka huoltoverkostossa on peräti 22 valtuutettua akkukorjaamoa. Kokonainen suuremman kapasiteetin akku maksaa ID.4:ään noin 29 500 euroa, mutta Nissanin tapaan akkumoduulit ja pohjalevy voidaan vaihtaa erikseen. Yhden akkumoduulin hinta on 2 606 euroa ilman töitä ja tarvikkeita, ja pohjalevyn hinnaksi maahantuoja kertoo 922 euroa, minkä päälle tulee noin 150 euron arvoinen työn osuus.
Peugeotin osalta maahantuoja ei kyennyt selvittämään vastauksia määräajassa, joten jos niitä myöhemmin saamme, tähänkin tullaan palaamaan.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-kayttotestiauto-koki-pohjakosketuksen-kustannusarvio-jopa-15-000-euroa/
Kopioitko tekstin Moottorista suoraan ja mistä syystä? Ja annoit taas saman linkin, joka on ollut juuri jaossa?
@HybridRules Juu toki, lähdinkin tähän keskusteluun sillä että hintojen lasku on ollut odotettua, siis sekä toivottua että myös todennäköistä. En vain ole täysin samaa mieltä siitä etteikö se sähköautojen tyypillisessä hintaluokassa kirpaisisi siinä missä vähän edullisempaakin uutta autoa ostavalla.
Se voi muodostua ongelmaksi jos rahoituksessa on nykyrahoituksille tyypillinen suurempi erä, ja se erä onkin (merkittävästi) isompi kuin auton arvo.
Minuun tämä hintakehitys on vaikuttanut sillä tavalla että halusin nimenomaan yksityisliisata yksityisautomme, ja työsuhdeauton leasingsopimuksen halusin siten että jäännössrvoriski on leasingyhtiöllä. Jälkeenpäin näkee sitten mikä oli järkevää ja mikä ei, mutta eipähän tarvitse miettiä asiaa.
Voimassa olevaan rahoitussopimukseen ei tule rahoitusyhtiön puolelta muutoksia, vaikka autojen hinnat laskevat. Siinä mielessä ei ole ongelmaa. Viimeistä suurempaa erää ei tarvitse maksaa kertasuorituksena vaan sille voi ottaa uuden rahoituksen, jonka ehdot tietysti täytyy sopia siinä tilanteessa.
Jos oli suunnitellut vaihtavansa auton pois silloin, kun viimeinen suurempi erä tulee maksuun, voi olla ongelma, jos auton markkinahinta on pudonnut alle viimeisen erän summan. Silloin pitää päättää vaihtaako sittenkään auton tai maksaa erotus. Rahoituksella ostamisessa on leasingiin nähden iso etu, että voi itse päättää milloin auton vaihtaa tai vaihtaako ollenkaan.
Kun hankkii rahoituksella auton, pitää ottaa sellainen, johon on varaa. Joskus voi saada auton ilman käsirahaa ja ylisuurella viimeisellä erällä. Silloin on kyse riskinotosta ja se pitää tehdä ainakin tietoisesti. Autoa ei minun mielestäni pidä hankkia riskipelillä.
Autorahoituksen hintaan vaikuttaa myös se, paljonko arvioi ajavansa vuosittain. Kun sanoo, että n. 10000km, saa halvemman rahoituksen. Kun sitten posottaakin 50.000km per vuosi, käy helposti niin, että auton arvo alenee nopeammin kuin velka pienenee. Ei tarvitse kuitenkaan pulittaa ylikilometreistä lisämaksua kuten leasingsopparissa.
Uutta alennusta tulee: https://www.is.fi/autot/art-2000010198161.html
Yhä enemmän alkaa epäillä, että noita myydään kuin telkkareita, vanhat mallit pois hinnalla millä hyvänsä ennen uusien tuloa, kun uudet ovat niin paljon parempia. Autotehtaalla pitäisi maksaa vielä työkalut pois ennen mallien vaihtumista, joten pienempikin hinta on hyvä hinta.
Onko näissä sinun mielestäsi jotain ihmeellistä? Jos jossain segmentissä yksi laskee hintojaan merkittävästi, niin on ihan luonnollista että muut seuraavat perässä. Se on käytännössä osa sitä yhtä hintojen laskua, vaikka valmistajat/maahantuojat reagoivat eri aikaan.
