Täyssähköautot (BEV) 1-4/24
VAG Group 24 %
Geely 22 %
Tesla 16 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
Kiina (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Toyota Motors 2 %
Stellantis 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautot (BEV) 1-5/24
Geely 25,0 %
VAG Group 24,9 %
Tesla 15,3 %
Hyundai Group 10,1 %
BMW Group 7,9 %
Mercedes-Benz 6,9 %
BYD 250 2,9 %
Nissan-Reunault 2,4 %
Toyota Motors 1,9 %
Stellantis 1,3 %
Ford 1,0 %
Geely (Volvo, Polestar, Smart) kärkeen ohi VAG Groupin.
Kahdella ensimmäisellä puolet koko markkinasta, ja muut menettävät osuuksia. Suurin 'hikka' tässä kuussa on Hyundai Motorisin autojen rekisteröinneissä, joten Teslan kolmassija on entistä tanakampi.
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-4/24
Geely 23 %
VAG Group 22 %
BMW Group 12 %
Hyundai Motors 11 %
Mercedes-Benz 9 %
Tesla 9 %
Toyota Motors 5 %
Renault-Nissan 3 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
Stellantis 2 %
JLR 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-5/24
Geely 23,3 %
VAG Group 22,0 %
BMW Group 11,7 %
Hyundai Motors 11,3 %
Mercedes-Benz 9,3 %
Tesla 8,6 %
Toyota Motors 4,5 %
Nissan-Renault 2,5 %
Ford 1,7 %
Stellantis 1,7 %
BYD 1,5 %
JLR 0,9 %
Markkinaosuudet samat kuin edellisessä kuussa. Kuukausittaiset rekisteröinnit on niin pieniä että kumulatiivinen markkinaosuus ei juurikaan muutu. Järjestys listalla voi kuitenkin vaihtua, sillä monien valmistajien väliset absoluuttiset erot on pieniä.
Täyssähköautot (BEV) 1-5/24
Geely 25,0 %
VAG Group 24,9 %
Tesla 15,3 %
Hyundai Group 10,1 %
BMW Group 7,9 %
Mercedes-Benz 6,9 %
BYD 250 2,9 %
Nissan-Reunault 2,4 %
Toyota Motors 1,9 %
Stellantis 1,3 %
Ford 1,0 %
Täyssähköautot (BEV) 1-6/24
Geely 24,9 %
VAG Group 24,4 %
Tesla 17,1 %
Hyundai Motors 9,7 %
BMW 7,4 %
Merceder-Benz 6,7 %
BYD 2,7 %
Renault-Nissan 2,5 %
Toyota Motors 1,7 %
Stellantis 1,3 %
Ford 0,9 %
Teslalla taas kvartterin lopun kiritys, tosin merkittävästi vaisumpaa kuin aiemmin. Muuten markkinaosuuksien muutokset on kymmenyksiä.
Jos katsotaan merkeittäin, niin Tesla on kakkonen ja Volvo ykkönen EX30-mallin ansiosta. Ainakin Suomessa Volvon brändi on tosi vahva. EX30-autojahan ennakkotilattiin paljon näkemättä autoa. Suutarin lapset ja kengät. Ruotsissa ostettiin Model Y:tä enemmän kuin yhtäkään Volvoa mukaan lukien polttikset. Ja Ruotsissa ay-liike vielä yrittää saada Teslan polvilleen.
Model Y:n myyntiä saattaa jonkin verran vähentää, että odotetaan kohta uusiutuvaa mallia, tiedän ainakin yhden, joka odottaa🙂
Minä pidän merkeittäin vertailua parempana kuin konsernitason vertailua, koska merkit näyttävät autojen suosion ja konsernivertailuissa näkyy eri merkkien yhteismyynti konsernitasolla. Stellantis on kyllä tosi heikoilla, kun monen merkin yhteismyynti on noin pientä.
Skodan eli Enyaqin myynti on pudonnut ihmeen paljon ottaen huomioon sen aiemman suosion. Skodaltahan onkin tulossa uusi malli.
Täyssähköautot (BEV) 1-5/24
Geely 25,0 %
VAG Group 24,9 %
Tesla 15,3 %
Hyundai Group 10,1 %
BMW Group 7,9 %
Mercedes-Benz 6,9 %
BYD 250 2,9 %
Nissan-Reunault 2,4 %
Toyota Motors 1,9 %
Stellantis 1,3 %
Ford 1,0 %
Täyssähköautot (BEV) 1-6/24
Geely 24,9 %
VAG Group 24,4 %
Tesla 17,1 %
Hyundai Motors 9,7 %
BMW 7,4 %
Merceder-Benz 6,7 %
BYD 2,7 %
Renault-Nissan 2,5 %
Toyota Motors 1,7 %
Stellantis 1,3 %
Ford 0,9 %
Teslalla taas kvartterin lopun kiritys, tosin merkittävästi vaisumpaa kuin aiemmin. Muuten markkinaosuuksien muutokset on kymmenyksiä.
Jos katsotaan merkeittäin, niin Tesla on kakkonen ja Volvo ykkönen EX30-mallin ansiosta. Ainakin Suomessa Volvon brändi on tosi vahva. EX30-autojahan ennakkotilattiin paljon näkemättä autoa. Suutarin lapset ja kengät. Ruotsissa ostettiin Model Y:tä enemmän kuin yhtäkään Volvoa mukaan lukien polttikset. Ja Ruotsissa ay-liike vielä yrittää saada Teslan polvilleen.
Model Y:n myyntiä saattaa jonkin verran vähentää, että odotetaan kohta uusiutuvaa mallia, tiedän ainakin yhden, joka odottaa🙂
Minä pidän merkeittäin vertailua parempana kuin konsernitason vertailua, koska merkit näyttävät autojen suosion ja konsernivertailuissa näkyy eri merkkien yhteismyynti konsernitasolla. Stellantis on kyllä tosi heikoilla, kun monen merkin yhteismyynti on noin pientä.
Skodan eli Enyaqin myynti on pudonnut ihmeen paljon ottaen huomioon sen aiemman suosion. Skodaltahan onkin tulossa uusi malli.
Kyllä merkkinä Tesla on kakkonen ja merkeitäin asian näkee suoraan virallisesta tilastoista. Olen työstänyt tuota listataa sen vuoksi, että tuo kertoo enemmän miten valmistajat pärjäävät. Se miten pellit on taivutettu ja millanen merkki auton nokalla/ohjauspyörässä on ei vaikuta valmistajien pärjäämiseen, kun kustannus on 80-90% raudassa ja softassa. Esim monin VAG Groupin sähköauto ei poikkea toisistaan kuin ulkouoren osalta. Toki kun ostat auton uutena ja käyettynäkin, niin jälleenmyynti (huolto) merkkaa ja monelle merkin imagokin ja ovat valmiita maksaamaan samasta tekniikasta enemmän kun kokonaispaketti on sopiva.
Tekniikan puolesta myös ladattivein hybridien kauppa on tärkeää valmsitajille ja huoltoorganiaatiolle. Komponentit on osin samoja kuin sähkäautoissa ja ne tuovat voluumia osien valmistukseen. Ne ovat silta sähkömaailmaan niin kuluttajille kuin valmistajilla tasoittaen hyppyä polttomoottorista sähköautoon. Tässä suhteessä bemarin valitsema matalan riskin tie on osoitatutunut erinomaiseksi ratkaisuksi taloudellisessa mielessä, vaikka asialle naureskeltiin vielä muutama vuosi sitten. Sama auto voidaan rakentaa polttomottori-, ladattava hybridi. tai sähköautoksi. Voluumin sähköautot on kyllä tulossa bemariltakin, uutisten mukaan seuraavan 4 vuoden aikana 8 eri mallia, jotka perustuvat uuteen vai sähköautoon suunniteltuun perusrakenteeseen ja 800V tekniikkaan.