On. Autoissa ei olla totuttu siihen, että omaan brändiin ja tuotteeseen ei luoteta. Markkinahinnoittelussakin on ollut vahvasti muut tekijät mukana kuin vain toisten hinnat. Premium-merkit ovat hyvä osoitus siitä, kolmea kirjainta voidaan myydä aivan älyttömään hintaan vastaavaan muuhun verrattuna.
Olen samaa mieltä. Hintalabiili Tesla ei ole standardi, merkittävät hinnan alennukset saavat ihmiset varuilleen. Pitkässä juoksussa toki alemmat hinnat on hyvä, mutta jyrkästä muutokset on yksilön kannalta ikäviä, koska on varmaa että kaikki merkit ei laske hintojaan. Jos turskaa tulee 10-15k€ ylimääräistä, niin on varmaa että seuraavan vaihdon tullessa eteen ko. raha puutuu monelta. Toki S-mersun kolmen vuoden välein uutena ostavaa asiakasta ei paljon heiluta, onko auton arvo laskenut 100k vai 120k, mutta tuollasista porukkaa on aika vähän. Varsinkin jos auto on ostettu rahoituksella niin onhan siinä miettimistä, kun vaihtaessaan saa vanhasta rahoituksesta 'lisähintaa' uuden ostohinnan päälle.
Mutta ei premiumit ole turvassa. Totta on, että ne tuskin laskee hintoja, mutta samalla tavalla kuluttaja on maksaja. Ainakin mitä bemarin käytettyjä sähköautoja olen seurannut, niin niiden arvo putoaa selvästi nopeammin kuin vastaavan polttomoottorimallin. Käytettyjen markkina on kuitekin eri asia kuin uusien, premiummissa on käyettynäkin preemiota mutta paljon vähemmän.
Mutta ei tässä kaikki, uusia merkkejä tulee koko ajan markkinoille. Riskinä on, kuinka kauan ne ovat mukana. Esim uusi merkki vasta merkittävästi yhden mallin myyntihintaa laskenut Polestar. Analyytikon mielipide on firmasta https://www.kauppalehti.fi/uutiset/analyytikko-tylyna-polestar-on-tiella-joka-ei-johda-mihinkaan-sahkoautovalmistajan-porssitaival-yhta-alamakea-irtisanomiset-alkavat/bc97f58a-c47e-41cb-8c48-b96a8bbd1257. No mitäs sitten kun putiikki tekee 'saabit', siinä tulee melkoinen shokki käytetyn arvoon. Auto on yön yli lähes arvoton.
Tai Kiinan kiikkottimet. Ostin aikoinaan pojalle kiinalaisen sähköpyörän, toimi sen aikaa kuin toimi, nyt on sähkömoottorista akselipoikki. Varaosaa ei saa mistään (tai Kiinasta voisi saada jos osaisi kiinaa, tosin sielläkin ko. moottorin heikko versio on korvattu uudella) Pyörä on jätettä, koska polkimen keskiölle ei saa osuumaan ilman koneistuksia mitään muutakaan sähkömoottoria/ luomumallia . Oli viimeinen kerta, nyt uudemmissa pyörissä on Boschin ja Yamahan kamat. Ja vaikka ne olisikin tehty Kiinassa, voi luottaa että varaosia löytyy. En ole lainkaan varma, että automaailmassa kaikkiin kiinan kiikottimiin on länsimaissa varasosia saavilla luotettavasti. Mallit vaihtuu tieheään ja autoja ei ole tarkoistuskaan käyttää >10 vuotta. Itselel riitti harjoitukseksi polkupyörä, autoihin en koske, ja pyrin muutenkin välttämään ko. maan tuoteita. Toki ostohinta on monesti korkeampi, mutta pitkällä tähtäimellä etu ei ole kiinalaisen kertokäyttösaastan puolella.
@M880 on oikeassa, että varovaisuus on uutta sähköautoa ostaessa on paikallaan, leasing on aika kätevä tapa hoitaa niin, että yllätys ei tule artistin maksettavaksi. Ja me muut jotka emme ole vielä sähköautoa ostaneet, voimme käyttää tilannetta hyväksi, vähän käytettyjä on tarjolla edullisesti.
Polestarin alennuksen arvo riippuu näkökulmasta, koska hinnat-alkaen mallin hinta ei pudonnut. Se, että nelivetoinen matriisivalot ja adaptoituvan vakionopeussäätimen sisältävällä Pilot-paketilla myydään lähelle hinnat-alkaen takavetoisen lähtöhintaa vastaa aika hyvin Volvolle perinteistä "Classic" varustelua, jossa hinta pysyy, vaikka speksit muuttuvat.
Omalta osaltani myönnän silti, että tuo muutos osuu kuin nenä päähän, koska nuo kaksi asiaa olisin rastittanut itsekin jos olisin Polestaria tilaamassa.
Se vähän mietityttää, että minnekähän Polle jatkanee tämän uutisen jälkeen:
https://www.caranddriver.com/news/a46611722/volvo-polestar-stop-funding-news/
Markkina koki tuon uutisen Volvon 30% kurssinousun arvoiseksi.
Käytetyn ostajalle tämä hyvä kehitys on pelkästään positiivista, koska se tuo kiinnostavia sähköautoja yhä useamman ulottuville.
Kun johtava sähköautomerkki alentaa hintaa, on muiden melko pakko alentaa myös. Jos hännänhuippu sähköautomerkki alentaa hintaa, ei muiden tarvitse reagoida.
Skoda oli toiseksi eniten myyty sähkis Suomessa, mutta myi alle puolet siitä, mitä Tesla Model Y. Olisi ollut aika kova pokka Skodalla, jos olisivat jääneet sivusta katselemaan, kun oma myynti sakkaisi vielä lisää.
En löytänyt artikkelia, jonka luin Polestarin hinnan alennuksesta, mutta eikö se ollut jotenkin niin, että perushintaa pudotettiin yli viisi tuhatta ja ne pari varustetta, jotka olivat aiemmin lisähintaisia sisällytettiin perushintaan ja näin laskien kokonaisalennus oli tavallaan 9.000,- paikkeilla (vähän yli muistaakseni).
Tällä palstalla on minulle tullut yllätyksenä se, että kirjoittajat puolustivat ensirekisteröintiveron olemassa oloa (joskus 3-4 vuotta sitten oli aiheesta enemmän kirjoituksia) ja nyt sitten valitetaan, kun autojen hintoja alennetaan. Tunnen olevani kovin erilainen entinen nuori, koska minusta olisi hyvä, kun ensirekisteröintiveroa ei olisi ja autojen hintaa alennettaisiin mahdollisimman paljon.
Kyllä, Teslan toiminta poikkeaa alan käytännöistä ja se on yllättävää. Minusta se yllättävyys kuitenkin loppuu siihen, ja vertailukumppaneiden seuraaminen perässä ei ole yllättävää. Myöskään sähköautojen hintakehitys kohti "pariteettia" ei ole yllätys, sitä on povattu jo pitkään, ja melko lyhyellä aikavälillä tapahtuvaksi. Jotta kyseinen ennustus voisi toteutua, on sähköautojen hintojen pitänytkin pudota varsin nopeasti.
Tesla luopui johtavasta statuksestaan kun pudotti hintojaan. Ei pelkkä myyntimäärä kerro johtajuutta tai jokin extra olisi johtava merkki monissa tuotteissa. Johtavan merkin pitää pystyä asettamaan jotain normeja alalle ja toimimaan vielä taloudellisesti vakaasti. Tesla yritti olla Apple, mutta romahti vain yhdeksi merkiksi.
Onko Skodan myynti tippunut? Yhdellä mallilla myynti on ollut erinomaista, jos sillä ollaan päästy puoleen Teslan neljän mallin myynnistä.
Minusta vaikuttaa, että tarkoituksella pyrit tulkitsemaan asioita ns. Tesla-vastaisesti. Olenko ihan väärillä jäljillä siinä?
Skodan myynnin tippumisesta en tiedä, ehkä myynti ei ole missään vaiheessa noussutkaan? Viime vuonna Skoda Enyag oli kaukana Model Y:n myyntimäärästä, Enyag myi alle puolet Y:n myynnistä ja kyseessähän on kaksi saman segmentin autoa. Yksi malli vastaan yksi malli.
Teslan uhka taitaa olla halvat kiinalaiset autot. Kiinalaisten sähköautojen tulo länsimarkkinoille taitaa olla vielä suurempi uhka perinnemerkeille kuin Teslalle. Aikaisemmin perinnemerkkien uhkana oli Tesla, nyt Tesla ja kiinalaiset. Siinä voi tulla vilu volkkarille yms. BMW ja Mersu saattavat pärjätä paremmin vahvan brändin ja kalliin hintaluokan takia.