Model Y:n myynti on sakannut sen 50%. Saa nähdä paljonko kiinalaisen Model3:n hinta nousee tullin vuoksi, mikä vaikuttanee myyntiin sekin. Teslalla on haasteita niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Mallisto on ohut, isommista malleista ei tule kuin kulua noilla myyntimäärillä vaikka hintaa olisikin upotettu rasvaa. En olisi yllättänyt, jos S:n ja X:n myynti euroopassa loppuisi pian. Hyvin tappiollista puuhaa aivan varmasti.
Täyssähköautot (BEV) 1-5/24
Geely 25,0 %
VAG Group 24,9 %
Tesla 15,3 %
Hyundai Group 10,1 %
BMW Group 7,9 %
Mercedes-Benz 6,9 %
BYD 250 2,9 %
Nissan-Reunault 2,4 %
Toyota Motors 1,9 %
Stellantis 1,3 %
Ford 1,0 %
Täyssähköautot (BEV) 1-6/24
Geely 24,9 %
VAG Group 24,4 %
Tesla 17,1 %
Hyundai Motors 9,7 %
BMW 7,4 %
Merceder-Benz 6,7 %
BYD 2,7 %
Renault-Nissan 2,5 %
Toyota Motors 1,7 %
Stellantis 1,3 %
Ford 0,9 %
Teslalla taas kvartterin lopun kiritys, tosin merkittävästi vaisumpaa kuin aiemmin. Muuten markkinaosuuksien muutokset on kymmenyksiä.
Jos katsotaan merkeittäin, niin Tesla on kakkonen ja Volvo ykkönen EX30-mallin ansiosta. Ainakin Suomessa Volvon brändi on tosi vahva. EX30-autojahan ennakkotilattiin paljon näkemättä autoa. Suutarin lapset ja kengät. Ruotsissa ostettiin Model Y:tä enemmän kuin yhtäkään Volvoa mukaan lukien polttikset. Ja Ruotsissa ay-liike vielä yrittää saada Teslan polvilleen.
Model Y:n myyntiä saattaa jonkin verran vähentää, että odotetaan kohta uusiutuvaa mallia, tiedän ainakin yhden, joka odottaa🙂
Minä pidän merkeittäin vertailua parempana kuin konsernitason vertailua, koska merkit näyttävät autojen suosion ja konsernivertailuissa näkyy eri merkkien yhteismyynti konsernitasolla. Stellantis on kyllä tosi heikoilla, kun monen merkin yhteismyynti on noin pientä.
Skodan eli Enyaqin myynti on pudonnut ihmeen paljon ottaen huomioon sen aiemman suosion. Skodaltahan onkin tulossa uusi malli.
Kyllä merkkinä Tesla on kakkonen ja merkeitäin asian näkee suoraan virallisesta tilastoista. Olen työstänyt tuota listataa sen vuoksi, että tuo kertoo enemmän miten valmistajat pärjäävät. Se miten pellit on taivutettu ja millanen merkki auton nokalla/ohjauspyörässä on ei vaikuta valmistajien pärjäämiseen, kun kustannus on 80-90% raudassa ja softassa. Esim monin VAG Groupin sähköauto ei poikkea toisistaan kuin ulkouoren osalta. Toki kun ostat auton uutena ja käyettynäkin, niin jälleenmyynti (huolto) merkkaa ja monelle merkin imagokin ja ovat valmiita maksaamaan samasta tekniikasta enemmän kun kokonaispaketti on sopiva.
Tekniikan puolesta myös ladattivein hybridien kauppa on tärkeää valmsitajille ja huoltoorganiaatiolle. Komponentit on osin samoja kuin sähkäautoissa ja ne tuovat voluumia osien valmistukseen. Ne ovat silta sähkömaailmaan niin kuluttajille kuin valmistajilla tasoittaen hyppyä polttomoottorista sähköautoon. Tässä suhteessä bemarin valitsema matalan riskin tie on osoitatutunut erinomaiseksi ratkaisuksi taloudellisessa mielessä, vaikka asialle naureskeltiin vielä muutama vuosi sitten. Sama auto voidaan rakentaa polttomottori-, ladattava hybridi. tai sähköautoksi. Voluumin sähköautot on kyllä tulossa bemariltakin, uutisten mukaan seuraavan 4 vuoden aikana 8 eri mallia, jotka perustuvat uuteen vai sähköautoon suunniteltuun perusrakenteeseen ja 800V tekniikkaan.
Model Y:n myynti on sakannut sen 50%. Saa nähdä paljonko kiinalaisen Model3:n hinta nousee tullin vuoksi, mikä vaikuttanee myyntiin sekin. Teslalla on haasteita niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Mallisto on ohut, isommista malleista ei tule kuin kulua noilla myyntimäärillä vaikka hintaa olisikin upotettu rasvaa. En olisi yllättänyt, jos S:n ja X:n myynti euroopassa loppuisi pian. Hyvin tappiollista puuhaa aivan varmasti.
Siis VAG ja Stellantis sisältävät monia merkkejä juuri siksi, että merkit eivät ole pärjänneet omillaan ja siksi esim. Skoda ja Seat on ostettu pois markkinoilta kuleksimasta ja liitetty VAG:n alle. Stellantista ei olisi, jos sen alla olevat merkit olisivat pärjänneet ominaan. Yhdistämällä huonosti menestyviä merkkejä saadaan volyymia ja sillä pysytään pinnalla. Pääoma puhuu.
Mikähän tarve sinulla on povata juuri Teslalle huonoa tulevaisuutta? Kun aikaa kuluu, nähdään, miten Tesla menestyy. Ainakin Suomessa ja Ruotsissa Model Y on myynyt ihan hyvin suhteessa muihin sähköautoihin vaikka myynti onkin absoluuttisesti laskenut. Kakkonen Suomessa ja ykkönen Ruotsissa. En tiedä yhtään, kampanjoiko Teknikens Värld (vai mikä se olikaan) yhtä voimakkaasti Teslaa vastaan kuin Tekniikan Maailma Suomessa. TM on ainakin julkaissut hämääviä artikkeleita ja voi olla, että sekin vaikuttaa jonkin verran auton myyntiin. Minulta aina sillooin tällöin kysellään TM:n viljelemistä oudoista väitteistä, kun olen Teslalla liikkeellä.
Täyssähköautot (BEV) 1-5/24
Geely 25,0 %
VAG Group 24,9 %
Tesla 15,3 %
Hyundai Group 10,1 %
BMW Group 7,9 %
Mercedes-Benz 6,9 %
BYD 250 2,9 %
Nissan-Reunault 2,4 %
Toyota Motors 1,9 %
Stellantis 1,3 %
Ford 1,0 %
Täyssähköautot (BEV) 1-6/24
Geely 24,9 %
VAG Group 24,4 %
Tesla 17,1 %
Hyundai Motors 9,7 %
BMW 7,4 %
Merceder-Benz 6,7 %
BYD 2,7 %
Renault-Nissan 2,5 %
Toyota Motors 1,7 %
Stellantis 1,3 %
Ford 0,9 %
Teslalla taas kvartterin lopun kiritys, tosin merkittävästi vaisumpaa kuin aiemmin. Muuten markkinaosuuksien muutokset on kymmenyksiä.
Jos katsotaan merkeittäin, niin Tesla on kakkonen ja Volvo ykkönen EX30-mallin ansiosta. Ainakin Suomessa Volvon brändi on tosi vahva. EX30-autojahan ennakkotilattiin paljon näkemättä autoa. Suutarin lapset ja kengät. Ruotsissa ostettiin Model Y:tä enemmän kuin yhtäkään Volvoa mukaan lukien polttikset. Ja Ruotsissa ay-liike vielä yrittää saada Teslan polvilleen.
Model Y:n myyntiä saattaa jonkin verran vähentää, että odotetaan kohta uusiutuvaa mallia, tiedän ainakin yhden, joka odottaa🙂
Minä pidän merkeittäin vertailua parempana kuin konsernitason vertailua, koska merkit näyttävät autojen suosion ja konsernivertailuissa näkyy eri merkkien yhteismyynti konsernitasolla. Stellantis on kyllä tosi heikoilla, kun monen merkin yhteismyynti on noin pientä.