P.S. Teslalla ei tietääkseni ole mitään Suomi-hinnoittelua. Ja ilman jälleenmyyntiverkostoa toimivana sen on helpompi säätää hintoja, koska ei ole huolta jälleenmyyjien varastoautojen arvosta.
Kyllä hinnat lähenee terveeesti pariteettia 1) voluumien noustessa (isompi voluumi alhaisempi yksikkökustannus) ja 2) uuden teknolgian kypsyessä (vähemmän on enemmän). Mutta kun jäähtyneessä markkinassa pudotetaan hintaa rankasti tuotteesta, joka on suunniteltu 5-8 vuotta sitten, on aika rohkeaa sanoa että kehitys on luonnollista. Kyse ei ole Skodalla, Teslalla, Polestarilla, Volkkarilla siitä että hintojen pudostus perustuisi kustannusten laskuun, Myyntiä yritettään pitää väkisin käynnissä, sillä niillä joilla voluumi laskee, lunta tulee tupaa tuon 1. saannön vuoksi vielä enemmän.
Teslan raivoisan puolustautumisen ymmärtää, sillä se seisoo yhdellä sähkö-jalalla ja mallisto on äärettömän suppea. Ihmiset on kuitekin länsimaissa individualisteja, ja kaikki ei halua ajaa samanlaisella saippuakuplalla olipa se kuinka hyvä ja halpa tahansa, joten markkina myös kyllästyy. Toki aina on paljon niitä, joille hinnalla on väliä tai se on ykkösasia. Tesla tappelee nyt globaalisti näistä 'sähköauto edullisesti' asiakkaista kiinalaisia vastaan. Lisäksi kiiinalaset on vaikeusissa kotimarkkinallaan, jossa on kova pudotuskisa, joten moni valmistaja dumppaa autoja muille markkinoille. En löytänyt nyt uudelleen artikkelia, jonka juuri luin, 'Kiinassa viimeisellä neljänneksellä meni 4 valmistajaa konkkaan'. Kertoo kuitekin siitä, että tyyppillinen kiinalainen normipeli käynnissä tukiaisten jälkeen 'vahvat syö heikot' ja lopputuloksena on vahvoja firmoja jäljellä.
Kiinalaisten hintasota keskenään ja Teslan kanssa on hankala perinteisille eurooppalaisille järkiautoille, jotka ovat putkahtaneet aiemmin ostajien excel-harjoituksista 'järkeviksi' ostoksiksi, kuten volkkari ja skoda. Ne ovat tähän tilanteseen liian kalliita. Ja kyllä porukat nopeasti hoksaavat, että ei sähkö-Kiat ja -Huandaitkaan mitään halpoja ole. Suomessa ihmetyttää sekä Polestarin ja Skodan hintasäädöt. Molempien rekisteröinnit oli viimeiselläkin neljänneksellä ihan hyviä verrattuna myyntihistoriaan. No kyseessä lienee laajemmat toimet kuin vain Suomen markkina, sillä eihän Suomi mikään erillinen kupla ole varsinkaa sähköautoissa, joissa ei ole autoveroa lainkaan 'rajasuojana'.
Kun on se Tesla vielä ostamatta, pitää miettiä mahdollisen hankinnan järkevyyttä. Täällä joku kirjoittaa Teslasta kuin markkinointiosaston johtaja, joten syntyy väkisin vastareaktio. Silloin mahdollinen asiakas tulkitsee kaikkia merkkejä mieluummin vastaan kuin puolesta. Hinnan alentamisen pitäisi olla hyvä syy ostaa, iPadin kanssa kävi niin joskus 2011, mutta nyt yhdessä kaikkien muiden Tesla-uutisten kanssa se onkin hyvä syy katsella vain muita merkkejä. Niissäkin tippuvat hinnat antavat vaikutelman mieluummin huonosta tuotteesta kuin hyvistä kaupoista.
Lausuntosi Skodasta oli siis kuin Teslalta tullut, ehkä tiesit ehkä et, mutta silti väitit myynnin romahtaneen (sakata=tippua alas kun noste loppuu). Skodalla ei ole ainakaan perinnettä arvokkaiden autojen ykkösmerkkinä eikä se ole uusi tähtikään, joten ainoa sähkömallin myynti ei välttämättä huono ole ollut.
Eikö ne teslaomistajat Norjassa ollut kiukkuisia, kun tesla ei pidä huolta myymistään tesloista.
Miten on Suomessa, jonkinlaista jupinaa on mediassa ollut.