Skodan eli Enyaqin myynti on pudonnut ihmeen paljon ottaen huomioon sen aiemman suosion. Skodaltahan onkin tulossa uusi malli.
Kyllä merkkinä Tesla on kakkonen ja merkeitäin asian näkee suoraan virallisesta tilastoista. Olen työstänyt tuota listataa sen vuoksi, että tuo kertoo enemmän miten valmistajat pärjäävät. Se miten pellit on taivutettu ja millanen merkki auton nokalla/ohjauspyörässä on ei vaikuta valmistajien pärjäämiseen, kun kustannus on 80-90% raudassa ja softassa. Esim monin VAG Groupin sähköauto ei poikkea toisistaan kuin ulkouoren osalta. Toki kun ostat auton uutena ja käyettynäkin, niin jälleenmyynti (huolto) merkkaa ja monelle merkin imagokin ja ovat valmiita maksaamaan samasta tekniikasta enemmän kun kokonaispaketti on sopiva.
Tekniikan puolesta myös ladattivein hybridien kauppa on tärkeää valmsitajille ja huoltoorganiaatiolle. Komponentit on osin samoja kuin sähkäautoissa ja ne tuovat voluumia osien valmistukseen. Ne ovat silta sähkömaailmaan niin kuluttajille kuin valmistajilla tasoittaen hyppyä polttomoottorista sähköautoon. Tässä suhteessä bemarin valitsema matalan riskin tie on osoitatutunut erinomaiseksi ratkaisuksi taloudellisessa mielessä, vaikka asialle naureskeltiin vielä muutama vuosi sitten. Sama auto voidaan rakentaa polttomottori-, ladattava hybridi. tai sähköautoksi. Voluumin sähköautot on kyllä tulossa bemariltakin, uutisten mukaan seuraavan 4 vuoden aikana 8 eri mallia, jotka perustuvat uuteen vai sähköautoon suunniteltuun perusrakenteeseen ja 800V tekniikkaan.
Model Y:n myynti on sakannut sen 50%. Saa nähdä paljonko kiinalaisen Model3:n hinta nousee tullin vuoksi, mikä vaikuttanee myyntiin sekin. Teslalla on haasteita niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Mallisto on ohut, isommista malleista ei tule kuin kulua noilla myyntimäärillä vaikka hintaa olisikin upotettu rasvaa. En olisi yllättänyt, jos S:n ja X:n myynti euroopassa loppuisi pian. Hyvin tappiollista puuhaa aivan varmasti.
Siis VAG ja Stellantis sisältävät monia merkkejä juuri siksi, että merkit eivät ole pärjänneet omillaan ja siksi esim. Skoda ja Seat on ostettu pois markkinoilta kuleksimasta ja liitetty VAG:n alle. Stellantista ei olisi, jos sen alla olevat merkit olisivat pärjänneet ominaan. Yhdistämällä huonosti menestyviä merkkejä saadaan volyymia ja sillä pysytään pinnalla. Pääoma puhuu.
Mikähän tarve sinulla on povata juuri Teslalle huonoa tulevaisuutta? Kun aikaa kuluu, nähdään, miten Tesla menestyy. Ainakin Suomessa ja Ruotsissa Model Y on myynyt ihan hyvin suhteessa muihin sähköautoihin vaikka myynti onkin absoluuttisesti laskenut. Kakkonen Suomessa ja ykkönen Ruotsissa. En tiedä yhtään, kampanjoiko Teknikens Värld (vai mikä se olikaan) yhtä voimakkaasti Teslaa vastaan kuin Tekniikan Maailma Suomessa. TM on ainakin julkaissut hämääviä artikkeleita ja voi olla, että sekin vaikuttaa jonkin verran auton myyntiin. Minulta aina sillooin tällöin kysellään TM:n viljelemistä oudoista väitteistä, kun olen Teslalla liikkeellä.
Mistä keksit, etteivät Skoda ja Seat olisi pärjänneet omillaan ja VAG osti siis huonot firmat? Varmasti omistajanmuutos vauhditti molempien uusien mallien kehitystä, mutta ihan kelpo firmoja olivat ennenkin.
Yksi hyvä syy olla ostamatta Teslaa on teslailijoiden uskonnollinen julistus. Suomalainen ymmärtää, että hommassa on paljon mätää, kun pitää messuta niin kovasti. Eipä niitä paljoa olisi mennyt kaupaksi, jollei yrityksille olisi onnistuttu myymään päästörajoja. Teslan paikallispäästöt ovat pienet ja niillä on hyvä valkopestä yrityskuvaa. Kilpailijat olivat takamatkalla sen verran, että Tesla pääsi huonoksi standardiksi.
Siis VAG ja Stellantis sisältävät monia merkkejä juuri siksi, että merkit eivät ole pärjänneet omillaan ja siksi esim. Skoda ja Seat on ostettu pois markkinoilta kuleksimasta ja liitetty VAG:n alle. Stellantista ei olisi, jos sen alla olevat merkit olisivat pärjänneet ominaan. Yhdistämällä huonosti menestyviä merkkejä saadaan volyymia ja sillä pysytään pinnalla. Pääoma puhuu.
Mikähän tarve sinulla on povata juuri Teslalle huonoa tulevaisuutta? Kun aikaa kuluu, nähdään, miten Tesla menestyy. Ainakin Suomessa ja Ruotsissa Model Y on myynyt ihan hyvin suhteessa muihin sähköautoihin vaikka myynti onkin absoluuttisesti laskenut. Kakkonen Suomessa ja ykkönen Ruotsissa. En tiedä yhtään, kampanjoiko Teknikens Värld (vai mikä se olikaan) yhtä voimakkaasti Teslaa vastaan kuin Tekniikan Maailma Suomessa. TM on ainakin julkaissut hämääviä artikkeleita ja voi olla, että sekin vaikuttaa jonkin verran auton myyntiin. Minulta aina sillooin tällöin kysellään TM:n viljelemistä oudoista väitteistä, kun olen Teslalla liikkeellä.
Tuo on sitä markkinointia, sama auto eri paketissa, miksi noin voisi tehdä. Tuotahan on tehty iät ajat. Esim GM:llä on merkkejä pilvin pimein edelleen jenkeissä ja pohjimmiltaa auto on sama ulkokuorta lukuunottamatta.Auton valmistus on voluumibusinesstä erikoisautoja lukuun ottamatta. Saab oli aikanaan noin 100 000 kpl vuosivolyymin valmistaja. Tuolla määrällä ei pystynyt itsenäiseen toimintaa ja kaatui GM syliin, joka sitten romutti loput, sama auto eri logo keulalla. Harva suostui maksamaan Saabista ektraa, kun pellin alta auto oli Opel Vectra. Samoin kävi englantilasielle Roverille, joka tipahti Bemarille. Bemari suunnitteli uudet mallit ja yritti saada merkin henkiin, hetken kippasivat rahaa pohjattomana kaivoon ja laittoivat rastin yli. Toki Bemari sai samassa kaupassa Minin, Range Roverin ja RollsRoycen.
En povannut Teslalle huonoa tulevaisuuutta, totesin että juuri nyt on haasteellinen aika. Olipa kuinka suosittuja malleja, kaksi on vähän, kun yleisö haluaa valikoimaa. Hyvinhän Tesla on osunut niin Model Y:lä kuin Model3:lla markkinaan, ei nuo aivan halpojaj ole ja kysyntää on. Mutta kun kaikki ei halua ajaa Teslalla ja kaikille ei nuo ei käy edes lähtökotaisesti vaan halutaan jotain muuntyyppistä kulkinetta niin kysyntä ei ole ko. malleille rajaton. Ihan samat ongelmat on monella muulla sähköautovalmistajalla, mutta monta kertaluokkaa pahemmat kuin Teslalla. Esim Polestarin tappio 1 miljardi on hervoton, kun myyntiä on kuitekin kymmeniä tuhansia kappaleita. Myynnin kasvatus tuosta nykymallistolla on pelkkää haavekuvaa. Tarkoittaa että tappion tekemin jatkuu vielä vuosia.
Täyssähköautot (BEV) 1-5/24
Geely 25,0 %
VAG Group 24,9 %
Tesla 15,3 %
Hyundai Group 10,1 %
BMW Group 7,9 %
Mercedes-Benz 6,9 %
BYD 250 2,9 %
Nissan-Reunault 2,4 %
Toyota Motors 1,9 %
Stellantis 1,3 %
Ford 1,0 %
Täyssähköautot (BEV) 1-6/24
Geely 24,9 %
VAG Group 24,4 %
Tesla 17,1 %
Hyundai Motors 9,7 %
BMW 7,4 %
Merceder-Benz 6,7 %
BYD 2,7 %
Renault-Nissan 2,5 %
Toyota Motors 1,7 %
Stellantis 1,3 %
Ford 0,9 %
Teslalla taas kvartterin lopun kiritys, tosin merkittävästi vaisumpaa kuin aiemmin. Muuten markkinaosuuksien muutokset on kymmenyksiä.
Jos katsotaan merkeittäin, niin Tesla on kakkonen ja Volvo ykkönen EX30-mallin ansiosta. Ainakin Suomessa Volvon brändi on tosi vahva. EX30-autojahan ennakkotilattiin paljon näkemättä autoa. Suutarin lapset ja kengät. Ruotsissa ostettiin Model Y:tä enemmän kuin yhtäkään Volvoa mukaan lukien polttikset. Ja Ruotsissa ay-liike vielä yrittää saada Teslan polvilleen.
Model Y:n myyntiä saattaa jonkin verran vähentää, että odotetaan kohta uusiutuvaa mallia, tiedän ainakin yhden, joka odottaa🙂
Minä pidän merkeittäin vertailua parempana kuin konsernitason vertailua, koska merkit näyttävät autojen suosion ja konsernivertailuissa näkyy eri merkkien yhteismyynti konsernitasolla. Stellantis on kyllä tosi heikoilla, kun monen merkin yhteismyynti on noin pientä.
Skodan eli Enyaqin myynti on pudonnut ihmeen paljon ottaen huomioon sen aiemman suosion. Skodaltahan onkin tulossa uusi malli.
Kyllä merkkinä Tesla on kakkonen ja merkeitäin asian näkee suoraan virallisesta tilastoista. Olen työstänyt tuota listataa sen vuoksi, että tuo kertoo enemmän miten valmistajat pärjäävät. Se miten pellit on taivutettu ja millanen merkki auton nokalla/ohjauspyörässä on ei vaikuta valmistajien pärjäämiseen, kun kustannus on 80-90% raudassa ja softassa. Esim monin VAG Groupin sähköauto ei poikkea toisistaan kuin ulkouoren osalta. Toki kun ostat auton uutena ja käyettynäkin, niin jälleenmyynti (huolto) merkkaa ja monelle merkin imagokin ja ovat valmiita maksaamaan samasta tekniikasta enemmän kun kokonaispaketti on sopiva.
Tekniikan puolesta myös ladattivein hybridien kauppa on tärkeää valmsitajille ja huoltoorganiaatiolle. Komponentit on osin samoja kuin sähkäautoissa ja ne tuovat voluumia osien valmistukseen. Ne ovat silta sähkömaailmaan niin kuluttajille kuin valmistajilla tasoittaen hyppyä polttomoottorista sähköautoon. Tässä suhteessä bemarin valitsema matalan riskin tie on osoitatutunut erinomaiseksi ratkaisuksi taloudellisessa mielessä, vaikka asialle naureskeltiin vielä muutama vuosi sitten. Sama auto voidaan rakentaa polttomottori-, ladattava hybridi. tai sähköautoksi. Voluumin sähköautot on kyllä tulossa bemariltakin, uutisten mukaan seuraavan 4 vuoden aikana 8 eri mallia, jotka perustuvat uuteen vai sähköautoon suunniteltuun perusrakenteeseen ja 800V tekniikkaan.
Model Y:n myynti on sakannut sen 50%. Saa nähdä paljonko kiinalaisen Model3:n hinta nousee tullin vuoksi, mikä vaikuttanee myyntiin sekin. Teslalla on haasteita niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Mallisto on ohut, isommista malleista ei tule kuin kulua noilla myyntimäärillä vaikka hintaa olisikin upotettu rasvaa. En olisi yllättänyt, jos S:n ja X:n myynti euroopassa loppuisi pian. Hyvin tappiollista puuhaa aivan varmasti.
Siis VAG ja Stellantis sisältävät monia merkkejä juuri siksi, että merkit eivät ole pärjänneet omillaan ja siksi esim. Skoda ja Seat on ostettu pois markkinoilta kuleksimasta ja liitetty VAG:n alle. Stellantista ei olisi, jos sen alla olevat merkit olisivat pärjänneet ominaan. Yhdistämällä huonosti menestyviä merkkejä saadaan volyymia ja sillä pysytään pinnalla. Pääoma puhuu.
Mikähän tarve sinulla on povata juuri Teslalle huonoa tulevaisuutta? Kun aikaa kuluu, nähdään, miten Tesla menestyy. Ainakin Suomessa ja Ruotsissa Model Y on myynyt ihan hyvin suhteessa muihin sähköautoihin vaikka myynti onkin absoluuttisesti laskenut. Kakkonen Suomessa ja ykkönen Ruotsissa. En tiedä yhtään, kampanjoiko Teknikens Värld (vai mikä se olikaan) yhtä voimakkaasti Teslaa vastaan kuin Tekniikan Maailma Suomessa. TM on ainakin julkaissut hämääviä artikkeleita ja voi olla, että sekin vaikuttaa jonkin verran auton myyntiin. Minulta aina sillooin tällöin kysellään TM:n viljelemistä oudoista väitteistä, kun olen Teslalla liikkeellä.
Mistä keksit, etteivät Skoda ja Seat olisi pärjänneet omillaan ja VAG osti siis huonot firmat? Varmasti omistajanmuutos vauhditti molempien uusien mallien kehitystä, mutta ihan kelpo firmoja olivat ennenkin.
Yksi hyvä syy olla ostamatta Teslaa on teslailijoiden uskonnollinen julistus. Suomalainen ymmärtää, että hommassa on paljon mätää, kun pitää messuta niin kovasti. Eipä niitä paljoa olisi mennyt kaupaksi, jollei yrityksille olisi onnistuttu myymään päästörajoja. Teslan paikallispäästöt ovat pienet ja niillä on hyvä valkopestä yrityskuvaa. Kilpailijat olivat takamatkalla sen verran, että Tesla pääsi huonoksi standardiksi.
Minusta Teslan vastustajat messuavat.
Sinulle minun on turha kirjoittaa, koska olet lähtökohtaisesti aina eri mieltä minun kanssa. Jos selitän, että minun mielestäni ihmisten pitää saada ajaa rajoitusnopeutta, sinä väität, ettei pidä. Jos kerron, että pyrin mm. kärryä vetäessä olemaan mahdollisimman vähän muiden jarruna, sinä sepität, että minun nimenomaan pitäisi olla tulppana tiellä jne.
Jostain syystä Teslaa vastustetaan tällä palstalla sekä myös itse lehdessä.
Kun Tesla ilmoitti jättävänsä uä-anturit ja tutkan pois ja keskittyvänsä kamerapohjaisen autonomisen ajamisen kehittämiseen, täällä otettiin kantaa Teslaa vastaan. Kysymys kuuluu, miksi? Miksi se täällä kiinnostaa, mitä tekniikkaa Tesla käyttää, kun kirjoittajat itse eivät ole Teslaa edes hankkimassa. Eikö Teslavastaisten pitäisi vain olla tyytyväisiä, kun Tesla on niin tumpelo, että yrittää tekniikkaa, jonka tämän palstan tietoviisaat jo etukäteen tietävät toimimattomaksi?
Meidän uä-antureilla ja tutkalla varustettuun Model Y:hyn tuli äsken ohjelmistopäivityksessä Tesla Vision-pohjainen AutoPark-toiminto, siis auto ei enää käytä muuta kuin kamerajärjestelmää siinä toiminnossa.
Itselläni olevassa autossa ei ole uä-antureita paitsi takaovien sisällä eikä siinä ole tutkaa. Silti pysäköintiapu toimii ok kameroiden kanssa samoin kuin ympäristön mallintaminen ja etäisyyksien määrittäminen liikenteessä.
Olen melko varma, että TM:n toimittajien tai tänne kirjoittavien osaamisen taso ei riitä arvioimaan Teslan ohjelmisto-osaamista. Minä en ainakaan pysty siihen, mutta näen autossani, että homma toimii. Kun hommasin ekan Teslan v. 2020, visualisointi tunnisti vain jenkkityyppiset roskikset auton lähellä. Nyt se tunnistaa autot, moottori- ja polkupyörät, jalankulkijat, tienvarsimerkinnät, tiemaalaukset, liikennemerkit etc. Minusta näyttää vahvasti siltä, että kamerapohjainen ympäristön mallintaminen kehittyy siihen, että auto lopulta pystyy liikkumaan autonomisesti ympäristön mallintamisen pohjalta.
Geely 23,3 %
VAG Group 22,0 %
BMW Group 11,7 %
Hyundai Motors 11,3 %
Mercedes-Benz 9,3 %
Tesla 8,6 %
Toyota Motors 4,5 %
Nissan-Renault 2,5 %
Ford 1,7 %
Stellantis 1,7 %
BYD 1,5 %
JLR 0,9 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-6/24
Geely 24,9 %
VAG Group 21,7 %
BMW Group 10,8 %
Hyundai Motors 10,0 %
Tesla 9,8 %
Mercedes-Benz 9,5 %
Toyota Motors 4,2 %
Renault-Nissan 2,4 %
Ford 1,7 %
BYD 1,6 %
Stellantis 1,5 %
JLR 1,0 %
Kiinalaisen Geelyn (lähinnä Volvo) markkinaosuus patteriautoissa on hurja - joka neljäs korkeajänniteakullinen auto tämän kiinalaisen tuottama. Muiden kiinalaisten osuudet on pieniä.
Tesla ohitti Mersun ja ero seuraaviin on pieni. Sekä Hyundai että BMW ovat menettäneet osuutta selkeästi. Stellantis vajoaa listalla alaspäin.
"Huomattavan pienet maksimikuormat ovat NAF:n mukaan ongelma erityisesti sähköautoissa, joiden kantavuudesta ison osan lohkaisee satojen kilojen painoinen ajoakku."
Polttiksissa polttoaine syö vähän kantavuutta, omapainoon lasketaan vain melko täysi tankki (90%), mutta että akkua ei otettaisi mukaan omapainoon?
"Huomattavan pienet maksimikuormat ovat NAF:n mukaan ongelma erityisesti sähköautoissa, joiden kantavuudesta ison osan lohkaisee satojen kilojen painoinen ajoakku."
Polttiksissa polttoaine syö vähän kantavuutta, omapainoon lasketaan vain melko täysi tankki (90%), mutta että akkua ei otettaisi mukaan omapainoon?
Minustakin akun paino kantavuuden rajoittaja on outo argumentti. Päinvastoin kuin jutussa väitettiin, näkisin suuren kuorman erityisen helpoksi toteuttaa painavassa sähköautossa, jonka jousitus joudutaan rakentamaan joka tapauksessa tonnien painolle, jossa muutama sata kiloa sinne tai tänne tuntuu paljon vähemmän kuin saman parisataa kiloa lisää 1960-luvun Fiat 600:n kyydissä.
Ymmärrän hyvin, että jonkin vanhan 800 kg omapainoisen pikkuauton jousitusta olisi vaikea rakentaa ison farkun 640 kg kantavuudelle, mutta on vaikeampi ymmärtää, miksi ilmajousitetun 2500 kg sähköauton alusta ei kanna samaa 640 kg painoa? Mitä painavampi (henkilö)auto, sitä pienempi suhteellinen osuus sen kantama kuorma on kokonaispainosta. Lisäksi paremmin kuorman kantava ja paremmin tilanteen mukaan dynaamisesti säätyvä ilmajousitus on yleisempi isoissa, painavissa ja kalliissa sähköautoissa, joten minun on vaikea nähdä teknistä syytä sähköautojen pieneen kantavuuteen?
(640 kg ei ole mikään valintakriteeri, vaan valitsin mittakaavaksi erään noin 1800 kg omapainoisen dieselfarkun todellisen kantavuuden)
"Huomattavan pienet maksimikuormat ovat NAF:n mukaan ongelma erityisesti sähköautoissa, joiden kantavuudesta ison osan lohkaisee satojen kilojen painoinen ajoakku."
Polttiksissa polttoaine syö vähän kantavuutta, omapainoon lasketaan vain melko täysi tankki (90%), mutta että akkua ei otettaisi mukaan omapainoon?
Minustakin akun paino kantavuuden rajoittaja on outo argumentti. Päinvastoin kuin jutussa väitettiin, näkisin suuren kuorman erityisen helpoksi toteuttaa painavassa sähköautossa, jonka jousitus joudutaan rakentamaan joka tapauksessa tonnien painolle, jossa muutama sata kiloa sinne tai tänne tuntuu paljon vähemmän kuin saman parisataa kiloa lisää 1960-luvun Fiat 600:n kyydissä.
Ymmärrän hyvin, että jonkin vanhan 800 kg omapainoisen pikkuauton jousitusta olisi vaikea rakentaa ison farkun 640 kg kantavuudelle, mutta on vaikeampi ymmärtää, miksi ilmajousitetun 2500 kg sähköauton alusta ei kanna samaa 640 kg painoa? Mitä painavampi (henkilö)auto, sitä pienempi suhteellinen osuus sen kantama kuorma on kokonaispainosta. Lisäksi paremmin kuorman kantava ja paremmin tilanteen mukaan dynaamisesti säätyvä ilmajousitus on yleisempi isoissa, painavissa ja kalliissa sähköautoissa, joten minun on vaikea nähdä teknistä syytä sähköautojen pieneen kantavuuteen?
(640 kg ei ole mikään valintakriteeri, vaan valitsin mittakaavaksi erään noin 1800 kg omapainoisen dieselfarkun todellisen kantavuuden)
--740 GLE
Saattoihan tuo olla väärääkin tietoa, mutta kirjoitettua.
Jousituksen kantavuuden lisäksi tulee ns. alustan kestävyys. Jos kantavuus on isompi, kaiken pitää olla järeämpää tai muuten kestävämpää. Varmasti onnistuu teknisesti, mutta maksaa enemmän valmistaa.
Joissakin autoissa siirrytään kuorman kasvaessa teräsjousilta muovijousille, elastomeereille. Jousitus ei varsinaisesti pohjaa, mutta mukavuus ja ajo-ominaisuudet voivat olla heikot.
Keinotekoisten vaihteiden ja äänten lisääminen sähköautoon kuulostaa nimittäin todella tyhmältä idealta. Olin väärässä."
äänigeneraattori tupakansytkään, ollut 30 vuotta myynnissä, ainakin
Sanoin "Hah", koska itse ajelen myös autolla jonka aito ääni ei ole ilmeisesti valmistajan mielestä OK, vaan siihen on pitänyt rakentaa mahdollisuus kuunnella aivan toisenlaisen auton keinotekoista ääntä eli eräänlaista virtuaali-moottori-vaihteisto-pakettia, joka peittää autossa oikeasti olevan portaattomalla voimansiirrolla varustetun nelisylinterisen suht hiljaisen hurinan muhkeammalla "V8+perinteinen 6-portainen automaatti"-äänellä. Alkuun ärsytti että suunnittelupaukkuja on tuhlattu moiseen turhuuteen, mutta kuunteleehan tuota kun siihen tottuu. Vaihteettoman auton kiekkamittari ja vaihteellinen ääni vain eivät ole synkronissa - paitsi sitten kun ottaa käyttöön myös portaattomaan voimansiirtoon rakennetut keinotekoiset portaat. Tähän voisi jo lisätä että tupla hah. Kaikkea ne valmistajat tekevätkin, että auton todellisen "sielun" voisi piilotaa autoilijalta. (IS 300h)
Keinotekoisten vaihteiden ja äänten lisääminen sähköautoon kuulostaa nimittäin todella tyhmältä idealta. Olin väärässä."
äänigeneraattori tupakansytkään, ollut 30 vuotta myynnissä, ainakin
Sanoin "Hah", koska itse ajelen myös autolla jonka aito ääni ei ole ilmeisesti valmistajan mielestä OK, vaan siihen on pitänyt rakentaa mahdollisuus kuunnella aivan toisenlaisen auton keinotekoista ääntä eli eräänlaista virtuaali-moottori-vaihteisto-pakettia, joka peittää autossa oikeasti olevan portaattomalla voimansiirrolla varustetun nelisylinterisen suht hiljaisen hurinan muhkeammalla "V8+perinteinen 6-portainen automaatti"-äänellä. Alkuun ärsytti että suunnittelupaukkuja on tuhlattu moiseen turhuuteen, mutta kuunteleehan tuota kun siihen tottuu. Vaihteettoman auton kiekkamittari ja vaihteellinen ääni vain eivät ole synkronissa - paitsi sitten kun ottaa käyttöön myös portaattomaan voimansiirtoon rakennetut keinotekoiset portaat. Tähän voisi jo lisätä että tupla hah. Kaikkea ne valmistajat tekevätkin, että auton todellisen "sielun" voisi piilotaa autoilijalta. (IS 300h)
bemarin 3 sarjan lataushybrideissä on sport modessa 'äänimaailma' ja punaiseksi ne mittaristotkin meni.
saattaapi vielä pakoputkessa olla ylimääräinen ääni ulostulo/venttiili kun pörisee, liekö saastemääräksetkin kurissa, saas nähdä kauanko lelu toimii
Täyssähköautot (BEV) 1-6/24
Geely 24,9 %
VAG Group 24,4 %
Tesla 17,1 %
Hyundai Motors 9,7 %
BMW 7,4 %
Merceder-Benz 6,7 %
BYD 2,7 %
Renault-Nissan 2,5 %
Toyota Motors 1,7 %
Stellantis 1,3 %
Ford 0,9 %
Täyssähköautot (BEV) 1-7/24
Geely 25,2 %
VAG Group 24,5 %
Tesla 15,6 %
Hyundai Motors 9,8 %
BMW Group 7,4 %
Mercedes-Benz 6,7 %
Nissan-Renault 2,9 %
BYD 2,9 %
Toyota 1,9 %
Stellantis 1,4 %
Ford 0,9 %
Nissan-Renault punkersi BYDin edelle muutamalla autolla.
Geely ja VAG Group kasvattavat osuuksiaan edelleen, jo ensi kuussa näiden kahden osuus markkinasta voi ylittää 50%.
@Lukija159246 kirjoitti:
Voisiko niihin kehittää vielä saasteettomat voimasavut kun auton polkaisee kunnolla liikkeelle?💀
"Voimasavuahan" noissa jo on, koska ovat hybrideitä mutta yksi juttu keinoäänestä puuttuu, nimittäin värinä. Pelkkä ääni ilman moottorin aiheuttamaa värinää on paikallaan seistessä liian "kliininen" jotta tunnelma olisi oikea.
@Lukija159246 kirjoitti:
Voisiko niihin kehittää vielä saasteettomat voimasavut kun auton polkaisee kunnolla liikkeelle?💀
"Voimasavuahan" noissa jo on, koska ovat hybrideitä mutta yksi juttu keinoäänestä puuttuu, nimittäin värinä. Pelkkä ääni ilman moottorin aiheuttamaa värinää on paikallaan seistessä liian "kliininen" jotta tunnelma olisi oikea.
Tekniikan Maailma tuottaa lukijoilleen tietoa hyvistä ja huonoista tuotteista, sehän on oikein järkevä tapa valistaa lukijoita.
Täyssähköautot (BEV) 1-5/24
Geely 25,0 %
VAG Group 24,9 %
Tesla 15,3 %
Hyundai Group 10,1 %
BMW Group 7,9 %
Mercedes-Benz 6,9 %
BYD 250 2,9 %
Nissan-Reunault 2,4 %
Toyota Motors 1,9 %
Stellantis 1,3 %
Ford 1,0 %
Geely (Volvo, Polestar, Smart) kärkeen ohi VAG Groupin.
Kahdella ensimmäisellä puolet koko markkinasta, ja muut menettävät osuuksia. Suurin 'hikka' tässä kuussa on Hyundai Motorisin autojen rekisteröinneissä, joten Teslan kolmassija on entistä tanakampi.
Kiitos kun keräät ja julkaisut tilaston 👍
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-5/24
Geely 23,3 %
VAG Group 22,0 %
BMW Group 11,7 %
Hyundai Motors 11,3 %
Mercedes-Benz 9,3 %
Tesla 8,6 %
Toyota Motors 4,5 %
Nissan-Renault 2,5 %
Ford 1,7 %
Stellantis 1,7 %
BYD 1,5 %
JLR 0,9 %
Markkinaosuudet samat kuin edellisessä kuussa. Kuukausittaiset rekisteröinnit on niin pieniä että kumulatiivinen markkinaosuus ei juurikaan muutu. Järjestys listalla voi kuitenkin vaihtua, sillä monien valmistajien väliset absoluuttiset erot on pieniä.
Rivian saa rahoitusta
https://www.teslarati.com/volkswagen-rivian-5-billion-investment/
Model Y menestyy Ruotsissa, vaikka taantumukselliset voimat pyrkivät heittämään kapuloita rattaisiin
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-sweden-registration-2024/
Tarkoitat vissiin että perinteisemmät metkitkin tunkevat Teslan tontille omilla sähköautoillaan?
En tarkoita, vaan taantumuksellisia ammattiyhdistyspomoja. Sähköautojen valikoiman lisääntyminen on hyvä asia.
Täyssähköautot (BEV) 1-6/24
Geely 24,9 %
VAG Group 24,4 %
Tesla 17,1 %
Hyundai Motors 9,7 %
BMW 7,4 %
Merceder-Benz 6,7 %
BYD 2,7 %
Renault-Nissan 2,5 %
Toyota Motors 1,7 %
Stellantis 1,3 %
Ford 0,9 %
Teslalla taas kvartterin lopun kiritys, tosin merkittävästi vaisumpaa kuin aiemmin. Muuten markkinaosuuksien muutokset on kymmenyksiä.
Jos katsotaan merkeittäin, niin Tesla on kakkonen ja Volvo ykkönen EX30-mallin ansiosta. Ainakin Suomessa Volvon brändi on tosi vahva. EX30-autojahan ennakkotilattiin paljon näkemättä autoa. Suutarin lapset ja kengät. Ruotsissa ostettiin Model Y:tä enemmän kuin yhtäkään Volvoa mukaan lukien polttikset. Ja Ruotsissa ay-liike vielä yrittää saada Teslan polvilleen.
Model Y:n myyntiä saattaa jonkin verran vähentää, että odotetaan kohta uusiutuvaa mallia, tiedän ainakin yhden, joka odottaa🙂
Minä pidän merkeittäin vertailua parempana kuin konsernitason vertailua, koska merkit näyttävät autojen suosion ja konsernivertailuissa näkyy eri merkkien yhteismyynti konsernitasolla. Stellantis on kyllä tosi heikoilla, kun monen merkin yhteismyynti on noin pientä.
Skodan eli Enyaqin myynti on pudonnut ihmeen paljon ottaen huomioon sen aiemman suosion. Skodaltahan onkin tulossa uusi malli.
Q6 vaikuttaa mielenkiintoiselta. Täytyy käydä tutustumassa, kun paikkaseudulle saapuu.
Kyllä merkkinä Tesla on kakkonen ja merkeitäin asian näkee suoraan virallisesta tilastoista. Olen työstänyt tuota listataa sen vuoksi, että tuo kertoo enemmän miten valmistajat pärjäävät. Se miten pellit on taivutettu ja millanen merkki auton nokalla/ohjauspyörässä on ei vaikuta valmistajien pärjäämiseen, kun kustannus on 80-90% raudassa ja softassa. Esim monin VAG Groupin sähköauto ei poikkea toisistaan kuin ulkouoren osalta. Toki kun ostat auton uutena ja käyettynäkin, niin jälleenmyynti (huolto) merkkaa ja monelle merkin imagokin ja ovat valmiita maksaamaan samasta tekniikasta enemmän kun kokonaispaketti on sopiva.
Tekniikan puolesta myös ladattivein hybridien kauppa on tärkeää valmsitajille ja huoltoorganiaatiolle. Komponentit on osin samoja kuin sähkäautoissa ja ne tuovat voluumia osien valmistukseen. Ne ovat silta sähkömaailmaan niin kuluttajille kuin valmistajilla tasoittaen hyppyä polttomoottorista sähköautoon. Tässä suhteessä bemarin valitsema matalan riskin tie on osoitatutunut erinomaiseksi ratkaisuksi taloudellisessa mielessä, vaikka asialle naureskeltiin vielä muutama vuosi sitten. Sama auto voidaan rakentaa polttomottori-, ladattava hybridi. tai sähköautoksi. Voluumin sähköautot on kyllä tulossa bemariltakin, uutisten mukaan seuraavan 4 vuoden aikana 8 eri mallia, jotka perustuvat uuteen vai sähköautoon suunniteltuun perusrakenteeseen ja 800V tekniikkaan.
Model Y:n myynti on sakannut sen 50%. Saa nähdä paljonko kiinalaisen Model3:n hinta nousee tullin vuoksi, mikä vaikuttanee myyntiin sekin. Teslalla on haasteita niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Mallisto on ohut, isommista malleista ei tule kuin kulua noilla myyntimäärillä vaikka hintaa olisikin upotettu rasvaa. En olisi yllättänyt, jos S:n ja X:n myynti euroopassa loppuisi pian. Hyvin tappiollista puuhaa aivan varmasti.
Siis VAG ja Stellantis sisältävät monia merkkejä juuri siksi, että merkit eivät ole pärjänneet omillaan ja siksi esim. Skoda ja Seat on ostettu pois markkinoilta kuleksimasta ja liitetty VAG:n alle. Stellantista ei olisi, jos sen alla olevat merkit olisivat pärjänneet ominaan. Yhdistämällä huonosti menestyviä merkkejä saadaan volyymia ja sillä pysytään pinnalla. Pääoma puhuu.
Mikähän tarve sinulla on povata juuri Teslalle huonoa tulevaisuutta? Kun aikaa kuluu, nähdään, miten Tesla menestyy. Ainakin Suomessa ja Ruotsissa Model Y on myynyt ihan hyvin suhteessa muihin sähköautoihin vaikka myynti onkin absoluuttisesti laskenut. Kakkonen Suomessa ja ykkönen Ruotsissa. En tiedä yhtään, kampanjoiko Teknikens Värld (vai mikä se olikaan) yhtä voimakkaasti Teslaa vastaan kuin Tekniikan Maailma Suomessa. TM on ainakin julkaissut hämääviä artikkeleita ja voi olla, että sekin vaikuttaa jonkin verran auton myyntiin. Minulta aina sillooin tällöin kysellään TM:n viljelemistä oudoista väitteistä, kun olen Teslalla liikkeellä.
Mistä keksit, etteivät Skoda ja Seat olisi pärjänneet omillaan ja VAG osti siis huonot firmat? Varmasti omistajanmuutos vauhditti molempien uusien mallien kehitystä, mutta ihan kelpo firmoja olivat ennenkin.
Yksi hyvä syy olla ostamatta Teslaa on teslailijoiden uskonnollinen julistus. Suomalainen ymmärtää, että hommassa on paljon mätää, kun pitää messuta niin kovasti. Eipä niitä paljoa olisi mennyt kaupaksi, jollei yrityksille olisi onnistuttu myymään päästörajoja. Teslan paikallispäästöt ovat pienet ja niillä on hyvä valkopestä yrityskuvaa. Kilpailijat olivat takamatkalla sen verran, että Tesla pääsi huonoksi standardiksi.
Tuo on sitä markkinointia, sama auto eri paketissa, miksi noin voisi tehdä. Tuotahan on tehty iät ajat. Esim GM:llä on merkkejä pilvin pimein edelleen jenkeissä ja pohjimmiltaa auto on sama ulkokuorta lukuunottamatta.Auton valmistus on voluumibusinesstä erikoisautoja lukuun ottamatta. Saab oli aikanaan noin 100 000 kpl vuosivolyymin valmistaja. Tuolla määrällä ei pystynyt itsenäiseen toimintaa ja kaatui GM syliin, joka sitten romutti loput, sama auto eri logo keulalla. Harva suostui maksamaan Saabista ektraa, kun pellin alta auto oli Opel Vectra. Samoin kävi englantilasielle Roverille, joka tipahti Bemarille. Bemari suunnitteli uudet mallit ja yritti saada merkin henkiin, hetken kippasivat rahaa pohjattomana kaivoon ja laittoivat rastin yli. Toki Bemari sai samassa kaupassa Minin, Range Roverin ja RollsRoycen.
En povannut Teslalle huonoa tulevaisuuutta, totesin että juuri nyt on haasteellinen aika. Olipa kuinka suosittuja malleja, kaksi on vähän, kun yleisö haluaa valikoimaa. Hyvinhän Tesla on osunut niin Model Y:lä kuin Model3:lla markkinaan, ei nuo aivan halpojaj ole ja kysyntää on. Mutta kun kaikki ei halua ajaa Teslalla ja kaikille ei nuo ei käy edes lähtökotaisesti vaan halutaan jotain muuntyyppistä kulkinetta niin kysyntä ei ole ko. malleille rajaton. Ihan samat ongelmat on monella muulla sähköautovalmistajalla, mutta monta kertaluokkaa pahemmat kuin Teslalla. Esim Polestarin tappio 1 miljardi on hervoton, kun myyntiä on kuitekin kymmeniä tuhansia kappaleita. Myynnin kasvatus tuosta nykymallistolla on pelkkää haavekuvaa. Tarkoittaa että tappion tekemin jatkuu vielä vuosia.
Minusta Teslan vastustajat messuavat.
Sinulle minun on turha kirjoittaa, koska olet lähtökohtaisesti aina eri mieltä minun kanssa. Jos selitän, että minun mielestäni ihmisten pitää saada ajaa rajoitusnopeutta, sinä väität, ettei pidä. Jos kerron, että pyrin mm. kärryä vetäessä olemaan mahdollisimman vähän muiden jarruna, sinä sepität, että minun nimenomaan pitäisi olla tulppana tiellä jne.
Jostain syystä Teslaa vastustetaan tällä palstalla sekä myös itse lehdessä.
Kun Tesla ilmoitti jättävänsä uä-anturit ja tutkan pois ja keskittyvänsä kamerapohjaisen autonomisen ajamisen kehittämiseen, täällä otettiin kantaa Teslaa vastaan. Kysymys kuuluu, miksi? Miksi se täällä kiinnostaa, mitä tekniikkaa Tesla käyttää, kun kirjoittajat itse eivät ole Teslaa edes hankkimassa. Eikö Teslavastaisten pitäisi vain olla tyytyväisiä, kun Tesla on niin tumpelo, että yrittää tekniikkaa, jonka tämän palstan tietoviisaat jo etukäteen tietävät toimimattomaksi?
Meidän uä-antureilla ja tutkalla varustettuun Model Y:hyn tuli äsken ohjelmistopäivityksessä Tesla Vision-pohjainen AutoPark-toiminto, siis auto ei enää käytä muuta kuin kamerajärjestelmää siinä toiminnossa.
Itselläni olevassa autossa ei ole uä-antureita paitsi takaovien sisällä eikä siinä ole tutkaa. Silti pysäköintiapu toimii ok kameroiden kanssa samoin kuin ympäristön mallintaminen ja etäisyyksien määrittäminen liikenteessä.
Olen melko varma, että TM:n toimittajien tai tänne kirjoittavien osaamisen taso ei riitä arvioimaan Teslan ohjelmisto-osaamista. Minä en ainakaan pysty siihen, mutta näen autossani, että homma toimii. Kun hommasin ekan Teslan v. 2020, visualisointi tunnisti vain jenkkityyppiset roskikset auton lähellä. Nyt se tunnistaa autot, moottori- ja polkupyörät, jalankulkijat, tienvarsimerkinnät, tiemaalaukset, liikennemerkit etc. Minusta näyttää vahvasti siltä, että kamerapohjainen ympäristön mallintaminen kehittyy siihen, että auto lopulta pystyy liikkumaan autonomisesti ympäristön mallintamisen pohjalta.
Fordilla on jenkeissä selvää petraamista:
https://www.teslarati.com/ford-q2-electric-vehicle-sales-figures-61-percent-growth-trailing-tesla/
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-6/24
Geely 24,9 %
VAG Group 21,7 %
BMW Group 10,8 %
Hyundai Motors 10,0 %
Tesla 9,8 %
Mercedes-Benz 9,5 %
Toyota Motors 4,2 %
Renault-Nissan 2,4 %
Ford 1,7 %
BYD 1,6 %
Stellantis 1,5 %
JLR 1,0 %
Kiinalaisen Geelyn (lähinnä Volvo) markkinaosuus patteriautoissa on hurja - joka neljäs korkeajänniteakullinen auto tämän kiinalaisen tuottama. Muiden kiinalaisten osuudet on pieniä.
Tesla ohitti Mersun ja ero seuraaviin on pieni. Sekä Hyundai että BMW ovat menettäneet osuutta selkeästi. Stellantis vajoaa listalla alaspäin.
Jännää tekstiä sähköautoista: https://www.is.fi/autot/art-2000010554734.html
"Huomattavan pienet maksimikuormat ovat NAF:n mukaan ongelma erityisesti sähköautoissa, joiden kantavuudesta ison osan lohkaisee satojen kilojen painoinen ajoakku."
Polttiksissa polttoaine syö vähän kantavuutta, omapainoon lasketaan vain melko täysi tankki (90%), mutta että akkua ei otettaisi mukaan omapainoon?
Minustakin akun paino kantavuuden rajoittaja on outo argumentti. Päinvastoin kuin jutussa väitettiin, näkisin suuren kuorman erityisen helpoksi toteuttaa painavassa sähköautossa, jonka jousitus joudutaan rakentamaan joka tapauksessa tonnien painolle, jossa muutama sata kiloa sinne tai tänne tuntuu paljon vähemmän kuin saman parisataa kiloa lisää 1960-luvun Fiat 600:n kyydissä.
Ymmärrän hyvin, että jonkin vanhan 800 kg omapainoisen pikkuauton jousitusta olisi vaikea rakentaa ison farkun 640 kg kantavuudelle, mutta on vaikeampi ymmärtää, miksi ilmajousitetun 2500 kg sähköauton alusta ei kanna samaa 640 kg painoa? Mitä painavampi (henkilö)auto, sitä pienempi suhteellinen osuus sen kantama kuorma on kokonaispainosta. Lisäksi paremmin kuorman kantava ja paremmin tilanteen mukaan dynaamisesti säätyvä ilmajousitus on yleisempi isoissa, painavissa ja kalliissa sähköautoissa, joten minun on vaikea nähdä teknistä syytä sähköautojen pieneen kantavuuteen?
(640 kg ei ole mikään valintakriteeri, vaan valitsin mittakaavaksi erään noin 1800 kg omapainoisen dieselfarkun todellisen kantavuuden)
--740 GLE
Saattoihan tuo olla väärääkin tietoa, mutta kirjoitettua.
Jousituksen kantavuuden lisäksi tulee ns. alustan kestävyys. Jos kantavuus on isompi, kaiken pitää olla järeämpää tai muuten kestävämpää. Varmasti onnistuu teknisesti, mutta maksaa enemmän valmistaa.
Joissakin autoissa siirrytään kuorman kasvaessa teräsjousilta muovijousille, elastomeereille. Jousitus ei varsinaisesti pohjaa, mutta mukavuus ja ajo-ominaisuudet voivat olla heikot.
Hah!
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/8ccbd5f3-7ead-4b21-96ca-fee021b3a91e
"Sähköauto yrittää matkia polttomoottoriautoa ja ajaminen on äärimmäisen hauskaa. Hyundai Ioniq 5 N murtaa kaikki ennakkoluulot.
Keinotekoisten vaihteiden ja äänten lisääminen sähköautoon kuulostaa nimittäin todella tyhmältä idealta. Olin väärässä."
äänigeneraattori tupakansytkään, ollut 30 vuotta myynnissä, ainakin
Sanoin "Hah", koska itse ajelen myös autolla jonka aito ääni ei ole ilmeisesti valmistajan mielestä OK, vaan siihen on pitänyt rakentaa mahdollisuus kuunnella aivan toisenlaisen auton keinotekoista ääntä eli eräänlaista virtuaali-moottori-vaihteisto-pakettia, joka peittää autossa oikeasti olevan portaattomalla voimansiirrolla varustetun nelisylinterisen suht hiljaisen hurinan muhkeammalla "V8+perinteinen 6-portainen automaatti"-äänellä. Alkuun ärsytti että suunnittelupaukkuja on tuhlattu moiseen turhuuteen, mutta kuunteleehan tuota kun siihen tottuu. Vaihteettoman auton kiekkamittari ja vaihteellinen ääni vain eivät ole synkronissa - paitsi sitten kun ottaa käyttöön myös portaattomaan voimansiirtoon rakennetut keinotekoiset portaat. Tähän voisi jo lisätä että tupla hah. Kaikkea ne valmistajat tekevätkin, että auton todellisen "sielun" voisi piilotaa autoilijalta. (IS 300h)
bemarin 3 sarjan lataushybrideissä on sport modessa 'äänimaailma' ja punaiseksi ne mittaristotkin meni.
saattaapi vielä pakoputkessa olla ylimääräinen ääni ulostulo/venttiili kun pörisee, liekö saastemääräksetkin kurissa, saas nähdä kauanko lelu toimii
Voisiko niihin kehittää vielä saasteettomat voimasavut kun auton polkaisee kunnolla liikkeelle?💀
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-7/24
Geely 25,0 %
VAG Group 22,0 %
BMW Group 10,6 %
Hyundai Motors 10,1 %
Mercedes-Benz 9,4 %
Tesla 9,0 %
Toyota Motors 4,2 %
Nissan-Renault 2,7 %
Ford 1,7 %
BYD 1,7 %
Stellantis 1,6 %
JLR 0,9 %
Muuten osuudet samat mutta Mersu ohitti Teslan johtuen Teslan umpisurkeasta kuukaudesta.
Täyssähköautot (BEV) 1-7/24
Geely 25,2 %
VAG Group 24,5 %
Tesla 15,6 %
Hyundai Motors 9,8 %
BMW Group 7,4 %
Mercedes-Benz 6,7 %
Nissan-Renault 2,9 %
BYD 2,9 %
Toyota 1,9 %
Stellantis 1,4 %
Ford 0,9 %
Nissan-Renault punkersi BYDin edelle muutamalla autolla.
Geely ja VAG Group kasvattavat osuuksiaan edelleen, jo ensi kuussa näiden kahden osuus markkinasta voi ylittää 50%.
"Voimasavuahan" noissa jo on, koska ovat hybrideitä mutta yksi juttu keinoäänestä puuttuu, nimittäin värinä. Pelkkä ääni ilman moottorin aiheuttamaa värinää on paikallaan seistessä liian "kliininen" jotta tunnelma olisi oikea.
Helppo järjestää hierovilla penkeillä?